Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35

Rudedadude

Maybe we were born to run

"Was de werkelijke lichtsterkte nu zoals wat?!" ik snap geen hol van wat je niet snapt bij foto 2 is de foto (grofweg) correct belicht, bij foto 1 onderbelicht omdat alleen de iso daar verlaagd is... overbelichting kan ik niet vinden, of mis ik nu een foto???
Nou, in wat je zegt beantwoord je de vraag al. Ik vroeg me kort gezegd af of foto 1 (200 iso) onderbelicht is of dat foto 2 (iso 1600) overbelicht is. Ik verwacht het eerste, maar dat bleek niet helemaal uit de tekst.

Verder is pixelneuqen niet mijn doel, wat en hoe (compositie) het op je foto staat wordt er niet door beinvloed :)

[ Voor 29% gewijzigd door Rudedadude op 02-10-2006 22:18 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafjes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-02 10:24
Rudedadude schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 10:43:
[...]

Kun je wat 100% crops daarvan posten? Ik ben benieuwd.
Heb ik geprobeerd: niet gelukt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
2 fotografen hebben de D80 onder handen genomen in Italië :)

Kort verslag ervan is hier te lezen, de hele pdf brochure met foto's is hier te downloaden :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
Remy schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 12:05:
2 fotografen hebben de D80 onder handen genomen in Italië :)

Kort verslag ervan is hier te lezen, de hele pdf brochure met foto's is hier te downloaden :)
Thnx voor onder de aandacht brengen, maar heeft Nikon de reis betaald? Dat hele verslag klinkt als 1 grote marketing copy/past :P
Y (Yves): ''I believe shooting in the cafe allowed me to clearly express my feelings about the location. I am always exploring how best to express myself based on the inspiration I draw from the actual scene.'' [...] ''The D80 produced images just as I envisioned them, performing perfectly throughout the trip.'' [...] ''Images from the D80 are of the highest quality, and I can edit them freely after the shot.''
En zo gaat het maar door en door. Ik vind het niet erg dat ze er levendig over kunnen schrijven, maar ik merk geen enkele kritische noot op. Ik vraag mij af in hoeverre het objectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Ik had de brochure van Nikon al op mijn hardeschijfje staan en tja... wat zal ik zeggen.... Ik weet niet of Nikon alles betaald heeft, maar zoals ik de brochure lees, heeft Nikon in ieder geval aardig voor sponsor gespeeld.
Dit artikel staat ook letterlijk in de PDF van Nikon over de D80, waar de PDF link ook naar verwijst... Met dien verstande dat de PDF bij DSLRphoto.com wordt gehost...

Aan de andere kant, is dat erg vreemd?

Wilde je me echt doen geloven dat Canon zoiets nooit zou doen voor hun eigen reclame folders?

Het enige dat je op kan merken is dat het wellicht wat vreemd is dat dslrphoto dat zo onmiddelijk overneemt zonder zelf enig commentaar toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Ik vraag mij af in hoeverre het objectief is.
Vandaar dat het ook een brochure is hè :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-03 17:33
neographikal schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 15:16:
Ah excuse me, ik had niet achter de link gekeken, maar ik stipte het aan omdat alleen Photoshop werd genoemd. De raw-converter updates worden echter los uitgebracht :)
Zag nu ook dat de update eraan zit tekomen:
"Note: Adobe Camera Raw 3.6 development has been accelerated to accommodate recently announced cameras such as the Nikon D80 and the Canon EOS 400D / Digital Rebel Xti. The update will be provided this fall."
Link naar Digital camera raw file support voor Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53829

fotojunk schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:44:
[...]

Klopt.
Ik heb Photoshop CS2 v9.0.1 en die kan niet met de NEF file overweg.
Alleen met deze camera's

Maar Capture NX is hier wel weer geschikt voor.
vreemd genoeg kan RawShooter er wel prima mee overweg :?

[edit]
ow, sorry, toch niet, zat bij de verkeerde serie te kijken :$

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 53829 op 07-10-2006 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47828

Camera Raw v 3.6 beta is te downloaden bij adobe.
Deze kan wel met de D80 overweg

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3542

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nellestm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-12-2024
Na lang wikken en wegen toch besloten om een D80 te kopen ipv een D200. Ik heb hem inmiddels binnen en ik moet zeggen. Niet slecht. Ik vind mijn D70 beter vast houden. Hij voelt zeker goedkoper aan. Maar de snelheid, het grote scherm en in mindere mate de zoeker zijn super.
Ik denk niet dat ik mijn D70 nog vaak ga gebruiken. :)
En voor het geld dat ik uit heb gespaard heb ik een 50-150 van Sigma besteld. Ik hoop dat deze snel leverbaar wordt..

Marco......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Succes met de aankoop :) Ik zou zeggen: overweeg ook de grip eens, kan ook zeker schelen qua feeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 08:07
Hallo,

Ik ben van plan de nikon D80 te kopen ipv de D200 om de prijs. Ik zit aan het kijken ivm de prijzen en dan valt me iets op.

Bij camera nu en fotokonijnenberg is kit met 18-70 bijna hetzelfde en de grip ook.
Ik wilde echter de nikkor 18-200 kopen. Bij fotokonijnenberg is de 18-200 775.
Mijn vraag is: is dit wel dezelfde lens. Ik vind er een groot prijsverschil tussen zitten. Als dit waar is dan koop is kit en lens apart.

Tweede vraag is: Is deze lens een goede lens ivm vervorming op 18 mm. Ik wil dus niet de vervorming hebben die de 18-135 mm lens van nikkor doet. Dit vind ik te veel.

Ik wil kunnen met de lens, landschap, protret, macro (macro kan niet moet aparte lens voor kopen)en actie, nachtfotografie (alleen lange sluitertijd), en binnen foto. Kan dat met deze lens ivm lichtsterkte en snelheid van focus enz.

