Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 14:55

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
De succesvolle D200-serie krijgt een lite-broertje: de opvolger van de D70/D70s-serie heet D80 :)

Introductie

Op 9 augustus heeft Nikon deze nieuwe dSLR officieel voorgesteld aan het publiek. Deze D80 kent een aantal 'carry-overs' zoals dat heet uit andere body's van Nikon: zoals de meter en het SD-geheugen en daarmee gepaard gaande zijklepje van de D50 vergeleken bij de D70-achterklep met CF: daarnaast de 10,2 MP sensor en de 2,5" LCD-display van de D200. Daarnaast krijgt deze D80 de mogelijkheid tot het gebruik van een vertical grip mee, de MB-D80 :)

Ook zal er een nieuwe kitlens (18-135mm, AF-S) meekomen met de body: Met AF-S, maar zonder VR om het prijskaartje leuk te houden.

De D80 heeft rondere lijnen dan de D70, een groter top-LCD en een kleine wijziging in de knoppen-layout: zie hiervoor de pics hieronder :) Gezien de 10,2MP CCD-sensor zal de D80 ook een betere buffer meekrijgen dan de D70-serie: ook zal de body wat kleiner zijn dan de D70 en meer het formaat van een D50 hebben.

In de lineup van Nikon komt de D80 op de volgende plaats:

D50 599
D80 999
D200 1599
D2Hs 2499
D2Xs 3999

In het kort de 11 belangrijkste verbeteringen tov de D70(s)-serie:

- grotere viewfinder
- CPU en AI-support
- 11 area multiCAM-1000
- custom FUNC button
- groter lcdscherm van 2,5" met grotere beeldhoek
- ISO 100-1600 + 3200
- snellere USB 2.0
- EN-EL3e accu met nauwkeurige status-info
- selecteerbare max ISO
- vertical grip MB-D80
- RGB histogram

Complete Specs

- 10,2 MP CCD sensor, ISO 100 ~ 1600, 3200 D200
- Ai coupling D200
- 11 area AF-system, Multi-CAM 1000 D200
- 2,5" LCD-scherm met 170 graden beeldhoek D200
- sluitertijden tot en met 1/4000e, mechanische shutter
- 80ms shutter lag
- RGB histogram D200
- grote viewfinder met 0,94 vergroting D200
- spot, center, matrix metering D50
- flash sync-speed max 1/200e, 3fps
- IR-remote, timer, continuous shooting, single shot
- SD-geheugen ipv CF D50
- nieuwe kitlens! Een AF-S DX 18-135mm Nikkor
- in-camera bewerking: overlay, red-eye reduction, D-lighting, etc
- prijs: 999 euro MSRP
- EN-EL3e accu D200
- gewicht: 668 gram met accu

Pics

Voor:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/nikond80front.jpg

- custom function button naast de mount
- IR-remote net als D70-serie, D200 heeft dit niet
- grotere lens release knop zoals D200
- 'onderkant' van de lensmount komt zoals de D50 tot onderaan de body: bij D70-serie zit dit hoger: - - body is afgeronder dan de D70

Achter:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/nikond80back.jpg

- flash opslag klep zoals D50, D200: voor SD
- bracket knop is weg vgl bij D70, zit nu naast lensmount
- trash knop is ok knop geworden
- main command dial is kleiner of zit dieper in de body weggestopt
- 2,5" scherm overgenomen van D200
- viewfinder vorm en rubber overgenomen van D200

Met lens:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/nikond80lens.jpg

- linkerkant van de body (hier rechts) 1 grote rubberen afdichting zoals D200 voor de I/O
- bracket-knop onder de flitsknop

Van boven:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/nikond80top.jpg

- groter topdisplay, in stijl van D200, oa voor de extra accu-info van de EN-EL3e
- aparte AF-knop onder de shoot-mode knop voor AF-modes
- D70 LCDbacklight-knop zit nu onder de powerswitch zoals D200/D2-serie

Een vergelijking met D50, D70s en D80 op basis van de mount:

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/sizecompares.jpg

Links

Officiële Nikon USA D80-pagina
Cameralabs Review
DPReview Preview
DCResource Preview
Imaging Resource Preview

[ Voor 37% gewijzigd door Remy op 22-09-2006 09:03 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hmm, heel interessant. Ik zat al een tijdje te overwegen om de D70 ge gaan aanschaffen, toch misschien nog even een paar weken wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:57

Garyu

WW

Interessant dat ie weer kleiner wordt dan de D70, had ik eigenlijk niet verwacht.
- nieuwe kitlens! Waarschijnlijk een 18-120/130 zonder VR, maar met AF-S
Dit vind ik wel erg interessant moet ik zeggen.. een AF-S lens met zo'n bereik, als die gelijkwaardig presteert aan de oude D70-kitlens, dan ben ik zeer benieuwd naar de prijs. Daarmee zou de Sigma 18-125 veel aan afzet kwijtraken in ieder geval.

[ Voor 21% gewijzigd door Garyu op 27-07-2006 10:11 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dus toch D80 geworden als benaming. Klinkt goed, ben blij dat ze de mp een beetje hebben opgeschroefd t.o.v. canon...ook al zegt mp niet altijd alles. Ben blij met het formaat, de D50 ligt me prettiger in de hand dan de D70 en dat de mount onderin zit vind ik ook niet erg.

Ben nog wel errug nieuwsgierig naar de lens die er mee geleverd wordt, want ik ben dus op zoek naar een vervanger voor mijn 18-55 kitlens. Ik dacht tot nu toe aan de 18-200, maar deze 18- ~120 klinkt ook zeer goed :)
Bovendien hou ik dan vast geld over voor de macro lens die ik ook zo graag wil :9~ (105 mm van nikon (zonder vr dan he :()

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

De D80 wordt dus kleiner dan de D70(s)....dat is best jammer omdat ik de D70s heerlijk in de hand vind liggen en bv de 300D/350D/D50/5D eigenlijk iets te klein vond.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 04:48
Garyu schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:11:
Interessant dat ie weer kleiner wordt dan de D70, had ik eigenlijk niet verwacht.
Vind ik persoonlijk een minder goede zaak. Heb nu de D70 en deze ligt gewoon net goed in m'n hand, moet niet kleiner worden. Vrees als het zo door gaat (D50, 350D, Sony Alpha, D80) het lagere segment opschuift naar de prosumer markt en als je een beetje degelijke (grote) body wil, moet kijken naar een duurdere klasse, terwijl je mss helemaal geen behoefte aan de betere specs van die klasse...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
En nou maar hopen voor de Nikonians dat ze er een grip onder gaan leveren, en dan het liefste eentje met de handstrapaansluiting :P Voor de rest een leuke camera voor niet al te veel geld. Maar dat hij kleiner is dan de D70 lijkt me zelf weer niet zo geweldig, de D70 lag wel behoorlijk lekker in de hand, maar ook daar mistte ik de grip al wat. Maar ze halen er hier in de verticale richting er wel erg veel vanaf, dus of je daar blij mee gaat worden zonder grip... De 350D kent hetzelfde probleem met de ergonomie, maar daar is nog een grip onder te plaatsen waarmee het weer acceptabel wordt :)

Overigens heeft zo'n fysieke flashrelease niet echt mijn voorkeur, dat betekent dat de flitser ook in de tas op kan klappen terwijl de camera uit staat en mogelijk tikken / klappen te verduren kan krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 27-07-2006 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 11:21
Kennelijk is hij net zo groot als de D50, kan wat mij betreft nog net, maar kleiner moet ie toch echt niet worden. Wel ISO 100 \o/.
Is dit nu zeker dezelfde CCD als in de Sony alpha? Ben erg benieuwd naar de prestaties dan.
Het lijkt erop dat deze cam alle goede eigenschappen van de D70s en de D50 combineert. Mooi, maar niet genoeg voor een upgrade vanaf mijn D70 natuurlijk.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Gutteguttegut schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:21:
De D80 wordt dus kleiner dan de D70(s)....dat is best jammer omdat ik de D70s heerlijk in de hand vind liggen en bv de 300D/350D/D50/5D eigenlijk iets te klein vond.
Gutteguttegut en Frigolamptje hierboven: ik denk dat Nikon z'n redenen had om de D80 wat kleiner te maken: goedkoper produceren, groter publiek bereikbaar, en een makkelijk upgradepad vanaf de D50. Dit laatste zal mogelijk ook de reden zijn van SD ipv CF. Als je nu een D70 hebt, stap je niet zomaar over op de D80: dan moet je ook je geheugen wisselen en da's toch weer extra kosten. Duss ipv D80 spaar je even door en neem je een D200 waar wèl CF in kan: precies wat Nikon wil van jou als consument ;) Andersom, als je een D50 hebt, kan je juist makkelijk upgraden naar de D80, want je neemt je SD-geheugen gewoon mee. Heerlijk! :)

Binnenkort veel 2ehands D50'jes op de markt zogauw de D80 te koop is ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik denk niet dat dat de reden is, SD-geheugen kost inmiddels ook geen jota meer, die paar tientjes doen het hem ook niet meer op de aankoop van een dergelijke camera. Dan verkoop je gewoon je oude camera incl. geheugen en je legt er een klein deel bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155068

En nu maar hopen dat nikon ook kan leveren.De D200 is nu pas goed oveal te koop, vele,vele maanden na introductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Er zit ook een stuk psychologie achter neographikal: met upgraden wil men altijd beter, maar niet teveel verandering/wisselen. Dus even ongeacht de kosten zou het moeten 'wennen' aan nieuw geheugen een factor kunnen zijn die mensen weerhoudt te upgraden naar een nieuwe body: daarnaast kan het best zijn dat je een behoorlijke investering hebt in SD-geheugen, of juist CF: en dat niet zomaar voor een lagere prijs (want 2ehands) wil verkopen.

Dat kleine deel bijleggen voor nieuw geheugen is dus maar een klein deel van het totaalplaatje: als je originele geheugen al een paar honderd euro heeft gekost voor ettelijke GB's, verkoop je dat niet zomaar als je dat ook kan meenemen naar je volgende body :)

De prijs van de D80 body-only is overigens 100 euro lager dan de introprijs van de D70 in april 2004 (999 euro): dit is duidelijk een teken dat Nikon stevig de strijd aan gaat met Sony's Alpha 100 die nu 999 kost met de 18-70 kitlens, en rond de 900 body-only.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ach, misschien ben ik wel te simpel met dat soort dingen. Als ik veertig euro bij moet leggen om mijn oude geheugen te vervangen, dan maak ik me daar niet echt druk om ten opzichte van de aanschafprijs van zo'n camera. Dat doet het hem dan ook niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik hoop dat mijn manual focus lenzen nu bruikbaar worden zoals op de (voor mij te dure) D200. Ik heb er een zestal w.o. de prachtige 180/2.8, de 80-200/4 en de 55/2.8. Als de D80 wordt gezien als een upgrade van de D50 vrees ik echter...

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Klinkt opzich allemaal goed, Nikon verstevigt hiermee IMHO haar marktpositie tegenover de consumenten SLRs van Canon en de nieuwe Alpha van Sony.
Het blijft opzich jammer dat dingen als een aperture ring zijn voorbehouden aan de duurdere modellen, maarja, anders had ik ook m'n D200 weer voor niks gekocht :)
Naar mijn mening wel erg jammer dat ze het formaat verkleind hebben en SD geheugen gebruiken. Ik vind dat dat toch een beetje afbreuk doet aan de goede reputatie van de D70.
Verder lijkt het me een hele degelijke camera (net als de D70 trouwens) die ondanks z'n kleinere formaat bij de semi-prof ook niet zal misstaan.

[ Voor 24% gewijzigd door phaas op 27-07-2006 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16

Arfman

Drome!

Kleinere camera gat voor mij niet werken, de D70 is het minimum voor mij wat draag- en gebruikscomfort betreft. Dus ik hoop maar dat er een grip op kan, en ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke specs, zodat ik weet of ik de D80 moet halen (kerstbonus :P) of de D200 (kerstbonus + nog meer bijleggen).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80529

-offtopic- :)

Ontopic: alle mensen die interesse hadden/hebben in een D70 zijn nu wel geneigd te wachten. Aan de andere kant zal het mischien weer een tijdje duren voordat de D80 op zijn "uiteindelijke" prijsniveau is. Ach, ik heb sowieso nog even dus tegen de tijd dat ik echt ga shoppen zal de D80 wel een redelijk prijspeil hebben bereikt.

[ Voor 72% gewijzigd door Remy op 27-07-2006 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hoeveel is bekend over de sensor en ruis verhoudingen e.d.? 10.2 mp zal voor nagenoeg iedereen voldoende zijn, maar een ècht goed bruikbare 800 iso en redelijk bruikbare 1600 zal toch wel gewenst zijn. De D50 heeft, vind ik, niet echt een fijn bruikbare iso 800.

Offtopic: stevige mod trouwens remy, maar het staat wel netter en je hebt het prima staan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zal hetzelfde zijn als de D200 en de Alpha 100, wanneer het dus inderdaad om dezelfde sensor gaat :) Tenzij ze er een sterkere NR op loslaten, maar dat lijkt me eigenlijk onlogisch :)

[ Voor 30% gewijzigd door neographikal op 27-07-2006 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Het is mij alleen nog volledig onduidelijk wat deze camera extra te bieden heeft t.o.v. de D70. Een paar paar kleine aanpassingen, wat MP's meer, de knoppen door de war gegooid, de body kleiner gemaakt, en ander soort geheugen...

En waarschijnlijk kunnen we de grip ook wel op ons buik schrijven.

Ik sta nog niet op het punt om naar de winkel te rennen :/

Ik ben juist opzoek naar een snellere AF, 5 fps en grip, maar een D200 is met z'n prijs weer een beetje te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Anoniem: 63942 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:26:
Het is mij alleen nog volledig onduidelijk wat deze camera extra te bieden heeft t.o.v. de D70. Een paar paar kleine aanpassingen, wat MP's meer, de knoppen door de war gegooid, de body kleiner gemaakt, en ander soort geheugen...

En waarschijnlijk kunnen we de grip ook wel op ons buik schrijven.

Ik sta nog niet op het punt om naar de winkel te rennen :/

Ik ben juist opzoek naar een snellere AF, 5 fps en grip, maar een D200 is met z'n prijs weer een beetje te veel van het goede.
Het is ook niet bedoeld om D70 bezitters naar de winkel te jagen. Wie weet is de AF wel sneller, wie weet doet ie wel 5 fps? De teaser op de Nikon site is nou ook niet -echt- veelzeggend.

Ik zie het meer als een evolutie van de D70, en dus misschien een interessante opstapper voor D50 bezitters?

Heeft ie trouwens een Commander-Mode flash of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hmz, nog steeds zo'n irritantie program draaiknop die van z'n functie af kan draaien? Geef mij maar zo'n D200 waar je alleen kan kiezen tussen (P,) A, S en M ;)

3 fps tov 5 fps, sync speed van 1/150 :s

En dan waarschijnlijk SD ipv CF 8)7

Nope, dit word hem niet voor mij. Ongetwijfeld zal het een goede cam zijn, maar voor mij bied ie net te weinig vooruitgang tov m'n huidige D70. Dan nog liever een goedkopere D70s...

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
Ik mis die oude tijden, waarbij het soms langer dan een jaar duurde voordat er weer eens een nieuwe camera gelanceerd werd.

Tegenwoordig moet er zo snel mogelijk iets nieuws op de markt komen, waarbij de specs het meest interesant blijken te zijn. Het moet allemaal meer, sneller en kleiner.

Natuurlijk is het met de semipro markt nooit echt veel anders geweest, mensen moeten gewoon regelmatig iets nieuws van een fabrikant zien om maar een goed beeld van die fabrikant te houden. Meestal wordt dit nog eens aangedikt met een paar onafhankelijke reviews.

Ik snap alleen nog niet echt waarom er nog steeds meer megapixels nodig zijn? Ik druk regelmatig af op 60x40cm en ik ben dik tevreden met mijn 6Mpix (minolta ja). Maar zelfs met die canons die ook zeer goed presteren met de 8Mpix zijn hele goede afdrukken te maken. Ik snap niet waarom de camera fabrikanten niet de lichtgevoelligheid gaan verhogen. Naar mijn mening heeft iedereen daar veel meer aan.
Ik zou zo niet iets kunnen verzinnen waarvoor je nog meer Mpix nodig hebt??
En zelfs als je meer megapixels beschikbaar hebt, ik wil niet weten wat voor L-lens/G-lens je daarvoor nodig hebt om dat Mpix geweld bij te houden. Want voor de gemiddelde kitlens heb je aan 5Mpix meer dan genoeg.

edit:
kitlensje van canon bijvoorbeeld: http://www.photozone.de/8...canon_1855_3556/index.htm
resolutie is om te huilen, daar heb je al die Mpix niet voor nodig.
(niks tegen canon, maar ik kon zo snel even niks anders vinden. elk merk heeft zo z'n kit lensjes)

[ Voor 11% gewijzigd door hilbren op 27-07-2006 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
hilbren schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 20:21:
Natuurlijk is het met de semipro markt nooit echt veel anders geweest, mensen moeten gewoon regelmatig iets nieuws van een fabrikant zien om maar een goed beeld van die fabrikant te houden. Meestal wordt dit nog eens aangedikt met een paar onafhankelijke reviews.

Ik snap alleen nog niet echt waarom er nog steeds meer megapixels nodig zijn? Ik druk regelmatig af op 60x40cm en ik ben dik tevreden met mijn 6Mpix (minolta ja). Maar zelfs met die canons die ook zeer goed presteren met de 8Mpix zijn hele goede afdrukken te maken. Ik snap niet waarom de camera fabrikanten niet de lichtgevoelligheid gaan verhogen. Naar mijn mening heeft iedereen daar veel meer aan.
Volledig mee eens hoor, daarom heb ik dan ook een 30D, maar pas op: straks val je nog in de categorie mensen die onder de ruiszeikerds worden geschaard door sommigen hier. Voor mij is het simpel: proud of it. :Y) Ik zou dolgraag iso6400 gewoon bruikbaar willen hebben :) Meer dan zes megapixels is voor mij ook niet heel erg boeiend, en je hebt gelijk, al die gigantische hoeveelheden pixels vereisen erg erg goed glas. Met name als je het op APS-C wilt blijven proppen.

[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 27-07-2006 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
hilbren schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 20:21:
Met veel MP's kun je gemakkelijk en snel scoren. Consumenten zijn geneigd om sneller overstag te gaan van leuke hoge getalletjes denk ik.

De lichtgevoeligheid verhogen zonder nadelige effecten vereist echter veel research; das niet iets wat je ff tussendoor doet. Het 'probleem' (als je het een probleem kunt noemen) is dat Nikon qua sensors nooit iets zelf heeft ontworpen en dat door de jaren heen consequent heeft doorontwikkeld; zoals bijvoorbeeld Canon dat wel doet.

Maar ik vermoed dat ze daar nu wel mee bezig zijn. Er waren iig geruchten dat ze voor de D3 weer hun JFET LBCAST-chip van stal zouden halen. 'Stel' dat werkt prima; dan kan dat natuurlijk ook worden doorgevoerd in toekomstige medium -en basic modellen. Ik denk dus dat ze gewoon iets consequenter hun eigen chips moeten gaan doorontwikkelen. Wel een beetje laat maar ach, de schade wordt heus wel ingehaald ooit. En ik klaag niet, ik schiet 9 van de 10 keer nooit hoger dan ISO 400; en dat doet mijn Nikon prima :)
Gutteguttegut schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:21:
Das idd erg jammer ja; een sterk punt van de D70 was idd haar bouw.
De 5D is overigs wel best huge hoor; zelfs nog iets forser dan de D200.
neographikal schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:43:
Ach, misschien ben ik wel te simpel met dat soort dingen. Als ik veertig euro bij moet leggen om mijn oude geheugen te vervangen, dan maak ik me daar niet echt druk om ten opzichte van de aanschafprijs van zo'n camera. Dat doet het hem dan ook niet meer :)
Idd, ben ik het wel mee eens.

[ Voor 85% gewijzigd door Silent Thunder op 28-07-2006 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Garyu schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:30:
[...]

Het is ook niet bedoeld om D70 bezitters naar de winkel te jagen. Wie weet is de AF wel sneller, wie weet doet ie wel 5 fps? De teaser op de Nikon site is nou ook niet -echt- veelzeggend.

Ik zie het meer als een evolutie van de D70, en dus misschien een interessante opstapper voor D50 bezitters?

Heeft ie trouwens een Commander-Mode flash of niet?
Ja, dat moet wel, gezien het de opvolger van de D70-serie is en de D70-serie zelf dat ook had. Zou een beetje suf zijn van Nikon als ze zo'n mooie CLS-feature uit de D80 zouden slopen.

Ik ben wel benieuwd wat voor onderhuidse aanpassingen en extra's erbij zijn gekomen: of het ding misschien MLU, memory banks en dergelijke heeft. De extra FUNC knop aan de voorkant naast de mount belooft al wat :9

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-05 18:40
phaas schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:54:
Het blijft opzich jammer dat dingen als een aperture ring zijn voorbehouden aan de duurdere modellen, maarja, anders had ik ook m'n D200 weer voor niks gekocht :)
Aperture ring? Die zit op de lens hoor. Je bedoelt misschien de DOF-preview knop. Die heeft de D70 wel, de D50 niet.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
questionmarc schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 13:42:
[...]

Aperture ring? Die zit op de lens hoor. Je bedoelt misschien de DOF-preview knop. Die heeft de D70 wel, de D50 niet.
Hij bedoelt de AI-ring zodat je alle Nikkors vanaf 1977 kan gebruiken: die ring zit wel op de D200 en D2X, niet op de D70 en zoals nu uit de foto's blijkt, niet op de D80.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Heb net een d50 gekocht.. maar weer inleveren.. en wachten op deze?
Ik verkoop fotos op internet en kopers willen wel van een grotere resolutie (doe regelmatig aan opschalen en das niet optimaal).
Maar verder zou ik geen reden kunnen bedenken waarom een hogere resolutie te willen hebben. Moet ook gelijk een veel betere lens bij (om CA / barrel distortion / vignettering niet weer makkelijker te zien). .. edit: en niet te vergeten.. het vreet weer meer harde schijf ruimte.
Hoe groot worden die compressed NEFs wel niet bij 10mp?

[ Voor 14% gewijzigd door henkleerssen op 28-07-2006 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Heb net een d50 gekocht.. maar weer inleveren.. en wachten op deze?
Doet je D50 het niet dan? :)
Ik verkoop fotos op internet en kopers willen wel van een grotere resolutie (doe regelmatig aan opschalen en das niet optimaal).
Dan had je in de eerste plaats al misschien een D200 of D2X moeten nemen als kopers om die grotere reso vragen? Kost wat, maar die kosten kan je dan doorberekenen aan je klanten: zij willen meer reso/kwali, dan vraag jij meer geld, simpel.
Maar verder zou ik geen reden kunnen bedenken waarom een hogere resolutie te willen hebben.
Meer detail, en sommigen noemen als redenen meer crop-mogelijkheden.
Moet ook gelijk een veel betere lens bij (om CA / barrel distortion / vignettering niet weer makkelijker te zien).
Is zeker zo, maar de stap is niet zo enorm als sommigen willen (doen) geloven :)
Hoe groot worden die compressed NEFs wel niet bij 10mp?
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page12.asp

Een 10MP uncompressed NEF is 16MB, compressed is ongeveer de helft. Op een kaartje van 1GB kunnen dus 64 shots in uncompressed vorm, of ruwweg 120 compressed.

[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 28-07-2006 15:40 . Reden: foutje bedankt :) ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Remy schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:08:
[...]
Doet je D50 het niet dan? :)
[...]
Dan had je in de eerste plaats al misschien een D200 of D2X moeten nemen als kopers om die grotere reso vragen? Kost wat, maar die kosten kan je dan doorberekenen aan je klanten: zij willen meer reso/kwali, dan vraag jij meer geld, simpel.
[...]
Meer detail, en sommigen noemen als redenen meer crop-mogelijkheden.
[...]
Is zeker zo, maar de stap is niet zo enorm als sommigen willen (doen) geloven :)
[...]
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page12.asp

Een 10MP compressed NEF is 16MB. Op een kaartje van 1GB kunnen dus 64 shots.
Lol.. snelle reactie! D50 doet het prima .. die D200.. tja was net buiten mijn beginnersbudget.
16mb.. wow. .. en gelijk jakkes.. Weer een harde schijf erbij kopen denk ik dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
Een 10MP compressed NEF is 16MB. Op een kaartje van 1GB kunnen dus 64 shots.
Volgens mij heb je uncompressed NEF voor. Dat gebruik ik met m'n D200 en die zijn +/- 16Mb groot idd.

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Laatst online: 06-06 21:52
Hmm.. Als ik mijn planning qua lenzen/flitser compleet heb ga ik denk ik maar sparen voor deze D80 en mijn D50 tekoop zetten? :P

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

cyberrobin schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:22:
Hmm.. Als ik mijn planning qua lenzen/flitser compleet heb ga ik denk ik maar sparen voor deze D80 en mijn D50 tekoop zetten? :P
Kijk eerst maar eens welke functies de D80 gaat krijgen die je nu niet hebt en beslis dan of je het nodig hebt. Bijna niemand heeft de extra mp nodig iig. Afdrukken van 50 * 75 cm zijn bij mij tot nu toe prima scherp. Groter is niet zo vaak behoefte aan gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
nomad85 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:06:
Afdrukken van 50 * 75 cm zijn bij mij tot nu toe prima scherp. Groter is niet zo vaak behoefte aan gok ik.
Op hoeveel dpi printen de meeste fotodrukkers?

Een aardige vraag zou zijn: zou je op een A4/A3-vel veel verschil in detail kunnen zien tussen pakweg 150 en 300dpi?

[ Voor 22% gewijzigd door Silent Thunder op 28-07-2006 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Catscratch schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:20:
[...]

Volgens mij heb je uncompressed NEF voor. Dat gebruik ik met m'n D200 en die zijn +/- 16Mb groot idd.
Een compressed 6MP foto van de D70 is 5MB, dan zal een 10MP-foto toch niet opeens 3x zo groot worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 11:21
Garyu schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:33:
[...]

Een compressed 6MP foto van de D70 is 5MB, dan zal een 10MP-foto toch niet opeens 3x zo groot worden :?
Uncompressed 6MP NEF is ongeveer 10 Mb, dus ik denk dat 10MP uncompressed wel zo rond die 16 Mb uit gaat komen.

Volgens mij gebruikt de D70 een lossy format compressed NEF wat inderdaad een file van 5Mb oplevert. Ik dacht dat de D50 een lossless compressed NEF gebruikt van ongeveer 8Mb en de D200 heeft een uncompressed NEF van rond de 16Mb.
Ik denk trouwens niet dat de D80 uncompressed NEF zal gebruiken, dat is volgens mij meer high-end dus dan wordt het (lossless?) compressed 10MP NEF wat ongeveer neer komt op zo'n 12 a 13 Mb

[ Voor 48% gewijzigd door Stiegl op 28-07-2006 16:03 ]

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Garyu schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:33:
[...]

Jawel hoor,

D200 uncompressed Nefje:

Afbeeldingslocatie: http://img332.imageshack.us/img332/694/untitled2vt4.jpg

Ziet u, groot dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik had het al even aangepast in mijn post ja: op de DPR-page stond er niet bij wat wel en niet compressed was :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Silent Thunder schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:51:
[...]

Jawel hoor,

D200 uncompressed Nefje:

[afbeelding]

Ziet u, groot dus ;)
Ik geloof het ook wel, maar het ging even om het verschil compressed<->uncompressed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Volgens deze thread op DPReview (http://forums.dpreview.co...rum=1021&message=19369379) krijgt de D80 een .94x viewfinder (net zoals de D200) en de mogelijkheid voor een grip.

Zou goed nieuws zijn.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Inderdaad, een grip werkt sowieso erg prettig voor portret en concertwerk :) Nou nog de handstrapaansluiting *kuch*

Maar dat die NEF'jes groot zijn, ach, het is jammer dat er weinig verkrijgbaar is wat groter is dan de dvd als backupmedium, maar qua schijfruimte vind ik het niet echt een probleem. Voor €90,- heb je al een 300GB schijf waar je joost mag weten hoeveel shots op kwijt kunt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 13:34
Remy, op wat baseer je je ivm dat nieuwe objectief , of is dat gewoon een gok, natte vinger werk ? :?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Laatst online: 11-03 13:34

Bluppy2

Hip!

Gezien de D80 ongeveer hetzelfde formaat krijgt als de D50 zou een grip niet eens zo'n onlogische stap zijn om onderscheid te maken tussen het goedkopere broertje.. :)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172373

Remy schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 10:05:
Van boven:

[afbeelding]

- groter topdisplay, overgenomen van D200
- aparte AF-knop voor de keuze AF-S/AF-C naast display, onder de shoot-mode knop
- D70 LCDbacklight-knop zit nu onder de powerswitch zoals D200/D2-serie
Ik vrees dat dit niet helemaal klopt, helaas.
Op deze website is een animatie te zien waarop je kunt zien dat het top display van de D80 kleiner is dan die van de D200. Wel gaan er nu geruchten dat de viewfinder hetzelfde zou zijn als die van de D200, en dat is denk ik zeer goed nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183600

Anoniem: 172373 schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:29:
[...]

Ik vrees dat dit niet helemaal klopt, helaas.
Op deze website is een animatie te zien waarop je kunt zien dat het top display van de D80 kleiner is dan die van de D200. Wel gaan er nu geruchten dat de viewfinder hetzelfde zou zijn als die van de D200, en dat is denk ik zeer goed nieuws.
Je kan inderdaad de vershillen goed zien zo.
Hier kun je trouwens de vershillen zien met de D70s.
De D80 is dus kleiner dan de D70. Niet dat het uitmaakt. Als je de camera maar goed kan vasthouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 183600 op 30-07-2006 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 23:30

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Mooi topic Remy! :)

* adoy heeft misschien toch iets te vroeg een D50 aangeschaft! :9

De belangrijkste reden voor het uitbrengen van de D80 (IMHO)... Nikons positie in het instap dSLR segment. En heel veel consumenten kijken toch naar MP... 8)7
Je hoort het al als je met andere mensen praat over digicams. (niet fotofreaks!) Eerste vraag die je krijgt : Hoeveel MP heeft die camera van jou? *of* Dat is wel een hele grote camera, het lijkt wel of je terug in de tijd gaat. :)
Dus dat de body iets kleiner is, zo daar nog mee te maken kunnen hebben.

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
whoami schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 13:54:
Remy, op wat baseer je je ivm dat nieuwe objectief , of is dat gewoon een gok, natte vinger werk ? :?
Hierop:

Het is niet de 18-70 van de D70, de 18-55 van de D50 of de 18-200 VR van de D200: dus moet het wel een nieuwe lens zijn. Als het gaat om de zoomrange, baseer ik me op de focal length-aanduidingen bovenop de lens in de foto hierboven: die gaan ver voorbij de 70mm. Ik zie al 18mm, 24mm, 35mm, 50mm, 70mm, 105mm en nog een staan namelijk :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Remy schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:26:
[...]
Hierop:

[afbeelding]

Het is niet de 18-70 van de D70, de 18-55 van de D50 of de 18-200 VR van de D200: dus moet het wel een nieuwe lens zijn. Als het gaat om de zoomrange, baseer ik me op de focal length-aanduidingen bovenop de lens in de foto hierboven: die gaan ver voorbij de 70mm. Ik zie al 18mm, 24mm, 35mm, 50mm, 70mm, 105mm en nog een staan namelijk :)
dan heb je goede ogen.. en het is maar de vraag idd of dit DE kitlens wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
Ik vind hem rot veel op een zwarte 28-100 lijken...

Maar een 18-125 van nikkor is natuurlijk ook niet echt uit te sluiten, ik kan me best voorstellen dat ze wat concurrentie ondervinden van de sigma 18-125, sigma en tamron 18-200... De 18-200 van nikkor is toch niet echt concurrerend te noemen voor die laatste twee door zijn hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
dan heb je goede ogen..
Gelukkig wel ja, komen goed van pas :) Maar iedereen kan zien dat dit een nieuwe lens is, ongeacht je ogen: gewoon de 18-55/18-70/18-200 ernaast houden en je ziet de verschillen.
en het is maar de vraag idd of dit DE kitlens wordt..
Klopt, echter is het al meer dan 2,5 jaar zo, sinds de introductie van de D70 in januari 2004, dat Nikon zijn nieuwe dSLRs introduceert met de daaraan gekoppelde kitlens: de pro-body's niet natuurlijk aangezien die geen kitlenzen mee krijgen, die worden meestal met de 17-55 DX afgebeeld. Maar de andere modellen zijn allemaal geïntro'd met hun nieuwe kitlens, de vraag is waarom ze van dat regime af zouden stappen :)

Er zijn nu trouwens berichten uit Korea en China dat de D80 mogelijk niet de vervanger van de D70-serie maar de tussenstap gaat worden tussen D70s en D200, ter uitbreiding van het onderste segment. Dit is dus nog niet zeker, maar zou heel best kunnen gezien de specs en prijzen:

D50 500
D70s 750
D80 1000
D200 1600

Niet gek van Nikon als ze zo hun budget/ondersegment uitbouwen naar 4 modellen: een 'lite' model met wat minder functies/dikke body (D50, D80) en daarvan het dikkere broertje, in dit geval respectievelijk D70s en D200. Misschien dat daarom in de teaser ook 'additional' staat ipv 'completely new'. Erg slim om zo de kosten te beperken en het rendement te maximaliseren. Nu nog een D3H en de Nikonians kunnen hun geluk niet op :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat er aan zit te komen is nog onduidelijk, maar die D3H zou het best kunnen zijn, gezien de vroege introductie van de D80 terwijl de Photokina pas later dit jaar is. Lijkt me sterk dat Nikon niet met een bijzonder nieuwtje komt op de Photokina.

Een journalist die werdt geinterviewd op PhotoTalkRadio had het trouwens ook over nog een introductie eind augustus, begin september. Het is dus nog even afwachten of er ook in het pro segment een nieuwe camera op stapel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Sure, er komt nog veel meer aan, ook glas:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/70300vr.jpg

Dat plaatje was per ongeluk tesamen met de AF-S 105mm VR plaatjes uitgelekt in december vorig jaar, alleen was de 70-300 VR nog niet klaar voor launch, de 105 VR wel: die werd in februari dit jaar geïntro'd. Hopelijk is de 70-300 VR wel klaar voor Photokina, samen met de D80 en als bonus een D3H.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 10:15

DeFeCt

je wéét toch

Dilemma: nu de 18-70 2ehands kopen of wachten op de kitlens van de D80 ?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 23:26

Res-q

Redder in nood?

Ligt er aan wat voor objectieven je nu hebt en wat voor bereik je te kort komt ;)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ik heb nog geen objectieven :) Body komt binnenkort

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Je zou kunnen een 50mm f/1.8 overwegen, om toch met je body te kunnen spelen.
Dan afwachten op de nieuwe kitlens van de D80, en even zien hoe de prestaties zijn van die lens tov de 18-70, en dan een besluit nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerd
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-03-2020
Remy schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:06:
Sure, er komt nog veel meer aan, ook glas:

[afbeelding]

Dat plaatje was per ongeluk tesamen met de AF-S 105mm VR plaatjes uitgelekt in december vorig jaar, alleen was de 70-300 VR nog niet klaar voor launch, de 105 VR wel: die werd in februari dit jaar geïntro'd. Hopelijk is de 70-300 VR wel klaar voor Photokina, samen met de D80 en als bonus een D3H.
De AF70-300 ED is in elk geval erg moeilijk te krijgen en volgens 1 online aanbieder zelfs niet meer leverbaar :| . Tijd voor een nieuwe telezoom :) . Anders wordt het gat tussen de 70-300G en 80-200 ED wel heel erg groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

nomad85 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:06:
[...]

Kijk eerst maar eens welke functies de D80 gaat krijgen die je nu niet hebt en beslis dan of je het nodig hebt. Bijna niemand heeft de extra mp nodig iig. Afdrukken van 50 * 75 cm zijn bij mij tot nu toe prima scherp. Groter is niet zo vaak behoefte aan gok ik.
Ben ik absoluut niet met je eens! Als je portret fotos maakt van iemand, zeg een mooie dame, dan heb je redelijk wat detail maar in bijvoorbeeld de wimpers of wenkbrouwen mis ik toch net ff wat meer detail.. Ik heb hier bijvoorbeeld een 50 * 75 afdruk hangen van een dame met kippevel, maar die kippevel is ook echt een beetje blurry geworden door de blowup.. 10Mp zou dus juist perfect zijn!

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
En er wordt weer één ding vergeten: scherpte is maar ten dele afhankelijk van het aantal megapixels... Het AA-filter, het gebruikte glas en de hoeveelheid sharpening spelen nét zo hard mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Gerd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 22:17:
[...]

De AF70-300 ED is in elk geval erg moeilijk te krijgen en volgens 1 online aanbieder zelfs niet meer leverbaar :| . Tijd voor een nieuwe telezoom :) . Anders wordt het gat tussen de 70-300G en 80-200 ED wel heel erg groot!
Yep, idd! Iets moois ertussenin zou een perfecte aanvulling voor de telezoom-lineup zijn voor Nikon: ook voor mensen die bv een D80 met 18-70 nemen en gewend zijn aan de AF-S daarvan, en dan niet 'terug' willen stappen naar een 70-300 zoom zonder die AF-S. Dat ze dan wat meer kwijt zijn dan 200 ~ 250 eur is logisch, als ze daar een AF-S/VR pakket voor terug krijgen: hopelijk blijft het prijskaartje beschaafd, anders wordt de concurrentie met bv een Sigma 80-400 OS ietwat zwaarder.

De prestaties van de Sony Alpha 100, de directe concurrent voor de Nikon D80, zijn iig breed uitgemeten: DPReview heeft z'n review af en het ding presteert heel behoorlijk: hopelijk heeft Nikon ook z'n zaakjes op orde en zal de D80 ook een fijne body worden :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 06-06 11:25
whoami schreef op maandag 31 juli 2006 @ 21:46:
Je zou kunnen een 50mm f/1.8 overwegen, om toch met je body te kunnen spelen.
Dan afwachten op de nieuwe kitlens van de D80, en even zien hoe de prestaties zijn van die lens tov de 18-70, en dan een besluit nemen. :)
Die 50mm lensjes zijn via marktplaats en ebay te krijgen voor een euro of 80. De 18-55 kitlens kun je ook voor die prijs wel krijgen als je goed zoekt.

Oude kitlenzen uit de analoge tijd zoals de 35-70 en de 28-80 zijn voor nog minder te krijgen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Leuk alleen dat ze op DPreview áltijd een nikkor 50mm f/1.8 vergelijken met bijv. een canon 50mm f/1.4... Nogal een verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RedXraD schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:11:
Leuk alleen dat ze op DPreview áltijd een nikkor 50mm f/1.8 vergelijken met bijv. een canon 50mm f/1.4... Nogal een verschil?
Alleen gebruikt Phil Askey nooit de uitersten van het diafragma. Ben met je eens dat je glas op deze manier moeilijk kunt vergelijken, maar je moet iets. Daarom kiest hij ervoor om te vergelijken rond het diafragma met de hoogste scherpte en detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 172373 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:22:
[...]

Alleen gebruikt Phil Askey nooit de uitersten van het diafragma. Ben met je eens dat je glas op deze manier moeilijk kunt vergelijken, maar je moet iets. Daarom kiest hij ervoor om te vergelijken rond het diafragma met de hoogste scherpte en detail.
Dan nog, een lens van 300 euro tegen één van 100 euro, lijkt me dat daar ook wat strengere nacontrole op zit. Ik vind het zeker belachelijk omdat er ook gewoon een nikkor 50mm/1.4 is of een canon 50mm/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Laten we het vooral ontopic houden, en niet over het type lenzen hebben dat Phil Askey gebruikt bij z'n dSLR-reviews ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Wijnands schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:01:
[...]

Die 50mm lensjes zijn via marktplaats en ebay te krijgen voor een euro of 80. De 18-55 kitlens kun je ook voor die prijs wel krijgen als je goed zoekt.

Oude kitlenzen uit de analoge tijd zoals de 35-70 en de 28-80 zijn voor nog minder te krijgen.
Een lens uit de analoge tijd heeft wel als nadeel dat je eigenlijk geen groothoek hebt.
Ok, dat heb je met een 50mm prime ook niet, maar kwalitatief is die prime wel een stuk beter dan de 18-55 of een andere kitlens (scherpte en lichtsterkte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 06-06 11:25
whoami schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:43:
[...]

Een lens uit de analoge tijd heeft wel als nadeel dat je eigenlijk geen groothoek hebt.
Ok, dat heb je met een 50mm prime ook niet, maar kwalitatief is die prime wel een stuk beter dan de 18-55 of een andere kitlens (scherpte en lichtsterkte).
Klopt. Maar ik nam aan dat het ging om een simpel en goedkoop tijdelijk lensje. En veel mensen wisselen graag wat lichtsterkte in voor een zoom mogelijkheid. Daarom kwam ik met deze alternatieven.

In dit geval kun je zeggen "ik neem een goede 50mm prime waar ik later wat aan heb" of "ik koop voor nog minder wat glas waarmee ik de nieuwe body een klein beetje meer leert kennen en wat vervolgens in de kast verdwijnt als reserve."

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 11:02
whoami schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:43:
Een lens uit het analoge tijdperk heeft als voordeel dat de vertekeningen die normaal gesproken ontstaan aan de rand nu veel minder duidelijk zijn door de kleinere beeldcirkel. Dit is voor mij toch wel een reden om "oude" lenzen niet direct links te laten liggen en gelijk voor "digital" lenzen (DX/DC/...) te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Het gaat wel om een lens waar ik wat langer mee kan doen, ik ga voor de 2e hands aanbieding van de 18-70 voor, volgens mij, een mooie prijs. Kijk ik daarna wel weer verder. Is de introductie nou vandaag of pas de 9de?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Remy schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:37:
Laten we het vooral ontopic houden, en niet over het type lenzen hebben dat Phil Askey gebruikt bij z'n dSLR-reviews ;)
Remy, weet jij misschien iets rondom een eventuele D60? De D50 wordt namelijk niet meer gemaakt.. Dat werd mij net tenminste gezegd over de telefoon van de winkel waar ik hem heb besteld. De D80 werd door hem wel genoemd en is dus redelijk definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
kdbruin schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 08:04:
[...]

Een lens uit het analoge tijdperk heeft als voordeel dat de vertekeningen die normaal gesproken ontstaan aan de rand nu veel minder duidelijk zijn door de kleinere beeldcirkel. Dit is voor mij toch wel een reden om "oude" lenzen niet direct links te laten liggen en gelijk voor "digital" lenzen (DX/DC/...) te kiezen.
Hmmm, en wat is het scheidend vermogen van een oude analoge lens, en zeker bij een analoge kitlens ? Dit zal toch wel heel wat minder zijn dan bij een DX kitlens.

't Is maar wat je wil natuurlijk. Een 70-200 f/2.8 is ook geen 'DX' lens, maar is voor een DSLR ook wel superscherp.
Als je echter echt een groothoek wilt, dan moet je geen 28-80 op je DSLR gebruiken.
De D50 wordt namelijk niet meer gemaakt..
En waarom zou de D50 niet meer gemaakt worden ? De D50 is zeer populair en ik zou het helemaal geen slimme zet vinden van Nikon dat ze stoppen met de D50, als ze nog geen opvolger op de schappen hebben. (En de D80 kan je niet echt een opvolger van de D50 noemen).
Wat ik wel hier -in Belgie- gehoord heb, is dat er problemen zijn om de D50's geleverd te krijgen, omdat ze (Nikon) een toeleverancier hebben die problemen heeft met de productie van één of ander onderdeel.
(Daarnaast hebben we hier in Belgie een tijdje problemen gehad met levering van alle Nikon materiaal, omdat De beuckelaer (onze importeur, Inca bij jullie), hier ook z'n licentie kwijtgeraakt is, maar de problemen omwille van dit feit zouden nu ongeveer van de baan moeten zijn)

[ Voor 33% gewijzigd door whoami op 02-08-2006 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
whoami schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:50:
En waarom zou de D50 niet meer gemaakt worden ? De D50 is zeer populair en ik zou het helemaal geen slimme zet vinden van Nikon dat ze stoppen met de D50, als ze nog geen opvolger op de schappen hebben. (En de D80 kan je niet echt een opvolger van de D50 noemen).
Wat ik wel hier -in Belgie- gehoord heb, is dat er problemen zijn om de D50's geleverd te krijgen, omdat ze (Nikon) een toeleverancier hebben die problemen heeft met de productie van één of ander onderdeel.
(Daarnaast hebben we hier in Belgie een tijdje problemen gehad met levering van alle Nikon materiaal, omdat De beuckelaer (onze importeur, Inca bij jullie), hier ook z'n licentie kwijtgeraakt is, maar de problemen omwille van dit feit zouden nu ongeveer van de baan moeten zijn)
Lijkt mij dus ook erg vaag. Er werd mij verteld dat er ook een D60 aan zit te komen naast de D80. Echter kan de winkel waar ik mijn lens al heb besteld niet meer aan de D50 komen om bovengenoemde reden en kan ik eventueel dus een D70s kiezen. Die ik niet wil omdat er een D80 is en die vind ik te duur.. Oftewel, ik kan eigenlijk geen camera meer bij ze kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ik denk dat ze dat gewoon zeggen omdat ze
a) op dit moment geen D50's binnen hebben, en deze moeilijk verkrijgbaar is
en
b) omdat ze van hun D70s die ze nu in stock hebben evt af willen, omdat de D80 er aan komt, en ze ws bang zijn dat ze die D70s anders niet meer aan de straatstenen verkocht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 07-06 00:52
Als ze zulke poep praten zou ik er ook geen camera meer kopen. Camera's worden pas niet meer verkocht als ze een nieuw model klaar hebben. D60 lijkt me qua benaming ook geen slimme zet van Nikon, die heb Canon al gehad.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
J0YR1D3R schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:32:
[...]

Remy, weet jij misschien iets rondom een eventuele D60?
Komt er niet, simpel :) Hooguit een D50s met groter scherm, zoals de D70s nu is, maar geen D60.
De D50 wordt namelijk niet meer gemaakt.. Dat werd mij net tenminste gezegd over de telefoon van de winkel waar ik hem heb besteld. De D80 werd door hem wel genoemd en is dus redelijk definitief.
Die winkel hoef je niet meer serieus te nemen, aangezien nog 26 zaken in de pricewatch de D50 verkopen, en de D50 samen met de D70/D70s de best verkopende dSLR van Nikon is: van een dergelijke gezonde cashcow stop je de productie echt niet, zeker niet al een jaar na de introductie :)

En dat de D80 redelijk definitief is, was al redelijk bekend ;)
Simon schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:00:
Als ze zulke poep praten zou ik er ook geen camera meer kopen. Camera's worden pas niet meer verkocht als ze een nieuw model klaar hebben. D60 lijkt me qua benaming ook geen slimme zet van Nikon, die heb Canon al gehad.
Canon doet daar zelf minder moeilijk over, met benamingen als 5D terwijl Konica-Minolta al de 5D had :) Dus blijkbaar hebben fabrikanten daar niet zo'n moeite mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Remy op 02-08-2006 15:08 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
whoami schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:59:
Ik denk dat ze dat gewoon zeggen omdat ze
a) op dit moment geen D50's binnen hebben, en deze moeilijk verkrijgbaar is
Lijkt mij ook het meest logische..
en
b) omdat ze van hun D70s die ze nu in stock hebben evt af willen, omdat de D80 er aan komt, en ze ws bang zijn dat ze die D70s anders niet meer aan de straatstenen verkocht krijgen.
Ook dat lijkt mij logisch, aangezien ze volgens mij nog wel wat D70s' hebben liggen. Nou is dat ook geen verkeerde camera maar toch 150 eur duurder.
Simon schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:00:
Als ze zulke poep praten zou ik er ook geen camera meer kopen.
Mja ik heb er al een lens besteld en die is binnen, dus die "moet" ik sowieso afnemen. Denk maar ergens anders een D50 scoren.
Remy schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 15:07:
[...]
Komt er niet, simpel :) Hooguit een D50s met groter scherm, zoals de D70s nu is, maar geen D60.
[...]
Die winkel hoef je niet meer serieus te nemen, aangezien nog 26 zaken in de pricewatch de D50 verkopen, en de D50 samen met de D70/D70s de best verkopende dSLR van Nikon is: van een dergelijke gezonde cashcow stop je de productie echt niet, zeker niet al een jaar na de introductie :)
D50s lijkt me ook logischer, misschien met een lampje voor het LCD, meer niet. Die winkel neem ik wel enigzins serieus, ik heb weinig slechte ervaringen met ze en met mij genoeg anderen ook volgens mij. Pricewatch vermeldingen zeggen overigens ook niet alles, Remy. En volgens mij zijn de winkels die hem momenteel hebben ook allemaal voorraad gevallen. Het lijkt mij gewoon vreemd, de winkel staat mij bekend als een die juist bij andere winkels/leveranciers ook producten besteld als ze niet in het assortiment zitten.

Maar goed, zal de discussie wel verder voortzetten in het D50 topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik denk dat het meer met wat anders te maken heeft: namelijk de overgang van leveringen van INCA NL naar Nikon GmbH :) Dat zal zeker gezien de vakantie-periode ook niet allemaal vlekkeloos gaan, en zal niks met nieuwe modellen danwel het stoppen van een bepaalde modellenlijn te maken hebben :)

Met dat in acht genomen, ben ik benieuwd hoe snel de leveringen van de D80 op gang komen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Remy op 02-08-2006 15:21 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ik denk dat het meer met wat anders te maken heeft: namelijk de overgang van leveringen van INCA NL naar Nikon GmbH
Er moet ook nog wel wat anders zijn hoor.
Hier in Belgie was het een paar weken geleden zo dat de D70s normaal leverbaar was, de D200 'redelijk', en de D50 op dat moment gewoon zeer moeilijk tot niet. (En dat was dus al een tijdje nadat Nikon in Belgie zelf de distributie doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Was het toen ook niet zo dat de prijs van de D70s in Belgie flink kelderde, om "de pijn te verzachten" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
DeFeCt schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 12:55:
Het gaat wel om een lens waar ik wat langer mee kan doen, ik ga voor de 2e hands aanbieding van de 18-70 voor, volgens mij, een mooie prijs. Kijk ik daarna wel weer verder. Is de introductie nou vandaag of pas de 9de?
Wat zegt http://nikonimaging.com/global/ ? ;)

Even geduld, over een week is het zover :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De D50 is momenteel slecht leverbaar door het gebrek aan onderdelen EN het gezeur rond de overdracht van INCA naar Nikon GMBH. Binnen niet al te lange tijd moet de D50 dus ook weer gewoon leverbaar zijn. Het zou ook raar zijn van Nikon als de D80 met een prijs van ergens tussen de 899 en 999 Euro de vervanger moet worden van een succes camera als de D50 die zijn succes toch grotendeels te denken heeft aan zijn prijs.

Het is op dit moment vrij moeilijk om aan betrouwbare informatie te komen maar het lijkt er wel op dat Nikon bezig is met een andere, nieuwe DSLR voor het goedkope segment. Een naam die ik al eens uit de mond van een Nikon woordvoerder heb horen vallen is de FM3D, een op de Nikon FM serie gebaseerde DSLR. Marketing technisch lijkt het niet handig als deze FM3D binnen een jaar al op de markt gebracht wordt, dus ook dat zal even afwachten zijn.

Over 6 dagen weten we meer over de D80, en eind augustus of begin september zal het wel nieuws regenen i.v.m. de photokina (en daar zal een hoop Nikon nieuws tussen zitten!!! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Damn, de Photokina valt midden in mijn (internetloze) vakantie :X
Luxeproblemen ook altijd ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 06:53

Nimrod

King in the land of Shinar

dat er een goedkope d50 aankomt tegen september heb ik ook al horen waaien (canon de 3500, nikon iets gelijkaardigs dus).
d80 wordt hopelijk de uitgeklede d200 (en vervangt niet d70), een olé is ook een goedkope leo maar 't smaakt toch 't zelfde :+

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Het is trouwens voor het eerst dat Nikon zo'n 'promo' campagne opzet voor een nieuw model: voorheen zoals met de D50 en D200 werd er hooguit wat beeldmateriaal gelekt, al dan niet expres. Nu met de Alpha 100 van Sony en een aanstaande nieuwe Canon wil Nikon wat meer promo'en, en dat is altijd goed :) Wel grappig om te zien dat op een paar nederlandse en internationale nieuws-sites de door Ken Rockwell opgerekte plaatjes zijn opgedoken ipv de Nikon-originelen: weet je gelijk wie hun bronnen zijn in gevallen als deze 8)7

Ik ben vooral ook benieuwd naar het verschil D200 <> D80 mbt in camera sharpening en AA-filter: het AA-filter van de D200 is aan de stevige kant, en als men de sharpening op default laat komen er voor de mensen die strakke JPEGs uit hun digicams gewend zijn, 'slappe' foto's uit. Hopelijk zal de D80 een minder sterk AA-filter hebben dat een gulden middenweg vindt tussen filteren en het beeld met rust laten, om het daarna aan de gebruiker over te laten of de foto in-cam of eventueel later in de nabewerking nog verscherpt moet worden :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53829

Garyu schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:30:
[...]

4.5 fps heeft ie ;-) AF nóg sneller? ik vind mn D50 al snel (met f/1.8 50mm nikkortje), maar meestal zijn de objectieven de vertragende factor bij mij :/

weet iemand al of hier een grip met onspanknop op gaat kunnen? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
De kans is klein, maar niet onmogelijk :)
Unless you've been hiding under a rock for the last month you can't
help to have seen a teaser campaign from a rather significant
camera company (let's call them 'N company'), you've probably also
seen leaked images of the supposed camera. Sufficient to say that
thanks to the 'N company' teaser it's not hard to deduce that the
announcement of this model will occur on Wednesday, so don't miss
our front page on that day, I'm sure there'll be plenty of
information.
Uit de nieuwsbrief van DPReview: als Phil zo nadrukkelijk over de aankondiging praat in de DPR-nieuwsbrief, kan het zijn dat ze een leuke hands-on preview gaan posten: dat zou erg leuk zijn! :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Remy schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:44:
De kans is klein, maar niet onmogelijk :)
[...]
Uit de nieuwsbrief van DPReview: als Phil zo nadrukkelijk over de aankondiging praat in de DPR-nieuwsbrief, kan het zijn dat ze een leuke hands-on preview gaan posten: dat zou erg leuk zijn! :)
Het lijkt verdomme wel sinterklaas of kerst... nog 2 nachtjes slapen en dan is de grote dag! brrr spannend hoor :). Hoop dat ze er dan meteen een mooie vergelijking bij gooien met de D200 om te zien wat die 500 euro nou extra gaat geven.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
wat die 500 euro nou extra gaat geven.
Dat kan ik je nu al vertellen, scheelt je 2 nachtjes slapen ;)

Het volgende:
- 5 fps + dikke buffer
- weather sealing
- magnesium alloy body
- interval shooting
- GPS-module support
- WiFi-module support
- Multi-CAM 1000
- AI-ring
- group dynamic AF en andere AF-settings
- memory banks voor settings
- memory banks voor witbalans
- ISO, WB, img QUAL op de topdial
- vertical grip (onbekend of D80 dit ook krijgt)
- X-sync socket voor flitsers
- MLU (onbekend of D80 dit ook krijgt)
- wireless commander voor 3 groepen flitsers met Nikon CLS

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 04:48
whoami schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:50:
[...]

[...]

De levering lijkt me geen probleem, wat je zegt over De Beuckelaer is echter wel waar. Nikon wil in elk land een eigen centrum en daardoor verloren zij hun licentie. Ze laten echter hun Nikon reparateurs niet gaan, ze zijn verplicht om hun opzeg uit te doen. Deze zitten daar nu letterlijk met hun vingers te draaien. Aangezien Nikon die mensen die nu nog bij De Beuckelaer zal gebruiken in hun nieuwe centrum, heeft dit centrum nu dus geen reparateurs. Voor de reparaties zijn ze toegewezen op iemand uit Frankrijk, die iedere week 1x naar hier komt. Het zijn dus de reparaties die rampzalig zijn voor het moment, wat meteen zou moeten opgelost zijn als die technici, 3 dacht ik, hun opzeg uitgedaan hebben bij De beuckelaer en dus naar Nikon zelf kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gesproken met iemand van Hahnel (fabrikant van o.a. battery grips) en die zeggen nog geen specs te hebben gekregen van de D80, terwijl ze die wel kregen bij eerdere modellen waarvoor zij brips hebben gemaakt.

Deze uitspraak verbaast me eerlijk gezegd want ik kan niet echt plaatsen waarom Nikon informatie zou geven aan een bedrijf dat ook vervang accu's maakt en dat dus eigenlijk gewoon een concurrent is van Nikon. Anyway, wou het toch even met jullie delen...

(oh, en Remy... Wij waren vreselijk laat, onze bron dat was jij, met de start van deze threat _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Gesproken met iemand van Hahnel (fabrikant van o.a. battery grips) en die zeggen nog geen specs te hebben gekregen van de D80, terwijl ze die wel kregen bij eerdere modellen waarvoor zij brips hebben gemaakt.
De fabrikanten geven altijd zogenaamde white papers uit, zowel voor softwaremakers als voor hardwarejongens - bv de mensen die de (originele) accu's maken voor Nikon cams. Echter komen die white papers ook wel eens bij third-party jongens terecht, zoals dus andere accu-makers en gripbouwers :)
Deze uitspraak verbaast me eerlijk gezegd want ik kan niet echt plaatsen waarom Nikon informatie zou geven aan een bedrijf dat ook vervang accu's maakt en dat dus eigenlijk gewoon een concurrent is van Nikon. Anyway, wou het toch even met jullie delen...
Ik denk dat Nikon dan een strenger documentatie-beleid is gaan toepassen, -of- ze komen echt zelf met een MB-D80 grip, een van de 2 :)
oh, en Remy... Wij waren vreselijk laat, onze bron dat was jij, met de start van deze threat _/-\o_ )
Haha, dan vond ik het juist vreemd dat jullie die opgerekte Kenrockwell-foto gebruikt hadden voor de forumdiscussie-start ;) Toch leuk dat jullie netjes aan bronvermelding hebben gedaan: engadget had hem ook al van een amerikaanse collega van mij 8)7

Nieuwtjes posten op fora blijft een tricky gebeuren :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 23:58:
Haha, dan vond ik het juist vreemd dat jullie die opgerekte Kenrockwell-foto gebruikt hadden voor de forumdiscussie-start ;) Toch leuk dat jullie netjes aan bronvermelding hebben gedaan: engadget had hem ook al van een amerikaanse collega van mij 8)7

Nieuwtjes posten op fora blijft een tricky gebeuren :)
Whahaha... iedere foto die bij ons op het forum gezet wordt krijgt automatisch de volle breedte van het forum. Het is dus niet de foto van Ken Rockwell maar gewoon jullie foto, maar dan opgerekt tot 600 px, want dat gebeurt automatisch in ons forum... Bronvermelding doen we alleen als we een onderwerp maar bij een bron vinden. Over de D80 ben ik meteen gaan bellen met wat bronnen die iets dichter bij het vuur zitten (denk ik tenminste), en er stond al genoeg over op het internet.

Maar om even on topic te blijven, Er wordt inderdaad ook een lens getoont morgen. Geen idee of dat de door jou besproken lens zal zijn, maar er komt een nieuw stuk glas aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
maar er komt een nieuw stuk glas aan :P
In ieder geval 2 hè :)

Die nieuwe lens die op de foto op de D80 zit:

En een 70-300 VR, misschien nog wel meer :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens de laatste gegevens die ik heb ontvangen zal de Nikon D80 camera die morgen officieel wordt bekend gemaakt worden voorzien van de volgende specificaties:

11 autofocus punten (wide autofocus)
0.94x vergrotende zoeker, gelijk aan de D200
2.5” LCD scherm met een inkijkhoek van 170 graden
Een starttijd van minder dan 0.018 seconde
3 beelden per seconden
Richtprijs rond de 1040 Euro incl. BTW

Samen met de camera zullen ook twee lenzen worden gepresenteerd, namelijk de AF-S DX 18-135mm (445,00 Euro) en de AF-S VR 70-300mm (595,00 Euro) Meer details zodra we deze ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeuwarden
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 19:33
Anoniem: 172373 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 20:26:
AF-S VR 70-300mm (595,00 Euro) Meer details zodra we deze ontvangen.
Als die net zo goed wordt als de Sigma 100-300 F/4 dan weet ik het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Volgens de laatste gegevens die ik heb ontvangen zal de Nikon D80 camera die morgen officieel wordt bekend gemaakt worden voorzien van de volgende specificaties:

3 beelden per seconden
Tja, als dit waar is, dan vraag ik me af of ze nog wel D200's gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter

3 beelden per seconden

Samen met de camera zullen ook twee lenzen worden gepresenteerd, namelijk de AF-S DX 18-135mm (445,00 Euro) en de AF-S VR 70-300mm (595,00 Euro) Meer details zodra we deze ontvangen.
Je vertelt weinig nieuws hè ;) :+

Leeuwarden: vergeet niet dat de Sigma 100-300 een constant f/4 is hè, en de 70-300 een f/4 ~ f/5.6: op het lange eind mis je wel een stopje. Net als met de 18-200 AF-S VR zal Nikon denk ik beknibbelen op de materialen om die (overigens concurrerende) prijs van 595 eur te halen :)
whoami schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:17:
[...]
Tja, als dit waar is, dan vraag ik me af of ze nog wel D200's gaan verkopen.
De mensen die een D200 wilden of moesten hebben de afgelopen 10 maanden hebben er al 1: degenen die nu de keuze hebben tussen een D80 en D200, en een D200 daadwerkelijk serieus overwegen, weten echt wel wat de D200 extra heeft te bieden tov de D80 ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Tja, ik ben iig blij met m'n D200, maar, als de D80 bepaalde features heeft die de D200 ook heeft die ik belangrijk vind (grote viewfinder, ISO in viewfinder, makkelijk ISO wijzigen, etc..) dan zou ik nu voor een D80 kiezen denk ik.
nu de keuze hebben tussen een D80 en D200, en een D200 daadwerkelijk serieus overwegen, weten echt wel wat de D200 extra heeft te bieden tov de D80
gelukkig, anders ben je gek. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
grote viewfinder
Yep, heeft ie :)
ISO in viewfinder
Nope :)
makkelijk ISO wijzigen
Nope :P

Da's al 2-1 voor de D200 met dergelijke zaken. En dan mis je nog minstens 12 unieke zaken en waarschijnlijk nog wel meer, die de D200 z'n 500 extra waard maken. Niet voor iedereen van toepassing aangezien iedereen z'n cam anders gebruikt, maar wel over het geheel genomen qua features/prestaties :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste