De EP2200/10 van m'n ouders vorige week teruggehad van de garantie-reparatiedienst, maar het euvel (nauwelijks druk op het hete water uit de opstomer) bleek niet opgelost. Dus maar weer opnieuw ticket aangemaakt en opgestuurd.
Waar ik gisteren achter kwam: In de gebruiksaanwijzing van de Espresso Philips EP 1200 / 2200 / 3200 modellen staat nergens dat je de O-ringen met siliconenvet moet insmeren.
Dit is opvallend, want dat was en is bij andere merken en modellen wel zo. Ingevette O-ringen gaan ongetwijfeld ook langer mee. Kortom, het lijkt er op dat er voor Philips een andere reden is om geen siliconenvet te (laten) gebruiken.
Je zou kunnen denken aan planned obsolescence / geplande veroudering. Een andere optie is, dat in siliconenvet vaak pfas-varianten zitten of van oudsher zelfs ptfe zit of een andere (per)fluorverbinding. Hoewel ptfe op zich vrijwel nergens mee reageert, wordt er bij de productie gebruik gemaakt van gevaarlijke stoffen. Dit proces heet Gen-X.
Ik wil geen onnodige angst zaaien maar weet uit eigen ervaring dat fabrikanten op smeermiddelen, schoonmaakmiddelen, spuitbussen met 'vuilafstotende spray' en dergelijke niet hoeven te vermelden of er pfas in zit, omdat pfas (nog) niet officieel als gevaarlijk wordt gezien en dus ook niet verboden is. Het is 'niet gevaarlijk' omdat nog niet afdoende, wetenschappelijk bewezen is dat het schadelijk kan zijn. RIVM wijst naar de Nederlandse overheid, die wijst naar Brussel en die wacht al jaren op afdoende wetenschappelijk bewijs.
Mijn advies is dan ook: Smeer alleen het mechaniek en niet de O-ringen. Dan slijten die maar harder. Want dat pfas nu nog niet voldoende als schadelijk is erkent door de EU, wil niet zeggen dat het niet een sluipmoordenaar en kankerverwekkend is. Alleen dat het nog jaren kan duren voor dat officieel erkent is.
[ Voor 8% gewijzigd door laptopleon op 26-02-2024 15:34 ]