Weet iemand of er een waterdichte behuizing al te krijgen is?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
klaasopurk schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:29:
Weet iemand of er een waterdichte behuizing al te krijgen is?
Er komt binnenkort eentje uit:

http://www.ephotozine.com/news/fullnews.cfm?NewsID=3344

Maar hij klinkt in ieder geval al erg duur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165438

Mijn vraag is: is dit wel dezelfde lens. Ik vind er een groot prijsverschil tussen zitten. Als dit waar is dan koop is kit en lens apart.

Tweede vraag is: Is deze lens een goede lens ivm vervorming op 18 mm. Ik wil dus niet de vervorming hebben die de 18-135 mm lens van nikkor doet. Dit vind ik te veel.
Er is zeker een prijsverschil te merken, maar veel belangrijker.. De Nikkor is ontzettend slecht leverbaar!
Verder heeft hij in het rijtje Tamron 18-200, Sigma 18-200 en dus de Nikkor 18-200 de grootste vignettering in de groothoek. Hij heeft natuurlijk wel stabilisatie. Maar in januari komt de Sigma 18-200 OS (ook met stabilisatie dus..) Misschien een idee nog een paar maanden te wachten?

Zelf heb ik de Sigma. Vond het prijsverschil té groot en bovendien is hij slecht leverbaar. Het blijft een compromislens en daar doet VR weinig aan af. Je kunt in mijn ogen dan beter een Sigma kopen + een lichtgevoelige lens voor de momenten waarop je dat nodig hebt (bijvoorbeeld een Nikkor 50mm f/1.8 of f/1.4)

D80 is trouwens een geweldig apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zelf zou ik de 18-200 VR niet willen gebruiken voor nachtfotografie, maar tja, ik heb deze lens ook niet. Wellicht is de discussie 18-200 sigma, tamron, nikor beter op zijn plaats in Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online

Ik wil kunnen met de lens, landschap, protret, macro (macro kan niet moet aparte lens voor kopen)en actie, nachtfotografie (alleen lange sluitertijd), en binnen foto. Kan dat met deze lens ivm lichtsterkte en snelheid van focus enz.
Ik zou toch oppassen met een lens als de 18-200: ze zijn verrekte makkelijk, maar houd rekening met flink vervormingen (niet fijn voor je landschap), portret (DOF is niet echt smal te krijgen), macro (tja 0.22x kan je nou niet echt macro noemen), actie (alleen bij voldoende licht en niet echt smalle DOF) en binnen (lichtsterkte is zeer beperkt).

Ze zijn zeer handig op vakantie, maar voor de doeleinden die je noemt en die zeer divers zijn zou ik voor losse lenzen gaan. Wil je dit niet, dan vraag ik me af wat je met een spiegelreflex zou willen. Deze lens is complementair, geen substituut naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-03 17:33
Hallo,

Oordeel zelf
Klik hier voor een serie gemaakt met de 18-200 VR er zitten diversen tussen op 18MM.

De lens is nu bij het Nikon service punt omdat het rubber van de draaizoom loslaat..

[ Voor 8% gewijzigd door fotojunk op 10-10-2006 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Laatst online: 26-06 08:07
hallo,

Wel ik denk dat ik dan de 18-70 houd voor portret foto's die doe ik toch hoofdzakelijk binnen. Dat moet volgens mij daarmee kunnen. Ik koop toch een 18-200 in januarie dan denk ik(goede tip!). Later zal en dan een macrolens bijkomen. Voor 's nachts moet ik dan nog rondkijken wat een goede lens is die niet teveel reflecties geeft. Voor landschap zal ik later nog eens een 70-300 (of hoger) kopen. (dit ook ivm dieren spotten, maar doe ik nog niet veel)
(straks kan je een kar mee nemen voor je lensen).

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
(straks kan je een kar mee nemen voor je lensen).
Och, ik sleep al 10kg aan fotospul mee vaak, een kar is dan niet eens zo'n slecht idee :P

Maar serieus: Die 18-200 VR AF-S is echt een topper en absoluut z'n geld waard: het enige waar Nikon eigenlijk op heeft beknibbeld is de bouw: die had wat steviger gemogen, maar dan was de lens ook weer een stuk zwaarder geworden. Voor bij de D80 is dat een prima lens :Y)

Over 's nachts: gewoon zorgen dat je geen filters op je lens hebt (zelf de hard way geleerd :X ) dat scheelt je al een stamp reflecties :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Remy schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:27:
[...]
Och, ik sleep al 10kg aan fotospul mee vaak, een kar is dan niet eens zo'n slecht idee :P

Maar serieus: Die 18-200 VR AF-S is echt een topper en absoluut z'n geld waard: het enige waar Nikon eigenlijk op heeft beknibbeld is de bouw: die had wat steviger gemogen, maar dan was de lens ook weer een stuk zwaarder geworden. Voor bij de D80 is dat een prima lens :Y)

Over 's nachts: gewoon zorgen dat je geen filters op je lens hebt (zelf de hard way geleerd :X ) dat scheelt je al een stamp reflecties :)
bedoel je dat in het algemeen of alleen voor deze lens, want mijn 18-70 merk ik het ook heel vaak en ik heb een duur filter erop (B+W mrc). "s nachts of 's avonds, het filter gaat er bij mij af.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Overdag maakt het met de goede filters bar weinig uit. 's Nachts kun je ghosting krijgen inderdaad, maar ik loop in clubs rond met een fliter + felle spots en zelfs daar heb ik nog nooit last ervan gehad (Hoya Pro1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Remy schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:27:
[...]

Superzooms waren toch slecht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het zijn optische compromissen maar ze zijn wel praktisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Precies, waren :) Ze zijn stukken beter geworden vergeleken bij 10 jaar geleden: net als dat gewone zooms stukken beter zijn geworden tov primes :) Vroegah kocht iemand een 28-200 om gewoon 1 walkaround lens op z'n (d)SLR te hebben, en verder niks: maar wel met inlevering van beeldkwaliteit.

Als je al wat shots gemaakt met de 18-200 VR hebt bekeken, door mensen die weten waar ze mee bezig zijn, is het gezegde van 'superzooms zijn slecht!' er weer een die naar het rijk der nostalgische weetjes verbannen mag worden :)

Ja, natuurlijk zijn er betere lenzen, maar voor wat voor lens het is plus de extra's van AF-S en VR, is die 18-200 Nikkor een hele goeie :9

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Och ja .. toch zie ik wat verschil nog met bepaalde primes. maar slecht .. nee.. en wat is beter? Waar wil je op selecteren scherpte/CA of tunnel vervorming? Voor de scherpte of de apertuur/f/stop hoef je het doorgaans niet voor een lens te beslissen (tov een andere) .. zie ook het verhaaltje van ken rockwell: http://www.kenrockwell.com/nikon/50-comparison/f-stops.htm
En zo komt het steeds meer op smaak.. is mijn gevoel erbij.
offtopic:
naast het rijk der fabelen hebben we ook nog een rijk der nostalgische weetjes.. mmm goed om te weten.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Is er eigenlijk wel een mooie review site voor camera's en lenzen à la THG voor computerhardware? Zou het allemaal een stuk makkelijker maken voor mij.
laatste offtopic post hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 156750 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 12:53:
Is er eigenlijk wel een mooie review site voor camera's en lenzen à la THG voor computerhardware? Zou het allemaal een stuk makkelijker maken voor mij.
laatste offtopic post hoor.
Er zijn er een paar, sommige reviewen zelf (digital picture, photozone, slrgear) terwijl andere sites het door de gebruikers laten doen (site in m'n sig, fredmiranda). Andere sites bieden niet direct de mogelijkheid om te reviewen, maar er kan dan wel worden gezocht op lens/camera, zoals bij bijvoorbeeld pbase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb 'm net, overgestapt van D50. Ik heb de indruk dat de autofocus schroevendraaier van de D50 maar 1 snelheid had. Als hij een beetje moest hunten op het einde hoorde ik constant de motor aan & af slagen. Bij de D80 heb ik daarentegen de indruk dat hij gewoon wat trager gaat draaien en dan stopt.
Of is dit gewoon toe te wijzen aan de betere autofocus sensors van de D80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Kwam tijdens het surfen nog wat foto's tegen op een japanse camera site
http://dc.watch.impress.co.jp/ gemaakt met de D80.
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/weekend/2006/10/13/4822.html

Ik snap alleen niks van de tekst. :?

(bikini alert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Schaars geklede Aziatische dames, niks mis mee :P

oja... je moet even dat talenpakket downloaden als je perse een correcte weergave van de Japanse tekst wilt hebben, Windows heeft namelijk geen Aziatische karakters voorgeïnstalleerd; dan is het prima te lezen wat ze bedoelen :+

[ Voor 89% gewijzigd door Silent Thunder op 12-10-2006 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:16

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Kan ook in het Engels hoor: klik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157499

Hoi,

Vanmiddag toch ook maar de D80 gekocht en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb! Wat een prachtige camera. Ik ben ook erg tevreden met de kitlens (18-135). Toegegeven: Het is m'n eerste DSLE dus ik heb er niet superveel verstand van... Dat makate de keus trouwens wel makkelijk: Ik kan de 400D van canon gewoon niet normala vasthouden zonder grip dus die viel af. Ik heb een hekel aan lichte goedkoop aanvoelende spullen, dus viel de Aplha 100 ook af. De D80 bleef over als camera binnen mijn prijsklasse en dat was dan ook gelijk raak: Een prachtige bouwkwaliteit samen met een prachtig formaat en een sublieme beeldkwaliteit!

Maar even een vraagje:

Laten jullie dat kapje voor het schermpje zitten of niet? (sorry als dit een stomme vraag is, et is m'n eerste DSLR zoals ik al zei en met 16 jaren leef ik nog niet lang genoeg om alle ins en outs van dit vak onder de knie te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Anoniem: 157499 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 20:27:
Maar even een vraagje:

Laten jullie dat kapje voor het schermpje zitten of niet? (sorry als dit een stomme vraag is, et is m'n eerste DSLR zoals ik al zei en met 16 jaren leef ik nog niet lang genoeg om alle ins en outs van dit vak onder de knie te krijgen)
Zolang je er geen last van hebt in de zin van reflecties oid zou je 'em kunnen laten zitten; extra bescherming kan geen kwaad.

Ik heb een aandoening dat ik altijd aan dat soort kleine add-on dingentjes moet gaan peuteren totdat het helemaal afgaat. Ook het transparante stickerpapiertje wat erop geplakt zit begint als een oortje in de hoek; en voor je het weet kan je het er net zo goed helemaal afhalen. Ik zal wel een of andere tik in de zender hebben ofzo.

Maar ik moet zeggen dat ik nog geen enkel krasje op het schermpje heb :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 13:20

ramlal

Altijd warm

Er zit helemaal geen transparante sticker op het beschermkapje? :?

Maargoed, ik laat hem onder het motto "goedkoper om te vervangen dan een LCD" lekker zitten. De reflecties zijn net zo erg (of net zo afwezig...) als op de oorspronkelijke LCD en qua helderheid maakt het zo goed als niks uit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
ramlal schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 21:39:
Er zit helemaal geen transparante sticker op het beschermkapje? :?
Nou ja, ik heb dan geen D80; maar op mijn D70 of D200 (of beide) had ik wel zo'n doorzichtig plakkertje zitten :) Op het schermpje zelf dan.

[ Voor 50% gewijzigd door Silent Thunder op 14-10-2006 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ja, een beschermplakkertje voor je schermprotector. (Zo'n plakkertje zie je ook bij bvb gsm of pda). Was bij mij ook het eerste wat ik deed, het plakkertje er af halen. De protector dient om te beschermen, dus plakkertje is enkel nuttig tijdens transport voor verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-06 21:41
Hallo mensen,

Ik overweeg de D80 kit met 18-135 lens aan te schaffen en keek rond op de site van Nikon Daar zie je dat dingena als zonnekap HB-32, zachte buidel CL-0915 bij de D70s kit er wel standaard bij zitten maar bij de D80 kit niet. Kan iemand die deze D80kit heeft aangeschaft dat bevestigen of zijn ze gewoon vergeten deze zaken te vermelden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JR1966 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 21:19:
Hallo mensen,

Ik overweeg de D80 kit met 18-135 lens aan te schaffen en keek rond op de site van Nikon Daar zie je dat dingena als zonnekap HB-32, zachte buidel CL-0915 bij de D70s kit er wel standaard bij zitten maar bij de D80 kit niet. Kan iemand die deze D80kit heeft aangeschaft dat bevestigen of zijn ze gewoon vergeten deze zaken te vermelden ?
Bij mij zat er een zonnekap bij het kit dat je bedoelt, maar de hgandleiding zegt dat je hem apart moet aanschaffen. Ik weet niet wara de fout zit, maar ik heb hem in ieder geval.

Er zit geen buidel bij de camera. Vind ik persoonlijk niet zo erg want ik gebruik nooit hoesjes als ik foto's maak. Voordat je je camera eruit hebt is je foto van het jaar al of door iemand anders genomen of niet meer te maken.

Nog een tip: Investeer in een snel kaartje! RAW + jpg is al gauw zo'n 15 MB per foto en misschien denk je van nioet, maar ik weet het zeker dat je het irritant vindt om telkens een uur te wachten voordat je foto's op je computer staan.

EDIT: Nog een toevoeging: De kitlens (18-135) heeft enorm veel last van vignetting. Overweeg dat probleem bij de aanschaf... (ik bedoel dit: http://janschneiders.googlepages.com/boot_GROOT.jpg)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 157499 op 16-10-2006 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 13:20

ramlal

Altijd warm

Anoniem: 157499 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:58:
[...]EDIT: Nog een toevoeging: De kitlens (18-135) heeft enorm veel last van vignetting. Overweeg dat probleem bij de aanschaf... (ik bedoel dit: http://janschneiders.googlepages.com/boot_GROOT.jpg)
En ik kan uit eigen ervaring melden dat de 18-70 kitlens dat probleem niet heeft. Overigens is die 18-135 ook zonder stabilisatie volgens mij, dus een statief of een zeer vaste hand zijn wel nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ramlal schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 22:30:
[...]

En ik kan uit eigen ervaring melden dat de 18-70 kitlens dat probleem niet heeft. Overigens is die 18-135 ook zonder stabilisatie volgens mij, dus een statief of een zeer vaste hand zijn wel nodig...
ik kan 135mm echt nog wel uit de hand schieten hoor. Boven 300mm kan idd snel wat lastiger worden, maar 135mm is echt geen probleem. Dat je barrel distortions je teveel worden kan ik me eerder voorstellen bij deze lens, samen met pincusion. CA is best te corrigeren met de computer, maar uiteraard liever niet. De 18-70 is idd een fijne lens, ik gebruik hem veel. Hij is echt 3 lengtes beter dan de 18-55 die ik ook heb, maar dus nooit meer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
EDIT: Nog een toevoeging: De kitlens (18-135) heeft enorm veel last van vignetting. Overweeg dat probleem bij de aanschaf... (ik bedoel dit: http://janschneiders.googlepages.com/boot_GROOT.jpg)
Jeetje dat is niet normaal! Is die 18-135 echt zo slecht? Had al eerder wat verhalen gehoord die minder positief waren maar dit is toch wel schrikken..
Mijn Sigma 18-200 heeft hier iig niet zo'n last van gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Er was toch ook een foto van een stenen muur met het commentaar er bij dat het een golvende bende was geworden (vervorming)

Edit: even zoeken... maar dan heb je ook wel wat
Anoniem: 63942 schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 23:10:
[...]

Shit, wat een golvende zee op 18 mm :X

Afbeeldingslocatie: http://dc.watch.impress.co.jp/cda/static/image/2006/08/17/d802_05.jpg

Ik had eerlijk gezegd ook niet zoveel bijzonders verwacht, de 18-70 kan er immers ook wat van.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
ramlal schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 22:30:
[...]

135mm is echt een eitje, zelfs 400-500 is -met een stuk oefening en training- nog wel te doen bij daglicht :) Wat me eerder zorgen baart is de grote hoeveelheid vervorming en die vignetting, hoewel ik echt niet kan geloven dat het zo erg is :X Dat is gewoon paar EV, enorm dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Als ik een gok moet nemen, dan zou ik zeggen dat er twee of drie filters op de lens geschroefd zijn. Bij vignetering verwacht ik dat de randen langzaam vervagen, maar hier is het eigenlijk pats-boem zwart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

neographikal schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:00:
[...]

135mm is echt een eitje, zelfs 400-500 is -met een stuk oefening en training- nog wel te doen bij daglicht :) Wat me eerder zorgen baart is de grote hoeveelheid vervorming en die vignetting, hoewel ik echt niet kan geloven dat het zo erg is :X Dat is gewoon paar EV, enorm dus..
nofi: maar dat is toch ongeveer hetzelfde als wat ik zei een paar posts boven je? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 25-06 17:25
Anoniem: 176826 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:14:
[...]

Als ik een gok moet nemen, dan zou ik zeggen dat er twee of drie filters op de lens geschroefd zijn. Bij vignetering verwacht ik dat de randen langzaam vervagen, maar hier is het eigenlijk pats-boem zwart....
lijkt meer op kuttige lenskap, maar dit is niet gezond

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR1966
[...]

Jan,

Mag ik hieruit opmaken dat je die lens gelijk weer terug hebt gebracht ? Volgens mij is ie stuk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
http://www.kenrockwell.com/nikon/18-135.htm

Er zitten wel wat donkere hoekjes aan op diverse afstanden.
maar de boot foto lijkt me wat heel extreem.

[ Voor 17% gewijzigd door bouwfraude op 18-10-2006 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bouwfraude schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 12:26:
maar de boot foto lijkt me wat heel extreem.
Hij is echt zo gemaakt. Er schiet me nu alleen ineens te binnen dat ik toen de zonnekap erop had zitten. Heb echter net buiten wat foto's geschoten met en zonder kap en dat maakt helemaal niets uit.

Maar niet getreurd: Als "horizontale" foto's neemt zie je er niets to bijna niets van en als je dan toch iets ziet kan je kan de vignetting heel simpel weghalen met de lens correction filter in Photoshop (resultata is perfect, +- 1 min. werk per foto). Een andere optie is gewoon het beeld een beetje uit te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 157499 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:17:
als je dan toch iets ziet kan je kan de vignetting heel simpel weghalen met de lens correction filter in Photoshop (resultata is perfect, +- 1 min. werk per foto). Een andere optie is gewoon het beeld een beetje uit te snijden.
Daarvoor koop je geen stuk glas van een paar honderd euro. Als het nou een extreem snelle lens was (F/1.8 / F/1.4) dan weet je dat er wát vignetting bij hoort, is nou eenmaal inherent aan dat stuk glas, maar van een normale standaardzoom mag je echt geen paar EV aan vignetting verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

En hier nog een nieuwe eigenaar van de D80. Ik ben de komende tijd nog wel even bezig om me de bediening van de camera helemaal eigen te maken, maar voorlopig is het leuk speelgoed :)

Ik heb gekozen voor de Sigma 17-70 als lens om mee te beginnen. Ik heb in de winkel de 18-135 wel bekeken, maar de vervormingen vormden voor mij een struikelblok. bovendien wil ik op termijn een 70-xxx lens kopen, en dan is dat extra bereik van de 18-135 niet zo heel belangrijk meer.

Zo, en nu nog 60 pagina's handleiding doorspitten.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakoina
  • Laatst online: 18-06 14:26

Dakoina

Newbie archer

Ik ben blij verrast dat je tegenwoordig al minder moeite moet doen om een nieuwe nikon (zoals nu de D80) te vinden. Ik ben van plan om deze aan te schaffen als ik wat meer bijeen heb gespaard. Mijn eerste keuze blijft eigenlijk nog altijd de D200 maar het prijsverschil is me toch iets te groot, zeker voor wat ik ermee zal doen. (Ik weet van genoeg mensen ondertss hoe geweldig ze hun D70 nog steeds vinden, en dat ze er even creatief mee kunnen omspringen zoals bvb de D200)

De kitlens ga ik zeker achterwege laten, en direct doorsparen tot de 18-200 met VR. Wie heeft er nou zin om telkens zo'n megazak met al dat fotomateriaal mee te sleure =) Maarja, nog ff wachten met de aanschaf, sniff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Dakoina schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:00: Wie heeft er nou zin om telkens zo'n megazak met al dat fotomateriaal mee te sleure =)
iedereen die een spiegelreflex camera koopt vanwege het feit dat het een systeem camera is en dat je daarvoor een lens kan gebruiken die het meest geschikt is in bepaalde situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, dat is ook weer overdreven. Er zijn zat mensen die graag 1 lens voor alles gebruiken en de lens nooit van de camera schroeven. Dat jij en ik en vele hier daar anders over denken is een ander verhaal.

hmmm, mischien interpreteer ik je idee een beetje te veel als terechtwijzing. :/

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 24-10-2006 15:11 . Reden: "disclamer" toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon een praktische rugzak en niet zo'n bungelding naast je.. Dan is het echt geen ramp om je camera en objectieven 'mee te zeulen'.. Heb zelf een Sigma 18-200.. En ook ik heb andere objectieven ondertussen. Je hebt met zo'n zoomlens toch een lichtzwakke lens. Vandaar dat ik nu de 50mm f/1.8 erbij heb. Verder heb ik nog een 70-300 op de kop getikt om eens te kijken of ik nog verder zoombereik wil hebben dan die 200mm (Daar ben ik nog niet achter trouwens)

Waar ik wel op wacht is de Sigma 18-200 OS die in januari op de markt komt. Ben benieuwd naar de prijs en testresultaten (zeker ivm de Nikkor 18-200 VR uiteraard --> die is errug duur en heeft nogal last van vignettering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 176826 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:10:
hmmm, mischien interpreteer ik je idee een beetje te veel als terechtwijzing. :/
inderdaad, maar geeft niet.

ik kan trouwens goed begrijpen dat iemand aan één lens genoeg heeft en toch een spiegelreflexcamera wilt hebben. maar die ene lens zou dan naar mijn mening wel een prime of een goede zoomlens met een niet al te groot zoombereik moeten zijn. geen superzoom. waarmee ik trouwens ook niet wil zeggen dat je geen superzoom moet kopen, als je toch al een spiegelreflexcamera hebt, zou ik me voor kunnen stellen (moeilijk, maar nog net ;) ) dat er mensen zijn die in bepaalde situaties zo'n superzoom willen hebben. maar een spiegelreflex met alleen een superzoom? nee, koop dan een 'compact' camera.

dit is trouwens allemaal mijn mening, eerlijk gezegd maakt het me geen donder uit wat iemand koopt. als ie maar koopt, is goed voor de cameramarkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

lateef schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:34:

dit is trouwens allemaal mijn mening, eerlijk gezegd maakt het me geen donder uit wat iemand koopt. als ie maar koopt, is goed voor de cameramarkt :D
Zoek je nog werk? Mijn baas is namelijk nogal blij met dergelijke stellingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:09
Beetje offtopic misschien, maar wat zou een losse body D70s tweedehands nog waard zijn. Mijne is 9 maanden oud, heeft nog 15 maanden garantie, NL model, en ongeveer 4000 opnames gemaakt. Op zich vind ik namelijk de grotere viewfinder en nog wat mogelijkheden van de D80 erg interessant, maar voornamelijk die viewfinder... Als ik nou niet al te veel bij hoef te betalen is het misschien wel interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk eens op marktplaats wat er voor gevraagd wordt zou ik zeggen.

Body met alle toebehoren zonder lens, maar met geheugenkaartjes (D70s = CF, D80= SD)
ehhh ik zou zeggen rond de 400-500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 00:49:
Zoek je nog werk? Mijn baas is namelijk nogal blij met dergelijke stellingen ;)
had deze reactie gemist, maar wat schuift dat. voor het geld doe ik alles :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:09
Anoniem: 176826 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:05:
Kijk eens op marktplaats wat er voor gevraagd wordt zou ik zeggen.

Body met alle toebehoren zonder lens, maar met geheugenkaartjes (D70s = CF, D80= SD)
ehhh ik zou zeggen rond de 400-500 euro.
Mja, redelijke devaluatie :P. Maargoed, was te verwachten... Maargoed, hoe langer ik wacht, hoe erger dat zal worden waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even voor de grap tussendoor in de pricewatch:

pricewatch: Nikon D50 Kit (6MP, 18-55mm f/3.5-5.6) (zelf gekocht voor 600 euro, ongeveer februari/maart 2006)

pricewatch: Nikon D70s (6MP)

Voor lenzen is 2e hands maximaal 3/4e van de prijs redelijk standaard, maar voor camera's....
Zelf zou ik niet snel een 2e hands camerakopen. Om eerlijk te zijn, zou ik dat alleen doen als ik de persoon heel goed ken of het echt een koopje is. Jou ken ik verder niet, dus ehhh. rond de 200 euro is alles wat IK er voor zou geven.

Maar goed, terug naar het echte topic: Lenzen

Er staat inderdaad erg veel leuks op marktplaats de laatste paar weken. Alleen is de geldboom een beetje kaal op het moment. Anders was ik allang op zoek gegaan naar die 80-200 f2.8 van Nikon (rond de 750 euro is toch niet echt duur. Daar moet ook wel wat vanaf kunnen.)
Of inderdaad de 70-200 f2.8 sigma inclusief 1.4 (?) teleconverter voor ongeveer dezelfde prijs.
:9~ :9~
Niet dat ik me niet vermaak met mijn huidige 70-300 APO, maar tja, het is toch echt wel veel en veel mooier natuurlijk. Maar dat is het gras aan de andere kant van het hek altijd.

Voorlopig zal ik maar gewoon heel erg trots zijn op de foto's die ik maak met mijn glas.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 26-10-2006 16:32 . Reden: hmmm, ik geloof dat de lenzen of-topic waren. 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik kan me nu ook aansluiten bij de grote groep Nikon gebruikers _/-\o_

Ik heb vandaag mijn eerste DSLR gekost, de Nikon D80 met 18-135mm.

Voor wat ik vandaag heb kunnen proberen is het een echte super camera.

Afbeeldingslocatie: http://blogger.xs4all.nl//images/blogger_xs4all_nl/arnold0/23219/r_DSC_0051%20(Small).JPG

Afbeeldingslocatie: http://blogger.xs4all.nl//images/blogger_xs4all_nl/arnold0/23219/r_DSC_0059%20(Small).JPG

Afbeeldingslocatie: http://blogger.xs4all.nl//images/blogger_xs4all_nl/arnold0/23219/r_DSC_0061%20(Small).JPG

Afbeeldingslocatie: http://blogger.xs4all.nl//images/blogger_xs4all_nl/arnold0/23219/r_DSC_0038%20(Small).JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
De eerste pic heeft 'n zachte en kleurrijke bokeh; daar hou ik van.
Beetje sharpening op het onderwerp; en je hebt een aardige plaat.

Welcome to the club :7

[ Voor 9% gewijzigd door Silent Thunder op 27-10-2006 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Laat ik ook eens een testfoto plaatsen gemaakt met mijn D80 en de Sigma 17-70

Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/2234/wuppies2pd1.jpg

Dit weekend heb ik voor het eerst de kans om de D80 bij gewoon daglicht gebruiken. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Primaire kleurtjes doen het altijd goed, leuk gedaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik heb inmiddels een testcase gepost met foto's gemaakt met de D80. Voor wie het mocht interesseren: [Testcase] Euromastpark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112300

Ik vroeg me af hoelang de mensen hier met één opgeladen accu doen.

Ik ben sinds vrijdag jl. in het bezit van een Nikon D80 met Nikkor 18-200 F3,5-F5,6 VR + Nikkor Micro 60mm F2,8 waar de accu wel erg snel leeg van is. Ik heb nu zo'n 450 foto's geschoten en de accu al 3 maal moeten opladen.

Dat de camera icm de VR lens stroom vreet is mij verteld, maar ook met de macrolens vreet de camera stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm ik maak toch heel wat meer foto's op een accu. Heb ze niet geteld maar laat ik het zo zeggen: ik vergeet dat ik af en toe moet opladen.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De D200 accu had even nodig om erin te komen zeg maar, na een paar keer opladen ging het aanmerkelijk beter, is het bij de D80 ook niet zoiets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR1966
Nou, het heeft even gekost maar ben sinds kort ook trotse bezitter van een D80 icm. 18-200 VR lens. Nu nog even alle mogelijkheden leren gebruiken. Tja... 't is wel wat anders dan een Sony P72...

Trouwens wel hinderlijk... er zit een klein haartje op de spiegel. 's kijken hoe ik die er weer af ga krijgen. :? Ik dacht dat soort onzin met aanschaf van een 18-200 lens juist even te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

JR1966 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 20:01:
Nou, het heeft even gekost maar ben sinds kort ook trotse bezitter van een D80 icm. 18-200 VR lens. Nu nog even alle mogelijkheden leren gebruiken. Tja... 't is wel wat anders dan een Sony P72...

Trouwens wel hinderlijk... er zit een klein haartje op de spiegel. 's kijken hoe ik die er weer af ga krijgen. :? Ik dacht dat soort onzin met aanschaf van een 18-200 lens juist even te missen.
De lens schuift naar buiten en binnen en neemt dan ook stof mee, de kans is kleiner op stof, maar die is er nog steeds. Stof is echt helemaal niet zo erg hoor :), Blaasbalgje en hij is eraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117830

Als mogelijke aanvulling op de links sectie in deze thread een vergelijking tussen de Nikon D80 en de Canon 400D met veel proefopnamen:
www.dcviews.com/reviews/C...XTi-Nikon-D80-test-NL.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Zoefff op 05-11-2006 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 09:18
Anoniem: 117830 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 00:07:
Als mogelijke aanvulling op de links sectie in deze thread een vergelijking tussen de Nikon D80 en de Canon 400D met veel proefopnamen:
www.dcviews.com/reviews/C...XTi-Nikon-D80-test-NL.htm

Hans
HDTV Nieuws
Wel opvallend dat de reviewer de bediening van de 400D hoger waardeert dan die van de D80, dat was vooralsnog een van Nikon's sterkste punten.
Prijsvergelijking onderaan gaat natuurlijk niet helemaal op omdat er kits worden vergeleken voor Canon de 18-55 en Nikon de 18-70 wat natuurlijk een beduidend betere (en duurdere) lens is.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:04
The Cheese schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 08:20:
[...]

Wel opvallend dat de reviewer de bediening van de 400D hoger waardeert dan die van de D80, dat was vooralsnog een van Nikon's sterkste punten.
Bediening en handling zijn imo de meest persoonlijke aspecten van een camera. Dus het is maar net wie de camera reviewed (ervaring, voorkeuren etc.). Daarom kun je eigenlijk ook niet stellen dat het een sterk punt in van Nikon.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Wat is die sensorreiniging waar ze het over hebben bij de 400d. Word stof dan speciaal weggepoetst/ergens opgevangen ofzo?

[ Voor 10% gewijzigd door Silent Thunder op 03-11-2006 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:02
Silent Thunder schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 08:52:
Wat is die sensorreiniging waar ze het over hebben bij de 400d. Word stof dan speciaal weggepoetst/ergens opgevangen ofzo?
De sensor kan trillen, ik vraag me nog steeds af hoe goed dit werkt maar goed. Waar het stof blijft... geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is een marketinggadget vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190838

Silent Thunder schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 08:52:
http://www.youtube.com/watch?v=LowL6ALsXAw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185234

ben er nog niet helemaal uit waar algehele feestvreugde uitingen horen maar IK HEB HEM yaaay ik heb dus een d80 =) ik staar er de hele tijd erg verliefd naar en maak er dan zelfs ook nog foto's mee. Ik heb er uiteindelijk een sigma 17-70 2.8-4.5 macro opgekocht. Batterygrip eronder en klaar :D Oh ohoh blij =)

Is er een feestvreugde topic? Een ik ben heel blij topic? Of zit ik hier gewoon goed. Ik moest het natuurlijk kwijt he!

knuffel, Megin

(blije Megin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Bijna schattig gewoon :P Gefeliciteerd met je aankoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het is maar goed dat we niet allemaal zo reageren, dan gaan mensen nog denken :P
Leuk om te horen dat je er zoo blij mee bent, ik was toen ik mijn eerste spullen kocht ook erg blij, en nu nog trouwens. Altijd een mooi en professioneel ding gevonden, ook nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Voor de twijfelaars: http://www.bythom.com/d80review.htm Thom Hogan bekijkt de D80 en haalt regelmatig de concurrentie erbij.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerd
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 00:04
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met het afplakken van de contactpunten op de flitsschoen? Op dit moment heb ik een D70s en ik vind het uit de hand fotograferen met een flitser i.c.m. m'n AF 80-200 2.8D met een hoge flitssynchronisatie wel erg prettig. Zou dit dan ook op een D80 kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerd
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 00:04
Gerd schreef op zondag 19 november 2006 @ 02:41:
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met het afplakken van de contactpunten op de flitsschoen? Op dit moment heb ik een D70s en ik vind het uit de hand fotograferen met een flitser i.c.m. m'n AF 80-200 2.8D met een hoge flitssynchronisatie wel erg prettig. Zou dit dan ook op een D80 kunnen?
En toen was het stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ik kan je niet helpen.... Anders had ik dat gedaan natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:10
Ik sta op het punt om ook een D80 te kopen :) alleen twijvel ik nog tussen de 18-70 kitlens van nikon en de 17-70 van sigma. Ik ben tot nu toe niet een vergelijkende test met deze twee tegengekomen (google en fototijdschiften).
Ik zal hem redelijk allround willen gebruiken met wat meer nadruk op landschap en gebouwen. In eerste instantie wilde ik de 18-135 kopen maar daar hoor/lees ik veel 'slechte' bereichten over. In de nabije toekomst zal ik er waarschijnlijk nog wel iets van een 10-20 mm bij willen hebben.
De sigma is iets lichtsterker in het groothoek gebied maar verschillen ze verder nog veel?
Is er iemand die deze twee enige tijd naast elkaar heeft kunnen vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 13:34

Bluppy2

Hip!

bluek schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 09:35:
Ik sta op het punt om ook een D80 te kopen :) alleen twijvel ik nog tussen de 18-70 kitlens van nikon en de 17-70 van sigma. Ik ben tot nu toe niet een vergelijkende test met deze twee tegengekomen (google en fototijdschiften).
Ik zal hem redelijk allround willen gebruiken met wat meer nadruk op landschap en gebouwen. In eerste instantie wilde ik de 18-135 kopen maar daar hoor/lees ik veel 'slechte' bereichten over. In de nabije toekomst zal ik er waarschijnlijk nog wel iets van een 10-20 mm bij willen hebben.
De sigma is iets lichtsterker in het groothoek gebied maar verschillen ze verder nog veel?
Is er iemand die deze twee enige tijd naast elkaar heeft kunnen vergelijken?
Dit is al vrij uitgebreid behandeld in het Objectieven topic. Zie: Bluppy2 in "Het grote Nikonmount-objectieven-topic V..."

offtopic:
ik was eerder :P

[ Voor 74% gewijzigd door Bluppy2 op 24-11-2006 09:48 ]

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Die vraag komt heel vaak voorbij, er staan heel wat interessante discussies in het Nikon objectieven-topic

Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0

Ik heb de link zo gemaakt dat hij 999 pagina's zal weergeven van het voorgaande objectieven topic; kan even duren met laden maar tis wel gemakkelijker zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23434

Ik ben van plan de D80 body te kopen (Nederlandse versie) met een Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG Macro Nikon-D AF. Is dit wat? Alles bij elkaar kost dit 1018 euro. Ik heb nog niet veel ervaring met fotograferen maar wil er wel wat mee gaan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 23434 op 24-11-2006 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 10:14

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Als je weinig ervaring hebt en nog niet helemaal zeker bent of je er wat mee wilt doen, en zo ja, wat dan precies, dan is een D80 met een 300mm misschien ietwat overkill. Misschien eerst eens een jaartje stoeien met een uitgebreide compactcamera? Dan wel een model kiezen waarmee je handmatig iso, sluitertijden en diafragma kunt instellen. Bevalt je hobby je dan nog steeds en loop je tegen de limieten van die camera aan, kun je alsnog naar een dslr kijken.

Bedenk trouwens in jouw voorbeeld dat de 70-300 vooral een zoomlens is. Met 70mm heb je op korte afstand niets te zoeken, tenzij je er nog een groothoeklens bij koopt.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Silent Thunder schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 09:44:
Die vraag komt heel vaak voorbij, er staan heel wat interessante discussies in het Nikon objectieven-topic

Het grote Nikonmount-objectieven-topic V3.0

Ik heb de link zo gemaakt dat hij 999 pagina's zal weergeven van het voorgaande objectieven topic; kan even duren met laden maar tis wel gemakkelijker zoeken
Je weet ook dat je de zoekbox bovenaan de pagina kunt gebruiken om binnen een topic te zoeken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23434

Ik moet toch een nieuwe camera kopen en heb er veel zin om wat 'professioneler' te gaan fotograferen/bewerken. Dit icm videobewerking (goede videocamera heb ik al). Ipv de 300 mm ga ik waarschijnlijk voor de Sigma 55-200mm F4-5.6 DC Digital Nikon-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alleen een zoomlens lijkt me niet zo verstandig.. Verdiep je goed in objectieven (lenzen) voordat je denkt te weten welke je gaat nemen. Een losse body is een goede optie maar je kunt beter starten met een groothoekobjectief met een beetje tele dan alleen een telelens. 18mm wil je toch wel in je bereik hebben.
Misschien het overwegen waard is de Sigma/Tamron of Nikon 18-200. De laatste is beduidend duurder maar heeft VR (stabilisatie) maar is ontzettend slecht leverbaar. In januari komt de Sigma 18-200 OS met stabilisatie (OS is het VR van Sigma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Welke software gebuiken jullie om fotos van de d80 naar de computer de verzenden? Het is jammer dat nikon daar geen software voor bijlevert. Althans ik heb heb het nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-06 10:12
Jigs schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:06:
Welke software gebuiken jullie om fotos van de d80 naar de computer de verzenden? Het is jammer dat nikon daar geen software voor bijlevert. Althans ik heb heb het nog niet gezien.
Kaartje eruit nemen en in een lezer stoppen? Gaat nog sneller ook.. En anders sluit je je D80 aan als mass storage device en kopieer je gewoon alles van die "schijf" naar je HD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Kaartlezer halen, werkt super makkelijk en het kost een tientje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112300

Jigs schreef op zondag 26 november 2006 @ 12:06:
Ik heb toch pictureproject erbij zitten. Beter kijken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb eigenlijk nog een vraagje: mensen klagen dat mijn flits te scherp is. Het doet ze pijn in de ogen.
Dus ik dacht misschien een externe flitser erop. Maar daar klagen ze meer over.
Hoe doen jullie dat met jullie flitsers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 18:24
Jigs schreef op zondag 26 november 2006 @ 22:19:
Ik heb eigenlijk nog een vraagje: mensen klagen dat mijn flits te scherp is. Het doet ze pijn in de ogen.
Dus ik dacht misschien een externe flitser erop. Maar daar klagen ze meer over.
Hoe doen jullie dat met jullie flitsers?
Omnibounce erop en bouncen via plafond? Als ze dan nog mekkeren zeggen dat ze voor jou even zo'n 'zachte flits' moeten halen, en dat hij naast de 'droge regen' staat.
Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste