Verwijderd schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 22:53:
Ik zit al tijdje na te denken over tele, nu heb ik een klein meevallertje dus is de jacht gestart. De 70-300 VR kwam in gedachten, maar de 80-200 f/2.8 ziet er niet te ver boven (qua geld)
70-300 VR
+ VR, AF-S (snel, snelle schakeling naar MF), CA en Distortion goed.
- VR is minder voor je batterij, wordt langer tijdens zoom
80-200
+ f/2.8, wordt niet langer met zoomen, AF is goed op D70s, CA etc goed
- gewicht
Van de zomer heb ik NK wakeboarden bezocht en dat was fun om te schieten, dus zoiets zou ik meer willen doen, nou red ik met me 70mm momenteel niet veel, dus wil ik meer tele (surfers schieten, marathon, mountainbiken ofzo) Beide lenzen hebben voor en nadelen.
De 80-200 heeft zn scherpte, lichtsterkte (fijn spelen met scherptediepte). De 70-300 heeft zn VR, AF-S en licht gewicht.
Kijk in de dierentuin is die VR wel handig (zitten best stil die beesten), maar sport is juist de f/2.8 handiger of niet? Gewicht speelt ook een rol. Zeulen met een lens van 1,3 kg is niet mis, maar ik zie sportjournalisten vanuit de hand schieten met 70-200 lenzen, dus tis niet onmenselijk. Ik zie hier ook genoeg mensen met zware lenzen. Of hebben die allemaal sherpa's?? Een goede neckstrap, monopod is wel handig gok ik.
PS De bokeh van die 80-200 is mooi in mijn ogen (mijn mening), svp dus geen discussie hierover bokeh is geen criteria voor mij.
Ik kan wel wat voor je antwoorden, ik heb de 70-300VR gehad. Heb hem terug gebracht, niet omdat hij niet beviel, maar omdat ik er eigenlijk geen geld voor had. Ik mocht hem testen van de winkel, zodoende dat ik dat ook deed.
De 70-300VR levert mooi contrastrijke foto's op, heeft inderdaad snelle focus, is mooi stil met focussen, etc. Ook de VR is fijn, want hoewel je onderwerpen bewegen hebben ze veelal geen 1/400e sluitertijd nodig, maar jij op 300mm normaal wel, dus heeft VR nog steeds voordeel. Bovendien herkent het panning, dus daarbij helpt het zeker. Dat werkt namelijk erg goed, hij helpt heel duidelijk bij pannen, echt super! Bovendien is hij 300mm en dat is wel een verschil met de 200mm die de 80-200 heeft. Nadeel is dat hoewel hij interne focus heeft, hij niet intern zoomt, dat niet alleen, het voorelement draait tijdens het zoomen (niet tijdens focussen uiteraard). Kortom, een pola wil wel, maar wanneer je gaat zoomen moet je het weer aanpassen. Uiteraard is de lens niet heel lichtsterk. Je zoeker zal wat donkerder zijn, dit merk je alleen in donkere ruimtes, overdag is het zo licht dat dit àbsolúút geen probleem is. Kortom, een fijne lens. Bokeh van de lens is me trouwens absoluut positief bij gebleven, dus ook dat is super. Build is trouwens ook meer dan voldoende (gelijk aan je 18-70 in veel opzichten).
Wat me wat tegenviel is de absolute scherpte van de lens, het is niet slecht, maar mijn 105mm macro is duidelijk scherper. Van de 70-200 serie e.d. wordt altijd gezegd dat ze niet onderdoen qua primes, de 70-300VR doet dat wel mijn inziens. Daarentegen lijkt het alsof je op goede dagen gaat fotograferen vooral, dan heb je genoeg licht, een beetje afstoppen helpt eigenlijk altijd al een heleboel.
Ik kan je geen goed oordeel geven over je keuze, omdat ik de 80-200 niet ken. Wel heeft hij (tenzij je 2e hands goed zoekt naar de af-s versie) een langzamere focus, of dat vervelend is moet je zelf bedenken.
Een stukje terug heb ik een test opgezet over de 70-300VR, ik weet niet of je die al hebt gezien.