Net even een vlot testje gedaan tussen de Nikkor AF-S 18-70/3.5-4.5 ED D van
Gsjosh en mijn sigma 17-70/2.8-4.5 IF DG Macro. Het is een vlotte test geweest, maar het komt op het volgende neer:
De Sigma wint het op:
- Scherpte op het tele-eind
(weinig/matig)
- Minder Chromatische Abberaties
(weinig)
- Minder vignettering
(significant)
- Minder vervormingen
(significant)
- Betere build
(weinig/matig)
De Nikkor wint het op:
- Scherpte in het groothoek gebied
(weinig/matig)
- Focus-snelheid, AF-S is geweldig
(significant)
Het commentaar tussen haakjes geeft aan hoe groot de verschillen tussen beide lenzen waren.
De sigma verliest het dus flink in focus-snelheid, mede omdat door de macro-functie hij nog een slagje langer moet zoomen, de macro-functie zelf is natuurlijk weer een voordeel, maar dat zijn dingen die uit de specificaties te halen zijn, en waarbij ik in
deze opstelling laat zien hoever die functie gaat.
Wat opvallend was, was dat 70mm bij de sigma gewoon 5 tot 10mm meer tele leek te zijn dan de Nikkor. Of de nikkor tekort kwam of de sigma iets teveel had is voor ons niet echt te testen, maar opmerkelijk is het zeker. Een ander opvallend puntje was dat er wat betreft het 'Sigma-geel' weinig te bekennen was (nou kan dat ook zijn omdat ik de witbalans ben vergeten vast te zetten

).
De conclusie is dus eigenlijk: als je één van deze twee objectieven hebt, blijf er lekker mee schieten tot je hem wilt vervangen voor een ander objectief buiten deze twee. Ze zijn sterk aan elkaar gewaagd en hebben allebei hun voors en tegens. Deze test is vooral handig voor mensen die een objectief nieuw aan willen schaffen, omdat ze op deze manier kunnen beoordelen wat beter bij hun stijl van fotograferen past.
Testpics volgen, ik denk dat 31 MB aan foto's een beetje teveel dataverkeer gaat genereren voor mijn webhost
[
Voor 3% gewijzigd door
Henk op 26-01-2007 23:36
]