• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Jigs schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:16:
Weet iemand nog een leuke niet nikon lens met ook een beetje een leuke prijs die op de Nikon past?
Ik zeg: Sigma 70-300MM F4-5,6 APO MACRO SUPER II. 8)

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zeker een leuke lens voor niet al te veel geld, een van de toppers in de klasse :)

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo allemaal.
Bedankt voor de reactie's.
Ik heb zelf een AF 18-210 (uit mijn hoofd gezegd) van Nikkon. Dit is niet een hele recente lens. Wat mij met deze lens opviel is dat hij voor een vliegtuig niet snel genoeg focused en regelmatig nogal eens moeite heeft met focussen.
Ik heb zelf ook een beetje rond gekeken. Onder andere bij Tamron.
Heeft iemand Ervaring met luchtvaartfotografie met deze lens?

Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di Nikon/Fuj

Anoniem: 176826

Eigenlijk natuurlijk een vraag voor het nikon mount topic, maar goed.

Voor ongeveer 200 euro de sigma APO 70-300: pricewatch: Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG Macro (ø58mm)
(Marktplaats prijs ongeveer 150 euro)

Tja, of wellicht de Tokina 80-200 voor ongeveer 500 euro, maar dan heb je nog wel een TC nodig.
pricewatch: Tokina AT-X 828 AF PRO 80-200mm f/2.8 (ø77mm)
Hmm, Kamera-express had die voor ongeveer 500 euro.
Op marktplaats zie je ze niet vaak.
TC's tja.... die zijn er in veel verschillende prijzen en prijsklasses. Jammer dat je alleen de nikon's ziet op marktplaats en dan nog vaak voor ruim 300 euro.

Het ligt dus een beetje aan je budget.

• Jigs
neographikal schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 08:54:
Zeker een leuke lens voor niet al te veel geld, een van de toppers in de klasse :)
Ik zag in een review van die Sigma 70-300MM F4-5,6 APO MACRO SUPER II. Dat een nadeel van die lens is dat de AF nogal traag is. Of lijkt dat zo?

• Nomad
  • Laatst online: 25-06 12:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik heb de lens, de focus is niet zo snel. Wanneer je focus al ogeveer goed ligt, dus wanneer je bijvoorbeeld objecten schiet die consequent meer dan 10 meter ver weg liggen, dan zal je focus lekker snel zijn, omdat hij er al bijna ia (van 10meter focus naar onneindig is maar een klein stapje). Moet hij het hele bereik langs, dus gaat hij hunten, dan duurt het wel wat langer. De lens heeft een lange slag, waardoor een hele slag wel een kleine seconde duurt, maar zoals ik zei, dat gebeurt niet zo vaak, zeker overdag niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Jigs
nomad85 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:34:
ik heb de lens, de focus is niet zo snel. Wanneer je focus al ogeveer goed ligt, dus wanneer je bijvoorbeeld objecten schiet die consequent meer dan 10 meter ver weg liggen, dan zal je focus lekker snel zijn, omdat hij er al bijna ia (van 10meter focus naar onneindig is maar een klein stapje). Moet hij het hele bereik langs, dus gaat hij hunten, dan duurt het wel wat langer. De lens heeft een lange slag, waardoor een hele slag wel een kleine seconde duurt, maar zoals ik zei, dat gebeurt niet zo vaak, zeker overdag niet.
Mag ik vragen waarvoor jij hem gebruikt?
Ben je er tevreden over?

• neographikal
  • Niet online
Jigs schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 09:41:
[...]

Ik zag in een review van die Sigma 70-300MM F4-5,6 APO MACRO SUPER II. Dat een nadeel van die lens is dat de AF nogal traag is. Of lijkt dat zo?
Hij is vrij traag, maar let ook op wat je betaalt. Dat je dan niet de AF-prestaties van een 70-200VR haalt, tja :)

Ik gebruik het kreng (de sigma 70-300 APO) voor alles wat ver weg is. Vrouwlief op een rotswand, dieren, galoperende paarden op het strand, honden die door het bos rennen, noem maar op.

Kijkend naar wat ik er voor betaald heb zeg ik dan: value for money is te gek.

Ik heb er al heel wat zweefvliegtuigen mee geschoten. Wat Nomad95 zegt is inderdaad helemaal waar. Als je onderwerp maar tussen de zeg 8 meter en oneindig zit, heb je nergens last van, de focus is dan gewoon snel. Daar zal een HSM of USM of SWM echt niet veel maar aan verbeteren.
Spring je van 1 meter naar oneindig.... tja, dan duurt het even.

Wil je maximaal zeg maar 250 euro uitgeven voor een telelens, dan zou ik niet weten wat je beter kunt kopen. Er is gewoon geen alternatief, ook niet als je tweedehands gaat kijken, in die prijsklasse dat wel een scherpstelmotor in de lens heeft zitten.
Oh, wacht, de 55-200 natuurlijk, maar ehh dan kom je niet aan 300 mm.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Jigs schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:36:
[...]

Ben je er tevreden over?
Ik gebruik hem niet zoveel eigenlijk, vroeger deed ik er wel wat macro-achtige dingen mee, maar nu heb ik een macro lens. Vogeltjes en portretten eigenlijk, maar beiden doe ik heel weinig. Vlinders en libellen deed ik wel veel met deze lens, voor macro dingen dus goed geschikt. Heb er nooit vliegtuigen mee gespot of zo....wat trouwens wel goed is om te onthouden is dat de lens gebruikt maakt van de focusmotor van je body, de D80 heeft een goede motor daarvoor, dus focus zal sneller zijn dan op mijn D50.

• B___MAN
Jigs schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:36:
[...]
Ben je er tevreden over?
<offtopic mode on>

Ik heb de Sigma 70-300MM F4-5,6 APO MACRO SUPER II gebruikt voor het spotten... lekker lensje, aardig scherp.
Focus gaat op de bodymotor en is inderdaad niet echt snel maar zeker werkbaar.

Hier wat foto's gemaakt met dat lensje.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~beertjem/forum/sig6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~beertjem/forum/sig4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~beertjem/forum/sig7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~beertjem/forum/sig8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~beertjem/forum/sig5.jpg

<offtopic mode off>

[ Voor 23% gewijzigd door B___MAN op 16-02-2007 14:12 ]

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Rudedadude schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:48:
[...]

Ik heb deze ook. Alle (behalve de eerste) foto's van mijn serie [testcase] Londen, wisseling van de wacht zijn hier bijvoorbeeld mee geschoten. Ik vind ongeveer hetzelfde als wat avdl72 zegt: best een leuke lens voor het geld, tot 200 mm iets afgestopt zelfs behoorlijk scherp. In combinatie met de D80 geeneens zo heel erg langzaam door de snelle schroevedraaier van de D80.
Jou testcase gaf destijds voor mij ook de doorslag om voor deze Tamron te kiezen ;)
Dus nog bedankt voor die post _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

puike fotos zeg.. welke lens ook alweer? edit:eeuh laat maar een tamron 70-300 zie ik..

[ Voor 37% gewijzigd door henkleerssen op 16-02-2007 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_b
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11-2023
Ik ga een D80 kopen, die keuze staat al vast. Maar nu heb ik nog 2 lensen liggen van mijn F50, een Nikkor 35-80 4-5.6 en een Sigma UC Zoom 70-210 4-5.6 (ik heb ook nog een Nikkor 500mm)
En nou is mijn vraag: welke kit lens kan ik het beste bij de D80 kiezen? Ik wil wel groothoek, dus een 18-55 of 17-??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Een 17-... komt overeen met 26mm in 'oude' maten (35mm equivalent), deze lens zal dus wijder zijn dan je gewend bent.
Zowel bij Nikon als bij Tamron en Sigma kun je voor diverse lenzen in deze categorie terecht, met zeer uiteenlopende prijzen. Een budgetindicatie is dus welkom, maar beter nog: stel je vraag eens hier!

Aangezien de D80 als kit verkocht wordt met de veel geprezen 18-70 van Nikon, zou ik ook eens nadenken over die kit.

Ja, het bereik gaat wel over de 3 keer heen, maar qua build en lichtsterkte en bereik wint die lens het ruim van de 18-55. De vraag is dan natuurlijk wel wat je vind van het prijsverschil. (18-55 ~ 100 euro dacht ik. 18-70 ~ 300 euro.)

Met de 18-70 en je 80-210 heb je dan gelijk een heel groot bereik al afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 22:09
Wat is de D80 + 18-70 kit lens slecht leverbaar zeg! Heb hem nu ruim een week in bestelling staan en ze kunnen niet vertellen wanneer deze dus binnen komt. Als ik andere webshops af ga is deze kit ook overal uitverkocht en op bestelling... schiet weer lekker op.

Heb ik eindelijk m'n keuze gemaakt is het ding nergens te krijgen :)

Ja optie is om langs de plaatselijke mediamarkt te gaan maar daar betaal je € 100,- meer voor de cam. Afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 20:28
De plaatselijke Maediamarkt (Den Haag) heeft nu wel de D80 met 18-135 lens voor 999,-
Maar ik kan me voorstellen dat je liever de 18-70 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Ik vraag me af of de D80 licht meet (geen matrix meting) bij mijn oude Nikkor MF AI(S) lenzen..De d200 kan dat wel (schijnt zelfs dat die herkent welke MF lens je erop schroeft.. kan me dat haast niet voorstellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181923

bluek schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:56:
De plaatselijke Maediamarkt (Den Haag) heeft nu wel de D80 met 18-135 lens voor 999,-
Maar ik kan me voorstellen dat je liever de 18-70 hebt.
Waarom???? Waarom kan ik als leek niet begrijpen dat iemand veel liever een 18-70 kan hebben als een 18-135? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 18:24
Anoniem: 181923 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:01:
[...]

Waarom???? Waarom kan ik als leek niet begrijpen dat iemand veel liever een 18-70 kan hebben als een 18-135? :+
Omdat je een dSLR koopt en daarbij een zekere kwaliteitsverwachting hebt, en de ene lens die verwachting beter invult dan de andere :)

oftewel, de ene lens is 'beter' dan de andere of heeft de tekortkomingen op een vlak liggen die veel mensen hier minder onoverkomelijk vinden dan andere factoren.

Bij dat soort factoren moet je trouwens niet alleen denken aan scherpte, maar ook aan dingen als lichtsterkte, vervormingen, vignettering, bokeh, contrast, kleur en niet-optische factoren als bouwkwaliteit en focus-snelheid.

Een lens kan rágscherp zijn, maar als hij flutbokeh en slecht contrast levert wil ineens niemand hem meer.

[ Voor 41% gewijzigd door Henk op 28-02-2007 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181923 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:01:
Sorry voor de inkopper, maar het antwoord is: omdat je een leek bent.
(Zoals gezegd sorry, het is niet aardig om het zo te brengen.)

Laat ik het bericht van RedXrad nog een beetje verder uitwerken.

Alle lenzen zijn van glas (of kunsstof) gemaakt, maar niet al het glas (zoals we lenzen vaak oneerbiedig noemen) is gelijk.

De ene lens is wat scherper, de andere heeft wat meer vertekening, de ene lens is lichtsterker, de andere lens heeft een focusmotor in de lens, en zo verder.

De algemene consensus is dat de kwaliteit van de 18-135 mm lens die als kitlens bij de D80 wordt verkocht kwalitatief een stuk minder goed is dan de 18-70 mm lens, die ook als kitlens bij de D80 wordt aangeboden.

De 18-135 is daarnaast ook nog eens best een stuk duurder.

Dat wil overigens niet zeggen dat je met de 18-135 geen mooie foto's kan maken.
Wees trots op de foto's die je maakt, niet op de spullen die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

henkleerssen schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:19:
Ik vraag me af of de D80 licht meet (geen matrix meting) bij mijn oude Nikkor MF AI(S) lenzen..De d200 kan dat wel (schijnt zelfs dat die herkent welke MF lens je erop schroeft.. kan me dat haast niet voorstellen).
niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Kijk maar wat NIKON ervan zegt:

"3D-Color Matrix Metering II with 420-pixel RGB sensor delivers consistent and dependable automatic exposure for ideal results in most lighting conditions "

http://nikonimaging.com/g...ts/digitalcamera/slr/d80/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Jigs schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 15:43:
[...]

Kijk maar wat NIKON ervan zegt:

"3D-Color Matrix Metering II with 420-pixel RGB sensor delivers consistent and dependable automatic exposure for ideal results in most lighting conditions "

http://nikonimaging.com/g...ts/digitalcamera/slr/d80/
eeuh .. dat beantwoord mijn vraag niet..
In diezelfde link die je geeft staat ook "The D80 supports more than 43 AF Nikkor lenses in addition to the growing family of DX Nikkor lenses" en ondersteund MF dus niet? Evenmin een antwoord op mijn vraag.. Iemand gebruikerservaring met D80 en MF lenzen?

Edit: bij dpreview bij de d200 onder "Lens compatibility" (http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/) ondersteund wel meting voor deze lenzen (AI-,AI-S enzo).. zie ik dus niet terug komen bij de D80... dussum deze ondersteund geen lichtmeting?

[ Voor 15% gewijzigd door henkleerssen op 01-03-2007 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
henkleerssen schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 15:57:
[...]
zie ik dus niet terug komen bij de D80... dussum deze ondersteund geen lichtmeting?
Volgens mij niet nee... daarvoor heb je een D200 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Beertjeman schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:17:
[...]

