Nou ja, ik vind de 5fps van de D200 en haar stevigere body wel een fors voordeel
Of dat dan ook die honderen euro's verschil waard is, is weer een 2e...
Een D2X levert 10% extra prestaties voor 2000 eur meer, grofweg bekeken: dan is die 1500 eur voor een D200 een steal, bij wijze van sprekendie honderen euro's verschil
Verwijderd
Remy,
Hoe kan jij dit allemaal weten van die yep, nope, nope?
Ik vind nergens op Internet antwoorden op deze specifieke vragen.
Kun je dat toelichten?
Hoe kan jij dit allemaal weten van die yep, nope, nope?
Kun je dat toelichten?
Remy schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:57:
[...]
Yep, heeft ie
[...]
Nope
[...]
Nope
Da's al 2-1 voor de D200 met dergelijke zaken. En dan mis je nog minstens 12 unieke zaken en waarschijnlijk nog wel meer, die de D200 z'n 500 extra waard maken. Niet voor iedereen van toepassing aangezien iedereen z'n cam anders gebruikt, maar wel over het geheel genomen qua features/prestaties
Dat kan ik, echter laat ik dat aan Nikon zelf over die het over ruim 7,5u allemaal duidelijk zal makenHoe kan jij dit allemaal weten van die yep, nope, nope?
Kun je dat toelichten?
[ Voor 27% gewijzigd door Remy op 09-08-2006 00:19 ]
Dat is waar maar VR is een leuke optie die weer wat goed maakt. Ik denk dat je gezien de prijs helemaal gelijk gaat krijgen. Hopelijk gaan ze de 80-400 ook nog updaten...Remy schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 22:40:
Leeuwarden: vergeet niet dat de Sigma 100-300 een constant f/4 is hè, en de 70-300 een f/4 ~ f/5.6: op het lange eind mis je wel een stopje. Net als met de 18-200 AF-S VR zal Nikon denk ik beknibbelen op de materialen om die (overigens concurrerende) prijs van 595 eur te halen
De nieuwe D80:
http://www.dpreview.com/n...03nikond80withpreview.asp
Gedetailleerde Hands-on preview van de nieuwe D80 op dpreview.com :
http://www.dpreview.com/articles/nikond80/
Nieuwe AF-S DX 18-135mm lens :
http://www.dpreview.com/n...2nikonafsdx18-135lens.asp
Vernieuwde AF-S 70-300mm VR lens :
http://www.dpreview.com/n...1nikonafs70-300vrlens.asp
http://www.dpreview.com/n...03nikond80withpreview.asp
Gedetailleerde Hands-on preview van de nieuwe D80 op dpreview.com :
http://www.dpreview.com/articles/nikond80/
Nieuwe AF-S DX 18-135mm lens :
http://www.dpreview.com/n...2nikonafsdx18-135lens.asp
Vernieuwde AF-S 70-300mm VR lens :
http://www.dpreview.com/n...1nikonafs70-300vrlens.asp
Blijft toch lastig die prijzen, als ik de prijzen van engelse ponden naar euro's omreken of die van dollars naar euro's dan heb ik het liefst die laatste
Nikon D80 Body only £699.99 € 1,039.59
Nikon D80 Body only $ 999 € 779.045
Voor de rest lijkt het me een prachtige camera. Zat eerst te denken over de D50, maar ik denk dat ik nu maar iets langer ga sparen en wachten en dan gelijk voor de D80 ga.
Ben wel benieuwd wat de prijzen uiteindelijk in NL gaan doen
Nikon D80 Body only £699.99 € 1,039.59
Nikon D80 Body only $ 999 € 779.045
Voor de rest lijkt het me een prachtige camera. Zat eerst te denken over de D50, maar ik denk dat ik nu maar iets langer ga sparen en wachten en dan gelijk voor de D80 ga.
Ben wel benieuwd wat de prijzen uiteindelijk in NL gaan doen
ben benieuwd naar de 18-135 VR lens.
Vooral of ie optisch nog een beetje ok is, verder ziet het er wel goed uit, een beetje het oude '28-200' superzoomlensje.
Vooral of ie optisch nog een beetje ok is, verder ziet het er wel goed uit, een beetje het oude '28-200' superzoomlensje.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
rdbruin: reken maar op 1000 eur als startprijs voor een body, net als met de D70 toendertijd
Die prijs zal langzaamaan wel dalen, afhankelijk van de marktwerking en concurrentie.
abrakadaver: ben ik ook wel benieuwd naar ja, en ook naar de 70-300 AF-S VR: erg stoer pakket voor niet extreem veel geld
abrakadaver: ben ik ook wel benieuwd naar ja, en ook naar de 70-300 AF-S VR: erg stoer pakket voor niet extreem veel geld
goed.. het ding heeft dus nu een officiële grip (MB-D80).. goed nieuws voor Nikonians
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Remy, toch nog even terugkomen op de opmerkingen van anderen aan het begin van deze thread. In deze post aan mij komt het over als zijnde de waarheid, maar ik zie nu dat dat D80 wel Multi-CAM1000 heeft, en nu genoeg gezeurt.Remy schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 17:04:
[...]
Dat kan ik je nu al vertellen, scheelt je 2 nachtjes slapen
Het volgende:
[...]
Ik zou ook wel een vergelijking met de D200 willen zien...
Oei, een foutje, ik zal't niet meer doen, sorry!

Ik ook, helaas heb ik op het moment geen van beide body's tot m'n beschikking, dus je zal je tot de officiële cam-sites moeten wenden voor de previews en later de reviews, waar er vast een vergelijking met de D200 gaat komenIk zou ook wel een vergelijking met de D200 willen zien
mooie camera. gezien zijn grootte was het wel te verwachten dat er ook een grip zou komen.
maar hoe zit dat nu met Ai-coupling? want in de startpost staat nu dat de camera Ai-coupling krijgt, maar behalve in dpreview wordt daar nergens over gerept.
maar hoe zit dat nu met Ai-coupling? want in de startpost staat nu dat de camera Ai-coupling krijgt, maar behalve in dpreview wordt daar nergens over gerept.
