Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:21
:) Altijd mooi om te horen dat het gelukt is.

De EP2200/10 van m'n ouders vorige week teruggehad van de garantie-reparatiedienst, maar het euvel (nauwelijks druk op het hete water uit de opstomer) bleek niet opgelost. Dus maar weer opnieuw ticket aangemaakt en opgestuurd.

Waar ik gisteren achter kwam: In de gebruiksaanwijzing van de Espresso Philips EP 1200 / 2200 / 3200 modellen staat nergens dat je de O-ringen met siliconenvet moet insmeren.

Dit is opvallend, want dat was en is bij andere merken en modellen wel zo. Ingevette O-ringen gaan ongetwijfeld ook langer mee. Kortom, het lijkt er op dat er voor Philips een andere reden is om geen siliconenvet te (laten) gebruiken.

Je zou kunnen denken aan planned obsolescence / geplande veroudering. Een andere optie is, dat in siliconenvet vaak pfas-varianten zitten of van oudsher zelfs ptfe zit of een andere (per)fluorverbinding. Hoewel ptfe op zich vrijwel nergens mee reageert, wordt er bij de productie gebruik gemaakt van gevaarlijke stoffen. Dit proces heet Gen-X.

Ik wil geen onnodige angst zaaien maar weet uit eigen ervaring dat fabrikanten op smeermiddelen, schoonmaakmiddelen, spuitbussen met 'vuilafstotende spray' en dergelijke niet hoeven te vermelden of er pfas in zit, omdat pfas (nog) niet officieel als gevaarlijk wordt gezien en dus ook niet verboden is. Het is 'niet gevaarlijk' omdat nog niet afdoende, wetenschappelijk bewezen is dat het schadelijk kan zijn. RIVM wijst naar de Nederlandse overheid, die wijst naar Brussel en die wacht al jaren op afdoende wetenschappelijk bewijs.

Mijn advies is dan ook: Smeer alleen het mechaniek en niet de O-ringen. Dan slijten die maar harder. Want dat pfas nu nog niet voldoende als schadelijk is erkent door de EU, wil niet zeggen dat het niet een sluipmoordenaar en kankerverwekkend is. Alleen dat het nog jaren kan duren voor dat officieel erkent is.

[ Voor 8% gewijzigd door laptopleon op 26-02-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:14
Ben al twee maanden af en aan aan het prutsen, die van ons levert inmiddels alleen nog heet water in de lekbak.

- stoom werkt
- zetgroep diverse keren uit elkaar gehad, lijk alles wel gecheckt schoongemaakt en gespoeld te hebben
- maling blijft droog

Tis net alsof die niet genoeg druk kan opbouwen, maar alles wat het zou kunnen tegen houden lijkt gewoon te functioneren. Pompdruk te laag of zie ik iets anders over het hoofd?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Heb je ook de O-ringen vervangen en niet alleen de grote, maar ook de kleinere en niet alleen in de zetgroep maar ook op de ‘pin’ waar die zijn water uit krijgt? Zeefje in de bovenkant van de zetgroep los gehad en gecontroleerd of die niet dicht zit met kalkaanslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:32
laptopleon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:19:
Heb je ook de O-ringen vervangen en niet alleen de grote, maar ook de kleinere en niet alleen in de zetgroep maar ook op de ‘pin’ waar die zijn water uit krijgt? Zeefje in de bovenkant van de zetgroep los gehad en gecontroleerd of die niet dicht zit met kalkaanslag?
Dit dus. Bij mij hetzelfde. De O-ring van die 'pin' die in de machine zit, los te schroeven met 2 schroeven, was kapot.
Hierdoor sluit de zetgroep niet meer goed aan op de machine en komt het water dus niet in de zetgroep, maar in de lekbak.
Na vervanging van de O ring, werkt het weer super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@laptopleon & @roltor ik heb geen O-ring gevonden op dat tuitje, zag dat wel in een video ja. Die is dus noodzakelijk begrijp ik.

Dat metalen korfje zat ook dicht maar kan nu door 70-80% van de gaatjes weer licht zien. Ik frommel een nieuw rubbertje tussen dat pijpje. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:10:
@laptopleon & @roltor ik heb geen O-ring gevonden op dat tuitje, zag dat wel in een video ja. Die is dus noodzakelijk begrijp ik.

Dat metalen korfje zat ook dicht maar kan nu door 70-80% van de gaatjes weer licht zien. Ik frommel een nieuw rubbertje tussen dat pijpje. Thanks.
Dit heeft niets verandert. Maar logisch ook: er komt daar überhaupt geen vocht. Het hete water verdwijnt al voor de zetgroep in de opvangbak, koffieprut wordt niet eens nat.

O-ring aan de waterzijde maar ‘s bekijken. Ik snap ‘m nu. Even kijken deel 101.

Edit: ook met net niet passende ringen doet het weer! Feest!

Originele ringen te koop bij philips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDoTn_m-yby_EnbuF2Rpu17F4rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXRFIyFnj6YJqV6jNZfJXjoS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-03-2024 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Dit heeft niets verandert. Maar logisch ook: er komt daar überhaupt geen vocht. Het hete water verdwijnt al voor de zetgroep in de opvangbak, koffieprut wordt niet eens nat.

O-ring aan de waterzijde maar ‘s bekijken. Ik snap ‘m nu. Even kijken deel 101.

Edit: ook met net niet passende ringen doet het weer! Feest!

Originele ringen te koop bij philips?

[Afbeelding]
Mijne zag er precies zo uit, ik heb ergens op Amazon een setje o ringen gevonden. Daarna werkte het weer zoals het hoort.
Ik had ook eerst de hele zetgroep uit elkaar gehaald, maar niks hielp, alleen die o ringen vervangen.
Mooi dat het gelukt is.

[ Voor 6% gewijzigd door roltor op 01-03-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
roltor schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:52:
[...]

Mijne zag er precies zo uit, ik heb ergens op Amazon een setje o ringen gevonden. Daarna werkte het weer zoals het hoort.
Ik had ook eerst de hele zetgroep uit elkaar gehaald, maar niks hielp, alleen die o ringen vervangen.
Mooi dat het gelukt is.
Ja bedankt, ik weet niet zo goed waarom ik niet eerder dat tuutje ben gaan bestuderen. Zal deze ringen voortaan ook beetje insmeren bij de onderhoudsbeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-05 11:18
En de perculator (met de gaatjes) echt even helemaal naar 100 procent schoon brengen bijvoorbeeld laten weken in oplossing dasty water 50/50 half uur en dan met een stevige tandenborstel schoonmaken. Zonde anders gaat er smaak verloren !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
NiGeLaToR schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:18:
[...]

Ja bedankt, ik weet niet zo goed waarom ik niet eerder dat tuutje ben gaan bestuderen. Zal deze ringen voortaan ook beetje insmeren bij de onderhoudsbeurt.
Zentyth1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:26:
En de perculator (met de gaatjes) echt even helemaal naar 100 procent schoon brengen bijvoorbeeld laten weken in oplossing dasty water 50/50 half uur en dan met een stevige tandenborstel schoonmaken. Zonde anders gaat er smaak verloren !
Ik heb dat even losgeschroefd, dan is het makkelijker schoonmaken. Op een van de filmpjes wordt uitgelegd hoe je dat doet, best makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
Ja precies als die losgeschroeft is kan je hem in zo een oplossing leggen met het oog kan het schoon lijken maar nog erg vettig zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zentyth1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:26:
Ja de rest van de zetgroep heeft inmiddels geen geheimen meer voor mij en is door en door gereinigd. Lekbak vertoon nu ook geen druppel vocht meer na de initiele spoeling :+

Had ik dit topic maar eerder gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Altijd mooi om te zien dat mensen elkaar hier helpen :)

Eén forum-draadje kan het verschil maken tussen allemaal het wiel opnieuw uit moeten vinden en uren geklooi voorkomen of zelfs het voortijdig naar de milieustraat brengen van je bonenmaler.

- - - update

Ik heb vandaag zelf alle overige O-ringetjes vervangen, met behulp van de video in de openingspost. Het kostte me een klein half uurtje en het ziet er nogal intimiderend uit. Ik was bang het allemaal niet meer in elkaar te krijgen, maar het viel 100% mee. De koffie smaakt zeker zo goed nu, maar het kreng kráákt nog steeds als de mast tijdens een storm in Pirates of the Caribbean :')

[ Voor 45% gewijzigd door laptopleon op 09-03-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 21:30

arnova

weet veel, maar niet alles

Wij hebben een EP2220 waar we al geruime tijd het probleem mee hebben dat de koffie telkens nogal slap is. We hebben al verschillende merken bonen geprobeerd en de maalgraad gecheckt maar dat lijkt de oorzaak niet te zijn. Ook heb ik de O-ringen geinspecteerd en die lijken allemaal nog goed. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Hoe oud zijn de O-ringen? Ik neem aan meer dan twee jaar / apparaat buiten de garantie en nog niet eerder vervangen? Het is lastig om aan de hand van het uiterlijk van de O-ringen te bepalen, hoe goed ze nog zijn. Je moet best het een en ander loshalen om ze allemaal te kunnen bekijken. Dan kun je ze net zo goed gelijk vervangen, dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aan ligt. Met de video erbij is het een half uurtje werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

laptopleon schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:05:
Hoe oud zijn de O-ringen? Ik neem aan meer dan twee jaar / apparaat buiten de garantie en nog niet eerder vervangen? Het is lastig om aan de hand van het uiterlijk van de O-ringen te bepalen, hoe goed ze nog zijn. Je moet best het een en ander loshalen om ze allemaal te kunnen bekijken. Dan kun je ze net zo goed gelijk vervangen, dan weet je tenminste zeker dat het daar niet aan ligt. Met de video erbij is het een half uurtje werk.
Nee, o-ringen zijn nog niet eerder vervangen. Apparaat is ca. 3.5 jaar oud (2020). Maar is het dan toch het waarschijnlijkste dat dat het is of zijn er nog andere mogelijke oorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde met ons apparaat. Alle o-ringen vervangen maar nog steeds slappe koffie. Enige is nog de zeef schoonmaken. Daarna zou ik het niet weten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
NiroNiro schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:17:
Ik heb precies hetzelfde met ons apparaat. Alle o-ringen vervangen maar nog steeds slappe koffie. Enige is nog de zeef schoonmaken. Daarna zou ik het niet weten…
als de druk en doorloop goed is en de korrel, is het sowieos de zeef zet ik kratje bier op :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
De zeef goed schoonmaken wat ik doe 50 procent dasty 50 procent water, 30 minuten weken, dan heel goed met een fijn borstel raggen en schoonmaken, dan goed afspoelen met water en terug erin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik probeer te begrijpen hoe de koffie slapper kan zijn. Ik snap dat er minder koffie uit het apparaat komt als er minder druk opgebouwd wordt door versleten O-ringen, een lekke slang of een verkalkt zeefje, maar dan zou je juist verwachten dat er minder, maar sterkere koffie uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
doordat het zeefje vol zit met koffie olie komt er veel water maar door een gedeelte van de puck terrecht en heb je daardoor veel minder kracht/aroma in de koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mijn machine is onlangs terug gekomen van reparatie. Hij gooide heel veel poeder naast de zetgroep.
Maar na de reparatie is de hoeveelheid opeens anders. Dat is niet zo erg. Maar de melkopschuimer (de lattego, geen pijpje) maakt tijdens het stoomleveren een knetterend geluid. Meer mensen die dit hebben?
Zou ook een beschadiging in de beker kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZhp2zgmED64UYpGR2HVFCCoDo4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9BGtoINmGn2xsBJEAP7S1Un.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarnaast lijkt het dat de pucks die eruit komen nog vrij grof zijn. Deze moeten op de fijne stand toch bijna poeder zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_gadget op 13-03-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFG01
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-03 16:47
Na maanden lekkage heb ik het ventiel (zie foto 1, let niet op de bende) vervangen. Doordat de kleine ringen versleten waren ontstond er veel lekkage en halve kopjes koffie. Na een nieuw ventiel geplaatst te hebben is de lekkage verdwenen. Maar nu is er een nieuw 'probleem' ontstaan: de 'cremalaag' op de koffie (foto 2) is aanzienlijk minder dik geworden ten opzichte van voor de reparatie. Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?

Ik heb de zetgroep uit elkaar geschroefd en de RVS filter goed schoongemaakt. Tijdens dit proces ben ik vermoedelijk een glazen kogeltje - die onder de conische veer zit - kwijtgeraakt.. domme fout. Dit kan volgens velen op verschillende fora resulteren in een minder dikke cremalaag. Daarom heb ik ook een nieuw glazen kogeltje gekocht, maar wanneer deze geplaatst wordt aan de onderzijde van de conische veer (smalle kant beneden brede kant boven), loopt de machine vast bij het zetten van een bakje koffie.

Als ik de veer omdraai (met de grote kant naar onderen gericht) werkt het zetten wel, al dan niet met een minder dikke cremalaag. Mijn vermoeden is dat het type dat ik heb (EP2230/10) niet werkt met een glazen kogel, iemand die meer kennis hierover heeft?

Samenvattend heb ik dit gedaan:
- Ventiel vervangen
- O-ring vervangen
- RVS filter schoongemaakt
- Nieuw glazen kogeltje geplaatst

Inmiddels heb ik een nieuwe zetgroep besteld, even kijken hoe het dan is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYQHN4gPegpvlR3fp_M0FkctiO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDzoceK7jfF2BZHYQvCLoKXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_o5clwJbjtkUNAFexUP8wl2aac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n10HHVe14dcumTfIHlK3due3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JFG01 op 21-03-2024 18:12 . Reden: links van onderdelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Het enige wat ik kan bedenken is dat de dikte van de crema-laag ook flink kan verschillen, afhankelijk van hoeveel bonen er gemalen worden en niet in de laatste plaats wélke bonen. Het blijft een natuurproduct wat behoorlijk van smaak, geur etc kan variëren, zelfs als het maar even wat langer of korter, heter of minder heet gebrand is, wat langer ligt, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 07:13

red bull

Keeps me awake !

Heeft er iemand tips/ ervaringen met aanpassen van de maalgraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:27
JFG01 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:04:
... Maar nu is er een nieuw 'probleem' ontstaan: de 'cremalaag' op de koffie (foto 2) is aanzienlijk minder dik geworden ten opzichte van voor de reparatie. Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?
De cremalaag is afhankelijk van verschillende dingen: de soort koffie, de maalgraad, de watertemperatuur en deels van de hardware (in de zetgroep inderdaad).

Ben je na de reparatie een ander soort/merk koffie gaan gebruiken? Het kan ook zijn dat er nog oude, gemalen koffie in het systeem zat, waardoor de crema dun is. De cremalaag wordt het mooist met versgemalen koffie. Ook koffie met een hoger aandeel robusta-koffiebonen geeft een betere cremalaag. Een fijnere maalgraad kan helpen. Een iets lagere watertemperatuur zou ook kunnen uitmaken, maar daar heb ik zelf nooit mee geëxperimenteerd.

In de zetgroep zit een mechanisme met een veer en een glazen kogeltje. Als de koffie daardoor stroomt wordt de crema al het ware 'geslagen' als slagroom. Er zou niet ineens iets mis mogen zijn met dat mechanisme in jouw zetgroep, maar wellicht dat je nieuwe zetgroep toch een betere cremalaag geeft. (Mocht je oude zetgroep ooit openschroeven, let er dan op dat het glazen kogeltje niet wegspringt).

Een algemene tip zou zijn om een flink aantal kopjes koffie te zetten met verse koffie. Het gewenste resultaat van een verandering van koffie, of aan het apparaat komt pas na een (flink) aantal kopjes. Tussen de kopjes door kun je tijdens het malen de maalgraad fijner zetten door de knop naar beneden te drukken, en hem dan te draaien. Per kopje steeds maar 1 stip verstellen om beschadiging van de maalstenen te voorkomen. Ook dan geldt: meerdere kopjes zetten voordat je pas resultaat ziet. Succes!

Nog een kleine toevoeging: dark roast geeft minder crema. Neem een iets lichter gebrande boon voor de mooiste crema.

[ Voor 4% gewijzigd door FreshM op 23-03-2024 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JFG01
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-03 16:47
@laptopleon en @FreshM bedankt voor jullie reacties!

Normaliter gebruiken wij de crema e gusto van Lavazza, maar de laatste week hebben wij Ristretto van La Place gebruikt. Ik heb beide bonen gebruikt (zorgvuldig de bonen eruit gehaald en zoveel mogelijk weggemaald) met de oude zetgroep, helaas geen overtuigende crema laag. Vanochtend de nieuwe zetgroep geplaatst en het resultaat is top! Een mooie cremalaag over de koffie, het smaakt weer zoals vanouds :) In de foto is dat ook te zien: links oude zetgroep, rechts de gloednieuwe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b_OnM-szXsMi13AcV82waFiV0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7VI3VDblUgIrjxS0jyoLchO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8eaH-QC-cNJxrSScYYkwRuTSPLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMJ7ZGQHIuf5qariz2hrnaq3.jpg?f=fotoalbum_large
Ik durf nu niet een conclusie te trekken wat nu de oorzaak is geweest...

In ieder geval: bedankt voor jullie expertise op dit gebied, zeker wat waard voor dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 19:31

Sa1

Al 3 jaar oid een EP2220 koffiezetapparaat. Werkt prima naar tevredenheid. Ineens uit het niets lijkt het alsof het gemaal door draait.

Ik heb hem open gemaakt en ben daar een stukje houd tussen de keramische plaaten tegen gekomen. Nu heb ik deze verwijdert en alles draait weer. Het zat dus ook écht vast.

Als ik hem echter vast maak, dan blijft hij doordraaien. Nu ben ik aan het zoeken geweest, want ik dacht dat het grote tandwiel wellicht versleten was, namelijk https://fixpart.nl/produc...andwiel-koffiezetapparaat. Echter als ik naar het plaatje kijk en hem pas op het deel wat uit de moter komt, dan sluit dat naadloos aan.

Nu vraag ik mij af, moet ik de schroef die in deze tandwiel zit, gewoon dusdanig hard aandraaien? Of is er nog iets anders mogelijk stuk? Want als ik hem zonder bonen nu laat draaien, dan draait hij wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Voor alle duidelijkheid: Ik heb zelf nog nooit de molen open gehad, dus ik durf er niets over te zeggen, behalve dan dat het tandwiel op de gelinkte pagina voor een getande as is gemaakt. Daarom vermoed ik dat het al dan niet slippen van het tandwiel niet afhankelijk is van hoe hard je een schroef/moer die er boven zit aandraait, want slippen kan hij toch al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Even mijn frustratie uitten: ik heb er eentje die gratis afgehaald mag worden voor onderdelen o.i.d., in Veenendaal.

Tijdje geleden hier gemeld dat die lekt, wat onderzoek gedaan, toen deed die het weer even goed. Maar nu is het voorbij, en ik kan ook wel zien wat er mis is, de zetgroep sluit niet meer aan bij de waterafvoer (richting het kopje). Hij lijkt helemaal niet te bewegen, al kan ik dat niet zien als die dicht zit natuurlijk.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik24h
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-05-2024
Nu maar hopen dat dit goed gaat (eerste keer)....

het probleem met mijn 2200 is dan weer net weer iets anders.....

Niet alleen lekt'ie water (helder water)
Maar ergste is; als het apparaat start met het pompen van het water door de dan al gemalen koffie, de stop eruit slaat.
Kennelijk kost het pompen heel veel vermogen..... lekt er daardoor ook water weg.
Wat zou er verstopt kunnen zitten (aanname dat dit zo is) en wat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Het lijkt me niet normaal dat de stop er uit slaat, ook niet als er iets verstopt is. Zeker aangezien er ook al water lekt, zou het best kunnen dat water kortsluiting veroorzaakt. Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn. Terugsturen voor garantie als je dat nog hebt of tegen eigen kosten ter reparatie opsturen en als je het zelf wil doen, uiteraard eerst de stekker er uit en dan het lek repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Erik24h schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:17:
Maar ergste is; als het apparaat start met het pompen van het water door de dan al gemalen koffie, de stop eruit slaat.
Kennelijk kost het pompen heel veel vermogen..... lekt er daardoor ook water weg.
Slaat echt de zekering door, door overbelasting?
Of is het de aardlekschakelaar die uitschakelt omdat er een lekstroompje gedetecteerd wordt?

Het laatste lijkt me waarschijnlijker, zeker als je machine water lekt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jko1972
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-05-2024
Hier hetzelfde probleem van het hard bubbelen van de melk, in plaats van mooi opschuimen. Het al besproken kleine gaatje in het pijpje was niet verstopt.
Wat bleek: bij het schoonmaken was het zwart plastic dingetje wat in het metalen pijpje zit, iets omhoog geschoven, zodat het niet meer uit het pijpje stak. Dit terug geduwd, en voilà, mooi schuim. Zie foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWh9IDA6PzcJ3h38c-HCcyh_QKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Yhq4ZVMzpFn73qG3bO42BJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUOkT_zQSEVGMbp5kZEsPF7DAOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJyF8I0rNa0gVt1zWNEIem2q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:03
Afgelopen week de koppeling in mijn 2221/40 met succes vervangen, hier spoot het water uit.

Echter is de koffie nu een erg slappe bak. Ik vermoed dat het met het malen niet helemaal goed gaat. Zo is de gemalen koffie erg grof (te zien aan het residu wat in het bakje valt). Ik heb al geprobeerd om dit in te stellen met de maalstanden knop bovenop bij de bonen), maar helaas helpt dat niet.

Omdat de molen met het deksel omhoog is geweest vermoed ik dat hier het probleem zit, maar voordat ik de boel weer open maak... iemand een idee waar ik moet kijken en hoe de boel correct hoort te zitten? Kan er zo niet een filmpje over vinden op youtube.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Geeforce schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:45:
Afgelopen week de koppeling in mijn 2221/40 met succes vervangen, hier spoot het water uit.

Echter is de koffie nu een erg slappe bak. Ik vermoed dat het met het malen niet helemaal goed gaat. Zo is de gemalen koffie erg grof (te zien aan het residu wat in het bakje valt). Ik heb al geprobeerd om dit in te stellen met de maalstanden knop bovenop bij de bonen), maar helaas helpt dat niet.

Omdat de molen met het deksel omhoog is geweest vermoed ik dat hier het probleem zit, maar voordat ik de boel weer open maak... iemand een idee waar ik moet kijken en hoe de boel correct hoort te zitten? Kan er zo niet een filmpje over vinden op youtube.

Thanks.
Volgens mij kun je de instelling van de maalstand alleen aanpassen tijdens het malen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
roltor schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:32:
[...]

Volgens mij kun je de instelling van de maalstand alleen aanpassen tijdens het malen
Dat klopt, is om de maalstenen te beschermen. Als je dit doet terwijl de machine niet maalt, kan een boon de witte maalstenen beschadigen.

Ik heb de molen toch maar eruit gehaald, gecontroleerd en schoongemaakt.Ik denk dat het probleem los staat van het vervangen van de koppeling.

Blijft de vraag, waarom de machine ineens zeer grof de koffie maalt en het daardoor zeer waterige koffie is. ? Zelf heb ik niets aan veranderd ook ook dezelfde koffiebonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Als je het demsel omhoog haalt heb je de knop niet in de juiste positie teruggezet en vergeten te markeren. Even de bovenkant eraf halen dan draai je handmatig de maalstenen totdat die net vastaat en niet kan bewegen, dan 2 klikken terug en daar je knop op terugzetten met het kleinste puntje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
Zentyth1 schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:21:
Als je het demsel omhoog haalt heb je de knop niet in de juiste positie teruggezet en vergeten te markeren. Even de bovenkant eraf halen dan draai je handmatig de maalstenen totdat die net vastaat en niet kan bewegen, dan 2 klikken terug en daar je knop op terugzetten met het kleinste puntje .
Dank voor je reactie. De stand bij het openen van het deksel was zoals in de bijlage.Dus er staan 2 witte markeringen op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CquwYyJlzaycaxchUvqk4Oyutlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMerMiEaLggzmgNHtonBqKTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar even opnieuw afstellen zoals jij aangeeft dan. Begrijp ik het dan goed dat ik het knopje (boven witte stip) moet indrukken en dan de ring met tandwiel helemaal moet doordraaien totdat hij niet verder kan? Dat kan tot ongeveer het 2e rode pijltje op de tekening. Maar wat bedoel je dan met 2 killken terug? Ik voel of hoor geen klikken als ik hem verdraai. Daarmee kom de witte streep een flink eind verder dan oorspronkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zentyth1
Exact je drukt de knop in en draait de schijf naar rechts tot dat die vastzit, dan zet je hem 2 of 3 klikken terug (voel even of die weer vrij rond kan draaien) als die nog wat strak zit 3 klikken, vervolgens is dit je strakste stant (kleinste maalstand) en zet je de knop terug op de kleinste stip.

heb even een video gevonden die het uitlegd, vanaf 3:00

YouTube: Adjusting Grinder Saeco to min grind size. Not allowed to the user f...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geeforce
Zentyth1 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:09:
Exact je drukt de knop in en draait de schijf naar rechts tot dat die vastzit, dan zet je hem 2 of 3 klikken terug (voel even of die weer vrij rond kan draaien) als die nog wat strak zit 3 klikken, vervolgens is dit je strakste stant (kleinste maalstand) en zet je de knop terug op de kleinste stip.

heb even een video gevonden die het uitlegd, vanaf 3:00

YouTube: Adjusting Grinder Saeco to min grind size. Not allowed to the user f...
Super, dank je wel. Helemaal duidelijk nu. Laat weten of de koffie weer lekker smaakt.

Edit: Helemaal opgelost. Koffie is weer goed te drinken. Thx.

[ Voor 3% gewijzigd door Geeforce op 26-04-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik24h
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-05-2024
Heel wat reacties alhier.. dank ! om terug te komen op mijn issue: uit een heel klein gaatje kwam een waterdamp die Wrs sluiting veroorzaakte. Waarom dan de stop eruit en niet de aardlek zal wel
Altijd eenmisterie blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 21:49
Dan zal die dus ergens sluiting tussen de fase en de nul hebben veroorzaakt waardoor meer dan 16A door de stop ging. Was de sluiting met de aarde dan had de aardlekschakelaar het moeten oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

Al tijden hadden wij last van erg slappe koffie. Normaal zou het vervangen van de o-ringen dit moeten oplossen echter maakte dat bij ons maar een marginaal (psychisch?) verschil? Nu toch het apparaat maar eens open gemaakt en gekeken. Wat blijkt? Rond de maler lag het helemaal vol met gemalen koffie. Toen ik vervolgens (met de kap eraf) koffie ging zetten zag ik dat de gemalen koffie ipv. via de uitloop naar de brouwunit, grotendeels in het compartiment van de maler terecht kwam. Nu blijkt bij mij de uitloop gewoon afgebroken te zijn van de maler. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8FmQvdKO4SpgETfiH_LItpniPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnhAIVh5AFSUPpVoZijWly8h.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijk dat dit vaker voorkomt, dus hopelijk helpt het anderen.

Helaas was ik overigens ook vergeten te markeren op welke maalstand de knop stond dus dat was ook even wat gedoe (zoals hierboven ook al opgemerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Interessant, maar merk je dat dan ook niet aan de ‘koekjes’ van afgewerkte koffie? Worden die dan ook niet kleiner / slapper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

laptopleon schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:31:
Interessant, maar merk je dat dan ook niet aan de ‘koekjes’ van afgewerkte koffie? Worden die dan ook niet kleiner / slapper?
Ik heb het niet echt door gehad. De koekjes zagen er op zich nog hetzelfde uit alleen ze zullen wel "losser" geweest zijn doordat er minder koffie in zat. Bovendien denk ik dat het een geleidelijk proces is geweest wat langzaam steeds erger werd...

ps. Waar ik overigens nog wel tegenaan liep was dat de procedure zoals hierboven beschreven en in het filmpje voor het instellen van de maal schijven bij mij niet werkte. Bij mij liepen de schijven met 3 klikjes terug nog steeds aan. Uiteindelijk moest ik nog een aantal klikken verder terug om ze vrij te laten draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door arnova op 11-05-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:46
Heb hier een 2231/40 lampje leeg water reservoir brand terwijl deze nog meer als de helft gevuld is….
Iemand ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Interessant. Nooit problemen mee gehad. Nu ik hem bekijk, zie ik geen sensor of zo.

Hiervoor had ik een EQ.5 met een vergelijkbare waterbak, maar dan met een soort vlotter onderin, die een paar cm op en neer kon, als ik me goed herinner.

Er zat een magneetje of stukje metaal in, vermoed ik, dat een sensor bediende die er vlakbij, in de machine zelf zat weggewerkt.

Ik gok dat de 2xxx/x0 machines van Philips volgens hetzelfde principe werken, maar dan met de vlotter weggewerkt in de binnenkant, die – wet van de communicerende vaten – alsnog met het peil in de waterbak meebeweegt.

Maar er zit ook een (minimale) uitstulping achterin de machine, tegen de kortste zijde van het waterreservoir. Het zou best kunnen dat daar een voeler in zit die meet of er water vlakbij is.

In het eerste geval zou de vlotter vast kunnen komen te zitten vanwege rommel in het water.

In het eerste of tweede geval zou ook de sensor kapot kunnen zijn, of iets op het deel van de elektronica wat de sensor uitleest.

Je kunt hem een keer uitzetten, van de stroom halen, minuutje wachten en weer aansluiten en ik meen dat je hem ook kunt resetten / terugzetten naar fabrieksinstellingen (kijk even in de handleiding) als dat niet helpt. Er is een kleine kans dat dat een eventuele glitch oplost.

Daarnaast zou ik even heel goed kijken of er iets in het tuutje zit, zowel aan de machinekant als aan de reservoirkant. En dat er niets het zeefje binnenin blokkeert. En dat de sleuf waar de bak in valt, goed schoon is zodat hij goed op zijn plaats, helemaal achterin de machine aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderhorsten
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-05-2024
Ha, er kwam geen koffie uit, ringen vervangen maar nu loopt de koffie in de lekbak. Uitstroom pijpjes zijn schoon....wie heeft goede raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Heb je de openingspost al nagelopen? Weet je zeker dat het geen water is R_Lee in "'Philips EP2220/10 problemen verhelpen en onderhoud" en dat het zeefje bovenin de zet-unit niet verstopt zit met kalk en heb je de uitstroompijpjes open gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmaatje
  • Laatst online: 17-06-2024
Goedenavond,

Nu heb ik, met hulp van hier, mijn koffiemachine al een keer gerepareerd, de welbekende 3 knipperende lampjes bij inschakelen, oftewel de defecte weerstand vervangen😁
Maar nu loop ik weer ergens tegenaan, en kan ik het niet vinden 😔
Als ik de machine inschakel, gaan de 4 lampjes aan de linkerkant omstebeurt aan en uit, zoals het hoort. Er wordt vervolgens ook water gepakt om door te spoelen, prima! Heet water aftappen gaat ook super, net als melk opstomen. Maar koffie, of het nou espresso of gewone koffie is, dan gaan de 3 rode lampjes aan de rechterkant flikkeren 🙄😪
Heeft iemand een idee wat er kapot is of wat ik moet doen danwel naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
De ‘welbekende drie lampjes bij inschakelen / defecte weerstand’ is hier volgens mij nog niet langsgekomen. Heb je daar een linkje bij? Dan voeg ik die toe aan de lijst met oplossingen in het openingsbericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmaatje
laptopleon schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:05:
De ‘welbekende drie lampjes bij inschakelen / defecte weerstand’ is hier volgens mij nog niet langsgekomen. Heb je daar een linkje bij? Dan voeg ik die toe aan de lijst met oplossingen in het openingsbericht.
Allereerste pagina, er staat bij "Als de lampjes knipperen maar de machine niets meer doet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 10:38
Ik heb sinds vandaag een Philips EP1220, weliswaar niet hetzelfder als de EP2220 maar ga er vanuit dat er niet al te veel verschillen in zijn die te maken hebben met mijn probleem.

Ik vind namelijk de koffie die eruit komt behoorlijk slap. Zelfs als ik de hoeveelheid koffie op maximaal zet en de hoeveelheid water op minimaal. Ik zet de koffie in een doorzichtig glas zodat ik het kan zien, het is zelfs enigszins doorzichtig en niet pik zwart zoals koffie hoort te zijn. Gewoon niet smakelijk om te drinken.

Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is. Ik heb wel gelezen ergens dat het soms een paar koffie kopjes kan duren voordat de sterkte op smaak is. Ik heb denk ik al zeker 5 kopjes. gezet en geproefd (en ook weggegooid). Hoe is jullie ervaring hiermee? Sowieso ook raar dat het meerdere kopjes zou duren, het is toch een kwestie van een bepaalde hoeveelheid koffie en water wat de sterkte bepaald zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Heb je al naar de stand van de maler gekeken, mogelijk staat die te grof. En wat voor bonen gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Die heb ik al aangepast naar stand 1 (fijnste maling). Ik gebruik bonen met een gemiddelde sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Kan je een foto plaatsen van de pucks die uit het apparaat komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
RooT schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:16:
Die heb ik al aangepast naar stand 1 (fijnste maling). Ik gebruik bonen met een gemiddelde sterkte.
Kijk even naar de openingspost, het kan IMO 2 dingen zijn, en goed om ze allbei aan te pakken:

1) de zetgroep en dan het metalen zeefje (kijk even de video reviseren zetgroep, je kan alleen het zeefje schoonmaken (10 minuten werk) of gelijk de hele zetgroep aanpakken afhankelijk van hoeveel bakken je gezet hebt
2) de molen is verstopt en kan hierdoor niet meer goed doseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Eupeodes schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:41:
Kan je een foto plaatsen van de pucks die uit het apparaat komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoVaZLeDDZ2Cp91_SRVwJ2-lR5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBZRRBkKnwlCKk4rCXez6rFn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3TxRjDfY9RSlAq-DYU7t71j4xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtZ6aiMcxE82ZWsvwfHAdETd.jpg?f=fotoalbum_large
Zie foto's. Deze puck is van dit kopje. Volgens mij is het wel een normale hoeveelheid koffie wat gebruikt wordt. Lijkt zelfs iets meer dan een nespresso cupje. Ook wordt wel een goede cremelaag gevormd, maar toch vind ik de koffie slap en niet te vergelijken met een nespresso lungo die ik normaal drink. Als je heel goed kijkt zie je ook dat de koffie niet heel zwart is, maar wat lichter van kleur.

Wat me wel opviel is, toen ik de koffie zette, dat er eerst een scheutje water in het kopje komt en daarna de koffie. Maar goed, dat kleine scheutje lijkt me nu ook niet het grote verschil te maken, maar het hoort niet vind ik.

Zou het dan toch aan de bonen liggen? Een medium roast zou denk ik toch voldoende sterkte moeten geven?
Zentyth1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Kijk even naar de openingspost, het kan IMO 2 dingen zijn, en goed om ze allbei aan te pakken:

1) de zetgroep en dan het metalen zeefje (kijk even de video reviseren zetgroep, je kan alleen het zeefje schoonmaken (10 minuten werk) of gelijk de hele zetgroep aanpakken afhankelijk van hoeveel bakken je gezet hebt
2) de molen is verstopt en kan hierdoor niet meer goed doseren
Ok, ik zal eens kijken. Maar ik verwacht toch bij een nieuwe machine (komt net uit de verpakking) dat het toch niet nodig moet zijn om deze al diepgaand te reinigen en/of dat een molen verstopt is.

[ Voor 7% gewijzigd door RooT op 09-06-2024 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
als die niet uit de verpakking komt dan kan je 1 en 2 vergeten, ik zou echt even andere bonen gebruiken om te proberen of dat verschil maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Zentyth1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:09:
als die niet uit de verpakking komt dan kan je 1 en 2 vergeten
Eh.. je bedoelt juist andersom, neem ik aan? Als hij wél net uit de verpakking komt cq nieuw is, is de kans nul dat het zeefje verstopt is of er iets met de molen is.

De puck ziet er mooi droog uit, niets mis mee.

Dat er een beetje spoelwater uit komt, net voor de echt koffie eruit komt, dat heeft dit model nou eenmaal. Dat komt doordat het spoelwater wat er uit komt als je hem aan zet. vaak niet 100% uitloopt. Maar dat is wel altijd 'vers' water.

Als ik de foto's zie, ziet het er naar uit dat het geen espresso is, maar 'koffie'. Ik dacht aanvankelijk dat je bedoelde dat de espresso er waterig uit zag. Op de foto ziet het er niet abnormaal of waterig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
RooT schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:31:
Ik heb sinds vandaag een Philips EP1220, weliswaar niet hetzelfder als de EP2220 maar ga er vanuit dat er niet al te veel verschillen in zijn die te maken hebben met mijn probleem.

Ik vind namelijk de koffie die eruit komt behoorlijk slap. Zelfs als ik de hoeveelheid koffie op maximaal zet en de hoeveelheid water op minimaal. Ik zet de koffie in een doorzichtig glas zodat ik het kan zien, het is zelfs enigszins doorzichtig en niet pik zwart zoals koffie hoort te zijn. Gewoon niet smakelijk om te drinken.

Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is. Ik heb wel gelezen ergens dat het soms een paar koffie kopjes kan duren voordat de sterkte op smaak is. Ik heb denk ik al zeker 5 kopjes. gezet en geproefd (en ook weggegooid). Hoe is jullie ervaring hiermee? Sowieso ook raar dat het meerdere kopjes zou duren, het is toch een kwestie van een bepaalde hoeveelheid koffie en water wat de sterkte bepaald zou ik zeggen.
Mijn ervaring met m'n vroegere EP2220, en gelijksoortige Philips modellen bij twee vrienden, is dat ik er nooit een echt lekkere bak koffie uit heb gedronken. Peperdure bonen erin, zelf gebrande bonen erin, klooien met alle instellingen etc. mocht allemaal niet baten.

Veel mensen vinden het prima apparaten, maar ik werd véél blijer van een Delonghi en nu een Jura. Met exact dezelfde koffiebonen heb ik nu wel lekkere koffie die ook een stuk warmer is. Bij Philips vond ik zelfs de warmste instelling niet genoeg.

Ik dacht dat het tussen de oren zat, maar met wat blinde testjes thuis was de matige Philips koffie er zeer eenvoudig uit te pikken :+ Alleen visueel zag je al de wat grijzige cremalaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
stin00 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Mijn ervaring met m'n vroegere EP2220, en gelijksoortige Philips modellen bij twee vrienden, is dat ik er nooit een echt lekkere bak koffie uit heb gedronken. Peperdure bonen erin, zelf gebrande bonen erin, klooien met alle instellingen etc. mocht allemaal niet baten.

Veel mensen vinden het prima apparaten, maar ik werd véél blijer van een Delonghi en nu een Jura. Met exact dezelfde koffiebonen heb ik nu wel lekkere koffie die ook een stuk warmer is. Bij Philips vond ik zelfs de warmste instelling niet genoeg.

Ik dacht dat het tussen de oren zat, maar met wat blinde testjes thuis was de matige Philips koffie er zeer eenvoudig uit te pikken :+ Alleen visueel zag je al de wat grijzige cremalaag.
Dat ben ik helaas wel met je eens. Als mijn Philips echt stuk gaat, dan geen Philips meer hier. Geldt ook voor de air fryer, wat een spijt van het nieuwe model. Afijn dat is een ander topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Jura is niet te vergelijken met deze volautomatische Philips apparaten, zowel in kwaliteit als in prijs. Dat is een beetje als de Nespresso Krups apparaten vergelijken met Keurig.

Maar ik weet toch hele lekkere koffie uit mijn Philips apparaat te krijgen. Ik heb mijn bonen van een lokale koffiezaak en het enige verschil dat ik uit mijn apparaat proef (t.o.v. hun professionele espresso apparaat) is dat de koffie bij mij thuis íéts zuurder is, m.a.w. het water loopt iets te lang door/iets te weinig bonen, en de hoeveelheid bonen kun je helaas niet afstellen. Dat maakt voor kleine kopjes niet uit, maar een grotere kop heeft dan al snel een wat minder volle smaak.

Je moet alleen niet van een volautomaat verwachten dat je er een perfect kopje koffie uit krijgt, dat kan geen enkele volautomaat. Het was alleen wel fijn geweest als deze apparaten iets meer/iets betere/gesplitste instellingen hadden voor de hoeveelheid bonen, hoeveelheid water, en waterdruk. Dan zou je met gemak een echte espresso en een lungo kunnen zetten in hetzelfde apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Zentyth1 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:09:
als die niet uit de verpakking komt dan kan je 1 en 2 vergeten, ik zou echt even andere bonen gebruiken om te proberen of dat verschil maakt
Ik heb nu even andere bonen geprobeerd, van een ander merk ook met medium roast, en dit geeft meteen een andere smaak. Het zal dan dus toch aan de bonen liggen. Zit nu wel met een pak bonen van 500g die ik dus niet lekker vind.. ;)
[...]

Mijn ouders hebben een Jura. Dat is inderdaad wel een andere categorie, je kan daar ook veel meer fijnafstellingen doen (zoals hoeveelheid koffie, hoeveelheid water, malingsgraad etc.). Maar ja, dan spreek je ook van een andere prijscategorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
[quote]RooT schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:54:
[...]

Ik heb nu even andere bonen geprobeerd, van een ander merk ook met medium roast, en dit geeft meteen een andere smaak. Het zal dan dus toch aan de bonen liggen. Zit nu wel met een pak bonen van 500g die ik dus niet lekker vind.. ;)

[...]

Gelukkig maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:11

Quakie

quakelen

Ik blijf mij verbazen over Tweakers, maar ergens had ik ook kunnen weten dat hier wel een topic van zou zijn..

Ik heb een probleem die deels door mij zelf gekomen is. Moet toch ergens Philips de schuld van geven :P.

Onze 1e machine is na diverse reparaties vervangen voor een ander.. die heeft het een jaar probleemloos gedaan. Daarna ging machine enorm veel gemalen koffie er naast gooien.. zag dat hier diverse keren voorbij komen dus zal daar ook eens naar kijken. Vervolgens ging opschuimer (zo grote bak zeg maar) steeds minder melk opschuimen. Toen ineens stopte hij er volledig mee. Heet water gaf hij ook niet meer.

Nu heb ik een rager erin gestopt en zat er allemaal bruin spul in.. Daarna gaf hij een klein beetje water.
Met mijn stomme kop heb ik dat ding ingedrukt en nu in hij naar binnen geklapt. Ik dacht hem met een klein schroevendraaier terug te kunnen trekken maar je raadt het al. Hij klapte nog verder naar binnen…

Ik kopieer even schaamteloos foto van @JFG01 . Dank ervoor :) . Het gaat dus om dat linker pijpje. Dat dingetje onderin is dus bij mij helemaal naar binnen geschoten.

Iemand een idee of dit te herstellen is (door een niet al te technische persoon ala Quakie) >?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRK5P3jCtHBL8pq1eGspql9e1gE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n10HHVe14dcumTfIHlK3due3.jpg?f=user_large

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmaatje
Goed.... Mijn maalmotor was defect 🙄😏 nieuwe geplaatst, maar nu krijg ik geen koffiepucks meer in mijn drapbakje 😔 enkel heel grofgemalen drap... Ook krijg ik de maalgraad hooguit 3 tikjes versteld. Iemand een foto van hoe de maalschijven origineel horen te staan en of de versteller (of hoe dat ding ook heet) dan op het dikste of dunste puntje hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
Karmaatje schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:36:
Goed.... Mijn maalmotor was defect 🙄😏 nieuwe geplaatst, maar nu krijg ik geen koffiepucks meer in mijn drapbakje 😔 enkel heel grofgemalen drap... Ook krijg ik de maalgraad hooguit 3 tikjes versteld. Iemand een foto van hoe de maalschijven origineel horen te staan en of de versteller (of hoe dat ding ook heet) dan op het dikste of dunste puntje hoort?
Zie mijn eerdere post hierover !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smid750
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-09-2024
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:36:
[...]

Als het apparaat nog maar 1 jaar in je bezit is dan valt dit volgens mij toch onder garantie? Ik zou hem dan opsturen en laten repareren.
Dank voor je hulp, filter schoongemaakt en het werkt weer. Als je er aan begint even foto's maken van het geen je los schroeft zodat je zeker weet dat je het weer goed in elkaar zet. Schroeven zijn Torx (geen kruiskop/Pozidriv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smid750
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-09-2024
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:00:
Nou, hier vanmorgen de Philips weer werkend gekregen! Er kwam bij mij bijna geen koffie meer uit. Drup voor drup. De binnenunit gedemonteerd, uiteindelijk bleek het door het RVS filter te komen. Deze zat helemaal verstopt. Achterkant was pikzart en bijna alle fijne gaatjes zaten dicht...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Schoongemaakt met een oude tandenborstel en alle fijne gaatjes weer vrij gekregen met een dremel metaalborsteltje. En hij werkt weer als vanouds!

De unit nog even doorgespoeld en nu lekker genieten van een snel gezette bak koffie! *O*

[Afbeelding]
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:00:
Nou, hier vanmorgen de Philips weer werkend gekregen! Er kwam bij mij bijna geen koffie meer uit. Drup voor drup. De binnenunit gedemonteerd, uiteindelijk bleek het door het RVS filter te komen. Deze zat helemaal verstopt. Achterkant was pikzart en bijna alle fijne gaatjes zaten dicht...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Schoongemaakt met een oude tandenborstel en alle fijne gaatjes weer vrij gekregen met een dremel metaalborsteltje. En hij werkt weer als vanouds!

De unit nog even doorgespoeld en nu lekker genieten van een snel gezette bak koffie! *O*

[Afbeelding]
Dank voor je hulp, filter schoongemaakt en het werkt weer. Als je er aan begint even foto's maken van het geen je los schroeft zodat je zeker weet dat je het weer goed in elkaar zet. Schroeven zijn Torx (geen kruiskop/Pozidriv)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CptMeatball
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 17:52
Vorige week dacht ik nog flink in de buidel te moeten tasten, maar door alle verschillende posts van @Zentyth1 (en andere), de NTC vervangen en uit voorzorg ook de maalmotor schoongemaakt. Was een leuke uitdaging en heb veel geleerd over m'n machine.

Ik (en mijn bankrekening) danken alle slimme Tweakers in dit topic! _/-\o_

Mijn V&A Advertenties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:11

Quakie

quakelen

Ik heb goede ervaringen met service center. Buiten garantie netjes geholpen tegen nul euro. Niet tweakers waardig wel super mooi.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:13
Huutje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Bedankt voor de reactie, ik heb het op een andere manier opgelost. De twee ‘Chromen’ buisjes zijn gewoon kunstof hulsjes die in de lengte open zijn en, vrij strak vastgeklemd zitten. Je kan ze echter voorzicht, eerst van onderen naar buiten drukken en dan gelijktijdig omhoog bewegen. Ze zitten als het ware strak geklemd en vastgehaakt in het uitloopreservoir.
Het frontje waar ‘Philips’ op staat vormt aan de bovenkant één geheel met het horizontale deel van het uitloopreservoir. Dit geheel, ‘n L vorm dus zit geklemd met een lipje aan de boven/achterkant en kan je voorzichtig naar voren en naar boven wrikken en als geheel loshalen. Daarna ligt er boven op het
reservoir nóg een kunststof dekseltje met een gaatje erin. Met een klein pinnetje o.i.d. kan je dit dekseltje eruit pakken. Al deze onderdelen kan je dus zonder schroeven e.d. verwijderen en schoonmaken.
Na het demonteren van deze onderdelen kijk je aan de bovenkant ín het uitloopresevoir.
Nu kan je er goed bij om het binnenste schoon te maken met b.v. een klein kwastje.
Ondanks dat wij de machine regelmatig reinigen zat er een ‘vettige’aanslag in en in de 2 uitloopbuisjes lagen ‘harde’ schilfertjes. Na alle schoongemaakt en gemonteerd te hebben lopen beide gaatje weer goed door en drink je weer heerlijke koffie!
Ik probeer een afbeelding te posten waaop e.e.a. wat duidelijker is. [Afbeelding]
Ik had mijn machine al bijna weggegooid na 4 jaar gebruik. 1 uitloop zat kennelijk verstopt waardoor het water gedeeltelijk terug ging de machine in. De koffie lag dus gedeeltelijk in de lekbak ipv mijn kopje.
Dankzij jouw post de boel weer schoon gekregen. Nooit geweten dat je hier bij kon komen.

Het is echt bizar, maar de koffieuitloop zat vol koffiedrap. Hieronder een foto. Er kwam serieus twee espressokopjes vol pure drap uit.
Je moet er eigenlijk niet bij stil staan dat je koffie dus elke keer hier langs stroomt…
Mijn onderhoud bestaat uit wekelijks de zetgroep afspuiten en 1x per maand met zo’n tablet de boel doorspoelen. Ontkalken doe ik niet in verband met ontkalkt water.
Voor een ieder wellicht dus verstandig minimaal 1x per jaar dit deel ook eens onder handen te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJtA8ZcL5WAPGruSQQ5eKXXKNp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oG6P7KbfoWALex8UTyYvwgA.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Ik was al lang vergeten dat mijn Philips nog een espresso met crème laagje kon zetten :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBJ5Z-okc5Uug6KRUvw2Z0hxN4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JQHo6inspEflfaN47DsQuZg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door yorroy op 24-07-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentyth1
yorroy schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:10:
[...]

Ik had mijn machine al bijna weggegooid na 4 jaar gebruik. 1 uitloop zat kennelijk verstopt waardoor het water gedeeltelijk terug ging de machine in. De koffie lag dus gedeeltelijk in de lekbak ipv mijn kopje.
Dankzij jouw post de boel weer schoon gekregen. Nooit geweten dat je hier bij kon komen.

Het is echt bizar, maar de koffieuitloop zat vol koffiedrap. Hieronder een foto. Er kwam serieus twee espressokopjes vol pure drap uit.
Je moet er eigenlijk niet bij stil staan dat je koffie dus elke keer hier langs stroomt…
Mijn onderhoud bestaat uit wekelijks de zetgroep afspuiten en 1x per maand met zo’n tablet de boel doorspoelen. Ontkalken doe ik niet in verband met ontkalkt water.
Voor een ieder wellicht dus verstandig minimaal 1x per jaar dit deel ook eens onder handen te nemen.

[Afbeelding]

Edit:
Ik was al lang vergeten dat mijn Philips nog een espresso met crème laagje kon zetten :o

[Afbeelding]
Ik weet niet hoeveel kopjes je per dag zet, in elk geval denk ik dat je een erg olieachtige boon gebruikt, die sloopt elke machine eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:13
Zentyth1 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:30:
[...]

Ik weet niet hoeveel kopjes je per dag zet, in elk geval denk ik dat je een erg olieachtige boon gebruikt, die sloopt elke machine eigenlijk.
Gemiddeld 3-4 koppen per dag.
De eerste paar maanden had ik DE bonen, die waren inderdaad wat vettig maar ik gebruik nu al jaren Brandzaak en Fascino bonen, dat zijn beste wel “droge” bonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niehoff80
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-05 08:17
Ow wat goed een topic over deze koffiemachine! ik gebruik mijn machine sindskort weer nadat hij een paar jaar niet meer gebruikt was, werkt opzich nog redelijk alleen merk dat de hoeveelheid water in een kopje sterk verschilt en de opvang bak zit snel vol met water.

Ik zal eens rustig dit topic doorlezen en kijken of ik het euvel kan vinden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Misschien een keer nieuwe O-ringetjes (sommige zitten goed verstopt, net als het zeefje) en alles een keer goed schoonmaken, inclusief uitloop? De hoeveelheid water kun je ook zelf instellen, volgens de gebruiksaanwijzing, maar ook de voorgeprogrammeerde hoeveelheden zouden natuurlijk altijd hetzelfde moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niehoff80
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-05 08:17
Zetgroep heb ik schoongemaakt en O-ringen vervangen en alle bewegende delen ingesmeerd met siliconenvet. Toen zag ik bij het terug zetten van de zetgroep heel veel schimmel in het vakje voor snelfilter koffie. Dus bovenkant open geschroeft en dat keurig schoongemaakt.
Binnen kant zat vol met gemalen koffie, wat bleek dat bij mij de koffie uitloop ook half vast zat. Nieuwe koffie uitloop besteld en die op de molen geklikt.

Het probleem was dat de hoeveelheid koffie iedere keer verschillend was terwijl we niks aan de settings veranderden. Nu de eerst paar bakjes lijkt die weer dezelfde hoeveelheid koffie af te geven. Tevens het geluid wat de zetgroep maakt is ook gigantisch verbeterd!

Leuk om dit te doen en morgen weer even de grofheid van maling aanpassen voor een lekker bakkie!

Super handig topic dit! :) _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:27
[...]

...
...

[Afbeelding]
Het is mij ook gelukt om de koffie-uitloop te openen met dit filmpje.
Om de alu-look pijpjes eraf te krijgen is een beetje zijwaartse kracht nodig. Bij mij zat er in de uitloop nog een extra afdekplaatje, dat je er gemakkelijk uitwipt (dat losse dekseltje op jouw foto). Gereinigd met een kwast en een tandenborstel met wat afwaswater. Gaatjes schoongemaakt met wattenstaafjes en prikkertjes en vervolgens gespoeld met schoon heet water uit een kannetje. De koffie loopt er weer uit als op de eerste dag! Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
In de openingspost staat een lijst met allerlei problemen en oplossingen en op pagina 1 stond dit ook al een keer vermeld, maar ik heb er nu ook een eigen 'punt' van gemaakt in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefhe
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-08-2024
Er handige tips hier.. Zelf de 2235/40 met vergelijkbare problemen .. Retour gestuurd voor reparatie ... Klacht water onder koffie dik bak en veel gemalen koffie door machine.. Ze hebben de flowmeter vervangen en een rubber.. Maar bij aankomst thuis was de machine me toch een partij vies van binnen...slechte service.. Toen via dit forun zelf de maalschijven thuis maar gereinigd .. Zat vol aangekoekte koffie ( met de lijst van klachten had ik verwacht dat hun reparatie centrum dit wel had gedaan.. Slappe reactie terug van Philips ... De machine is wel weer stiller bij koffie zetten dus dat hebben ze goed gedaan.. Nu hopen dat het probleem net de enorme vervuiling na 4 dagen opgelost is.. Ze geven er een handleiding bij met schoonmaak intervallen en die hanteerde ik.. Maar de klantenservice gaf aan dit dagelijks te moeten doen.. Dus ze weten dat de machine niet naar behoren functioneel is.. Jaren delonhi magnifica gehad.. Nooit vuil en ellende.. Maar heb de machine nu eenmaal gekocht dus zal hem moeten gebruiken . Verders zet hij prima koffieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7aketPrh2GY8L4op7WctDYPTao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KivWmJZLFF6jA0ZiT319WgnZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Jefhe op 02-08-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louwerens
Wat je nog vergeet is dat naar de koffie-uitloop een siliconen slang zit, die ziet er meestal niet veel beter uit.

Om die te vervangen kan je beter een ervaren monteur raadplegen.

wij doen standaard uitgebreid onderhoud voor 95 euro. O-ringen, slangen, reiningen machine , maalmotor enzz.
[...]

[Afbeelding]

Edit:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Het is mooi dat je een monteur kunt raadplegen als het echt nodig is, maar het is anderzijds ronduit belachelijk dat je dit soort betrekkelijk eenvoudige apparaten niet gewoon zelf kunt schoonhouden en onderhouden.

Zo’n uitloop-tuutje en slangetje, daar moet je gewoon makkelijk zelf bij kunnen en ze eenvoudig zelf kunnen schoonmaken of vervangen.

Want € 100 voor een onderhoudsbeurt terwijl je vaak al voor € 300 een compleet nieuwe hebt met 2 jaar garantie, betekent dat veel mensen gewoon een nieuwe kopen en dus weer een apparaat onnodig op de afvalberg belandt.

Philips heeft het bewust onnodig lastig gemaakt om je apparaat op de lange termijn aan de praat te houden. Het service-kanaal is een verdienmodel.

Dit tuutje wordt, net als bijvoorbeeld het zeefje in de brouw-unit, niet eens genoemd in de gebruiksaanwijzing qua schoonmaken. Dus dat wordt elke 2, 3 jaar de monteur bellen of een nieuwe kopen. Met dit topic probeer ik daar wat aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentyth1
louwerens schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:04:
Wat je nog vergeet is dat naar de koffie-uitloop een siliconen slang zit, die ziet er meestal niet veel beter uit.

Om die te vervangen kan je beter een ervaren monteur raadplegen.

wij doen standaard uitgebreid onderhoud voor 95 euro. O-ringen, slangen, reiningen machine , maalmotor enzz.

[...]
Dit is tweakers he, wij doen niet aan monteurs :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
Vandaar dat ik zo vaak gebeld wordt voor ondersteuning of machines te zien krijg die onnodig 'gesloopt' zijn.

Iedereen zijn ding hoor, geen probleem.
Zentyth1 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Dit is tweakers he, wij doen niet aan monteurs :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyvdb
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08-2024
Hallo

Het onderste waarschuwingslampje van mijn machine blijft branden, wwz dat de koffiedikbak/lekbak niet goed is geplaatst of dat de servicedeur open is. Het lampje blijft branden ook al zit alles op zijn plaats. Ik heb de foutmelding sinds onze elektriciteit is uitgevallen. Ook na een reset blijft hij de fout aangeven. Welke stappen dien ik verder te ondernemen om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt voor de respons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:01
Ik heb nu zo'n 3.5 jaar een EP3221.
Allerlei bonen geprobeerd maar de smaak van de koffie in de meeste horecazaken vind ik nog steeds stuk beter dan wat dit apparaat produceert.
Verder maakt ie een t*ring herrie en verbruikt ontzettend veel water door spoelen en verspilling naar de lekbak.
Zou hem dus nooit meer opnieuw aanschaffen en kan hem daarom ook niemand aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Frie2 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:34:
Ik heb nu zo'n 3.5 jaar een EP3221.
Allerlei bonen geprobeerd maar de smaak van de koffie in de meeste horecazaken vind ik nog steeds stuk beter dan wat dit apparaat produceert.
Verder maakt ie een t*ring herrie en verbruikt ontzettend veel water door spoelen en verspilling naar de lekbak.
Zou hem dus nooit meer opnieuw aanschaffen en kan hem daarom ook niemand aanraden.
Je kunt de koffie bij een horeca zaak toch niet vergelijken met een bonen machine voor thuis? Daar zit een factortje 10 in qua prijs?
Spoelen doen al deze apparaten, en verspil naar de lekbak kan komen door versleten O-ringen.
Ben wel met je eens dat het lastig is om deze aan te bevelen, iets meer werk/onderhoud dan bijvoorbeeld een delonghi (die mijn schoonouders hebben). Maar dat is ook weer een andere prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
@Frie2 Daar ben ik het absoluut niet mee eens. De koffie in verreweg de meeste horeca kan niet tippen aan wat er thuis uit mijn EP2200 komt, ondanks dat het zo'n beetje de goedkoopste bonenmachine is, die er te koop is. Alleen de echte koffie-speciaalzaken verkopen beter koffie, maar dat mag ook wel voor de € 3 of meer die dan kwijt bent. Een belangrijke andere factor zijn de koffiebonen zelf. De meeste mensen kopen geen verse, topkwaliteit bonen, zacht uitgedrukt. Dan kun je ook geen topkwaliteit koffie verwachten, welke machine je ook gebruikt. Ook de kwaliteit van het water wordt vaak onderschat. Hard water geeft nooit optimale koffie, maar vrijwel niemand gebruikt onthard water. Prima, moet iedereen zelf weten, maar dan krijg je ook nooit koffie zoals bij de betere koffiebar.

Afgezien van de discussie over de koffie / kwaliteit van deze machines, is het sowieso een vergelijking die niet op gaat, want ik wil gewoon koffie thuis kunnen zetten. Ik ga niet voor elk bakkie naar een café of hotel in de buurt om koffie af te halen of te drinken. Dat duurt me veel te lang. Laten bezorgen is ook geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romeo70
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-04 17:37
Problem met onze phillps ep2231, kortsluiting tijdens koffiezetten.

Apparaat gedemonteerd en alles gecontroleerd.

Koppeling is stuk en laat warmwater/stoom door richting elektronica.

Onderdeel 1x Philips Philips koppeling van koffiemachine 422224777124 A-04-A-387182 21 was defect.

Onderdeel besteld is trouwens nog niet binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKFR1mlAWGc1QntReyajTrVqh7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxFXDIkFfQnzdg63uH9CqCIA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BszRObo2MI_9rvuFDXDIgEDa35k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCNyEKE5aNdWktfZSoSSc4df.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6GDgjcLnQ5PsH2RZv-CyE-ywuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxkvVvJ8VgG84qVwpfFDEhsD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:01
^
Hoe oud is de machine?
Aantal kopjes per dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:20
Ik had na het ontkalken ook last van de melkopschuimer welke niet meer werkte.

Ik stond op het punt om de machine open te maken.

Toch heb ik eerst nog even de opschuimer doorgeblazen met een compressor. Ook het pijpje richting de binnenkant van de machine.
Daarnaast het punt waar de opschuimer zijn water/stoom ontvangt een paar keer "ingedrukt".

Geen idee waarom het heeft geholpen, maar we drinken weer lekkere cappuccino.

[ Voor 0% gewijzigd door Bliz op 23-09-2024 21:39 . Reden: typfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:20
Even een toevoeging op het laatste bericht. Na een paar dagen was het probleem weer terug. Weer kwam de stoom voor de melk in de machine terecht zoals hier ook eerder in het topic is gemeld.

Ik heb de magneetkleppen uit elkaar gehaald en nagekeken, maar dit leek allemaal in orde en schoon.
Vervolgens uitgezocht welk ventiel niet goed bleek te werken.
Dit bleek het bovenste ventiel te zijn met typenummer V395VN20PVDA02.

Na vervanging door een exemplaar wat ik op Amazon heb gekocht werkt alles weer naar behoren.

Het uitzoeken wat er mis was heeft wel een paar uur gekost, maar het ventiel vervangen zelf kan met wat handigheid binnen 20 minuten. Het is me erg meegevallen hoe eenvoudig deze machine open te maken en te repareren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Bedankt, het weigerend melkopschuimer / magneetventiel is opgenomen in het overzicht op pagina 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacob1957!
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-10-2024
Mijn EP2220 blijft in waterreservoir storing staan. Heb hem al gereset en net ook de water level sensor (1.9.30.068.000 / 421941306721) vervangen. Storing blijft. Wat kan het nog meer zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomschouteden
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-10-2024
Mag ik hier even op inpikken, ik lees hier zeer veel interessante info, vermoedelijk heb ik hetzelfde issue dat voor kortsluiting zorgde in huis.

Wie kan me hier de Veste oplossing voor bieden? Zelf te repareren al dan niet ? Alvast bedankt!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwgVkv7BTTe-khFyqbEILlN1xW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMUN1gssbP4cnsucBmigX077.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOtIxIVRtmERQ-y4fXHmMCna1rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYbj2PbIdHTgvTYhw0G5ZzU4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritdh1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-05 20:36
Weet iemand wat het eerste geluid is dat de machine maakt bij aanzetten?

Bij mij gaan die 3 lampjes ook knipperen, maar eerst was het na dat eerste geluid en kon ik het nog wel fixen door paar keer aan en uit te zetten en de zetgroep eruit te halen. Nu is het direct bij het aanzetten.
Kan ik het nog redden door iets schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvA1994
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi allen!

Ik heb nu 3 jaar de Philips EP2230/10 LatteGo. Helaas komt er nu geen koffie meer uit. Ik heb het apparaat ontkalkt, schoongemaakt, o-ringen vervangen en het koffie pijpje gereinigd.

De koffiemaler werkt nog en er komt een licht vochtige gemalen schijf in het restantenbakje. De heetwaterfunctie werkt ook. Bij het openen van het apparaat zag ik dat het helemaal onder de koffie zat en ontdekte ik dat de Gemalen Koffie Uitloop (Verdeler) kapot was.

Ik twijfel of dit de oorzaak is. Heeft iemand een idee? Ook twijfel ik of ik een onderhoudsbeurt moet laten doen. Wat kost dat ongeveer?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritdh1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-05 20:36
Gerritdh1991 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:19:
Weet iemand wat het eerste geluid is dat de machine maakt bij aanzetten?

Bij mij gaan die 3 lampjes ook knipperen, maar eerst was het na dat eerste geluid en kon ik het nog wel fixen door paar keer aan en uit te zetten en de zetgroep eruit te halen. Nu is het direct bij het aanzetten.
Kan ik het nog redden door iets schoon te maken?
Vervolg op deze post:
Heb de machine en de maalmotor helemaal schoongemaakt, had geen effect.

De 3 lampjes gaan dus gelijk knipperen bij het aanzetten.
Nu kwam ik erachter dat als ik het waterreservoir eruit haal en dan het apparaat pas aanzet, dat hij dan wel verder komt. Bij de tweede keer proberen kon ik weer een kopje koffie zetten. Maar ik weet zeker dat ik morgen opnieuw die lampjes krijg.

Ik denk trouwens dat het eerste geluid dat de machine maakt het 'aansluiten' van het witte pijpje van de zetgroep op de machine is. Mee eens? Misschien gaat 't daar ook fout.

Iemand een idee wat de rode lampjes kan verhelpen?
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste