Het grote Nikonmount-objectieven-topic V4.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 8.833 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Ik vind deze test overtuigender. Qua plaatjes dan :-)

http://dc.watch.impress.c...view/2006/12/01/5154.html

Wie vertaald even? :+

[ Voor 17% gewijzigd door Leeuwarden op 01-12-2006 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Overtuigender, not really. Ik vind hem flink soft op 300 en op 70mm wideopen. Hij lijkt ook last te hebben van een gebrek aan contrast :) De hoeveelheid sharpening die ik moet loslaten op die shots op 300mm is gewoon behoorlijk belachelijk, 100% x 1px + 200% 0.3px USM, dan wordt het acceptabel (vage is dat hij amper wint met afknijpen). Ik hoop dat het een exemplarisch iets betreft, ik word er iig niet wild van :)

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 01-12-2006 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22
Leeuwarden schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 18:45:
[...]

Ik vind deze test overtuigender. Qua plaatjes dan :-)

http://dc.watch.impress.c...view/2006/12/01/5154.html

Wie vertaald even? :+
Mag ik mijn eigen interpretatie geven?

Ik heb niet alle shots bekeken, maar ik vind het erg tegenvallen. Ik denk dat deze lens optisch niet mee kan met de tegenhanger van Canon (70-300 IS USM) maar verwacht toch dat de prijs ongeveer gelijk is.

Het lijkt erop dat de Nikkor geen draaiend front heeft, een Pré

In het algemeen mist de lens wijd open op 300, maar ook al op 70mm de absolute scherpte. Contrast is niet denderend en mist bovendien wat in het engels wel 'accutance' heet. een gebrek aan microcontrast wat hij deelt met de Canon 70-300 DO IS USM.

De VR zal naar verwachting op hoog niveau liggen, Nikon heeft in haar laatste stel introducties daar goede dingen op laten zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Nee, is bepaald niet super. VR is uiteraard leuk maar verder raak ik niet onder de indruk, lijkt nauwelijks beter dan m'n 70-300G.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wijnands schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 19:59:
Nee, is bepaald niet super. VR is uiteraard leuk maar verder raak ik niet onder de indruk, lijkt nauwelijks beter dan m'n 70-300G.
Dat zou me niet verbazen, maar heb even geen D80/70-300G voorbeeldshots bij de hand om te vergelijken.... Daarom heb ik dat even eerder niet genoemd.

Ik kan wel wat met de shots, maar het kost 2 stappen aan USM:

1pixel op 100% gevolgt door 0.2 pixel 100% (of wat zwaarder nog).

Dat is gewoon erg veel en typerend voor de low-end 70-300 Zooms.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 01-12-2006 20:02 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Oh... :'(

Nou ja... beter dan de d die ernaast staat toch? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

dus eigenlijk waar het allemaal een beetje om begon was dat ik aan het kijken was naar een tele-lens die goed presteert. Deze lens lijkt echt niet beter dan mijn 70-300 van sigma.
Kortom, nikon bied eigenlijk niks goeds tussen hun 70-300 en 80-200 .....een prijsverschil tussen die 2 van 700 euro. Waarbij de 80-200 zoals ik al zei geen af-s heeft, wat toch echt niet meer kan, het is dan ook eigenlijk een oude lens. De sigma 70-200 2.8 is dan heel fijn, ware het niet dat sigma nogal QC problemen heeft.....Kortom, ik baal nog steeds.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
nomad85 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 20:50:
dus eigenlijk waar het allemaal een beetje om begon was dat ik aan het kijken was naar een tele-lens die goed presteert. Deze lens lijkt echt niet beter dan mijn 70-300 van sigma.
Kortom, nikon bied eigenlijk niks goeds tussen hun 70-300 en 80-200 .....een prijsverschil tussen die 2 van 700 euro. Waarbij de 80-200 zoals ik al zei geen af-s heeft, wat toch echt niet meer kan, het is dan ook eigenlijk een oude lens. De sigma 70-200 2.8 is dan heel fijn, ware het niet dat sigma nogal QC problemen heeft.....Kortom, ik baal nog steeds.
Met een trial versie van imatest naar de winkel (eerst even thuis leren bedienen). een slecht exemplaar sigma pak je er met imatest snel uit, dan zijn er namelijk vrij stevige scherpte verschillen in de verschillende hoeken. (zo weet Klaus van Photozone veelal of een sample die hij getest heeft representatief was, maar niet altijd helaas, zie twijfel over de 70-200 2.8 IS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik zag een engelse handelaar op ebay met een partij 180mm's voor zo'n 400, is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Waarom zou non-AF-s niet meer kunnen? Die 80-200 is rap zat, iig voor de dingen die ik er mee doe :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ben juist zo blij met af-s op mijn 18-70.
Bovendien is de schroevendraaier van de D50 niet zo super, zeker met zo'n zware lens.
Ik heb een keer een D200 vast gehad, mijn sigma 70-300 erop gezet en dat ging echt rapper.
Zeker zo'n zware lens zou ik niet zonder af-s willen denk ik.

Een prime is wel heerlijk scherp, maar niet heel veelzijdig op locatie..de benenzoom is niet altijd mogelijk. Maar het is idd wel gaaf zo'n prime, wat een scherpte e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:23

janklp

FortyTwo Capital

Ik heb even een vraag. Ik heb een beetje mijn twijfels bij de scherpte van mijn 18-70mm 2e hands gekochte lens. Even met statief paar voorbeeldfoto's gemaakt. Zouden jullie de Scherpte eens willen bekijken?

Foto 1: f6.3, 1.3 seconde belicht op statief
Crop uit foto 1

Foto 2: f4.5, 1.0 seconde belicht op statief
Crop uit foto 2

Wat vinden jullie hiervan? Alles geschoten met Iso 200. Is dit een duidelijk voorbeeld af suggeren jullie een andere methode die ik even uit kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Een methode met beter licht zou ik es proberen; dit zijn in ieder geval extreme belichtingssituaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Silent Thunder schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:57:
Een methode met beter licht zou ik es proberen; dit zijn in ieder geval extreme belichtingssituaties :)
En zelfontspanner of afstandsbediening gebruiken om trillingen uit te sluiten :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

ThunderNet schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:58:
[...]

En zelfontspanner of afstandsbediening gebruiken om trillingen uit te sluiten :)
Dat heb ik ook gedaan :) Van trilling kan bijna geen sprake zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Januszjes schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 21:37:
Ik heb even een vraag. Ik heb een beetje mijn twijfels bij de scherpte van mijn 18-70mm 2e hands gekochte lens. Even met statief paar voorbeeldfoto's gemaakt. Zouden jullie de Scherpte eens willen bekijken?

Foto 1: f6.3, 1.3 seconde belicht op statief
Crop uit foto 1

Foto 2: f4.5, 1.0 seconde belicht op statief
Crop uit foto 2

Wat vinden jullie hiervan? Alles geschoten met Iso 200. Is dit een duidelijk voorbeeld af suggeren jullie een andere methode die ik even uit kan proberen?
Mijn eerste indruk is zeeeeker niet slecht...
dSLR's gooien standaard wat weinig scharpening op platen, omdat sharpening een destructieve bewerking is

Een vrij lichte USM 0.3 100% maakt de plaat behoorlijk okay.

De licht softe hoeken op 4.5 zijn normaal voor deze lens.

Jpegs uit de cam?
Scherpte settings in de cam? (geef daarbij even min en max waarde aan, ikke canonian dus niet 100% bekend met nikon instellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Ronald schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:02:
[...]

Mijn eerste indruk is zeeeeker niet slecht...
dSLR's gooien standaard wat weinig scharpening op platen, omdat sharpening een destructieve bewerking is

Een vrij lichte USM 0.3 100% maakt de plaat behoorlijk okay.

De licht softe hoeken op 4.5 zijn normaal voor deze lens.

Jpegs uit de cam?
Scherpte settings in de cam? (geef daarbij even min en max waarde aan, ikke canonian dus niet 100% bekend met nikon instellingen)
HEt zijn rechtstreekse jpg's uit de cam inderdaad. Ik heb niets aan extra scherpte toegevoegd dus zou die instellingen daar niet van kunnen geven. Zal anders morgen in een wat beter belichte ruimte nog wel zo'n proefje doen.

Maar zo 1,2,3 zien jullie er niets aan?

Nog 2 fullsizes:
Foto 1: f4.5 met flits
Foto 2: f6.3 met flits

[ Voor 9% gewijzigd door janklp op 01-12-2006 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Kan er niks vreemds aan ontdekken, contrast is zo lastig te zien, maar de scherpte is erg oke. De 4.5 crop is domweg scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

neographikal schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:17:
Kan er niks vreemds aan ontdekken, contrast is zo lastig te zien, maar de scherpte is erg oke. De 4.5 crop is domweg scherp.
Dan zal ik wel een beetje paranoide zijn over de scherpte. Gelukkig ben ik nu weer gerustgesteld :) Vond vooral het dartbord niet echt scherp er uit zien maar kennelijk verbeeld ik het me.

Morgen komt mn Hoya Pro 1 Polarizer binnen. Gekocht voor 35 euro :) Ben benieuwd naar de effecten van zo'n polarizer. Zie altijd super mooie platen icm een polarisatiefilter voorbijkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Januszjes schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:07:
[...]

HEt zijn rechtstreekse jpg's uit de cam inderdaad. Ik heb niets aan extra scherpte toegevoegd dus zou die instellingen daar niet van kunnen geven. Zal anders morgen in een wat beter belichte ruimte nog wel zo'n proefje doen.

Maar zo 1,2,3 zien jullie er niets aan?

Nog 2 fullsizes:
Foto 1: f4.5 met flits
Foto 2: f6.3 met flits
Ik zeg: Lekker fotograferen. die lens is goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Scherpte is niet eens zo bar belangrijk imo, dat is met wat sharpening vaak heel christelijk te verscherpen. Contrast en bokeh zijn een stuk lastiger heel netjes te fiksen en dat is bij de 18-70 gewoon in orde, lekker fotograferen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

neographikal schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:25:
Scherpte is niet eens zo bar belangrijk imo, dat is met wat sharpening vaak heel christelijk te verscherpen. Contrast en bokeh zijn een stuk lastiger heel netjes te fiksen en dat is bij de 18-70 gewoon in orde, lekker fotograferen dus :)
Ja klopt, maar scherpte is ook een sterk punt van de 18-70 dus ik verwachtte dat die ook gewoon goed zou zijn. Kennelijk is daar dus niets mis mee. Dat lekker fotograferen ga ik zeker doen met deze lens. Heb hem vooral gekocht omdat ik in februari naar Lapland op vakantie ga, anders had ik nog even gewacht met de aankoop. Maar wil de lens goed meester zijn zodat het op vakantie niet aan lenservaring verbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Gewoon ff 1000 plaatjes schieten. Kan niks mis ontdekken. Schiet 's buiten wat met fatsoenlijk licht.

Had vorig weekend ook maar weer 's de polarizer afgestoft (ding een jaar of 10 al niet meer gebruikt) maar dat ben ik toch aardig kwijt, moet weer goed oefenen. :(

[ Voor 14% gewijzigd door Wijnands op 01-12-2006 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik wil ook een pola filter, maar wel voor een christelijk bedrag, alhoewel ik agnost ben. Nee even serieus, ik zoek een pola filter met 67mm draad, maar ben niet van plan daar 140 euro voor neer te leggen.
Heb sinds vandaag een creditcard dus kan overal kopen :P....maar doe je wel een lief eerlijk winkeltje :+

Iets meer in de buurt van 40 of 50 euro waarbij ik niet moet zoeken naar enige overgebleven scherpte en contrast, maar het nog gewoon in orde is. Nou heb ik geen ervaring met pola's, behalve die ik geleend had op een meeting van arjan. Vond het gaaf om te zien wat hij deed, maar slechts een half uurtje mee gespeeld met niet ideale omstandigheden.

Ik wil de wereld iets blauwer maken en zelf af en toe reflecties killen (ik zoek dus geen sky filter).

Wat zijn behalve hoya pro1 en b+w stuff ook goede pola's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

nomad85 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:47:
ik wil ook een pola filter, maar wel voor een christelijk bedrag, alhoewel ik agnost ben. Nee even serieus, ik zoek een pola filter met 67mm draad, maar ben niet van plan daar 140 euro voor neer te leggen.
Heb sinds vandaag een creditcard dus kan overal kopen :P....maar doe je wel een lief eerlijk winkeltje :+

Iets meer in de buurt van 40 of 50 euro waarbij ik niet moet zoeken naar enige overgebleven scherpte en contrast, maar het nog gewoon in orde is. Nou heb ik geen ervaring met pola's, behalve die ik geleend had op een meeting van arjan. Vond het gaaf om te zien wat hij deed, maar slechts een half uurtje mee gespeeld met niet ideale omstandigheden.

Ik wil de wereld iets blauwer maken en zelf af en toe reflecties killen (ik zoek dus geen sky filter).

Wat zijn behalve hoya pro1 en b+w stuff ook goede pola's?
2 woorden: ebay & hongkong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

maar kan ik dan wel gewoon zoeken op B+W e.d. of moet ik dan ook op andere merken gaan zoeken..kan ik gewoon de bekende merken goedkoper krijgen, of moet ik dan japanse/chinese e.d. namen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:25

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Topicstarter
Ik heb net ook even gauw wat test shots gemaakt met mijn 18-70, ik ben er zelf eigenlijk nooit echt wild van geweest behalve dan het gevoel dat het objectief geeft.

http://www.priyantha.nl/tweakers/index.php?dir=Gekke_Nikkor/
Staan ze full size, ik heb drie verschillende brandpuntsafstanden genomen.
De eerste is Wide-Open(3.5 of 4.5) Tweede is op F8 en derde op F10, Exif is gewoon intact :) Is een JPG Basic uit de camera RAW's heb ik ook, maar te lui om te converten volgens mij :P

edit:
Aaai ik zie dat de laatste foto iig bewogen is :P Geen statief enzo...

[ Voor 8% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 01-12-2006 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

nomad85 schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:01:
[...]

maar kan ik dan wel gewoon zoeken op B+W e.d. of moet ik dan ook op andere merken gaan zoeken..kan ik gewoon de bekende merken goedkoper krijgen, of moet ik dan japanse/chinese e.d. namen zoeken?
Ik zou zelf voor Hoya's gaan :) en daar kun je gewoon op zoeken, meeste hong-kong winkels zijn in het engels gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 23:14:
Ik heb net ook even gauw wat test shots gemaakt met mijn 18-70, ik ben er zelf eigenlijk nooit echt wild van geweest behalve dan het gevoel dat het objectief geeft.

http://www.priyantha.nl/tweakers/index.php?dir=Gekke_Nikkor/
Staan ze full size, ik heb drie verschillende brandpuntsafstanden genomen.
De eerste is Wide-Open(3.5 of 4.5) Tweede is op F8 en derde op F10, Exif is gewoon intact :) Is een JPG Basic uit de camera RAW's heb ik ook, maar te lui om te converten volgens mij :P

edit:
Aaai ik zie dat de laatste foto iig bewogen is :P Geen statief enzo...
Tja . die fotos zeggen niet zoveel. Alleen dat die het allerscherpst is bij f/8.. maar dat wisten we al.
Alleen .. voor de kleurechtheid en white balance.. probeeer wat meer met "preset" te werken ipv Auto WB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

henkleerssen schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 17:30:
ff een last minute tip.. (ik verkoop hem niet hoor): deze Nikkor-H 50mm f/2 non AI .. meesterlijke lens voor weinig: ebay koop dus en 17:40 afgelopen.
in navolging op de vorige post nog een keer deze lens in de aanbieding.. (ook weer niet door mij hoor.. ik ga hem echt niet weg doen)..Nikkor-HC 50mm f/2 non AI op ebay.. :Y)

De ultieme portret lens weet ik nu.. perfect bruikbaar voor portret zeker als die helemaal open is (als je een goede zoeker hebt vanwege manuele focus.. en daarmee valt de Nikon D70(s) af..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Wijnands schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 22:39:Had vorig weekend ook maar weer 's de polarizer afgestoft (ding een jaar of 10 al niet meer gebruikt) maar dat ben ik toch aardig kwijt, moet weer goed oefenen. :(
Als-ie al 10 jaar oud is, is het waarschijnlijk een lineaire, toch? En daar was toch iets mee dat die niet (goed) werkten op digitale camera's? Of vergis ik me nu? Ben de hele tijd op zoek naar circulaire namelijk, maar die lineaire worden beduidend goedkoper aangeboden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat maakt deze 50mm beter dan de huidige versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Wilko schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:46:
Wat maakt deze 50mm beter dan de huidige versie?
Robuustheid, bokeh en kleur saturatie zijn superieur vergeleken met de huidige gevallen.. Maar je moet mij alleen niet geloven.. google maar eens
Maar de nieuwe gevallen hebben wel AFen zijn lichter.. tja ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
puchelaar schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:46:
[...]

Als-ie al 10 jaar oud is, is het waarschijnlijk een lineaire, toch? En daar was toch iets mee dat die niet (goed) werkten op digitale camera's? Of vergis ik me nu? Ben de hele tijd op zoek naar circulaire namelijk, maar die lineaire worden beduidend goedkoper aangeboden...
Nee, dit is een circulaire. Heb destijds een hoop geld, een gulden of 40 uitgegeven en meteen een goede gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Nu het aantal actieve lieden in de FG eigenlijk alleen maar is toegenomen vraag ik me af of er nog een keer animo is voor een objectief-test-meet zoals we dat ook begin van het jaar gedaan hebben. Vond dat een uiterst geslaagde happening eerlijk gezegd. Zijn er nog mensen die dat ook wel leuk lijkt? Zo zie je de gezichten weer IRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Op zich wel maar het hangt allemaal erg van de logistiek af. Een apart topic hiervoor misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Wijnands schreef op maandag 04 december 2006 @ 16:41:
Op zich wel maar het hangt allemaal erg van de logistiek af. Een apart topic hiervoor misschien?
Ja op zn tijd, wou eerst even peilen of er wel animo is. Met een man of 5 schiet het natuurlijk niet op. Opkomst als de vorige keer zou leuk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

Morgen komt als het goed is een D80 met Tamron 17-50 2.8 binnen. Mocht iemand wat over de 17-50 willen weten (er is nog maar weinig first-hand experience hier te vinden hier volgens mij), vraag maar raak. :)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Lenzen test lijkt me een prima idee, of ik erbij zal zijn is een tweede omdat ik in groningen woon. Mocht het qua vervoer enheen e.d. te doen zijn, zal ik ook zeker mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nog zo'n 50 mm liggen in een oude tas, maar dan een f/1.4. Kan die dan zomaar op een D70?

Groet, Cees :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:34:
Heb nog zo'n 50 mm liggen in een oude tas, maar dan een f/1.4. Kan die dan zomaar op een D70?

Ja.... maar mischien dat je zelfs geen lichtmeting krijgt van de D70.

Ik zou zeggen, als je zelf niet weet welk type 50MM het is, post een foto, de nikon experts zien vast wel welke het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet ik echt gaan zoeken. Maar hij lijkt aardig op de 2e genoemde lens in het bericht van henkleersen van 4 dec. De lens is van 1980 ....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2006 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:58:
Moet ik echt gaan zoeken. Maar hij lijkt aardig op de lens in het bericht van henkleersen van 1 dec. De lens is van 1980 ....

Een Nikkor-HC? 1.4? Of een SC? Het is mooi ding maar net niet een topmodel van Nikon (das meer de Noct 1.2 .. maar dat terzijde).. hoe ouder hoe beter is het doorgaans (rond de 1960 werden de beste gemaakt.. omdat ze toen in de strijd verwikkeld waren met verschillende lenzen producenten.. en ze gebrand waren op topstukken zoals 50 mm f/2 Nikkor-H (AI), 50 mm f/1.8 Nikkor, 58 mm f/1.2 Noct-Nikkor en vroege versies van de 50 mm f/1.4 Nikkor).
Maar wat moet jij ermee.. want de zoeker op een D70.. tja das wel heeel erg lastig manueel focussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik 'm lekker in die tas zitten. Was, voorzover ik me herinner, een best dure lens. In ieder geval voor een standaard. Je kon kiezen tussen de 1.4 en de 1.8. Maar ga nog weleens op zoek.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2006 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:28:
Laat ik 'm lekker in die tas zitten. Was, voorzover ik me herinner, een best dure lens. In ieder geval voor een standaard. Je kon kiezen tussen de 1.4 en de 1.8. Maar ga nog weleens op zoek.

ja en welke is het nou? Je hebt er ongeveer 80 gulden voor betaald toendertijd .. schat ik in (afhankelijk van het model wat goedkoper of duurder)?
Je krijgt er ongeveer 30 euro of zo voor terug .. als je geluk hebt.. en toch zijn het nog prima lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36

YellowCube

Wait...what?

* YellowCube krijgt vanmiddag een oude 50 f/1.4 binnen.
Weliswaar m'n 2e exemplaar, maar deze zit op een oude Nikkormat camera.

en die Noct f/1.2 lijkt me een geweldige lens, maar ik denk dat het toepassing gebied nog best eens tegen kan vallen. De lens is geoptimaliseerd voor kleine f/waarden en de kwaliteit neemt bij grotere waarden snel af.
Lijkt me voor de heb wel een leuke lens, maar ik denk dat het voor de heb ook wel een prijzige lens is.

ik voel bij het noemen van de Noct steeds de verplichting om even te vermelden dat ik een maand of 8 geleden nog helemaal niet van z'n bestaan wist

[ Voor 14% gewijzigd door YellowCube op 05-12-2006 06:51 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:34:

Ja, dat kan mits 'ie Ai is en dat is 'ie wel als 'ie van 1980 is. Enige is dat je qua lichtmeting helemaal niets aan de camera hebt maar daar valt overheen te komen. Met een beetje mazzel werkt je focus dot wel.

Gewoon 's mee spelen, leer je sowiso een hoop van over licht inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

YellowCube schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 06:48:
* YellowCube krijgt vanmiddag een oude 50 f/1.4 binnen.
Weliswaar m'n 2e exemplaar, maar deze zit op een oude Nikkormat camera.

en die Noct f/1.2 lijkt me een geweldige lens, maar ik denk dat het toepassing gebied nog best eens tegen kan vallen. De lens is geoptimaliseerd voor kleine f/waarden en de kwaliteit neemt bij grotere waarden snel af.
Lijkt me voor de heb wel een leuke lens, maar ik denk dat het voor de heb ook wel een prijzige lens is.

ik voel bij het noemen van de Noct steeds de verplichting om even te vermelden dat ik een maand of 8 geleden nog helemaal niet van z'n bestaan wist
Krijg vandaag een Nikon EM binnen met 1.8 lens.. ben benieuwd. Ik verwacht niet te veel van.. misschien is het wel voor de doorverkoop. Leuk is dat toch die oude lenzen met "zoldermodellen" opsnorren voor een habbekrats en zien dat de prestaties beter zijn (lees: bokeh, scherpte bij grote openingen, kleur verzadiging, snelheid) dan menig zoom lens..
Die Noct .. tja ..er is al veel over gezegd.. Het toepassingsgebied is toch nog vrij uitgebreid.. alles met wat je tot f/4 kan schieten kan een mooi plaatje worden (bij 50mm wel te verstaan en wel nog steeds manueel focussen.. dus een grote zoeker is een vereiste). Van 1.2 t/m 2 is ie blijkbaar ongeëvenaard. Maar het vele geld waar die soms voor weg gaat... is ie niet waard voor mij. Een goede oude 50mm met f/1.4 t/m 2 gaan dus voor een habbekrats weg en hebben daarmee de beste prijs/kwaliteit verhouding is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mensen,

Ik blijf toch twijfelen over m'n volgende aankoop. Ik heb hooguit 200 euro te besteden en wil, uiteraard, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zooms heb ik genoeg en ik zit dus aan een prime te denken. Ik zal 'm voornamelijk gebruiken voor portretten.

De 50mm 1.8 valt nieuw binnen m'n budget maar ik zat ook te kijken naar 2e hands (de 50mm is 2e hands nauwelijks goedkoper) en dan kom ik, helaas net buiten m'n budget deze tegen:
nikon 55mm micro
Nikon 60mm micro
Nikon 85mm 1.8
En nog wat duurder, de tamron 90mm.
Helaas ver buiten m'n budget de 100mm tokina.

Nou kan ik natuurlijk een 50 halen en een omkeerring of een raynox maar een prime die ook voor macro bruikbaar is is wel erg aantrekkelijk.

Iemand ideeen? Tips voor koopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Nog eentje buiten je budget, maar dan nieuw: sigma 50/2.8 macro. kost bij de goedkoopste webshops rond de 250 a 275 euro, maar wel een prachtig lensje. 2ehands miss. net rond de 200 te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56

Zoefff

❤ 

De Nikkor 85mm f/1.8 is ook een érg zoet lensje. Feitelijk hetzelfde als z'n 50mm broertje, maar dan net wat geschikter voor portretten vanwege de brandpuntsafstand (vind ik zelf). Volgens mij moet je wel zelf eerst nog beslissen of je een macrolens wilt aanschaffen of niet :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

een macro lens is echt heel scherp en heeft een minder mooie bokeh. Dat weet je van te voren. Het ligt redelijk in balans volgens mij, of je gaat voor macro als primair of voor portretten.
Neemt niet weg dat ik met mijn 105mm macro best portretten schiet en dat ook prima vind, voor een secundaire functie daarentegen. Een 85mm maakt duidelijk betere portretten, zachtere tonen en veel fijnere achtergronden die niet in focus zijn. Daarentegen kan die gewoon geen macro.
Het is echt heel simpel, kies wat je voornamelijk wilt en neem dan die lens. Wat een macro lens aan portretten schiet is niet zo bijzonder dat je daar je keuze op moet baseren vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik heb de 50mm f/1.8D en de 85mm f/1.8 (non-D) en vindt zelf de 85mm vaak handiger (qua afstand) en soms ook iets mooier (qua bokeh, maar dat zit wellicht ook in m'n hoofd omdat ik meer betaald heb voor die 85mm ;) ) voor portretten. Ik vind dat ik bij <85mm vaak net te dicht op m'n onderwerp moet kruipen en daar worden ze nog wel 'ns zenuwachtig van. Ik zou dus voor portretten voor de 85mm gaan. Macrolenzen heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Er staat momenteel een 85mm AF-D op Marktplaats. Ik was al bezig met een mailtje te typen "akkoord" maar toen bedacht ik me dat ik al een 50mm heb en dat portretten daar ook best mee lukken :P

Nikon Aquirement Syndrome..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Je mag 'm hebben hij is toch boven budget gegaan, ik ga door met piekeren. Enige makrolens die ik gezien heb met heel aardige bokeh is de 90mm van Tamron..

Heb net even m'n 35-70 in de macro stand gezet en dat gaat ook nog heel behoorlijk. Moet er wel dichtbij maar dat zal ik met een 55 of 60mm macro dan ook wel moeten denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/117/315087341_712208570c.jpg

crop

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/101/315087343_cf623d3bd8.jpg

!$$@#%$^*$^@!!!!!!!!!

Net een of ander figuur op marktplaats, 90mm tamron voor 120 euro, 50mm 1.4 voor 70 euro, ben ik 10 minuten te laat met bellen! :( :( :( :( :( |:( |:( |:( |:(

Nou goed....... zucht......... sinterklaas vieren met de kids is ook belangrijk!

[ Voor 21% gewijzigd door Wijnands op 05-12-2006 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Voor de geïnteresseerden, de eerste foto's en reviews van de tokina 10-17/3.5-4.5 fisheye-zoom beginnen zich over het internet te verspreiden.

http://dc.watch.impress.c...view/2006/11/17/5039.html

en

http://www.fotografer.net/isi/forum/topik.php?id=537419

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedXraD schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:43:
Voor de geïnteresseerden, de eerste foto's en reviews van de tokina 10-17/3.5-4.5 fisheye-zoom beginnen zich over het internet te verspreiden.

http://dc.watch.impress.c...view/2006/11/17/5039.html

en

http://www.fotografer.net/isi/forum/topik.php?id=537419
Ik begrijp geen k*t van wat er staat, maar het ziet er erg leuk uit! :) Oké beetje CA hier en daar, maar het is een fish-eye, een zoom en een tokina dus dat was te verwachten. ;)
Ik heb ook het gevoel dat dit best een populair lensje gaat worden, net als de 12-24/4.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:43:
[...]

Ik begrijp geen k*t van wat er staat, maar het ziet er erg leuk uit! :) Oké beetje CA hier en daar, maar het is een fish-eye, een zoom en een tokina dus dat was te verwachten. ;)
Ik heb ook het gevoel dat dit best een populair lensje gaat worden, net als de 12-24/4.
En of, sterker nog!

http://kamera-express.nl/...showproduct&product=19897

ik wist dat ze bij de KE het ding al in de 'in bestelling'- lijst hadden staan, maar hij is daar binnen! :)

540 euro bij introductie, mooie prijs ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Die 10-17 ziet er gaaf uit. Wel behoorlijk wat ca, maar wat zal het. Best te fixen en ondertussen, wat een bereik en creatieve mogelijkheden ermee. Ik zoek straks iets wat onder mijn 18-70 gaat werken en zo'n 10-17 is dan natuurlijk super, maar ik vraag me dan af...fisheye's zijn te defishen, maar hoe je dan wel gewoon goede kwaliteit of niet? En hoe lang duurt het voordat je de defish tool kan downloaden?
Denk dat meer mensen nog geen UWA hebben en ook wel een fisheye willen, als dat te combineren is is dat natuurlijk wel super gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mjah, een fish is toch wat anders dan een UWA. Hoewel ik erg enthousiast ben over die fish-zoom weet ik toch wel zeker dat mijn volgende aanschaf een sigma 10-20 wordt (of een nikon 12-24 als er ineens een zilvervloot langs komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 02-09 20:26
nomad85 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:46:
Die 10-17 ziet er gaaf uit. Wel behoorlijk wat ca, maar wat zal het. Best te fixen en ondertussen, wat een bereik en creatieve mogelijkheden ermee. Ik zoek straks iets wat onder mijn 18-70 gaat werken en zo'n 10-17 is dan natuurlijk super, maar ik vraag me dan af...fisheye's zijn te defishen, maar hoe je dan wel gewoon goede kwaliteit of niet? En hoe lang duurt het voordat je de defish tool kan downloaden?
Denk dat meer mensen nog geen UWA hebben en ook wel een fisheye willen, als dat te combineren is is dat natuurlijk wel super gaaf.
bedenk eerst maar eens hoe vaak je gewoon wide te kort komt, en of je al die foto's wil defishen. Als dat aantal op 2 handen te tellen is zou je misschien best voor een fish kunnen gaan, zijn er complete shoots van 200+ foto's bij dan gaat het je denk ik toch tegen staan.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nomad85 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:46:
de foto's zijn prima te defishen, alleen verlies je er wel een deel van je foto door.
En dat niet alleen, in de hoeken en randen raakt het beeld zo uitgerekt dat je een behoorlijk onscherpte krijgt.

Overigens hoef je niet direct een speciale tool te hebben. Je kunt al redelijk eenvoudig defishen met de pinch tool van PS
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/87f6017424706a110a208a8433d4c1e0/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9d1e872e104a5035bb1d91b28ecefed8/full.jpg

je ziet dat je een behoorlijk deel kwijt raakt. Je kunt het wel laten zitten maar de lijnen zijn dan behoorlijk sinusvormig.
verder is die zoom-fish wel een erg geinige lens.

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 06-12-2006 22:01 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

verder is die zoom-fish wel een erg geinige lens.
Een understatement :P Ik heb al meer gezien van het ding, zowel de Tokina als Pentax-versie, en hij's echt koel. Als de prijs iets zakt, ga ik em halen (indien niet, ook, maar je kan altijd hopen :P ), perfect voor bij de 10-20 als ik meer in beeld wil. De Zenitar heeft zich ook al bewezen, en is behoorlijk scherp: heb al heel wat leuke shots ermee kunnen maken, en gemerkt dat fish zeker wel wat voor mij is in verschillende situaties :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Yellowcube:
Thanks voor het duidelijke voorbeeld, wat ongelovelijk van me dat ik niet bedacht had info te gaan verliezen :S. Idd, je raakt nogal wat kwijt wanneer je defished. Dat is wel echt jammer, maar ik vind een fisheye gewoon erg gaaf (ben ook de voorzitter van de fotocie van mijn studie en tijdens feestjes is zo'n fisheye gewoon super gaaf).
Die onscherpte is best duidelijk te zien inderdaad, dus frequent defishen is niet bepaald aan te raden. Wil je groothoek, koop dat een UWA, dat is me wel duidelijk geworden. Het is niet een lens waarbij je voor een dubbeltje op de eerste rang zit (en uwa en fisheye).
Heb ook wel eens gekeken naar een peling, maar het feit dat ze slechte coating hebben, handmatig focussen en geen lichtmeting doorgeven maakt het niet makkelijker. Had ik een D200, dan was het ok geweest (met zijn eigen lichtmeting functie voor niet D lenzen toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik vind het een hardstikke leuke lens, maar laat hem toch echt links liggen :) Dan heb ik liever een Nikkor 10.5 voor íets meer geld, naast een sigma 10-20. Ik wil toch een UWA om het UWA effect, en een fish is voor mij nog steeds iets rond de 8 a 10mm op een cropcam en rond de 15mm op een FF.

Maar dat is dan ook maar mijn mening, en die wil nog wel eens veranderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist eens gezocht op defishen. Want ik begreep niet helemaal waar jullie het over hebben. Lijkt mij dat als je een fisheye aanschaft, je juist die vervorming accepteert, toch? Hoe werkt dat bij de meeste van jullie?
Zelf heb ik het idee om, nadat ik wat langer bezig ben met fotografie, ook een fisheye aan te schaffen. En deze Tokina is bijvoorbeeld een goede mogelijkheid. Zal de bevindingen van Remy dus ook graag op de voet volgen in deze fora.
En waar staat UWA voor als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

RedXraD schreef op donderdag 07 december 2006 @ 00:07:
Ik vind het een hardstikke leuke lens, maar laat hem toch echt links liggen :) Dan heb ik liever een Nikkor 10.5 voor íets meer geld, naast een sigma 10-20. Ik wil toch een UWA om het UWA effect, en een fish is voor mij nog steeds iets rond de 8 a 10mm op een cropcam en rond de 15mm op een FF.

Maar dat is dan ook maar mijn mening, en die wil nog wel eens veranderen :+
Uhmm ik volg het niet 8)7 Er is de Nikkor 10,5 DX, en de Tokina 10-17. Beide zijn fishes, de 2e is alleen een zoomfish. Beiden leveren op ~ 10mm een flink fisheffect, de Tokina op 17mm een mild fish effect. Wat levert bij de Nikkor dan meer fish dan bij de Tokina :?
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 10:06:
Zojuist eens gezocht op defishen. Want ik begreep niet helemaal waar jullie het over hebben. Lijkt mij dat als je een fisheye aanschaft, je juist die vervorming accepteert, toch? Hoe werkt dat bij de meeste van jullie?
Soms wil je juist dat fish effect, en soms alleen de enorme angle of view zonder krommingen: vandaar defishen :)
Zelf heb ik het idee om, nadat ik wat langer bezig ben met fotografie, ook een fisheye aan te schaffen. En deze Tokina is bijvoorbeeld een goede mogelijkheid. Zal de bevindingen van Remy dus ook graag op de voet volgen in deze fora.
Die ga ik dan ook zeker posten - het wordt alleen wel begin volgend jaar dat ie er komt :)
En waar staat UWA voor als ik vragen mag?
UltraWideAngle :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 10:06:
De vervorming an sich heb je sowieso, maar daarnaast kun je ook nog een cirkelvormig beeld hebben dat niet het hele vlak bedekt:
http://www.worldserver.co...defish/AdjFishCirItem.jpg

Daarom dus de keuze om te defishen, om het beeld dus vullend te maken:
http://www.worldserver.co...imevr/defish/Persp180.jpg

Sommige fish-eye's zijn al 'vullend' (Nikon 10.5mm e.d.)

[ Voor 6% gewijzigd door Silent Thunder op 07-12-2006 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thx Remy en Silent Thunder :)
Ik begrijp het idee. Maar zoals ik hier las en via google. Is het natuurlijk niet tof om een hele serie foto's te gaan defishen :)
Ik ga me er nog eens goed in verdiepen wat ik misschien wil bereiken met een dergelijke lens

@Remy, ow ik heb geen haast :P wil eerst nog sparen voor een 70-300mm of iets dergelijks.
Zal het in ieder geval graag zien wat jouw toekomstige lens zal fabriceren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

even over het fish zoom verhaal.
Op 10mm heb je een 180° kijkhoek. Hoeveel hou je daarvan op 17mm over?
Silent Thunder schreef op donderdag 07 december 2006 @ 10:14:
[...]

Sommige fish-eye's zijn al 'rectilineair'
ik neem aan dat je dat niet letterlijk bedoelt. Fisheye en rectalineaire lenzen zijn fysiek gezien 2 verschillende principes in de lenzenwereld.
Dus hoe bedoel je het dan wel?

@protestboarder:
imo moet je een fish foto niet willen defishen en al helemaal niet hele series. Koop dan gewoon een UWA.

[ Voor 75% gewijzigd door YellowCube op 07-12-2006 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@yellowcube, klopt vind ik ook. Schreef in mijn post nog iets verder naar boven ook, dat het me logisch leek dat je dat juist accepteert.
Zal me dus nog goed moeten oriënteren wat ik precies wil.(kom ook nog maar net kijken bij fotografie, dus stel nu vooral oriëntatie vragen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
YellowCube schreef op donderdag 07 december 2006 @ 10:25:
@protestboarder:
imo moet je een fish foto niet willen defishen en al helemaal niet hele series. Koop dan gewoon een UWA.
Soms kan het best handig zijn though. Ik heb niet de beschikking (en over het algemeen ook geen nut) voor een UWA, dus misbruik ik m'n fish dan. PTlens er over trekken en hoppa, lekker wijde plaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Overigens is bij landschapsfotografie een fisheye lens heel erg goed als UWA te gebruiken. Als je de horizon niet teveel onder in je compositie zet blijven overdreven opvallende vervormingen achterwege.
Wat verder ook erg leuk is, is de mogelijkheid vol tegen de zon in te schieten zonder dat je dikke flares krijgt. Iets wat met UWA nogal eens een probleem oplevert.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/77cddf961ca8b7d941801c6c7fdd9fb8/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
ik neem aan dat je dat niet letterlijk bedoelt. Fisheye en rectalineaire lenzen zijn fysiek gezien 2 verschillende principes in de lenzenwereld.
Dus hoe bedoel je het dan wel?
Rectalineair is misschien een verkeerd gekozen woord, ik bedoelde (onder de fishers) het onderscheid tussen cirkel (Peleng e.d.) en beeldvullend (10.5mm e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

circulair vs diagonaal bedoel je dan
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
YellowCube schreef op donderdag 07 december 2006 @ 11:16:
circulair vs diagonaal bedoel je dan
:)
Roger that; dan is dat het woord wat ik zoek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Op 10mm heb je een 180° kijkhoek. Hoeveel hou je daarvan op 17mm over?
...
100 graden: link. Dat is 10 graden minder dan mijn 10-20 op 10mm stand. Nog altijd netjes op 17mm :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@yellowcube, top om zo'n foto te plaatsen. Nou precies een locatie waar ik graag ga fotograferen. En ook wat Neo zei. Dan is denk ik een fisheye ook fijner voor mij. Het idee dat je het effect van fisheye hebt en ook kan kiezen om deze weer recht te zetten. Dan is je lens veel breder inzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik zie hier weinig over Cosina objectieven... ik liep ergens op internet tegen onderstaand objectief aan. Het is dan wel een schuifzoom (heb daar zelf geen ervaring mee, lijkt me misschien iets minder nauwkeurig?), maar de prijs die ik zie is wel geweldig voor zo'n lichtgevoelige lens.. (222,- bij Foto Video Boom)

Kan eigenlijk ook geen reviews vinden over dit objectief, maar gevoelsmatig (op specificaties) is dit wel een kandidaat voor een telezoom voor mij.

Afbeeldingslocatie: http://www.macrolux.nl/images/cosina/af7021028.gif
COSINA AF 70 ~ 210 mm / 2.8 - 4.0 Ø 62mm

Topkwaliteit telezoom, bij uitstek geschikt voor sport- en portretfotografie, ook onder moeilijke lichtomstandigheden.
Met zijn hoge lichtsterkte een ideaal objectief voor de fotojournalist. Dankzij een grootste opening van f 2.8 zijn prachtige foto's te maken met een fraai scherpte-verloop. Als extra een macro-instelling, bij 210mm zelfs 1:2.5. Het objectief is uitgerust met een afstands-instelling begrenzer voor een snelle scherpstelling.

Beeldhoek 34 - 11°; 14 elementen; afstandsinstelling 110 cm tot oneindig;
diafragma 2.8 - 22. Schuifzoom systeem.
Lengte: 128mm; Ø 77mm; gewicht: 415 gram.
Inclusief zonnekap.
Vatt: Canon - Minolta - Nikon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

wie gebruikt er een peleng? what is btw het verschil met een 10mm fisheye?

[ Voor 46% gewijzigd door henkleerssen op 07-12-2006 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
henkleerssen schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:55:
Die veelgebruikte peleng is toch gewoon een 8mm f/3.5 fisheye :? Het is alleen 2mm minder dan een 10mm fisheye, wat procentueel wel veel uitmaakt. Verder is die peleng 180°, misschien dat een 10mm fisheye geen 180° haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu we het er toch over hebben, zijn er nog mensen die een zenitar gebruiken op hun D70s (of een andere Nikon cam). Deze lens staat al lang op mijn lijstje maar weet nog steeds niet wat ik er nou van moet vinden. Op de D70s moet je met de zenitar alles handmatig doen en ik vraag me af in hoeverre mensen die lens prettig vinden schieten in de praktijk, de resultaten zijn (nav fotos her en der op het internet) sowieso goed (in relatie met de prijs van de lens). Ik maak me echter zorgen over het gebruiksgemak op een D70 ivm de zoeker etcetera. Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

henkleerssen schreef op donderdag 07 december 2006 @ 15:55:
de Peleng is een circulaire fisheye. Daar krijg je dit soort plaatjes van:
Afbeeldingslocatie: http://www.pauck.de/marco/photo/stuff/peleng_fisheye/samples/meadow11.jpg

de Nikkor 10.5 is een diagonale fisheye en die is beeld vullend.

Even kijk en of ik het goed zeg:
de Peleng geeft zowel van links naar rechts als naar boven en beneden een 180 graden kijkhoek.
De Nikkor alleen van links naar rechts. Van boven naar beneden is het ook wel een hoop, maar niet 180 graden

@Skin:
Remy kan je vraag beantwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 07-12-2006 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

mithras86 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 16:01:
[...]

Die veelgebruikte peleng is toch gewoon een 8mm f/3.5 fisheye :? Het is alleen 2mm minder dan een 10mm fisheye, wat procentueel wel veel uitmaakt. Verder is die peleng 180°, misschien dat een 10mm fisheye geen 180° haalt?
Een eindje hierboven vertelt YellowCube al dat zowel de Nikkor 10,5 als de Tokina 10-17 (die laatste op 10mm) de 180 graden haalt ;)
Verwijderd schreef op donderdag 07 december 2006 @ 16:22:
Nu we het er toch over hebben, zijn er nog mensen die een zenitar gebruiken op hun D70s (of een andere Nikon cam). Deze lens staat al lang op mijn lijstje maar weet nog steeds niet wat ik er nou van moet vinden. Op de D70s moet je met de zenitar alles handmatig doen en ik vraag me af in hoeverre mensen die lens prettig vinden schieten in de praktijk, de resultaten zijn (nav fotos her en der op het internet) sowieso goed (in relatie met de prijs van de lens). Ik maak me echter zorgen over het gebruiksgemak op een D70 ivm de zoeker etcetera. Iemand ervaring?
Ik, ik heb de Zenitar sinds een maand ruwweg :) Prettig in de praktijk? In zoverre... als je verslaafd bent aan autofocus en auto-aperture, moet je van zo'n lens afblijven. Als je een kwali-fish wil voor iets meer dan 100 eur waarbij je wat handmatige dingen niet erg vindt, kan je het gewoon doen. Het fish effect op de D70 valt overigens erg mee: op de F5 (analoge cam) is het veel duidelijker: de D70 hapt natuurlijk de uiterste hoeken eraf, waar juist de meeste fishvorm voorkomt. Op een D70 is de Zenitar dus een milde fish.

Maar hij bevalt prima. Degelijke bouw, goed glas, goed scherp. Heb er alleen wel meer op de F5 mee geschoten dan op de D70, en daardoor niet zoveel shots digitaal. Ik zal es kijken of ik wat leuks kan laten zien van D70+Zenitar, dan weet je wat je kan verwachten :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
hars73 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 12:53:
Ik zie hier weinig over Cosina objectieven... ik liep ergens op internet tegen onderstaand objectief aan. Het is dan wel een schuifzoom (heb daar zelf geen ervaring mee, lijkt me misschien iets minder nauwkeurig?), maar de prijs die ik zie is wel geweldig voor zo'n lichtgevoelige lens.. (222,- bij Foto Video Boom)

Kan eigenlijk ook geen reviews vinden over dit objectief, maar gevoelsmatig (op specificaties) is dit wel een kandidaat voor een telezoom voor mij.
Vind de prijs onwaarschijnlijk genoeg om 'm in de winkel 's goed aan de tand te voelen.

Google ook 's op vivitar en voigtlaender want onder die namen worden ze ook wel verkocht.

Edit: zelf even voor je gegoogled en vond dit: http://www.photographyrev...aspx?dnatrs=100_mm_299_mm

Blijf erbij, ga 's kijken en vergelijk dit met de Sigma Apo en de Tamron 70-300.

[ Voor 13% gewijzigd door Wijnands op 07-12-2006 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Wijnands schreef op donderdag 07 december 2006 @ 17:03:
[...]
Vind de prijs onwaarschijnlijk genoeg om 'm in de winkel 's goed aan de tand te voelen.

Google ook 's op vivitar en voigtlaender want onder die namen worden ze ook wel verkocht.

Edit: zelf even voor je gegoogled en vond dit: http://www.photographyrev...aspx?dnatrs=100_mm_299_mm

Blijf erbij, ga 's kijken en vergelijk dit met de Sigma Apo en de Tamron 70-300.
Dank je.. ik had inmiddels zelf ook gezien op dpreview dat ze onder andere namen op de markt zijn, maar had nog geen review kunnen vinden. Vind de foto's die ik daar zie absoluut niet scherp.. en wat heb je aan een f/2.8 lens als je dat diafragma eigenlijk helemaal niet kunt gebruiken en pas vanaf f/4 bruikbaar is.. als ik dan foto's van de Sigma APO zie... dan weet ik het wel. Had mijn zinnen ook alwel op de Sigma gezet hoor als telelens, maar een beetje rondkijken kan geen kwaad he.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nee, kan geen kwaad. Zelf ben ik ook best tevreden met m'n 70-300G maar de Sigma APO is een lens waar je eigenlijk niet echt fout mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Ik ga morgen de 85/1.8 van Marktplaats ophalen. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten? Sowieso wilde ik gewoon het ding even uitproberen op m'n eigen cam om te checken of hij het überhaupt wel goed doet. Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Paar foto's schieten, AF even nachecken of hij het doet en diafragma even nakijken? Voor dat soort dingen neem ik gewoon een laptop mee of ik niks vreemds zie :)

[ Voor 31% gewijzigd door neographikal op 07-12-2006 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

kijken door de lens met een lampje eronder, kan je best goed zien of er schimmels ofzo in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Wilko schreef op donderdag 07 december 2006 @ 22:44:
Ik ga morgen de 85/1.8 van Marktplaats ophalen. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten?
Geluid van de AF: dat er geen skwieks en ratels zitten als de lens gefocussed wordt door de body :) Daarnaast of het front- en rear element in orde zijn.
Sowieso wilde ik gewoon het ding even uitproberen op m'n eigen cam om te checken of hij het überhaupt wel goed doet. Nog tips?
Zie wat ik hierboven zeg :P Gewoon de standaard dingen, dan zie je snel genoeg of een lens in orde is. Goede keus btw, ik heb hem ook: fantastische lens :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
En niet te vergeten het diafragma testen. Palletje bewegen en het diafragma moet soepel dicht gaan, palletje loslaten en de boel moet in een keer weer snel open schieten.

Schimmel bij een dergelijke lens is onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk. Hou 'm tegen het licht met het diafragma open en kijk of je vlekjes op de elementen ziet, beginnende schimmel lijkt op de kalkvlekjes die je soms op de verwarmde zijspiegels van je auto ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Heren, heel erg bedankt voor de tips, hier heb ik echt wat aan _/-\o_
Maar over het diafragma: ik heb een ook 50mm AF-D en daarmee kan je aan een ring draaien om het diafragma te veranderen. Als ik dat doe zie ik dan ook stapsgewijs het diafragma groter danwel kleiner worden. Daar kan dus eventueel een vertraging in zitten?
edit: laatmaar, ik heb het bewuste palletje al gevonden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wortelsoep op 08-12-2006 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
De 70-300 VR begint binnen te druppelen bij de leveranciers. Bij dit italaanse forum staan wat foto's:
http://www.nital.it/forum/index.php?showtopic=49107&st=0

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Mijn eerste indruk van de 85/1.8: wauw, wat een scherpte en wat een über-bokeh. Ik voel me net een kind die een héél mooi kado van sinterklaas heeft gekregen :*)

edit: alles was dus in orde, hij zat nog helemaal in de doos met alle plasticjes en alles erbij, lens ziet er púntgaaf uit, als hij had gezegd dat de doos nooit open was geweest had ik hem zo geloofd. Lekker dus.

[ Voor 40% gewijzigd door Wortelsoep op 08-12-2006 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Feli, hij heeft idd een hoge bang-for-buck; daar kun je wel veel plezier aan beleven.

Post maar es wat mooie samples :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op donderdag 07 december 2006 @ 19:56:
Nee, kan geen kwaad. Zelf ben ik ook best tevreden met m'n 70-300G maar de Sigma APO is een lens waar je eigenlijk niet echt fout mee kan gaan.
Heb je het dan over die Sigma APO met Macro functie? :$
Heb namelijk wel interesse in die lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op vrijdag 08 december 2006 @ 22:41:
[...]

Heb je het dan over die Sigma APO met Macro functie? :$
Heb namelijk wel interesse in die lens :)
Ga er eentje halen dan. 2e hands rond de 170, nieuw voor 220.

Ik heb een 50mm 1.8 in de "made in japan" uitvoering besteld, moet ergens volgende week binnen komen, kom ik hier dat ding wel even de hemel in prijzen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 09-12-2006 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
omg, er staat nu opeens een 85/1.8 voor 359 in de pricewatch, terwijl het voorheen 519 was. Heb ik er gister net zo eentje gehaald :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wilko schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 17:25:
omg, er staat nu opeens een 85/1.8 voor 359 in de pricewatch, terwijl het voorheen 519 was. Heb ik er gister net zo eentje gehaald :X
Das inderdaad cheap, en de prijs op de site klopt ook.

Het lijkt wel alsof corne van iperen ineens een oude voorraad heeft gevonden ergens :+
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.