Het zou handig zijn als je daarvan een linkje zou toevoegen...
http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstartVhond schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 10:36:
Het zou handig zijn als je daarvan een linkje zou toevoegen...
En dan de bovenste....
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Ik begrijp hoe je moet zoeken
; )
Ik zal zelf het linkje wel plaatsen:
[gerucht] Nikon D90 12mp DSLR
En nu alleen nog maar posts over de D80 waar dit topic over gaat
; )
Ik zal zelf het linkje wel plaatsen:
[gerucht] Nikon D90 12mp DSLR
En nu alleen nog maar posts over de D80 waar dit topic over gaat

[ Voor 70% gewijzigd door Vhond op 21-08-2008 08:52 ]
Anoniem: 253075
Hallo,
Ik heb zojuist een d80 besteld met 'Nikon AF Zoom Nikkor 18-55mm f3.5-5.6 G DX II' objectief.
Ik ben nog een beginner maar koos toch voor de d80 (raspaardje
).
Is er kwalitatief veel verschil met de AF-S VR objectief? Om budgetair uit te komen heb ik voor deze gekozen.
Daarnaast wil ik wellicht nog een 2de hands macrolens/zoomlens aanschaven, of kan ik dit ook met een tussenring oplossen
? Als goedkoper alternatief
.
Ben benieuwd als de camera er is...
Nathan
Ik heb zojuist een d80 besteld met 'Nikon AF Zoom Nikkor 18-55mm f3.5-5.6 G DX II' objectief.
Ik ben nog een beginner maar koos toch voor de d80 (raspaardje
Is er kwalitatief veel verschil met de AF-S VR objectief? Om budgetair uit te komen heb ik voor deze gekozen.
Daarnaast wil ik wellicht nog een 2de hands macrolens/zoomlens aanschaven, of kan ik dit ook met een tussenring oplossen
Nathan
Wel wat ja maar als dit je eerste spiegelreflex is duurt het nog even voor je het merkt.Anoniem: 253075 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 15:09:
Hallo,
Ik ben nog een beginner maar koos toch voor de d80 (raspaardje).
Tussenringen kan.Daarnaast wil ik wellicht nog een 2de hands macrolens/zoomlens aanschaven, of kan ik dit ook met een tussenring oplossen? Als goedkoper alternatief
.
Nathan
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Anoniem: 253075
En deze: Nikon PK-11 8mm of Nikon PK-12 14mm ?
Nathan
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 253075 op 21-08-2008 15:34 ]
ff geen zin om het op te zoeken maar PK ringen zijn, volgens mij, Ai. Wil zeggen dat je lichtmeting wel op je buik kan schrijven.
De minimale focusafstand schuift naar voren, dus je kan dichter bij focussen, maarrr je verliest ook licht.
|>
Weet iemand of je bij HDR (Bracketing) ook kan aangeven hoeveel foto's je wil maken. Meestal 3 of 5?
nope, hij kiest er zelf voor om 3 foto's voor te maken, camera's uit het duurdere segment kunnen het wel, volgens mij.
Je kunt bij de D80 kiezen tussen 2 en 3 foto's, waarbij je bij de 2 foto's kunt aangeven of de 2e + of - belicht wordt.Nomad schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 15:28:
nope, hij kiest er zelf voor om 3 foto's voor te maken, camera's uit het duurdere segment kunnen het wel, volgens mij.
Tja, maar de EV waarde (indien je die wilt bracketen) is met een knopje en een slinger aan het wieltje zo aangepast, dus als je perse meer exposures nodig hebt dan kan dat, hoewel je dan wel aan je body moet zitten, itt auto bracketing wat met de remote kan
Ik ben sinds vanmorgen de trotse eigenaar van een Nikon D80 met 50mm f/1.8. Ik vind 'm echt geweldig. Vooral het CLS werkt erg fijn i.c.m. mijn SB-600.
Ik zit er al lang over te denken om van een prosumer-compact over te stappen naar een DSLR.
Ik dacht er helemaal uit te zijn. Ik heb een heleboel merken en types in mijn handen gehad, met sommige ook foto's geschoten.
Ik zal met elke camera foto's kunnen maken die kwalitatief goed genoeg zijn, en ik wil vooral een camera hebben die "goed voelt". De Nikon D80 voelde verreweg het prettigst, leek me een goede keus dus. Alleen heb ik daar nog niet mee kunnen schieten.
Nu de Nikon D90 uitkomt, zakt de prijs van de D80 zover dat ik de knoop wil gaan door hakken.
Ik toch nog even naar de mediamarkt (helaas de enige in de buurt die alle types heeft staan). Inderdaad voelde de D80 nog steeds het lekkerst aan.
Wat me alleen opviel was dat de zoeker er behoorlijk donker en korrelig uitzag. De zoekers van de D60, Canon 400D, 450D zagen er veel lichter uit.
Nou heb ik me helemaal sufgelezen op het internet, en de zoeker van de D80 wordt meestal erg helder en duidelijk gevonden (prisma in plaats van spiegels en zo..)
Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?
De camera's bij de MM staan natuurlijk niet aan, zijn het misschien goedkope demo-modellen of zo?
Ik dacht er helemaal uit te zijn. Ik heb een heleboel merken en types in mijn handen gehad, met sommige ook foto's geschoten.
Ik zal met elke camera foto's kunnen maken die kwalitatief goed genoeg zijn, en ik wil vooral een camera hebben die "goed voelt". De Nikon D80 voelde verreweg het prettigst, leek me een goede keus dus. Alleen heb ik daar nog niet mee kunnen schieten.
Nu de Nikon D90 uitkomt, zakt de prijs van de D80 zover dat ik de knoop wil gaan door hakken.
Ik toch nog even naar de mediamarkt (helaas de enige in de buurt die alle types heeft staan). Inderdaad voelde de D80 nog steeds het lekkerst aan.
Wat me alleen opviel was dat de zoeker er behoorlijk donker en korrelig uitzag. De zoekers van de D60, Canon 400D, 450D zagen er veel lichter uit.
Nou heb ik me helemaal sufgelezen op het internet, en de zoeker van de D80 wordt meestal erg helder en duidelijk gevonden (prisma in plaats van spiegels en zo..)
Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?
De camera's bij de MM staan natuurlijk niet aan, zijn het misschien goedkope demo-modellen of zo?
Er zit waarschijnlijk geen (of lege) accu in de MM demo modellen. Er zit een LCD-scherm over de zoeker heen voor fucusindicatoren en andere zaken. Dat scherm heeft altijd een klein beetje stroom nodig, anders ziet het er een beetje korrelig en donker uit, precies wat jij beschrijft.
Als je bij de MM (of een echte fotozaak
) vraagt of ze er een accu in willen stoppen zal je zien dat het verdwenen is
Als je bij de MM (of een echte fotozaak
De accu van de D80 was leeg, of niet aanwezig. 
ggrrr, spuit 11
ggrrr, spuit 11
[ Voor 18% gewijzigd door Wortelsoep op 20-09-2008 15:16 ]
Komt dus doordat ze uit staan, dan is de zoeker een stuk donkerder.
spuit 11 1/3e
spuit 11 1/3e
[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 20-09-2008 15:17 ]
OK, da's duidelijk. Ik ga eens kijken waar hem kan proberen/kopen...
Dank je wel!
Dank je wel!
Ik heb 'm bij Kamera Express gehaald. Ik hoorde laatst van een vriend dat hij bij de MediaMarkt €700 a €800 was. Ik heb 'm zelf bij KE voor €484 gehaald. Dat was alleen een body. Nou weet ik niet helemaal zeker of dat bij de MediaMarkt ook het geval was.
Ik wil hem met een 18-200VR kopen. Prijzen daarvan zijn inmiddels tot onder de 1000 euro gezakt.
Ik heb er niet echt haast mee, maar verwacht eigenlijk niet dat het nog heel veel verder gaat zakken. Die 18-200 blijft gewoon een duur ding...
Ik heb er niet echt haast mee, maar verwacht eigenlijk niet dat het nog heel veel verder gaat zakken. Die 18-200 blijft gewoon een duur ding...
Ik vrees dat je gelijk hebt, de body komt in een aanbieding rond de 475 euro uit (zie pricewatch).
Er liep een cash-back van 100 euro op tot 31 augustus jl. maar deze is al afgelopen nu.
Die 18-200 kan voordeliger zijn om maar los te kopen.
479,- voor body en dan vervolgens wellicht een 2e hands 18-200 voor 350 euro circa.
nieuw kost ie 489 volgens pricewatch.
Maar met respect, je kunt wellicht beter een d80 met kitlens (18-70) en een 70-300 VR kopen.
Meer bereik, en geen zoom-creep zoals bij de 18-200 een bekend probleem is.
succes
Er liep een cash-back van 100 euro op tot 31 augustus jl. maar deze is al afgelopen nu.
Die 18-200 kan voordeliger zijn om maar los te kopen.
479,- voor body en dan vervolgens wellicht een 2e hands 18-200 voor 350 euro circa.
nieuw kost ie 489 volgens pricewatch.
Maar met respect, je kunt wellicht beter een d80 met kitlens (18-70) en een 70-300 VR kopen.
succes

I have the body of a god, shame it's a buddha......
Tsja, ik weet dat ik voor minder geld (en waarschijnlijk betere kwaliteit) een 2-lens set kan kopen.
Ik heb dat eerder gehad (analoog nog), en ik vindt het in de praktijk erg vervelend om daarmee te slepen en ze te verwisselen. In de praktijk gebruikte ik de tele-zoom bijna niet. Ik wil dus wel een betere kwaliteit dan mijn huidige compact , maar echt maar 1 objectief.
Ik heb nu een 36-432 mm equiv op mijn compact. Ik heb een analyse-tooltje over de foto's heengehaald die ik daarmee gemaakt heb. Het blijkt dat 98% van mijn foto's onder de 200mm zit.
In principe zou ik dus aan een 18-135 meestal voldoende hebben. Ik heb begrepen dat die wel iets goedkoper maar niet echt beter is.
Ik wil/hoef niet op de allerlaatste euro kijken, ik hoor overal dat de 18-200VR de beste in zijn soort is. Zolang je de beperkingen accepteert is het een prima keuze toch?
Ik heb dat eerder gehad (analoog nog), en ik vindt het in de praktijk erg vervelend om daarmee te slepen en ze te verwisselen. In de praktijk gebruikte ik de tele-zoom bijna niet. Ik wil dus wel een betere kwaliteit dan mijn huidige compact , maar echt maar 1 objectief.
Ik heb nu een 36-432 mm equiv op mijn compact. Ik heb een analyse-tooltje over de foto's heengehaald die ik daarmee gemaakt heb. Het blijkt dat 98% van mijn foto's onder de 200mm zit.
In principe zou ik dus aan een 18-135 meestal voldoende hebben. Ik heb begrepen dat die wel iets goedkoper maar niet echt beter is.
Ik wil/hoef niet op de allerlaatste euro kijken, ik hoor overal dat de 18-200VR de beste in zijn soort is. Zolang je de beperkingen accepteert is het een prima keuze toch?
vegtem schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 06:53:
Anoniem: 221518
Hallo aan een ieder, ik sta op het punt een camera te kopen, maar heb nog een beetje twijfel tussen een D60 of een D80. Ik ben een beginner, maar ik weet nu al dat ik me stevig in de wondere wereld van de fotografie ga verdiepen. Voor € 559,00 koop je een D80 kit en voor € 449,00 een D60 kit. De twijfel zit in het kopen van een D60, het fotograveren een beetje onder de knie krijgen en met de tijd een D90 (of hoger) kopen of gelijk een mooie middenklasser, D80, die toch alweer wat ouder is. Anyone ?
Ik zou even doorsparen en voor een D90 gaan. Als je nu al weet dat je fotograferen echt leuk gaat vinden, zou ik niet iets kopen waarvan je weet over een jaar te gaan vervangen.
Die D90 gaat je komende tijd niet in de weg zitten in je groei, en filmpjes kunnen maken is gewoon heel erg hip.
Daarnaast is die D90 al heel redelijk geprijst voor wat hij kan
.
Die D90 gaat je komende tijd niet in de weg zitten in je groei, en filmpjes kunnen maken is gewoon heel erg hip.
Daarnaast is die D90 al heel redelijk geprijst voor wat hij kan
Aan de andere kant, als filmpjes maken je geen fluit uitmaakt, en je doet niet mee aan de megapixel race, heb je zeker als beginner een hele goede camera aan de d80.
tussen de prijs van de d80 en de d90 zit nog best wel een gat, dat geld kun je dan mooi uitsparen voor wat glaswerk.
Voor een groot gedeelte gaan je lenzen de kwaliteit van de foto bepalen, dan zou ik een wat mindere body en goed glas kopen dan een dure body en dan geen geld meer overhebben voor glaswerk.
Die body is in 2 jaar tijd nog de helft waar....
tussen de prijs van de d80 en de d90 zit nog best wel een gat, dat geld kun je dan mooi uitsparen voor wat glaswerk.
Voor een groot gedeelte gaan je lenzen de kwaliteit van de foto bepalen, dan zou ik een wat mindere body en goed glas kopen dan een dure body en dan geen geld meer overhebben voor glaswerk.
Die body is in 2 jaar tijd nog de helft waar....
Tussen de D80 en D90 zit meer dan filmen en 2mp.
De sensor is van ccd naar cmos gegaan en dat is echt een hele verademing qua detail/DR en ruis.
Daarnaast heb je liveview erbij, heel stuk beter lcd scherm etc etc.
De sensor is van ccd naar cmos gegaan en dat is echt een hele verademing qua detail/DR en ruis.
Daarnaast heb je liveview erbij, heel stuk beter lcd scherm etc etc.
Damn zeg, wat sla jij de plank mis... De sensor van de D90 is een CMOS, geen CCD, en al helemaaaal geen sony 10MP CCD. Nikon moet imho de ogen uit de kop schamen dat ze die sensor toendertijd nog in de D80 gestopt hebben.vegtem schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:54:
Aan de andere kant, als filmpjes maken je geen fluit uitmaakt, en je doet niet mee aan de megapixel race, heb je zeker als beginner een hele goede camera aan de d80.
En niet alleen dingen als ruis hebben baat bij een CMOS, want er zijn zat mensen die nooit boven de iso400 komen, maar ook dingen als blooming heb je een stuk minder.
Blooming heb je bij een CCD voornamelijk als je net als in de D70 een electronische sluiter gebruikt. Bij een normale Mechanische sluiter heb je die problemen al nauwelijks.
De IQ op lage iso waarden is bij een CCD vaak wel beter (omdat er minder NR gebeurt).
(het steeds maar hoger worden van de iso waarde gebeurt niet doordat er ineens meer licht per pixel binnen komt, of de efficientie van de photosites (die was in het 6MP tijdperk al rond de 70%). Dat zou ook wel erg knap zijn met de als maar hoger wordende resolutie's die je ziet. Nee de winst in ISO bereik komt voor het grootste deel uit het beter worden en meer toe passen van NR.
Een CCD ruist minder maar een CMOS heeft op de chip zelf al veel meer mogenlijkheden tot NR. Dit is ook de reden dat een CCD bij lage iso waarde/geen NR beter presteerd al een CMOS waar al wel een beetje NR op gebeurt. Maar ook is dit de reden dat fabrikanten nu ze meer en meer NR moeten toepassen om de ISO race te kunnen volgen meer en meer naar CMOS over gaan)
De IQ op lage iso waarden is bij een CCD vaak wel beter (omdat er minder NR gebeurt).
(het steeds maar hoger worden van de iso waarde gebeurt niet doordat er ineens meer licht per pixel binnen komt, of de efficientie van de photosites (die was in het 6MP tijdperk al rond de 70%). Dat zou ook wel erg knap zijn met de als maar hoger wordende resolutie's die je ziet. Nee de winst in ISO bereik komt voor het grootste deel uit het beter worden en meer toe passen van NR.
Een CCD ruist minder maar een CMOS heeft op de chip zelf al veel meer mogenlijkheden tot NR. Dit is ook de reden dat een CCD bij lage iso waarde/geen NR beter presteerd al een CMOS waar al wel een beetje NR op gebeurt. Maar ook is dit de reden dat fabrikanten nu ze meer en meer NR moeten toepassen om de ISO race te kunnen volgen meer en meer naar CMOS over gaan)
[ Voor 64% gewijzigd door martijn_tje op 24-09-2008 11:27 ]
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Voor mij zijn zaken als CMOS sensor en groter LCD scherm al genoeg om de overstap naar de D90 te maken vanuit mijn D80. Maar de prijs is nu relatief nog hoog omdat ie natuurlijk net goed en wel geintroduceerd is. Daarom zit ik er eerder aan te denken net zolang te wachten tot de D90 op D80 prijsniveau zit, zodat ik tot die tijd mijn D80 blijf gebruiken. Vervolgens een D90 koop, zodat de D80 als 2de body gebruikt gaat worden.
Want ik kom niks tekort met de D80, maar een CMOS i.p.v. CCD sensor tot je beschikking hebben is natuurlijk wel zo fijn. naast een groter scherm, ietsiepietsie grotere zoeker. Dat zijn allemaal dingen waarvan je het voordeel in gebruik gaat opmerken. Verder is een D80 een fijne camera om mee te beginnen. Maar als starter heb je nu de keus uit een D90 er naast, zeker als je met een schone lei begint zou mijn keus snel gemaakt zijn. Ik zit echter al met mijn D80 te genieten van dSLR fotografie en ookal wil ik wel een D90, daarvoor zou ik mijn hele set moeten verkopen om net goed en wel de D90 met 18-105 kitlens te kunnen kopen. Dag groothoek en dag tele. Nee, dan maar fijn verder gaan met de D80. Fijn in gebruik vanwege de ergonomie en zoeker.
Want ik kom niks tekort met de D80, maar een CMOS i.p.v. CCD sensor tot je beschikking hebben is natuurlijk wel zo fijn. naast een groter scherm, ietsiepietsie grotere zoeker. Dat zijn allemaal dingen waarvan je het voordeel in gebruik gaat opmerken. Verder is een D80 een fijne camera om mee te beginnen. Maar als starter heb je nu de keus uit een D90 er naast, zeker als je met een schone lei begint zou mijn keus snel gemaakt zijn. Ik zit echter al met mijn D80 te genieten van dSLR fotografie en ookal wil ik wel een D90, daarvoor zou ik mijn hele set moeten verkopen om net goed en wel de D90 met 18-105 kitlens te kunnen kopen. Dag groothoek en dag tele. Nee, dan maar fijn verder gaan met de D80. Fijn in gebruik vanwege de ergonomie en zoeker.
Och, sommige dingen zijn de moeite waard...met de 5dmkII heb ik serieus gekeken naar de verkoop van 4 lenzen plus body en de aanschaf van de 5dmkII met 24-105 ofzo. 
(en uiteindelijk niet gedaan
)
(en uiteindelijk niet gedaan
[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 24-09-2008 11:21 ]
Want? Omdat Canon heel hard roept dat CMOS beter is? Laat men nu een nieuwe 6MP CCD bouwen met zwak AA filter er voor en ik ben om. Het voornaamste minpunt van de heel oude Sony 6MP CCD was DR, maar daar is men inmiddels ook al een stuk handiger mee. (ruis was bij die sensoren geen issue, met Sony's zoveelste generatie 10MP sensoren zijn ze nog steeds niet op dat nivo aangekomen)Joosie200 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:19:Want ik kom niks tekort met de D80, maar een CMOS i.p.v. CCD sensor tot je beschikking hebben is natuurlijk wel zo fijn.
Voor hoge resolutie's en hoge iso waarden is CMOS gunstig, voor IQ op lage iso waarden en per pixel scherpte is CCD gunstig.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Omdat dat trucje op het moment gewoon een sprong in IQ betekent. Het zal Nikon en Sony een zorg zijn wat Canon roept, veel groter is het probleem voor ze op het moment dat blijkt dat Canon er wel degelijk IQ mee pakt.martijn_tje schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:34:
[...]
Want? Omdat Canon heel hard roept dat CMOS beter is?
Leuke speculatie, maar gezien de huidige MP-race gaat dat natuurlijk never gebeuren. En als we dan toch speculeren, heb ik liever een foveon. Helemaal geen AA-filter.Laat men nu een nieuwe 6MP CCD bouwen met zwak AA filter er voor en ik ben om.
Die 10MP CCD is dan ook een draak van een sensorHet voornaamste minpunt van de heel oude Sony 6MP CCD was DR, maar daar is men inmiddels ook al een stuk handiger mee. (ruis was bij die sensoren geen issue, met Sony's zoveelste generatie 10MP sensoren zijn ze nog steeds niet op dat nivo aangekomen)
En waar zijn we op het moment naar toe aan het racen? Hoge iso, hoge resolutie. En die hoge resolutie zorgt weer voor een hoop detail als je downrest naar bijvoorbeeld 6mpixVoor hoge resolutie's en hoge iso waarden is CMOS gunstig, voor IQ op lage iso waarden en per pixel scherpte is CCD gunstig.
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 24-09-2008 11:39 ]
Alvast bedankt voor de gegeven adviezen. De D90 is echter op dit moment nog boven mijn budget en ik wil niet langer wachten. Komt bij dat ik as zaterdag naar America ga en dan natuurlijk bv een mooie lens kan kopen. Overigens ben ik wel gevoelig voor ruis en had in mijn overweging ook de Canon 450D meegenomen. Ik zie de D60 als een mooi instapper, de 450D een beetje beter en de D80 als een goede middenklasser, maar als het ruisniveau veel hoger is dan de andere twee laat ik deze schieten. Keuze's, pffff ..............
Discussies over ccd - cmos buiten D80 om hoeven hier niet.
Daar mag je een topic over openen:
"Cmos vs CCD, wat gaat de toekomst ons brengen", ofzoiets...Knock yourself out
Als je de review doorneemt van dpreview over de D80 zul je ook aanbelanden bij de pagina waarin de D80 met de 450D vergelijkt wordt o.a. op ´t gebied van ISO/ruis. Daar wordt gezegd dat beide tot ISO 800 vrijwel gelijk scoren en dat na ISO 800 het verschil zit in de manier waarop Nikon en Canon ruis proberen de baas te zijn. Waarbij Canon meer detail overlaat maar Nikon ervoor zorgt dat het gemiddeld nog redelijk oogt. Daarbij beslis je zelf in hoeverre je het ruisniveau laat stijgen. Je kunt zelf namelijk de ISO instellen, zowel op de D80 als 450D.
Je kunt je het beste richten op wat je wilt dan zwaar te trekken aan de technische details waar dpreview o.a. uitgebreid op in gaan. Dus staat het lenzenaanbod van Nikon of Canon je meer aan? Staat de D80 je meer aan dan een 450D of andersom?
Je kunt je het beste richten op wat je wilt dan zwaar te trekken aan de technische details waar dpreview o.a. uitgebreid op in gaan. Dus staat het lenzenaanbod van Nikon of Canon je meer aan? Staat de D80 je meer aan dan een 450D of andersom?
Daarbij moet je vooral ook zélf kijken, waarbij je zult zien dat een Canon 450D op hogere iso's zowel minder ruis als meer detail overhoudtJoosie200 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:01:
Als je de review doorneemt van dpreview over de D80 zul je ook aanbelanden bij de pagina waarin de D80 met de 450D vergelijkt wordt o.a. op ´t gebied van ISO/ruis. Daar wordt gezegd dat beide tot ISO 800 vrijwel gelijk scoren en dat na ISO 800 het verschil zit in de manier waarop Nikon en Canon ruis proberen de baas te zijn. Waarbij Canon meer detail overlaat maar Nikon ervoor zorgt dat het gemiddeld nog redelijk oogt. Daarbij beslis je zelf in hoeverre je het ruisniveau laat stijgen. Je kunt zelf namelijk de ISO instellen, zowel op de D80 als 450D.
Eigenlijk hoort dit trouwens helemaal hier niet, maar in het start-dSLR topicJe kunt je het beste richten op wat je wilt dan zwaar te trekken aan de technische details waar dpreview o.a. uitgebreid op in gaan. Dus staat het lenzenaanbod van Nikon of Canon je meer aan? Staat de D80 je meer aan dan een 450D of andersom?
Knip.... ra ra wat stond hier 
Sorry nomadNomad schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:57:

[ Voor 83% gewijzigd door martijn_tje op 24-09-2008 12:07 ]
Daar ben ik het ook helemaal mee eensHenk schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:04:
[...]
Daarbij moet je vooral ook zélf kijken, waarbij je zult zien dat een Canon 450D op hogere iso's zowel minder ruis als meer detail overhoudtDaar staat tegenover dat een D80 wel weer wat betere ergonomie heeft, maar de 450D weer een wat nieuwere generatie is, etc. Het blifjt je eigen afweging
[...]
Eigenlijk hoort dit trouwens helemaal hier niet, maar in het start-dSLR topic
Ergo, Nomad, kun je de desbetreffende berichten verhuizen naar de juiste topics?

Ik denk dat ik mijn vraag maar naar de start dSLR topic ga brengen. Ik wel gehoopt hier te horen of de D80 nog steeds een meewaarde heeft boven de D60. Of dat ik de 110 euro verschil pak en deze besteed voor een extra lens. In ieder bedankt tot zover.
Denk er ook aan dat je met lenzen zonder interne AF motor handmatig scherp moet stellen op de D60Anoniem: 221518 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 12:23:
Ik denk dat ik mijn vraag maar naar de start dSLR topic ga brengen. Ik wel gehoopt hier te horen of de D80 nog steeds een meewaarde heeft boven de D60. Of dat ik de 110 euro verschil pak en deze besteed voor een extra lens. In ieder bedankt tot zover.
Ik heb een D40 gehad die je in principe kunt vergelijken met de D60. Ik ben eigenlijk redelijk snel al overgestapt op de D80 (na een aantal weken eigenlijk al) en ik ben erg blij dat ik het gedaan heb. De D80 is naar mijn mening veel eenvoudiger in gebruik. Op je D60 moet je waarschijnlijk heel veel in je menu in gaan stellen, terwijl er op de D80 een hardware knop op je body zit voor die functionaliteit waardoor je sneller te werk kunt gaan.
Verder zit er zoals hierboven al gezegd is een motor in de body, wat je in de D60 niet hebt. Wat voor mij persoonlijk ook een belangrijk punt was en verder tja er is genoeg op het Internet te vinden over deze camera's. Daarnaast is het ook een persoonlijke keuze, maar ik zou zelf voor de D80 gaan.
Verder zit er zoals hierboven al gezegd is een motor in de body, wat je in de D60 niet hebt. Wat voor mij persoonlijk ook een belangrijk punt was en verder tja er is genoeg op het Internet te vinden over deze camera's. Daarnaast is het ook een persoonlijke keuze, maar ik zou zelf voor de D80 gaan.
Ik denk dat per persoon sterk afhankelijk is, de D40/D60 serie is echt bedoeld voor de overstappers van compact naar dSLR. Het zijn zeer gebruiksvriendelijk camera's met een scherpe prijs waarbij met weinig inspanning goede resultaten te behalen zijn. Zie maar de ingebouwde help-functie, rangefinder voor non-AF S objectieven, grafische weergave diafragma, enz.
De kosten op de D40/D60 worden gedrukt door functies software matig op te lossen d.m.v. menu-opties. Bij duurdere camera's zul je merken dat er veel meer knopjes en een extra wieltje aanwezig zijn. Ga je wat meer spelen met sluitertijden of diafragma, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat een extra knopje/wieltje dan handiger is, het schakelen gaat gewoon weg wat sneller.
Al met al denk ik dat een combi van een goedkopere D40/60 met een iets duurder objectief veel meer uithaalt dan een duurdere D80 met een kitlens, zeker voor een beginner. Waarom je druk maken over allerlei instellingen als een programma voor een bepaalde situatie een vergelijkbare setting opleverd. Dit combinerend met het extra geld wat je kunt spenderen aan een duurdere/betere objectief, lastige keuze
De kosten op de D40/D60 worden gedrukt door functies software matig op te lossen d.m.v. menu-opties. Bij duurdere camera's zul je merken dat er veel meer knopjes en een extra wieltje aanwezig zijn. Ga je wat meer spelen met sluitertijden of diafragma, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat een extra knopje/wieltje dan handiger is, het schakelen gaat gewoon weg wat sneller.
Al met al denk ik dat een combi van een goedkopere D40/60 met een iets duurder objectief veel meer uithaalt dan een duurdere D80 met een kitlens, zeker voor een beginner. Waarom je druk maken over allerlei instellingen als een programma voor een bepaalde situatie een vergelijkbare setting opleverd. Dit combinerend met het extra geld wat je kunt spenderen aan een duurdere/betere objectief, lastige keuze
Er is weer een firmware update beschikbaar. Blijkbaar kwam het voor dat onder bepaalde omstandigheden de batterij-indicator niet goed werkte. Dat is gefixed in Ver 1.11 van de firmware.
Ik loop om de zoveel tijd tegen een probleempje op. Soms gebeurd het dat de d80 ineens uit 'zichzelf' de DOF-preview knop gebruikt (net alsof je de knop indrukt terwijl ik dit niet doe). Ik heb het toen ik de D80 net had een keer gehad en toen nog een paar keer (in een aantal maanden), toen de hele zomer geen last, en gisteren 3x en vandaag weer een keer.
Ik meen het nog ergens gelezen te hebben, alleen toen dacht de schrijver dat er een foto werd gemaakt zonder dat er iets werd opgeslagen.
Hebben meer van jullie hier last van en een eventuele oplossing?
Ik meen het nog ergens gelezen te hebben, alleen toen dacht de schrijver dat er een foto werd gemaakt zonder dat er iets werd opgeslagen.
Hebben meer van jullie hier last van en een eventuele oplossing?
@joosie200
waarom ga jij je D80 verkopen en 2 D40's voor terug kopen?
V&A aangeboden: Nikon D80 met Tokina 12-24 AT-X PRO DX objectief
deze keuze snap ik totaal niet.. al helemaal niet als je zegt dat je graag die D90 wil..
* ReseTTim is confused.. je gaat gewoon dik achteruit van een D80 naar D40..
deze keuze snap ik totaal niet.. al helemaal niet als je zegt dat je graag die D90 wil..
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Heeft iemand ervaring met sd kaartjes in de D80, Werkt een 4gb Sandisk serie II kaartje veel trager dan een serie III kaartje ?
In de specs wel, maar in de praktijk ?
Voor Mac gebruikers, zie hier:raviculus schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 10:30:
Er is weer een firmware update beschikbaar. Blijkbaar kwam het voor dat onder bepaalde omstandigheden de batterij-indicator niet goed werkte. Dat is gefixed in Ver 1.11 van de firmware.
http://nikoneurope-en.cus...2hfbmwmcF9wYWdlPTE*&p_li=
Dat verschil merk je wel met een D80, zie: http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-8531 .Vhond schreef op maandag 29 september 2008 @ 10:54:
Heeft iemand ervaring met sd kaartjes in de D80, Werkt een 4gb Sandisk serie II kaartje veel trager dan een serie III kaartje ?
Volgens mij heeft het geen enkele zin om een extreme III te nemen ten opzichte van een ultra II
De doorvoersnelheid die je camera heeft is de beperkende factor meen ik.
Alleen bij kopieren in pc zie je verschil in snelheid als je pc snel genoeg is.
Zoals ik al zeg in de V&A, omdat ik 2 D40´s met 70-300 VR en 12-24 op elk gemonteerd in de Bravo kwijt kan en een D80 met 12-24 en D40 met 70-300 niet naast elkaar erin kwijt kan. Verder, ja ik lever in op de zoeker, hard buttons, extra draaiwiel, focusmotor. Maar een met een D40 kan ik net zo goed foto´s schieten als met een D80. Beide voeren hetzelfde principe uit, waarbij de D80 wat extra´s biedt (zoeker/AF motor/buttons) En als ik dan 2 D40´s eventueel kan krijgen zodat op elk een groothoek en teleobjectief permanent kan blijven zitten doe ik dat.ReseTTim schreef op maandag 29 september 2008 @ 01:11:
@joosie200
In de lima daarentegen zou gewoon de Tokina op de D80 gemonteerd erin kunnen terwijl de Nikkor op de D40 gemonteerd kan blijven. Maar zoals ik al zei in ´t tassentopic, een rugtas blijft mijn voorkeur houden boven een schoudertas. Dat zou me dus slechts 270 kosten (voor een D40), maar dan blijf ik sleuren met een schoudertas. En om continue die Lima met camera gear en al in mijn eastpak mee te nemen omwille van het feit dat je dan een schoudertas in rugtas disguise hebt kan, maar erg praktisch is ´t niet.
Ergens kun je je natuurlijk ook afvragen, waarom überhaupt een 2de body terwijl je maar 1 body met objectief tegelijkertijd kan gebruiken? Zodat, wanneer ik erop uit ben met de groothoek en een situatie tegenkom waar mijn tele uitkomst brengt meteen schietklaar sta. Objectieven wisselen is nog geen second nature geworden (of hoe noemen ze het) gaat iig nog niet op de automatische, snelle piloot. Dus in diezelfde situatie duurt ´t even voordat ik zover ben dat ik dan die situatie kan vastleggen met D80 en 70-300. Nu hangt het af van het object dat je wilt fotograferen, maar als ´t mobiel is en dus weg kan gaan uit het beeld (of dat nu een dier/verkeer of wat dan ook is) ben je sneller af wanneer je kunt grijpen naar een tweede toestel met tele lens erop.
En wat betreft de D90, tis een mooie opvolger van de D80 en tis leuk om naar te kijken wat ie in huis heeft. Maar das in geen velden of wegen een optie die realistisch is. Bedoel, stel dat ik mijn huidige gear weg kan doen tegen een mooie prijs dan kan ik net goed en wel een D90 met 18-105 VR scoren. Zal vast een leuk allround objectief zijn, maar ik weet zeker dat ik dan groothoek als tele mis, wat ik nu wel heb. Vandaar dat die D90 de komende tijd out of reach is.
Snap je nu dus wel welke scenario´s ik tegen elkaar aan ´t bekijken ben? Scenario 1: zoals ie nu is vs Scenario 2: twee toestellen voor de twee objectieven die ik nu heb. En ik ben me bewust dat ik bij scenario 2 inlever op tal van dingen, maar daarvoor krijg ik wel terug dat ik op twee toestellen met objectieven erop geklikt kan terugvallen.
heel duidelijkJoosie200 schreef op maandag 29 september 2008 @ 11:58:
heel verhaal
snap dan nu nog niet waarom je ook die 12-24mm lens verkoopt gezien je deze nog wel wil gebruiken..
is 2x D50 niet slimmer dan de D40? of wil je perse die extra megapixels?
de D50 is namelijk goed te betalen nu en heeft die focusmotor die je in de D40 toch wel mist
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Wel, als ik de 12-24 hou en enkel de D80 verkoop en geld bijleg om 2 D40´s terug te halen heb ik MF. Ben nog niet toe aan MF, moet daar eerst voor genoeg leren m.b.t. groothoekfotografie en dan wil ik gebruik maken van AF. Verder 2x een D50 zie ik nergens nieuw te koop staan. 2x een D40 wèl. Daarom is mijn idee ook om de D80 met de 12-24 te verkopen om te wachten op de gemotoriseerde 12-24 terwijl ik alvast 2 D40´s klaar heb liggen. Heb en hou ik namelijk AF, ook op de D40. Gaat me dus niet om extra megapixels, maar om met groothoek AF te behouden.
Ja zo is het :Nomad schreef op woensdag 24 september 2008 @ 11:57:
http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/
Wie heeft er nu gelijk ?vegtem schreef op maandag 29 september 2008 @ 11:05:
Volgens mij heeft het geen enkele zin om een extreme III te nemen ten opzichte van een ultra II
Ik vraag me af of het alleen zin heeft als je foto's in RAW schiet en of je veel series schiet ??
Het AF veld van mijn D80 wilt opeens niet meer veranderen. Als ik met de pijltjes het probeer te veranderen dan blijft hij nog steeds op de zelfde staan. Iemand enig idee wat er mis mee kan zijn?
Edit: Heb het probleem al gevonden. Had mijn camera opeens op AF lock staan.
Edit: Heb het probleem al gevonden. Had mijn camera opeens op AF lock staan.
[ Voor 17% gewijzigd door RomanW op 03-10-2008 12:21 ]
Over een maand of twee ga ik waarschijnlijk de d80 met de 18-105vr kitlens van de d90 aanschaffen. Dit koop ik samen met een hoya uv filter, extra accu en lowerpro tas. Nu heb ik echter alleen nog een sdhc kaartje nodig. Ik dacht zelf aan 8gb, maar van welke snelheid moet het kaartje zijn? Wat is de maximale schrijfsnelheid van de d80 op het kaartje? Ik wil een zo snel mogelijk kaartje van rond de 30 euro. Is de sandisk 8gb ultra II een goede keus? Alvast bedankt voor de eventuele tips
Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II
Koop beter 4x 2gb ultra II voor iets meer geld (rond de 40 euro). Dan ben je niet al je foto's kwijt als 1 kaartje kapot gaat...
Ik heb eigenlijk geen zin om heel de tijd kaartjes te wisselen. Ik heb een stuk of 20 geheugenkaartjes en dergelijke en er is er nog geen een kapot gegaan. Ze zijn dus wel redelijk slijtvast. Maar bedankt voor de tip!
Maar zal je eerder een sandisk ultra II of extreme III nemen?
Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II
Zie ook iets hoger in dit topic.mat2005 schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 18:43:
Ik heb eigenlijk geen zin om heel de tijd kaartjes te wisselen. Ik heb een stuk of 20 geheugenkaartjes en dergelijke en er is er nog geen een kapot gegaan. Ze zijn dus wel redelijk slijtvast. Maar bedankt voor de tip!
Bedankt om me daar op te wijzen, maar merk je eigenlijk ook in de praktijk een verschil (niet in continious shooting). Als je bijvoorbeeld een foto maakt kun je dan ook na een halve seconde er nog een maken.
Nope, daar heb je een buffer voor. Die buffer kunnen bijvoorbeeld 9 RAW-foto's in. Schiet jij een foto, wordt ie eerst naar die buffer gezet, en daarna pas weggeschreven uit die buffer naar je geheugenkaart. Schiet jij een half seconde later nog een foto, dan is hij die eerste misschien nog wel aan het wegschrijven (traag kaartjemat2005 schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 10:25:
Bedankt om me daar op te wijzen, maar merk je eigenlijk ook in de praktijk een verschil (niet in continious shooting). Als je bijvoorbeeld een foto maakt kun je dan ook na een halve seconde er nog een maken.
Maar inweze is ultra II voor een D80 waarschijnlijk al vlot zat
[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 13-10-2008 10:31 ]
Oke bedankt, heb nog een laatste vraagje (jullie komen niet van me af
) hoeveel foto's kunnen in de buffer als je jpeg fine+raw shooting mode selecteerd?
Volgens Dpreview kunnen er 6 NEF-files in de buffer, dus het zullen er één of twee minder zijn denk ik, maar daar kan een D80 user je misschien wel wat meer over vertellen
Ik kan wel vertellen dat in met een non ultra CF in de d70 nooit problemen heb gehad met een burst, dus met de D80 zal dit niet anders zijn.
De files zijn anders wel 4MP groter, wat toch minstens een MB of 3 zal zijngelukkie schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:19:
Ik kan wel vertellen dat in met een non ultra CF in de d70 nooit problemen heb gehad met een burst, dus met de D80 zal dit niet anders zijn.
Normaal gesproken hoort een sandisk standaart kaartje tot ongeveer 5,5 MB/s te halen in een camera. maar kennelijk heeft nikon's D80 nogal wat overheat an haal je maar 2 MB/s. Ook een Ultra 2 scoort met maar 4 MB/s zwaar onder de maat dus het lijkt er op de de D80 erg kieskeurig is kwa geheugen. Het weg schrijven van een burst zal erg rustig gaan met een kaartje waar de camera een hekel aan heeft.Henk schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 15:20:
De files zijn anders wel 4MP groter, wat toch minstens een MB of 3 zal zijnDat kan het verschil dus écht wel maken.
http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-8531
En uit een serie 3 kaartje haal je dan ook niet zo veel voordeel ?
Die link van RobGal ken ik wel, maar ik vraag duidelijk om praktijkervaring...
RG heeft het hele spul zitten timen. Hoeveel praktijkervaring wil je?Vhond schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 17:44:
En uit een serie 3 kaartje haal je dan ook niet zo veel voordeel ?
Het verhaal van martijn_tje voorspelt niet veel goeds...
Volgens een ander forumlid is de D80 uit productie genomen:
<<De nikon d80 is trouwens uit productie genomen. Er is nog een voorraad voor twee maanden (bron:kamera-express=bediende winkel)>>
<<De nikon d80 is trouwens uit productie genomen. Er is nog een voorraad voor twee maanden (bron:kamera-express=bediende winkel)>>
[ Voor 34% gewijzigd door een moderator op 22-10-2008 23:21 . Reden: oeps ]
Maar het is toch logisch dat de D80 uit productie is genomen? Er is immers al een opvolger beschikbaar.Vhond schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 23:05:
Het verhaal van martijn_tje voorspelt niet veel goeds...
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik ben voor mn ouders aan het kijken voor een vervanging van hun nikon f70. kan iemand mij vertellen of hun lens van de f70 ook op de d80 past? ik ben zelf niet zo thuis in (d)SLR's en kom er niet uit. de F70 heeft een F-mount en de d80 heeft een AF/F-mount type D, en ik heb geen flauw idee wat dat betekend 
een andere vraag is of de d80 nog een aanrader is als de d90 te duur is. ik las namelijk dat je beter de d40 zou kunnen aanschaffen, maar weet niet hoe betrouwbaar die tip is. ik heb ze even vergeleken op dpreview en ze lijken idd behoorlijk op elkaar. ik denk niet dat mn ouders die megapixels zullen missen.
een andere vraag is of de d80 nog een aanrader is als de d90 te duur is. ik las namelijk dat je beter de d40 zou kunnen aanschaffen, maar weet niet hoe betrouwbaar die tip is. ik heb ze even vergeleken op dpreview en ze lijken idd behoorlijk op elkaar. ik denk niet dat mn ouders die megapixels zullen missen.
Ja dat kan.Byte_Me schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 00:31:
Ik ben voor mn ouders aan het kijken voor een vervanging van hun nikon f70. kan iemand mij vertellen of hun lens van de f70 ook op de d80 past?
Dat is zeker waar.een andere vraag is of de d80 nog een aanrader is als de d90 te duur is.
Nadeel van de D40 is in dit geval dat je waarschijnlijk de mogelijkheid verliest om te autofocussen met de lens van de F70, bij de D80/D90 blijft de AF gewoon werken.ik las namelijk dat je beter de d40 zou kunnen aanschaffen, maar weet niet hoe betrouwbaar die tip is. ik heb ze even vergeleken op dpreview en ze lijken idd behoorlijk op elkaar. ik denk niet dat mn ouders die megapixels zullen missen.
Afhankelijk van hoe waardevol de lens van de F70 is, zou je alsnog een D40+kitlens kunnen overwegen, dat is waarschijnlijk goedkoper dan een D80 body.
bedankt voor de hulp. ik denk dat het dan toch de d80 wordt, al is die misschien duurder dan een d40 met kitlens, vanwege het psychologische voordeel van het houden vd oude lens. ze hebben nu een lens van sigma, 28-300 geloof ik, en die willen ze gewoon graag blijven gebruiken. en autofocus hebben ze ook zeker nodig.raviculus schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 09:39:
[...]
Ja dat kan.
[...]
Dat is zeker waar.
[...]
Nadeel van de D40 is in dit geval dat je waarschijnlijk de mogelijkheid verliest om te autofocussen met de lens van de F70, bij de D80/D90 blijft de AF gewoon werken.
Afhankelijk van hoe waardevol de lens van de F70 is, zou je alsnog een D40+kitlens kunnen overwegen, dat is waarschijnlijk goedkoper dan een D80 body.
Tis meer een onderwerp voor het objectieven topic maar realiseren je ouders wel dat de 28 mm op de D80 eigenlijk 42 mm wordt?
De D80 is een prima keuze, maar ik zou proberen een 18-55 kitlensje erbij te scoren.
De D80 is een prima keuze, maar ik zou proberen een 18-55 kitlensje erbij te scoren.
mijn ouders realiseren zich niet zoveellittlejoannes schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 16:15:
Tis meer een onderwerp voor het objectieven topic maar realiseren je ouders wel dat de 28 mm op de D80 eigenlijk 42 mm wordt?
maar ik wist dit ook niet
ik moet toegeven, het valt niet mee om je "eventjes" in te lezen op het gebied van (d)SLR's. de prijs van dat lensje valt gelukkig reuze mee, en ik had al in mn achterhoofd om een groothoek erbij te nemen.
betekent dit dan ook dat 300 mm 450 wordt?
en sorry voor al mn vragen, ik hoop dat dit niet als topic vervuiling wordt beschouwd.
[ Voor 29% gewijzigd door Byte_Me op 27-10-2008 18:10 ]
Ja, je moet eigenlijk altijd het hele bereik x 1,5 doen, bij alle lenzen. Dan krijg je het het equivalente beeld op een 35mm camera. Dit is wel enigzins off-topic.Byte_Me schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 18:02:
[...]
betekent dit dan ook dat 300 mm 450 wordt?
ik heb in de zomervakantie ook een d80 gekocht met 55-200 en 15-55 deze bevallen me beiden heel erg goed al heb ik al een nieuwe d80 omdat die ander het err probleem had en de oplader wordt nu gerapareerd omdat hij het ineens niet meer deed maarja het is een mooie kwaliteits camera voor die prijs want de body voelt ook echt stevig en solide aan
bedankt voor jullie hulp, ik heb gisteren de D80 gekocht, met een 18-55 kitlens (539 euro). lijkt me een mooi setje samen met de 28-300 lens die we al hadden.
Momenteel heb ik firmware 1.01 in mijn D80, maar de nieuwste is 1.11
Nu zie ik op de download link (http://nikoneurope-en.cus...&p_lva=&p_li=&p_topview=1) wat er van 1.10 naar 1.11 veranderd is, maar nergens wat er daarvoor allemaal verholpen is met de firmware updates hiervoor.
Is hier ergens een overzicht van? Ik kan het in ieder geval nergens vinden...
Alvast bedankt!
Nu zie ik op de download link (http://nikoneurope-en.cus...&p_lva=&p_li=&p_topview=1) wat er van 1.10 naar 1.11 veranderd is, maar nergens wat er daarvoor allemaal verholpen is met de firmware updates hiervoor.
Is hier ergens een overzicht van? Ik kan het in ieder geval nergens vinden...
Alvast bedankt!
Ik google 2 minuten op d80 firmware en ik krijg al een aardig idee. Zelfs in de meuktracker is een hoop te vinden.
Ik zie alleen de 1.01 (die ik had) 1.10 en 1.11Wijnands schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 21:58:
Ik google 2 minuten op d80 firmware en ik krijg al een aardig idee. Zelfs in de meuktracker is een hoop te vinden.
Normaal heb je wel eens een bestandje met daarin de versies onder elkaar met daaronder opgesomd wat er in die versie allemaal is opgelost. (zoiets als dit http://www.writelog.com/rev_history.htm ) Heb je zoiets ook gevonden?
Ik ben hier niet heel bekend, dus de meuktracker kende ik nog niet.
Maar daar vind ik ook niet echt wat ik zoek.
[ Voor 5% gewijzigd door Werewolf336 op 01-01-2009 22:57 ]
Die had ik ook al gevonden.
Daar zie ik weer alleen 1.10 en 1.11.
Momenteel heb ik 1.01, dus dan mis ik er toch nog een paar....
Er moet toch wel ergens een overzicht zijn van alle voorgaande firmware updates?
[ Voor 4% gewijzigd door Werewolf336 op 03-01-2009 10:04 ]
Ik vraag me af of je wat mist, ik meen dat 1.10 en 1.11 de upgrades waren.Werewolf336 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 10:03:
[...]
Die had ik ook al gevonden.
Daar zie ik weer alleen 1.10 en 1.11.
Momenteel heb ik 1.01, dus dan mis ik er toch nog een paar....
Er moet toch wel ergens een overzicht zijn van alle voorgaande firmware updates?
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
En alles tussen 1.01 en 1.10 is niet uitgekomen, als je dat soms verwacht...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
http://www.dcviews.com/press/Nikon-D80-111.htm is wat hij graag ziet 
Conclusie: verschil tussen 1.10 en 1.11 is fix voor een zeldzame bug dat de batterij-indicator gaat knipperen, onafhankelijk van de lading van de accu.
1.01 naar 1.10 was iets groter, support voor een USB protocol van Vista, en betere ruisonderdrukking in bulb mode.
Conclusie: verschil tussen 1.10 en 1.11 is fix voor een zeldzame bug dat de batterij-indicator gaat knipperen, onafhankelijk van de lading van de accu.
1.01 naar 1.10 was iets groter, support voor een USB protocol van Vista, en betere ruisonderdrukking in bulb mode.
Dat had ik inderdaad wel verwacht jaRudedadude schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:35:
En alles tussen 1.01 en 1.10 is niet uitgekomen, als je dat soms verwacht...
Bedankt allen.
Even een grote kick maar het D80 topic is er niet voor niets neem ik aan 
Gisteren in de kou gelopen, netjes de camera in een zak bij binnenkomst thuis..gevolg: 3 lichtblauwe dode pixels op het display
Had vanaf het begin al 2 rode naast elkaar, maar nu dus nog een paar erbij.
Ze zijn gelukkig erg licht zodat ze niet heel storend zijn...maar toch gek zo ineens na de wandeling.
Ook gisteren 3 keer gehad dat er bij het indrukken van de ontspanknop niets gebeurde...dit terwijl het in-focus lampje gewoon brandde en er genoeg sluitertijd was (geen LO melding bijv.). Oplossing was: op iets anders focussen en dan weer terug naar het bedoelde punt en dan weer focussen, of de camera uit en weer aan zetten..Ik heb het al een keer eerder gehad, maar het lijkt vooral te gebeuren als het koud is..Had wel maar 1 lens bij me dus een andere heb ik toen niet kunnen proberen, maar zal er nu even op gaan letten.
Meer mensen die het ´niet kunnen afdrukken´ hebben meegemaakt?
Gisteren in de kou gelopen, netjes de camera in een zak bij binnenkomst thuis..gevolg: 3 lichtblauwe dode pixels op het display

Ook gisteren 3 keer gehad dat er bij het indrukken van de ontspanknop niets gebeurde...dit terwijl het in-focus lampje gewoon brandde en er genoeg sluitertijd was (geen LO melding bijv.). Oplossing was: op iets anders focussen en dan weer terug naar het bedoelde punt en dan weer focussen, of de camera uit en weer aan zetten..Ik heb het al een keer eerder gehad, maar het lijkt vooral te gebeuren als het koud is..Had wel maar 1 lens bij me dus een andere heb ik toen niet kunnen proberen, maar zal er nu even op gaan letten.
Meer mensen die het ´niet kunnen afdrukken´ hebben meegemaakt?
Anoniem: 320813
Ik heb het al een aantal keer met mijn D50 meegemaakt. Heb toen ook niets kunnen vinden erover.
Mijn D50 deed ook vreemd nadat hij buiten erg koud geworden was en ik binnen nog een paar foto's maakte.
Moet wel aan het temperatuur verschil gelegen hebben want dat doet ie anders nooit.
Geen dode pixels maar wel niet willen afdrukken, iets met de batterij etc. Na opwarming was alles weer normaal.
Moet wel aan het temperatuur verschil gelegen hebben want dat doet ie anders nooit.
Geen dode pixels maar wel niet willen afdrukken, iets met de batterij etc. Na opwarming was alles weer normaal.
Ok, dan ben ik dus niet de enige! Blijft wel raar..
Zelf heb ik ook wat rond zitten zoeken, maar niet echt wat kunnen vinden..zoekwoorden zijn ook lastig voor dit probleem..
Zelf heb ik ook wat rond zitten zoeken, maar niet echt wat kunnen vinden..zoekwoorden zijn ook lastig voor dit probleem..
*Kick*
Sinds vandaag heb ik nogal een probleem met mijn D80; hij maakt geen foto's en heeft een knipperende "err" op het bovenste display scherm.
Situatieschets: met de Btw-actie van de MM heb ik een Nikon D7000 gekocht en mijn D80 ter koop aangeboden binnen mijn vrienden/kennissenkring. Hij heeft dus ongeveer een maand stof staan vangen op de plank. Het laatste wat ik mij herinneren is dat hij gewoon prima functioneerde. Ik meen me vaag te herinneren dat ik hem in de tijd dat hij op de plank stond misschien een of twee keer nog heb gepakt om een foto mee te maken.
Vanmiddag hem dus van de plank gehaald toen een koper aankondigde langs te komen, koop staat eigenlijk al 100% vast, alleen doet hij het dus niet.. Hij is er begripvol over en vind het lulliger voor mij dan hemzelf.
Exacte Probleem: De camera gaat zonder problemen aan, en er knippert constant de welbekende "Err" op het bovenste schermpje. Autofocus werkt niet en het aanpassen van instellingen zoals ISO, AF en belichtingsstanden gebeurt niet. Bij het indrukken van de sluiterknop wordt er wel afgedrukt; de spiegel klapt op en neer, en voor zover ik kan zien en horen gaat het sluitergordijn goed mee.
Bij het afdrukken verschijnt kort op het bovenste schermpje het gebruikte diafragma en de sluitertijd. Dit gebeurt in alle standen, maar deze zijn niet aanpasbaar. Het diafragma van de camera wordt goed uitgelezen: bij het zoomen van een lens met variabel diafragma (zoals de 18-135 die ik erbij wilde verkopen) wordt het juiste automatische diafragma gebruikt. Hoe dan ook wordt er schijnbaar dus afgerukt, echter zonder resultaat.
2e, hoogstwaarschijnlijk gerelateerde symptoom is dat de camera geen afbeeldingen op geheugenkaartjes ziet. ik heb van de D80 afkomstige jpeg's en raw's vanaf mijn PC op de SDkaart gezet. Deze waren te zien op mijn D7000, maar mijn D80 meldt pertinent dat er geen afbeeldingen op staan.
Mogelijk gerelateerd aan..:
Ik ben al enige tijd de originele EN-EL3e kwijt, intussen gebruik ik 4 nep-accu's van ebay en dealextreme in een Meike Batterygrip. Als nadeel hebben deze dat de camera de overgebleven capaciteit niet goed kon uitlezen, en op de een of andere manier dus door bleef fotograferen als de accu's een te lage capaciteit hadden. Wellicht trek ik de verkeerde conclusie, maar het volgende gebeurde in ieder geval niet onregelmatig:
De spiegel&sluiter bleven soms "hangen". Bij het indrukken van de sluiterknop klapte de spiegel en sluiter open, maar gingen niet meer dicht. Dit veroorzaakte een "Err" melding op de camera en was vaak te verhelpen door simpelweg de sluiter opnieuw in te drukken of de camera uit en aan te zetten en weer te proberen af te drukken. Dit zorgde vaak voor een onleesbare foto op de geheugenkaart. Het vervangen van de accu's was hiervan de oplossing.
Wat heb ik al geprobeerd:
Sinds vandaag heb ik nogal een probleem met mijn D80; hij maakt geen foto's en heeft een knipperende "err" op het bovenste display scherm.
Situatieschets: met de Btw-actie van de MM heb ik een Nikon D7000 gekocht en mijn D80 ter koop aangeboden binnen mijn vrienden/kennissenkring. Hij heeft dus ongeveer een maand stof staan vangen op de plank. Het laatste wat ik mij herinneren is dat hij gewoon prima functioneerde. Ik meen me vaag te herinneren dat ik hem in de tijd dat hij op de plank stond misschien een of twee keer nog heb gepakt om een foto mee te maken.
Vanmiddag hem dus van de plank gehaald toen een koper aankondigde langs te komen, koop staat eigenlijk al 100% vast, alleen doet hij het dus niet.. Hij is er begripvol over en vind het lulliger voor mij dan hemzelf.
Exacte Probleem: De camera gaat zonder problemen aan, en er knippert constant de welbekende "Err" op het bovenste schermpje. Autofocus werkt niet en het aanpassen van instellingen zoals ISO, AF en belichtingsstanden gebeurt niet. Bij het indrukken van de sluiterknop wordt er wel afgedrukt; de spiegel klapt op en neer, en voor zover ik kan zien en horen gaat het sluitergordijn goed mee.
Bij het afdrukken verschijnt kort op het bovenste schermpje het gebruikte diafragma en de sluitertijd. Dit gebeurt in alle standen, maar deze zijn niet aanpasbaar. Het diafragma van de camera wordt goed uitgelezen: bij het zoomen van een lens met variabel diafragma (zoals de 18-135 die ik erbij wilde verkopen) wordt het juiste automatische diafragma gebruikt. Hoe dan ook wordt er schijnbaar dus afgerukt, echter zonder resultaat.
2e, hoogstwaarschijnlijk gerelateerde symptoom is dat de camera geen afbeeldingen op geheugenkaartjes ziet. ik heb van de D80 afkomstige jpeg's en raw's vanaf mijn PC op de SDkaart gezet. Deze waren te zien op mijn D7000, maar mijn D80 meldt pertinent dat er geen afbeeldingen op staan.
Mogelijk gerelateerd aan..:
Ik ben al enige tijd de originele EN-EL3e kwijt, intussen gebruik ik 4 nep-accu's van ebay en dealextreme in een Meike Batterygrip. Als nadeel hebben deze dat de camera de overgebleven capaciteit niet goed kon uitlezen, en op de een of andere manier dus door bleef fotograferen als de accu's een te lage capaciteit hadden. Wellicht trek ik de verkeerde conclusie, maar het volgende gebeurde in ieder geval niet onregelmatig:
De spiegel&sluiter bleven soms "hangen". Bij het indrukken van de sluiterknop klapte de spiegel en sluiter open, maar gingen niet meer dicht. Dit veroorzaakte een "Err" melding op de camera en was vaak te verhelpen door simpelweg de sluiter opnieuw in te drukken of de camera uit en aan te zetten en weer te proberen af te drukken. Dit zorgde vaak voor een onleesbare foto op de geheugenkaart. Het vervangen van de accu's was hiervan de oplossing.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Andere lenzen, inclusief 2 met eigen diafragmaring, deze op een andere stand zetten dan F/22 veroorzaakte "EE" als diafragmaindicatie, maar de camera drukte nog steeds af met hetzelfde resultaat.
- Factory reset met de knop onder de USB-poort
- Firmware update naar 1.11
- Elke andere accu die ik heb. Met en zonder grip. Ook met de adapter met 6 AA batterijen.
- Andere geheugenkaartjes, zowel SD als SDHC, de hoeveelheid mogelijk te nemen foto's wordt goed weergegeven op het display, ook was het mogelijk hier de firmware vanaf te updaten.
- RTFM

Bij mijn D80 krijg ik deze foutmelding als de SD kaart corrupt is of kapot....
Misschien een keer formatteren in de camera, of een andere kaart gebruiken? Volgens mij gebruiken de verschillende camera's van Nikon verschillende folders op de SD kaart om de foto's op te slaan. Dus dan zou het kloppen dat je ze op de ene camera wel ziet en op het andere model niet...
Misschien een keer formatteren in de camera, of een andere kaart gebruiken? Volgens mij gebruiken de verschillende camera's van Nikon verschillende folders op de SD kaart om de foto's op te slaan. Dus dan zou het kloppen dat je ze op de ene camera wel ziet en op het andere model niet...
Verschillende kaartjes geherformat vanuit zowel windows als het menu van de D80, dit ziek je doortdat de naam van het kaartje geherlabeld wordt als "Nikon D80". Issues persists..
Dat het in een andere folder staat maakt volgens mij totaal geen verschil, als ik een random folder aanmaak op een kaartje en deze in mijn D7000 stop ziet hij deze gewoon. Dat was met mijn D80 ook zo daar heb ik ook foto's van een 450D en een HP compact mee bekeken geloof ik zelfs.
Dat het in een andere folder staat maakt volgens mij totaal geen verschil, als ik een random folder aanmaak op een kaartje en deze in mijn D7000 stop ziet hij deze gewoon. Dat was met mijn D80 ook zo daar heb ik ook foto's van een 450D en een HP compact mee bekeken geloof ik zelfs.
Contactjes op de body schoon gemaakt? Reset naar factory defaults? Grip eraf en kijken wat 'ie dan doet?
Allen meerdere keren, dus ook zonder grip. Helaas,
Hij gaat na m'n vakantie richting Beverwijk denk ik. Als ik hem voor een redelijk bedrag kan laten repareren doe ik dat.
Hij gaat na m'n vakantie richting Beverwijk denk ik. Als ik hem voor een redelijk bedrag kan laten repareren doe ik dat.