Toon posts:

[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 5.191 views sinds 30-01-2008

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 21:28

Remy

Moderator General Chat

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Het vorige deel: [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *DEEL 2*[/rml]

Tegenwoordig worden Digitale spiegelreflexcamera's dus steeds aantrekkelijker voor enthousiaste (amateur/hobby) fotografen. Maarja welke camera kan je nu het beste voor gaan.

Even op een rijtje (prijs < 750 euro):

Canon EOS 350DKonica Minolta 5DNikon D50

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey
Nikon D70SOlympus E300Olympus E500

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey
Pentax *Ist DLPentax *Ist DSSamsung GX-1L

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey
Samsung GX-1SSigma SD9Sigma SD10

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey
Pentax KD100Pentax KD110Canon EOS 400D

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
Product Survey

Pricewatch
Product Survey

Prijs 750-1500 euro:

Canon EOS 20DCanon EOS 30DFuji S3 Pro

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey
Konica Minolta 7DOlympus E1Olympus E330

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
ProductSurvey
Sony Alpha 100Nikon D80

Pricewatch
ProductSurvey

Pricewatch
Product Survey

Als er nieuwe modellen uitkomen zullen die worden toegevoegd. Ben je van mening dat we nog modellen missen, meld het dan even op fgmods@tweakers.net en we zullen ze zo snel mogelijk toevoegen.

Changelog
24-08-06: Sortering op alfabet opgegeven, is in html niet te doen met verschuivende modellen.
24-08-06: Nikon D80 toegevoegd. PW en PS linkjes van Sony Alpha 100 toegevoegd, die van de D80 volgen zodra ze bestaan ;)

[Voor 112% gewijzigd door Grrrrrene op 31-08-2006 22:32]

LinkedIn
Twitter

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:14
Remy schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:15:
Meer modellen zijn natuurlijk welkom. Geef het ff aan dan plaats ik hem ook.

Maar LET OP ... wel budget ... dus onder € 1500
nikon d50
nikon d70s

konica minolta dynax 5d
konica minolta dynax 5d

olympus e-300
olympus e-330
olympus e-500
olympus e-1

panasonic dmc l1

canon 350d
canon 300d
canon 20d
canon 30d

pentax *ist dl

samsung gx1l
samsung gx1s

sigma sd10

fuji s3 pro

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 09:11

janklp

FortyTwo Capital

hars73 schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 09:13:
Bij de V&D op dit moment de Nikon D50 in de 'aanbieding' voor 699,-. Met 18-55mm lens (dit zal de f/3.5-5.6 kitlens wel zijn) en een gratis 70-300mm erbij (dit zal wel de 70-300/4.0-5.6 zijn, die kan vrijwel direct de prullenbak in volgens mij :X )

Ach op zich nog niet zo'n hele gekke aanbieding....
Nou dat in de prullenbak valt nog wel mee. De lens heeft z'n tekortkomingen maar het is een prima beginnerslens. Kost natuurlijk ook maar 100 euro. Leuk om mee te beginnen maar op lange termijn wil je wat anders. Merk ik ook nu.
phemelrijk schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 08:04:
Maar ik werd ook geattendeerd op de nikon D200 itt 30D. Deze camera is ook niet verkeerd! Heb de review gelezen en dat maakt me wel enthousiast. Maar ffkes doorsparen en die aanschaffen bijv. In de review werd gesproken over deze lens: Nikon D200 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED" Dat is een allround lens volgens de review die geprijst wordt, dat lijkt me wel wat :) Is dat een verstandige keuze als ik dat zou doen? Die lens kost zo een 700 euro geloof ik.

Maar dan natuurlijk de vraag...deze lens als die goed is, kan ook op de d50 en d70 zag ik...wat is dan handig, doorsparen voor de D200 icm die lens? of die lens op een d50/70 plaatsen bijv...

Lastig :)..mm..
Ik zou niet doorsparen voor de D200. Je bent een beginnend fotograaf, en de D200 is dan wel een beetje overkill misschien. Je geeft dan erg veel geld uit aan een body en je houdt minder over voor lenzen. Want als je een D200 met een 18-200 VR koopt dan ben je er nog niet. Vaak wil je nog wel een 50mm prime, een statiefje, een tasje, stel geheugenkaartjes etc.

Als je gewoon wat meer accesoirses op den duur wilt kopen dan zou ik niet doorsparen voor een duurdere body. Als je echt semiprofessioneel te werk wilt gaan dan brengt de D200 je wel wat, fotografeer je nog gewoon voor de gein en kom je van een point en shoot camera af dan is de D50 een top appartaat!

Anoniem: 22659

En niet onbelangrijk de grens voor dit topic ligt bij de 1500 euro. Ik verkoop hem op dit moment voor 1700 euro en ik moet zeggen dat er nog wel wat ruimte is voor een prijsdaling ;)

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 15:08

Hot Pixel

King of no pants

de 30d zou er eigenlijk ook nog bij moeten horen huh?
quote: Lateef
en hoe erg is het nou dat de nikon sd kaarten heeft, als ik zo je verlanglijstje lees, heb ik niet het idee dat je al een hele doos vol met cf kaarten hebt.
quote: Januszjes
En of sd kaartjes een nadeel zijn, voor de gewone consument zeker niet. En al helemaal niet als je van p&s komt. Misschien voor de diehard professional die met 8fps f1 wedstrijden schiet maar dat is dan ook het enige. Ik zou je niet blind staren op de 20d body. Je moet ook geld verhouden voor een stel goede lenzen. Zelf heb ik ook maar 1 echt goede lens maar ik heb dan ook voor de D50 gekozen.
Ik was het vergeten, maar nu weet ik weer waarom ik een cf kaartje zo belangrijk vind. De d50 is de enige dslr camera die ze gebruikt. Als ik later van body wil wisselen, kan ik weer een sloot nieuwe kaartjes kopen. Heb ik geen zin in.

Trouwens een kleine update: heb de 20d vastgehouden, en kan niet echt zeggen dat ik hem veel- en veel beter vind dan de 350d. Zeker niet genoeg om het prijsverschil te waarborgen (pinkie valt er nog steeds af).
Ik vind de 350 ook niet plastic-achtig aanvoelen, geen gekraak of wat dan ook. Ik denk echter wel dat ik er een grip bij zou moeten kopen.

Heb vandaag ook de d70(s) in mijn hand gehad. En ik voelde de 'klik' waar ik op wachtte. Grootste pluspunt vond ik het betere comfort van d70(s), en de viewfinder (met lijntjes om de horizon recht te houden en handig om de 'rule of thirds' te ondersteunen).
Dit laatste is natuurlijk vooral in het begin handig, later wat minder.

Kortom: ik ben weer terug bij af. Eerst was het: '20d vs. 350d' en nu is het '350d vs. d70(s)'
Maandag ga ik weer naar de Foka om eindelijk 'een' setje te kopen. Ben er nog steeds niet uit.

Ik moet jullie echter wel bedanken voor het advies totnutoe (niet meteen dure body kopen). Eigenlijk is het me duidelijk geworden nadat ik ook een 30d kon kopen voor 1200,-
Tegen de tijd dat ik de 350d 'doorheb' zijn we ook weer een jaar of wat verder. Wie kan dan zeggen wat er op de (tweedehands) markt is?

offtopic:
Dit is raar... een losse 350d + 17-85 IS USM kost 1249, en als 'voorgeprogrammeerde set' kost hij 1268 (foka). Kan iemand daar meer over zeggen?

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:35
een geheugenkaartje is maar 50 euro dus daar zou ik mijn keuze nooit op baseren. en als je goed rondzoekt op internet zul je vaak lezen dat de d50 net zulke mooi of zelfs betere resultaten als de d70s geeft. bedenk dus of je meer wilt betalen voor een paar extra functies die je als beginnende fotograaf misschien nooit zult gebruiken. het verschil in prijs kun je beter in een lens steken denk ik. persoonlijk zou ik de D50, die net zo goed in de hand ligt, nemen en de nikkor 18-200 vr en je bent helemaal klaar.

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

aan 512 mb* zou ik niet genoeg hebben als ik RAW zou schieten.
Ik ben toch wel van plan om minstens 2 kaartjes van een gig bij me te hebben. Zeker als je op vakantie gaat en geen laptop bij je hebt is het best lastig lijkt mij.
Wat wel weer geweldig is, zijn die pluskaartjes. Het is wel superhandig om ze direct in je pc te stoppen zonder tussenkomst van een cardreader ofzo. Ook meen ik mij te herinneren dat SD kaartje het stevigst waren (praktisch onverwoestbaar), maar dat kan ik mishebben.
Och, het heeft z'n voors en z'n tegens. Beetje loze discussie ook 8)7

*Ultra II kaart, prijs van de site geplukt

[Voor 42% gewijzigd door Hot Pixel op 24-03-2006 18:48]

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-03 10:07
Je vindt zelfs een 20D te klein? Dan heb je dus grote handen. Een grip lijkt me dan ideaal. Nog steeds geen reden om voor Canon te kiezen, want ook voor de D70s kun je een grip halen, maar dan van een alternatief merk. Wel zou ik kunnen adviseren om ook intern te kijken. Waar de D70s tov de 350D de betere behuizing heeft, daar heeft de 350D de betere sensor in z'n behuizing.

Verder weet ik niet of het het wel verstandig is om veel geld uit te geven aan zo'n 18-200 lens, omdat je dat geld ook in andere lenzen kan stoppen. Natuurlijk, het is een hele mooie zoomrange en de VR die Nikon erop zet is ook erg praktisch, maar bij alle 18-200 lenzen lever je gewoon in op beeldkwaliteit. Voor betere resultaten is het nog steeds het beste om dat bereik in twee of zelfs meerdere lenzen op te delen. Je DSLR geeft je die mogelijkheid, benut die dan ook zou ik zeggen. Wel is het natuurlijk een ideale lens als je erop uit gaat en helaas maar één lens kan meenemen.

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

nou... om eerlijk te zijn heb ik niet echt grote handen.
Beetje breed misschien, maar echt kolenschoppen zou je het niet kunnen noemen. Het gekke is dat ik bij de d70(s) geen grip nodig zou hebben.
Als ik de formaten zo eens bekijk is de 20d ook (iets) kleiner dan de d70(s). Een beetje minder breed, maar ook dieper en hoger.
D70(s): 140 x 111 x 78 mm
20D: 144 x 106 x 72 mm

Enfin. Over de lens (18-200). Het lijkt leuk, maar ik kwam erachter dat je niet dezelfde kwaliteit kunt verwachten over de gehele focal range.
Er zijn weinig (budget) lenzen met deze range die écht een goeie review krijgen.

Wat ik zelf van plan ben is een standaardzoom (Tamron SP 28-75mm F/2.8 Sigma 28-70mm f/2.8 arg ik weet het ook niet meer) die ik wrsch. veel zal gebruiken met een medium telezoom (Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 APO DG Macro).

Later volgt misschien nog een groothoek en een 50mm f/1.8 (omdat de tamrom ook al 50mm dekt).
Volgens mij is dit een relatief leuk setje (kan ik beter wat anders doen? Laat wat van je horen! De grote dag is al vrij snel, dus elk commentaar is welkom :p. Waar moet ik trouwens op letten met de Tamron (zie canonmount topic)?)

[Voor 6% gewijzigd door Hot Pixel op 24-03-2006 23:20]

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 22:53

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Januszjes schreef :

"Als je dan toch besluit voor de D70s te gaan kijk dan eens naar de voordelen van de D70s tov de D50 en kom tot de conclusie dat het elkaar niet veel maakt. Dan ben je helemaal goedkoop klaar en heb je voor nog minder geld een leuke D50. 18-70 kitlens erbij, 70-300 Sigma, 50mm 1.8 en je bent voor een eurootje of 1200 wel klaar denk ik. Ben je voor 1500 euro totaalpakket een heel eind "

Dat is waar jah, echter heb ik nog niet zoveel verstand van die lenzen zeg maar, maar wil wel meteen goede aanschaffen nu ik de boel koop zeg maar :)

Ik heb besloten voor iig de D70s te gaan. Ik had gebeld met foto k-berg en gevraagd wat die Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G lens was, die allround. Die gaf aan dat het een schitterende lens was en alles in 1, dus erg handig :) (kosten 750 geloof ik) dan is de kit zo een 1500 euro en moet de rest er nog bij

Maar jij sprak over die 18-70 kitlens, met 70-300 sigma.Is deze laatste combi beter? Of moet ik gaan voor die Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G icm d70s?

Ik zie ook dat er van nikon zelf een 70-300 lens is, de Nikkor AF 70-300/4.0-5.6 ED D (€300). Is dat wat? Gebruik het voornamelijk voor de handbalsport. Dan is de kit (d70s / 18-70 / 70- 300 ) zo ongeveeer 1300 euro en heb ik nog over voor een kaartje en tas :) Ik ben er bijna :)

[Voor 19% gewijzigd door phemelrijk op 25-03-2006 02:29]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Voor de discussie over lenzen kan je het beste "het grote Nikon-mount objectieven-topic" doorlezen, daar worden de door jou genoemde lenzen regelmatig besproken...

• awolte
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-02 16:42
Hallo,

Al langere tijd volg ik de topic`s in het fotografie forum met veel belangstelling
Maar ik ben nu eindelijk in de positie (dankzij de belastingdienst :9 ) om zelf een digitale spiegel reflex camera te gaan aanschaffen.

Nu heb ik nog een Canon Digital Ixus II, dus ik heb totaal geen ervaring met spiegelreflex camera`s (digitaal of analoog).

Na wat te hebben meegelezen in de verschillende topics van de budget camera`s ben ik uitgekomen op 3 camera`s die mijn voorkeur hebben en binnen mijn budget passen (1000 euro) namelijk:

De Canon 350D, de Nikon D50 en de Olympus E-500

De Canon 350D: KLIK!
Voordelen die ik aan deze camera vind zijn de 8.0 megapixels en het feit dat de camera erg bekend is bij kennissen van mij zodat het eventueel uitlenen van lenzen geen probleem zou zijn.
Nadeel van de camera is dat deze kleiner is dan de gemiddelde camera en daardoor wat lastig te bedienen is met mijn enorme handen :X en met een grip erbij komt hij eigenlijk boven mijn budget uit.

De Nikon D50: KLIK!

De voordelen van deze camera zijn dat er wat meer functies op zitten en wat uitgebreider in te stellen zijn. Ook zit er bij de kit van de link hierboven twee lenzen waardoor ik al een wat groter bereik heb dan bij de Canon om mee te beginnen. Ik weet dat de kit lenzen hier vaak afgekraakt worden maar ik denk dat, omdat ik nog maar ga beginnen met dSLR fotografie, dit voor mij nog geen beperkende factor is.
Nadelen van deze camera is dat deze ‘maar’ 6 megapixels heeft en pas vanaf ISO 200 gaat.

De Olympus E500: KLIK!

Deze camera heeft ongeveer dezelfde specificaties als de Nikon. Alleen gebruikt Olympus een afwijkend beeldformaat dan de rest en zijn de lenzen die ik heb gevonden redelijk aan de prijs. Ook deze kit heeft weer twee lenzen.

Nu zit ik dus te twijfelen welke het zal gaan worden, `k heb ze alledrie al eens vast gehad en uitgeprobeerd waarbij ik bij de canon na 10 minuten al het gevoel had dat de camera te klein was voor mijn handen. Terwijl de Nikon gewoon goed aanvoelde, en de Olympus ook wel. Alleen de man in de fotozaak zei dat de lenzen voor de Olympus veel moeilijker te krijgen waren dan die van de nikon of de canon.

Mijn conclusie is dat ik beter voor de Nikon D50 kan gaan, maar misschien dat ik iets over het hoofd zie en dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Alvast bedankt

http://awoltering.blogspot.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 126684

Ik heb zelf een tijdje geleden ook de keuze gemaakt en ben voor de Olympus E-500 gegaan, waarom:
- Ligt bij mij veel beter in de hand (voelde ook steviger aan)
- De kwaliteit van de kitlenzen is veel en veel beter dan die van Canon.

Het nadeel is dat de olympus bij hogere iso's (>800) wel heen wat ruis wil vertonen. De canon heeft hier minder last van.
Over de verkrijgbaarheid van de lenzen, allereerst, als dit nu al op de rand van je budget is zul je niet zo gek veel gaan uitbreiden, denk ik? Ten tweede, als ik in webshops kijk, zijn ze regelmatig op vooraad en bij een goede fotozaak zal men ze evt. ook wel kunnen bestellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:26

breinonline

Are you afraid to be known?

awolte schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 22:06:
Hallo,

Al langere tijd volg ik de topic`s in het fotografie forum met veel belangstelling
Maar ik ben nu eindelijk in de positie (dankzij de belastingdienst :9 ) om zelf een digitale spiegel reflex camera te gaan aanschaffen.

Nu heb ik nog een Canon Digital Ixus II, dus ik heb totaal geen ervaring met spiegelreflex camera`s (digitaal of analoog).

Na wat te hebben meegelezen in de verschillende topics van de budget camera`s ben ik uitgekomen op 3 camera`s die mijn voorkeur hebben en binnen mijn budget passen (1000 euro) namelijk:

De Canon 350D, de Nikon D50 en de Olympus E-500
Dit zijn allemaal fatsoenlijke camera's. Als je nu voor een mer wilt kiezen zul je moeten kijken naar de objectieven die je wellicht later zult willen aanschaffen. Dit is vaak niet zo makkelijk en ik denk dat het het slimste is om ze alle drie vast te gaan houden en diegene te kiezen die voor jou het prettigste werkt.

Let wel: waarschijnlijk blijft het niet bij alleen een kitlens nu. Die grip voor de 350D die nu te duur is koop je er wellicht later toch bij, enz. Staar je dus niet alleen blind op de prijs.

[Voor 52% gewijzigd door breinonline op 09-04-2006 08:56]

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• awolte
@ 997C2S: Uitbreiden zal inderdaad niet zo snel gaan gebeuren, en als het gebeurt zal ik waarschijnlijk naar tweedehands objectiefen gaan kijken of mijn baas moet gek gaan doen en een flinke loonsverhoging geven.

@breinonline: ik heb ze inderdaad alledrie al eens vast gehad en ook de 350 met grip, toen vond ik dat de Nikon D50 redelijk goed vast te houden was. Het is mijn bedoeling om het meerendeel buiten te gaan fotograferen en dan landschappen enzo op de gevoelige sensor te gaan zetten.

maar als ik nu alleen even kijk naar de objectieven die bij de kits zitten zijn die van de olympus dan ook beter dan die van de nikon?

alvast bedankt voor de beide reakties

[Voor 11% gewijzigd door awolte op 09-04-2006 09:40]

• tuk217
de zuiko objectiev(en) die bij de kit/dubbelkit zit(ten) van olympus zijn beter dan die van nikon, maar staar je daar niet blind op want kitlensen kun je in de toekomst altijd vervangen en als beginner zie je dat verschil echt niet. een voordeel van de olympus is het sonicwavefilter dat stof van de sensor af kan trillen. de d50 is gewoon een geweldige camera en de canon ook, maar dan duurder. ik heb niet lang terug dezelfde beslissing gemaakt maar dan met de konica minolta 5d er ook nog bij als optie. ik ben uiteindelijk voor de d50 gegaan vanwege de prijs/kwaliteit en het aanbod in lenzen, zowel nieuw als tweede hands. dit was na een paar maanden reviews op internet, tijdschriften en forums lezen, dus een weloverwogen keuze. alleen heb je wellicht andere eisen dan ik had...

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb net een mooi prijsje gespot voor een Olympus E-1 met 14-45 objectief. Jammer dat ze blijkbaar niet de verzendkosten meteen aangeven voor het naar NL verzenden, maar er is met een mailtje/telefoontje wellicht wat uit te vinden valt... €700 voor de set is niet slecht lijkt me.

[Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2006 20:18]

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:23

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik denk dat ik toch de overstap ga maken van een compact camera naar een Digitale Spiegel reflex camera.

Nou had ik de volgende camera in gedachten:

Nikon D50 Zwart Kit 18-55mm

Als extra lens deze Sigma:
Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Nik

En dan ook nog dit statief erbij:
Manfrotto 055Pro B Tripod

Verder natuurlijk nog geheugenkaartjes (2x 1GB snel SD) een extra accu en een tas.

Wat vinden jullie van deze combinatie?

• DRvDijk
  • Laatst online: 14:45
Ik heb sinds vrijdag exact dezelfde lens (de sigma 70-300 f/4-5.6) op mn D50, en zondag direct 300 fotos mee geschoten van een hockey-wedstrijd. Voor zover ik het als startende dSLR-fotograaf kan zeggen: heerlijk lensje! Maar wat wil je er specifiek van weten? Wat wil je ermee?

(alleen moet ik wel zeggen dat ik m voor 199e bij Vaszlovszky in Groningen gehaald heb..)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:23

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik wou alleen maar weten wat jullie van de combinatie vonden en van de gekozen onderdelen.

• De_Klusjesman
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lijkt me een pima setje om mee te beginnen. Het statief dat je hebt gekozen heeft alleen nog geen kop, je kunt er je camera dus nog niet op kwijt. Dan kun je beter deze kopen, dit is bijna hetzelfde statief en heeft een prima standaard kop erop voor.

[Voor 3% gewijzigd door De_Klusjesman op 11-04-2006 22:16]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Ik zou de pentax *ist dl niet zomaar terzijde schuiven. Is een puike camera voor weinig geld. Perfecte camera voor professionele instap. Zie voor PW (met lens) pricewatch: Pentax *ist DL Kit (6MP, P-DA 18-55mm f/3.5-5.6) ..
Wordt in weinig reviews genoemd.. omdat Pentax blijkbaar met bepaalde review gasten ruzie heeft. Is wel lastig voor Pentax zo. .. Voorbeeld foto's hier te vinden: http://www.pbase.com/cameras/pentax/ist_dl

• tuk217
de pentax is een goeie camera maar bied niets wat de d50 bijvoorbeeld niet heeft. er zijn ook minder lensen voor.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

tuk217 schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:11:
de pentax is een goeie camera maar bied niets wat de d50 bijvoorbeeld niet heeft. er zijn ook minder lensen voor.
je kunt er nog oude analoge lenzen voor gebruiken .. ja ja. Die worden weer op marktplaats/speurders voor een prikkie aangeboden. Wel ff bekijken of ze wel net zo'n goede resultaten geven.
D50 is zeer zeker een prima camera.. maar die is dan ook weer wat duurder.

• tuk217
500 body en 600 kit. veel goedkoper zul je een pentax volgens mij niet vinden. en er zijn wel lenzen, maar het aanbod is niet zo groot als bij nikon of canon. ik zou dus geen reden kunnen verzinnen om een pentax boven een d50 te prefereren, ook als is het heus wel een hele goeie camera waar je vast geen spijt van zult krijgen.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
henkleerssen schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:13:
[...]

je kunt er nog oude analoge lenzen voor gebruiken .. ja ja. Die worden weer op marktplaats/speurders voor een prikkie aangeboden. Wel ff bekijken of ze wel net zo'n goede resultaten geven.
D50 is zeer zeker een prima camera.. maar die is dan ook weer wat duurder.
Klopt inderdaad, maar de userbase van de Pentax is gewoon aanmerkelijk kleiner dan bij de grote twee (drie) en het aantal courante lenzen geldt hetzelfde voor :) Vergeet niet dat je voor een platform kiest, die body gaat maar een paar jaar mee: daarna zit je alsnog met de rest, terwijl je misschien toch meer vrijheid had gewild qua glas :)

Op zoek naar software/integratie-architect?

• breinonline

breinonline

Wat niet wegneemt dat Pentax goed glaswerk heeft. De keus is alleen net even minder.

Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
daarnaast zijn (nieuwe) pentax lenzen vaak duurder dan de canon/nikon equivalent, vaak ook wel van betere kwaliteit, maar je hebt dan niks te kiezen.

canon heeft bijvoorbeeld de 85mm 1.8 als (o.a.) portretlens. weet niet wat die kost, maar zo'n 350 euro geloof ik.
pentax heeft een 77mm f/1.8, dus ongeveer hetzelfde bereik, maar wel meteen 750 euro!
in die prijsklasse (en kwaliteitsklasse) heeft canon ook nog wel een 85mm f/1.2 in het aanbod.

de 'kleinere' merken hebben dus ook wel goed spul, maar de tussenstap ontbreekt meestal.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
abrakadaver schreef op woensdag 12 april 2006 @ 14:59:
daarnaast zijn (nieuwe) pentax lenzen vaak duurder dan de canon/nikon equivalent, vaak ook wel van betere kwaliteit, maar je hebt dan niks te kiezen.

canon heeft bijvoorbeeld de 85mm 1.8 als (o.a.) portretlens. weet niet wat die kost, maar zo'n 350 euro geloof ik.
pentax heeft een 77mm f/1.8, dus ongeveer hetzelfde bereik, maar wel meteen 750 euro!
in die prijsklasse (en kwaliteitsklasse) heeft canon ook nog wel een 85mm f/1.2 in het aanbod.

de 'kleinere' merken hebben dus ook wel goed spul, maar de tussenstap ontbreekt meestal.
Oei, hier bega je toch een grote fout... ;)

Je gaat hier nu Canon lenzen vergelijken met de 'beste' autofocus lenzen ter wereld. Als je enige waarde hecht aan de mening van Mike Johnston en consorten zijn de Pentax limited lenzen opeens niet meer zo heel duur ;).

Anoniem: 131623

Bij mij begint het dSLR gebeuren ook te kriebelen.
Ik heb mijn zinnen gezet op de 300D omdat deze me qua prijs wel ligt en ik niet heel hoge eisen stel aan een camera (zou nl. mijn eerste SLR zijn)
Ik zou me echter in het technische aspect graag goed willen inlezen (lenzen, iso etc.). Waar kan ik dat volgens jullie het beste doen?

• breinonline

breinonline

Photozone is een erg goede site hiervoor.

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 20:43

Daklem

Audio Nerd

Ik ben vanplan om een nieuwe dslr camera aan te schaffen, na het compleet ergeren van lelijke plaatjes uit mijn pentax compacte camera.

Ik zit nu enorm te twijfelen tussen de Nikon D50 en de Canon EOS350d.

Qua prijsverschil scheelt het 150 euro. De D50 is een stuk goedkoper dan de EOS. Dit trekt mij toch richting de Nikon, ook gezien de recentie op dpreview.com en de user comments.

Zou de D50 een goede keuze zijn, of is die 150 euro, de EOS350D waard?

• breinonline

breinonline

Dat ligt aan jezelf :)

Bekijk vooral goed waarvoor je de camera wilt gaan gebruiken: Canon heeft een iets groter objectievenpark, wil je specifieke objectieven later kunnen gebruiken zul je daar naar moeten kijken. Canon presteert beter op hogere ISO levels, handig als je veel fotografeert bij weinig licht. De Canon heeft een grip beschikbaar, prettig met lange teleobjectieven en fotograferen in portraitstand. De Nikon is iets completer qua functies en het verschil in prijs kan je mooi in een leuk objectief steken. Enzovoorts, enzovoorts.

En wat verder het belangrijkste is: wat ligt jou het prettigste in de hand? Ga ze eens allebei vasthouden in de winkel.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23
neographikal schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 23:58:
[...]

Klopt inderdaad, maar de userbase van de Pentax is gewoon aanmerkelijk kleiner dan bij de grote twee (drie) en het aantal courante lenzen geldt hetzelfde voor :) Vergeet niet dat je voor een platform kiest, die body gaat maar een paar jaar mee: daarna zit je alsnog met de rest, terwijl je misschien toch meer vrijheid had gewild qua glas :)
voor pentax zijn wel bakken met pentax-k/a/f lenzen beschikbaar, pentax was eens een echte grote speler op de SLR markt.

|>

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Daklem schreef op maandag 17 april 2006 @ 19:30:
Ik ben vanplan om een nieuwe dslr camera aan te schaffen, na het compleet ergeren van lelijke plaatjes uit mijn pentax compacte camera.

Ik zit nu enorm te twijfelen tussen de Nikon D50 en de Canon EOS350d.

Qua prijsverschil scheelt het 150 euro. De D50 is een stuk goedkoper dan de EOS. Dit trekt mij toch richting de Nikon, ook gezien de recentie op dpreview.com en de user comments.

Zou de D50 een goede keuze zijn, of is die 150 euro, de EOS350D waard?
tja.. de canon heeft een CMOS .. ipv een CCD.. scheelt in ruis en batterij verbruik.
vergelijk ook hier eens: http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page19.asp

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

breinonline schreef op maandag 17 april 2006 @ 19:40:
Dat ligt aan jezelf :)

Bekijk vooral goed waarvoor je de camera wilt gaan gebruiken: Canon heeft een iets groter objectievenpark, wil je specifieke objectieven later kunnen gebruiken zul je daar naar moeten kijken. Canon presteerd beter op hogere ISO levels, handig als je veel fotografeert bij weinig licht. De Canon heeft een grip beschikbaar, prettig met lange teleobjectieven en fotograferen in portraitstand. De Nikon is iets completer qua functies en het verschil in prijs kan je mooi in een leuk objectief steken. Enzovoorts, enzovoorts.

En wat verder het belangrijkste is: wat ligt jou het prettigste in de hand? Ga ze eens allebei vasthouden in de winkel.
Ik heb ze al meerere malen in mijn handen gehad, De Nikon ligt prima in de hand. De EOS is ook een prima afgewerkt apparaatje en idd, die grip is wel verdomde handig op ten duur.

Ik denk echter om te beginnen (heb nog nooit een slr of dslr gehad) zal ik best vooruit kunnen met een D50. En daarbij een ander objectief erbij aanschaffen met een verder zoomberijk.

Ik ga woensdag eens langs de winkel en eens op mijn gemak vergelijken en kijken wat mij het beste ligt. :)

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05-2021
ik zit zelf te denken om een 20d aan te schaffen, maar is hij veel beter dan die 350d om het prijsverschil te rechtvaardigen voor de eerste dslr? (en hoe lang gaat tie dan mee, want als ik ze alletwee binnen 2 tot 3 jaar weer zal moeten vervangen kan ik beter de 350d nemen denkik, als tie zo 10 jaar meegaat is het verschil wel te overzien)

op dit moment heb ik dus een KM Dimage z10, de nadelen hiervan vind ik dat hij traag focust, de bediening traag gaat (je kan eigenlijk alles handmatig instellen, maar moet allemaal via menuutjes ed) en geen optische zoeker...

ik wil dus een goede upgrade zonder dat ik weer snel een duurdere zal willen kopen, als dat bij beide moddellen toch het geval is kan ik net zo goed de goedkopere 350d nemen.

nu nog kijken wat voor lenzen ik wil ...

[Voor 40% gewijzigd door keluwak op 17-04-2006 20:22]

• guillaumemay
killu schreef op maandag 17 april 2006 @ 20:14:
ik zit zelf te denken om een 20d aan te schaffen, maar is hij veel beter dan die 350d om het prijsverschil te rechtvaardigen voor de eerste dslr? (en hoe lang gaat tie dan mee, want als ik ze alletwee binnen 2 tot 3 jaar weer zal moeten vervangen kan ik beter de 350d nemen denkik, als tie zo 10 jaar meegaat is het verschil wel te overzien)

ik wil dus een goede upgrade zonder dat ik weer snel een duurdere zal willen kopen, als dat bij beide moddellen toch het geval is kan ik net zo goed de goedkopere 350d nemen.
Het verschil tussen de 350D en 20D zit hem o.a. in de ietsjes grotere zoeker, de betere ergonomie, de betere autofocus in donkere omstandigheden en een metalen sluiter die langer meegaat. Of dit die honderd euro's meer waard is, dat hangt van de gebruiker af.

Beide camera's zijn jarenlang te gebruiken. Maar bij beide camera's weet je ook nu al zo goed als zeker dat ze over 3 jaar nog maar de helft van de prijs kosten van wat ze nu kosten.

• breinonline

breinonline

Of het geld het je waard is is heel persoonlijk. Enkele kenmerken van de toestellen op een rij:

- 350D is goedkoper dan de 20D
- 350D is stukken kleiner dan de 20D (kan zowel voor als nadeel zijn, maar houdt ze alle twee iig een keer vast!)
- 350D is plastic, de 20D is magnesium
- 20D heeft iets lagere ruiswaardes
- 350D heeft 7 AF punten, de 20D 9
- 20D heeft ISO 3200
- 20D heeft een iets grotere viewfinder
- 350D heeft 8.0MP, 20D heeft 8.2MP
- Maximale sluitertijd 350D 1/4000s, 20D is 1/8000s
- Maximale flits syngronisatietijd 350D 1/200s, 20D 1/250s
- 20D heeft meer custom functies
- 350D heeft 3fps, maximale burst (RAW) 4, 20D heeft 5fps, maximale burst (RAW) 6
- 20D heeft een extra instelwiel op de achterkant wat veel sneller en fijner werkt

Hoe lang een body meegaat hangt ook van jezelf af. Qua technische levensduur zeker meer dan 3 jaar, maar bij veel tweakers zal de body na die tijd wel vervangen worden. Glas is en blijft erg waardecol, daar kan je beter in inversteren dan een body.

Anoniem: 155068

Als je voor de 20D denkt te gaan, is de 30D een betere oplossing als je 150 euro extra hebt. Moderner, groter display, en relatief weinig prijsverschil op dit moment. De 30D is het verschil zeker waard.

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Anoniem: 155068 schreef op maandag 17 april 2006 @ 21:59:
Als je voor de 20D denkt te gaan, is de 30D een betere oplossing als je 150 euro extra hebt. Moderner, groter display, en relatief weinig prijsverschil op dit moment. De 30D is het verschil zeker waard.
Precies. Dat dacht ik ook.
Maar zo kun je bezig _blijven_
Elke keer een treetje hoger, elke keer een beetje meer. Waar houdt het dan op? D200 (Nikon) is dan nóg beter (zij het duurder) dan een 30d, dus die kan je dan ook overwegen etc.
Ik ben zelf uiteindelijk voor de 350d gegaan, want tegen de tijd dat ik een nieuwe body wil zijn we zo'n beetje bij een 40- of 50d.
Ik merk dat ik niet zozeer beperkt wordt door de body als wel door de lenzen die ik nu heb(meer groothoek plz.). Ben uiteindelijk wel blij dat ik voor een minder geavanceerde body heb gekozen.
De beperking ligt daar uiteindelijk niet. Ben nu aan het sparen voor een canon 10-22/sigma 10-24, en ik ben blij dat ik al 400 euro heb overgehouden aan een 'mindere' body.
Body boeit me nog wel (hey, ik wil altijd meer), maar het is écht niet de doorslaggevende factor (ook al laat de media apparatus je iets anders geloven).

• MartijnA3
  • Laatst online: 04-05 09:56
Hurricane schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 18:12:
Ik denk dat ik toch de overstap ga maken van een compact camera naar een Digitale Spiegel reflex camera.

Nou had ik de volgende camera in gedachten:

Nikon D50 Zwart Kit 18-55mm
[afbeelding]

Als extra lens deze Sigma:
Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Nik
[afbeelding]
Heb ik ook sinds kort. Ben er heel erg tevreden mee, het is mijn eerste DSLR. En een extra accu, ik weet niet of het meteen nodig is hoor, de accu gaat zo ontzettend lang mee, niet normaal meer.

Onbewerkt resultaatje van deze combo op 300mm in macro stand: klik

iRacing Profiel

Elke keer een treetje hoger, elke keer een beetje meer.

Heel terecht deze opmerking. Als iemand toch voor de 20D wil gaan, zou ik wachten. Misschien, misschien komt hiervoor een uitverkoopprijs. Het huidige verschil met een 30D is irreeel klein.
Waarom sparen voor een 10-22? De 12-24 van Tokina is een dijk van een objectief. Veel tevreden gebruikers en er kunnen normale folters op , ter bescherming.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Misschien voor de extra 2mm, dat maakt een wereld van verschil namelijk? Daarnaast komt de Canon beter uit verschillende tests.

[Voor 28% gewijzigd door Garyu op 18-04-2006 15:32]

• Hot Pixel

Hot Pixel

King of no pants

Anoniem: 155068 schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 15:15:
Elke keer een treetje hoger, elke keer een beetje meer.

Heel terecht deze opmerking. Als iemand toch voor de 20D wil gaan, zou ik wachten. Misschien, misschien komt hiervoor een uitverkoopprijs. Het huidige verschil met een 30D is irreeel klein.
Waarom sparen voor een 10-22? De 12-24 van Tokina is een dijk van een objectief. Veel tevreden gebruikers en er kunnen normale folters op , ter bescherming.
Garyu schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 15:32:
Misschien voor de extra 2mm, dat maakt een wereld van verschil namelijk? Daarnaast komt de Canon beter uit verschillende tests.
inderdaad.
Ik ben er echter nog niet uit of het verschil in kwaliteit de 300 euro verschil tussen de sigma en de canon goedmaakt. Enfin, ik ben er nog lang niet. Van de zomer ga ik pas naar Albanië, dus over een maand of twee uiteindelijk pas denk'k. Eerst even aan mijn huidige glaswerk 'wennen'.

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Ik heb gekozen voor de D50.

Prima cameraatje. Het even wel even wennen aangezien het mijn eerste spiegelreflex is. Ik zal nog veel moeten lezen/leren over de instellingen, maar ik vertrouw erop dat dat helemaal goed gaat komen.

Wat ik sowieso nog wil hebben:
-Externe flitser :Nikon Speedlight
-Nieuwe lens: 50-200 en misschien wel een 300 lens.
-Extra Accu
-Goede tas waarin hij netjes in past
-Statief

Zal nog wel een tijd duren voordat ik dit kan realizeren, maar het is een uitgangspunt :)

Bij mijn analoge kamera had ik een 20-35 van Tokina en een 70-300 Apo van sigma. De keren dat ik naar mijn gevoel te weinig groothoek of te weinig tele had zijn op de vingers van 2 handen te tellen. Ik zou mijn huidige tokina 12-24 niet willen inruilen voor iets met nog meer groothoek, echt niet nodig 10mm in plaats van 12mm. Bovendien zal het groothoekvertekeningseffect bij 10 mm wel heel sterk zijn. Door de verlengingsfactor vind ik een 70-300 eigenlijk niet geschikt voor mij.

• martijn_tje
  • Laatst online: 11-05 19:59
Daklem schreef op woensdag 19 april 2006 @ 17:30:
Ik heb gekozen voor de D50.

Prima cameraatje. Het even wel even wennen aangezien het mijn eerste spiegelreflex is. Ik zal nog veel moeten lezen/leren over de instellingen, maar ik vertrouw erop dat dat helemaal goed gaat komen.

Wat ik sowieso nog wil hebben:
-Externe flitser :Nikon Speedlight
-Nieuwe lens: 50-200 en misschien wel een 300 lens.
-Extra Accu
-Goede tas waarin hij netjes in past
-Statief

Zal nog wel een tijd duren voordat ik dit kan realizeren, maar het is een uitgangspunt :)
Misschien dat je kan kijken naar een kwalitatief veel betere 70-200, 70-300 (of tweedehands 70-210). De 55-200 die bij de dubbelkit zit schijnt niet zo'n heel geweldige lens te zijn

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Volumius
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-05-2021
De D50 heeft de TIPA award gewonnen.

Link

En de platinum DIWA award.

Link

Denken jullie dat hij nu ook de EISA award van dit jaar gaat pakken?

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

martijn_tje schreef op donderdag 20 april 2006 @ 12:24:
[...]

Misschien dat je kan kijken naar een kwalitatief veel betere 70-200, 70-300 (of tweedehands 70-210). De 55-200 die bij de dubbelkit zit schijnt niet zo'n heel geweldige lens te zijn
Deze zal ik zeker meenemen in mijn keuze. Om eerlijk te zijn heb ik mij nog niet enorm verdiept in de lenzenkeuze.

Ik wil hier nog wel serieus over gaan denken zodra het vakantiegeld binnen is ;)

Ik was ook niet vanplan om de lens te pakken die bij de dubbelkit zit. :)

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-05 10:35

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Heeft iemand ervaring met Samsung SRL cameras? Ik zie heel weinig review en kan ook geen prijs terugvinden op het internet.

Lucky Goldstar

• guillaumemay
DJkim schreef op maandag 24 april 2006 @ 15:31:
Heeft iemand ervaring met Samsung SRL cameras? Ik zie heel weinig review en kan ook geen prijs terugvinden op het internet.
Samsung heeft één DSLR, de GX-1S. In feite is dat een Pentax *ist DS2 met het logo van Samsung erop. En de Pentax *ist DS2 is gewoon een Pentax *ist DS met een groter schermpje.

En van die *ist DS is genoeg informatie te vinden, zoals een uitgebreide recensie hier: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistds/

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-05 22:17
Daarnaast is er nu ook een review van de samsung te vinden op http://www.digitalcamerai...igital-Camera-Review-.htm.

Toch?

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:56
Ik zit met een dilema over de aanschaf van een digitale spiegelreflex. Ik heb fotografie altijd leuk gevonden, maar heb er nooit echt veel mee gedaan omdat ik niet wilde investeren in goede spullen. Onlangs toch maar de knoop doorgehakt, ik ga een foto cursus doen, en daar hoort natuurlijk een goede camera bij, plus het feit dat ik deze zomer naar Canada op vakantie ga en het dan natuurlijk erg leuk is om een goede camera bij je te hebben. Grote probleem is de financiele kant van de zaak, mn vriendin en ik hebben niet zoveel geld te besteden. Ze heeft net 1000 euro van haar ouders gekregen (pa had een bonus van z'n werk :P ) en die willen we besteden aan de aanschaf van een camera. Qua body ben ik wel uit geloof ik, de Canon 350D is een erg goed toestel, maar de Nikon D50 doet er eigenlijk niet voor onder, maar is wel goedkoper. Voor beide camera's zijn genoeg lenzen te vinden dus dat is geen probleem. Het grote probleem is natuurlijk de lenzen. Ik vind de kit-aanbieding met een 18-55 en een 55-200 lens erin erg aantrekkelijk. Ik heb dan voor weinig geld een groot lensbereik met kwalitatief "redelijke" lenzen. Waar ik bang voor ben is dat ik me te snel begin te ergeren aan de tekortkomingen van deze lenzen. Mijn interesse qua fotografie ligt niet zozeer bij het super zoomen, wel bij de groothoek kant (landschappen, gebouwen enz) Alleen als ik me hierop concentreer en een goed objectief koop, 18-70 ofzo dan mis ik de hele zoom range, en ik weet nu al dat de komende 2 jaar geen geld ga hebben om een lens erbij te kopen.
Mijn vragen kort op een rijtje:

- Kit-set 18-55 + 55-200 --> redelijk genoeg voor een startende fotograaf (als in kan ermee vooruit voor ongeveer 2 jaar)
- Is het verstandig om een goede 18-70 lens te kopen, als je niet snel kan uitbreiden, of ga je het berijk erg snel missen?

• Anoniem: 131051
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik ben eventueel ook wel geïnteresseerd in het aanschaffen van een instap dslr. (and that's more than i'll ever need, dus overstappen zal er ook niet van komen :) )

En Nikon en Canon hebben natuurlijk een goede reputatie en een grote naam. En ik vind voorlopig de 350d en d50 redelijk gelijkwaardig. Het is zo dat de canon de absolute winnaar is qua ruis en iso, maar als ik de reviews lees doet de d50 het ook bovengemiddeld goed, zelfs iets beter dan de d70(s)

De D70 is nooit echt een optie geweest, niet zo mooi en ook nogal groot, maar de d50 is netjes geproportioneerd en heeft ook redelijk wat opties. Plus ik vind een status schermpje op de bovenkant van de camera altijd wel een plus. En als ik het goed voorheb is de D50 de enige budget dslr met een schermpje op de bovenkant?

Maar in verband met de lenzen...

Het is natuurlijk zo dat elk groot merk z'n eigen lensmount heeft (nikon, canon, konica minolta, pentax) en dat er 3rd party manufacturers zijn die lenzen aanbieden in elk van deze proprietary lensmounts. Maar er is daarnaast ook nog een standaard in het leven geroepen voor lens mounts van dslr's (met een sensor die kleiner is dan het oppervlak van een 35mm filmpje) namelijk 4:3

Als ik het goed gelezen heb is voorlopig alleen olympus z'n camera's met deze standaard aan het ontwikkelen. In hoeverre is het de moeite om mijn keuze van een camera te laten afhangen van deze standaard. Heeft die veel toekoms. Welke is jullie inschatting ivm het doorbreken van 4:3 en effectief ook een standaard te worden. Normaal is het zo dat uit het oogpunt van fabrikanten een proprietary systeem de voorkeur heeft. (vendor lock in)

• tuk217
ook panasonic komt met een dslr met deze standaard. sigma heeft een serie nieuwe lenzen en leica is bezig met lenzen. of dit systeem echt aanslaat weet denk ik niemand maar ik zou er mijn geld niet op inzetten..

• neographikal
  • Niet online
4:3, mja, weinig voor beschikbaar qua glas en daardoor weinig keuze :) Op Photozone staan een paar testjes van 4:3 objectieven, maar de resultaten zijn niet heel geweldig.

Ik hou het liever bij Canon / Nikon vanwege de keuzevrijheid :)

• lateef
Anoniem: 131051 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 14:00:
En Nikon en Canon hebben natuurlijk een goede reputatie en een grote naam. En ik vind voorlopig de 350d en d50 redelijk gelijkwaardig. Het is zo dat de canon de absolute winnaar is qua ruis en iso, maar als ik de reviews lees doet de d50 het ook bovengemiddeld goed, zelfs iets beter dan de d70(s)
ten eerste moet je je afvragen of je de hoge ISO's echt nodig hebt en ten tweede - maar dat is persoonlijk - vind ik de ruis van de nikon d50 er véél beter uit zien dan van de 350d. als ik zou moeten kiezen tussen de d50 en de 350d zou ik zeker voor de d50 kiezen => goedkoper en - naar mijn smaak - mooiere kleuren etc. uit de sensor.
Anoniem: 131051 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 14:00:(met een sensor die kleiner is dan het oppervlak van een 35mm filmpje)
even voor de duidelijkheid, maar alle sensoren van instap dSLR's hebben een kleinere sensor dan het oppervlak van een 35mm frame. echter is dat bij het fourthirds systeem nog iets kleiner (instap dSLR's met aps-c sensor is factor 1,5-1,6 en fourthirds is factor 2).
Anoniem: 131051 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 14:00:
Heeft die veel toekoms. Welke is jullie inschatting ivm het doorbreken van 4:3 en effectief ook een standaard te worden.
tja, of het toekomst heeft, is altijd de vraag. niet alleen bij het fourthirds systeem, maar ook bij andere camera systemen; canon staat niet bepaald bekend als een fabrikant dat zijn mounts trouw is gebleven en over nikon - die dat wel lang is geweest - gaan de geruchten dat er wellicht toch een andere mount gaat komen. wanneer je een systeem koopt, moet je bedenken of het systeem je nu - en wellicht in de nabije toekomst - voldoende te bieden heeft. of het systeem toekomst heeft, blijft koffiedik kijken.

maar omdat koffiedik kijken toch leuk kan zijn, persoonlijk denk ik dat het fourthirdssysteem zeker wel toekomst heeft. ten eerste omdat olympus altijd goede innovatieve (en eigengereide) systeem camera's heeft ontwikkeld en ten tweede omdat niet alleen olympus, maar ook andere producten het fourthirdssysteem omarmd hebben. deze zomer komt panasonic met een fourthirds dSLR, sigma heeft het aantal fourthirds lenzen uitgebreid naar 9 stuks en leica - toch niet de minste - heeft het fourthirdssysteem al officieel het derde leica systeem (dus náást het R en M systeem) genoemd.

• tuk217
ik heb wel gelezen dat dit systeem wel al de limiet heeft bereikt met aantal megapixels.. dit zou kunnen betekenen dat het niet echt kan meeconcureren in de toekomst.

• begintmeta
  • Niet online
Tuk217, dan is een H2D misschien een betere optie? ;)

Ik denk trouwens dat een fourthirds camera/sensor voor de meesten voldoende mogelijkheden zou bieden. Ik wacht nog even af wat de ontwikkelingen zijn&het langetermijnperspectief, dan stap ik misschien over van Canon ChemSLR op een 4:3s systeem, al blijft het qua objectieven voor mij wel aantrekkelijker bij Canon te blijven natuurlijk... Een E-1 met de goedkope kitlens is in D voor wat meer dan €600 te koop, kan voor de een of ander een best leuke aanbieding zijn.

[Voor 186% gewijzigd door begintmeta op 27-04-2006 18:52]

• tuk217
ik heb geen idee wat dat is :D . ik heb er allemaal niet zo heel veel verstand van, maar ik kom wel veel informatie over van alles en nog wat tegen.

• lateef
hasselblad h2d 39, grote sensor, hoop pixels, hoop geld.

maar stel dat de 8 megapixels echt het maximale is wat er met een fourthirdsensor mogelijk is, waarom zou dat dan te weinig zijn?

• tuk217
thnx voor de link. ik ben zelf niet megapixel-geil, maar het is lastig om te concureren met een 12megapixel minimum als je niet boven de 8 kan komen. de consument kijkt daar heus wel naar.

ps.ik heb liever een mamiya zd ;)

• awolte
tuk217 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 16:18:
ik heb wel gelezen dat dit systeem wel al de limiet heeft bereikt met aantal megapixels.. dit zou kunnen betekenen dat het niet echt kan meeconcureren in de toekomst.
`k ben ook aan het kijken voor een instap dSLR maar ik ben de beperking van de 8 Mpixels voor het 4:3 systeem nog niet tegen gekomen, Heb je daar misschien een linkje van?

• tuk217
het komt uit een artikel uit het tijdschrift chip foto video. vanwege het kleine sensoroppervlak zou het niet mogelijk zijn om nog meer diodes, en dus pixels, onder te brengen zonder de ruis te vergroten. aangezien de E-serie van olympus nu al teveel ruis heeft bij hogere iso-waarden klinkt het aannemelijk.

• regjit
  • Laatst online: 27-05 00:35
tuk217 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 23:08:
het komt uit een artikel uit het tijdschrift chip foto video. vanwege het kleine sensoroppervlak zou het niet mogelijk zijn om nog meer diodes, en dus pixels, onder te brengen zonder de ruis te vergroten. aangezien de E-serie van olympus nu al teveel ruis heeft bij hogere iso-waarden klinkt het aannemelijk.
Dat lijkt me onzin. Als het lukt om (grofweg) 7 miljoen diodes op een 1/2,5 inch sensor in een compactcamera te proppen, waarom zou het dan niet op een (veel grotere) fourthirds sensor passen? OK, de huidige generatie fourthirds sensoren blinken qua ruis in vergelijking met de canon sensoren absoluut niet uit, maar om te zeggen dat het niet beter KAN lijkt me onzin.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-05 14:21

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ja, en die compactcameras zijn ook prima te vergelijken met dSLR's qua ruis. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 171278
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik dacht dat ik een keuze had gemaakt, maar ik ben toch weer aan het twijfelen geslagen. Zoals de meesten hier zit ik te twijfelen tussen de D50 en de 350D.

Het zit zo. De 350D vind ik eigenlijk een mooiere camera (CF heeft m'n voorkeur boven SD, 8MP vs. 6MP, dat soort dingen) en hij geeft in de head-to-head vergelijking op DPReview scherpere beelden (dat kan ook aan de kwaliteit van de kitlens liggen, kan iemand daar opheldering over verschaffen?), maar hij is een slag duurder dan de D50. Ik heb hier veel Canon spul staan, printers, scanners, compactcamera, en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, dus ook wat dat betreft staat Canon dus sterk. Als dit alles was, was voor mij de keuze snel gemaakt. Nu heb ik hier echter een Nikon FE liggen, met daarbij drie lenzen. Ik heb dit helemaal nagezocht, en deze lenzen kunnen in principe op de D50. Ze zullen goed van pas komen, want na de aanschaf van een DSLR heb ik even geen geld over voor lenzen van minimaal 200 euro per stuk.

Aan de andere kant gaat mijn voorkeur, zoals ik zei, eigenlijk uit naar Canon. Niet zo zeer de 350D maar Canon als merk, omdat ik daar goeie ervaringen mee heb. Als ik nu een D50 koop en in de loop der tijd Nikon-mount lenzen, dan sluit ik Canon eigenlijk helemaal uit - een overstap kost veel geld als je allemaal vervangende lenzen moet kopen. Dit laatste heeft mij nu weer aan het twijfelen gezet. Een body is voor de meeste DSLR gebruikers immers maar een kleine aanschaf in vergelijking met vele lenzen die ook honderden euro's per stuk kosten. Maargoed, hoe nuttig zijn die oude Nikon lenzen? Het zijn sowieso geen toplenzen, en door de cropfactor zijn ze minder interessant voor op de D50.

Om het geheel nog wat ingewikkelder te maken moet ik eigenlijk even zeggen dat ik na mijn eindexamen een aantal maanden ga reizen, en geïnteresseerd ben geraakt in star trails die je eigenlijk alleen met een analoge spiegelreflex kunt fotograferen: de Nikon FE die ik hier nog heb liggen. Hierdoor is de D50 weer aantrekkelijker, omdat ik dan maar één lenzenset mee hoef te nemen.

Iemand? :>

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 01-05-2006 15:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Vertel eens meer over de objectieven die je hebt liggen?

Wanneer je een dSLR aanschaft en er niet voor veel geld een aantal objectieven bij koopt, dan is het verlies van overstap zeer gering. Immers, je hebt alleen wat afschrijving op de camera zelf. Zeker als je nu al wat Nikon objectieven hebt liggen moet je niet daar ook nog eens afschrijving over rekenen. Ik vraag me af wat je op de 350 wel denkt te hebben wat niet op de D50 zit. Zoals ik het nu lees gaat het om vier dingen (CF, merk, mp en geld).

Op dit moment koop je voor 30 euro een standaard SD kaartje (GB). Een snellere kaart is niet zoveel duurder. De afschrijving bij verkoop zal dan ook niet groot zijn. Naar het merk dat op je camera staat zou ik niet teveel kijken. Ik ken horrorverhalen van zowel Canon als Nikon, daarnaast zou alleen de lenskwaliteit en het assortiment daarin de doorslag moeten geven. Het aantal mp is denk ik niet echt relevant. Tenzij je erg groot afdrukt, zul je aan 6 mp vaak voldoende hebben. Het aantal knaken dat je uit wilt geven kan ik niet beoordelen..... Even bovenstaande zaken afwegen en die D50 halen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ik heb het even nagezocht, dit zijn ze:

28mm 1:2.8 (Nikon Lens Series E)
50mm 1:2 (Nikon NIKKOR)
90mm-210mm 1:4 (Auto-Beroflex)

Ik maak inderdaad niet al teveel grote afdrukken, maar meer MP vind ik wel altijd een prettig idee omdat je naderhand meer ruimte hebt om te croppen. 6MP is inderdaad meer dan genoeg voor normale afdrukken, op een volle A4 heb je nog iets van 250dpi.

[Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 01-05-2006 15:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• regjit
MartijnGizmo schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 13:40:
Ja, en die compactcameras zijn ook prima te vergelijken met dSLR's qua ruis. :+
Je hebt gelijk, ik gebruikte hopeloos het verkeerde argument. Laat ik het anders zeggen, als het aantal diodes per vierkante milimeter sensoroppervlakte het ENIGE was wat de ruis bepaalde, dan moet je voor de gein eens dit verzamelingetje van modellen en aantal diodes per vierkante milimeter sensoroppervlakte bekijken:

olympus e50035.571
nikon d20027.354
canon 30d25.185
minolta 7d16.533
panasonic fz30209.437

Daarmee zou de 7d veel minder ruis moeten maken als de 30d of de d200.
Mijn punt is, natuurlijk is ruis een belangrijke factor waarom je niet zomaar het aantal diodes op een sensor kunt blijven verhogen, maar de effectiviteit van de ruisonderdrukking speelt vast ook een belangrijke rol.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• regjit
neographikal schreef op donderdag 27 april 2006 @ 14:35:
4:3, mja, weinig voor beschikbaar qua glas en daardoor weinig keuze :) Op Photozone staan een paar testjes van 4:3 objectieven, maar de resultaten zijn niet heel geweldig.
Ik ga mezelf belachelijk maken als olympus fanboy, maar heb jij een andere photozone gelezen als ik ofzo? Er staan 6 testjes waarvan meer dan de helft "highly recommended". De enige lenzen die dat niet scoren zijn de budget modelletjes, en die scoren "At the end of the day you get what you pay for though the price-performance ratio is very good with this lens".

Kortom meestal duur, weinig keus, maar wel goed spul.

Klinkt eigenlijk vergelijkbaar met waarom ik al jarenlang tevreden mac gebruiker ben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 16:24
regjit schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 11:54:
[...]

Ik ga mezelf belachelijk maken als olympus fanboy, maar heb jij een andere photozone gelezen als ik ofzo? Er staan 6 testjes waarvan meer dan de helft "highly recommended". De enige lenzen die dat niet scoren zijn de budget modelletjes, en die scoren "At the end of the day you get what you pay for though the price-performance ratio is very good with this lens".

Kortom meestal duur, weinig keus, maar wel goed spul.

Klinkt eigenlijk vergelijkbaar met waarom ik al jarenlang tevreden mac gebruiker ben :)
met die keuze komt het wel goed er zijn al meer lensen beschikbaar dan een tijdje geleden en de keuze zal groter worden.
het 4:3 systeem is door olympus ontwikkeld maar ze hebben er geen patent op
http://www.4-3system.com/modules/lenses/

[Voor 9% gewijzigd door wouter37 op 02-05-2006 16:34]

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Anoniem: 171278 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 15:33:

Ik maak inderdaad niet al teveel grote afdrukken, maar meer MP vind ik wel altijd een prettig idee omdat je naderhand meer ruimte hebt om te croppen. 6MP is inderdaad meer dan genoeg voor normale afdrukken, op een volle A4 heb je nog iets van 250dpi.
Ik quote mezelf even ;)

Er was nog een reden dat ik twijfelde over de D50, en dat is het gebruik van SD ipv CF, wat de meeste camera's hebben. Bij een overstap kun je je geheugenkaartjes weggooien, maargoed aan de andere kant kosten die tegenwoordig ook niks meer, en over 2, 3 jaar zal het nog wel een stuk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lateef
ik zou me niet zo druk maken om die geheugenkaartjes en gewoon lekker voor de nikon gaan, die is minstens zo goed als de canon en slechter dan de kitlens van de canon is de kitlens van de d50 zeker niet. indien financieel mogelijk zou ik wel de kitlens van de d70 bij de d50 nemen, die is aanmerkelijk beter. en verder kan je dan zien of de lenzen die je al hebt en toegevoegde waarde hebben, van de primes denk ik dat ze dat zeker wel hebben. bij de canon zal je daar nooit achterkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tuk217
de d50 is stukken goedkoper dus waarom druk maken over een sdkaartje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
SD is ook een stuk langzamer dan CF (over het algemeen), maargoed burst shoots doe ik toch nauwelijks. Een laatste ding dan, er zit niet net een opvolger van de D50 aan te komen (of binnen 4 maanden for that matter, zolang kan en wil ik nog wel wachten)? Hij is nu ongeveer een jaar uit, maar ik ken de upgrade cyclus van Nikon totaal niet.
Als de kitlens van Canon niet beter is, hoe kan het dan dat de 350D toch wel betere resultaten geeft (met de kitlens)? Op de review van dpreview staat:
(...) the 350D is extracting noticeably more detail from the scene and at the same time exhibiting better per-pixel sharpness.
Ligt dit puur aan de body, of wat moet ik me hier bij voorstellen?

Ik ben lastig ;)

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 03-05-2006 18:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacroTough
Anoniem: 171278 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:02:
SD is ook een stuk langzamer dan CF (over het algemeen), maargoed burst shoots doe ik toch nauwelijks. Een laatste ding dan, er zit niet net een opvolger van de D50 aan te komen (of binnen 4 maanden for that matter, zolang kan en wil ik nog wel wachten)? Hij is nu ongeveer een jaar uit, maar ik ken de upgrade cyclus van Nikon totaal niet.
Als de kitlens van Canon niet beter is, hoe kan het dan dat de 350D toch wel betere resultaten geeft (met de kitlens)? Op de review van dpreview staat:

[...]

Ligt dit puur aan de body, of wat moet ik me hier bij voorstellen?

Ik ben lastig ;)
Omdat heel duidelijk in de review staat dat de tests zijn geschoten met een 50mm prime.

De Canon 18-55 kitlens is écht een colafles. In de laatste focus(Canon/Nikon minded redactie) staat een test van verschillende kitlenzen. Zelfs in dit blad scoort de Canon kitlens het laagst, even daarboven staan de Nikon 18-55 en Nikon18-70. De kitlenzen van KM, Olympus, Pentax en zelfs Sigma scoren beduidend beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breinonline

breinonline

MacroTough schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:58:
[...]

Omdat heel duidelijk in de review staat dat de tests zijn geschoten met een 50mm prime.

De Canon 18-55 kitlens is écht een colafles. In de laatste focus(Canon/Nikon minded redactie) staat een test van verschillende kitlenzen. Zelfs in dit blad scoort de Canon kitlens het laagst, even daarboven staan de Nikon 18-55 en Nikon18-70. De kitlenzen van KM, Olympus, Pentax en zelfs Sigma scoren beduidend beter.
Vermeld er ook even bij dat de Canon veruit de laagst geprijsde is. Voor wat hij kost is het helemaal geen gek ding. De meeste mensen vervangen na enige tijd toch de kitlens, dus daar moet je je niet geheel door laten leiden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MacroTough
breinonline schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 19:14:
[...]

Vermeld er ook even bij dat de Canon veruit de laagst geprijsde is.
Okay, appels en appels vergelijken. Omdat een kitlens een kitlens is, mag je er van uitgaan dat hij inderdaad als kit gekocht wordt. Ik ben zelf maar even uit gegaan van de prijzen van het konijn en het simpele sommetje 'Prijs kit - Prijs body = Prijs Kitlens' toegepast.

Hieronder staan de prijzen van de kitlenzen vermeldt, gerangschikt in kwaliteit volgens de Focus test, beginnend bij de laagste kwaliteit:

Canon 18-55 = 729 - 669 = €60
Nikon 18-55 = 599 - 525 = €74
Nikon 18-70 = 945 - 719 = €226
KonMin 18-70 losse prijs = €119(wordt op dit moment niet in een kit geleverd)
Pentax 18-55 = 599 - 549 = €50
Pentax 16-45 losse prijs = €399(wordt op dit moment niet in een kit geleverd)
Olympus 14-45 = 635 - 569 = €66
KonMin 24-105 losse prijs = €489(wordt op dit moment niet in een kit geleverd)
Olympus 14-54 = 1199 - 889 = €310

[Voor 4% gewijzigd door MacroTough op 03-05-2006 20:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 03-04 08:55
Anoniem: 171278 schreef op maandag 01 mei 2006 @ 15:33:

Een 28 mm prime is niet echt nuttig, de 50 mm is leuk voor portretjes. Wel lekker lichtsterk!. Die 90-210 dat is een leuke telelens, vooral omdat ie F4 is.
Die 2 megapixel zijn trouwens maar 400 pixels in de breedte en 300 in de hoogte dus dat valt wel mee. Laat je niet leiden door de geheugenstandaard, want tegenwoordig kost dat SD echt geen drol meer. En het heeft al helemaal geen zin om de 'extreme' varianten te nemen van tig euries meer want die buffer van 12 foto's krijgt volgens mij geen mens vol. Lezen van de kaartjes is altijd 10 mb/sec, ook bij de el-cheapos

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lateef
breinonline schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 19:14:
Vermeld er ook even bij dat de Canon veruit de laagst geprijsde is. Voor wat hij kost is het helemaal geen gek ding. De meeste mensen vervangen na enige tijd toch de kitlens, dus daar moet je je niet geheel door laten leiden.
gezien het rekensommetje van MacroTough is die helemaal niet zo schokbarend laag geprijsd (en is de pentax kitlens zelfs goedkoper!)

ik vind dit een typisch staaltje canon marketing; een 'goedkope' camera met een prutslens. de kit lijkt dan aantrekkelijk geprijsd, maar al snel zal men tegen de optische beperkingen van dat ding aanlopen. in tegenstelling tot bijv. pentax of olympus die gewoon met een goede kitlens voor een scherpe prijs komen. een kitlens waar iedere niet al te veel eisende, maar toch serieuze hobbyfotograaf jaren vooruit kan.

maar geef canon eens ongelijk; ze zijn al jaren het best verkopende merk, dus die marketing van canon werkt wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
MacroTough schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:58:
[...]

8)7 Ik moet echt beter leren lezen. Dus in principe is die head-to-head test van dpreview onzin, omdat op de Canon's een betere en duurdere lens zit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lateef
questionmarc schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 20:50:
Een 28 mm prime is niet echt nuttig
niet nuttig? met een sensor van 23,6x15,8mm is een 28mm lens precies een standaardlens. en daarnaast heeft elke lens nut.
questionmarc schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 20:50:
de 50 mm is leuk voor portretjes. Wel lekker lichtsterk!. Die 90-210 dat is een leuke telelens, vooral omdat ie F4 is.
de 50mm is inderdaad een lichtsterke portretlens, maar die 90-210 valt nog maar te bezien of dat zo'n leuke lens is. misschien leuk dat ie over het gehele bereik f/4 is, maar eerlijk gezegd zou ik niet te veel verwachten van de optische kwaliteit van een beroflex lens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:13

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 171278 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 21:16:
[...]

8)7 Ik moet echt beter leren lezen. Dus in principe is die head-to-head test van dpreview onzin, omdat op de Canon's een betere en duurdere lens zit?
* Nikon D50: Nikkor 50 mm F1.8, Aperture Priority (F9),
ISO 200, JPEG Large/Fine, Manual WB, Default Parameters, Self-Timer

* Canon EOS 350D: Canon EF 50 mm F1.4, Aperture Priority (F9),
ISO 100, JPEG Large/Fine, Manual WB, Default Parameters, Self-Timer
De Canon lens is wel duurder en heeft een grotere maximale diafgramaopening, maar de Canon 50 1.8 of Canon 50 1.4 op F9 ontlopen elkaar niets.
Het had handiger geweest om de Nikkor 50 mm F1.4 te vergelijken met de Canon 50 mm F1.4 of hun F1.8 broertjes.

[Voor 8% gewijzigd door Kanarie op 03-05-2006 21:30]

The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Hmm, oke :)

Dan kan ik nog niet het kwaliteitsverschil verklaren. Toch de body?

Over de lenzen; het zijn over het algemeen wel budget lenzen. Ze zijn ook al zo'n 30 jaar oud, maar nauwelijks gebruikt. Dit ding heeft de afgelopen 20 jaar in de doos gezeten, het enige dat niet meer in nieuwstaat is zijn de batterij en het leren hoesje voor de camera ;)

[Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 03-05-2006 21:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:13

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Anoniem: 171278 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 21:31:

Over de lenzen; het zijn over het algemeen wel budget lenzen. Ze zijn ook al zo'n 30 jaar oud, maar nauwelijks gebruikt. Dit ding heeft de afgelopen 20 jaar in de doos gezeten, het enige dat niet meer in nieuwstaat is zijn de batterij en het leren hoesje voor de camera ;)
Nou die 2MP kan misschien net het verschil maken in scherpte.

Hmm alhoewel dit dat weer tegenspreekt:
The EOS 300D (Digital Rebel) does carry a slight resolution advantage, however it exhibits more detail than this difference would suggest. The 300D image looks sharper and has better contrast, color balance is pretty much the same between the two. Noise isn't visible in either image. It's interesting to note the difference in sensitivity, the D50 shot taken at ISO 200, the EOS 300D shot taken at ISO 100 (although it does appear slightly darker) and the same exposure.

[Voor 34% gewijzigd door Kanarie op 03-05-2006 21:37]

The skyline was beautiful on fire. All twisted metal stretching upwards. Everything washed in a thin orange haze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lateef

nee hoor, die 1.4 is over het hele bereik scherper dan de 1.8. het is gewoon een slecht vergelijk, maar ja, phil askey is ook een slechte reviewer. ik zou niet te veel waarde aan zijn testjes hechten.
de twee primes zijn wellicht oud, maar als ze nog helemaal goed zijn (dus geen schimmel of andere narigheid) zullen ze nog uitstekend presteren. van die zoomlens hoef je niet te veel te verwachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• breinonline

breinonline

MacroTough schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 20:26:
[...]

Okay, appels en appels vergelijken. Omdat een kitlens een kitlens is, mag je er van uitgaan dat hij inderdaad als kit gekocht wordt. Ik ben zelf maar even uit gegaan van de prijzen van het konijn en het simpele sommetje 'Prijs kit - Prijs body = Prijs Kitlens' toegepast.

Hieronder staan de prijzen van de kitlenzen vermeldt, gerangschikt in kwaliteit volgens de Focus test, beginnend bij de laagste kwaliteit:

Canon 18-55 = 729 - 669 = €60
Nikon 18-55 = 599 - 525 = €74
Nikon 18-70 = 945 - 719 = €226
KonMin 18-70 losse prijs = €119(wordt op dit moment niet in een kit geleverd)
Pentax 18-55 = 599 - 549 = €50
Pentax 16-45 losse prijs = €399(wordt op dit moment niet in een kit geleverd)
Olympus 14-45 = 635 - 569 = €66
KonMin 24-105 losse prijs = €489(wordt op dit moment niet in een kit geleverd)
Olympus 14-54 = 1199 - 889 = €310
Ik had het prijsverschil groter ingeschat. Leuk overzicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Naja, je moet je natuurlijk ook niet blindstaren op 100% crops. Het totaalbeeld van de D50 is prima, en met een beetje USM is de foto als een stuk 'crisper'. Je krijgt daar natuurlijk geen detail mee terug, maar het zit dan zeker wel on par met de 300D.
Ik ben inmiddels wel helemaal zeker van de D50. Jullie horen nog van me :)

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 03-05-2006 22:22]

• QuestionMarc
  • Laatst online: 03-04 08:55
Vergeet niet dat de canon voor veel mensen te klein is. Dat is de hoofdreden dat ik de D50 heb genomen. En hij is ook nog eens €160,- goedkoper. Dat geld heb ik in een 18-50 F2.8 van sigma gestoken. Vergeet niet dat er nogal wat accesoires aankomen (meestal dan) bijv een tas, remote, statief,filters enz...Eigenlijk best een dure hobby!

Op de fiets vervuil je niets!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 16:24
questionmarc schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 07:38:
Vergeet niet dat de canon voor veel mensen te klein is. Dat is de hoofdreden dat ik de D50 heb genomen. En hij is ook nog eens €160,- goedkoper. Dat geld heb ik in een 18-50 F2.8 van sigma gestoken. Vergeet niet dat er nogal wat accesoires aankomen (meestal dan) bijv een tas, remote, statief,filters enz...Eigenlijk best een dure hobby!
Idd ik vind de canon ook te klein ligt niet lekker in de hand. ik vind dat toch een belangerijk iets dus daarom (en andere dingen) heb ik een olympus E-500 gekocht :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online
offtopic:
Als je hier de E-1 vergelijkt met de E-1+14-45 , kom je op een kitlensprijs van €31 (620-599). ;)

[Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 07-05-2006 12:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Enja, ook ik zit in twijfel welke Dslr ik moet kopen, een D50 of een 350D. Ik heb een paar vragen die misschien doorslaggevend kunnen zijn! misschien kan iemand hier antwoorden bij vinden

1. Ik ga hem waarschijnlijk ook voor astrofotografie gebruiken, welke heeft dan het meest acceptable ruis nivo, als je in Bulp gaat fotograferen!

2.Wat is het verschil in kleur, ik zoek een toestel waar de foto's mooi vol van kleuren zijn, niet te vlak.

3. Zodra ik er extra lenzen bij ga kopen, scheelt het dan veel euro's als ik nikon of canon heb?

4. welke camera heeft het langste uithoudingsvermogen kwa batterij, en hoelang is dan ongeveer.

5. De DOF preview, waar ik wel eens over lees, wat doet dat precies, en heeft 1 van de 2 deze functie, en heb ik het nodig?

6. Hij zal ook voor sport fotografie gebruikt worden, heeft 1 van de twee dan nog voordelen?

Misschien mis ik nog dingen, maar misschien kan iemand mij overtuigen waarom nou de nikon of waarom nu de canon. Ik lees zoveel voorens en tegens, maar ben nog steeds niet overtuigt van 1 type!

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

mkanon schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:07:
Enja, ook ik zit in twijfel welke Dslr ik moet kopen, een D50 of een 350D. Ik heb een paar vragen die misschien doorslaggevend kunnen zijn! misschien kan iemand hier antwoorden bij vinden

1. Ik ga hem waarschijnlijk ook voor astrofotografie gebruiken, welke heeft dan het meest acceptable ruis nivo, als je in Bulp gaat fotograferen!
Dan is er maar 1 van de 2 mogelijk: De 350D! Deze kan de spiegel voor het nemen van de foto opklappen. De D50 kan dit niet. Bij de D50 kan je hierdoor trillingen krijgen welke op de foto's zichtbaar zijn.
2.Wat is het verschil in kleur, ik zoek een toestel waar de foto's mooi vol van kleuren zijn, niet te vlak.
Alles is aan te passen in een fotobewerkingsprogramma/RAW bewerker. Niet echt een doorslaggevende winnaar aan te wijzen dus.
3. Zodra ik er extra lenzen bij ga kopen, scheelt het dan veel euro's als ik nikon of canon heb?
Canon heeft een uitgebreider assortiment. Nikon lenzen zijn relatief duurder, maar Sigma, Tamron, Tokina maken allemaal lenzen voor beide merken en zijn ook prima.
4. welke camera heeft het langste uithoudingsvermogen kwa batterij, en hoelang is dan ongeveer.
Lijkt mij niet echt een doorslaggevende reden om voor een merk te kiezen aangezien maar voor de 350D heb je een officiele grip waarin je 2 batterijen kan plaatsen. Voor de D50 is die er ook maar is van een externe partij. Reken voor de D50 op >500 foto's per lading. van de 350D weet ik het niet maar zal niet veel schelen.
5. De DOF preview, waar ik wel eens over lees, wat doet dat precies, en heeft 1 van de 2 deze functie, en heb ik het nodig?
Heb je het nodig, wellicht wel, maar voor astrofotografie zeker niet. Met een DOF preview kan je de invloed van de diafragma instelling bekijken voordat je de foto hebt gemaakt. Dus wat de invloed van het diafragma op de scherpte/diepte heeft. Ik heb het niet op mijn D50 en in de loop van de tijd weet je wel wat de invloed is van welke diafragma keuze. (dat is het voordeel van een digitale camera, je ziet meteen het resultaat). Sommige kunnen het niet missen, maar er is overheen te komen. EN weet je het toch niet zeker; gewoon 3 extra fototjes nemen ;)
6. Hij zal ook voor sport fotografie gebruikt worden, heeft 1 van de twee dan nog voordelen?
Beide zijn snel genoeg qua sluitertijd om de actie te bevriezen. Je lens zal eerder van invloed zijn. Daar dient een snelle autofocus op te zitten, beide merken hebben die lenzen.
Misschien mis ik nog dingen, maar misschien kan iemand mij overtuigen waarom nou de nikon of waarom nu de canon. Ik lees zoveel voorens en tegens, maar ben nog steeds niet overtuigt van 1 type!
Uiteindelijk loop JIJ die winkel binnen. Maar als astrofotografie een hot issue is dan is er maar 1 mogelijk en dat is de 350D. Hoor mij, de D50 eens vloeken in de kerk ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
littlejoannes schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:26:
[...]

Dan is er maar 1 van de 2 mogelijk: De 350D! Deze kan de spiegel voor het nemen van de foto opklappen. De D50 kan dit niet. Bij de D50 kan je hierdoor trillingen krijgen welke op de foto's zichtbaar zijn.
Op een exposure van een paar minuten is die halve seconde die de camera nog trilt werkelijk niks, en zul je daar ook geen last van hebben. Selftimer erop en het probleem is helemaal nihil :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 11-05 19:59
En de stevigheid van je statief wil ook wel eens een doorslaggevende factor zijn. Die enige keer dat ik m'n DSLR op statief had was dat op een oud super zwaar en degelijk film statief. Ondanks het missen van MLU zat er geen enkele beweging in de foto's. Zowel bij een korte sluiter tijd (minder als 1/10 seconde) als bij een heel lange sluitertijd (minuut of 10)

[Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 09-05-2006 16:20]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:04
Na enkele jaren te fotograveren met compact's wil ik eigenlijk weer terug naar spiegelreflex. (had een konica met lenzen, helaas allemaal MF)

Nu zit ik erg rond te kijken.
Ik twijfel erg tussen de volgende camera's:
Samsung GX-1L (met kitlens en losse 200mm lens) => €849,-
Samsung GX-1S (met kitlens en losse 200mm lens) => €949,-
Of toch maar voor een nikon D50/D70 camera.
De 350D valt voor mij af (te klein zelfs met grip erop).

edit:
ik heb korting op camera's bij een bepaalde winkel, en daar haal ik ook alle andere benodigdheden

m.v.g. Mcdeath

[Voor 13% gewijzigd door Sijhtam op 10-05-2006 13:44]

huidige opstelling

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee