[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 3*

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 6.443 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:18

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Orion84 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 19:55:
[...]

Maar gelukkig is dat allemaal wel volledig instelbaar voor zover ik weet :)
De D80 heeft dat allemaal instelbaar, maar de D40 heeft volgens mij in jpeg al behoorlijk wat standaard nabewerkingen, met daaroverheen nog een hoop instelmogelijkheden, maar dus ook al behoorlijk wat standaard bewerkingen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34041

RedXraD schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:15:
Sterker nog, dat is veel completer dan in de D50 :)
Maar wil dat dan zeggen dat je het bij de D50 zelf moet doen of dat de camera zelf al bepaalde zaken doet? Nabewerking is voor mij een heel vaag gebied, ben niet anders gewend dat de foto op het rolletje de foto is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 18:24
nomad85 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:15:
[...]

De D80 heeft dat allemaal instelbaar, maar de D40 heeft volgens mij in jpeg al behoorlijk wat standaard nabewerkingen, met daaroverheen nog een hoop instelmogelijkheden, maar dus ook al behoorlijk wat standaard bewerkingen.
En welke standaardbewerkingen mis jij dan in de D40 die je D50 wel instelbaar heeft? want voor zover ik zie heeft de D40 zelfs meer net zoveel 'trappen' in bijvoorbeeld de sharpening en saturisation.
Anoniem: 34041 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:20:
[...]

Maar wil dat dan zeggen dat je het bij de D50 zelf moet doen of dat de camera zelf al bepaalde zaken doet? Nabewerking is voor mij een heel vaag gebied, ben niet anders gewend dat de foto op het rolletje de foto is ;).
Nee, op een D50 zit ook gewoon een auto stand, net zoals op de D40. Bij mij staat alles handmatig ingesteld, omdat de sharpening wel eens té hevig kan staan.

[ Voor 32% gewijzigd door Henk op 24-01-2007 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Anoniem: 34041 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:20:
[...]

Kan maar je kan alles ook rustig op auto laten staan. Fijne van de D50 is dat je standaard al heel nette jpg's uit de camera krijgt en dat je door tweaken, fine tunen en leren gewoon nog betere plaatjes kan maken. (Dit geld waarschijnlijk ook voor de D40 en D80)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is dat alleen van belang bij het fotograferen in JPG of heeft dit ook invloed op de RAW-files? In de FAQ wordt bijvoorbeeld aangegeven dat de witbalans nog ingesteld kan worden, geldt dit dan ook voor andere parameters die hier staan genoemd?

Volgens mij ben ik me te veel aan het laten afleiden door zaken die er nog helemaal niet toe doen. Denk niet dat dit een belangrijke rol gaat spelen bij het kiezen van de camera. Maar het is toch leuk om zo veel mogelijk te weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:33:
[...]

Kan maar je kan alles ook rustig op auto laten staan. Fijne van de D50 is dat je standaard al heel nette jpg's uit de camera krijgt en dat je door tweaken, fine tunen en leren gewoon nog betere plaatjes kan maken. (Dit geld waarschijnlijk ook voor de D40 en D80)
Er is inderdaad niets mis met de auto-standen, tot ik op een zeker moment een flinke crop maakte van een plaat die ik met mijn 80-200 had geschoten en érg rare dingen zag gebeuren. Ik wíst dat het niet aan mijn lens lag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Xan, als beginner schiet je er een stuk of 50 a 100 mee in een van de program modes, daarna ga je toch in A of S schieten. In raw kan je een hoop doen maar in jpg ook zeker als je even de moeite neemt om de camera in te stellen.

Als voorbeeld, een van m'n allereerste met de D50:

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/56/191940431_d2ca9f8f30.jpg

WB totaal een zooitje, verder best aardig

2 maanden later, meer feeling al voor WB en waar licht vandaan komt

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/102/256663911_246e63a7f0.jpg

6 maanden later, RAW ontdekt, moeite genomen om een custom WB te schieten

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/146/362589103_aa8a6b40f0.jpg

Wat ik wil zeggen, je leert al doende en omdat je direct resultaat ziet leer je snel. Om mezelf te dwingen te leren heb ik de eerste maand echt geen foto in photoshop bewerkt, daarna langzaam aan wat gaan doen. Voordeel van RAW is dat je achteraf nog een hele hoop goed kan maken maar da's meteen, bij mij, een nadeel want ik word er wat lakser van.

[ Voor 14% gewijzigd door Wijnands op 24-01-2007 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RedXraD schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:21:
[...]

En welke standaardbewerkingen mis jij dan in de D40 die je D50 wel instelbaar heeft? want voor zover ik zie heeft de D40 zelfs meer net zoveel 'trappen' in bijvoorbeeld de sharpening en saturisation.

[...]

Nee, op een D50 zit ook gewoon een auto stand, net zoals op de D40. Bij mij staat alles handmatig ingesteld, omdat de sharpening wel eens té hevig kan staan.
niet zo op mijn nek springen meteen, ik heb het over de nabewerkingen die hij doet die je niet kan instellen, dus die je sowieso krijgt. Had ergens gelezen dat de D40 meer standaardbewerkingen erover gooit dan de oudere camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
nomad85 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:24:
[...]

niet zo op mijn nek springen meteen, ik heb het over de nabewerkingen die hij doet die je niet kan instellen, dus die je sowieso krijgt. Had ergens gelezen dat de D40 meer standaardbewerkingen erover gooit dan de oudere camera's.
Ik spring je niet in je nek, al snap ik dat mijn opmerking wat 'direct' overkwam ;) De D40 heeft naast de standaardbewerkingen een scala aan nabewerking (zoals red-eye fix) die je normaal in photoshop moet doen, misschien dat je het daarmee verward? Want behalve sharpening, saturisation en dat soort dingen weet ik niet snel wat voor basis-bewerkingen er nog meer zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RedXraD schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 23:29:
[...]

Ik spring je niet in je nek, al snap ik dat mijn opmerking wat 'direct' overkwam ;) De D40 heeft naast de standaardbewerkingen een scala aan nabewerking (zoals red-eye fix) die je normaal in photoshop moet doen, misschien dat je het daarmee verward? Want behalve sharpening, saturisation en dat soort dingen weet ik niet snel wat voor basis-bewerkingen er nog meer zijn :)
Nou de sharpening en saturation en contrast die hij dus al op je jpeg uitvoert, zonder dat je daar iets aan kan doen. In de custum settings kun je wel alles zo laag mogelijk zetten, maar dan gaat de D40 nog steeds die dingen doen, zij het in mindere mate. De D40 heeft dit sterker dan bijv de D50 en D80, dat had ik althans gelezen..maar dat is dus wat ik bedoelde.

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 25-01-2007 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Zou ook niet zo gek zijn. De D40 wordt ook gekocht door mensen die anders een high-end compact zouden kopen. Om dat publiek aan te spreken wil je en de fouten van de gebruiker wat wegmoffelen en je wilt foto's maken die de gebruiker direct aanspreken dus lekker verzadigd enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag nog even bij de lokale fotoshop langs geweest maar dit heeft het besluit niet meer kunnen veranderen. Het gaat toch de D50 worden, vooral omdat ik dan de mogelijkheid heb om alle lenzen te gebruiken. Daarnaast is een iets groter formaat dan de D40 ook wel handig. En de mooie aanbieding van Digital Warehous speelt ook geen onbelangrijke rol :). Complete lijstje komt nu op:

Nikon D50 - 18-55DX digitale reflex kit (NL) - zwart
Sandisk Ultra II SD Card - 1GB
Crumpler Pretty Boy - 7500 (XXXL) - Dull Black/Orange

Een mooi pakket om mee te beginnen denk ik ;). Vanavond bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 18:59

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Anoniem: 34041 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:57:
Vandaag nog even bij de lokale fotoshop langs geweest maar dit heeft het besluit niet meer kunnen veranderen. Het gaat toch de D50 worden, vooral omdat ik dan de mogelijkheid heb om alle lenzen te gebruiken. Daarnaast is een iets groter formaat dan de D40 ook wel handig. En de mooie aanbieding van Digital Warehous speelt ook geen onbelangrijke rol :). Complete lijstje komt nu op:

Nikon D50 - 18-55DX digitale reflex kit (NL) - zwart
Sandisk Ultra II SD Card - 1GB
Crumpler Pretty Boy - 7500 (XXXL) - Dull Black/Orange

Een mooi pakket om mee te beginnen denk ik ;). Vanavond bestellen...
Met deze set (behalve de tas) ben ik ook begonnen, hier ga je veel plezier aan beleven hoor. En je kunt eens op je gemak bekijken wat je hierna eventueel gaat aanschaffen. Ik zou alleen niet te lang wachten met bestellen (dit is toch die aanbieding van 499,- ?).. want zag duidelijk staan op=op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 11:03
ik krijg met een beetje geluk ook morgen mijn D50, maar dan met 18-70 lens en een 2gb kingston kaartje en extra accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:11
Ben al een poosje aan het twijfelen tussen, jawel, de D80 en 400D. Veel op internet gelezen, reviews, hier op got enz.

Zojuist bij de mediamarkt beide cam's wezen testen.
De D80 + 18-70 kitlens. Ligt erg fijn in m'n hand. Instelmogelijkheden op de juiste plaatsen aanwezig.

400D + 17-55 kit lens. Mooi toestel. Alleen deze lag toch minder prettig in de hand. Wel stuk lichter met deze lens, ook wel logisch. De kitlens kwam niet erg robuust over in tegenstelling tot de kitlens van Nikon. Deze had een goed zoom bereik en is gewoon steviger.

Viel me op dat ik erg goed werd geholpen door de mediamarkt medewerker. Wist iig waar hij het over had.

De keus is nu bij mij gemaakt. Ik ga voor een Nikon D80 + 18-70 kitlens. Omdat deze toch iets groter is, en een betere kitlens heeft. Bediening is ook naar mijn idee wat makkerlijker als je wat grotere handen hebt. De knopjes van de 400D zijn best wel klein :) Binnenkort maar eens aanschaffen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Grappig trouwens..... heb je je voorgesteld met je nickname? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Mediamarkt is heel wisselend qua medewerkers. Er lopen lui rond die echt verstand hebben van wat ze verkopen maar er lopen ook types tussen waarvoor de vraag "Wat kost dat ding" al een veel te grote belasting van de intellectuele vaardigheden is.

Denk dat je precies de kernpunten van de Canon en de Nikon noemt. Blijft ook vreemd van Canon, ze kunnen het wel, zodra je een duurdere body beetpakt heb je wel het idee wat degelijks beet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:11
@ mig29, hmm als ik m'n nick had genoemd misschien dikke korting gehad :P

Heb ook even de Canon 30D vast gehouden om die te vergelijken met de D80. Dat is inderdaad ook een fijn toestel. Groter, betere bediening. Alleen is de prijs voor mij iets te hoog plus dat er nog een lens boven op komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tot 31 jan zit er 150 cashback op waardoor het prijsverschil nihil wordt. Imo is de 30D toch de betere cam door de sensor en de highspeed flitssync die op de D80 ontbreekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Moet je alleen wel zin hebben om je in Canon te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tja, dat geldt voor elk merk, of mis ik het punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-06 10:46
Fanboy opmerking?.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Wijnands schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 10:36:
Moet je alleen wel zin hebben om je in Canon te kopen.
neographikal schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 11:03:
Heren, laten we alsjeblieft niet offtopic gaan over merken-fans en het topic nuttig en leuk houden - dergelijke opmerkingen schieten niet op natuurlijk, voor niemand niet :) Elk merk heeft z'n voor- en nadelen, aan ieder voor zich om aan de hand van het eisen-, wensen- en kostenplaatje een keuze te maken.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

neographikal schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 09:50:
Tot 31 jan zit er 150 cashback op waardoor het prijsverschil nihil wordt. Imo is de 30D toch de betere cam door de sensor en de highspeed flitssync die op de D80 ontbreekt :)
Met ~1100 vs ~800 euro in de pricewatch is zelfs met een cashback van 150 euro de 30D toch nog altijd ~18% duurder dan de D80. Noem het maar nihil :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja, tbh, als je op 150 euro moet letten om je in deze hobby te storten (met een dSLR in deze prijscategorie) dan vraag ik me af of je wel helemaal handig bezig bent :) Misschien is het niet nihil, maar alleen een beetje pola kost je al de helft van het verschil, om het even in perspectief te plaatsen.

Op 100 euro meer of minder moet je imo niet moeten kijken, het zijn investeringen op de langere termijn waarbij je je aan een platform bindt :) Dat is misschien nog wel belangrijker: kijk naar het platform, ga voor 100 euro niet bij een platform zitten wat niet helemaal bij je past. Dat worden dan dure euro's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
neographikal schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 11:25:
Mja, tbh, als je op 150 euro moet letten om je in deze hobby te storten (met een dSLR in deze prijscategorie) dan vraag ik me af of je wel helemaal handig bezig bent :) Misschien is het niet nihil, maar alleen een beetje pola kost je al de helft van het verschil, om het even in perspectief te plaatsen.
Je moet niet vergeten dat dit topic budget/start-dSLR heet: er zijn echt meer dan genoeg beginnende/aanstaande fotografen die zat hebben aan een 'low-end' dSLR met 1 of 2 lenzen, en voor 800 a 1000 euro klaar kunnen zijn, echt waar. En dan is 100 euro ineens veel, als je daarnaast ook best eens geld aan andere dingen uit wil geven :)
Op 100 euro meer of minder moet je imo niet moeten kijken, het zijn investeringen op de langere termijn waarbij je je aan een platform bindt :) Dat is misschien nog wel belangrijker: kijk naar het platform, ga voor 100 euro niet bij een platform zitten wat niet helemaal bij je past. Dat worden dan dure euro's :)
Zie hierboven - niet iedereen neemt de fotografie zo serieus dat ze het als een investering zien, maar meer als een stap(je) omhoog vanaf een digicam. Meer dan genoeg consumenten kopen een cam met kitlens, en eventueel later nog een telezoompje. Totale kosten? 600 tot 1000 eur. En meer hebben en hoeven ze ook echt niet te hebben, als ik om me heen kijk hoeveel plezier mensen kunnen hebben met een simpele set.

Bekijk het allemaal even vanuit het perspectief van de 'my first dSLR' mensen, dan snap je waar Orion84 op doelt ook :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Yup, daarom snap ik de keuze voor een D80 and alike niet echt: dat zijn toch al flinke camera's die gewoon een stuk meer camera zijn en die behoorlijk prijziger zijn dan de startersmodellen. Ik neem aan dat je dan toch al een stukje serieuzer bezig bent :)

Dan nog blijft het hele platformverhaal staan: als je voor 100-150 euro een verkeerd/minder geschikt platform kiest voor jouw doeleinden; dat gaat je veel meer kosten, dus op 100 euro moet je dan niet gaan miepen, dat platform hou je nog jaaaaaaaaaren en in die zin is het wel een investering :)

Maargoed, eerlijk is eerlijk, ik ben van het type: als ik het doe, dan doe ik het ook goed. Dan kost het misschien een paar centjes meer, maar het is wel volledig naar m'n zin. :)

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 27-01-2007 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35183

Ook ik heb de knoop bijna doorgehakt. Ik ben erg geintereseerd in de d50+kitlens.

Ik zal veel serie opnames gaan maken (continious fire oid). De d50 zou dit met max 2,5 fps kunnen doen. Betekend dit dat je ook in kan stellen om met 1, 1,5 of 2 fps te schieten, of is 2,5 de max en het SD kaartje bepaalt hoe snel t eigenlijk gaat?

In verschillende reviews worden er verschillende dingen beweerd over het max aantal plaatjes dat je kan schieten in continious fire. Dpreview zegt dit: "(up to 12 consecutive shots with JPEG format, 4 shot with RAW format)".
Maar een ander beweerde dat je plaatjes kon schieten totdat het kaartje vol zit. (ben de source helaas kwijt). Maar welke is juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

neographikal schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 11:46:
Yup, daarom snap ik de keuze voor een D80 and alike niet echt: dat zijn toch al flinke camera's die gewoon een stuk meer camera zijn en die behoorlijk prijziger zijn dan de startersmodellen. Ik neem aan dat je dan toch al een stukje serieuzer bezig bent :)

Dan nog blijft het hele platformverhaal staan: als je voor 100-150 euro een verkeerd/minder geschikt platform kiest voor jouw doeleinden; dat gaat je veel meer kosten, dus op 100 euro moet je dan niet gaan miepen, dat platform hou je nog jaaaaaaaaaren en in die zin is het wel een investering :)
Daar heb je gelijk in, dat er bij dergelijke keuzes wellicht belangrijkere argumenten zijn dan een prijsverschil van 100-150 euro. Maar dat stond niet in je originele post waarop ik reageerde en dat was net de reden dat ik reageerde. Puur om even de nuancering te leggen en verdere toelichting van jou kant "uit te lokken".
Anoniem: 35183 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 11:48:
Ook ik heb de knoop bijna doorgehakt. Ik ben erg geintereseerd in de d50+kitlens.

Ik zal veel serie opnames gaan maken (continious fire oid). De d50 zou dit met max 2,5 fps kunnen doen. Betekend dit dat je ook in kan stellen om met 1, 1,5 of 2 fps te schieten, of is 2,5 de max en het SD kaartje bepaalt hoe snel t eigenlijk gaat?

In verschillende reviews worden er verschillende dingen beweerd over het max aantal plaatjes dat je kan schieten in continious fire. Dpreview zegt dit: "(up to 12 consecutive shots with JPEG format, 4 shot with RAW format)".
Maar een ander beweerde dat je plaatjes kon schieten totdat het kaartje vol zit. (ben de source helaas kwijt). Maar welke is juist?
Als ik het goed begrepen heb kan je wel blijven doorschieten tot je kaartje vol is, maar zodra de buffer vol is (die 12 en 4 shots) dan gaat het beduidend langzamer dan 2,5fps.

Wat dat betreft is de D40 beter. Die doet ook 2,5fps, maar heeft voor jpeg geen beperking, waardoor je dus echt met 2,5fps kan blijven schieten tot je kaartje vol is. En met RAW heeft de D40 een buffer van 9 shots.

[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 27-01-2007 11:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mits je kaartje snel genoeg is natuurlijk orion. Wanneer je in jpeg schiet met 6mp worden je foto's 3mb ongeveer. 2.5 x 3mb = 7,5mb/s. Niet elk kaartje kan dat hoor. 60x heb je dan minimaal wel nodig ongeveer (uit mijn hoofd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En instellen van het aantal fps kan dat ook?

de d40 is dan ook wel erg verleidelijk. Maar aangezien ik echt een budget heb, is de d40 toch weer 60 euro duurder :S

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 35183 op 27-01-2007 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
neographikal schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 11:03:
Nee, alleen als je je al aan het orienteren bent op de glaswinkel van Nikon is het even een flinke omschakeling.
Voor mij persoonlijk is 150 euro best veel geld maar ik zou er eerder voor kiezen om iets niet te kopen dan een compromis aan te schaffen.

@Vac: De buffer is groot genoeg voor 4 raw shots, 9 jpg fines of 12 jpg's medium. Is die buffer vol kun je door blijven schieten alleen gaat het iets langzamer. Hoeveel langzamer ligt o.a. aan de kaartsnelheid

Oh, en Gerard, ik weet niet zeker wat je met Fanboy bedoelt maar 't klinkt verre van vriendelijk. Ruzie zoeken kan je in de DM of de mail doen.

[ Voor 30% gewijzigd door Wijnands op 27-01-2007 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

@VAC, je zal (tenzij je veel autosport of sport in het algemeen gaat schieten) verbazingwekkend weinig van je burst gebruik maken. Als je fps nodig hebt, heb je altijd te weinig :) Dus daar zou ik mijn keuze niet vanaf laten hangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is het juist, ik zal 80-90% van de tijd sport gaan fotograveren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dan ben je een van de weinige voor wie een extra snelle kaart echt zinnig is. Echte fps monsters vind je niet nieuw in deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

klopt. Ik ben wel een aantal non-slr's tegen gekomen die sneller zijn, maar toch weer opties missen die ik veel verwacht te gebruiken.
Ik ga iig een "Secure Digital Card Extreme III" kaartje nemen, die heeft een lees en schrijf snelheid van 20 mb/s. Misschien overkill, maar de kartjes zijn toch niet belachelijk duur (vergeleken met de Xd kaartjes die ik nu gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 35183 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:44:
klopt. Ik ben wel een aantal non-slr's tegen gekomen die sneller zijn, maar toch weer opties missen die ik veel verwacht te gebruiken.
Ik ga iig een "Secure Digital Card Extreme III" kaartje nemen, die heeft een lees en schrijf snelheid van 20 mb/s. Misschien overkill, maar de kartjes zijn toch niet belachelijk duur (vergeleken met de Xd kaartjes die ik nu gebruik).
je moet gewoon kopen wat je camera aan kan, tenzij geld geen issue is.
80x speed is snel genoeg, als ik me niet vergis schrijft de D50 ongeveer 8,5mb per seconde max op je kaartje weg, los van wat je erin hebt zitten. 80x is 12mb per second, dus dat is al meer dan genoeg. Oh en transcend is een goed en goedkoop merk. (mijn link bevat een sd-kaartje die overdreven snel is, maar idd, zo duur is het niet wanneer je goed shopt :))

[ Voor 13% gewijzigd door Nomad op 27-01-2007 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wijnands schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 12:23:
Nee, alleen als je je al aan het orienteren bent op de glaswinkel van Nikon is het even een flinke omschakeling.

Oh, en Gerard, ik weet niet zeker wat je met Fanboy bedoelt maar 't klinkt verre van vriendelijk. Ruzie zoeken kan je in de DM of de mail doen.
Zo kwam je reactie wel een beetje over Wijnands :) Daarbij had je het over inkopen, niet over inlezen; dat is iets wat je naar mijn mening sowieso zou moeten doen om een onderbouwde keuze te kunnen maken voor een systeem. Voordat ik mijn spullen kocht ben ik ook eerst eens gaan kijken wat de verschillende platformen te bieden hadden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Grappig. Jij bent juist degene van wie ik geleerd heb om verder te kijken dan een body en een of 2 standaard zoomlensjes maar om de body en het lenzen assortiment als een systeem te zien.

Een opmerking als "Fanboy" schiet me nogal verkeerd. Ik heb toch de indruk dat ik, in tegenstelling tot een bepaald slag Canon gebruiker toch wel wat respect heb voor het andere merk

[ Voor 51% gewijzigd door Wijnands op 27-01-2007 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144281

Anoniem: 35183 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:04:
Dat is het juist, ik zal 80-90% van de tijd sport gaan fotograveren :).
Ik gebruik zelf de burstfunctie nauwelijks. Ik heb weinig actie gefotografeerd, maar als je het doet wil je een bepaald moment pakken. Met een trage burst (zeg, onder de 5fps) heb je nogal een grote kans dat je moment ertussen valt. Kortom, voor mijn gevoel is het een beetje alles of niets wat betreft burst. Dit is op basis van ervaring met autosport, hoge snelheid dus, icm met een Nikon D50. Voor skating, hardlopen en schaken :P kan dat anders zijn... Je buffer doet er in JPEG al helemaal niet zoveel toe, zo vaak schiet je geen 12 beelden achter elkaar door. In RAW (buffer = 4) loop je er sneller tegenaan.

Focussnelheid van je lens is dan belangrijker, maar met de kitlenzen is dat voor mij geen probleem geweest tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil de burst gebruiken om leuke sequence shots te maken, en dus van zeg 20 foto's 1 foto maken.
Het gaat hier om longboarders. de snelheden zullen tussen de 10 en 60 km/u liggen.
Ik heb zelf het idee dat 2,5 fps wel hoog genoeg is, maar zeker weten doe ik het ofcourse niet :P

Interesant kaartje nomad85 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 35183 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:03:
Ik wil de burst gebruiken om leuke sequence shots te maken, en dus van zeg 20 foto's 1 foto maken.
Het gaat hier om longboarders. de snelheden zullen tussen de 10 en 60 km/u liggen.
Ik heb zelf het idee dat 2,5 fps wel hoog genoeg is, maar zeker weten doe ik het ofcourse niet :P

Interesant kaartje nomad85 :)
Voor het doel dat jij noemt is 2,5fps inderdaad dik voldoende, anders komt de wakeboarder te dicht op zichzelf te staan :) Wat voor jou eigenlijk ideaal zou zijn zou een cam zijn waarbij je hem bijvoorbeeld op 1 fps in kan stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

longboarder bedoel je :P

Idd, dat vroeg ik mij ook af. instelbare FPS lijkt me een zeer nuttige optie.
(Hoewel, als je cam met 2 fps schiet gooi je gewoon elke 2e plaatje weg, en dan heb je feitelijk ook 1 fps :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Bovendien zijn die fps cijfers maximaal, in de praktijk haal je dat lang niet altijd omdat je ook tijd kwijt bent aan focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

groot diafragma, focus vast zetten, korte sluiter.
als t goed is ben je dan niet zo veel tijd met focussen bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 35183 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:21:
groot diafragma, focus vast zetten, korte sluiter.
als t goed is ben je dan niet zo veel tijd met focussen bezig :)
Mwoa, ik weet niet of je dat gaat redden hoor. Als je precies vanaf de zijkant fotografeert wel, maar met een Dslr is je DOF lang niet zo groot als bij een compact. Het kan wel hoor, maar niet zo makkelijk.
Op 18mm en F22 kom je natuurlijk een heel eind, maar dat is maar net of je dat wel tot je beschikking hebt qua licht e.d. Je sluitertijd moet ook kort blijven namelijk, anders bevries je ze niet in de lucht.
Het kan wel hoor, ik weet de DOF zo niet uit mijn hoofd bij verschillende diafragma's en afstanden en mm's e.d., maar ik kan me iig voorstellen dat het lastiger is dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Bij sporten zoals longboarden zit je praktisch altijd op infinity, of héél dicht daarbij in de buurt, dus je focustijd is nihil ;) Daar komt bij dat wanneer je burst gebruikt je cam niet tussentijds focust volgens mij.

Pak je een 70-300 en ga je op f/6.3 zitten heb je meer dan voldoende DOF om een longboarder een eindje mee te nemen zonder opnieuw te hoeven focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmmm dat zou dan wel jammer zijn. Maar boarden doen we toch voornamelijk overdag, en de keren dat we 's avonds en 's nachts rijden dan doe ik gewoon geen sequences :)

edit:
met 70-300 zeg je... dus de kit lens zou dan een no-go worden? (nikon d50 that is)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 35183 op 27-01-2007 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 35183 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:42:
hmmm dat zou dan wel jammer zijn. Maar boarden doen we toch voornamelijk overdag, en de keren dat we 's avonds en 's nachts rijden dan doe ik gewoon geen sequences :)

edit:
met 70-300 zeg je... dus de kit lens zou dan een no-go worden? (nikon d50 that is)
Tja, hangt een beetje van de afstand tot de longboarder af, maar zodra ze wat dieper op zee zitten is een tele-lens wel gewenst, zeker als je ook nog wat close-up shots wilt maken zoals deze (maar dan wel op een flink groter formaat): http://www.oceanlight.com/pix.gif

Als je je enkel wilt beperken tot die 'series', tja, dan kom je met 55mm nog wel weg denk ik, maar dat lijkt me niet het hoofddoel van je camera? Het is sowieso aan te raden om gewoon je cam + kitlens te kopen, wat je dan aan bereik tekort komt (of dat nou groothoek of tele-bereik is, is om het even) kan je aanvullen, maar een standaardzoom op je cam is natuurlijk wel zo fijn.

Als mij morgen gevraagd zou worden wat voor lens ik uit mijn collectie mee zou moeten nemen om longboarders te gaan fotograferen, en ik zou er maar één mee mogen nemen, zou ik ws. voor mijn tele-lens kiezen, maar dat is omdat ik er 0 ervaring mee heb. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 27-01-2007 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

goed even een onduidelijkheid weg werken :P

een longboard is zeg maar een lang skateboard met grotere wielen, waarmee we van heuvels afrijden/slalommen/carven en sliden. De afstand zal dus niet dus danig hoog liggen dat ik een 12x zoomlens nodig zal hebben :).

even een pic (niet van mij) ter illustratie:P:
Afbeeldingslocatie: http://www.streetwear.ch/files/images/2005/6/mob421_1120016133.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 35183 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:55:
goed even een onduidelijkheid weg werken :P

een longboard is zeg maar een lang skateboard met grotere wielen, waarmee we van heuvels afrijden/slalommen/carven en sliden. De afstand zal dus niet dus danig hoog liggen dat ik een 12x zoomlens nodig zal hebben :).

even een pic (niet van mij) ter illustratie:P:
[afbeelding]
Ow, hehe :D ik zat te denken aan surfers :+

Tja, als je zulke foto's zoals daar wilt gaan schieten lukt dat misschien nog wel met je 55mm max :) Het is wat krap, maar zeker te proberen. Gewoon lekker voor de kitlens gaan, en als blijkt dat je niet genoeg telebereik hebt kun je er later altijd nog een 70-300/4.0-5.6 bij halen als lichtsterkte geen issue is of bijvoorbeeld een 50-150/2.8 als het dat wél is (of de duurdere /2.8 objectieven, maar daar zal ik je als beginner niet mee plagen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haha dank je :). Ik heb me er in proberen te verdiepen, maar ik zie t later wel als ik want anders nodig blijk te hebben :).

In iedergeval bedankt voor alle info, nu moet ik alleen zelf nog de keuze gaan maken of ik een d40 of d50 ga nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 35183 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 22:59:
Haha dank je :). Ik heb me er in proberen te verdiepen, maar ik zie t later wel als ik want anders nodig blijk te hebben :).

In iedergeval bedankt voor alle info, nu moet ik alleen zelf nog de keuze gaan maken of ik een d40 of d50 ga nemen :)
Tja, ik ben een heel gelukkig D50 gebruiker, en als je inderdaad naar een goedkoop tele-objectief wilt is een d50 aan te raden, omdat je dan de 70-300 apo kunt gebruiken. Aan de andere kant schijnt sigma deze pma meer objectieven te introduceren die HSM hebben om de D40 gebruikers te voorzien...

Maar het blijft een feit (zeker als je ook de 2e hands markt meeneemt) dat de D50 toch een stuk groter objectievenaanbod heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar aan de andere kant kan de d40 weer oneindig aantal opnames schieten met 2,5 fps, vandaar dat ik nog hard aan het denken ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

D70s tweedehands is goedkoper dan D40 nieuw... continu "3fps" (naja 144 max) dat in combinatie met een nette lens... 28-200 zou ook nog kunnen heb je lekker dichtbij tot redelijk veraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pat-Skim, maak het anders nog moeilijker voor me :P

edit:
Ik lees net dat de d70 via een firware update naar d70s valt te updaten. Maar dit zal wel niet betekenen dat ie dan ook zoveel plaatjes met continious fire kan schieten?

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 35183 op 28-01-2007 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

dat weet ik niet...

je kan ook een D70s 2e hands kopen natuurlijk :) scheelt niets

wel opletten dat er D70s op de camera staat voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
D70(s) presteert op bepaalde punten wel minder dan de D50. Het leegschieten van je buffer gebeurt trouwens alleen maar met slome kaartjes, als ik een Ultra II kaartje in mijn D50 stop kan ik ook praktisch door blijven gaan, en sowieso een shot of 20 á 30...

De D40 is trouwens ook gewoon een mooie cam, zeker als je niet van plan bent non-AF-S of non-HSM objectieven te gaan gebruiken, maar wees er van bewust dat sommige juweeltjes zoals de 85/1.8 of /1.4 en de 50/1.8 en /1.4 nog steeds AF-D zijn en niet AF-S.

Ik zou zeggen: Zet alle nikkor AF-S en Sigma HSM objectieven op een rijtje, en kijk of je met dat objectievenaanbod (en bijbehorende prijzen, die liggen nou eenmaal hoger) uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Dat is ook een goed punt wat hij in oog moet houden ja...

Je kan wel een D40 nieuw kopen ipv een D50 of D70s tweedehands maar als je dan nieuwe lenzen wilt kopen die geen AF-S hebben ben je de pineut... op de D50/70s kan zowat alles met een F-bajonet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar RedXraD, schiet je dan na shot 10 nog steeds met 2,5 fps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Anoniem: 35183 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 11:12:
weet niet hoe het precies zit met longboarden (skate) maar met surfen/skimboarden heb ik al een enkele series van ongeveer 15/25 frames geschoten :)...

ik denk best dat als je een mooie lange weg/helling hebt en er komt iemand aan ... of iemand die door een bocht gaat dat je een mooie serie kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 15:46

ThunderNet

Flits!

Pat-Skim schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:33:
dat weet ik niet...

je kan ook een D70s 2e hands kopen natuurlijk :) scheelt niets

wel opletten dat er D70s op de camera staat voor de zekerheid
Idd, anders mis je die geniale features van de D70s tov de D70! Zoals de andere kleur sluiterknop! het 0,2" grotere display!! En de mogelijkheid tot draadontspanner :+

Nee :) voordeel van D70s is dat ie standaard gewoon de goede firmware heeft, en dat daar niks fout aan kan gaan. En dat ie dus stukje nieuwer is :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Anoniem: 35183 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 11:12:
Mjah, ik heb het nooit verder geprobeerd dan 15 fps ofzo, maar ik kan me herinneren dat het buffertje toen nog goed leeg was, en ik echt wel even door kon gaan. Ik gebruik zelf dat continuous nooit trouwens, ook niet voor sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Hi,

Ik sta op het punt om de overstap van analoog reflex (Minolta Dynax5 - Sigma af 28-300 3.8-5.8) naar digtiaal te maken.

Ik twijfel tussen de kit versie van de Nikon D70s met die 18-70DX lens voor 679 euro, of omdat ik ene minolta heb te kiezen voor de Alpha Body voor 649 euro.... En hier zet ik dan mijn sigma op.

De rede waarom ik zo twijfel is om dat de 28-300 sigma, die ik heb een 44-450 ofzo wordt. Weg met de groothoek dus. De lens word dus minder, maar de body van de a100 lijkt mij qua specs beter dan de Nikon D70s. Maar de Nikon D70s is ook gewoon gewoon een goede camera als je de pixels en de antishake even niet meerekend.

Kan iemand mij uitsluitsel geven ? Is het verstandig om een a100 body te kopen en mijn lens te blijven gebruiken, of zeggen jullie koop gewoon die Nikon D70s met die 18-70 want die Nikon is kwalitatief veel beter ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

SamuraiP1zzaCat schreef op zondag 28 januari 2007 @ 16:38:
Hi,

Ik sta op het punt om de overstap van analoog reflex (Minolta Dynax5 - Sigma af 28-300 3.8-5.8) naar digtiaal te maken.

Ik twijfel tussen de kit versie van de Nikon D70s met die 18-70DX lens voor 679 euro, of omdat ik ene minolta heb te kiezen voor de Alpha Body voor 649 euro.... En hier zet ik dan mijn sigma op.

De rede waarom ik zo twijfel is om dat de 28-300 sigma, die ik heb een 44-450 ofzo wordt. Weg met de groothoek dus. De lens word dus minder, maar de body van de a100 lijkt mij qua specs beter dan de Nikon D70s. Maar de Nikon D70s is ook gewoon gewoon een goede camera als je de pixels en de antishake even niet meerekend.

Kan iemand mij uitsluitsel geven ? Is het verstandig om een a100 body te kopen en mijn lens te blijven gebruiken, of zeggen jullie koop gewoon die Nikon D70s met die 18-70 want die Nikon is kwalitatief veel beter ...
Veel belangrijker dan een body (hoewel dat nu misschien niet zo lijkt) is voor welk systeem je kiest. Elk merk heeft zo zijn voor en nadelen. Nikon is een beproefde weg en redelijk veilig. Sony heeft zo zijn features maar is al lange tijd stil...iedereen vraagt zich af wat er met sony gaat gebeuren, want ze komen met weinig dingen naar voren. Ze hebben wel de alpha100, dat een goede body is.
Kortom, kijk wat je wilt in de toekomst en ga kijken of je dat kan krijgen bij dat merk. Kijk even goed rond naar wat ze te bieden hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

SamuraiP1zzaCat schreef op zondag 28 januari 2007 @ 16:38:
Hi,

Ik heb lang met een Konica-Minolta geleurd, en ook al zal ik tegen een paar schenen schoppen van mensen die het nu nog steeds doen. Sony heeft een stervend platform gekocht ofwel gecreëerd. Nieuw investeren in de A-mount zou ik echt niet doen. Je hebt nu een Sigma lens die (in geld) vrij weinig waard is dus er is bijna niets wat je 'bind' tot die mount. Kijk gerust even verder, en met name wat Canon en Nikon te bieden hebben. :)

Ik ben blij van Sony af te zijn, ook al was de (KM) 7D een prachtige camera.

Qua beeldkwaliteit ontlopen de body's elkaar niet zo erg, dat verschil ligt meer in het glas. Verschil is dat Canon minder ruis produceert op hogere ISO's dan Sony (en ook Nikon want daarin zitten ook Sony-sensoren)

[ Voor 38% gewijzigd door Oxi op 28-01-2007 16:48 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03 07:44
(jarig!)
Ik wil graag een digitale camere kopen die ik voor algemeen gebruik en specifiek m'n andere hobby kan gebruiken. Andere hobby is R/C racing (1/10 brandstof 200mm voor de kenners).

In het verleden heb ik al eens met 'n Canon 350D en 'n 1D gefotografeerd, dat wil zeggen, ik heb er even mee mogen spelen langs de baan (van de R/C auto's).

De 1D was enorm prettig werken, ook gezien er een 24-70mm f2.8 lens van canon op zat. Uiteraard zit die camera in een heel ander segment dan de camera die ik op het oog heb. Nu de 1D chip ook in de 400D zit leek mij dat de beste keus.
Uit veel reviews is te lezen dat de standaard lens niet super is, dus ik wil er direct een Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG MACRO bij kopen zodat ik de R/C auto's wat dichterbij kan halen en genoeg diafragma heb om de sluitertijd korter te kunnen zetten.
De 400D zou ik met battery grip moeten kopen omdat 'k redelijk grote handen heb en anders eigenlijk de camera niet lekker in de hand vind liggen, de battery grip helpt daar iets bij. In totaal kom je dan rond de 1200 euro uit om dus 'n 400D, met sigma 24-70mm lens en battery grip te hebben.

Dat is tevens ook de prijs van de Nikon D80. En daar komen m'n twijfels over de keuze van de camera, aangezien ik de Nikons enorm lekker in de hand vind liggen.

Hoe kijken jullie tegen deze keuze aan? De standaard Nikon D80 lens is minder dan de sigma vanwegen het diafragma (ik kan overigens niet echt goed vinden of de f3.5 over 't gehele bereik is of niet). Is de Nikon D80 kit goed genoeg voor de toepassing die ik heb?
Is de keuze van 400D met andere lens een goede keuze voor de toepassing die ik heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik denk dat je het over de D80 kit met de Nikkor 18-70/3.5-4.5 lens hebt, en dat is best een fijn lensje :)

En tja, de ergonomie van Nikon was voor mij een van de redenen om voor Nikon en niet voor Canon te gaan, dus eigenlijk begin ik vanaf hier redelijk subjectief te worden en zul je aan mijn oordeel tussen die twee merken niet veel hebben ;) Niet alleen ergonomie is belangrijk, maar ook het hele platform er omheen, wil je later Full Frame camera's gaan gebruiken, dan is canon op het moment het enige merk dat je daar (nog) in kan bevredigen. Nikon's flitssystemen zijn weer beter en zo kun je het balletje heen en weer blijven spelen.

Ik raad je wel aan om gewoon eerst met een kitlens te beginnen, ongeacht of je met nikon of canon start (de nikkor 18-70 is wel een slag beter dan de canon EF-S 18-55/3.5-5.6 II trouwens), want als morgen blijkt dat je makkelijk 1/500e bij iso200 kan gebruiken, maar je bijvoorbeeld tele-bereik mist, zit je met een dure sigma 24-70/2.8 opgescheept ;)

Als je allebei de cams hebt vastgehad zal je ook zijn opgevallen dat de nikon een wat grotere viewfinder heeft, wat erg prettig is.

Mijn mening? ik zou nooit verkrampte handen willen krijgen van een camera.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Niet om het een of ander, maar er zit geen 1D-chip in de 400D. Kijk eerst eens naar het platform, waar wil je je lenzen kopen: begin, midden of prosegment? Canon is in alle markten goed voorzien, Nikon met name in de eerste en de laatste. Qua camera is het om het even, de ergonomie van de D80 is imo beter, maar je mist weer een highspeed flits en ik vind de AF van de 30D/400D vaak pretteriger werken dan de D200/D80.

Vergis je trouwens niet: de 24-70 van Sigma is in geen _mijlen_ te vergelijken met de canonvariant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _cyclops_
(jarig!)
@RedXraD: Dat is ook een beetje dillema, bij de canon weet ik zeker dat ik met de standaard lens niet blij ga zijn, en dus "moet" er een lens bij waar ik ook wel m'n twijfels over heb. Bij de D80 kan ik misschien met de standaard lens wel af en zou 'k later gewoon een zoom lens kopen om echt dichtbij te komen.

@Neographikal, sorry, ik bedoel de processor, DIGIC II dus.
Je bedoelt het vergelijken met de 24-70 f2.8 van canon? Nee. Dat kan ook bijna niet voor 't prijsverschil, dat vind ik nog wel acceptabel. Ik verwacht geen pro-foto's. Maar 't moet niet zo zijn dat ik me na elke foto sta te ergeren aan beweging of een foto die niet echt 'leeft'...

Hoe zouden jullie overigens het onderwerp r/c racing aanpakken kwa fotografie? Er zijn wat verschillende technieken, bijvoorbeeld eerst scherp stellen op een punt en vervolgens volgen en afdrukken op dat punt... of gewoon volgen en afdrukken waar je wil (autofocus 't werk laten doen) en d'r is ook nog doordrukken dus de auto volgen autofocus laten werken en gewoon op 3fps foto's maken (dit zal waarschijnlijk met de Sigma niet gaan omdat daar geen HSM op zit).

Eerst een platform kiezen vind ik ook moeilijk, dat is ook wel een deel van m'n twijfel, je kiest voor een merk en alles wat je erna koopt is ook voor dat merk, eens gekozen is zegmaar altijd gekozen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De Sigma zal het wel bijhouden, maar minder makkelijk. De imageprocessor heeft voor de rest niet zo bar veel van doen met hoe jij de camera ervaart. Sport werkt vaak het prettigste op AF-servo :)

Als het je om het merk te doen is: bekijk eens wat er aan glas beschikbaar is. Zelf heb ik dan de voorkeur, en daarom heb ik er ook voor gekozen, voor Canon: van lowend tot enorm highend hebben ze werkelijk van alles. Nikon heeft maar weinig in de 450-1100 euro range: of het is het consumentenglas of het is het topspul wat ook gewoon steengoed is. Canon heeft daar met z'n 4L's een stuk meer te kiezen, idem voor een 17-55 en de 2.8L non-IS. Neus eens goed rond wat het beste bij je past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
_cyclops_ schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:04:
@RedXraD: Dat is ook een beetje dillema, bij de canon weet ik zeker dat ik met de standaard lens niet blij ga zijn, en dus "moet" er een lens bij waar ik ook wel m'n twijfels over heb. Bij de D80 kan ik misschien met de standaard lens wel af en zou 'k later gewoon een zoom lens kopen om echt dichtbij te komen.

@Neographikal, sorry, ik bedoel de processor, DIGIC II dus.
Je bedoelt het vergelijken met de 24-70 f2.8 van canon? Nee. Dat kan ook bijna niet voor 't prijsverschil, dat vind ik nog wel acceptabel. Ik verwacht geen pro-foto's. Maar 't moet niet zo zijn dat ik me na elke foto sta te ergeren aan beweging of een foto die niet echt 'leeft'...

Hoe zouden jullie overigens het onderwerp r/c racing aanpakken kwa fotografie? Er zijn wat verschillende technieken, bijvoorbeeld eerst scherp stellen op een punt en vervolgens volgen en afdrukken op dat punt... of gewoon volgen en afdrukken waar je wil (autofocus 't werk laten doen) en d'r is ook nog doordrukken dus de auto volgen autofocus laten werken en gewoon op 3fps foto's maken (dit zal waarschijnlijk met de Sigma niet gaan omdat daar geen HSM op zit).

Eerst een platform kiezen vind ik ook moeilijk, dat is ook wel een deel van m'n twijfel, je kiest voor een merk en alles wat je erna koopt is ook voor dat merk, eens gekozen is zegmaar altijd gekozen....
Tja, ergeren dat een foto niet 'leeft' verandert niet zomaar met de aanschaf van een dSLR, daarvoor moet je ook wel foto's máken, en niet snapshotten ;)

RC-auto's zijn kleine dingen, ik zou daar dus waarschijnlijk een tele-lens voor zoeken, maar nu je zegt dat een 70mm het ook trekt begin ik wel te twijfelen :) Het zijn natuurlijk ook gewoon prachtige voorwerpen om te pannen zoals dat bij 'echte' auto's ook gedaan wordt, het zal alleen wat moeilijker gaan doordat RC-auto's wat 'nerveuzer' bewegen en dus minder logisch te volgen zijn.

Wellicht een body (canon of nikon even in het midden gelaten) met een sigma 50-150/2.8 HSM of een Tokina 50-135/2.8, beiden schijnen erg lekkere lenzen te zijn, ongeacht het platform waar je voor kiest. Of een 70-300 met IS (canon) of VR (nikon), dat zal je bij het pannen ook geen windeieren leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _cyclops_
(jarig!)
@Neographikal: Thanks voor de info, Het is moeilijk om te kiezen wat ik precies wil. Ik ben redelijk nieuw in fotografie dus tja, hoe ga je iets kiezen waar je eigenlijk geen/weinig ervaring in hebt. Reviews vertellen wel veel maarja, wat ik belangrijk vind weet ik nog niet goed :)

@RedXraD, de 70mm lens gaat waarschijnlijk te weinig zijn, vaak kan 'k gewoon de baan op lopen en letterlijk naast de baan gaan zitten, tijdens grote wedstrijden mag dat niet, en daarvoor zou ik idd een meer zoom moeten hebben. Ik heb 't hier al over gehad met wat mensen en aangezien de eerste aanschaf (of het nu canon of nikon wordt) toch redelijk is wil 'k dat uitstellen.
Verder, als 'k nu een zoom lens koop dan heb ik geen lens voor normale foto's. RC foto's zijn heel specifiek en ik wil graag dat die goed lukken, maar 't is niet 't enige waarvoor 'k de camera wil hebben.
Overigens zijn RC auto's voor mij redelijk te volgen, als je zelf rijdt is 't vaak wat duidelijker denk ik ;)
Verder had ik begrepen dat ik aan IS niets zou hebben omdat je gaat pannen en het dan niet zou werken?

[ Voor 10% gewijzigd door _cyclops_ op 29-01-2007 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Bij pannen werkt IS perfect, mode 2 selecteren waarbij die alleen verticaal corrigeert, helpt aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

_cyclops_ schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:22:
@Neographikal: Thanks voor de info, Het is moeilijk om te kiezen wat ik precies wil. Ik ben redelijk nieuw in fotografie dus tja, hoe ga je iets kiezen waar je eigenlijk geen/weinig ervaring in hebt. Reviews vertellen wel veel maarja, wat ik belangrijk vind weet ik nog niet goed :)

@RedXraD, de 70mm lens gaat waarschijnlijk te weinig zijn, vaak kan 'k gewoon de baan op lopen en letterlijk naast de baan gaan zitten, tijdens grote wedstrijden mag dat niet, en daarvoor zou ik idd een meer zoom moeten hebben. Ik heb 't hier al over gehad met wat mensen en aangezien de eerste aanschaf (of het nu canon of nikon wordt) toch redelijk is wil 'k dat uitstellen.
Verder, als 'k nu een zoom lens koop dan heb ik geen lens voor normale foto's. RC foto's zijn heel specifiek en ik wil graag dat die goed lukken, maar 't is niet 't enige waarvoor 'k de camera wil hebben.
Overigens zijn RC auto's voor mij redelijk te volgen, als je zelf rijdt is 't vaak wat duidelijker denk ik ;)
Verder had ik begrepen dat ik aan IS niets zou hebben omdat je gaat pannen en het dan niet zou werken?
Een IS of VR lens zal detecteren dat je pant en de horizontale stabilisatie uitzetten en alleen voor vertikaal corrigeren, tenminste, dat behoren ze te doen (en doen ze ook goed hoor ;)).....Ik weet niet of elke IS of VR lens dat heeft, maar de modernere iig wel.

neo: ga eens in je mand en post niet net vlak voor me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
_cyclops_ schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:22:

Nee, maar vergeet niet dat een 28-70 (is 42-105 op 35mm equivalent) ook geen standaard-zoom is in dSLR land. Dan moet je eerder denken aan 18-55 (is ongeveer 28-70 ;) ), maar dan kom je inderdaad tele-bereik tekort. Als je dit een beetje leuk wilt dekken zonder al te veel geld kwijt te zijn kun je ook gaan kijken naar een Sigma 70-300APO, die lens doet het érg lekker, zeker voor zijn prijs.

En over IS/VR: wat hierboven gezegd wordt, je kan het systeem ook enkel verticaal inschakelen waardoor je dus prachtig kunt pannen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 29-01-2007 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _cyclops_
(jarig!)
Mja, of de Nikon D80 Kit (AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6G IF-ED) voor 1170 euries....

't is me opgevallen dat niet alle lenzen over 't gehele bereik alle diafragma's aankunnen, vandaar ook eerst de keuze voor de Sigma f2.8, die kan dat wel. Hoe kan ik achterhalen welke lenzen dat wel/niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
_cyclops_ schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:44:
Mja, of de Nikon D80 Kit (AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6G IF-ED) voor 1170 euries....

't is me opgevallen dat niet alle lenzen over 't gehele bereik alle diafragma's aankunnen, vandaar ook eerst de keuze voor de Sigma f2.8, die kan dat wel. Hoe kan ik achterhalen welke lenzen dat wel/niet doen?
Tja, doe eens lezen wat er staat ;) 18-135mm F/3.5-5.6G

Wees je er trouwens van bewust dat er meer telt bij een lens dan alleen bereik en diafragma, zo zijn er aspecten als vervorming, vignettering, scherpte, bokeh, bouw...

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 29-01-2007 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
1/10 brandstof wordt toch meestal buiten mee gereden? Dan zal licht niet snel een probleem zijn. Vermoed dat OP wel blij wordt van een grote viewfinder en een lekker snel focussende telezoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _cyclops_
(jarig!)
RedXraD schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:47:
[...]

Tja, doe eens lezen wat er staat ;) 18-135mm F/3.5-5.6G

Wees je er trouwens van bewust dat er meer telt bij een lens dan alleen bereik en diafragma, zo zijn er aspecten als vervorming, vignettering, scherpte, bokeh, bouw...
Euhm wat mis ik wat jij wel ziet aan die lens? :?
'k weet dat er meer is dan alleenmaar diafragma en bereik, ik heb daar ook wel naar zitten kijken bij de keuze van die Sigma. Het is alleen wel zo dat 'k geen oneindig bereik heb ik geld :D Ik wil de grens toch echt trekken bij de 1400 euro nu, vandaar dat 't lastig is om te kiezen.
Ik heb over de onderwerpen die je noemt wel gelezen, ik had besloten dat vervorming niet zo boeiend was voor RC racing aangezien de baan ook nooit recht is. Scherpte vind 'k uiteraard wel belangrijk maar ik vraag me af of al die dingen goed te krijgen zijn voor 't geld wat 'k er aan uit wil geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _cyclops_
(jarig!)
Wijnands schreef op maandag 29 januari 2007 @ 15:03:
1/10 brandstof wordt toch meestal buiten mee gereden? Dan zal licht niet snel een probleem zijn. Vermoed dat OP wel blij wordt van een grote viewfinder en een lekker snel focussende telezoom.
Brandstof wordt idd altijd buiten gereden, ik zie alleen zoveel foto's waarbij 't onderwerp niet stil staat in de foto. Onderschat niet hoe hard die dingen gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 17:35
F/3.5-5.6
Op 18mm is het maximale diafragma 3.5 en op 135mm is dat opgelopen tot 5.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
_cyclops_ schreef op maandag 29 januari 2007 @ 15:09:
[...]

Euhm wat mis ik wat jij wel ziet aan die lens? :?
'k weet dat er meer is dan alleenmaar diafragma en bereik, ik heb daar ook wel naar zitten kijken bij de keuze van die Sigma. Het is alleen wel zo dat 'k geen oneindig bereik heb ik geld :D Ik wil de grens toch echt trekken bij de 1400 euro nu, vandaar dat 't lastig is om te kiezen.
Ik heb over de onderwerpen die je noemt wel gelezen, ik had besloten dat vervorming niet zo boeiend was voor RC racing aangezien de baan ook nooit recht is. Scherpte vind 'k uiteraard wel belangrijk maar ik vraag me af of al die dingen goed te krijgen zijn voor 't geld wat 'k er aan uit wil geven....
hehe, ik zie staan 18-135/3.5-5.6, dat houdt in dat over het bereik van 18 naar 135 het diafragma kleiner wordt van f/3.5 naar f/5.6 :) simple as that ;)

En verder: als vervorming en vignetting geen issue zijn is de 18-135 een hele prettige lens. Zeker als je naar de MTF charts van photozone.de kijkt zie je dat het een scherpte-monster is, zeker in het centrum. Vervorming en vignettering zijn trouwens heel goed te fixen, scherpte niet ;)

Testje van photozone: http://photozone.de/8Revi...kkor_18135_3556/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _cyclops_
(jarig!)
RedXraD schreef op maandag 29 januari 2007 @ 15:16:
[...]

hehe, ik zie staan 18-135/3.5-5.6, dat houdt in dat over het bereik van 18 naar 135 het diafragma kleiner wordt van f/3.5 naar f/5.6 :) simple as that ;)
Voor jou simpel, voor mij dus niet zo duidelijk :D
En verder: als vervorming en vignetting geen issue zijn is de 18-135 een hele prettige lens. Zeker als je naar de MTF charts van photozone.de kijkt zie je dat het een scherpte-monster is, zeker in het centrum. Vervorming en vignettering zijn trouwens heel goed te fixen, scherpte niet ;)

Testje van photozone: http://photozone.de/8Revi...kkor_18135_3556/index.htm
Oke, bedankt voor die info, ik ben nu wel iets meer de weg kwijt maar 'k heb iig weer wat dingen die ik beter moet uitzoeken!

Alle bedankt voor de info, als d'r nog tips en/of dingen zijn die 'k moet weten hoor 'k het natuurlijk graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-06 13:34

janklp

FortyTwo Capital

Lees gewoon even op het gemakje de FGA faq door. Dan weet je al een heleboel zaken die relevant zijn en krijg je later geen spijt van aankopen zonder voldoende voorkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou heb ik alleen even gemist waarom het een D80 moet worden en niet een D50? De laatste wordt nu voor erg prettige prijzen uitverkocht. Heb je ook iets meer over voor accesoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _cyclops_
(jarig!)
Wijnands schreef op maandag 29 januari 2007 @ 17:33:
Nou heb ik alleen even gemist waarom het een D80 moet worden en niet een D50? De laatste wordt nu voor erg prettige prijzen uitverkocht. Heb je ook iets meer over voor accesoires.
Eigenlijk omdat 'k 6MP gewoon te weinig vind. Ik zou (wanneer een foto dan echt goed gelukt is) hem ook graag willen uitvergroten. Met 6MP is dat gewoon minder makkelijk als met 10MP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ach jee, krijgen we dat weer :/ Lees dit eens voor de gein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Nog een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _cyclops_
(jarig!)
Oeh gevoelig onderwerpje? ;)

Oke, even 't hele verhaal. Ik heb al met iemand gesproken die ook van RC racing foto's maakt. Met hem heb ik de combinatie van camera/lens ook besproken en van hem weet ik dus dat de 70mm eigenlijk te weinig is om echt langs de baan te fotograferen (zonder de baan op te gaan). Door de 10MP kan ik dan 't onderwerp eruit knippen en dat komt dan groter over op je monitor. Dat kan natuurlijk met 6MP ook, maar dan is de kans wel groter dat het onscherp wordt... of heb ik er nu helemaal niets van gesnapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als je standaard moet gaan croppen wordt het tijd voor een langere lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Tja, het megapixel verschil tussen de D80 of de D50 zou mijn keuze _nooit_ bepalen, maar de D80 is wél een erg lekkere cam. Alles is met knopjes op de body te regelen (zelfs metering- en AF-selectie) en het ding heeft een heerlijk focussysteem. Ik fotografeer momenteel met een D50 en wil eerst mijn glasbak flink uitbreiden voor ik een 2e body koop, maar ik beloof wel alvast dat als ik over een tijdje die glasbak op orde heb, een D80 (of D80s tegen die tijd) grote kans maakt op aanschaf ;)

Hij heeft eigenlijk alles dat ik op het moment mis aan mijn D50, maar de keerzijde daaraan is dat als je op zoek bent naar een simpelere camera, de D80 wel eens overweldigend kan werken ;)
neographikal schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:55:
Niet helemaal, zeker bij sport kies je vaak níet precies een kader waar je onderwerp helemaal inpast maar juist wat ruimer, om er zeker van te zijn dat je je onderwerp precies pakt, en later snij je je onderwerp lekker uit :)

[ Voor 23% gewijzigd door Henk op 29-01-2007 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _cyclops_
(jarig!)
neographikal schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:55:
Dat snap ik, maar 'k wil dat budget er niet aan besteden.... 't is een keuze, en die andere lens komt ook echt wel een keer, maar nu nog niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Yep, die knopjes mis ik ook wel een beetje op m'n D50. En de mogelijkheid tot CLS. En een verlicht top-LCD is toch echt wel verrékte handig in low-light-situaties. Dat is inderdaad waar. Maar de megapixel-count is wel een heel slechte motivering voor de D80-keuze.
Het geld dat je bespaart met een D50 kun je dan beter steken in een langere lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wilko schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:59:
Yep, die knopjes mis ik ook wel een beetje op m'n D50. En de mogelijkheid tot CLS. En een verlicht top-LCD is toch echt wel verrékte handig in low-light-situaties. Dat is inderdaad waar. Maar de megapixel-count is wel een heel slechte motivering voor de D80-keuze.
Het geld dat je bespaart met een D50 kun je dan beter steken in een langere lens...
Vergeet de grip niet ;)

Maar de D80 is gewoon een cam die je een _stuk_ minder snel ontgroeit dan de D50, alleen die het ook een stuk ingewikkelder kan maken voor een beginner, het is dus niet altijd even handig om je gelijk op een D80 te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hmm.... ik hoop juist over een tijd het geld te hebben voor een D200 (of equivelant) juist de support voor MF glas spreekt mij erg aan. Maar goed, ik ben altijd meer 't type voor een goedkopere body en meer geld voor lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

RedXraD schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:18:
[...]
Vergeet de grip niet ;)

Maar de D80 is gewoon een cam die je een _stuk_ minder snel ontgroeit dan de D50, alleen die het ook een stuk ingewikkelder kan maken voor een beginner, het is dus niet altijd even handig om je gelijk op een D80 te storten.
Nou ben ik niet echt mee eens RedXraD, D50 en D80 ontlopen elkaar voor een beginner niet zo. Gooi ze allebij op auto of P en je kan dezelfde mooie platen maken. D80 kan iets meer als je ze van de Auto of P stand afhaalt. Maar denk dat zelfs een D40 voor een beginner ingewikkeld kan zijn als je Diafragma sluitertijd etc nog niet helemaal door hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
littlejoannes schreef op maandag 29 januari 2007 @ 22:28:
[...]

Nou ben ik niet echt mee eens RedXraD, D50 en D80 ontlopen elkaar voor een beginner niet zo. Gooi ze allebij op auto of P en je kan dezelfde mooie platen maken. D80 kan iets meer als je ze van de Auto of P stand afhaalt. Maar denk dat zelfs een D40 voor een beginner ingewikkeld kan zijn als je Diafragma sluitertijd etc nog niet helemaal door hebt.
Geloof me, dat ís ingewikkeld voor een beginner, een fotografisch enthousiast tiepmiepje bij mij op werk heeft een D50 gekocht, maar vindt het allemaal nog rot moeilijk én onlogisch, en elke knop kan er dan één teveel betekenen, zeker omdat veel mensen dingen als AF-modes en metering-modes nooit zullen veranderen.

Een duurdere / gecompliceerde cam is echt niet per definitie beter dan een instapper, en zeker niet voor een beginner. Als mijn D50 een volwaardige grip zou kunnen hebben zou hij bijvoorbeeld voor mij al een stuk langer houdbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Uhu! Een dSLR verslikken veel mensen zich in. Maar ik zeg toch ook niet dat duurder beter is voor een beginner?

Jij stelde dat een D80 een no-go zou zijn voor een beginner. En dat ontken ik. Niets mis mee om in plaats van een D50 een D80 te kopen of 400D, 5D etc.

Ze zullen toch een barricade opwerpen voor de mensen die een klik-klak altijd goede foto's verwachten "want het is toch een dure camera".

Er komen hier ook GoT-ers voorbij met een signature dat je denkt, daar rij je een leuke auto voor, maar die leveren niet standaard mooie platen op (sterker nog .... :p ).

Maar als een positief voorbeeld: Neem bv Relonky: de eerste foto's hier op het forum waren genomen met een redelijk oude fuij met 2.1 of 3 mp en iedereen was vol lof (terecht).

En nu maakt hij de meest mooie foto's met een 350D met kitlens (dat is hier voor vele een schande, een kitlens). Zal hij mooiere foto's maken met een 5D? Denk het niet, foto's maken doe je inderdaad met een camera, maar ze worden niet automatisch mooi omdat je een bak geld bij fotozaak.nl over de balk gooit voor die camera. Dat heeft te maken met gevoel voor compositie én je camera onder controle hebben. En of je dat nu hebt met je camera in de Autostand of zelf een half uur hebt lopen pielen in de M stand dat maakt in mijn ogen niets uit.

Dus om een eind aan deze monoloog te breien :). Koop gewoon lekker de camera die je portemonnaie toelaat. Ook als je een D200 koopt met een nikkor 17-55 en 70-200 IS en daarmee alleen op P schiet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
amen
ben je al lid van een politieke partij?

Nuttige opmerking hoor :Y)

[ Voor 31% gewijzigd door Floor-is op 19-02-2007 13:31 ]

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.