Daar gaan we weer. Staaf dat eens? "nog lang niet gelijk aan...." Waar zitten de verschillen dan? Wat doet MS beter? Typisch gevalletje van weer ergens iets op te vangen met de neiging tot overdrijven...
Ook bij de PS3 heb je één centrale ID, Friend list, en messaging functie. Dat zijn voor mij de drie core functies van een online gaming environment. De rest zijn overbodige extra's. Daarenboven slaagt een eenvoudige opzet vaak beter in z'n doel dan heel wat afzonderlijke functies, omdat iedereen daar dan gemakkelijk en op dezelfde manier mee overweg kan.
Ik weet niet of er een achievement achtige functie in zit, maar zoiets zou ik dus niet missen. Ik vond dat altijd al een vrij belachelijke functie. Rating mag er eventueel wel nog in. Ik ken de laatste stand van zaken niet maar volgens mij heeft het PS3 netwerk dat ook. En wat er nog niet inzit kan vast en zeker later nog toegevoegd worden.
Ook is hier nog een hele discussie geweest over het eventueel moeten betalen voor demo's. Nu de ps3 eindelijk gelanceerd is blijkt daar niets van waar te zijn. Demo's zijn gewoon te downloaden net zoals dat bij de xbox het geval is. Weer een non argument de wereld uit. (en typisch één van die strohalmen om het betalen van xbox live goed te praten: "ja, maar je kan tenminste gratis demo's downloaden, daar betaal je dan indirect via live voor" .... Right)
Overigens was het voor iedereen met een beetje marktgevoel wel duidelijk dat demo's niet betalend zouden zijn. Je wil immers potentiele comsumenten laten proeven van een nieuwe game, met de bedoeling die over te halen tot aankoop. Daar zet je geen drempel op in de vorm van een betaling, het doel is om een zo groot mogelijk publiek te bereiken.
In vergelijking met de pc: daar kan ik toch ook alle demo's gratis afhalen van bvb gamershell? (op een heel snelle verbinding dan nog) . En hoe het economisch kostenplaatje daar intern geregeld is (met publiciteit, sponsering, wat dan ook) daar heeft de eindgebruiker geen boodschap aan. Die merkt alleen dat hij niet hoeft te betalen voor evidente service.
Dus face it, het ps netwerk is minstens gelijkwaardig aan xbox live, maar dan gewoon gratis (zoals het hoort). De vergelijking is honderden keren gemaakt, maar je betaalt voor de internetverbinding via je isp, en hosten gaat via de hardware zelf (waarvoor je ook al betaald hebt). Een simpel friends systeem (alla myspace en dergelijke) hoeft helemaal niet betalend te zijn. (matchmaking, friendlist, online gamen). Bij de xbox betaal je het equivalent van één game per jaar extra. In mijn geval heb ik dan liever een extra game. Op de levensduur van de console heb je 5 games extra. Op de levensduur van de console betaal je bij ms ook nog eens 5*60=300 euro extra voor enkel online gamen! Opeens is de ps3 toch niet meer zo duur? (voeg daarbij dat live niet goedkoper zal worden en de ps3 uiteindelijk wel)
En de online gameplay is helemaal niet minderwaardig (omdat die gratis zou zijn, bs argument dus

)
While the single-player game is good, multiplayer is likely to be what's most fondly remember about Resistance in years to come. To say it's big would be an understatement. With 40 player support, more than a half-dozen game types, the ability to play as humans or Chimera... I could go on and on. The point is that it's fun as hell and should keep us all glued to our systems for weeks if not months.
As strong as everything in Resistance is, the real standout factor in the experience is its multiplayer. Simply put, it's incredible. Jacked in from multiple locations (via broadband Internet connection) we were consistently able to enjoy 30-40 player games with no noticeable lag whatsoever (Insomniac did a fantastic job of hiding what little latency there appears to be). And while all these opponents made for crazy all-out wars, the multiplayer options are flexible enough to allow users to scale maps downward to accommodate smaller parties (40, 32, 24, 16 map types), choose Chimeran or Human sides (complete with unique abilities), and alter the rules to allow for a multitude of possibilities.
Moet jij eens zien of je met 40 man CoD2 (of 3 fot that matter) kan spelen. Als je dan toch betaalt voor een bevoordeelde en gestreamlinede online ervaring, waarom zijn de meeste multiplayers dan maar beperkt tot 8 spelers of zo (xbox360) En dan nog lees ik uit reacties dat het soms niet evident is om online te gamen.
Over de games, sommige titles zijn meteen toptitels, andere moeten zo snel mogelijk vergeten worden. Bvb Gundam. Hoe cool het onderwerp ook is, en hoeveel potentie het ook had, de game is bar en bar slecht, en krijgt 3/10 op ign. Natuurlijk zal dat weer de game zijn die vaak als argument zal worden aangehaald.
Zoals de meesten hier (vermoed ik) verkies ik ook de layout van de playstation controller. Hoewel dit puur smaak is. Mijn handen zijn groot, en toch geen probleem, dus ook weer nogal opgeblazen vind ik) (afstand duim-gestrekte pink: 28 cm, handpalm 10*10) . Ik verkies ook liever een symmetrische opstelling van de analoge sticks, ipv een imo 'akward' geplaatste stick op de linkerbovenzijde van de xbox controller.
Dit gezegd zijnde vind ik de xbox 360 controller ook prima (en stukken beter dan die xbox 1 dingen). Onlangs nog op een demopod "gears of war" en "rs: vegas" gespeeld, en heb geen problemen met de controller. Voelt lekker in de hand, goed gevormd, triggers++ Uiteindelijk is het allemaal een beetje gewenning en voorkeur.
Ivm de xbox360, ik heb mezelf altijd voorgenomen een ps3 te halen, en me niet te laten verleiden tot een 360 aankoop. Dit omwille van de eigenschappen van de ps3. Nu moet ik wel zeggen dat ik heel erg onder de indruk was van de grafische kwaliteit van gears of war en vooral rainbow six (meer mijn type game, met ultra goede gameplay, beter dan de beste rainbow six ooit, heel vlotte manier van spelen met toch voldoende diepgang). En dat voor 360-370 euro. De xbox is dan ook een ijzersterke console, en mijn keuze voor ps3 is puur op gevoel en affiniteit met de ps brand. En dat zal het zeker voor velen zijn. Het mag niet verbazen dat de xbox in europa uitstekend zal verkopen, vooral onder jongeren.
Ik sluit een aankoop van een 360 ipv een ps3 nog niet helemaal uit, helemaal omdat nu pas de echt goede games op de 360 beginnen verschijnen. Maar het voelt alsof dan de hel zal dichtvriezen, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk

, but still.... Dilemma, dilemma...
Ivm de screenshots hierboven gepost van splintercell: de xbox screenshots zien er gewoon veel beter uit. Eerlijk is eerlijk. De kleuren zijn meer 'vibrant', meer contrast, meer sfeer. Ik weet niet of het een algemeen verschijnsel is of dat het misschien alleen te maken heeft met de andere camerahoek. Maar de ps3 screenshots lijkt minder detail te bevatten, ziet er doffer en minder interessant uit. (dat uit de mond van een ps3 fan, so figure...)