Ga nog eens proberen om wat dingen helder te krijgen. Ik heb ook de wijsheid niet in pacht, maar misschien helpt het om door de bomen het bos weer wat te zien.
We hebben het over 3 dingen in deze discussie:
- het aantal beeldpunten in het LCD of plasma paneel;
- de aansluitingen en de elektronica om die beeldpunten mee aan te sturen;
- de resolutie en framerate van het bronmateriaal dat we willen laten zien.
Het theoretisch beste beeld krijg je als alle 3 zaken met elkaar kloppen. Even los van de verdere prestaties van het paneel, kwaliteitsverschillen heb je natuurlijk ook daar.
Voorbeeld: een computer die per seconde 60 volle beelden van 1920x1080 punten produceert (1080p/60 dus), via HDMI verbonden is aan een scherm dat dit 1080p/60 signaal accepteert en dit op een paneel van 1920x1080 punten weergeeft met diezelfde 60 beelden per seconde zonder overscan (1:1 dus). Dan klopt de hele keten van bron tot weergave.
Deze ideale situatie doet zich in de praktijk eigenlijk alleen voor bij Full-HD panelen gekoppeld aan PC's/spelcomputers of Blu-ray/HDDVD spelers - in het laatste geval trouwens alleen als het scherm en de speler 1080p/24 kunnen verwerken.
In alle andere gevallen zijn er omrekeningen (3:2 pulldown), opschalingen, neerschalingen, de-interlacing en andere ellende nodig. En elke extra bewerking zorgt hier voor kwaliteitsverlies.
De vergelijking van 1080 en 720 in deze thread is in de praktijk dus nauwelijks eerlijk te maken. De hierboven beschreven keten kan ik voor 1920x1080 op dit moment wel realiseren, maar een zelfde keten voor 1280x720 lukt nauwelijks.
Ten eerste: je kunt nauwelijks 1280x720 panelen kopen. Plasma is veelal 1024x768 (met rechthoekige beeldpunten) en LCD in deze klasse is vrijwel altijd 1366x768. Alleen computers kunnen die resolutie aan - maar de meeste schermen laten het aansturen met 1366x768 niet toe! Op zulke schermen kijk je dus altijd naar een geschaald beeld en vrijwel altijd met overscan. Correctie helpt niet, je beeld zal nooit 1:1 worden weergegeven.
Ten tweede is er nauwelijks 1280x720 progressive bronmateriaal buiten PC's en spelcomputers. De nieuwe DVD formaten bevatten overwegend 1920x1080 materiaal. De meeste HD uitzendingen zijn in 1080i formaat. Dit kan nog veranderen (Duitsland denkt aan 720p) maar voorlopig zijn dat de feiten.
Conclusie: kun je het betalen en heb je de keus - ik zou altijd voor een 1080 scherm kiezen, met speciale aandacht voor HDMI aansluitingen en elektronica die zowel 1080p als 24Hz ondersteunt (dus niet in het apparaat weer terugrekenen naar 60Hz) - maar die conclusie geldt vooral als je HD freak, gamer of PC gebruiker bent en de benodigde apparatuur ook hebt of gaat kopen
Ik realiseer me dat de meeste mensen voorlopig naar SD materiaal zullen kijken (televisie, DVD's). Dat is 720x576, meestal interlaced en zal dus altijd geschaald en de-interlaced moeten worden weergegeven op welk HD scherm dan ook. De voordelen van een HD scherm (welke resolutie ook) gebruik je dan nauwelijks.
Voor wat het formaat betreft, kies wat je zelf leuk vindt. Ik snap niet waarom mensen daar een 'norm' voor willen horen. Ga zelf kijken bij een winkel, neem een meetlint mee. Je eigen voorkeur geeft de doorslag, in de praktijk wen je aan ieder formaat.
[
Voor 7% gewijzigd door
Anoniem: 157906 op 01-08-2007 02:44
]