Naja dan maar hopen dat de concurrentie nog een beetje gek gaat doen en dat ie begin volgend jaar een beetje in prijs wil dalenRemy schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:25:
rdbruin: reken maar op 1000 eur als startprijs voor een body, net als met de D70 toendertijdDie prijs zal langzaamaan wel dalen, afhankelijk van de marktwerking en concurrentie.
Auto ISO
• Selectable maximum ISO
• Selectable minimum shutter speed
Kijk, alleen voor deze feature zou ik 'm al overwegen als ik zou moeten kiezen tussen de D70s of de D80. Is zo'n functie nu puur software? Na een lichtmeting kan toch eenvoudig de ISO waarde verhoogd worden om tot een minimum sluitertijd te komen? Waarom zitten deze opties niet op goedkopere camera's? Net als ISO in kleine stappen kunnen verhogen, ook iets wat puur software is. Waarschijnlijk weer een marketingverhaal.
• Selectable maximum ISO
Kijk, alleen voor deze feature zou ik 'm al overwegen als ik zou moeten kiezen tussen de D70s of de D80. Is zo'n functie nu puur software? Na een lichtmeting kan toch eenvoudig de ISO waarde verhoogd worden om tot een minimum sluitertijd te komen? Waarom zitten deze opties niet op goedkopere camera's? Net als ISO in kleine stappen kunnen verhogen, ook iets wat puur software is. Waarschijnlijk weer een marketingverhaal.
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
is de d70(s) dan nu helemaal verdwenene? die stat niet meer in het rijtje met prijzen? (in de startpost dus)
[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 09-08-2006 10:17 ]
zal ook wel behouden blijven voor de d200 en d2xhs wat dan ook serie. Er moet toch onderscheid blijven tussen die modellen. Maar goed, wordt haast jaloers van die nikonslateef schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:02:
mooie camera. gezien zijn grootte was het wel te verwachten dat er ook een grip zou komen.
|>
lateef: goed punt over de grootte - op DPReview vind ik het plaatje met grip ietwat raar staan, de grip lijkt wel een beetje third party zo (bijna onderaan hier): alsof de grip voor een grotere cam bedoeld is
Maar ik denk dat dit veel klanten zal opleveren ja, gezien velen als minpunt van de D70-serie het missen van de grip zagen.
Mercarra: die functie zorgt voor een slimme detectie van het licht vs shutter: te weinig licht voor je shutter = ISO omhoog. En waarom zitten deze opties niet op goedkopere camera's: dat zitten ze wel hoor, genoeg nieuwe digicams hebben auto ISO erop zitten

engelbertus: de D70(s) is nog gewoon te koop tot alle voorraden op zijn: ik heb hem niet meegenomen in het rijtje met prijzen omdat de D80 uiteindelijk toch die serie vervangt, en de huidige lineup van de Nikon-dSLRs er dus zo uit ziet als ik in de TS heb gepost
Mercarra: die functie zorgt voor een slimme detectie van het licht vs shutter: te weinig licht voor je shutter = ISO omhoog. En waarom zitten deze opties niet op goedkopere camera's: dat zitten ze wel hoor, genoeg nieuwe digicams hebben auto ISO erop zitten
Tja, anders zouden ze wel erg weinig van de duurdere modellen verkopen hè: sommigen willen echt voor een dubbeltje op de eerste rij zittenNet als ISO in kleine stappen kunnen verhogen, ook iets wat puur software is. Waarschijnlijk weer een marketingverhaal.
engelbertus: de D70(s) is nog gewoon te koop tot alle voorraden op zijn: ik heb hem niet meegenomen in het rijtje met prijzen omdat de D80 uiteindelijk toch die serie vervangt, en de huidige lineup van de Nikon-dSLRs er dus zo uit ziet als ik in de TS heb gepost
Oe, geniaal als je dat kan combineren! Heeft de D200 ook zoiets?Mercarra schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:14:
Auto ISO
• Selectable maximum ISO
Nog beter zou zijn als je een soort van script kon schrijven wat de camera voor instellingen zou moeten pakken bij een bepaalde situatie. Volgens mij hadden wat oude pro Minolta body's zo'n soort functie mbv "geheugen kaarten".
ipv zo'n program knop zoals op de D70(s) met allerlei opties (portret stand, nacht stand, sport stand etc) maar dan zelf te programeren.
D200 heeft ook zoiets 
Info over de processing engine en noise, om de noise-wankers voor te zijn:
Info over de processing engine en noise, om de noise-wankers voor te zijn:
Lijkt erop dat Nikon hetzelfde doet als met D70 > D50 nu met D200 > D80: een lite-versie cam met betere noise-prestatiesReading announcements from dc.watch.impress.co.jp, I noticed some interesting comments about noise processing.
They say that there is a NEW image processing engine that was developed for D80, and among other things, it helps to decrease noise. Here is the translation (Babelfish):
"The image processing engine of new development was adopted, picture deterioration was held down by the fact that the signal which it reads out from the image pickup element is optimized at stage of the analog signal. In addition, processing such as interpolation, hue adjustment and **noise decrease** was executed with multiprecision arithmetic, natural picture expression was actualized."
Original url: http://dc.watch.impress.co.jp/cda/dslr/2006/08/09/4388.html
Babelfish: http://babelfish.altavista.com/... .../cda/dslr/2006/08/09/4388.html
In Nikon USA D80 brouchure, there is the same paragraph about new engine, they talk about the same points, but DO NOT mention noise. The excerpt:
"One of the key advances developed for the D80 is its high-resolution image processing engine. At its heart is a dedicated new high-performance processig chip that greatly accelerates performance on all levels, while also consuming less power than its predecessors. It also inherits advantages developed exculsively for Nikon's latest professional digital SLR cameras. combining color independent analog pre-conditioning with improved 12-bit digital image processing algorithms. The result is natural-looking images that benefit from faithful color and tone reproduction."
Prijzen voor België: (Aanbevolen verkoopprijs volgens Nikon)
D80 Body: € 1159.-
D80 kit met 18-70 f3,5-4,5 DX: €1499,99.-
D80 kit met 18-138 f 3,5-5,6 DX: € 1499,99.-
Trouwens, de meervoudige belichting, is dat dan gewoon HDR met 3 foto's?
[ Voor 18% gewijzigd door Frigolamptje op 09-08-2006 11:54 ]
Wordt er niet (auto)bracketing mee bedoeld?Frigolamptje schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:36:
Dacht ik eerst ook, een kleine quote:henkleerssen schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:38:
[...]
Wordt er niet (auto)bracketing mee bedoeld?
Het is dus in eerste instantie gewoon bracketing, maar van die 3 foto's, maakt hij 1 foto. Lijkt mij toch echt HDR techniek?Meervoudige belichting is een nieuwe opnameoptie die in de camera één foto maakt van drie opeenvolgende opnamen, waardoor automatisch een effect ontstaat dat lijkt op de techniek van meervoudige belichting die bij film wordt gebruikt.
AHa .. ipv dat jezelf aan de gang gaat met photomatix/PS doet die het in de camera. Maar krijg je nog controle over hoe die dat precies doet.. of zet deze standaard gewoon bij elkaar?Frigolamptje schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:43:
[...]
Dacht ik eerst ook, een kleine quote:
[...]
Het is dus in eerste instantie gewoon bracketing, maar van die 3 foto's, maakt hij 1 foto. Lijkt mij toch echt HDR techniek?
Geen idee, staat verder niets over in.henkleerssen schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:48:
[...]
AHa .. ipv dat jezelf aan de gang gaat met photomatix/PS doet die het in de camera. Maar krijg je nog controle over hoe die dat precies doet.. of zet deze standaard gewoon bij elkaar?
Nee, dit is zeker geen HDR. Er wordt 1 foto gemaakt door alle foto's over elkaar heen te leggen zonder de speciale behandling die bij HDR wordt gedaan.Frigolamptje schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 12:43:
Het is dus in eerste instantie gewoon bracketing, maar van die 3 foto's, maakt hij 1 foto. Lijkt mij toch echt HDR techniek?
Idd, de verschillende foto's die je maakt worden ook gewoon hetzelfde belicht
Dus heeft niks met bracketing te maken.
D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro
Is dat geen typefout (qua prijs) ?Frigolamptje schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:36:
Dacht ik ook, hoewel het toch een redelijke grote flater zou zijn in een persbericht voor het ganse Nederlandstalige grondgebied
Hoe weet jij dat deze behandeling in de D80 niet gedaan wordt? (nofi ed, ik wil gewoon weten hoe het nu juist zitkdbruin schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:43:
[...]
Nee, dit is zeker geen HDR. Er wordt 1 foto gemaakt door alle foto's over elkaar heen te leggen zonder de speciale behandling die bij HDR wordt gedaan.
Hoe het nu juist zit is vrij simpel: kijk naar de functienaam zoals het in de D80 heet: Image Overlay. Daar is niks HDR'igs aan hoor, sommige mensen denken echt te moeilijk 
http://www.dpreview.com/articles/nikond80/page11.asp
Onderaan. Deels werkt het wel als post-exposure bracketing overigens:
Maar nog lang geen HDR, daar komen andere zaken bij kijkenImage overlay can combine two RAW images together to produce a combined image, the gain for each image can be adjusted from x0.1 to x2.0 in 0.1 steps.
Remy, dat is wel HDR, zodra de sluitertijden tussen de opnamen verschillen, het is alleen geen tonemapping. Wat er dus gebeurd is dat het totale plaatje een breder dynamisch bereikt heeft, maar die wordt daarna weer gecompressed. Er zit dus een momentje HDR in, maar geen tonemapping. De tonemapping zorgt voor het vervreemdende...
|>
ISO niet in de zoeker vind ik wel een gemis hoor. Ook had ik het top-display toch iets groter ingeschat. Dan vind ik het prijsverschil met de D200 toch ongeveer €500, en dat verschil, tsja... Ik weet het niet hoor, vind het toch wel een bult geld terwijl de D200 toch wel wat meerwaarde heeft. Twijfel twijfel... Maarja, voorlopig kan ik nog wel met mn D50 af, hij's toch pas vanaf september leverbaar (volgens de Nikon site). Misschien is de D200 dan nog wel wat gedaald, wat de keuze er ook weer niet makkelijker op maakt 
Ik zie wel, ben wel benieuwd wat de eerste gebruikerservaringen zijn.
Ik zie wel, ben wel benieuwd wat de eerste gebruikerservaringen zijn.
en zo is het voorspeld!
Das de 'beeld-op-beeld' functie, ik heb het over nog iets anders wat 'meervoudige belichting' noemt...Remy schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:45:
Hoe het nu juist zit is vrij simpel: kijk naar de functienaam zoals het in de D80 heet: Image Overlay. Daar is niks HDR'igs aan hoor, sommige mensen denken echt te moeilijk
[...]
Maar nog lang geen HDR, daar komen andere zaken bij kijken
Of dat nu al of niet HDR is weet ik niet, maar het is alvast niet hetzelfde als de beeld-op-beeld functie...Meervoudige belichting maakt in de camera één foto van drie opeenvolgende opnamen waardoor fantasierijke en zelfs surrealistische beelden ontstaan.
Klopt, levering begint in september: waarschijnlijk over ongeveer 6 weken. Dit was toen ook zo met de D200: aankondiging op 1 nov 2005, leveringen begonnen 6 weken later, op 16 december 2005Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:16:
Ik heb er nog geen 1 zien liggen in het europees nikon distributie centrum
Verwijderd
Juist, tot vorige week danVerwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 21:37:
Je werkt daar?
Verwijderd
ik had een vraagje aan de kenners hier 
Ik ben van plan om een Dslr te kopen , ik ging net de D70S kopen toen ik dit teweten kwam en wat afwachte op de D80 prijzen.
maar ik heb hier ook gelezen dat de d80 een "vervanger" zal zijn van de d70 series
is het dan ook slim of goed om nu nog een d70 te kopen als ze dit nu uitverkopen? ...
ivm stukken / CF card etc...
alvast bedankt
Ik ben van plan om een Dslr te kopen , ik ging net de D70S kopen toen ik dit teweten kwam en wat afwachte op de D80 prijzen.
maar ik heb hier ook gelezen dat de d80 een "vervanger" zal zijn van de d70 series
is het dan ook slim of goed om nu nog een d70 te kopen als ze dit nu uitverkopen? ...
ivm stukken / CF card etc...
alvast bedankt
Beetje afdingen op een D70s kan ook voordelig zijn hoor, zeker als je een body koopt.
Afdingen op een D70s en een D80.....dit kan wel oplopen tot een prijsverschil van bijna 400 euro.
Nieuwe features zijn er inderdaad zeker, maar de D70s is nog steeds een super ding.
Afdingen op een D70s en een D80.....dit kan wel oplopen tot een prijsverschil van bijna 400 euro.
Nieuwe features zijn er inderdaad zeker, maar de D70s is nog steeds een super ding.
Verwijderd
de d70 is zeker een super dingnomad85 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 17:29:
Beetje afdingen op een D70s kan ook voordelig zijn hoor, zeker als je een body koopt.
ik hoop gewoon dat ze de firmware etc van de d70 nog in het oog houden
en waarom body only ? de kitlenzen van Nikon zijn toch super naar het schijnt ?
body only kun je meer op afdingen heb ik begrepen, maar inderdaad, als je de 18-70 bereik wil, dan is de kitlens van de D70 erg mooi ja
Verwijderd
bedankt voor de infonomad85 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 18:23:
body only kun je meer op afdingen heb ik begrepen, maar inderdaad, als je de 18-70 bereik wil, dan is de kitlens van de D70 erg mooi ja
Er zijn een aantal reviews en previews bij gekomen:
http://hardwarezone.com/articles/view.php?cid=15&id=2016
ISO 100 ~ 1600 shots hier
Popphoto hands-on
http://hardwarezone.com/articles/view.php?cid=15&id=2016
ISO 100 ~ 1600 shots hier
Popphoto hands-on
Interessant... heeft de D200 genoeg in huis om z'n prijskaartje te doen gelden. Kan me voorstellen dat niet iederen op de burst capaciteit zit te wachten, ikzelf gebruik het 1x per jaar bij de TT van Assen. Magnesium body is ook leuk, maar is het veel toegevoegde waarde? Twijfel twijfel... nu voor de D200 gaan of toch wachten...Given its high-end features and low-end price, will the D80 cut into sales of the $1,700 D200? Nikon points to the D200's pro-oriented qualities—a well-sealed and tougher metal body, 100,000-cycle shutter, and greater burst capability—to maintain its market share. We think dealers had better order D80s early and often.
Ik heb al behoorlijk wat geschoten met de D200 - ook al heb ik er zelf nog geen een. En nu met de complete specs en verschillende previews van de D80 beschikbaar, kan ik zeggen: ja, de D200 heeft genoeg in huis om z'n prijskaartje te doen geldenheeft de D200 genoeg in huis om z'n prijskaartje te doen gelden.
Maar als je denkt van, ik heb liever een wat 'serieuzere' camera die met me mee kan groeien en waarbij ik zo min mogelijk tegen beperkingen aanloop, ook over 1 of 2 jaar, dan is de D200 de betere optie: dat moet iedereen voor zichzelf afwegen en beslissen
Waarom staat de D70s niet in de OP? De D80 is een uitbreiding van het huidige camera aanbod, niet een vervanging van de D70s. De D80 staat boven de D70s en onder de D200. - OF heb ik het mis?
[ Voor 6% gewijzigd door Shark.Bait op 11-08-2006 15:38 ]
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Shark.Bait schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 14:49:
Waarom staat de D70s niet in de OP? De D80 is een uitbreiding van het huidige camera aanbod, niet een vervanging van de D70s. De D80 staat boven de D70s en onder de D200.
engelbertus schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:17:
is de d70(s) dan nu helemaal verdwenene? die stat niet meer in het rijtje met prijzen? (in de startpost dus)
Remy schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:25:
The birds turned into The Flying Dutchmen!
mijn teruglees software doet het niet goed
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Verwijderd
Die burst mode is altijd erg grappig. Je gebruikt het weinig (sport, dieren), maar als je het gebruikt kan het niet snel genoeg zijn! Daarnaast is overweging voor de aanschaf van een magnesium body erg makkelijk: fotografeer je vaak of ga je naar tropische landen op vakantie? Magnesium, anders zal plastickunststof ook wel voldoen.DeFeCt schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:02:
Interessant... heeft de D200 genoeg in huis om z'n prijskaartje te doen gelden. Kan me voorstellen dat niet iederen op de burst capaciteit zit te wachten, ikzelf gebruik het 1x per jaar bij de TT van Assen. Magnesium body is ook leuk, maar is het veel toegevoegde waarde? Twijfel twijfel... nu voor de D200 gaan of toch wachten...
Magnesium body, als je dat nodig hebt dan heb je dat ook echt nodig!DeFeCt schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 13:02:
[...]
[...]
Magnesium body is ook leuk, maar is het veel toegevoegde waarde? Twijfel twijfel... nu voor de D200 gaan of toch wachten...
Had vroeger een Zenith FM uit plaatstaal, heb dat ding 'ns uit m'n handen laten vallen op m'n voet, 4 weken lang met een paarse teennagel rondgestrompelt. Camera had niks.
Interessante feature aan de D80 blijf ik de ISO instellingen vinden, heb de hoop dat dat ooit 'ns via firmware op de D50 mogelijk wordt maar dat zal wel niet.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik fotograaf zeker vaak en ga ook naar tropische landen op vakantie, maar wat is daarbij de toegevoegde waarde van magnesium? Heb afgelopen mei op curacao en bonaire met mijn (inmiddels verkochte) 7D rondgelopen maar nergens last van gehad. Zeker voor vakanties is de body aanzienlijk zwaarder dan de D80. Doel je op condensvorming?Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:12:
[...]fotografeer je vaak of ga je naar tropische landen op vakantie? Magnesium, anders zal plastickunststof ook wel voldoen.
Zo'n body is degelijker 'gesealed'; dus over het algemeen gezien wat beter voor stof en condens-omgevingen ja.
De eerste echte prijzen zijn bekend, body only:
corné van iperen: 929 eur
fotoshop-online: 969 eur
konijn: 999 eur
cameranu: 1089 eur
kamera-express: 1149 eur
Met de 18-135DX kitlens komt er gemiddeld zo'n 150 a 200 eur bovenop
En ter vergelijking: de Sony Alpha 100 kost body only nu zo'n 899 eur, met de 18-70 kitlens 999 eur. Gaat nog erg dringen worden in de 10MP dSLR hoek onder de 1000 eur zo
edit: one minute video review hier: http://www.youtube.com/watch?v=jF01BxroSe8
En ter vergelijking: de Sony Alpha 100 kost body only nu zo'n 899 eur, met de 18-70 kitlens 999 eur. Gaat nog erg dringen worden in de 10MP dSLR hoek onder de 1000 eur zo
[ Voor 9% gewijzigd door Remy op 15-08-2006 10:58 ]
Bedankt Remy, de tweede dat ik het filmpje bekeek zag ik idd de camera in haar handen...Remy schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:08:
Welke camera?SnackMasterFlex schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:21:
[...]Bedankt Remy, de tweede dat ik het filmpje bekeek zag ik idd de camera in haar handen...
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Als je al nikon lenzen had .. en zocht naar een upgrade voor de d50/d70(s)/D100 .. look no further.. maaaaar als je dat niet hebt en je begint net.. dan zou ik toch denk ik voor die Sony Alpha 100 gaan. De kit lens geeft je net wat minder bereik.. maar als je net met een DSLR wilt beginnen dan is dat meer dan zat.Remy schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:08:
De stabilisatie en DRO feature.. maken de Sony DSLR net meer af (leuk die features van de D80 om in cam te editten.. maar dat konden we ook al met PS). Als je eens nieuwe lenzen wilt, dan is er op de tweedehands markt voor een Nikon WEL meer te krijgen dan voor de Sony.
Als ik nu 1000 euro had.. zou ik nu voor de Sony gaan.. just my 2cents.
Het is zeker een twijfelgeval, maar ik wacht eerst maar eens een uitgebreide review af (ala dpreview) voordat ik een keuze ga maken
Je kiest voor een platform, niet voor een body. De Sony A100 heeft een aantal erg handige features, maar qua glas ontbreekt er weer het een en ander wat Nikon wel kan bieden. Die body is over drie tot vijf jaar
de rest nog niet

Hmm, ik ben in 2004 ook begonnen met een dSLR, maar heb toen toch de Nikon 18-70 kitlens niet genomen maar de Sigma 18-125 daarvoor in de plaats: die 55mm extra konden me toch best wel bekorenhenkleerssen schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:27:
[...]
Als je al nikon lenzen had .. en zocht naar een upgrade voor de d50/d70(s)/D100 .. look no further.. maaaaar als je dat niet hebt en je begint net.. dan zou ik toch denk ik voor die Sony Alpha 100 gaan. De kit lens geeft je net wat minder bereik.. maar als je net met een DSLR wilt beginnen dan is dat meer dan zat.
Die stabilisatie is leuk, maar niet zo effectief als optische stabilisatie a la Canon of Nikon: dat blijft gewoon lastigDe stabilisatie en DRO feature.. maken de Sony DSLR net meer af (leuk die features van de D80 om in cam te editten.. maar dat konden we ook al met PS).
Als je eens nieuwe lenzen wilt, dan is er op de tweedehands markt voor een Nikon WEL meer te krijgen dan voor de Sony.
De A-100 zal vooral op 3 dingen gaan concurreren:Kawaii schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:30:
Het is zeker een twijfelgeval, maar ik wacht eerst maar eens een uitgebreide review af (ala dpreview) voordat ik een keuze ga maken
1) prijs
2) availability
3) naam
De D80 zal vooral voortbouwen op de schare D50-gebruikers plus mensen die al wat meer in dSLR-land bekend zijn en de Nikon-producten wel kunnen waarderen. Uiteindelijk is het een win/win situatie voor de consument: meer keuze, lagere prijzen: voor elk wat wils
Ik ben ooit begin 2004 gaan kijken naar de mogelijkheden voor mijzelf voor dSLRs: er waren toen een paar opties:
Canon 10D/300D
Fuji S2 Pro
Nikon D100
Helaas waren 2 ervan vrij prijzig en net buiten mijn startbudget op dat moment: en de andere was op bepaalde punten 'te min' voor wat ik wilde
- Canon 350D
- Nikon D50, (D70s, D80)
- Sony Alpha 100
- KM 5D/7D
- Olympus, Fuji, Pentax, Samsung, Leica, Panasonic, etc etc etc
De markt wordt steeds meer 'crowded', en uiteindelijk zullen er maar een paar spelers overblijven over zo'n 3 jaar. Ben benieuwd welke dat zullen worden
En ik niet. Geef persoonlijk meer de voorkeur aan een goedkopere body en meer budget voor lenzen etc.henkleerssen schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:27:
waarom? er zijn toch altijd al verschillende spelers geweest? het verschil in aanbod toont eerder de overstap naar digitale camera's imhoRemy schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:02:De markt wordt steeds meer 'crowded', en uiteindelijk zullen er maar een paar spelers overblijven over zo'n 3 jaar. Ben benieuwd welke dat zullen worden
The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.
Klopt, maar nooit zulke machtige als Sonywaarom? er zijn toch altijd al verschillende spelers geweest?
Het verschil in aanbod toont de vezadiging van de digicam-markt en de overstap naar de dSLR-markt door de producenten. Go where the money ishet verschil in aanbod toont eerder de overstap naar digitale camera's imho
Betekend dat die 18-135 waarschijnlijk ook maar 150,- los gaat kosten? Want dan wordt dat wel een erg interessante combo met een D50 body...Remy schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:08:
Nee, zo lief is Nikon niet
Dit betekent dat de 18-135 waarschijnlijk rond de 300 ~ 400 euro gaat kosten los: net als dat de 18-70 duurder is 'los' dan samen met de D70-body als kit 
Kam-Express heeft die 18-135 bijvoorbeeld gelist staan voor 469 eur, maar die prijs is ietwat aan de hoge kant, net als de D80-body daar: ik denk dat je de 18-135 uiteindelijk los voor ongeveer 350 ~ 400 eur kan krijgen als hij daadwerkelijk leverbaar wordt in september/oktober
ter vergelijking: Mijn Sigma 18-125 (zonder HSM, het equiv van Nikon's AF-S) was in okt 2004 los 260 euro, en nu nog steeds die prijs ruwweg: dan weet je wat de concurrerende lensfabrikanten doen qua prijs
Kam-Express heeft die 18-135 bijvoorbeeld gelist staan voor 469 eur, maar die prijs is ietwat aan de hoge kant, net als de D80-body daar: ik denk dat je de 18-135 uiteindelijk los voor ongeveer 350 ~ 400 eur kan krijgen als hij daadwerkelijk leverbaar wordt in september/oktober
ter vergelijking: Mijn Sigma 18-125 (zonder HSM, het equiv van Nikon's AF-S) was in okt 2004 los 260 euro, en nu nog steeds die prijs ruwweg: dan weet je wat de concurrerende lensfabrikanten doen qua prijs
[ Voor 16% gewijzigd door Remy op 15-08-2006 16:50 ]
Ben dan ook wel benieuwd wat de 70-300mm VR gaat doen van nikon qua prijs remy?
Staat dat nog steeds op 600 euro, of gaat daar nog een beetje vanaf
(deze vraag stel ik even hier, omdat hier de mensen zitten die wat van de nieuwe introductie van nikon weten)
Staat dat nog steeds op 600 euro, of gaat daar nog een beetje vanaf
(deze vraag stel ik even hier, omdat hier de mensen zitten die wat van de nieuwe introductie van nikon weten)
d80 + 18-135
Ik durf de camera niet eens te beoordelen met dit stuk glas erop, allemachtig, wat een barreldistortion op 18mm. Het is zelfs sterker dan de 17-85IS van Canon, waarbij ik laatst al richting een vriend of die een fisheye had gekocht (oeps
), en het is niet uniform. Op 135 schat ik een 1% pincusion distortion ofzo, dat is nog wel acceptabel en redelijk te fiksen, maar op 18mm zit je onderhand aan de 5% (schatting). Maar die barreldistortion is amper te fixen op deze manier. Daarnaast is de lens wideopen behoorlijk soft.
Ik mag hopen dat dit exemplaar een behoorlijke lemon was, anders nam ik mezelf toch echt de 18-70 van Nikon.
De ruis lijkt trouwens minder monochromatisch dan wat ik van de D200 heb gezien, iemand enig idee hoe dat zou kunnen?
Ik durf de camera niet eens te beoordelen met dit stuk glas erop, allemachtig, wat een barreldistortion op 18mm. Het is zelfs sterker dan de 17-85IS van Canon, waarbij ik laatst al richting een vriend of die een fisheye had gekocht (oeps

Ik mag hopen dat dit exemplaar een behoorlijke lemon was, anders nam ik mezelf toch echt de 18-70 van Nikon.
[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 20-08-2006 21:43 ]
Zo te lezen zijn de sensors niet volledig identiek:neographikal schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 21:28:
De ruis lijkt trouwens minder monochromatisch dan wat ik van de D200 heb gezien, iemand enig idee hoe dat zou kunnen?
Misschien dat het daar wat mee te maken heeft, hoe minimaal het ook lijkt.Nikon USA's Heiner says that the sensors in the D200 and D80 are not identical in design and manufacture, but they are very similar, and in fact the number of image pixels is identical for each camera. Since the D80 shoots at a slower 3 fps, as compared to the 5 fps of the D200, Nikon opted for a 2-channel readout design for the new camera's sensor instead of the 4-channel readout of the D200.
The only other apparent sensor specification difference is total pixels: the D200 has 10.92 million, while the D80 has 10.75 million. Which, says Heiner, relates back to the number of readout channels. The data from both sensors is still distilled down to a 10.04 million image pixel photograph.
Ah, ik ben wel benieuwd naar een 1:1 vergelijking met de D200 feitelijk
Met name of dat ze het AA-filter minder sterk hebben gemaakt en hoe het nou zit met die sensors
Verwijderd
Shit, wat een golvende zee op 18 mmneographikal schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 21:28:
d80 + 18-135
Ik durf de camera niet eens te beoordelen met dit stuk glas erop, allemachtig, wat een barreldistortion op 18mm. Het is zelfs sterker dan de 17-85IS van Canon, waarbij ik laatst al richting een vriend of die een fisheye had gekocht (oeps), en het is niet uniform. Op 135 schat ik een 1% pincusion distortion ofzo, dat is nog wel acceptabel en redelijk te fiksen, maar op 18mm zit je onderhand aan de 5% (schatting). Maar die barreldistortion is amper te fixen op deze manier. Daarnaast is de lens wideopen behoorlijk soft.

Ik had eerlijk gezegd ook niet zoveel bijzonders verwacht, de 18-70 kan er immers ook wat van.
Zou wel es een wide open vergelijking willen zien met de 18-70mm.
Verwijderd
Ik ook, maar de rest van die site daar wordt ik niet zoveel wijs uit omdat m'n chinees (of wat het ook is) niet zo best is op het momentSilent Thunder schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 23:13:
Zou wel es een wide open vergelijking willen zien met de 18-70mm.
En als ze dan toch bezig zijn mogen ze de 17-55/2.8 er ook wel even bij doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2006 23:18 ]
Ja idd, mijn Chinees is ook wat verslapt de laatste tijdVerwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 23:17:
[...]
Ik ook, maar de rest van die site daar wordt ik niet zoveel wijs uit omdat m'n chinees (of wat het ook is) niet zo best is op het moment
Zo'n 18-70/17-55 set-upje kan ik ook wel es doen mja, moet ik eerst die kit terugeisen van mijn vriendin.
[ Voor 11% gewijzigd door Silent Thunder op 20-08-2006 23:25 ]
Ik kan geen directe link vinden naar het artikel (dat japans
), maar hier staan wat pics van een A100 en D80 naast elkaar. Ook met hoge ISO's.
Zo he, die ISO 1600 is nogal een verschil zeg. Is de D80 nou zo goed of is die A100 nou zo slecht? Hoe dan ook, ik vind die pics van de D80 er strak uitzien.Spits schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 14:55:
Ik kan geen directe link vinden naar het artikel (dat japans), maar hier staan wat pics van een A100 en D80 naast elkaar. Ook met hoge ISO's.
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Geen van beide imo, de D80 lijkt er een bak met noisereduction overheen te trekken: check de belettering, amper detail in te zien. Maar de lichtomstandigheden zijn heel anders, digitale sensors laten meer ruis zien in donkere vlakken, driemaal raden wat er in de foto van de Alpha 100 meer aanwezig is. Instellingen verschillen een volle stop, dit is geen eerlijke vergelijking.
[ Voor 50% gewijzigd door neographikal op 22-08-2006 15:33 ]
De A100 levert geen 'echte' ISO zoals de waarde is ingesteld: net als vele Canon dSLRs is deze iets gevoeliger dan eigenlijk ingesteld is.The Cheese schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:29:
[...]
Zo he, die ISO 1600 is nogal een verschil zeg. Is de D80 nou zo goed of is die A100 nou zo slecht? Hoe dan ook, ik vind die pics van de D80 er strak uitzien.
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/page20.aspIn real terms the DSLR-A100 matches the Canon cameras in being about a third more sensitive than indicated (ISO 100 is more like ISO 125).
ISO 1600 op een D80 of D200 is echt ISO 1600, terwijl ISO 1600 op de A100 eigenlijk ISO 2000 is.
Prima, maar ik vind zelfs de ISO1600 plaat van de D80 mooier dan de ISO800 plaat van de Sony.Remy schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:36:
[...]
De A100 levert geen 'echte' ISO zoals de waarde is ingesteld: net als vele Canon dSLRs is deze iets gevoeliger dan eigenlijk ingesteld is.
[...]
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/page20.asp
ISO 1600 op een D80 of D200 is echt ISO 1600, terwijl ISO 1600 op de A100 eigenlijk ISO 2000 is.
Maar goed, er valt denk ik altijd wel wat aan te merken op zulke vergelijkingen.
Oh maar dat kan ook hoor: iets mooi vinden is heel subjectief
Dat je die van de D80 mooier vindt zal denk ik ook komen omdat er 'meer' foto is, doordat de belichting bij dat shot beter is gedaan. Het zijn dus eigenlijk geen relevante vergelijkingstests maar meer onafhankelijk te bezien, dan heb je er eigenlijk veel meer aan 
Vergeet ook niet de SSS-module die in de Sony zit, welke weer niet in de D80 zit: deze kan ook van invloed zijn op de sensor, hoe miniem ook. Net als dat bv in de D70 de electronica rond de sensor invloed heeft op long exposure shots.
Vergeet ook niet de SSS-module die in de Sony zit, welke weer niet in de D80 zit: deze kan ook van invloed zijn op de sensor, hoe miniem ook. Net als dat bv in de D70 de electronica rond de sensor invloed heeft op long exposure shots.
Precies, de D80 foto is een stuk lichter en dus valt ruis minder op. Ik denk dat het grootste verschil in ruis daardoor veroorzaakt wordt. Ik wacht rustig op een betrouwbare review zoals op dpreview.com bijvoorbeeldneographikal schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:32:
Geen van beide imo, de D80 lijkt er een bak met noisereduction overheen te trekken: check de belettering, amper detail in te zien. Maar de lichtomstandigheden zijn heel anders, digitale sensors laten meer ruis zien in donkere vlakken, driemaal raden wat er in de foto van de Alpha 100 meer aanwezig is. Instellingen verschillen een volle stop, dit is geen eerlijke vergelijking.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Oke, laat ik het dan anders zeggen, het gaat mij verder ook helemaal niet om die Sony (dit topic trouwens ook niet) maar wat mij opviel is dat de foto op ISO 1600 er nog verassend bruikbaar uitziet. Dat kan ik van mijn D70 niet zeggen.
zou wel heerlijk zijn als iso800 gewoon altijd bruikbaar is (vergelijk met iso400 op D70 nu) en dat iso1600 is zoals iso800 bij D70. Dat je zeg maar een bruikbare stop wint
Het zou alleen al heerlijk zijn om de simpele reden dat je dan eindelijk van het ruisgezeur op fora afbent 
Niet tegen iemand specifiek bedoeld hoor, maar soms wordt je er wel een beetje simpel van. Ga toch gewoon foto's maken, denk ik dan, in plaats van 400% uitvergrotingen gaan bestuderen in Photoshop.
Voorbeeldje: dit weekend naar de EC Rallycross geweest in Valkenswaard. Echt een paar prachtig scherpe platen geschoten, al zeg ik het zelf. Maarja, als ik die helemaal ga uitvergroten in Photoshop valt er vast nog wel een heleboel op aan te merken. Doe ik dus niet. Ik bekijk ze hier op volledige grootte, snij wat bij, resize for web actie in Photoshop en zet ze op mijn site, waar ze vervolgens op 1024x680 worden bekeken door de mensen, en geen hond die nog iets van de eventuele onscherpte ziet. Ik blij, hopelijk mijn bezoekers (alledrie
) blij, klaar 
Ugh!
Niet tegen iemand specifiek bedoeld hoor, maar soms wordt je er wel een beetje simpel van. Ga toch gewoon foto's maken, denk ik dan, in plaats van 400% uitvergrotingen gaan bestuderen in Photoshop.
Voorbeeldje: dit weekend naar de EC Rallycross geweest in Valkenswaard. Echt een paar prachtig scherpe platen geschoten, al zeg ik het zelf. Maarja, als ik die helemaal ga uitvergroten in Photoshop valt er vast nog wel een heleboel op aan te merken. Doe ik dus niet. Ik bekijk ze hier op volledige grootte, snij wat bij, resize for web actie in Photoshop en zet ze op mijn site, waar ze vervolgens op 1024x680 worden bekeken door de mensen, en geen hond die nog iets van de eventuele onscherpte ziet. Ik blij, hopelijk mijn bezoekers (alledrie
Ugh!
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
helemaal waar.
Echter, er zijn ook mensen die wel waarde hechten aan (bijv.) uitvergrotingen van foto's, en ook die mensen willen het meeste waar voor hun geld.
Het is dus niet zo gek dat mensen zo over die ruisprestaties zeuren als omdat dat belangrijk vinden. Lastig en jammer voor die mensen als de ergonomie van een Nikon ze meer aanspreekt, maar dan uiteindelijk toch voor een Canon kiezen door de betere beeldkwaliteit bij hoge ISO waarden.
Allebij in 1 toestel is natuurlijk het mooiste, nu is't teen of tander
Echter, er zijn ook mensen die wel waarde hechten aan (bijv.) uitvergrotingen van foto's, en ook die mensen willen het meeste waar voor hun geld.
Het is dus niet zo gek dat mensen zo over die ruisprestaties zeuren als omdat dat belangrijk vinden. Lastig en jammer voor die mensen als de ergonomie van een Nikon ze meer aanspreekt, maar dan uiteindelijk toch voor een Canon kiezen door de betere beeldkwaliteit bij hoge ISO waarden.
Allebij in 1 toestel is natuurlijk het mooiste, nu is't teen of tander
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Of ze moeten al naar een 1.3 crop gaan oid, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren. Misschien gaan ze nu een prijs-race houden ipv een MP-race
Die is anders ook al aardig bezig
Maar 1.3x is zo'n net niet cropdinges, geen UWA meer over (10mm DX past niet en 16mm fullframelenzen mis je dus een stuk van). Sowieso, laat ze maar eens wat innovatiever gaan worden in plaats van die paar pixels erbij proppen waar je nogal weinig aan hebt

Nee, een andere crop lijkt me ook niet logisch: meer zaken met de beeldkwaliteit zelf te maken hebben zoals dynamic range, kleurwaarheid bij de hogere ISO's en extra's als sensor cleaning zoals de E-330 en 400D hebben. De prijs-race is al aan de gang, ingezet door Sony: ze zullen ook in het midden-segment aan de slag willen waar oa de D200 en 30D huizen: ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken: met de Alpha 100 hebben ze iig een goed begin gemaaktSilent Thunder schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 09:59:
Of ze moeten al naar een 1.3 crop gaan oid, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren. Misschien gaan ze nu een prijs-race houden ipv een MP-race
Verwijderd
Tja, ik zou op mijn beurt kunnen zeggen: al die mensen die fotos een beetje her en der op het internet zetten, ga toch foto's afdrukken! En dan is een paar megapixel extra (met gelijkblijvend ruisniveau natuurlijk) wel zo prettigArfman schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:05:
Het zou alleen al heerlijk zijn om de simpele reden dat je dan eindelijk van het ruisgezeur op fora afbent
(...)
De golven worden ook versterkt door de verschillende kleuren tegeltjes, als je er schuin langs kijkt lopen de voegen redelijk vloeiend... zo'n shot kan je beter van een egale tegelwand nemen...Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 23:10:
[...]
Shit, wat een golvende zee op 18 mm
[afbeelding]
Ik had eerlijk gezegd ook niet zoveel bijzonders verwacht, de 18-70 kan er immers ook wat van.
Mwah, als je er rechte lijntjes doorheen trekt zie je toch dat het best wel een chaos is:bouwfraude schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:27:
[...]
De golven worden ook versterkt door de verschillende kleuren tegeltjes, als je er schuin langs kijkt lopen de voegen redelijk vloeiend... zo'n shot kan je beter van een egale tegelwand nemen...
klik voor een vergroting

[ Voor 6% gewijzigd door Bluppy2 op 29-08-2006 14:35 ]
><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>
e-Photozine heeft een korte review van de D80 online: de pluspunten die in de review benadrukt worden zijn de pixelcount, verbeterde AF en de betere menu's / scherm. Daarnaast de minpunten, omdat de body op de D50 is gebaseerd, dat hij wat klein kan voelen voor grote handen, en dat sommigen SD niet zo top zullen vinden vergeleken bij CF. Daarnaast stellen ze dat, vooral door concurrentie, de prijs van de D80-body snel zal dalen, en dat is weer fijn voor de consument 
En ook @ Nikonians een review hier
En ook @ Nikonians een review hier
[ Voor 7% gewijzigd door Remy op 06-09-2006 12:32 ]
En, is er al meer bekend over de levertijd? Overal staat 'medio september', of 'wordt waarschijnlijk in september geleverd', maar nergens wordt een concrete datum genoemd...
en zo is het voorspeld!
Verwijderd
Ongeveer 20 september (volgens www.d95.nl) zou hij er moeten zijn.
Dat is overigens een datum die ik op meer websites heb gezien.
Er is eigenlijk nog een vraag die ik heb over de D80 en waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden. Het is voor mij zeker geen breekpunt, maar weet iemand toevallig of het LCD scherm (niet de monitor, maar dat scherm bovenop de camera) verlicht is zoals bij de D70 of dat het zoals de D50 niet verlicht is.
Ik moet zeggen dat ik pas één keer met mijn D50 in de hand stond en dacht: Verdorie, ik wil een verlicht instel scherm.
Ik heb zelf de brochure van Nikon maar doorgelezen, me afgevraagd wat ik mis aan de D50 en ik ben dus al helemaal om. Nu alleen nog wachten op het schip met geld.
Dat is overigens een datum die ik op meer websites heb gezien.
Er is eigenlijk nog een vraag die ik heb over de D80 en waar ik het antwoord nog niet op heb kunnen vinden. Het is voor mij zeker geen breekpunt, maar weet iemand toevallig of het LCD scherm (niet de monitor, maar dat scherm bovenop de camera) verlicht is zoals bij de D70 of dat het zoals de D50 niet verlicht is.
Ik moet zeggen dat ik pas één keer met mijn D50 in de hand stond en dacht: Verdorie, ik wil een verlicht instel scherm.
Ik heb zelf de brochure van Nikon maar doorgelezen, me afgevraagd wat ik mis aan de D50 en ik ben dus al helemaal om. Nu alleen nog wachten op het schip met geld.
Singapore worden ze al uitgeleverd, in de US en canada begint 't nu langzaam op gang te komen.Res-q schreef op woensdag 06 september 2006 @ 15:03:
En, is er al meer bekend over de levertijd? Overal staat 'medio september', of 'wordt waarschijnlijk in september geleverd', maar nergens wordt een concrete datum genoemd...
Wat mis je aan je D50.. Dickcam?