Het grote Pentax dSLR topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 16.680 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:50
Uiteraard is het bajonet gelijk !
Pentax staat juist bekend om haar backwards compatibiliteit.
Ieder objectief ooit door of voor een Pentax K bajonet is te gebruiken op een Pentax dSLR.
Zelfs de objectieven voor het 645 en de 67 systeem van Pentax zijn te gebruiken in combinatie met een convertert. Uiteraard zijn de oude P-draad objectieven ook te gebruiken in combinatie met de juiste converter/adapter.

De K10D zal de zelfde mount krijgen. De K10D gaat wel beschikken over extra electronische contacten speciaal voor de in-lens autofocus motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe je trouwens het sharpenen voor of na de resize/resample?
Altijd ervoor. Anders zit je te sharpenen op gereduceerde data, en m.i. levert dat altijd groffere resultaten op. Springt er wel uit, maar maakt 't er niet mooier op.

Die schapen (dat zijn geen geiten, barbaar! ;)) hadden overigens wel ietsje meer sharpening mogen hebben: ook de ram is nu niet echt scherp, terwijl 'ie dat op de originele foto wel is?

Voor het uit de hand schieten is de Pentax DA 1:4-5.6 50-200mm een erg leuke keuze. Nauwelijks groter of zwaarder dan je kitlens, kwalitatief erg te vergelijken met die kitlens, en erg goedkoop.
Grootste nadeel is z'n lichtsterkte (vooral in 't tele-stuk), zodat 'ie eigenlijk alleen bij daglicht prettig te gebruiken is. Maar dat geldt voor alle telezooms in deze prijsklasse.

Overigens vind ik 't uit de hand werken met een oude schuifzoom niet zo'n bezwaar. OK, ze zijn een keer zo groot en 3x zo zwaar als die DA 50-200, maar met dat extra gewicht zorgen ze ook voor minder kans op bewegingsonscherpte. Tot voorkort gebruikte ik een oude Tamron 70-210 naast m'n DA 50-200, en dat was inderdaad behelpen (vergelijkbaar met jouw Sigma denk ik). Sinds kort heb ik een Pentax-A 1:4 70-210 schuifzoom, en gebruik die nu eigenlijk meer dan de 50-200. Geen 'AE-L on manual exposure' meer nodig, gewoon Av instellen, inzoomen, scherpstellen en afdrukken.

Op de K10D passen overigens alle lenzen die de K100D ook accepteert: DA (digital only, op je ME gaan die heel erg vignetteren), KAF2, KAF, KA, K (daar vallen jouw M-lenzen onder), en met adapter M42 (P-draad) en 645 en 6x7 middenformaat lenzen. En met een M42 -> M39 adapter kun je er zelfs oude Leica lenzen en vergrotingsobjectieven op gebruiken, maar dan wordt 't er niet handiger op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06-2021
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 20:46:
[...]
Altijd ervoor. Anders zit je te sharpenen op gereduceerde data, en m.i. levert dat altijd groffere resultaten op. Springt er wel uit, maar maakt 't er niet mooier op.
Ja dat had ik eigenlijk al wel verwacht, maar ik dacht laat ik het gewoon vragen dan ben ik er zeker van :) :+
Die schapen (dat zijn geen geiten, barbaar! ;)) hadden overigens wel ietsje meer sharpening mogen hebben: ook de ram is nu niet echt scherp, terwijl 'ie dat op de originele foto wel is?
Schapen, geiten what's the difference :P Ja hij is op de originele foto wel scherp, maar door het vele licht van de zon lijkt het net of die niet goed tot zijn recht komt. Maar ach dat had ik ook niet verwacht met mijn foto ervaring :)

Beide bedankt voor de info over de mount en lenzen. Ik denk inderdaad dat ik voor die Pentax DA 1:4-5.6 50-200mm ga sparen, had al een beetje gespiekt naar wat mogelijkheden. Een paar pagina's terug melde Sirius dat Pentax volgend jaar een aantal nieuwe lenzen introduceerd. Dus misschien wacht ik daarop. Maar aan de andere kant ben ik nog wel eens ongeduldig dus misschien wacht ik daar wel niet op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die DA* lenzen die Sirius meldde gaan waarschijnlijk wel de hoofdprijs kosten, vergelijkbaar met bv. de L-lenzen van Canon.
Maar what the heck ;) die 16-50 wil ik sowieso hebben, en die 50-135 komt er waarschijnlijk ook wel... :)

De DA 70-300 is misschien wel wat voor jou, maar ondertussen zou ik de 50-200 maar doen. Dat is echt een hele leuke lens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Tja als ik de plannen die ik nu heb voor 2007 door kan voeren dan komt er een stuk meer geld binnen (vaste baan t.o.v studenten leven :P) dus dan maken de kosten ook een stuk minder uit. Ik ga inderdaad sparen voor de 50-200mm, zal waarschijnlijk voldoen aan mijn verwachtingen en eisen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sp00f schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:13:

Beide bedankt voor de info over de mount en lenzen. Ik denk inderdaad dat ik voor die Pentax DA 1:4-5.6 50-200mm ga sparen, had al een beetje gespiekt naar wat mogelijkheden. Een paar pagina's terug melde Sirius dat Pentax volgend jaar een aantal nieuwe lenzen introduceerd. Dus misschien wacht ik daarop. Maar aan de andere kant ben ik nog wel eens ongeduldig dus misschien wacht ik daar wel niet op :P
Als ik jou dan een goedkopere tip mag geven (waar volgens mij niemand meer aan denkt!!)

Samsung variant!!

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.bol.com/intershoproot/large/SCECOVER/FC/1/8/6/0/3/1860325.gif

Voor zover ik weet exact hetzelfde, alleen met een andere naamstelling, ander uiterlijk én € 60,- goedkoper dan de Pentax >:)

Succes ;)

Hmm het begint steeds meer te kriebelen met de Sigma 70-200/2.8 EX DG, jammer dat deze (voor zover ik weet) niet in Nederland voor de Pentax vatting te verkrijgen is. In Duitsland is het ook niet al te best gesteld met de voorraden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dus niet geheel hetzelfde..... Een keer gelezen in de focus, of chip, weet het niet meer precies.

Schijnt dat er op de Pentax objectieven nog een coating op het glaswerk zit, een coating die op de samsung ontbreekt. In situaties met tegenlicht presteert de pentax daardoor veel beter, en geeft de samsung variant een onnatuurlijk beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Je bedoelt de SMC coating?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het over de coating gaat dan wel, die van Pentax is natuurlijk wel top maar is de SMC coating die € 60,- meerprijs waard?

Normaal probeer je tegenlicht zoveel mogelijk te ontwijken......

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op die Samsung lens zit natuurlijk ook een goede multicoating, maar 't mag geen SMC heten: dat is een trademark (en volgens mij ook een patent) van Pentax. Pentax was 1 van de eerste lenzenmakers die met multicoating werkte, en toen veel concurrenten nog een enkellaags coating hadden, of zelfs helemaal geen coating, was dat een groot voordeel. Tegenwoordig is 't vooral een trademark, en een indicatie dat de coating goed en beproefd is.

Aangezien het glas, etc. van beide lenzen uit dezelfde fabriek komen, en naar ik begrepen heb de assemblage door hetzelfde Vietnamese bedrijf wordt gedaan, vermoed ik (al kan ik dat niet hardmaken) dat de coating bij Samsung ook doodgewoon Pentax SMC zal zijn.

Schneider Kreuznach zal daar dan wel een leuk naampje voor verzonnen hebben, net als dat Samsung een Schneider stickertje op die Pentax lenzen mag plakken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister eindelijk na een week wachten mijn op Ebay gekochte 600mm F8.0 (oud glas) spiegel lens ontvangen.
Uiteraard gelijk even op mijn MX body geklikt om er doorheen te kijken. En ja, 600mm is echt heel erg veel >:)

Afbeeldingslocatie: http://i19.ebayimg.com/04/i/08/8c/14/ee_1.JPG

En vanmiddag dus telefoontje dat mijn K100D binnen was, eindelijk _/-\o_

Ligt echt mega lekker in de hand, zoals uiteraard gewend van Pentax.
Nog niet echt veel mee zitten spelen qua foto's maken, meer uitzoeken wat de mogelijkheden zijn en hoe die te benaderen. Wel viel me nu al de goede licht sterkte op.

Nu nog hopen op een beetje mooi weer morgen zodat ik wat foto's kan gaan maken. Vooral benieuwd wat die 600mm (nu dus 900mm :*) ) doet op de K100D.

Moest tot mijn verbazing overigens wel de vatting van die lens modificeren, omdat er een vaste nok zat op de plek van de diafragma aansturing, (spiegel lens heeft immers geen diafragma) en hij hierdoor niet op de camera paste. Maar die ring kon ik dus eenvoudig losschroeven en die nok er af zagen.

Ook gelijk dus uitgevonden dat ik nu een Vivitar fish eye lens te koop heb, die oud glas lens geeft nog minder groothoek beeld dan de kit lens :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Ik heb mijn MX binnen trouwens ;)
Afgelopen Zondag opgehaald ergens in de provincie Breda(of heet dat Den Bosch?).

Foto's :+

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotogallerij/albums/Pentax_MX/normal__DSC8185.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotogallerij/albums/Pentax_MX/normal__DSC8187.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotogallerij/albums/Pentax_MX/normal__DSC8191.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn MX binnen trouwens
Hallo, was dit niet het grote Pentax dSLR topic? :+
Maarre.. gaaf toestelletje he? Mijn eerste Pentax-SLR liefde, en ik gebruik 'm nog vrij regelmatig. En het feit dat je alles zelf moet instellen heeft me goed geleerd hoe je omgaat met diafragma, sluitertijd en filmgevoeligheid (of pushen, ik gebruikte 't dingetje toen vooral in B/W).

De vorige eigenaar deed wrs ook (ooit) zwart/wit, gezien het oranje-filter.
Maar wat zijn die M-lenzen op je dekbed? Op de camera zal wel een 50/1.7 zitten, en die middelste lens zal wel een 35/2.8 zijn, maar wat is die linkse? Geen 135/3.5, want daar is 'ie zo te zien te dik voor.

Tip: koop er GEEN MX winder bij. Hartstikke handig, maar het batterij-compartiment maak je open met een iel duimwieltje dat na een paar keer gebruiken gewoon afbreekt. Na 6x dat ding laten vervangen heb ik die winder gewoon aan de kant gegooid...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2006 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:15:
Ik heb mijn MX binnen trouwens ;)
Afgelopen Zondag opgehaald ergens in de provincie Breda(of heet dat Den Bosch?).

Foto's :+
]
Blijft imho een van de beste slr camera's ooit gemaakt, ook trouwens de stilste volledig mechanische slr camera ooit gemaakt.
En natuurlijk voor wintersport ed onovertroffen, tot 25 graden vorst blijft die gewoon onverschrokken zijn werk doen. Ik heb met strenge winters en wintersport vele camera's zien sneuvelen door de vorst, terwijl ik met mijn trouwe MX gewoon rustig door bleef knippen, en zelfs niet de moeite nam elke keer mijn camera onder mijn jas te stoppenom hem nog enigsinds warm te houden (met gelijk het probleem weer van vochtvorming) zijn werk doen. Dat is helaas met dslr een volledige onmogelijkheid.

Maar heb je deze gekocht om te gaan gebruiken, of voor de lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of 'ie de stilste mechanische SLR is weet ik niet. Ik hoorde niet veel verschil met een Olympus OM1. En ook een Nikon FM was niet merkbaar luidruchtiger.
Een Nikon F2 natuurlijk wel, maar da's logisch bij zo'n tank. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
De objectieven die op het bed liggen zijn de Pentax-M 28mm 3.5 en de Pentax-M 135 3.5.

Ja die MX ziet er ook echt uit als nieuw :) De vorige eigenaar zei ook dat hij hem vooral voor zwartwit gebruikte en hem heeel erg weinig had gebruikt. Nou dat is ook te zien :)
Ook de objectieven zijn echt in onberispelijke staat.

Ik heb de MX niet gekocht voor de objectieven, aangezien ik al 2 28mm's had en ook al 2 135mm's.
Nu heb ik een Sigma 28mm F2.8 en een Pentax-M 28mm F2.8 en nu een Pentax-M 28mm F3.5 erbij :)
Van de 135mm's heb ik een M 3.5 die ik al had en nu nog een M 3.5. En ik heb een 2.8 van een ander merk(merkje even vergeten, heb hem tijdens de analoog meet gekregen).

Maar die MX ga ik zeker gebruiken :) Ik hoop hem komende Zondag in Zutphen tijdens de Landschapmeet te mogen uitlaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaaf ding, heb die ook een aantal keer om de nek van Chinese/Japane toeristen hier in de stad zien bungelen. Klassiekertje of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2006 @ 04:49:
Gaaf ding, heb die ook een aantal keer om de nek van Chinese/Japane toeristen hier in de stad zien bungelen. Klassiekertje of niet?
Klassiekertje inderdaad, maar echt mega goed en nagenoeg onverslijtbaar.
Ik heb destijds 2 body's met winders en een zwik lenzen gekocht toen de MX net op de markt kwam.
Al die jaren dus letterlijk maar 1 keer een probleem gehad wat ook nog eens simpel op te lossen was, de terugwind handle was los geschoten van zijn as, was dus een kwestie van goed vast draaien en weer verder gaan.
Enige bijkomende probleem was op het moment zelf dat ik mijn camera niet meer open kreeg, en later met een veren haakje door de opening van die terugwind as de camera moest openen.
Was ff gepiel, maar in al die tientallen jaren dat als enige probleem vind ik toch een perfecte score die niet veel cams nadoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Ik ben vandaag langs mijn fotowinkel geweest :)
Het is echt een geweldige man trouwens die verkoper. Ik heb weer gezellig gepraat met hem. Ik heb hem mijn nieuwe MX ook laten zien, hij vond hem echt helemaal geweldig :+
Toen bracht ik nog ter spraken dat ik nog 2 ME's heb en nu die MX en dat ik graag de rubbere afdichtingen van de camera's wil laten vernieuwen.
Die rubbere afdichtingen gaan nou eenmaal na 30 jaar poreus worden he ;)
Nou dat was geen enkel probleem, gaat hij een mooi prijsje van maken.
Ik heb ook meteen 4 fotorolletjes gekocht.
3 Kodak 160NC en 1 Kodak Tri-X 400 TX.
Ik heb ook een Pentax nekstrap nog gekregen van hem die die nog had liggen :)
Owja hij gaat regelmatig naar beurzen enzo, en dan gaat die nog voor mij kijken voor matglazen voor mijn ME's en min MX.

