Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Ik doe het dus zelf. De fotograaf bij ons op het dorp doet zo moeilijk als je je camera daar naar toe brengt en het resultaat.....
Oh, nee, ik zal niet lachen om het stofzuiger verhaal. Veel mensen vinden het nogal link, maar als je het voorzichtig doet, geen schade veroorzaakt en het werkt... Waarom niet. Ik vind de "scotch" methode ook een beetje link, maar er zijn mensen die er bij zweren. Als het werkt, waarom niet? Als je het zelf een twijfelachtige methode vind, doe het dan niet voor een ander zou ik zeggen.
Versie 1.10 bevat de volgende verbeteringen.
- De D80 is "Certified for Windows Vista"
- Ondersteuning voor het nieuwe USB Media Transfer Protocol (MTP) istoegevoegd. De PTP-optie in het onderdeel USB van het setup-menu wordt vervangen door MTP/PTP. Het pictogram is ook aangepast.
- Verbeterde verwerking van ruisonderdrukking die wordt uitgevoerd bij sluitertijden van 1-8 seconden, met Bulb als instelling voor sluitertijd en Aan voor Ruisonderdrukking in het opnamemenu.
Uitleg firmware upgrade
Piece of cake, in enkele minuten geflashed zonder desastreuze gevolgen.
Helaas kom ik net terug van een gala-bal uit Boxmeer, had ik dit eerder gelezen dan kon ik ook de ruisonderdrukking "live" testen
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dus eerst de A-firmware installeren en daarna de B firmware, als ik het goed begrijp?Info over deze firmware-update:
Met deze dienst wordt software aangeboden voor het bijwerken van A-firmware naar versie 1.10 en B-firmware naar versie 1.10. Als u deze firmware-update uitvoert, moet u de A- en B-firmware beide bijwerken. De juiste werking van de D80 kan niet worden gegarandeerd als de A- of B-firmware is bijgewerkt terwijl de andere firmware niet is bijgewerkt.
Cigarette + Coffee = Breakfast of champion
Dat klopt. Zorg er ook voor dat er maar 1 firmware upgrade tegelijk op je sd-kaart staat.GrittyKitty schreef op maandag 28 januari 2008 @ 17:39:
Van Nikon site:
[...]
Dus eerst de A-firmware installeren en daarna de B firmware, als ik het goed begrijp?
Sinds kort ben ik een beetje aan het rondkijken naar een dSRL. Mijn oog is toen gevallen op de D80. Nu vond ik 800 euro iets té en had besloten te wachten.
Nu ben ik vandaag op Marktplaats een D80 tegen gekomen met 7000 clicks op de teller. Het gaat om een Body van 27 nov 2007 incl. Nikkor AF 70-300 f/4-5.6G/AF 70-300 f/4-5.6D lens voor 500 euro. Jullie snappen het al, het begint weer te kriebelen. Naar mijn mening is dit een aardig scherpe prijs, maar ik weet niet wat jullie oordeel is over de camera + lens combi. Graag wat advies. Verder zal er ook binnen afzienbare tijd een opvolger komen, maar zo kunnen we altijd wel blijven wachten...
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Een 18-55 zou er ook zeker bijkomen. Het gebied voor de 70 missen is inderdaad niet fijn.Kwartjuh schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:41:
Tsja, het is in principe wel een leuke prijs! Maar je mist dus wel groothoek. Das een groot nadeel. Voor 90 eurie's heb je de 18-55, voor 250 ofso heb je de 18-70. Die laatste is wel een suk beter dan de 18-55
Ik zou wel voor de 18-70 gaan, moet je makkelijk voor 200 euro kunnen krijgen op marktplaats. De 18-70 een stuk degelijker gebouwd dan de 18-55 (o.a metalen mount vs plastic mount). Het lijkt me dat de 18-70 ook iets beter balanceert op de D80.m4yall schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:52:
[...]
Een 18-55 zou er ook zeker bijkomen. Het gebied voor de 70 missen is inderdaad niet fijn.
Verwijderd
Mijn 18-70 via eBay kostte me € 192,26, dat is dan inclusief Kenko UV filter (+GIFT, haha), Nikon 1 year international warranty card, 7 jaar garantie via mackcam (who cares

Zal waarschijnlijk nog wel een beetje BTW bijkomen, maar die gasten in Hong Kong rekenen in jouw voordeel als ze de waarde op het pakje zetten
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 01:28 ]
Het hoeft geen afgeragd exemplaar te zijn. Mijn D80 + 18-135 heb ik in april vorig jaar voor 750 euro kunnen kopen op marktplaats. Nieuw (voorzover ik dat kan beoordelen) in doos (shuttercount was in ieder geval < 50).Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 01:26:
Ja, of voor 200 euro nieuwe uit Hong Kong. Ik zie niet in waarom je dan een afgeragt exemplaar van Marktplaats zou kopen![]()
Mijn 18-70 via eBay kostte me € 192,26, dat is dan inclusief Kenko UV filter (+GIFT, haha), Nikon 1 year international warranty card, 7 jaar garantie via mackcam (who cares) en verzonden via FedEx.
. Ik bestelde (+ betaalde via PayPal) om 5 uur vrijdagmorgen en had hem maandag om 13:39 binnen
![]()
Zal waarschijnlijk nog wel een beetje BTW bijkomen, maar die gasten in Hong Kong rekenen in jouw voordeel als ze de waarde op het pakje zetten
Die gele garantiepapieren zaten er ook bij ja. Gewoon nederlandse garantie. Ik had het geluk dat de vorige eigenaar gewoon snel geld nodig had. Ik heb daarna ook nergens meer zo'n goeie deal voor een nieuwe D80 gezien eigenlijk.Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:52:
Had je daar ook nog de Nikon garantie bij dan?
ik zit met een paar vragen. Ik wil namelijk een nikon D80 uit america overlaten komen, het scheelt me namelijk 250 euro (hier in nederland 900 euro, america rond de 650 euro. Het ligt eraan over de dollar nog lager wordt dan wordt het alleen maar gunstiger) voor de nikon D80 kitlens 18-135. Heeft iemand hier ervaring mee? Bijv. de oplader heeft een amerikaanse stekker ofzo?
Ik heb op het moment een nikon d70s maar ik merk dat de camera net te weinig megapixels heeft voor grote afdrukken (panorama's van meer dan een 1 meter etc). Mijn laatste vraag is, kan ik de lenzen van de nikon d70s kan hergebruiken op de nikon d80 (ik neem aan van wel maar voor de zekerheid).
Alvast bedankt voor de moeite!
