Zo, even tijd voor nog wat meer ervaringen met mijn PS3:
Zoals ik ook al eerder heb verteld, is het mogelijk om de PS3, in mijn geval de Japanse versie, aan te melden bij zowel de Japanse, Amerikaanse als Canadese (en waarschijnlijk ook Koreaanse en Taiwanese) versie van het Playstation Network. Elke Playstation Store die dan bereikbaar is, heeft een andere selectie aan spellen, demo's en films om te downloaden. Dat betekent dus effectief dat de demo van Gran Turismo HD zonder problemen op elke PS3 te spelen is, zolang je maar ook een Japans account hebt.
Wat verder nog vermeldenswaardig is, is dat de taalselectie die je in het PS3 settings menu instelt, ook doorwerkt in de spellen. Ik heb dit zelf nog alleen maar met Ridge Racer 7 kunnen checken. Het is dan zo, dat er in het spel geen woord Japans voorkomt, ook al is het de Japanse versie RR7! Ik ga er vanuit (en dit is ook bevestigd op Kotaku) dat andere spellen die internationaal verkocht worden, ook in meerdere talen op de disc staan.
Wat wel tegenvalt is de ondersteuning van videoformaten. Helaas nog geen DivX of Xvid

Wel zijn mp4 en avc bestanden te spelen. Ook dienen video- en audiobestanden in de irritante mappenstructuur geplaatst te zijn, zoals je die van de PSP al kent (root/MOVIES of iets dergelijks). Maar dan kan je dus ook van je externe usb-hdd afspelen. Het is jammer dat je vooralsnog niet je thuisnetwerk kan benaderen voor je bestanden, zoals Sony eerder had voorgesteld. Misschien dat dit met een firmwareupdate nog wordt opgelost.
Je kan je audio-cd's natuurlijk ook afspelen en dan wordt automatisch de titel en trackinformatie van internet gehaald. En je kan de audio op de ingebouwde hdd opslaan, in mp3, aac of atrac3, in alle bitrates. Ook is er een visalisatie aanwezig. Ziet er wel leuk uit, maar niet heel bijzonder. Helaas kan je nog niet een dvd converteren en lokaal opslaan.
Nog ff de online vriendenlijst: deze lijkt erg op een soort messenger lijst. Je kan je vrienden een bericht sturen of met ze chatten als ze online zijn. Het is wel handig om hier een usb toetsenbord voor te gebruiken, want met die controller schiet het natuurlijk niet echt op. Dan blijkt weer hoe handig het is om standaard usb apparaten te kunnen gebruiken. Hoef je tenminste niet te wachten tot Sony een toetsenbord verkoopt!
Ook is het leuk om te zien wat de mensen in je lijst voor spel aan het spelen zijn. Dit wordt automagisch ingevuld. Bijvoorbeeld "HansM: playing Resistance - Fall of Men". En uiteraard kan je zelf nog commentaar aan je naam toevoegen. Dit verschijnt dan als een tekstwolkje bij je avatar. Oh ja, je kunt tot nu toe alleen voorgeselecteerde plaatjes hiervoor kiezen. Dus veel hoofdrolspelers uit PS spellen natuurlijk!
Tot slot nog een korte lofzang op de online-functies van RR7: helemaal geweldig! Er zijn verschillende manieren om te racen, namelijk: just for fun, battle, team battle en pair race. Je kan willekeurig een "room" zoeken, of eentje waar ze jouw soort voorkeur spelen. En je kan alle actieve rooms in een lijst zien. Dan zie je gelijk waar de andere spelers (maximaal 14) vandaan komen, wie er host, wat de instellingen zijn, welke baan, welke categorie auto's en hoe de verbinding is.
Het lijkt er op dat de netwerk code goed geschreven is, want ondanks het feit dat ik veel heb geraced tegen mensen uit Japan en de US, heb ik geen last gehad van vertraging of verbindingsproblemen. Ook zijn er continu meer dan genoeg mensen online om tegen te kunnen rijden. Grappig detail: je kan ook meekijken met een online race, net zoals je een replay bekijkt. Dan kan je zien waarom sommige mensen altijd winnen ;-)
Het enige minpunt dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken, is dat je alleen maar kan chatten in RR7 met voorgeselecteerde zinnen. Er zitten er redelijk veel in, maar toch is zelf kunnen typen wel handiger. Voordeel van de standaardzinnen is wel, dat een Japanner Japanse tekst te zien krijgt, en een Amerikaan Engelse tekst. Zo kun je dus zonder taalbarriere beperkt communiceren.
Zijn er verder nog specifieke dingen die jullie willen weten?