Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lidyja
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-12-2023
Wij hebben de EP3200 Latte Go en sinds een paar weken het probleem dat de eerste cappuccino netjes wordt gezet maar de tweede niet en de stoom op de gekste plekken uit de machine komt. Dit is al een keer eerder in hier besproken maar ik vind niet de oplossing terug? Wie kan ons helpen?

[ Voor 64% gewijzigd door Lidyja op 27-11-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 16:14
Je geeft wel heel weinig informatie :P Heb je nog garantie / hoe oud is hij? Wat heb je al geprobeerd om het op te lossen? Wordt de koffie-zet-routine wel gewoon netjes afgemaakt bij de tweede cappuccino? Bedoel je de stoom bij het melk opschuimen of koffie zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lidyja
Sorry ik heb het bericht al wat aangepast, machine is 3 jaar oud, gaat alleen om de stoom voor de melk, de koffiezetroutine wordt keurig afgemaakt. Apparaat wordt iedere week schoongemaakt en wanneer nodig ontkalkt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErjUjGI6RAHw4s11UNakpDwZa7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jf3l1hHwTliUGbad5flevUWI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lidyja
Op de foto is te zien waar de stoom wel uit komt 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Heb je alle O-ringetjes al eens vervangen in die drie jaar? Zie ook openings post voor link / tips waar te halen.

Ik gebruik zelf de melk/stoom/heet water functies niet dus ik daar zelf ook geen specifieke ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvA1994
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi allen, interessant forum en fijn dat hier oplossingen worden gedeeld. Helaas heb ik mijn probleem niet zien staan tussen de veel voorkomende problemen. Ik heb een latte go 2200 series waar waar geen stoom/heet water meer uit het pijpje komt. Het begon dat de stoom het niet meer deed en toen ook geen heet water meer. Het apparaat zie ik wel stomen maar het water belandt direct in de lekbak. De 4 rubber ringetjes van het ventiel heb ik inmiddels, na het lezen op dit forum, vervangen. Helaas was dit niet de oplossing. Heeft iemand een idee? Hoor graag thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laptopleon
Volgens Goochel komt het regelmatig voor dat het ventiel wat het hete water / de stoom naar een van de drie uitgangen stuurt, vervangen moet worden. Onderdeelnummer Saeko / Philips 421945004511.

Op YouTube staat hoe je dit ventiel kunt vervangen. Uiteraard altijd de nodige voorzorgsmaatregelen nemen, zoals apparaat uitpluggen voor je iets losschroeft.

Laat vooral weten of je het geprobeerd hebt en of het werkte.

@lidyja @FvA1994

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@lidyja @FvA1994

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lidyja
Dit is duidelijk! Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrhp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-06 20:56
mrhp schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:11:
[...]

Ik een paar keer hetzelfde probleem gehad: drie knipperende lampjes. Tot nu toe elke keer verholpen door de stroom er af te halen en er weer op te zetten. Het apparaat geeft daarna weer koffie zoals normaal.

Toch vind ik het wel vreemd en zit het mij niet helemaal lekker. Het apparaat is zo'n 13 maanden oud. Iemand advies over wat ik het beste kan doen?
Gebeld met de Philips klantenservice. Komt er op neer dat ze voor nu niet echt iets kunnen doen, omdat het apparaat op dit moment werkt en er geen defect vastgesteld kan worden. Het advies is om 'm op te sturen zodra hij de foutmelding weer geeft.

Begrijpelijk, maar of dat nut heeft betwijfel ik: meestal lost het probleem zich tijdelijk op nadat de stekker er even uit is geweest. In ieder geval alvast melding gemaakt en dat kan geen kwaad.

Iets anders: ik gebruik aqua clean filters van een ander merk (van Amazon), welke veel goedkoper zijn dan de originele Philips filters. Ook mijn ouders en andere bekenden met dit apparaat gebruiken deze al jaren zonder enige problemen. Weet iemand of Philips hierover moeilijk gaat doen wat betreft de garantie, ook al is het probleem niet gerelateerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Dat lijkt me sterk, omdat a) zo'n filter optioneel is en b) het in het ergste geval niets doet en in het gunstigste geval de kalk (en eventueel nog wat ijzer, mangaan etc?) uit het water filtert.

Ik heb met een vorig apparaat lange tijd zelf-gedestilleerd water gebruikt en daar eerst bij de fabrikant soort van toestemming om gevraagd. Naar tweedelijnshelpdesk doorgestuurd, die wilde het ook nog even overleggen met de volgende.. Uiteindelijk wilden ze het niet 'officeel maken' maar kwam het er op neer dat het geen kwaad kon voor het binnenwerk.

Ik gebruik nu een water-ontharder voor het hele huis. In tegenstelling dat wat vaak gedacht wordt, wordt dan niet 'alles' uit het water gehaald, maar worden de kalk-ionen verwisseld voor natrium. De ontharder wordt dan ook met pekelwater wat bestaat uit water + natriumchloride oftewel keukenzout geregenereerd. Maar goed, ik dwaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mijn koffieautomaat lekt ook. Daarop heb ik dit topic doorgelezen en de hele bende uit elkaar geschroefd. Het was niet de leiding aan de achterzijde van het apparaat, en ook niets aan de zijkant dat de boosdoener leek te zijn.

Het water komt echt vanuit de "open binnenkant". Daarmee doel ik op het gedeelte waar de koffiedik en afvalwater in terecht komt. Die bak zelf is niet lek, maar ik vermoed dat de kleine leiding die water aanlevert aan de gemalen koffie om uiteindelijk in je kopje terecht te komen (if that makes any sense) niet goed aansluit. Daar zou het vermoedelijk aan de binnenkant dus langs de afvoerbak sijpelen en zo onder mijn machine terecht komen.

Het is zodanig lek dat ik er over nadenk om het toestel gewoon naar de stort te brengen. Zijn er nog mensen hier die dit probleem wellicht hebben gehad en op wisten te lossen?

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Heb je de kleine O-ringetjes zoals op het tuutje waar de brouw-unit op inhaakt heb je al gecontroleerd en/of gesmeerd of vervangen? En of het zeefje aan de onderkant van de ‘zuiger’ boven in de brouw-unit niet dichtgekoekt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lidyja
@laptopleon hoi laptopleon, Wij hebben alle ringen die wij konden vinden nu vervangen maar helaas. Stoom komt van ergens ver weg onderin het apparaat. Wij zoeken dus nog ff verder. Mocht je nog tips voor ons hebben horen wij het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-07 13:52
Lidyja schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:36:
@laptopleon hoi laptopleon, Wij hebben alle ringen die wij konden vinden nu vervangen maar helaas. Stoom komt van ergens ver weg onderin het apparaat. Wij zoeken dus nog ff verder. Mocht je nog tips voor ons hebben horen wij het graag!
@Seroczynski
Is het niet gewoon van het verwarmingselegement / drukelement dat lekt ? Dat denk ik.. makkelijk te vervangen !

[ Voor 5% gewijzigd door Zentyth1 op 04-12-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
En btw deze gaat makkelijk naar de kl*te door kalkopbouw aan de binnenkant. Reparatie is risky als dit het is beter de unit vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Zentyth1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:18:
[...]

@Seroczynski
Is het niet gewoon van het verwarmingselegement / drukelement dat lekt ? Dat denk ik.. makkelijk te vervangen !
Dat is het component dat achterin aan de onderkant zit toch? Daar waar dat slangetje in gaat. Daar zag ik geen sporen van lekkage, ook niet toen ik koffie ging zetten met de achterkant nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Seroczynski schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:28:
[...]

Dat is het component dat achterin aan de onderkant zit toch? Daar waar dat slangetje in gaat. Daar zag ik geen sporen van lekkage, ook niet toen ik koffie ging zetten met de achterkant nog open.
Ik weet niet precies waar die zit bij siemens zit die daar wel. Raar hoever kan je de machine openlaten bij koffiezetten ? Bij siemens kan ik de hele zijkant eraf laten dan kan je goed zien waar de lekkage zit ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Niet online
Zentyth1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:53:
[...]

Ik weet niet precies waar die zit bij siemens zit die daar wel. Raar hoever kan je de machine openlaten bij koffiezetten ? Bij siemens kan ik de hele zijkant eraf laten dan kan je goed zien waar de lekkage zit ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ey4u4W2_4zRU0iJtnSPcQBX-fZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLaiMdirAJNl7pojxVsHKePX.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijpaneel verwijderen vergt wat moeite omdat je dan de bovenkant moet losmaken, en daar zit het bonenmaalsysteem aan vast. Zoals je ziet kan het dus wel, maar de zijkant heb ik later weer vastgemaakt. Ik vermoed dat het bij dat blauwe vierkant aan de rechterzijde van de foto is. Daar ergens gaat het water via een slangetje naar een plastic pijpje en dat komt het aan de binnenzijde van het apparaat uit, vanwaar het door het systeem wordt gespoeld.

Aan de gehele buitenkant zo leek er geen lekkage te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Seroczynski schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:13:
[...]

[Afbeelding]

Het zijpaneel verwijderen vergt wat moeite omdat je dan de bovenkant moet losmaken, en daar zit het bonenmaalsysteem aan vast. Zoals je ziet kan het dus wel, maar de zijkant heb ik later weer vastgemaakt. Ik vermoed dat het bij dat blauwe vierkant aan de rechterzijde van de foto is. Daar ergens gaat het water via een slangetje naar een plastic pijpje en dat komt het aan de binnenzijde van het apparaat uit, vanwaar het door het systeem wordt gespoeld.

Aan de gehele buitenkant zo leek er geen lekkage te zijn.
Poe ofwel het magneetventiel dan die moet makkelijk te vervangen zijn , kost 50 euro of een slang die van of naar het ventiel komt , zitten denk gewoon vast met tiewrap . Even tiewraps vervangen en kijken of er breuken in kabel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Het zou mooi zijn als je een duidelijk omschrijving maakt met een paar heldere foto's van demontage / voor / na vervangen onderdeel maakt en de exacte naam van het gebruikte onderdeel. Dan kunnen we de volgende met dit euvel daar ook weer mee helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvA1994
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
laptopleon schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:13:
Volgens Goochel komt het regelmatig voor dat het ventiel wat het hete water / de stoom naar een van de drie uitgangen stuurt, vervangen moet worden. Onderdeelnummer Saeko / Philips 421945004511.

Op YouTube staat hoe je dit ventiel kunt vervangen. Uiteraard altijd de nodige voorzorgsmaatregelen nemen, zoals apparaat uitpluggen voor je iets losschroeft.

Laat vooral weten of je het geprobeerd hebt en of het werkte.

@lidyja @FvA1994
Dank voor je reactie, zit er niet op te wachten maar dan ga ik dit onderdeel vervangen.
Heb even zitten googlen op het onderdeel, volgens mij is dat dit onderdeel? Iemand verstand van?

https://www.fiyo.nl/phili...l1p49wxxCUOEaAuU9EALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Het onderdeelnummer is anders dus ik zou even heel goed naar je eigen onderdeel kijken en vergelijken met de foto’s.

Het onderdeelnummer wat ik toen vond / wat in die video genoemd werd ziet er ook anders uit als ik naar de foto’s van bijvoorbeeld deze aanbieder kijk https://meurselectronica....t=6798&controller=product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohaatje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:29
Ik ben bezig met de reparatie van een philips EP2221 van mijn dochter maar kom niet echt veel verder wat nu de oorzaak is.
Het gevarendriehoek en start lampje knippert en zou duiden op lucht in het systeem. Wanneer ik de start knop bedien komt er even koud water uit het stoompijpje en dan stopt het. Het verwarmingselement blijft koud omdat het geen spanning krijgt en de klep die het water naar het stoompijpje of de koffieuitlaat stuurt krijgt maar 6V. Heb gekeken naar verstoppingen maar alles is open. Via google hebben er meer mensen last van maar niemand die met een oplossing gekomen is. Hier iemand een idee waar het probleem zit? Toestel is net buiten garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-06 11:17
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:36:
[...]

Als het apparaat nog maar 1 jaar in je bezit is dan valt dit volgens mij toch onder garantie? Ik zou hem dan opsturen en laten repareren.
Dank u! Mijn koffiemachine leek ook meer op een lekkende kraan dan op een koffiemachine. Na het schoonmaken van dit filtertje werkt het weer als vanouds! _/-\o_

Edit: fotootje toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYF4us1ue0j4JJ92OpEjeUsNynQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5OP7NFyFxdkZCtpf1TrjGNU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Jaap81 op 23-12-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Mijn philips 2200 uit 2020 als ik koffiezet met bonen op stand 3 (sterkste stand) zit er zie ik wat losse gemalen koffie steeds achter op de zetgroep, ik weet niet of dit bij aanschaf al zo was, zetgroep is grondig gespoeld en gesmeerd, koffie is wel sterk, intuitief lijkt de koffie iets minder sterk dan eerder maar dat is niet objectief te onderzoeken.
Ik las eerder ergens dat bij bonen 3 instelling er eigenlijk net iets teveel gemalen wordt en het er buiten valt gedeeltelijk, kan het niet terugvinden, iemand een idee ?
Met foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_lKUK9um3bo-mmLGi6Qd2K_DXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAqMX0CadZjyltsRqe3sMPJh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Zentyth1 op 24-12-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@Zentyth1
Dit is exact dezelfde vraag die ik stelde bij de opening van dit draadje.

Toen ik mijn 2220/10 twee weken had, vond ik dat hij juist heel goed schoon bleef van binnen, maar misschien morste hij altijd al koffie en dat het gewoon een kwestie van een paar keer nat worden of zo is en dat het plastic daarna wat stroever wordt of zo en er alsnog gemalen koffie blijft hangen waar het eerst niet bleef hangen. Er verandert immers niets aan de constructie of vorm van het binnenwerk. Maar n=2 dus ik sta nog steeds open voor suggesties, waar dit door kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Hmm ik zie het nu zie toch echt wel drap in de stortkoker zitten hoe kan ik deze het best schoonmaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik neem aan dat je de 'pijp' boven de brouwunit bedoelt, tussen het klepje waar je zelfgemalen koffie in kunt gooien en de brouwunit zelf.

De bonenmaler drukt de gemalen koffie ergens halverwege deze pijp / strotkoker naar binnen.

Omdat er ook waterdamp van de hete koffie / warm spoelwater via deze pijp opstijgt en enigszins tegen de wand condenseert, vooral na het eerste bakkie, heb je kans dat bij het zetten van volgend bakje koffie, daar een beetje koffie uit de maler aan blijft plakken. Als dat eenmaal gebeurt, hoopt er bij elke volgende maling weer meer koffie op. Het kan zo ver komen, dat uiteindelijk heel de pijp dicht zit met gemalen koffie en er geen koffie meer in de zet-unit terecht komt!

Deze opgehoopte koffie kan ook gaan schimmelen, maar echt koffiedrap zou je er nooit tegen moeten komen, want er komt als het goed is alleen condens en gemalen koffie terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
laptopleon schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:10:
Ik neem aan dat je de 'pijp' boven de brouwunit bedoelt, tussen het klepje waar je zelfgemalen koffie in kunt gooien en de brouwunit zelf.

De bonenmaler drukt de gemalen koffie ergens halverwege deze pijp / strotkoker naar binnen.

Omdat er ook waterdamp van de hete koffie / warm spoelwater via deze pijp opstijgt en enigszins tegen de wand condenseert, vooral na het eerste bakkie, heb je kans dat bij het zetten van volgend bakje koffie, daar een beetje koffie uit de maler aan blijft plakken. Als dat eenmaal gebeurt, hoopt er bij elke volgende maling weer meer koffie op. Het kan zo ver komen, dat uiteindelijk heel de pijp dicht zit met gemalen koffie en er geen koffie meer in de zet-unit terecht komt!

Deze opgehoopte koffie kan ook gaan schimmelen, maar echt koffiedrap zou je er nooit tegen moeten komen, want er komt als het goed is alleen condens en gemalen koffie terecht.
Inderdaad , toch door de stoom in het pijpje kunnen de korrels wat drapperig worden heb dit schoongemaakt. Je kan goed zien als je door deze opening heenkijkt en je koffiezet of de timer klopt van het mechanisme en alle gemaalde bonen in de piston vallen voordat deze aangestampt wordt. Zodoende zag ik dat hier niks mis was. Ik heb de grote o ring vervangen en goed ingevet hiermee is 90 procent van de droge gemalen koffie die verspild werd opgelost, blijkbaar drukte die gewoon wat gruis langs de oring (die was 4 jaar oud) nog steeds wat korreltjes bij stand 3 maar acceptabel. Had jij oring al vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik heb de O-ring nog nooit vervangen, maar ik heb hem wel elke maand, vaak wel twee keer per maand lichtjes ingespoten met een toefje voedselveilige siliconenspray.