Ik heb ook nog gevraagd of hij al meer weet over de levering van de K10D. Hij vertelde dat hij op de Photokina van Pentax te horen had gekregen nog altijd eind Oktober.
Maar hij zou maandag even bellen.

Al met al weer gezellig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de rubber afdichtingen van je MX wil ik ook wel een mooi prijsje maken: die heeft 'ie nl. niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Jawel hoor Afterlife ;)
Ik bedoel de rubbers van de lichtbak achterop zeg maar ;)
En de spiegelopklap rubbers enzo(heb er even geen beter woord voor ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, die 2 strips in de achterwand en dat ene stripje waar de spiegel tegenaan komt. Volgens mij is dat geen rubber, maar een of andere foam.

Maar nou je 't zegt, die strips beginnen bij mij ook aardig te vergaan. Nog geen nadelige gevolgen als vals licht of een stuiterende spiegel gehad, maar misschien is 't wel slim om ze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Zo ik heb vanavond mijn oude simpele flitsertje gevonden ;)
Ik heb er meteen batterijen in gestopt en jahoor hij deed het meteen :+
Dus heb hem op me MX geschroeft en hem even getest werkte ook zonder probs.

Fototje ervan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotogallerij/albums/Pentax_MX/normal__DSC8227.jpg

Ik heb de nekstrap er ook meteen om gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotogallerij/albums/Pentax_MX/normal__DSC8230.jpg

Zoals je kan zien heb ik een stukje leer tussen het staal van de camera en het ringetje wat om de camera en de nekstrap zit gedaan. Dit om de camera niet te beschadigen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotogallerij/albums/Pentax_MX/normal__DSC8232.jpg
Overzichtsfototjes ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/fotogallerij/albums/Pentax_MX/normal__DSC8234.jpg
En zo zit het in me koffertje :) Dit gaat in ieder geval morgen mee :+

Nog een paar foto's zijn te vinden op:
http://www.priyantha.nl/f.../thumbnails.php?album=106

[ Voor 15% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 21-10-2006 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat flitsertje lijkt verdraaid veel op mijn Pentax AF 160Sa, maar die heeft een rood rondje om z'n oogje en is minder beschadigd. :)
Dat stukje leer is overigens redelijk overbodig, de zilverkleurige MX is een stuk krasvaster dan z'n zwart geanodiseerde broertjes. Maar 't kan natuurlijk ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Het ís een AG 160S ;)
En ja hij is wat beschadigd ja, is jaren door mijn ouders gebruikt :)
Ook in de tropen tijdens de adoptie reizen in Sri Lanka om mij op te halen en vier jaar later mijn broertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt een heel goede flitser wilt hebben, koop; dan via marktplaats een Metz 45 CT1. Die kan je daar al voor 2 tientjes te pakken krijgen. (absoluut nooit met een dSLR gebruiken, maar dat kan je eerder in dit topic lezen)
Heb ik destijds ook gelijk met mijn MX bodies gekocht (voor rond de 500 gulden ;) )

Is echt een ontzettend goede flitser, heb er vele trouw en feest reportages mee gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 12:17

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Iemand nog nieuws over de K10D zelf (of iig Pentax *d*SLRs) in plaats van camera's die al een "paar" jaar op de markt zijn? :D
Verkapt-'mag het weer on topic'-request... ben zelf erg geinteresseerd in de K10D aangezien m'n EI-2000 kuurtjes begint te krijgen (kwiksensor is stuk, flitsveertje is lam, gaat niet altijd meer uit - alles uiteraard niet gedekt door garantie noch verzekering).
(de EI-2000 is de ondertussen doodgezwegen prosumer camera die als eerste de mogelijkheden van een SLR combineerde met kostendrukkende zaken (vaste lens) en met features die pas veel later in andere digicams kwamen - heb er nog steeds plezier van na 5 jaar en zo'n 23.000 foto's).
Iedereen spoort me aan om gewoon de 400D te nemen, maar ik heb een veel beter gevoel bij Pentax (en een hekel aan met hype's (iedereen heeft al een 300D/350D/400D) mee lopen ;))

Natuurlijk is de MX een prachtig apparaat, misschien een nieuw topic daar voor openen?

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LEiPiE schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:45:
Iemand nog nieuws over de K10D zelf (of iig Pentax *d*SLRs) in plaats van camera's die al een "paar" jaar op de markt zijn? :D
Verkapt-'mag het weer on topic'-request...
Precies, het gaat niet over TTL flitsers of over oude camera's, beter over Pentax dSLR's + lenzen praten! :)

Het is een beetje onduidelijk wat de levertijd nou gaat worden, even afwachten want nu begint het al op te schieten.

Ik weet wel dat als je leuke lenzen nodig hebt je beter nu toe kan slaan want de prijzen zijn al aan het stijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Er vliegen al wel wat geruchten rond met betrekking tot de levering.

In Japan is de levering uitgesteld tot 30 november. Aan de andere kant postte de marketing director van Pentax Imaging, Ned Bunnel, zojuist nog op het dpreview forum dat hij nog steeds begin november aanhoudt voor de US. Ander gerucht was dat de eerste batch van duizend camera's naar Europa zou komen, eind oktober.
Maar goed, de tijd zal het leren en ik hoop in ieder geval dat mijn pre-order snel vervuld zal worden ;).

Praten over lenzen?? Ik wil zelf nog wel de DA21/3.2 hebben, dan heb ik écht genoeg lenzen(totdat de DA* lenzen uitkomen natuurlijk...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 19:21:
[...]

Precies, het gaat niet over TTL flitsers of over oude camera's, beter over Pentax dSLR's + lenzen praten! :)
....
*schuld bekend O+

/on topic

'dankzij' het klote weer (en een zeer drukke agenda) heb ik nog niet veel met mijn nieuwe aanwinst kunnen spelen, enkel binnenshuis wat probeerseltjes.
De lichtgevoeligheid is iig iets wat mij direct opvalt. Tijdsopnames zien er gewoon gelikt uit.
En vooral eindelijk weer eens het gevoel een echte camera in de handen te hebben na enkele jaren met de Fuji Finepix 602Z (wat overigens best een heel goed ding is)

Verder ga ik vast maar fiks sparen voor een goede fish eye lens, alleen heb ik hier nog niet echt een goede kandidaat voor op het oog.
Tips en vooral ervaringen zijn hier uiteraard zeer welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 22:22:
[...]Verder ga ik vast maar fiks sparen voor een goede fish eye lens, alleen heb ik hier nog niet echt een goede kandidaat voor op het oog.
Tips en vooral ervaringen zijn hier uiteraard zeer welkom
Dat is makkelijk:

De Pentax DA10-17. De Peleng valt neem ik aan af (moelijk te verkrijgen) en als je fiks wil sparen dan hoef je de Zenitar 16/2.8 (+/- 100 euro) vast niet te hebben :P

Digitalstreet heeft nu verreweg de laagste prijs, zelfs goedkoper dan bij de Oosterburen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een andere goede optie is de Sigma 15/2.8 fisheye: niet zo extreem, maar wel erg wijd en 2.8 met autofocus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kit lens is al vanaf 18mm, dus een 15 of 16 is niet zo'n erg groot verschil. Zal dus toch die Pentax 10-17 worden, maar die vind ik best wel fiks aan de prijs. Overigens is zoomlens voor mij geen vereiste, maar veel keus is er in fisheye niet.

Ook wel leuk lensje, maar toch ietwat overdone 8)

Afbeeldingslocatie: http://images.kieskeurig.nl/images/product_big/41194FB8DD848329C12571FF00340DBD_big.jpg

Bestaat er trouwens een echte makro lens, of is het allemaal combinatie (iig wat ik met google tegenkom dus)
Ik heb iig nog wel een set tussen ringen, en makro balg, dus dat blijft zowiezo een goede en beproefde methode voor makro foto's

Wat mij trouwens ook opvalt, het verschrikkelijke kleine gewicht van die (toch best wel grote) kit lens. Hij weegt net aan 230 gram, terwijl mijn oud glas 50mm 1.7 lens 215 gram weegt.
Zit er dan echt zo'n ontzettend verschil in de hoeveelheid glas, of is in de kit lens tov die oud glas lens gewoon veel meer plastic gebruikt?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:34:
De kit lens is al vanaf 18mm, dus een 15 of 16 is niet zo'n erg groot verschil. Zal dus toch die Pentax 10-17 worden, maar die vind ik best wel fiks aan de prijs. Overigens is zoomlens voor mij geen vereiste, maar veel keus is er in fisheye niet.

Ook wel leuk lensje, maar toch ietwat overdone 8)

[afbeelding]

Bestaat er trouwens een echte makro lens, of is het allemaal combinatie (iig wat ik met google tegenkom dus)
Ik heb iig nog wel een set tussen ringen, en makro balg, dus dat blijft zowiezo een goede en beproefde methode voor makro foto's

Wat mij trouwens ook opvalt, het verschrikkelijke kleine gewicht van die (toch best wel grote) kit lens. Hij weegt net aan 230 gram, terwijl mijn oud glas 50mm 1.7 lens 215 gram weegt.
Zit er dan echt zo'n ontzettend verschil in de hoeveelheid glas, of is in de kit lens tov die oud glas lens gewoon veel meer plastic gebruikt?
Het verschil tussen 15-18mm is anders groter dan je denkt hoor!!

Macro lenzen zijn er in het geval van Pentax momenteel in 2 goede varianten: DFA50/2.8 en de DFA100/2.8.

Aangezien je toch meer handmatig scherp zal stellen volstaan de A50/2.8 (heb ikzelf) en de A100/2.8 natuurlijk ook. Daartussen in zit de F en de FA serie. Mocht je aan de A*200/4.0 macro kunnen komen dan moet je eerst ff een mailtje naar mij sturen ;)

Je kan natuurlijk ook voor een Sigma gaan maar dan praat je in het geval van de goed aangeschreven 180mm een wel erg forse prijs.

De kitlens is meer van plastic de M/A lenzen voelen veel meer solide aan en ademen nostalgie uit. Ik heb in de tussentijd wat A lenzen verkocht aangezien ik AF prettiger vindt werken maar het handmatig scherpstellen heeft gewoon wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:14:
[...]
. Mocht je aan de A*200/4.0 macro kunnen komen dan moet je eerst ff een mailtje naar mij sturen ;)

.
Die staat zelfs niet op de Pentax site

http://www.pentax.co.uk/_...uppe=205&artikel_nr=21530

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, hij wordt nl. ook niet meer geproduceerd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Laats kwam ik toevallig op een (geloof duitse) site waar men een lijst gaf van goed bruikbare oude lenzen voor de nieuwe dSLR kameras (ist t/m k10d). Per lens stond er inhoever ze bruikbaar waren. Last van flare, last van vinginette, etc. Kan nu natuurlijk die site niet meer vinden. Iemand hier die die site kent en het adres voor me heeft? Ik ga veel naar rommelmarkten en daar kom vaak lenzen tegen, leuk om zo'n lijst bij de hand te hebben en goedkoop eens wat pentax lenzen te kopen.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is overigens wel 1 functie die ik heel erg mis met oud glas en dat is de scherptediepte controle.
Hij zit er min of meer wel op, maar dan maakt die even een tijdelijke opname, en kan je op je scherm de scherptediepte controleren. Alleen is dat niet echt werkbaar, dan moet je eerst door je prisma kijken, scherptediepte controleren op je display en dan weer door je prisma om de uiteindelijke foto te maken.

Ik weet niet of de K100D soms maar 1 motor heeft die tegelijk spiegel en diafragma aanstuurt, dan zou het deze keuze van Pentax verklaren. In het andere geval vind ik het een heel vage beslissing om het op deze manier "op te lossen"

Trouwens ook net even de firmware van V1.00 geupdate naar V1.01. Dat is weer goed doordacht, werkt echt als een zonnetje.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 17:08:
Er is overigens wel 1 functie die ik heel erg mis met oud glas en dat is de scherptediepte controle.
Hij zit er min of meer wel op, maar dan maakt die even een tijdelijke opname, en kan je op je scherm de scherptediepte controleren. Alleen is dat niet echt werkbaar, dan moet je eerst door je prisma kijken, scherptediepte controleren op je display en dan weer door je prisma om de uiteindelijke foto te maken.
Dit kun je instellen onder: Custom settings -> Preview method -> 1. Digital Preview(staat ie nu op) of 2. Optical Preview(die trekt gewoon het diafragma dicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:14:
[...]

Mocht je aan de A*200/4.0 macro kunnen komen dan moet je eerst ff een mailtje naar mij sturen ;)
Er staat er nu eentje op e-bay met een schappelijke BIN-prijs.

(Schappelijk in vergelijking met vorige veilingen van die lens ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacroTough schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 17:17:
[...]

Dit kun je instellen onder: Custom settings -> Preview method -> 1. Digital Preview(staat ie nu op) of 2. Optical Preview(die trekt gewoon het diafragma dicht).
Hoe je ergens overheen kan kijken |:( }:O

Thx, ook weer opgelost. (het kon ook eigenlijk niet anders dan zo iets zijn, Pentax en hun verschrikkelijk lange ervaring kennende)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 17:08:
Trouwens ook net even de firmware van V1.00 geupdate naar V1.01. Dat is weer goed doordacht, werkt echt als een zonnetje.
Das een goeie, gaan we morgen ook meteen maar even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmm, laat maar :D ga eerst op zoek naar een leuke telelens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 23:54:
[...]

Hmmmm, laat maar :D ga eerst op zoek naar een leuke telelens.
Dit misschien wat voor je :)
http://cgi.ebay.nl/HUGE-M...Z4687QQrdZ1QQcmdZViewItem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff heel wat anders, ik heb in het analoge tijdperk altijd UV filters op al mijn lenzen geschroeft, deels ter bescherming van de coating, deels om UV licht tegen te houden (vooral 's winters uiteraard)

Heeft dat bij digitaal nog nadelige invloeden, zo'n filter op je lens, ik voel er wel veel voor namelijk, vooral dus weer ter bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je kwalitatief goede filters gebruikt, zoals B&W, Hoya, of de duurdere Tiffen filters (Digital Ultra Clear bv.) zul je er geen nadelige invloeden van merken. Voorwaarde is dat er goed glas en een goede multicoating gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meeste filters die ik nu gebruik zijn idd van B&W.

Overigens had ik nu al op een aantal foto's een vlek zitten, bleek een stofje op mijn CCD chip te zijn.
Hoop niet dat dit een teken is voor wat ik kan gaan verwachten in de toekomst qua vuil op de CCD.

Hebben andere mensen hier al ervaring met de stof gevoeligheid van de CCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Dat is heel erg afhankelijk van: hoe svaak je wisseld, de omgeving waar in je wisseld, hoe handig je met wisselen ben en niet te vergeten of de stofgoden je goed gezind zijn. Als je weinig werk op diafragma's kleiner dan (grotere diafragma waarde dus) f/11 doet dan is mijn ervaring dat je best wat (kleine) stofjes op je sensor kan hebben zonder dat het te zien is.

De laatste keer dat ik schoon heb gemaakt was voor de zomervakantie. (begin juli, het is nu eind october dus bijna 4 maanden terug, maar op f/18 zijn er nu wel 3 kleine stipjes zichtbaar.)

Maar de keer daar voor had ik binnen 1 dag al een paar irritante (goedzichtbaar en in het midden) stofjes te pakken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sensor van een K100D zal net zo stofgevoelig zijn als die van een DS, DL of Nikon D100, D70(s) en D50. 't Is nl. dezelfde sensor. ;)
Maar 't is zoals martijn_tje al zei vooral een kwestie van mazzel, als helpt 't wel wanneer je niet te vaak de lens verwisselt. En als dat toch moet dat wisselen zo snel mogelijk en in zo 'clean' mogelijke omstandigheden doet.

Dan waren we "vroeger" wel in 't voordeel. Stof kwam op de sluiter terecht, en met een hoop pech op het negatief. Maar dan was bij de volgende foto die stof weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best jammer eigenlijk dat ze de spiegel niet gewoon de hele CCD stofdicht af hebben laten sluiten. Je ziet nu langs de spiegel de CCD chip zitten. Had imho toch niet zo'n ingrijpende ontwerp wijziging geweest.
Stof was dan alleen op je spiegel terecht gekomen en niet op de CCD zelf.

Ik heb nu iig het stofdeelje wegge"aaid" met een nieuw zijden brillen doekje.
Ga van de week gelijk maar een blaasbalgje halen voor dit soort gevallen.
Vandaag dus in de dichte mist een paar hele leuke foto's gemaakt, oa van een rijger aan het water, maar alle foto's dus moeten shoppen om een irritante zeer aanwezige vlek weg te poetsen.

Overigens wel grappig dat fotograferen in de mist, automatisch scherpstellen gaat echt met zeer veel moeite en dus zeer traag door die mist :D
Ze zijn dan dus ook niet allemaal even scherp, maar dat was dus min of meer mijn bedoeling, camera testen in zeer zware omstandigheden.

Operatie gelukt, foto overleden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 22:45:
Best jammer eigenlijk dat ze de spiegel niet gewoon de hele CCD stofdicht af hebben laten sluiten. Je ziet nu langs de spiegel de CCD chip zitten. Had imho toch niet zo'n ingrijpende ontwerp wijziging geweest.
Geinig idee, maar niet erg praktisch... ;)
Zou goed kunnen werken wanneer die spiegel plat tegen de sensor aan zou kunnen liggen, maar dan stuitert 'ie z'n licht weer rechtstreeks je lens in. En da's niet de bedoeling, hij moet 't beeld richting je zoeker transporteren. En aangezien 't pentaprisma/pentamirror bovenop je camera zit, zal 'ie in een hoek van 45 graden moeten zitten. Om dan de sensor af te dekken heb je nog 3 extra schotjes nodig, die ook weer moeten wegklappen op 't moment dat je afdrukt (op z'n minst 't schotje aan de voorkant van de spiegel). Niet handig, en maakt de camera er niet stiller, sneller of betaalbaarder op.

Een traditionele sluiter voor de sensor zou wel een optie kunnen zijn, maar dat levert ook extra kosten, vertraging en beperkingen op. Ik vermoed dat de DSLR-ontwerpers hier al wel aardig over nagedacht hebben en voor- en nadelen uitgebreid hebben afgewogen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, nee dank je, elke cent die je daaraan uitgeeft kan je aan wat beters besteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Net de Beukelaar gebeld.
En een meneer die vertelde mij dat de eerste levering pas begin December naar de winkels gaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Er waren al eerder geruchten dat de leveringen van de K10D vertraging opliepen. Zie ook hier op dpreview. Het commentaar:
due to unexpectedly high volumes of pre-orders. The launch is delayed to ensure that there will be adequate supply to satisfy demand when the product is launched.'
Tja.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
:? die volg ik niet, waarom zou je dan niet alvast uit beginnen te leveren van wat je al hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:59
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 23:20:
[...]
Een traditionele sluiter voor de sensor zou wel een optie kunnen zijn,
Mijn dslr (fuji) heeft gewoon een sluiter, en volgens mij hebben alle nikon en canon dat ook... Lijkt me dat pentax dat ook gewoon heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fnoff schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:00:
[...]

Mijn dslr (fuji) heeft gewoon een sluiter, en volgens mij hebben alle nikon en canon dat ook... Lijkt me dat pentax dat ook gewoon heeft??
Nog eens extra zaklamp erbij gepakt, je ziet idd langs de spiegel niet de CCD zelf, maar zwart metaal, de sluiter dus.

CCD is dus toch afgesloten tijdens het bv lens wisselen, alleen in de reinigings stand is de spiegel opgeklapt en de sluiter geopend.
Wat me gelijk weer verbaasd hoe er dan zo snel al een fikse stof korrel op mijn CCD kon zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Het is ook niet echt normaal om een camera zonder sluiter, met enkel een electronische sluiter te maken. Er is geen enkele dSLR die geen mechanische/electronische sluiter heeft

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:13:
[...]

Nog eens extra zaklamp erbij gepakt, je ziet idd langs de spiegel niet de CCD zelf, maar zwart metaal, de sluiter dus.

CCD is dus toch afgesloten tijdens het bv lens wisselen, alleen in de reinigings stand is de spiegel opgeklapt en de sluiter geopend.
Wat me gelijk weer verbaasd hoe er dan zo snel al een fikse stof korrel op mijn CCD kon zitten.
De sensor wordt statisch geladen als er stroom over staat, dus deze trekt stof aan. In de lucht in het spiegelhuis zit stof, en dat wordt dus uit de lucht op de sensor getrokken als de foto gemaakt wordt.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:56:
:? die volg ik niet, waarom zou je dan niet alvast uit beginnen te leveren van wat je al hebt?
Zou het ook niet helemaal weten...maar misschien wil Pentax niet bepaalde landen/gebruikers/reserveerders voortrekken door de levering naar een bepaalde regio al te laten beginnen, met wat ze nu hebben. Dus misschien proberen ze er eerst zoveel klaar te krijgen voor verscheping..dat de preorders allemaal uitgeleverd kunnen worden ?!
Weet het ook niet hoor..tis maar een idee/gokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een stomme vraag maar hoe zit het qua invoerrechten + afdragen 19% belasting als je in Amerika 2e hands lenzen koopt via Ebay? Wordt er dan bij de douane een taxatie gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:17:
Misschien een stomme vraag maar hoe zit het qua invoerrechten + afdragen 19% belasting als je in Amerika 2e hands lenzen koopt via Ebay? Wordt er dan bij de douane een taxatie gemaakt?
als je lens wordt onderschept wel.

of eigenlijk om precies te zijn, komt er op de verpakking een kaartje waarop de waarde van de inhoud staat. je kan eventueel met de verkoper afspreken dat hij de lens als "gift" verstuurd. in dat geval hoeft er geen BTW en invoerrechten voorbetaald te worden. maar niet iedere verkoper gaat daar mee akkoord.

[ Voor 32% gewijzigd door lateef op 30-10-2006 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Zoals ik al eerder aangaf zit ik sterk te overwegen om een pentax k100d aan te schaffen. Ik vindt fotograferen leuk en om nu na de kodak z700 (4 maand), s5600 (nu 6 maand) weer een andere prosumer kamera aan te schaffen en er achter te komen dat ik toch weer een betere kamera nodig heb voor m'n aquarium fotos en macro's dat heb ik liever niet. Dus een DSLR camera. Daarnaast is het bezoeken van rommelmarkten ook een grote hobby en zie ik nogal vaak oude kamera's aangeboden. De laatste tijd vooral gelet op de k-mount pentax lenzen en m42 (mf) lenzen. Vooral praktica kamera's zijn echt met bosjes te koop!!!
Beetje gezocht op internet naar meer info en de m42 adapters naar pentax-k mount worden in america best veel gebruikt. In nederland weinig kunnen vinden. Wie schiet er ook met handmatige focus lenzen? Werkt dat een beetje goed op de k100d of de ist* camera's?

Trouwens nog wat leuke links voor mensen die ook eens willen schieten met mf lenzen:

Het bevestigen van een adapter: http://mosphotos.com/plensadapter.htm
Trouwens iemand een id, waar ik deze adapters in nederland kan kopen. De orgninele pentax, de namaak schijnen niet zo makkelijk van de kamera te komen.

Vergelijking tussen film en digitaal met dezelfde lens, van 17 mm fisheye, 15mm prime tot 300 prime
Leuk om te zien: http://themotec.com/Ole/WEB_Gallery34/

Pentax Lens Compatibility Chart http://mosphotos.com/PentaxLensCompatibility.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank|A schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:17:Wie schiet er ook met handmatige focus lenzen? Werkt dat een beetje goed op de k100d of de ist* camera's?
Werkr prima, probeer wel de A lenzen te bemachtigen zodat je de diafragma waarde op de camera zelf in kan stellen i.p.v. op de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Had ik idd al gelezen.
Heb er nu twee, wel bijde m42. pentacon 135mm 2.8 automatic en een pentacon 50mm/1.8 A
5 euro betaald voor de 2.

Nu de adapter en de kamera nog :D

[ Voor 3% gewijzigd door Frank|A op 31-10-2006 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank|A schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:17: Wie schiet er ook met handmatige focus lenzen? Werkt dat een beetje goed op de k100d of de ist* camera's?
Ik dus met mijn K100D :)

Ik heb een redelijke verzameling Pentax K bajonet lenzen, allemaal volledig handmatig, werkt echt perfect.
Wat ook heel erg leuk is, is dat de scherpstel automaat met je mee kijkt, en je laat weten wanneer hij vind dat jij goed scherp gesteld hebt (middels een uit te schakelen geluids signaal en een oplichtend rood vierkantje midden in beeld.)

Hoewel KA lenzen uiteraard heel makkelijk is, heb ik er zelf geen moeite mee dat mijn lenzen "slechts" K zijn.

Wat ook leuk is, als de de Shake reduction aan hebt staan, en je klikt er een oudglas lens op, hij netjes in het display een menu laat zien waar je de brandpunt afstand van je lens in kan stellen.

Shake reduction werkt overigens juist onscherpte in de hand bij brandpunt afstanden groter dan 800 mm. Met mijn onlangs aangeschafte 600mm spiegel lens gaat het nog goed, als ik er ook nog eens een 2x converter tussen zet genereerd de SR juist beweging (uiteraard op statief gezet met deze lenscombinatie)

Ook al wat makro foto's gemaakt met mijn oudglas 50mm 1,7 lens met tussenringen, werkt ook als een zonnetje, en ook hierbij doet die scherpstel automaat hulp zijn best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Misschien is het zo ie zo wel handig om SR uit te zetten op een statief. dat wordt immers ook aangeraden met VR (nikon), IS (canon) en AS (minolta).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 06:31:
[...]

Ik dus met mijn K100D :)

Ik heb een redelijke verzameling Pentax K bajonet lenzen, allemaal volledig handmatig, werkt echt perfect.
Wat ook heel erg leuk is, is dat de scherpstel automaat met je mee kijkt, en je laat weten wanneer hij vind dat jij goed scherp gesteld hebt (middels een uit te schakelen geluids signaal en een oplichtend rood vierkantje midden in beeld.)

Hoewel KA lenzen uiteraard heel makkelijk is, heb ik er zelf geen moeite mee dat mijn lenzen "slechts" K zijn.

Wat ook leuk is, als de de Shake reduction aan hebt staan, en je klikt er een oudglas lens op, hij netjes in het display een menu laat zien waar je de brandpunt afstand van je lens in kan stellen.

Shake reduction werkt overigens juist onscherpte in de hand bij brandpunt afstanden groter dan 800 mm. Met mijn onlangs aangeschafte 600mm spiegel lens gaat het nog goed, als ik er ook nog eens een 2x converter tussen zet genereerd de SR juist beweging (uiteraard op statief gezet met deze lenscombinatie)

Ook al wat makro foto's gemaakt met mijn oudglas 50mm 1,7 lens met tussenringen, werkt ook als een zonnetje, en ook hierbij doet die scherpstel automaat hulp zijn best.
Leuk! Zou je wat van deze macro fotos kunnen plaatsen?
Ik ga dit weekend ook weer even "op jacht" naar wat leuke lensjes. Weet jij mischien waar je de orginele m42 naar pentax k-bayonet adapter kan kopen in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo
ik zit dit forum ook te volgen en zit met de volgende vraag. Wie heeft ervaring met de volgende lenzen Pentax 100mm F4 K Series MACRO Lens en de Pentax PKA Fit Sigma 50mm F2.8 MACRO
Voor welke lens zouden jullie gaan voor op de Pentax ist DL Ik wil proberen om wat macro foto's te maken. Of is het geen beiden wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank|A schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:10:
[...]

Leuk! Zou je wat van deze macro fotos kunnen plaatsen?
Ik ga dit weekend ook weer even "op jacht" naar wat leuke lensjes. Weet jij mischien waar je de orginele m42 naar pentax k-bayonet adapter kan kopen in nederland?
Misschien hoort het niet in dit topic thuis, maar dan hoor ik het wel van een mod :)

/edit
picserver zou het zo weer moeten doen, ik kijk over 10 min iig nog even of de pics te zien zijn.

//edit
nog steeds in onderhoud dus bij picserver :(

///edit
En nog steeds niet :(
iemand die nog een leuke gratis parkeerplaats voor foto's weet?

////edit
dit word dus helemaal niets met picserver :(

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Sakura, ik krijg geen foto's te zien helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Helaas krijg ik ook geen foto's te zien. Ben wel benieuwd wat zo'n stadsgenoot kan fabriceren :P :)

Afgelope weekend met het gezin van mijn meiske wat foto's gemaakt, conditie van haar moeder is niet al te best dus we hebben nu ze er nog goed uitziet (och... wat klinkt dat toch lullig maar het is nou eenmaal zo, waarschijnlijk mag ze aan de chemo kuuren dus dan begrijpen jullie vast wel wat ik ermee bedoel ;)) dus ik had de K100D en statief meegenomen. Best geinig middagje geworden met een redelijk mooie zondag :D (Helaas waren ze daar erg ongeduldig dus alles moest meteen uitgeprint worden. kon niks bewerken bij hun thuis maar ze wouden niet wachten :+ ach zolang hun er gelukkig mee zijn)

offtopic:
Heb wel een aantal foto's overnieuw moeten schieten omdat ik op mijn bek ging! misschien toch handig geweest om rustig aan te doen, 12sec is toch best genoeg om op je plek te gaan zitten! LoL ach ja een beetje leed vermaak is goed hè :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
sp00f, sterkte, ook en vooral voor je meiske en haar moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:28:
Hallo
ik zit dit forum ook te volgen en zit met de volgende vraag. Wie heeft ervaring met de volgende lenzen Pentax 100mm F4 K Series MACRO Lens en de Pentax PKA Fit Sigma 50mm F2.8 MACRO
Voor welke lens zouden jullie gaan voor op de Pentax ist DL Ik wil proberen om wat macro foto's te maken. Of is het geen beiden wat.
Ik heb enkel de Pentax A50/2.8 macro die ragscherp is maar geen 1:1 geeft. De Pentax A/M100/4.0 macro ken ik niet qua prestaties. Ik zou eerder voor een F/FA100/2.8 variant gaan als ik jou was (mits het budget wat ruimer is).

handig linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe dag, nieuwe poging, nieuwe kansen :)

Makro foto's gemaakt met oudglas 50mm 1.7 en Pentax makro balg.
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/IMGP0263_resize.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/IMGP0267_resize.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/IMGP0270_resize.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/IMGP0274_resize.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/IMGP0280_resize.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/IMGP0284_resize.jpg

En wat foto's van hetzelfde onderwerp maar met verschillende brandpunten.

Kitlens 18mm
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/1_18mm_resize.jpg

Kitlens 55mm
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/2_55mm_resize.jpg

Pentax oudglas 100mm
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/4_100_resize.jpg

Vivitar oudglas zoomlens 80-200mm op 200mm stand
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/5_200_resize.jpg

oudglas spiegel lens 600mm
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/6_600_resize.jpg

oudglas spiegel lens 600mm + 2x teleconverter
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/7_1200_resize.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sp00f schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:23:
Helaas krijg ik ook geen foto's te zien. Ben wel benieuwd wat zo'n stadsgenoot kan fabriceren :P :)
Veel stelt het nog niet voor, zit meer in het stadium van experimenteren :)

Hier nog wat experimenten, afgelopen week in de mist gefotografeerd.

Kit lens op autofocus. Je ziet onmiddelijk het probleem naar voren komen, geen van alle zijn ze echt scherp. AF krijgt het niet goed voor elkaar in de mist. Maar dat was dus hetgeen ik wou testen.
Bij mist altijd handmatig scherp stellen dus.
(die vlek in beeld was dus dat stofje op mijn CCD waar ik het eerder in dit topic over had)

Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/IMGP0159.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i133.photobucket.com/albums/q66/Sakura_nl/IMGP0157.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Wow op f/5.6 al goed zichtbaar, dat is wel een erg groot stofje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:12:
Wow op f/5.6 al goed zichtbaar, dat is wel een erg groot stofje
Je had idd geen loepje nodig om hem te zien zitten :)

Maar hoe zie jij dat zo snel, save jij de foto, of kan je dat direct in jouw browser zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:31:
[...]

Maar hoe zie jij dat zo snel, save jij de foto, of kan je dat direct in jouw browser zien?
Als je Firefox gebruikt kan je even met google naar de FxIF exstensie zoeken, dan kan je gewoon rechter-muisklik - properties en je ziet alle exif data ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Indrukwekend die foto's. Ik dacht eerst van: Wat zijn ze onscherp en wazig, maar ongelovelijk dat je van zulk kleine detail (mirco schaal?) nog foto's kan maken. Waarschijnlijk ook nog met beperkt licht. Ook wel leuk die 2x teleconverter met je 600mm lens. Vooral handig als de buurvrouw een naakt ligt te zonnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Om toch nog maar hier even raad te vragen. Afgelope zondag dus met het gezin van mijn vriendin een fotoshoot gedaan. Daarbij was er in dat parkje ook een soort dierenpark, waar dus een aantal herten en ook wat lama's rondliepen. Opzich niet veel interessants tot mijn oog viel op een Lama jong :) die heb ik dus op de foto gezet. Echter ben ik benieuwd hoe het geworden is nu ik hem een klein beetje bewerkt hebt en een (naar mijn mening) een mooie uitsneden. graag wat advies dus.

Foto is met de K100D met 18-55mm Kitlens genomen.
Click voor de foto, 600px deed hem geen goed

Heb het volgende aangepast:
Irfanview:
- sharpen
- Blauw naar -15
Photoshop
- gecropt
- Saturation naar +15
- Lightness naar -5

Heb overigens gekozen voor een vrij weide crop omdat je dan mooi de shaduw van het beestje nog ziet, en wou toch ook het hekwerk erop laten zodat je wel ziet dat het om een "gevangen" beestje gaat. En volgens mij is de scherpte ook wat bepertk, dit kwam denk ik door het feit dat ik best snel moest reageren ander was het beestje weer tever weg. Extra sharpen gebruiken vond ik persoonlijk de foto niet mooier maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39
sp00f schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:04:
Om toch nog maar hier even raad te vragen. Afgelope zondag dus met het gezin van mijn vriendin een fotoshoot gedaan. Daarbij was er in dat parkje ook een soort dierenpark, waar dus een aantal herten en ook wat lama's rondliepen. Opzich niet veel interessants tot mijn oog viel op een Lama jong :) die heb ik dus op de foto gezet. Echter ben ik benieuwd hoe het geworden is nu ik hem een klein beetje bewerkt hebt en een (naar mijn mening) een mooie uitsneden. graag wat advies dus.

Irfanview:
- sharpen
- Blauw naar -15
Photoshop
- gecropt
- Saturation naar +15
- Lightness naar -5

Heb overigens gekozen voor een vrij weide crop omdat je dan mooi de shaduw van het beestje nog ziet, en wou toch ook het hekwerk erop laten zodat je wel ziet dat het om een "gevangen" beestje gaat. En volgens mij is de scherpte ook wat bepertk, dit kwam denk ik door het feit dat ik best snel moest reageren ander was het beestje weer tever weg. Extra sharpen gebruiken vond ik persoonlijk de foto niet mooier maken.
Het is een beetje jammer van die overbelichte plekken of het lieve beestje. Voor de rest een leuke foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
Ik heb gister nog even wat rond liggen neuzen mbt Pentax camera's, omdat ik zelf ook een dSLR wil gaan aanschaffen, als mijn bankrekening het toelaat.

Wat mij opviel is dat er maar heel weinig Pentax lenzen in de pricewatch te vinden zijn.
Worden die zo weinig op internet verkocht of zijn er nog mooie third-party lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Morgion schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:17:
Wat mij opviel is dat er maar heel weinig Pentax lenzen in de pricewatch te vinden zijn.
Worden die zo weinig op internet verkocht of zijn er nog mooie third-party lenzen?
of is die pricewatch gewoon incompleet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sp00f schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:04:

Irfanview:
- sharpen
- Blauw naar -15
Photoshop
- gecropt
- Saturation naar +15
- Lightness naar -5

Je hebt IMO toch gekozen om teveel op de foto te zetten, het beestje is nu echt in de hoek gepropt en geldt daardoor niet meer als onderwerp.

Had je graag willen laten zien dat het beestje gevangen was, had je meer het hek op de achtergrond van het beestje uit focus moeten zetten. Als je denkt aan gulden snede e.d. (2 horizontale en vertikale lijnen) zou je onderwerp op 1 van de kruispunten moeten staan...je kan wel zien dat dat niet het geval is bij jou.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
nomad85 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:43:
[...]
Je hebt IMO toch gekozen om teveel op de foto te zetten, het beestje is nu echt in de hoek gepropt en geldt daardoor niet meer als onderwerp.

Had je graag willen laten zien dat het beestje gevangen was, had je meer het hek op de achtergrond van het beestje uit focus moeten zetten. Als je denkt aan gulden snede e.d. (2 horizontale en vertikale lijnen) zou je onderwerp op 1 van de kruispunten moeten staan...je kan wel zien dat dat niet het geval is bij jou.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar het blijft in dit geval een persoonlijke voorkeur. De foto was maar een test voor mijzelf. Daarom heb ik geen rekening gehouden met de gulden snede en dergelijke maar heb ik de foto zo gemaakt zoals ik hem het mooiste vind.

Des al niet te min toch bedankt voor het commentaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:31:
[...]

opanda ie exif
http://www.qwerks.com/download/8321/IExif_2.26_en.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lateef schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:39:
[...]

of is die pricewatch gewoon incompleet...?
Ook, maar het aantal aanbieders is ook afgenomen, of van een aantal is het al heel lang niet geupdate. Voordat ik mijn K100D ging kopen heb ik veel lenzen en prijzen bij div. shops toegevoegd aan de PW. Inmiddels zijn er nog maar 2 aanbieders (schijn- of blijkbaar) over, die Pentax lenzen verkopen. Digitalstreet, die ze notabene toen niet had, vandaar dat ik mijn lenzen ergens anders moest halen (reuver). En Cameraland.

Oh ik zie nu dat Konijnenberg ze ook nog heeft, maar hun prijzen staan iig niet meer in de PW.
Iig het oogt of Pentax al weer een beetje op de retour is..aanbieders van de K100D, volgens de PW dan, is niet meer wat het geweest is.

Maar het kan natuurlijk goed een vertekend beeld zijn van de realiteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:27:
Iig het oogt of Pentax al weer een beetje op de retour is..[...]

Maar het kan natuurlijk goed een vertekend beeld zijn van de realiteit :)
inderdaad, want al pentax iets niet is, dan is het op de retour. integendeel zelfs, pentax is weer aan het groeien en dat zal met de komst van de k10d en de da* lenzen zeker niet minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
lateef schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:26:
[...]
inderdaad, want al pentax iets niet is, dan is het op de retour. integendeel zelfs, pentax is weer aan het groeien en dat zal met de komst van de k10d en de da* lenzen zeker niet minder worden.
Als de K10D een beetje goed verkrijgbaar is begin volgend jaar, dan denk ik dat ik toch voor de K10D kies ipv de EOS400D.

En met de komst van de K10D lijkt het me inderdaad sterk dat Pentax op zijn retour is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kamera Express verkoopt er ook een paar waaronder ook de Tokina 80-200/2.8 (op voorraad!) maar de meeste Pentax lenzen zijn niet op voorraad.

Digitalstreet is goed bezig want van de 12 verkrijgbare lenzen hebben ze er slechts 2 niet op voorraad waaronder de m.i. oninteressante FA-J 18-35mm.

Ik heb via Marktplaats de Sigma 17-70 op de kop getikt voor een aardige prijs. Er staan veel goede dingen op internet over deze lens dus ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
Ik zie op de officiële engelstalige Pentax website allerlei lenzen, maar heb geen idee wat al die afkortingen in houden. Kan iemand mij vertellen wat DA, FA en DFA inhouden of waar ik dat kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf geen DFA's maar DA lenzen zijn geoptimaliseerd voor dSLR's, ze hebben ook geen diafragmaring i.t.t. de FA én de DFA lenzen.

Verder hebben ze alledrie uiteraard autofocus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Morgion schreef op woensdag 01 november 2006 @ 23:31:
Ik zie op de officiële engelstalige Pentax website allerlei lenzen, maar heb geen idee wat al die afkortingen in houden. Kan iemand mij vertellen wat DA, FA en DFA inhouden of waar ik dat kan vinden?
Ik zal in het weekend in de Startpost een duidelijke uitleg hierover neerzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Morgion schreef op woensdag 01 november 2006 @ 23:31:
Als je engels goed is kan je ook hier kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
Frank|A schreef op donderdag 02 november 2006 @ 08:11:
[...]
Als je engels goed is kan je ook hier kijken
Thx, dat maakt t al heel wat duidelijk. :) Misschien inderdaad verstandig om aan de topicstart toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
Hoe staat het trouwens met de kwaliteit van de 18-55 kitlens van de K100D en K10D?
Vergelijkbaar met de goedkope kitlenzen van Canon en Nikon?

Wat is een goed walkaround alternatief beginnende bij 17 of 18 mm tot erges tussen de 50 en 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

16-45?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Morgion schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:31:
Hoe staat het trouwens met de kwaliteit van de 18-55 kitlens van de K100D en K10D?
Vergelijkbaar met de goedkope kitlenzen van Canon en Nikon?

Wat is een goed walkaround alternatief beginnende bij 17 of 18 mm tot erges tussen de 50 en 100?
Een pagina terug en hierboven staan foto's van de kitlens.

Hier nog een voorbeeld van eenkitlens foto: http://home.hetnet.nl/~anroo002/IMGP0728.jpg
Vind het persoonlijk een lekker lensje, en met een beetje oefening kan je er behoorlijk goede foto's mee maken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog wat foto's vandaag gemaakt met de kit lens. Volledig onbewerkt, direct van de cam geplukt, dus ook in volledige grootte (sorry mods, indien nodig/gewenst kan ik ze als thumb neer zetten).

http://i133.photobucket.c...66/Sakura_nl/IMGP0322.jpg
http://i133.photobucket.c...66/Sakura_nl/IMGP0316.jpg
http://i133.photobucket.c...66/Sakura_nl/IMGP0313.jpg
http://i133.photobucket.c...66/Sakura_nl/IMGP0307.jpg
http://i133.photobucket.c...66/Sakura_nl/IMGP0297.jpg

/edit
zie net dat ze niet op werkelijke grootte zijn, maar door Photobucket.com verkleint naar 1024

Grrrrrene: We zijn nog wel zo behulpzaam geweest door met een grote rode balk en heldere tekst onder je plaatjes neer te zetten dat ze te groot zijn, nota bene met een link naar de resize uitleg

[ Voor 33% gewijzigd door Grrrrrene op 04-11-2006 13:34 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.