Cheers
Ps. hier wil ik gaan bestellen: http://www.bhphotovideo.com/
[ Voor 4% gewijzigd door Silvermoon op 28-02-2008 08:27 . Reden: website toegevoegd ]
Ja dat kan.Silvermoon schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 08:23:
Mijn laatste vraag is, kan ik de lenzen van de nikon d70s kan hergebruiken op de nikon d80 (ik neem aan van wel maar voor de zekerheid).
Sterker nog, aangezien de nikon mount al tientallen jaren bestaat, kan je eigenlijk alle F-mount lenzen van de afgelopen dertig jaar gebruiken
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Verwijderd
Ik zie het probleem niet, statiefje mee, camera in portret stand, lens op 50 mm, f16 , plaatjes schietn, stitchen, en met 6 mpx een panorama die makkelijk kan uitvergroten tot meer dan een meter.....Silvermoon schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 08:23:
Hallo allemaal!
ik zit met een paar vragen. Ik wil namelijk een nikon D80 uit america overlaten komen, het scheelt me namelijk 250 euro (hier in nederland 900 euro, america rond de 650 euro. Het ligt eraan over de dollar nog lager wordt dan wordt het alleen maar gunstiger) voor de nikon D80 kitlens 18-135. Heeft iemand hier ervaring mee? Bijv. de oplader heeft een amerikaanse stekker ofzo?
Ik heb op het moment een nikon d70s maar ik merk dat de camera net te weinig megapixels heeft voor grote afdrukken (panorama's van meer dan een 1 meter etc). Mijn laatste vraag is, kan ik de lenzen van de nikon d70s kan hergebruiken op de nikon d80 (ik neem aan van wel maar voor de zekerheid).
Cheers
Vooral op F/16 schieten als je minder scherpte wil hebben ja.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 11:48:
[...]
Ik zie het probleem niet, statiefje mee, camera in portret stand, lens op 50 mm, f16 , plaatjes schietn, stitchen, en met 6 mpx een panorama die makkelijk kan uitvergroten tot meer dan een meter.....
Ik zou niet veel hoger gaan dan F/8, zoek maar eens wat diffraction doet bij kleinere diafragma's.
Maar wat je verder zegt klopt, zo kun je prima grote prints maken. Schiet wel op de laagste ISO (200 bij een D70 dacht ik) omdat je ruis in zo'n grote afdruk veel beter ziet.
Verwijderd
Kwa lenzen, flitsers enz. gaat het zeker lukken. Maar denk je echt dat die paar extra pixels het verschil zullen maken?Silvermoon schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 08:23:
Ik weet niet watvoor lenzen je gebruikt, maar als dat niet zoveel bijzonders is kun je net zo goed in photoshop een paar pixeltjes erbij toveren. Scheelt een hoop geld, zekers als je niet zo heel vaak dergelijke panorama's maakt.
Verwijderd
Wat voor lenzen heb je nu? Is het niet verstandiger om iets aan je lenzen arsenaal te doen dan aan je camera? Voor een pano ga je toch meestal foto's aan elkaar prutsen. Tja, met een D80 heb je dan misschien maar vier foto's nodig, waar je er met je D70 vijf nodig had ivm de megapixels, maar denk er dan wel aan dat als je eerst je pano schoot op 18 mm, je (als je inderdaad maar vier foto's op je D80 wilt maken, gelijk naar 14 of 15 mm moet als je een net zo grote hoek over je hele foto wilt bereiken.
Als het je echt alleen om een pano te doen is, dan is het verschil tussen de D70 en de D80 inderdaad gereduceerd tot 4 MP. Ik zou dat vrij duur vinden....
Nou ik ben afgelopen zomer naar Afrika geweest en aardig wat panorama's geschoten en gestichted. En ik zie ruis in mijn grote afdrukken... ik gebruikt PTGui. Makkelijk, klein en redelijk snel. Statief had ik alleen niet mee in Afrika, maar zover ik kan zie heb ik alles rond de f/8 geschoten.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 11:48:
[...]
Ik zie het probleem niet, statiefje mee, camera in portret stand, lens op 50 mm, f16 , plaatjes schietn, stitchen, en met 6 mpx een panorama die makkelijk kan uitvergroten tot meer dan een meter.....
Tja, hierboven heb ik het eigenlijk al gezegd maar ik heb wel op ISO 400 geschoten (eigenlijk alle panorama's). Dus misschien dat het aan de iso ligt...-DG- schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:40:
[...]
Vooral op F/16 schieten als je minder scherpte wil hebben ja.![]()
Ik zou niet veel hoger gaan dan F/8, zoek maar eens wat diffraction doet bij kleinere diafragma's.
Maar wat je verder zegt klopt, zo kun je prima grote prints maken. Schiet wel op de laagste ISO (200 bij een D70 dacht ik) omdat je ruis in zo'n grote afdruk veel beter ziet.
Ik heb gewoon de kitlens 18-70mm een AF-S Nikkor 70-300mm 1:4,5-6 G VR. Binnenkort ook de 105mm macro lens... MIsschien had ik er meer bij moeten vertellen dat ik de nikon D70s aan me broertje door verkoop. Waarschijnlijk hoeveel ik niet zoveel bij te leggen voor een D80 als ik hem uit amerika overlaat komen.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:16:
[...]
Kwa lenzen, flitsers enz. gaat het zeker lukken. Maar denk je echt dat die paar extra pixels het verschil zullen maken?
Ik weet niet watvoor lenzen je gebruikt, maar als dat niet zoveel bijzonders is kun je net zo goed in photoshop een paar pixeltjes erbij toveren. Scheelt een hoop geld, zekers als je niet zo heel vaak dergelijke panorama's maakt.
Het is natuurlijk niet alleen dat ik panorama's schiet maar het viel me op dat me afrika pano's vol ruis zitten. Ik schiet eigenlijk all-round (tenminste probeer ik zoveel mogelijk), wil binnenkort beginnen met macro als de lens binnen is.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 13:26:
Eigenlijk met Pauluzzzzz
Wat voor lenzen heb je nu? Is het niet verstandiger om iets aan je lenzen arsenaal te doen dan aan je camera? Voor een pano ga je toch meestal foto's aan elkaar prutsen. Tja, met een D80 heb je dan misschien maar vier foto's nodig, waar je er met je D70 vijf nodig had ivm de megapixels, maar denk er dan wel aan dat als je eerst je pano schoot op 18 mm, je (als je inderdaad maar vier foto's op je D80 wilt maken, gelijk naar 14 of 15 mm moet als je een net zo grote hoek over je hele foto wilt bereiken.
Als het je echt alleen om een pano te doen is, dan is het verschil tussen de D70 en de D80 inderdaad gereduceerd tot 4 MP. Ik zou dat vrij duur vinden....
Maar D70 ruist idd flink, en zeker vergeleken met de huidige generatie camera's
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
Vergeet de 19% BTW niet die de douane erbij doet.Silvermoon schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 08:23:
Hallo allemaal!
Cheers
Verder heeft de lader een US stekker, maar dat is een los snoer. Kun je gewoon vervangen met een EU snoer van 3 euro.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2008 14:14 ]
Oja, de 19% BTW. Dan zou het op ongeveer 750 euro uitkomen. Volgens mij hoeft dat toch niet altijd dat je btw moet betalen? Toch alleen als je gecontroleerd wordt?Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:14:
[...]
Vergeet de 19% BTW niet die de douane erbij doet.
Verder heeft de lader een US stekker, maar dat is een los snoer. Kun je gewoon vervangen met een EU snoer van 3 euro.
die camera is $730,- bij B&H incl. verzendkosten, BTW en importheffing kom je met de huidige dollarkoers op ongeveer 650,- euro uit.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:14:
[...]Vergeet de 19% BTW niet die de douane erbij doet.
Het claimen van garantie kan wellicht wat problemen opleveren wanneer je vanuit de VS koopt.
Is dat alleen voor de body? Ik zit namelijk te kijken naar de d80 met 18-135mm kitlens. Hmm garantie daar heb ik inderdaad nog niet aangedacht. Maar zouden ze moeilijk doen dan? En hoe? Me camera niet repareren omdat ik door de dollarkoers geld heb uitgespaard? Ik ga weer eens rond kijken op internet.lateef schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:19:
[...]
die camera is $730,- bij B&H incl. verzendkosten, BTW en importheffing kom je met de huidige dollarkoers op ongeveer 650,- euro uit.
Het claimen van garantie kan wellicht wat problemen opleveren wanneer je vanuit de VS koopt.
je moet het altijd betalen. soms komen verzendingen wel eens door de douane, waardoor het lijkt alsof je niet hoeft te betalen. Bij een verzending van B&H hoef je er trouwens echt niet op te rekenen dat die niet gecontroleerd wordt.Silvermoon schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:18:
[...]Oja, de 19% BTW. Dan zou het op ongeveer 750 euro uitkomen. Volgens mij hoeft dat toch niet altijd dat je btw moet betalen? Toch alleen als je gecontroleerd wordt?
je kan ook nog gecontroleerd worden bij elke reis die je van buiten de EU terug naar de EU/Nederland doet. en daarvoor geldt dat de bewijslast bij jou ligt.
Ze doen helemaal niet moeilijk met de garantie... Je moet 'm alleen opsturen naar de VSSilvermoon schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:23:
[...]
Is dat alleen voor de body? Ik zit namelijk te kijken naar de d80 met 18-135mm kitlens. Hmm garantie daar heb ik inderdaad nog niet aangedacht. Maar zouden ze moeilijk doen dan? En hoe? Me camera niet repareren omdat ik door de dollarkoers geld heb uitgespaard? Ik ga weer eens rond kijken op internet.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
dat is alleen de body inderdaad.Silvermoon schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:23:
[...]Is dat alleen voor de body?
wat betreft garantie. ik weet niet of nikon wereldwijde garantie geeft. doen ze dat niet, dan zal je je camera bij problemen op moeten sturen naar de VS en dat zal niet goedkoop zijn en je bent je camera dan waarschijnlijk ook langer kwijt.
Verwijderd
Verder zet B+H gewoon de waarde van het pakket erop, en de douane vraagt er nog fijn 19% BTW bovenop.
Met die D80 body only zegt 'ie bij mij $55,40 shipping
$729,95+ $55,40= $ 785,35
$785,35 = € 519,47
€ 519,47 *1.19= € 618,17
Bij Fotokonijnenberg is de D80 body 659 euro, met verzendkosten 671,50 euro
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=21521
Veel korter wachten + garantie geldig in Nederland.
allereerst bedankt voor alle reacties! Ben weer een stuk wijzer geworden. Ik ga er maar eens een nachtje overslapen (of meer) wat ik nu precies ga doen.Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 16:42:
Body's hebben in de US alleen US garantie. In de EU zit er een EU garantiebewijs bij, dus een UK body kun je wel laten repareren in NL.
Verder zet B+H gewoon de waarde van het pakket erop, en de douane vraagt er nog fijn 19% BTW bovenop.
Met die D80 body only zegt 'ie bij mij $55,40 shipping
$729,95+ $55,40= $ 785,35
$785,35 = € 519,47
€ 519,47 *1.19= € 618,17
Bij Fotokonijnenberg is de D80 body 659 euro, met verzendkosten 671,50 euro
http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=21521
Veel korter wachten + garantie geldig in Nederland.
btw: http://www.digitalstreet....info.php?products_id=2810 dit is de kit die ik wilde bestellen in amerika. (€895)
de body (€ 644) vanaf de pricewatch http://www.digitalstreet....ukkiqbhh46ag9pn3sqj6g0gb7 en het is voor mij 10 minuten rijden. (Het kan nog goedkoper maar die hebben niet zo'n goede reviews zag ik op pricewatch)
Nogmaals bedankt!
Cheers
Verwijderd
De Nikon 70-200 VR 2.8 kun je voor 1400 euro uit de USA halen, in Nederland kost 'ie 1750.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Een 50mm 1.4 AF-D zit minder aan bewegende delen in.
Verwijderd
Ja, dat is nog steeds 200 euro meer en daar kan ik dan een leuke tas voor kopen. Echter bij dit soort bedragen vind ik "vasthouden voor meenemen" toch ook wel heel erg fijn.
Sommige mensen zullen me voor gek verklaren, maar ik geloof dat ik dat bij dit soort dingen inderdaad wel een acceptabel bedrag vind.
(Hoewel ik ook wel even op MP ga kijken of ik daar iemand kan vinden die deze lens voor een redelijke prijs wil verkopen.)
Verwijderd
In de stad hier zit zo goed als niks en is alles sowieso 30% duurder, dus no way.
Heb m'n laptop uit de US, m'n D300 uit de UK, lens uit HK, heb al een monitor op eBay gekocht uit US etc. etc.. Meestal is het allemaal van gerespecteerde fabrikanten die gewoon een goede kwaliteitscontrole doen voor het het doosje ingaat. Verder koop ik alleen van betrouwbare figuren/winkels, altijd goed gegaan
Ik wil er echter ook gelijk een leuk lensje bij...
Heb bij Digitalstreet wel twee leuken gezien, maar weet niet hoe die lenzen zijn.
De één is een D80 met een 18-135mm Nikon / Nikkor lens en de andere is (like duh) een D80 met een 18-200mm Tamron lens...
Voor de Nikon vermoed ik dat dat de Nikon AF-S DX 18-135 f/3.5-5.6G IF-ED is en voor de Tamron de Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical (IF) MACRO.
Het prijsverschil is op zich nihil, daarom mijn vraag wat de grootste verschillen zijn in de lenzen en welke van de twee kwalitatief gezien het beste is.
Daarnaast kijk even op slrgear.com naar wat mensen over de lenzen te vertellen hebben, evenals op photozone.de. Dan weet je in ieder geval de technische verschillen en een beetje wat mensen er in het algemeen van vinden en wat zij ervaren als de positieve en negatieve eigenschappen van die lens.
Ik loop nog niet lang mee in het objectievengebied enzo, maar 6.3 lichtsterkte op 200mm dan kun je ervan uitgaan dat je alleen bij veel licht foto's kan maken volledig ingezoomed. Maar zoals hierboven al geschreven is het misschien beter om even de fora af te gaan en reviews te googlen. Dan kun je vaak een goed beeld vormen.GJ-tje schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:37:
Ik ben van plan deze camera ook aan te schaffen.
Ik wil er echter ook gelijk een leuk lensje bij...
Heb bij Digitalstreet wel twee leuken gezien, maar weet niet hoe die lenzen zijn.
De één is een D80 met een 18-135mm Nikon / Nikkor lens en de andere is (like duh) een D80 met een 18-200mm Tamron lens...
Voor de Nikon vermoed ik dat dat de Nikon AF-S DX 18-135 f/3.5-5.6G IF-ED is en voor de Tamron de Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical (IF) MACRO.
Het prijsverschil is op zich nihil, daarom mijn vraag wat de grootste verschillen zijn in de lenzen en welke van de twee kwalitatief gezien het beste is.
Zelf ben ik ook nog steeds in de markt voor een D80. Alleen de lenzen die ik wil maken het pakket nog eventjes te duur. Plus dat ik eigenlijk nog wel verwacht dat Nikon met een cashback actie gaat komen. In de UK is er een bezig en zelfs onze zuiderburen krijgen 90 dagen 10% korting bij Nikon pro dealers. Dus NL moet op zich niet achter kunnen blijven..
Nikon Cameras are Like the Energiser Bunny
An event photo business in Rotorua has been using Nikon D80s to photograph the thousands upon thousands of people that frequent the popular Luge downhill ride. Cameras are mounted in a box, and triggered by sensor as the luge carts pass. The cameras are thus often fired over 1,000 times per hour, quickly knocking up some serious mileage. Nikon service reports that one of their D80s, recently in for servicing, had done 856,570 shots, or, in film speak, 23,793 rolls of 36 exposure film. The event photographers also have another D80 that's done over 1.2 million shots without a service!
Verwijderd
Dat is niet mis. Maar het zullen wel twee maxima zijn. Het gemiddelde zal wel iets lager liggen schat ik zo.
Verwijderd
Is de Tamron een Macro lens? Ik dacht dat dat vooral de hobby van Sigma was. Maar goed, dat terzijde.GJ-tje schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:37:
Ik zou geen van deze twee lenzen willen hebben bij mijn D80. Als je echt een superzoom wilt, is er maar één keuze, namelijk de Nikon 18-200 f3.5~5.6 VR. Als je een goede kitlens zoekt, kies dan de Nikon 18-70 f3.5~4.5.
Een andere goede optie zou kunnen zijn: de tamron 17-50 f2.8
Waarom niet de Tamron? Het is een superzoom en die hebben gewoon een groot aantal nadelen. Kwalitatief zijn die gewoon minder dan zoom lenzen met een minder groot bereik. De genoemde Nikon doet het opvallend goed, maar ook daar zie je sommige van de superzoom nadelen wel terug, maar niet zo sterk als bij de Sigma en Tamron versies.
De 18-135 van Nikon lijkt erg leuk, maar er schijnt een "bekend" probleem met de AF te zijn. (Stopt er na een tijdje mee.) En verder heeft deze lens ook wel wat van de issues die bekend zijn van superzooms. (sterke vertekening aan beide zoom einden en vignetering op 18 mm.)
Overigens is Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0 een goede bron van informatie voor dit soort vragen.
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2008 11:05 . Reden: Link maken van nikonmount objectieven topic ]
Maar door wat financiele meevallers staat de bankrekening er nu goed voor en ben ik serieus aan het uitzoeken wat ik wil. Het is mij, na lezen van diverse reviews/testen, duidelijk dat ik de D80/18-70 kit wil hebben, nu ook voor een mooie prijs (€ 819) te koop.
Maar, daar komt de D300 om de hoek kijken...... Zou ik geen spijt krijgen na verloop van tijd als ik de D80 koop ?
Ik heb nog het een en ander aan nikon glaswerk liggen, vandaar mijn keuze voor Nikon, wat ik voornamelijk zal gaan doen is natuur/dieren/mensen fotografie. Woon midden op de veluwe, en ook vlak bij de betuwe dus mooie landschappen/natuur genoeg hier.
Moeilijk hoor, maar de D300/18-70 kit is wel zo'n € 1000 duurder, kan ik ook een (of meerdere) mooie lenzen voor kopen bij de D80.....
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Verwijderd
jammer dat ze dan niet berichten bij hoeveel exposures de eerste camera ermee op hieldWijnands schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:57:
Leuk berichtje voor de D80 eigenaars vond ik op: http://www.photo.co.nz/
An event photo business in Rotorua has been using Nikon D80s to photograph the thousands upon thousands of people that frequent the popular Luge downhill ride. Cameras are mounted in a box, and triggered by sensor as the luge carts pass. The cameras are thus often fired over 1,000 times per hour, quickly knocking up some serious mileage. Nikon service reports that one of their D80s, recently in for servicing, had done 856,570 shots, or, in film speak, 23,793 rolls of 36 exposure film. The event photographers also have another D80 that's done over 1.2 million shots without a service!
Verwijderd
Oh, ja en wat voor lenzen heb je al liggen? Bij twijfel zou ik kiezen voor een D80, want die kost gewoon een stuk minder en zoals je zelf zegt, dan heb je ineens een best aantal euro's over om in lenzen te investeren. Maar ook: als het niet zo leuk blijkt te zijn als je had gehoopt, heb je een stuk minder geld uitgegeven.
Daarnaast als je zegt landschappen en dieren, dan denk ik aan daglicht, dus lage iso's en dan maakt het erg weinig uit tussen een D80 en D300.
Neem die D80 maar, dan kun je idd met het overgebleven geld lenzen kopen. (Hoewel ik je aanraad om eerst lang genoeg te spelen mde die cam en de 18-70 lens, want je kunt er echt ontzettend veel mee).Wobcat schreef op zondag 06 april 2008 @ 11:29:
Wil ook al heel lang deze camera hebben maar zat/zit nog een beetje met de prijs, is toch weer een hoop €€€ die je uitgeeft.
Maar door wat financiele meevallers staat de bankrekening er nu goed voor en ben ik serieus aan het uitzoeken wat ik wil. Het is mij, na lezen van diverse reviews/testen, duidelijk dat ik de D80/18-70 kit wil hebben, nu ook voor een mooie prijs (€ 819) te koop.
Maar, daar komt de D300 om de hoek kijken...... Zou ik geen spijt krijgen na verloop van tijd als ik de D80 koop ?
Ik heb nog het een en ander aan nikon glaswerk liggen, vandaar mijn keuze voor Nikon, wat ik voornamelijk zal gaan doen is natuur/dieren/mensen fotografie. Woon midden op de veluwe, en ook vlak bij de betuwe dus mooie landschappen/natuur genoeg hier.
Moeilijk hoor, maar de D300/18-70 kit is wel zo'n € 1000 duurder, kan ik ook een (of meerdere) mooie lenzen voor kopen bij de D80.....
Als je er na een tijd van overtuigd bent dat je toch persé die D300 wilt hebben, dan ruil je je body in, de lenzen kun je dan behouden.
Wat voor Nikon lenzen heb je trouwens nog liggen?
ISO worden dit er al redelijk veel. Ik heb nog garnatie, valt dit onder garantie te claimen?
Dat soort gebruik, vastgezet in een beschermende behuizing, is natuurlijk totaal niet te vergelijken met hoe de gemiddelde fotograaf met z'n camera om gaat. Die sleept dat ding overal mee naartoe en maakt foto's in allerlei houdingen, soms zelfs zo dat de camera beweegt tijdens het schieten. Opzich mooi om te lezen dat het spul wat kan hebben, maar of dit iets zegt over hoe lang een D80 meegaat bij normaal gebruik?Wijnands schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:57:
Leuk berichtje voor de D80 eigenaars vond ik op: http://www.photo.co.nz/
Ik zou zeggen doe eens een voorbeeldje dan? En als het echt zo erg is dan zou ik er inderdaad eens snel mee teruggaan naar je leverancier, aangezien hot-pixels volgens mij nooit door jouzelf veroorzaakt kunnen worden en dus altijd een fabricage fout zijn. Als het er meer dan een paar zijn zal dat neem ik aan echt wel onder garantie gerepareerd worden.eth0 schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:08:
Bij mijn huidige D80 heb ik vanaf ISO 200 al hot pixels, is dit normaal? En bij hogere
ISO worden dit er al redelijk veel. Ik heb nog garnatie, valt dit onder garantie te claimen?
[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 06-04-2008 12:17 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Nadeel is het lastige systeem voor een afstandsbediening en het gewicht (al kun je dat ook een positieve eigenschap vinden). De mirror black-out time is ook lager.
Het scheelt wel zo'n 900-1000 euro ja. Voor dat geld kun je ook een paar leuke (of 1 hele leuke) len(s)/(zen) of een stel flitsers halen.
En qua bouwkwaliteit; de D80 is toch iets meer plastic, de batterygrip ook. Bij de D300 is het meer magnesium. Maarja, je betaald wel overal twee keer zoveel voor. Batterygrip voor de D80 is een keer 120 euro, de batterygrip voor de D300 is al snel 240 euro. Zelfde verhaal met afstandsbediening. (De officiele Nikon remote voor de D300 kost 220 euro...., hoezo geld besparen met remote uit China

Heb verder nog een Nikon F601af & Nikon FM en daarbij de volgende lenzen : 20mm - 24mm - 35-70mm - 70-210mm en een 100mm macro lens.
Weet van de 1.5x factor (o.i.d.) maar het zijn toch leuke lenzen, verder nog een sb-24 speedlight maar die zal wel niet meer helemaal compatible zijn.
Ook nog diverse filters en meer van dat spul.
Denk toch dat ik gewoon de D80 kit ga bestellen, en de ~€ 1000 ga besteden aan een goeie camera tas en div.
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Verwijderd
Wat het wel zegt is dat sommige sluiters het kunnen hebben. Zeg dat je "normaal" gebruikte D80 1/10 van dit meegaat. Is al niet gek.Orion84 schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:15:
[...]
Dat soort gebruik, vastgezet in een beschermende behuizing, is natuurlijk totaal niet te vergelijken met hoe de gemiddelde fotograaf met z'n camera om gaat. Die sleept dat ding overal mee naartoe en maakt foto's in allerlei houdingen, soms zelfs zo dat de camera beweegt tijdens het schieten. Opzich mooi om te lezen dat het spul wat kan hebben, maar of dit iets zegt over hoe lang een D80 meegaat bij normaal gebruik?
Zou het vervelend vinden als een maand na mijn aankoop de "nieuwere, verbeterde" uitvoering op de markt komt.
Wacht zowiezo tot na de 20e met het bestellen, daarvoor absoluut geen tijd om er mee te 'spelen' en na de 20e heb ik 2 weken rust om lekker de bossen/hei/water op te zoeken.
Ikheb niet zolang geleden een d80 gekocht, en heb daar geen spijt van. Waarschijnlijk word de d90 wel wat overpriced in het begin, netzoals de d80 was eerst (hij was bij introductie zon 1400 euro).
Ik heb em laatst opgepikt voor 600(!) nieuw.
Verwijderd
Hehe ik ken het gevoel, daar loop ik dus ook een beetje mee. Maar zoals hieronder al aangegeven staat zal de opvolger waarschijnlijk wat duurder zijn als de D80 nu. Eer dat cam op zelfde prijsniveau is als de D80 ben je ook wel weer een tijdje verder (als geld niet uitmaakt is dit natuulijk verder geen punt). Ik heb zelf besloten om hem binnekort maar gewoon te halen want blijven wachten wordt ik ook niet wijzer van. Zeker omdat er nog geen data vastgesteld zijn.Wobcat schreef op maandag 07 april 2008 @ 00:37:
Enige wat me nog een klein beetje tegenhoud, de D80 is rond Augustus 2006 op de markt gekomen, is er nog geen opvolger in zicht, D80s of x of zo iets?
Zou het vervelend vinden als een maand na mijn aankoop de "nieuwere, verbeterde" uitvoering op de markt komt.
Nu ben ik toch aan het kijken om hem te importeren via me oom naar Nederland, samen met een 18-200mm VR lens. Het voordeel hierbij is dat hij hem koopt en al wat gebruikt en dat ik hem via hem dan overkoop. Enkel garantie zit ik dan toch mee, maar mijn huidige camera heb ik een verzekering / garantie op zitten via de ANWB. Iets van 22 euro per jaar wat te doen is. Nu heb ik hun al gevraagd of alle reparaties die aan de camera gedaan moet worden ook via hun geregeld kunnen. Dus dat zij de kosten zullen betalen, helaas hebben ze nog geen antwoord (nu zo'n 5 dagen geleden). Maar dat lijkt mee en goeie optie, want nikon nederland wilt ze wel repareren enkel je zal dan moeten betalen..
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Ik zit stiekem te hopen dat de D90 (om em maar even zo te noemen) al in de zomer verschijnt. Als ik dan de verhuizing achter de rug heb, de D80 voor een mooi prijsje op de kop tikken. Het wordt mijn eerste (D)SLR en daar kan de D80 volgens mij goed aan mijn wensen voldoen. Qua grip een stuk beter dan de 400D. Laatst een 20D van Canon in mijn handen gehad en dat gaat. Nikon is gewoon een groothandenmerkVerwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:02:
[...]
Hehe ik ken het gevoel, daar loop ik dus ook een beetje mee. Maar zoals hieronder al aangegeven staat zal de opvolger waarschijnlijk wat duurder zijn als de D80 nu. Eer dat cam op zelfde prijsniveau is als de D80 ben je ook wel weer een tijdje verder (als geld niet uitmaakt is dit natuulijk verder geen punt). Ik heb zelf besloten om hem binnekort maar gewoon te halen want blijven wachten wordt ik ook niet wijzer van. Zeker omdat er nog geen data vastgesteld zijn.
De D90 zal waarschijnlijk antidust zijn.(en misschien ook liveview??) Wie weet gaan de MP ook van 10 naar 12, maar voor die punten voorspel ik een prijs die richting de prijs van de D200 aan gaat liggen waardoor je je vizier daar ook weer op kan leggen. Qua prijsdaling vind ik Nikon aardig rap. De D60 is al redelijk gedaald tot onder het D40x punt.
Al met al komt het erop neer dat de D80 gewoon goedkoper gaat worden als de opvolger er staat en het dan een nog interessantere camera wordt voor het geld.
En voor Mac:fotojunk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 17:37:
Nieuw - D80 firmware-update 1.1 voor Windows 23/01/2008
Versie 1.10 bevat de volgende verbeteringen.
- De D80 is "Certified for Windows Vista"
- Ondersteuning voor het nieuwe USB Media Transfer Protocol (MTP) istoegevoegd. De PTP-optie in het onderdeel USB van het setup-menu wordt vervangen door MTP/PTP. Het pictogram is ook aangepast.
- Verbeterde verwerking van ruisonderdrukking die wordt uitgevoerd bij sluitertijden van 1-8 seconden, met Bulb als instelling voor sluitertijd en Aan voor Ruisonderdrukking in het opnamemenu.
Uitleg firmware upgrade
http://www.nikon-euro.com/kdb/nl/2008/23716/D80_mac_nl.html
Verwijderd
Ik zat te hopen dat ze em feb 2008 zouden aankondigen / uitbrengen... dan 2 maandjes wachten maar mocht niet zo zijnm4yall schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:15:
Ik zit stiekem te hopen dat de D90 (om em maar even zo te noemen) al in de zomer verschijnt. Als ik dan de verhuizing achter de rug heb, de D80 voor een mooi prijsje op de kop tikken. Het wordt mijn
...
Verder qua grote handen... 350d en 400d is idd wat krap maar de 20/30/40d versies van Canon zijn toch wel redelijk groot? Niet dat ik je naar een ander merk wil praten maar gewoon voor nieuwsgierigheid. Die instappers van Canon kon ik ook niet vastpakken, maar de maatjes daar boven pastte toch wel in mijn handen...
Mijn neef schiet semi-professioneel met een 30D. Die was alleen in reparatie en daarom had hij een (leen) 20D bij. Die kon ik wel goed vasthouden. Echter zat hier wel een Grip onder. De D80 kan ik zonder grip ook al goed vastpakken. De Canon 30D zal sowieso wel een grotere greep hebben omdat er een scherm bovenop zit (een vereiste voor een dSLR voor mij).Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:32:
[...]
Ik zat te hopen dat ze em feb 2008 zouden aankondigen / uitbrengen... dan 2 maandjes wachten maar mocht niet zo zijnD90(?) zal wel veel features van de D300 krijgen alleen een beetje uitgkleed, dus zal idd wel antidust en nieuwe sensor ed krijgen. Zal wel een mooi ding worden en D80 zal idd nog wel wat goedkoper worden, al denk ik dat hij nu ook al redelijk goedkoop is voor wat je krijgt. Maar we gaan het wel zien
Verder qua grote handen... 350d en 400d is idd wat krap maar de 20/30/40d versies van Canon zijn toch wel redelijk groot? Niet dat ik je naar een ander merk wil praten maar gewoon voor nieuwsgierigheid. Die instappers van Canon kon ik ook niet vastpakken, maar de maatjes daar boven pastte toch wel in mijn handen...
Verwijderd
Je kunt al die dingen toch ook in de zoeker zien of anders op het schermpje achterop.
In de zoeker zie ik niet wat voor lichtmeting ik kies volgens mij. En op mijn lcd wil ik het niet zien omdat dat veel te fel is wanneer het om mij heen donker is. Kortom, ja ik wil het wel zo'n schermpje.Verwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:20:
En waarom wil je een schermpje bovenop?
Je kunt al die dingen toch ook in de zoeker zien of anders op het schermpje achterop.
Ga in het donker foto's maken, dan snap je het wel. Afgezien van dat het sneller isVerwijderd schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:20:
En waarom wil je een schermpje bovenop?
Alle camera's die je noemt (30D, 20D en D80) hebben een grote greep en een schermpje bovenop.m4yall schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:24:
[...]
Mijn neef schiet semi-professioneel met een 30D. Die was alleen in reparatie en daarom had hij een (leen) 20D bij. Die kon ik wel goed vasthouden. Echter zat hier wel een Grip onder. De D80 kan ik zonder grip ook al goed vastpakken. De Canon 30D zal sowieso wel een grotere greep hebben omdat er een scherm bovenop zit (een vereiste voor een dSLR voor mij).
Verder denk ik niet dat een D80 een grotere greep heeft dan een 30D. Kijk ook maar naar dit plaatje:

Misschien is die een mm. hogere maar die van canon is veel breeder wat ook fijner is met grote handen.
20D of 30D is verder ook geen verschil qua grootte. Alleen het beeldscherm is wat groter, de behuizing is vrijwel hetzelfde. (zoals de hele x0D serie)
dat is jou meningThunderNet schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 01:06:
Klopt.. qua vasthouden is een D70(s) ook fijner dan een D80
Ik vind een D80 fijner vast houden dan een D70, voor mij is het gewicht goed. de D50 is mij te licht.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Inderdaad, als je het zo ziet zou de greep van de 30D nog groter moeten zijn. De D80 heb ik gewoon vaker in mijn handen gehad en daarom herinner ik het me ook beter. Dat scherm bovenop vind ik gewoon fijner dan alles aflezen van het LCD scherm achterop. Hoewel ik nog nooit een dSLR heb gehad weet ik al zeker dat ik dat vele malen fijner ga vinden. In de zoeker vind je volgens mij praktisch geen informatie terug die wel te vinden is bovenop.-DG- schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:44:
[...]
Alle camera's die je noemt (30D, 20D en D80) hebben een grote greep en een schermpje bovenop.
Verder denk ik niet dat een D80 een grotere greep heeft dan een 30D. Kijk ook maar naar dit plaatje:
[afbeelding]
Misschien is die een mm. hogere maar die van canon is veel breeder wat ook fijner is met grote handen.
20D of 30D is verder ook geen verschil qua grootte. Alleen het beeldscherm is wat groter, de behuizing is vrijwel hetzelfde. (zoals de hele x0D serie)
Verwijderd
Daarnaast vind ik zelf de informatie in de zoeker wel handig om e.a. fijn af te stellen voor de foto die ik aan het maken ben, maar meestal kijk ik bovenop om de grove eerste instelling te doen.
Dat gaat als volgt:
1. Ik kijk eens rustig naar het gehele plaatje en beslis bijvoorbeeld dat ik op diafragma prio wil schieten.
2. Pak mijn camera, stel die in op diafragma prio (A voor Nikonians)
3. Kijk nog eens en maak een inschatting van het te gebruiken diafragma.
4. Stel het diafragma in op het bovenscherm.
5. Controleer allerlei dingen op het bovenscherm (lichtmeet methodiek, FEC, WB etc.) en stel die zonodig bij.
6. Richt camera ongeveer op het "doel" en controleer snel de voorgestelde sluitertijd en stel eventueel de ISO bij.
7. Kijk door de zoeker, stel laatste details bij en maak de foto.
Oke, bovenstaande is een beetje overdreven. Vaak is het zo dat ik 5 en 6 bijna blind overneem van de vorige foto, tenminste als ik weet wanneer en onder wat voor omstandigheden ik de vorige foto genomen heb.
Is dat dagen geleden, dan zal ik die dingen wel even controleren.
(Nu net iets te vaak een foto op ISO 1000 genomen omdat ik de vorige foto s'nachts had genomen.
Ik begrijp de opmerking: Ik wil een bovenvenstertje dus helemaal. Die van de D80 vind ik ontzettend handig. Overzichtelijk en eventueel te verlichten.
Verwijderd
Hmm, dan moet ik toch maar eens naar de D80 zoeker gaan kijken. Heb zelf een D300Nomad schreef op maandag 07 april 2008 @ 21:30:
[...]
In de zoeker zie ik niet wat voor lichtmeting ik kies volgens mij. En op mijn lcd wil ik het niet zien omdat dat veel te fel is wanneer het om mij heen donker is. Kortom, ja ik wil het wel zo'n schermpje.
Ah!
D80 zoeker:

1 Focus indicator
2 Flash value (FV) Lock
3 Auto exposure lock
4 Shutter speed
5 Aperture (f-number)
6 Electronic analog exp. / compen.
7 Flash compensation indicator
8 Exposure compensation indicator
9 Exposures remaining / buffer / exp. value
10 Flash-ready indicator
11 Auto ISO sensitivity indicator
12 Battery indicator
13 Bracketing indicator
14 "K" indicates thousands remaining
Bron: http://www.dpreview.com/reviews/NikonD80/page4.asp
D300 zoeker:

1 Focus indicator
2 Metering mode
3 Auto exposure lock
4 Flash value (FV) Lock
5 Flash sync indicator
6 Shutter speed
7 Aperture stop indicator
8 Aperture (f-number / number of stops)
9 Exposure mode
10 Electronic analog exposure display / compen.
11 Flash compensation indicator
12 Exposure compensation indicator
13 ISO / Auto ISO indicator
14 ISO sensitivity
15 Exposures remaining / buffer / exp. value
16 Thousands indicator
17 Flash-ready indicator
Bron: http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page4.asp
Ja, nu vat ik hem
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 12:09 ]
Afgelopen donderdag besteld bij Camera.nl incl. de 18-70 kitlens. Ze waren niet de allergoedkoopste, maar de goedkoopste shop had een levertijd van 5 werkdagen, de daaropvolgende had een Duitstalige handleiding erbij zitten. Ik betaal dan liever een paar €€ meer om 'm binnen 24 uur in huis te hebben met Nederlandstalige handleiding. Ook een Lowepro Slingshot 200aw erbij besteld (bij kamera-express) een ontzettend handig systeem (voor mij in ieder geval). Alles wat ik heb kan er in en nog ruimte over voor nog een lens of wat ander spul.
Gisteren liep/fietste ik dus al om 6:30 in het bos, op de hei. Schitterend weer, opkomende zon, hertjes/wilde paarden/gevaarlijk uitziende koebeesten, hardstikke mooi.
Maar is dus wel weer even wennen zeg, na jarenlang hoofdzakelijk met compactcamera's gewerkt te hebben maar langzaam kwam het 'reflex' gevoel weer boven.
Al met al, ontzettend fijn toestel waar ik nog jarenlang plezier van zal hebben.
Oh ja, iemand ervaring met de MB-D80 ? Kost nu zo'n €100 en zou ik er nog wel bij willen hebben.
past je camera een beetje in die slingshot 200? ben zelf ook nog op zoek naar een nieuwe camera tas, heb er nu 1 van crumpler. maar met een 18-135 lens erop heb ik prakties geen ruimte meer.
heb wel een tijdje de slingshot aw300 op het oog, maar misschien is die te groot voor een d80 met 2 lenzen en een flitser?
Ik heb de mb-d80 al een tijd in gebruik een zeker een must als je vaak verticale foto's maakt.Wobcat schreef op zondag 13 april 2008 @ 10:46:
Oh ja, iemand ervaring met de MB-D80 ? Kost nu zo'n €100 en zou ik er nog wel bij willen hebben.
Verder als je wat grotere handen hebt houd die lekker vast.
De instel knoppen zijn erg handig en de ontspanknop werkt erg fijn.
Mis helaas nog men 4-weg knop op de grip > die zit nu nogal ver weg als je verticaal een foto maakt.
[ Voor 6% gewijzigd door Vassie18 op 15-04-2008 08:05 ]
En voor wat betreft de lowepro slingshot, hier wat foto's van tas met inhoud, D80 + 18-70 met zonnekap en nog 3 losse lenzen (100mm macro / 70-200mm zoom / 24mm) en dus nog ruimte over voor nog een lens.

Verwijderd
Dus een Sigma 70-210 1: 4-5.6, niet een van de meest lichtsterke, maar een prettig lensje. Geen flauw idee wat ik er destijds voor betaald heb, zal zo'n jaar of 13/14 geleden zijn dat ik 'm kocht.
Verwijderd
Edit: plaatje weer weg, niet helemaal overtuigd dat dat inderdaad de betreffende lens was
[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 17-04-2008 11:37 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Deze lens is in 70mm stand 100mm lang(hoog) en in 210mm stand 133mm lang(hoog), dit is incl. lenskap voor/achter.
In de tas past een camera met bevestigd objectief van max. 21 cm totaal lengte (cam+lens)
Qua hoogte kom je op zo'n 15cm, deze maten zonder proppen, met wat gefrot krijg je er vast wel 1 a 2 cm extra bij, maar dan zit alles strak.
Verwijderd
Niet erg dacht ik, dan maar gewoon via windows explorer. Ctrl+A, del. Ja... zeg ik toch, weg met die zooi.
Windows: Sorry, maar schijf is tegen schrijven beveiligd.
WTF???? Ik heb die foto's er toch opgezet met mijn camera?
Camera pakken: Format dat ding... en hopla, foto's er van af.
Wie is er nu gek?
Goed, voor de volledigheid: Het schuifje op de SD kaart staat "boven aan", terwijl het woordje "lock" onder aan staat. Lijkt me dus goed.
Mijn D80 heb ik een tijdje geleden geflashed. Volgens mij zit ik nu dus op de nieuwste firmware.
Daarvoor had ik dit probleem volgens mij niet.
Windows: XP SP 2.
Iemand enig idee? Zijn er meer mensen met dit "probleem"?
(en ja, ik voel me nu dus echt een complete NOOB)
Comp opnieuw opstarten, kaartje erin, verkenner: format geheugen kaart
Als dat wel werkt
Verwijderd
Ahaa.Wobcat schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:53:
lol, sorry voor de verwarring...
Deze lens is in 70mm stand 100mm lang(hoog) en in 210mm stand 133mm lang(hoog), dit is incl. lenskap voor/achter.
In de tas past een camera met bevestigd objectief van max. 21 cm totaal lengte (cam+lens)
Qua hoogte kom je op zo'n 15cm, deze maten zonder proppen, met wat gefrot krijg je er vast wel 1 a 2 cm extra bij, maar dan zit alles strak.
De 70-200 VR is iets van 21,5 cm ongeacht de zoom instelling.
Verwijderd
Dat was ook mijn gok, ik heb dit soort gedrag ook wel eens gezien en toen was er een stukje software dat de boel blokkeerde.Nomad schreef op maandag 21 april 2008 @ 10:55:
Maar misschien was de errormelding wat slecht en is het niet zozeer dat hij beveiligd was tegen schrijven/weggooien, maar had een programma gewoon de data nog in gebruik.
Verwijderd
Maar ach, dan maar in de camera formateren. Werkt ook. Beetje vreemd, maar ach.
Verwijderd
Hoe zou dit niet superscherpe beeld kunnen? Lens kapot of toch de combinatie D80 met deze AF lens?
Waarom koop je een 14-24/2.8 ipv. een 12-24/4 voor een D80? Die 12-24/4 scheelt je 500 euro, is een heel stuk lichter mee te nemen, heeft een groter bereik (2mm is erg veel bij zo'n groothoek), is ook erg scherp en er kunnen wel filters op. Enige echte voordeel van de 14-24/2.8 is de diafragma van F/2.8, maar bij zo'n UWA is dat niet imo niet heel erg van belang.Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:08:
Als ik de nieuwe Nikkor 14-24 op de D80 zet krijg ik niet heel scherpe foto's. Ik lees hier dat de 14-24 ook met de D80 zou moeten werken: http://www.dpreview.com/n...ikonafs14-24-70lenses.asp
Hoe zou dit niet superscherpe beeld kunnen? Lens kapot of toch de combinatie D80 met deze AF lens?
Op een FF camera als een Nikon D3 is die 14-24 echt geweldig, maar op crop zou ik toch eerder voor een 12-24 kiezen, tenzij je later voor een FF camera wil gaan.
Maar ik ben gewoon benieuwd...
Met wat geluk zit de opvolger voor de D80 eraan te komen.Apr 19--Current rumors out of Japan have Nikon introducing the D90, D3x, plus lenses, in the second week of June. I'm tightening my D90 (or whatever they decide to call it) prediction date to between May 12th and June 16th.
Verwijderd
Die komt er sowieso wel (een keer) aanFLuKee schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:42:
Met wat geluk zit de opvolger voor de D80 eraan te komen.
48-72 uur van te voren kan je een serieus lek op fredmiranda.com verwachten.
Verwijderd
Reden voor de koop van de 14-24 was dat deze perfect is voor de D3 die ik nog een keer wil aanschaffen in de toekomst. Omdat het in theorie mogelijk zou zijn de 14-24 ook voor de D80 te gebruiken leek het me wel handig nu vast voor deze lens te gaan. Inmiddels heb ik de 14-24 weer ingeruild. Zonde om zo'n dure lens te hebben als ie niet goed scherp plaatjes maakt. De 12-24 vind ik ook niet extreem goed trouwens. Sowieso moet ik zeggen dat ik vaste lenzen over het algemeen een beter resultaat vindt geven dan zoomlenzen.-DG- schreef op woensdag 23 april 2008 @ 10:58:
[...]
Waarom koop je een 14-24/2.8 ipv. een 12-24/4 voor een D80? Die 12-24/4 scheelt je 500 euro, is een heel stuk lichter mee te nemen, heeft een groter bereik (2mm is erg veel bij zo'n groothoek), is ook erg scherp en er kunnen wel filters op. Enige echte voordeel van de 14-24/2.8 is de diafragma van F/2.8, maar bij zo'n UWA is dat niet imo niet heel erg van belang.
Op een FF camera als een Nikon D3 is die 14-24 echt geweldig, maar op crop zou ik toch eerder voor een 12-24 kiezen, tenzij je later voor een FF camera wil gaan.
Maar ik ben gewoon benieuwd...
Zoomlenzen zijn soms wel eens makkelijk maar dan vooral voor vakantiefotografie en professioneel als het voorwerp dat je wilt fotograferen zich steeds snel op wisselende afstanden bevindt.

[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 27-04-2008 15:15 ]