As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Het klepje heeft zo te zien wel puntjes die ergens in moeten vallen maar de body heeft geen "gaatjes"
zodat het klepje blijft zitten..
Hebben er meer camera's dit ongemak ?..
klikbaar

[ Voor 24% gewijzigd door fotojunk op 07-07-2007 21:00 ]
Dat ie het hem nu net..ik heb GEEN uitsparingen in de body..binnenkant is volkomen egaal glad..David schreef op zondag 08 juli 2007 @ 11:11:
Dat klepje moet je er gewoon goed indrukken. De puntjes die je ziet klemmen het klepje in z'n uitsparing.

Verwijderd
Ik vind die rubbere afsluitingen niet erg briljant. Je moet erg goed opletten dat je ze weer op hun plek hebt.
Verwijderd
Ik sluit mijn camera nooit direct op de computer aan, maar gebruik gewoon een cardreader. Danwel die ingebakken zit in mijn laptop, danwel een losse. De camera gebruiken als cardreader kan natuurlijk wel, maar in verband met batterij consumptie is dat niet echt aan te raden.
Voor specifieke dingen, waarbij je de camera via je computer aan wilt sturen is het wellicht wel leuk, maar dan moet je ook al snel gaan denken aan een externe netvoeding. Dit alles in ogenschouw nemende, denk ik dan ook dat het voor 9 van de 10 gebruikers van digitale spiegelreflex camera's een absoluut non-issue is.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 10:51 ]
Maar het desbetreffende rubbertje blijft met geen mogelijkheid op zijn plaats..vandaar mijn vraag of er meer mensen "last" van hebben.
Verwijderd
Nu ga ik volgens mij niet echt vreselijk voorzichtig met mijn camera om, maar zoals gezegd: Bij mij zit dat ding als een huis. (of beter hij is er nog nooit vanzelf uitgekomen.)
Ik zou zeggen, zorg dus dat het rubbertje aan alle kanten goed zit en dan zou het volgens mij goed moeten gaan. (dwz dat het rubbertje aan drie kanten echt gewoon vlak in de body over moet lopen als je begrijpt wat ik bedoel.
Als het echt niet lukt om dat ding vast te drukken, zou ik eens naar de winkel lopen of gewoon een stukje plakband...
hmmm, ik zie trouwens net dat het onderste rubbertje niet eens is voor de USB aansluiting, maar voor de kabel afstandsbediening. Die heb ik niet eens..
Dat doet me ergens anders aan denken. Kan je de D80 ook met de IR afstandsbediening van de D70/D50/D70s (D40(x)???) bedienen? Ik zie namelijk geen IR oogje... of ik kijk natuurlijk niet goed.

Maar zo een kabel ding geval vind ik weer een beetje heel erg overdreven voor zo vaak als ik denk: Nu zou ik wel een afstandsbediening willen. Ik was ook niet van plan om de originele AB te gaan kopen, maar een rip-of van een tientje of zo. Maar tja, als IR niet gaat...
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2007 15:02 ]
Kijk maar ff op ebay voor een tientje incl verzenden heb je een AB voor je D80.Verwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:01:
hmmm, ik zie trouwens net dat het onderste rubbertje niet eens is voor de USB aansluiting, maar voor de kabel afstandsbediening. Die heb ik niet eens..![]()
Maar zo een kabel ding geval vind ik weer een beetje heel erg overdreven voor zo vaak als ik denk: Nu zou ik wel een afstandsbediening willen. Ik was ook niet van plan om de originele AB te gaan kopen, maar een rip-of van een tientje of zo. Maar tja, als IR niet gaat...
Hier
of hier
[ Voor 10% gewijzigd door fotojunk op 10-07-2007 18:21 ]
Verwijderd
Maar goed, tzt komt er dus wel een keer een IR afstandsbediening.
De verlanglijst is nog lang zat hoor.
- IR AB
- Filters en andere meuk
- Tokina 12-24 f4 (of een andere UWA met vast diafragma)
- Nikon 50 f1.4
- Nikon 85 f1.8 (De 1.4 is ook goed, maar zo duur....)
- steviger driepootstatief. (Met de Sigma 70-200 f2.8 voldoet de huidige versie niet meer)
- Nikon 70-200 f2.8 VR (Voor als ik geld over heb.)
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 08:48 ]
Dat eerste ding wat je aan hebt gegeven .. werkt niet. Ik heb namelijk ook .. in de kast liggen.. that is.fotojunk schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 18:17:
[...]
Kijk maar ff op ebay voor een tientje incl verzenden heb je een AB voor je D80.
Hier
of hier
Kijk eens even hier.. een oplossing voor de Pocket pc / pda: henkleerssen in "Nikon D50 - Deel 3"
Waarom persee de 50mm 1.4 en niet de 1.8?Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 08:45:
Ja, maar dat zijn dus van die IR gevallen. Aangezien ik geen IR oogje zag.... nu maar eens de handleiding er bij gepakt. Nogal wiedus dat ik het IR oogje niet zag zitten... Ik zocht onder de ontspan knop, waar dat ding op de D50 zit. Zit dat oog nu ineens aan de andere kant, boven het logo.....
Maar goed, tzt komt er dus wel een keer een IR afstandsbediening.
De verlanglijst is nog lang zat hoor.
- IR AB
- Filters en andere meuk
- Tokina 12-24 f4 (of een andere UWA met vast diafragma)
- Nikon 50 f1.4
- Nikon 85 f1.8 (De 1.4 is ook goed, maar zo duur....)
- steviger driepootstatief. (Met de Sigma 70-200 f2.8 voldoet de huidige versie niet meer)
- Nikon 70-200 f2.8 VR (Voor als ik geld over heb.)
Ik ga zelf trouwens eind deze maand de Nikon D80 + Grip aanschaffen!
Mijn verlanglijstje?
- Nikon D80 + Batterygrip
- Tamron 17-50 (Of 2ehands Nikkor 17-55/17-35?)
- Sigma 70-200 f2.8
- Een 2e SB600
- Peleng 8mm.Nikkor 10.5mm fisheye
- een GOED statief
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Verwijderd
De reden dat ik een 50 mm f1.4 wil en niet de f1.8 is dat ik nu de 50 mm f1.4 van mijn schoonvader heb geleend. De 1.4 en 1.8 ontlopen elkaar niet zo veel, maar er zijn nu eenmaal redenen waarom sommige mensen meer dan 2 keer zo veel geld uitgeven voor de 1.4 dan voor de 1.8. Trouwens met de prijsontwikkeling van de laatste tijd wordt de 1.4 relatief steeds goedkoper.
Maar goed, ik wil geen kwaliteit inleveren, dus vandaar. Wellicht trouwens dat als ik de 85 mm heb, ik toch die 50 niet ga kopen, maar voor een nog kortere prime ga.
Maar inderdaad die 85 mm zal er vast wel komen voor de 50 mm.
maar nikon was op antwoord aan het wachten van de winkel
vandaag naar de winkel geweest, verhaal gehaald, zij gebeld met nikon, fax gestuurd
blijkt dat nikon geen dooie of luie pixel kunnen vinden op de sensor en lcd scherm ( ik zie het al met het blote oog) en ze hebben maar de sensor schoongemaakt , kosten 51 euro
mag ik dan betalen, lekker dan
maar ik weet zeker dat het geen vuiltje is, want als ik een foto maximaal uitvergroot naar het punt waar ik die luie pixel ziet, zie ik duidelijk een wit plusje " + " en dat lijkt mij geen vuil.
maar goed, misschien eind deze week eindelijk me camera weer terug
hoop dat ik die 51 euro niet hoef te betalen, heb toch garantie?
Maar in dit soort gevallen kan je beter even bewijs bijleveren in de vorm van een foto en een crop. Dan weet men waarnaar men moet zoeken.
Zelfs op 50x75 en ISO 1600 toen ze half geld waren bij appie heijn, rechtstreeks uit de cameraExpecho schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 22:07:
Heeft iemand wel eens geprobeerd een foto af te laten drukken op 30x45, geschoten met ISO 800 of 1600? Ben heel benieuwd of dat er nog een beetje uitziet qua ruis, is het dan nog wel bruikbaar?
naar de afdrukcentrale.
Als het op het scherm er netjes uitziet is het geen probleem. Op de poster zie je er nog minder van.
[ Voor 11% gewijzigd door bouwfraude op 25-07-2007 22:55 ]
Heb hem inmiddels twee weken en ben er zeer content mee. Ik moet wel toegeven niet al te veel ervaring te hebben gehad met dSLR's, dit is mijn eerste. Ik heb alleen vroeger wel eens gespeeld met een analoge Nikon SLR van mijn vader.
Hoe dan ook, ik ben gelijk maar op 'Manual' gaan werken en omdat ik geen Nederlandse noch Engelse handleiding had gekregen ben ik zelf maar gaan experimenteren, bij mij werkt dat over het algemeen ook beter. Voordat ik hem binnenkreeg (verjaardagscadeautje) heb ik uiteraard zo veel mogelijk op GoT gelezen over de gebruikte termen en hoe het precies in zijn werking gaat. Ook heb ik me suf gelezen aan reviews over vergelijkbare camera's en vergelijkingen tussen EOS 400D, D80 en de Sony Alpha om tot een besluit te komen.
Prachtig hoe je na een beetje oefenen merkt hoe handig en snel die draaiknoppen voor en achter werken om je diafragma/sluitertijd te regelen. Inmiddels heb ik in no-time de juiste lightsterkte gevonden en kan ik al raden of ik in een bepaalde situatie iets moet onderbelichten of overbelichten om het juiste resultaat te krijgen. Het weergavedisplay gebruik ik met name om te controleren op 'highlights', erg handig.
En terwijl ik dacht dat de ISO onhandig in te stellen was omdat je daar het menu voor nodig had (volgens een paar reviews die ik had gelezen) bleek dat helemaal niet zo te zijn!
Nog zoiets was dat de ISO waarde niet af te lezen was in je zoeker noch op je statusdisplay, terwijl dit met 1 druk op de programmeerbare functionknop zo te zien is!
Ik stond werkelijk versteld, dat de voordelen die de Canon EOS 400D kreeg totaal niet meer opgingen, ik had ook ergens al het vermoeden dat er iets niet klopte toen ik dat las.
Al met al ben ik er heel erg blij mee, hoewel ik de 18-70 lens later zal vervangen door de Nikkor 18-200 VR denk ik. De redelijke groothoekfunctionaliteit van de 18-70 is erg prettig vind ik, maar het bereik is me net wat te kort. De 18-135 had ik zo wat mijn bedenkingen over, prima lens opzich, maar de 18-70 oogt op gebied van bouwkwaliteit net ietsje beter. Maar omdat ik de kitlens toch als een tijdelijke oplossing beschouw kon me dat niet zoveel schelen, het verschil tussen 70 naar 135 valt me ook nogal tegen, terwijl 200mm echt nuttig begint te worden, maargoed dat is mijn mening.
Nou kom ik er vandaag ineens achter dat ik twee hotpixels heb, of wat het ook mogen zijn
Ik kan er niet echt heel erg mee zitten omdat ik toch een Photoshop goeroe ben en de pixels makkelijk weg te poetsen zijn. Opvallender vind ik dat eentje nogal fel blauw is en deze 'blead' nogal em valt daarmee best wel op. Toch heb ik hem gedurende twee weken niet gezien, terwijl hij er weldegelijk zat (heb de oude foto's er even op nagekeken). En ik haal alles naar PS en zoom altijd in om details en ruis te checken, toch waren ze me niet opgevallen. Laat maar weer zien hoe onduidelijk ze eigenlijk zijn, en zodra je weet waar ze zitten hoe erg ze opvallen! gewoon niet mee zitten dus...

Ja, dat valt heel goed mee.Expecho schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 22:07:
Heeft iemand wel eens geprobeerd een foto af te laten drukken op 30x45, geschoten met ISO 800 of 1600? Ben heel benieuwd of dat er nog een beetje uitziet qua ruis, is het dan nog wel bruikbaar?
Ik heb deze foto's ooit eens geprint op 27x30 cm, en dat valt heel goed mee. De foto's zijn gemaakt op ISO1000. Geen ruis te zien.
https://fgheysels.github.io/
De 18-70 is een prima lens. Weet dat, als je een 18-200 koopt, je toch wel wat toegevingen doet op optische kwaliteit, al schijnt dat met de 18-200 best mee te vallen.BruT@LysT schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 13:51:
Al met al ben ik er heel erg blij mee, hoewel ik de 18-70 lens later zal vervangen door de Nikkor 18-200 VR denk ik. De redelijke groothoekfunctionaliteit van de 18-70 is erg prettig vind ik, maar het bereik is me net wat te kort. De 18-135 had ik zo wat mijn bedenkingen over, prima lens opzich, maar de 18-70 oogt op gebied van bouwkwaliteit net ietsje beter. Maar omdat ik de kitlens toch als een tijdelijke oplossing beschouw kon me dat niet zoveel schelen, het verschil tussen 70 naar 135 valt me ook nogal tegen, terwijl 200mm echt nuttig begint te worden, maargoed dat is mijn mening.
Al denk ik wel dat de 18-70 kwa kwaliteit beter is dan de 18-200; ik zou gewoon m'n bereik uitbreiden door een andere lens er bij te kopen. (70-300 VR ED bv)
https://fgheysels.github.io/
Daar zit inderdaad wel wat in, de 18-200 is alleen zo buitengewoon praktisch als je niet te veel wilt wisselen. Nadeel is wel dat zijn eigen gewicht zorgt dat ie automatisch in/uit schuift en de range is nodanig hoog dat dat wel nadelige gevolgen moet hebben voor de beeldkwaliteit. Nou moet ik wel toegeven in eerste instantie de 18-70 gehaald te hebben omdat je die zo mooi kunt aanvullen met een 70-### lens en de 18-70 voor 'common' situaties heel geschikt is. M.a.w, als je dan tele wilt, doe het dan ook goed. Een goeie 70-300 zal inderdaad een stuk beter zijn op gebied van vignetting/barreldistortion en die 300mm maakt het nog eens een stuk interessanter.whoami schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:09:
[...]
De 18-70 is een prima lens. Weet dat, als je een 18-200 koopt, je toch wel wat toegevingen doet op optische kwaliteit, al schijnt dat met de 18-200 best mee te vallen.
Al denk ik wel dat de 18-70 kwa kwaliteit beter is dan de 18-200; ik zou gewoon m'n bereik uitbreiden door een andere lens er bij te kopen. (70-300 VR ED bv)
Ach tjah het blijven moeilijke keuzes, na een review gezien te hebben van de 18-200 Nikkor was ik best wel onder de indruk, alleen werden de tekortkomingen op gebied van vignetting/barreldistortion helemaal niet genoemd... Ik zal het toch aan levende lijve moeten ondervinden en zelf tot een besluit moeten komen. Echter voordat ik toe ben aan een dergelijke aanschaf (daar gaat mijn geld) ben ik wel weer een half jaar verder denk ik. Genoeg tijd dus om tot een grondig besluit te komen.
Verwijderd
Die 18-200 VR vindt ik anders qua bouw kwaliteit erg goed.whoami schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:09:
[...]
De 18-70 is een prima lens. Weet dat, als je een 18-200 koopt, je toch wel wat toegevingen doet op optische kwaliteit, al schijnt dat met de 18-200 best mee te vallen.
Heb hem laatst mogen testen, en het is een zeer leuk lensje, en de VR doet erg goed z'n werk.
Wel een nadeel van deze lens is dat hij erg zwaar is..maar dit is persoonlijn.
Een van de dingen die mij ook deden verbazen was de groote van de lens.
Dit valt heel erg mee.
Ik heb de 18-200 VR op een D80; bij mij is de lens nog nooit automatisch uitgeschoven o.i.d. Hij is wel wat zwaar maar de grootte valt daarintegen erg mee.BruT@LysT schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 14:34:
[...]
Daar zit inderdaad wel wat in, de 18-200 is alleen zo buitengewoon praktisch als je niet te veel wilt wisselen. Nadeel is wel dat zijn eigen gewicht zorgt dat ie automatisch in/uit schuift
Al met al ben ik er uitermate tevreden mee! Denk niet dat je er spijt van zal krijgen als je 'm zou aanschaffen, ik iig niet!
Als ik weer wat gespaard heb (heb mijn D80 ook pas net) denk ik dat ik ook voor een 70-300 VR ga voor wanneer ik dan toch Tele wil.
(Overigens is het mij ook nog nooit overkomen dat de 18-200 zomaar uitschuift door zijn gewicht. Hij blijft bij mij keurig ingeschoven zitten).
Verwijderd
Het is mij een raadsel waarom nikon/canon nog nooit een simpele zoomlock op hun lenzen geplaatst hebben. M'n tamrom 28-75 f2.8 heeft het er wel standaard op zitten (qua gewicht niet eens echt nodig want voor een 2.8 is hij helemaal niet zo zwaar) maar dat werkt echt super. Niet meer moeilijk doen waar je kan vast pakken bij het wisselen van lenzen bijv.Daar zit inderdaad wel wat in, de 18-200 is alleen zo buitengewoon praktisch als je niet te veel wilt wisselen. Nadeel is wel dat zijn eigen gewicht zorgt dat ie automatisch in/uit schuift
Verwijderd
De zoomlock op de 10-200VR van Nikon werkt goed als je de lens op zo'n 18-24 mm hebt. Daarboven zakt ie uit.Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 16:50:
[...]
Het is mij een raadsel waarom nikon/canon nog nooit een simpele zoomlock op hun lenzen geplaatst hebben. M'n tamrom 28-75 f2.8 heeft het er wel standaard op zitten (qua gewicht niet eens echt nodig want voor een 2.8 is hij helemaal niet zo zwaar) maar dat werkt echt super. Niet meer moeilijk doen waar je kan vast pakken bij het wisselen van lenzen bijv.
Ik heb nu de D80 een paar weken en het valt mij op dat de AF nogal een vreemd aanlopend geluid maakt. Is dit normaal of ?, hij doet het overigens wel snel en goed.
En nog een tweede vraag : hoe zit het met regen druppels enzo, ik weet dat de D200 hier prima tegen kan een beetje regen maar de D80 ?
Je moet 'm niet wassen, of in de stromende regen houden, maar een stel druppels kan ie aan.BlueKeenan schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:55:
Ik heb topic doorgespit maar kan geen antwoord vinden op mijn vraag.
Ik heb nu de D80 een paar weken en het valt mij op dat de AF nogal een vreemd aanlopend geluid maakt. Is dit normaal of ?, hij doet het overigens wel snel en goed.
En nog een tweede vraag : hoe zit het met regen druppels enzo, ik weet dat de D200 hier prima tegen kan een beetje regen maar de D80 ?
|>
Afgelopen week tijdens de introductie van de TU/e zowel bier als behoorlijke hoeveelheden water over m'n cam gehad en hij doet het nog steeds prima. Het bier was gelukkig geen heel glas, maar een boel spetters van een glas dat door de lucht werd gegooid. Maar het water was een behoorlijke golf, aangezien ik aan de voet van een waterattractie was gaan zitten en ff niet goed oplette en zodoende vergat weg te draaien op het moment dat er iemand aan het eind van de glijbaan in het badje plonsde

Het wordt pas echt een probleem als je cam langdurig wordt blootgesteld aan water. Dus inderdaad onderdompelen, of langere tijd in de regen. Dan gaat het op plekken komen waar je het niet wilt hebben. (Ook nog afhankelijk van wat voor lens je gebruikt). Maar als je er gewoon wat spetters overheen krijgt, maar het vrij kort daarna gewoon ff goed droogpoetst dan is er imho weinig aan de hand.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
ik was niet echt van plan om hem in de wasmachine mee te laten draaien.Simon schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:00:
[...]
Je moet 'm niet wassen, of in de stromende regen houden, maar een stel druppels kan ie aan.
Ik maak het altijd schoon met een droge vezelvrije doek werkt prima.
maar fijn om te weten dat hij wel een paar druppels kan hebben.
Verwijderd
In een aquarium dopen is natuurlijk weer wat anders, maar ik zou zeggen dat de camera gewoon spatwaterdicht is en een flinke regenbui is dan ook geen enkel probleem. Wel ben ik dan altijd blij met zonnekappen, zodat ook het frontelement van mijn lens droog blijft. Anders heb je allemaal van die rare bobbels op je foto's staan.
Over dat geluid kan ik verder weinig zeggen, maar als je de AF echt hoort met een schroevendraaier lens, dan denk ik dat je toch even terug mag naar de winkel. Tenminste zoals je het nu omschrijft, heb ik niet het idee dat dat overeenkomt met wat ik zelf ervaar.
Heb je ook last van het aanlopen als je een andere lens dan de standaard 18-135 mount? Zo nee, dan ligt het waarschijnlijk aan de lens.BlueKeenan schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:55:
Ik heb topic doorgespit maar kan geen antwoord vinden op mijn vraag.
Er zijn een aantal 18-135mm lenzen verkocht met AF-S problemen (dat ligt dus niet aan de body). Je herkent ze aan een krakend geluid tijdens het focussen (vooral als je je body op AF-C zet kan je het goed horen). Uiteindelijk kan de AF helemaal uitvallen. Ik had zelf ook zo'n brakke 18-135.
En ik kan ook zeggen dat de D80 best wat regen kan hebben.
ik heb hem besteld, betaald en ik haal hem zaterdag op!!! Een D80 met 18-200 VR lens!!!
whoohooo, nu nog wat filters en ik ben de bom.
Klinkt precies zoals mijn lens, even terug naar de winkel dus. bedanktraviculus schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 21:40:
[...]
Heb je ook last van het aanlopen als je een andere lens dan de standaard 18-135 mount? Zo nee, dan ligt het waarschijnlijk aan de lens.
Er zijn een aantal 18-135mm lenzen verkocht met AF-S problemen (dat ligt dus niet aan de body). Je herkent ze aan een krakend geluid tijdens het focussen (vooral als je je body op AF-C zet kan je het goed horen). Uiteindelijk kan de AF helemaal uitvallen. Ik had zelf ook zo'n brakke 18-135.
En ik kan ook zeggen dat de D80 best wat regen kan hebben.
Verwijderd
Is hier garantie op of kunnen we er nog iets aan doen ?
Garantie is een grote neen lees ik bij de verkoper
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 15:52 . Reden: Garantie update ]
Verwijderd
Kijk twee vier jaar geleden was het maken van die LCD's nog een stuk minder ver gevorderd, maar tegenwoordig is het geen enkel probleem om die foutloos te krijgen.
Kortom ik zou gewoon doen of mijn neus bloed en naar de verkoper gaan en stellen dat ik graag wil dat hij dit gebrek herstelt. Als hij dan zo dom is om te wijzen op de leveringsvoorwaarden, dan kan je altijd nog aangeven dat zijn leveringsvoorwaarden in strijd zijn met de wet en dat hij gewoon verplicht is om je te helpen.
Uiteraard ga ik er van uit dat je een nieuw product hebt gekocht bij een winkel en niet een nieuw apparaat bij de een of andere particulier van marktplaats o.i.d.
Ben teruggeweest naar foto kino hier in venlo, die zeiden dat het de normaalste zaak van de wereld was dat die lens z'n geluid maakte.
Hij had zelf een eigen telelens die maakt ook z'n geluid maar dan 10 keer zo erg en die deed het ook al jaren.
Ik heb hem toch echt daar gekocht omdat ik dacht dat hun als enige in venlo er een beetje verstand van hadden, mis dus.
Verwijderd
Ik heb hem bij cameranu.nl gekocht. Op de website staat vermeld dat een toestel niet wordt terug genomen bij dode pixels op de lcd. Morgen eens naar bellen en eens achter vragen.Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 16:02:
Uiteraard ga ik er van uit dat je een nieuw product hebt gekocht bij een winkel en niet een nieuw apparaat bij de een of andere particulier van marktplaats o.i.d.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 21:14 . Reden: fix typo ]
ik had de mijne ook terug gebracht en op laten sturen , foto klein professional, en heb er ongeveer 10 weken opgewacht (door mis-communicatie) eer ik hem eindelijk terug kreeg...kapotte pixel is niet gemaakt, nikon heeft ook een hele programma op de camera gestort op dode of stuck pixels, en hebben daarna de sensor schoongemaakt wat mij weer 52 euro zou kosten, waarvan 1 van de medewerkers zei, ja daaag, hij heeft toch garantie, stuck pixel op de sensor lijkt op het eerste gezicht weg, maar op het lcd scherm zit hij er nog. jammer danVerwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:14:
[...]
Ik heb hem bij cameranu.nl gekocht. Op de website staat vermeld dat een toestel niet wordt terug genomen bij dode pixels op de lcd. Morgen eens naar bellen en eens achter vragen.
je kan het proberen hem naar nikon te sturen om te laten repareren, maar de kans is klein of ze het daadwerkelijk doen
voorbeeldje (geschoten op 135mm, F5.6, 1/90s iso 1600)

Klik, als je hem fullsize bekijkt rechtsonder in de foto.
Vanaf iso 200 wordt het goed zichtbaar.
Enig advies ?
[ Voor 4% gewijzigd door BlueKeenan op 02-10-2007 00:30 ]
Verwijderd
Het is wel mogelijk om die pixel te opnieuw te mappen. Wat er dan feitelijk gebeurt is dat die pixel er software matig wordt uitgehaald en dat in je plaatjes het gemiddelde van de omliggende pixels wordt geplaatst. Op die manier zie je de hot-pixel niet meer.
Ik heb overigens geen idee hoe lang je je camera dan kwijt bent.
En nee, maak je niet druk, D80 of zelfs D40, dat doet Nikon "graag" voor je.
Nu ja, ze hebben twee types klanten, de profs, waar ze heel hard voor lopen en de particulieren. Of je nu een D2Xs of een D40 hebt, voor hun maakt dat echt nauwelijks verschil.
Ik zie een mooi egaal zwart plaatje. zonder een groene pixel...BlueKeenan schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 00:30:
voorbeeldje (geschoten op 135mm, F5.6, 1/90s iso 1600)
[afbeelding]
Klik, als je hem fullsize bekijkt rechtsonder in de foto.
Vanaf iso 200 wordt het goed zichtbaar.
Enig advies ?
dan kan ik je een nieuw scherm en/of monitorkalibratie aanraden, want rechtsonder zit toch echt een groene pixel.servies schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:51:
Ik zie een mooi egaal zwart plaatje. zonder een groene pixel...
Maximale zoom met (ACDSee) naar rechtsonder gescrolld op een CRT monitor en ik zie geen groene pixel, de kleuren zijn welliswaar niet fotoecht ingesteld op deze monitor maar het verschil tussen groen en zwart zou ik toch moeten zien...lateef schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:54:
[...]
dan kan ik je een nieuw scherm en/of monitorkalibratie aanraden, want rechtsonder zit toch echt een groene pixel.
Hij zit er toch echt! Ik zie hem ook... :-)servies schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:27:
[...]
Maximale zoom met (ACDSee) naar rechtsonder gescrolld op een CRT monitor en ik zie geen groene pixel, de kleuren zijn welliswaar niet fotoecht ingesteld op deze monitor maar het verschil tussen groen en zwart zou ik toch moeten zien...
><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>
Hij zit dan ook niet helemaal rechtsonder, maar iets linksboven van de rechteronderhoekservies schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 09:27:
[...]
Maximale zoom met (ACDSee) naar rechtsonder gescrolld op een CRT monitor en ik zie geen groene pixel, de kleuren zijn welliswaar niet fotoecht ingesteld op deze monitor maar het verschil tussen groen en zwart zou ik toch moeten zien...
Aan de eigenaar van de cam: misschien een idee om even met de cam naar Nikon service te gaan, of heb je er niet zo heel veel last van?
Wat denk je meer te gaan fotograferen? De mensen of vergezichten (zo ver dat mogelijk is in de grachten)? Ik doe een voorstel...: Mensen (voornamelijk dichtbij) en wat van de boot (lichtsterk is handig): Nikkor 17-55 2.8. Vergezichten: 70-200 2.8 .. die laatste kun je ook wel wat voor closeups gebruiken....Jigs schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:28:
Binnenkort is mijn moeder jarig. We gaan een feestje vieren op een boot door de grachten in Amsterdam. Ik zit er dus aan te denken om een lensje te huren voor mijn D80. Welke lens raden jullie aan?
Of een alles in een lensje: de Nikkor 18-200 VR .. niet zo lichtsterk maar wel grappig qua kleur en scherpte over de gehele range.
Succes ermee
Verwijderd
Enige wat ik je kan vertellenVerwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 09:43:
Ik loop ook heel hard rond met het plan om een D80 met AF-S 18-70mm lens aan te gaan schaffen. Nou heb ik er eigenlijk geen echte haast mee (al zou het leuk zijn er nu direct een te kopen), maar ik vraag me af of er nog spectaculaire prijsdalingen of acties te verwachten zijn naar het einde van het jaar toe.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
?? Dat begrijp ik niet, leg eens uit alsjeblieft.ThunderNet schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 11:13:
[...]
Enige wat ik je kan vertellenIs dat ie na 1 januari weer duurder wordt
jup
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
Ik heb ook een D80 en ben van plan om binnenkort een TAMRON 17-50 2.8 lensje ervoor aan te schaffen.Ik wil ermee in een rondvaartboot gaan fotograferen maar als het effe kan wil ik zo min mogelijk flits gebruiken. Dit betekent dus hoge ISO. Ik vraag me af wat voor jullie de maximale aanvaarbare ISO waarde is die je moet instellen. Ik wil wel graag foto's maken van goede afdruk kwaliteit.
Graag jullie reacties.
Verwijderd
Jpg tot en met ISO 800, alles daarboven liefst in RAW. Thuis even een goede noisekiller over die RAW's heen halen.
[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 28-10-2007 13:12 ]
Pentaxiaan
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Waarom ga je dat zelf niet even uit proberen?Jigs schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 08:13:
Hallo allemaal,
Ik heb ook een D80 en ben van plan om binnenkort een TAMRON 17-50 2.8 lensje ervoor aan te schaffen.Ik wil ermee in een rondvaartboot gaan fotograferen maar als het effe kan wil ik zo min mogelijk flits gebruiken. Dit betekent dus hoge ISO. Ik vraag me af wat voor jullie de maximale aanvaarbare ISO waarde is die je moet instellen. Ik wil wel graag foto's maken van goede afdruk kwaliteit.
Graag jullie reacties.

Je kan toch niet aan iemand anders vragen wat voor jou een goede afdrukkwaliteit is?
Verwijderd
Verwijderd in "Fotografiemeet: Het Flevo-Landschap & Oo..."
Een stukje naar beneden. Ik heb er zelfs nog een 100% crop van het oog van het slachtoffer bij gedaan. Ja, op 1600 is de ruis best zichtbaar. Echter zoals anderen ook opmerken: Dat zie je waarschijnlijk niet op een 10*15 cm afdruk.
Sommigen zullen die foto als onacceptabel afwijzen, anderen zullen er gewoon tevreden mee zijn.
n.b. Deze is dus geschoten bij natuurlijk licht, zonder flits. Er kan ook nog wel wat bewegingsonscherpte in zitten, want zonder statief en de sluitertijd was 1/25e op 200 mm.
Verwijderd
Gisteren zag ik dat als ik de ontspan knop van mijn D80 half indruk, er in het lcd venster en in de zoeker de aanduiding "r05" of "rO5" verschijnt. Dit is in het veld waar het aantal nog mogelijke opnamen staat.
Ik heb dit niet eerder gezien en weet dus ook niet of ik die melding eerder gehad heb.
Het maakt niet uit welke instelling ik met de draaiknop links kies, of welke lens (Nikon 18-200 VR of Tokina Macro 100 F2.8D) ik gemonteerd heb. Ook niet of de flitser (SB600) wel of niet aanwezig is.
In de handleiding kan ik niets vinden en in de handleiding op pdf-formaat ook niet.
Iemand die weet wat het betekent?
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2007 20:37 . Reden: taalfauten ferweidert :) ]
Als je de resolutie verzet zul je zien dat dit aantal veranderd.
Dit is handig als je gebruik maakt van Continue stand.
Het is overigens in de handleiding te vinden op pagina 36 onder het kopje Buffercapaciteit.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Verwijderd
met veel dank!avdl72 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 20:59:
De r05 is het aantal foto's die je nog kan opslaan in je buffer alvorens deze worden weggeschreven naar je SD geheugen, dus in dit geval 5.
Als je de resolutie verzet zul je zien dat dit aantal veranderd.
Dit is handig als je gebruik maakt van Continue stand.
Het is overigens in de handleiding te vinden op pagina 36 onder het kopje Buffercapaciteit.
En ik dacht dat ik de handleiding nog wel zo goed had doorzocht
Nu kan ik mijn D40 nog tegen bijna dezelfde prijs verkopen als de aanschafprijs dus morgen komt er iemand kijken. Met een beetje mazzel ben ik dan volgende week een trotse bezitter van een D80. De D40 is een geweldige camera, maar de paar extra dingen die de D80 bezit zijn voor mij toch wel een reden om te upgraden nu mijn D40 nog wat opbrengt.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Mijn schoonvader heeft een D40 en ik moest persoonlijk heel erg wennen aan de bediening,ik vind 2 instelwieltjes toch veruit het makkelijkst.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Verwijderd
Dat kan uberhaupt niet met de D80, en in de meeste gevallen wil je dat ook niet.Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:01:
Ik ben een totale leek met fotocamera's. Heb een vraagje: Hoe zorg ik ervoor dat terwijl ik een foto maak, ik ook het te fotograferen beeld te zien krijg op mijn monitor? (D80) Maw, hoe fotografeer ik via mijn monitor?
Verwijderd
n.b. dat staat ook feitelijk ook gewoon in de specs op de meeste vergelijkingssites.
Bedoel je jet LCD scherm achterop de camera of bedoel je de computermonitor die op je bureau staat?Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:01:
Ik ben een totale leek met fotocamera's. Heb een vraagje: Hoe zorg ik ervoor dat terwijl ik een foto maak, ik ook het te fotograferen beeld te zien krijg op mijn monitor? (D80) Maw, hoe fotografeer ik via mijn monitor?
This footer is intentionally left blank
Dit kan alleen indirect op je monitor (dus foto zien na afdrukken) via Capture Camera Control.Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:01:

Dan bestuur je je cam vanaf je pc en zie je het shot gelijk in beeld.
Verwijderd
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh WAT MOET IK DOEN???????
d40x houden en sparen voor een ander objectief???
of toch de d80 + 18-70 lens???
Heb overigens al op verschillende sites gekeken voor vergelijk (dpreview, letsgodigital, zoom.nl), maar kan geen beslissing nemen??
Zit nog niet zolang op dit forum, dus wellicht is dit al een keer besproken...
Mijn eerste reactie is: koop dan een lossen 18-70 en verkoop evt. je 18-55 (of wacht de nieuwe 18-55 vr af) Een úpgrade naar de d80 vanaf de d40x lijkt me niet heel zinvol...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
het is toch net iets meer body dan de d40x.. Die koper wil overigens de 18-55 lens ook mee overnemen.. en volgens mij heb je net iets meer aan de 18-70 (ook betere lichtopbrengst).. Eigenlijk wil ik m best graag..maar moet ff over die streep getrokken worden..of niet!!??
2 focuswielen: tja, wel handig, maar niet essentieel wanneer je niet volledig handmatig schiet en dus zowel diafragma als sluitertijd tegelijkertijd in wilt stellen. Wanneer je op A of S schiet maakt 1 of 2 wieltjes niet zoveel uit.
En die 18-70 kan je, als je wilt, ook los kopen
Ik zwak je verhaal enigszins af omdat ik denk dat het verschil tussen de d40x en d80 niet zo heel groot is. Ik ken je natuurlijk niet als fotograaf en ik weet niet hoe hard je nu tegen beperkingen aanloopt. Ik vergelijk het even met de d50 - d80 stap vraag die eerder wel eens voorbij kwam. Ik ken weinig/geen mensen die uiteindelijk die beslissing genomen hebben (Nomad voor een week, maar die vond het de upgrade niet waard. Maar die schiet nu sowieso met een Canon. dus zijn mening ...
Met een d80 heb je ook weer de mogelijkheid om niet af-s/hsm lenzen te gebruiken, je hebt een top-lcdscherm en je hebt iets meer body in handen en misschien nog wat snufjes die ik nu even vergeet. het lijkt mij alleen dat je even goed moet kijken wat die extra functionaliteiten je extra gaan kosten en wat ze extra gaan opleveren en of je het dat waard vind. En die beslissing is natuurlijk helemaal aan jou
[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 06-12-2007 22:05 ]
Ik had de 18-70 daarvoor al gekocht voor de D40.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Verwijderd
bedankt voor jullie inbreng..
zal er nog is over nadenken.. t blijft een lastige beslissing, maar wellicht is een andere lens toch een betere optie. De foto koorts heeft bij mij een heftige uitwerking merk ik. Moet zorgen dat ik wel mn kop erbij hou en niet overhaast beslissingen neem.
Ik heb inmiddels mn pa ook mee getrokken in de DSLR wereld en die wil mn d40x graag overnemen.... dus ligt er voor mij de mogelijkheid een andere camera aan te schaffen..
Verwijderd
Ik heb zelf de overstap D50-D80 gemaakt. Niet om het tweede instelwiel, maar wel om een aantal andere knoppen op de body. Zo vond ik het heel vervelend dat ik de lichtmeet modus (matrix, centered, spot) alleen via het menu in kon stellen. Nog een paar andere knoppen waren ook onderdeel van de overweging, maar deze optie gebruik ik ERG vaak.
Ik heb ook nog nagedacht over een D200, maar die vond ik niet prettig in de hand liggen, door te veel knoppen op de body. Daar zou ik nu niet over vallen, maar ik heb ook mijn scene modes nog nodig, want ik wil mijn camera ook uit kunnen lenen aan pa&ma en vrouwlief. Die snappen echt de lol van P, A, S, M niet en met alleen P kunnen die ook niet uit de voeten.
Als je voor zeg 150 euro over kunt stappen (body only), zou ik het doen. Of je er dan ook een 18-70 bij wilt, zou voor mij een aparte vraag zijn. Voor zeg 80 euro kan je een 18-55 op marktplaats kopen. Voor zeg 150 (dat is wel heel erg weinig, veel geduld nodig dus) een 18-70. Reken op zeg maar 180-200 euro voor een tweedehands 18-70.
Als je de D80 met 18-70 in kitvorm kan krijgen, zou ik die kiezen.
Echter of de overstap voor jou ook zinvol is... Geen idee. Kijk eens of je van iemand een D80 kan lenen om een uurtje te gaan fotograferen. Dat vertelt veel meer dan dat ik of wie dan ook hier op het forum je mee kan geven.
Scheelt echt gruwelijk veel is mijn ervaringVerwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 21:43:
oke.. maar wat is je mening over de 11 scherpstelpunten tov 3 bij d40x.. is dit echt een verbetering (behalve dat het er 8 meer zijn)
Dit komt me bekend voor... Ik heb inmiddels mijn 13e maand al voor een deel naar Hong Kong gebracht voor de aanschaf van een 70-300VR/50MM 1.8/Slingshot 200 via Ebay. Nu alles binnen is zit ik alweer te kijken naar het volgende wat ik wil hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:22:
De foto koorts heeft bij mij een heftige uitwerking merk ik.
Als je vader straks van plan is een D40x gaat kopen dan zou ik persoonlijk zelf de overstap naar de D80 maken zodat je vader jouw camera kan overnemen. Als het eenmaal begint te kriebelen is het eind bij mij meestal zoek
[ Voor 21% gewijzigd door M@cer op 07-12-2007 09:51 ]
Verwijderd
dit is ook 1 vd punten waar ik waarschijnlijk ook veel aan ga hebben in de toekomst..neographikal schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:40:
[...]
Scheelt echt gruwelijk veel is mijn ervaringDe AF van de D40/D40X is imo niet zo best, die van de D80 is een stuk accurater naast het toegenomen aantal punten wat je flexibiliteit geeft
vind natuurfotografie erg interessant (voornamelijk vogels/dieren).. dan kan dit AF verhaal een hoop voordelen opleveren.
Verwijderd
Aan de andere kant kan je met een D80 wel veel makkelijker aan de slag met bijvoorbeeld de 80-200 AF-D lens, eventueel in combinatie met een 2* TC, zodat je een 160-400 F5.6 lens hebt.
Verwijderd
maar goed de verschillen zijn er echt wel..... het is inderdaad maar net wat je ermee wilt en of je de extra knaken kan missen.
Weet niet direct wat het formaat is van de D40x viewfinder maar die van de D50 is klein te noemen in vergelijking met de D80.
Succes met je beslissing.
Volgens mij heb jij je keuze allang al gemaakt..Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 11:29:
vooral bewegende beesten, vliegende vogels zijn lastig te focussen, dus dan zijn volgens mij de elf punten best handig.. overigens vind ik macro ook erg interessant en de keuze wat betreft lenzen wordt ook breder..
maar goed de verschillen zijn er echt wel..... het is inderdaad maar net wat je ermee wilt en of je de extra knaken kan missen.
Verwijderd
Verwijderd
wil vooral plaatjes van insekten enzz gaan schieten..
advies??
Als je wat zoek werk hebt gedaan en specifieke vragen over specifieke objectieven hebt kan ik je verder verewijzen naar het objectieven topic. Na wat zoekwerk/eigen inzet/zelfstudie helpen ze je daar graag verder. Met alleen een wat is de beste macro/tele/portret/groothoek/enz. lens kom je niet veel verder.
[ Voor 41% gewijzigd door martijn_tje op 10-12-2007 19:42 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
BTW
Verwijderd
En doen je dat zelf of breng je hem dat toch liever weg naar de fotovakhandel?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 23:23 ]