Het grote Pentax dSLR topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 16.685 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgion schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:31:
Hoe staat het trouwens met de kwaliteit van de 18-55 kitlens van de K100D en K10D?
Vergelijkbaar met de goedkope kitlenzen van Canon en Nikon?

Wat is een goed walkaround alternatief beginnende bij 17 of 18 mm tot erges tussen de 50 en 100?
Dat is er vandaag de dag eigenlijk maar 1 (lees ook: die goed betaalbaar is): de Sigma 17-70/2.8-4.5. De Pentax 16-45 is te kort en de kitlens is m.i. het nét niet, qua prijs-kwaliteit functioneert hij prima maar na verloop van tijd wil je toch wat beters.

Morgen ga ik er een halen dus zal ik evt. m'n bevindingen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgion schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:31:

Wat is een goed walkaround alternatief beginnende bij 17 of 18 mm tot erges tussen de 50 en 100?
Sigma 17-70 bijvoorbeeld.

Iig die heb ik zelf en t is een prima lensje mijnsinziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 16:43:
Hier nog wat foto's vandaag gemaakt met de kit lens. Volledig onbewerkt, direct van de cam geplukt, dus ook in volledige grootte (sorry mods, indien nodig/gewenst kan ik ze als thumb neer zetten).

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

/edit
zie net dat ze niet op werkelijke grootte zijn, maar door Photobucket.com verkleint naar 1024
offtopic:
Waar in Zoetermeer woon jij? kan het uit de foto's niet goed opmaken, althans ik ga ervan uit dat de foto's in zoetermeer zijn genomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sp00f schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 11:45:
[...]

offtopic:
Waar in Zoetermeer woon jij? kan het uit de foto's niet goed opmaken, althans ik ga ervan uit dat de foto's in zoetermeer zijn genomen :)
Foto's van die verschillende lenzen zijn van het zegwaart park, vanaf mijn balkon (de rest mag je zelf uitzoeken :D )

Overige foto's zijn vanuit heel nederland (zit elke dag bijna de hele dag in de auto door heel nederland heen) behalve onderstaande die is van achter de dorpstraat, bruggetje over het water naar de graanschuur.

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0322.jpg

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2006 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:39
Hoe staat het intussen met de leveringsproblemen? Zijn er al mensen die de K10D al in huis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26
Volgens mij moeten we nog 1 maand wachten :X

Nog wat boeiend pentax nieuws

De batterijen zijn _inderdaad_ die van minolta 7D/5D, dus je kan goedkoop aan een lader/vervangende komen :)
Het focusscherm is dezelfde van Ist D/DS
Ruis blijkt lager dan verwacht te zijn
"I can say, quite honestly, that the noise and especially the DN and IQ is better than anything I've yet seen from any 10MP APS-C camera."
http://forums.dpreview.co...rum=1036&message=20753715

K10D iso 400: http://kakaku.com/images/article/ad/06/k10d/k2.jpg

[ Voor 85% gewijzigd door simon op 06-11-2006 08:34 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Én het nieuws houdt niet op;

Een ISO 200 - 1600 verloop, verdere details wat onduidelijk: http://nedbunnell.blogspo...1/k10d-photos-of-mom.html
Firmware 0.32 ISO 1600 voorbeelden (we zitten nu op firmware 1.10, dus dit zou wel eens fiks verbeterd kunnen zijn):

http://simon.delacourt.co.uk/dpz/pentax/IMGP0635.JPG
http://simon.delacourt.co.uk/dpz/pentax/IMGP0636.JPG
http://simon.delacourt.co.uk/dpz/pentax/IMGP0638.JPG
http://simon.delacourt.co.uk/dpz/pentax/IMGP0639.JPG

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:

Lelijk lijk die oma btw :S :( ;) :)

/offtopic:

Ik volg de discusie om en rond de K10d al een tijdje. Al met al een hele intressante camera. Body ziet er mooi en degelijk uit. De K110d en de Ist*DL/s ziten ook gewoon erg degelijk in elkaar. Als je de persberichten mag geloven, dan zou de K10d door de rubberen afsluitingen etc nog een stapje hoger op de kwaliteitsladder moeten staan.

De iets grotere body spreekt mij ook aan. De k110d ligt al best lekker in de hand (beter dan een 350d bijv, en zit ook steviger in elkaar vind ik), en de k10d lijkt me dan nog wat lekkerder. Op de foto's heeft ie iets meer weg van de 30 / 5d qua body grote (horizontale lengte bijv), en dat is naar mijn mening de lekkerste body die ik heb mogen vasthouden

Dan de beeldkwaliteit.... daar had ik zo mijn twijfels over. Las een verhaal op dpreview van een of andere japanner die het niet zo had op de beeldkwaliteit. Echter deze beelden zien er echt weer heel netjes uit... ruis op 800 iso zeer acceptabel, en zelfs op 1600 met wat noise ninja, en of alleen op kleine prints, bruikbaar. Dit word dus gewoon afwachten op een productiemodel, maar heb er op dit vlak wel vertrouwen in.

Als je zo alle feiten eens opsomt, zou de k10d best een bedrijging kunnen worden voor de bijv. de d80. Ik bedoel het ding zou kwalitatief ongeveer zoals een nikon in elkaar moeten steken (als in erg goed), maar dan compleet met kitlensje voor de prijs van een d80 body. (en met beeldstabilisatie en allerlei andere leuke foefjes natuurlijk :D )

De prijstelling van pentax is sowieso altijd wel prima. Op de k110d bijv. zit voor de verkoper echt een goede marge, en de prijs daarvan is alsnog echt goed te doen voor de consument. Zou me niets verbazen als de internet kitprijs van de k10d binnen 2 maanden na de introductie op 899,- zit.....

Kortom alles ziet er prima uit dus. Nu zit ik echter nog met 1 ding.... GLAS!

Van het lenzenaanbod op pentax.nl wordt ik echt droevig.... Wat zoomlensjes, en wat primes is alles wat er is in het AF segment.

Tuurlijk heeft pentax mooi glas, maar het meeste is oud glas. Nu ben ik deze dagen gewoon gewend geraakt aan AF, en altijd manueel scherpstelen etc, dat is gewoon geen optie. Dus hoe goed backwards compatible die pentax k- mount ook is, voor mij maakt het weinig uit.

Nu zien die 3 aangekondigde DAF lensen er heerlijk uit.... gewoon het hele bereik wat ik me maar kan wensen. Groothoekje erbij en je bent in principe compleet. Echter vind ik het een gok om met die lensen in het vooruitzicht een body te kopen. Wat als ze niet brengen wat er belooft is? Wat als de introductie van de lenzen nog een jaar op zich laat w888...? Dan zit je met je body.... !

Tuurlijk kan je je behelpen met een 17-70 van sigma, apo 75 - 300 en een 12-24 tokina... Maar een echt antwoord op het massieve lensenarsenaal van canon en nikon heeft pentax dus (nog) niet. Daar komt ook nog eens die draak van een website van pentax bij. Niet af, weinig content, bied niet echt vertrouwen voor de toekomst... Daarnaast kunnen de pentax compact cameraatjes mij niet echt boeien, zitten niet echt bestsellers / c.q spannende dingen bij. Wat waarborgt mij de continuiteit van de fotodevisie van pentac nu eigenlijk?

Moraal van het verhaal:

K10d een hele mooie cam, maar heeft pentax de middelen (lensen) om een verschil te gaan maken op de toch best concurerende markt van D-slr?

Persoonlijk zou ik het echt top vinden als ze het kunnen.... maar ik neig momenteel toch naar een d80 puur en alleen omdat dit het enigste betaalbare alternatief is voor de k10d, met een redelijke garantie wat betreft glaswerk!

Misschien niet helemaal de goede plek voor deze discusie, maar wat denkt pentax liefhebbend got over deze kwestie :o

-------
edit: Smily toegevoegt aan oma verhaal, was me aderhand toch een beetje te grof zonder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
och die lenzen komen er wel, pentax is niet gek om die te gaan cancelen, daarmee zou hun mogelijke markt instorten denk ik

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
Zijn er al prijzen bekend van de aangekondigde DA* lenzen van begin 2007?
Ik zelf dat ze wel tussen de 500 en 1000 euro zullen zitten... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Hopelijk zijn ze goed te betalen, anders wordt het wel heel erg veel sparen de komende jaren :'( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bang dat ze eerder tegen de 1000,- aan gaan zitten.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Inderdaad, net zoals de pro lijn van Canon en Nikon. Btw, levering van de camera begint volgens Pentax eind deze maand/begin december.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
Simon schreef op woensdag 08 november 2006 @ 08:28:
Inderdaad, net zoals de pro lijn van Canon en Nikon. Btw, levering van de camera begint volgens Pentax eind deze maand/begin december.
Ik heb ze gister toevallig ook nog gemaild en kreeg precies hetzelfde antwoord over de levering. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Hoop dat de prijzen van de k100d dan direct ook wat zakken. Rond de prijs van de d50 zou leuk zijn....

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
Ik heb hier vlakbij een aantal mediamarkten. Zodra de K10D verkrijgbaar is, ga ik even de prijzen vergelijken tussen de Nederlandse en Duitse Mediamarkt en of er eventueel nog wat korting vanaf te pingelen is.

Wat is jullie ervaring met korting? (vermeld ook even bij wat voor winkel)

Heeft iemand misschien nog een goed alternatief voor de mediamarkt en webshops in de regio Zuid-Limburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij sterk dat ze gelijk kortingen gaan verstrekken op enkel de camera. Neem er gelijk een 2e accu en wat SD kaartjes bij om het interessanter te maken en misschien gaan ze dan wel overstag.

Bij een particuliere fotozaak geef ik je overigens een grotere kans van slagen.

En ik kan binnenkort de FA50/1.7 aan m'n lensjes toevoegen, gewonnen op Ebay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 13:50
Morgion, betaal alsjeblieft net ietsjes meer door hem bij een echte fotozaak te kopen :)
Die winkels hebben het allemaal al zo lastig, en de service die je krijgt van een echte fotowinkel is altijd hoger als die van ee grote winkel als de mediamarkt of een online shop.

Sirius oeh cool :) Net als alle andere 50mm's van Pentax is die FA50/1.7 een erg leuk lensje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Kon hier in groningen (asadin) de pentax k100d krijgen voor 619,- incl. kit lens. Vondt ik een erg nette prijs. Helaas ff geen geld over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mediamarkt moet je idd mijden als de pest, verschrikkelijke bagger service, en als er wat aan de hand is met je daar aangschafte apparatuur, sta dan niet gek te kijken als het maanden en maanden duurt voor je wat te horen krijgt.
Zelf die ervaring ook gehad met een daar gekochte GSM, kreeg na 3 maanden pas wat te horen, en dan nog de lulsmoes dat die GSM waterschade zou hebben en dat dus niet onder de garantie zou vallen.

Echte een mega kut zaak die mediamarkt (nog even los van hun verleden en opgebouwd kapitaal wat dus puur uit oorlogsgeld komt)

Gewoon bij een goede fotozaak kopen, krijg je tenminste wel goede service. Ik heb zelfs de garantie kaart nog niet ingevuld op aandringen van die fotozaak, eerst een paar weken uittesten, en dan pas weer langs komen om garantie te regelen. Mocht er tot die tijd iets mee gebeuren, dan kunnen ze hem gewoon als DOA claimen zodat ik veel eerder een vervangende camera heb.

Ik betaalde overigens 695.- en kreeg er een 1GB geheugen kaart bij.
Veel besparen doe je dus niet door hem bij een kutzaak als mediamarkt aan te schaffen, en die eventueele 2 tientjes extra heb ik zeer graag over voor die goede service die een echte fotozaak mij kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 16:49:
Mediamarkt moet je idd mijden als de pest, verschrikkelijke bagger service, en als er wat aan de hand is met je daar aangschafte apparatuur, sta dan niet gek te kijken als het maanden en maanden duurt voor je wat te horen krijgt.
Zelf die ervaring ook gehad met een daar gekochte GSM, kreeg na 3 maanden pas wat te horen, en dan nog de lulsmoes dat die GSM waterschade zou hebben en dat dus niet onder de garantie zou vallen.

Echte een mega kut zaak die mediamarkt (nog even los van hun verleden en opgebouwd kapitaal wat dus puur uit oorlogsgeld komt)
Verklaar je even nader?
Gewoon bij een goede fotozaak kopen, krijg je tenminste wel goede service. Ik heb zelfs de garantie kaart nog niet ingevuld op aandringen van die fotozaak, eerst een paar weken uittesten, en dan pas weer langs komen om garantie te regelen. Mocht er tot die tijd iets mee gebeuren, dan kunnen ze hem gewoon als DOA claimen zodat ik veel eerder een vervangende camera heb.

Ik betaalde overigens 695.- en kreeg er een 1GB geheugen kaart bij.
Veel besparen doe je dus niet door hem bij een kutzaak als mediamarkt aan te schaffen, en die eventueele 2 tientjes extra heb ik zeer graag over voor die goede service die een echte fotozaak mij kan bieden.
Behalve dat een echte fotozaak geen garantie hoeft te bieden voor goeie service (wanneer is iets een echte fotozaak?) vind ik dat je je wel erg 'sterk' uitlaat, en met name het stukje over dat oorlogs-geld ben ik ERG benieuwd naar je onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Tijdje terug is bekend geworden dat de Mediamarkt opgericht is uit geld dat de Nazi's in de oorlog onwettig verkregen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mei schreef op donderdag 09 november 2006 @ 17:33:
[...]

Tijdje terug is bekend geworden dat de Mediamarkt opgericht is uit geld dat de Nazi's in de oorlog onwettig verkregen hebben.
Van alles wat ik daarover kan vinden is het de uitspraak van welgeteld één man. En dan vraag ik me gelijk af waarom hij enkel de mediamarkt aanvalt en niet heel Metro A.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom schreef ik ook "even los van" hun oorlogs verleden.

En een goede fotozaak, tsja, dat is aan ieder zelf te beoordelen. Feit is iig dat de service onmogelijk slechter kan zijn dan die oplichters bij de mediamarkt.

Ik heb hem zelf gekocht bij foto Linthout hier in Zoetermeer, een fotozaak met een zeer rijk verleden hier in zoetermeer, en met kop en schouders een van de beste. (en nee, ik heb daar geen aandelen van :D) )

Grrrrrene: Als je problemen met de MM hebt, verwoord dat dan even normaal. Het oorlogsverleden van de MM, je zult ze wel met nazi's willen vergelijken, waar slaat dat op? Ik heb overigens bij de MM gewerkt en hoewel je veel kunt klagen over de technische kennis die gewoon niet aanwezig is, is de service erg goed voor zo'n prijsvechter. Bij ons (Enschede) werden schermen met kapotte pixels meestal gewoon retour leverancier gestuurd of met een rode sticker flink afgeprijsd (altijd een minder bedeelde medeburger die zich niet stoort aan een dooie pixel, maar wel voor flinke korting een verder prima scherm wil kopen).

[ Voor 42% gewijzigd door Grrrrrene op 10-11-2006 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 18:24:
Daarom schreef ik ook "even los van" hun oorlogs verleden.

En een goede fotozaak, tsja, dat is aan ieder zelf te beoordelen. Feit is iig dat de service onmogelijk slechter kan zijn dan die oplichters bij de mediamarkt.

Ik heb hem zelf gekocht bij foto Linthout hier in Zoetermeer, een fotozaak met een zeer rijk verleden hier in zoetermeer, en met kop en schouders een van de beste. (en nee, ik heb daar geen aandelen van D) )
Sorry dat er nu weer iemand over een post van je struikelt, maar waar haal je vandaan dat het oplichters zijn?

Oke je hebt het niet zo op de mediamarkt (dat is duidelijk), maar er zijn ongetwijfeld andere manieren om dat te verwoorden. Zonder dat daarbij met allerlei wel of niet ware aantijgingen gegooid wordt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op donderdag 09 november 2006 @ 19:09:
[...]

Sorry dat er nu weer iemand over een post van je struikelt, maar waar haal je vandaan dat het oplichters zijn?

Oke je hebt het niet zo op de mediamarkt (dat is duidelijk), maar er zijn ongetwijfeld andere manieren om dat te verwoorden. Zonder dat daarbij met allerlei wel of niet ware aantijgingen gegooid wordt.
Er heeft zelfs een artikel in de consumenten gids hierover gestaan, dat in verhouding die oplichters van de mediamarkt vele malen vaker waterschade claimen bij GSM's dan alle andere winkels.

Ook meerdere mensen gesproken die bij die oplichters werken. Als jij daar bijvoorbeeld een TFT scherm koopt, en hij blijkt een defecte pixel te hebben, als je hem dan binnen de omruil-garantie-periode terug brengt, krijg jij netjes een nieuwe monitor mee.
Heel netjes zou je zeggen. Echter, de monitor die jij inleverd, word doodgewoon weer ingepakt en in het rek gezet. En dit soort praktijken gebeuren bij meerdere apparaten.

Maar goed, dit is allemaal off-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Je kan dat soort posts natuurlijk ook negeren en er geen waarde aan hechten als je het er niet eens mee bent. Het gaat hier nog steeds over de Pentax dSLR camera's en niet over de winkels waar camera's worden verkocht.

Iedereen verwoord zijn gedachten en meningen anders, daar hoeft toch niet elke keer op gereageerd te worden lijk mij zo :X

offtopic:
niet tegen jouw gericht sakura ;)

Ik ga van het weekend denk ik met mijn 50mm experimenteren. Lijkt me gaaf om mee te werken. Als het goed is ga ik nog een lange wandeling maken met het vriendinnetje. Dus dan lekker experimenteren met (alweer :P) de kitlens en ik denk dat ik dan de 50mm ook maar meeneem. Neemt niet zoveel ruimte in als die 75-250mm lens dus kan hem makkelijker ergens weg stoppen :) heb er zin in :D

[ Voor 3% gewijzigd door Sibren op 09-11-2006 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me opvalt bij de foto's van Pentax die ik hier zie (o.a. die van Sakura), is dat ze wat 'hard' overkomen. Is dat nou een kenmerk van Pentax-lenzen of ligt dat eerder aan de omstandigheden (dus het licht van dat moment b.v.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:32:
Wat me opvalt bij de foto's van Pentax die ik hier zie (o.a. die van Sakura), is dat ze wat 'hard' overkomen. Is dat nou een kenmerk van Pentax-lenzen of ligt dat eerder aan de omstandigheden (dus het licht van dat moment b.v.)?
Ik heb voorlopig de indruk dat dat aan die kit lens ligt. Ik had namelijk een foto direct na een foto met die kitlens genomen die veel minder harde kleuren had. Ik weet het op dat moment aan een net vertrokken zonnetje.
Zal morgen nog eens wat testen doen om dat al of niet uit te sluiten.
Resultaten post ik hier uiteraard weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
Zijn er ergens op internet fatsoenlijke reviews te vinden van de Pentax DA lenzen? Vergelijkingen met andere merken zou helemaal top zijn.

Ik begrijp uit alle info dat Pentax nog geen 'snellere focusmotor' a la USM heeft.
Betekent dit een groot verschil in focussnelheid of hebben we het hier over 0,1 of 0,2 seconden verschil?

Nog een vraag over de 50 F/1.4
Afbeeldingslocatie: http://www.slrgear.com/reviews/data/45/1pentax50f14.jpg
Dat onderste smalle stuk is toch zeker de afdekking van de mount he?
Lijkt me iig stug dat die lens daar smaller wordt...

[ Voor 25% gewijzigd door Morgion op 10-11-2006 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
dat is normaal, dat is inderdaad de mount. Is bij veel lenzen zo :)

Bij focussen, gaat 't sowieso om 0.5 tot 0.1 seconden, er komen USM lenzen aan, nog even wachten dus :)

[ Voor 44% gewijzigd door simon op 10-11-2006 19:50 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:32:
Sakura's foto gaat een beetje over het bereik van de sensor van de K100D (of de DS, DL, Nikon D50, D70, D100, of andere camera's die diezelfde Sony sensor gebruiken), en dan komt 't wat harder over.

Japanse lenzen (Pentax, Canon, Nikon) zijn traditioneel wel harder dan Europese lenzen (Zeiss, Schneider, Leitz), maar dat verschil wordt steeds kleiner sinds merken als Schneider en Leica zich lenen als sticker-fabrikant die die stickertjes op Samsung en Panasonic lenzen laten plakken.
De 'Schneider' kitlens van Samsung is bv. gewoon dezelfde lens als de 18-55 van Pentax. Volledig door Pentax ontwikkeld...

De Pentax kitlens is overigens niet 'hard', Sakura. Maar bij mijn *ist DS waren de standaard instellingen wel teveel van het goede:
- Image tone staat standaard op 'happy'. Die heb ik direct op 'neutral' gezet.
- Saturation staat default 1 stapje te hoog, dus die staat bij mij nu default op -1.

En voor foto's als dat kanaal: schieten in RAW, dan heb je achteraf een stuk meer bereik om dingen aan te passen in bv. Pixmantec RawShooter Essentials. Pixmantec is ondertussen overgenomen door Adobe, en Essentials wordt niet verder meer ontwikkeld, maar die 2006 versie werkt uit de kunst. En 't is gratis. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie daar niet staan dat het gratis is Afterlife, of lees ik er strak overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
neographikal schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 20:51:
Ik zie daar niet staan dat het gratis is Afterlife, of lees ik er strak overheen?
http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik dank u, meteen gedownload! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgion schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 17:52:
Dat onderste smalle stuk is toch zeker de afdekking van de mount he?
Lijkt me iig stug dat die lens daar smaller wordt...
Wat denk je zelf?
Da's gewoon een plastic kapje om stof te voorkomen als de lens in je fototas zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 20:51:
RedXraD heeft je al verder geholpen, maar hoe kun je strak over Afbeeldingslocatie: http://www.pixmantec.com/img/teaser_star_free.jpg heen lezen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Hmm, er zit geen handstrap aansluiting in de grip van de K10D :(

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds afgelopen vrijdag in het gelukkige bezit van de K100D met Sigma 18-200 mm. Nog volop aan het wennen en uitproberen, maar het werkt toch wel heel fijn. >:) Na mijn Canon Powershot G3 (gekocht toen dSLR nog echt te duur was) heb ik nu weer het gevoel een echte camera in de hand te hebben. Alleen dacht ik ook Pentax-M (50 mm f1.4; 50 mm f1.7; Sigma 70-200; Sigma 28-80) lenzen te kunnen gebruiken. Lukt wel, maar het diafragma valt niet dicht, terwijl ik toch bij optisch voorbeeld de bediening voor het diafragma zie schuiven. Gebruik diafragmaring staat al aan. Kan dus alleen fotograferen met het grootste diafragma van elk van de objectieven.

Ik heb in dit topic veel gelezen over gebruik van M-lenzen maar dit probleem nog niet tegengekomen. Bekend?? :?

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:08:
Sinds afgelopen vrijdag in het gelukkige bezit van de K100D met Sigma 18-200 mm. Nog volop aan het wennen en uitproberen, maar het werkt toch wel heel fijn. >:) Na mijn Canon Powershot G3 (gekocht toen dSLR nog echt te duur was) heb ik nu weer het gevoel een echte camera in de hand te hebben. Alleen dacht ik ook Pentax-M (50 mm f1.4; 50 mm f1.7; Sigma 70-200; Sigma 28-80) lenzen te kunnen gebruiken. Lukt wel, maar het diafragma valt niet dicht, terwijl ik toch bij optisch voorbeeld de bediening voor het diafragma zie schuiven. Gebruik diafragmaring staat al aan. Kan dus alleen fotograferen met het grootste diafragma van elk van de objectieven.

Ik heb in dit topic veel gelezen over gebruik van M-lenzen maar dit probleem nog niet tegengekomen. Bekend?? :?

Frank
- Zet de camera in m-stand.
- Richt de camera op wat je wilt fotograferen zet het diafragma dat je wilt gebruiken op de diafragmaring.
- Druk op de AEL-knop. De camera trekt nu het diafragma dicht tot de ingestelde waarde en bepaalt de sluitertijd voor dat diafragma.
- Druk op de ontspanknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je M-lenzen zullen gewoon moeten werken hoor, maar dan alleen in manual stand. Klinkt nogal spartaans, maar wanneer je in de custom settings 'AE-L button on M exposure' op Tv-shift zet, werkt 't na 1 druk op de AE-L knop net als een diafragma voorkeuze automaat.

edit: MacroTough :w

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2006 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:58

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

En vergeet niet de auto-focus uit te zetten...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Check de linkjes, check vooral het detail bij de k10d!

ao1657 wrote:
> Warning: Since exposures of the following samples are inconsistent,
> these may not be not a good comparison. But in case someone wants
> to see high ISO samples of other cameras on the same review site,
> perhaps it could be a reference more or less.
>
> ISO 800
> Pentax K10D
> http://dc.watch.impress.c...link/71898-5035-14-1.html
> 1/10s / F5.6 / -1EV / ISO800 / Program (MTF priority)/ AWB / 45mm
>
> Sony A100
> http://dc.watch.impress.c...link/56928-4072-18-1.html
> 1/30s / F5.6 / 0EV / ISO800 / AWB / 70mm
>
> Nikon D80
> http://dc.watch.impress.c...link/61339-4415-15-1.html
> 1/20s / F5.3 / -0.67EV / ISO800 / AWB / 62mm
>
> Pentax K100D
> http://dc.watch.impress.c...link/57350-4120-14-3.html
> 1/25s / F5.6 / -0.7EV / ISO800 / AWB / 55mm
>
>
> ISO 1600
> Pentax K10D
> http://dc.watch.impress.c...link/71900-5035-14-2.html
> 1/25s / F5.6 / -1EV / ISO1600 / Program (MTF priority)/ AWB / 45mm
>
> Sony A100
> http://dc.watch.impress.c...link/56930-4072-18-2.html
> 1/60s / F5.6 / 0EV / ISO1600 / AWB / 70mm
>
> Nikon D80
> http://dc.watch.impress.c...link/61341-4415-15-2.html
> 1/40s / F5.3 / -0.67EV / ISO1600 / AWB / 62mm
>
> Pentax K100D
> http://dc.watch.impress.c...link/57352-4120-15-1.html
> 1/50s / F5.6 / -0.7EV / ISO1600 / AWB / 55mm
>
>
> ISO 3200
> Nikon D80
> http://dc.watch.impress.c...link/61343-4415-15-3.html
> 1/80s / F5.3 / -0.67EV / ISO3200 / AWB / 62mm
>
> Pentax K100D
> http://dc.watch.impress.c...link/57354-4120-15-2.html
> 1/100s / F5.6 / -0.7EV / ISO3200 / AWB / 55mm

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Macro Tough, Afterlife en PvH18: bedankt allemaal. Werkt hartstikke goed. :*) :*)
Omdat de camera bij plaatsen van het objectief automatisch (ook als P of Tv gekozen is) naar Av gaat had ik daar zitten kl......
Een (kleiner) probleempje: Bij slecht licht (ik zit het nu met avond en weinig licht te proberen) wil de sluitertijd niet langer worden dan 1,3". Waar ik nu zit bij iso 200 al bij diafragma 8 bereikt. Dus diafragma 22 zwaar onderbelicht. Als iemand nog weet waarom die sluitertijd niet gewoon wat langer wil worden?? :? OK, kans dat ik het echt wil gebruiken is niet groot, maar vreemd is het wel.

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Volgens mij begrijp je 't niet, een getal als f/8 of f/22 is een _klein_ diafragma, het gaatje is klein, laat dus weinig door. F/1.8 is groot.

Verder, die 1,3" weet je dat zeker? Dat klopt niet helemaal lijkt me, hij zou tot 30 seconden moeten kunnen :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je met de hand zelf de sluitertijd instelt, kun je inderdaad tot 30", maar via de AE-L button is 1.3" de ondergrens. Tenminste, bij mijn *ist DS, en dus blijkbaar ook bij de K100D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Il heb zelf nacht opnames gemaakt Op automatisch blijft de sluiter net zo lang open tot de lichtmeter zelf vind dat die voldoende licht ontvangen heeft.
Het resultaat ziet er uiteraard niet uit, zwaar overbelichte maan bijvoorbeeld en zelfs een perfect belichte voorgrond door een enkele oranje lantaarnpaal die achter me stond, maar soms bleef die zo lang open dat ik echt moest controleren of de batterijen misschien niet leeg waren of zo :D

Hij pakt dus wel die langere sluitertijden. Overigens heb ik de automatisch uitklappende flitser uitgeschakeld, dat zou nog van invloed kunnen zijn misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand geïnteresseerd in een:

Dit is niet de V&A :)
Als je iets te verkopen hebt kan je mensen door middel van de V&A (zie frontpage enzo) wijzen op je spulletjes. Anders heb je nog altijd een heleboel andere methoden, maar het forum gebruiken we liever om het over fotograferen en alles wat erbij komt te hebben zonder dat mensen hun spulletjes aanprijzen om ze te verkopen :)

[ Voor 72% gewijzigd door Floor-is op 15-11-2006 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:34:
Volgens mij begrijp je 't niet, een getal als f/8 of f/22 is een _klein_ diafragma, het gaatje is klein, laat dus weinig door. F/1.8 is groot.

Verder, die 1,3" weet je dat zeker? Dat klopt niet helemaal lijkt me, hij zou tot 30 seconden moeten kunnen :)
Simon,
Heb je goed gelezen?
Zoals ik al schreef is ie bij F/22 zwaar onderbelicht, als bij F/8 de maximale sluitertijd van (kennelijk) 1,3" bereikt is. Geloof dat ik dus echt wel door heb dat F/22 het kleinere gaatje is!!

Enne ja, 1,3" weet ik zeker, Zie een van de andere reacties.
Maar dat is dus wel bij gebruik van de AE-L knop als aangeraden na op mijn eerste post, had ik niet zo erg duidelijk gesteld. In de andere standen gaat-ie keurig tot 30"
Groet, Frank

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
MacroTough schreef op maandag 13 november 2006 @ 22:19:
[...]

- Zet de camera in m-stand.
- Richt de camera op wat je wilt fotograferen zet het diafragma dat je wilt gebruiken op de diafragmaring.
- Druk op de AEL-knop. De camera trekt nu het diafragma dicht tot de ingestelde waarde en bepaalt de sluitertijd voor dat diafragma.- Druk op de ontspanknop.
Dat geld toch alleen voor pentax-A lenzen en niet voor pentax M lenzen.
Je moet hier scherpstellen met het diafragma open en dan het juiste diafragma op de lens instellen en dan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2006 @ 10:10:
Iemand geïnteresseerd in een:

Zie modbreak ;)
[...] Sorry Bleeker, maar niet in deze thread ajb :)

[ Voor 39% gewijzigd door Floor-is op 15-11-2006 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is zeker prachtig maar ik gebruik 'em te weinig (alhoewel ik 'em ook weer niet perse kwijt moet!)

Het is trouwens de zilveren.

Mail maar als je interesse hebt, anders gaan de mods vast piepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Mail verstuurd Sirius ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
Frank|A schreef op woensdag 15 november 2006 @ 11:20:
[...]

Dat geld toch alleen voor pentax-A lenzen en niet voor pentax M lenzen.
Je moet hier scherpstellen met het diafragma open en dan het juiste diafragma op de lens instellen en dan schieten.
Nee, bij A-lenzen kun je gewoon het diafragma op de lens op de a-stand zetten en dan instellen op de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
klopt maar, hij heeft het er over dat de zoeker zo donker is, iets wat logisch is als hij M lenzen gebruikt.

Volgens mij geld onderstaande ook voor de k100d:"

Pentax *istD uses K-FA lenses. Most people call them K-AF, mistakenly but it's stuck, presumably because AF is also "autofocus". K-AF Lenses have autofocus driven by a servo in the body, and an auto "A" setting on the diaphragm ring. The camera sets the aperture on the lens (I'm not talking about exposure mode - you set the aperture on the camera, the camera sets the lens).

On the *istD you can also mount K-A lenses. KA lenses are the same thing as K-AF but without autofocus. It will work perfectly fine but you'll have to do the focusing yourself (obviously). The *istD is a good camera for manual focusing because it has a big bright viewfinder, in fact this is one area that Pentax beats it's competition.

You can also use K mount lenses on the *istD. K lenses are the same thing as K-A but have no "A" setting on the diaphragm, so you have to set the aperture you want on the lens. You can use an aperture priority mode, or manual with open aperture metering (if you don't know what this is, read on).

These are all bayonet "K" mount lenses. You can also use even older lenses, the screwmount ones. This are called various things but the common name is "M42" which stands for Metric 42mm thread. It has a 1mm pitch. Beware of "T" mount lenses - they are 42mm also but the thread pitch is 0.75mm. I was once sold a 'T' mount 135mm macro lens as an M42 lens. It was a very nice lens and fits on a bellows, just won't fit on my cameras.

To use M42 lenses You fit an optional adapter to the lens, then just click the lens onto the camera. The caveat here is that you need to get a lens with a manual diaphragm if possible. These are the lenses with a lever on the side with 'A' and 'M' settings. 'A' is automatic diaphragm, where the camera pushes a pin on the lens that closes the diaphragm to take the shot. The 'M' setting closes the diaphram to what you set on the lens. This is necessary because 'K' mount cameras do not have the device to push the pin so the photographer must manually stop the lens down to take a manual light reading and take the photograph. You could use an M42 lens with no manual diaphragm but you'd only be able to use the lens wide open. The metering mode is therefore called "stop down" metering since you have to operate the diaphragm to get a valid meter reading. Open aperture metering, as you'd expect, is when the camera knows what the aperture is set to and works out the exposure from that.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Zo, ik heb aardig wat geld nu, nu nog zoeken naar een standaard lens, iemand tips? Ik heb de 16-45 f/4 op 't oog :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
Frank|A schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:30:
klopt maar, hij heeft het er over dat de zoeker zo donker is, iets wat logisch is als hij M lenzen gebruikt.
Ik lees nergens iets over een donkere zoeker.

M-lenzen staan gewoon wagenwijd open, al zet je de diafragmaring op 32. Die wordt pas dichtgetrokken op het moment dat je de AEL-knop indrukt in M-mode om de belichting te meten of op het moment dat je de foto neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:44:
Zo, ik heb aardig wat geld nu, nu nog zoeken naar een standaard lens, iemand tips? Ik heb de 16-45 f/4 op 't oog :)
Neem de Sigma 17-70/2.8-4.5 macro, je krijgt er geen spijt van. De 16-45 heeft een kleiner bereik (al is 1mm extra in de groothoek mooi meegenomen) en is duurder.

Mijn 1e keus was de Tamron 28-75/2.8, maar deze heeft te weinig groothoek dus was de keuze voor de Sigma makkelijk gemaakt toen ik deze op Marktplaats tegenkwam :-)

Heb je de tijd en geld teveel dan zou ik wachten op de aankomende Pentax 16-50/2.8.

Andere opties:

Sigma 18-125/3.5-5.6
Pentax 28-105/3.2-4.5
Tamron SP AF 24-135/3.5-5.6

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank|A schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:30:

Volgens mij geld onderstaande ook voor de k100d:"

You can also use K mount lenses on the *istD. K lenses are the same thing as K-A but have no "A" setting on the diaphragm, so you have to set the aperture you want on the lens. You can use an aperture priority mode, or manual with open aperture metering (if you don't know what this is, read on).
Dat gold ook voor de *ist DS en *ist DL, tot aan firmware update 1.2. Toen is die 'AE-L button on M exposure' toegevoegd, en die optie zit natuurlijk ook in de K100D en waarschijnlijk in de K10D.

De opmerking "or manual with open aperture metering " in je quote is overigens onzin. Zowel de *istD als de *ist DS (bij de DL weet ik het niet zeker) heb je een scherptediepte-contole handletje die het diafragma stuit tot de ingestelde waarde. Niets houdt je tegen om op dat moment het licht te meten en de sluitertijd handmatig in te stellen.
En dat is precies wat die AE-L button functie nu automatisch voor je doet, maar veel sneller dan je zelf ooit zou kunnen (maar dus wel met een max. 1.3 sec. beperking).

edit:
Datzelfde geldt overigens ook voor M42 lenzen: met de Pentax M42 adapter wordt 't diafragma-pinnetje prima ingedrukt wanneer je afdrukt of de scherptediepte(/lichtmeting) controleert. 't Was handiger geweest wanneer je een bron had gekozen die wist waar 'ie het over had... ;)

Tijdens je gewone werk (wanneer je niet aan het lichtmeten bent) is het beeld in je zoeker met bv. een 50mm 1.7 M-lens even helder als met een A of FA exemplaar. Het enige punt is dat M- en K-lenzen niet aan de camera door kunnen geven op welk diafragma ze zijn ingesteld, dus is bij het lichtmeten (heel even) diafragmeren noodzakelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2006 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:44:
Ik gebruik nog steeds de 18-55 kitlens (en een hoop 'oud glas'), en probeer de neiging om de 16-45 te kopen te onderdrukken tot volgend jaar de DA* 16-50 uit gaat komen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het lijkt erop dat de k10d inmiddels in de winkels ligt, iig in de USA:

zie hier, op het dpreview forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Idd, hij komt binnenkort hier.. Even snel geld fiksen voor m'n 16-45 :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Pentax K100D vind ik al een mooie camera en de specificaties, maar nu ik lees ik dat de k10d zit aantekomen wacht ik nog maar met aanschaffen van een dSLR,
ik zal dit topic dus met veel plezier blijven volgen _/-\o_

Heb een aantal dSLR cams in mijn verlanglijstje staan maar het merkt Pentax qua instellingen komen ze bij mij boven de Canon en Nikon.

Nu de volgende vraag hoe zit het met de ruis op het Pentax K100D toestel? heeft iemand een linkje of een foto geschoten met een Pentax K100D en dan met Iso waarden 800 en 1600 in een donkere situatie's?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sony sensor van de K100D is dezelfde als die van de *ist DS, *ist DL, Nikon D100, D70(s) en D50. De hoeveelheid ruis bij hoge ISO-waarden zal dus waarschijnlijk vergelijkbaar zijn: goed bruikbaar tot 800, en 1600 wil je niet groter afdrukken dan 10x15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me Is aan het kijken naar nieuwe lenzen.
Zoekt een ultra-wide angle lens en m'n oog is al een tijdje gevallen op de Sigma 10-20.
Maar twijfelt tussen deze en, de veel duurdere, Pentax 12-24.

Iemand die zijn gedachten over deze twee lenzen met mij wil delen?
Mijn dank zal groot zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:26:
Nu de volgende vraag hoe zit het met de ruis op het Pentax K100D toestel? heeft iemand een linkje of een foto geschoten met een Pentax K100D en dan met Iso waarden 800 en 1600 in een donkere situatie's?
Als je geen tegenstander van pp (post processing) bent dan kan je m.b.v. bijv. Noise Ninja de ruis behoorlijk goed wegwerken en kan je een stuk groter afdrukken dan de door Afterlife genoemde 10x15.

Dan is het uiteraard aan jou wat jij storend aan de hoeveelheid ruis vindt die dan nog te zien blijft...met een beetje geluk draagt het nog wat bij aan de sfeer.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 21:18:
/me Is aan het kijken naar nieuwe lenzen.
Zoekt een ultra-wide angle lens en m'n oog is al een tijdje gevallen op de Sigma 10-20.
Maar twijfelt tussen deze en, de veel duurdere, Pentax 12-24.

Iemand die zijn gedachten over deze twee lenzen met mij wil delen?
Mijn dank zal groot zijn! :)
Bestel in Duitsland voor 597 euro en neem de 12-24. Deze heeft ook een constante F4.

De beeldvervorming met de 10-20 is stukken erger dan bij de 12-24 (niet vreemd met die 2mm exra).

Vraag je af of je die 2mm nodig hebt ja/nee.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het scheelt inderdaad maar een graad of 10 aan blikveld.
Daarentegen als nog niet zo lang begonnen amateur is 600 wel veel voor een lens, daartegenover is de Sigma met 463 nog wel even goedkoper..

Iig bedankt voor je input, ik zal het meenemen.

Wat is het voordeel van het constante diafragma van de Pentax? is ie daardoor scherper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Dat niet alleen -Emiel- ook de bouw van het objectief zal een stuk beter zijn als de Sigma(ja ook nu dat die Sigma een EX objectief is). Het objectief is ook een stuk waardevaster ieder duur objectief van Pentax is erg waardevast gebleken tot nu toe.
De vertekening van de 12-24 is ook een stuk minder en is wide-open al goed scherp, en minder flare gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 13:03:
Het scheelt inderdaad maar een graad of 10 aan blikveld.
Daarentegen als nog niet zo lang begonnen amateur is 600 wel veel voor een lens, daartegenover is de Sigma met 463 nog wel even goedkoper..

Iig bedankt voor je input, ik zal het meenemen.

Wat is het voordeel van het constante diafragma van de Pentax? is ie daardoor scherper?
Ook al scheelt het 130 euro, dat verschil zal je zeker geen merken als je ze beide gebruikt en 463 euro is natuurlijk ook al een behoorlijk bedrag.

Verder heeft Priyantha de voordelen al genoemd al weet ik niet of een constante F waarde ook scherper tekent.

Hmmm ik ben nog niet helemaal uit of m'n Sigma 17-70 helemaal optimaal is (niet altijd spot on waar ik met de FA35/2.0 maar sporadisch last van heb en wat dan meestal mijn eigen schuld is).

Tot nu heb ik de Sigma overigens alleen nog maar binnenshuis geprobeerd.

Ik neig steeds meer naar een Pentax 12-24/4.0 + Tamron 28-75/2.8, maar ja, de Sigma is weer een ideale standaardlens. Keuzes... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Nou een constante F waarde betekent natuurlijk niet dat die ook scherper tekent.
Maar dit objectief(de 12-24) is een objectief welke op volle-opening al zeer scherp is in tegenstelling tot de bovengenoemde Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou iemand zo vriendelijk willen zijn een paar foto's teposten die gemaakt zijn met het toestel Pentax K110D? aub ook welke lens je gebruikt heb maar voornamelijk foto's gemaakt met de kitlens

en aub ook instellingen erbij exif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Je kan ook kijken naar foto's welke gemaakt zijn door de K100D ExTrEmE25.
Die camera is identiek met uitzondering van het SR systeem.

Wil jij een K110D kopen dan ? Wat is jou beweegreden om een K110D te kiezen inplaats van een paar tientjes meer uitgeven en voor een K100D te gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Priyantha Bleeker schreef op zondag 19 november 2006 @ 20:50:
Je kan ook kijken naar foto's welke gemaakt zijn door de K100D ExTrEmE25.
Die camera is identiek met uitzondering van het SR systeem.

Wil jij een K110D kopen dan ? Wat is jou beweegreden om een K110D te kiezen inplaats van een paar tientjes meer uitgeven en voor een K100D te gaan ?
mijn excuus bedoel de K100D

ik spit dit topic nogmaals door, voor foto's.

Voor de gebruikers onder ons met een K100D is ShakeReduction echt aan tebevelen en blijven de foto's nog super scherp of juist meer ruis? als je deze functie gebruikt?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
SR heeft niks met ruis te maken.
SR zorgt ervoor dat je een langere sluitertijd kan gebruiken zonder bewegingsonscherpte.
Dit is natuurlijk alleen voor statische objecten een snel bewegende auto krijg je er niet mee stil natuurlijk ;) daar heb een snelle sluitertijd voor nodig of het zogenaamde meetrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de gebruikers onder ons met een K100D is ShakeReduction echt aan tebevelen en blijven de foto's nog super scherp of juist meer ruis? als je deze functie gebruikt?
Ik zie niet meer ruis in de foto's met SR. Aan de andere kant zet ik hem ook bijna nooit uit, tenzij ik de camera ergens op stabiliseer, maar dat wil ik dan nog wel is vergeten. ISO 200 en 400 zijn top, op ISO 800 is er watruis, bij 1600 en 3200 wordt het een stuk zichtbaarder, 3200 zou ik niet gebruiken.
Wel blijven je foto's langer scherp ja, heb op vakantie foto's geschoten met sluitertijden van 1/8e een enkele keer, en vaker 1/15e (lens op groothoek stand) die gewoon prima scherp bleven. Ook bij 'focal lengths' in het telegebied merk je gewoon dat de stabilisatie nut heeft. Heb het wel eens aan een korte test (niet wetenschappelijk :P) onderworpen en het verschil is gewoon duidelijk.
Ga voor die K100D.
Als je er al uit was voor Pentax te kiezen.

Dan heb ik zelf weer een nieuwe vraag, in hoeverre is de Tokina 12-24 F4 vergelijkbaar met die van Pentax ? Heb vernomen dat ze (vrij?) identiek ? zijn, behalve de coating en behuizing..maar in hoeverre is dit waar en wordt zo de Tokina een goedkoper alternatief ? Aangezien deze rond de 400¤ zit. Vraag is natuurlijk hoe vlot ik die met Pentax vatting tegen kom. Gezien :
Mount availability: Canon and Nikon Digital Only*
?

Of zit het verschil (o.a.?) nog in een "Extra-low Dispersion (ED) glass lens element" bij de Pentax, beide hebben twee asperische elementen, maar info over een ED element of soortgelijk element onder andere naam vind ik bij Tokina niet.
De laatste heeft 9 diafragma bladen en de Pentax 8.
Dat zijn behalve het gewicht de enige verschillen die ik tegenkom.

Of maakt dit dus allemaal niet uit aangezien de Tokina er toch niet is voor Pentax vatting?
Hebben Tokina en Pentax de lens samen ontwikkeld voor de Pentax vatting en is dat de Pentax 12-24 geworden ? Dat vind ik terug op ons wereldwijde web...

iemand die dit kan bevestigen?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 20:38:
zou iemand zo vriendelijk willen zijn een paar foto's teposten die gemaakt zijn met het toestel Pentax K110D? aub ook welke lens je gebruikt heb maar voornamelijk foto's gemaakt met de kitlens

en aub ook instellingen erbij exif
Als je blieft :-)

Ik heb ze geresized naar 1024, omdat ze anders te groot zijn om ergens gratis te parkeren (alle foto's zijn origineel tussen de 1,5 en 2,5 MB)

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0664_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0648_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0641_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0630_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0616_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0573_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0563_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0552_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0543_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0539_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0505_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0456_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0436_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0392_resize.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/th_IMGP0384_resize.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Chip Online een test van de K10D.
Deze camera wordt als de nieuwe 'nummer ein' in de 1.000 Euro klasse bestempeld..

http://www.chip.de/artikel/c1_artikel_22805472.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie de Sigma 10-20 nu voor een best aantrekkelijke prijs op eBay staan.

Een Amerikaans model, met Amerikaanse garantie, dus ook.

Kan iemand mij wat vertellen wat voor nadelen dit evt. kan opleveren mocht ik er voor kiezen om het ding daar te kopen en dus hierheen te laten sturen? Uiteraard zal de boel wel goed verpakt worden.

Maar wat als ik nou toch aanspraak moet gaan maken op m'n garantie, ik bedoel ik heb wel is wat vernomen van kwaliteitscontroles bij Sigma...
Hoe staat ik er dan straks voor als Europeaan met dit product?
Buiten dat ik het inderdaad zal moeten terug sturen naar USA en dat dat soort dingen veel tijd en geld kunnen kosten?

Iemand ervaringen met bestellen van dergelijke zaken daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de EX (DG/C) serie heb ik meer vertrouwen dan de oudere lijn van Sigma.

Over bijv. de 17-70 en 70-200 heb ik nog geen negatieve verhalen betreffende de kwaliteit van de lens gelezen/ gehoord.

Voor hoeveel kan je 'em aanschaffen dan? (vergeet je de evt. invoerrechten a 6% en de BTW a 19% niet?)

Als je dan rond de 450 euro uitkomt dan zou ik, als ik jou was, voor de Pentax 10-17 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een fish-eye toch?
Daar ben ik niet echt naar op zoek. Effect kan leuk zijn. Maar moet wel bij de foto passen.
En dat vind ik m'n 400+ euri's nog niet waard.
Rond de 380-390..tja als er nog 19% btw bij komt is dat wel 464...net zo goedkoop/prijzig :P als hier eigenlijk...
Hoe zit dat dan..wat betreft bestellen buiten Europa ?
Betaal je die BTW en/of invoerrechten wel altijd? Hoe zit dat, met name mbt eBay aankopen ?

Thx.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2006 05:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Ik ben me de laatste tijd behoorlijk aan het verdiepen in digitale fotografie en zat vooral heel erg naar de Nikon D40 en D50 te kijken.
Maar net kwam ik de volgende aanbieding(pas op grote plaat) tegen van een Pentax K110D bij een fotozaak hier in de buurt. En dit lijkt me ook wel een intressante camera.
Hebben jullie misschien nog iets dat mijn aankoop hierin zou kunnen sturen?

[edit]
Net even bij de winkel langs geweest en een half uurtje met de verkoper staan te praten. Ze hadden hem helaas niet op voorraad dus ik heb de camera nog niet in mijn handen kunnen houden. Hij heeft me wel van veel advies kunnen voorzien :)
De aanbieding is wel een stuk minder intressant nu ik in de pricewatch heb gekeken en de K100D voor hetzelfde geld zie staan.

[ Voor 30% gewijzigd door MonkeySandwich op 27-11-2006 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• directjohan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-04 09:26
Hey, ik zag de Pentax FA-J 75-300 mm F4.5-5.8 voor 125 staan op de pricewatch. Is dit wat? Lijkt me erg goedkoop voor zo'n lens. Heeft iemand ervaring met dit objectief? Zoja, zou je eens een paar plaatjes kunnen plaatsen? Bij voorkeur niet alleen mooi weer fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
http://www.pbase.com/came...smc_pfa_j_75-300_45-58_al

Op die website kan je trouwens sowieso foto's bekijken geselecteerd op type objectief of camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

directjohan schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:26:
Hey, ik zag de Pentax FA-J 75-300 mm F4.5-5.8 voor 125 staan op de pricewatch. Is dit wat? Lijkt me erg goedkoop voor zo'n lens. Heeft iemand ervaring met dit objectief? Zoja, zou je eens een paar plaatjes kunnen plaatsen? Bij voorkeur niet alleen mooi weer fotos.
Nee.

Probeer te gaan voor een F70-210/4-5.6, de enige goede Pentax (AF) telezoom naast de FA*80-200/2.8. Ze zijn geregeld op Ebay te vinden en zo af en toe op Marktplaats.

Wil je persé dat extra bereik dan is de Sigma 70-300 macro anders een leuke lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tikkie hard oordeel, Sirius...
Die FA-J is natuurlijk geen hoogvlieger, zowel optisch als mechanisch, maar 't is wel een erg leuk en bruikbaar ding voor z'n prijs. Vergelijkbaar met bv. de Nikon 70-300mm 4.5-5.6 G lens.
Voelt net zo plastic aan, maar doet 't heel aardig als je 't bereik tot 200mm houdt (daarboven wordt 'ie softer), en wanneer je 'm afstopt tot F8 of F11. En zelfs met open diafragma kunnen de foto's nog prima bruikbaar zijn: niet geweldig, maar beter dan een foto die je moet missen omdat je nog aan het sparen bent voor een FA*80-200/2.8... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 20:31:
Tikkie hard oordeel, Sirius...
Die FA-J is natuurlijk geen hoogvlieger, zowel optisch als mechanisch, maar 't is wel een erg leuk en bruikbaar ding voor z'n prijs. Vergelijkbaar met bv. de Nikon 70-300mm 4.5-5.6 G lens.
Voelt net zo plastic aan, maar doet 't heel aardig als je 't bereik tot 200mm houdt (daarboven wordt 'ie softer), en wanneer je 'm afstopt tot F8 of F11. En zelfs met open diafragma kunnen de foto's nog prima bruikbaar zijn: niet geweldig, maar beter dan een foto die je moet missen omdat je nog aan het sparen bent voor een FA*80-200/2.8... :)
Klopt maar voor 125,- heb je ook een F70-210 en die is kwalitatief beter dan de 75-300. Als laatstgenoemde vanaf 200mm softer wordt dan boeit die 90mm extra ook niet. Qua prijs moet ik wel zeggen dat deze op Ebay steeds gekker beginnen te worden, de 70-210 wordt onderhand steevast voor niet minder dan 150,- verkocht.

Afstoppen tot F8 of F11 is leuk en aardig maar dan worden de 'slechtste' objectieven ook relatief scherp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Mijn besluit staat min of meer vast dat m'n eerste dSLR een Pentax k100d zal zijn. Maar nu is mijn vraag, in hoeverre is de 'spatwaterdichtheid' van de Pentax k10d een noodzakelijkheid? Is dit enkel nodig wanneer men bijvoorbeeld in hevige regen foto's wenst te trekken, of ook reeds wanneer men foto's in mistige omstandigheden wilt trekken? Dit laatste is zeker iets wat ik op het oog heb, maar valt dit dan af te raden wanneer ik de k100d wil kopen?

Verder twijfel ik nog (zoals vele nieuwelingen, neem ik aan) tussen de kitlens en de 17-70mm van Sigma. Ik ging er van uit dat de kitlens van Pentax best goede prijs/kwaliteit levert, maar nu lees ik op dpreview toch een hoop negatievere zaken over deze lens. Wat is jullie mening over deze lens? Is de17-70mm de meerpijs tov de kitlens waard en is dit een beter investering, of kan een nieuweling als ik gerust verder met de kitlens? (ik heb vnl landschapsfotografie voor ogen, en mogelijk macro)

Nog een klein vraagje erbovenop:): Hoe valt de Minolta 5d te vergelijken met de k100d? Op digitalstreet.nl staat er nl een occassie te koop voor 465€....

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook de K100D gekocht met 17-70 van Sigma, gelijk de kitlens overgeslagen. Ik ken mezelf een beetje. Ik dacht wie weet ga ik me na een tijdje dat ik die kitlens heb toch irriteren aan eventueel minder optische kwaliteit ervan. Ik weet het, ik heb hem niet in m'n handen gehad, maar toch... Ik had het geld er voor over, gelijk even iets beter. Ook irriteerde ik me bij m'n Ixus al aan het kleine zoombereik (3x optisch ook, digitaal probeer je natuurlijk te mijden ivm kwaliteit) vandaar dat ik eigenlijk bij m'n dSLR wel gelijk een lens wilde die een iets beter zoombereik had. En is de keuze op de 17-70 van Sigma gevallen. (En niet op een superzoom van 18-200 omdat daar noodzakelijker wijs ook compromisen aan de kwaliteit worden gedaan)
De lens bevalt me prima, wil niet meer zonder. Alhoewel ik op dit moment wel bezig ben met de gedachte om eventueel de Sigma 10-20 te kopen. Maar dat is dan ook wel een hele toevoeging aan de range, dus niet ter vervanging van de 17-70!

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:06:
Klopt maar voor 125,- heb je ook een F70-210 en die is kwalitatief beter dan de 75-300.
Voor die prijs heb je een 2e-hands objectief zonder garantie.

Mijn tweedehands A 70-210/F4 is gisteren uit elkaar gevallen: het front gedeelte kwam los. Terugschroeven was geen probleem, maar nu focust 'ie niet meer op oneindig. Ik moet nu dus naar een Pentax reparateur, terwijl ik bij die FA-J gewoon bij m'n leverancier had kunnen aankloppen.

De lens was in perfecte staat toen ik 'm kocht trouwens, en de verkoper is m.i. volkomen te goeder trouw, maar "shit happens", en dan is 't wel handig wanneer je garantie achter de hand hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
Bestel dan bij Kamera-Express de Samsung versie van de DA50-200, die is maar €149.

[ Voor 8% gewijzigd door MacroTough op 29-11-2006 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:51:
Ik heb zelf ook de K100D gekocht met 17-70 van Sigma, gelijk de kitlens overgeslagen. Ik ken mezelf een beetje. Ik dacht wie weet ga ik me na een tijdje dat ik die kitlens heb toch irriteren aan eventueel minder optische kwaliteit ervan. Ik weet het, ik heb hem niet in m'n handen gehad, maar toch... Ik had het geld er voor over, gelijk even iets beter. Ook irriteerde ik me bij m'n Ixus al aan het kleine zoombereik (3x optisch ook, digitaal probeer je natuurlijk te mijden ivm kwaliteit) vandaar dat ik eigenlijk bij m'n dSLR wel gelijk een lens wilde die een iets beter zoombereik had. En is de keuze op de 17-70 van Sigma gevallen. (En niet op een superzoom van 18-200 omdat daar noodzakelijker wijs ook compromisen aan de kwaliteit worden gedaan)
De lens bevalt me prima, wil niet meer zonder. Alhoewel ik op dit moment wel bezig ben met de gedachte om eventueel de Sigma 10-20 te kopen. Maar dat is dan ook wel een hele toevoeging aan de range, dus niet ter vervanging van de 17-70!

Succes met je keuze.
Bedankt voor je antwoord, Emiel!
Hoe zit het met de waterbestendigheid van de k10d? Is dat een absolute must om in mistige omstandigheden te kunnen trekken, of loopt de k100d hier niet meteen veel risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Die k100D voor trekken, opzich geen punt, maar 't is een stukje zekerheid, dat je als 't regent wel durft te fotograferen enzo... Verder biedt de K10D gewoon wat meer opties, erg fijn dus, en is ie groter.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Opzich jammer dat er hier niet zo veel interesse lijkt te zijn in de Pentax K10d, want dat lijkt me een erg mooie camera. Ik wacht nog even hoe die uit de test komt en als de kwaliteit vergelijkbaar is met die van Canon en Nikon blijf ik trouw bij Pentax ;).
In ieder geval, Ik begreep dat de prijzen van Pentax in Switzerland erg laag staan. 659 euro voor de Pentax k10d body en 920 euro voor De K10d + Pentax 16-45 f4 lens. Allebij erg goeie deals lijkt me. Heeft iemand ervaring met het importeren van cameras of iets dergelijks?.
Alvast bedankt!

Edit: de zwitserse sites:
https://www.highdefinition.ch/products.html
http://www.hawk.ch/pentax_digitalkameras.htm

[ Voor 9% gewijzigd door memoryandfate op 29-11-2006 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
memoryandfate schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:58:
Opzich jammer dat er hier niet zo veel interesse lijkt te zijn in de Pentax K10d, want dat lijkt me een erg mooie camera. Ik wacht nog even hoe die uit de test komt en als de kwaliteit vergelijkbaar is met die van Canon en Nikon blijf ik trouw bij Pentax ;).
Blijf lekker trouw bij Pentax :)
De test van Chip in Duitsland is wel representatief. Ik heb de K10D momenteel op mijn bureau liggen om ook hier te kunnen testen. Mijn eerste indruk is in ieder geval dat hij met gemak een Sony A100 voorbij streeft en presteert op het niveau van een D80. Maar dan wel met de afwerking en bodykwaliteit van een D200.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 11:52:
[...]

Bedankt voor je antwoord, Emiel!
Hoe zit het met de waterbestendigheid van de k10d? Is dat een absolute must om in mistige omstandigheden te kunnen trekken, of loopt de k100d hier niet meteen veel risico?
Welnee, elke SLR stopt er later mee dan jij als gebruiker. Weathersealing is leuk voor het idee, maar zelfs m'n paupere plastic 300D leeft nog na heel wat regen en bier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 00:11:
[...]
Voor die prijs heb je een 2e-hands objectief zonder garantie.

Mijn tweedehands A 70-210/F4 is gisteren uit elkaar gevallen: het front gedeelte kwam los. Terugschroeven was geen probleem, maar nu focust 'ie niet meer op oneindig. Ik moet nu dus naar een Pentax reparateur, terwijl ik bij die FA-J gewoon bij m'n leverancier had kunnen aankloppen.

De lens was in perfecte staat toen ik 'm kocht trouwens, en de verkoper is m.i. volkomen te goeder trouw, maar "shit happens", en dan is 't wel handig wanneer je garantie achter de hand hebt...
Ai dat is minder om te horen zeg. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar heb 'em anderzijds bijna niet gebruikt.

Ikzelf heb alleen maar 2ehands lenzen en probeer eigenlijk maar niet te denken aan evt. problemen.

Een van de DPreview forumleden had kortgeleden een A200/4.0 macro gekocht voor $1500 waarvan een bepaald contact defect was en de lens als een M ipv A lens functioneerde.

Gelukkig is de verkoper zo sportief genoeg om de reparatiekosten voor zijn rekening te nemen.
memoryandfate schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:58:
In ieder geval, Ik begreep dat de prijzen van Pentax in Switzerland erg laag staan. 659 euro voor de Pentax k10d body en 920 euro voor De K10d + Pentax 16-45 f4 lens. Allebij erg goeie deals lijkt me. Heeft iemand ervaring met het importeren van cameras of iets dergelijks?.
Alvast bedankt!

Edit: de zwitserse sites:
https://www.highdefinition.ch/products.html
http://www.hawk.ch/pentax_digitalkameras.htm
Ervaring niet maar incl. invoerrechten + 19% belasting zit je rond de 830 euro wat dan weer niet een zo heel groot verschil is met Digitalstreet.

De prijs incl. 16-45 is m.i. wel wat interessanter.

[edit]

Ik heb je prijzen even naberekend en kom uit op resp. 702 en 979 euro dus dat maakt het absoluut niet interessant tenzij je daar op vakantie gaat :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2006 23:09 ]

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:20:
[...]

Blijf lekker trouw bij Pentax :)
De test van Chip in Duitsland is wel representatief. Ik heb de K10D momenteel op mijn bureau liggen om ook hier te kunnen testen. Mijn eerste indruk is in ieder geval dat hij met gemak een Sony A100 voorbij streeft en presteert op het niveau van een D80. Maar dan wel met de afwerking en bodykwaliteit van een D200.
:9~ Ben best wel jaloers, dat jij er al een hebt liggen. Wat ik me afvraag (eigenlijk 2 dingen)
- Wanneer komen ze echt in de winkels?
- Hoe is de ergonomie? waar kan ik hem nog het meeste mee vergelijken? een D80 of een 400D of een A100?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
teigetjuh schreef op donderdag 30 november 2006 @ 07:46:
[...]
:9~ Ben best wel jaloers, dat jij er al een hebt liggen. Wat ik me afvraag (eigenlijk 2 dingen)
- Wanneer komen ze echt in de winkels?
- Hoe is de ergonomie? waar kan ik hem nog het meeste mee vergelijken? een D80 of een 400D of een A100?
Nah, over anderhalve week moet 'ie weer terug hoor :)
Wanneer ze in de winkel liggen weet ik niet precies. Ik zou verwachten dat het nog december gaat worden, maar eigenlijk kan ik je daar weinig over vertellen.

Qua ergonomie is het lastig vergelijken. Hij is duidelijk zwaarder dan de A100 en zeker de 400D. De 400D vind ik ergonomisch ook best tegenvallen, maar ik heb vrij grote handen. De K10D ligt mij net iets beter in de hand dan de *ist- en K100-serie, en dat zit hem waarschijnlijk in de grotere grip. Ik denk dat het vergelijkbaar is met een D80, maar die heb ik hier niet liggen, dus echt eerlijk vergelijken kan ik niet.

Vanavond ben ik even bij mijn broertje, dan kan ik hem beter vergelijken met de oudere modellen (hij heeft een DL). Ik heb nu namelijk ook de 16-45 lens en dat is niet eerlijk vergelijken met een 18-55'je :)

edit: eigenlijk kan ik er sowieso niet veel over zeggen... Dit weekend ga ik hem eens uitgebreider testen.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 30-11-2006 08:57 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Priyantha Bleeker
Als je hem getest hebt, kan je dan hier wat voorbeelden posten enzo ?
En ervaringen ? We zijn allemaal reuze benieuwd namelijk.
Ik heb zelf de k10D al een eeuwigheid in pre-order staan en wacht nog altijd met spanning.
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.