Nee, ik zeg ook niet dat jij dat zegtlittlejoannes schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:58:
Uhu! Een dSLR verslikken veel mensen zich in. Maar ik zeg toch ook niet dat duurder beter is voor een beginner?
Ik zeg niet dat het een no-go is, maar ik zeg wel dat de stap wéér een beetje groter is, en dat een 'beginner' zich dat wel moet realiserenJij stelde dat een D80 een no-go zou zijn voor een beginner. En dat ontken ik. Niets mis mee om in plaats van een D50 een D80 te kopen of 400D, 5D etc.
True, in het begin verkracht je er meer foto's mee dan dat er lukkenZe zullen toch een barricade opwerpen voor de mensen die een klik-klak altijd goede foto's verwachten "want het is toch een dure camera".
True, en true, ik ben het wat dat betreft helemaal met je eensEr komen hier ook GoT-ers voorbij met een signature dat je denkt, daar rij je een leuke auto voor, maar die leveren niet standaard mooie platen op (sterker nog ....).
Maar als een positief voorbeeld: Neem bv Relonky: de eerste foto's hier op het forum waren genomen met een redelijk oude fuij met 2.1 of 3 mp en iedereen was vol lof (terecht).
En nu maakt hij de meest mooie foto's met een 350D met kitlens (dat is hier voor vele een schande, een kitlens). Zal hij mooiere foto's maken met een 5D? Denk het niet, foto's maken doe je inderdaad met een camera, maar ze worden niet automatisch mooi omdat je een bak geld bij fotozaak.nl over de balk gooit voor die camera. Dat heeft te maken met gevoel voor compositie én je camera onder controle hebben. En of je dat nu hebt met je camera in de Autostand of zelf een half uur hebt lopen pielen in de M stand dat maakt in mijn ogen niets uit.
Als die beginner dat inderdaad lekker vindt, moet ie dat doen, maar of het hem ook daadwerkelijk profijt gaat brengen is een 2eDus om een eind aan deze monoloog te breien. Koop gewoon lekker de camera die je portemonnaie toelaat. Ook als je een D200 koopt met een nikkor 17-55 en 70-200 IS en daarmee alleen op P schiet.
En de aanleiding van deze discussie was het D50 vs. D80 verhaal, waarbij ik zeg dat een D80 een heerlijke cam is máár dat een beginner een D80 nóg 'raarder' of 'onwenniger' zal vinden dan een D50, en dat is iets dat je ook met me eens zult zijn