Ik denk dat 1080p inderdaad (nog) een beetje zinloos is voor het doel van de grote LCD en plasma TV's. Ze worden waarschijnlijk hoofdzakelijk voor de volgende dingen gebruikt:
1. TV kijken: Al dan niet digitaal of via schotel voor hogere resolutie.
Volgens mij is de resolutie van digitale TV en schotel signalen nog steeds neit hoger dan 720. Content voor 1080 is zo schaars dat het nog niet loont om voor zo'n extra dure 1080p flatscreen te gaan. En dan kun je wel zeggen dat je het beter nu al kunt hebben, zodat je straks makkelijk de 1080 signalen kan ontvangen, maar eer het zover is is je LCD-TV of plasma al weer hopeloos verouderd qua aansluitingen, contrastratio en responsetijden. Ga maar na hoe lang we al op de huidige kabel-TV resolutie zitten. We hebebn nog niet eens het punt bereikt dat alle uitzenden in breedbeeld zijn. Het lijkt me echt zonde geld om voor TV gebruik nu al een (té) dure Full-HD te kopen.
2. Films kijken met DVD, straks met HD-DVD en Blue-ray
Met de nieuwe opslagmedia als Blue-ray en HD-DVD komt er steeds meer 1080 videomateriaal beschikbaar, maar houdt ook rekening emt de prijzen. De nieuwe schijfjes en de apparaten die deze schijfjes moeten afspelen zullen voorlopig nog wel pittig geprijsd zijn, dus het is vanuit financieel oogpunt verstandigen om de stap naar 720p te kiezen. De normale afstand waarop je een film kijkt op een grote LCD-TV/plasma is toch dusdanig groot dat je 720p ook wel scherp vindt. Pas als 1080p HD een beetje betaalbaar wordt zal ook de bijbehorende Full-HD TV een fatsoenlijk prijskaartje hebben. Je betaalt imho gewoon veel te veel voor je flatscreen als je er meer dan 2000 euro aan kwijt bent. Ga eens na hoeveel geld dat is, want een echt goede Full-HD flatscreen kost nog altijd meer dan 2000 (ook al gaan de prijzen nog steeds vrij snel omlaag, wat eveneens een reden is om nog neit te kopen

).
3. Console gamen en eventueel mediacenter PC gebruik.
Wederom komt het aspect van de kijkafstand naar voren. De meeste mensen willen een flatscreen van 32 inch of meer niet meer op het bureau, vlak voor hun neus, hebben staan. Nee, deze komt in een woonkamer of zithoek, waar de kijkafstand toch minimaal 2 meter is. En op die afstand lijkt het mij helemaal niet prettig om bijvoorbeeld te browsen en computeren op 1920x1080 resolutie, omdat de letters en icoontjes gewoon allemaal erg klein worden. Voor deze afstand heeft een 720p scherm misschien minder oppervlakte, maar een veel hogere usability voor mediacenter PC gebruik.
En voor de consoles: Hoe snel en high-end de Xbox360 en de PS3 ook mogen zijn, een resolutie hoger dan 720p blijft gewoon erg zwaar met de games van nu en de komende jaren. en als je toch lekekr vlot wilt blijven gamen op een console zou je waarschijnlijk toch liever kiezen voor 720p met hoog detail dan voor een hogere resolutie met mindere quality settings..
Mijn conclusie is dan ook vrij conservatief en misschien een beetje afgezaagd, maar 1080p is een resolutie waar je beter nog mee kunt wachten. Het is gewoon te duur als je naast de full-HD resolutie nog een beetje goede contrast, etc. wilt hebben. Bovendien is nog nog te weinig content voor deze resolutie of het is gewoon nog te duur.
Als we kijken naar 720p flatscreens zien we al veel betere specificaties, een eerlijk prijs (door flinke concurrentie in de 1366x768 markt) en veel meer goed bruikbare toepassingen.