Bij mij begon het morsen al na een maand of misschien twee of zo, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat dat door een versleten O-ring kwam. Het is per koffie-zet-beurt ook maar een heel klein beetje. Maar omdat je maar af en toe dat ding openmaakt om schoon te maken, is het dan al van 14 dagen x 2 kopjes x 1 à 2 keer per dag = 28 à 48 keer koffie zetten opgebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zentyth1
laptopleon schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:30:
Ik heb de O-ring nog nooit vervangen, maar ik heb hem wel elke maand, vaak wel twee keer per maand lichtjes ingespoten met een toefje voedselveilige siliconenspray.

Bij mij begon het morsen al na een maand of misschien twee of zo, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat dat door een versleten O-ring kwam. Het is per koffie-zet-beurt ook maar een heel klein beetje. Maar omdat je maar af en toe dat ding openmaakt om schoon te maken, is het dan al van 14 dagen x 2 kopjes x 1 à 2 keer per dag = 28 à 48 keer koffie zetten opgebouwd.
Hoi laptoleon ik heb het opgelost na lang zoeken, de oring loste het niet op, ik heb de bovenkant eraf gehaald en de maalschijven zat helemaal “dicht” met droge koffie. Heel voorzichtig alles eruit gebikt en met de stofzuiger eruit gezogen. Wel even als dat niet gedaan is startpositie van de maalwerkinstelling markeren. De koffie smaakt weer top, en er valt geen korrel droge koffie meer in de zetgroep (inmiddels 50 bakken gezet) kan denk ik als oplossing toegevoegd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSqCYpCAwD85HOUrYgU97SMGSaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYcHIEza4WQ0AtD3QqrQdNox.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Klinkt goed :) maar ik begrijp niet helemaal wat er mis ging. De maalschijven zitten toch altijd min of meer vol koffie? En de gemalen koffie kan er – neem ik aan – toch maar op één manier uit, via de stortkoker? Of is er nog een ‘overloop’ uitgang? En nog een bepaalde video of andere instructie gevonden / gebruikt om dit uit voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Net nog even zitten kijken maar ik zie maar één gat waar de koffie door kan komen, vandaar dat ik me dan afvraag hoe dat precies mis gaat. Of komt het doordat er koffie door valt terwijl de zuiger in de verkeerde positie staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zentyth1
Ja maar de behuizing langs de maalschijven zaten helemaal vol met vastgekoekte koffie , hierdoor gaat er iets mis met doseren , hoe dit precies werkt weet ik niet, las het op het koffiepraat forum

YouTube: Saeco philips Mahlwerk reinigen auseinanderbauen / grinder open clea...

Je kan de maalschijven uit elkaar halen door het filmpje rond seconde 48 te bekijken ik heb dit gedaan terwijl de maalschijven gewoon in de machine zaten. Niet alleen verspilt de machine geen koffie meer het smaakt ook veel beter

Hier nog screenshot van koffiepraat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnACIx5lOKa_EdfJ0qeIsUgEvhs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ngUtoSJvy3KIKDWnzlsWcrlY.png?f=fotoalbum_large

Er zit een mechanisme in wat bepaald hoelang de molen loopt en dit afstelt ik heb het idee dat deze in de war raakt bij verstopping en het hierdoor is opgelost ☺️

[ Voor 29% gewijzigd door Zentyth1 op 31-12-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Mooi! Ik voeg dit toe aan het openingsbericht :)

Bij mij is het niet echt een probleem maar voor anderen misschien wel. Dit kan flink verschillen per soort / oogst koffiebonen en ook hoe fijn de maling staat ingesteld heeft veel invloed. Ik heb hem altijd zo fijn mogelijk staan. Overigens mag je alleen aan de instelling-knop draaien als de molen draait, anders heb je kan op schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:37
@Zentyth1 bij mijn Philips ligt er altijd iets gemalen koffie achter de zetgroep, niks ernstigs denk ik.
Wel een hele goede tip om de maalschijven een keer te reinigen!!
Mooi klusje voor een regenachtige zondagmiddag...

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
hansie_k schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:39:
@Zentyth1 bij mijn Philips ligt er altijd iets gemalen koffie achter de zetgroep, niks ernstigs denk ik.
Wel een hele goede tip om de maalschijven een keer te reinigen!!
Mooi klusje voor een regenachtige zondagmiddag...
Goeie ! Die keramische maalschijven kunnen volgens mij ook niet zo snel verslijten. Dus schoonmaken zou voldoende moeten zijn. Eigenlijk als je naast dit alle o-ringen vervanger en de zetgoep helemaal uit elkaar haalt schoonmaakt en invet is die zo goed als gereviseerd!

[ Voor 24% gewijzigd door Zentyth1 op 02-01-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
We gaan nog even door, na grondige revisie van de zetgroep (alle o-ringen vervangen, en helemaal uit elkaar gehaald schoongemaakt en opnieuw gesmeerd) vind ik nog steeds dat de koffie niet mooi loopt. Ik heb de machine even in testmodus gezet om de pomp te kunnen laten lopen. Wat denken jullie van de geluiden en de hoeveelheid uitloop? Pompje vervangen of kan het ook iets anders zijn? klinkt ook wel alsof die ergens niet goed afsluit of kan dit door de pomp komen?

Machine is 4 jaar

YouTube: 5 januari 2024

[ Voor 8% gewijzigd door Zentyth1 op 05-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Je lijkt nog wat gegorgel tussendoor te horen, maar dat soort geluiden maakt mijn 2220 ook en de pomp op zich loopt en klinkt exact zoals hij hier ook al jaren klinkt. De hoeveelheid uitloop is moeilijk te vergelijken zo, maar zo te zien loopt hij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 22:10
Beste mensen!

Maand of 3 terug had ik 3 rode lampjes. Moest de EP2200 opsturen, want kreeg hem zelf niet aan de praat. Geen complexe handelingen zoals in startpost geprobeerd overigens, want had nog garantie. Bij terugkomst was diagnose: "defecte onderdelen vervangen". Zegt me niks dus. Enfin, deed het weer...

Nu net 1 maand na de garantieperiode had ik weer een probleem; water op het aanrechtblad rechtsachter als je voor het koffiezetapparaat staat. Waterreservoir sluit goed aan, daar ligt het niet aan. Ik wederom opgestuurd.

Vandaag krijg ik dit terug:
"De reparatie van je Philips 2200 EP2220/10 met nummer 8655129 valt helaas niet onder de garantie. De reden hiervoor is: "De boileruitloop is defect en dient vervangen te worden. ".

De reparatiekosten zijn daardoor € 83,95."

Wat is de boileruitloop precies? En had ik dit zelf kunnen doen? Een korte zoektocht heeft mij niet tot medeslachtoffers van dit probleem geleid.

Edit:
Na wat meer lezen lijkt het op zelfde probleem als "230308 Lekkende slang" van startpost. Wellicht goed het symptoom van 'helder water onder apparaat' erbij te vermelden. Het apparaat heeft namelijk veel slangen die kunnen lekken en tot vanalles kan leiden. Maar water onder apparaat is vrij specifiek!

[ Voor 19% gewijzigd door Calypsooo op 05-01-2024 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@Calypsooo Bedankt, ik heb het toegevoegd. Ik heb het zelf niet aan de hand gehad, net als de meeste problemen die hier langskomen, maar ik doe een poging het repareren / onderhouden wat eenvoudiger te maken voor iedereen die zo'n Philips 2200, 2300 etc heeft.

Ga / heb je hem laten repareren en is het al opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calypsooo
laptopleon schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:02:
@Calypsooo Bedankt, ik heb het toegevoegd. Ik heb het zelf niet aan de hand gehad, net als de meeste problemen die hier langskomen, maar ik doe een poging het repareren / onderhouden wat eenvoudiger te maken voor iedereen die zo'n Philips 2200, 2300 etc heeft.

Ga / heb je hem laten repareren en is het al opgelost?
Ja heel nuttig dit topic hoor! Handig overzicht want veel mensen hebben dit apparaat door de goede prijs/kwaliteit verhouding. En zoals ik het een beetje kan zien is veel op te lossen door de handige doe het zelver.

Ja ik ga hem laten repareren. Alternatief is terugsturen en 65 euro onderzoekskosten betalen (I know, dikke scam) of door Philips gratis laten vernietigen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
Calypsooo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Ja heel nuttig dit topic hoor! Handig overzicht want veel mensen hebben dit apparaat door de goede prijs/kwaliteit verhouding. En zoals ik het een beetje kan zien is veel op te lossen door de handige doe het zelver.

Ja ik ga hem laten repareren. Alternatief is terugsturen en 65 euro onderzoekskosten betalen (I know, dikke scam) of door Philips gratis laten vernietigen...
Ik had lekkage van het hele waterreservoir ook na een halfjaar helder onder de machine. Achterkant erafgehaald met 1 schroef haal je het plastic pikje eruit waar je watertank inschuift die goed afspoelen zit soms wat koffiedrap in , de waterslang opnieuw aansluiten is gewoon klikken en een tiewrap eromheen (er zit vanuit de fabriek geen tiewrap om). Kan je eens proberen of dat het oplost ? Als er echt veel water uitkomt lekt namelijk niet je “interne systeem” dit staat stil als die uitstaat

Edit hierbij ook foto : zie de tiewrap en schroef omlijnt! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTjbgY5UvJgtjJHHTPI5tz0dHTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V15ahtR15Q7iahjJsKGtsV17.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Zentyth1 op 06-01-2024 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Zentyth1 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:17:
[...]

Ik had lekkage van het hele waterreservoir ook na een halfjaar helder onder de machine. Achterkant erafgehaald met 1 schroef haal je het plastic pikje eruit waar je watertank inschuift die goed afspoelen zit soms wat koffiedrap in , de waterslang opnieuw aansluiten is gewoon klikken en een tiewrap eromheen (er zit vanuit de fabriek geen tiewrap om). Kan je eens proberen of dat het oplost ? Als er echt veel water uitkomt lekt namelijk niet je “interne systeem” dit staat stil als die uitstaat

Edit hierbij ook foto : zie de tiewrap en schroef omlijnt! [Afbeelding]
Hey Zentyth1,

Thanks voor het meedenken! Hij staat helaas al bij het Philips magazijn en wordt daar voor mij gemaakt. Hij een volgend defect (duurt hopelijk even...) zal ik dit topic eens raadplegen voordat ik hem opstuur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
Nog even als revisie handleiding. Ik heb nu mijn 2200 van 4 jaar oud eigenlijk volledig opgeknapt en de koffie smaakt echt veel beter/complexer net als toen ik de machine net kocht. Eigenlijk het volgende gedaan.

1. Zetgroep reviseren

2. Maalmolen schoonmaken

3. Ulka pomp reviseren, vervangen van de o-ring en kogel, setjes op marktplaats te vinden

Ik zal niet zeggen dat alles heel makkelijk was, maar als je rustig de video's volgt moet het in een uur of 2-3 te doen zijn, vooral de ophaalbrug van de hamer terugplaatsen in de zetgroep vond ik een vervelende, maar als je het eenmaal weet is het een koud kunstje mocht je een vraag hebben stuur maar een bericht.
De machine is vele malen stiller door de pomprevisie. Nieuwe pomp kost iets van 25 euro, revisiesetje een euro en dat is eigenlijk het enige wat slijt. het blijkt dus dat Ulka zegt dat dit eigenlijk al versleten is na 18 maanden gebruik.
Creme laag is een centimeter meer dan voorheen, dit komt denk ik vooral door de verhoogde druk.

[ Voor 9% gewijzigd door Zentyth1 op 10-01-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corien64
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-01-2024
Weet je dat je de melkopschuimer ook uit elkaar kunt halen? Het bovenste zwarte gedeelte wat je koppelt aan het stoompijpje. Je ziet dan t slangetje wat loopt naar de melk en dat kan verstopt zitten. Met kleine naald schoonmaken en je hebt weer een normale melkschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Bedankt, maar die tip staat al in de opsomming van problemen + oplossingen in de openingspost ;)

Iedereen die dit topic door struint: Kijk eerst op pagina 1 bovenaan, daar staan alle gevonden oplossingen + links!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moost01
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-08-2024
Vorig jaar een Philips EP1200/00 aangeschaft, en ik ben er uiterst tevreden mee.
Ik heb er dan ook niet echt een probleem of storing aan, maar kan over mijn vraag niet echt iets concreets vinden via Google of op dit forum:

Ik vind namelijk dat de "stand by" tijd standaard een beetje te kort ingesteld.
Na een x aantal minuten gaat de koffiemachine automatisch spoelen en schakelt dan uit.
Is er een mogelijkheid om dit (wellicht via een combinatie van toetsen in te drukken) in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Moost01 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:33:
Vorig jaar een Philips EP1200/00 aangeschaft, en ik ben er uiterst tevreden mee.
Ik heb er dan ook niet echt een probleem of storing aan, maar kan over mijn vraag niet echt iets concreets vinden via Google of op dit forum:

Ik vind namelijk dat de "stand by" tijd standaard een beetje te kort ingesteld.
Na een x aantal minuten gaat de koffiemachine automatisch spoelen en schakelt dan uit.
Is er een mogelijkheid om dit (wellicht via een combinatie van toetsen in te drukken) in te stellen?
Op de 2200 is die optie er zeker kijk even in de handleiding !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moost01
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-08-2024
Zentyth1, bedankt voor de tip.
Ik had specifiek op type 1200 gezocht.

Maar inderdaad, de handleiding van de 2200 series gedownload en de instructies daarin opgevolgd.
Het werkt dus ook op type 1200. Wel vreemd dat het dan niet in de handleiding van de 1200 serie vermeld staat. Eens kijken of er nog meer bij de 2200 staat wat ook werkt bij de 1200 series... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 07:34
Mijn machine begon ook te lekken, dus na dit forum doorgespit te hebben, de machine opengemaakt en gekeken of componenten in de machine lekten, maar daar was geen sprake van.

Vervolgens de 2 o-ringen van de zetgroepaansluiting vervangen en ingevet. Dat leek heel even te helpen, maar na een paar dagen komt er aan de voorkant onder de lekbak toch weer water onder de machine vandaan.

Nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
voorstad schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:39:
Mijn machine begon ook te lekken, dus na dit forum doorgespit te hebben, de machine opengemaakt en gekeken of componenten in de machine lekten, maar daar was geen sprake van.

Vervolgens de 2 o-ringen van de zetgroepaansluiting vervangen en ingevet. Dat leek heel even te helpen, maar na een paar dagen komt er aan de voorkant onder de lekbak toch weer water onder de machine vandaan.

Nog andere tips?
Wanneer lekt de machine precies ? Als deze in gebruik is of juist als deze uit staat ? Stroomt het uit de lekbak of echt onder de lekbak vandaan? Is de zetgroep redelijk droog na het zetten van koffie en de koffie hoeveelheid voldoende ?

Als laatste vraag is het helder of troebel en koud of lauw v

[ Voor 17% gewijzigd door Zentyth1 op 14-01-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Zentyth1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Wanneer lekt de machine precies ? Als deze in gebruik is of juist als deze uit staat ? Stroomt het uit de lekbak of echt onder de lekbak vandaan? Is de zetgroep redelijk droog na het zetten van koffie en de koffie hoeveelheid voldoende ?

Als laatste vraag is het helder of troebel en koud of lauw v
Ik heb het apparaat even helemaal schoongemaakt en vervolgens getest.

Wanneer ik koffie zet op de 'handmatig koffie toevoegen' stand, komt er tijdens / vlak na het koffie zetten een stroompje warm helder water aan de linkerkant onder de lekbak uit. Ook komt er een kleine hoeveelheid warm water in de lekbak (zoals altijd). De zet groep was een beetje vochtig aan de onderkant.

Het apparaat lekt niet als hij uit staat.

[ Voor 3% gewijzigd door voorstad op 14-01-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Je zal dan toch even de hele zetgroep moeten reviseren alle o ringen incluis de verborgen vervangen , de waterinloop van de zetgroep goed checken en de overige 2 ringen van het koffieventiel aan de Binnenkant van het zwarte ventiel. Als je deze namelijk losschroeft zit er aan de binnenkant 2 oringetjes nog

[ Voor 19% gewijzigd door Zentyth1 op 14-01-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Zentyth1 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:23:
Je zal dan toch even de hele zetgroep moeten reviseren alle o ringen incluis de verborgen vervangen , de waterinloop van de zetgroep goed checken en de overige 2 ringen van het koffieventiel aan de Binnenkant van het zwarte ventiel. Als je deze namelijk losschroeft zit er aan de binnenkant 2 oringetjes nog
Oké, gaan we dat doen. Is er ergens een compleet setje te bestellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zentyth1
Ja ik mag niet linken zoek in amazon op Seal maintenance kit O-rings compatible with Philips Saeco Spidem Gaggia for brewing group, support valve, spout connection from Snapworld coffee en ik zou er gelijk 6 gram sliconenvet bij bestellen (Y)

Je kan dan de video van laptoleon beginpost volgen voor vervangen o ringen .

