Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-04 15:21
@Gerritdh1991 Het is al jaren geleden, maar zoals ik op pagina 1 schreef, heb ik ooit knipperende lampjes gehad en toen onder garantie teruggestuurd.

Aan de bon te zien hadden ze oa de maal motor vervangen:

MOTOR COFFEEGRINDER V3.2 230V (1)
PIN FOR BOILER SMR ASSY (1)
BREW UNIT WATER INLET SLEEVE V2 SMR (1)
PARTS FOR MACHINES SAECO (1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 12:52

Metalfreak

Hoije woh!

JohnVer schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:08:
In november 2022 een EP2220 aangeschaft. Sinds paar weken steeds de 3 rode lampjes.
Bij dit forum terecht gekomen en denk aan terugsturen.
Vorige week de stekker omgedraaid, sindsdien geen rode lampjes meer.
Gisteren de stekker weer in oude positie, hoppa weer 3 rode lampjes.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb deze week een EP2231/40 opgehaald met een defect van drie rode lampjes. Bij testen: geen probleem geconstateerd, eerst grondig schoongemaakt want het leek erop dat de vorige eigenaar dat nooit had gedaan. Wilde vanochtend eindelijk mijn eerste kopje koffie zetten: drie rode lampjes. Stekker omgedraaid en we kunnen koffie zetten... 8)7

Kan iemand misschien uitleggen hoe dit mogelijk is?

Edit: en na het omdraaien hierna doet 'ie het ook weer. Het eenmalig omdraaien van de stekker heeft het dus opgelost. Hoe dan :?

[ Voor 7% gewijzigd door Metalfreak op 25-10-2024 11:32 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Het is mogelijk, dat het gewoon toeval is, dat hij het weer doet na stekker omdraaien, net zoals hij het eerst wel en toen niet deed en daarna weer wel. Dat er gewoon iets haperde en nu even niet, maar dat dat weinig met het omdraaien van de stekker te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus-26
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-02 22:56
Ik heb ook het probleem met de 3 lampjes bij een EP2231. De NTC bleek stuk en na vervanging deed de machine het weer. Trots dat het me gelukt was demonstreerde ik het resultaat maar toen trad hetzelfde probleem op. De NTC is in orde (ca. 50 KOhm bij kamertemperatuur) dus moet het iets anders zijn.
Ik heb op internet gezocht en kwam de volgende links tegen. Een manier om alle functies te testen.

https://bucket-doc-s1.s3....bc2371ad30ef46ead6815.pdf
YouTube: Philips Kaffee Automat 2200 Drei Lampen blinken / 3 signals blinking

Bij het testen van warm water blijkt het bovenste ventiel (driewegklep) niet open te gaan waardoor alle water in de lekbak verdwijnt. De spoel is goed en bij extern aansluiten op 24V+ werkt ie prima.
Ik wil ook nog de test doen met de stekker omdraaien. Misschien toch iets met de printplaat.
Leuk draadje. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Bedankt @Dorus-26, ik heb ook deze info toegevoegd aan het overzicht op de beginpagina :) De service manuaal was al eens door iemand genoemd maar blijkbaar heb ik verzuimd deze op te nemen in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 11:06
Ik spoel de zetgroep zo ongeveer elke week schoon.
Wat opvalt is dat daarna de ene keer het bakje met de koffiepucks en het vakje waar in dit bakje staat kurkdroog blijft tot de volgende schoonmaakbeurt terwijl het een andere keer tussen 2 schoonmaakbeurten een beetje nat of zelfs meer nat wordt om vervolgens weer een keer droog te blijven.

Ben benieuwd of iemand weet hoe je de boel constant droog houdt. Er is dus geen ring versleten anders zou het steeds nat worden.

En is er een manier om snel dat deurtje te verwijderen. Op een van de instructie video's zie dat de filmer het constant open moet duwen omdat het blijft dichtklappen. Daar stoor ik me ook nogal aan tijdens het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus-26
De test met het omkeren van de stekker heeft geen resultaat opgeleverd. Dus dat is het niet.
De koffie wordt gemalen en dan na korte tijd krijg ik de 3 lampjes.
Ik ga toch de molen uit elkaar halen om te kijken of daar iets mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus-26
De molen uit elkaar gehaald en gesmeerd. De molen loopt nu inderdaad gesmeerd. De hoop dat dit de oplossing zou zijn werd met de eerste test meteen de grond in geboord. Het probleem van de 3 lampjes blijft voortduren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:45
Mijn 2221 heeft het nu helemaal begeven. De zetgroep is stuk. Nieuwe zetgroep kost 70 euro, maar ik vind het de moeite niet meer.
Als iemand (omgeving Enschede) de rest nog wil gebruiken voor onderdelen dan doe mij maar een DM, anders gaat het naar de vuilstort.

[ Voor 14% gewijzigd door yorroy op 09-11-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marie073115
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18-11-2024
Hallo allemaal, mijn Philips 2200 EP2230/10 heeft al langer problemen maar doet nu niks meer. Ik heb al veel gelezen op het forum maar ben het probleem van mijn machine nog niet tegengekomen. Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Ongeveer een week geleden lekte de machine. Alles schoongemaakt maar lek bleef.
En toen deed de machine het ineens niet meer. Na inschakelen gingen de oranje lampjes rond knipperen en na enige tijd brandden rechts drie rode lampjes. Dit nog voor het spoelen van de machine.
Machine opengemaakt en binnenwerk vol rotte koffie. Met de stofzuiger en kwast voorzichtig schoongemaakt 🤢 Na inschakelen gaan de oranje lampjes rond en knipperen de drie rode lampjes. Het is niet mogelijk om de testmodus op te starten uit deze gids https://bucket-doc-s1.s3....bc2371ad30ef46ead6815.pdf want de knoppen reageren niet. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Is het een idee om de 2221 van @yorroy op te halen / hem te betalen om die op te sturen? Dan zet je daar jouw zetgroep in. Ik neem aan dat die alleen vuil was, die gaan niet zo snel kapot. Misschien een keer nieuwe O-ringetjes in doen als dat al lang niet meer gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marie073115
  • Laatst online: 18-11-2024
@laptopleon dat is misschien geen gek idee, @yorroy ik stuur je even een berichtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerritdh1991
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20:36
Gerritdh1991 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Vervolg op deze post:
Heb de machine en de maalmotor helemaal schoongemaakt, had geen effect.

De 3 lampjes gaan dus gelijk knipperen bij het aanzetten.
Nu kwam ik erachter dat als ik het waterreservoir eruit haal en dan het apparaat pas aanzet, dat hij dan wel verder komt. Bij de tweede keer proberen kon ik weer een kopje koffie zetten. Maar ik weet zeker dat ik morgen opnieuw die lampjes krijg.

Ik denk trouwens dat het eerste geluid dat de machine maakt het 'aansluiten' van het witte pijpje van de zetgroep op de machine is. Mee eens? Misschien gaat 't daar ook fout.

Iemand een idee wat de rode lampjes kan verhelpen?
Hier (tot nu toe) gelukt!
Uiteindelijk heb ik de ring van de zetgroep en van het ventiel op het plaatje vervangen door nieuwe en nu werkt hij weer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKDsMuE4ooLTWeEau2jpLC-VDWs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/id6MT9hNGG7WMdGyoRBlIHV0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Nice :) Ik wist niet dat de ringetjes van het ventiel zoveel uit konden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus-26
Dorus-26 schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:53:
De molen uit elkaar gehaald en gesmeerd. De molen loopt nu inderdaad gesmeerd. De hoop dat dit de oplossing zou zijn werd met de eerste test meteen de grond in geboord. Het probleem van de 3 lampjes blijft voortduren..
Omdat de storing zich steeds voordeed tijdens het malen heb ik de molen zonder bonen laten draaien met de bovendeksel eraf. De molen draaide vrij moeizaam ondanks dat ik hem had schoongemaakt en gesmeerd.
Na korte tijd liep het toerental op en bleef constant. Daarna geprobeerd met bonen en nu geen storing meer.
Hopelijk blijft dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
marie073115 schreef op maandag 11 november 2024 @ 07:22:
Hallo allemaal, mijn Philips 2200 EP2230/10 heeft al langer problemen maar doet nu niks meer. Ik heb al veel gelezen op het forum maar ben het probleem van mijn machine nog niet tegengekomen. Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Ongeveer een week geleden lekte de machine. Alles schoongemaakt maar lek bleef.
En toen deed de machine het ineens niet meer. Na inschakelen gingen de oranje lampjes rond knipperen en na enige tijd brandden rechts drie rode lampjes. Dit nog voor het spoelen van de machine.
Machine opengemaakt en binnenwerk vol rotte koffie. Met de stofzuiger en kwast voorzichtig schoongemaakt 🤢 Na inschakelen gaan de oranje lampjes rond en knipperen de drie rode lampjes. Het is niet mogelijk om de testmodus op te starten uit deze gids https://bucket-doc-s1.s3....bc2371ad30ef46ead6815.pdf want de knoppen reageren niet. Iemand een idee?
Wordt de boiler wel warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald60A
  • Laatst online: 28-01 19:47
Hallo,

Ronald, net hier, probleem met 2224. In garantie zelf vervangen de o-ringetjes klein van de wateraanvoerpijp ivm toen lekkage (en een probleem bekend bij dit apparaat). Net de grote o-ring vervangen voor de zekerheid van de zetgroep maar ik blijf met het volgende probleem zitten; ons apparaat springt bij aanzetten in storing en geeft een brandende driehoek plus een knipperende stop/play knop rechts. Ik kan nergens vinden wat deze combi kan betekenen. Machine reageert nergens op, alleen doorspoelen pijpje links bij drukken stop/play knop en weer in storing.

Machine is ongeveer 3,5 jaar oud. Iemand een tip wat dit is? En wat oplosbaar is door mijzelf? Machine opnieuw helemaal schoon gemaakt en nergens iets verstopt.

Alvast dank! :)

Grtz, Ronald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Brandende driehoek? Je bedoelt het rode lampje, rechtsonder op de display, onder de opdruk van het witte driehoekje zoals op deze foto?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCExOsZ8zt0YYhMWIkmS9Rjr3Fo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H4pNwXcRJodjtpyDDm6UYXAa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald60A
Yep, alleen die brandt. En de "aan" knop rechts knippert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-04 22:58
Lucht in het systeem.
Gebruik je een waterfilter. Zo ja die als eerste eruit halen
ronald60A schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:52:
Hallo,

Ronald, net hier, probleem met 2224. In garantie zelf vervangen de o-ringetjes klein van de wateraanvoerpijp ivm toen lekkage (en een probleem bekend bij dit apparaat). Net de grote o-ring vervangen voor de zekerheid van de zetgroep maar ik blijf met het volgende probleem zitten; ons apparaat springt bij aanzetten in storing en geeft een brandende driehoek plus een knipperende stop/play knop rechts. Ik kan nergens vinden wat deze combi kan betekenen. Machine reageert nergens op, alleen doorspoelen pijpje links bij drukken stop/play knop en weer in storing.

Machine is ongeveer 3,5 jaar oud. Iemand een tip wat dit is? En wat oplosbaar is door mijzelf? Machine opnieuw helemaal schoon gemaakt en nergens iets verstopt.

Alvast dank! :)

Grtz, Ronald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald60A
louwerens schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:09:
Lucht in het systeem.
Gebruik je een waterfilter. Zo ja die als eerste eruit halen

[...]
Nope, we gebruiken geen waterfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Als je pagina 1 van dit draadje doorleest, kom je een link tegen naar de handleiding hoe je het apparaat in test-modus kunt zetten en alle onderdelen een voor een kunt testen / foutcodes kunt uitlezen. Als bijvoorbeeld de pomp het niet doet, kom je er zo het snelste achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald60A
Dat lukt dus niet... in deze alarmstand krijg ik het apparaat niet in testmodus. Had dat al eerder vandaag gevonden en geprobeerd. Reageert nergens op, alleen op de startknop. Spoelt even en stopt dan weer.

[ Voor 13% gewijzigd door ronald60A op 18-11-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
OK, en je hebt de motor ook al bekeken zoals in de video?

Dat hij in foutmelding-stand staat, zou niet uit moeten maken.

The machine enters in test mode by pressing in sequence B5 - B2 - B4 - B3 (Steam / Espresso / Coffee / Hot Water) in the first two seconds after switching on the machine, by connecting the power cable to the mains.

Heb je ook de stroom er af gehad en binnen 2 seconden de 'code' ingetypt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald60A
Ik dacht dat ik binnen de 2 sec was gebleven... dus niet. Net geprobeerd en ja! Hij gaat in de testmodus! Bedankt voor je hulp tot nu toe. Ik ga er morgenvroeg mee verder om te kijken wat er nu precies aan de hand is. En kom er dan ook op terug. Top, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald60A
Ok, getest. Tot aan test water goed, dan de storing. Je hoort de pomp die eigenlijk direct een wat afwurgend geluid maakt maar geen water. Omschakelen op het pijpje geeft wel wat water.

Dusch.... lucht? Ergens verstopt? Daar lijkt het op. Alleen... waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
ronald60A schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:52:
Ok, getest. Tot aan test water goed, dan de storing. Je hoort de pomp die eigenlijk direct een wat afwurgend geluid maakt maar geen water. Omschakelen op het pijpje geeft wel wat water.

Dusch.... lucht? Ergens verstopt? Daar lijkt het op. Alleen... waar?
slang los halen van je magneetventiel. Kijk dan eens of hij wel goed opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald60A
Ok, ga ik doen vanmiddag. Alvast dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyGeek
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-01 08:00
Helaas ook zelfde probleem: heet water stroomt niet in de zetgroep maar komt onder het apparaat terecht. Stoom van het hete water komt uit het apparaat. Bijkomend probleem: de zetgroep (staat in neutrale stand) lijkt vast te zitten aan de boilerpijp en die krijg ik er dus niet uit.... Reparatiekosten: €350 via Philips. Maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat het een écht ingewikkeld probleem is....
Dus:
1. Iemand een idee hoe ik die zetgroep los van die boilerpijp krijg? (heb de standaarddingen geprobeerd, ook met de lepel in dat gat om te zien of de zetrgroep goed functioneert, en dat doet hij)
2. zodra de zetgroep eruit is, zal ik hier even teruglezen hoe ik dan evt dat waterprobleem kan oplossen.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
LadyGeek schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:49:
Helaas ook zelfde probleem: heet water stroomt niet in de zetgroep maar komt onder het apparaat terecht. Stoom van het hete water komt uit het apparaat. Bijkomend probleem: de zetgroep (staat in neutrale stand) lijkt vast te zitten aan de boilerpijp en die krijg ik er dus niet uit.... Reparatiekosten: €350 via Philips. Maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat het een écht ingewikkeld probleem is....
Dus:
1. Iemand een idee hoe ik die zetgroep los van die boilerpijp krijg? (heb de standaarddingen geprobeerd, ook met de lepel in dat gat om te zien of de zetrgroep goed functioneert, en dat doet hij)
2. zodra de zetgroep eruit is, zal ik hier even teruglezen hoe ik dan evt dat waterprobleem kan oplossen.

Dank!
Als de zetgroep in neutraal staan dan kan je deze normaal verwijderen. Weet je zeker dat koffieuitloop erboven niet te ver naar beneden is gezakt. Die willen wel eens afbreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@LadyGeek Als ik vragen mag,
0) Hoe weet je dat het € 350 kost bij Philips?
1) Welke standaarddingen bedoel je? Iets online – en heb je daar een linkje bij? – of in de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald60A
LadyGeek schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:49:
Dus:

Dank!
Waterprobleem hebben wij ook gehad. Is de 0-ring aan het water pijpje dat je ziet als je de zetgroep eruit hebt. Kun je een setje voor bestellen bij Philips, de o-ring die af fabriek gemonteerd is is er een van slechte kwaliteit. bekend probleem en eenvoud te fixen.

Maar goed, ook de onze doet nog steeds niks ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
De O-ringen zijn overal online te krijgen, zie ook info op pagina 1 van dit draadje.

Ook zit er een zeefje 'verborgen' in de kop van de zetgroep. Eigenlijk meer een metalen plaatje met hele kleine gaatjes er in. Die willen nog wel eens vol gaan zitten met kalk. Daardoor kan het water niet goed doorstromen en zoekt het een andere weg. Dan is het waterpijpje met O-ring meestal de zwakste schakel en daar gaat ie dan lekken. Op pagina 1 is daar ook info over te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door laptopleon op 04-12-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjan024
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-03 21:33
Ik heb een EP2224 met 3 brandende lampjes. De manual al doorgenomen en het hele testprogramma door.
De klep om te switchen tussen steam/hotwater en koffie hoor ik duidelijk. De pomp en flowsensor werken ook. Als ik het water pomp door de steam/hotwater route komt er echt water uit. Maar bij de koffie-uitgang hoor ik de pomp wel maar komt er geen water uit.
Ik heb het rvs plaatje al schoongemaakt en ook de uitgangen gecheckt.
Moet hier tijdens deze test ook echt water uitkomen?

Bij de volgende stap krijg ik de error die wijst op een kapotte thermosensor. Bij het doormeten kreeg ik ook geen goede weerstand. Dus thermosensor ga ik sowieso vervangen.
Maar ben wel benieuwd of het watercircuit dan gewoon weer werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louwerens
Gerjan024 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 20:51:
Ik heb een EP2224 met 3 brandende lampjes. De manual al doorgenomen en het hele testprogramma door.
De klep om te switchen tussen steam/hotwater en koffie hoor ik duidelijk. De pomp en flowsensor werken ook. Als ik het water pomp door de steam/hotwater route komt er echt water uit. Maar bij de koffie-uitgang hoor ik de pomp wel maar komt er geen water uit.
Ik heb het rvs plaatje al schoongemaakt en ook de uitgangen gecheckt.
Moet hier tijdens deze test ook echt water uitkomen?

Bij de volgende stap krijg ik de error die wijst op een kapotte thermosensor. Bij het doormeten kreeg ik ook geen goede weerstand. Dus thermosensor ga ik sowieso vervangen.
Maar ben wel benieuwd of het watercircuit dan gewoon weer werkt.
Als je zetgroep nog neutraal staat > gaat water direct in je lekbak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerjan024
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-03 21:33
louwerens schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:09:
[...]

Als je zetgroep nog neutraal staat > gaat water direct in je lekbak
Ja, dom van me. Maar het is gelukt. Nieuwe temperatuursensor en hij deed het weer. Direct even ontkalkt, moet alleen nog wat rubbers vervangen, want de opvangbak van de koffie wordt een beetje vochtig.
Enorm behulpzaam dit topic, vooral de manual en de verwijzingen naar diverse filmpjes.
Achteraf was het vrij eenvoudig, dus zou iedereen aanmoedigen even goed de manual te bekijken en gewoon te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Gerjan024 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:57:
moet alleen nog wat rubbers vervangen, want de opvangbak van de koffie wordt een beetje vochtig.
Bij mij is het in de bak rond de opvangbak tussen twee schoonmaakbeurten de ene keer droog en de andere keer min of meer nat.
Waar zit hier de oorzaak van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04 11:48
als er steeds water onder de machine staat, en dat is niet direct helder maar ook niet direct koffiemodder, waar ligt het dan aan....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Frie2 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:51:
[...]

Bij mij is het in de bak rond de opvangbak tussen twee schoonmaakbeurten de ene keer droog en de andere keer min of meer nat.
Waar zit hier de oorzaak van?
Ik heb de indruk dat dit min of meer normaal is. Ik heb dat in ieder geval ook al ongeveer sinds dag 1, al jaren.
Dennis013 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:55:
als er steeds water onder de machine staat, en dat is niet direct helder maar ook niet direct koffiemodder, waar ligt het dan aan....?
Klinkt als dat er ergens een lek is. Water onder de machine is in ieder geval niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04 11:48
ja maar wat, ik heb de achterklep open geschroeft van de machine en ik zie daar niks geks, ik kan het niet direct herleiden waar het vandaan komt. Lijkt niet uit de watercontainer te komen. Dit is al eens eerder gebeurd en toen is het door philips gerepareerd, maar dat is ook bijna weer 2 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Water onder de machine heb ik nog niet meegemaakt. Het lijkt me dat dat in in ieder geval niet komt doordat de O-ringen niet afsluiten meer afsluiten, dus dan ga ik toch denken aan de slangetjes van en naar de pomp. Al is het dan meestal een alles-of-niets situatie als die losschieten. Ik heb deze machine zelf nog nooit echt open gehad maar als ik me goed herinner kan de buitenkant er grotendeels af. Misschien gewoon een keer een rondje laten draaien, kap loshalen en met goed licht erbij kijken waar er druppels zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:02
Ik heb na vullen af en toe veel helder water onder de machine, dan heb ik waterreservoir net niet goed genoeg aangeduwd (laatste zetje is minder dan mm, maar als ik het niet doe is na paar uur waterreservoir half leeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Als ik het reservoir niet goed aanduw brandt het rode lampje en weigert de machine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Iets heel anders, wat ik niet begrijp: Als ik het binnenwerk schoonmaak, piept en kraakt het daarna juist en heeft de motor duidelijk meer moeite het mechanisme rond te krijgen bij een sterke bak, terwijl ik verwachtte dat het dan juist lichter zou gaan. Het lijkt wel alsof al die koffiedrab de zaak toch een soort van smeert. Heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-04 22:33
Lijkt een kwestie van rubbers en geleidingen van de zetgroep invetten met een smeermiddel dat geschikt is voor o.a. voedsel en drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosch7
Elders geplaatst

[ Voor 103% gewijzigd door rosch7 op 31-12-2024 13:45 . Reden: vervallen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit probleem heb ik nu sinds een maand of twee. Als je even vergeet de boel schoon te maken komt de koffie bij het deurtje naar buiten. Kwam op dit topic uit en heb de maler eruit gehad en schoongemaakt met behulp van het Duitse filmpje maar dit heeft het helaas niet opgelost. Heb ook de zetgroep uit elkaar gehad, schoongemaakt, O-ringen vervangen en de boel opnieuw ingevet maar dit heeft ook niet geholpen. Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosch7
Aan de foto's te zien lijkt het er op dat de versgemalen koffie niet goed in de zetgroep komt , maar deels ernaast. zit de uitloop van de maalmolen wel goed op z'n plek of misschien losgeschoten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
rosch7 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:28:
Aan de foto's te zien lijkt het er op dat de versgemalen koffie niet goed in de zetgroep komt , maar deels ernaast. zit de uitloop van de maalmolen wel goed op z'n plek of misschien losgeschoten ?
Zou het dan aan de zetgroep liggen? Die voelt wel wat zwak / los, er is niet veel nodig om die trede van zn plek te krijgen zeg maar. Hij klikt niet erg stevig vast. Dat is wel iets dat dit exemplaar vanaf het begin heeft gehad. De vorige machine die ik had had een stevigere zetgroep. Is daar iets aan te doen (behalve de zetgroep vervangen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosch7
Ik vrees dat dit aan het ontwerp ligt en dat er weinig aan te doen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Dit zie ik bij mijn machine eigenlijk alleen als ie een fout maakt in de timing. Soms besluit ie voor het malen klaar is de zetgroep al in de zetstand te zetten, dan heb ik veel gemalen koffie overal in de machine (en slappe koffie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Eupeodes schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:14:
Dit zie ik bij mijn machine eigenlijk alleen als ie een fout maakt in de timing. Soms besluit ie voor het malen klaar is de zetgroep al in de zetstand te zetten, dan heb ik veel gemalen koffie overal in de machine (en slappe koffie)
Hmm klinkt logisch, valt hier wellicht ook iets aan te resetten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
dit is bij mij slechts eens in de paar maanden, daarbuiten vind ik geen gemalen koffie los in de machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosch7
3 rode lampjes knipperen ,maar met vreemd resultaat in testmode level 2
Als ik de machine opstart duurt het best wel lang dat de 4 oranje lampjes blijven "ronddraaien",
daarna krijg ik de welbekende 3 knipperende rode lampjes .
Wat ik heb gedaan :
1. de 2 thermische beveiligingen (de z.g. one-shot .clixons) boven op het thermoblok doorgemeten .Deze waren er dus uitgesprongen ( weerstand oneindig). Die zijn dus te heet geworden maar ik heb ze weer kunnen resetten d.m.v. van een simpel trucje.
2. de temperatuursensor (NTC) doorgemeten ,ook weerstand oneindig, lijkt dus defect.
3. testprogramma level 2 doorlopen ,alle items lijken OK ,echter als ik de procedure voor het " thermoblok en NTC "doorloop
(knop B8 indrukken ) komt keurig lampje L11 oranje aan, verder niets.Met een defecte NTC had ik verwacht dat ook L26 bij het waarschuwingsdriehoekje zou gaan branden. Niet dus !
Bij het nogmaals indrukken van B8 gaat L11 ook gewoon weer uit.

Het lijkt er - naar mijn idee - dus op dat bij het op NORMALE wijze inschakelen van het apparaat ( dus niet het testprogramma !) het thermoblok continu blijft doorverwarmen totdat de clixons door de hoge temperatuur de stroom uitschakelen. Printplaat defect ?

Iemand een idee ,tips of dit verschijnsel eerder bij de hand gehad ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
Daar ben ik ook bang voor, dat het bij het ontwerp hoort. Sterker nog, dat morsen was de reden dat ik dit topic begon, maar ik zie bij iedereen dezelfde verschijnselen. Al dacht ik in het begin, toen ik m net had, de eerste twee maanden, dat deze nauwelijks morste. Onze vorige bonenmachine (ander merk) vermorste nog meer koffie namelijk.

Ik weet niet hoeveel kopjes je zet tussen twee schoonmaakbeurten maar wij al gauw 100 a 120 en dan is het weer een grote bende.

[ Voor 3% gewijzigd door laptopleon op 01-01-2025 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 09:37
Mijn 2230 trok telkens 3x water, elke keer iets harder, maar er kwam nergens water uit. De drie rode lampjes gingen knipperen en lekbakje zat vol met helder koud water. Temperatuur sensor getest, deze deed het, pomp leek ook te werken, driewegventiel ook, alle darmpjes losgekoppeld, nergens verstopping in (getest met een spuit). Het drukventiel leek wel veel kalk rondom te hebben, deze los gedraaid en zuiver gemaakt. Voor de zekerheid een nieuwe besteld. De piston van de zetgroep volledig uit elkaar gedraaid en zuiver gemaakt. Ik bleef dezelfde foutmelding krijgen(3 rode lampjes). De flowmeter dan maar eens los gedraaid en terug in elkaar, nu kreeg ik via het eerste darmpje voor het driewegventiel wel warm water, maar het pruttelde... Blijven zoeken en niks te vinden... Ik wou hem ook niet binnen doen bij een hersteldienst omdat ik deze zelf al tweedehands gekocht had en er nu eentje bij Mediamarkt voor 242euro te verkrijgen was. Ik naar de winkel, uitverkocht... Toch nog eens proberen te sleutelen, opzoeken op Google,... Tevergeefs.
Ik had het toestel al klaar staan om naar stort te brengen. Gisteren avond las ik hier dat ontkalken nog wel kon helpen, ik was sceptisch want hoe ontkalkt de machine als er geen doorstroming is? Toch maar geprobeerd, een bodempje water, behoorlijk veel ontkalkings middel. De machine 1 keer laten trekken en pries eruit. De tweede keer toen ik de machine aanzette, kwam er plots water langs de tuiten. Nog eens goed laten spoelen en voorlopig, hetere koffie en meer schuim als ervoor... Het enige waar ik over twijfel is of ik de maalgraadknop juist heb terug gezet. (Als iemand daar tips voor heeft graag😀). Ik ben geen handige Harry, ken niks van mechanica of stroom, maar met opzoekwerk, testen en uitproberen is het wel gelukt, dus hopelijk kan ik met mijn verhaal ook mensen helpen om het zelf op te lossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Aquaclean filter gebuikt?
Ook vreemd dat de machine niet aangeeft dat ie ontkalkt moet worden. Deed de mijne wel.
Maalgraadknop goed plaatsen na demontage zou ik oo graag wilen weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Voordat ik de maker een paar weken geleden ging schoonmaken heb ik gewoon eerst een foto gemaakt van de stand van de maler (zowel knop voor demontage als stand van de draairing) en vervolgens op dezelfde stand teruggeplaatst. Dat lijkt prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.r
  • Laatst online: 02-05 09:37
Frie2 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:29:
Aquaclean filter gebuikt?
Ook vreemd dat de machine niet aangeeft dat ie ontkalkt moet worden. Deed de mijne wel.
Maalgraadknop goed plaatsen na demontage zou ik oo graag wilen weten
Nee geen aquaqlean gebruikt, ga ik vanaf nu wel doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManRon
  • Laatst online: 07-01 21:48
Aaa, ik dacht echt nu heb ik de oplossing gevonden. Helaas was het gaatje doorprikken niet voldoende. Het lijkt nog steeds of hij ergens lucht verliest? Of niet goed aansluit ergens? Het pijpje stoomt wel en de melk wordt goed warm. Hij lijkt meer te pruttelen ik.p.v. goed blazen waardoor de melk niet gaat schuimen. Het geluid is in ieder geval anders.

DE OPLOSSING GEVONDEN, een paar pagina’s verder op 😁. Het buisje los gehaald en inderdaad het plastic zwarte ding iets aangeduwd met mijn pink. Zodat deze een beetje verder naar buiten kwam. En ja hoor het schuimt weer na maanden zonder cappuccino ❤️
Bedankt 🙏
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLfGjx4JcS4fK-17Gshbi8yyneM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hAFSmlHKD1QvOxfLW2W2plPq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door ManRon op 07-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aschemkes
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-01 16:43
Vergeet de Lattego van Phillips. In eerste instantie lijkt het een koopje maar hij is vreselijk slecht. Maakt ten eerste veel herrie, ten tweede, gaat snel stuk. Die van mij is 4x stuk gegaan, 1x laten repareren binnen de garantie, 2x zelf gerepareerd, 4de keer ding weggeflikkerd. Wat n kl.te ding. OOk om schoon te maken is ie een hel. Overal zit koffie en die gaat schimmelen als je niet tijdig schoonmaakt. Schoonmaken moet gebeuren met een tandenborstel e stofzuiger. wat een hel. Overgegaan op een Jura, perfect machientje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
In het Financieel Dagblad staat een artikel over het lobbyen van de PFAS-industrie, om onder het PFAS-verbod van de EU uit te komen. (Link is zonder betaalmuur)

'Wat is het verband met koffiemachines?' hoor ik je denken. Misschien is het het duidelijkste uit te leggen met dit citaat uit het artikel:
Pfas in de koffieautomaat
‘Ik schrijf je omdat mij opvalt dat het RIVM in zijn persuitingen soms slordig omgaat met de term pfas’, schrijft een medewerker van Chemours in mei 2024. De ene pfas is de andere niet, onderstreept de medewerker, die er daarna fijntjes aan toevoegt dat er ook veel pfas te vinden zijn in het RIVM-kantoor in Bilthoven. ‘Van mobieltjes, koffieautomaten en computers tot analyseapparatuur. Om over het parkeerterrein aldaar maar te zwijgen.’
Al jaren ben ik bang dat er schadelijke fluorverbindingen zitten in de smeermiddelen voor koffiemachines, die overal verkrijgbaar zijn. Het lastige hierbij is, dat het er tot nu toe van de wetgever niet op hoeft te staan en fabrikanten het daarom vaak bewust weglaten, vooral bij consumentenproducten. Ook dit artikel bewijst niet dat er pfas in koffiemachine-smeermiddelen zit, maar ik hou daar wel rekening mee. Daarom smeer ik niet op de delen die smeer bij de koffie kunnen doen komen, zoals de O-ring om de zuiger.

In de gebruiksaanwijzing van de Philips 2200 (en ik neem aan heel de serie, zowel de 22xx als 23xx, 5xxx etc) staat ook nergens dat je de grote O-ring moet smeren, terwijl dit in het verleden bij andere machines die ik had, wel zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 15:18
bij die van mij had ik problemen met de graadmolen, hoe ik ook draai hij zit muurvast. Indrukken en draaien werkt dus niet, ook niet als hij begint te malen.

probleem wat er nu bij komt is dat er geen koffie meer uit komt, van binnen helemaal schoongemaakt maar dit helpt niet.

wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 14:55
mugenmarco schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:39:
bij die van mij had ik problemen met de graadmolen, hoe ik ook draai hij zit muurvast. Indrukken en draaien werkt dus niet, ook niet als hij begint te malen.
Beetje late reactie, maar je kan alleen hieraan draaien als de koffie gemalen wordt; staat althans in de gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
ArnieNFW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Beetje late reactie, maar je kan alleen hieraan draaien als de koffie gemalen wordt; staat althans in de gebruiksaanwijzing.
zoals in mijn reactie staat probeer ik het ook als hij aan het malen is.. werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
mugenmarco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:28:
[...]
zoals in mijn reactie staat probeer ik het ook als hij aan het malen is.. werkt niet
Lezen is een kunst....sorry
Ik heb na 10+ jaren een volautomatische Bosch te hebben gehad (heerlijk) en 2 jaar verstandsverbijstering (senseo) een EP1200 gekocht.
Eerste bakjes vallen echt tegen. Veel te slap. Lijkt of hij niet genoeg bonen pakt. Er ligt ook er weinig koffie afval in de afval bak. Waar de Bosch kleine sjoelschijven leverde, doet deze machine een vingerdopje (drab).
Als iemand daar een oplossing voor weet.
Overigens; ik probeer m ook grover in te stellen, lukt me ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Als je hem grover in stelt wordt de koffie alleen maar slapper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
ArnieNFW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Lezen is een kunst....sorry
Ik heb na 10+ jaren een volautomatische Bosch te hebben gehad (heerlijk) en 2 jaar verstandsverbijstering (senseo) een EP1200 gekocht.
Eerste bakjes vallen echt tegen. Veel te slap. Lijkt of hij niet genoeg bonen pakt. Er ligt ook er weinig koffie afval in de afval bak. Waar de Bosch kleine sjoelschijven leverde, doet deze machine een vingerdopje (drab).
Als iemand daar een oplossing voor weet.
Overigens; ik probeer m ook grover in te stellen, lukt me ook niet.
de EP1200 hoort ook sjoelschijven in het bakje te doen dus lijkt idd dat er iets mis gaat met het malen, stel je de hoeveelheid bonen wel goed/hoog in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
mugenmarco schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:57:
[...]
de EP1200 hoort ook sjoelschijven in het bakje te doen dus lijkt idd dat er iets mis gaat met het malen, stel je de hoeveelheid bonen wel goed/hoog in?
Waarschijnlijk niet; maar fabrieks-af, mag hij toch wel wat fatsoenlijks produceren dacht ik.
Je bedoeld kennelijk niet de gewone "sterkte" knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
ArnieNFW schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Waarschijnlijk niet; maar fabrieks-af, mag hij toch wel wat fatsoenlijks produceren dacht ik.
Je bedoeld kennelijk niet de gewone "sterkte" knop?
ja die met een koffieboon als symbool. Gaat de molen wel enige tijd malen of stopt die er ook snel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Gisteravond en vandaag flink koffie gedronken - en inderdaad produceren de laatste kopjes ook puk's als afval. Vreemd dat dit toch een ~30 tal kopjes heeft geduurd.
Stand is wel 3-1 (veel bonen, weinig water), maar ik moet kennelijk nog wat met de bonen-soort ed spelen (sterkere kopen).

[ Voor 3% gewijzigd door ArnieNFW op 16-02-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:09
Nou na 2 jaar hier ook de eerste problemen, dinsdag knipperde het aquaclean lampje weer eens.
Filter vervangen en het aquaclean process laten lopen, prima.
Gisteren zijn er nog 2 bakjes cappuccino gemaakt, vanmorgen nog 1 en toen kwam er geen melk meer uit.
Wel de nodige stoom uit het apparaat.

Net na thuiskomst het apparaat nog maar eens die aquaclean laten uitvoeren, er komt wel gewoon water uit.
Nogmaals testen, weer geen melk, wel stoom uit het apparaat.
De zetgroep eruit gehaald en m’n schone reserve erin, helaas niets veranderd.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Het gaat om een ep2231/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Geen idee, ik gebruik de opschuimer nooit. Maar er is een ingebouwde zelf-diagnose, zie de info op pagina 1 van dit draadje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louwerens
Magneetventiel kapot.
Bij veel machines kan je na verloop van tijd 1 cappucino maken en daarna deze storing.
volgende dag weer zelfde verloop

Wij repareren dit dagelijks
Theetjuh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:28:
Nou na 2 jaar hier ook de eerste problemen, dinsdag knipperde het aquaclean lampje weer eens.
Filter vervangen en het aquaclean process laten lopen, prima.
Gisteren zijn er nog 2 bakjes cappuccino gemaakt, vanmorgen nog 1 en toen kwam er geen melk meer uit.
Wel de nodige stoom uit het apparaat.

Net na thuiskomst het apparaat nog maar eens die aquaclean laten uitvoeren, er komt wel gewoon water uit.
Nogmaals testen, weer geen melk, wel stoom uit het apparaat.
De zetgroep eruit gehaald en m’n schone reserve erin, helaas niets veranderd.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Het gaat om een ep2231/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
Ik zie net dat de Philips 800 EP0824/0 dit weekend tijdelijk € 239 is in de webwinkel van Lidl. Het verschil met bijvoorbeeld de EP2200 is, zover ik na kan gaan, klein: Geen chromen randje maar verder kan ik geen verschil ontdekken met mijn EP2200/10.

Als iemand het verschil weet ben ik heel benieuwd!

Dit exacte type staat niet in de pricewatch, maar wel de uitvoering: Philips EP0820/00 en ook die is ook duurder (€ 269).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theetjuh
louwerens schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:54:
Magneetventiel kapot.
Bij veel machines kan je na verloop van tijd 1 cappucino maken en daarna deze storing.
volgende dag weer zelfde verloop

Wij repareren dit dagelijks

[...]
Dat wordt dus een V395VN20PVDA02 bestellen en vervolgens via deze korte video het vervangen:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Philips LatteGo No Steam Froth Milk FIXED!

Lijkt mee te vallen dan, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
@louwerens even voor mijn beeld / alle duidelijkheid, voor ik deze symptomen / fix toevoeg aan de beginpagina: Welke van de genoemde symptomen horen er nou precies bij de kapotte magneetventiel? Knipperende lampjes / geen heet water / geen opgeschuimde melk / wel stoom / storing na één bakkie gezet / knipperend aqua-cleaning lampje?

[ Voor 7% gewijzigd door laptopleon op 22-02-2025 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Ziet er idd hetzelfde uit behalve chrome randje
Laatst hadden ze ook de EP1200. Die had ook ook een zwarte omlijsting maar er ontbrak ook het stoom pijpje. Die was dus duidelijk anders.
Al die Philips apparaten hebben volgens mij dezelfde basis (maler + zetgroep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
Theetjuh schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:22:
[...]

Dat wordt dus een V395VN20PVDA02 bestellen en vervolgens via deze korte video het vervangen:

[YouTube: Philips LatteGo No Steam Froth Milk FIXED!]
Lijkt mee te vallen dan, bedankt voor de tip!
Probleem opgelost zo het lijkt, heb even getest met water in het kannetje en dat werkt iig prima _/-\o_
Zal vanavond nog wel even een echt bakkie worden, dus mocht het toch niet opgelost zijn, ben ik dan weer terug 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-03 09:10
Na 4 jaar liep mijn machine vast bij het malen (na enkele seconden), gevolgd door 3 knipperende lampjes.
Leegmaken van bonen verhielp het probleem kortstondig maar uiteindelijk werkte hij helemaal niet meer.

Nu bleek uit de handleiding dat als de motor een te hoog voltage pakt de machine stopt. Ik vermoede dat deze dus te oud aan het worden was en hierdoor niet meer goed werken.

Besloten om een nieuwe motor te bestellen. Bij openmaken van machine schrok ik nogal, de hele binnenkant zal vol met gemalen bonen en vastgeplakte resten.

Grondige schoonmaak gehouden. Nu viel me ook op dat er schroef miste die de motor 'vastzet'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLXOpbz0mZpyS9WHgWXoz0HIfKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6MvJQCDwf8uMb1s38pdUwwnp.png?f=fotoalbum_large

Als ik verschillende filmpjes op internet bekijk zie ik dat dit meestal het geval is.

Ik heb de nieuwe motor hier toch vastgezet met een schroef (en sluitring ertussen). Ik had het vermoeden dat omdat de schroef loszit er veel gemaalde bonen binnen in het apparaat zijn gekomen.

Is dit voor andere herkenbaar? Het valt me in ieder geval op dat de nieuwe motor (of de combinatie van vastzetten) veel minder lawaai maakt dan de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
^Mijn machine maalde op een gegeven moment niet meer. Er bleek een schroef in het midden van de maalschijven gekomen te zijn en deze te blokkeren. Ik verdacht dat de schroef tussen de bonen had gezeten en zo naar binnen was gekomen.
Maar zou die ook ergens uit de machine self kunnen zijn gekomen. Machine was eens jaar daarvoor in reparatie geweest. Ik heb niet gelet of er binnen ergens een schroef weg zou kunnen zijn.
De overbrenging van de motor naar de maalschijven werkte niet meer. Heb toen hetzelfde onderdeel vervangen. Motor incl overbrenging. Beide sijn ook los te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
Schnoop schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:39:
Na 4 jaar liep mijn machine vast bij het malen (na enkele seconden), gevolgd door 3 knipperende lampjes.
Leegmaken van bonen verhielp het probleem kortstondig maar uiteindelijk werkte hij helemaal niet meer.

Nu bleek uit de handleiding dat als de motor een te hoog voltage pakt de machine stopt. Ik vermoede dat deze dus te oud aan het worden was en hierdoor niet meer goed werken.

Besloten om een nieuwe motor te bestellen. Bij openmaken van machine schrok ik nogal, de hele binnenkant zal vol met gemalen bonen en vastgeplakte resten.

Grondige schoonmaak gehouden. Nu viel me ook op dat er schroef miste die de motor 'vastzet'.
[Afbeelding]

Als ik verschillende filmpjes op internet bekijk zie ik dat dit meestal het geval is.

Ik heb de nieuwe motor hier toch vastgezet met een schroef (en sluitring ertussen). Ik had het vermoeden dat omdat de schroef loszit er veel gemaalde bonen binnen in het apparaat zijn gekomen.

Is dit voor andere herkenbaar? Het valt me in ieder geval op dat de nieuwe motor (of de combinatie van vastzetten) veel minder lawaai maakt dan de oude.
toon volledige bericht
Deze schroef "ontbreekt" van wat ik erover lees bijna altijd. Zat er bij mij ook niet in. Heb je er een rubberen ring tussen gedaan? Heb hem zelf destijds vastgezet zonder rubber maar toen werd de maler niet per se stiller. Geluid was wel anders. Weet niet of dat aan deze schroef lag of dat ik de maler volledig uit elkaar heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:01

arnova

weet veel, maar niet alles

ArjenIsM3 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:42:
[...]

Deze schroef "ontbreekt" van wat ik erover lees bijna altijd. Zat er bij mij ook niet in. Heb je er een rubberen ring tussen gedaan? Heb hem zelf destijds vastgezet zonder rubber maar toen werd de maler niet per se stiller. Geluid was wel anders. Weet niet of dat aan deze schroef lag of dat ik de maler volledig uit elkaar heb gehad.
De schroef zit er bij mij ook niet in. Maar als je hele machine vol met gemalen koffie zat, heb je dan niet hetzelfde probleem als ik? Zie arnova in "'Philips EP2220/10 problemen verhelpen en onderhoud"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:04
Tijd geleden de machine uitelkaar gehaald om probleem met pompje op te lossen,alles weer netjes teruggeplaatst...

Echter kwam ik er van de week achter dat de maalgraad niet meer klopt (andere bonen).

Weet iemand wat het 0-punt is van de maalstand bij de motor...? 🙄🫣
Heb de knop nu op 1 staan, fijnste, maar de maling is nog heel grof...

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
arnova schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:55:
[...]

De schroef zit er bij mij ook niet in. Maar als je hele machine vol met gemalen koffie zat, heb je dan niet hetzelfde probleem als ik? Zie arnova in "'Philips EP2220/10 problemen verhelpen en onderhoud"
Nee, de uitloop was in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laptopleon
hansie_k schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:52:
Weet iemand wat het 0-punt is van de maalstand bij de motor...? 🙄🫣
Heb de knop nu op 1 staan, fijnste, maar de maling is nog heel grof...
Als ik het goed begrijp is de beginstand in principe gemarkeerd met een wit streepje(?) Maar misschien begrijp ik dat verkeerd, zelf nog niet aan de hand gehad.

De maalgraad is maar in een handjevol standen in te stellen. Merk je niet vanzelf dat je 'aan' bent qua draaien naar de fijnste stand, op het moment dat je hem instelt? Let op, je mag hem alleen verzetten door de knop in te drukken en te draaien TERWIJL de motor maalt, volgens de gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:04
laptopleon schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Als ik het goed begrijp is de beginstand in principe gemarkeerd met een wit streepje(?) Maar misschien begrijp ik dat verkeerd, zelf nog niet aan de hand gehad.

De maalgraad is maar in een handjevol standen in te stellen. Merk je niet vanzelf dat je 'aan' bent qua draaien naar de fijnste stand, op het moment dat je hem instelt? Let op, je mag hem alleen verzetten door de knop in te drukken en te draaien TERWIJL de motor maalt, volgens de gebruiksaanwijzing.
Het streepje als markering had ik gezien, alleen geen idee hoe dat overeenkomt met de eigenlijke stelknop in de bonenbak.

Ik heb uiteindelijk het grote tandwiel van het maalmechanisme(?) naar rechts gedraaid, dan staat het witte streepje ruim voorbij het kleine tandwieltje.
Dit is stand 1, de fijnste maling.
Toen de stelknop die in de bonenbak zit ook op "1" gezet, en de boel, op de gok, teruggeplaatst...en dit bleek goed te werken.

Let wel,als je de maalgraad op die manier handmatig gaat veranderen, de maalschijven leeg zijn.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-03 09:10
arnova schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Ik heb een keer een verstopte maalkoker gehad, wellicht dat hierdoor terugloop is ontstaan?
Mijn ervaring tot nu toe is dat mijn koffie nu slapper is dan voorheen, ik vermoed dat er dus geen schroef in hoeft. Het verwijderen van de schroef zal er voor zorgen dat (door de veer die onder de motor zit) de hele maalmolen gaat veren, misschien is dit dan toch nodig voor een betere doorstroom van bonen?
Ik ga vanavond de schroef er weer eens uithalen om te kijken of mijn vermoedens kloppen. Ik kijken dan meteen even naar je tip over het kokertje, dankje hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Heeft iemand nog een idee hoe ik de standby tijd nog kan verlengen?
Als ik naar de machine loop voor een 2e bakkie, slaat hij vaak net af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 13:26
Zie handleiding, standaard is 30 min. Heb dit ook aangepast naar 60. Weet zo uit mijn hoofd niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Geeforce schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:46:
Zie handleiding, standaard is 30 min. Heb dit ook aangepast naar 60. Weet zo uit mijn hoofd niet hoe.
Dank - ik vroeg me af waarom ik die niet gezien had, maar hij zit in mijn versie (vd handleiding) precies op een pagina-break.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-03 13:06
Ik heb een 2231 Lattego.
Sinds een week lekt hij water rechts achterin.
Voorzichtig open gemaakt. Ik zie een losse slang maar ik heb geen idee waar deze van los is gekomen? Iemand een soortgelijk apparaat die weet waar deze hoort?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWKte5YV559o08tmBHfo_XMirUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0cOt4thYX7pO5qHnGGREOfl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjenIsM3
tokjah schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:26:
Ik heb een 2231 Lattego.
Sinds een week lekt hij water rechts achterin.
Voorzichtig open gemaakt. Ik zie een losse slang maar ik heb geen idee waar deze van los is gekomen? Iemand een soortgelijk apparaat die weet waar deze hoort?
[Afbeelding]
Ben niet heel erg thuis in de Philips machines maar heeft zo'n machine geen magneetklep? Zou dit de afvoer daarvan richting de lekbak kunnen zijn? Gewoon een gokje. Anders zou je toch ergens een aansluiting waar hij op past moeten kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-03 13:06
ArjenIsM3 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Ben niet heel erg thuis in de Philips machines maar heeft zo'n machine geen magneetklep? Zou dit de afvoer daarvan richting de lekbak kunnen zijn? Gewoon een gokje. Anders zou je toch ergens een aansluiting waar hij op past moeten kunnen vinden.
Dank ik heb idd richting de lekbak een aansluiting gevonden! 1e bakkie met een droog aanrecht.. so far so good!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Sinds een aantal weken heb ik iets raars met mijn machine: af en toe (maar niet altijd) als ik de machine aanzet begint hij met spoelen en als deze klaar is begint het uitroepteken (constant) te branden. Je kan vervolgens verder niks selecteren maar ik ben erachter gekomen dat als je op de start-knop drukt, de machine wat kokend water uitgeeft uit het buisje van de melkopschuimer waarna het uitroepteken uitgaat en de machine weer gewoon te gebruiken is. Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Ik heb wel het idee dat de laatste tijd de pomp wat meer herrie is gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:22
Ik heb een Philips 2200 serie met een handmatige stoompijpje. De laatste tijd lijkt 't verstopt, want hij stoomt niet meer maar bubbeltjes vooral. De pijp lijkt niet verstopt, hebben 't ju al een paar x uit elkaar gehaald en schoongemaakt etc. Nog andere tips, behalve ergens een nieuwe op de kop te tikken?

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
Dan zit er lucht in het systeem (leidingen).
arnova schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:23:
Sinds een aantal weken heb ik iets raars met mijn machine: af en toe (maar niet altijd) als ik de machine aanzet begint hij met spoelen en als deze klaar is begint het uitroepteken (constant) te branden. Je kan vervolgens verder niks selecteren maar ik ben erachter gekomen dat als je op de start-knop drukt, de machine wat kokend water uitgeeft uit het buisje van de melkopschuimer waarna het uitroepteken uitgaat en de machine weer gewoon te gebruiken is. Iemand enig idee wat hier aan de hand is? Ik heb wel het idee dat de laatste tijd de pomp wat meer herrie is gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
Aan de zijkant van het pijpje zit een minuscuul gaatje. Als dit verstopt zit komt er geen 'lucht' bij.
Musta schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:15:
Ik heb een Philips 2200 serie met een handmatige stoompijpje. De laatste tijd lijkt 't verstopt, want hij stoomt niet meer maar bubbeltjes vooral. De pijp lijkt niet verstopt, hebben 't ju al een paar x uit elkaar gehaald en schoongemaakt etc. Nog andere tips, behalve ergens een nieuwe op de kop te tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

louwerens schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:23:
Dan zit er lucht in het systeem (leidingen).

[...]
Dan denk ik dat dat te maken heeft met het recent nieuw geplaatste kalkfilter. Ik ga eens kijken.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste