Heel erg mee eens. ik ben altijd zeer verbaasd over de magie die zou hangen aan oude objectieven. Het is leuk als je ze kunt gebruiken, maar waar zouden al die research centen toch zijn gaan inzitten bij de objectieven fabrikanten. zouden die echt 20 jaar stil hebben gezeten. En waar komen die kwaliteits zooms vandaan, en waar de super zooms.Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 20:33:
In theorie klopt dat, vooral wat randonscherpte betreft. Maar voor dingen als contrast en flare (multicoating), chromatische abberatie (asferische en 'low dispersion' elementen) heeft de techniek de afgelopen 20 jaar niet stilgezeten.
De techniek is enorm verbeterd, vergelijk die oudjes maar eens met de nieuwere versies. Maarja, die nieuwe lenzen kosten (opnieuw) veel geld...Anoniem: 155068 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:04:
[...]
Heel erg mee eens. ik ben altijd zeer verbaasd over de magie die zou hangen aan oude objectieven. Het is leuk als je ze kunt gebruiken, maar waar zouden al die research centen toch zijn gaan inzitten bij de objectieven fabrikanten. zouden die echt 20 jaar stil hebben gezeten. En waar komen die kwaliteits zooms vandaan, en waar de super zooms.
Vergeet ook niet dat dSLR's qua beeldkwaliteit nog steeds niet kunnen tippen aan film.
Dus oude lenzen geven op dSLR's een uitstekend beeld... En als je nog oud glas hebt liggen, of goedkoop weet te krijgen... dan koop je geen nieuw glas...
K70 + glas van 10 tot 300mm...
in welk opzicht? de meeste nieuwste dSLR's kunnen de strijd met de meeste films uitstekend aan. en er is maar weinig film dat aan de resolutie van canon's 1Ds mkii kan tippen.PvH schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:39:
Vergeet ook niet dat dSLR's qua beeldkwaliteit nog steeds niet kunnen tippen aan film.
de tijd dat analoog over de gehele linie beter is dan digitaal hebben we al een tijdje achter ons gelaten.
http://www.clarkvision.co....vs.digital.summary1.html check dat maar, hangt erg van je film af... En de films die winnen gebruik je niet zo vaak.
|>
Anoniem: 14829
Dat kun je die jongens van Katz Eyes niet aandoen!Anoniem: 480 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:57:
Is het geen idee om tegen die tijd een inkoop aktie te starten, ik denk dat er veel mensen zijn die graag zo'n katzeye voor hun K100D willen hebben.
Ikzelf weet dat iig al nagenoeg zeker dat ik er een wil.
(en misschien dat er zelfs inkoop akties te combineren zijn voor verschillende camera's )
Die matglazen worden op bestelling gemaakt (met/zonder OptiBrite, met/zonder AF area brackets, met/zonder grid- / croplines), en volgens mij hebben ze niks op voorraad liggen.
Ik heb dik 2 maand op die van mij moeten wachten, puur omdat 't de vakantieperiode was en dat matglas nog gemaakt moest worden. En m'n wensen waren niet echt extreem: DS matglas met OptiBrite, maar zonder brackets of gridlines...
Edit: kreeg vanavond via email de vraag:
He, jij hebt een KatzEye he? Scheelt dat echt zo gigantisch veel?
Mijn antwoord:
Het ligt vooral aan je glas en aan je manier van fotograferen of je er echt voordeel aan hebt.
Voor m'n gevoel is de zoeker wel ietsje helderder, maar dat heeft bij een DS niet zoveel voordeel: met het standaard matglas is die zoeker al een stuk helderder dan die van bv. een D70(s) of 350D.
Waar 't mij vooral om ging was 't deelbeeld- / microprisma. Ik gebruik veel MF lenzen, en in de praktijk vond ik 't niet prettig om op 't rode lampje te letten of ik goed scherpgesteld had of niet (en op het oog is scherpstellen op zo'n klein matglaasje niet goed mogelijk).
Met die prisma's stelt 't een stuk prettiger en sneller scherp, ook al omdat ik niet anders gewend ben. Nadeel is wel dat die prisma-ring ongeveer even groot is als die in m'n MX, K2 en LX, maar 't matglas zelf is een stuk kleiner. Oftewel, die ring is wel iets meer nadrukkelijk aanwezig.
Ik zou 'm niet meer willen missen, maar wanneer je vooral AF lenzen gebruikt, is het voordeel nogal beperkt.
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 19-09-2006 23:29 ]
Anoniem: 480
Jammer dat je niet kan fotograferen hetgeen je door de zoeker ziet, zou wel interressant zijn om dat eens te zien hier. (hoewel ik los daarvan nu eigenlijk al zeker weet dat ik zo'n matglas ga bestellen zodra het voor de K100D leverbaar is)
Anoniem: 167798
Laat maar...
[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 167798 op 21-09-2006 01:05 . Reden: Spuit 11 ]
En Pentax heeft 3 nieuwe DA* lenzen (incl. Supersonic motor, waarschijnlijk ook weathersealed) aangekondigd

Van links naar rechts de:
DA* 16-50 mm F2.8 ED AL [IF]
DA* 50-135 mm F2.8 ED [IF]
DA* 60-250 mm F4 ED [IF]
Verkrijgbaar in maart 2007.
Lensmap voor 2007:
DA35mm
DA55mm
DA17-70mm
DA70-300mm
DFA55mm
DFA200mm
DFA300mm
Kortom, Pentax is eindelijk eens goed bezig dus nog maar een

Van links naar rechts de:
DA* 16-50 mm F2.8 ED AL [IF]
DA* 50-135 mm F2.8 ED [IF]
DA* 60-250 mm F4 ED [IF]
Verkrijgbaar in maart 2007.
Lensmap voor 2007:
DA35mm
DA55mm
DA17-70mm
DA70-300mm
DFA55mm
DFA200mm
DFA300mm
Kortom, Pentax is eindelijk eens goed bezig dus nog maar een
[ Voor 22% gewijzigd door Sirius op 21-09-2006 17:55 ]
Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases
Daar krijg je toch wel weer erg natte plekken van
Ik weet iig waarvoor ik ga sparen de komende tijd (jaren ben ik bang hihi)
[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 480 op 21-09-2006 20:05 ]
Gheghe 
Zo de 16-50 en de 50-135 komen hier iig vrijwel zeker naartoe
Zo de 16-50 en de 50-135 komen hier iig vrijwel zeker naartoe
Dat zijn zeker leuke vooruitzichten. Wordt weer heel wat sparen ben ik bang
Ik ben bang dat als de K10D ook veel overstappers gaat krijgen dit erg in het nadeel van de betere oude lenzen gaat werken.
Kijk er niet gek van op als een al minder vaak voorkomende lens als de A50/1.4 tegen die tijd voor € 200,- verkocht gaat worden. Nu staat deze op een van de veilingsites voor iets van € 120,- wat m.i. al belachelijk is.
Nu toch nog maar ff snel wat gaan oogsten
Ik ben echter nog het meest benieuwd naar de prijzen en de verkrijgbaarheid van Pentax glas in Nederland.
Kijk er niet gek van op als een al minder vaak voorkomende lens als de A50/1.4 tegen die tijd voor € 200,- verkocht gaat worden. Nu staat deze op een van de veilingsites voor iets van € 120,- wat m.i. al belachelijk is.
Nu toch nog maar ff snel wat gaan oogsten
Ik ben echter nog het meest benieuwd naar de prijzen en de verkrijgbaarheid van Pentax glas in Nederland.
En met die 50mm oud glas heb je toch een mooie portretlens voor je dLSR, rekening houdend met de 1,5x factor.
Zal dus idd een populair lensje gaan worden.
Wel jammer dat door hetzelfde effect mijn schitterende Pentax 80mm portretlens verworden is tot een middelmatig (qua brandpuntafstand) telelensje
Zal dus idd een populair lensje gaan worden.
Wel jammer dat door hetzelfde effect mijn schitterende Pentax 80mm portretlens verworden is tot een middelmatig (qua brandpuntafstand) telelensje
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 480 op 22-09-2006 06:52 ]
Mwa, de 77 limited wordt juist verkocht als portretlens zijnde dus met jouw 'telelensje' zal het ook nog wel meevallenAnoniem: 480 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 06:50:
...
Uhu
80 x 1.5 = 120 mm 
Mijn 135mm is ook juist heerlijk als portretlens op mijn ME, dus zal een 120mm ook wel fijn zijn
Mijn 135mm is ook juist heerlijk als portretlens op mijn ME, dus zal een 120mm ook wel fijn zijn
En daarom maken ze dus alles vochtbestendigAnoniem: 480 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:04:
Daar krijg je toch wel weer erg natte plekken van![]()
Inmiddels een Metz 45CT4 te pakken gekregen, met een SCA321 adapter.
Even middels koperdraadje geprobeerd, maar lijkt met deze adapter gewoon x-contact te simuleren.
Nu nog hopen natuurlijk dat de K100D het straks met me eens is
Flitser was dus defect, maar enige defect aan de Metz blijkt dus de accu te zijn, dus net maar even bij Conrad 6 NiCad cellen besteld met soldeer contacten, heb ik straks weer een goed werkende accu
Even middels koperdraadje geprobeerd, maar lijkt met deze adapter gewoon x-contact te simuleren.
Nu nog hopen natuurlijk dat de K100D het straks met me eens is
Flitser was dus defect, maar enige defect aan de Metz blijkt dus de accu te zijn, dus net maar even bij Conrad 6 NiCad cellen besteld met soldeer contacten, heb ik straks weer een goed werkende accu
Je had ook gewoon de "Batteriekorb ohne Batterien 45-39 (Bestell-Nr.: 0 0004539 4)" bij Metz kunnen bestellen. Daar gaan 6 AA batterijen in (Alkali-mangaan, NiCad of NiMH), en er hoeft niks gesoldeerd te worden 
Enige nadeel is dan dat je de Metz lader niet meer kunt gebruiken.
Enige nadeel is dan dat je de Metz lader niet meer kunt gebruiken.
ik weet het, ik heb ook batterij packs, waar dus gewoon mijn NIMH accu-tjes ingaan.
Maar voor € 21,90 euro heb ik geen accu pack, en geen leeg batterij pack
Overigens is een Metz 45 en 60 serie flitser sneller met accu's in een accu pack dan accu's in een batterij pack. Metz heeft immers 3 contactpunten in het batterijvak van de flitser zitten.
En zolang accu's geen 1,5 volt maar 1,2 volt geven blijft dat eigenlijk toch de beste keus om een accupack te gebruiken.
Alleen zijn de accupacks van Metz NiCad packs, en geen NIMH. Capaciteit is dus een stuk minder, hoewel ik nu al wel 1000mAh NiCad's besteld heb, (De originele packs van Metz zijn 500mAh)
Als er behoefte is, kan ik eventueel wel wat fototjes plaatsen van het vervangen van die accu's in het accupack (stelt overigens niet zoveel voor dat vervangen)
Maar voor € 21,90 euro heb ik geen accu pack, en geen leeg batterij pack
Overigens is een Metz 45 en 60 serie flitser sneller met accu's in een accu pack dan accu's in een batterij pack. Metz heeft immers 3 contactpunten in het batterijvak van de flitser zitten.
En zolang accu's geen 1,5 volt maar 1,2 volt geven blijft dat eigenlijk toch de beste keus om een accupack te gebruiken.
Alleen zijn de accupacks van Metz NiCad packs, en geen NIMH. Capaciteit is dus een stuk minder, hoewel ik nu al wel 1000mAh NiCad's besteld heb, (De originele packs van Metz zijn 500mAh)
Als er behoefte is, kan ik eventueel wel wat fototjes plaatsen van het vervangen van die accu's in het accupack (stelt overigens niet zoveel voor dat vervangen)
[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 480 op 23-09-2006 23:29 ]
Tja, mijn 45-CT1 doet 't een stuk beter op 6 GP NiMH accu's van 2100mAH dan op de originele accupack (met rode cellen). Maar dat accupack is dus ook al 20 jaar oud, en veel gebruikt.
Ik zal 't voor de gein 's proberen met een accupack van m'n 45-CL4, die zijn nog geen 2 jaar oud.
Maar uiteindelijk gaat er niks boven een mooie loodaccu op een 60-CT1...
Ik zal 't voor de gein 's proberen met een accupack van m'n 45-CL4, die zijn nog geen 2 jaar oud.
Maar uiteindelijk gaat er niks boven een mooie loodaccu op een 60-CT1...
Ook maar NiCad cellen bestellen dan bij Conrad voor je accu pack 
Overigens heb ik ook gelijk 4 setjes van 4 NiMH cellen van 2700mAh besteld.
Ben echt benieuwd waar dat gaat stoppen met die capaciteit van die NiMH cellen.
Mijn voorraadje 1800mAh was destijds de top of the bill toen ik die kocht
Wel grappig trouwens dat Metz maar blijft beweren dat accu's in een batterijpack je flitser kunnen slopen door de piekstroom die ze kunnen leveren, terwijl ik al jaar en dag die dingen gebruik in mijn 45 CT1.
Heb nu alleen die 45 CT4 gekocht omdat die nagenoeg even duur was als een adapter om van de flitsspanning van 600 volt 6 volt te maken (60 dollar als adapter of zelfbouw rond de 15 euro)
Ik had op marktplaats ook nog een bod uitgebracht op een 45 CL4, maar weet niet of dat nog nut heeft. Heb nog niet veel verschil tussen de CT4 en CL4 gezien als je hem gebruikt als x-contact flitser
Overigens heb ik ook gelijk 4 setjes van 4 NiMH cellen van 2700mAh besteld.
Ben echt benieuwd waar dat gaat stoppen met die capaciteit van die NiMH cellen.
Mijn voorraadje 1800mAh was destijds de top of the bill toen ik die kocht
Wel grappig trouwens dat Metz maar blijft beweren dat accu's in een batterijpack je flitser kunnen slopen door de piekstroom die ze kunnen leveren, terwijl ik al jaar en dag die dingen gebruik in mijn 45 CT1.
Heb nu alleen die 45 CT4 gekocht omdat die nagenoeg even duur was als een adapter om van de flitsspanning van 600 volt 6 volt te maken (60 dollar als adapter of zelfbouw rond de 15 euro)
Ik had op marktplaats ook nog een bod uitgebracht op een 45 CL4, maar weet niet of dat nog nut heeft. Heb nog niet veel verschil tussen de CT4 en CL4 gezien als je hem gebruikt als x-contact flitser
[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 480 op 24-09-2006 01:17 ]
Neh, ik heb nog 2 accupacks bij m'n CL4. Foutje bij de bestelling van m'n flitser: in eerste instantie kreeg ik alleen de lader, de kabel en 't accupack geleverd. Achteraan gebeld, en een weekje later kwam de flitser, maar weer met accupack en lader. Daar weer over gebeld, maar ik mocht ze houden, en excuses voor het ongemak en zo.Ook maar NiCad cellen bestellen dan bij Conrad voor je accu pack
Wanneer 't een classic CL4 is (dus met SCA 3xx voetje) heeft 't bij jouw camera geen enkel voordeel t.o.v. een CT4.
Als 't een CL4 digital is, dan heb je het voordeel van 't infrarood focus assist lampje, en een beetje hoop dat Metz nou 's eindelijk met een P-TTL voetje voor Pentax gaat komen.
Daar hoop ik zelf ook op, want ik vermoed dat Pentax in de K10D (mijn volgende camera
Anoniem: 166444
Hey,
Ik wil graag binnenkort een dslr kopen omdat ik wat met fotografie wil starten.
Mijn budget is niet zeer groot dus viel ik op de Pentax Ist DL of de Nikon D50.
Ik heb gelezen dat de Pentax met oude lenzen kan werken en mijn vader heeft een oude slr die hij niet meer gebruikt inclusief een aantal lenzen.
Ik vroeg me dus af of deze lenzen op een nieuwe Ist DL (of misschien k100d) passen.
Daarom eventjes wat foto's:

Dit is dus de camera inclusief een lens, is deze lens beter als de kitlens die ik bij de Ist DL krijg?
En is het dus misschien verstandiger alleen voor een body te gaan?
Nog wat lenzen:

Passen deze lenzen en zijn ze een beetje goed?
En kan ik ook deze filters gebruiken....

Als ik al dit zou kunnen gebruiken dan is voor mij de keus pentax <-> nikon snel gemaakt.
Verwachten jkullie trouwens dat met de k100d binnenkort in prijs zal zakken? met binnenkort bedoel ik in ieder geval voor december.
Sorry voor de grote vragen maar ik dacht dat ik het maar beter in 1 post kon doen
Ik wil graag binnenkort een dslr kopen omdat ik wat met fotografie wil starten.
Mijn budget is niet zeer groot dus viel ik op de Pentax Ist DL of de Nikon D50.
Ik heb gelezen dat de Pentax met oude lenzen kan werken en mijn vader heeft een oude slr die hij niet meer gebruikt inclusief een aantal lenzen.
Ik vroeg me dus af of deze lenzen op een nieuwe Ist DL (of misschien k100d) passen.
Daarom eventjes wat foto's:

Dit is dus de camera inclusief een lens, is deze lens beter als de kitlens die ik bij de Ist DL krijg?
En is het dus misschien verstandiger alleen voor een body te gaan?
Nog wat lenzen:

Passen deze lenzen en zijn ze een beetje goed?
En kan ik ook deze filters gebruiken....

Als ik al dit zou kunnen gebruiken dan is voor mij de keus pentax <-> nikon snel gemaakt.
Verwachten jkullie trouwens dat met de k100d binnenkort in prijs zal zakken? met binnenkort bedoel ik in ieder geval voor december.
Sorry voor de grote vragen maar ik dacht dat ik het maar beter in 1 post kon doen
Die standaardlens en die 2 Tamron zooms zullen prima werken, en 't zijn ook nog 's hele leuke lenzen. En die Cokin filters doen 't uitstekend op elke camera/lens waar ze op passen.
Hou er bij die lenzen echter wel rekening mee dat dit pre-A lenzen zijn, en dat je camera dus geen flauw benul zal hebben wat de min. en max. diafragmawaarde is. Gevolg is dat je alles handmatig in moet stellen. De "AE-L button on M Exposure" optie op Tv zetten scheelt al een hoop (dan werkt 'ie door even op AE-L te drukken net als die ME Super), maar je mist een hoop van de mogelijkheden en gemakken die de camera biedt.
Die standaardlens (zo te zien een 50mm F1.7?) is optisch sowieso beter dan de kitlens, maar in de praktijk is de 18-55 veel en veel handiger dan die 50mm. 50mm is op een analoge camera wel standaard, maar op een APS-C DSLR (~1.5 cropfactor) is 't opeens een korte telelens. De 18-55 dekt vooral meer groothoek-bereik af (18mm is in kleinbeeld termen 27mm), en het lensje is ook nog 's verrassend goed voor z'n prijs.
Ik gebruik zelf een hoop "oud glas" zoals die lenzen van je pa op m'n *ist DS, maar als standaardlens zou ik die 18-55 niet willen missen. Nou ja, volgend jaar misschien, wanneer de Pentax 16-50/2.8 op de markt komt...
Hou er bij die lenzen echter wel rekening mee dat dit pre-A lenzen zijn, en dat je camera dus geen flauw benul zal hebben wat de min. en max. diafragmawaarde is. Gevolg is dat je alles handmatig in moet stellen. De "AE-L button on M Exposure" optie op Tv zetten scheelt al een hoop (dan werkt 'ie door even op AE-L te drukken net als die ME Super), maar je mist een hoop van de mogelijkheden en gemakken die de camera biedt.
Die standaardlens (zo te zien een 50mm F1.7?) is optisch sowieso beter dan de kitlens, maar in de praktijk is de 18-55 veel en veel handiger dan die 50mm. 50mm is op een analoge camera wel standaard, maar op een APS-C DSLR (~1.5 cropfactor) is 't opeens een korte telelens. De 18-55 dekt vooral meer groothoek-bereik af (18mm is in kleinbeeld termen 27mm), en het lensje is ook nog 's verrassend goed voor z'n prijs.
Ik gebruik zelf een hoop "oud glas" zoals die lenzen van je pa op m'n *ist DS, maar als standaardlens zou ik die 18-55 niet willen missen. Nou ja, volgend jaar misschien, wanneer de Pentax 16-50/2.8 op de markt komt...
Nou die objectieven die zullen zonder problemen werken 
Die ME Super is trouwens een erg leuke camera
Het objectief welke op de camera zit lijkt op een M50/1.7 de andere objectieven zijn een beetje moeilijk te beoordelen.
De tweede lijkt iig een zoomobjectief te zijn van 35-80 ofzo ?
Het derde objectief is een Tamron...waarvan het ook lastig te zeggen is watvoor eentje het is
Als je nou even neerzet wat er op de voorkant van het objectief staat.
Ik zou sowiso de kitlens erbij nemen trouwens, het ding kos bijna niks extra en het is helemaal geen slecht objectief.
Die M50/1.7 is sowiso een mooi scherp klein en licht objectiefje welke je wel goed zal kunnen gebruiken.
Die ME Super is trouwens een erg leuke camera
Het objectief welke op de camera zit lijkt op een M50/1.7 de andere objectieven zijn een beetje moeilijk te beoordelen.
De tweede lijkt iig een zoomobjectief te zijn van 35-80 ofzo ?
Het derde objectief is een Tamron...waarvan het ook lastig te zeggen is watvoor eentje het is
Als je nou even neerzet wat er op de voorkant van het objectief staat.
Ik zou sowiso de kitlens erbij nemen trouwens, het ding kos bijna niks extra en het is helemaal geen slecht objectief.
Die M50/1.7 is sowiso een mooi scherp klein en licht objectiefje welke je wel goed zal kunnen gebruiken.
edit:
Ah Afterlife verwoorde het al heel goed
Ah Afterlife verwoorde het al heel goed
[ Voor 4% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 24-09-2006 14:26 ]
Zie net dat er al op geantwoord is...
Toch m'n reactie maar posten...
De Pentax kitlens is van goede kwaliteit. De frontlens staat stil tijdens focussen, dus dat is erg handig met filters.
Bovendien moet je rekening houden met de 1,5x verlengingsfactor. Dus die 50mm wordt een 75mm, maar hij is wel lichtsterk met F 1.7!
De Pentax istDL+kitlens is al voor EUR 499 verkrijgbaar...
(Koop er wel een goede lader + enkele setjes AA 2700mAh accus bij)
Toch m'n reactie maar posten...
Als het Pentax vatting / P-draad is wel, zij het met beperkingen.Ik heb gelezen dat de Pentax met oude lenzen kan werken en mijn vader heeft een oude slr die hij niet meer gebruikt inclusief een aantal lenzen.
Ja/Nee.Is deze lens beter als de kitlens die ik bij de Ist DL krijg?
De Pentax kitlens is van goede kwaliteit. De frontlens staat stil tijdens focussen, dus dat is erg handig met filters.
Bovendien moet je rekening houden met de 1,5x verlengingsfactor. Dus die 50mm wordt een 75mm, maar hij is wel lichtsterk met F 1.7!
Voor de geringe meerprijs altijd de kitlens erbijnemen! Is een 18-55mm, dat wordt dus een 28-80mm (+/-). Dus die 35-80mm?? kan dus met de VUT...En is het dus misschien verstandiger alleen voor een body te gaan?
Over de kwaliteit is moeilijk te oordelen, maar als het stokoude lenzen zijn... De techniek heeft in al die jaren niet stilgestaan. Maar ze zien eruit als gewone budget-lenzen-van-toen... Zal geen TOP-kwaliteit zijn, en dus niet de moeite...Passen deze lenzen en zijn ze een beetje goed?
Cokin filters + adapters zijn met de juiste verloopring(en) op bijna alle lenzen te gebruiken. De verloopringen kosten +/- EUR 5.En kan ik ook deze filters gebruiken....
De Pentax istDL+kitlens is al voor EUR 499 verkrijgbaar...
(Koop er wel een goede lader + enkele setjes AA 2700mAh accus bij)
[ Voor 8% gewijzigd door PvH18 op 24-09-2006 15:31 ]
Heb deze week m'n oude M50/1.7 en Tamron 70-210/4-5.6 voor een leuk prijsje vervangen door een A50/1.7 en een A70-210/4, en m'n camera is weer helemaal blij! Die weet opeens wat voor lens 't is, en kan ik naast M ook P, Av en Tv gebruiken (en die trits plaatjes waarschijnlijk ook wel, maar die heeft m'n DS nog nooit gezien).
Enige nadeel is dat de frontlens van die 70-210 meedraait met het scherpstellen, en m'n Cokin pola (zie TimOz' post) is daar niet blij mee...
Voordeel van die 70-210 is wel weer dat 'ie F4 over het hele bereik is. En had ik al gezegd dat 't voor een heel erg leuke prijs was?
Enige nadeel is dat de frontlens van die 70-210 meedraait met het scherpstellen, en m'n Cokin pola (zie TimOz' post) is daar niet blij mee...
Voordeel van die 70-210 is wel weer dat 'ie F4 over het hele bereik is. En had ik al gezegd dat 't voor een heel erg leuke prijs was?
Is die 16 op dSLR nou vergelijkbaar met 17 op SLR?
Want 17mm fisheye is dus wat ik heb in oud glas, en die brandpunt afstand beviel me op mijn Pentax MX zeer goed in bv de graftombes in Egypte.
Helaas zal ik die dus erg gaan missen op mijn dSLR met de 1.5x factor.
Best vreemd eigenlijk, ik fotografeer al met SLR sinds het net op de markt verschijnen van de MX, maar met dSLR heb ik soms het idee dat ik weer opnieuw moet beginnen met dit soort kennis van zaken. (word tijd dat ik mijn K100D nou eindelijk eens binnen krijg, dan kan ik eea weer eens in praktijk gaan brengen)
Want 17mm fisheye is dus wat ik heb in oud glas, en die brandpunt afstand beviel me op mijn Pentax MX zeer goed in bv de graftombes in Egypte.
Best vreemd eigenlijk, ik fotografeer al met SLR sinds het net op de markt verschijnen van de MX, maar met dSLR heb ik soms het idee dat ik weer opnieuw moet beginnen met dit soort kennis van zaken. (word tijd dat ik mijn K100D nou eindelijk eens binnen krijg, dan kan ik eea weer eens in praktijk gaan brengen)
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 480 op 24-09-2006 21:41 ]
16mm op APS-C is vergelijkbaar met een 24mm kleinbeeld groothoek. En wanneer Pentax de boel een beetje voor elkaar heeft, zal die 16-50 in groothoek-stand weinig of geen tonvormige vertekening hebben. Een fisheye staat stijf van die vertekening, en is daar ook voor bedoeld.
Geen idee wat een 17 fisheye x 1,5 doet...Anoniem: 480 schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:39:
Is die 16 op dSLR nou vergelijkbaar met 17 op SLR?
De DA 10-17 is een fisheye, en is dus ongeveer vergelijkbaar met 17mm op een 35mm body.
Heb m'n DA 18-55 al op m'n SFXn gehad: WOW wat een GROOTHOEK geeft dat zeg!!! Wel last van vignetering maar dat was te verwachten.
Je moet steeds omrekenen... Je weet gewoon dat 50mm standaard is. Nu niet meer...Best vreemd eigenlijk, ik fotografeer al met SLR sinds het net op de markt verschijnen van de MX, maar met dSLR heb ik soms het idee dat ik weer opnieuw moet beginnen met dit soort kennis van zaken. (word tijd dat ik mijn K100D nou eindelijk eens binnen krijg, dan kan ik eea weer eens in praktijk gaan brengen)
Ik vraag me ook wel eens af waarom ze de dSLR waardes er niet gewoon bij hebben gezet...
Dan koop je gewoon een 'Pentax DA SLR 18-55 / dSLR 28-80 F3,5/4,5' (noem maar wat).
PatserAnoniem: 14829 schreef op zondag 24 september 2006 @ 15:23:
Heb deze week m'n oude M50/1.7 en Tamron 70-210/4-5.6 voor een leuk prijsje vervangen door een A50/1.7 en een A70-210/4, en m'n camera is weer helemaal blij! Die weet opeens wat voor lens 't is, en kan ik naast M ook P, Av en Tv gebruiken (en die trits plaatjes waarschijnlijk ook wel, maar die heeft m'n DS nog nooit gezien).
Heb ik nooit op gelet bij de 70-210, ik gebruik ook geen filters.
Ik hoop ook nog dat Pentax een flitser als de AF360 uitbrengt die ook horizontaal gedraait kan worden aangezien ik de 540 net te groot vind (heb nu nog de AF500).
[vast een stomme vraag modus]Ik dacht dat de DA versies enkel voor de dSLR's geschikt waren[/vast een stomme vraag modus]PvH schreef op zondag 24 september 2006 @ 22:07:
[...]
Geen idee wat een 17 fisheye x 1,5 doet...
De DA 10-17 is een fisheye, en is dus ongeveer vergelijkbaar met 17mm op een 35mm body.
Heb m'n DA 18-55 al op m'n SFXn gehad: WOW wat een GROOTHOEK geeft dat zeg!!! Wel last van vignetering maar dat was te verwachten.
[ Voor 18% gewijzigd door Sirius op 24-09-2006 22:26 ]
Ik heb een Pentax-M 200mm 1:4 gekocht 
Nu nog wachten totdat die komt
De DA versies zijn ook alleen ZONDER vignetering te gebruiken op dSLR's maar op analoge bodies zijn ze gewoon te schroeven(K-bajonet is K-bajonet).
Nu nog wachten totdat die komt
De DA versies zijn ook alleen ZONDER vignetering te gebruiken op dSLR's maar op analoge bodies zijn ze gewoon te schroeven(K-bajonet is K-bajonet).
Fotografie voor de creatieve fotograaf: fotograferen met een DA objectief op film... Ik heb dat ooit eens gedaan voor de gein , je krijgt dan een ronde foto waarbij de zijkanten zwart zijn.
Qua flitsers zweer ik bij Metz. Heb zelf een 45-CT1, een 32-CT3 en een 45-CL4, en die kunnen allemaal horizontaal draaien.Sirius schreef op zondag 24 september 2006 @ 22:24:
Ik hoop ook nog dat Pentax een flitser als de AF360 uitbrengt die ook horizontaal gedraait kan worden aangezien ik de 540 net te groot vind (heb nu nog de AF500).
Maar zolang Metz nog geen Pentax P-TTL ondersteunt kan ik 't geen enkele DL of K100D bezitter aanraden.
Begrijp ik nou dat jij je 45 CT-1 aansluit op je dLSR? Die flitser kan namelijk tot 600 volt genereren op het X-contact.
Met die reden heb ik onlangs op marktplaats een 45 CT-4 gekocht, die komt maar tot een volt of 40.
Ik had hier boven ergens al een link geplaatst naar een converter om die 600Volt verlagen naar 6 Volt.
Ik kon die 45 CT-4 echter zo goedkoop krijgen, dat ik die maar gekocht heb ipv een converter te maken.
Onderdelen van die converter zullen overigens niet veel hoger zijn dan een euro of 10 denk ik.
Met die reden heb ik onlangs op marktplaats een 45 CT-4 gekocht, die komt maar tot een volt of 40.
Ik had hier boven ergens al een link geplaatst naar een converter om die 600Volt verlagen naar 6 Volt.
Ik kon die 45 CT-4 echter zo goedkoop krijgen, dat ik die maar gekocht heb ipv een converter te maken.
Onderdelen van die converter zullen overigens niet veel hoger zijn dan een euro of 10 denk ik.
Ja en nee. Toen ik m'n DS net had, en de 45-CL4 nog in bestelling was, heb ik de 45-CT1 probleemloos op m'n DSLR gebruikt. Daarna was 't niet meer nodig, want die CL4 is een stuk handiger.Anoniem: 480 schreef op maandag 25 september 2006 @ 06:33:
Begrijp ik nou dat jij je 45 CT-1 aansluit op je dLSR? Die flitser kan namelijk tot 600 volt genereren op het X-contact.
Overigens heb ik m'n CT1 nog niet kunnen betrappen op een 600V burst. Op m'n no-name multimetertje komt 'ie niet boven de 50V, en m'n DS leeft ook nog steeds.
Waarschijnlijk heb ik een latere generatie CT1 die dezelfde electronica circuits als jouw "nieuwe" CT4 heeft?
Dat invulflitsertje van je CT4 is trouwens heel handig wanneer je bounced. Geen slechte aankoop dus.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 26-09-2006 02:44 ]
Ik heb die spanning zelf ook niet gemeten, heb die waarde van Metz helpdesk gekregen. Ik heb gezien het serienummer dus een 600V versie van de CT-1, en heb hem veel gebruikt op mijn Fuji Finepix 602Z, en die is ook heel gebleven 
Overigens denk ik niet dat je een betrouwbare meting kan doen met een multimeter, die geeft toch een te hoge ohmse belasting om daar een betrouwbaar resultaat mee te krijgen.
Mocht ik nog eens echt gemotiveerd raken, dan kan ik hem nog wel eens met mijn Tektronic osciloscoop na meten, dat is wel een zeer hoog ohmse meting en dus meer betrouwbaar.
Als ik trouwens mijn CT-4 met een standaard fluke auto range metertje probeer te meten, triggerd die mijn flitser, dus daar valt al helemaal niets mee te doen, en heb nog geen tijd (zin) gehad om mijn semi professionele fluke meter uit de kast te trekken
Overigens denk ik niet dat je een betrouwbare meting kan doen met een multimeter, die geeft toch een te hoge ohmse belasting om daar een betrouwbaar resultaat mee te krijgen.
Mocht ik nog eens echt gemotiveerd raken, dan kan ik hem nog wel eens met mijn Tektronic osciloscoop na meten, dat is wel een zeer hoog ohmse meting en dus meer betrouwbaar.
Als ik trouwens mijn CT-4 met een standaard fluke auto range metertje probeer te meten, triggerd die mijn flitser, dus daar valt al helemaal niets mee te doen, en heb nog geen tijd (zin) gehad om mijn semi professionele fluke meter uit de kast te trekken
Als ik dat filmpje zo zie, valt mij ten eerste 1 ding heel erg op.
Tering, wat hebben die gasten een mooie locatie voor hun bedrijf, als dit zoals die gast zegt behind there office opgenomen is.
En ten tweede uiteraard, ontzettend heftige cam, alleen helaas boven mijn budget, zal het dus met de K100D moeten doen (goh wat een ramp LD )
Maar blijkbaar heeft de K10D dus ook een CCD cleaning systeem aan boord, heb ik nog niets van gehoord of dat ook in de K100D zit trouwens, want een vervuilde CCD schijnt toch wel een hot isseu te zijn bij dSLR's
Anoniem: 135290
Er zit een laagje op of boven de CCD, waar stof niet aan kan blijven plakken, zodat de CCD op die manier schoon blijft. Volgens mij is er geen shake systeem zoals bij Sony waar stof van de CCD wordt afgetrild. De insteek is hier preventie ipv curatie, om het zo maar te zeggen..
Edit, Er is wel een trilsysteem :
Edit, Er is wel een trilsysteem :
Mooi ding, die K10D, volgens mij zijn die nieuwe modes (Tav en Sv) best handig, denk dat ik wel wat zou kunnen met Tav, dat ik de camera dan kan opdragen om eens niet ISO 800 te kiezen voor een nachtshot (bij keuze van bep. sluitertijd en diafragma), hoewel het natuurlijk in de K100D via het menu te omzijlen is. Lijkt me op deze manier alleen sneller en makkelijk.The new Dust Removal (DR) system incorporating PENTAX-original Special Protect (SP) coating helps keep the CCD surface dust-free, and adds a shift mechanism to shake dust off the CCD.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 135290 op 26-09-2006 15:37 ]
Wat ik mij nog even afvraag, is er bij digitaal niet een grotere beperking aan fish-eye lenzen dan bij analoog?
Destijds toen ik op een sterrenkunde reis naar Rusland was, zat ik in de groep van Chriet Titulaar, die fotografeerde toen ook met een MX.
Ik heb daar zijn 11 mm (meen ik) lens even mogen lenen, maar daar moest ik dus wel mijn spiegel voor opklappen, die lens kwam dus gewoon een flink stuk je camera in.
Maar gezien de 1,5x waarde van digitaal, zou je een vergelijkbare lens dus nog dieper je camera in moeten laten gaan. Of hebben ze daar weer een andere oplossing voor gevonden?
Overigens ziet dit er wel weer heel erg lekker uit, maar wel weer € 539.- Weer genoeg om voor te sparen dus
Destijds toen ik op een sterrenkunde reis naar Rusland was, zat ik in de groep van Chriet Titulaar, die fotografeerde toen ook met een MX.
Ik heb daar zijn 11 mm (meen ik) lens even mogen lenen, maar daar moest ik dus wel mijn spiegel voor opklappen, die lens kwam dus gewoon een flink stuk je camera in.
Maar gezien de 1,5x waarde van digitaal, zou je een vergelijkbare lens dus nog dieper je camera in moeten laten gaan. Of hebben ze daar weer een andere oplossing voor gevonden?
Overigens ziet dit er wel weer heel erg lekker uit, maar wel weer € 539.- Weer genoeg om voor te sparen dus

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 480 op 26-09-2006 20:24 ]
Ik zou serieus naar wat anders kijken dan de Tamron 11-18: zeer vreemde en behoorlijk zware vervorming en de scherpte houdt ook niet echt over. Zowel zelf ondervonden als meerdere mensen die op het internet hetzelfde hebben ondervonden
Altijd zeer bruikbare informatie, de ervaringen van anderen, thx.
*lens weer van verlanglijstje schrapt*
Mijn voorkeur gaat ook eigenlijk uit naar een echte fish-eye met vaste brandpunt afstand, zoals mijn 17mm oud glas lens (overigens nog geen echte fish-eye, is namelijk nog net beeldvullend).
Vervorming is geen probleem, je gebruikt hem immers alleen als de vervorming van ondergeschikt belang is aan je opname, zoals bv in de graftombes van Egypte ik mijn 17mm zeer veel gebruikt hebt.
Het feit dat je een overzichts opname kan maken in die kleine ruimtes, is belangrijker dan je ronde muren
Mijn voorkeur gaat ook eigenlijk uit naar een echte fish-eye met vaste brandpunt afstand, zoals mijn 17mm oud glas lens (overigens nog geen echte fish-eye, is namelijk nog net beeldvullend).
Vervorming is geen probleem, je gebruikt hem immers alleen als de vervorming van ondergeschikt belang is aan je opname, zoals bv in de graftombes van Egypte ik mijn 17mm zeer veel gebruikt hebt.
Het feit dat je een overzichts opname kan maken in die kleine ruimtes, is belangrijker dan je ronde muren
Waarom niet kijken naar de Zenitar 16/2.8? Is niet duur voor een lens (< € 120,-) en wordt behoorlijk goed gewaardeerd.Anoniem: 480 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 20:40:
Altijd zeer bruikbare informatie, de ervaringen van anderen, thx.
Heb je wat meer geld over dan zou ik voor 100% gaan voor de DA10-17 van Pentax (€ 497 bij Digitalstreet, zelfd goedkoper dan in Duitsland).
Gewoon ff opletten:maar daar moest ik dus wel mijn spiegel voor opklappen, die lens kwam dus gewoon een flink stuk je camera in.
kijk naar het achterste lens-element (in elke zoomstand): komt die niet buiten de vatting, dan is ie veilig te gebruiken; komt ie wel buiten de vatting (dus de body in) dan kan hij de spiegel raken...
En is er kans dat ie de achter-lensdop raakt!
[ Voor 3% gewijzigd door PvH18 op 26-09-2006 21:19 ]
Leuk filmpje over die K10D. Is een mooi ding dat zeker. Ook lekker dat die volledig spat-water dicht is. Lijkt me een erg makkelijke en handige feature (mits je natuurlijk ook een waterdichte lens erbij hebt
Die man in het filmpje over de K10D heeft het naast dat laagje op de CCD ook over een plak strip waar wél de stofdeeltjes aan blijven plakken. Zodat ze dus niet door de camera dwalen.Anoniem: 135290 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 15:20:
Er zit een laagje op of boven de CCD, waar stof niet aan kan blijven plakken, zodat de CCD op die manier schoon blijft. Volgens mij is er geen shake systeem zoals bij Sony waar stof van de CCD wordt afgetrild. De insteek is hier preventie ipv curatie, om het zo maar te zeggen..
Ik denk toch zeker dat Pentax met de K10D een goede dSLR op de markt brengt. En ik vind persoonlijk de K100D ook erg fijn. Ik heb voornamelijk gemerkt dat Pentax de besturings knopjes allemaal "beter/makkelijker" plaatst dan bijvoorbeeld Canon met de 350D. Een vriend van mij heeft die 350D en daarbij scroll je met je wijsvinger (wat toch een beetje onnatuurlijk aanvoelt). Op de Pentax cams scroll je echter met je duim (wat ik zelf stukke beter vind werken.) Ook zit het AV knopje op een makelijkere manier bij de Pentaxen. Het zijn kleine dingen maar het maakt het werken met de dSLR wel fijn. En natuurlijk de ingebouwde shake-reduction. Werkt perfect naar mijn mening.
Weet ik, ik ken het principe, alleen vroeg ik mij af of ze met die hele korte brandpunt afstanden het nog voor elkaar krijgen om het zonder opklappen van de spiegel voor elkaar te krijgen.PvH schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 21:18:
[...]
Gewoon ff opletten:
kijk naar het achterste lens-element (in elke zoomstand): komt die niet buiten de vatting, dan is ie veilig te gebruiken; komt ie wel buiten de vatting (dus de body in) dan kan hij de spiegel raken...
En is er kans dat ie de achter-lensdop raakt!
Het verbaasde mijn namelijk dat je bij die 11mm gewoon een gladde achterkant ziet, die dus niet je body ingaat.
Was dus meer een techniek vraag dan een praktijk vraag
16mm is me toch echt te groot, dat is slechts een fikse groothoek lens (16 x 1,5 ~ 24mm analoog)Sirius schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 21:18:
[...]
Waarom niet kijken naar de Zenitar 16/2.8? Is niet duur voor een lens (< € 120,-) en wordt behoorlijk goed gewaardeerd.
Heb je wat meer geld over dan zou ik voor 100% gaan voor de DA10-17 van Pentax (€ 497 bij Digitalstreet, zelfd goedkoper dan in Duitsland).
Ik heb nu een 17mm oud glas lens, en dat zou dan dus rond de 11mm DA zijn.
Word dus toch maar sparen voor die pentax DA10-17. (of er moet nog een fish-eye met vast brandpunt op de markt gaan komen)
Of anders de Sigma 10-20, is geen fish-eye en schijnt redelijk goede resulaten te geven mits je een goed exemplaar (schijnt bij Sigma normaal te zijn om te zeggenAnoniem: 480 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 16:47:
[...]
Word dus toch maar sparen voor die pentax DA10-17. (of er moet nog een fish-eye met vast brandpunt op de markt gaan komen)
Wordt wel beduidend minder gewaardeerd dan de Pentax variant al is het wel een afweging vanwege het prijsverschil.Simon schreef op woensdag 27 september 2006 @ 22:44:
Of een sigma 12-24... is ook een goeie
Als je een SCA321 op die K100D aansluit, kan dat dan kwaad?
Ik hoef nameijk alleen maar x-contact te hebben, en dat zit op de SCA321 ook op het midden contact. Ik weet alleen niet of die andere 2 contacten kwaad kunnen, of dat ik ze moet verwijderen.
Als ik dat voetje gebruik op mijn Finepix 602z werkt die 45 CT-4 prima, maar de Finepix heeft alleen het midden contact, dus op zich logisch dat dat dan goed werkt.
Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen, of een aansluitschema heeft van die SCA voeten?
Ik hoef nameijk alleen maar x-contact te hebben, en dat zit op de SCA321 ook op het midden contact. Ik weet alleen niet of die andere 2 contacten kwaad kunnen, of dat ik ze moet verwijderen.
Als ik dat voetje gebruik op mijn Finepix 602z werkt die 45 CT-4 prima, maar de Finepix heeft alleen het midden contact, dus op zich logisch dat dat dan goed werkt.
Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen, of een aansluitschema heeft van die SCA voeten?
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 480 op 28-09-2006 19:34 ]
Geen echt antwoord (camera, flitser en voetje verschillen
), maar ik kan op m'n DS probleemloos een Metz 32 CT-3 met SCA 320 voetje gebruiken.
Anoniem: 166444
Ik wou iedereen die me heeft geholpen bij deze allemaal bedanken voor jullie lange en goede comments
, ik heb er veel aan gehad.
Heb inmiddels de Pentax Ist*DL gekocht en ben nu druk bezig met uitbproberen.
Weet iemand hier een goede manier om panoramofotos te maken?
Er zit namenlijk geen panaromastand op dus moet ej dan het helemaal op gevoel doen?
Heb inmiddels de Pentax Ist*DL gekocht en ben nu druk bezig met uitbproberen.
Weet iemand hier een goede manier om panoramofotos te maken?
Er zit namenlijk geen panaromastand op dus moet ej dan het helemaal op gevoel doen?
1/3de overlap aanhouden, manuele WB/belichting en door autostitch halen
Het vereist wat ervaring, maar het werkt prima
Of je maakt gelijk 360 graden fotos, gooit ze in Ulead 360, en die maakt er een mooie ronddraaiende java en/of langerekte image vanneographikal schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 13:21:
1/3de overlap aanhouden, manuele WB/belichting en door autostitch halenHet vereist wat ervaring, maar het werkt prima
Weet iemand al iets meer over de kleurweergave van de K10D? Ik begrijp dat het niveau van de Fuji S3Pro niet gehaald zal worden maar iets meer verzadiging en meer detaillering in de hoge lichten zou erg fijn zijn. Nu grijp ik vaak nog terug op diafilm omdat ik m'n *ist DS daar tekort vind schieten.Ik vind nergens info over de sensor die in de Pentax zit en kan ook moeilijk inschatten wat het effect van die 22b AD-conversie is.
Onbekend aangezien ze nog steeds met de firmware bezig zijn......
Anoniem: 74889
hopelijk zetten ze gelijk een soort van direct capture mogelijkheid in die firmware.Sirius schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 14:49:
Onbekend aangezien ze nog steeds met de firmware bezig zijn......
En ik heb vandaag (via marktplaats) voor een ontzettend mooi prijsje een Metz 45 CT-5 te pakken gekregen
Wat een ontzettend mooi ding is dat, ga ik nog zeer veel plezier aan beleven, dat weet ik nu al.
Nu alleen nog het accupack repareren en de NiCd cellen vervangen, want die zijn zoals verwacht naar het hiernamaals vertrokken. Maar dat is ook weer een fluitje van een cent (nou ja, 18 euro dan
)
Wat een ontzettend mooi ding is dat, ga ik nog zeer veel plezier aan beleven, dat weet ik nu al.
Nu alleen nog het accupack repareren en de NiCd cellen vervangen, want die zijn zoals verwacht naar het hiernamaals vertrokken. Maar dat is ook weer een fluitje van een cent (nou ja, 18 euro dan
Zeg, had je niet beter m'n 500FTZ kunnen kopen?Anoniem: 480 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 21:31:
En ik heb vandaag (via marktplaats) voor een ontzettend mooi prijsje een Metz 45 CT-5 te pakken gekregen
Vind een flitser op beugel naast je camera toch makkelijker/fijner werken dan op je camera.Sirius schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 22:00:
[...]
Zeg, had je niet beter m'n 500FTZ kunnen kopen?
En vooral de losse accupacks zijn een uitvinding.

Vooral de achterkant van de CT-5 is wel heel erg wreed

Er wordt niet al teveel over lenzen gepraat zeg 
Heeft iemand ervaring met lenzen kopen in Amerika betreft invoerrechten? Ik heb begrepen dat er 6% overheen komt en daarna nog eens de BTW.
In het geval van de door mij verlangde Sigma 70-200/2.8 EX DG (+/- $739,-) komt deze uit op zo'n € 736,- wat zeker minimaal € 80,- scheelt met Duitsland. Op zich niet zo'n groot verschil trouwens maar bij het bewuste bedrijf is de levertijd van deze lens niet top.
Heeft iemand ervaring met lenzen kopen in Amerika betreft invoerrechten? Ik heb begrepen dat er 6% overheen komt en daarna nog eens de BTW.
In het geval van de door mij verlangde Sigma 70-200/2.8 EX DG (+/- $739,-) komt deze uit op zo'n € 736,- wat zeker minimaal € 80,- scheelt met Duitsland. Op zich niet zo'n groot verschil trouwens maar bij het bewuste bedrijf is de levertijd van deze lens niet top.
kunnen we geen inkoopactie voor deze lens doenSirius schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 23:16:
Er wordt niet al teveel over lenzen gepraat zeg
Jullie durven dat aan met de kwaliteitscontrole van Sigma? Zie alleen al de recente ervaringen van Redraxx met de 70-200 macro (nieuwe versie dus). Voor die acht tientjes heb ik liever de zekerheid dat ik hem kan laten fiksen, de kans dat er wat mee is is reeel
Mij lijkt dat ook idd een te klein prijs verschil gezien het risico van eventueele reparate in de toekomst (nog los van eventueele transport schade)
Je moet er echt niet aan denken wat de gevolgen zijn als je zo'n ding straks na een half jaartje een defect blijkt te hebben. (of gelijk al transport schade/productie fout)
Je moet er echt niet aan denken wat de gevolgen zijn als je zo'n ding straks na een half jaartje een defect blijkt te hebben. (of gelijk al transport schade/productie fout)
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 480 op 03-10-2006 07:02 ]
Die € 80,- viel mij eerlijk gezegd ook heel erg mee, had ik niet verwacht.
De EX DG krijgt niets dan lof, de nieuwe macro versie ken ik niet.
Mij gaat het in dit geval vooral om het kopen van meerdere lenzen waar de 70-200 er een van is waardoor het prijsvoordeel wat meer oploopt.
Inkoopactie? Prima, schiet jij dan voor ;-)
Mij gaat het in dit geval vooral om het kopen van meerdere lenzen waar de 70-200 er een van is waardoor het prijsvoordeel wat meer oploopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Sirius op 03-10-2006 13:54 ]
Ik zou hem ook zeker in de "buurt" kopen met zijn allen, want heb zelf ook sigma kwaliteits problemen gehad, dat doen we niet nog een keer
Als ik objectieven via het Internet zou bestellen zouden dat alleen Pentax eigen objectieven zijn denk ik. En dan zou ik nog kijken of ik de objectieven niet meer in de buurt kan kopen.
Ik heb enkel Pentax glas en wil dat eigenlijk graag zo houden maar ze hebben helaas niks in het lichtsterke 70-200 gebied voorhanden (de 80-200 niet meegenomen want die is praktisch onvindbaar).
Over de 70-200 heb ik op DPreview nog geen negatieve berichten gelezen (voor wat betreft de kwaliteit van het objectief).
Bij de goedkopere lenzen zal die kans ook ongetwijfeld groter zijn.
Over de 70-200 heb ik op DPreview nog geen negatieve berichten gelezen (voor wat betreft de kwaliteit van het objectief).
Bij de goedkopere lenzen zal die kans ook ongetwijfeld groter zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door Sirius op 03-10-2006 16:31 ]
http://www.priyantha.nl/t...?dir=pentax/K10D/samples/
Staan een aantal samples die ook op de Britse Pentax website staan, maar die website is vrijwel onbereikbaar
De Engelstalige manual staat er ook bij trouwens
Let wel, ik weet niet hoe productie/pre-productie het exemplaar is geweest waarmee de foto's genomen zijn. Ook lijkt het erop dat de 18-55 en de 55-200 objectieven gebruikt zijn.
Staan een aantal samples die ook op de Britse Pentax website staan, maar die website is vrijwel onbereikbaar
De Engelstalige manual staat er ook bij trouwens
Let wel, ik weet niet hoe productie/pre-productie het exemplaar is geweest waarmee de foto's genomen zijn. Ook lijkt het erop dat de 18-55 en de 55-200 objectieven gebruikt zijn.
Ervan uitgaand dat Image 4 met de 70-200 is gemaakt (70mm/F4 haal je niet met de kitlenzen of een 80-200
)...
Niks mis mee! Wel 2 'uitgebleekte' spots (haar en de schouder), maar daar ontkom je niet aan met tegenlicht en een sensor die 8+ stops kan overbruggen. Maar op de scherpte valt niks af te dingen, zeker niet omdat 't op F4 is geschoten.
't Bokeh had m.i. wel ietsje mooier mogen zijn, maar da's een bekend probleem van lenzen met maar 9 diafragma-lamellen (of minder). Maar ja, lenzen met meer lamellen zijn a) bijna niet te koop, b) vrijwel niet te betalen, en c) veel storingsgevoeliger.
(Of de genoemde 70-200 een 9-lamellen diafragma heeft weet ik niet, maar de lens waarmee Image 4 gemaakt is heeft dat in ieder geval wel.)
Niks mis mee! Wel 2 'uitgebleekte' spots (haar en de schouder), maar daar ontkom je niet aan met tegenlicht en een sensor die 8+ stops kan overbruggen. Maar op de scherpte valt niks af te dingen, zeker niet omdat 't op F4 is geschoten.
't Bokeh had m.i. wel ietsje mooier mogen zijn, maar da's een bekend probleem van lenzen met maar 9 diafragma-lamellen (of minder). Maar ja, lenzen met meer lamellen zijn a) bijna niet te koop, b) vrijwel niet te betalen, en c) veel storingsgevoeliger.
(Of de genoemde 70-200 een 9-lamellen diafragma heeft weet ik niet, maar de lens waarmee Image 4 gemaakt is heeft dat in ieder geval wel.)
Op zich valt het bet mee het hoekige. Mischien dat een rounded diafragma het iets had verminderd, maar ik heb een 70-210 f/3,5-4,5 (minolta) met zeven diafragma bladen die niet "rounded" zijn en bij die lens is er eigenlijk nooit iets hoekigs in het boked terug te vinden.
Als de highlights meer weg gesmolten waren zou je die hoekjes ook niet zien (is onderandere afhanelijk van het ontwerp en de kwaliteit van het glas). Voor de rest ziet de onscherpte er best netjes uit.
Als de highlights meer weg gesmolten waren zou je die hoekjes ook niet zien (is onderandere afhanelijk van het ontwerp en de kwaliteit van het glas). Voor de rest ziet de onscherpte er best netjes uit.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Het lijkt mij meer voor de hand liggend dat deze foto met de DA70/2.4 pancake is gemaaktAnoniem: 14829 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 23:47:
Ervan uitgaand dat Image 4 met de 70-200 is gemaakt (70mm/F4 haal je niet met de kitlenzen of een 80-200)...
Iemand trouwens een idee hoe moeilijk ze doen over het aanschaffen in het buitenland, qua garantie bedoel ik dan? Ik weet dat als je een pentax via de website koopt je er een registratie bij krijgt zodat je werelddekking zou krijgen, maar werkt dat altijd?
Afgelopen zaterdag een *ist DL opgehaald. Het is zeker een leuk dingetje! De doorslaggevende factor was vooral dat hij lekkerder in de hand lag dan vergelijkbare body's van andere merken. Ik ben nog volop bezig alle functies te ontdekken en ik wil eind deze week/komend weekend eens op pad gaan om flink wat te proberen. De 18-55 kitlens is een leuk dingetje. De zoomring werkt erg lekker, de focusring is wat kleiner (as usual, maar daarom mag ik er nog wel over klagen:P) en deze laatste zit heel ietsje los, lijkt het wel. Hoort dit? Anders ben ik eens terug naar de winkel. De hoeveelheid lawaai en de snelheid van de AF vallen me best mee. Ik heb slechte verhalen gehoord, maar ik stoor me er absoluut niet aan. Je zal het niet voor actiefoto's moeten gebruiken, maar voor normaal gebruik is het een leuke lens, zeker voor dat geld.
Enige minpunt: De neckstrap is nogal kort... Ik heb de uiteindes ongeveer 5cm dubbel geslagen om hem vast te maken, maar ik kan slechts met moeite mijn elleboog door de strap halen als het ding om mijn nek hangt. Daar komt dus een nieuwe voor zodra ik weer geld heb.
Enige minpunt: De neckstrap is nogal kort... Ik heb de uiteindes ongeveer 5cm dubbel geslagen om hem vast te maken, maar ik kan slechts met moeite mijn elleboog door de strap halen als het ding om mijn nek hangt. Daar komt dus een nieuwe voor zodra ik weer geld heb.
Sigma heeft problemen met de kwaliteitscontrole, daarom zou ik het risico toch echt niet nemen om het in het buitenland te halenSirius schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 13:53:
Die € 80,- viel mij eerlijk gezegd ook heel erg mee, had ik niet verwacht.
Ik kreeg op mijn vraag aan Metz over de ontsteekspanning van de CT5 nog het volgende antwoord, misschien wel interressant ook voor anderen, dus bij deze
De 45-CT5 is inderdaad een flitser met een lagere ontsteek spanning als de 45-CT1 echter kan je voor de CT5 nog beperkt aan de kabels voor aansturen door de camera komen, de 45-CT5 had namelijk kabels uit de SCA5.. serie en die zijn al geruime tijd niet meer leverbaar.
Alleen een X-contact kabel 60-52 kabel is nog verkrijgbaar.
Ook service onderdelen bij defecten zijn voor de 45-CT5 niet meer voorhanden.
Als ik voor u zou moeten beslissen voor aanschaf dan zou ik eerder kijken naar een 2e hands 45-CT3/ CT4 of al een model uit de CL serie die je nu ook al gebruikt tegen komt.
Dan ben je in ieder geval zeker van een lage ontsteekspanning en repareerbaar bij een defect en makkelijk verkrijgbare stuurkabels voor de diverse camera modellen.
Vriendelijke groet,
Dirk Haasnoot,
Anoniem: 129531
Gisteren (zaterdag 14 oktober) was ik even bij Digitalstreet in Beuningen om de Pentax K100D een keer in handen te hebben (ze verkopen 'm in bijna geen enkele regulier fotozaak). Toch nèt iets te klein voor mijn handen. Wat me verder opviel was het relatief forse geluid dat de spiegel maakt bij het ontspannen; je voelde het bijna. Gaat dat in de praktijk niet storen en heeft het geen nadelige gevolgen op de scherpte bij tijdopnames? Is dit trouwens iets specifieks voor Pentax, m.a.w. kunnen we het ook bij de K10D verwachten? Afgaande op de specs is deze camera veelbelovend, vandaar m'n vraag.
even heerlijk offtopic, wat vond je van digital street?Anoniem: 129531 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 21:00:
Gisteren (zaterdag 14 oktober) was ik even bij Digitalstreet in Beunigen om de Pentax K100D een keer in handen te hebben (ze verkopen 'm in bijna geen enkele regulier fotozaak). Toch nèt iets te klein voor mijn handen. Wat me verder opviel was het relatief forse geluid dat de spiegel maakt bij het ontspannen; je voelde het bijna. Gaat dat in de praktijk niet storen en heeft het geen nadelige gevolgen op de scherpte bij tijdopnames? Is dit trouwens iets specifieks voor Pentax, m.a.w. kunnen we het ook bij de K10D verwachten? Afgaande op de specs is deze camera veelbelovend, vandaar m'n vraag.
Hoe kwamen ze over, ik wil namelijk deze week wat dingen bij ze kopen, maar ik zal er niet langsgaan, maar via internet kopen. Wat is jouw impressie van de zaak?
't Opklapmechanisme bij Pentax is nog nooit geruisloos geweest, maar dat je 't bijna voelt is m.i. een illusie. Die spiegel brengt de camera echt niet of nauwelijks in beweging, en bij tijdopnames merk je er niks van.
Pentax doet 't hier trouwens niet slechter dan Nikon of Canon, ook daar hoor je de spiegel duidelijk opklappen.
De stilste SLR die ik ooit heb gehad was een Rollei SL35 E. Fantastisch dingetje, maar de lenzen (Rolleinar, Zeiss en Schneider) waren toen voor mij als student niet te betalen, dus heb 'm vrij snel ingeruild voor een Pentax MX...
Pentax doet 't hier trouwens niet slechter dan Nikon of Canon, ook daar hoor je de spiegel duidelijk opklappen.
De stilste SLR die ik ooit heb gehad was een Rollei SL35 E. Fantastisch dingetje, maar de lenzen (Rolleinar, Zeiss en Schneider) waren toen voor mij als student niet te betalen, dus heb 'm vrij snel ingeruild voor een Pentax MX...
Op mij kwam het over als een betrouwbare en vriendelijke zaak, ze nemen rustig de tijd voor je en hebben kennis van zaken. De winkel oogt sober en professioneel: je wordt niet direct overstelpt met wat er allemaal uitgestald ligt maar als je even iets wilt zien of uitproberen wordt dat voor je gehaald. Ik zou er zonder meer iets kopen via internet, tenminste, dat gevoel heeft de zaak bij mij persoonlijk achtergelaten.nomad85 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 21:01:
[...]even heerlijk offtopic, wat vond je van digital street?
Hoe kwamen ze over, ik wil namelijk deze week wat dingen bij ze kopen, maar ik zal er niet langsgaan, maar via internet kopen. Wat is jouw impressie van de zaak?
Ik zal daar dan toch eens op letten, je kan best gelijk hebben maar het is iets dat me bij die Pentax onmiddelijk opviel. Natuurlijk hoor je het altijd maar het is niet altijd zo op de voorgrond (man, wat zanik je nou over een kleinigheid, zul je misschien denken, maar ik maak m'n foto's het liefst zo onopvallend mogelijk, zeker in de natuur). 'k Wil nu sowieso even wachten op die K10D, ook i.v.m. de handligging.Anoniem: 14829 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 22:39:
Ik bezit zelf een K100D en ik vind de geluidsproductie echt onwijs meevallen. Het was natuurlijk even wennen in het begin maar na een tijdje raak je er gewoon gewend aan. Het is misschien ook gunstig dat er thuis bij ons ook een oude analoge pentax aanwezig is geweest heel mijn leven en die maakte ook relatief veel geluid.Anoniem: 129531 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 06:51:
[...]
Ik zal daar dan toch eens op letten, je kan best gelijk hebben maar het is iets dat me bij die Pentax onmiddelijk opviel. Natuurlijk hoor je het altijd maar het is niet altijd zo op de voorgrond (man, wat zanik je nou over een kleinigheid, zul je misschien denken, maar ik maak m'n foto's het liefst zo onopvallend mogelijk, zeker in de natuur). 'k Wil nu sowieso even wachten op die K10D, ook i.v.m. de handligging.
Wat ik wel een minpunt vind is dat er voor de K100D geen grip in productie is genomen. de body is relatief klein inderdaad. Iets wat ook behoorlijk wennen was. Ik denk dat ik ga daarom ook ga sparen voor de K10D. (K100D is op papier van ons pap
[ Voor 5% gewijzigd door Sibren op 16-10-2006 08:21 ]
Anoniem: 135290
Ik heb de K100D ook (ja nog steeds, was (een van) de eerste hier:P) en vind het geluid van de spiegel ook wel meevallen. Je hoort hem af en toe wel in een vrij stille omgeving, maar ook na lange sessies heb ik er eigenlijk geen last van. Van effecten hiervan bij tijdopnames niks gemerkt, je kan ook nog de zelf ontspanner gebruiken evt. wanneer je die op 2sec (andere optie is 12sec) insteld, klapt de spiegel al op voor dat de sluiter open gaat.
Heb em zelf ook van Digitalstreet, nette en rustige zaak. En ze waren de eerste die hem konden leveren, tenminste nadat een andere zaak mijn gereserveerde exemplaar per ongeluk had verkocht
.
Werd er goed geholpen, alhoewel de rij wel lang was, heb er 2x ingestaan, 1x om de gereserveerde camera + pola en schoonmaaksetje te kopen. En nog een keer om ook maar een setje batterijen te kopen, vond het wel jammer dat het allemaal wat lang duurde, maar goed dat heb je wel is he:)
Oogt betrouwbaar.
Als m'n polafilter vignettering had opgeleverd op m'n lens (die ik pas later ergens anders ging halen, hadden amper/geen Pentax vatting lenzen...toen iig) kon ik em gewoon ruilen, ook als ie al open was. Deden ze niet zo moeilijk over werd me verteld. Maar goed, was niet nodig achteraf.
Denk dat je der gerust kan bestellen
Btw de K10D is toch gewoon al uit..!?
Heb em zelf ook van Digitalstreet, nette en rustige zaak. En ze waren de eerste die hem konden leveren, tenminste nadat een andere zaak mijn gereserveerde exemplaar per ongeluk had verkocht
Werd er goed geholpen, alhoewel de rij wel lang was, heb er 2x ingestaan, 1x om de gereserveerde camera + pola en schoonmaaksetje te kopen. En nog een keer om ook maar een setje batterijen te kopen, vond het wel jammer dat het allemaal wat lang duurde, maar goed dat heb je wel is he:)
Oogt betrouwbaar.
Als m'n polafilter vignettering had opgeleverd op m'n lens (die ik pas later ergens anders ging halen, hadden amper/geen Pentax vatting lenzen...toen iig) kon ik em gewoon ruilen, ook als ie al open was. Deden ze niet zo moeilijk over werd me verteld. Maar goed, was niet nodig achteraf.
Denk dat je der gerust kan bestellen
Btw de K10D is toch gewoon al uit..!?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen echte "hands on" ervaring met Canon DSLRs heb, en dan afga op hoe de 300D's en 350D's in m'n omgeving klinken. Van de Nikon D100 van m'n broer weet ik echter wel zeker dat het geluid van spiegel + sluiter ietsje luidruchtiger is dan m'n *ist DS. En van oude analoge SLR's weet ik 't helemaal zeker: een Canon A1 of een Nikon FE2 maakt evenveel herrie als m'n Pentax K2.Anoniem: 129531 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 06:51:
Ik zal daar dan toch eens op letten, je kan best gelijk hebben maar het is iets dat me bij die Pentax onmiddelijk opviel.
Prima argument, al speelt 't voor mij iets minder. Ik ben niet zo'n beestjes-fotograaf.Natuurlijk hoor je het altijd maar het is niet altijd zo op de voorgrond (man, wat zanik je nou over een kleinigheid, zul je misschien denken, maar ik maak m'n foto's het liefst zo onopvallend mogelijk, zeker in de natuur).
Handligging is iets puur persoonlijks. Ikzelf moet heel erg wennen aan "bakbeesten" als de D100 en D200, omdat ze een stuk groter zijn dan ik gewend ben. Die kleine Pentaxen liggen bij mij weer ideaal in de hand. OK, je kunt niet comfortabel alle vingers van je rechterhand kwijt, maar dan hou je de pink er toch onder? Doe ik al 25 jaar... En dat ze geen grip maken zal me boeien: als linkshandige/linksogige zou voor mij een grip alleen maar ballast zijn.'k Wil nu sowieso even wachten op die K10D, ook i.v.m. de handligging.
Is dat 't ding wat je in je signature aangeeft als "Pentax EM"? Zo ja, dan lijkt me dat een foutje.sp00f schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 08:19:
Het is misschien ook gunstig dat er thuis bij ons ook een oude analoge pentax aanwezig is geweest heel mijn leven en die maakte ook relatief veel geluid.
VZIW bestaat Pentax EM wel, maar dat is een camcorder lijn. En gezien de 3 M-lenzen denk ik dat 't eerder zal gaan over een Pentax ME...
edit:
Duh! Staat in dit topic overduidelijk dat 't een ME is. Ga die tikfout 's corrigeren!
Duh! Staat in dit topic overduidelijk dat 't een ME is. Ga die tikfout 's corrigeren!
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 16-10-2006 20:09 ]
Klopt, tot eind november, begin december in Japan dus daarna volgt de rest van de wereld pas.Simon schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 14:07:
schijnt uitgesteld te zijn
Grappig is dat de prijzen van de leukere A lenzen nu al beginnen te stijgen bij wat Ebay winkels. Deze trend zal alleen maar door blijven zetten dus beter is om nu in te kopen
Hmm dohAnoniem: 14829 schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 19:23:
[...]
Is dat 't ding wat je in je signature aangeeft als "Pentax EM"? Zo ja, dan lijkt me dat een foutje.
VZIW bestaat Pentax EM wel, maar dat is een camcorder lijn. En gezien de 3 M-lenzen denk ik dat 't eerder zal gaan over een Pentax ME...
edit:
Duh! Staat in dit topic overduidelijk dat 't een ME is. Ga die tikfout 's corrigeren!![]()

Vanmiddag met een vriend in Zoetermeer foto's wezen schieten. Nee ik ga ze niet laten zien, het is niet veel soeps. Het was echter meer om gewoon eens lekker een hele hoop foto's te schieten en een beetje te spelen met wat settings. Erg leuk allemaal
offtopic:
Best eng om te dicht bij van die wilde buffel beesten (weet niet hoe ze heten) te komen. Sta je daar lekker tussen de buffels foto's te schieten op burst mode waarbij je je af en toe om kan draaien omdat er een nieuwe buffel bij is geslopen. Echter daarna merk je pas dat de 'hoofd-buffel-van-de-kudde' het toch niet erg op prijs stelt en daarom ook maar een sprintje trok mijn kant op. Tjees dat was schikken zeg
Komt er zo'n 700 kilo wegend beest op je af gerend
meteen schreeuwen naar mn vriend dat die ook maar even moet rennen. Was wel spannend zo in de late middag 
Best eng om te dicht bij van die wilde buffel beesten (weet niet hoe ze heten) te komen. Sta je daar lekker tussen de buffels foto's te schieten op burst mode waarbij je je af en toe om kan draaien omdat er een nieuwe buffel bij is geslopen. Echter daarna merk je pas dat de 'hoofd-buffel-van-de-kudde' het toch niet erg op prijs stelt en daarom ook maar een sprintje trok mijn kant op. Tjees dat was schikken zeg

Nou vooruit dan maar. Heb een kleine selectie gemaakt. Deze foto's vind ik de meest geslaagde van allemaal. Ik ben er tevreden mee aangezien ik nog niet veel foto's heb gemaakt. Ik hoop jullie ook
Heb er gewoon linkjes van gemaakt, kliker de klik op de tekst 
De bad ass die mijn leventje eventjes wat spannender maakte, heb niet zoveel foto's van hem want ik durfde niet meer
Volgens mij vond hij het best interessant zo'n lens voor zn kop
Hier het jonkie wat we graag wouden fotograferen. Meeste waren niet heel scherp omdat het beestje nogal veel mn zn kop bewoog!
En een lekker laag hangende zon. Gemaakt met de kit lens zonder filters. Vond het een knappe prestatie aangezien mijn friend met polorasatie filter wel een lens flare kreeg! gna gna

En dit is mijn huidige wallpaper. Ik weet het hij is overbeligt, maar vind het wel een gaaf effect! ben er erg blij mee
Zo ik zal de rest van de zooi maar voor mezelf bewaren
De bad ass die mijn leventje eventjes wat spannender maakte, heb niet zoveel foto's van hem want ik durfde niet meer
Volgens mij vond hij het best interessant zo'n lens voor zn kop
Hier het jonkie wat we graag wouden fotograferen. Meeste waren niet heel scherp omdat het beestje nogal veel mn zn kop bewoog!
En een lekker laag hangende zon. Gemaakt met de kit lens zonder filters. Vond het een knappe prestatie aangezien mijn friend met polorasatie filter wel een lens flare kreeg! gna gna
En dit is mijn huidige wallpaper. Ik weet het hij is overbeligt, maar vind het wel een gaaf effect! ben er erg blij mee
Zo ik zal de rest van de zooi maar voor mezelf bewaren
Hee, ben je in de buurt van het Geertje geweest, zie ik dat nou goed?
Ik heb iig mijn K100D nog steeds niet binnen, zijn echt mega slecht leverbaar
Ik heb iig mijn K100D nog steeds niet binnen, zijn echt mega slecht leverbaar
Watje! Die bad ass ziet er hardstikke relaxed uit! 
Om daar een mooie foto van te maken moet je er m.i. rechts en boven nog een flink stuk vanaf knippen. Rechts nog wel wat ruimte houden zodat die jongen nog wat "graasrichting" overhoudt, maar verder die stier gewoon zoveel mogelijk centreren. En de blauwzweem (logisch bij dit licht) zou ik wat wegwerken door rood en groen ietsje op te krikken en blauw wat te temperen. Idem voor de foto van 't jonkie. (Leuke foto trouwens)
Enne... je vriend kan dan flare hebben, maar jij hebt ook reflecties hoor. In 't ideale geval zie je niet dat je diafragma 6 bladen heeft, en zie je ook die 6 "stralen" niet. En op 18mm vignetteert jouw (en mijn) 18-55 merkbaar, maar m.i. niet storend. Erg prettig lensje voor z'n prijs...
Wat je wallpaper betreft, jep, die is nogal overbelicht in de lichte stukken, maar 't is wel een fraai plaatje.
Tip: schiet dit soort 'lastige' foto's 's in RAW, dan kun je achteraf nog een hoop meer detail uit die overbelichte stukken halen. Bij JPEG ben je die details doodgewoon kwijt.
Leuk dat je toch die foto's plaatste, en dat jonkie is gewoon een dotje.
Om daar een mooie foto van te maken moet je er m.i. rechts en boven nog een flink stuk vanaf knippen. Rechts nog wel wat ruimte houden zodat die jongen nog wat "graasrichting" overhoudt, maar verder die stier gewoon zoveel mogelijk centreren. En de blauwzweem (logisch bij dit licht) zou ik wat wegwerken door rood en groen ietsje op te krikken en blauw wat te temperen. Idem voor de foto van 't jonkie. (Leuke foto trouwens)
Enne... je vriend kan dan flare hebben, maar jij hebt ook reflecties hoor. In 't ideale geval zie je niet dat je diafragma 6 bladen heeft, en zie je ook die 6 "stralen" niet. En op 18mm vignetteert jouw (en mijn) 18-55 merkbaar, maar m.i. niet storend. Erg prettig lensje voor z'n prijs...
Wat je wallpaper betreft, jep, die is nogal overbelicht in de lichte stukken, maar 't is wel een fraai plaatje.
Tip: schiet dit soort 'lastige' foto's 's in RAW, dan kun je achteraf nog een hoop meer detail uit die overbelichte stukken halen. Bij JPEG ben je die details doodgewoon kwijt.
Leuk dat je toch die foto's plaatste, en dat jonkie is gewoon een dotje.
Nee is bij snowworld in die heuvelsAnoniem: 480 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:26:
Hee, ben je in de buurt van het Geertje geweest, zie ik dat nou goed?
Ja toen weer wel, dit was nadat die mij bestormd had. Ik moest en zou gewoon nog een foto van hem hebben. Echter ben ik dit maal niet zo heel dichtbij geslopen.Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:28:
Watje! Die bad ass ziet er hardstikke relaxed uit!
Thanks voor het advies. Ik ben nog niet helemaal into het nabewerken enzo. Moet ik nog veel mee spelen om dat een beetje lekker onder de knie te krijgen. Ik zal er morgen eens een beetje mee spelen om te kijken wat voor een verbeteringen ik kan maken. Dat jonkie was echt gaaf om te fotograferen. Beestje was onwijs nieuwsgierig en de moeder stond er bij als een beschermingOm daar een mooie foto van te maken moet je er m.i. rechts en boven nog een flink stuk vanaf knippen. Rechts nog wel wat ruimte houden zodat die jongen nog wat "graasrichting" overhoudt, maar verder die stier gewoon zoveel mogelijk centreren. En de blauwzweem (logisch bij dit licht) zou ik wat wegwerken door rood en groen ietsje op te krikken en blauw wat te temperen. Idem voor de foto van 't jonkie. (Leuke foto trouwens)
Het is inderdaad een leuk lensje. Ik had ook de 75-250mm manual bij me. Maar dat werkte toch even een stukje lastigger. Wel leuk om mee te experimenteren enzo!Enne... je vriend kan dan flare hebben, maar jij hebt ook reflecties hoor. In 't ideale geval zie je niet dat je diafragma 6 bladen heeft, en zie je ook die 6 "stralen" niet. En op 18mm vignetteert jouw (en mijn) 18-55 merkbaar, maar m.i. niet storend. Erg prettig lensje voor z'n prijs...
Wat betreft het foto's schieten in RAW daar heb ik ook al over nagedacht. Doe ik vaak ook wel als ik een paar kiekjes schiet. Maar nu wou ik gewoon lekker veel foto's maken en met veel settings spelen. Vandaar dat ik de foto's op JPEG geschoten heb, aangezien er maar één 1GB kaartje bij zit. En die is op RAW zo volWat je wallpaper betreft, jep, die is nogal overbelicht in de lichte stukken, maar 't is wel een fraai plaatje.
Ah, dat was z'n "wie maakt me wat" pose.sp00f schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 10:13:
Ja toen weer wel, dit was nadat die mij bestormd had. Ik moest en zou gewoon nog een foto van hem hebben. Echter ben ik dit maal niet zo heel dichtbij geslopen.
Ik zie dat je PhotoShop CS2 gebruikt? Die kan ongeveer alles wat je wil, maar is vaak overkill en heeft best wel een stijle leercurve. Voor simpele aanpassingen als een uitsnede of het aanpassen van de kleurtemperatuur zijn er een flink aantal simpelere alternatieven. Ik gebruik dan vaak IrfanView. Gratis, gemakkelijk te bedienen en 't kan best wel veel.Thanks voor het advies. Ik ben nog niet helemaal into het nabewerken enzo. Moet ik nog veel mee spelen om dat een beetje lekker onder de knie te krijgen.
Snel voorbeeldje:

De stappen die hiervoor nodig waren:
- Uitsnede maken
- Edit -> Crop selection
- Image -> Enhance colors: Blauw op -20 zetten
- 1x Sharpen (shift-S) (meestal wel nodig wanneer je gaat verkleinen)
- Image -> Resize/Resample: plaatje van 1237 naar 600px horizontaal resamplen
Okey zal het programma eens downloaden en uit proberen, gebruikte inderdaad Photoshop CS2 (gebruik eigenlijk sinds Photoshop 7.0 niks anders meer om foto's te bewerken, maar ja toen was het alleen kadertje maken of wat tekst erbij
). Erg bedankt voor de informatie. Ik zal in de loop van de week eens een andere foto aanpassen om te kijken of het wil lukken.
Doe je trouwens het sharpenen voor of na de resize/resample?
Jullie gaan nog meer van mij te horen krijgen
Doe je trouwens het sharpenen voor of na de resize/resample?
Jullie gaan nog meer van mij te horen krijgen
[ Voor 34% gewijzigd door Sibren op 19-10-2006 01:14 ]
okey heb na het advies van afterlife nog twee foto's bewerkt. Ik weet overigens niet of dit wel legaal is om foto's te posten in een ongeveer technisch topic. Maar nu kunnen jullie zien wat er mogelijk is met de K100D dus wat dat betreft zit het wel goed dunkt mij
Een paar geitjes (of wat het ook mag zijn
) aan het begin van de wandeling. Focus ligt op het mannetje (toch?) aan de linker kant, hij staat zo mooi te waken over de rest daarachter
(jammer van de gebouwen achter de beesten, dat is Snowworld voor degene die bekend zijn in Zoetermeer)

En een voorwerp in de grond, close upje. Zal wel iets van een afvoer geweest zijn ofzo!

Ik ben trouwens wel van plan om te gaan sparen voor een nieuwe lens. Het liefst een iets van een 70-300 ofzo. De 75-250 Manual die ik heb is wel leuk maar met de losse hand schieten is echt not done. Op statief werkt het wel lekker en is het best leuk om er mee te fotograferen. Echter tijdens zo'n middagje wandelen en foto's schieten gebruik ik toch liever de 18-55 DA. Werkt toch een stuk makkelijker met die autofocus en dergelijke.
Het enige wat ik mij afvraag is het volgende, ik ben van plan om over een jaar voor mijzelf een dSLR te kopen. (waarschijnlijk de K10D) Echter als ik nu een lens koop voor de K100D past die dan ook op de K10D, zijn de lens fittingen voor beide cam's gelijk? want het zou jammer zijn als ik de nieuwe lens dan niet op mijn eigen cam kan gebruiken.
Een paar geitjes (of wat het ook mag zijn

En een voorwerp in de grond, close upje. Zal wel iets van een afvoer geweest zijn ofzo!

Ik ben trouwens wel van plan om te gaan sparen voor een nieuwe lens. Het liefst een iets van een 70-300 ofzo. De 75-250 Manual die ik heb is wel leuk maar met de losse hand schieten is echt not done. Op statief werkt het wel lekker en is het best leuk om er mee te fotograferen. Echter tijdens zo'n middagje wandelen en foto's schieten gebruik ik toch liever de 18-55 DA. Werkt toch een stuk makkelijker met die autofocus en dergelijke.
Het enige wat ik mij afvraag is het volgende, ik ben van plan om over een jaar voor mijzelf een dSLR te kopen. (waarschijnlijk de K10D) Echter als ik nu een lens koop voor de K100D past die dan ook op de K10D, zijn de lens fittingen voor beide cam's gelijk? want het zou jammer zijn als ik de nieuwe lens dan niet op mijn eigen cam kan gebruiken.
Dit topic is gesloten.