En deze video YouTube: Philips - Deep Cleaning and Refurbishing a Philips/Saeco Fully Autom... vanaf 13:14 gebruiken voor de 6(!) o-ringen in het ventiel

[ Voor 45% gewijzigd door Zentyth1 op 14-01-2024 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Als je zoekt op 'voedselveilig siliconenvet' / 'foodgrade silicon grease' en je kijkt verder dan de eerste paar zoekresultaten, zul je zien dat je in plaats van een mini-tubetje van 6 gram à ± € 15 met een beetje zoeken voor hetzelfde geld ook een heel potje van 150 gram kunt vinden op Amazon etc. Of in ieder geval een grotere verpakking voor een relatief veel lagere prijs.

Controleer wel altijd of er 'geschikt voor drinkwater' en of 'voedselveilig' bij staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrhp
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-06 20:56
mrhp schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:11:
[...]

Ik een paar keer hetzelfde probleem gehad: drie knipperende lampjes. Tot nu toe elke keer verholpen door de stroom er af te halen en er weer op te zetten. Het apparaat geeft daarna weer koffie zoals normaal.

Toch vind ik het wel vreemd en zit het mij niet helemaal lekker. Het apparaat is zo'n 13 maanden oud. Iemand advies over wat ik het beste kan doen?
Vorige week mijn apparaat opgestuurd naar Philips, nadat hij helemaal niks meer deed. Hiervoor heb ik vanuit hen een verzendlabel ontvangen en het apparaat vorige week maandag bij DHL gebracht. De zending lijkt echter verkeerd te gaan. De enige updates in de tracking zijn:

'Afgehaald bij DHL ServicePoint door de bezorger'
'Teruggekomen uit de rit van de bezorger'
'Klaar voor versturen naar het sorteercentrum'

Nu ongeveer een week geen enkele voortgang of update in de tracking. DHL gebeld, die geven aan dat de zending inderdaad niet goed gaat en adviseerde mij om de verstrekker van het verzendlabel te contacteren. Zij kunnen als 'verzendende partij' een onderzoek naar deze zending starten. (dit klopt idd, weet ik uit werkervaring)

Philips klantenservice hiervoor gebeld. De persoon die ik aan de lijn kreeg heb ik gewezen op de tracking en gevraagd of ze een onderzoek kunnen aanvragen bij DHL. Ze begreep praktisch niks, ook niet na jip en janneke uitleg, en wist niet wat een onderzoek bij DHL is. Ik kreeg sterk de indruk dat deze persoon niet doorhad dat ze voor Philips werkte.

*neemt een slok filterkoffie*

Zijn er meerdere mensen met hopeloze ervaringen met Philips op dit vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
*offtopic
mrhp schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Zijn er meerdere mensen met hopeloze ervaringen met Philips op dit vlak?
Niet met Philips, wel met DHL die pakketjes kwijtraakt :X

*ontopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
mrhp schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:28:
[...]Zijn er meerdere mensen met hopeloze ervaringen met Philips op dit vlak?
Helaas wel. Terugsturen van onze koffiemachine ging probleemloos, maar ik heb bijvoorbeeld laatst een 'Philips' OLED monitor gekocht waar ik vragen over had en vorig jaar een vrij dure Philips luchtzuiveraar. Vragen die niet op te lossen waren met de handleiding of website.

Dan bel je de klantenservice en krijg je iemand die een belscript met je door gaat zitten klikken, maar verder totaal niets van het onderwerp af weet. Dat zou ook nog niet zo erg zijn als het script dan maar alle voorkomende gevallen zou dekken, maar dat is uiteraard niet zo.

Inderdaad vaak iemand die dit als bijbaantje vanuit huis lijkt te doen, al dan niet met drukke huishoudelijke geluiden op de achtergrond.

Ook dat zou allemaal niet zo erg zijn als er dan maar een tweedelijns helpdesk zou zijn, of een optie via de mail. Maar ook via de mail krijg je gewoon een nietszeggende reactie, weet ik intussen. Heel slecht allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huutje
  • Laatst online: 20-06-2024
Hallo,
Bij onze Philips EP2200 is het linker uitloopgaatje verstopt....denk ik?! Er komt bijna geen koffie uit. Doorprikken met een heel dun draadje werkt niet . Weet iemnd wat dit kan zijn? En kan je het uitloopelement met die 2 uitloopjes demonteren?
Groet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@Huutje Ik kan het onderdeel niet zo 1, 2, 3 vinden voor de Philips EP2200, maar bij de EQ-serie kon je de uitloop los bestellen en redelijk eenvoudig zelf vervangen. Dat was een soort plastic doosje wat dichtgelijmd zat en zodanig ontworpen was, dat je er niet goed met een satéprikker etc. in kon. Gemaakt om dicht te klonteren op lange termijn. Ik gok dat dit bij de EP22xx-serie hetzelfde is.

edit: gelukkig zat ik er naast :P

[ Voor 4% gewijzigd door laptopleon op 08-02-2024 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zentyth1
@Huutje ja hij kan eraf en je kan hem mooi schoonmaken.

Onder de beweegbare uitloop zit een zwart blokje die de uitloop blokkeert om naar beneden te “vallen” die moet je heel voorzichtig met zetgroep en opvangbak etc eruit loshalen door . Heel voorzichtig platte spatel of schroevedraaier ertussenwrikken breekt erg snel. Als je die eruit hebt loopt de uitloop zo van de rails af en kan je het slangetje losmaken. Dan even helemaal demonteren en de “uitloopkamer” half uur in oplossing dasty water (50/50 leggen) resultaat gegarandeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Calypsooo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Hey Zentyth1,

Thanks voor het meedenken! Hij staat helaas al bij het Philips magazijn en wordt daar voor mij gemaakt. Hij een volgend defect (duurt hopelijk even...) zal ik dit topic eens raadplegen voordat ik hem opstuur!
Tijd voor een update!

Even samenvatting:
- Gekocht in november 2021.
- Eerste keer kapot op 21 augustus 2023. Kreeg 3 rode lampjes. Opgestuurd binnen garantie. Weet niet precies wat er kapot was, want feedback vanuit Philips is nihil. Maar zag wel nieuwe ringen van tuitje dat naar zetgroep gaat. 4 weken koffiezetapparaat kwijt.
- Tweede keer kapot op 7 december. Boileruitloop defect en vervangen. Buiten garantie. Dus c. €85 euro moeten betalen. Weer 4 weken kwijt.
- Derde keer kapot. Melkopschuimer bungelde los aan apparaat bij terugkomst van tweede reparatie. Kreeg het zelf niet teruggezet zonder heel veel kracht te zetten. Liever niet riskeren. Dus terug naar Philips. Weer 4 weken kwijt.
- Toen kwam ie terug van derde reparatie. Lag het stuk waar de koffie uitkomt los te bungelen aan de slangetjes aan het apparaat. En twee zwarte stukken plastic los in de doos dat afgebroken is van iets. Tja... Zorgvuldigheid en goed inpakken doen ze niet aan bij Philips schijnbaar. Heb van die organisatie met dat oranje en blauw mijn volledige aankoopbedrag van november 2021 teruggekregen.

Voor mij geen EP2220/10 meer :) Aanraders voor een Delonghi of Melitta? Jura vind ik denk ik iets te duur, maar ja, nu blijkt goedkoop ook maar weer eens duurkoop :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
Calypsooo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Tijd voor een update!

Even samenvatting:
- Gekocht in november 2021.
- Eerste keer kapot op 21 augustus 2023. Kreeg 3 rode lampjes. Opgestuurd binnen garantie. Weet niet precies wat er kapot was, want feedback vanuit Philips is nihil. Maar zag wel nieuwe ringen van tuitje dat naar zetgroep gaat. 4 weken koffiezetapparaat kwijt.
- Tweede keer kapot op 7 december. Boileruitloop defect en vervangen. Buiten garantie. Dus c. €85 euro moeten betalen. Weer 4 weken kwijt.
- Derde keer kapot. Melkopschuimer bungelde los aan apparaat bij terugkomst van tweede reparatie. Kreeg het zelf niet teruggezet zonder heel veel kracht te zetten. Liever niet riskeren. Dus terug naar Philips. Weer 4 weken kwijt.
- Toen kwam ie terug van derde reparatie. Lag het stuk waar de koffie uitkomt los te bungelen aan de slangetjes aan het apparaat. En twee zwarte stukken plastic los in de doos dat afgebroken is van iets. Tja... Zorgvuldigheid en goed inpakken doen ze niet aan bij Philips schijnbaar. Heb van die organisatie met dat oranje en blauw mijn volledige aankoopbedrag van november 2021 teruggekregen.

Voor mij geen EP2220/10 meer :) Aanraders voor een Delonghi of Melitta? Jura vind ik denk ik iets te duur, maar ja, nu blijkt goedkoop ook maar weer eens duurkoop :D
Jeetje wat een ellende, ik kan me goed voorstellen dat je er helemaal klaar mee bent. melitta zou ik tegen willen adviseren, drainiage ventiel is een zwak punt en die vervangen is een rotklus begint vaak al met 5000 kopjes. Delonghi is je beste optie IMO , kijk eens naar de ECAM , die zijn moeilijk te slopen , nu rond de 300 soms wel eens in de aanbieding laatst nog voor 266 bij de appie. Als je in deze prijsklasse wilt blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 15:30
Weet niet of deze ook in dit topic hoort want geen 2200 maar een 4300 EP4349/70.
Keurig schoongemaakt, ontkalkt, net 3 maanden buiten de garantie en hoppa.. geen koffie meer uit de koffie spuit. Wel keurig water uit de heet water spuit .. koffie gaat direct de lekbak in, nog maar eens schoongemaakt .. helaas.
Naar Coolblue geweest, apparaat ingeleverd op 16-1. Wachten wachten wachten. 7-2 de boodschap; de volgende onderdelen zijn defect en dienen vervangen te worden: De boilerpin en luchtklep. Hoppa, de reparatiekosten zijn daardoor € 83,95. Betaald.
Gister te horen gekregen dat ie vandaag zou aankomen. vandaag te horen gekregen het morgen of later wordt want vertraging.
Ik begrijp zo onderhand wat de boiler pin schijnt te zijn (met de mooie oranje ringetjes). Weet ook iemand wat de luchtklep zou moeten zijn?

Ik hou jullie op de hoogte zodra hij terug is.

C'est moi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Als ik het zo zie is de 4300-serie in de basis een 2200, dus het kan zeker nuttig zijn voor 4300-bezitters en andersom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekner
Blijft hoe dan ook belachelijk dat een apparaat van bijna 600 euro waar 3-4 bakjes koffie per dag mee worden gezet binnen 2,5 jaar kapot is. En nu ik erover nadenk, heb ook al een nieuw waterreservoir-onderdeel gehad want het deel aan de achterkant van het reservoir had een afgebroken pin waardoor hij begon te lekken.

C'est moi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ekner schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:18:
Blijft hoe dan ook belachelijk dat een apparaat van bijna 600 euro waar 3-4 bakjes koffie per dag mee worden gezet binnen 2,5 jaar kapot is. En nu ik erover nadenk, heb ook al een nieuw waterreservoir-onderdeel gehad want het deel aan de achterkant van het reservoir had een afgebroken pin waardoor hij begon te lekken.
Dat komt omdat het in de basis een €200 koffiezetapparaat is met een fancier bedieningspaneel en melksysteem. Het merendeel van de essentiële onderelen, zoals de zetgroep, is van je dure EP4349 gelijk aan de goedkope EP2220.

Ik heb ooit een EP2220 gehad maar vond het een verschrikkelijk apparaat, zowel qua koffie als qua levensduur. Blij dat ik er van af ben.

Een boilerpin en luchtklep die zo snel al kapot zijn en dan ook nog zelf de reparatie moeten betalen.. waarschijnlijk is het wachten tot het volgende probleem, bijv. een kapotte o-ring en lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekner
stin00 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:33:
[...]

Dat komt omdat het in de basis een €200 koffiezetapparaat is met een fancier bedieningspaneel en melksysteem. Het merendeel van de essentiële onderelen, zoals de zetgroep, is van je dure EP4349 gelijk aan de goedkope EP2220.

Ik heb ooit een EP2220 gehad maar vond het een verschrikkelijk apparaat, zowel qua koffie als qua levensduur. Blij dat ik er van af ben.

Een boilerpin en luchtklep die zo snel al kapot zijn en dan ook nog zelf de reparatie moeten betalen.. waarschijnlijk is het wachten tot het volgende probleem, bijv. een kapotte o-ring en lekkages.
Na diverse Philips HUE calla's die binnen een jaar de moet opgaven en zelfs bij vervanging binnen een jaar weer kapot, de Airfryer net buiten de garantie en nu de Philips Lattego is het voor mij ook genoeg. Als deze weer kapot gaat wordt het een ander merk. De Philips kwaliteit van vroeger (ja ik ben oud) is tegenwoordig ver te zoeken.

C'est moi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
stin00 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:33:
[...]

Eens de duurdere apparaten zijn het niet waard als je een saeco koopt dan de 2200 , 266 euro. Ik vind zelf de koffie prima eigenlijk en het apparaat goed onderhoudbaar als je enigzins handig bent, ben je dit niet of heb je daar geen zin in dan is het niet een goed apparaat.

Die repareerdiensten vertrouw ik eigenlijk voor geen cent , mageneetventiel zal wel naar de knoppen zijn dat is erg snel en niet gangbaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huutje
  • Laatst online: 20-06-2024
laptopleon schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:36:
@Huutje Ik kan het onderdeel niet zo 1, 2, 3 vinden voor de Philips EP2200, maar bij de EQ-serie kon je de uitloop los bestellen en redelijk eenvoudig zelf vervangen. Dat was een soort plastic doosje wat dichtgelijmd zat en zodanig ontworpen was, dat je er niet goed met een satéprikker etc. in kon. Gemaakt om dicht te klonteren op lange termijn. Ik gok dat dit bij de EP22xx-serie hetzelfde is.

edit: gelukkig zat ik er naast :P
Bedankt voor de reactie, ik heb het op een andere manier opgelost. De twee ‘Chromen’ buisjes zijn gewoon kunstof hulsjes die in de lengte open zijn en, vrij strak vastgeklemd zitten. Je kan ze echter voorzicht, eerst van onderen naar buiten drukken en dan gelijktijdig omhoog bewegen. Ze zitten als het ware strak geklemd en vastgehaakt in het uitloopreservoir.
Het frontje waar ‘Philips’ op staat vormt aan de bovenkant één geheel met het horizontale deel van het uitloopreservoir. Dit geheel, ‘n L vorm dus zit geklemd met een lipje aan de boven/achterkant en kan je voorzichtig naar voren en naar boven wrikken en als geheel loshalen. Daarna ligt er boven op het
reservoir nóg een kunststof dekseltje met een gaatje erin. Met een klein pinnetje o.i.d. kan je dit dekseltje eruit pakken. Al deze onderdelen kan je dus zonder schroeven e.d. verwijderen en schoonmaken.
Na het demonteren van deze onderdelen kijk je aan de bovenkant ín het uitloopresevoir.
Nu kan je er goed bij om het binnenste schoon te maken met b.v. een klein kwastje.
Ondanks dat wij de machine regelmatig reinigen zat er een ‘vettige’aanslag in en in de 2 uitloopbuisjes lagen ‘harde’ schilfertjes. Na alle schoongemaakt en gemonteerd te hebben lopen beide gaatje weer goed door en drink je weer heerlijke koffie!
Ik probeer een afbeelding te posten waaop e.e.a. wat duidelijker is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIewUeqawAKFkwGQIpqBuk9834U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8pylgNBYbxLtkejDUuq9Ox2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:37
R_Lee schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Na mijn bonenmaler-avontuur had ik enkele weken later het bovenstaande.
Hierop de achterkant van de machine opengemaakt. Hier tref je dan links onder de pomp, in het midden de flowmeter en rechts de thermostaat boiler aan.

De thermostaat boiler wordt onder druk van water voorzien via de oranje drukslang. Na een klein zoektochtje was het duidelijk dat er vanaf de koppeling sporen zichtbaar waren.

Deze tijdelijk vervangen voor een aantal ty-wraps. Tot nu toe is de lekkage weggebleven, dus binnenkort deze ty-wraps vervangen voor een degelijke metalen slangklem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag exact dit probleem gevonden.
Ook al een paar keer een flinke plens water rond de koffie machine, niks kunnen vinden.
Vandaag weer raak, achterkant eraf en dus een lekkend slangetje.

Werkt de oplossing met de tiewrapynog steeds?

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 13:11
Ik heb deze machine ook gehad maar de meeste problemen ontstonden bij mij na ongeveer een jaar (geen koffie meer of een heel haags bakkie).. toen wij terug kwamen van vakantie kwam er helemaal geen water meer uit.

Uiteindelijk gereinigd en toen ging het beter, maar inmiddels allang verkocht. Persoonlijk vond ik het een erg slechte koop, heb er veel spijt van gehad.. voor mij geen Philips meer..

[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 14-02-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:24
ID-College schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:18:
Ik heb deze machine ook gehad maar de meeste problemen ontstonden bij mij na ongeveer een jaar (geen koffie meer of een heel haags bakkie).. toen wij terug kwamen van vakantie kwam er helemaal geen water meer uit.

Uiteindelijk gereinigd en toen ging het beter, maar inmiddels allang verkocht. Persoonlijk vond ik het een erg slechte koop, heb er veel spijt van gehad.. voor mij geen Philips meer..
O ring vervangen had waarschijnlijk je probleem opgelost, zojuist hier ook gedaan bij dezelfde klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
roltor schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:50:
[...]

O ring vervangen had waarschijnlijk je probleem opgelost, zojuist hier ook gedaan bij dezelfde klachten.
Klopt, ik heb hem schoongemaakt (en ingevet0. Dat verhielp idd het probleem (voorlopig), maar ik was in het geheel niet tevreden over de machine.. Het was overigens al mijn 2e, de 1e is al geretourneerd geweest (melkopschuimer was defect bij aankomst)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
ID-College schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:16:
[...]

Klopt, ik heb hem schoongemaakt (en ingevet0. Dat verhielp idd het probleem (voorlopig), maar ik was in het geheel niet tevreden over de machine.. Het was overigens al mijn 2e, de 1e is al geretourneerd geweest (melkopschuimer was defect bij aankomst)
Fair enough, ik weet ook niet of ik nog eens deze zou kopen.
Mijn schoonvader heeft een delonghi, die is toch van een ander kaliber. Ook 2 keer zo duur volgens mij.
Bij mij was de O ring van een plastic ding in het apparaat kapot, maar je moet best veel research doen om daar achter te komen.
Nu ik het weet, is het wel leuk om hem helemaal uit elkaar te halen, schoon te maken en te smeren.
We blijven tweakers tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
roltor schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:27:
[...]

Fair enough, ik weet ook niet of ik nog eens deze zou kopen.
Mijn schoonvader heeft een delonghi, die is toch van een ander kaliber. Ook 2 keer zo duur volgens mij.
Bij mij was de O ring van een plastic ding in het apparaat kapot, maar je moet best veel research doen om daar achter te komen.
Nu ik het weet, is het wel leuk om hem helemaal uit elkaar te halen, schoon te maken en te smeren.
We blijven tweakers tenslotte.
Ik vond alle hoekjes echt onmogelijk om schoon te houden.. er komt overal prut terecht en daar kan je amper bij. Dat gaat natuurlijk schimmelen.. ik vond dat niet heel fris waar ook koffie gezet wordt..
Al met al teveel problemen met deze machines in de korte tijd die ik hem heb gehad..

• laptopleon
Behalve zelf, hebben mijn ouders er ook een. Die is nu 1,5 jaar in gebruik. Heet water functie deed het niet meer goed, koffie zetten op zich nog wel. Opgestuurd want garantie. Krijg net bericht dat hij klaar is en teruggestuurd wordt, met een vervangen boilerpin. Maar dat zit zeg maar in de route van het koffie-zet-gedeelte, dus leuk dat dat vervangen is, maar ik vraag me af of dat gaat helpen.

Ook de brief die er bij zit roept bij mij meer vragen op dan het beantwoordt:
Het eerste gebruik van de machine na de herstelling
Als dit de eerste keer is dat u uw espressomachine gebruikt, is het normaal dat de eerste kopjes koffie die worden gezet nog wat waterig zijn doordat het systeem nog aan het kalibreren is. De machine heeft ongeveer 5 – 10 maalbeurten nodig om de smaak van de koffie te optimaliseren.
Want wat er dan precies gekalibreerd wordt, blijft onduidelijk. In de handleiding / verkoopinformatie staat niets over een zelfkalibrerend systeem. Het is ook niet zo dat de machine koffie kan proeven dus hoe moet hij dan weten of de druk hoger / lager moet of zo :?

• Zentyth1
[quote]laptopleon schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:23:
Behalve zelf, hebben mijn ouders er ook een. Die is nu 1,5 jaar in gebruik. Heet water functie deed het niet meer goed, koffie zetten op zich nog wel. Opgestuurd want garantie. Krijg net bericht dat hij klaar is en teruggestuurd wordt, met een vervangen boilerpin. Maar dat zit zeg maar in de route van het koffie-zet-gedeelte, dus leuk dat dat vervangen is, maar ik vraag me af of dat gaat helpen.

Ook de brief die er bij zit roept bij mij meer vragen op dan het beantwoordt:

Ja dat kallibreren klopt wel, de molen meet hoeveel spanning hij gebruikt en past dit aan , in mijn ervaring duurt dit nog wel langer dan 10 koppen, dit zorgt ervoordat als molen vervuild (meer weerstand),of je andere bonen gebruikt hij langer gaat draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door Zentyth1 op 15-02-2024 14:13 ]

• Zentyth1
Zentyth1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:07:
[...]

Ja dat kallibreren klopt wel, de molen meet hoeveel spanning hij gebruikt en past dit aan , in mijn ervaring duurt dit nog wel langer dan 10 koppen, dit zorgt ervoordat als molen vervuild (meer weerstand),of je andere bonen gebruikt hij langer gaat draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_Lee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-03 12:53
hansie_k schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:11:
[...]
Werkt de oplossing met de tiewrapynog steeds?
Ik moet bekennen dat ik hem vooralsnog niet meer vervangen heb :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Zentyth1 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:07:
[quote]Ja dat kallibreren klopt wel, de molen meet hoeveel spanning hij gebruikt en past dit aan , in mijn ervaring duurt dit nog wel langer dan 10 koppen, dit zorgt ervoordat als molen vervuild (meer weerstand),of je andere bonen gebruikt hij langer gaat draaien.
Maar hoe werkt dit dan precies? Draait de molen bijvoorbeeld 5 seconden en meet hij dan hoeveel vermogen hij in die tijd trekt, bedoel je? Gebruikt een motor dan meer vermogen als hij weerstand ondervindt? Dan wist dat een nieuw inzicht voor mij. Ik nam altijd aan dat dergelijke weerstand geen invloed had op het gebruikte vermogen, hooguit dat hij daardoor langzamer ging lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
Iemand een tip om de zetgroep iets uitgebreider te reinigen?

Binnenkant gaat met reinigingstablet.
Buitenkant door af te spoelen met water.

De buitenkant is echter best wel vettig met het en der korreltjes en aanslag.

Kun je dat met een schoonmaakmiddel en/of borsteltje reinigen?

Zou het bv helpen om een tablet in een bak op te lossen en de zetgroep te laten weken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
laptopleon schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Maar hoe werkt dit dan precies? Draait de molen bijvoorbeeld 5 seconden en meet hij dan hoeveel vermogen hij in die tijd trekt, bedoel je? Gebruikt een motor dan meer vermogen als hij weerstand ondervindt? Dan wist dat een nieuw inzicht voor mij. Ik nam altijd aan dat dergelijke weerstand geen invloed had op het gebruikte vermogen, hooguit dat hij daardoor langzamer ging lopen.
Ik weet niet welke metrics het apparaat gebruikt ik dacht dat het ergens in de service manual stond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Rukapul schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:28:
Iemand een tip om de zetgroep iets uitgebreider te reinigen?

Binnenkant gaat met reinigingstablet.
Buitenkant door af te spoelen met water.

De buitenkant is echter best wel vettig met het en der korreltjes en aanslag.

Kun je dat met een schoonmaakmiddel en/of borsteltje reinigen?

Zou het bv helpen om een tablet in een bak op te lossen en de zetgroep te laten weken?
Poe, het ligt er een beetje aan hoe die eraan toe is, hoeveel koffie heb je ermee gezet?

laptopleon heeft mooi oplossingen verzameld in de openingspost, tenzij je de video tutorial volgt om de hele zetgroep uit elkaar te halen en stap voor stap schoon te maken en alle o-ringen te vervangen raad ik je niet aan om de hele zetgroep te weken in water, daardoor hoopt vuil zich eerder op op plaatsen waar je slecht bij kan en komt er vocht in je cremaventiel.

als alleen de buitenkant vet is kan je een doekje met een oplossing dreft en warmwater erover heen halen. Wat ik doe eens per halfjaar is mijn douche op "turbostraal zetten" en dan met de harde spuit van de douche even alle gaten en kieren uitspuiten, daarna goed de rails etc invetten. Geen hogedruk gebruiken uiteraard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37
Zentyth1 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Poe, het ligt er een beetje aan hoe die eraan toe is, hoeveel koffie heb je ermee gezet?

laptopleon heeft mooi oplossingen verzameld in de openingspost, tenzij je de video tutorial volgt om de hele zetgroep uit elkaar te halen en stap voor stap schoon te maken en alle o-ringen te vervangen raad ik je niet aan om de hele zetgroep te weken in water, daardoor hoopt vuil zich eerder op op plaatsen waar je slecht bij kan en komt er vocht in je cremaventiel.

als alleen de buitenkant vet is kan je een doekje met een oplossing dreft en warmwater erover heen halen. Wat ik doe eens per halfjaar is mijn douche op "turbostraal zetten" en dan met de harde spuit van de douche even alle gaten en kieren uitspuiten, daarna goed de rails etc invetten. Geen hogedruk gebruiken uiteraard..
Vooropgesteld: ik heb geen referentie.

Apparaat was een 'refurb' (waarschijnlijk een retour met maar een paar kopjes op de teller) en sindsdien een maand gebruikt.

Niet erg er aan toe maar voelde vettig.

Ik bewaar bovenstaande procedure wel tot het echt vies is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:07
Ik heb de philips E2210 nu een jaar of 5, dat ding zette altijd heerlijke koffie, maar laatste weken is de koffie erg waterig.

We gebruiken nog steeds dezelfde koffiebonen, dus daar is niets aan veranderd. Volgende heb ik al geprobeerd:

- Zetgroep uit elkaar gehaald en gereinigd
- Alle rode o-rubbers vervangen
- Maalstand iets fijner gezet en iets groffer, beide geen merkbaar verschil
- Machine terug naar fabrieksinstellingen gezet

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb niet het idee dat er echt meer water in de kopjes zit, ook blijft de zetgroep redelijk schoon van binnen (wordt geen gemalen koffie verspilt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
@w00d De perculator verstopt lijkt me

YouTube: Repair and maintenance of the brew unit of the SAECO, PHILIPS coffee...

Op 41 seconden zie je hoe je die eruit haalt. Vaak zitten de gaatjes helemaal dicht. Zelf leg ik hem een half uur in 50% dasty., 50 procent water dan even met een oude tandenborstel ofzo heel goed schoonmaken en naspoelen . Of had je die al schoongemaakt ?

Anders is je molen vervuild en geeft niet goede hoeveelheid af

[ Voor 8% gewijzigd door Zentyth1 op 20-02-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
Die heb ik inderdaad al schoongemaakt. Wel gewoon met water en een tandenborstel.

Hoe kan ik de molen controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Als zijn koffie waterig is, zou je eerder denken dat er wel water, maar te weinig koffie door de machine gaat. Of gaat het water dan via de zijkant, meer làngs de gemalen koffie?

Hoe zien je je 'koekjes' van afgewerkte koffie er uit? Zien die er wel uit alsof er genoeg gemalen koffie ingegaan is? Bij mijn EP2200/10 zijn die van gisteren 19 a 20 mm dik, na een halve dag in de bak liggen want ik heb vandaag nog geen koffie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
De dikte zit rond de 16/17mm ongeveer. Dit is op standjes 3 voor de sterkte, en dan hoor je de brewer ook echt moeite hebben met samenpersen.

Die puks zijn wel gewoon door nat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kbou5oaK1S0SV-qXnO5UzGI3Ef4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tI0djYnTg5aFGfUmFrQW5ti.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Zien er wel wat dik uit de korrels maar kan aan de camera liggen , heb je de molen gesleuteld/ schoongemaakt of nog niet ? Vallen er geen hele pucks in de afvalbak?

Je kan even een koffie zetten met voorgemaalde koffie als dit ook slap is dan zit het toch in het mechanisme

Als je nog niks aan de molen hebt gedaan wordt het tijd om deze schoon te maken, dan zit deze wss te vol met aangekoekte koffie en doseert deze niet meer goed

[ Voor 35% gewijzigd door Zentyth1 op 20-02-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
Mijn vrouw drink decaffe (dus voorgemalen) en die merkt geen verschil.

Ze zijn inderdaad best korrelig, en heel grof staat de maalstand niet eens. Hoe haal ik de molen uit elkaar? Weet iemand een goede video toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Er staat een link naar een video over de molen reinigen / openen in het lijstje in de openingspost ;)

Ik heb zelf dus wat dikkere pucks maar ook de molen / maling op zijn fijnst staan. Overigens mag je volgens de gebruiksaanwijzing de maalstand alleen verdraaien als de molen aan het maken is. Anders kan er teveel spanning (druk) op komen en kan hij beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omarmekic
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Kan iemand mij vertellen wat er kapot is aan mijn koffiemachine. Bij het aandoen trilt de machine drie keer, hij trekt hier water maar dat valt direct in de lek bak helder, vervolgens valt die stil en beginnen er drie lampjes te knipper aan de zijkant van het scherm. Het is een hele gekke kwestie want de zetgroep hebben we nieuw er in gezet en hij deed het nog steeds niet. Toen ging ik de zetgroep er half open in de machine plaatsen. En gek genoeg deed hij het toen heel even en ging zefls de machine koffie bonen malen en kwam er beetje koffie uit. Dus de motor van de koffiemaler doet het ook gewoon. Ik heb met een multimeter de themparatuur sensor proberen te testen maar ik ben hier niet zo handig mee dus weet ik niet of ik het goed heb gedaan. Maar de sensor gaf geef weerstand. Die bleef op 1. Graag hoor ik of iemand mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@omarmekic Lampjes knipperen betekent meestal dat de machine zelf al via de sensoren door heeft dat er iets mis gaat. En dus stopt. Als je nog garantie hebt: Opsturen naar Philips, zie hun site.

Water wat direct in de bak terecht komt, klinkt als losgeschoten of lekke slang. Daar staat iets over in de openingspost, onder "230308 Lekkende slang / defecte boileruitloop / helder water onder de koffiemachine".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
omarmekic schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:31:
Kan iemand mij vertellen wat er kapot is aan mijn koffiemachine. Bij het aandoen trilt de machine drie keer, hij trekt hier water maar dat valt direct in de lek bak helder, vervolgens valt die stil en beginnen er drie lampjes te knipper aan de zijkant van het scherm. Het is een hele gekke kwestie want de zetgroep hebben we nieuw er in gezet en hij deed het nog steeds niet. Toen ging ik de zetgroep er half open in de machine plaatsen. En gek genoeg deed hij het toen heel even en ging zefls de machine koffie bonen malen en kwam er beetje koffie uit. Dus de motor van de koffiemaler doet het ook gewoon. Ik heb met een multimeter de themparatuur sensor proberen te testen maar ik ben hier niet zo handig mee dus weet ik niet of ik het goed heb gedaan. Maar de sensor gaf geef weerstand. Die bleef op 1. Graag hoor ik of iemand mij kan helpen.
Misschien de O ring van het onderdeel wat naast de zetgroep zit in het apparaat.
Op de zetgroep zit een witte tuit, hier komt het water binnen onder hoge druk.
De zetgroep kantelt zodat die witte tuit over dat onderdeel schuift.
Bij mij was de O ring kapot, waardoor die aansluiting niet goed meer was en het water niet meer de zetgroep in ging, maar de lekbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00d
laptopleon schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:22:
Er staat een link naar een video over de molen reinigen / openen in het lijstje in de openingspost ;)

Ik heb zelf dus wat dikkere pucks maar ook de molen / maling op zijn fijnst staan. Overigens mag je volgens de gebruiksaanwijzing de maalstand alleen verdraaien als de molen aan het maken is. Anders kan er teveel spanning (druk) op komen en kan hij beschadigen.
Had de link ff gemist, bedankt!

Inmiddels de molen ook schoongemaakt, machine nogmaals gereset naar fabrieksinstellingen, en de koffie is nu weer drinkbaar :)
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste