Toon posts:

[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 4.715 views sinds 30-01-2008

• Henk
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 30-11 10:22
littlejoannes schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:58:
Uhu! Een dSLR verslikken veel mensen zich in. Maar ik zeg toch ook niet dat duurder beter is voor een beginner?
Nee, ik zeg ook niet dat jij dat zegt ;)
Jij stelde dat een D80 een no-go zou zijn voor een beginner. En dat ontken ik. Niets mis mee om in plaats van een D50 een D80 te kopen of 400D, 5D etc.
Ik zeg niet dat het een no-go is, maar ik zeg wel dat de stap wéér een beetje groter is, en dat een 'beginner' zich dat wel moet realiseren :) [/quote]
Ze zullen toch een barricade opwerpen voor de mensen die een klik-klak altijd goede foto's verwachten "want het is toch een dure camera".
True, in het begin verkracht je er meer foto's mee dan dat er lukken ;)
Er komen hier ook GoT-ers voorbij met een signature dat je denkt, daar rij je een leuke auto voor, maar die leveren niet standaard mooie platen op (sterker nog .... :p ).

Maar als een positief voorbeeld: Neem bv Relonky: de eerste foto's hier op het forum waren genomen met een redelijk oude fuij met 2.1 of 3 mp en iedereen was vol lof (terecht).

En nu maakt hij de meest mooie foto's met een 350D met kitlens (dat is hier voor vele een schande, een kitlens). Zal hij mooiere foto's maken met een 5D? Denk het niet, foto's maken doe je inderdaad met een camera, maar ze worden niet automatisch mooi omdat je een bak geld bij fotozaak.nl over de balk gooit voor die camera. Dat heeft te maken met gevoel voor compositie én je camera onder controle hebben. En of je dat nu hebt met je camera in de Autostand of zelf een half uur hebt lopen pielen in de M stand dat maakt in mijn ogen niets uit.
True, en true, ik ben het wat dat betreft helemaal met je eens :)
Dus om een eind aan deze monoloog te breien :). Koop gewoon lekker de camera die je portemonnaie toelaat. Ook als je een D200 koopt met een nikkor 17-55 en 70-200 IS en daarmee alleen op P schiet. :P
Als die beginner dat inderdaad lekker vindt, moet ie dat doen, maar of het hem ook daadwerkelijk profijt gaat brengen is een 2e ;)

En de aanleiding van deze discussie was het D50 vs. D80 verhaal, waarbij ik zeg dat een D80 een heerlijke cam is máár dat een beginner een D80 nóg 'raarder' of 'onwenniger' zal vinden dan een D50, en dat is iets dat je ook met me eens zult zijn ;) elk knopje is er één (en dat laatste wordt uiteindelijk positief, dat is ook waar :) )

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:18

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Nou om elkaar dan maar een hand te geven: wat zijn we het weer eens met elkaar :P :D

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

sOid

Dovie'andi se tovya sagain

Tijd om dit topic weer even een schopje te geven.

Ik fotografeer nu al een aantal jaren. Eerst gewoon compactcam, daarna een Olympus OM-10 (analoog SLR) en daarna een Olympus E-10 die ik totop heden nog gebruik.

Opzich een prima camera, maar ik wil wat nieuws. Vooral de ruis speelt hier een rol bij (ja ik weet dat dit grotendeels weg is te werken) maar het belangrijkste is wel het niet hebben van verwisselbare objectieven en de algemene traagheid van de camera.

Je raad het al; ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe camera. Een dSLR dus.

Ik heb al een tas (LowePro MiniTrekker AW) en een objectief (Manfrotto dinges met balhoofd) dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden in de prijs. Wellicht moet ik een nieuw geheugenkaartje kopen (hangt van camerakeuze af want ik heb al SD en CF kaartjes) maar dat zijn de kosten ook niet.

Mijn budget ligt tussen de 700 en 800euro, voor een body + lens. Wat kan ik het beste nemen?

Ik zou graag de D80 nemen, maar deze ligt gewoon boven mijn budget. Als deze op korte termijn flink gaat dalen is het wellicht een mogelijkheid om hier op te wachten want ik heb de camera niet direct nodig.

Een andere keus is de Canon 400D. Lijkt me opzich wel een mooi dingetje, alleen het grote nadeel van de 300D, 350D en volgensmij ook deze 400D is het feit dat je de diafragma en sluitertijd via één wieltje aan moet passen. Daarom kom ik ook bij de D70s en de D50 uit welke ook een mogelijkheid zouden zijn. Helaas hebben deze niet zo'n filter als de 400D en ook minder megapixels. Nou heb ik deze niet echt nodig want groter dan A3 zal ik waarschijnlijk toch nooit wat printen, hoewel het met photoshoppen natuurlijk wel prettig is.

Als laatste kwam ik bij de Olympus E-500 DZK kit uit, met twee objectieven. Ik ben altijd wel te spreken over Olympus camera's, alleen het grootste nadeel is dat er vrijwel geen 3rd party objectieven of andere accecoires voor verkrijgbaar zijn en dat de Olympus camera's over het algemeen vrij veel ruis hebben.

Goed, wat denken jullie?

• DickCAH
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 04-12-2013

DickCAH

Het antwoord is 42

sOid schreef op maandag 19 februari 2007 @ 10:40:
Mijn budget ligt tussen de 700 en 800euro, voor een body + lens. Wat kan ik het beste nemen?

Ik zou graag de D80 nemen, maar deze ligt gewoon boven mijn budget. Als deze op korte termijn flink gaat dalen is het wellicht een mogelijkheid om hier op te wachten want ik heb de camera niet direct nodig.
Mijn vraag is een beetje: Waarom de D80 en niet bijvoorbeeld een D70s of een D50. Voor de laatste moet je wel hard naar de winkel rennen overigens.

In je bericht zie ik namelijk niets staan dat aangeeft welke optie op de D80 zo essentieel zou zijn, dat een D70s of D50 niet zou voldoen.

De pixelmythe lijkt mij niet van belang. Met een DSLR op 6 MP kun je echt wel platen schieten die je op 60*40 af kunt drukken en als je een keer een goede foto hebt, lukt 90*60 ook.

• Jivecar
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 28-11 00:05
D70s staat niet bekend om de beste ruisprestatie. Misschien iets om rekening mee te houden.

Nadeel 400d dat diafragma en sluitertijd op 1 wieltje zit is wel te overbruggen. Maar dat is gewenning.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• kickassmen
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:14

Ik heb al een tas (LowePro MiniTrekker AW) en een objectief (Manfrotto dinges met balhoofd) dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden in de prijs. Wellicht moet ik een nieuw geheugenkaartje kopen (hangt van camerakeuze af want ik heb al SD en CF kaartjes) maar dat zijn de kosten ook niet.
[flauwe modus]Dat objectief leek mij ook al eens wat, waar te koop? [/flauwe modues]

Less is more

• Bluecold
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 30-11-2008
[...]
Goed, wat denken jullie?
Kijk eens naar Pentax?

[Voor 86% gewijzigd door Bluecold op 19-02-2007 12:52]

Gezever over meningen is de heilige graal van mensen die weten dat ze fout zitten.
Proud member of the Peter Dienes world domination plot!

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 29-11 16:45
Ja, kijk ook eens naar Pentax! Binnen jouw budget van €800 kan je met een uitgebreide Pentax K100D kit (+ 18-55 mm + 50-200 mm) gelijk alle kanten op. Pluspunten van de K100D zijn de ingebouwde beeldstabilisator en de beste standaard kitlens. (de 18-55 mm t.o.v. Nikon en Canon) :)

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 8 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P20pro, dSLR Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:01

Nomad

a.k.a. Martijn

Tijd om dit topic weer even een schopje te geven.

Ik fotografeer nu al een aantal jaren. Eerst gewoon compactcam, daarna een Olympus OM-10 (analoog SLR) en daarna een Olympus E-10 die ik totop heden nog gebruik.

Opzich een prima camera, maar ik wil wat nieuws. Vooral de ruis speelt hier een rol bij (ja ik weet dat dit grotendeels weg is te werken) maar het belangrijkste is wel het niet hebben van verwisselbare objectieven en de algemene traagheid van de camera.

Je raad het al; ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe camera. Een dSLR dus.

Een andere keus is de Canon 400D. Lijkt me opzich wel een mooi dingetje, alleen het grote nadeel van de 300D, 350D en volgensmij ook deze 400D is het feit dat je de diafragma en sluitertijd via één wieltje aan moet passen. Daarom kom ik ook bij de D70s en de D50 uit welke ook een mogelijkheid zouden zijn. Helaas hebben deze niet zo'n filter als de 400D en ook minder megapixels. Nou heb ik deze niet echt nodig want groter dan A3 zal ik waarschijnlijk toch nooit wat printen, hoewel het met photoshoppen natuurlijk wel prettig is.

Als laatste kwam ik bij de Olympus E-500 DZK kit uit, met twee objectieven. Ik ben altijd wel te spreken over Olympus camera's, alleen het grootste nadeel is dat er vrijwel geen 3rd party objectieven of andere accecoires voor verkrijgbaar zijn en dat de Olympus camera's over het algemeen vrij veel ruis hebben.

Goed, wat denken jullie?
Dat wieltje kom je echt wel overheen, beter gezegd, als je het niet gewend bent ga je het niet missen. Alleen in M modes zal je beiden instellen, dat is niet een setting die je meestal zal gebruiken (tenminste, zijn weinig die dat doen).

Je body is (zeg ik altijd) maar 30% van het totaal, 60% is de lens en 10% zijn extra's (filters, flitsers etc.) Dat gaat natuurlijk niet altijd op, maar het geeft imo wel aan dat de body niet het enige is.

Denk een beetje na wat je wilt fotograferen, kijk of de lenzen die je in toekomst zou willen er zijn op het platform wat je wilt kopen (canon en nikon zal dat geen probleem zijn, sony bijvoorbeeld misschien wel).

Pentax is ook een prima merk met een redelijk gevuld platform, nikon en canon zijn dus de grootste spelers (en daarom het veiligst om te kiezen).

Omdat de body niet het enige is wat belangrijk is en omdat je een budget van 800 euro hebt, zou ik zeggen: neem een D50 body (of 350d, ligt aan wat je fijner vind vast houden) en schaf een degelijk objectief aan in de range die je zal gebruiken. Uitbreiden kan altijd nog, goedkoop is veelal duurkoop.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Mei
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21-08-2020
Ik zit even met een moeilijk punt. Enige tijd geleden heb ik een Pentax *ist DL gekocht. Het bekende nadeel toen was het beperkte assortiment, maar dat leek mij niet zo belangrijk. Nu merk ik met een aantal punten dat ik mijn camera niet zo heel geweldig meer vind en dat ik waarschijnlijk over een tijdje wel wil upgraden. De K10D zou dan een logische stap zijn, ware het niet dat ik hem niet zo lekker in de hand vind liggen. Samen met de hoge prijzen van accessoires (flitsers bijv.) en het beperkte assortiment begin ik toch richting Canon en Nikon te kijken en dan met name naar de 20D en D80. Canon heeft het voordeel een enorm groot lenzenaabod te hebben, terwijl de Nikon mij qua camera wat lekkerder lijkt (iets handigere knoppenindeling). Ik wil nog eens naar een fotozaak gaan om alles eens goed te voelen, maar wat kunnen jullie nu al zeggen? Een nieuwe body kopen wordt het waarschijnlijk niet, ik denk dat het uit financiële overwegingen tweedehands zal worden.

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

20D is 2e hands wel iets beter verkrijgbaar natuurlijk, de nikon varianten zou de de D200 en D80 zijn, beiden zijn ofwel duurder of gewoon niet zoveel nog op de 2e hands markt. De D80 zou ik zelf heel fijn vinden vanwege flitstechnieken en vanwege de body. De 20D heeft uitstekende ruisprestatie (hoewel de D80 daar volgens velen de kloof dicht tussen nikon en canon) en heeft 5 fps. De D80 is wel fijner qua handmatig dingen instellen als ruisfilter en d-lighting nabewerkings achtige dingen.
Mijn voorkeur zou de D80 zijn, maar dat is natuurlijk nogal subjectief.

Beide body's zijn hoog geprezen, beide platforms hebben een groot lenzen aanbod, flitsers en andere dingen. Beide keuzes zullen je waarschijnlijk genoeg mogelijkheden geven, aan jouw de taak wat je wilt hebben qua ergonomie, qua kleuren (ook niet onbelangrijk) en welke specifieke lenzen je op het oog hebt.

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

sOid

Dovie'andi se tovya sagain

DickCAH schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:08:
[...]

Mijn vraag is een beetje: Waarom de D80 en niet bijvoorbeeld een D70s of een D50. Voor de laatste moet je wel hard naar de winkel rennen overigens.

In je bericht zie ik namelijk niets staan dat aangeeft welke optie op de D80 zo essentieel zou zijn, dat een D70s of D50 niet zou voldoen.
Nou, ik zou vooral graag voor de D80 willen gaan vanwege het feit dat deze net nieuw is, qua supports en eventuele updates etc. Verder heb ik me nog niet zo in de verschillen verdiept dus dat kan ik ook zeggen.
kickassmen schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:40:
[...]

[flauwe modus]Dat objectief leek mij ook al eens wat, waar te koop? [/flauwe modues]
Domme fout ja, haha :p
Vulcan750 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:18:
Ja, kijk ook eens naar Pentax! Binnen jouw budget van €800 kan je met een uitgebreide Pentax K100D kit (+ 18-55 mm + 50-200 mm) gelijk alle kanten op. Pluspunten van de K100D zijn de ingebouwde beeldstabilisator en de beste standaard kitlens. (de 18-55 mm t.o.v. Nikon en Canon) :)
Beeldstabilisator heb ik eigenlijk nog nooit gemist en dus ook niet nodig. Verder ga ik liever voor een merk als Canon of Nikon. Vooral omdat als ik eenmaal een leuk assortiment aan objectieven heb, ze nog wel bij een volgende camera wil kunnen gebruiken en ik waarschijnlijk dan ook sneller een Canon of Nikon zou nemen dan een Pentax (toch de grotere spelers op dSLR gebied).
nomad85 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:52:
[...]

Dat wieltje kom je echt wel overheen, beter gezegd, als je het niet gewend bent ga je het niet missen. Alleen in M modes zal je beiden instellen, dat is niet een setting die je meestal zal gebruiken (tenminste, zijn weinig die dat doen).

Je body is (zeg ik altijd) maar 30% van het totaal, 60% is de lens en 10% zijn extra's (filters, flitsers etc.) Dat gaat natuurlijk niet altijd op, maar het geeft imo wel aan dat de body niet het enige is.
Ja hier heb je wel gelijk in. Ik zal hem inderdaad niet veel op M zetten, en als ik dat wel doe zal ik meestal toch wel de tijd hebben om het rustig in te stellen.
Denk een beetje na wat je wilt fotograferen, kijk of de lenzen die je in toekomst zou willen er zijn op het platform wat je wilt kopen (canon en nikon zal dat geen probleem zijn, sony bijvoorbeeld misschien wel).
Mijn voorkeur gaat uit naar mensen (bijvoorbeeld in stad) en gebouwen etc. Daar is dus opzich een 18-55 prima voor, hoewel een telezoom ook altijd wel van pas komt.
Omdat de body niet het enige is wat belangrijk is en omdat je een budget van 800 euro hebt, zou ik zeggen: neem een D50 body (of 350d, ligt aan wat je fijner vind vast houden) en schaf een degelijk objectief aan in de range die je zal gebruiken. Uitbreiden kan altijd nog, goedkoop is veelal duurkoop.
What about de D40? Ik heb gelezen dat het grootste nadeel hiervan is dat er geen AF motortje in de body zit gebouwd. Maar opzich maakt dit niet zo veel uit omdat ik toch alles opnieuw moet aanschaffen.

Kan ik objectieven met een ingebouwd AF motortje ook op bodies gebruiken die wél een ingebouwde hebben?

• Mei
Ik heb nu naast mijn kitlens een Tamron 28-75, welke ik wel een lekker bereik vind hebben. Deze zou ik dan willen houden (m.a.w. nieuwe kopen voor het betreffende merk). Ik dacht eraan om later een 70-300 te nemen om te kijken of tele wat voor me is. Daarna misschien een 70-200, mocht ik tele echt gaan gebruiken, maar dat weet ik echt nog niet. Verder misschien nog iets van een 12-24 voor groothoek, maar ook dat weet ik niet.

Hoorde net van Res-q dat de D80 wel veel meer ruis produceert dan een D50. Voordeel aan de D80 voor mij is de grotere viewfinder en de mogelijkheid tot een fatsoenlijke grip. Aan de andere kant vraag ik me af of ik bepaalde dingen nodig zal hebben. Al die knopjes op de body lijken me heerlijk, verlicht backlight lijkt me ook wel handig, maar of dit het extra geld waard is....?

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

sOid schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:32:

[...]

Mijn voorkeur gaat uit naar mensen (bijvoorbeeld in stad) en gebouwen etc. Daar is dus opzich een 18-55 prima voor, hoewel een telezoom ook altijd wel van pas komt.

Ja een 18-55 met een tele-lens zou dat zeker moeten geven. Als je meer onopvallend mensen fotografeerd dan is een tele-lens heel fijn, voor portretten van mensen die het door hebben is een 60mm ongeveer wel een fijn bereik. 50mm kan ook hoor, maar je komt zo wel erg dichtbij als je alleen het gezicht fotografeerd.

[...]

What about de D40? Ik heb gelezen dat het grootste nadeel hiervan is dat er geen AF motortje in de body zit gebouwd. Maar opzich maakt dit niet zo veel uit omdat ik toch alles opnieuw moet aanschaffen.

Kan ik objectieven met een ingebouwd AF motortje ook op bodies gebruiken die wél een ingebouwde hebben?

Ja een lens met eigen motortje doet het prima op je body met focusmotor. Alleen de D40 móét een eigen focusmotor in de lens hebben. Kijk even goed naar de lenzen die je wilt, een goedkope tele-lens die erg veel aangeprezen wordt is de 70-300 APO van sigma, een lens die geen eigen motor heeft en dus geen autofocus zal hebben op de D40, wel op elke andere body van Nikon.
Daarentegen als je de 18-70 bijvoorbeeld erbij neemt en later de 70-200VR (1900 euro ongeveer), dan heb je geen nadeel van het gebrek aan focusmotor, want je lenzen hebben hun eigen. Kortom, kijk even naar wat je zou willen, zonde als je later beseft dat je een lens wou, maar dat dat eigenlijk niet kan.

• Mei
Mei schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:34:
Ik heb nu naast mijn kitlens een Tamron 28-75, welke ik wel een lekker bereik vind hebben. Deze zou ik dan willen houden (m.a.w. nieuwe kopen voor het betreffende merk). Ik dacht eraan om later een 70-300 te nemen om te kijken of tele wat voor me is. Daarna misschien een 70-200, mocht ik tele echt gaan gebruiken, maar dat weet ik echt nog niet. Verder misschien nog iets van een 12-24 voor groothoek, maar ook dat weet ik niet.

Hoorde net van Res-q dat de D80 wel veel meer ruis produceert dan een D50. Voordeel aan de D80 voor mij is de grotere viewfinder en de mogelijkheid tot een fatsoenlijke grip. Aan de andere kant vraag ik me af of ik bepaalde dingen nodig zal hebben. Al die knopjes op de body lijken me heerlijk, verlicht backlight lijkt me ook wel handig, maar of dit het extra geld waard is....?
Gisteren bij Boom langs geweest, was de D80 op en nog niet opnieuw binnen. Vrijdag nog maar eens langsgaan voor een voeltest :)

• YellowCube
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:04

YellowCube

Wait...what?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee