offtopic:
Lelijk lijk die oma btw
/offtopic:
Ik volg de discusie om en rond de K10d al een tijdje. Al met al een hele intressante camera. Body ziet er mooi en degelijk uit. De K110d en de Ist*DL/s ziten ook gewoon erg degelijk in elkaar. Als je de persberichten mag geloven, dan zou de K10d door de rubberen afsluitingen etc nog een stapje hoger op de kwaliteitsladder moeten staan.
De iets grotere body spreekt mij ook aan. De k110d ligt al best lekker in de hand (beter dan een 350d bijv, en zit ook steviger in elkaar vind ik), en de k10d lijkt me dan nog wat lekkerder. Op de foto's heeft ie iets meer weg van de 30 / 5d qua body grote (horizontale lengte bijv), en dat is naar mijn mening de lekkerste body die ik heb mogen vasthouden
Dan de beeldkwaliteit.... daar had ik zo mijn twijfels over. Las een verhaal op dpreview van een of andere japanner die het niet zo had op de beeldkwaliteit. Echter deze beelden zien er echt weer heel netjes uit... ruis op 800 iso zeer acceptabel, en zelfs op 1600 met wat noise ninja, en of alleen op kleine prints, bruikbaar. Dit word dus gewoon afwachten op een productiemodel, maar heb er op dit vlak wel vertrouwen in.
Als je zo alle feiten eens opsomt, zou de k10d best een bedrijging kunnen worden voor de bijv. de d80. Ik bedoel het ding zou kwalitatief ongeveer zoals een nikon in elkaar moeten steken (als in erg goed), maar dan compleet met kitlensje voor de prijs van een d80 body. (en met beeldstabilisatie en allerlei andere leuke foefjes natuurlijk

)
De prijstelling van pentax is sowieso altijd wel prima. Op de k110d bijv. zit voor de verkoper echt een goede marge, en de prijs daarvan is alsnog echt goed te doen voor de consument. Zou me niets verbazen als de internet kitprijs van de k10d binnen 2 maanden na de introductie op 899,- zit.....
Kortom alles ziet er prima uit dus. Nu zit ik echter nog met 1 ding.... GLAS!
Van het lenzenaanbod op pentax.nl wordt ik echt droevig.... Wat zoomlensjes, en wat primes is alles wat er is in het AF segment.
Tuurlijk heeft pentax mooi glas, maar het meeste is oud glas. Nu ben ik deze dagen gewoon gewend geraakt aan AF, en altijd manueel scherpstelen etc, dat is gewoon geen optie. Dus hoe goed backwards compatible die pentax k- mount ook is, voor mij maakt het weinig uit.
Nu zien die 3 aangekondigde DAF lensen er heerlijk uit.... gewoon het hele bereik wat ik me maar kan wensen. Groothoekje erbij en je bent in principe compleet. Echter vind ik het een gok om met die lensen in het vooruitzicht een body te kopen. Wat als ze niet brengen wat er belooft is? Wat als de introductie van de lenzen nog een jaar op zich laat w888...? Dan zit je met je body.... !
Tuurlijk kan je je behelpen met een 17-70 van sigma, apo 75 - 300 en een 12-24 tokina... Maar een echt antwoord op het massieve lensenarsenaal van canon en nikon heeft pentax dus (nog) niet. Daar komt ook nog eens die draak van een website van pentax bij. Niet af, weinig content, bied niet echt vertrouwen voor de toekomst... Daarnaast kunnen de pentax compact cameraatjes mij niet echt boeien, zitten niet echt bestsellers / c.q spannende dingen bij. Wat waarborgt mij de continuiteit van de fotodevisie van pentac nu eigenlijk?
Moraal van het verhaal:
K10d een hele mooie cam, maar heeft pentax de middelen (lensen) om een verschil te gaan maken op de toch best concurerende markt van D-slr?
Persoonlijk zou ik het echt top vinden als ze het kunnen.... maar ik neig momenteel toch naar een d80 puur en alleen omdat dit het enigste betaalbare alternatief is voor de k10d, met een redelijke garantie wat betreft glaswerk!
Misschien niet helemaal de goede plek voor deze discusie, maar wat denkt pentax liefhebbend got over deze kwestie
-------
edit: Smily toegevoegt aan oma verhaal, was me aderhand toch een beetje te grof zonder