Een verhitte discussie. Toch meng ik me er maar even in.
Wat verschillende mensen waarnemen kan veel variëren, veel meer dan de meeste mensen denken. En dit is niet alleen training, zoals sommige hier veronderstellen, hoewel dat ook een grote rol speelt.
Iedereen neemt kleur en contrast anders waar. We hebben niet dezelfde eiwiten in de kegeltjes en niet evenveel kegeltjes en staafjes, er is flink variatie, zowel genetisch als door verschillen in milieu.
Ook scherpte varieert van persoon tot persoon. En dan heb ik het nog niet eens over wel of geen bril nodig hebben, maar ook het aantal kegeltjes, staafjes en de verhouding daartussen beïnvloed de scherpte, en ook het aantal neuronen en verbindingen daartussen in de visuele cortex is van belang.
Kortom, de grafiek aan het begin van dit topic is veel te simplistisch. Het is een soort "gemiddelde".
Volgens mijn opticiën heb ik (met bril) een gezichtsscherpte van 180%. Ik zie dus moeiteloos het verschil tussen 1080p en 720p op 42" op vier meter afstand, iets wat Facedown blijkbaar maar moeilijk kan geloven.
Anderzijds hoor ik niet het verschil tussen 128 bits MP3 en een 320 bits MP3. Hierover zijn hele religeuze oorlogen op internet, "lame --alt preset extreme", lossless audioformaten enzovoorts, maar dit kan ik aan mij voorbij laten gaan - 128 bit is genoeg voor mij.
Zo zal voor veel mensen 720p genoeg zijn, maar voor sommigen, zoals ik, is 1080p de enige weg te gaan: *eindelijk* films in fatsoenlijke scherpte. (Nu nog hopen dat de LCD techniek verbetert want de kleur en contrastweergave is om te huilen).
Nogmaal, er zijn veel individuele verschillen, dus een welles/nietes discussie aan de hand van een grafiek is niet zinvol. Ja, natuurlijk er is uiteindelijk een absolute grens aan het waarnemen maar die grens verschilt van persoon tot persoon en kan aanzienlijk variëren.
En nu maar hopen dat ik niemand beledigd heb