Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Wat is de nieuwste firmware voor de D70s? Hoe kan ik zien welke firmware de fotocamera gebruikt?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 18:27 ]
áls je een filter gebruikt, gebruik dan een GOEIE! dit is erg belangrijk, anders krijg je snel last van ghosting en flaring. Ga dus voor de Hoya PRO, of de proffesionele B+W's
Voor de d70s is nooit een nieuwere firmware uitgekomen, dus je hebt automatisch de nieuwste
[ Voor 17% gewijzigd door Kwartjuh op 20-04-2007 18:28 ]
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Filtermaten van nikon lenzen vind je trouwens hier: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Kwartjuh ik wil de Hoya UV Pro halenKwartjuh schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 18:27:
De 18-70 MM is inderdaad 67mm in diameter![]()
áls je een filter gebruikt, gebruik dan een GOEIE! dit is erg belangrijk, anders krijg je snel last van ghosting en flaring. Ga dus voor de Hoya PRO, of de proffesionele B+W's
Voor de d70s is nooit een nieuwere firmware uitgekomen, dus je hebt automatisch de nieuwste
Toevallig ook wat jij genoemd hebt dus
http://www.factoryprices...._67_digital_(Made_by_Hoya
Ik wil morgen denk ik de D70s halen en dit combineren met de Nikon 18-70mm lens. Ik hoor daar erg positieve reacties over. Ik wil hierin ook een Sandisk Extreme 3 4gb kaart stoppen.
Wat zit er standaard bij de Nikon D70s body pakket bij? Moet ik zelf zo'n schermprotector, schouderriem en een zonnekop kopen?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 21:55 ]
Bij een Nikon d70s zit sowieso een neck-strap, een screenprotector en een zonnekap voor de 18-70. Dus nee, dat kost je geen extra geldVerwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 21:47:
[...]
Kwartjuh ik wil de Hoya UV Pro halen
Toevallig ook wat jij genoemd hebt dus
http://www.factoryprices...._67_digital_(Made_by_Hoya
Ik wil morgen denk ik de D70s halen en dit combineren met de Nikon 18-70mm lens. Ik hoor daar erg positieve reacties over. Ik wil hierin ook een Sandisk Extreme 3 4gb kaart stoppen.
Wat zit er standaard bij de Nikon D70s body paket bij? Moet ik zelf zo'n schermprotector, schouderriem en een zonnekop kopen?
Verwijderd
Ziet dit echt allemaal bij de Body er standaard bij??RedXraD schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 21:54:
[...]
Bij een Nikon d70s zit sowieso een neck-strap, een screenprotector en een zonnekap voor de 18-70. Dus nee, dat kost je geen extra geld
Ik dacht dat het werd geleverd bij een kit-pakket.
Een andere vraag: Ik ben nu enorm aan het twijfelen tussen de d70s en de d80.
Ik wil morgen een d70s body + nikon 18-70mm + hoya uv pro filter + sandisk extreme3 4gb cf kaart halen. Als een neckstrap, zonnekap en een screenprotector al bij de body bij zit is mijn setje voorlopig compleet. Nu vraag ik mij af of dit een OK combinatie is? Bovenstaande zou mij 800 euro of zo kosten terwijl een D80 18-70kit 300 euro duurder is zonder een uvfilter en 4gb kaart. Wat is wijsheid? Zo'n d70s halen of doorsparen voor een d80?
Wanneer je zo'n vergelijking tussen de d70s en de d80 ziet wil je bijna niet kiezen voor de d70s
http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2007 21:59 ]
De 18-70 kap zit inderdaad enkel bij de kit erbijVerwijderd schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 21:59:
[...]
Ziet dit echt allemaal bij de Body er standaard bij??
Ik dacht dat het werd geleverd bij een kit-pakket.
Die combinatie is niets mis mee, en de zonnekap hoort dus eigenlijk bij het objectief, zoals ik hier ook al boven zet. Ik ging automagisch uit van een kitEen andere vraag: Ik ben nu enorm aan het twijfelen tussen de d70s en de d80.
Ik wil morgen een d70s body + nikon 18-70mm + hoya uv pro filter + sandisk extreme3 4gb cf kaart halen. Als een neckstrap, zonnekap en een screenprotector al bij de body bij zit is mijn setje voorlopig compleet. Nu vraag ik mij af of dit een OK combinatie is?
Tja, ik heb op het moment een D50, en als ik nu zou moeten upgraden zou de D80 mijn enige optie zijn. Kwa prijs, maar ook omdat de D200 sensor me net wat te hard ruist en een hoop features in díe body overkill zijn voor mij (enkel de GPS support zou ik wel fijn vinden). Een D40 wil ik, vanwege het missen van de in-body focusmotor, niet en een D70s doet me t.o.v. een D50 eigenlijk al helemáál de broek niet bollen. De D80 heeft alles wat ik mis in mijn D50 (en indirect dus ook in een D70(s)). De 10 mp sensor is bijzaak, het gaat me meer om:Bovenstaande zou mij 800 euro of zo kosten terwijl een D80 18-70kit 300 euro duurder is zonder een uvfilter en 4gb kaart. Wat is wijsheid? Zo'n d70s halen of doorsparen voor een d80?
1: De vertical grip mét controls. Ik heb op mijn D50 nu een Hähnel kreng, dat enkel gewicht en power meebrengt, maar damn, ik zou een moord doen voor een sluiterknop
2: On-body knop voor het instellen van je focus (AF-S, AF-A of AF-C).
3: On-body instellen van je metering (Matrix, Center-weight of Spot)
4: 4-kanaals draadloos Nikon-CLS.
Er zijn nog wel meer verschillen, maar dit is waar het míj in de eerste instantie grotendeels om zou gaan. Ik loop gewoon tegen e.e.a. aan beperkingen aan zeg maar, en een D80 zou die oplossen
Dat hangt er dus vanaf. In beginsel merk je het niet denk ik, maar als je wat meer gaat 'groeien' biedt je D80 daar gewoon meer ruimte voor.Wanneer je zo'n vergelijking tussen de d70s en de d80 ziet wil je bijna niet kiezen voor de d70s
http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/
[/edit]
[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 20-04-2007 22:10 ]
Verwijderd
Bedankt dan moet ik toch echt doorsparen voor een D80. Ik vind zelf de D80 helemaal super. Het voelt prettig. Maakt prachtige foto's en met de D80 denk ik dat ik voor de komende decennia helemaal aan verkocht zal zijn.RedXraD schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 22:08:
[...]
De 18-70 kap zit inderdaad enkel bij de kit erbijMy bad
[...]
Die combinatie is niets mis mee, en de zonnekap hoort dus eigenlijk bij het objectief, zoals ik hier ook al boven zet. Ik ging automagisch uit van een kit
[...]
Tja, ik heb op het moment een D50, en als ik nu zou moeten upgraden zou de D80 mijn enige optie zijn. Kwa prijs, maar ook omdat de D200 sensor me net wat te hard ruist en een hoop features in díe body overkill zijn voor mij (enkel de GPS support zou ik wel fijn vinden). Een D40 wil ik, vanwege het missen van de in-body focusmotor, niet en een D70s doet me t.o.v. een D50 eigenlijk al helemáál de broek niet bollen. De D80 heeft alles wat ik mis in mijn D50 (en indirect dus ook in een D70(s)). De 10 mp sensor is bijzaak, het gaat me meer om:
1: De vertical grip mét controls. Ik heb op mijn D50 nu een Hähnel kreng, dat enkel gewicht en power meebrengt, maar damn, ik zou een moord doen voor een sluiterknop
2: On-body knop voor het instellen van je focus (AF-S, AF-A of AF-C).
3: On-body instellen van je metering (Matrix, Center-weight of Spot)
4: 4-kanaals draadloos Nikon-CLS.
Er zijn nog wel meer verschillen, maar dit is waar het míj in de eerste instantie grotendeels om zou gaan. Ik loop gewoon tegen e.e.a. aan beperkingen aan zeg maar, en een D80 zou die oplossenPunt 1, 2 en 3 gaan ook op voor de D70(s). Punt 4 gaat deels op, de D70s ondersteund maar één kanaals CLS, dus inweze is dat voorlopig voldoende. Ook heeft de D80 het AF-systeem van de D200 meegekregen, wat dus snel en secuurder werkt dan een D50 en D70(s).
[...]
Dat hangt er dus vanaf. In beginsel merk je het niet denk ik, maar als je wat meer gaat 'groeien' biedt je D80 daar gewoon meer ruimte voor.
UV filters vind ik overhyped, zou ik m'n centen niet aan uitgeven. Is een tussenoplossing niks, D80 body met 2e hands glaswerk?
De optie van de D200 die mijn broek wel doet bollen is metering voor manual focus glas.
Verwijderd
UV filter vind ik toch echt handig. Ik heb het bij een vriend gezien en het resultaat mag er echt zijn! Daarnaast is het ook fin om te weten dat je dure lens beschermd wordtWijnands schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 23:23:
Als je doorspaart voor een D80 ben je nu niet lol aan het hebben met je D70. Maar ja, ik zou ook sterk twijfelen om nu nog een D70s te gaan halen.
UV filters vind ik overhyped, zou ik m'n centen niet aan uitgeven. Is een tussenoplossing niks, D80 body met 2e hands glaswerk?
De optie van de D200 die mijn broek wel doet bollen is metering voor manual focus glas.
Ik wil echt beginnen met fotograferen en d70s body kost nu 399 euro. Scheelt zo'n 400 euro met de d80 body. Twijfel twijfel twijfel

Verwijderd
D80 18-70 kit: 1075 + Hoya Pro UV: 30 + Sandisk Ext3 4gb: 65 = 1170Antonius schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 01:08:
Als je nu niet meer kunt betalen, zou ik lekker die D70s body kopen en foto's gaan maken. Ze zijn al zoveel in prijs gedaald, dat je hem straks met niet al teveel verlies weer kunt verkopen als je genoeg bijeen gespaard hebt voor een D80, en dat is dan misschien tegen die tijd wel een D80s of D90 ofzo.
D70s body: 399 + Nikon 18-70: 295 + Hoya Pro UV: 30 + Sandisk Ext3 4gb: 65 + screenprotector en zonnekap: 40 = 829
Scheelt precies 341 euro.
Ik heb begrepen dat er geen zonnekop bij de body uitvoering zit. Maar je krijgt toch zoiets standaard bij je lens toch? En zo'n screenprotector zal toch ook wel bij de body geleverd worden net als een neckstrap?
Is er ook een cashback actie net als bij Canon?
AFAIK zit er écht wel een zonnekap bij de D70s en D80 kit met een 18-70. Als je een kit bekijkt met een 18-55 (die optisch minder presteert) dan zit er ws. géén zonnekap bij, maar bij de 18-70 wel. De neckstrap en de screenprotector (in het laatste geval bij de D70s sowieso, heeft de D80 wel een screenprotector?Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 09:49:
[...]
D80 18-70 kit: 1075 + Hoya Pro UV: 30 + Sandisk Ext3 4gb: 65 = 1170
D70s body: 399 + Nikon 18-70: 295 + Hoya Pro UV: 30 + Sandisk Ext3 4gb: 65 + screenprotector en zonnekap: 40 = 829
Scheelt precies 341 euro.
Ik heb begrepen dat er geen zonnekop bij de body uitvoering zit. Maar je krijgt toch zoiets standaard bij je lens toch? En zo'n screenprotector zal toch ook wel bij de body geleverd worden net als een neckstrap?
Ja en nee, laatst was er wel een actie dat als je een D200 aanschafte je een cashback boekje kreeg, maar verder zoals canon het doet niet.Is er ook een cashback actie net als bij Canon?
Of je de keuze D70s of D80 moet maken kan verder niemand je mee helpen vrees ik
Maar ik fotografeer dan ook nog steeds met een D50 en ben eerst mijn glas-collectie aan het uitbouwen (en de nikon-body's lekker aan het afwachten
Edit: Ow, ennem... ik zag dat je in je D70s ook Extreme III geheugen van sandisk wilde stoppen en dat op 65 euro hebt gezet. Is dat wel CF geheugen? want i.t.t. de D80 vreet de D70s dus CF ipv SD. Verder is extreme III eigenlijk overkill
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 21-04-2007 10:07 ]
Verwijderd
Ik heb inderdaad gezien dat de D70s CF gebruikt. Persoonlijk vind ik dat jammer want heb nu een aardige collectie aan SD-kaarten thuis. De prijs van een Extreme3 scheelt amper met een gemiddelde CF kaart dacht ik. Ik heb gekozen voor de Ext3 zodat de lees en schrijfsnelheden naar pc toe maximaal zullen zijn. 4gb naar je pc pompen met 2mb/s lijkt mij niet zo'n pretjeRedXraD schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 10:02:
[...]
AFAIK zit er écht wel een zonnekap bij de D70s en D80 kit met een 18-70. Als je een kit bekijkt met een 18-55 (die optisch minder presteert) dan zit er ws. géén zonnekap bij, maar bij de 18-70 wel. De neckstrap en de screenprotector (in het laatste geval bij de D70s sowieso, heeft de D80 wel een screenprotector?) zitten gewoon bij de body. Inweze moet je een kit zien als 2 gebundelde producten in één doos. Dus een Nikon D70s en een 18-70 lens. Bij een 18-70 zit normaal gesproken (als je die lens los koopt iig) een zonnekap, bij een D70s een screen protector en een neckstrap (o.a.).
[...]
Ja en nee, laatst was er wel een actie dat als je een D200 aanschafte je een cashback boekje kreeg, maar verder zoals canon het doet niet.
Of je de keuze D70s of D80 moet maken kan verder niemand je mee helpen vrees ikjij weet wat je budget is en of je de interesse hebt om de uitgebreidere functies van de D80 te gaan benutten. Als je daar uiteindelijk naar toe gegroeid bent is dat natuurlijk de moeite waard, maar aan de andere kant kan je ook nú een D70s kopen en lekker gaan schieten, voor die 350 euro straks een mooi objectief kopen (70-300 apo of 55-200VR zijn hele leuke uitbreidingen op je bereik
). Ik zou liever een D70s hebben met een tele-objectief erbij dan een D80 met enkel de 18-70 geloof ik.
Maar ik fotografeer dan ook nog steeds met een D50 en ben eerst mijn glas-collectie aan het uitbouwen (en de nikon-body's lekker aan het afwachten).
Edit: Ow, ennem... ik zag dat je in je D70s ook Extreme III geheugen van sandisk wilde stoppen en dat op 65 euro hebt gezet. Is dat wel CF geheugen? want i.t.t. de D80 vreet de D70s dus CF ipv SD. Verder is extreme III eigenlijk overkill
Even prijsverschil aangepast:
Nikon D80 18-70kit:1075 + Hoya Pro UV:30 + SD Sandisk Ext3 4gb:67 = 1172
Nikon D70s Body: 399 + 18-70mm lens: 295 + Hoya Pro UV:30 + CF Sandisk Ext3 4gb:66 = 790
Verschil nog altijd: 382 euro
En voor 400 euro kan ik denk ik nog wel een lens erbij nemen.
Misschien zo een:
http://nikonimaging.com/global/news/2007/0306_02.htm
Of anders een van Tamron of Sigma? Hoe is de kwaliteit van de deze twee?
Tja, ik zit hier met 'gewone' kingston en sandisk SD-kaartjes van 1 GB en ik heb over het kopiëren naar HDD weinig klagen hoorVerwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 10:36:
[...]
Ik heb inderdaad gezien dat de D70s CF gebruikt. Persoonlijk vind ik dat jammer want heb nu een aardige collectie aan SD-kaarten thuis. De prijs van een Extreme3 scheelt amper met een gemiddelde CF kaart dacht ik. Ik heb gekozen voor de Ext3 zodat de lees en schrijfsnelheden naar pc toe maximaal zullen zijn. 4gb naar je pc pompen met 2mb/s lijkt mij niet zo'n pretje
Als je al aangeeft dat die 400 euro niet zo verbazingwekkend is, zou ik dat maandje (?) doorsparen voor een D80Even prijsverschil aangepast:
Nikon D80 18-70kit:1075 + Hoya Pro UV:30 + SD Sandisk Ext3 4gb:67 = 1172
Nikon D70s Body: 399 + 18-70mm lens: 295 + Hoya Pro UV:30 + CF Sandisk Ext3 4gb:66 = 790
Verschil nog altijd: 382 euro(niet zo verbazingwekend).
De Nikon die je daar aanhaalt presteert (als hij op zijn niet-VR broer lijkt) erg fijn. Hij is niet zo heel lichtsterk, maar heeft daarentegen wel weer VR. De af-s die in die lens zit ben ik dan minder fan van, dat is zeg maar de 'kreupele' variant zoals je die ook in de 18-55 vindt. Dus trager dan 'echt' af-s en ook niet handmatig te 'overheersen'. Échte AF-S objectieven zijn pijlsnel en zelfs als de lens/body oop de autofocus ingesteld staat kan je gewoon de focus-ring beetpakken en even manueel bijfocussen, dat ontbreekt dus aan de 55-200VR. Voor de 300 euro die het ding moet kosten vind ik het alleen dan wel weer een prachtig objectiefEn voor 400 euro kan ik denk ik nog wel een lens erbij nemen.
Misschien zo een:
http://nikonimaging.com/global/news/2007/0306_02.htm
Of anders een van Tamron of Sigma? Hoe is de kwaliteit van de deze twee?
Een 'betaalbare' tele die wél de 'echte' AF-S heeft is de AF-S 70-300/4.0-5.6 VR, maar die is ook iets van 550 euro oid. Bijna het dubbele van de 55-200 dus. Daarvoor krijg je wel wat meer bereik, al is het 200-300 stapje niet echt onoverkomelijk.
De Sigma 70-300 APO is ook een mooie lens (ca 225 euro), daarvoor moet je eigenlijk even zoeken in de Nikon-mount objectieven topics, want er is al genoeg over geschreven, net als de alternatieven eigenlijk
Verwijderd
Verwijderd
Ik denk dat het een verstandige keus is. De D80 is een (nog) betere camera dan de D70Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2007 @ 19:45:
Vandaag uitvoerig naar de D80 en naar de D70s in de winkel bekeken maar heb de D70s laten staan. Het was prima geprijsd en het zal inderdaad mooie foto's kunnen maken maar was zo verkocht aan de D80 dat ik besloten heb om door te sparen. Het beeldscherm van de D80 is echt superhelder, net als zijn viewfinder. 11 punts tegen 5 punts was ook een stuk minder. Het verstellen en de knopindeling voelde ook direct goed bij de D80. Ik ga denk ik nu een maand doorsparen en daarna de 18-70 D80 kit kopen. Dat mag geen miskoop zijn
Ik ben eigenlijk een beetje benieuwd hoe jullie de D80 hebben ingesteld? Welke instellingen gebruiken jullie het meeste en wat zijn volgens jullie de handigheidjes van deze camera?
Verwijderd
Verder veelal spot of centrumweigthed lichtmeting.
WB op auto.
Schieten in JPG (fine / large)
Multishot mode, maar meestal schiet ik toch maar één plaatje tegelijk, maar dan kan ik door.
Focus mode AF-A
Flitsexposure op -1
Ik bepaal (meestal) het focusveld dat gebruikt wordt.
Grote voordelen van de D80 (t.o.v. D50)
Makkelijk overschakelen tussen scherpstel modus (i.e. ik kies of de camera kiest.)
Makkelijk overschakelen tussen lichtmeetmodi.
zonder een concrete vraag wordt dit een hele lange en nutteloze opsomming waar niemand wat aan heeft. als je nou een concrete situatie wist?Jigs schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 21:03:
Hallo allemaal,
Ik ben eigenlijk een beetje benieuwd hoe jullie de D80 hebben ingesteld? Welke instellingen gebruiken jullie het meeste en wat zijn volgens jullie de handigheidjes van deze camera?
Mijn vorig toestel was een Canon Ixus850 en ik moet zeggen dat je het verschil -echt- wel merkt ondanks de negatieve reacties van sommigen over de kwaliteit van de kitlens.
This space intentionally left blank.
Zie deze site: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/993/cat/13
Hou het er maar op dat zelfs de beste compactcamera's vaak nog niet gelijkwaardig staan aan een dSLR en kitlens
Nou, schiet een scene met licht/donker en wat fijn detail 's met en zonder filter.dot.K schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 13:10:
Zal ik me ook even aanmelden als kersverse Nikon D80 eigenaar. Sinds gisteren in het bezit van de kit samen met de 18-135mm lens. De vriendelijke meneer in de winkel heeft er een Prinz UV filter opgedraaid - geen idee of dat een goed/mindergoed model is.
.
De reden dat ik het vraag is omdat ik zelf vrij veel moeite heb om de camera goed in te stellen. Ik doe altijd alles op auto omdat dit voor mei de kleinste kans op fouten geeft.neographikal schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 10:47:
[...]
zonder een concrete vraag wordt dit een hele lange en nutteloze opsomming waar niemand wat aan heeft. als je nou een concrete situatie wist?
Ik heb vaak genoeg geprobeerd om op manual te schieten maar ik krijg bijna altijd een foute kleur. Vaak loop ik met de WB te spelen maar tjah, het resultaat is vaker niet bevredigend dan wel. Vandaar dat ik hier eigenlijk een min of meer open vraag stel: hoe stel jij je d80 in.
Ik let normaal niet zo op spelfouten, maar deze is wel erg lolligJigs schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 15:17:
omdat dit voor mei de kleinste kans op fouten geeft.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Laat WB voorlopig gewoon op auto staan, zal in de meeste gevallen prima resultaten opleveren en zo niet dan verander je hem naar de lichtsituatie terplekke.
Ga eens proberen te schieten in A of S (evt. met autoISO), dan heb je redelijk veel controle over de foto terwijl de andere helft nog wel automatisch gebeurd zodat de belichting goed blijft.
En lees ook eens wat tutorials door zoals deze. (en nou niet zeggen dat die voor canon is want dat is allemaal grotendeels hetzelfde bij DSLR's)
[fotocursus]Werking / invloed van ISOwaardes op 't resultaat
[fotocursus] Sluitertijd en diafragma (deel 2)
Heb ook een D50, die zoeker is echt een heerlijk verschil, samen met nog wat andere functies
Nieuw dus gekocht bij MM, maar de teller van foto's maken staat op 485 foto's, wat zou ik hier mee doen? Gewoon houden, of er toch wat van zeggen bij MM.....echt netjes is het niet, zijn gewoon 500 foto's al mee gemaakt.
Sensor is btw wel gewoon netjes schoon nog (slechts 2 mini stofjes).
Commander functie is gaaf, daar ga ik lekker mee experimenteren, ook met macro fotografie enzo
Verder is die duidelijk sneller met foto's maken, zijn burst lijkt niet veel meer dan een D50, maar je merkt het wel (verder heb ik burst eigenlijk nooit nodig
Nu lekker mee spelen
Ik heb een vraagje over de D80, misschien dat jullie het weten. Ik heb nu een D50 en het irriteert me nogal dat ik maar 1 instelwieltje heb. Als ik dan in A-mode schiet (zoals ik meestal doe) dan moet ik altijd het EV knopje ingedrukt houden om daarna met dat wieltje de EV in te stellen. Die gebruik ik nogal vaak (ook omdat het met de D50 zo lastig is om de metering mode te veranderen, het is dan sneller om gewoon de EV bij te stellen). Daarom lijkt me een tweede wieltje wel erg handig. Maar ik begin een beetje te twijfelen of dat daar wel voor is.
Nu vroeg ik me af of bij de D80 in A (en S) mode, het tweede wieltje wordt gebruikt om de belichtingscompensatie (EV) in te stellen. Is dat zo? Of doet het iets anders? En welk wieltje doet eigenlijk wat? Bij de D50 heb je er alleen een aan de achterkant en die doet natuurlijk diafragma en sluiter in resp. de A en S mode.
Ik zit er aan te denken om mijn D50 te verkopen en voor een D80 te gaan, al zal ik er wel veel bij moeten leggen. Maar ik zie ook wel veel andere voordelen zoals een snellere focusmotor, afstandsgestuurd flitsen enzo. Maar dit wieltje weegt nogal zwaar, vandaar dat ik het even vraag
In A, S en P mode doet het tweede wieltje dat, of het knopje naast de sluiter+eerste wieltje.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Eigenlijk werkt het toch niet zo op de D80. Het voorste wieltje regelt het diafragma (in A en M), het achterste wieltje regelt de sluitertijd (in S en M). In P kan je met het achterste wieltje verschillende combinaties van sluiter/diafragma selecteren die dezelfde belichting opleveren.GekkePrutser schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 22:25:
Aha, als dat zo werkt op de D70 dan zal dat op de D80 ook wel zo zijn! Bedankt! Dat is precies wat ik zoek, eigenlijk. Misschien toch maar eens de D50 te koop zetten...
Om de belichtingscompensatie bij te stellen moet je een knopje (net achter de sluiterknop) + het achterste wieltje gebruiken, dit werkt best intuitief. Je kan zonder je oog van de zoeker te halen makkelijk de EV bijstellen. (metering-mode is op een vergelijkbare manier in te stellen btw)
Het is dus niet zo dat je de EV zonder knopje met een wieltje kan instellen.
kortom, dat is overgenomen van de D50 ipv D70, wat jammer is. Was mij ook al opgevallen dat je weinig aan je 2e wieltje hebt, alleen in M modes vind ik hem erg handig.raviculus schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 00:59:
[...]
Eigenlijk werkt het toch niet zo op de D80. Het voorste wieltje regelt het diafragma (in A en M), het achterste wieltje regelt de sluitertijd (in S en M). In P kan je met het achterste wieltje verschillende combinaties van sluiter/diafragma selecteren die dezelfde belichting opleveren.
Om de belichtingscompensatie bij te stellen moet je een knopje (net achter de sluiterknop) + het achterste wieltje gebruiken, dit werkt best intuitief. Je kan zonder je oog van de zoeker te halen makkelijk de EV bijstellen. (metering-mode is op een vergelijkbare manier in te stellen btw)
Het is dus niet zo dat je de EV zonder knopje met een wieltje kan instellen.
(btw heb mijn D80 terug gebracht omdat de update van D50 me tegenviel, spaar nu door voor wat mooiers, een D300 tegen de tijd ofzo)
ik wou hem bij de mediamarkt halen voor €999,- maar ze hadden wel de aanbieding , maar niet de camera,
ik kon hem wel reserveren, maar moest wel gelijk de volle pond aanbetalen.
dus ben ik maar naar foto klein professional gegaan,wel iets duurder
heb de d80 kit met 18-135mm lens genomen, want voor optredens binnen van bandjes vind ik 18-70mm net iets te weinig in sommige gevallen
de verkoopster zei dat er geen zonnekap bijzat, maar die zat er wel gewoon bij, geluk voor mij, scheelde weer 22 euro
hiervoor had ik trouwens de nikon d50 en staat ook te koop op marktplaats
nu nog een flitser zien te vinden voor niet al teveel
liefst een sb-600
Ja ben zelf ook nog druk aan het kijken voor de SB-600 dan wel de SB-800, al zal het wel de SB-600 worden omdat de SB-800 eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft voor mij.
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Maar goed, veel plezier met je aankoop
En oja, ik wacht ook nog even op een mooie aanbieding voor een sb-600...
[ Voor 11% gewijzigd door Rudedadude op 26-05-2007 17:48 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ps. Trouwens mensen met ervaring met de nieuwe SDHC 8GB kaartjes in de D80?
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
De D80 kan SDHC kaartjes probleemloos gebruiken dacht ik. Ik heb er zelf 2GB in.Apoca schreef op zondag 27 mei 2007 @ 00:26:
En toch maar net de SB-600 besteld, deze gaat het de komende tijd erg druk krijgen
Ps. Trouwens mensen met ervaring met de nieuwe SDHC 8GB kaartjes in de D80?
Veel plezier met je Speedlight alvast.
Denon AVR-X3600H
ik heb ook nog een sigma apo 55-300 mm lens in me foto tas liggen,Rudedadude schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:46:
Dus Foto Klein Professional? Ik was misschien eerder gaan kijken bij Foka ipv FKP, maar dat is meer omdat ik het idee heb dat ze vaak te hoog zitten met hun prijzen (of hoog inzetten, waarna er wanneer je hard probeert er weer wat afgaat). Ik heb het meegemaakt bij een andere Foto Klein (alhoewel Professional daar min of meer los van staat) dat in eerste instantie voor een Sigma 10-20 600 euro werd gevraagd(later gekocht voor 470 euro) Aan de andere kant komt mijn statief wel weer bij FKP vandaan.
Maar goed, veel plezier met je aankoopEn waarschijnlijk ben je over een tijdje weer aan het kijken voor een zoomlens voor bij het optreden van bandjes, ik denk dat 135 mm daar nog wat kort voor is.
En oja, ik wacht ook nog even op een mooie aanbieding voor een sb-600...
en tja, de camera was bij de mediamarkt netto 999 euro en bij fkp 969 euro bruto, is wel een verschil.
ik denk bij andere fotozaken de prijzen wel ongeveer hetzelfde zijn of met een minimaal verschil
wat zou het ideale instelling zijn van het fotograferen van bandjes binnenshuis met veel gekleurde spotlichten?
ik had naar mijn mening wel aardig ingesteld, maar alle personen zijn vaak erg wazig.
edit:
iemand hier ook last van een dooie pixel?
ik zag het gister avond op het schermpje al en ik dacht, och, het is er maar 1 het blijven lcd schermpjes
maar nu ik deze ochtend de foto's bekijkt, zie ik het ook op alle foto;s
dooie pixel op de sensor?
ik denk dat ik dinsdag maar even terug gaat naar de winkel.
edit 2 :
als ik zo;n test doe met het kapje voor de lens , foto maak en dan een pixeltest programmaatje runt, dan vind hij helemaal niks..op foto;s is hij wit en als je maximaal inzoomed is het een plusje of kruisje
ik weet wel dat ik niet de enigste ben, maar het stoort me wel, mijn d50 heeft dat niet
[ Voor 18% gewijzigd door nnndoh op 27-05-2007 12:11 ]
Ja precies zo doe ik dat ook heb zelf ook een SDHC 4GB die ik via de USB leeg lees, maar kon nergens vinden of de 8GB ook ondersteund zou worden. Ga binnenkort 3 weken naar de VS en ben iemand die altijd alles op de foto wil zetten ( weekend London was goed voor 200+ picsJeanLeGrand schreef op zondag 27 mei 2007 @ 03:10:
Yep, ik gebruik een SDHC 4GB zonder problemen. Heb alleen geen compatibele cardreader, maar de overdracht van de camera naar de PC gaat lekker vlot.
Tja, ik heb daar niet heel veel ervaring mee en als je niet de instellingen benoemt valt er weinig over te zeggen, maar als je personen wazig zijn dan is de sluitertijd blijkbaar te lang. Ander optie is om in te flitsen en zo de mensen te bevriezen en voor een relatief lange sluitertijd te kiezen om ook de lichten er goed op te krijgen (soort dragging the shutter effect). Daarbij moet je dan even uitvogelen hoe sterk de flits moet zijn voor het mooiste effect.nnndoh schreef op zondag 27 mei 2007 @ 10:56:
[...]
wat zou het ideale instelling zijn van het fotograferen van bandjes binnenshuis met veel gekleurde spotlichten?
ik had naar mijn mening wel aardig ingesteld, maar alle personen zijn vaak erg wazig.
Pixelverhaal klinkt wel erg gek. Dead pixels zie je ook met 'zwarte' foto's en bevinden zich altijd op dezelfe plaats. Dan moet je dat toch ook zonder programmaatje terug kunnen vinden?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

uitvergroot in de rechter hoek zie je deze dode of stuck pixel ( heb hem rood omcirceld)

zou dit acceptable zijn dat ik gewoon de foto's bewerk in photoshop? of terug naar de winkel
hot-pixels zie je ook meestal niet, dus veel last heb je er niet van.
Ik had er zelf een stuk of 5-8. Opmerkelijk genoeg warenze na een paar weken verdwenen bij mij. Ik heb gehoord dat dat komt doordat de camera ze automatisch 'remapped', waardoor ze onzichtbaar worden.
Als je je er echt aan stoort kan je even langs gaan bij Nikon in Beverwijk, in je garantieperiode wordt het daar gratis gefixed (kost 30 min oid). Dit heb ik tenminste gelezen op het forum van de nl-nikon club.
Het is dus vrij normaal dat je er een (paar) hebt, ik zou me er niet echt druk over maken.
hoeveel camera's heb je wel niet? zag je ook steeds bij de fuji s9500/9600 afdeling :dNomad schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:38:
Ik moet me hier ook maar aanmelden geloof ik. Heb net gebruik gemaakt van de MM actie om een D80 te kopen.
Heb ook een D50, die zoeker is echt een heerlijk verschil, samen met nog wat andere functieshelemaal goed.
Nieuw dus gekocht bij MM, maar de teller van foto's maken staat op 485 foto's, wat zou ik hier mee doen? Gewoon houden, of er toch wat van zeggen bij MM.....echt netjes is het niet, zijn gewoon 500 foto's al mee gemaakt.
Sensor is btw wel gewoon netjes schoon nog (slechts 2 mini stofjes).
haha, nou dat valt wel mee hoor, De D80 leek me de perfecte oplossing als upgrade voor mijn D50, maar vond het tegenvallen. Plus dat hij niet lekker focuste met mijn 105mm (gaf 4mm frontfocus probleem) (focust wel prima op mijn D50). Het was gewoon daarnaast niet de upgrade die ik verwachtte, dus heb de D80 terug gebracht. De s9500 heb ik gehad voordat ik een dslr kocht, prima camera, maar vond de zoeker niet fijn dus ben uiteindelijk overgestapt naar een dslr wat me prima bevalt. Ik heb de D80 dus niet meer, slechts een D50 met genoeg glas voor nu, dus even geen uitgaven meer (70-200 die volgende week komt buiten gelatennnndoh schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 10:25:
[...]
hoeveel camera's heb je wel niet? zag je ook steeds bij de fuji s9500/9600 afdeling :d
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Rudedadude in "Nikon D80 10,2MP dSLR"
Sorry, ff over het hoofd gezienRudedadude schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 12:50:
Laat ik dat nou eens een keer in dit topic geplaatst hebben:
Rudedadude in "Nikon D80 10,2MP dSLR"
De ruis is volgensmij redelijk te doen? Zo te zien heb je op de D80 wel een ander soort ruis dan de D50, de D50 heeft volgensmij meer last van kleurruis, wat wel irritanter is?
Maar hoe is de ruis op de gewone foto ipv een 100% crop? Zou je me daar wat voorbeeldjes van kunnen laten zien? evt. per mail anders?
[ Voor 37% gewijzigd door CptMorgan op 02-06-2007 13:11 ]
http://www.flickr.com/search/?q=iso1600&cm=nikon%2Fd80
Ik heb er nu een van 2gb op high speed III die werkt perfect zal binnenkort denk nog 1 aanschaffen van 2 of 4gb.
Apoca schreef op zondag 27 mei 2007 @ 12:30:
[...]
Ja precies zo doe ik dat ook heb zelf ook een SDHC 4GB die ik via de USB leeg lees, maar kon nergens vinden of de 8GB ook ondersteund zou worden. Ga binnenkort 3 weken naar de VS en ben iemand die altijd alles op de foto wil zetten ( weekend London was goed voor 200+ pics), dus vandaar de vraag.
Al wat gevonden?Apoca schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:58:
Mensen die hier bij een D80+MB-D80 en handstrap hebben? Ik ben voor zoiets aan het kijken maar heb geen idee of dat wel past.
Thanks! Heb ik wel wat aan ja!Wijnands schreef op zondag 03 juni 2007 @ 07:54:
Hier wat aan? 109 shots met een d80 op iso1600.
http://www.flickr.com/search/?q=iso1600&cm=nikon%2Fd80
Je hebt de kit met 18-135mm lens en de kit met 18-70mm, wat zijn de voor en nadelen tussen bijde? En wat is de beste koop voor een beginner?
mmm, ik denk dat ik dan voor de 18-70mm ga en er een losse 70-300 bij koop
[ Voor 14% gewijzigd door eth0 op 06-06-2007 10:07 ]

Het kan bewegen.. .. ik heb verschillende lenzen geprobeerd maar geen enkel lijkt deze aan te raken of zo.
[ Voor 42% gewijzigd door henkleerssen op 15-06-2007 18:30 . Reden: het lijkt te maken te hebben met niet AF-S lenzen voor het bepalen van de kleinste apertuur (zodat deze op automaat gaat.. zie ook hier http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Cbeb .. de D40(x) hebben dat dus niet. ]
[ Voor 21% gewijzigd door henkleerssen op 15-06-2007 19:22 ]
gokje:henkleerssen schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 19:16:
zoals ik al vermeldde.. zie boven onder "edit". Bij de kleinste diafragma kun je op de body de diafragma instellen ipv op lens.
en toch is het je diafragma palletje, maar niet alle lenzen gebruiken het misschien vanwege elektronische communicatie tussen body enzo (bij een af-s lens ofzo)
Het enige diafragma palletje wat ik verder ken, zit op de lens.
[ Voor 3% gewijzigd door henkleerssen op 15-06-2007 20:13 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Palletje is ook om te vertellen dat lens op kleinste diafragma staat en dat de cameramartijn_tje schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 11:33:
Aleen jammer dat ze in de tijd van AIS lenzen nog geen AF-S hadden.
het diafragma mag bepalen. (automaat stand) Minolta heeft ook zo'n palletje.
Veel lenzen kan je vast zetten op het kleinste diafragma met een schuifje.
Palletje voor het verstellen van het diafragma zelf zit in de lens (binnenkant mount)
vertelde ik dat boven niet al?bouwfraude schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:53:
[...]
Palletje is ook om te vertellen dat lens op kleinste diafragma staat en dat de camera
het diafragma mag bepalen. (automaat stand) Minolta heeft ook zo'n palletje.
Veel lenzen kan je vast zetten op het kleinste diafragma met een schuifje.
Palletje voor het verstellen van het diafragma zelf zit in de lens (binnenkant mount)
zag dat eind juni of juli een boekje uitkwam speciaal voor de nikon d80 van easy computing
die komt alvast op mijn verlanglijstje
Verwijderd
(Inderdaad naar aanleiding van de discussie in de draad "Raad eens wat ik nu weer gekocht heb").
Ik had hiervoor een D50 en met EXIF viewer van Ralf Bibinger (versie 2.40) kon ik terug vinden hoeveel foto's ik met die D50 heb geschoten.
Echter bij mijn D80 zie ik die informatie niet meer terug. Weet iemand wellicht een progje waarmee ik dat wel kan zien?
n.b. Aangezien ik ook wel zonder die informatie kan, was ik eigenlijk op zoek naar een freeware programma. Gezien mijn soms strikte ideeën over intellectueel eigendom en diefstal en zo ben ik zeker niet op zoek naar een gehackte versie van een programma dat commercieel verkrijgbaar is.
Verwijderd
maar vraag me niet waarom.
Enkele voorbeelden:
- Een 18-55mm lens: 18 x factor = 55. De factor is dan 3,056 en dus kleiner dan 4.
Dit zou een goede lens moeten zijn.
- Een 18-135mm lens: 18 x factor = 135. De factor is nu 7,5 en dus veel groter dan 4.
Dit zou een minder goede lens zijn.
- Een 55-200mm lens: 55 x factor = 200. De factor is hier 3,636 en dus kleiner dan 4.
Dit zou dan weer wel een goede lens zijn.
...
Kan iemand me dit bevestigen en/of even toelichten.
'k Zou graag volgende week een Nikon D80 willen kopen, maar 'k weet nog niet direct welke kitlens ideaal is om een beetje vanalles te fotograferen, van mensen tot omgevingen.
b) En, wat houdt het al dan niet beschikken over een zoommotor precies in?
c) Zijn er nog eigenschappen van lenzen waar ik op moet letten?
'k Ben nog een beginner, maar 'k ben al enorm aan 't bijleren.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 21:18 ]
Een algemene regel is zelden altijd toepasbaar, hier is het niet anders.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:16:
a) 'k Heb mij laten wijsmaken dat lenzen met hogere zoomfactor dan 4 niet goed zouden zijn,
maar vraag me niet waarom.
Enkele voorbeelden:
- Een 18-55mm lens: 18 x factor = 55. De factor is dan 3,056 en dus kleiner dan 4.
Dit zou een goede lens moeten zijn.
- Een 18-135mm lens: 18 x factor = 135. De factor is nu 7,5 en dus veel groter dan 4.
Dit zou een minder goede lens zijn.
- Een 55-200mm lens: 55 x factor = 200. De factor is hier 3,636 en dus kleiner dan 4.
Dit zou dan weer wel een goede lens zijn.
...
Kan iemand me dit bevestigen en/of even toelichten.
'k Zou graag volgende week een Nikon D80 willen kopen, maar 'k weet nog niet direct welke kitlens ideaal is om een beetje vanalles te fotograferen, van mensen tot omgevingen.
b) En, wat houdt het al dan niet beschikken over een zoommotor precies in?
c) Zijn er nog eigenschappen van lenzen waar ik op moet letten?
'k Ben nog een beginner, maar 'k ben al enorm aan 't bijleren.
NIkon onderzoekers hebben ooit uitgezocht wat de maximale zoom is wat een lens moet hebben voordat er echt concessies gedaan moeten worden. Zij kwamen op een getal dichtbij PI, ofwel 3,14.
De meeste lenzen zullen dan ook een zoom van 3 of minder hebben.
Hier zijn genoeg uitzonderingen op en sommigen hebben duidelijke consessies gedaan in optische kwaliteit, anderen een stuk minder.
Een 28-300L van Canon bijvoorbeeld is een behoorlijke concessie vanuit de algemene regel gezien, maar nog steeds een prima lens. Kost dan ook 2000 euro.
een 18-70 is ook een compromis volgens de regel en ja, dat merk je ook, aan bijvoorbeeld barreldistortion bijvoorbeeld. Toch een erg populaire lens, omdat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. De 18-135 is goed ontwikkelt bij nikon, want presteert eigenlijk evengoed, terwijl hij een nog grotere concessie doet in bereik vanaf max 3x.
Kortom, er is geen algemene regel die geldt. Lenzen worden getest op bijv. photozone.de
daar kan je prima objectief lezen hoe een lens presteert. Daar kijken levert je nuttigere info op!
b/ De D80 heeft een schroef waarmee lenzen aangedreven kunnen worden. Een aantal lenzen (af-s bij Nikon, HSM bij Sigma) hebben echter eigen motortjes in de lens zitten, die kunnen zorgen voor een snellere scherpstelling dan met behulp van de schroef. De D40 en D40x hebben niet zo'n schroef en daarop moeten dus wel af-s of hsm lenzen.
c/ contrast, flaregevoeligheid, lichtsterkte (kleinste f getal), bouw van de lens, scherpstelsnelheid, vignetering, CA, bereik, beeldstabilisatie ja of nee, filtermaat, scherpte op verschillende diafragmastanden, scherpte in het midden en aan de randen, inruilwaarde, verhouding tot andere lenzen die je wellicht wilt aanschaffen, beeldvervormingen bij verschillende brandpuntsafstanden, gewicht, bokeh, afmetingen van de lens en niet te vergeten de prijs
Verwijderd
Rudedadude, u ook.
'k Heb nog een vraagje over 't volgende:
Met een D80 kan je dus zowel lenzen met, als lenzen zonder die zoommotor gebruiken?Rudedadude schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:36:
b/ De D80 heeft een schroef waarmee lenzen aangedreven kunnen worden. Een aantal lenzen (af-s bij Nikon, HSM bij Sigma) hebben echter eigen motortjes in de lens zitten, die kunnen zorgen voor een snellere scherpstelling dan met behulp van de schroef. De D40 en D40x hebben niet zo'n schroef en daarop moeten dus wel af-s of hsm lenzen.
Dat maakt het natuurlijk wel een pak interessanter.
De prijs is helaas hoger,
maar 'k denk dat zo'n DSLR vele jaren zou moeten meegaan, niet?
Verder denk ik dat ik ga gaan voor de D80-kit met een 18-135mm kitlens, aangezien de factor toch niet zo sterk zou uitmaken en het in dit geval een goede lens blijkt te zijn.
'k Vraag me alleen af of het dan niet nutteloos is om daarna een 55-200mm kitlens bij te kopen,
omdat die 2 bereiken elkaar overlappen.
Dan heb'k nog een vraagje over de stabilisatie-techniek van een DSLR.
Hoe gaat dit in zijn werking? Is het de lens of de body die hier voor zorgt, en moet ik daarbij nog op iets letten?
Oh ja, allerlaatste vraag: Stel dat 'k mijn toestel gekocht heb, wat moet ik dan meteen testen op "defecten" of iets dergelijks. Pixels testen, de lens testen, ofzo?
Wat een vragen, wat een vragen! Ik ben jullie dankbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 21:57 ]
Wel wat meer vervorming, van tonvormig op 18 mm , geen op 20 naar veel pincussion op 35 mm die maar langzaam minder wordt naarmate de lens uitschuift.Nomad schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:35:
[...]
De 18-135 is goed ontwikkelt bij nikon, want presteert eigenlijk evengoed, terwijl hij een nog grotere concessie doet in bereik vanaf max 3x.
Vooral rond de 35 mm vind ik het wat veel...
De vignetering zie je ook behoorlijk op 135 mm, als er iets van lucht op staat is f/8 het minimum.
Verwijderd
Dus volgens u is een D80 met als kitlens 18-55mm, en dan een optionele lens 55-200mm een beter idee?bouwfraude schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:00:
[...]
Wel wat meer vervorming, van tonvormig op 18 mm , geen op 20 naar veel pincussion op 35 mm die maar langzaam minder wordt naarmate de lens uitschuift.
Vooral rond de 35 mm vind ik het wat veel...
De vignetering zie je ook behoorlijk op 135 mm, als er iets van lucht op staat is f/8 het minimum.
Altijd maar dat lenzen wisselen, dat kan toch niet goed voor zo'n toestel?
PS: 'k Heb nog een vragenlijstje hierboven achtergelaten ook.
nee dat is zeker geen beter idee, de 18-55 is een heel pak minder dan de 18-135.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:03:
[...]
Dus volgens u is een D80 met als kitlens 18-55mm, en dan een optionele lens 55-200mm een beter idee?
oh en bouwfraude, die vervorming op 18mm is minder bij de 18-135 dan bij de 18-70. Het scheelt niet veel, maar wat jij zegt klopt dus niet. En die pincushion op 35mm ga je ook niet merken trouwens, zoveel is het nou ook weer niet en daarnaast is het niet het bereik waarin je dat gaat zien. Architectuur e.d. zijn veelal meer groothoek en juist bij strakke lijnen zie je het. Die 18mm vervorming is dan storender, maar dan heeft de 18-70 dus even veel.
Algemeen, voor strakks architectuur is een 18-70 of 18-135 misschien niet het beste, maar het zijn voor een hele boel dingen een erg fijne lens. Ik gebruik mijn 18-70 dagelijks en met plezier en je ziet die vervorming eigenlijk alleen met architectuur fotografie en slechts in enkele foto's.
Hangt er van af; bij Nikon en Canon zit het in de lenzen. (Dat kan je zien; als een Nikkor lens een VR specificatie heeft, of een Canon lens een IS spec).Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:55:
Dan heb'k nog een vraagje over de stabilisatie-techniek van een DSLR.
Hoe gaat dit in zijn werking? Is het de lens of de body die hier voor zorgt, en moet ik daarbij nog op iets letten?
Sony heeft dan weer een toestel waarbij Vibratie-reductie in de body zit (Alpha).
Maar als ik me niet vergis heb je diezelfde vraag al eens op belgiumdigital gesteld ....
Als het een nieuw toestel betreft, dan heb je een garantie-periode; binnen die periode kan je dat wel eens op je gemak thuis testen. Als het een tweedehands is, is dat natuurlijk weer anders.Oh ja, allerlaatste vraag: Stel dat 'k mijn toestel gekocht heb, wat moet ik dan meteen testen op "defecten" of iets dergelijks. Pixels testen, de lens testen, ofzo?
Eigenlijk kan je veel antwoorden op je vragen vinden door eens gericht te googlen en wat interessante artikels te lezen...Wat een vragen, wat een vragen! Ik ben jullie dankbaar.
Zoek eens een paar reviews op van de betreffende lenzen.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:03:
[...]
Dus volgens u is een D80 met als kitlens 18-55mm, en dan een optionele lens 55-200mm een beter idee?
IMHO moet een 18-55 en een 55-200 onder doen (qua optiek & bouwkwaliteit) aan een 18-135 & een 18-70 lens. Afhankelijk van wat je wilt fotograferen en de noden kan je later eventueel eens kijken naar een tele. Een tele is leuk voor bepaalde omstandigheden, waar je bv niet dicht genoeg bij je onderwerp kan komen (dieren, airshows, etc...) en voor portretten kan het handig zijn omdat je een grotere brandpuntsafstand hebt, waardoor je DoF kleiner kan worden. Echter, ik ben van mening dat je nog altijd de beste foto's kan nemen als je dicht bij je onderwerp kan komen, als je contact hebt met je onderwerp. (Maar dat moet wel nog altijd mogelijk zijn natuurlijk). Op dit moment heb ik nog geen Tele, maar ik kijk wel uit om er eentje te kopen. Alleen ben ik er nog niet goed uit welke (70-300 of 70-200 ~ die 2de draagt m'n voorkeur weg aangezien ze kwalitatief de beste is (& icm een 1.4 extender krijg ik er ook wat mm bij), maar die prijs .... )
[ Voor 36% gewijzigd door whoami op 18-06-2007 22:25 ]
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
Dat is opzich ook nog interessant, denk ik.
Inderdaad, dat was ik, maar 'k begreep het nog niet goed dan.whoami schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:20:
Maar als ik me niet vergis heb je diezelfde vraag al eens op belgiumdigital gesteld ....
'k Heb de laatste dagen veel gelezen, en nu begrijp ik uw antwoord tenminste!
'k Weet het, maar 'k ben nu al weken aan 't lezen.whoami schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:20:
Eigenlijk kan je veel antwoorden op je vragen vinden door eens gericht te googlen en wat interessante artikels te lezen...
Meningen verschillen duidelijk, en ik word vaak van gedachte A naar gedachte B gestuurd, en dan weer terug.
't Is allemaal zo gemakkelijk niet, en 'k wil eindelijk eens de knoop doorhakken en een toestel kopen!
Momenteel staan er nog maar een paar mogelijkheden op m'n lijstje:
- Canon 400D
- Nikon D80
- Nikon D40(x)
- Eventueel zelfs de FZ50, omdat je dan zoveel lenzen niet hoeft te kopen.
Normaal gezien wordt het de D80, want de D40 is een pak kleiner,
en met Canon heb ik geen ervaring. Met Nikon heb ik ook maar weinig ervaring.
[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 22:25 ]
Uiteindelijk is het jouw keuze, en zul jij moeten beslissen wat je nu uiteindelijk wilt, wat voor jou belangrijk is, etc...
Tja, DSLR.... Itt tot vroeger(analoge reflexen), gaat het hier over electronica, en dat verouderd snel. Binnen 3 jaar zal er al weer een ander toestel op de markt zijn, voor een pak minder geld, dat stukken beter is dan hetgeen je nu zal kopen.maar 'k denk dat zo'n DSLR vele jaren zou moeten meegaan, niet?
Objectieven daarentegen, die zijn waarde-vaster. Die verouderen niet zo snel.
[ Voor 30% gewijzigd door whoami op 18-06-2007 22:29 ]
En je je zult altijd blijven twijfelen of je de juiste keuze hebt gemaakt want er is altijd een betere camera, maar daar moet je mee leren leven.
Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...
Verwijderd
Net daarom dat het misschien verstandiger voor mij om een D40x of iets dergelijks te kopen,whoami schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:27:
Tja, DSLR.... Itt tot vroeger(analoge reflexen), gaat het hier over electronica, en dat verouderd snel. Binnen 3 jaar zal er al weer een ander toestel op de markt zijn, voor een pak minder geld, dat stukken beter is dan hetgeen je nu zal kopen.
omdat deze goedkoper is, en omdat ik nog moet leren fotograferen.
Anderzijds wil ik direct goed materiaal kopen. 't Is nogal tegenstrijdig, dus.
In de MediaMarkt te Oostakker hebben ze alle Canon-toestellen in het rek om beet te houden,
zelf de EOS 1D kan je daar zomaar beetnemen, maar geen enkel Nikon-toestel!
Wat een discriminatie.

Mwah, ik heb een paar architectuur-foto's met deze lens gemaakt, en ben er best tevreden over. Zowiezo, als je architectuur wilt fotograferen, en je beschikt niet over een shift-lens, zal je de foto's in de meeste gevallen toch nog wat moeten photoshoppen om je lijnen recht te krijgen.Nomad schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:11:
[...]
Algemeen, voor strakks architectuur is een 18-70 of 18-135 misschien niet het beste, maar het zijn voor een hele boel dingen een erg fijne lens. Ik gebruik mijn 18-70 dagelijks en met plezier en je ziet die vervorming eigenlijk alleen met architectuur fotografie en slechts in enkele foto's.
Verwijderd
Ja, dat is met veel dingen zo in het leven.4of9 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:30:
wat ik heb gedaan is ze gewoon allemaal vastgehouden. Diegene die het best voelde (zowel grip als voor mijn gevoel) is het geworden. (D80 + 18 - 135mm)
En je je zult altijd blijven twijfelen of je de juiste keuze hebt gemaakt want er is altijd een betere camera, maar daar moet je mee leren leven.
In ieder geval, u heeft het toestel + de lens die bovenaan m'n lijstje staan momenteel.
Bent u er tevreden over?
oh absoluut, het wil ook zeker prima met deze lens. Wat ik ook zei, ik ben heel tevreden met deze lens. Het is alleen geen ideale lens ervoor, een 17-70 van sigma is wat scherper en heeft minder vervorming, opzich fijne kwaliteiten. Een tilt-shift lens is idd eigenlijk wat je moet hebben, maar dan hangt mij een wat te groot prijskaartje aan.whoami schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:32:
[...]
Mwah, ik heb een paar architectuur-foto's met deze lens gemaakt, en ben er best tevreden over. Zowiezo, als je architectuur wilt fotograferen, en je beschikt niet over een shift-lens, zal je de foto's in de meeste gevallen toch nog wat moeten photoshoppen om je lijnen recht te krijgen.
Maar ben het met je eens dat de 18-70 ook prima architectuur kan, maar niet ideaal t.o.v. sommige concurrenten.
Ik heb wel het idee dat dit iets minder snel gaat tegenwoordig dan in het verleden. Het aantal megapixels dat een camera biedt is al voldoende, meer levert in principe geen vervangingsvraag op. De prestaties bij hoge isowaarden kunnen zeker nog wel gaan toenemen, maar die zijn niet noodzakelijk voor elk type foto wat je maakt en zijn daarmee niet voor iedereen een even grote toegevoegde waarde. Ik denk dat met het huidige aanbod van camera's best lang te doen is, waarbij een en ander natuurlijk afhankelijk is van de gebruiker. vergelijk het met MS. Word. Heel leuk dat nu Word 2007 er is, maar voor de standaard tekstverwerking voldoet Word 97 ook nog altijd en een redelijk gedeelte van de gebruikers zal alle toegevoegde features van editie 2007 niet gebruiken.whoami schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:27:
[...]
Tja, DSLR.... Itt tot vroeger(analoge reflexen), gaat het hier over electronica, en dat verouderd snel. Binnen 3 jaar zal er al weer een ander toestel op de markt zijn, voor een pak minder geld, dat stukken beter is dan hetgeen je nu zal kopen.
Verwijderd
Mooie vergelijking!Rudedadude schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 06:33:
vergelijk het met MS. Word. Heel leuk dat nu Word 2007 er is, maar voor de standaard tekstverwerking voldoet Word 97 ook nog altijd en een redelijk gedeelte van de gebruikers zal alle toegevoegde features van editie 2007 niet gebruiken.
Dat wisselen daar is het voor gemaaktVerwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:03:
[...]

Fuut op 135mm, dan heb ik liever de 70-300 mm lens mee.
@ nomad
Qua vervorming is de 18-70 alleen op 18mm een paar promille slechter voor de rest is het een stuk netter. Testje op 35 mm van de 18-135 de vervorming valt al op in de zoeker...

De dakrand loopt normaal recht

Met de sigma 24-70 2.8 op 36mm (zoek de verschillen)
Verwijderd
Ik zou eens hier en hier gaan kijken. (als je voor canon gaat, dan dus hier.)Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:32:
Net daarom dat het misschien verstandiger voor mij om een D40x of iets dergelijks te kopen,
omdat deze goedkoper is, en omdat ik nog moet leren fotograferen.
Anderzijds wil ik direct goed materiaal kopen. 't Is nogal tegenstrijdig, dus.
Dat lijken mij veel logischer plekken om vergelijkingen te maken tussen verschillende camera's en de lenzen die je er eventueel wel of niet bij wilt.
Goed, omdat ik het adviseren ook niet kan laten: Kies niet de 18-55 kitlens bij je D80, maar kies een lens die standaard met de D80 wordt meegeleverd, dus de 18-70 of de 18-135. Als je als eerste telelens een 55-200 overweegt, kies je dus de 18-70.
Als ik een inschatting maak van hoeveel 18-70's er zijn verkocht en hoeveel 18-135's er over de toonbank gaan, dan vind ik dat er te veel 18-135's op marktplaats staan.
Jazeker bevalt de camera! Ik moet hem alleen nog leren kennen.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:34:
[...]
Ja, dat is met veel dingen zo in het leven.
In ieder geval, u heeft het toestel + de lens die bovenaan m'n lijstje staan momenteel.
Bent u er tevreden over?
Hij ligt lekker in de hand en voor mij heeft de lens een goed bereik.
Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...
pincushion is steviger te zien dan ik had verwacht. Tja, het is jammer, maar voor veel dingen gaat het niet opvallen en ik vind het nog steeds een goed lens, gelijkwaardig aan de 18-70.Maarf als er toch een aparte tele-lens aangeschaft wordt, dan is misschien de 18-70 wel een betere keuze.bouwfraude schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 07:25:
[...]
Dat wisselen daar is het voor gemaaktHet bereik van de 18-135 is handig als je één lens mee wil nemen, ik heb niet altijd zin om alles mee te zeulen, alleen voor vogeltjes,eendjes is het niet genoeg tele.
[afbeelding]
Fuut op 135mm, dan heb ik liever de 70-300 mm lens mee.
@ nomad
Qua vervorming is de 18-70 alleen op 18mm een paar promille slechter voor de rest is het een stuk netter. Testje op 35 mm van de 18-135 de vervorming valt al op in de zoeker...
[afbeelding]
De dakrand loopt normaal recht
[afbeelding]
Met de sigma 24-70 2.8 op 36mm (zoek de verschillen)
Verwijderd
Ondertussen ben ik er uit. Bleek dat ik ergens een setting over het hoofd had gezien. (Bij de instellingen moet je aangeven dat je de NIKON makernotes aan moet zetten.Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:04:
Weet iemand hoe je uit de Exif informatie af kan lezen hoe veel foto's je gemaakt hebt met de D80?
Ik had hiervoor een D50 en met EXIF viewer van Ralf Bibinger (versie 2.40) kon ik terug vinden hoeveel foto's ik met die D50 heb geschoten.
Echter bij mijn D80 zie ik die informatie niet meer terug.