Het grote Nikonmount-objectieven-topic V4.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.842 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
nomad85 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:07:
Veel mensen wachten op deze lens, omdat sigma QC problemen heeft en Tamron een stuk minder fijne build heeft, en evengoed wat QC problemen heeft (dpreview staat er vol mee)
Dat dpreview helemaal vol staat met alle mogenlijke problemen is inderdaad heel typerend voor dpreview. Als je ooit een probleem hebt kan je het beste daar gaan zoeken of het vaker voor komt. Soms lijkt het wel al of iedereen daar minstens 3 problemen met z'n gear heeft.

De Sigma zou voor mij persoonlijk afvallen door de gevoeligheid voor CA. M'n minolta 18-70 gebruik ik ook erg regelmatig buiten en vooral bij mooi zinnig weer is er geen ontkomen aan sterk contrast dus CA.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Heb een tijdje terug een Tokina 20-35 door m'n handen gehad. Lens ongeveer 16 jaar oud, duidelijk niet erg zorgvuldig behandeld maar nog steeds heel erg solide.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is nog vrij weinig informatie te vinden over de Tokina 16 - 50, 'k heb echter wel een testje gevonden die de 3 thirdparty’-fabrikanten Tamron SIgma en Tokina vergelijkt. Maar het betreft hier 3 grooothoeklenzen.
http://www.tokinaservice....video_oktober_2005_nl.pdf

De focusmotor van de Tamron 17 50, is deze te vergelijken met de Nikon 50 1.8 ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op zondag 07 januari 2007 @ 15:13:
edit: hey, in die review van Thom Hogan staat dat de 70-300G discontinued is. Op de nikon.nl site staat hij inderdaad niet, maar die hebben meer eigenaardigheden. Op de nikondigital.com site staat hij nog wél.
G is volgens mij ook haast niet meer te koop.
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:47:
Wie wat als traag ervaart is natuurlijk niet helemaal objectief :). Meestal (zeker voor D50 van mij maar waarschijnlijk ook voor de D70) zal de AF-S lens sneller zijn dan de AF-D.
Zeker waar, de AF-S zal sneller zijn, geen kwestie over mogelijk. Vraag is alleen, is de AF-D snel genoeg om waterpolo bij te houden of wakeboarden achter een kabel.
botoo schreef op maandag 08 januari 2007 @ 14:12:
Als je wilt zien wat een D70s icm 80-200 AF-S op kan leveren dan kan je kijken op http://www.botoo.nl/ en dan met name de foto's vanaf augustus 2007 2006 Almere Triathlon.
Thnx voor de voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:31:
De focusmotor van de Tamron 17 50, is deze te vergelijken met de Nikon 50 1.8 ???
Tja, ze hebben alletwee geen focusmotor, dus ze zijn zeker vergelijkbaar.. :)
Door het korte focuspad van de Tamron gaat dat trouwens rdelijk rap moet ik zeggen (natuurlijk niet zo snel als een AF-S). Ik heb wel de indruk dat het iets sneller gaat dan de 50mm 1.8, maar dat kan ook komen doordat ik de één op een D50 en de ander op een D80 heb getest.

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
martijn_tje schreef op maandag 08 januari 2007 @ 21:17:
De Sigma zou voor mij persoonlijk afvallen door de gevoeligheid voor CA. M'n minolta 18-70 gebruik ik ook erg regelmatig buiten en vooral bij mooi zinnig weer is er geen ontkomen aan sterk contrast dus CA.
Dit zou dus met de nieuwe MACRO versie van de 18-50 opgelost moeten zijn. De filtermaat is mede door de aanpassingen hiervoor van 67 naar 72mm gegaan.

Ik heb zelf de oude non-MACRO versie maar heb heel weinig last gehad van CA. De lens is gebruikt in de meest uiteenlopende situaties, van felle zon tot 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou, even goed op marktplaats gestruind maar voor 100 euri heb ik nu een 50mm 1.8 als nieuw in de doos met een Nikon L1BC skylight filter en de HS-2 zonnekap.

Echt gek hoe je zo'n simpel lensje kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wijnands schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 22:40:
Nou, even goed op marktplaats gestruind maar voor 100 euri heb ik nu een 50mm 1.8 als nieuw in de doos met een Nikon L1BC skylight filter en de HS-2 zonnekap.

Echt gek hoe je zo'n simpel lensje kan missen.
ik zoek hem ook nog :D, helaas even geen geld ervoor denk ik

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Vriend van me zat ook krap en kocht een 50mm 1.4 voor 50 euri omdat er olie op de diafragma bladen zat. Schoongemaakt en ding doet 't weer prima.

De 50mm's zijn zo populair dat ze voor 90-95% van de nieuwprijs gaan 2e hands, dat zie je bij eigenlijk geen andere lens.

[ Voor 8% gewijzigd door Wijnands op 10-01-2007 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wijnands schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 08:22:
Vriend van me zat ook krap en kocht een 50mm 1.4 voor 50 euri omdat er olie op de diafragma bladen zat. Schoongemaakt en ding doet 't weer prima.

De 50mm's zijn zo populair dat ze voor 90-95% van de nieuwprijs gaan 2e hands, dat zie je bij eigenlijk geen andere lens.
je ziet ze 2e hands al niet zo heel veel (niet de af-d versie iig) en dan gaan ze inderdaad voor nieuwprijs de duur uit. Zelfs die oude "krengen" gaan rustig voor 90 euro de duur uit. Vaak manual focus en geen distance doorgevend. Misschien zijn die oude 50mm's nog wel scherper, maar de nieuwe 50mm is ook al super scherp dus geef mij die "luxe" van autofocus en af-d dan maar....
Denk dat dit een lens wordt die ik maar nieuw moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je hem afstopt, de Nikkor 50/1.8 die nu te koop is is een tandje soft wanneer je hem onder de f/2.5 gebruikt is mijn ervaring :) Ik heb verscheidene keren met die van Jules geschoten, wanneer je hem wat afstopt is hij werkelijk subliem, maar daaronder wordt het ietsje minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

nomad85 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:18:
[...]
je ziet ze 2e hands al niet zo heel veel (niet de af-d versie iig) en dan gaan ze inderdaad voor nieuwprijs de duur uit. Zelfs die oude "krengen" gaan rustig voor 90 euro de duur uit. Vaak manual focus en geen distance doorgevend. Misschien zijn die oude 50mm's nog wel scherper, maar de nieuwe 50mm is ook al super scherp dus geef mij die "luxe" van autofocus en af-d dan maar....
Die van mij is nog steeds in bestelling, ben inmiddels zo'n 10 dagen verder. Volgens mij is de 50mm f/1.8D ook nieuw moeilijk leverbaar. Maar als het goed is komt begin volgende week mijn kant op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

hars73 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:36:
[...]

Die van mij is nog steeds in bestelling, ben inmiddels zo'n 10 dagen verder. Volgens mij is de 50mm f/1.8D ook nieuw moeilijk leverbaar. Maar als het goed is komt begin volgende week mijn kant op :P
Heb eerst niet zoveel haast ermee, maar het is wel een lens die ik in mijn verzameling moet hebben.
Daarna (of daarvoor) koop ik de 12-24 van tokina. Maar had het al ergens gepost, geld is op, dus even helemaal niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De AF 50mm 1.8 is uit het programa gehaald!

http://www.nikon-image.co...continue/others/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Over 1.5mnd is de PMA 2007, misschien komt er wat nieuws.. mja; dat is wel nog een beetje ver weg

[ Voor 29% gewijzigd door Silent Thunder op 10-01-2007 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:50

Garyu

WW

Wat is dit dan?
Normal

AF Nikkor 50mm f/1.4D

AF Nikkor 50mm f/1.8D
http://nikonimaging.com/g.../lens/af/normal/index.htm

De Ai AF Nikkor 50mm f/1.8S is discontinued ja, maar de D versie staat nog gewoon in de lijst van producten?

[ Voor 255% gewijzigd door Garyu op 10-01-2007 11:56 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Garyu schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:53:
Wat is dit dan?

[...]

http://nikonimaging.com/g.../lens/af/normal/index.htm

De Ai AF Nikkor 50mm f/1.8S is discontinued ja, maar de D versie staat nog gewoon in de lijst van producten?
Volgens mij heb je ook gewoon gelijk hoor, de 50mm is nog gewoon te koop als je de product lijst nog bekijkt. Ook vreemd om de 50mm niet in je programma te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
nomad85 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:18:
[...]

