Heb je daar een bron voor? Ik bedoel, ik wil best aannemen dat Panasonic een super IS systeem heeft (voor compacts, dat is nog heel wat anders dan voor een dSLR), maar Pentax het slechtste? Wat is daar je bron voor? En baseer je je dan mede op de compacts..of doel je echt op het SR systeem wat op de K100D en K10D zit, want volgens mij werken die prima. Je kan mij niet wijsmaken, dat als ik foto's scherp kan schieten op 1/8e van een seconde, dat het dan het slechtste systeem is..ofwel, hoe goed zijn de andere systemen dan wel. Zonder onderbouwing heb ik hier niks aan..
(Zie verder onder, ik zie dat je een onderbouwing had gevonden)
Het ging ook niet om het vergelijken van twee IS systemen die hetzelfde presteren, maar in het algemeen om twee camera's te vergelijken met IS.
Want :
@Twister336
Neem dan een Pentax K100D als vergelijkingsmateriaal. Even duur als D50, maar mét IS.
Tenslotte levert het altijd wat winst op

De Pentax zal ongetwijfeld een goede camera zijn, net zoals de Canon of Nikon. Maar de vraag is of je er betere resultaten mee krijgt dan bv. een FZ50 als je maar 300 euro beschikbaar hebt voor lenzen.
Tja, lenzen zeggen niet alles hoor, met een kitlens of een iets duurdere variant kan je ook prima platen schieten, net als met een compact/hybride. Ik vind dit ook weinig zeggend. Betere resultaten..tja..als ze maar minstens even goed zijn. Met een dSLR heb je wel een stuk meer flexibiliteit (DOF o.a.), uitbreidingsmogelijkheden, etc. Gaat je body stuk of groei je eruit, kies je tegen die tijd een nieuw exemplaar, waarschijnlijk een upgrade van het oude. Als je klaar bent met de hybride en je wilt verder met je hobby ga je misschien alsnog wel naar een dSLR. Als het formaat en platform geen bezwaar blijft zo niet, moet je een geheel nieuwe hybride kopen..met nog de kans dat je je accessoires die je bijeen hebt gekocht voor je eerste hybride niet meer kunt gebruiken op de nieuwe..
Bij een dSLR, of je nou een Nikon, Pentax of Canon neemt, is het zeer waarschijnlijk dat je al je accessoires kan behouden, geheugenkaartje (zeker als je nu iets met xD neemt, ben je niet zeker of je volgende dat ook nog zal hebben..), externe flitser, lenzen, filters, je kan het zeer waarschijnlijk allemaal behouden.
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk100d/page12.asp
Utilizing the K100D's Shake Reduction did improve things, but only slightly .. Kudos to the Pentax SR system for delivering more sharp shots but it's clear that it's no substitute for increased shutter speed or a tripod.
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz50/page6.asp
The MEGA O.I.S image stabilization system used on the FZ50 (and all other recent Panasonic models) works very well indeed (in the absence of a cast-iron test I remain convinced it is the most effective such system on offer today).
Dit blijft ook wel erg subjectief, mijn ervaring met de SR van de K100D is een stuk beter dan zoals daar omschreven, misschien had de auteur hogere verwachtingen van het systeem, omdat het het systeem van een dSLR (duurder) betreft. En weinig verwachtingen van de Panasonic. Het één stelt dan teleur, het ander lijkt prachtig..en wat krijg je dan? Zulke subjectieve stukjes tekst..Beide uit een aparte review gepakt ? Nog niet echt een vergelijking dus..het zijn twee ervaringen.
Ik ben de beroerdste niet hoor, ik wil er best aan dat Panasonic een super IS systeem heeft (voor hun compacts), maar vraag mij terdege af hoeveel Pentax er dan op achter ligt, met zulke stukjes tekst kom ik daar in ieder geval niet uit.
Zelfs met DSLR's heb je al ruis op ISO400.
Niet op de mijne