De moraal van dit verhaal? Volgens mij verteld dit weer geen ene bal en moet je echt gewoon naar de winkel hobbelen en de camera kopen die bij jouw past. Inderdaad Remy, denk aan beschikbare lenzen en de bak met euro's die je kwijt wilt zijn. In geval van Canon en Nikon hoef je je over die lenzen geen zorgen te maken, dus kijk dan vooral naar hoe prettig de camera in de hand ligt.
Geen ene bal, daarom lezen miljoenen mensen ook reviews hè, om niks te weten te komen over hoe een bepaalde camera presteert

Het vertelt gelukkig echt wel meer dan 'geen ene bal'

Weet je, om heel eerlijk te zijn zou ik daar nog een ander punt bij willen leggen ook. Maak een aantal foto's gewoon op de automaat (of desnoods op stand P). Kortom laat de camera zonder ook maar iets in te stellen zijn werk doen. Kijk nu eens naar het resultaat van die platen en neem ook dat mee in je beslissing.
Hmm een twijfelachtig punt: velen die met een dSLR aan de slag gaan jassen hem al snel van de auto af omdat ze merken dat ze met andere modes meer controle hebben over het eindresultaat: daarnaast leveren de automodes op de moderne dSLRs bijna altijd wel nette shots op voor de mensen die juist wèl altijd op auto schieten, dus dat is ook verwaarloosbaar.
Ja, ik weet het, iedereen moet in RAW schieten, maar denk nu eens aan het volgende punt: Als die camera al een bijna goed plaatje levert en je bent per foto laten we zeggen 1 minuut bezig om die op te poetsen of de camera levert een middelmatig plaatje en je bent 5 minuten bezig om het op te poetsen.... Stel je neemt gemiddeld 50 foto's per maand. Dan scheelt dat dus wel 200 minuten of ruim drie uur per maand die je ook had kunnen besteden aan vele andere leuke dingen.
Goed punt, alleen je opmerking 'iedereen moet in RAW schieten' klopt gelukkig niet, stel je voor. Ik schiet 30 tot 50% in RAW, voor de rest JPG. Om meerdere redenen: opslagruimte, tijd (in meerdere fasen van het proces) en ook omdat de in-cam JPEG-engine best goed is bij mijn camera
Je hebt het over drie uur per maand. Wat is drie uur per maand als je toch al een dSLR hebt, de mogelijkheid voor het gebruik van RAW en je alles wat je kan uit je foto's wil persen? Zowel tijdens het fotograferen als in post-processing? Dan besteed je die drie uur per maand extra (als je wil) maar heb je wel
totale controle over het resultaat. Het is maar hoe serieus je je fotografie neemt, en hoeveel tijd je erin wil steken

RAW of JPEG hangt bij mij van veel factoren af, en ze hebben allebei hun voordelen, simpelweg. Het is dus heel persoonlijk wat je gebruikt.