Voordeel van de oudere versie is dat de bouw vrijwel identiek is aan de huidige 1.4. En manual focus kun je voor een euro of 60 wel vinden, AF vind je eigenlijk niet onder de 90 euro. Op ebay is het nog gekker, daar gaat een D versie rustig voor 120 euro weg. Die D zal ik trouwens niet snel missen, ik gebruik deze lens juist als ik niet wil flitsen. Bovendien vind ik het voordeel van een D lens een tikje overrated.

Ik lijk met deze mazzel te hebben (zeker toen ik de prijzen voor dat skylight filter en zonnekapje erbij zocht):

Exposure: 0.05 sec (1/20)
Aperture: f/2
Focal Length: 50 mm
Exposure Bias: 0/6 EV
ISO Speed: 800
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/126/352070230_c3a1f2de1a.jpg

(groot: http://farm1.static.flick...52070230_c3a1f2de1a_b.jpg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

In de pricewatch staat ie nog steeds op minimaal 125 euro, dus op ebay nog steeds net onder de nieuwprijs :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Verleden week nog een nieuwe 50 1.8D besteld: op vrijdag besteld zaterdag ophalen in de winkel. *O* Terwijl die bij Nikon NL is besteld. Dus levertijd is niet echt lang (in mijn geval) nu heb ik niet echt een scherpe prijs betaald (149,-), maar de winkel zit bij mij om de hoek dus een tientje meer dan bij fotokonijnenberg vond ik niet zo erg.

Helaas krijg ik 'm voor mijn verjaardag van mijn vriendin en ik ben pas over 3 weken jarig -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Ik zou de Nikkor ED 18-200mm willen kopen, omdat het een heel goede all-round lens lijkt. Ik veronderstel dat die wel wat beter zal zijn dan de kitlensjes die ik momenteel bij mijn D50 heb :)
Nu gaat er binnenkort een vriend van mij naar Singapore en ik vroeg me af of iemand weet of de lenzen daar veel goedkoper zijn? Nikon geeft toch internationale garantie, dus dat lijkt me geen probleem. Maar als het daar een stuk goedkoper is, zou dat wel interessant zijn natuurlijk.

[edit]
Net een iets minder positieve review tegen gekomen:
Regarding some glowing reviews available on the web the expectation were rather high. Unfortunately the (tested sample of the) Nikkor AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED VR II DX wasn't able to convince completely. Weak points are rather hefty distortions and high vignetting (@ f/3.5) at 18mm. Apart from a few weak spots the resolution figures are quite good though and it is possible to get very decent images from this lens under field conditions. The VR can surely help to save the day in situations where similar zooms must fail utterly The build quality is a little soso for a lens in this price class and probably the biggest disappointment. All in all the Nikkor is a highly interesting lens but not without flaws (hardly surprising for a 11x zoom).
bron
Iemand die ervaringen heeft met deze lens?

[ Voor 46% gewijzigd door ComBax op 10-01-2007 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 18:36

YellowCube

Wait...what?

Die internationale garantie moet je niet al te letterlijk nemen. Volgens mij kan Nikon Nederland jou wel degelijk kosten in rekening brengen als je uit Singapore meegenomen 18-200 hier gerepareerd moet worden.
Je moet voor jezelf even kijken hoeveel het zal schelen en dan bepalen of je het acceptabel vind dat je in de toekomst dat bedrag evt. toch kwijt ben voor een reparatie.

En wat kwaliteit betreft. Een lens met dit zoombereik zal altijd nadelen met zich meebrengen en Nikon heeft die nadelen tot een minimum weten te beperken (maar ze zijn er dus wel). Dus als het zoombereik voor jou het belangrijkste punt is, dan heb je er gewoon een hele goede lens aan.

[ Voor 26% gewijzigd door YellowCube op 10-01-2007 14:33 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Amerikanen zijn helemaal dol op die lens. VR, klein en lastig te krijgen dus die willen ze wel. Ik heb 'r hele mooie en hele matige foto's van gezien. Wel heb ik de indruk dat het, samen met de 28-200G-type, de beste superzoom is voor de nikon mount. Maar ja, zelfs een erg goede superzoom is een compromis.

Had ik 't budget om deze lens te overwegen dan zou ik ook 's nadenken over een 85mm 1.8 2e hands en de nieuwe 70-300 maar dat ligt er ook aan wat je doet. Heb je wel 's goed nagedacht over wat je het meeste gebruikt?

[ Voor 10% gewijzigd door Wijnands op 10-01-2007 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ComBax schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:21:
Ik zou de Nikkor ED 18-200mm willen kopen, omdat het een heel goede all-round lens lijkt. Ik veronderstel dat die wel wat beter zal zijn dan de kitlensjes die ik momenteel bij mijn D50 heb :)
Zoals hier boven ook al staat aangeven... voor dat bedrag heb je ook een 70-300. Meer zoom en (ongeveer) net zo langzaam (of snel, et is een beetje hoe je het bekijkt :)). Als je kitlens 18mm is win je op groothoek ook niets. Ik moet dan wel zeggen dat ik geen idee heb of die 18-200 of je kitlens beter in de groothoek regio presteert.

Grote voordeel is natuurlijk wel 1 lens en dus minder wisselen. Ik heb zelf een 18-200 van Sigma en ik moet zeggen dat het niet wisselen me wel bevalt. Je moet je alleen wel realiseren wat de beperkingen/consequenties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:33:
[...]

Zoals hier boven ook al staat aangeven... voor dat bedrag heb je ook een 70-300. Meer zoom en (ongeveer) net zo langzaam (of snel, et is een beetje hoe je het bekijkt :)). Als je kitlens 18mm is win je op groothoek ook niets. Ik moet dan wel zeggen dat ik geen idee heb of die 18-200 of je kitlens beter in de groothoek regio presteert.

Grote voordeel is natuurlijk wel 1 lens en dus minder wisselen. Ik heb zelf een 18-200 van Sigma en ik moet zeggen dat het niet wisselen me wel bevalt. Je moet je alleen wel realiseren wat de beperkingen/consequenties zijn.
70-300 is niet meer zoom?
300 / 70 = 4,3 x Zoom
200 / 18 = 11,1 x Zoom

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:36:
70-300 is niet meer zoom?
300 / 70 = 4,3 x Zoom
200 / 18 = 11,1 x Zoom
Je hebt gelijk maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :) Je kan et beestje uiteindelijk net wat dichterbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:42:
[...]

Je hebt gelijk maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :) Je kan et beestje uiteindelijk net wat dichterbij halen.
Hij had vast ook wel door wat je bedoelde, je bedoelt dat hij een groter tele-bereik heeft. 300mm t.o.v. 200mm is zeker zichtbaar, maar niet zaligmakend. Bovendien worden veel 70-300mm lenzen minder vanaf zo'n 250mm....daarentegen zal de 18-200 op 200mm ook al behoorlijk softer zijn dan op 120mm bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
Wijnands schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:04:
Amerikanen zijn helemaal dol op die lens. VR, klein en lastig te krijgen dus die willen ze wel. Ik heb 'r hele mooie en hele matige foto's van gezien. Wel heb ik de indruk dat het, samen met de 28-200G-type, de beste superzoom is voor de nikon mount. Maar ja, zelfs een erg goede superzoom is een compromis.

Had ik 't budget om deze lens te overwegen dan zou ik ook 's nadenken over een 85mm 1.8 2e hands en de nieuwe 70-300 maar dat ligt er ook aan wat je doet. Heb je wel 's goed nagedacht over wat je het meeste gebruikt?
Mja, ik zou dus net die lens kopen omdat ik dan één lens voor alles kan gebruiken. Lijkt me een stuk handiger, zoals HeckerBob ook zegt.
Momenteel gebruik ik vooral de 18-55 kitlens, maar ik merk soms dat die niet zover kan inzoomen als ik wil en dan heb ik die 55-200 kitlens niet bij of te weinig tijd om te wisselen of...
'k Heb ook al even met een 18-70 lens kunnen werken (kitlens van de D70, dacht ik), maar die kon ook niet zo heel veel verder zoomen. Misschien is de 18-135mm ook nog iets...
En als ik op deze site wat verder kijk, zie ik dat mijn huidige kitlens niet veel beter presteert op 18mm qua distortie en op 24mm presteert die 18-200mm lens al even goed (of misschien net iets beter zelfs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

als je moet kiezen tussen de 18-135 en 18-200 kies dan gewoon voor die laatste.
De 18-135 schijnt geen succesnummer te zijn,

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Op dit moment ben ik al aan het kijken voor een vervanger voor mijn Nikkor 18-55mm kitlens van de D50. Ik wil me richten op een lens met een goede prijs/kwaliteit factor, richting de 400,-. Zodoende kom ik op de Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di II LD en de Sigma 18-50/2.8 EX DC macro. Ze gaan over de toonbank voor resp. 405,- en 389,-.

Over de Tamron heb ik deze en deze toch wel positieve reviews gevonden. Over de Sigma is minder te vinden, op het kleine stukje in de TS na waar hij niet heel positief uitkomt. Het lijkt dat de keuze dus makkelijk is gemaakt, en om dus voor de Tamron te gaan. Toch leg ik mijn idee hier nog even neer; is het toch de juiste keuze, of zie ik binnen mijn budget toch mooie lenzen over het hoofd?

--aanvulling: ik zit nu met de combi 18-55+70-300. Omdat ik binnenkort wat de partyscene wil intrekken, wil ik dus graag een groothoek zoomlens die behoorlijk lichtsterk is. Zodoende kom ik dus uit op deze lenzen. uit het partytopic zie ik veel foto's die gemaakt zijn met fisheye's. Misschien dat dat ook een keuze is, maar daar heb ik me nog niet heel erg in verdiept.

[ Voor 14% gewijzigd door mithras op 10-01-2007 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

hier nog een review voor je.
Naar wat ik begrepen heb komt deze lens akelig dicht in de buurt van de Nikkor 17-55 f/2.8 en da's een puik stukje glas.

Fisheye's zijn een klasse apart en een stuk minder veelzijdig dan een lens als de Tamron 17-50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Met de Sigma zou ik nog even wachten op versie II van de 18-50. De 1e versie heeft redelijk last van CA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 15:57
YellowCube schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:25:
hier nog een review voor je.
Naar wat ik begrepen heb komt deze lens akelig dicht in de buurt van de Nikkor 17-55 f/2.8 en da's een puik stukje glas.
Die Tamron is inderdaad wel heel scherp maar de CA is behoorlijk vind ik hoor. En je kunt hem natuurlijk niet vegelijken met de Nikon variant. De Nikon heeft AF-S en de bouw is niet te vergelijken!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja, de Nikkor kost echter ook het drievoudige, wat best stevig is. Het is absoluut geen slechte deal met de Nikkor 17-55 in het achterhoofd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Daar heb je gelijk in. Toch ben ik terug aan het komen van mijn Sigma 18-50 1:2.8. De CA spat bij sommige foto's van het scherm af! Dat schijnt makkelijk te corrigeren te zijn, maar ik krijg het tot nu toe niet netjes voor elkaar hoor. En dan de AF-snelheid, die is ook niet echt geweldig.
Binnenkort ga ik naar SIngapore voor mijn werk, eens kijken wat de Nikon daar kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
QuestionMarc schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:40:
[...]

Die Tamron is inderdaad wel heel scherp maar de CA is behoorlijk vind ik hoor. En je kunt hem natuurlijk niet vegelijken met de Nikon variant. De Nikon heeft AF-S en de bouw is niet te vergelijken!
Heb je het hier over de Tamron? Bob Atkins heeft ook een review met wat sample shots. Daar vind ik de CA nog behoorlijk meevallen. Als ik daarentegen samples van de sigma bekijk w.b. CA is dat een stuk heftiger.
Als je ook de charts bekijkt zit de CA bij de sigma (18mm/2.8) op (meer dan) 2.5, terwijl de tamron (17mm/2.8) onder de 1.4 zit. Ik denk dat ik het dan wel weet ;) Thanks voor de replies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
QuestionMarc schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:46:
Binnenkort ga ik naar SIngapore voor mijn werk, eens kijken wat de Nikon daar kost :)
Als je gaat voor maart, laat je dan eens weten of het veel goedkoper is? Zoals al gezegd gaat een vriend van mij begin maart ook naar Singapore, als het veel in prijs scheelt, zou ik wel durven vragen om een lensje mee te brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
mithras schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 18:44:
Zodoende kom ik op de Tamron 17-50mm F/2.8 XR Di II LD en de Sigma 18-50/2.8 EX DC macro.
Ik heb zelf de oude non-macro versie van de Sigma en ik heb weinig last van CA maar het is een feit dat de oude versie hier inderdaad wel heel gevoelig voor is. Verder is het een zeer goede lens waarbij je ook heel dichtbij scherp kan stellen. Met de nieuwe versie kun je trouwens nog dichterbij komen en heb je een iets betere verhouding voor close-up fotografie.

De nieuwe MACRO versie (met een filtermaat van 72mm ten opzichte van 67mm) heeft hier veel minder last van en kan ik, gebaseerd op verschillende berichten op onder andere dpreview en m'n eigen ervaringen met de oude versie, dan ook aanbevelen.

Let er wel op dat er binnenkort ook nog een Tokina 16-50/2.8 komt. Heb je nog een millimeter meer groothoek bereik ten opzichte van de Tamron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

QuestionMarc schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 22:40:
[...]

Volgens de review van Photozone was de CA niet eens zo schrikbarend.
Qua AF systeem en bouw is ie inderdaad niet te vergelijken...Maar zoals Neo al zegt: een derde van de prijs.

En even voor de goede orde: ik ben zelf in het bezit van de Nikkor. Als je het geld er voor over hebt dat moet je niet twijfelen en er voor gaan, maar anders is de Tamron een zeer waardig alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
mithras schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:02:
[...]

Heb je het hier over de Tamron? Bob Atkins heeft ook een review met wat sample shots. Daar vind ik de CA nog behoorlijk meevallen. Als ik daarentegen samples van de sigma bekijk w.b. CA is dat een stuk heftiger.
Als je ook de charts bekijkt zit de CA bij de sigma (18mm/2.8) op (meer dan) 2.5, terwijl de tamron (17mm/2.8) onder de 1.4 zit. Ik denk dat ik het dan wel weet ;) Thanks voor de replies :)
Die Photozone review is gebaseerd op de oude Non-Macro versie. Het schijnt dat de nieuwe beter glas heeft dus misschien wel minder last van CA. Maar dan nog blijft de AF traag want body-aangedreven. Jammer dat Sigma niet gekozen heeft voor de USM aandrijving in deze lens :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
ComBax schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:04:
[...]

Als je gaat voor maart, laat je dan eens weten of het veel goedkoper is? Zoals al gezegd gaat een vriend van mij begin maart ook naar Singapore, als het veel in prijs scheelt, zou ik wel durven vragen om een lensje mee te brengen :)
Ik weet niet of mijn programma het toelaat, maar ik ga wel proberen om een paar fotozaken te bezoeken. Ik ben er een week dus dat moet volgens mij wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
QuestionMarc schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:03:
[...]

Maar dan nog blijft de AF traag want body-aangedreven. Jammer dat Sigma niet gekozen heeft voor de USM aandrijving in deze lens :/
Dat zijn beide lenzen (Sigma + Tamron), maar omdat ze ook beide vrij klein zijn valt de focustijd denk ik nog behoorlijk mee. Ik heb ook de Sigma 70-300 APO (volgens mij ook AF) en dat duurt best wel een tijdje (volgens mij helemaal omdat die ook op een D50 geschroefd zit, een D200 gaat al sneller toch?). Als ik dan de lengte van de lens vergelijk met een 18-50 (of 17-50 what ever), is de afstand een stuk kleiner, dus zal de AF ook wat rapper gaan.
kdbruin schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 07:48:
[...]

Ik heb zelf de oude non-macro versie van de Sigma en ik heb weinig last van CA maar het is een feit dat de oude versie hier inderdaad wel heel gevoelig voor is. Verder is het een zeer goede lens waarbij je ook heel dichtbij scherp kan stellen. Met de nieuwe versie kun je trouwens nog dichterbij komen en heb je een iets betere verhouding voor close-up fotografie.

De nieuwe MACRO versie (met een filtermaat van 72mm ten opzichte van 67mm) heeft hier veel minder last van en kan ik, gebaseerd op verschillende berichten op onder andere dpreview en m'n eigen ervaringen met de oude versie, dan ook aanbevelen.
Toch zit er maar 16,- verschil tussen beide lenzen, en dan ga ik toch voor de Tamron.
Let er wel op dat er binnenkort ook nog een Tokina 16-50/2.8 komt. Heb je nog een millimeter meer groothoek bereik ten opzichte van de Tamron.
Op welke termijn komt die uit? Ik lees alleen maar korte berichten over de Tokina:
Tamron have a 17-50/2.8 coming out soon and the expected price on the Tamron lens is under $500.
A Tokina representative stated that shipments in Europe would begin in early 2007. We have it listed here in Finland for ~500$
Maar misschien duurt het nog even voordat de lens er is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ComBax schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:04:
Ik ben zelf net twee weken terug uit Singapore. Ik heb niet veel rondgekeken naar lenzen, maar veel goedkoper is het allemaal niet. Het scheelt hooguit dat de BTW daar lager is dan hier. Dat was ook het commentaar van iemand die er wel naar gekeken heeft. Gek genoeg kostte een Nikon SB-600 maar 180 euro, de rest was de moeite niet zo als je het risico bij de grens meetelt. Ik ben niet gecontroleerd, een vriend van me wel en moest dus bonnetjes tonen. Misschien is een tax-free winkel op het vliegveld ook een idee? Bedenk wel dat bv. Sigma wereldwijde garantie geeft, Nikon niet toch?

Als je er bent Sim Lim Square / Sim Lim Tower (Bugis MRT) biedt de meeste shops en ook veel Nikon. Verder is Nikon vrij dun gezaaid :?

O ja, als de prijs niet genoeg verschilt: afdingen is normaal en 20 à 30% krijg je er wel af :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2007 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ooh, vandaag een D200 + 18-200 VR te leen. Toch wel een lekkere combinatie ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 09:53
Voor mensen die nog op zoek zijn naar de (zeer moeilijk leverbare) Nikon 18-200mm VRII lens: Mediamarkt Hengelo heeft er op dit moment 3 zomaar gewoon in de vitrine staan.

Wel voor 769 euro (de goedkoopste aanbieder in de pricewatch is 699), maar ze hebben hem dan tenminste wel daadwerkelijk op voorraad...Cameranu schijnt ze ook te hebben (tenminste volgens hun website, en die liegt gewoonlijk niet), maar dan wel voor 830 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wilke schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:10:
Voor mensen die nog op zoek zijn naar de (zeer moeilijk leverbare) Nikon 18-200mm VRII lens: Mediamarkt Hengelo heeft er op dit moment 3 zomaar gewoon in de vitrine staan.

Wel voor 769 euro (de goedkoopste aanbieder in de pricewatch is 699), maar ze hebben hem dan tenminste wel daadwerkelijk op voorraad...Cameranu schijnt ze ook te hebben (tenminste volgens hun website, en die liegt gewoonlijk niet), maar dan wel voor 830 euro.
de schaarste is wel een beetje voorbij geloof ik, heb hem ondertussen al bij veel winkels gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Dat is sowieso met veel nikon-producten inmiddels zo, de Inca--> nikon.nl switch heeft er even moeilijk mee gedaan, maar op het moment is praktisch alles lekker leverbaar. Body's, flitsers, lenzen.... Op het moment zijn ze niet zo backorderig meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Over de Tamron 17-50:
Ik heb deze lens vorige week besteld bij www.lagu.de , voor €339 (voor 349.90 incl verzenden). Dit vond ik wel een heel groot prijsverschil met NL (rond de €410 zonder verzendkosten) dat ik m in duitsland heb besteld. Wel 2-4 weken levertijd, maar vooruit dan maar, best wel een prijsverschil.

Deze lens doe ik overigens in plaats van mijn Nikkor 18-70 f/3.5-4.5 én de Tamron 28-75 f/2.8, waardoor ik uiteindelijk 2 lenzen over hou :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
nomad85 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:18:
de schaarste is wel een beetje voorbij geloof ik, heb hem ondertussen al bij veel winkels gezien.
Waar, en ook voor een lagere prijs? (op voorraad?)

Want dan kan 'k nog even langsgaan om het verschil te claimen (laagste prijs garantie - maar een lagere prijs garanderen en dan nooit kunnen leveren, dat telt natuurlijk niet...) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wilke schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:24:
[...]

Waar, en ook voor een lagere prijs? (op voorraad?)

Want dan kan 'k nog even langsgaan om het verschil te claimen (laagste prijs garantie - maar een lagere prijs garanderen en dan nooit kunnen leveren, dat telt natuurlijk niet...) :P
http://www.cameranu.nl/ar...200mm_3.5-5.6G_IF_ED.html camernu dus o.a. In MM groningen lagen er ook wat, maar dat zag ik alweer een week ofzo geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
RedXraD schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:20:
Dat is sowieso met veel nikon-producten inmiddels zo, de Inca--> nikon.nl switch heeft er even moeilijk mee gedaan, maar op het moment is praktisch alles lekker leverbaar. Body's, flitsers, lenzen.... Op het moment zijn ze niet zo backorderig meer ;)
Behalve de 10.5mm ;(

Heb 'em bij een lokale shop in m'tricht besteld; maar ze doen d'r nogal lang over. Op webshops zie ik ook al 10 tot 14 dagen wachttijd staan. Nou ja, ik wacht wel geduldig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

18-200 VR lag dit weekend ook bij Kamera-express, inclusief een voorraad 70-300 VR, stukje of 4. Eentje dr van zit nu in mijn tas. :D

Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt tussen de 70-300 VR en de 80-200 f/2.8. Gewicht speelde een grote rol voor mij, plus na wat testfotos met de 70-300 VR was ik zeker te spreken over bokeh en de mate van onscherpte die je kan creeeren. Ook gepraat met de heren van KE over wat ik er mee wil doen en uiteindelijk bevestigen ze mijn vermoeden dat f/2.8 leuk is, maar niet helemaal noodzakelijk voor mij.
Gister in Zoo geweest en verder getest, me is happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
nomad85 schreef op maandag 15 januari 2007 @ 21:40:
http://www.cameranu.nl/ar...200mm_3.5-5.6G_IF_ED.html camernu dus o.a. In MM groningen lagen er ook wat, maar dat zag ik alweer een week ofzo geleden.
Ja, ik post dus net zelf dat die 'm ook hebben...maar dus niet voor minder dan 770 euro. Wel voor meer. 60 euro meer, om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wilke schreef op maandag 15 januari 2007 @ 23:17:
[...]

Ja, ik post dus net zelf dat die 'm ook hebben...maar dus niet voor minder dan 770 euro. Wel voor meer. 60 euro meer, om precies te zijn.
had ik niet zo snel gezien.
Een snelle zoektocht voor je leverde me eigenlijk alleen cameranu op, misschien is die dan al niet meer zo goed leverbaar als ik dacht. Vorige week heb ik hem iig nog bij MM groningen gezien, maar daar heb je nu vast weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso zijn er maar twee aanbieders van 699 (klinkt idd een beetje als geen voorraad). Daarna een paar met 749, dus twee tientjes meer voor een echte winkel vind ik geen slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

jammer van de wachttijd maar verder een leuke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Ik ben benieuwd; lijkt me wel een geinig speeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 22:54:
18-200 VR lag dit weekend ook bij Kamera-express, inclusief een voorraad 70-300 VR, stukje of 4. Eentje dr van zit nu in mijn tas. :D

Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt tussen de 70-300 VR en de 80-200 f/2.8. Gewicht speelde een grote rol voor mij, plus na wat testfotos met de 70-300 VR was ik zeker te spreken over bokeh en de mate van onscherpte die je kan creeeren. Ook gepraat met de heren van KE over wat ik er mee wil doen en uiteindelijk bevestigen ze mijn vermoeden dat f/2.8 leuk is, maar niet helemaal noodzakelijk voor mij.
Gister in Zoo geweest en verder getest, me is happy.
Gefeliciteerd.

Mag ik nog wel even vragen wat, naast gewicht, de andere overwegingen waren?
Ik twijfel ook nog steeds en wil eigenlijk lichtsterker glas of op een andere manier wat beters voor mijn 70-300 APO.
Omdat ik eigenlijk lichtsterker wil, heb ik de 70-300 VR (nog) niet echt overwogen, maar bij een 80-200 zou ik ook een 1.4 TC willen om toch bij de 300 te komen.

(De 70-300 zal ik zeker niet verkopen hoor, veel te handig voor vakanties en zo. 18-70 en 70-300 in de tas, niet te veel gewicht, snel klaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 11:45

ForrestX

a click away from satisfaction

zit er ook over te denken om mijn 18-70 te vervangen door de 18-200 VRII...eventueel ook de 70-300APO hiermee te vervangen middeles tele-conv.....

ook de twijfel voor lichtsterker speelt hier een rol...

nog maar eens rustig na denken...hehe

[ Voor 9% gewijzigd door ForrestX op 16-01-2007 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Silent Thunder schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 09:18:
Ik ben benieuwd; lijkt me wel een geinig speeltje
de eerste paar weken neem je 'm zelfs mee naar bed, zo schattig is ie.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
lol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 18:24
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 22:54:
Mag ik je vragen wat je ervoor betaald hebt? Ik zag dat de vraagprijs bij zo'n winkel tegen de 700 euro ligt, terwijl webshops het voor zo'n 550 aanbieden. Is ook deze lens niet voor minder te koop in Duitsland?

Zelf twijfel ik al 'n tijdje tussen de Sigma APO 70-300 (financieel interessant), de Nikon VR 70-300 en de Sigma 70-200 2.8. Opeens kwam daar de overweging voor de Nikon 18-200 VR bij, omdat ik dan de 18-70 lens weer kan verkopen (dat zou kwalitatief niet veel uitmaken in het bereik van 18-70 mm?), maar 1 lens hoef te gebruiken en > 95% van de foto's maak binnen de 200 mm.

Afwegingen:
- zo'n 2.8 lens is voor mij te heavy om overal mee naar toe te slepen (vakanties etc.)
- liever 'n kwalitatief iets mindere foto door een zwakke prestatie in een extreem bereik, dan geen foto
- uiteraard liever 1 lens dan 2

Wat wil ik?
- sportfotografie (outdoor), met kleine scherptediepte
- natuurfotografie, eveneens met kleine scherptediepte

Vanuit die sportfotografie is het maar de vraag of die VR echt zoveel toevoegt, maar in de natuur zie ik daar wel voordeel in.

Zijn er hier mensen die een inschatting kunnen maken van 'de onderlinge kwaliteit' van de 18-200 VR, de 70-300 VR en de sigma 70-300.... en dan op het overeenkomende bereik van pakweg 100-150mm (zodat de extremen wegvallen)? Bij 'kwaliteit' denk ik dan aan scherpe, contrastrijke platen met een zo klein mogelijke scherptediepte. Misschien een onmogelijke vraag, maar ik wil besluiten of het gemak van 1 lens mogelijk kan opwegen tegen een gemis aan bereik (200-300 mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Poplitius schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:39:
[...]

Mag ik je vragen wat je ervoor betaald hebt? Ik zag dat de vraagprijs bij zo'n winkel tegen de 700 euro ligt, terwijl webshops het voor zo'n 550 aanbieden. Is ook deze lens niet voor minder te koop in Duitsland?

Zelf twijfel ik al 'n tijdje tussen de Sigma APO 70-300 (financieel interessant), de Nikon VR 70-300 en de Sigma 70-200 2.8. Opeens kwam daar de overweging voor de Nikon 18-200 VR bij, omdat ik dan de 18-70 lens weer kan verkopen (dat zou kwalitatief niet veel uitmaken in het bereik van 18-70 mm?), maar 1 lens hoef te gebruiken en > 95% van de foto's maak binnen de 200 mm.

Afwegingen:
- zo'n 2.8 lens is voor mij te heavy om overal mee naar toe te slepen (vakanties etc.)
- liever 'n kwalitatief iets mindere foto door een zwakke prestatie in een extreem bereik, dan geen foto
- uiteraard liever 1 lens dan 2

Wat wil ik?
- sportfotografie (outdoor), met kleine scherptediepte
- natuurfotografie, eveneens met kleine scherptediepte

Vanuit die sportfotografie is het maar de vraag of die VR echt zoveel toevoegt, maar in de natuur zie ik daar wel voordeel in.

Zijn er hier mensen die een inschatting kunnen maken van 'de onderlinge kwaliteit' van de 18-200 VR, de 70-300 VR en de sigma 70-300.... en dan op het overeenkomende bereik van pakweg 100-150mm (zodat de extremen wegvallen)? Bij 'kwaliteit' denk ik dan aan scherpe, contrastrijke platen met een zo klein mogelijke scherptediepte. Misschien een onmogelijke vraag, maar ik wil besluiten of het gemak van 1 lens mogelijk kan opwegen tegen een gemis aan bereik (200-300 mm).
precies mijn dilema..behalve dat ik al een Sigma 70-300 APO heb...en wellicht nog wat portretjes en architectuur erbij wil schieten...

ben benieuwd naar de replies op je post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Bij de sportfotografie hangt het er nogal van af wát voor sport je wil gaan doen, bij auto-sport is namelijk f/5.6 samen met verticale VR geweldig omdat dat ideaal is voor pannen, terwijl bij voetbal, hondensport of iets anders waarbij het onderwerp zelf ook beweegt (dus ledematen etc) een f/2.8 lens meer gewenst is.

Als je het over scherptediepte hebt, heb je het ook over bokeh, wat een erg belangrijk criterium zal blijken. De sigma 70-300, sigma 70-200 en afaik de nikkor 18-200 produceren allemaal een fijne bokeh (of iig, overeenkomstig met elkaar, en imho fijn :) ), de AF-D 80-200 imho wat minder ('onrustiger' dan de andere drie). Dat is persoonlijk, maar de bokeh van de AF-D 80-200/2.8 wordt overwegend wat minder gewaardeerd.

Opzich zou door je eerste drie criteria ik gelijk willen roepen: 18-200VR. Alleen omdat je dan aan de sport- en natuurfotografie gaat (en met name die kleine DOF), zou je snel weer voor een 70-200/2.8 of 80-200/2.8 lens gaan als aanvulling op je 18-70. Onthoud wel dat een superzoom nooit de kwaliteit zal kunnen hebben van verschillende lenzen. De sigma 70-300 heb ik zelf ook, en is een erg leuke startlens maar focust wel vreselijk traag en is op 200-300mm niet echt lekker scherp meer.

Bij de sigma 70-200/2.8 MACRO maak ik wel even de noot dat ik er persoonlijk geen goede ervaringen mee heb, met de non-macro variant wél. Ik zeg niet dat de macro-variant slecht is, wellicht had ik een bad sample, maar dat zou ook al wijzen op QC-errors. Test je lens dus goed uit voor je er definitief mee naar huis gaat.

Bij de Nikkor AF-D 80-200/2.8 maak ik dus de noot dat de bokeh je ding moet zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 16-01-2007 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 22:03

botoo

💀 too old to die young

Mijn ervaring is dat, als je graag een kleine DOF zoekt, je dan toch echt aan een lichtsterk objectief moet denken. Het voordeel van een lichtsterk objectief is dat je 'm wel kan afstoppen zodat je een (veel) grotere DOF krijgt, dat gaat omgekeerd niet met een minder lichtsterke en daar helpt VR je ws ook niet.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
Het zijn nuttige gedachtengangen, al zal het lastig blijven om een kwaliteitsvergelijking te geven aan de middenrange. De snelheid van focussen had ik b.v. niet opgenomen, maar is wel degelijk zeer belangrijk (sport... balsporten overigens) en daar betaal ik graag 'n paar honderd euro meer voor. Ook het bokeh-verhaal is belangrijk, maar als ik zo wat foto's zie met diverse lenzen gemaakt, dan is mijn kinderhand snel gevuld en voldoet ook die sigma apo al aardig.

Van Ken Rockwell : "This new 70-300mm VR lens has excellent optics, much better than my beloved Nikon 18-200mm VR at 200mm." Een kenner die aangeeft dat de 70-300 optisch veel meer aan kan dan die 18-200, maar @200mm, dus dat zegt nog niets over de rest van het bereik. Het zegt me wel dat die superzoom minder geschikt is voor het verre werk. Dat zo'n 70-300 softer wordt naarmate hij dichterbij de 300mm komt... jammer, maar wat voor spul moet je wel niet in huis halen om dát aan te kunnen??

Dat de 70-300 VR plastic aanvoelt geef ik niet om, het zal vast niet op de foto's terug te zien zijn en het scheelt blijkbaar in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:23

janklp

FortyTwo Capital

Neem Ken wel met een kleine korrel zout. Hij heeft zeker een erg fijne site maar je moet af en toe wat dingen met een kritische noot bekijken. Dan is het een prima informatiebron.

Persoonlijk zou ik liever een 70-200 lens aanschaffen. 2.8 lichtsterkte is heerlijk weet ik van mijn 50mm prime. Heb nog niet echt ervaring met VR al lijkt me dat ook wel wat.

Ik zou voor het vorige model van de Sigma 70-200 gaan, de non-macro variant. De 18-200 is een leuke en erg nette lens maar het blijft wel een superzoom. Maar dat is maar net hoe jou stijl van fotograferen is. In ieder geval succes met deze lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mag ik je aanraden de reviews van Kennieboy met een twintig kilo zout te lezen? Dat is de enige reviewer die een oordeel kan vellen over een lens die die nog nooit heeft gezien ;)

Even verder zoeken naar wat betere bronnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Poplitius schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:29:
Het zijn nuttige gedachtengangen, al zal het lastig blijven om een kwaliteitsvergelijking te geven aan de middenrange. De snelheid van focussen had ik b.v. niet opgenomen, maar is wel degelijk zeer belangrijk (sport... balsporten overigens) en daar betaal ik graag 'n paar honderd euro meer voor. Ook het bokeh-verhaal is belangrijk, maar als ik zo wat foto's zie met diverse lenzen gemaakt, dan is mijn kinderhand snel gevuld en voldoet ook die sigma apo al aardig.
De bokeh van de 70-300 APO is ook helemaal niet verkeerd, het is de 80-200/2.8 AF-D waar je even mee op moet passen.
Van Ken Rockwell : "This new 70-300mm VR lens has excellent optics, much better than my beloved Nikon 18-200mm VR at 200mm." Een kenner die aangeeft dat de 70-300 optisch veel meer aan kan dan die 18-200, maar @200mm, dus dat zegt nog niets over de rest van het bereik. Het zegt me wel dat die superzoom minder geschikt is voor het verre werk. Dat zo'n 70-300 softer wordt naarmate hij dichterbij de 300mm komt... jammer, maar wat voor spul moet je wel niet in huis halen om dát aan te kunnen??
Ken Rockwell is nou niet de meest objectieve reviewer van het web....

Een 70-300 wordt idd wat softer naar 300mm, wil je dat niet dan moet je naar een sigma 100-300/4 gaan kijken of genoegen nemen met de 200mm die de XX-200/2.8 lenzen je bieden. Mijn ervaring leert dat 200 naar 300 maar een kleine stap is die met wat croppen vaak goed te overbruggen is. Wat je ook kan doen is een 1.4TC voor je XX-200/2.8 kopen en er zo een 300/4 lens van 'maken'.
Dat de 70-300 VR plastic aanvoelt geef ik niet om, het zal vast niet op de foto's terug te zien zijn en het scheelt blijkbaar in gewicht.
Plastic is inderdaad lichter dan staal, maar het is vaak vooral het glas dat een lens zwaar maakt ;)

edit: wel grappig dat de naam Ken R. genoemd wordt, en er gelijk 3 mensen reageren dat je die gast vooral niet te serieus moet nemen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 16-01-2007 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 22:03

botoo

💀 too old to die young

@Popilitius: 'excellent optics' zegt ook niets over DOF, dus veel aan die uitspraak heb je in dat kader niet.
Bijkomend voordeel van grotere lichtsterkte is dat je je het kunt veroorloven om een pola-filter te gebruiken indien gewenst. Bij buitensport fotografie krijg te maken met lucht (duh) en mss water, dan is een pola-filter een overweging :)
Het bijbehorende nadeel van lichtsterker is de prijs . . .

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

neographikal schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:38:
Mag ik je aanraden de reviews van Kennieboy met een twintig kilo zout te lezen? Dat is de enige reviewer die een oordeel kan vellen over een lens die die nog nooit heeft gezien ;)

Even verder zoeken naar wat betere bronnen :P
Thom Hogan is best een goede bron met een uitgebreide review over de 70-300 VR:
http://www.bythom.com/70300VRlens.htm

Best een behoorlijke lens geworden: ideaal als lichte tele nu met AF-S en VR erbij :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

botoo schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:45:

Het bijbehorende nadeel van lichtsterker is de prijs . . .
Voor mij was dat het gewicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik wil nog steeds graag meer fullsize voorbeeldjes zien voordat ik er echt wat over durf te zeggen. Ik heb tot nu toe pas van twee bronnen fullsizes gezien (Nomad niet meegerekend, dat is niet fair tov de lens met het weer waarin hij schoot) waar ik niet warm van werd qua contrast en scherpte.

Eerst eens wat meer zien, dan oordelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

PBase zit vol met fullsize voorbeeldjes van real-life shots, oa hier in de San Francisco Zoo, en hier staat ook een behoorlijk uitgebreide set. Als er rekening gehouden wordt met het gegeven dat niet iedereen zijn camera optimaal heeft ingesteld, danwel in de nabewerking bezig is geweest, zijn de resultaten voor een non-pro lens zeker bemoedigend.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ForrestX schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 10:47:
zit er ook over te denken om mijn 18-70 te vervangen door de 18-200 VRII...eventueel ook de 70-300APO hiermee te vervangen middeles tele-conv.....

ook de twijfel voor lichtsterker speelt hier een rol...

nog maar eens rustig na denken...hehe
18-200 met teleconvertor is geen goed idee. (Ik heb getest met de kenko 2x).
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=134512

Lees dat topic maar eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 10:24:
Mag ik nog wel even vragen wat, naast gewicht, de andere overwegingen waren?
Nu heb ik 1 lens die ik overal mee naartoe neem. Als ik de 80-200 f/2.8 had gekocht had ik ook nog een 70-300G gekocht of een 50-150 f/2.8 (sigma) of een 24-120 VR gewoon iets om extra tele te hebben op reis. Maar aan de andere kant had ik dus weer zoiets van dan heb ik een kwaliteits lens thuis liggen en loop ik in het buitenland met wat minders.
Als ik de 80-200 f/2.8 had gekocht had ik ook monopod gekocht. Hoewel dat nog steeds kan, want de VR kan samen met monopod. Maar vanwege gewicht / comfort / 1/30s shots had ik toch ook monopod gekocht, dus zou de prijs nog verder oplopen.
Wat lopen spelen met scherptediepte in de winkel en ik kon ontwikkelen wat ik wou hebben qua resultaat. Qua sport schiet ik het vooral buiten wat op ISO800 en f/5.6 nog tijden haalt van 1/300s. Als ik nog waterpolo indoors wil schieten ga ik terug naar kleiner bereik. 85mm f/1.8 haalt dan meer uit dan een 80-200 f/2.8 omdat ik ruime shots wil waarop je 2 spelers ziet en geen krappe detail shots.
Poplitius schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:39:
Mag ik je vragen wat je ervoor betaald hebt?
700 euro geloof ik.
Poplitius schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:29:
Voelt als plastic ja, maar vele malen beter dan de 18-70. De lens ligt stabiel en met zoomen is het ook maar 1 element dat naar buiten komt. Ik vind hem degelijk voelen, natuurlijk geen 70-200 VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
Verwijderd schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 22:44:
Wat lopen spelen met scherptediepte in de winkel en ik kon ontwikkelen wat ik wou hebben qua resultaat.
Dat zou voor mij ook de doorslag moeten geven. Alleen schat ik dat in zo'n winkel je onderwerpen al snel erg dichtbij staan en blijft het moeilijk in te schatten wat het doet als je onderwerp verder weg staat. Natuurlijk haalt zo'n 1/2.8 diafragma een kleinere scherptediepte, maar het is óf het één, óf het ander (of iets van 1800 euro). Het beestje moet ook mee kunnen in de backpack en dan zijn zulke resultaten waarschijnlijk wat te hoog gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat het jou over de grootte van de scherptediepte of over hoe mooi de scherptediepte is? De grootte vind ik namelijk nogal tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

Remy schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:50:
[...]
Thom Hogan is best een goede bron met een uitgebreide review over de 70-300 VR:
http://www.bythom.com/70300VRlens.htm

Best een behoorlijke lens geworden: ideaal als lichte tele nu met AF-S en VR erbij :)
Is Thom altijd eerlijk en objectief ( ;)) ? ...zijn recensie over de 18-200 VR liegt er ook niet om namelijk en lijkt wel op die van Ken R. ...

Binnenkort naar Tsjechie...wellicht zijn ze daar goedkoper. Op een Tsjechische site stond de lens voor € 618,-... Is de Nikon garantie nu wereldwijd/europees? MAW is de garantie door Nikon gedekt als ik een objecties in Tsjechie zou kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Poplitius schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 10:57:
...Het beestje moet ook mee kunnen in de backpack en dan zijn zulke resultaten waarschijnlijk wat te hoog gegrepen.
Alleen het derde shot daar van Marsel zou voor een dergelijke lens te hoog gegrepen zijn: de rest is wel haalbaar. Hierbij is het wel zo dat of zeer goeie handheld skills (ondanks de VR) of een goed statief erg belangrijk is, gezien het gevarieerde en soms best beperkte licht daar :)
ForrestX schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:45:
...
Is Thom altijd eerlijk en objectief ( ;)) ? ...zijn recensie over de 18-200 VR liegt er ook niet om namelijk en lijkt wel op die van Ken R. ......
De kwaliteit van de 18-200 VR liegt er ook niet om :) En daarnaast: het zijn altijd meningen, wel eerlijk, maar objectief is een mening nooit helemaal, gezien we allemaal mensen zijn die beïnvloed worden door van alles en nog wat.

[ Voor 30% gewijzigd door Remy op 17-01-2007 11:50 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ForrestX schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 11:45:
[...]

Is Thom altijd eerlijk en objectief ( ;)) ? ...zijn recensie over de 18-200 VR liegt er ook niet om namelijk en lijkt wel op die van Ken R. ...

Binnenkort naar Tsjechie...wellicht zijn ze daar goedkoper. Op een Tsjechische site stond de lens voor € 618,-... Is de Nikon garantie nu wereldwijd/europees? MAW is de garantie door Nikon gedekt als ik een objecties in Tsjechie zou kopen?
binnen Europa wel.
was vorige week nog bij Nikon en pikte het toevallig op uit een telefoongesprek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX

ForrestX

YellowCube schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 12:35:
[...]

binnen Europa wel.
was vorige week nog bij Nikon en pikte het toevallig op uit een telefoongesprek
How sweet... :)

als ie daar ook in de winkels voor dat geld ligt bespaart mij dat dus zo'n € 150.- op de 18-200 VR...en maakt het voor garantie etc niks uit!

[ Voor 5% gewijzigd door ForrestX op 17-01-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poplitius
Neem je ook bestellingen aan?

Even wat anders: zijn er ook weleens succesvolle inkoopacties op stapel als het gaat om lenzen? Even zoeken levert enge verhalen op, maar er moet toch een vorm te bedenken zijn waarbij de leverancier (webshop?) alle individuele betalingen afhandelt?

Ik ben niet op zoek naar het antwoord op de vraag 'wat is de meest veilige inkoopactie', maar vraag me af of zoiets nog voorkomt. Er zullen toch genoeg lenzen zijn (b.v. 50mm 1.8) waarbij je wat kan doen met consumentenvereniging? Overigens geen goed plan om de interesse in zoiets te peilen in een algemeen objectieventopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Even een algemeen objectievenvraagje aan de Nikonions hier. Ik ben momenteel in bezit van een simpele set met als basis mijn D50. Over een maandje sta ik weer op mijn snowboard en ik ben zéker van plan om dat ding mee te nemen, ja ook de piste op! Ik heb een hele stevige rugtas waar hij warm en veilig in kan, daar durf ik zelfs op te vallen.

Goed, wat ik eigenlijk vragen wilde. Welk bereik is het lekkerst om mee de piste op te nemen? De mooie bergen zijn natuurlijk cliché en dan is het fijn om een beetje groothoek te hebben. Maar ik wil vooral eens kijken wat ik wat actiefoto's kan maken. Een fisheye (voor in de halfpipe en rails) is echt fenomenaal, maar dat vind ik iets teveel om aan te schaffen. Heeft er iemand tips wat betreft het bereik? Omgeving-/actie-/groepfoto's?

Ik heb even gekeken naar de Sigma 10-20 of natuurlijk toch de fisheye, ik ben echt verliefd op fish. Maargoed, die koop ik ooit nog wel, dat vind ik momenteel teveel van 't goede. Tele is niet echt handig op de piste hè? Ik denk dat ik die thuis laat. Misschien blijft het toch gewoon bij de 18-70 (Nikkor).

Dan nog even wat betreft een polarisatiefilter, dat zou mooi uit kunnen komen in de sneeuw, klopt dat? Is dat het aanschaffen waard? Maarja, dan moet ik wel eerst even weten welke lens ik het vaaktst gebruiken ga, dan koop ik voor die lens een pola. Algemene wintersport-fotografie-tips zijn ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Voor actiefoto's in het park kun je het beste wat groothoek hebben, zeker met grote kickers die je er helemaal op wil hebben. De 18-70 lijkt me dus de beste keuze daarvoor. Als je echter gaat poederen of raceskiën/-boarden wil fotograferen kan je weer beter wat tele op zak hebben.
Polafiler lijkt me zeker wel nuttig/mooi, lekker blauwe luchten en zolang het niet bewolkt/mistig is heb je toch licht in overvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

in mijn ervaring is het meenemen van meerdere lenzen op de piste niet verbijsterend handig.
Het is best wel een geklooi om lenzen te wisselen.
Stoppen, ski's/board af, handschoenen uit, tas af, camera pakken, lens eraf, andere lens erop en dat alles, niet zelden scheefstaand, op de gladde sneeuw. Het hoort uiteraard een beetje bij een SLR camera, maar dat gedoe met handschoenen, scheve pistes en sneeuw maakt het net wat ongemakkelijker.
Een lens met een beetje bereik (zoals de 18-70) is dan wel prettig. Lekker stukje groothoek en een beetje tele.
Overigens kan een echte stevige telelens best wel van pas komen. Stel dat je wat actie vast wilt leggen, dan kan je dat van een goede afstand doen zonder dat de persoon gelijk mini op de foto komt en je hebt daardoor wat meer tijd om wat meer actie mee te pakken. Een persoon die van de berg glijdt is sneller voorbij dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

GsJosh schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:14:
Even een algemeen objectievenvraagje aan de Nikonions hier. Ik ben momenteel in bezit van een simpele set met als basis mijn D50. Over een maandje sta ik weer op mijn snowboard en ik ben zéker van plan om dat ding mee te nemen, ja ook de piste op! Ik heb een hele stevige rugtas waar hij warm en veilig in kan, daar durf ik zelfs op te vallen.

Goed, wat ik eigenlijk vragen wilde. Welk bereik is het lekkerst om mee de piste op te nemen? De mooie bergen zijn natuurlijk cliché en dan is het fijn om een beetje groothoek te hebben. Maar ik wil vooral eens kijken wat ik wat actiefoto's kan maken. Een fisheye (voor in de halfpipe en rails) is echt fenomenaal, maar dat vind ik iets teveel om aan te schaffen. Heeft er iemand tips wat betreft het bereik? Omgeving-/actie-/groepfoto's?

Ik heb even gekeken naar de Sigma 10-20 of natuurlijk toch de fisheye, ik ben echt verliefd op fish. Maargoed, die koop ik ooit nog wel, dat vind ik momenteel teveel van 't goede. Tele is niet echt handig op de piste hè? Ik denk dat ik die thuis laat. Misschien blijft het toch gewoon bij de 18-70 (Nikkor).

Dan nog even wat betreft een polarisatiefilter, dat zou mooi uit kunnen komen in de sneeuw, klopt dat? Is dat het aanschaffen waard? Maarja, dan moet ik wel eerst even weten welke lens ik het vaaktst gebruiken ga, dan koop ik voor die lens een pola. Algemene wintersport-fotografie-tips zijn ook welkom.
Je kan natuurlijk ook gewoon een groot pola filter kopen, bijv 67mm of 77mm. Daarnaast koop je wat step-down ringen en dan kan je je filter op elke lens gebruiken. tele lijkt me idd niet fijn, alhoewel, wat jumps met een tele zijn beter vast te leggen dan met een 18-70, omdat je dan wel heel dichtbij moet staan. Heb je de ruimte dan zou ik niet je tele achter laten.
ND-filters is misschien ook wel handig, maar dat weet ik niet.
Tussen een fish en UWA kun je kijken hoe goed je kan de-fishen, want hoewel het een compromis is, is het dus wel wat extra's, je hebt een beetje beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Wilko schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:21:
Polafiler lijkt me zeker wel nuttig/mooi, lekker blauwe luchten en zolang het niet bewolkt/mistig is heb je toch licht in overvloed.
Dat is een leuk voordeel van de pola ja. Het belangrijkste is denk ik op zo'n snowshoot dat een pola het licht weerkaatst in de sneeuw grotendeels wegneemt. Anders reflecteert je sneeuw als een gek.
Met een pola houd je meer het "pure" zonlicht over, en krijg je niet de vele glinsteringen die je ook bijvoorbeeld op een motorkap van een auto ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GsJosh schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:14:
Over een maandje sta ik weer op mijn snowboard en ik ben zéker van plan om dat ding mee te nemen, ja ook de piste op! Ik heb een hele stevige rugtas waar hij warm en veilig in kan, daar durf ik zelfs op te vallen.
Ik was eigenlijk een beetje nieuwsgierig naar welke tas jij nu hebt om te boarden... ben ook nog aan het kijken namelijk :). Lijkt me makkelijk als je reageert in het Tassen topic om te veel non lens zooi in dit forum te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mensen, ik gooi het hier even in de groep.

Ik zit te denken over het opruimen van het groothoek segment van m'n lenzen collectie. De 35-70 en de 28-80 en waarschijnlijk ook de 18-55 zouden er dan uit gaan. Daarvoor in de plaats moet er 1 lens komen.
Hierbij denk ik aan:
- Nikon 28-105
- Nikon 24-85/2.8-4 D IF
- Nikon 24-85/3.5-4.5 G IF-ED

Laatste is een ED en AF-S lens maar lijkt geen macro optie te hebben, wat de eerste 2 wel hebben. De 28-105 is van dezelfde generatie als m'n geliefde 28-80D. De 24-85 heeft een wat beter bereik aan de groothoek kant en heeft een lekker grote filtermaat.

De eerste en de derde zijn voor ongeveer dezelfde prijs 2e hands te vinden. De 2e is een flink stuk duurder.

Gedachten? andere tips in deze prijs- en kwaliteitsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:09:
Mensen, ik gooi het hier even in de groep.

Ik zit te denken over het opruimen van het groothoek segment van m'n lenzen collectie. De 35-70 en de 28-80 en waarschijnlijk ook de 18-55 zouden er dan uit gaan. Daarvoor in de plaats moet er 1 lens komen.
Hierbij denk ik aan:
- Nikon 28-105
- Nikon 24-85/2.8-4 D IF
- Nikon 24-85/3.5-4.5 G IF-ED

Laatste is een ED en AF-S lens maar lijkt geen macro optie te hebben, wat de eerste 2 wel hebben. De 28-105 is van dezelfde generatie als m'n geliefde 28-80D. De 24-85 heeft een wat beter bereik aan de groothoek kant en heeft een lekker grote filtermaat.

De eerste en de derde zijn voor ongeveer dezelfde prijs 2e hands te vinden. De 2e is een flink stuk duurder.

Gedachten? andere tips in deze prijs- en kwaliteitsklasse?
Gedachten? ik zou voor de 18-70 AF-S ED D gaan, heb je praktisch hetzelfde bereik en lichtsterkte als de laatste twee, maar een stuk meer groothoek. Ook AF-S en ED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Gedachten:
* In hoeverre geef je om lichtsterkte?
* Vind je macro interessant?
* De 28-105 heeft meer overlap met de 70-300 dan de andere twee
* 4mm extra groothoek kan toch best handig zijn soms, zeker als je besluit de 18-55 weg te doen
* Verder is er een tooltje beschikbaar (kwam laatst nog langs hier) om grafiekjes te maken van de focal lengths in je foto's. Kan ook erg handig zijn.

edit: de 18-70 heeft geen macro, for your information.

[ Voor 8% gewijzigd door Wortelsoep op 21-01-2007 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wilko schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:18:
Gedachten:
* 4mm extra groothoek kan toch best handig zijn soms, zeker als je besluit de 18-55 weg te doen
* Verder is er een tooltje beschikbaar (kwam laatst nog langs hier) om grafiekjes te maken van de focal lengths in je foto's. Kan ook erg handig zijn.

edit: de 18-70 heeft geen macro, for your information.
Dan kies je voor de sigma 17-70 en vergeet je de AF-S. Tenzij je echt 1:1 macro wilt, dan koop je er een sigma 50mm of 70mm bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Wilko schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:18:
Gedachten:
Niet super. Als ik dat nodig heb komt de 50mm wel tevoorschijn
Ja, en vaak nog in een opwelling ook. Een "echte" macro lens zit er voorlopig nog niet in.
Beetje overlap is geen ramp. Ik heb m'n lens gebruik al 's bekeken. In 18-30mm doe ik bijzonder weinig. Groothoek begint bij mij rond de 35 mm, zit verder vaak rond de 65-80mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
In dat geval lijkt de 1e me de beste keus. Daar plaats ik wel even een kanttekening bij dat ik de prestaties van geen van de lenzen ken, dus wat ik zeg is puur op specs gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wijnands schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:23:
Beetje overlap is geen ramp. Ik heb m'n lens gebruik al 's bekeken. In 18-30mm doe ik bijzonder weinig. Groothoek begint bij mij rond de 35 mm, zit verder vaak rond de 65-80mm.
Is dat omdat het tooltje de mm's omrekend naar 35mm? Dan zal je alleen met je kitlens < 35 mm komen. Als je die niet zo vaak gebruikt zal dat je gegevens qua groothoek gebruik vertekenen.

Waarom niet bv de 18-135? van Nikon? Zit in je meest gebruikte mm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:53:
[...]

Is dat omdat het tooltje de mm's omrekend naar 35mm? Dan zal je alleen met je kitlens < 35 mm komen. Als je die niet zo vaak gebruikt zal dat je gegevens qua groothoek gebruik vertekenen.

Die lens is nou niet echt een voorbeeld van kwaliteit, jammer genoeg. Veel vervormingen, vignettering en jammerlijke scherpte van wat ik er van begreep. Dan zijn lenzen met wat minder zoom een betere keuze :)

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 21-01-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
littlejoannes schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:53:
[...]

Is dat omdat het tooltje de mm's omrekend naar 35mm?
Nee
Omdat 'ie los knap aan de prijs is, geen macro optie heeft en behalve een knappe bokeh verder niet zo veel sterke punten lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dat ik het zeg, maar ik ben bang dat je voor de lenzen die jij noemt ongeveer niets terug gaat krijgen bij verkoop.
De 28-80 is een magic stuk plastic (ik heb hem ook) maar op bijvoorbeeld marktplaats heb ik er pas een verkocht zien worden voor 2 tientjes of zo.
De 18-55... oke, daar krijg je (met geduld en mazzel 80 euro voor)
De 35-70 (Leuke lens trouwens) brengt ongeveer 2-4 tientjes op.
Totaal... Oke, rond de 160 euro, maar nogmaals geduld en mazzel moet je daar zeker voor hebben.

Je zegt dat je vaak het stuk tussen 65-80 gebruikt en mijn gok is dat als je meer lengte hebt, die dan ook wel gaat gebruiken.
Heb je de 24-120 al eens overwogen? Je ziet ze niet zo vaak op bijvoorbeeld marktplaats, maar ze komen wel eens langs. Een redelijke prijs voor de Non-VR kan ik je zo niet geven, maar een redelijke prijs voor de VR versie is ongeveer 400 euro.

Wil je voor veel minder klaar zijn, overweeg dan de 28-105 2.8/4.0 van Sigma eens. Het is natuurlijk een andere kwaliteit van bouw, maar met die van mij heb ik hele mooie platen geschoten en dan ben je op marktplaats voor rond de 150 euro klaar.
Volgens mij ben jij ongeveer een hobby fotograaf van mijn kaliber en dan zal je aan die Sigma qua kwaliteit (vignetering, CA en dergelijke) geen probleem met deze lens hebben.

Welke lens je ook kiest, ik zou die 18-55 niet wegdoen. Ja, hij levert mischien wel 80 euro op, maar als je een keer dat korte stukje nodig hebt, heb je het niet bij je, of moet je het gaan kopen en als je haast hebt, betaal je beduidend meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

RedXraD schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:02:
[...]

Die lens is nou niet echt een voorbeeld van kwaliteit, jammer genoeg. Veel vervormingen, vignettering en jammerlijke scherpte van wat ik er van begreep. Dan zijn lenzen met wat minder zoom een betere keuze :)
Ondertussen is Klaus van Photozone.de terug van vakantie en heeft als eerste de 18-135 aan een grondige test onderworpen. Ik moet zeggen dat de resultaten niet tegenvallen, ik had erger verwacht.
Quality-wise the Nikkor AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 G IF-ED DX positioned itself between the AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G and the AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G VR - just as you would/should expect it regarding the zoom range and complexity of design and there´s really nothing bad about it. The resolution figures alone are already pretty impressive and even more so when taking the rather extreme 7.5x zoom range into account. The center resolution is excellent throughout the range. As to be expected the border performance suffers a bit at 18mm and less so at 35mm but it´s still pretty good here. Resolution is a real strength of the lens. Typical for most dedicated APS-C zooms the vignetting figures aren´t quite as good - at 18mm and 135mm @ wide-open aperture the results are rather dismal to a degree where you may even call it under-designed - obviously a result of cost-cutting measurements. At 18mm the lens also suffers a bit from rather hefty barrel distortions but this is quite typical for a lens in this class. CAs can be visible without being excessive although purple fringing can intensify the effect quite a bit in extreme contrast situations. The build quality of the lens is decent though Nikon has overdone it a little with the plastic mount. All-in-all a good consumer grade lens and maybe the current value king in Nikon land. If you´re shopping in this lens class there´re probably no reasons anymore to consider third-party alternatives
Hij gaat overigens binnenkort ook de Macro 105mm 2.8 VR testen, waar ik best nieuwsgierig naar ben... :)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.