![]() |
Inleiding |
We zijn alweer in het tweede deel van dit topic beland. Zoals jullie wellicht hebben gemerkt zijn er grote ontwikkelingen gaande omtrend High-Definition TV in Nederland. Met name UPC, Essent en Philips proberen nu een grote stap te maken naar HDTV vanwege het aankomende WK-Voetbal seizoen. Met de komst van de nieuwe game consoles (Sony Playstation 3) en de reeds uitgebrachte Xbox 360 zal het voor de HDTV industrie een flinke boost betekenen. Veel consumenten (lees: die hard gamers) willen immers het beste uit hun consoles halen wat betekend dat ze een weergever gaan aanschaffen die in ieder geval HD-ready is. Omdat HDTV/High-Definition in Nederland een relatief nieuw begrip is komen hier steeds meer vragen over, logisch zal je wel denken. Vandaar dit centrale topic zodat nieuwe ontwikkelingen, vragen, standpunten hier besproken kunnen worden. Hieronder volgen er aantal richtlijnen waar je aan dient te houden om dit topic netjes te houden.
|
Wat is High Definition? |
HDTV is sinds de opkomst van de kleuren televisie in de jaren 50 en 60 de grootste verandering op het gebied van de televisie. Wereldwijd zitten nog maar in het begin van de grote overgang, alle TV programma’s worden bijvoorbeeld nog analoog uitgezonden. In Europa hebben we eigenlijk maar één HDTV kanaal namelijk HD1 van Euro1080. De reden dat HDTV ontwikkeld is, is omdat je een groter beeld krijgt met geweldige detail. HDTV heeft ook een betere kleurensampling dan de TV of DVD. Dit betekent dat je met high definition veel meer detail krijgt en kleuren die letterlijk van je scherm afspatten! Wat maakt High-Definition materiaal anders in vergelijking met een DVD? Het grote verschil zit hem in de videoresolutie. Er bestaat niet één resolutie voor HDTV. Om precies te zijn zijn het er volgens de ATSC (Advanced Television System Commitee) 18 verschillende varianten. Sommige hiervan zijn echt HDTV, maar de meeste niet. De twee primaire HDTV resoluties zijn: 720p Deze videoresolutie bevat 1280 beeldpunten en 720 lijnen (1280x720) met progressive scan (te zien aan de p achter het nummer). 1080i Deze videoresolutie bevat 1920 beeldpunten en 1080 lijnen (1920x1080) interlaced. Wat interlaced precies inhoud wordt verder in dit topic uitgelegd. Daartegen heeft een DVD maar 575 lijnen beschikbaar. Bij TV uitzendingen zijn er zelfs maar 480 lijnen beschikbaar! ![]() Er is eigenlijk nog een hogere HDTV variant in de ATSC norm, namelijk 1080p, welke de progressive variant is van 1080i. Echter een projector om deze resolutie weer te kunnen geven vind je pas in de prijsklasse €30.000 en hoger. Je hoeft niet bang te zijn dat deze resolutie wordt uitgezonden want het kost (voorlopig) te veel bandbreedte en bandbreedte is erg duur! Ware HDTV prestaties vereist op z’n minst 720p prestaties. Als een TV programma, film of welk videomateriaal ook niet op z’n minst 720p is, is het geen HDTV. Als een TV geen 720 beeldlijnen heeft is de TV niet geschikt voor HDTV. Een uitstekend voorbeeld van de kwaliteit tussen DVD en HD is op de volgende links te bekijken: Monsters Inc. R1 DVD NTSC vs. HDTV 720p Deze screenshots heb ik niet zelf gemaakt ![]() ![]() Kill Bill 2 LE R2 PAL DVD vs. HDTV 720p Deze screenshots komen van mijn Kill Bill 2 LE DVD en mijn Kill Bill 2 HD 720p ![]() ![]() ![]() ![]() The Fifth Element Superbit vs. HDTV 1080p Deze screenshots komen van mijn Fifth Element Superbit en mijn Fifth Element HD 1080p ![]() ![]() ![]() ![]() Verschil tussen Interlaced en Progressive Bij elke film wordt er weergegeven of de film progressive (720p) of interlaced (1080i) is. Ga eerst eens naar http://www.100fps.com/. Verplichte kost : lezen van begin tot eind! Elk videobeeld (frame) bestaat uit 2 fields en 30 frames per seconde (NTSC) of 25 frames per seconde (PAL). bij interlaced bevat elke field een uniek moment in de tijd maar dan wel op de halve resolutie, als je dit interlaced afspeelt worden de fields snel achter elkaar afgespeelt waardoor het lijkt alsof je een heel beeld te zien krijgt. Bij progressive bevat elk field de totale resolutie van één moment in de tijd, als je deze 2 fields dus bij elkaar optelt krijg je de gehele resolutie van dat ene moment in de tijd, dit herhaal je 1x en je krijgt een progressive afgespeelde bron, progressive kost daardoor dubbele bandbreedte. Bij elke HD film wordt er weergegeven of de film progressive of interlaced is. Wat is beter? Het antwoord hierop is heel makkelijk te beantwoorden. 720P is vele malen superieur aan 1080i en wel om de volgende redenen:
Codering HDTV gebruikt digitale videocodering, MPEG-2 genaamd, die tevens wordt toegepast op DVD en digitale televisie. De technologie is echter verder ontwikkeld. Dit heeft geleid tot nieuwe indelingen zoals MPEG-4 en Windows Media® 9, waarmee codering en bandbreedtegebruik efficiënter verloopt. Hierdoor komen meer TV-zenders beschikbaar, passen er meer films op een schijf en zijn de beelden van hogere kwaliteit. Voorbeelden van HDTV in h.264 formaat zijn op de site van Apple te zien. Nadeel van deze codecs is het vele rekenwerk dat de processor uit moet voeren. Hierdoor vereist het afspelen van gecodeerd materiaal een vrij krachtige pc. Natuurlijk staat ook de ontwikkeling op het gebied van computers niet stil en worden computers alsmaar sneller. Dit zal dus ook niet lang een probleem vormen. In de beginjaren van divx was het afspelen van divx films ook alleen voor de krachtige pc's weggelegd. |
Wat is HD-Ready? |
In elke winkel waar men Tv-toestellen aanbiedt wordt je tegenwoordig wel om de oren geslagen met de term HD Ready. Maar wat is HD Ready nu in feite? Wat betekent HD Ready nu precies? Hier tracht ik je een blik te geven basiskenmerken van het HD Ready label. ![]() HD Ready is kwaliteitslabel voor toestellen die HDTV ondersteunen. HDTV wordt algemeen gezien als de opvolger van de PAL-standaard. Eén van de grote voordelen van HDTV is dat de resolutie ongeveer 5 keer zo hoog kan liggen als bij de klassieke PAL-standaard. De toestellen die het label mogen dragen, moeten echter wel aan een aantal kwaliteitsnormen voldoen:
|
Hoe kan ik High Definition ontvangen? |
Satellietschotel Momenteel heb je minimaal een 60cm satellietschotel (gericht op Astra) nodig om van ons enige Europese HDTV zender (Euro1080) gebruik te kunnen maken. Daarnaast heb je een zgn setupbox nodig, een HDTV ontvanger. Op dit moment is Zinwell de eerste fabrikant die dit product ook echt op de markt heeft staan. Digitale Televisie In de nabije toekomst wordt het mogelijk om HDTV te kunnen ontvangen via digitale televisie. Blu-ray Disc™ en HD-DVD De volgende generatie DVD's zal gebruikmaken van een blauwe laser (die op een kleiner punt kan worden gericht) zodat zij meer gegevens kunnen bevatten dan een conventionele DVD. Een Blu-Ray Disc™ kan bijvoorbeeld 27GB op een single layer en 54GB op een dual layer aan data kwijt. En op een HD-DVD kan je 20 tot 32GB kwijt. De introductie van Blu-ray Disc™ in Europa hangt af van Europese zenders en de introductie van HDTV in Europa. Sony is van plan om een nieuwe camcorder te introduceren op basis van de fonkelnieuwe HDV-indeling. Als de technologie breder beschikbaar wordt, ontstaat de mogelijkheid om High Definition-videobeelden op te nemen en te bewerken met alle voordelen van deze nieuwe indeling, met name de zeer hoge beeldkwaliteit. Zoals in de inleiding reeds verteld is dat de nieuwste gameconsoles een flinke boost zullen geven voor de HDTV industrie. Sony komt daarom met een geïntegreerde Blu-ray Disc™ drive in zijn Playstation 3. |
Hoe kan ik High Definition bekijken? |
Om High Definition weer te kunnen geven heb je een display nodig met een zogenaamd hi-def input. Dit kan zijn een Plasma, LCD TV, projector of zelfs een gewone TV met een 480p input. Niet bij elke weergever kunt u genieten van de volle 1920x1080 resolutie maar in alle gevallen zult u een flinke verbetering zien tov het standaard TV signaal. Om HD te kunnen afspelen is de aansluiting essentieel. In Japan en Amerika gebeurde dit vanaf het begin analoog via de component kabel (de bandbreedte moet het namelijk aankunnen) en steeds vaker digitaal via de DVI of HDMI ingang. Probleem is echter dat de filmstudio's nogal bang zijn voor piraterij en eigenlijk willen dat hd niet via een analoge ingang gaat, maar via een bescherming (High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP)) die alleen zit op (de meeste) DVI en HDMI ingangen. Het is nog de vraag hoe dit precies gaat lopen, er zijn nog maar weinig tv's die in het bezit hiervan zijn namelijk, alhoewel component ook iets van de afgelopen jaren is en vooral op lcd/plasma's zat/zit (deze eigenaren zijn vooral nogal bang dat hun dure tv over een aantal jaren "niets" meer waar is). Daarnaast is de resolutie van belang, de meeste plasma's hebben een 852x480 resolutie, eigenlijk dus te laag om hd goed te kunnen weergeven, op een afstand schijn je hier echter niet al te veel verschil te zien met scherm met een resolutie die wel (tenminste) 720p kan weergeven. Nieuwere plasma's krijgen steeds vaker een resolutie van (bijvoorbeeld) 1366x768 (een resolutie die 720p kan weergeven en makkelijk 1080p downscaled). Vrijwel alle lcd's hebben al een resolutie van 1366x768, de duurste lcd's kunnen zelfs al 1080p weergeven (Sharp LC-45GD1E bijvoorbeeld). De huidige televisie heeft vaak maar 480 lijnen en zeker geen DVI/HDMI ingang, het is maar de vraag of dit ook gaat gebeuren, vrijwel iedereen wil een flatscreen tegenwoordig. Opgenomen materiaal Zonder dat je het misschien weet is er al enorm veel HD materiaal beschikbaar, in veel landen als Amerika, Japan, China e.a. wordt er al jaren HDTV uitgezonden. Euro1080 werkt dan ook samen met veel van deze landen om aan materiaal te komen. Een mogelijkheid om aan HD materiaal te komen is het downloaden van opgenomen materiaal uit landen waar het uitgezonden wordt (Ik ga hier niet op in omdat het hier niet is toegestaan). Zo kunnen wij nu ook al genieten van dit fantastische materiaal! HD materiaal wordt meestal gereleased in "Transports Stream" (.TS) formaat of microsoft's handelsmerk Windows Media® 9 (WMV9) formaat. WMV9 wordt al geleverd bij/als een retail product op een DVD. Voor het afspelen van een .TS file heb je minimaal de volgende systeemeisen nodig:
De Films zijn zowel in 720p als 1080p resolutie zodat u de verschillende formaten kunt proberen. De hieronder getoonde downloads (Amazing Caves (IMAX), Terminator 2: Judgement Day en Alaxander) zijn in 720p. ![]() ![]() ![]() Meer WMV9 trailers kan je hier vinden. Quicktime gebruikt de H.264 codec, als aanvulling voor de mpeg-4 codec. De onderstaande filmfragmenten zijn gratis te downloaden en te bekijken via uw PC met de juiste Apple Quicktime player. De hieronder getoonde downloads zijn: Harry Potter and the Goblet of Fire, King Kong en Ice Age 2. ![]() ![]() ![]() Meer trailers en meer info hiervover kan je hier vinden. Deze files zijn niet af te spelen op een normale DVD speler. Hiervoor heb je een speler nodig die deze files af kan spelen zoals HD-DVD players. |
Links |
HDTVEuro1080Blu-ray Disc™ en HD-DVD |
Poll |
Poll: Ben jij voorstander van HDTV in Nederland? • Ja • Nee • Nee, nog niet Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier |
Conclusie |
Ondertussen weet ik al heel veel van High Definition. Her en der heb ik erover kunnen lezen. Heb er sinds kort ook nog een website/forum voor geopend. Ik ben echt een groot voorstander voor HDTV in Nederland! Ik zeg laat maar komen!! Toevoegingen, op of aanmerkingen zijn altijd welkom natuurlijk! Houd het topic netjes en schoon. Ga dus niet (te veel) off-topic! |
Anoniem: 42145
Zijn er hier eigenlijk mensen die serieus gaan proberen om toegang tot Sky HD te krijgen? Deze service gericht op de UK kan nu elk moment beginnen. Er zal in h.264 worden uitgezonden in zowel 720p als 1080i.
Op de ietwat vervelende flash site http://www.sky.com/hd/navigationself kun je hier wat meer over lezen. Bij het registration form staat niet expliciet vermeld dat je een adres in de UK moet hebben, maar dat lijkt me wel vanzelfsprekend. Zoals gebruikelijk zullen er wellicht slimme handelaren komen die subscriptions verkopen in de buurlanden van Engeland.
De decoder die ze aanbieden heeft iniedergeval een Harddisk EN een HDMI uitgang, waarbij een adapter naar DVI mogelijk is (geen HDCP dus). Dit klinkt er interesant, want je hoeft je dus geen zorgen te maken over een bijpassende HDD recorder die je dan weer analoog moet aansluiten en niet via de timer kanalen kunt wisselen etc.
Op de ietwat vervelende flash site http://www.sky.com/hd/navigationself kun je hier wat meer over lezen. Bij het registration form staat niet expliciet vermeld dat je een adres in de UK moet hebben, maar dat lijkt me wel vanzelfsprekend. Zoals gebruikelijk zullen er wellicht slimme handelaren komen die subscriptions verkopen in de buurlanden van Engeland.
De decoder die ze aanbieden heeft iniedergeval een Harddisk EN een HDMI uitgang, waarbij een adapter naar DVI mogelijk is (geen HDCP dus). Dit klinkt er interesant, want je hoeft je dus geen zorgen te maken over een bijpassende HDD recorder die je dan weer analoog moet aansluiten en niet via de timer kanalen kunt wisselen etc.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 42145 op 21-02-2006 22:06 ]
Als de codering te kraken valt voor een DVB-S2 PCI kaart, sure, dan wil ik het absoluut proberen, want een CAM+smartcard zal er wel niet inzitten (Sky gebruikt een eigen propietary systeem toch?). Plannen voor een schoteltje heb ik nog steeds.Anoniem: 42145 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 22:04:
Zijn er hier eigenlijk mensen die serieus gaan proberen om toegang tot Sky HD te krijgen? Deze service gericht op de UK kan nu elk moment beginnen. Er zal in h.264 worden uitgezonden in zowel 720p als 1080i.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Ook zonder een gekraakte codering wil ik het doen. Het gaat mij in de eerste instantie om het HD kijken zelf. Allerlei ongemakken (zoals het waarschijnlijk niet kunnen archiveren van je opgenomen materiaal en het niet kunnen kijken via een 2de display), neem ik dan maar even voor lief.W3ird_N3rd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 22:15:
[...]
Als de codering te kraken valt voor een DVB-S2 PCI kaart, sure, dan wil ik het absoluut proberen, want een CAM+smartcard zal er wel niet inzitten (Sky gebruikt een eigen propietary systeem toch?). Plannen voor een schoteltje heb ik nog steeds.
Ik vind het toch best een prikkelende gedachte dat er zo'n mooie grote HD sateliet vlak boven ons hangt en dat die elk moment kan gaan beginnen met mainstream series en films uit te zenden. Op een Nederlands aanbod kunnen we waarschijnlijk wachten tot we een ons wegen en dat zal dan toch weer voornamelijk thema en sport zut zijn.
Maar die Sky sat... volledig HD, mainstream content, en het signaal wordt ook gewoon over Nederland gestraald....
Er komen wel Duitse zenders, Anixe zou FTA moeten komen en als we mazzel hebben doen die originele Engelse soundtracks bij films (al dan niet als optie naast de Duitse).Anoniem: 42145 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 22:27:
[...]
Ook zonder een gekraakte codering wil ik het doen. Het gaat mij in de eerste instantie om het HD kijken zelf. Allerlei ongemakken (zoals het waarschijnlijk niet kunnen archiveren van je opgenomen materiaal en het niet kunnen kijken via een 2de display), neem ik dan maar even voor lief.
Maarja Sky is waarschijnlijk wel overall boeiender ja
Vergeet niet een schotel met motor te nemen of een Visiosat G3/extra grote schotel, want Sky gaat voor Engeland vast Astra 1 niet gebruikenIk vind het toch best een prikkelende gedachte dat er zo'n mooie grote HD sateliet vlak boven ons hangt en dat die elk moment kan gaan beginnen met mainstream series en films uit te zenden.
Enne, vlak boven ons, jij woont op de evenaar zeker?
Het... WK voetbal, woohoo! Ohnee, dat komt alleen op de kabel geloof ik.Op een Nederlands aanbod kunnen we waarschijnlijk wachten tot we een ons wegen en dat zal dan toch weer voornamelijk thema en sport zut zijn.
Jep, aan een speler zal je wel kunnen komen (desnoods koop je er eentje op eBay ofzoMaar die Sky sat... volledig HD, mainstream content, en het signaal wordt ook gewoon over Nederland gestraald....
En waar woon je? In het zuiden kan je Astra 2 beter zien dan in het noorden.
Trouwens.. Als die Sky doos geen DiSEqC/USALS aankan, wat doe je dan? Dan kan je de NL zenders niet meer zien. Hoewel dat sowieso waarschijnlijk niet kan omdat die decoder vast geen seca2 kaartje slikt. Of neem je dan een schotel met 2 LNB's, eentje op Astra 2 welke je op de Sky doos aansluit en de andere gericht op Astra 1, aangesloten op een decoder voor de NL zenders?
[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 21-02-2006 23:21 ]
ik zie bij sommige fabrikanten van hd-ready tv's een dynamische contras staan ipv ''normaal'' contras , wat is het verschil daartussen ?
want ik kan er echt nergens iets over vinden
en hoe zou ik dit eventueel kunnen omrekenen
want ik kan er echt nergens iets over vinden
en hoe zou ik dit eventueel kunnen omrekenen
Mooie update van de openingspost!
Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066
Ik ben erg benieuwd naar de komende aanbieding van Essent mbt het HDTV gebeuren.
Anoniem: 154231
baca schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 14:05:
Ik heb even een vraag over het aanbod van Hd films op newsgroepen e.d. Hoe worden oudere films op HD formaat aangeboden, deze films zijn alleen op dvd te verkrijgen maar zijn te downloaden in HD formaat, hoe wordt dit gedaan?
Worden gecaptured van Amerikaanse HDTV zenders.
Dit is een vraag uit het vorige topic en een antwoord erbij. Het is mij nog niet helemaal duidelijk, hoe oude films nou in hd kwaliteit worden gezet. Wat is de bron die gebruikt wordt voor deze omzetting, en hoe is de HD kwaliteit van deze films vergeleken met HD films die straks op blu ray en hd dvd te koop zijn?
Ik heb even een vraag over het aanbod van Hd films op newsgroepen e.d. Hoe worden oudere films op HD formaat aangeboden, deze films zijn alleen op dvd te verkrijgen maar zijn te downloaden in HD formaat, hoe wordt dit gedaan?
Worden gecaptured van Amerikaanse HDTV zenders.
Dit is een vraag uit het vorige topic en een antwoord erbij. Het is mij nog niet helemaal duidelijk, hoe oude films nou in hd kwaliteit worden gezet. Wat is de bron die gebruikt wordt voor deze omzetting, en hoe is de HD kwaliteit van deze films vergeleken met HD films die straks op blu ray en hd dvd te koop zijn?
Volgens mij gebruiken ze de 35 mm (??) film als master. Heb wel eens een berekening gezien dat het oplossend vermogen van een dergelijke bron zelfs veel hoger was dan 1080 resolutie. M.a.w.,waarschijnlijk rammen ze zo'n filmpje in een ultra dikke film scanner die vervolgens van elk shot een capture maakt in een bepaalde resolutie. Als het oude films betreffen, wordt de boel ws daarna nog eens digitaal geremastered.Anoniem: 154231 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 11:37:
Weet niet of ik het correct heb, is eigenlijk meer een creatie van mijn boerenpummel-verstand
Anoniem: 154231
Dit verhaal kan inderdaad goed kloppen, kan het alleen nergens vinden. Kan iemand dit met n link bevestigen? Verder vraag ik me af hoe deze techniek zich verhoud met opnames gemaakt met HD apparatuur. Ik vraag dit ivm mijn huidige dvd collectie en mijn eventuele toekomstige blu-ray/hd dvd collectie, m.a.w. is het de moeite waard om van mijn favoriete films straks op het nieuwe medium te kopen.Red devil schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 11:47[/message]:
[...]
Volgens mij gebruiken ze de 35 mm (??) film als master. Heb wel eens een berekening gezien dat het oplossend vermogen van een dergelijke bron zelfs veel hoger was dan 1080 resolutie. M.a.w.,waarschijnlijk rammen ze zo'n filmpje in een ultra dikke film scanner die vervolgens van elk shot een capture maakt in een bepaalde resolutie. Als het oude films betreffen, wordt de boel ws daarna nog eens digitaal geremastered.
Weet niet of ik het correct heb, is eigenlijk meer een creatie van mijn boerenpummel-verstand
Er wordt maar heel weinig met HD cam opgenomen hoor. Veruit de meeste films worden op film geschoten voor zover ik weet. Dat wordt gedigitaliseerd en bewerkt. En voor de bios wordt dat weer op film geprint.
De HD releases (en ook de DVD releases) zullen ongetwijfeld rechtstreeks van de digitale master afgeleid zijn (wordt er zo'n fijne 3:2 pull down overheen gehaald, ook voor 1080i High Def).
De HD releases (en ook de DVD releases) zullen ongetwijfeld rechtstreeks van de digitale master afgeleid zijn (wordt er zo'n fijne 3:2 pull down overheen gehaald, ook voor 1080i High Def).
sterker nog, Titanic (1997) was de allereerste film die compleet gedigitaliseerd werd voor post processing en editting en er zijn inderdaad slechts een handje vol films die met een HD-cam digitaal worden opgenomen (star wars episode II en III waren zo'n beetje de eerste twee). 35mm is in theorie veel beter dan HD-cam (oplossend vermogen van geloof ik wel 2-3000 lijnen), maar het is duurder per scene. Als van films nog een mooie 35 of 70mm master ligt, kunnen ze er prima een mooie gedigitaliseerde HD 1080p versie van maken (kijk maar wat ze met SW episode IV gedaan hebben, uit 1977, die is ook gedigitaliseerd, op gelapt en op DVD uitgebracht).
Ik denk dat opnemen met een HD cam zeker voor goedkopere low budget films (grappig, want dat zou je op het eerste gezicht juist niet verwachten) enorm toe gaat nemen (kan je lekker veel shots doen, zonder duur film materiaal te verbruiken).
Ik denk dat opnemen met een HD cam zeker voor goedkopere low budget films (grappig, want dat zou je op het eerste gezicht juist niet verwachten) enorm toe gaat nemen (kan je lekker veel shots doen, zonder duur film materiaal te verbruiken).
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Anoniem: 169248
Tja die codecs.... en wat loopt waarop.... Zelf gebruik ik een Imac G5 voor mijn animaties op te maken. Nu wil ik graag toe naar het 1080i formaat om deze op een pas aangeschafte 1080i LCD (Benq) televisie te tonen. Mijn Imac als HDTVplayer of server te gebruiken is zinloos. Dus dan maar uitkijken voor een HiDef stand-alone mediabox. Daar zijn er enkele van zoals de Snazio,HD mediabox van Pixel Magic,TViX HD M5000u en nog een paar. Nu is het zo dat die media boxen allerlei codexen draaien behalve de H.264. Dat is nou precies degene welke ik op de Mac gebruik, omdat die in de professionele programmatuur van Apple gebruikt word. De vraag is wat te doen om mijn hi-def film binnen enkele maanden op mijn LCD scherm te presenteren?
De meeste mensen hier praten over speelfilms te draaien in HD, maar ik ben een maker die met productie procedures en standaarden te maken heeft en vastloopt in de laatste fase....
Een andere vraag; kan de huidige DVD gebruikt worden om het H.264 HD materiaal vanaf te spelen in een of andere HD DVDspeler? Welke speler zou dat kunnen?
De meeste mensen hier praten over speelfilms te draaien in HD, maar ik ben een maker die met productie procedures en standaarden te maken heeft en vastloopt in de laatste fase....
Een andere vraag; kan de huidige DVD gebruikt worden om het H.264 HD materiaal vanaf te spelen in een of andere HD DVDspeler? Welke speler zou dat kunnen?
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 169248 op 22-02-2006 16:04 ]
ietwat offtopic, wellicht een leuke site voor je --> http://www.htforum.nl/Anoniem: 169248 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:50:
Probeer 't eens met CoreAVC uit vorige topic..Sv3n schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:04:
Klopt het dat de apple hd codec veel zwaarder is dan die van MS ? want ik probeerde laatst de trailer van de da vinci code af te spelen, was een 1080p quicktime bestand maar dat lukt gewoon niet op mn 2500+ @ 2,4 gHz + 1gb ram + 9600XT. Terwijl een 1080p wmv bestand prima gaat
Wacht tot HD-DVD/Blu-ray spelers én recorder drives/authoring software voor de computer beschikbaar zijn. Helemaal standaard.Anoniem: 169248 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:50:
Tja die codecs.... en wat loopt waarop.... Zelf gebruik ik een Imac G5 voor mijn animaties op te maken. Nu wil ik graag toe naar het 1080i formaat om deze op een pas aangeschafte 1080i LCD (Benq) televisie te tonen. Mijn Imac als HDTVplayer of server te gebruiken is zinloos. Dus dan maar uitkijken voor een HiDef stand-alone mediabox. Daar zijn er enkele van zoals de Snazio,HD mediabox van Pixel Magic,TViX HD M5000u en nog een paar. Nu is het zo dat die media boxen allerlei codexen draaien behalve de H.264. Dat is nou precies degene welke ik op de Mac gebruik, omdat die in de professionele programmatuur van Apple gebruikt word. De vraag is wat te doen om mijn hi-def film binnen enkele maanden op mijn LCD scherm te presenteren?
Wat ziet er trouwens beter uit op een scherm met een resolutie van 1680 x 1050,
720p of 1080p downscaled?
720p of 1080p downscaled?
[ Voor 5% gewijzigd door Mikey5times op 22-02-2006 17:46 ]
neem aan 1080p
down is altijd beter dan up volgens mij
animus maximum donatum atque maximum punium est
Hehhehe, nja, aan onze horizon dusW3ird_N3rd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:18:
Enne, vlak boven ons, jij woont op de evenaar zeker?
Zijn daar geen tussen handelaren voor dan? Voor de huidige sky heb je toch bedrijfjes via wie je een Engels abbonement kunt nemen? Een andere mogelijkheid zou mischien het openen van een Engels postbus adres zijn en eventueel een Engelse bankrekening. Zou je eigenlijk perse een Engels adres moeten hebben, of zou een Engels paspoort genoeg zijn? (mijn familie is Engels, maar bijna iedereen woont hier in NL)Jep, aan een speler zal je wel kunnen komen (desnoods koop je er eentje op eBay ofzo), maar hoe ga jij een in NL een smartcard registeren en werkende houden zonder adres in Engeland?
Amsterdam, beetje midden dus, maar wel wat dichter bij Engeland in oost-westelijke richting gezien dan pak 'm beet Arnhem ofzo.En waar woon je? In het zuiden kan je Astra 2 beter zien dan in het noorden.
Ik ben niet zo bijzonder geinteresseerd in de NL zendersTrouwens.. Als die Sky doos geen DiSEqC/USALS aankan, wat doe je dan? Dan kan je de NL zenders niet meer zien.
Geen idee, maar stel dat je je smartcard eens moet (her)activeren, ik weet niet hoe dat gaat, maar stel dat je daarvoor Sky moet bellen, dan valt het wel opAnoniem: 42145 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 20:01:
[...]
Zijn daar geen tussen handelaren voor dan? Voor de huidige sky heb je toch bedrijfjes via wie je een Engels abbonement kunt nemen?
[...]
Amsterdam, beetje midden dus, maar wel wat dichter bij Engeland in oost-westelijke richting gezien dan pak 'm beet Arnhem ofzo.

Nog steeds, ik weet niet of Sky echt op Astra 2 zit, maar het zou wel logisch zijn aangezien de BBC daar ook te vinden is.
Da's makkelijk.Ik ben niet zo bijzonder geinteresseerd in de NL zenders
Anoniem: 127802
Dit is misschien ook wel wat voor in de startpost. In dit filmpje kun je namelijk heel goed het verschil tussen PAL en 720p zien.
![]() | http://www.hd-channel.com/videos/pal_vs_hdv.wmv Lengte: 2:41 min. Bestandsgroote: 74mb Video: 1280x720px, WMV 9 HD |
Als je een Britse prepaid SIM-kaart in je GSM gebruikt, valt het helemaal niet op. Sky controleert alleen op het telefoonnummer waar je vandaan belt. Als je dus met een Britse prepaid kaart belt, kunnen ze nooit zien dat je vanuit het buitenland belt. Je kunt het beste een Britse Vodafone prepaid nemen, want die zou je met Nederlandse Vodafone beltegoed kaarten moeten kunnen opwaarderen.W3ird_N3rd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 20:17:
[...]
Geen idee, maar stel dat je je smartcard eens moet (her)activeren, ik weet niet hoe dat gaat, maar stel dat je daarvoor Sky moet bellen, dan valt het wel op.
Sky zit inderdaad op de Astra 2.[...]
[afbeelding]
Nog steeds, ik weet niet of Sky echt op Astra 2 zit, maar het zou wel logisch zijn aangezien de BBC daar ook te vinden is.
"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'
Bedoel je dan dat er van een Nederlands nummer gebeld wordt? Dan zou ik eventueel m'n caller id kunnen uitzetten, of als dat -echt- een probleem is gewoon even naar Engeland gaan en dan vanaf daar bellen. Als je het accent bedoeld? Tsja, dan laat ik wel even een neef of oom bellen. Die zijn 100% Engels, dus dat zou wel moeten lukkenW3ird_N3rd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 20:17:
[...]
Geen idee, maar stel dat je je smartcard eens moet (her)activeren, ik weet niet hoe dat gaat, maar stel dat je daarvoor Sky moet bellen, dan valt het wel op.
Interesant. Met een 75cm zou het dus zeker moeten lukken (wil mischien naar Utrecht gaan verhuizen en dat lijkt net buiten de 60cm grens te vallen).Nog steeds, ik weet niet of Sky echt op Astra 2 zit, maar het zou wel logisch zijn aangezien de BBC daar ook te vinden is.
Zijn er hier geen andere mensen die in Engelse HD geinteresseerd zijn dan?
Ja dat bedoelde ik. Idd, even vergeten, dat kan je uitzettenAnoniem: 42145 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 20:34:
Bedoel je dan dat er van een Nederlands nummer gebeld wordt? Dan zou ik eventueel m'n caller id kunnen uitzetten, of als dat -echt- een probleem is gewoon even naar Engeland gaan en dan vanaf daar bellen.
Bigger is better in dit gevalInteresant. Met een 75cm zou het dus zeker moeten lukken (wil mischien naar Utrecht gaan verhuizen en dat lijkt net buiten de 60cm grens te vallen).
[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 23-02-2006 01:42 ]
Voor Astra 2 volstaat in heel Nederland een 60 cm schotel. Ik zit in bijna uiterste Noord Oosten van Nederland (Grens Zuid-Groningen/Drenthe) en dus in het gebied waar het signaal al zwakker zou moeten zijn. Ik heb een 88 cm schotel die is uitgericht op de Astra 1 en waar een extra LNB opzit die uit het brandpunt is geplaatst en op die manier de Astra 2 ontvangt. Met die laatste constructie breng je de effectiviteit van zo'n 88 cm schotel terug naar die van een 60 cm schotel voor wat betreft de uit het brandpunt geplaatste LNB. De enige keren dat bij mij het beeld uitvalt is tijdens zeer zware sneeuw- of onweersbuien, maar dan valt het beeld op alle zenders uit, dus ook op Astra 1. Dit gebeurt ongeveer twee of drie keer per jaar gedurende een kwartier of zo. Toen er vorig jaar begin maart zoveel sneeuw viel bij ons (50 cm in 1 nacht) heb ik geen beelduitval gehad.W3ird_N3rd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 01:42:
[...]
Ja dat bedoelde ik. Idd, even vergeten, dat kan je uitzetten. Geen probleem dan
.
[...]
Bigger is better in dit geval. Bij twijfel, neem wat groter, dan heb je bij slecht weer ook nog ontvangst.
Als je ALLEEN Astra 2 wilt kijken heb je voldoende aan een 60 cm schotel. Het signaal van die satelliet is in Nederland sterker dan de officiele kaartjes willen doen geloven(sommige transponders komen harder binnen dan Astra 1 zelfs...) en ik vermoed dat dat politieke redenen heeft. Astra 2(D) heeft namelijk een spot-beam die specifiek is bedoeld voor het Verenigd Koninkrijk en dankzij die spotbeam hebben de BBC en ITV kunnen besluiten om FTA te gaan uitzenden zonder dat ze problemen zouden krijgen met auteursrechten die alleen betaald zijn voor het VK terwijl ze in heel Europa gratis te ontvangen zouden zijn. Die spotbeam heeft echter toch een behoorlijke overspill, waardoor in een groot deel van West Europa de zender op die satelliet probleemloos te ontvangen zijn. Het verval is wel heel dramatisch aan de randen van de beam, in Berlijn heb je al een serieus grote schotel nodig om de BBC nog te kunnen ontvangen terwijl hier in het uiterste (noord) oosten van Nederland een 60 cm nog voldoet. Trouwens, in het VK wordt tegenwoordig veel gewerkt met schoteltjes van 45 cm.
Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD
Anoniem: 143689
Humax PR 1000 HD, Pace DS810 KP en Quali-TV QS1080IR HD Recievers, de eerste twee zijn ook al geschikt voor MPEG-4. en een special over Premiere HD. alles (helaas) alleen in het duits.
Voor de TS: voor 720p heb je minimaal 1280x800 resolutie nodig, en voor 1080p 1920x1200,
Ook trekt de Elecard Mpeg2 decoder behoorlijk wat cpu kracht, voor op mijn Dell Latitude d800 laptop gebruik ik de Ligos MPEG Decoder uit het ACE Mega Codecs Pack , hiermee zijn HD1 rips prima te bekijken op mijn laptop.
Voor de TS: voor 720p heb je minimaal 1280x800 resolutie nodig, en voor 1080p 1920x1200,
Ook trekt de Elecard Mpeg2 decoder behoorlijk wat cpu kracht, voor op mijn Dell Latitude d800 laptop gebruik ik de Ligos MPEG Decoder uit het ACE Mega Codecs Pack , hiermee zijn HD1 rips prima te bekijken op mijn laptop.
[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 143689 op 26-02-2006 19:11 ]
Ik ben toch ook wel heel erg geinteresseerd in die HDTV van Sky. Is er al iemand die meer weet hoe je dat in NL kunt bestellen. Dat van die tussen bedrijfjes, kent iemand die?
Even lopen googlen over dat Sky en het lijkt me echt helemaal te gek!!! Alleen dat 'elk moment' is lichtelijk overdreven. Op de fora zit ook al iedereen er op te wachten. Enkele dealers in de UK hebben al wel wat info gehad, maar nog niemand weet het precies. Schijnt ook dat er (-zucht-) eerst weer eens ge-pilot moet gaan worden zodat er maar slechts 2 miljoen mensen max uit midden Engeland een abonnement mogen nemen.
De kans dat een tussen handelaartje daaruit een abonnement kan scoren om die in NL door te verkopen lijkt me dus erg klein. Ik denk dat we eerst maar eens moeten gaan wachten tot heel Engeland toegang heeft en dat is bijna zeker nog wel een jaar verder!
Even lopen googlen over dat Sky en het lijkt me echt helemaal te gek!!! Alleen dat 'elk moment' is lichtelijk overdreven. Op de fora zit ook al iedereen er op te wachten. Enkele dealers in de UK hebben al wel wat info gehad, maar nog niemand weet het precies. Schijnt ook dat er (-zucht-) eerst weer eens ge-pilot moet gaan worden zodat er maar slechts 2 miljoen mensen max uit midden Engeland een abonnement mogen nemen.
De kans dat een tussen handelaartje daaruit een abonnement kan scoren om die in NL door te verkopen lijkt me dus erg klein. Ik denk dat we eerst maar eens moeten gaan wachten tot heel Engeland toegang heeft en dat is bijna zeker nog wel een jaar verder!
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Hebben de Duitsers geen interesse in mooie originele Engelse soundtracks? Is er daar helemaal niemand die zich irriteert aan slecht gekozen stemmen, het ontbreken van lipsync en soms erg sterk verminderde geluidskwaliteit doordat de originele stemmen eruit gefiltert moeten wordenAnoniem: 143689 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:53:
en een special over Premiere HD. alles (helaas) alleen in het duits.
[edit]
Mijn Duits is niet perfect, maar volgens mij begrijp ik wel wat hier staatNeben der deutschen Synchronfassung in Dolby Digital 5.1 werden die meisten Filme parallel dazu in der Originalfassung gezeigt, die sich über die Options-Taste des Receivers anwählen lässt.
https://www.satshop.nl/catalog/index.php?cPath=42 denk ik?flowerp schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:53:
Ik ben toch ook wel heel erg geinteresseerd in die HDTV van Sky. Is er al iemand die meer weet hoe je dat in NL kunt bestellen. Dat van die tussen bedrijfjes, kent iemand die?
W00t, kijk eens op kingofsat.. Intelsat 907. Discovery HD Theater uit de U.S. of A., FTA met DVB-S2!
Ben benieuwd voor hoelang
*baalt dat hij niet kan kijken*
[ Voor 22% gewijzigd door Mentalist op 26-02-2006 21:11 ]
Toch een nieuwe post waard : op Intelsat 907 is niet alleen Discovery HD maar ook ABC HD, ESPN HD en NBC HD zichtbaar, volgens kingofsat allemaal FTA

Iemand die dit kan bevestigen? Iemand meer info?
Iemand die dit kan bevestigen? Iemand meer info?
Weinig hebben daar interesse in helaas, simpel weg omdat ze het niet gewend zijn. Wij hier zijn vanaf het begin originele soundracks gewend en willen daarom juist geen suffe nasynchronisatie. Dit is een goed voorbeeld van dat mensen vaak niet de dingen willen die ze echt willen maar gewoon willen wat ze altijd gewend zijn. (maar dit is een lichtelijk offtopic statement hierW3ird_N3rd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 20:46:
[...]
Hebben de Duitsers geen interesse in mooie originele Engelse soundtracks? Is er daar helemaal niemand die zich irriteert aan slecht gekozen stemmen, het ontbreken van lipsync en soms erg sterk verminderde geluidskwaliteit doordat de originele stemmen eruit gefiltert moeten worden![]()
Anyway, m'n vriend woont vlak bij de Duitse grens en in de Duitse videotheken had je meestal wel een klein rekje OV (Original Version) banden. Met de DVD zijn er natuurlijk zowieso al wat meer filmen die een originele soundtrack hebben, dus mischien dat de Duitsers er toch zo een beetje kennis mee maken. In de bioscopen is het trouwens helemaal huilen daar. Echt heel weinig OV materiaal
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Er wordt ook weinig gefilter hoor, die stemmen zitten gewoon op een apart spoor, dat opnieuw gedubt wordt over de rest van de soundeffects (die er dus niet onder lijden). maar dat is allemaal wel heel offtopic.
Oh, ik checkte de Duitse soundtrack van Total Recall eens en die was vreselijk. De andere geluiden waren opeens veel doffer, duidelijk in de freqentie geknipt.JvS schreef op maandag 27 februari 2006 @ 00:00:
Er wordt ook weinig gefilter hoor, die stemmen zitten gewoon op een apart spoor, dat opnieuw gedubt wordt over de rest van de soundeffects (die er dus niet onder lijden). maar dat is allemaal wel heel offtopic.
Dat zal dan met nieuwe films wel beter zijn.
Het is nog een beetje ontopic omdat we voor HD voorlopig nog naar het buitenland moeten. Duitsland gaat ook met HD beginnen dus dat is ook een mooie kans voor ons. Alleen zit natuurlijk helemaal niemand te wachten op die lamme nasynchronisatie, dus wat de Duitsers precies van plan zijn hiermee is wel een beetje ontopicJvS schreef op maandag 27 februari 2006 @ 00:00:
Weet iemand eigenlijk wat de plannen van Frankrijk/Belgie zijn mbt tot HD?
Idd, helaas wel. Dom dat Canal+ ofzo niet HD gaat. Ik blijf erbij dat zo'n filmkanaal relatief eenvoudig om te zetten is. En een filmkanaal is ook één van de beste redenen om een HD decoder/TV aan te schaffen.Anoniem: 42145 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 21:19:
[...]
Het is nog een beetje ontopic omdat we voor HD voorlopig nog naar het buitenland moeten. Duitsland gaat ook met HD beginnen dus dat is ook een mooie kans voor ons. Alleen zit natuurlijk helemaal niemand te wachten op die lamme nasynchronisatie, dus wat de Duitsers precies van plan zijn hiermee is wel een beetje ontopic
België heeft Euro1080.Weet iemand eigenlijk wat de plannen van Frankrijk/Belgie zijn mbt tot HD?
Frankrijk heeft op dit moment TPS HD ("Presentations"), HD Forum (waarschijnlijk een promozender), Satmode HD Promo en Canal+ HD Promo draaien op de satelliet.
Doen ze in Frankrijk eigenlijk ook aan nasynchroniseren of hebben ze daar wel gewoon subs?
[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 27-02-2006 22:16 ]
Dan heb jij vorige week wat gemist, want AlleenOpEen (oude Canal+) gaat HDTV in juni.W3ird_N3rd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:14:
[...]
Dom dat Canal+ ofzo niet HD gaat. Ik blijf erbij dat zo'n filmkanaal relatief eenvoudig om te zetten is. En een filmkanaal is ook één van de beste redenen om een HD decoder/TV aan te schaffen.
[...]
Aldus nu.nl. En met straks, bedoelen ze juni. Dus dat valt mee....
Chellomedia, onderdeel van UPC-moeder Liberty Global, borduurt met de kanalen voort op de film- en sportrechten die vorig jaar van Canal+ zijn overgenomen. Sport1 en Film1 zijn inmiddels als digitale betaalzenders in de markt gezet. Daar komen straks de HDTV-kanalen bij, aldus een woordvoerder van de onderneming.
...
[ Voor 3% gewijzigd door Arx op 28-02-2006 08:39 ]
Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl
Nu vraag ik me 1 ding af, kan een HDTV die 1080i ondersteunt ook 720p weergeven of zal die dit niet op zo'n kwaliteit kunnen doen als de hdtv's die alleen 720p ondersteunen dit kunnen.
Een hele rij microsoft certificeringen.
Anoniem: 56386
Een lcd monitor of tv die 1080i ondersteund zal ook 720p kunnen ondersteunen. Alleen zal de video die in 720p is worden uitvergroot naar 1080i. Dit zal dan gepaard zijn met kwaliteits verlies. Ik zelf heb op mijn dell 2405fpw een paar 720p flims gekeken en daarbij was de kwaliteit zeer goed te noemen. Je ziet wel het verschil in kwaliteit tussen 720p en 1080i films.ErikH schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:29:
Nu vraag ik me 1 ding af, kan een HDTV die 1080i ondersteunt ook 720p weergeven of zal die dit niet op zo'n kwaliteit kunnen doen als de hdtv's die alleen 720p ondersteunen dit kunnen.
Dat denk ik niet. 1080i50 b.v. zal deinterlaced worden en weergegeven op 1080p50, en 720p zal alleen upscaled worden naar 1080p en niet interlaced gemaakt. Ik zou werkelijk niet weten waarom je dát zou doen. Daarbij, dat kost alleen maar extra geld, óók nog een een interlacer in een TV bouwen.Anoniem: 56386 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:34:
[...]
Een lcd monitor of tv die 1080i ondersteund zal ook 720p kunnen ondersteunen. Alleen zal de video die in 720p is worden uitvergroot naar 1080i. Dit zal dan gepaard zijn met kwaliteits verlies. Ik zelf heb op mijn dell 2405fpw een paar 720p flims gekeken en daarbij was de kwaliteit zeer goed te noemen. Je ziet wel het verschil in kwaliteit tussen 720p en 1080i films.
Eigenlijk laat deze vraag heel goed de idioterie van de 2 HDTV resoluties zien. Het probleem is dat veel HDTV schermen fixed raster zijn (momenteel plasma & LCD). Tussen 1080 en 720 zit geen gehele factor (namelijk 1.5), waardoor scaling dus altijd onevenredig moet gebeuren en dus kwaliteist verlies gaat opleveren.ErikH schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:29:
Als strax de uitzendingen helemaal gemixed 720p en 1080i zijn dan kun je eigenlijk met geen enkel scherm optimaal kijken. 720P native weergeven op een 1080i scherm is geen optie, dat wordt VEELS te klein en voorderest moet je dus altijd scalen. In de praktijk valt het nadeel overigens wel mee en ziet het scalen er meestal ook weer niet zo beroerd uit, maar het is toch jammer dat ze niet gewoon in 1 keer voor 1080p zijn gegaan.
Jah, denk ik ook,de 1080p standaard zou beter zijn. Want een 1080p bron op een 720p beeld laten zien kan ook redelijk optimaal zoals ik het zie. Want om exact 2 beeldlijnen wordt er 1 weggelaten. Maar dan gaat er op zich niet veel detail verloren denk, althans, niet minder dan het kunnen van de 720p tv.Anoniem: 42145 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 20:53:
[...]
Eigenlijk laat deze vraag heel goed de idioterie van de 2 HDTV resoluties zien. Het probleem is dat veel HDTV schermen fixed raster zijn (momenteel plasma & LCD). Tussen 1080 en 720 zit geen gehele factor (namelijk 1.5), waardoor scaling dus altijd onevenredig moet gebeuren en dus kwaliteist verlies gaat opleveren.
Als strax de uitzendingen helemaal gemixed 720p en 1080i zijn dan kun je eigenlijk met geen enkel scherm optimaal kijken. 720P native weergeven op een 1080i scherm is geen optie, dat wordt VEELS te klein en voorderest moet je dus altijd scalen. In de praktijk valt het nadeel overigens wel mee en ziet het scalen er meestal ook weer niet zo beroerd uit, maar het is toch jammer dat ze niet gewoon in 1 keer voor 1080p zijn gegaan.
Anoniem: 69437
Na een weekje 'skiën' in de mist kan ik je vertellen dat Frankrijk netjes alles nasynchroniseert.W3ird_N3rd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:14:
[...]
Doen ze in Frankrijk eigenlijk ook aan nasynchroniseren of hebben ze daar wel gewoon subs?

offtopic:
Subtiele "Bookmarked!"
Subtiele "Bookmarked!"
Ongelovelijk. Ik lees zojuist in de krant dat Nederland een koppositie wil gaan innemen binnen Europa op het gebied van HDTV. Hoewel ik eerst wel de kat uit de boom wil kijken, vind ik dit nieuw wel fantastisch nieuws!
Naast het voetbal willen ze Euro1080, Discovery HD (yeah baby!) en National Geographic HD aanbieden.
Casema gaat dit tot eind dit jaar GRATIS (!!) aanbieden. Daarna zal er een Premium pakket (begin 2007) aangeboden worden met 8 HDTV kanalen. Essent heeft soort vergelijkbare plannen maar biedt het tot eind juli dit gratis aan. Maar het lijkt me niet dat dit voor de HD kanalen van Film1 en Sport1 geldt.
Ik ben nog wat skeptisch, maar ik vind dit goed nieuws!
Oja, geen woord over de decoder van 300,- euro. Waarschijnlijk dat je gewoon de volle pond moet betalen.
http://www.telegraaf.nl/i...voor_voetbal_in_HDTV.html
Naast het voetbal willen ze Euro1080, Discovery HD (yeah baby!) en National Geographic HD aanbieden.
Ik ben nog wat skeptisch, maar ik vind dit goed nieuws!
Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl
Koppositie m'n neus. Engeland en Duitsland liggen mijlen op ons voor. Sterker nog, die hebben alles al werkende. Zelfs België kan tenminste nog zeggen dat ze Euro1080 hebben. Ook Zweden heeft al een zender in de lucht (MPEG2 dat wel). Frankrijk lijkt 2 zenders operationeel te hebben, maar daar zijn geloof ik niet de meest boeiende dingen te zien.Arx schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 13:17:
Ongelovelijk. Ik lees zojuist in de krant dat Nederland een koppositie wil gaan innemen binnen Europa op het gebied van HDTV.
Dus, Nederland koppositie, loop naar de maan. Hoeveel uitzendingen zie jij al in breedbeeld?
Tenzij al die andere landen nu opeens allemaal een paar jaar gaan liggen slapen krijgen wij nooit een koppositie.
Er komt geen CAM, je zal alleen decoders kunnen gebruiken die de kabelaars goedkeuren en je zal je TV/beamer in de vuilnisbak moeten gooien omdat ze HDCP gaan vereisen.Hoewel ik eerst wel de kat uit de boom wil kijken, vind ik dit nieuw wel fantastisch nieuws!
Naast het voetbal willen ze Euro1080, Discovery HD (yeah baby!) en National Geographic HD aanbieden.Casema gaat dit tot eind dit jaar GRATIS (!!) aanbieden. Daarna zal er een Premium pakket (begin 2007) aangeboden worden met 8 HDTV kanalen. Essent heeft soort vergelijkbare plannen maar biedt het tot eind juli dit gratis aan. Maar het lijkt me niet dat dit voor de HD kanalen van Film1 en Sport1 geldt.
Ik ben nog wat skeptisch, maar ik vind dit goed nieuws!Oja, geen woord over de decoder van 300,- euro. Waarschijnlijk dat je gewoon de volle pond moet betalen.
Ik heb er niet langer een positief gevoel bij. HDTV, het beeld is op zich schitterend, maar alle ellende die erbij meekomt?
Ik ga kijken of ik een schoteltje aan de praat kan krijgen. Wat ik daar precies zal (kunnen

Overigens niet dat aanbieders als Premiere geen HDCP vereisen. Het is overal 1 pot nat. Maar één ding weet ik zeker : ik ga m'n beeldscherm niet vervangen.
Wacht even: Nederland WIL de koppositie in gaan nemen. Zoals ik al zei ik ben skeptisch, maar ik vind dit initiatief dat ze het willen proberen echt fantastisch! (Hoewel ik ook wel dat ze dat niet zullen krijgen.) Maar inderdaad, er zijn nog veel te weinig BB uitzending. Ik las er laatst nog een onderzoek over en toen bleek dat nog maar 11% van de uitzendingen BB was. Jammer inderdaad. Maar nu ze de koppositie willen komt het er dan volgende jaar echt van. Wie weet, het ijs gaat ook niet over 1 nacht en daar is tijd voor nodig.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 13:36:
[...]
Dus, Nederland koppositie, loop naar de maan. Hoeveel uitzendingen zie jij al in breedbeeld?
Ik zou er gewoon bijna een emo.gif voor posten.. Op dit moment liggen een aantal landen al een eind voor, sterker nog : de andere landen hebben gewoon al iets, wij hebben niets. Op welke manier wil NL ooit nog een koppositie krijgen? De eerste met HDTV op de kabel? (dat vind ik weinig boeiend, maar ok) De eerste met 50 HDTV zenders?Arx schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 13:54:
[...]
Wacht even: Nederland WIL de koppositie in gaan nemen. Zoals ik al zei ik ben skeptisch, maar ik vind dit initiatief dat ze het willen proberen echt fantastisch! (Hoewel ik ook wel dat ze dat niet zullen krijgen.) Maar inderdaad, er zijn nog veel te weinig BB uitzending. Ik las er laatst nog een onderzoek over en toen bleek dat nog maar 11% van de uitzendingen BB was. Jammer inderdaad. Maar nu ze de koppositie willen komt het er dan volgende jaar echt van. Wie weet, het ijs gaat ook niet over 1 nacht en daar is tijd voor nodig.
Dat lijkt mij weer niet zo nodig.. 50 zenders, kijk je daar ook echt naar? Wat ik nodig heb is Discovery (en liefst alle Discovery kanalen, ook science enzo, maar die zijn er nog niet allemaal in HD), een filmzender en een muziekzender in HD. Velen willen dan nog een sportzender in HD. De rest, iig alles wat ik kan bedenken, boeit gewoon niet zo. Het nieuws hoef ik morgen nog niet in HD te zien.
Duitsland heeft Discovery/film/sport al in HD draaien, en als Premiere van een beetje kwaliteit is heb je in principe ook niet erg veel meer nodig. Muziekvideo's worden afaik nog niet (vaak?) in HD geschoten, dus daar zullen we nog ff op moeten wachten. De behoefte aan de overige zenders in HD is veel kleiner volgens mij, en daar is ook minder in HD geschoten content.
Ofwel, Duitsland is er gewoon al zo'n beetje. Die zijn nu al waar NL ergens later dit jaar hoopt te zitten. Imho, van een koppositie kan al onmogelijk meer sprake zijn, tenzij NL met het einde van dit jaar *alle* zenders in HD heeft of iets dergelijks. Daarvoor zijn ze gewoon al te ver in het buitenland.
Misschien bedoelden ze iets anders. Maar ik denk dat ze gewoon te enthousiast waren. Of ze hadden het toch over die kabel. Dat vind ik niet echt een prestatie om eerlijk te zijn, decoders uitdelen en een paar encoders neerzetten, bij wijze van spreken.
Nederland kan best gaan doen om met HD net zo ver te komen als Duitsland, natuurlijk. Maar koppositie, neuh.
Trouwens, al zou Philips nu opeens decorders gaan leveren ZONDER HTCP, en ze opeens worden de kabellaars gedwongen door dat AACS bedrijf (of hoe die beveiliging ook heet), kijken we straks dan alnsog met 920x540?

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066
AACS heeft hier volgens mij niets mee te maken. Wat ík me afvraag is waar de HDCP encryptie plaatsvindt.Denizz schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 15:35:
Trouwens, al zou Philips nu opeens decorders gaan leveren ZONDER HTCP, en ze opeens worden de kabellaars gedwongen door dat AACS bedrijf (of hoe die beveiliging ook heet), kijken we straks dan alnsog met 920x540?
AACS is een kopieerbeveiliging voor BR/HD-DVD schijfjes. Dat staat hier los van.
HDCP is een geëncrypte verbinding tussen videodevice en monitor.
Irdeto, Nagravision, Viaccess, Videoguard en anderen zijn encryptiemethoden voor DVB.
Wat weten we zeker? Betaalzenders zullen encrypted worden met 1 van laatstgenoemde methoden (Essent zal b.v. waarschijnlijk Irdeto gebruiken). Dat hoeft geen probleem te zijn, zolang je de smartcard niet verkracht kan je dat gewoon decrypten met een geschikte CAM.
Daarbovenop komt voor films nog eens HDCP. Wat ik mij afvraag : zullen de betreffende zenders encrypted worden verstuurd met Nagravision/etc en HDCP, of alleen Nagravision/etc en een HDCP flag.
Ik heb het sterke vermoeden dat het een HDCP flag gaat worden.
Nu moet je weten, Nagravision en al die anderen, daar is waarschijnlijk omheen te komen als ze geen CAM willen verkopen. Dat mag niet maarja pech
Dan zit je nog met HDCP. Er zijn dus 2 mogelijkheden. Of je zit na het decrypten van het signaal met een signaal dat nog steeds in HDCP encrypted is. Het videodevice geeft dit signaal zonder aanpassing door aan het beeldscherm, en als het beeldscherm HDCP aankan zal het decrypted worden.
Maar dat wil je niet. Nu weet je misschien nog wel pas op de FP.. Videokaarten vanaf de Radeon 8500 konden HDCP aan. Alleen zaten de juiste keys er niet in.
Nu vraag ik mij af. Wat moet je met keys in een videokaart. Juist. Encrypten. Grote kans dus dat het hele HDCP gebeuren client-side is.
En dan kunnen wij al onze rechten weer terugkrijgen :
Om (met een PC) op te kunnen nemen hoeven we alleen software te hebben die de HDCP flag negeert.
Mocht dit niet lukken (vraag het me af), dan nog is alle hoop niet verloren. Als videokaarten moeten encrypten.. Precies. Ik denk dat er een heel aardige kans is dat wanneer videokaarten met HDCP wat meer op de markt komen er een firmwareflash zal verschijnen waardoor de videokaart opeens "vergeet" het beeld te encrypten, maar ondertussen toch de software vertellen dat het een HDCP videokaart is. Standalone decoders zouden mogelijk hetzelfde kunnen ondergaan.
Kijk ook naar de huidige DVD spelers met HDMI poort. Deze ondersteunen ook HDCP. Dit kán niet anders dan doordat de versleuteling in de speler ligt, want DVD's ondersteunen helemaal geen HDCP.
En hiervoor hoef je de keys niet eens te weten.
Maargoed, juich nog niet te vroeg, want dit is maar een theorie, en ik heb niet alle specs van DVB-S2, Nagravision, Irdeto en Videoguard gelezen. Mocht blijken dat HDCP encryptie wel daadwerkelijk de bron scrambled, dan weet ik het zo nog niet.
Wat betreft je oorspronkelijke vraag, die begrijp ik niet helemaal. Als de theorie juist is en Philips maakt een speler zonder HDCP welke de HDCP flag zou honoreren, dan krijgen we inderdaad 960*540. Ook op een eventueel aanwezige component aansluiting zullen de decoders in ieder geval met zekerheid 960*540 weergeven.
Ik heb iig nog wel een beetje hoop wat betreft TV-zenders. Maar ik vind het jammer dat ze m'n geld niet willen. Ik ben best bereid om te betalen voor m'n content, maar niet zo. Nouja, dan zal ik m'n best doen om het te kraken, ik zal plezier beleven tijdens het kijken, en ik zal aan ze denken. Want m'n geld, dat willen ze niet. Maar ik zal aan ze denken
Mja, ik heb er geen last van, mijn TV heeft HTCP (Samsung LE26R41B). Alleen er staan nog 2 HD-ready TV's in huis. Alle 2 zonder HTCP. En er zouden nog duizenden mensen die tijdens het kopen van een nieuwe TV hebben gekeken op HD-ready omdat ze wisten wat HDTV was (zoals ik).
Dat HTCP op mijn TV zat was pure toeval, maar dit verhaal kwam dus een tijdje nadat de HD-ready TV's goed gingen verkopen openbaar. Ik vind het zo erg voor de mensen die hun TV voor de HDTV hebben gekocht, dat ze het dan niet kunnen bekijken voor zo'n STOMME kopieer beveiliging die binnen de kortste keren word gekraakt.
(-1 Flamebait/troll
)
Dat HTCP op mijn TV zat was pure toeval, maar dit verhaal kwam dus een tijdje nadat de HD-ready TV's goed gingen verkopen openbaar. Ik vind het zo erg voor de mensen die hun TV voor de HDTV hebben gekocht, dat ze het dan niet kunnen bekijken voor zo'n STOMME kopieer beveiliging die binnen de kortste keren word gekraakt.

(-1 Flamebait/troll
HDCPDenizz schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 16:11:
Mja, ik heb er geen last van, mijn TV heeft HTCP (Samsung LE26R41B). Alleen er staan nog 2 HD-ready TV's in huis. Alle 2 zonder HTCP. En er zouden nog duizenden mensen die tijdens het kopen van een nieuwe TV hebben gekeken op HD-ready omdat ze wisten wat HDTV was (zoals ik).
Dat HTCP op mijn TV zat was pure toeval, maar dit verhaal kwam dus een tijdje nadat de HD-ready TV's goed gingen verkopen openbaar. Ik vind het zo erg voor de mensen die hun TV voor de HDTV hebben gekocht, dat ze het dan niet kunnen bekijken voor zo'n STOMME kopieer beveiliging die binnen de kortste keren word gekraakt.![]()
![]()
(-1 Flamebait/troll)
Maar wees maar niet bang, komt heus wel iets voor
Anoniem: 72194
ik heb canal + in frankrijk gehad en ik kan bevestigen dat je daar zelf de taal kan kiezen: wil je het gedubt in het frans kan dit, wil je de VO zien (version originale) kan dit ook. Des sous-titres zijn ook geen probleem.
Ik heb de spec ook niet doorgelezen, maar zoals ik het begreep is HDMI idd gewoon een beveiligde verbinding tussen twee apparaten. Zie het als een soort van SSH inlog van het ontvangende apparaat op het uitzendende apparaat. De content die over deze verbinding verstuurt wordt staat hier compleet los van. Een speler kan dus een HDCP verbinding met een TV opbouwen en hierover gewoon een lokaal gegenereerd onscreen menu sturen. In het geval van een blu-ray decrypt de blu-ray speler dus eerst de AACS encryptrie van de blu-ray disk, en encrypt dan weer volgens HDCP.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 16:06:
[...]
Kijk ook naar de huidige DVD spelers met HDMI poort. Deze ondersteunen ook HDCP. Dit kán niet anders dan doordat de versleuteling in de speler ligt, want DVD's ondersteunen helemaal geen HDCP.
Het systeem kan op 2 manieren omzeilt worden: (niet gekraakt maar omzeilt)
1) De fabrikant van de blu-ray player encrypt het uitgaande signaal niet.
2) De fabrikant van de display verkoopt z'n HDCP decrypter chip als een apart aparaatje ipv dat het die alleen in z'n displays stopt.
In beide situaties zullen de fabrikanten hun licentie snel kwijtraken en kunnen dan niet meer aan nieuwe chips komen. Geval 2) is al eens gebeurd. Zoals ik al eerder poste, hier stond een stuk over in een Ct van een tijd geleden.
Anoniem: 143689
Anoniem: 42145 schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 23:14:
[...]
Geval 2) is al eens gebeurd. Zoals ik al eerder poste, hier stond een stuk over in een Ct van een tijd geleden.

deze dus.
Foto's en specificaties van Samsung HDTV decoder
Afgelopen gaven vrijdag Casema, Essent en Samsung in Hilversum de aftrap voor HDTV in Nederland. Vanaf mei zullen de kabelleveranciers enkele HDTV kanalen aanbieden en voor ontvangst en decodering van de HDTV beelden is een nieuwe ontvanger nodig. In eerste instantie zal alleen Samsung deze leveren, de kabelaars gebruiken echter een open systeem zodat ook andere bedrijven in kunnen stappen en decoders kunnen bouwen. De enige kabelmaatschappij die een andere koers vaart is UPC, aangezien zij van een ander scramblingsysteem gebruik maken is het niet mogelijk om de Samsung settop-box op binnen het gebied van UPC te gebruiken. Binnen enkele weken zal UPC meer informatie vrijgeven over de Philips decoder die zij zullen gebruiken.

De Samsung DCB-360R MPEG2 / MPEG4 HDTV decoder voor kabelnetwerken.
DVD.nl was afgelopen vrijdag op het mediapark om met eigen ogen te zien wat de DCB-360R van Samsung in huis heeft. Hieronder vind je een aantal foto's van de decoder en de (onofficiële) specificaties
Specificaties Samsung DCB-360R:
- Werking volgens DVB-C
- Geschikt voor MPEG2 en MPEG4, beide zowel SD als HD in 720p en 1080i
- Embedded Irdedo2 smartcardreader
- Optisch digitale audio uitgang
- HDMI digitale audio / video uitgang, met HDCP
- 2X Scart aansluiting (TV en VCR), alleen voor een down-sampled PAL signaal.
- Composiet Video uitgang, alleen voor een down-sampled PAL signaal.
- Stereo analoge audio uitgang
- Component Video uitgang (geschikt voor signalen tot 1080i) onduidelijk is nog wat de werking van de component video uitgang zal zijn bij signalen die HDCP vereisen.
- standaard SD-Video upscalen naar 720p en 1080i.

[ Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 143689 op 05-03-2006 18:08 ]
Wat dacht je van marktaandeel? Netzoals ze dat bij breedband internet gebruik meten.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 15:29:
[...]
Ik zou er gewoon bijna een emo.gif voor posten.. Op dit moment liggen een aantal landen al een eind voor, sterker nog : de andere landen hebben gewoon al iets, wij hebben niets. Op welke manier wil NL ooit nog een koppositie krijgen? De eerste met HDTV op de kabel? (dat vind ik weinig boeiend, maar ok) De eerste met 50 HDTV zenders?
...

Die Samsung decoder ziet er goed uit! Ik vind alleen de prijs van 300,- nog wel erg veel. Hopelijk doet een Casema nog een leuke actie ofzo. Ik benieuwd!
Casema zal hoogst waarschijnlijk een leuke actie verzinnen aangezien ze de abonnementen aan de straatstenen niet kwijt raken. Mensen zijn niet bereid om teveel geld neer te leggen voor een decoder. Ik zie het nog wel, eerst maar hopen dat Multikabel er eens over na gaat denken om HDTV aan te bieden
Ik hoop dat UPC hetzelfde doet als met de mediabox. Dan hebben ze 1 klant erbij.
Waarom de f*ck moet UPC nou weer een eigen systeem gebruiken? Kan de overheid niet eens dwingend voorschrijven dat elke kabelaar in Nederland het zelfde systeem moet gebruiken?
Hopelijk bieden de kabelaars die decoder in een pakket deal aan met die spatz. Los zijn ze geloof ik nogal duur (259,- ofzo?).
Opzich vind ik 300,- niet overdreven duur ALS er een volwassen aanbod van zenders is. Ik ben bang dat het echter een middelmatige thema/sport bedoening zal blijven voorlopig, en dan is die 300,- + abonnements kosten, wel erg duur.
Ook heb je met die standaard decoder natuurlijk weer geen opname mogelijkheden
Hopelijk bieden de kabelaars die decoder in een pakket deal aan met die spatz. Los zijn ze geloof ik nogal duur (259,- ofzo?).
Opzich vind ik 300,- niet overdreven duur ALS er een volwassen aanbod van zenders is. Ik ben bang dat het echter een middelmatige thema/sport bedoening zal blijven voorlopig, en dan is die 300,- + abonnements kosten, wel erg duur.
Ook heb je met die standaard decoder natuurlijk weer geen opname mogelijkheden
Ben erg benieuwd of het 720p signaal ook via component wordt doorgegeven. Zo niet, dan is het geen HD voor mij.
720P zal ook via component gaan, behalve als het signaal via flags er om vraagt omdat niet toe te staan. Als die flag gezet is, dan zal het apparaat het downscalen naar 720*576 en eventueel kunstmatig wat storingen toevoegen (kunstmatige color bleeds etc) zodat het er ongeveer uit zal gaan zien als een oude analoge PAL uitzending via coax.Red devil schreef op zondag 05 maart 2006 @ 16:14:
Ben erg benieuwd of het 720p signaal ook via component wordt doorgegeven. Zo niet, dan is het geen HD voor mij.
Voor de lijnen gaat dat mischien nog wel redelijk op, maar helaas is de horizontale verhouding wat minder makkelijk. Deze is 2 2/3.Bartjuh schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 21:18:
[...]
Jah, denk ik ook,de 1080p standaard zou beter zijn. Want een 1080p bron op een 720p beeld laten zien kan ook redelijk optimaal zoals ik het zie. Want om exact 2 beeldlijnen wordt er 1 weggelaten. Maar dan gaat er op zich niet veel detail verloren denk, althans, niet minder dan het kunnen van de 720p tv.
HDCP zal waarschijnlijk niet een vereiste worden.W3ird_N3rd schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 13:36:
Er komt geen CAM, je zal alleen decoders kunnen gebruiken die de kabelaars goedkeuren en je zal je TV/beamer in de vuilnisbak moeten gooien omdat ze HDCP gaan vereisen.
Lijkt me raar gezien het feit dat de samsung hdtv decoder uitgerust is met een component aansluiting
bron
Maar oke, stel dat ze dat wel vereisen voor het digitale signaal.
Dan kan je gelukkig nog steeds met het analoge signaal via component kijken.
[ Voor 18% gewijzigd door job op 05-03-2006 18:14 ]
Anoniem: 87302
ik heb een vraag. ik heb een SD plasma. Als ik dus een HD boxje aansluit via component gaat me plasma dat automatisch 'downgraden' ?
Ik ben erg enthusiast over dit jaar met betrekking tot HDTV. Om op dit moment HDTV te kijken moet ik toch wel vrij veel moeite doen (al heeft de xbox 360 een stap in de richting gezet).
Ik lees ook net dat mijn Samsung LE26R51B HDCP ondersteund?? Dat zou een hoop zorgen voor mij weghalen (HD-DVD/Blu-ray) en begin dan ook steeds optimistischer te worden.
Ik kijk op dit moment digitale tv via de Samsung Decoder kan ik die straks wegzetten? Of kan de HD decoder ook de eerdere standaard nog aan? Dus heb ik straks 2 set-top-boxen nodig of zou de nieuwe HD Decoder voldoende zijn voor mijn Digitale HD en SD beelden?
Edit\ @ hierboven: Heel simpel gezegd: Ja
Ik lees ook net dat mijn Samsung LE26R51B HDCP ondersteund?? Dat zou een hoop zorgen voor mij weghalen (HD-DVD/Blu-ray) en begin dan ook steeds optimistischer te worden.
Ik kijk op dit moment digitale tv via de Samsung Decoder kan ik die straks wegzetten? Of kan de HD decoder ook de eerdere standaard nog aan? Dus heb ik straks 2 set-top-boxen nodig of zou de nieuwe HD Decoder voldoende zijn voor mijn Digitale HD en SD beelden?
Edit\ @ hierboven: Heel simpel gezegd: Ja
[ Voor 4% gewijzigd door Banjy op 05-03-2006 18:31 ]
Idd, dat realiseer ik me nu eigenlijk pas, waarom zouden ze moeilijk gaan doen over component?job schreef op zondag 05 maart 2006 @ 18:09:
[...]
Dat is analoog, maar vaak geen probleem voor de meeste oude HD-apparaten.
Ze doen moeilijk omdat component in de ogen van de produktie maatschappij een "evil" standaard is. Ze hopen dat die zo snel mogelijk weggaat.Red devil schreef op zondag 05 maart 2006 @ 18:35:
[...]
Idd, dat realiseer ik me nu eigenlijk pas, waarom zouden ze moeilijk gaan doen over component?
Dat is analoog, maar vaak geen probleem voor de meeste oude HD-apparaten.
Anoniem: 36584
Die Spatz is al een tijdje niet meer leverbaar (ben al een hele tijd hopeloos op zoek naar één) en als ik me niet vergis was de prijs ook een stuk meer dan € 259.Anoniem: 42145 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:11:
...
...
(
Oh, kan ook nog, ben alleen niet onder de indruk.Arx schreef op zondag 05 maart 2006 @ 13:58:
[...]
Wat dacht je van marktaandeel? Netzoals ze dat bij breedband internet gebruik meten.Maargoed.
Dan krijgen we dus een misselijke hoeveelheid aan reclame hiervoor. Nou wat ik ben ik blij met de koppositie

Laat ze liever voorschrijven dat er verplicht een CAM ondersteund moet worden. Dan werkt *alle* apparatuur.Anoniem: 42145 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:11:
Waarom de f*ck moet UPC nou weer een eigen systeem gebruiken? Kan de overheid niet eens dwingend voorschrijven dat elke kabelaar in Nederland het zelfde systeem moet gebruiken?
Nee dat kan niet. Volgens HDCP moet de analoge uitgang alles downscalen naar 960*540. There you go.job schreef op zondag 05 maart 2006 @ 18:09:
HDCP zal waarschijnlijk niet een vereiste worden.
Lijkt me raar gezien het feit dat de samsung hdtv decoder uitgerust is met een component aansluiting
bron
Goh, kun je nu ook toekomst kijken? Beetje bullshit argumentW3ird_N3rd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 00:27:
[...]
Oh, kan ook nog, ben alleen niet onder de indruk.
Dan krijgen we dus een misselijke hoeveelheid aan reclame hiervoor. Nou wat ik ben ik blij met de koppositie.

Als we die breedband internet verhaal er even bij pakken dan zul je het er waarschijnlijk mee eens zijn dat een koppositie geleid heeft tot lagere prijzen. Nou snap ik zelf ook wel dat die markt niet zo open ligt als bij de kabel TV, maar wie weet krijgen we straks een tweede HDTV voor de helft van de prijs.
Je bent een beetje alles zo negatief mogelijk aan het uitleggen en trekt maar rare conclusies uit je eigen gedachtenspinsels. Je hebt altijd marketing, je hebt altijd nieuwe producten en je hebt er altijd reclame voor. Wees maar gerust dat HDTV in zijn eentje niet zal zorgen voor ineens veel meer reclame enzo..W3ird_N3rd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 00:27:
[...]
Oh, kan ook nog, ben alleen niet onder de indruk.
Dan krijgen we dus een misselijke hoeveelheid aan reclame hiervoor. Nou wat ik ben ik blij met de koppositie.
Ik weet dat je geshockeerd bent van de AACS en HDMI beperkingen van HD content op schijf (waarvan ik verwacht dat fabrikanten er uiteindelijk wel op terug van gaan komen, ik download tot die tijd in elk geval mijn HD content wel, terwijl ik best wel zou willen kopen, maar nooit iets met DRM erop).
Nee, het was een voorspelling. Of die uitkomt moeten we maar afwachten.
Lagere prijzen.. Hmm.. Zou in theorie kunnen, alleen is daar wel concurrentie voor nodig qua kanalen. Ik weet niet of we dat ooit zullen krijgen, b.v. Canal+ in NL (SD) heeft op dit moment ook niet echt concurrentie afaik (en die zijn ook duur).Beetje bullshit argument, de Robijn reclames moeten namelijk ook nog uitgezonden worden.
Als we die breedband internet verhaal er even bij pakken dan zul je het er waarschijnlijk mee eens zijn dat een koppositie geleid heeft tot lagere prijzen. Nou snap ik zelf ook wel dat die markt niet zo open ligt als bij de kabel TV, maar wie weet krijgen we straks een tweede HDTV voor de helft van de prijs.
Een voorspelling is iets anders dan een conclusie he?JvS schreef op maandag 06 maart 2006 @ 15:44:
[...]
Je bent een beetje alles zo negatief mogelijk aan het uitleggen en trekt maar rare conclusies uit je eigen gedachtenspinsels.
Ik vrees meer voor Compuserve taferelen. Dat je er op een gegeven moment echt overal mee om je oren geslagen zal worden..Je hebt altijd marketing, je hebt altijd nieuwe producten en je hebt er altijd reclame voor. Wees maar gerust dat HDTV in zijn eentje niet zal zorgen voor ineens veel meer reclame enzo..
Dat is juist de reden dat ik niet die hoop reclame wil. Puur en alleen door de reclame zou het dan een relatief succes worden en zou iedereen de beperkingen moeten accepteren. Laat het iig eerst maar rustig sudderen, liever later een product waar goed over is nagedacht dan een stuk bagger nu.Ik weet dat je geshockeerd bent van de AACS en HDMI beperkingen van HD content op schijf (waarvan ik verwacht dat fabrikanten er uiteindelijk wel op terug van gaan komen, ik download tot die tijd in elk geval mijn HD content wel, terwijl ik best wel zou willen kopen, maar nooit iets met DRM erop).
Maarja de industrie kennende zal het er wel niet van komen.
Ik wíl juist graag betalen voor mijn content, alleen vraag ik om een product zonder achterlijke beperkingen en voor een redelijke (niet achterlijk laag, ook niet achterlijk hoog) prijs. Ik vind het serieus vervelend dat de mediaindustrie soms zulke mooie producten maakt en vervolgens het eigenlijk gewoon onmogelijk maakt om ervoor te betalen. Want de producten tóch kopen en vervolgens de gepirate versie gebruiken geeft naar de industrie het signaal af dat je de beveiligingen wel OK zou vinden.
Net als met de aangehaalde vergelijking met breedband internet, van mij hoeft helemaal niet iedereen aan het breedband internet of aan de HDTV. Goede dekking, beschikbaarheid voor verschillende apparaten (stel je voor dat je alleen Planet internet zou mogen gebruiken met een Compaq PC), de eerste zijn, veel kanalen hebben zijn allemaal dingen die imho interessanter zijn dan zoveel mogelijk mensen eraan helpen.
Maargoed dat is imho dus. Marktwerking kan zeker interessant zijn, maar ik heb mijn twijfels of die er veel gaat komen eigenlijk. Maar wie weet.
Ik wil gewoon HDTV en een goed werkende decoder die best wel wat mag kosten, klaar.
Anoniem: 87302
ze hebben het toch zelf op de markt gegooid?Anoniem: 42145 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 21:23:
[...]
Ze doen moeilijk omdat component in de ogen van de produktie maatschappij een "evil" standaard is. Ze hopen dat die zo snel mogelijk weggaat.
ik kan het prima vinden op me SD plasma met component
ff een vraag, k heb wel veel gezocht maar het niet gevonden, ook geen mail trug van samsung:S:
native resolutie en refresh rate van Samsung LE27T51B.
ik denk dat de refreshrate 8 ms is, maar weet het niet zeker.
en heeft deze tv hdcp? denk van wel maar weet het niet zeker.
native resolutie heb ik geen idee.
En als iemand deze hier heeft, wat vind je ervan.
native resolutie en refresh rate van Samsung LE27T51B.
ik denk dat de refreshrate 8 ms is, maar weet het niet zeker.
en heeft deze tv hdcp? denk van wel maar weet het niet zeker.
native resolutie heb ik geen idee.
En als iemand deze hier heeft, wat vind je ervan.
Anoniem: 54785
op http://www.apple.com/trailers/ staan een hoop trailers in HD kwaliteit, maar met quicktime is dit niet te spelen op mijn pc (athlon xp 3000+, 1GB geheugen). Iemand anders had hetzelfde probleem, W3ird_N3rd heeft diegene erop gewezen CoreAVC te gebruiken, dat werk idd bijzonder vloeiend.
Maar het probleem is, apple gebruikt in de .mov bestanden AAC decodering. CoreAVC heeft de plug-in voor AAC weggehaald, wegens auteursrechtenkwestie oid. Ik heb de plugin (aac.plg) wel kunnen vinden. Nu krijg ik niet meer de foutmelding "MPEG4 AAC Audio decoder not included! It was removed from the official install package because of intellectual property considerations.", maar geluid heb ik ondertussen nog steeds niet.. Heeft iemand een oplossing hiervoor?
Maar het probleem is, apple gebruikt in de .mov bestanden AAC decodering. CoreAVC heeft de plug-in voor AAC weggehaald, wegens auteursrechtenkwestie oid. Ik heb de plugin (aac.plg) wel kunnen vinden. Nu krijg ik niet meer de foutmelding "MPEG4 AAC Audio decoder not included! It was removed from the official install package because of intellectual property considerations.", maar geluid heb ik ondertussen nog steeds niet.. Heeft iemand een oplossing hiervoor?
edit:
ik gebruik als player nu dus TCPMP
ik gebruik als player nu dus TCPMP
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 54785 op 07-03-2006 15:30 ]
Installeer het CoreAVC directshow filter voor video en ffdshow voor de aac audio en gebruik je favo mediaplayer die met een .mov container overweg kan (MplayerC b.v.).
Inmiddels "meer info" op de site van Casema.
Eindelijk eens een stap voorruit, zelfs bij de klantenservice wisten ze tot vorige week niet waar je het over had als je HDTV zei
Eindelijk eens een stap voorruit, zelfs bij de klantenservice wisten ze tot vorige week niet waar je het over had als je HDTV zei
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Een leuk sensatie verhaaltje op de site van Casema.
Verders over 'geen kwaliteitsverlies naar de tv'; waaarom staat er eigenlijk niet hoe het wordt aangesloten op je tv? Zou toch wat wezen als ze er een scart kabel bij leveren
.
Ongetwijfeld dat ze dat binnenkort nog zullen vermelden.
Yeah right, je gaat mij niet vertellen dat een live voetbalwedstrijd wordt uitgezonden in real 5.1 surroundHoor hoe de bal vlak langs de doelpaal schampt

Verders over 'geen kwaliteitsverlies naar de tv'; waaarom staat er eigenlijk niet hoe het wordt aangesloten op je tv? Zou toch wat wezen als ze er een scart kabel bij leveren

Ongetwijfeld dat ze dat binnenkort nog zullen vermelden.
Daar schoppen ze de bal even mis door de consument te laten denken dat je met HDTV beter geluid hebt.
Maar het zou wel kunnen dat met die nieuwe decoders een 5.1 spoor kunnen ontvangen. Het fijne zou ik niet weten, maar het lijkt mij niet technisch onmogelijk.
Die HDTV pagina van Casema staat daar al een hele poos. Niets nieuws onder de zon dus.
Die HDTV pagina van Casema staat daar al een hele poos. Niets nieuws onder de zon dus.
Het is zelfs heel makkelijk, dat kan ook prima zonder HDTV, gewoon een kwestie van het juiste geluidspoortje meesturen (neemt nog minder ruimte dan ongecomprimeerd stereo geluid in ook).
En ondertussen kijkt mijn familie in de VS al meer dan een half jaar naar HD-uitzendingen op de TV...
Dat is juist het dubbele ervan. Eerst MOEST het perse via component en MOCHT het NIET digitaal. De redenering was dat je via een analoge verbinding nooit perfecte 1:1 copieen kan maken. Altijd zal er een zekere vorm van degradatie in komen, en na enkele malen copieeren (van hand op hand dus) zal het zo slecht worden dat er per X aantal illegale copieerders altijd 1 legale bron moest zijn. Via digitaal zou de copy altijd 100% 1:1 zijn, en zou van slechts 1 legale bron tot in het oneindige copieen kunnen worden gemaakt.Anoniem: 87302 schreef op maandag 06 maart 2006 @ 21:53:
[...]
ze hebben het toch zelf op de markt gegooid?
Dat was 1999 ofzo.
Toen opeens bedachten ze dat je op een analoog signaal geen perfecte copieer beveiliging (DRM) kan stoppen, en opeens draaide ze 180 graden om. Opeens mocht analoog niet meer, en was digitaal de nieuwe held. Analoog werd tot vijand nummer 1 verklaard en men probeerd haar bestaan dus uit te roeien door simpelweg de eis te stellen dat output van content via analoog kunstmatig gedowngrade moet worden.
Eerdere ging er het gerucht rond dat die downgrading van digitale HD signalen tot iets moest worden dat beneden DVD kwaliteit lag. Dus iets van 720*576 met kunstmatige toegevoegde ruis. De latere verhalen berichten echter over 960*540 en van de kunstmatig ruis toevoegen hoor ik ook eigenlijk niet veel meer (behalve het algemene verhaal dat de kwaliteit gedowngrade moet worden, geen idee of dat nu nog wat anders dan een resolution scale moet zijn).
Voor al die 'zielige' mensen die het nog met component of andersinds enige aansluiting zonder DRM moeten doen is het mischien een schrale troost dat 960*540 er nog steeds velen malen scherper uitziet dan DVD, ondanks dat het dus verticaal zelfs minder(!) resolutie heeft.
Al meer dan een half jaar? Hoeveel meer? Jaartje of twee?masser120 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 16:25:
En ondertussen kijkt mijn familie in de VS al meer dan een half jaar naar HD-uitzendingen op de TV...
Ik ga iig geen 300 euro uitgeven voor een product waar ik niet optimaal van kan genieten. Die paar 100 beeldlijntjes is me dat geld niet waard.Anoniem: 42145 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:04:
[...]
Voor al die 'zielige' mensen die het nog met component of andersinds enige aansluiting zonder DRM moeten doen is het mischien een schrale troost dat 960*540 er nog steeds velen malen scherper uitziet dan DVD, ondanks dat het dus verticaal zelfs minder(!) resolutie heeft.
Wellicht dat zo'n HDCP encryptie remover nog een optie is, maar deze is ook weer 250 euro ofzo. Wordt dan een dure bezigheid
En dat is gewoon een oliedomme beslissing.Anoniem: 42145 schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 21:04:
Dat is juist het dubbele ervan. Eerst MOEST het perse via component en MOCHT het NIET digitaal. De redenering was dat je via een analoge verbinding nooit perfecte 1:1 copieen kan maken. Altijd zal er een zekere vorm van degradatie in komen, en na enkele malen copieeren (van hand op hand dus) zal het zo slecht worden dat er per X aantal illegale copieerders altijd 1 legale bron moest zijn. Via digitaal zou de copy altijd 100% 1:1 zijn, en zou van slechts 1 legale bron tot in het oneindige copieen kunnen worden gemaakt.
Dat was 1999 ofzo.
Toen opeens bedachten ze dat je op een analoog signaal geen perfecte copieer beveiliging (DRM) kan stoppen, en opeens draaide ze 180 graden om. Opeens mocht analoog niet meer, en was digitaal de nieuwe held. Analoog werd tot vijand nummer 1 verklaard en men probeerd haar bestaan dus uit te roeien door simpelweg de eis te stellen dat output van content via analoog kunstmatig gedowngrade moet worden.
Er vanuitgaande dat niemand AACS gekraakt zou krijgen (staat hier los van zou ik zeggen), krijg je met alleen analoge uitgangen op internet een minder goede kopie. Hoewel in theorie wanneer je deze zou afspelen via een digitale uitgang je weer precies de originele kwaliteit hebt, maar laten we uitgaan van de standaard standalone decoders
Mensen maken een kopietje voor elkaar en zo kan een film zich verspreiden en maken meer mensen er kennis mee, die dus mogelijk de film daardoor weer origineel kopen.
Nu krijg je op internet een 100% perfecte kopie (hoewel, als je 'm capt van de digitale uitgang moet je 'm recompressen, maar dat is minimaal zichtbaar en geeft geen ruis, maar HDCP-strip kastjes zijn er iig al, er is maar 1 zo'n kastje nodig) met 0,0 reden om het origineel nog te kopen. Mensen kunnen onder elkaar geen kopie meer maken dus de film zal ook niet bekend worden in dat circuit en dus ook niet meer gekocht worden.
Maarja als ze zelf denken dat ze er beter van worden.. Domheid is niet verboden helaas.
Nog wat gevonden :
http://www.hd-tec.com/cms...n.php?link=1&add=0&id=240
Als de prijs/specs straks goed zijn is deze van mij
Vraag daarbij trouwens. Hier zijn vast al mensen met PCI-DVB kaarten.. Kan je zelf je MPEG2 decoder kiezen, en zo ook b.v. nVidia purevideo gebruiken zodat je videokaart meehelpt, of _moet_ je de MPEG decoder die bij de software zat gebruiken?
[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 09-03-2006 07:24 ]
Eigenlijk geldt hier exact hetzelfde verhaal als bij analoog. Stel voor dat iedereen direct van de digitale uitgang kan capturen, dan moet ie dus inderdaad ge-hercomprimeerd worden. Net zoals annaloog zul je bij de eerste generatie geen kwaliteits verlies zien, maar bij herhaaldelijk hercomprimeren wordt het steeds slechter.W3ird_N3rd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 07:02:
Nu krijg je op internet een 100% perfecte kopie (hoewel, als je 'm capt van de digitale uitgang moet je 'm recompressen, maar dat is minimaal zichtbaar en geeft geen ruis
Het punt is natuurlijk dat er maar 1 iemand de copy maakt door de capture (en die is nagenoeg 100%) en voor de rest van de copieen dan direct de mpeg4 file (of whatever formaat) gecopieert wordt.
Omdat HDCP removers niet erg makkelijk te krijgen zijn op dit moment, zou je de situatie ook kunnne uitleggen als dat er nu MINDER legale copieen gekocht worden. Namelijk, als je zelf kan copieeren dan zal per groepje van X illegale copieerders er 1 legale zijn. (iemand denk, ik koop die dure film maar ik kan tenminste dan ook nog ome piet er blij mee maken). Zonder de mogelijkheid om zelf te kunnen copieeren zullen veel meer mensen wellicht de geripte versie willen hebben.
Mischien dat dit in de toekomst nog gaat veranderen. Als 1000'enden vage merk bedrijfjes uit taiwan ook van HDCP decryptie chips moet worden voorzien, dan is de controlle over wat er met die chips gebeurd veel moeilijker. Momenteel zijn het voornamelijk de grotere A merken die HDCP in hun displays hebben, maar als het straks een commodity item wordt wil ik nog wel eens zien wat er gebeurd.
, maar HDCP-strip kastjes zijn er iig al, er is maar 1 zo'n kastje nodig) met 0,0 reden om het origineel nog te kopen. Mensen kunnen onder elkaar geen kopie meer maken dus de film zal ook niet bekend worden in dat circuit en dus ook niet meer gekocht worden.
Maarja als ze zelf denken dat ze er beter van worden.. Domheid is niet verboden helaas.
Nog wat gevonden :
http://www.hd-tec.com/cms...n.php?link=1&add=0&id=240
Als de prijs/specs straks goed zijn is deze van mij
Vraag daarbij trouwens. Hier zijn vast al mensen met PCI-DVB kaarten.. Kan je zelf je MPEG2 decoder kiezen, en zo ook b.v. nVidia purevideo gebruiken zodat je videokaart meehelpt, of _moet_ je de MPEG decoder die bij de software zat gebruiken?[/quote]
Ga er maar rustig vanuit dat die AACS gekraakt wordt en dat we dan gezellig alles op Hidef kunnen kopieren-downloaden. Als je een projector of LCD hebt, met een PC erop aangesloten (vrij normale situatie), dan wil ik dat die pc alles afspeelt. Ik ben ook een beetje principieel tegen dit soort DRM achtige beveiligingen en ondanks dat ik graag films koop, denk ik dat ik uit protest deze DRM generatie oversla (ik heb verwachtingen dat maatschappijen gaan inzien dat DRM niet the way to go is).
Ja kan me ook niet voorstellen dat dat AACS niet gekraakt wordt, hoe lang heeft dat met de DVD encryption geduurd?
Bovendien, wie heeft er nou zin in om een film te gaan capturen door het digitale (of analoge trouwens) signaal op te gaan nemen en dat te gaan reencoden? Veel te veel gedoe, en bovendien moet je re-encoden wat hier al genoemd is. Duurt niet alleen heel lang, wordt de kwaliteit ook nog eens zichtbaar minder van. En dat is een veel groter verschil dan verschil tussen de analoge en digitale uitgang.
Dus wat mij betreft is het heel loos dat ze die analoge uitgang nou gaan verpesten.
Bovendien, wie heeft er nou zin in om een film te gaan capturen door het digitale (of analoge trouwens) signaal op te gaan nemen en dat te gaan reencoden? Veel te veel gedoe, en bovendien moet je re-encoden wat hier al genoemd is. Duurt niet alleen heel lang, wordt de kwaliteit ook nog eens zichtbaar minder van. En dat is een veel groter verschil dan verschil tussen de analoge en digitale uitgang.
Dus wat mij betreft is het heel loos dat ze die analoge uitgang nou gaan verpesten.
Ik heb vroeger videobanden gecaptured. Ben ik sinds ik een DVD drive had maar weer mee gestoptJag schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 18:29:
Bovendien, wie heeft er nou zin in om een film te gaan capturen door het digitale (of analoge trouwens) signaal op te gaan nemen en dat te gaan reencoden? Veel te veel gedoe, en bovendien moet je re-encoden wat hier al genoemd is.
Maargoed, mocht het weer nodig zijn.. Zou zo weer beginnen..
Goed nieuws voor onze HDCP-loze vrienden (jeweetwel, mensen die niet een HD-Ready TV hebben):
Dan pas worden Blu-Ray's gereleased met het HDCP bitje aan. Dat is nog eens leuk marketing praat van sony. Geen woord in het artikel of HD-DVD iets vergelijksbaar doet.
Tijd zal het leren....
http://www.soundandvision...tion_id=2&article_id=1324
HDCP beveiliging wordt pas geactiveerd als de piraterij van W3ird_N3rd de spui gaten uit loopt.In an important aside, Don Eklund, SPHE's senior vice president for advanced technologies, said that Sony's initial Blu-ray discs — and all of its Blu-ray titles for the forseeable future — will be free of the "Image Constraint Token" that's built into the Blu-ray and HD DVD standards. This controversial digital flag instructs the player to down-res the video signal from its analog component-video outputs to a standard-definition image to prevent high-resolution recordings — but at the same time prevents viewing of HDTV images on any TV or device not equipped with a copyright-protected HDMI digital input. That would eliminate any gain in image quality for HDTV early-adopters who bought displays prior to two or three years ago, when DVI and HDMI digital inputs were introduced.
Tijd zal het leren....
http://www.soundandvision...tion_id=2&article_id=1324
Anoniem: 159816
Een kort vraagje.
Mijn laptop heeft op dit moment 512mb ram, als ik daar 1gb van zou maken zal hij dan beter 1080p/i afspelen? Want bij WMV HD happert hij af en toe (kan ook zijn dat ik alleen maar heb getest met torrents aan). TS lijkt goed te gaan.
Mijn laptop heeft op dit moment 512mb ram, als ik daar 1gb van zou maken zal hij dan beter 1080p/i afspelen? Want bij WMV HD happert hij af en toe (kan ook zijn dat ik alleen maar heb getest met torrents aan). TS lijkt goed te gaan.
Ik zou zeggen, check met task manager van windows of je over die 512 komt. Zo ja, dan is het ws wel een optie. Maar mijn gut-feeling zegt me dat het niks uitmaakt.Anoniem: 159816 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 12:32:
Een kort vraagje.
Volgens mij ligt het gewoon aan iets in die file.
Check mn cpu gebruik (athlon64 3000+ mobile, 512mb ram, slome seagate laptopschijf, x700mobile)

ps zijn er benchmarktools of programma's die de huidige framerate van hd films kan tonen?
Check mn cpu gebruik (athlon64 3000+ mobile, 512mb ram, slome seagate laptopschijf, x700mobile)

ps zijn er benchmarktools of programma's die de huidige framerate van hd films kan tonen?
Ligt het neit aan je hdd? hoesnel is deze?Anoniem: 159816 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 13:09:
[afbeelding]
4200rpm volgens mij. Maar lijkt me sterk dat die het probleem zal zijn? HD heeft toch makkelijk leessnelheid van 10mbyte per seconde ofzo. Dat is 80mbit ? Meer dan hd formaat denk ik.
Waarom is er 800 meg gebruikt, had je veel andere zooi open? In dat geval kan je RAM ook de bottleneck zijn natuurlijk.Anoniem: 159816 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 13:09:
[afbeelding]
Piek verbruik ligt zelfs tegen de limiet van de swap file aan! Zou best wel eens een memory probleem kunnen zijn. Ik heb ook een machine met 512MB en in veel situaties is mijn systeem zo aan het swappen dat alles TERGEND traag wordt.
Cpu is trouwens 3200+, typfoutje. Maar dan ga ik maar eens 512mb erbij kopen (was ik sowieso al van plan).
edit; had bittorrent draaien.
Zit op 350 pagefile met firefox+bittorrent aan.
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 12-03-2006 15:13 ]
Anoniem: 159816 schreef op zondag 12 maart 2006 @ 15:10:
Cpu is trouwens 3200+, typfoutje. Maar dan ga ik maar eens 512mb erbij kopen (was ik sowieso al van plan).
offtopic:
Het is werkelijk niet normaal wat een paar appjes open aan geheugen gebruiken. Nog niet zo lang geleden was 512MB best wel veel geheugen, maar met slechts Eclipse open, Firefox, Acrobat reader en emule op de achtergrond zit ik al zwaar over die 512MB heen. Dit terwijl ik helemaal niet het gevoel heb dat ik tegenwoordig meer tegelijk doe dan ik in zeg 1999 deed toen ik 128MB RAM had/
Het is werkelijk niet normaal wat een paar appjes open aan geheugen gebruiken. Nog niet zo lang geleden was 512MB best wel veel geheugen, maar met slechts Eclipse open, Firefox, Acrobat reader en emule op de achtergrond zit ik al zwaar over die 512MB heen. Dit terwijl ik helemaal niet het gevoel heb dat ik tegenwoordig meer tegelijk doe dan ik in zeg 1999 deed toen ik 128MB RAM had/