Het grote Pentax dSLR topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 16.602 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06-2021
Ik heb morgen een dagje vrij dus zal eens wat foto's maken met alle lenzen. heb tot nu toe alleen de kitlens en de zoomlens erop gehad. Was nog wel even graven in de handleiding om erachter te komen hoe ik die MF lens werkend moest krijgen. Bleek dat ik gewoon bij de personal functies even de defragmaschrijf functie aan moest zetten 8)7. Maar goed dat krijg je met nieuwe speeltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 17:18
gheghe :)
leuk hoor :+
Ow het zijn Sigma opjectieven die oude Manual Focus objectieven ?
Zie ik nu net in je sig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Ja zijn beide sigma's, en zie net ook dat op de oude pentax ook nog een sigma lens zit.

Onze oude cam is trouwens de Pentax ME
Afbeeldingslocatie: http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/images/AsahiPentax/PentaxMEb-fr.jpg

Wat info voor degene die dat graag willen, is al best een klassieker onder tussen. (Bijna 30 jaar geleden dat ze die dingen maakte :))
http://www.photoethnograp...hiPentaxME.html~mainFrame

[ Voor 68% gewijzigd door Sibren op 06-09-2006 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Ah, dus alleen Sigma objectieven bij de oude Pentax.
Watvoor Pentax was het trouwens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Zie vorige post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Ah ;)
Die ken ik :+
Heb ik er hier drie van liggen, 2 in werkende staat en ééntje uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Netjes,
Die van ons werkt ook nog steeds. En zal denk ik ook regelmatig gebruikt gaan worden (als ik weer is met de K100D aan de haal ga ofzo :P)

Mooi kwalitatief apparaatje is het 8)

Edit: Ik heb de Manual Focus 50/2 er nog eens uitgehaald en ik zie dat die wel gewoon een pentax is. Dus ik denk dat dat de kitlens geweest is destijds, het is namelijk precies dezelfde lens als op het plaatje in mijn post hierboven :*).

[ Voor 43% gewijzigd door Sibren op 06-09-2006 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Ja klopt de M50/2 is de kitlens geweest ;) Die heb ik ook.
Maar ik heb er ook de duurdere kitlens bij de M50/1.7 je kon toen der tijd kiezen uit twee kitlenzen heb ik begrepen. Een vriend van mijn ouders had de duurdere gekozen.
Ik heb die camera en objectief dan ook van hun gekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

sp00f schreef op woensdag 06 september 2006 @ 20:43:
Bleek dat ik gewoon bij de personal functies even de defragmaschrijf functie aan moest zetten 8)7. Maar goed dat krijg je met nieuwe speeltjes :)
Als je jezelf een plezier wil doen, zet dan ook in het 'Custom settings' menu 'AE-L button on Manual exposure' op 'Tv shift'.
Bij 't drukken op die AE-L button diafragmeert 'ie dan je lens even, meet het licht, en stelt de bijbehorende sluitertijd automatisch in. Oftewel, bijna een diafragma voorkeuze-automaat (Av) met oude non-A lenzen! Werkt erg goed en snel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 06 september 2006 @ 21:57:
Ja klopt de M50/2 is de kitlens geweest ;) Die heb ik ook.
Maar ik heb er ook de duurdere kitlens bij de M50/1.7 je kon toen der tijd kiezen uit twee kitlenzen heb ik begrepen. Een vriend van mijn ouders had de duurdere gekozen.
Ik heb die camera en objectief dan ook van hun gekregen ;)
Ah
Zijn altijd leuke dingen om iets te krijgen :*)
Net ook even zitten spelen met de M50/2 lens, is toch nog even puzzelen met de belichting en het diafragma. Maar als het eenmaal goed staat heb je zelfs bij kamer verlichting erg mooie foto's.
Anoniem: 14829 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 22:00:
[...]
Als je jezelf een plezier wil doen, zet dan ook in het 'Custom settings' menu 'AE-L button on Manual exposure' op 'Tv shift'.
Bij 't drukken op die AE-L button diafragmeert 'ie dan je lens even, meet het licht, en stelt de bijbehorende sluitertijd automatisch in. Oftewel, bijna een diafragma voorkeuze-automaat (Av) met oude non-A lenzen! Werkt erg goed en snel. 8)
Thanks voor het advies. Dat is inderdaad wel erg makkelijk :)
Scheelt weer wat gevogel!

Anoniem: 480

Ik heb eindelijk die flitscontact protectors gevonden.

http://www.weinproducts.com/safesyncs.htm

nu nog kijken of die dingen hier in nederland leverbaar zijn, of nog beter, er een schema van vinden, zet ik ze zelf wel ff in elkaar, kan nooit echt veel electronica in zitten.

Nog een hele interressante link, trigger voltages on many flash units

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

En gevonden in nederland

http://www.fotoflits.nl/index.php?manufacturers_id=16

vind €65.- wel heel erg veel geld, maar aan de andere kant, je hebt er geen nieuwe flitser voor (zelfs niet op marktplaats, been there, tried that)

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 480 op 07-09-2006 18:22 ]

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-06 19:37

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Pentax heeft voor alle dSLR's nieuwe firmware uitgebracht, met ondersteuning van SD-kaarten groter dan 2gig.

Zie:
http://www.pentax.co.jp/english/support/

(bron dpreview):
SDHC update for Pentax *ist digital SLR's
Pentax Japan has released firmware updates for the Pentax *ist DL, *ist DL2, *ist DS and *ist DS2 which allow these cameras to use the new high capacity SDHC cards. SDHC cards have the same form factor as SD cards but allow for capacities of 4 GB or greater (by using sector addressing rather than byte addressing). Having recently introduced this feature via firmware for the K100D Pentax has also announced that they are 'preparing' a similar update for the K110D which will be released on September 14.

Niet een spectaculaire update, behalve als je echt grote SD-kaarten wilt gebruiken...
(Wil degene die deze update 'gebruikt', melden als er nog meer 'ge-update' is?)

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Misschien moet het hele flitser verhaal zo langzamerhand een eigen topic krijgen, maar dan hoor ik het wel van een mod :D

net dit weer gevonden

http://repairfaq.cis.upenn.edu/Misc/strbfaq.htm#strboaof
Flash Adapter Schematic 2

edit

schema is niet te posten door de auto opmaak van tweakers
hier staat die
http://repairfaq.cis.upenn.edu/Misc/strbfaq.htm#strboazp

/edit

One suggested triac is the TICP206D (RS 638-481). Even the old-timer TIC201D (TO220) was successfully tested!

The camera never sees a voltage higher than about 5 volts, which should be acceptable even for the Canon G1. :-) The voltage from the flash unit may vary from 6 V to 300 V! The capacitor loading resistance of 10 Mohms is split into two 4.7M resistors. Usually, small resistors withstand but a voltage limited to 200 V or so. The resistor loads the capacitor through D1, up to a bit less than 5.6 V as the current is very low due to the huge resistance R1+R2. When the internal thyristor of the camera closes, the upper pin of the capacitor is connected to ground. The lower pin thus applies a negative voltage on the gate of the triac, the diode being then reverse biased and blocked. The triac fires the flash. A thyristor would not do the job, it has to be a triac to be fired with a negative pulse (relative to A1 terminal).

The time delay to reload the capacitor between two successive flashes (computed, not tested) is 0.154 second. Any flash unit needs a bit longer to recharge and be ready for the next shot.
De hele theorie lezende, zou dit moeten werken. Alleen zou ik zelf ZD1 2 keer naast elkaar uitvoeren, is een componentje van enkele centen, maar zou er 1 defect raken, neemt de 2de iig zijn functie over, je cam heel latend

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 480 op 07-09-2006 19:54 ]

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Op de Japanse site watch.impress zijn ze nu bezig met een lange termijn test van lenzen op de nieuwe K100D. Japans was niet m'n beste vak op de middelbare school, maar ik kan wel goed plaatjes kijken ;).

Lenzen met KAF-mount(autofocus DA/FA/3rd Party).

Lenzen met KA en KM-mount(Manual focus).

M42 schroefdraad lenzen.

En zijn wel heel erg mooie plaatjes.
Hoewel me wel opvalt dat ze bv bij die 50mm lens een hele kleine scherpte diepte hebben gekozen. Slechts delen van die (overigens zeer mooie) kat zijn echt scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Dat zijn inderdaad erg mooie plaatjes.

Vooral die macro foto van dat bijtje op die zonnebloem vind ik erg gaaf. De scherpte van die foto is echt super. Zijn leuke dingen om in de toekomst aan te schaffen. Macro foto's schieten vind ik erg leuk om te doen :*)

[ Voor 16% gewijzigd door Sibren op 08-09-2006 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoiets, maar dan met K-bajonet heb ik nog liggen, dus ik kan me straks weer fiks uitleven :D

Afbeeldingslocatie: http://www.fotobeurs.com/cursus/img/macro_balg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hey hallo, ik volg dit topic al een tijdje maar helaas kon ik niet veel inbreng bedenken, snap nog steeds niks van dat hele flitser gebeuren ;). Heb zelf ook nog een oude flitser bij mn me super, de Bauer E 436 ABS, maar ik neem aan dat ik daar ook niets meer mee kan op een toekomstige pentax dslr. Anyway, offtopic. Ik wou graag iets vragen over de viewfinders. Ik begreep dat de pentax cameras al redelijk relaxte viewfinders hebben vergeleken met andere dslrs uit hun prijsklasse. Maar nu heb ik afgelopen week voor het eerst door zo'n ding kunnen turen (samsung gx1l) en het viel nogal tegen. Best wel klein dus. Nu ben ik de verschillen op gaan zoeken en blijkt dat de gx1l/ist dl/k100d, dus allemaal een viewfinder hebben met een vergroting van 0,85. Mijn pentax me super, waar ik wel erg tevreden over ben heeft echter ook 'maar' een viewfinder van 0,90x vergroting. Wel een pentaprisma geloof ik. Is dit verschil gelijk zo enorm groot of heb ik niet goed gekeken of is er nog iets anders aan de hand wat de grootte bepaald? Ik begrijp dat de ist Ds en de aankomende k10d een viewfinder hebben van 0,95x, is dit dat weer effectief groter dan die van mn me super? Hmmm, beetje vaag allemaal dus. Misschien heeft iemand hier zowel een oude en een nieuwe pentax die het kan vergelijken of hier gewoon theoretisch iets meer van af weet? Ik vind opzich de viewfinder wel een erg belangrijk onderdeel van een camera (belangrijker dan het schermpje achterop ten eerste, waar vaak de meeste aandacht heen gaat) dus alvast bedankt voor enige hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De sensor van een Pentax DSLR (zo'n 16 x 24 mm) is een stuk kleiner dan het filmoppervlak van een analoge SLR (24 x 36 mm), en dat geldt ook voor het matglas van je zoeker. En wanneer de vergrotingsfactor (altijd gemeten met een 50 mm lens) dan ook nog ietsje kleiner is dan je gewend bent, zal 't idd "best wel klein" overkomen.

Dit geldt overigens voor alle APS-C formaat DSLR's, pas bij een dure full frame DSLR is je zoeker weer even groot als bij je ME Super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

memoryandfate schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 00:05:
Hey hallo, ik volg dit topic al een tijdje maar helaas kon ik niet veel inbreng bedenken, snap nog steeds niks van dat hele flitser gebeuren ;). Heb zelf ook nog een oude flitser bij mn me super, de Bauer E 436 ABS, maar ik neem aan dat ik daar ook niets meer mee kan op een toekomstige pentax dslr. .
Ik heb even snel gegoogled, maar kon niet zo snel iets vinden over de trigger spanning van die flitser.
Nu weet ik niet of het een dure flitster geweest is, en wat een huidige gelijkwaardige flitser met richtgetal 36 kost, maar anders zou je ook kunnen overwegen of die adapter van 65 euro aan te schaffen, of zelf die converter te gaan bouwen.

Ik ga hem zelf iig wel bouwen, ga van de week de onderdelen die ik nog niet heb halen.
Ik zal hier iig mijn ervaringen ermee laten weten, en uiteraard de bouwkosten.

Ik ben van plan gewoon een klein verleng kabeltje voor x-contact flitsers te halen, die door te knipen en daar de schakeling tussenin te bouwen in bv een leeg film doosje.
Als ik het voor elkaar krijg, dat doosje in 2 compartimenten verdelen, zodat de kabeltjes opgerold in het bovenste deel passen, en je dus opgeborgen niets meer hebt dan een filmdoosje, maar ik weet niet of ik het uiteindelijk zo klein in elkaar gesleuteld krijg terwijl ik wel de benodigde veilige afstand tussen de draden behoud.
Zal iig wat fotos maken van het bouw proces en die hier posten, of in een nieuw te openen topic, maar dat moeten jullie (en de eventuele mods) maar laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Niet online
Aha, dat verklaart het wel, hoewel ik het nog niet helemaal snap. Dus de viewfinder op aps-c cameras is altijd ongeveer 1/3 kleiner dan die van full frame cameras? Dat is jammer. Dus stel je zou een dslr maken met een digicam chip erin dan zou de zoeker zo'n beetje het gat van een naald zijn? Wat ik niet helemaal snap is de logica hierachter, waarom wordt die viewfinder dan kleiner? De sensor zit toch mooi achter een spiegel en heeft toch weinig te maken met de lens of prisma? Of is dit een hele domme vraag?

Wat betreft de flitser. Geen idee hoeveel die oorspronkelijk gekost heeft. Ik ben bijna mijn volledige set (me super, 3 lenzen, filters, tas, macroringen, en ik geloof ook die flitser) voor 40 euro op marktplaats gekocht. Ik heb ook nog wat dingen van mijn pa gehad van zijn oude pentax, maar ik denk ook niet dat hij dan evt nog de prijs van die flitser zou weten. Met googleen kon ik idd er ook niks over vinden. Ik weet niet hoe tof jullie flitsers nog zijn, maar die van mij is denk ik redelijk achterhaald. Hoewel hij een dusdanige flits geeft dat mensen daarna een halve minuut nog duizelig met hun ogen zitten te knipperen is dat ook het enigste wat ie doet. Ik kan verder niks instellen. Draai altijd het diafragma gewoon dicht naar f16 en dan maakt ie mooie, goed belichte fotos op een paar meter afstand. Maar zo'n on-board flitsertje is toch ook niet heeel slecht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:23

breinonline

Are you afraid to be known?

memoryandfate schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 19:40:
Aha, dat verklaart het wel, hoewel ik het nog niet helemaal snap. Dus de viewfinder op aps-c cameras is altijd ongeveer 1/3 kleiner dan die van full frame cameras? Dat is jammer. Dus stel je zou een dslr maken met een digicam chip erin dan zou de zoeker zo'n beetje het gat van een naald zijn? Wat ik niet helemaal snap is de logica hierachter, waarom wordt die viewfinder dan kleiner? De sensor zit toch mooi achter een spiegel en heeft toch weinig te maken met de lens of prisma? Of is dit een hele domme vraag?
Je wilt door de viewfinder zien wat je ook op de sensor krijgt. Daarom is de spiegel hierop qua grote aangepast en de viewfinder ook. In theorie kan je natuurlijk na de spiegel met lenzen gaan werken om de boel te vergroten en daardoor toch een groter viewfinder beeld te krijgen, maar dat levert weer vervorming op en waarschijnlijk neemt het ook veel te veel ruimte in. Dus is je zoekerbeeld ook kleiner bij een DSLR met cropfactor :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

memoryandfate schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 19:40:
het enigste wat ie doet. Ik kan verder niks instellen. Draai altijd het diafragma gewoon dicht naar f16 en dan maakt ie mooie, goed belichte fotos op een paar meter afstand. Maar zo'n on-board flitsertje is toch ook niet heeel slecht??
De on-board flitsers zijn altijd zeer slecht, zeer laag richtgetal, en dus zeer korte flits afstand.

Ik heb zelf dus de Metz 45CT1, flitser van ik gok 25 jaar oud (destijds ergens rond de 400 gulden of zo), maar een flitser kan niet achterhaald zijn, een licht flits is een licht flits. Het enige wat je achterhaald zou kunnen noemen, is de aansturing.
Mijn flitser heeft dus enkel en alleen een x-contact aansluiting. Automatisch flitsen gaat dus niet, maar dat heeft ook zeer zeker niet mijn voorkeur.
Veel betere resultaten krijg je imho door het handmatig instellen van je camera.
Sluitertijd op 1/60 ste seconde, diafragma aflezen op je flitserschaal tov de te flitsen afstand, en flitsen maar.
Met mijn huidige camera heb ik ooit eens geprobeerd om de menu instellingen te volgen voor het aansluiten van een x-contact flitser, en ze waren allemaal onderbelicht (en dat met richtgetal 45 flitser)
Ben toen overgegaan op handmatige instellingen, en heb vanaf dat moment de meest schitterende ingeflitste foto's gemaakt.

Zou ik nu een flitser willen aanschaffen met het zelfde richtgetal en dezelfde performance als mijn huidige flitser, kan ik dus weer mijn beurs zo'n 400 euro lichter gaan maken.

/edit
even de specs van de K100D gezocht
Flash
Built-in series-control retractable P-TTL pop-up flash
Operation Modes - Auto, Flash-off, Flash-on, Auto + Red-eye reduction, Flash-on + Red-eye reduction
Guide Number - 15.6 (at ISO 200/m)
Angle of View Coverage - 28mm (equivalent to 35mm) Flash Exposure Compensation - +1 to -2 (1/2 steps) Flash Synchronization - With RTF and via hot shoe Synchronization Speed - 1/180 sec, P-TTL high speed sync with PENTAX dedicated flash
Ik lees hieruit dat het richtgetal 15.6 zou zijn bij ISO 200. Beetje heel erg verkooptrucje, richtgetal geef je namelijk altijd aan bij ISO 100.
On-board flitser zou dan dus 7,75 zijn. Leuk voor flitsen op een meter of 2 maar verder zal het licht echt niet komen, totaal nutteloze flitser dus.
Wel kan je er natuurlijk prachtig een slave unit mee aansturen die op zijn beurt weer een echte flitser aanstuurt :D

Gejat van artikeltje over hoe en wat mbt flitsen
http://www.webfotoclub.nl...me=News&file=print&sid=14
Richtgetal
Een van de belangrijkste specificaties van een flitser is het richtgetal. Dit getal geeft de “kracht” van de flitser aan. Het richtgetal wordt bepaald door het product van het diafragma en de daarbij te gebruiken afstand. Een hoger richtgetal betekend dus dat de flitser krachtiger is.

Richtgetal = afstand x diafragma
Diafragma = richtgetal : afstand

Als het richtgetal dus 24 is en de afstand is 3 meter dan is het te gebruiken diafragma f/8.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 480 op 10-09-2006 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
Kijk nou, hier is m'n nieuwe camera!! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MacroTough op 12-09-2006 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Ja ja ja ja ja _/-\o_

Werelds!!

Het zal mij benieuwen hoeveel mensen die lompe plastic-fantastic Canons (om het maar eens ongenuanceerd te zeggen) op Marktplaats gaan zetten en een compacte Pentax incl. een absolute topper als de FA77/1.8 Limited aanschaffen.

Zelf ga ik de K10D na een paar maandjes aanschaffen (maar dat zal ongetwijfeld veranderen :)), toch eerst de gebruikerservaringen (ben het meest benieuwd naar de autofocus binnenskamers) afwachten.

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
Sirius schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:08:
[...]

Zelf ga ik de K10D na een paar maandjes aanschaffen (maar dat zal ongetwijfeld veranderen :)), toch eerst de gebruikerservaringen (ben het meest benieuwd naar de autofocus binnenskamers) afwachten.
Dat binnenskamers focussen zal wel goed gaan hoor. M'n *Ist DS heeft wel eens wat problemen met binnen focussen, maar m'n K100D focust in veel gevallen zonder problemen in dezelfde situaties. Ik kan hier binnen focussen bij het indirecte schijnsel van een 40 watt schemerlamp met een F4 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
Het focussen zelf gaat op m'n DS prima, alleen aan de trage kant alhoewel hij wel vaak goed lockt.

Mij gaat het meer om de snelheid (had ik er niet niet bijgezet zie ik) maar snelheid en goed locken gaat niet altijd goed samen heb ik wel eens uit het Canon kamp begrepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Niet online
Erg, erg netjes dat Pentax de extreem hoge verwachtingen die vaak meer weghadden van wishful thinking op de pentax fora gewoon daadwerkelijk waar heeft kunnen maken. Tenminste, de specs liggen er niet bepaald om. Nu nog even een review afwachten en dan: kopen maar! Ik denk dat dit ook mijn nieuwe, en dus eerste, digitale slr wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Niet online
ok, dit is redelijk absurd, kijk ik nu 5 min later nog een keer staat het er niet meer op. Misschien ook omdat er press release 13 september staat ;). Of het is een hoax, drama drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
memoryandfate schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:33:
ok, dit is redelijk absurd, kijk ik nu 5 min later nog een keer staat het er niet meer op. Misschien ook omdat er press release 13 september staat ;). Of het is een hoax, drama drama.
Ik denk dat Steve een beetje makkelijk is geweest. Wel de pagina aanmaken, maar (nog) niet doorlinken. Het was voor hem alleen een beetje jammer dat de pagina al wel in z'n search index stond ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
en een nieuwe link

http://www.steves-digicam...22006_k100d-k110d_pr.html

Edit
Ik dacht dat het de K10D was maar het was de K110D :X

[ Voor 28% gewijzigd door martijn_tje op 12-09-2006 22:02 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
Dat zijn de K100D en K110D, die liggen alweer een tijdje in de winkel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius

• Priyantha Bleeker
Heeeeeeeeeeeeel gaaf !
Dit wordt mijn volgende camera dus hé ;)
Stiekum ben ik wel blij dat hij pas vanaf December komt, want tegen die tijd zal ik wel genoeg poen gespaard hebben om de body te kopen en een aantal limited objectieven :)

En Remy.....leuk hé :P Ik had je het nog gezegd...post nou 'iets' ook in het Photokina topic.

• Grrrrrene
  • Niet online
Moet eigenlijk niet happen, maar doe het toch ff...
Sirius schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 21:08:
[...]

Het zal mij benieuwen hoeveel mensen die lompe plastic-fantastic Canons (om het maar eens ongenuanceerd te zeggen) op Marktplaats gaan zetten en een compacte Pentax incl. een absolute topper als de FA77/1.8 Limited aanschaffen.
Lompe...? Als je iets niet kunt zeggen van Canon DSLR's, is het wel dat ze lomp zijn. Buiten de 400D zijn ze ook niet van plastic gemaakt, maar goed. Het commentaar op de 350D en 400D is juist dat ze te klein zijn (voor mijn grote handen althans)... Maar goed, kan me helemaal voorstellen dat je als Pentax gebruiker blij bent met deze cam, maar ik kan me niet voorstellen dat Canon gebruikers hun hele glaswinkel ineens tekoop gaan zetten vanwege de weathersealing van deze Pentax. Een ander voordeel zie ik nml zo 1-2-3 niet in de specs, de fotografische kwaliteit moeten we nog ff afwachten :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
plaatjes

en ook van de 645D :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9

• memoryandfate
  • Niet online
aargh, pas vanaf december? ik dacht halverwege oktober...

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik snap de positionering van de camera niet zo, gaat Pentax nou werkelijk met 3 body's in het lage segment opereren? De weathersealing is een erg mooie feature, maar ik zie voor de rest weinig wereldschokkends aan de camera (net als Grrrrrrene). Een MSRP van $999,- betekent dat de prijs best laag uit gaat komen in ieder geval, prettig voor de gebruikers natuurlijk :)

• Priyantha Bleeker
Ik heb me vergist met December, in het persbericht staat November ;)

• lateef
neographikal schreef op woensdag 13 september 2006 @ 10:22:
Ik snap de positionering van de camera niet zo, gaat Pentax nou werkelijk met 3 body's in het lage segment opereren?
zo vreemd vind ik dat niet, waar wordt nu het meeste geld verdiend? en de introductie is op het perfecte moment, zo vlak voor kerst.

• neographikal
  • Niet online
Maar het is wel een vechtmarkt, de prijsdalingen e.d. vliegen je daar om de oren, dus of je daar nou direct heel erg blij van wordt als kleine speler... :)

• lateef
maar wel een kleine speler met een zeer goede naam, groot potentieel, groot lenzen aanbod en een duidelijke filosofie.

ik denk dat sony een hoop te vrezen heeft van pentax. wellicht niet in japan - maar daar zou sony zelfs een drol in een doos nog goed verkopen - maar wel in de rest van de wereld en zeker in de anglo-saksische landen. pentax heeft een trouwe achterban en een grotere en toegankelijkere lenzenrange dan Sony (/Minolta).

de keuze tussen een camera van camerafabrikant Pentax of gadgetfabrikant Sony zou voor mij iig geen moeilijke zijn (jammer voor Pentax wellicht dat het gros van de camera's niet gekocht wordt door fotografen, maar door gadget-/gearfreaks).

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Voor mensen die pentax glas hebben is dit zeker goed nieuws. Of ze echt een concurent voor Sony zijn is nog maar de vraag sony moet het in europa en amerika toch al voor een vrij groot deel hebben van de mensen die minolta glas hebben en daar een digitale body bij willen. In europa en amerika gaat >75% van de nieuwe instappers toch voor canon of nikon.

Het enige "spannende" aan de pentax is weather seal. Anti shake, Dust clean en Spotmetering heeft de Alpha 100 ook. Daarnaast heeft het flits systeem van minolta wat meer mogenlijkheden als dat van pentax: draadloos, ADI, TTL (preflash), HSS. Ook gaan er geruchten dat tamron mogelijk met SSM (USM) komt voor KM/Sony.
lateef schreef op woensdag 13 september 2006 @ 11:42:
de keuze tussen een camera van camerafabrikant Pentax of gadgetfabrikant Sony zou voor mij iig geen moeilijke zijn
En wat nou als er een nog een KM stikkertje op zat? Alle R&D is gewoon door minolta gedaan.
(jammer voor Pentax wellicht dat het gros van de camera's niet gekocht wordt door fotografen, maar door gadget-/gearfreaks).
Pentax is wellicht niet het enige merk dat daar last van heeft, zoals dat door sommige mensen heel subtiel verwoord kan worden.
Anoniem: 155068 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 21:41:
Ik denk dat je weinig begerige blikken krijgt als je met een 7d of 5d gaat rondsjouwen. Dat is op straat het toestel van de loosers!

[ Voor 39% gewijzigd door martijn_tje op 13-09-2006 13:22 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Priyantha Bleeker
Nou zover ik weet kan Pentax ook wireless flitsen en pre-flash en High speed sync.

• Sirius
martijn_tje schreef op woensdag 13 september 2006 @ 13:06:
Voor mensen die pentax glas hebben is dit zeker goed nieuws. Of ze echt een concurent voor Sony zijn is nog maar de vraag sony moet het in europa en amerika toch al voor een vrij groot deel hebben van de mensen die minolta glas hebben en daar een digitale body bij willen. In europa en amerika gaat >75% van de nieuwe instappers toch voor canon of nikon.

Het enige "spannende" aan de pentax is weather seal. Anti shake, Dust clean en Spotmetering heeft de Alpha 100 ook. Daarnaast heeft het flits systeem van minolta wat meer mogenlijkheden als dat van pentax: draadloos, ADI, TTL (preflash), HSS. Ook gaan er geruchten dat tamron mogelijk met SSM (USM) komt voor KM/Sony.

[...]

En wat nou als er een nog een KM stikkertje op zat? Alle R&D is gewoon door minolta gedaan.
Onzin dat 'enige' spannende. Deze functies moeten natuurlijk wel goed werken, even afwachten hoe dat bij de pentax zal gaan.

Bij de K10D worden er ook USM versies vewacht. Er komt een 16-50/2.8 een 60-250/2.8 een schitterende 70/2.4 pancake en waarschijnlijk ook vernieuwde versies van de 200 + 300mm.

De lensmap voor 2007 zal alles uit gaan wijzen.

Verder vergeet je de 2 belangrijkste zaken: de viewfinder (Pentaprism) en de ergonomie. Onbegrijpelijk dat deze zaken niet worden genoemd want dat maakt het werken met een dergelijke camera juist zo prettig.

@Grrrrrene:

Puur persoonlijk en ik vroeg mij al af wanneer de 1e Canon man zou reageren. Als ik een 30D/ 5D in mijjn handen heb dan valt de build quality mij vies tegen, zeker t.o.v. de D70+D200.

• neographikal
  • Niet online
Ik geloof dat dat heel persoonlijk is :) Zelf vind ik de D200 weer niet lekker aanvoelen, minder dan de D70; kwestie van persoonlijke voorkeur :)

• lateef
martijn_tje schreef op woensdag 13 september 2006 @ 13:06:
maar die staat er niet op. de R&D kan wellicht door minolta zijn gedaan, de bedrijfsfilosofie is van Sony en daar heb ik nog steeds geen vertrouwen in...

• Sirius
neographikal schreef op woensdag 13 september 2006 @ 14:09:
Ik geloof dat dat heel persoonlijk is :) Zelf vind ik de D200 weer niet lekker aanvoelen, minder dan de D70; kwestie van persoonlijke voorkeur :)
Daarom, overigens niet respectloos of flamerig bedoelt hoor :P

• memoryandfate
  • Niet online
nou, wat betreft die ergonomie betreft, is iemand het opgevallen dat ie wel een stuk groter is geworden vergeleken met de k100/ist dl/ds? Vraag me af met wat voor kamera hij nu vergelijkbaar wordt...

• Priyantha Bleeker
Hij zit qua formaat precies tussen de Nikon D200 en de D80 in.
Gewicht ook daar tussen in.
Qua ergonomie zal het wel goed zitten Pentax kennende :)

• Priyantha Bleeker
http://www.pentax.ca/digital/digital_slr/k10d/index.php
De officiele K10D pagina van Pentax Canada :)

• Sirius
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 13 september 2006 @ 18:46:
Hij zit qua formaat precies tussen de Nikon D200 en de D80 in.
Gewicht ook daar tussen in.
Qua ergonomie zal het wel goed zitten Pentax kennende :)
Sterker nog, qua breedte op 1mm na even breed als de D70 maar wel 1cm minder hoog en diep. Qua gewicht 710gr voor de K10D en 679gr voor de D70.

De DS koos ik toendertijd o.a. vanwege het uitstekende formaat daar ik de D70 te ehhhm log vond 8)7 Ach toen kwam ik van een Powershot S30 af dus de stap van de DS naar de K10D is dan niet zo groot :)

Verdomme, er stond maandagavond een legendarische lens op Marktplaats, de A*200/2.8 maar ik was teveel aan het twijfelen. Dinsdagmiddag toch maar de doorgehakt om deze te willen kopen maar toen was ie al gereserveerd :(

Voordeel: scheelt weer 500 euries, kan ik daar de 10-17 fisheye voor kopen ;)

Enne, lachen dat er steeds meer en meer andere gebruikers op het Pentax forum op DPreview komen.

Als Phil nou eens een vlotte review met een 'highly recommended' uit zijn toetsenbord laat komen (idem voor de andere grotere sites) dan kan Pentax nog eens een mooie toekomst tegemoet gaan.

Hij maakt hoop ik weer niet zo'n domme fout door te struikelen over de jpg kwaliteit |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Sirius op 13-09-2006 20:49 ]

• neographikal
  • Niet online
Voor de liefhebber van een niet zo trage Pentax site: ik heb de cameraspecs al online staan, hier :) Mede met dank aan Priyantha Bleeker en met toestemming van Grrrrrrene :)

• Priyantha Bleeker
Gheghe ;)
Pentax gaat de foto wereld weer overnemen net zoals het vroeger ook al in handen had Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/static.gif toen Canon nog maar klein en niettig was, en dat je nog nooit van Sony had gehoord :+

[ Voor 5% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 13-09-2006 21:06 ]

• Priyantha Bleeker
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/k10d_back.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/k10d_front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/k10d_large.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/k10d_side.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/k10d_top.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/index.php?dir=pentax/K10D/&file=K10D_avec_optique_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/index.php?dir=pentax/K10D/&file=K10D_dans_mains_avec_poignee_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/index.php?dir=pentax/K10D/&file=K10D_dessus_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/index.php?dir=pentax/K10D/&file=K10D_dos_avec_photo_small.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 13-09-2006 22:05 ]

• MacroTough
Ik vraag me af hoe lang ik me nog in kan houden ;).

Afbeeldingslocatie: http://www.everybodylovesden.net/images/20060913/20060913imgp4730-600.jpg

En ze passen allemaal!! *O*

K10D is me toch net ff te duur, zeker gezien de (voor de prijs) geringe extra's tov de K100D

(en heb mijn K100D nog steeds niet binnen, moeite met leveringen :'( )

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:47
Hands on preview van Ome Phil Askey:

http://www.dpreview.com/articles/pentaxk10d/

_/-\o_

Sv mode = Iso priority schieten, dus als P maar met iso keuze onder de dial.
TAv mode = met T en A priority via front en rear dials, cam bepaald de Iso wel.

Goed dat pentax eindelijk deze mogelijkheden van digitaal gaat gebruiken.

Sensor shift stabilisatie die horizontale, vertikale EN rotatie beweging tegen gaat.

Imho technisch/featurewise lijkt het DE beste instap dSLR body van het moment. Pentax, een lens lineup to match graag, zodat jullie weer een compleet systeem hebben (dat er 1 miljard oude manual lensen op kunnen vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, die passen toch ook allemaal op me Eos met adapterts)

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 14-09-2006 08:04 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:03
Ronald schreef op donderdag 14 september 2006 @ 08:03:
Imho technisch/featurewise lijkt het DE beste instap dSLR body van het moment. Pentax, een lens lineup to match graag, zodat jullie weer een compleet systeem hebben (dat er 1 miljard oude manual lensen op kunnen vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, die passen toch ook allemaal op me Eos met adapterts)
Vast, maar op de Eos heb je geen beeldstabilisatie met die oude lenzen. Op de Pentax wel... Wat weer hele nieuwe dimensies oplevert. Zelfs de 50mm Asahi-Kogaku Takumar van mijn Asahiflex I uit 1952 (de eerste Japanse 35mm reflexcamera[!] van het bedrijf dat later zijn naam in Pentax zou veranderen) gaat perfect passen.

Persoonlijk zou ik graag zien dat Pentax zijn positie uit de jaren '60 weer terugkrijgt, en dat de marketing afdeling nu eens een keer goed zijn werk doet. De Pentax LX was destijds (eind jaren '80) bijvoorbeeld beter dan de Nikon F3, maar niemand wist dat omdat Pentax nauwelijks of niet adverteerde. Ik vind het niet meer dan terecht dat ze zichzelf nu eens wat meer op hun borst kloppen in hun reclame-uitingen. ("Wat hebben wij wel dat anderen niet hebben")

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:31
Heeeel aantrekkelijk, tijd om te sparen, wil toch m'n D60 vervangen, en zo merk gebonden ben ik niet

|>

• Priyantha Bleeker
Zo ik heb de K10D bestelt :)
Ik ben vandaag vlak na dat ik naar mijn nieuwe werk ben gereden, waar ik pas morgen had moeten zijn(vergist in de dag :P), reed ik langs de fotoboer bij mij om de hoek.
Ik ben toen omgekeerd en de auto aan de overkant neergezet.
De winkelier gevraagd of ze ook Pentax spul verkochte, en dat deden ze gelukkig.
Toen gevraagd of ze de K10D al konden bestellen.
Hij belde meteen de importeur, en de importeur vertelde hem dat er waarschijnlijk in Oktober al een eerste levering is. Mijn camera zit bij de eerste levering, want de camera is bestelt.
Ik heb ook meteen gevraagd om de grip, de verwachting is ook dat Pentax weer tele objectieven gaat maken, en dat ze weathersealed objectieven gaan maken.

Wat heb ik besteld ?
Ik heb de Pentax K10D besteld inclusief 18-55 kitlens, de grip ook als hij er al is dan.
De winkelier hoefde geen voorschot(ik had al 200 euro bij me express om een voorschot te betalen), hij heeft mijn telefoonnummer genoteerd :)

Zo dus ik zal hoogstwaarschijnlijk 1 van de allereerste Pentax K10D bezitters van Nederland worden Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/static.gif

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:37:
Ik ben vandaag vlak na dat ik naar mijn nieuwe werk ben gereden, waar ik pas morgen had moeten zijn(vergist in de dag :P), reed ik langs de fotoboer bij mij om de hoek.
Ik ben toen omgekeerd en de auto aan de overkant neergezet.
De winkelier gevraagd of ze ook Pentax spul verkochte, en dat deden ze gelukkig.
Toen gevraagd of ze de K10D al konden bestellen.
Hij belde meteen de importeur, en de importeur vertelde hem dat er waarschijnlijk in Oktober al een eerste levering is. Mijn camera zit bij de eerste levering, want de camera is bestelt.
Ik heb ook meteen gevraagd om de grip, de verwachting is ook dat Pentax weer tele objectieven gaat maken, en dat ze weathersealed objectieven gaan maken.

Wat heb ik besteld ?
Ik heb de Pentax K10D besteld inclusief 18-55 kitlens, de grip ook als hij er al is dan.
De winkelier hoefde geen voorschot(ik had al 200 euro bij me express om een voorschot te betalen), hij heeft mijn telefoonnummer genoteerd :)

Zo dus ik zal hoogstwaarschijnlijk 1 van de allereerste Pentax K10D bezitters van Nederland worden [afbeelding]
Mag ik zou nieuwsgierig zijn wat je er ongeveer voor moet betalen?

• Priyantha Bleeker
Jahoor.
De prijs staat nog niet helemaal vast.
Maar het zal in ieder geval minder zijn dan 1099 euro(adviesprijs) de winkelier kon nog niet precies zeggen wat zijn prijs zal zijn, maar het zou iig lager zijn.

Nog extra foto's Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/static.gif :

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/K10D_3-4_front_view%2BAF_540_FGZ%281%29.jpg
De Pentax K10D met de AF 540 FGZ.

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/K10D_3-4_front_view%2BAF_540_FGZ%282%29.jpg
De Pentax K10D met de AF 540 FGZ.

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/K10D_CCD.jpg
De CCD welke gebruikt wordt in de Pentax K10D.

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/K10D_chassis.jpg
Het chassis van de Pentax K10D.

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/K10D_Waterfall.jpg
De Pentax K10D met grip bij een waterval.

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/K10D_wet_stone.jpg
Een natte Pentax K10D op een steen.

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/k10d_wet_camera.jpg
De Pentax K10D vol met druppels.

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K10D/Official_D-BG2.jpg
De D-BG2 grip voor de Pentax K10D.

[ Voor 80% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 14-09-2006 19:12 ]

Ziet er allemaal fantastisch uit, en dit gaat zeker m'n volgende camera worden! Tenminste als de reviews goed uitvallen, maar dat zit wel snor denk ik... ;)

Wat ik in het custom menu overigens miste: "AE-L button in M-mode". Bij m'n DS en 'oud glas' (daar heb ik vrij veel van) zou ik die optie bijna niet meer willen missen.
Nou ja, de DS doe ik toch niet weg, dus dan wordt dat maar m'n K / M42 -lenzen body. :)

• MacroTough
Anoniem: 14829 schreef op donderdag 14 september 2006 @ 19:23:
[...]
Ziet er allemaal fantastisch uit, en dit gaat zeker m'n volgende camera worden! Tenminste als de reviews goed uitvallen, maar dat zit wel snor denk ik... ;)

Wat ik in het custom menu overigens miste: "AE-L button in M-mode". Bij m'n DS en 'oud glas' (daar heb ik vrij veel van) zou ik die optie bijna niet meer willen missen.
Nou ja, de DS doe ik toch niet weg, dus dan wordt dat maar m'n K / M42 -lenzen body. :)
Dat werkt hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als op de *Ist D, een druk op de groene knop is genoeg ;).

• neographikal
  • Niet online
Priyantha: tip voor de volgende keer, betaal sowieso niet aan. Een krabbel moet voldoende zijn, zo niet, dan mogen ze een bankgarantie geven. Je zult niet de eerste zijn die bij een faillissement zijn aanbetaling kwijt is :)
PvH schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:10:
[...]

offtopic:
Teveel naar die domme reclame gekeken?
het werkwoord = aanbetalen

[/zeurmodus]
Bedankt voor deze zeer nuttige reply, mierencopuleren op m'n taalfouten mag per DM. Daarnaast is het gewoon een samengesteld werkwoord zoals uitgaan, dus ik vat je verbetering al hélemaal niet.
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 14 september 2006 @ 21:16:
[...]

Heb ik ook niet gedaan neo ;)
Zie quote:
Nee, maar je was het wel van plan :) Gewoon nooit doen, als je krabbel niet goed genoeg is dan ga je toch naar een ander? :)

[ Voor 64% gewijzigd door neographikal op 14-09-2006 21:42 ]

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

offtopic:
Teveel naar die domme reclame gekeken?
het werkwoord = aanbetalen

[/zeurmodus]

We zijn hier geen taalkundig forum, bovendien is betaal ... aan voor zover ik weet correct Nederlands

[ Voor 19% gewijzigd door Grrrrrene op 14-09-2006 21:52 ]

• Priyantha Bleeker
neographikal schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:37:
Priyantha: tip voor de volgende keer, betaal sowieso niet aan. Een krabbel moet voldoende zijn, zo niet, dan mogen ze een bankgarantie geven. Je zult niet de eerste zijn die bij een faillissement zijn aanbetaling kwijt is :)
Heb ik ook niet gedaan neo ;)
Zie quote:
KNIP !

Dat werkt hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als op de *Ist D, een druk op de groene knop is genoeg
Sh*t, natuurlijk! Het groene knopje! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Weet iemand of er ook een grip komt voor de K100D serie? Ik zie bij de grip van de K10D, die door Priyantha ruimschoots is laten zien in bovenstaande posts :P, dat daar ook een aansluiting op zit (logisch uiteraard anders kan je er nooit foto's mee maken :+). Nu heb ik die bij de K100D nog niet kunnen ontdekken en de K100D heeft die dubbele accu ruimtes.

Ik hoop echter dat ze er wel een voor hebben want als je nu langdurig met de camera aan het spelen bent krijg je zo'n last van je pink en ringvinger (althans daar heb ik dan last van) welke een beetje opgekropt zitten aangezien de hoogtje van de bodie net iets te kort is naar mijn mening. Het is niet erg storend want af en toe je hand ontspannen is ook goed maar toch wel jammer. Het is verder een leuk apparaat :)

Die K10D is ook een mooi ding overigens. Lijkt me een prima aankoop Priyantha. Ik hoop dat je er leuke uurtjes mee mag doormaken en hou ons op de hoogte hé

Hmm damn :X ff googlen en dit vind ik helaas:
MacroTough schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:39:
[...]

Dat is een grip van de *Ist D, de DS/DS2/DL/DL2 en K100D hebben geen aansluiting voor een grip.
Jammer maar waar. ;(

[ Voor 13% gewijzigd door Sibren op 15-09-2006 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoop echter dat ze er wel een voor hebben want als je nu langdurig met de camera aan het spelen bent krijg je zo'n last van je pink en ringvinger (althans daar heb ik dan last van) welke een beetje opgekropt zitten aangezien de hoogtje van de bodie net iets te kort is naar mijn mening.
Hou je pink 's onder de body i.p.v. eromheen? Je kunt er dan ook de camera nog een beetje mee ondersteunen, en je pink en ringvinger zitten dan niet "opgekropt".
Ik pak m'n Pentaxen automatisch op die manier vast, maar ben dan ook niet anders gewend... :)

• Sibren
Anoniem: 14829 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 21:24:
[...]
Hou je pink 's onder de body i.p.v. eromheen? Je kunt er dan ook de camera nog een beetje mee ondersteunen, en je pink en ringvinger zitten dan niet "opgekropt".
Ik pak m'n Pentaxen automatisch op die manier vast, maar ben dan ook niet anders gewend... :)
Ja dat klopt, toen ik er voor het eerst mee ging schieten had ik er erg last van. En toen ik ontdekte dat ik inderdaad ook mijn pink onder de body kan plaatsen ging het al een stuk beter. Het zal denk ik gewoon een kwestie van tijd en wenning zijn. Op den duur zal ik er een stuk minder last van hebben denk ik/hoop ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
K10D brochure

Er zitten nog wat foutjes in maar het gaat om het idee :-)

Als het een verkooptopper wordt (waar het zeker naar uitziet, nu nog een agressieve marketingcampagne!) dan zal het nog moeilijker worden om aan de leukere oudere lenzen te komen middels een veel te grote vraag.

Ik ben erg benieuwd naar de AF snelheid en wat Pentax voor 'supersonic' lenzen gaat uitbrengen (bovenop diegenen waar de geruchten al over gaan).

Jammer dat er hier zo weinig mensen posten...er wordt ongetwijfeld teveel gegeild op L glas :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibren
Hmm dat wordt nog even sparen dan want die K10D ziet er erg goed uit. Moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de K100D die ons pap gekocht heeft. En aangezien ik zelf ook nog een D-SLR wil aanschaffen lijkt me de K10D een erg goede keuze.

Ach niet te overgehaast beslissen. Eerst maar afwachten wat de prijs er van moet worden. En wachten op de opmerkingen die Priyantha erover gaat maken als die hem straks in bezit heeft :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sirius schreef op zondag 17 september 2006 @ 09:47:
Jammer dat er hier zo weinig mensen posten...er wordt ongetwijfeld teveel gegeild op L glas :O
Ik vermoed dat het meer te maken heeft met het relatief kleine marktaandeel wat Pentax hier heeft :) In de VS zijn ze erg groot, maar hier is de userbase aanzienlijk kleiner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290

Zo dus ik zal hoogstwaarschijnlijk 1 van de allereerste Pentax K10D bezitters van Nederland worden [afbeelding]
Zo jij mazzel. Ben benieuwd hoe de K10D je gaat bevallen. Lijkt me een prachtcamera.
Hij ziet er wel vrij hetzelfde uit als de K100D (waarvan ik als een van de eerste in NL er één had 8) ).
Is ie eigenlijk wel wat groter..of heeft ie het zelfde formaat ?
Shots zien er goed uit.

Heeft ie geen scenes ingebouwd? of zitten ze een beetje verscholen..Ik zie geen SCN aanduiding, zoals op de K100D, op het wieltje..

K100D bevalt mij nog prima, moet alleen nog wel e.a. leren, maar dat komt met de tijd wel :)
neographikal schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:34:
[...]

Ik vermoed dat het meer te maken heeft met het relatief kleine marktaandeel wat Pentax hier heeft :) In de VS zijn ze erg groot, maar hier is de userbase aanzienlijk kleiner :)
Maar komt dat niet omdat veel mensen hier (als in in Nederlands/Europa) op L glas geilen dan? :) Deels misschien..?!

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 135290 op 17-09-2006 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Anoniem: 135290 schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:44:
[...]

Zo jij mazzel. Ben benieuwd hoe de K10D je gaat bevallen. Lijkt me een prachtcamera.
Hij ziet er wel vrij hetzelfde uit als de K100D (waarvan ik als een van de eerste in NL er één had 8) ).
Is ie eigenlijk wel wat groter..of heeft ie het zelfde formaat ?
Shots zien er goed uit.

Heeft ie geen scenes ingebouwd? of zitten ze een beetje verscholen..Ik zie geen SCN aanduiding, zoals op de K100D, op het wieltje..

K100D bevalt mij nog prima, moet alleen nog wel e.a. leren, maar dat komt met de tijd wel :)

[...]
Maar komt dat niet omdat veel mensen hier (als in in Nederlands/Europa) op L glas geilen dan? :) Deels misschien..?!
De maten zijn wat anders ja, hij's een stukje groter.
Nee er zijn geen scenes ingebouwd zover ik heb begrepen(vind ik geen probleem, ik schiet op mijn D70 voornamelijk op A,S of M) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
neographikal schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:34:
[...]

Klopt en als jammerlijk gevolg van dat kleinere marktaandeel zijn de mensen hier minder snel geneigd om naar een ander merk over te stappen en blijft men hangen vanwege de naamsbekendheid van een Canon en Nikon (begrijpelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Sirius schreef op zondag 17 september 2006 @ 14:19:
[...]

Klopt en als jammerlijk gevolg van dat kleinere marktaandeel zijn de mensen hier minder snel geneigd om naar een ander merk over te stappen en blijft men hangen vanwege de naamsbekendheid van een Canon en Nikon (begrijpelijk).
Eigenlijk wel jammer, want vroeger toen was Pentax toch wel redelijk bekend enzo, bijvoorbeeld de ME en de ME Super waren wel echt verkooptoppers hier in Nederland.

Dat mensen nu geneigd zijn om vooral voor Canon te kiezen, terwijl dat merk in die tijd juist helemaal niet zo'n grote schare aan fans had, is toch wel jammer.
Dat Nikon een goed verkopend merk is verbaasd me niks, zij verkopen altijd al goed op de Nederlandse markt.

Al met al toch jammer dat Pentax vaak wordt vergeten als er wordt overwogen om een nieuwe camera aan te schaffen, terwijl de Pentax camera's zeker niet minder zijn als hun Canon en Nikon concurenten.
Het zelfde geld trouwens voor Olympus, welke ook geen slechte camera's maken(four-thirds systeem heeft wel wat, niks voor mij maar toch).

Nu Pentax met de K100D en de K10D de markt weer aan het bestormen is, gloort er weer hoop gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135290 schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:44:
Toen ik m'n *ist DS kocht moest ik even slikken en me daar overheen zetten. Een camera voor een semi-pro of een enthousiaste amateur heeft geen settings nodig met smileys, bloemetjes, bergen, poppetjes, etc. En ondertussen heeft m'n DS nog nooit aan die standen mogen ruiken :)
Dat neemt niet weg dat 't voor andere gebruikers wel handig is, maar die zitten denk ik niet in de doelgroep van de K10D...
Nee. In de US is dik 25 jaar geleden de K1000 (volledige handinsteller) een groot succes geworden als goeie camera voor weinig geld. In Europa moest Pentax concurreren met Praktica, en hoewel die laatste 't op alle fronten af moest leggen tegen de K1000, zag je wel in iedere etalage Praktica's (beter verkrijgbaar. lagere prijs, hogere winstmarge).

Merken als Nikon, Canon, Rollei, Contax, Leica, etc. richtten zich toen nog vooral op de pro markt, met een prijskaartje dat voor de liefhebber niet interessant meer was.
En zo heeft Pentax zich een flinke schare fans in de US weten te verwerven. :)

Overigens heeft Pentax voldoende glas-kennis in huis om kwaliteitslenzen te maken, en een antieke 85mm/1.8 portretlens kan zich nog steeds prima meten met de huidige alternatieven van Canon of Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Priyantha Bleeker schreef op zondag 17 september 2006 @ 18:03:
Eigenlijk wel jammer, want vroeger toen was Pentax toch wel redelijk bekend enzo, bijvoorbeeld de ME en de ME Super waren wel echt verkooptoppers hier in Nederland.
Klopt, maar toen moesten ze ook al opboksen tegen de Nikon FE en de Canon AE1. Olympus zat met z'n OM1n en later de OM2n in hetzelfde vaarwater...
Al met al toch jammer dat Pentax vaak wordt vergeten als er wordt overwogen om een nieuwe camera aan te schaffen, terwijl de Pentax camera's zeker niet minder zijn als hun Canon en Nikon concurenten.
Helemaal mee eens, maar dat heeft Pentax vooral aan zichzelf te danken.
Na de K2, de MX en de LX hebben ze geen kleinbeeld SLR meer gebracht die op de pro markt gericht is. Je kunt dan nog zulke mooie prosumer camera's maken (Super A bv.), maar je bent dan je visitekaartje kwijt.

De *ist D was te weinig, te duur en te laat. De DS was al een stuk beter, maar ook aan de late kant.
De K100D zou 't goed moeten kunnen doen bij instappers (oud Pentax glas is een pre, en in de US ligt daar een hoop van), maar ook niet meer: Canon en Nikon beheersen die markt.

Voor de K10D zie ik wel meer perspectieven: goedkoper dan een 30D of D200, maar kwalitatief vergelijkbaar. En gevoelsmatig een merk dat ietsje steviger staat dan "Sony dat de boel van Minolta overnam die een paar jaar daarvoor met Konica in zee ging om het hoofd boven water te houden"... ;)
Nu Pentax met de K100D en de K10D de markt weer aan het bestormen is, gloort er weer hoop gelukkig :)
Eensch! +) Nu maar hopen dat 't geen ijdele hoop wordt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Sirius schreef op zondag 17 september 2006 @ 09:47:
K10D brochure

Er zitten nog wat foutjes in maar het gaat om het idee :-)
Ik hoop dat de verwisselbare splitscreens geen foutje zijn.... Een scherm zoals dat op mijn ME-bodies zit vind ik veel prettiger en nauwkeurig handmatig focussen dan een zo goed als helder scherm zoals dat tegenwoordig door veel fabrikanten wordt gebruikt. (Noem het maar nostalgisch >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En als 't toch een foutje is, hebben we altijd Katz Eye nog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Niet online
Anoniem: 14829 schreef op maandag 18 september 2006 @ 01:00:
En als 't toch een foutje is, hebben we altijd Katz Eye nog. :)
Natuurlijk, maar als het een optie van de fabrikant is, hoef je geen moeilijkheden te verwachten als je dit wil laten doen, of met garantie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-03 07:38

shag-me

-n0n3-

Ik heb een setje samen gesteld, mede vanwege de verkrijgbaarheid van mooi (leuk geprijsd) oud glas, en nog wat andere puntjes van de camera zelf, word het sowiezo een k100D.

K100D met Pentax 18-55 (kit meen ik)
sigma 28-200 Macro 3,5-5,6 (ik vond de macro foto's van de 28-200 erg mooi, zeker voor de prijs)

Dit leek mij een leuke begin set...

Weet iemand of ik een beetje gelijk heb? Ik ben wel erg into Macro foto's, en portretjes vond ik met de lens ook niet tegen vallen.

Voor het vakantie werk de 18 - 55 er bij (voor 70 euro kan je je toch geen buil vallen)

En weet iemand of er nog grappige lensjes te krijgen zijn van Sigma of pentax (voor pentax natuurlijk) voor een schappelijk prijsje? dus de wat oudere objectieven... 2ehandjes enzo... Misschien iets in de fisheye?

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
shag-me schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:16:
Ik heb een setje samen gesteld, mede vanwege de verkrijgbaarheid van mooi (leuk geprijsd) oud glas, en nog wat andere puntjes van de camera zelf, word het sowiezo een k100D.

K100D met Pentax 18-55 (kit meen ik)
sigma 28-200 Macro 3,5-5,6 (ik vond de macro foto's van de 28-200 erg mooi, zeker voor de prijs)

Dit leek mij een leuke begin set...

Weet iemand of ik een beetje gelijk heb? Ik ben wel erg into Macro foto's, en portretjes vond ik met de lens ook niet tegen vallen.

Voor het vakantie werk de 18 - 55 er bij (voor 70 euro kan je je toch geen buil vallen)

En weet iemand of er nog grappige lensjes te krijgen zijn van Sigma of pentax (voor pentax natuurlijk) voor een schappelijk prijsje? dus de wat oudere objectieven... 2ehandjes enzo... Misschien iets in de fisheye?
- Fisheye: de Zenitar 16/2.8 heeft echter geen diafragmakoppeling dus compleet manueel. Staat voor € 110,- op Ebay.nl

- Goede lenzen van Sigma voor een schappelijke prijs ken ik niet, probeer de 17-70 eens (is echter wel iets meer dan €300,- maar is er goed, zoek maar naar wat gebruikerservaringen op DPreview.)

- Op Marktplaats vind je vooral de M lenzen. Omdat je dan de diafragmaring moet gebruiken zou ik toch eerder voor de A lenzen gaan. Geen 28-80 nemen maar een paar primes (lenzen met vast brandpunt) of als het gewicht je niet al teveel uitmaakt de alom geprezen A70-210 macro (is wel te vinden voor zo'n €100,-). Staat overigens op Ebay. Laatstgenoemde lens heb ik zelf ook, is wel wat aan het gewicht maar werkt erg prettig en de macrofunctie is prima.

Mocht je interesse hebben kan je me mailen, ik heb nog een A50/1.7 en een A70-210/4 die ik wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

teigetjuh schreef op maandag 18 september 2006 @ 08:20:
Natuurlijk, maar als het een optie van de fabrikant is, hoef je geen moeilijkheden te verwachten als je dit wil laten doen, of met garantie oid.
Het leuke van (d)SLR's met verwisselbare matglazen is, dat je 't niet hoeft te laten doen, of je garantie verspeelt.
Die dingen zijn bedoeld om door de gebruiker verwisseld te kunnen worden. Je wipt 't oude matglas er met het meegeleverde pincet uit, en zet de nieuwe erin. Het enige waar je eventueel rekening mee moet houden is dat de lichtmeting beinvloed kan worden door een ander matglas.
Bij m'n DS moet ik met Katz Eye matglas zo'n 1/3 stop onderbelichten om dezelfde belichting als met het originele matglas te krijgen. Blijkbaar is de DS niet berekend om centerweighted te meten door een deelbeeld/micro-prisma heen ;)

Overigens is Katz Eye nog bezig met een screen voor de K100D, en dat kan nog wel even duren. Die jongens komen niet snel met iets uit, maar gezien de gebruikerservaringen wel altijd met iets goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 00:13
Die K10D doet me erg denken aan de Z-1(p) uit de jaren 90. Ik fotografeer nu digitaal met een *ist DS en op dia met de Z-1 en op die DS mis ik toch wel veel van de fijne eigenschappen van de Z-1, zoals de HyperProgram, de robuuste body en de makkelijke toegankelijkheid van de spotmeting. Verder vind ik het dynamisch bereik en de AF van de DS niet echt om over naar huis te schrijven. De AF is in elk geval veel beter begrijp ik, en over het dynamisch bereik heerst nog onduidelijkheid... Dat het geen Fuji S3-killer wordt begrijp ik, maar weet iemand waar ik op kan rekenen?

(heb al zo goed als besloten dat ik 'm wil hebben, nu nog even wat centjes opsparen - gaat niet superhard als je maar 25 uur per week werkt. Toch maar vast rondkijken waar ze 'm hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129531

http://nedbunnell.blogspo...y-size-k10d-vs-k100d.html

Om de maatverschillen tuusen de K100D en K10D te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik raak zelf ook steeds meer geïnteresseerd in die Pentax K100D (of eventueel de komende K10D, maar die valt eigenlijk iets buiten m'n budget). Op Digitalstreet staan twee mooie aanbiedingen, eentje van de K100D met Tamron 18-200 en eentje van de K100D met de twee Pentax lenzen 18-55 en 50-200. Weet iemand hoe de kwaliteit van die Tamron zich verhoudt tot de Pentax lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
De twee Pentax objectieven zullen een betere kwaliteit leveren als het Tamron 18-200 objectief. Het Tamron is een zogenaamde 'superzoom' en bij dit soort objectieven worden altijd compromissen gesloten betreft kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De Tamron is een superzoom en daarmee en lens van compromissen. Ik ken verder de kwaliteit van de betreffende Pentax-lenzen niet, maar in de regel zou die combinatie van twee lenzen die hetzelfde bereik afdichten betere resultaten moeten geven.
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:27:
De twee Pentax objectieven zullen een betere kwaliteit leveren als het Tamron 18-200 objectief. Het Tamron is een zogenaamde 'superzoom' en bij dit soort objectieven worden altijd compromissen gesloten betreft kwaliteit.
Nou ben ik te laat, ga de buren eens pesten ofzo :P

[ Voor 44% gewijzigd door neographikal op 19-09-2006 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beiden bedankt :)

Ik denk dat ik voor de zekerheid nog even wacht totdat die K10D er ook is. Die 10MP interesseert me niet zo, 6MP vind ik op zich al voldoende, maar zijn er, afgaande op de specs, verder nog doorslaggevende redenen om voor de nieuwe K10D te gaan i.p.v. voor de K100D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
Ja :)
Weather-sealing, een nieuwe processor waardoor de camera sneller zou moeten werken.
Een grotere en snellere buffer, dus beter geschikt voor meerdere foto's achter elkaar schieten.
De body is waarschijnlijk steviger gebouwd.
Nadelen zijn er voor sommige ook.

De body is groter als de huidge body's, hij is ook wat zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

shag-me schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:16:En weet iemand of er nog grappige lensjes te krijgen zijn van Sigma of pentax (voor pentax natuurlijk) voor een schappelijk prijsje? dus de wat oudere objectieven... 2ehandjes enzo... Misschien iets in de fisheye?
Het nadeel van fisheye in oud glas, is je 1,5x factor, je bent dan dus eigenlijk je fisheye kwijt en hebt 'slechts' een groothoek.
Zelf heb ik ook een fikse fisheye in oud glas (kijkhoek ruim 110graden)
Ben echt benieuwd wat daar van over blijft in DLSR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829 schreef op maandag 18 september 2006 @ 23:13:
[...];)

Overigens is Katz Eye nog bezig met een screen voor de K100D, en dat kan nog wel even duren. Die jongens komen niet snel met iets uit, maar gezien de gebruikerservaringen wel altijd met iets goeds.
Is het geen idee om tegen die tijd een inkoop aktie te starten, ik denk dat er veel mensen zijn die graag zo'n katzeye voor hun K100D willen hebben.
Ikzelf weet dat iig al nagenoeg zeker dat ik er een wil.
(en misschien dat er zelfs inkoop akties te combineren zijn voor verschillende camera's )

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 480 op 19-09-2006 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 129531 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:19:
... 18-200 ... 18-55 en 50-200... kwaliteit ...?
Een lenzenstelsel is maar op een (1) brandpunt scherp. Daarom zijn prime lenzen van 'perfecte' kwaliteit. Een zoomlens moet voor elke brandpunt 'goed' zijn: dat kan natuurlijk nooit...
Hoe groter het bereik (28-200mm), hoe groter de correctie moet zijn om nog acceptabele resultaten te bereiken, en, hoe groter de afwijking is... (en een zoomlens is ook nog eens 'traploos'...)
Leg de foto's gemaakt met lenzen met hetzelfde brandpunt maar eens naast elkaar... (zie de lenzen-reviews). De prime van 50mm zal het 'scherpst' zijn, gevolgd door de 18-55mm @50mm, en de 18-200mm @ 50mm zal het 'slechtst' zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Komt daar niet nog bij dat je eigenlijk het effect hebt van een klein diafragma als je oud glas gebruikt voor DSLR, wat ook de kwaliteit weer ten goede komt?
Je gebruikt immers niet meer het totale oppervlak van de lens, maar slechts een middendeel

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 480 op 19-09-2006 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In theorie klopt dat, vooral wat randonscherpte betreft. Maar voor dingen als contrast en flare (multicoating), chromatische abberatie (asferische en 'low dispersion' elementen) heeft de techniek de afgelopen 20 jaar niet stilgezeten.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.