memoryandfate schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 19:40:
het enigste wat ie doet. Ik kan verder niks instellen. Draai altijd het diafragma gewoon dicht naar f16 en dan maakt ie mooie, goed belichte fotos op een paar meter afstand. Maar zo'n on-board flitsertje is toch ook niet heeel slecht??
De on-board flitsers zijn altijd zeer slecht, zeer laag richtgetal, en dus zeer korte flits afstand.
Ik heb zelf dus de Metz 45CT1, flitser van ik gok 25 jaar oud (destijds ergens rond de 400 gulden of zo), maar een flitser kan niet achterhaald zijn, een licht flits is een licht flits. Het enige wat je achterhaald zou kunnen noemen, is de aansturing.
Mijn flitser heeft dus enkel en alleen een x-contact aansluiting. Automatisch flitsen gaat dus niet, maar dat heeft ook zeer zeker niet mijn voorkeur.
Veel betere resultaten krijg je imho door het handmatig instellen van je camera.
Sluitertijd op 1/60 ste seconde, diafragma aflezen op je flitserschaal tov de te flitsen afstand, en flitsen maar.
Met mijn huidige camera heb ik ooit eens geprobeerd om de menu instellingen te volgen voor het aansluiten van een x-contact flitser, en ze waren allemaal onderbelicht (en dat met richtgetal 45 flitser)
Ben toen overgegaan op handmatige instellingen, en heb vanaf dat moment de meest schitterende ingeflitste foto's gemaakt.
Zou ik nu een flitser willen aanschaffen met het zelfde richtgetal en dezelfde performance als mijn huidige flitser, kan ik dus weer mijn beurs zo'n 400 euro lichter gaan maken.
/edit
even de specs van de K100D gezocht
Flash
Built-in series-control retractable P-TTL pop-up flash
Operation Modes - Auto, Flash-off, Flash-on, Auto + Red-eye reduction, Flash-on + Red-eye reduction
Guide Number - 15.6 (at ISO 200/m)
Angle of View Coverage - 28mm (equivalent to 35mm) Flash Exposure Compensation - +1 to -2 (1/2 steps) Flash Synchronization - With RTF and via hot shoe Synchronization Speed - 1/180 sec, P-TTL high speed sync with PENTAX dedicated flash
Ik lees hieruit dat het richtgetal 15.6 zou zijn bij ISO 200. Beetje heel erg verkooptrucje, richtgetal geef je namelijk altijd aan bij ISO 100.
On-board flitser zou dan dus 7,75 zijn. Leuk voor flitsen op een meter of 2 maar verder zal het licht echt niet komen, totaal nutteloze flitser dus.
Wel kan je er natuurlijk prachtig een slave unit mee aansturen die op zijn beurt weer een echte flitser aanstuurt
Gejat van artikeltje over hoe en wat mbt flitsen
http://www.webfotoclub.nl...me=News&file=print&sid=14Richtgetal
Een van de belangrijkste specificaties van een flitser is het richtgetal. Dit getal geeft de “kracht” van de flitser aan. Het richtgetal wordt bepaald door het product van het diafragma en de daarbij te gebruiken afstand. Een hoger richtgetal betekend dus dat de flitser krachtiger is.
Richtgetal = afstand x diafragma
Diafragma = richtgetal : afstand
Als het richtgetal dus 24 is en de afstand is 3 meter dan is het te gebruiken diafragma f/8.
[
Voor 32% gewijzigd door
Anoniem: 480 op 10-09-2006 10:38
]