Volgens mij niet nee... daarvoor heb je een D200 nodig.
wat ik echt heel stom vind, in een 350d (en alle camera's daarboven) van canon zit het wel. Zet je een ais lens op een 350d met een tussenring voor nikon-canon heb je wel lichtmeting, zet je hem op een D80 dan heb je geen lichtmeting.....breekt miin klomp een beetje van :S

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 01-03-2007 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Dom eigenlijk..Zou toch wel een heel belangrijke reden zijn geweest de D80 boven de D200 te prefereren.. maar nu nog ff doorsparen voor de d200..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:16

Rudedadude

Maybe we were born to run

En daarmee doe je dan precies wat Nikon graag wil, denk ik :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binnenkort komt er ook een Nikon D40X met 10,2MP lens.
http://www.letsgodigital....nikon/d40x/nikond40x.html

Wordt dit dan de concurrent voor de Canon EOS400D?

"The Nikon D40x has been made according to a concept that has proved itself within a very short space of time. A digital SLR camera with the emphasis on user-friendliness which takes an extremely simple approach to digital photograph, something that used to be too technical for a lot of people. This simple approach plus the intelligent software has made high quality photography possible in a simple way. The Nikon D40x is handily compact, without losing its stability. It is perfect for taking along somewhere quickly and is ideal for day trips and holidays. I think that Nikon has come up with an extremely strong and convincing concept and I can imagine that we are looking at yet another success after the D80, D200 and D40.

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 181923 op 06-03-2007 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23434

Ik heb een vraag:

Ik probeer met de 'bloem-stand' een foto te maken van een orchidee. Nu is het zo dat de camera niet zelf scherpstelt. Richt ik de camera op iets wat verder weg is dan stelt deze wel zelf scherp. Wat doe ik verkeerd?

Ik ben nog maar een beginneling met fotografie, maar ga toch stukje bij beetje vooruit vind ik zelf.

Ik gebruik een Nikon D80 met de daarbijbehorende kit-lens 18-135. Volgens sommigen is dit niet de allerbeste lens, maar om alles te leren en voor hobby-fotografie lijkt mij deze voorlopig prima. Later kan ik altijd nog verder kijken naar een andere lens (lenzen).

Wie heeft er antwoord op mijn vraag? Het is ongetwijfeld simpel, maar ik snap het even niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 14:09
Tip: Kijk eens even naar de minimale focusafstand van je lens. Staat vast op het internet en in het boekje van je lens :)

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6G IF-ED specificaties
• Brandpuntsafstand: 18-135 mm (kleinbeeld equivalent van 27-202,5 mm)
• Maximaal diafragma: f/3.5-5.6
• Minimaal diafragma: f/22-38
• Constructie: 15 elementen in 13 groepen (één ED glas-, twee asferische lenselementen)
• Beeldhoek: 76° - 12°
• Kortste scherpstelstand: 0,45 m
• Filtermaat: 67 mm
• Afmetingen (circa): 73,5 x 86,5 mm
• Gewicht (circa): 385 g

Dus vanaf 45 cm afstand kan je lens scherpstellen.

[ Voor 69% gewijzigd door nadroJ op 09-03-2007 17:27 ]

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 23434 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 17:23:
Ik heb een vraag:

Ik probeer met de 'bloem-stand' een foto te maken van een orchidee. Nu is het zo dat de camera niet zelf scherpstelt. Richt ik de camera op iets wat verder weg is dan stelt deze wel zelf scherp. Wat doe ik verkeerd?

Ik ben nog maar een beginneling met fotografie, maar ga toch stukje bij beetje vooruit vind ik zelf.

Ik gebruik een Nikon D80 met de daarbijbehorende kit-lens 18-135. Volgens sommigen is dit niet de allerbeste lens, maar om alles te leren en voor hobby-fotografie lijkt mij deze voorlopig prima. Later kan ik altijd nog verder kijken naar een andere lens (lenzen).

Wie heeft er antwoord op mijn vraag? Het is ongetwijfeld simpel, maar ik snap het even niet.....
Omdat je de camera te dicht op de bloem houdt misschien? Volgens de specs moet ie minstens 45 centimeter van het onderwerp verwijderd zijn om scherp te kunnen stellen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Het lijkt me dat je een foto probeert te maken van iets dat dichterbij is dan de minimumafstand die de lens aankan. Kijk maar op je lens, waarschijnlijk zit het gedeelte dat de focus-afstand aangeeft helemaal aan het uiteinde.

Het is dus ook niet zo dat de camera een macro-modus heeft, het zijn de lenzen die dat hebben. De 18-135 heeft dat blijkbaar niet, zoek maar na wat de minimum scherpstelafstand is van de lens.

edit: Ik dacht nog, ik ben vast niet de enige die reageert -O-

edit2: maar tenminste wel eerder dan RedXraD *O*

[ Voor 12% gewijzigd door Rudedadude op 09-03-2007 17:29 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik heb een vraag:

Heel simpel, je wil dichterbij focussen dan je lens kan. De minimale focusafstand van de 18-135 is 45cm, wat betekent dat een onderwerp minimaal 45cm van je sensor verwijderd moet zijn (markering waar de sensor zit staat op de body). Je maximale vergrotingsfactor behaal je op 135mm, wat je dus moet doen is zo ver mogelijk 'inzoomen' en vervolgens zo dicht bij mogelijk gaan.

Wil je een lens waarmee je dichterbij kan dan moet je gaan zoeken naar een échte macrolens.

edit: damn you RD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
Ik heb een vraag:

waarschijnlijk houdt je de camera te dicht bij je onderwerp, zodat de lens niet kan focussen.Doe eens een paar stappen achteruit, of koop een macrolens ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23434

Super! Men... wat een reacties :P Allemaal bedankt. Ik ga weer verder fotograferen!

_/-\o_

was overigens best wel een domme vraag :z

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 23434 op 09-03-2007 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Res-q schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:52:
ISO niet in de zoeker vind ik wel een gemis hoor.
De ISO kun je wel in de zoeker laten zien... d.m.v de functieknop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Body + 18-70 mm €1115
Body + 18-135mm €1165

Waarom zon klein verschil (€50), terwijl die 135mm een stuk meer 'tele' bereik heeft. Die 18-135mm heeft geen VR (stabilisatie) maar heeft die 18-70 dat wel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Siparti schreef op zondag 11 maart 2007 @ 12:16:
Body + 18-70 mm €1115
Body + 18-135mm €1165

Waarom zon klein verschil (€50), terwijl die 135mm een stuk meer 'tele' bereik heeft. Die 18-135mm heeft geen VR (stabilisatie) maar heeft die 18-70 dat wel dan?
Hey dat ik een paar dagen geleden ook al gevraagd en de heren hier hadden al een antwoord op gegeven. Dus gewoon even naar boven scrollen en lezen aub. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 24-06 23:13
Siparti schreef op zondag 11 maart 2007 @ 12:16:
Body + 18-70 mm €1115
Body + 18-135mm €1165

Meer is niet altijd beter. :z

De 18-70 is optisch een beter objectief, ik zou daarvoor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
bluek schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:56:
De kit met 18-70 is goedkoper toch, over het algemeen? Ik zie in de pricewatch de 18-135 voor € 1.056,46 en de 18-70 voor € 1.084,95.
Wat kost die 18-70 kit dan bij de Mediamarkt bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:10

servies

Veni Vidi Servici

-DG- schreef op zondag 11 maart 2007 @ 12:49:
[...]

Meer is niet altijd beter. :z

De 18-70 is optisch een beter objectief, ik zou daarvoor gaan.
Het grote probleem van deze kit is op het ogenblik de verkrijgbaarheid... die is bijna (misschien zelfs helemaal) nihil... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even snel de pricewatch ingedoken en inderdaad, de eerste paar hebben de kit met 18-70 niet op voorraad.

(Andere optie is dan natuurlijk de D80 body kopen en bijvoorbeeld op marktplaats een 18-70 scoren....)

Maar kijk eens aan:
http://www.verkoop.net/index.php?mod=201&art=NID801870

Overigens zie ik dat de D80 in alle gevallen (ook met 18-135) best slecht leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Er is een ruim aanbod van 18-70s met weinig kilometers op de teller. Hou er wel rekening mee dat ze makkelijk 180-220 euro doen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Wat is een goede prijs van een 18-70 dan, tweede hands?
Bij digicamshop.nl zie ik dit (nieuwprijs):
Nikon AF-S DX 18-70mm f/3,5-4,5G ED € 339,-

Stel, op Mplaats tref ik er een in goede staat zonder krassen? Wat zou een redelijke prijs zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

220 of 230 euro is geen slechte deal, erg goede lens die helaas wat duurder is geworden. Maar nog steeds erg goed presteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-06 16:42

Res-q

Redder in nood?

Er staat er nu 1 voor €170 op DPZ :)

[ Voor 72% gewijzigd door Res-q op 13-03-2007 19:25 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de mijne (na lang zoeken en snel reageren) van marktplaats voor 175 euro. Een normale prijs voor een 18-70 op marktplaats is 200 euro of net ietsje meer. Er zijn soms echter ook gekken die op marktplaats 350 neertellen voor deze lens. (of in ieder geval dat bod doen.)

Kortom stel voor jezelf een prijs en neem de tijd om maximaal die prijs te betalen. (Hoe lager je prijs, hoe meer tijd je kwijt bent op marktplaats natuurlijk.)

De body (zonder lens) kost je ongeveer 850 euro. Met 200 euro voor de lens uit het tweedehands circuit ben je dan net zo duur uit. Als ik de gehele set nieuw voor die prijs kan krijgen, doe ik het ook.

Ik heb de lens tweedehands gekocht, omdat ik in eerste instantie de kitlens van de D50 wilde blijven gebruiken. Echter nadat ik de lenzencollectie van schoonpapa had doorgeworsteld, kwam ik er achter dat we samen toch twee 18 mm lenzen nodig hadden. Toen ben ik op zoek gegaan naar of een 18-55 of een 18-70. De 18-55 wilde ik max 75 euro voor betalen. Tja, de 18-70 lukte sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volumius
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 14:31
Zijn er hier veel D80 gebruikers die er last van hebben dat er zwarte puntjes en veel stof op de zoeker te zien is? Ik had met mijn D80 namelijk dat er heel snel stof achter de zoeker en ook zwarte puntjes hier en daar te zien waren. Ook kwam er vrij snel stof op mijn sensor terwijl ik hem nog niet zo lang had en hem weinig gebruikte. Zijn die D80 body's van binnen wel goed afgedicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Volumius schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:33:
Zijn er hier veel D80 gebruikers die er last van hebben dat er zwarte puntjes en veel stof op de zoeker te zien is? Ik had met mijn D80 namelijk dat er heel snel stof achter de zoeker en ook zwarte puntjes hier en daar te zien waren. Ook kwam er vrij snel stof op mijn sensor terwijl ik hem nog niet zo lang had en hem weinig gebruikte. Zijn die D80 body's van binnen wel goed afgedicht?
Hoi Volumius. Jouw probleem klinkt mij niet bekend in de oren. Ik weet wel dat ik eens bij Camex was dat ze me daar zeiden dat het goed is om de spiegel preventief regelmatig schoon te maken. Ze kunnen je daar ook laten zien hoe je dat eenvoudig zelf kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Jigs schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:51:
[...]

Hoi Volumius. Jouw probleem klinkt mij niet bekend in de oren. Ik weet wel dat ik eens bij Camex was dat ze me daar zeiden dat het goed is om de spiegel preventief regelmatig schoon te maken. Ze kunnen je daar ook laten zien hoe je dat eenvoudig zelf kunt doen.
Ook bij geen enkel probleem met stof/vuil, terwijl ik toch vaak van objectief wissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Laatst online: 11-03 13:34

Bluppy2

Hip!

Nog een leuk artikel over anti-dust systemen op concurrerende camera’s :
http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

De conclusie? Alleen het systeem op de Olympus cams.. Op de camera's van Canon, maar vooral van Sony en Pentax is het puur een verkooptruc, want het blijkt nauwelijks te werken.

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook ik wissel regelmatig van lens. Ik neem de camera overal mee naar toe (stoffige plekken als manege's bijvoorbeeld).
Pas nog een uur in de binnenbak staan fotograferen ook.

Nog geen stof ontdekt, wel een stofje op de lens van mijn schoonvader 8)

Kortom, ik heb het probleem dat Voluminus nog niet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Nog geen stof ontdekt, wel een stofje op de lens van mijn schoonvader
ooglens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een klein half jaar de D80. Hierbij gebruik ik de kitlens 18-135. Sinds kort heb ik het gevoel dat de camera niet helemaal lekker meer loopt maar voordat ik Nikon ermee lastig wil vallen wil ik het eerst aan jullie voorleggen.
Het gaat om het volgende. Het gebeurt als ik de camera bijvoorbeeld om M zet met de flitser aan. Ik druk de sluiter half in. Als ik de ontspanknop half indruk en ik de twee piepjes achter elkaar hoor druk ik verder. Het duurt erg lang voordat de foto genomen wordt. Volgnes mij wel bijna een seconde (als niet meer). Dit is volgens mij langer dan het was.
Het viel me ook op dat ik bij M de sluitertijd maximaal op 1/200 kan zetten.

Doe ik nu iets fout of is er echt iets mis met mijn camera??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die 1/200 kan er mee te maken hebben dat dit de snelste flitser synchronisatietijd van de D80 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Kan het niet zo zijn dat je toevallig ergens in een menu iets geselecteerd hebt dat dit kan veroorzaken? Heb je bijvoorbeeld de optie spiegel voorontspannen op on staan? Dat 'vertraagt' de camera 0,4 seconde. Heeft het verder bijvoorbeeld een directe relatie met je flitser?

[ Voor 2% gewijzigd door Rudedadude op 26-03-2007 22:22 . Reden: taaltechnische verbetering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106947

ik heb hier totaal geen last va, zowel mijn d80 ingebouwde flits alswel de sb-600 hebben beide geen vertraging. Het klopt ook bij mij dat je maximaal 1/200 kan schieten als je met flitser fotograveert. waar dat is weet ik niet, je moet technisch gezien totch best sneller kunnen afdrukken, ookal doet de flitser 1/200 erover. Maar ik heb ook geen behoefte aan een snellere sluitingstijd met flits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106947

Rudedadude schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:12:
Kan het niet zo zijn dat je toevallig ergens in een menu iets geselecteerd hebt dat dit kan veroorzaken? Heb je bijvoorbeeld de optie spiegel voorontspannen niet op on staan? Dat vertraagt de camera 0,4 seconde. Heeft het verder bijvoorbeeld een directe relatie met je flitser?
hmm, bij mij doet de foto maken er in iedergeval trageren over om een foto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Rudedadude schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:12:
Kan het niet zo zijn dat je toevallig ergens in een menu iets geselecteerd hebt dat dit kan veroorzaken? Heb je bijvoorbeeld de optie spiegel voorontspannen op on staan? Dat 'vertraagt' de camera 0,4 seconde. Heeft het verder bijvoorbeeld een directe relatie met je flitser?
Die stond inderdaad uit. Ik heb hem nu weer aangezet maar dit haalt de vertraging niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Laatste firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Nee die heb ik bewust niet gedownload. Heb namelijk even naar de updates gekeken en toen kwam ik tot de conclusie dat het niet waarschijnlijk is dat dit het probleem gaat verhelpen.

Zie:
http://tweakers.net/meuktracker/14716/Nikon-D80-1.01.html
De elektronische analoge belichtingsaanduiding in de zoeker geeft aan of de helderheid van het onderwerp buiten het bereik van de belichtingsregeling valt. Dit is het geval als de ingebouwde flitser wordt opgeklapt in de belichtingsstand Geprogrammeerd automatisch (P), Sluitertijdvoorkeuze (S) of Diafragmavoorkeuze (A).
Het effect van bewerkingen die worden uitgevoerd als de optie Ruisonderdrukking in het opnamemenu is ingeschakeld, is verbeterd.
Als u foto's die al met een computer waren bewerkt, probeerde te bewerken met de opties in het retoucheermenu van de D80, liep de camera soms vast. Daarom kunnen foto's die met een computer zijn bewerkt, niet meer met de camera worden bewerkt.
Fouten in de Engelse, Poolse en Zweedse menu's zijn gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22:15

Arfman

Drome!

Nouja, het werkt nu ook niet, je kunt het altijd proberen. Scheelt misschien een reparatie.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Jigs schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:23:
[...]

Die stond inderdaad uit. Ik heb hem nu weer aangezet maar dit haalt de vertraging niet weg.
Hij 'moet' ook uit staan, als je nu foto's maakt zal je zoeker wat langer donker zijn (door de vooraf wegklappende spiegel.) Maar heeft het nu specifiek iets met de flitser te maken, of vindt het op meer momenten plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Ik heb eerst een D70 gehad en nu heb ik een D80.
Hebben jullie ervaring met het batterijverbruik op de D80?
Ik heb het idee dat de D80 meer van je accu eist dan een D70.

(ik gebruik op beide bodys lenzen met VR/OS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is de D80 met 18-70kitlens nog ergens in de aanbieding misschien? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Beertjeman: De d80 wordt algemeen beschouwt als een body die wat meer verbruikt. Gelukkig is er wel een heerlijke grip voor te koop :)

Dagi, is toch eigenlijk wel een behoorlijk vaste prijs op het moment, kijk even bij de grotere online jongen (konijn, kamera-express en digitalstreet enzo)..die prijzen zijn wel ongeveer de bodem prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
De D80 is ook wat minder een camera om echt mee te gaan stunden. De D40(x) en eventueel de 400D lenen zich daar op het moment toch een stuk beter voor, voor de leuke knalprijzen moet je toch nog wel ff geduld hebben denk ik. Zeker omdat de D80 meer een stap tussen de D70 en de D200 in is kwa features dan een echte opvolger van de D70(s). En de D70(s) is nu pas echt uit de schappen aan het verdwijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Rudedadude schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:03:
[...]

Hij 'moet' ook uit staan, als je nu foto's maakt zal je zoeker wat langer donker zijn (door de vooraf wegklappende spiegel.) Maar heeft het nu specifiek iets met de flitser te maken, of vindt het op meer momenten plaats?
Ik heb de settings van de camera gereset en de voorontspanner op "uit" gezet. De eerste paar keer is hij razend snel. Als ik de ontspanner indruk dan wordt de foto meteen gemaakt. Vertraging is nauwelijks merkbaar. Maar naar verloop van tijd. Dus naar de vijfde of zesde foto wordt hij weer trager. Als ik hem half indruk en twee piepjes hoor, druk ik door. Dan kan ik soms wel wachten totdat ik een ons weeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

als je een heel traag kaartje erin hebt, kan het zijn dat hij dan nog aan het wegschrijven is, klinkt iig als een kaart probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Of eens proberen met een geheel opgeladen accu. Daar kan het ook nog aan liggen wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Niet online
Er is me iets opgevallen m.b.t. de D80 mét de 18-135 kitlens. Vooral hier en op de diverse nederlandse fora word de 18-135 bestempeld als niet zo'n beste lens. Ik werd bij aankoop door de verkoper bijna voor gek verklaard waarom ik niet op de D80 kit met de 18-70 lens kon wachten, tja dan had ik nu nog zitten wachten.
Als ik naar het buitenland kijk, Photozone.de en dergelijke sites, klinkt daar een totaal ander geluid.
Ik heb de lens dus zelf ook en ik vind hem erg scherp voor een kitlens, uiteraard zitten er wat haken en ogen aan maar dat heeft vrijwel iedere zoonlens met dat bereik. Ik lees ook dat juist de 18-70 kitlens behoorlijk wat issues heeft, maar welke consumer grade lens heeft die niet.
Hoe kan het toch zijn dat er zo'n groot opinie verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Ligt eraan wat je belangrijk vindt. De 18-135 is inderdaad redelijk scherp, maar als je een foto maakt van bv. een raster, ziet dat eruit als een golfslagbad. Het is maar waar je waarde aan hecht.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Tja, veel mensen zien 18-70 toch als een ideaal bereik, zeker omdat veel telelenzen vanaf zo'n 70 mm lopen. Dan heb je dus niet heel veel aan het 70-135. Wat ik verder over de 18-135 lees is idd dat de lens wel goed scherp is, dus tja, zo erg is het allemaal ook weer niet.

Ik ben er zelf ook zo een trouwens: ik heb van tevoren een aantal foto's met de 18-135 gemaakt en beoordeeld in de winkel en uiteindelijk ervoor gekozen om de 17-70 te nemen ipv de 18-135. Ik hou van groothoek en dat is qua vervorming een van de mindere kanten van de 18-135.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214956

Hoi! =)

Ik zit ook met een vrij populaire 'twijfelprobleem'
Namelijk: Nikon D80 of Canon 400D

Het maken van foto's vind ik erg leuk, maar het lukt allemaal niet zo geweldig met mijn simpele Canon PowerShot.Deze heb ik al zo'n 3 jaar in bezit, en het word nu wel tijd voor een échte camera.. alleen het maken van een keuze is erg moeilijk!

Ik weet niet waarom, maar het liefst zou ik de Nikon D80 willen. Op de een of andere manier spreekt een Nikon mij meer aan. Maar de redenen waarom ik enorm twijfel is het prijsverschil tussen deze twee.

Aangezien ik maar een studentje ben, heb ik niet zo gauw zo'n 1000 euro voor een camera. Dus het betalen in termijnen zou ideaal zijn! Dit kan momenteel alleen bij de Dixons (voor zover ik weet) En daar zijn de prijzen toch net ietsie duurder.

Canon 400D + 18-55 objectief verkrijgbaar voor: € 799,-
(of: Canon 400D + 18-55 objectief en Tamron 70-300 mm voor: € 949,-)

en de Nikon D80 body (+ gratis 2GB geheugenkaart) voor: €949,-
(of Nikon D80 + 18-70 mm objectief + Tamrac Explorer tas voor: €1.249,-)

Wat wel opvallend is dat je de Canon uitgebreid met lenzen kunt krijgen, en de Nikon alleen maar als body voor dezelfde prijs :/
De laatste keuze van €1.249 kan ik zoiezo al vergeten, want dat wordt dan een té duure hobby.

Wat ik graag zou willen fotograferen is bijv
- close-up foto's van bloemen, beestjes, ogen enz.
- Landschap foto's
- Portret foto's
- Concert foto's (Wat baalde ik toen die er zwaar mislukt uitkwamen met mijn powershot)
- Actie foto's
En gewoon van die leuke, kleurrijke, glamour / fashion foto's =)

Nu denk ik dat je de Nikon D80 body voor veel goedkoper kunt krijgen, via een website.
Maar is zoiets wel vertrouwbaar? En inclusief garantie? Ik heb namelijk geen ervaring met shoppen op het internet.
Misschien dat ik dan toch goedkoper uitkom met zo'n internetaanbieding, en dan nog een goede lens zoals bijv. een 70-300mm (van ongeveer 200 euro?) Het enigste nadeel is dat ik alles in 1x zou moeten betalen *zucht*

Ik wil trouwens ook even vermelden dat ik nauwelijks verstand heb van bijv. de lenzen en alle andere eigenschappen van zulke camera's.
Maar ik wil het wel graag leren. Ik ben in ieder geval wel een snelle leerling als het gaat om 'creativiteit'

De een zegt pak een Canon de ander gaat voor de Nikon.. Beide camera's hebben zo zijn voor én nadelen. Ik weet dus echt niet naar wie ik moet luisteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen, begin vast met sparen, en ga ondertussen op je gemak uitzoeken welke camera het beste bij je past en koop hem daarna in een keer. Afbetalen is gewoon een risico, dalijk houden na een paar maanden om wat voor reden dan ook je inkomsten op en dan zit je met die maandlasten.

En als je spaart kan je meteen de tijd nemen om eens goed te kijken welke camera voor jou het beste is. Ga een paar keer naar een foto zaak (maak evt. een afspraak) en probeer de verschillende mogelijkheden uitgebreid uit. Zo heb ik het ook gedaan en tot nu toe heb ik geen spijt van mijn keuze.

Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik de 400D totaal niet fijn in de hand vond liggen. En dan kan je wel zeggen: pak er dan een grip bij, maar dan kan je al bijna net zo goed een D80 kopen. Uiteindelijk ben ik toen voor de D40 gegaan. Die lag wel prettig in de hand, was toch redelijk compact en voor een beginner zeker goed genoeg.

Die tijd kan je ook meteen besteden aan het lezen van topics hier en allerlei andere info over fotografie in het algemeen en dSLR's in het bijzonder. Dat helpt je bij je keuze en je kunt na aanschaf meteen de theorie kennis in de praktijk brengen :)

Ow, misschien had je vraag trouwens beter in [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 4* gepast. Kijk daar in elk geval nog eens rond voor een boel tips en afwegingen die anderen gemaakt hebben :)

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 04-04-2007 19:03 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Orion84, bedankt voor je reactie! :)

Sparen gaat eerlijk gezegd niet zo makkelijk bij mij.. :$
Ik denk dat afbetalen toch wat handiger zou zijn, want je kunt namelijk ook eerst een groot gedeelte van het bedrag betalen, en daarna de rest in maximaal 10 maanden (moet lukken).

Ik zit al vrij lang met dit probleem..
Het zijn toch wel vergelijkbare camera's, waardoor het maken van een keuze zo moeilijk is :(
(Het is ook bijna zomer = mooi seizoen om foto's te maken :) Daarom heb ik een beetje haast.. :$)

Vandaag ben ik toevallig langs een winkel geweest, ik heb beide camera's in m'n hand gehad, en ik moet eerlijk zeggen dat ik nauwelijks een verschil merk/voel. De Nikon is net ietsie zwaarder, maar er zat dan ook een zware lens op.

Ik dacht trouwens dat ik misschien hulp zou kunnen krijgen met de vraag 'Nikon D80 body aanschaffen via internet + 70-300mm lens = Goedkoper dan aanbieding Dixons?' En daarbij wou ik effe m'n hele verhaal kwijt :P
Het spijt me als ik toch in de verkeerde topic zit :$ *gaat ook even verder kijken op het forum*

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 214956 op 04-04-2007 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
Ik dacht trouwens dat ik misschien hulp zou kunnen krijgen met de vraag 'Nikon D80 body aanschaffen via internet + 70-300mm lens = Goedkoper dan aanbieding Dixons?' En daarbij wou ik effe m'n hele verhaal kwijt :P
Het spijt me als ik toch in de verkeerde topic zit :$ *gaat ook even verder kijken op het forum*
Hou ff rekening mee dat de "lens" de kwaliteit van de foto bepaald!
Zoek eens op internet naar wat theorie over fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De lens vervult een enorm belangrijke rol, maar vlak de sensor en de engine ook niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Natuurlijk weet ik dat Neographical helemaal gelijk heeft, maar bedenk wel even het volgende: Waar komt iemand vandaan. Van een powershot....
Ik denk dat de Sigma 70-300 APO (Eventueel 2e hands van bijvoorbeeld marktplaats) een ideale telelens is voor N.T.
Echter daarnaast zal je zeker een lens vanaf zeg maar 18 mm willen.
De Nikon D80 + 18-70 is (zie PriceWatch) te krijgen voor zeg maar 1000 euro. Dat past dan alleen niet helemaal binnen het budget van N.T.

Ik zou overigens (gezien de kennis van N.T. en het budget) ook eens nadenken over de D40 of de D40X.
Tja, dan kan je natuurlijk roepen dat de D40 "maar" een 6mp camera is. Echter doordat je minder ruis hebt als bij een compact, is het met een 6mp camera best mogelijk om een foto op 90*60 af te drukken.
De D40X is een 10mp camera. Hoe groot je daarmee kan gaan.... Geen idee.... Groot !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

De manier van financieren is ook niet echt handig, N.T. Je weet dat je met afbetalen meer betaald? Gewoon even doorsparen dus, goed orienteren, en dan een weloverwogen keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh, ja en als sparen niet makkelijk gaat, denk dan eens aan oplossingen als het gespaarde geld op een handige of veilige plek stallen.
Als mijn vrouw echt wil sparen, krijg ik dat geld, dan kan ze het ook niet uitgeven. Simpel, maar effectief. (Natuurlijk zet ik het geld op een rekening waar ze desnoods wel bij zou kunnen, maar dat is een ander verhaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beertjeman schreef op donderdag 05 april 2007 @ 07:24:
[...]

Hou ff rekening mee dat de "lens" de kwaliteit van de foto bepaald!
Zoek eens op internet naar wat theorie over fotografie.
Dat klopt. Dus is de Nikon D80 (voor mij) een beetje teveel van het goede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826 schreef op donderdag 05 april 2007 @ 09:49:
Natuurlijk weet ik dat Neographical helemaal gelijk heeft, maar bedenk wel even het volgende: Waar komt iemand vandaan. Van een powershot....
Ik denk dat de Sigma 70-300 APO (Eventueel 2e hands van bijvoorbeeld marktplaats) een ideale telelens is voor N.T.
Echter daarnaast zal je zeker een lens vanaf zeg maar 18 mm willen.
De Nikon D80 + 18-70 is (zie PriceWatch) te krijgen voor zeg maar 1000 euro. Dat past dan alleen niet helemaal binnen het budget van N.T.

Ik zou overigens (gezien de kennis van N.T. en het budget) ook eens nadenken over de D40 of de D40X.
Tja, dan kan je natuurlijk roepen dat de D40 "maar" een 6mp camera is. Echter doordat je minder ruis hebt als bij een compact, is het met een 6mp camera best mogelijk om een foto op 90*60 af te drukken.
De D40X is een 10mp camera. Hoe groot je daarmee kan gaan.... Geen idee.... Groot !!!
Zo'n 70-300 lens word wél meegeleverd met de Canon 400D (Dixons), maar het is me een aantal keer verteld dat je niet zoveel kunt doen met de kitlens, dus zo'n extra lens is wel handig, maar ik betaal dan ook voor die kitlens die ik waarschijnlijk bijna nooit zal gebruiken :/

Levert zo'n 18-70 lens van de Nikon D80 toch wel mooie resultaten?
( Alleen 1000 euro is idd nét ietsie te duur..:| )

Ik heb ook over de D40 of de D40X gedacht. Als ik het goed heb begrepen is de D40X zelfs nog beter dan de Nikon D80 maar dan net wat voordeliger, klopt dit?

Hoe zit het trouwens met de D50 of de D70, zijn die twee ook het nadenken waard? :?

Of ga ik nu helemaal offtopic :$
Maar ik wil dus kort gezegd een goed (en wat minder dure) alternatief vd Nikon D80 O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Arfman schreef op donderdag 05 april 2007 @ 09:56:
De manier van financieren is ook niet echt handig, N.T. Je weet dat je met afbetalen meer betaald? Gewoon even doorsparen dus, goed orienteren, en dan een weloverwogen keuze maken.
Je hoeft er uiteindelijk geen rente voor te betalen.. (Tenzij je er langer over doet dan 10 maanden)
De prijzen bij de Dixons liggen idd wat hoger vergeleken bij webwinkels.
Misschien dat je de prijsverschillen toch als 'meer betalen met afbetalen' kunt verrekenen.. Tsjah =(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144281

De D40X gebruikt in principe dezelfde sensor als de D80, alleen de beeldverwerkende chip zou iets beter omgaan met ruis. Daarentegen wordt voor een meer consumentengericht model de saturatie e.d. weer erg opgefokt, maar dat valt lager (natuurlijker) in te stellen. De D50 is nauwelijks nog te krijgen, anders zeker een goede keus. D70(s) zelfde verhaal, alhoewel wat meer ruis.

Heb je de verschillen tussen de D40, D40X en D80 al eens naast elkaar gezet? Als jij denkt dat je die extra functies van de D80 niet persé nodig hebt, zou ik voor de D40 gaan. Kwaliteit van de foto zal elkaar niet veel maken als de lens hetzelfde is. Om alle extra's uit de D80 te halen moet je echt al wel zwaardere eisen stellen aan je camera en jezelf dan je nu lijkt te doen; kortom: weggegooid geld.

Dat je 'niet veel zou kunnen met een kitlens' is onzin zoals enkel verkopers die uit kunnen kramen :X Die willen je immers iets duurders verkopen. Het bereik van een kitlens (18-55 / 18-70) is niet zo heel veel tele, dus eventueel een extra telezoom nemen is wel handig mocht je dat willen.

Ik zou voor de D40 gaan, met 18-55 lens en een telezoom, eventueel de 18-70 lens als je budget het toelaat. Dan ben je vast gelukkig met je setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ DomoG, bedankt voor de tips :)

De D50 idd nauwelijks te vinden (uit productie?) Maar waarom is de D40 dan wel nog steeds zo populair? Ik dacht dat de D50 juist een nieuwere model was.. :X

Ik heb de D80, D50, D70 en D40 langselkaar gezet. Behalve de D80 zijn de andere 3 camera's op vele punten vergelijkbaar.

De Dixons heeft een aanbieding Link

Nikon D40 met kitlens 18-55mm
+ 55-200mm Objectief
(en een gratis crumpler bag)
€ 779,- (betaalmogelijkheid in termijnen)

Nu lees ik op de D40 topic dat deze al voor zo'n €488 verkrijgbaar is bij de Mediamarkt.
Is zo'n 55-200mm lens wel € 290 waard eigenlijk :?
Misschien dat ik voor zo'n bedrag zelfs nog een betere lens d'r bij kan kopen als ik voor de Mediamarkt ga?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 214956 op 05-04-2007 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

D40 is het nieuwe model, de D50 is uitlopend (laatste ben ik niet zeker van).
Prijsjes vergelijken kan eenvoudig met de pricewatch en daar een blik in werpende zie ik dat de door jouw genoemde telelens voor iets meer dan €200 te koop is. Het overige verschil zit 'm dan in die tas denk ik... en daar geef ik geen oordeel over daar Crumpler vele types tassen maakt en mij hier niet duidelijk is om welk type het precies gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vassie18
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:30
Ik wil morgen even opzoek gaan naar een Nikon D80 kit. Wat ik begreep uitverhalen is de lens 18-70mm beter als de 18-135mm. Klopt dit?

Ik heb zelf nog een aantal lenzen die niet automatisch zijn en wil dus nu gewoon een leuk automatische lens hebben,omdat niet altijd zin heb om alles zelf in te stellen, wat adviseren jullie.

Wil gewoon beetje allround fotograferen. In de toekomst komt er denk wel iets van een 70-200 of 70-300 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wie weet mij te vertellen welke firmware op dit moment het nieuwste is voor de D80? Hoe kan ik dit opvragen bij de Nikon D80? Mocht ik een ouder firmware model aanschaffen kan ik dit later nog kostenloos (misschien zelf) flashen naar een nieuwer firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Altijd, kwestie van een kaart erin stoppen met de firmware en klaar ben je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290

En volle batterijen cq accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 20:45

Apoca

Array Technology Industry

Ik heb mijn D80 body vandaag binnen gekregen, nu is mijn zoektocht naar een leuke begin lens begonnen. Heb het objectieven-topic van Nikon al eens door gespit, zelfde als dit topic maar kom der eigenlijk niet goed meer wijs uit.

Via deze link: http://www.tamroneurope.com/flc.htm heb ik een beetje vastgesteld wat ik wel wil aan bereik voor mezelf. En kwam ik bij de Tamron AF 18-200mm/F3,5-6,3 XR Di II lens uit.

Leek me toch een leuke lens voor dat geld, kan er alleen zo weinig informatie over vinden of het kwalitatief in die prijsklasse ook wat is. Iemand ervaring met deze lens, of een ander alternatief misschien zelfs?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Het wordt her en der en overal over het forum geroepen , dus doe ik het hier ook nog even :P : dergelijke extreme zooms (11x) zijn altijd kwalitatief minder dan 2 losse lenzen die dit bereik overbruggen. Het voordeel is natuurlijk dat je met 1 lens klaar bent (wordt dan ook gebruikt als reislens (geen ruimte, of als je geen lenzen wilt verwisselen) Het nadeel is de beeldkwaliteit (minder scherp, vervormingen aan de 'uiteinden'. Je zal de lens meestal ook wat dicht moeten knijpen (hoger diafragmagetal) om scherpere foto's te krijgen.
test van SLRgear: klik

Bedenk dus eerst wat je wilt en binnen welk budget en kijk daarbij ook naar de wat langere termijn, want lenzen gebruik je niet op, zijn beter waardevast dan je D80 (helaas :) ) en ze verouderen niet zo snel als je D80. Als je jezelf wel een tijdje ziet schieten met deze lens en niet teveel gaat pixeln**ken dan is het een prima keus (kwalitatief beter en duurder is de Nikon 18-200 met beeldstabilisatie, vergelijkbaar is de Sigma 18-200). Zie je jezelf in de toekomst intensiever met fotografie / nabewerking aan de slag gaan dan moet je misschien toch de optie voor meerdere losse lenzen (waarbij de Nikon 18-70 of de Sigma 17-70 een goede start zijn) overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vassie18 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 21:45:
Ik wil morgen even opzoek gaan naar een Nikon D80 kit. Wat ik begreep uitverhalen is de lens 18-70mm beter als de 18-135mm. Klopt dit?
De 18-135 is een 7,5X zoomlens. Nikon zelf zegt dat het maximaal haalbare zoombereik ongeveer gelijk is aan Pi (3,14......) Je kent het wel, van die cirkels bij wiskunde....
De 18-70 is absoluut een van de beste kitlenzen die Nikon ooit op de markt heeft gezet.

Echter welke van de twee het beste voor jou is, dat kan ik zo niet beoordelen. Kijk naar mijn signature en je weet welke keus ik gemaakt heb.

@Dagi: Firmware:
Van de nikonwebsite kun je de firmware direct downloaden. Er staat een keurige uitleg bij. Even uitpakken, Versie A overzetten op een SD kaart. In je camera duwen (met volle accu). Versie B overzetten op een SD kaar, in je camera duwen. Klaar....
(n.b. De link is naar de Windows versie, er is ook een Mac versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Vassie18 schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 21:45:
Optisch is het verschil denk ik niet zo heel groot. Vervormen doen ze allebei, met name groothoek, maar scherp zijn ze ook. Lichtafval naar de hoeken, vooral bij diafragma helemaal open en in groothoek op de 18-70. Wat meer CA bij de 18-135 naar het schijnt.

Als ik me niet vergis, kun je op de 18-135 in AF stand niet handmatig bijstellen, wat de 18-70 wel kan. Afstandsschaal mist op de 18-135, maar heel bijzonder vind ik dat niet. Ik vond de 18-70 prettiger aanvoelen, steviger, en vond het handmatig scherpstellen prettiger, en heb dus voor deze gekozen, maar als Nikon hem niet gemaakt had, was ik met de 18-135 waarschijnlijk ook niet ongelukkig geweest.

Kortom, groot zijn de verschillen niet, maar ze zijn er wel, beiden hebben hun eigen voor en nadelen. Ga naar een goede fotozaak en probeer ze allebei, dan kom je er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pCOW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:47
Antonius schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 23:59:
[...]

Als ik me niet vergis, kun je op de 18-135 in AF stand niet handmatig bijstellen, wat de 18-70 wel kan.
Ik kan bij deze zeggen dat je de 18-135 wel handmatig kunt bijstellen na Autofocus. Dus dat is in ieder een verschil wat wegvalt.
Ik heb een 1/2 jaar geleden wel voor deze lens gekozen, juist omdat ik het zoombereik tot 135 (200 mm kleinbeeld) niet kwijt wilde raken t.o.v. de (compact) camera die ik daarvoor had. Sinds kort wel een 50mm 1/8 en dan zie je wel veel verschil, maar de 18-135 bevalt me nog steeds erg goed en foto's die ik ermee maak worden (door ervaring) steeds beter.

mijn signature is bewust leeg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil binnenkort de Nikon D80 met de 18-70kitlens aanschaffen. :9 Ik hoor aardig wat positieve reacties over de 18-70lens. Nu ben ik ook benieuwd naar documentatie over de D80. Welk cursusboek zouden jullie voor een beginner adviseren als guidance bij het nemen van foto's met de Nikon D80? 8)

bv. zoiets:
http://www.amazon.com/gp/...362401&pf_rd_i=B000M0Z4KY
http://www.amazon.com/Nik...oks&qid=1176897465&sr=1-9

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 181923 op 18-04-2007 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08-2024

Platel

Trogdor the Burninator!

Anoniem: 181923 schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:03:
Ik wil binnenkort de Nikon D80 met de 18-70kitlens aanschaffen. :9 Ik hoor aardig wat positieve reacties over de 18-70lens. Nu ben ik ook benieuwd naar documentatie over de D80. Welk cursusboek zouden jullie voor een beginner adviseren als guidance bij het nemen van foto's met de Nikon D80? 8)
De meeste SLR camera's werken vrijwel hetzelfde. Zinvolle fotografische technieken kun je erg goed vinden in algemene boeken over fotografie, dus niet speciaal voor de D80.

De boeken waar ik heel veel van geleerd heb zijn:
Understanding Exposure (Revised Edition)
Learning to See Creatively (Revised Edition)
John Shaw's Nature Photography Field Guide
Beyond Portraiture

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste