Toon posts:

Het grote Pentax dSLR topic OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 15.135 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 14829

Zelfde als bij de DS dus, die wil ook 2 standaard CR-V3's (die akelig lang meegaan), of 4 AA batterijen. Waarom Pentax geen oplaadbare CR-V3 accu's ondersteunt weet ik niet, maar ze zullen er wel een reden voor hebben. En ondertussen werken 4 2400 NiMH accu's ook prima. :)

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Het standaardsetje dat bij m'n DS zat ging een foto of 1200(!!) mee. Die oplaadbare worden dan wel afgeraden maar op DPreview zijn er wel een paar die ze gebruiken.

Gewoon sets AA's van 2500/2700mah kopen, gaan uitstekend mee!

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:31
Emiel,

waar heb je dit 17-70mm objectief vandaan?

ennu de oplaaadbare CR-V3 batterijen worden toch door veel mensen gebruikt les ik bij steves-digi en dpreview.

nog niet gelezen van problemen daar (of niet goed gezocht)!

[Voor 63% gewijzigd door discusws op 13-08-2006 22:36]

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

• -Emiel-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Van John de Reuver, maar het was de laatste die die op voorraad had (voor Pentax)..
maar hij zal ze vast wel weer krijgen denk ik :)

Misschien dat ik na me vakantie ook wel een setje herlaadbare CR-V3's koop, wat is een mooie prijs daarvoor? bij John waren ze 60 voor 2 stuks..

Edit, trouwens, volgens mij werkt de flitser als focus assist bij de K100D. Ik was wat eerder wat foto's aan het maken in het donker, in de tuin van m'n vriendin. En de flits geeft wat 'shotjes licht' als het ware, waarna er verder gefocust wordt op het te fotograferen object (bloem in my case van vanavond). Vervolgens komt er bij de eigenlijke foto ook nog een flits bij. Maar ik weet niet of dit bij andere camera's ook zo is, heb natuurlijk verder geen ervaring met dSLR's. Eh alleen 350D, maar niet in het donker.
Is dit dan een soort van focus assist? En daarmee een verbetering tov de *ist D serie?

[Voor 52% gewijzigd door -Emiel- op 14-08-2006 02:13]

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03 18:38

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Topicstarter
Het is wel een focus assisit, maar niet zoals bedoeld wordt.
Volgens mij hadden de vorige Pentax dSLR's ook deze functie.
Maar er wordt gevraagd om een apart lampje, dat irriteert ook minder als dat de flitser korte flitsjes geeft.

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:04

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

De focus-assist van m'n istDL (en nu dus ook de K100D...) bestaat uit het snel voor-knipperen van de flits. Dit is zeer irritant. M'n oude SFXN heeft een rood (+infrarood?) hulplicht dat een rood streepjespatroon projecteerd. (Waarom heeft Pentax dit goed werkende systeem laten vervallen???).
Waarschijnlijk werkte dit samen met de TTL-flitsfunctie, wat Pentax ook heeft laten vallen...

Edit:
Daarom werkt de Metz SCA374/2AFm voet ook niet meer op de istDL. De 374/2AFm voet heeft ook eenzelfde rode AF-hulp voor de flitser, dat werkt perfect op m'n SFXN. (Alle foto's goed belicht, ook in een grote zaal).

[Voor 22% gewijzigd door PvH18 op 14-08-2006 12:18]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• -Emiel-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Priyantha Bleeker schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 05:08:
Maar er wordt gevraagd om een apart lampje, dat irriteert ook minder als dat de flitser korte flitsjes geeft.
Ja precies, dacht ik al, zoals bedoeld werd is het echt een apart lampje/diode/lasertje, wat dan ook..right?
Ik irriteer me er niet zo aan, aan het voorflitsen, maar misschien dat het voor diegene van wie je een portret maakt niet prettig is nee..
Een apart lampje is misschien ook wel wat zuiniger denk ik?!

Zou je zelf een laserpen kunnen gebruiken om de focus te helpen of gaat dat niet..?

[Voor 6% gewijzigd door -Emiel- op 14-08-2006 12:55]

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
We hebben een analoge slr van pentax (de sfx) met twee objectieven 35-70mm en een 70-210mm. Zoals in de startpost te lezen is moeten deze lenzen gewoon passen op de *ist DL. Werkt de autofocus functie dan ook, of moet ik verplicht alles met de hand instellen als ik deze lenzen op een *ist DL zou willen gebruiken?

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Als de objectieven AutoFocus objectieven zijn, zal de AutoFocus zonder enig probleem werken Andre-85.
De sfx is volgens mij ook een AutoFocus camera, dus ik ga er even gemakshalve vanuit dat je ook AutoFocus objectieven daarbij hebt. Als dit klopt, zal je gewoon met alle plezier gebruik kunnen maken van een *ist DL met behoud van je AutoFocus.

Overweeg trouwens ook de K100D Andre-85, dat is toch wel een mooi apparaat met haar SR functie.

• Andre-85
  • Niet online
Het zijn autofocus objectieven dus dan zit dat goed ;) Bedankt voor de info.

de K100D lijkt me ook een geweldige camera en shake reduction is wel een handig hulpmiddel natuurlijk maar het is ook weer prijziger. Maar zeker het overwegen waard.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Priyantha Bleeker schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 05:08:
Dat bedoelde ik idd met "non-intrusive". Als je slachtoffer een bloem of een stilleven is, zijn die kleine flitsjes geen probleem, maar als 't een mens of dier betreft, is 't nogal irritant. Door de focus assist beinvloed je dan de foto, omdat die venijnige flitsjes nu eenmaal niet te negeren zijn voor 't onderwerp. Dit geldt overigens ook voor dat mooie helderwitte focus assist lampje op een Nikon D100: zo gauw dat lampje aangaat, is je onderwerp opeens camera-bewust, en kun je echt spontane opnames vergeten.

Vandaar mijn voorkeur voor een infrarood oplossing, of zo'n laser assist systeem van Sony. Die laatste zie je wel (een donkerrood patroon), maar stoort niet en wordt bij snapshots / spontane opnames vaak niet eens opgemerkt.

En ja, de DS en DL misbruiken ook de popup flitser als focus assist...

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 21:22:
[...]
Basisversie, maar wel met OptiBrite. Geen idee of die optie z'n $45 waard is, en ik kan 't straks ook niet vergelijken omdat ik geen vergelijkingsmateriaal (matglas zonder OptiBrite) heb, maar ik vertrouw die Katz Eye jongens gewoon op hun mooie ogen... ;)
Ik ben niet in het bezit van een Pentax, maar ben wel benieuwd naar je ervaring met een vervangend matglas. Ik neem aan dat je hem inmiddels binnen hebt?

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:23:
En ja, de DS en DL misbruiken ook de popup flitser als focus assist...
En de K100D / K110D ook . . .

Jammer, Pentax ! ! !
Nu werken oudere flitsers ook niet meer (goed) . . .

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Andre-85 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 15:16:
We hebben een analoge slr van pentax (de sfx) met twee objectieven 35-70mm en een 70-210mm. Zoals in de startpost te lezen is moeten deze lenzen gewoon passen op de *ist DL. Werkt de autofocus functie dan ook, of moet ik verplicht alles met de hand instellen als ik deze lenzen op een *ist DL zou willen gebruiken?
Houd wel rekening met de 1,5x factor . . . Dus je 35-70 wordt een 53-105mm en je 70-210 wordt een 105-315mm. Je mist dan de groothoek . . . Nemen die kitlens dus (of iets vergelijkbaars van Sigma / Tamron / enz.). Dat wordt dus 18-55 = 27-83mm.

breinonline schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:31:
Ik ben niet in het bezit van een Pentax, maar ben wel benieuwd naar je ervaring met een vervangend matglas. Ik neem aan dat je hem inmiddels binnen hebt?
Helaas nog niet binnen, maar levertijd is ook 4 tot 6 weken, dus ze hebben nog 2 weken (en een beetje coulantie i.v.m. vakanties ;))

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

-Emiel- schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 12:54:
[...]

Zou je zelf een laserpen kunnen gebruiken om de focus te helpen of gaat dat niet..?
Kans = 0,0 lijkt me . . .

PvH schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:35:
En de K100D / K110D ook . . .

Jammer, Pentax ! ! !
Nu werken oudere flitsers ook niet meer (goed) . . .
Die focus assist doen Canon, Nikon en K/M/Sony ook beroerder dan ze zelf (!) bij hun prosumer camera's doen.
En die 3 merken hebben al tijden geleden de overschakeling van TTL naar Preflash-TTL doorgevoerd. En daarmee alle Pre-Preflash flitsers (:?)) gedegradeerd tot standaard flitsers die of altijd in vol vermogen flitsen, of gebruikmaken van hun eigen lichtmeting.

Dat op mijn DS een antieke Metz 32 CT-3 met SCA-370 voetje 't nog wel prima doet, is voor mij mooi meegenomen, maar laten we wel zijn: mijn DS is een uitloop-model, en bij de nieuwe modellen biedt Pentax niks minder dan de concurrentie.

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 21:04:
[...]
Die focus assist doen Canon, Nikon en K/M/Sony ook beroerder dan ze zelf (!) bij hun prosumer camera's doen.
En die 3 merken hebben al tijden geleden de overschakeling van TTL naar Preflash-TTL doorgevoerd. En daarmee alle Pre-Preflash flitsers (:?)) gedegradeerd tot standaard flitsers die of altijd in vol vermogen flitsen, of gebruikmaken van hun eigen lichtmeting.

Dat op mijn DS een antieke Metz 32 CT-3 met SCA-370 voetje 't nog wel prima doet, is voor mij mooi meegenomen, maar laten we wel zijn: mijn DS is een uitloop-model, en bij de nieuwe modellen biedt Pentax niks minder dan de concurrentie.
De istDS is inderdaad de laatste die TTL-flash ondersteund... Die had ik dus ook moeten hebben... Maarja, 2,5"scherm is erg mooi! En de istDL is aanmerkelijk goedkoper!

En Metz kan/wil (nog?) geen voetjes maken die P-TTL aan de camera aanbieden.

• Andre-85
  • Niet online
PvH schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 20:41:
[...]

Houd wel rekening met de 1,5x factor . . . Dus je 35-70 wordt een 53-105mm en je 70-210 wordt een 105-315mm. Je mist dan de groothoek . . . Nemen die kitlens dus (of iets vergelijkbaars van Sigma / Tamron / enz.). Dat wordt dus 18-55 = 27-83mm.
Als ik hem koop wil ik in iedergeval de kitlens erbij nemen. Maar je hebt het over een factor 1,5. Dit zegt me helemaal niks... Waar komt dat vandaan en wat houd het precies in? Kun je daar wat meer over zeggen?

Lorem

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Andre-85 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:16:
[...]

Als ik hem koop wil ik in iedergeval de kitlens erbij nemen. Maar je hebt het over een factor 1,5. Dit zegt me helemaal niks... Waar komt dat vandaan en wat houd het precies in? Kun je daar wat meer over zeggen?
Even uitleg:
Een analoge (= film) SingleLensReflex (SLR)-camera heeft een negatief grote van 36x24mm. De meeste digitale SLR-cameras hebben een zg. APS-C formaat sensor van 24x16mm. Dit is precies die 1,5x verlengings-factor.
Lenzen worden nog steeds op de 'oude' manier gemeten. Bij een 50mm lens komt de beeldhoek ongeveer overeen met de beeldhoek van het menselijk oog. De op de lens aangegeven brandpunt-afstanden (18-55mm) gelden voor (analoge) SLR. Voor dSLR camera's moet dus de sensor-formaat-factor verrekend worden.
Voor full-frame (36x24mm) dSLR's is de verleng-factor dus 1, en voor APS-C (24x16mm) dSLR's dus 1,5.

Je 35-70mm lens kan dus met de VUT. Het 'gat' tussen 55 en 70mm mis je niet echt, tenzij je de portret-afstand (80-100mm) vaak gebruikt.

[Voor 6% gewijzigd door PvH18 op 15-08-2006 16:10]

En Metz kan/wil (nog?) geen voetjes maken die P-TTL aan de camera aanbieden.
Het SCA 3702 M voetje doet volgens mij prima P-TTL, maar ja, die past weer niet onder jouw 36 CT-3...

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:19:
[...]
Het SCA 3702 M voetje doet volgens mij prima P-TTL, maar ja, die past weer niet onder jouw 36 CT-3...
Onderstaande mail ontving ik afgelopen 30 mei van Metz. De SCA 3702 M ondersteunt geen P-TTL en voorlopig komt er ook geen support voor.
Dear Ladies & Gentlemen,
please be informed, the promissed adapter dedicated to digital Pentax
cameras as mentioned above allowing P-TTL flash control is still not
available. Because of higher workload of our R & D department, a
re-design of the current SCA3702 is not possible and, therefore, not in
planning. Any previous dating can not be keeped. Any other future date
of delivery cannot be mentioned, unfortunately. But, the current adapter
SCA3702 M can be used in combination with a *istDs allowing true TTL
already. For that the adapter SCA3702 should be set on "2nd curtain
sync" to cancel P-TTL. Preferably a medium aperture and ISO400 should be
used also.
We are deeply sorry to provide not a positive message and remains with

best regards

i.A. Lutz Goeschel
Technical support

Metz-Werke GmbH & Co KG
Ohmstraße 55, D-90513 Zirndorf

eMail: mailto: lutz.goeschel(at)metz(punkt)de
Internet: http://www.metz.de
Wellicht dat ze met de met de komst van de K100D wat meer haast gaan maken... Op de Japanse markt lijkt de vraag naar de K100D de verwachtingen te overstijgen(lees: lege winkels).

[Voor 3% gewijzigd door MacroTough op 15-08-2006 19:35]

Spijtig...
Ik zei ook "volgens mij", omdat 'ie op m'n DS prima werkt , en omdat op de Metz site by 'SCA adaptersuche' steevast die 3702 M naar boven komt als je kiest voor *ist DL of K100D. Met dan in het onderstaande tabelletje een hele hoop vinkjes van wat 'ie allemaal ondersteunt. Maar idd., P-TTL staat daar niet bij, terwijl dat bij bv. Nikon wel 't geval is.

Edit: draadje hierover op DPReview van vorig jaar september (die ik toen blijkbaar gemist heb i.v.m. m'n verhuizing). Metz laat hier idd. een flinke steek vallen, en heeft bijna een jaar later nog steeds geen Pentax P-TTL oplossing, al zou 'ie "early 2006" komen...
Gelukkig doet 'ie 't bij mij goed, en was 'ie bij aflevering al op 2nd curtain ingesteld (tot vandaag wist ik niet eens dat daar een klepje zat waarachter je dat in kon stellen :+), maar al met al verdient 't geen schoonheidsprijs.

[Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 15-08-2006 21:00]

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:19:
[...]
Zal een keer naar Den Ham moeten met m'n istDL en Metz 36CT3, en testen (mag vast wel) of die SCA 3702m past en goed werkt.
De SCA374/2AFm doet het niet: de camera 'ziet' hem niet, terwijl hij m'n Pentax AF240Z flitser wel 'ziet'. (Als ik de flitser aan zet, reageert de camera direct door de sluitertijd op 1/60e te zetten: dat doet ie dus niet met de 36CT3+SCA374/2AFm...)
Maar daar wacht ik nog ff mee: eerst de fora (weer) bijlangs om te kijken of er iemand in de wereld is die wel goede ervaringen met de Metz SCA voetjes op de istDL heeft...

Om je uit de droom te helpen: zonder hamer passen SCA 3xxx voetjes niet in een SCA 3xx houder: ze zijn een stuk groter. En mijn aanname dat de 3702 M wel P-TTL ondersteunt is doodgewoon fout. Sorry.

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Vanmorgen nog maar eens flink 'gespeeld' met m'n Metz 36CT3+SCA374/2AFm.
En wat blijkt: bij camera op M, 200 ISO, T = 1/60, F = 5.6 en de flitser op F = 5.6 en 200 ISO worden de foto's uitstekend belicht. AF werkt niet goed als het te donker is, maar daar is MF voor, gewoon de afstand inschatten.
Ik ga de andere F-waardes en 400 ISO ook maar eens testen: het zal ook wel goed werken dan.
De camera waarschuwt wel constant dat 'het' (de belichting) niet klopt, maar daar moet je je dus nix van aantrekken! De flitser zorgt zelfstandig voor voldoende licht!
('Vroeger' bedonderden we de camera ook vaak om net dat resultaat te krijgen die de camera weigerde, haha)
Alle 'auto' instellingen werken niet, de AF-assist werkt ook niet (die functionaliteit voor externe flitsers mist dus in de istDL).

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:22:
Om je uit de droom te helpen: zonder hamer passen SCA 3xxx voetjes niet in een SCA 3xx houder: ze zijn een stuk groter.
Ik zie op de foto's van zo'n SCA 3xxx voetje dat er ook veel meer contactjes zijn... Dubbele rijen ipv enkele rijen. Dus dat zou ook niet 'passen'.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
De tweede post van dit topic is een beetje aangepast met de laatste updates aangaande de geruchten over de nog te verschijnen 10MP body('s).

Leuk, die geruchtenmolen... :)
Als 't echt 10MP wordt, gok ik toch op de Sony CCD. De D, DS, DL, DS2, DL2 en K100D gebruik(t)en ook al Sony, en in de Nikon D200 heeft dat ding al een tijdje z'n kwaliteit bewezen.
Wanneer 't toch Cypress wordt, neem ik aan dat die gebaseerd zou zijn op hun 9MP CMOS sensor die ze afgelopen november aankondigden. En van Samsung heb ik nog niks substantieels gezien over APS-C sensoren. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze die niet hebben... ;)

Ik ga 't wel blijven volgen, en vooral de geruchten over een K1 vind ik zeer interessant. Hopelijk wordt dat een D200/30D concurrent, maar dan in 't formaat dat ik van Pentax gewend ben! Zo ja, dan zie ik me daar volgend jaar wel mee rondlopen. 8)

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Ik hoop dat ze nu de overstap maken naar fullframe...
Nog meer pixels in het APS-C formaat resulteert in meer ruis.
Zie de nieuwe >6mp compact's met hun kleine sensors... Dat zijn pas ruis-generatoren!
6mp is redelijk goed bruikbaar op APS-C, nog meer mp's vergt een groter oppervlak.

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022
Hoeft niet. Alleen Sony's sensoren zijn op 10MP flink aan het ruisen, maar bijvoorbeeld Canon's 8MP sensor in de 30D is heel goed zelfs op hoge ISO's.

[Voor 4% gewijzigd door Oxi op 18-08-2006 13:00]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Anoniem: 22659

Oxi schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 10:13:
Hoeft niet. Alleen Sony's sensoren zijn op 10MP flink aan het ruisen, maar bijvoorbeeld Canon's 8MP sensor in de 30D is heel slecht zelfs op hoge ISO's.
:?

Ten eerste begrijp ik totaal niet hoe ik bovenstaand bericht moet lezen. Ten tweede presteert de Sony 10 mp chip in de Nikon D200 anders heel behoorlijk en ten derde is de Eos30D zeker binnen zijn prijscategorie de meest ruisarme camera van dit moment. :O

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022
Sorry het was nog vroeg, je hebt helemaal gelijk. :X

Ik probeerde te weerleggen dat boven de 6 megapixels het gelijk een ruiskanon is, maar ik had beter eerst mijn ogen kunnen uitwrijven. ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Ik hoop dat ze nu de overstap maken naar fullframe...
Don't hold your breath... ;)
Pentax moet eerst maar 's zien in de buurt te komen van de D200 en 30D, en dan hopen dat ze een stukje van die markt in kunnen pikken.
FF is nu nog een brug te ver, aangezien Pentax zelf geen CCD/CMOS sensors ontwikkelt. Maar misschien zouden ze iets kunnen doen met Kodak. Die hebben ervaring met grotere sensors, en de Pentax 645D zal ook Kodak gebruiken.
Maar dan zit je in een heel andere prijsklasse...

Anoniem: 480

Die termen van die flitsers zeggen me niet echt veel, dus misschien stel ik een overbodige vraag.
Ik zit ook zeer sterk te overwegen die K100D aan te schaffen, ook omdat ik een redelijke verzameling lenzen voor mijn Pentax MX camera's heb.
Nu heb ik ook een Metz 45 CT1 flitser. Een oud beestje inderdaad, maar verschrikkelijk goed en prettig om mee te werken.
Is die nog aan te sluiten op de K100D ?
Heb nu als digicam de Fuji Finepix 602Z, geen DSLR camera, maar wel een camera waar je dus door de zoeker via de CCD chip naar je onderwerp kijkt.
Onlangs nog een trouwreportage gemaakt met die cam en de Metz 45 CT1, en echt schitterend resultaat (overigens waren alle foto's van de 'echte' fotograaf mislukt, en waren ze dus ongelofelijk blij met mijn fotos :) ).
Dus die flitser wil ik eigenlijk voorlopig nog blijven gebruiken.

Niks mis met een Metz 45 CT-1! :)
Alleen zul je wel een flitsschoentje met X-contact moeten halen, omdat de huidige camera's geen X-contact plugje meer hebben. En je zult die flitser moeten gebruiken op de manier die je al gewend was: camera op handmatig, en de lichtmeting overlaten aan de flitser.

Overigens, als de K100D een beetje lijkt op m'n *ist DS zijn je oude lenzen prima te gebruiken. Zonder problemen als 't A of AF lenzen zijn (lijkt me niet als je een MX hebt), maar met K of M lenzen doen ze het ook prima via de 'AE-lock button on M exposure' menu-optie.

• MacroTough
Anoniem: 14829 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:33:

Overigens, als de K100D een beetje lijkt op m'n *ist DS zijn je oude lenzen prima te gebruiken. Zonder problemen als 't A of AF lenzen zijn (lijkt me niet als je een MX hebt), maar met K of M lenzen doen ze het ook prima via de 'AE-lock button on M exposure' menu-optie.
Dat werkt op de K100D exact hetzelfde, ik heb zelfs net nog even m'n M50/1.4 op de K100D geschroefd om het zeker te weten ;).

Anoniem: 14829 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:33:
Alleen zul je wel een flitsschoentje met X-contact moeten halen, omdat de huidige camera's geen X-contact plugje meer hebben. En je zult die flitser moeten gebruiken op de manier die je al gewend was: camera op handmatig, en de lichtmeting overlaten aan de flitser.

Zo'n schoentje gebruik ik nu ook voor mijn Fuji, vraag die voor mij nog open stond, of dat wel op een K100D past dus.
En handmatig ach, fotografeert niet elke echte fotograaf op handmatig 8)
Ik ben iig niet anders gewend, dat is voor mij ook een zwaar nadeel van mijn huidige digicam handmatig is haast niet te doen, omdat de scherpstel ring meerdere rondjes moet draaien om van het ene naar het andere uiterste te gaan, en dat is echt niet te doen, niet scherp te krijgen op handmatig.

Voor mij gaat echt niets boven handmatig, en automaat zal ik met een SLR camera zelden of nooit gebruiken, ik heb het liever zelf allemaal in de hand, dan weet ik tenminste zeker dat de fotos worden zoals ik wil dat ze worden.

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
En een kick t.b.v. de K10D. Er schijnt een gerucht te zijn dat er een accu gaat worden gebruikt ipv de AA's.

Als dit de AF ten goede komt dan ben ik hier zeker een voorstander van! Verder valt het mij op (op DPreview dan) dat er toch wat meer mensen komen die bij aanschaf van een dSLR ook Pentax in hun opties meenemen.

Niet ten onrechte want voor relatief niet al teveel geld heb je een camera + manual focus lenzen te pakken.

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

• MacroTough

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Huh :S
In die review hebben ze het erover dat door de overname van KM door Sony, dat andere fabrikanten gebruik mochten maken van hun patenten :X
Volgens mij heeft Pentax het SR systeem helemaal zelf ontwikkeld en ze hebben ook meer dan 30 patenten op het systeem.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Mooie review MacroTough.
En een erg goede conclussie :+

http://www.digitalcamerar...=2863&review=pentax+k100d
Nog een mooie review :)

[Voor 48% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 28-08-2006 23:06]

• MacroTough
Priyantha Bleeker schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:51:
Huh :S
In die review hebben ze het erover dat door de overname van KM door Sony, dat andere fabrikanten gebruik mochten maken van hun patenten :X
Volgens mij heeft Pentax het SR systeem helemaal zelf ontwikkeld en ze hebben ook meer dan 30 patenten op het systeem.
Bij mijn weten is het ook een eigen systeem van Pentax en daarbij ook 'beter' dan het KM/Sony systeem én op bepaalde punten beter dan de in-lens varianten van Canon en Nikon. Pentax heeft dacht ik namelijk het enige systeem dat ook een draaiing over de z-as op kan vangen.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Klopt helemaal MacroTough.
Het SR systeem van Pentax is ook superieur aan het KM/Sony systeem, o.a door de mogelijkheid van de draaing van de z-as ja.
Toch lijkt het SR systeem me minder krachtig als dat van sony/KM

Met m'n KM 5D lukt staand zonder extra steun 1/15 op 210mm meestal (75%) zonder shake. als ik tegen een muur aan sta kan ik in geval van nood tot ~1/5 gaan. maar dan is ongeveer de helft echt scherp en de rest is het net niet. De focus afstand maakt daarbij niet uit.

Misschien reageert het KM systeem beter op trillingen met een relatief lage frequentie.

Wat me wel opvalt is hoe schoon de goed belichte iso 3200 shots zijn. De NR hebben ze zeker beter voor elkaar als het inmiddels overleden KM.

[Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 29-08-2006 09:34]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Ik maakte met mijn Pentax MX altijd gewoon uit het handje fotos, zelfs met mijn 80-210 telezoom lens. Hoogstens steunde ik met mijn armen ergens op, of ging ik tegen een muur staan.

Ik heb notabene zelfs met mijn 50mm lens fotos uit de hand genomen met een belichtingstijd van rond de 5 seconde, kleermakerszit, beide armen leunen op je knieen, en scherpe fotos :)

Ik heb overigens net de K100D besteld bij foto Linthout hier in Zoetermeer. Prijs uit mijn hoofd € 669.- inclusief 1GB geheugenkaart.
Iets duurder dan je op internet kan vinden, maar wel gewoon in een hele goede fotozaak met alle voordelen van dien.
Levertijd was helaas nog niet bekend.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Gaaf Sakura !
Zodra je hem hebt post eens wat foto's enzo :)
Ik ben erg benieuwd wat je ermee maakt enzo ;)

Ga ik zeer zeker doen.
Ben ook zeer benieuwd wat er standaard voor matglas inzit, daar heb ik nog weinig over gelezen.
Het matglas van de MX is iig superiuer, center is wig, ring eromheen microprisma, en rest 'normaal' matglas.
Heb iig wel begrepen dat het matglas verwisselbaar is, als het nou hetzelfde formaat/model blijkt te zijn als mijn MX, zet ik dat matglas gewoon over :)

Wat ik nu al weet, wel heel erg ga missen, is dat door de 1.5 factor, ik mijn fisheye lens van 17mm (kijkhoek 110graden) kwijt ben, was echt een mega dure lens destijds, speciaal gekocht voor mijn vakantie naar Egypte, daar in de graftombes heeft die iig meer dan ruimschoots zijn geld opgeleverd.

[Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 480 op 29-08-2006 15:41]

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K100D/K100DA.HTM
Een nieuwe nieuwe review \o/
Ik ben hem nog even helemaal aan het lezen :)

Whoei, erg mooie review, en ook overwegend positief :)

Autofocus in low-light en de Auto Witbalans niet zo best, maar dat was bekend.

[Voor 34% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 29-08-2006 17:00]

Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:52:

Autofocus in low-light en de Auto Witbalans niet zo best, maar dat was bekend.
Ach, ik was toch al allergisch voor het hele 'auto' :D

Maar dan kon die wel eens problemen krijgen met mijn macro balg. Kan niet wachten tot ik hem binnen heb, zal hem dan eens fiks voor zijn b*llen schoppen :+

Wat ik mij trouwens afvraag, en misschien dat iemand hier mij daarmee kan helpen, ik heb ook nog 2 tele converters van elk 2x vergroting, geld daar dan ook de 1,5x regel voor? (zijn overigens low cost converters, echt met de keuze, of geen foto door de grote afstand, of een matige foto met tele converter)

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 480 op 29-08-2006 17:06]

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 480 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:04:
[...]

Ach, ik was toch al allergisch voor het hele 'auto' :D

Maar dan kon die wel eens problemen krijgen met mijn macro balg. Kan niet wachten tot ik hem binnen heb, zal hem dan eens fiks voor zijn b*llen schoppen :+

Wat ik mij trouwens afvraag, en misschien dat iemand hier mij daarmee kan helpen, ik heb ook nog 2 tele converters van elk 2x vergroting, geld daar dan ook de 1,5x regel voor? (zijn overigens low cost converters, echt met de keuze, of geen foto door de grote afstand, of een matige foto met tele converter)
1. In 'Menu C' het gebruik van de Diafragma-ring toestaan, dan moet het werken. AF zal moeilijker gaan...

2. Die 1,5x regel geldt voor alles wat je op de body schroeft. De 2x converter eerst op de lens (dan neemt ie de diafragma-hendel mee!) en dan pas het geheel op de body, zo ook demonteren: eerst het geheel van de body, dan de 2x van de lens.

Anoniem: 480 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 15:36:
Ben ook zeer benieuwd wat er standaard voor matglas inzit, daar heb ik nog weinig over gelezen.
Het matglas van de MX is iig superiuer, center is wig, ring eromheen microprisma, en rest 'normaal' matglas.
Heb iig wel begrepen dat het matglas verwisselbaar is, als het nou hetzelfde formaat/model blijkt te zijn als mijn MX, zet ik dat matglas gewoon over :)
Net als bij de meeste DSLR's zal 't matglas wel helemaal mat zijn, dus geen deelbeeld- en microprisma.
En de matglazen van m'n MX zijn met geen mogelijkheid in m'n *ist DS te proppen (oppervlak is gewoon kleiner), dus ik neem aan dat dat bij de K100D ook niet gaat lukken... ;)

Maar Katz Eye Optics maakt prima vervangings-matglazen voor o.a. Pentax (nog niet voor de K100D zo te zien, maar dat gaat vast wel komen).
Tikje prijzig ($95 minimaal), en een lange levertijd (bij mij een dikke 2 maanden), maar 't is wel een verademing om weer een MX-achtig matglas te kunnen gebruiken! :)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 29-08-2006 22:20]

Ik ga het nog even aanzien als ik die cam binnen heb, maar denk nu al dat er wel een ander matglas gaat komen :)

Anoniem: 480 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:27:
Zo'n schoentje gebruik ik nu ook voor mijn Fuji, vraag die voor mij nog open stond, of dat wel op een K100D past dus.
O ja, disclaimer! Dat 't op m'n DS werkt wil niet zeggen dat 't ook op een K100D werkt.
Oude flitsers kunnen een flinke stroompuls op het flitscontact geven, en niet elke moderne camera kan daar tegen. M'n DS heeft er geen moeite mee, maar aangezien de flits-ondersteuning van de K100D nogal anders is (geen ondersteuning voor oude TTL flitsers bijvoorbeeld) kan 't zijn dat ook het flitscontact zelf is aangepast. Mogelijk gevolg is dat je 45 CT-1 daarmee je camera defect kan maken...

Dus niet zomaar mijn advies overnemen. :)

*advies genoteerd

:)

Ik heb de vraag maar even neergelegd bij Pentax USA, bij Pentax Nederland heb ik na een week nog steeds geen antwoord hierover.

Als ik antwoord krijg, zal ik dat zeer zeker hier posten.

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Alleen zul je wel een flitsschoentje met X-contact moeten halen, omdat de huidige camera's geen X-contact plugje meer hebben.
= Standaard Metz voetje (SCA 301), krijg je erbij als je een Metz flitser koopt... (Los kosten ze +/- EUR 13 (prijs Konijenberg))
O ja, disclaimer! Dat 't op m'n DS werkt wil niet zeggen dat 't ook op een K100D werkt.
Oude flitsers kunnen een flinke stroompuls op het flitscontact geven, en niet elke moderne camera kan daar tegen. M'n DS heeft er geen moeite mee, maar aangezien de flits-ondersteuning van de K100D nogal anders is (geen ondersteuning voor oude TTL flitsers bijvoorbeeld) kan 't zijn dat ook het flitscontact zelf is aangepast. Mogelijk gevolg is dat je 45 CT-1 daarmee je camera defect kan maken...

Dus niet zomaar mijn advies overnemen.
Meet voor de zekerheid de ontlaadspanning van je flitser: als die boven de 40 volt ligt, kan de camera beschadigen! (Met een multimeter meten over het midden-contact en de zij-contact).

[Voor 44% gewijzigd door PvH18 op 30-08-2006 19:37]

= Standaard Metz voetje (SCA 301), krijg je erbij als je een Metz flitser koopt... (Los kosten ze +/- EUR 13 (prijs Konijenberg))
Ehmmm... De Metz 45 CT-1 deed nog niet aan SCA, of aan voetjes. Alleen aan een kabeltje dat je aan de ene kant in de flitser steekt, en aan de andere kant in de X-connector van je camera.
Voorbeeldje (beroerde foto van een MX, maar leek me wel toepasselijk :)):
http://members.shaw.ca/advidea/MX.jpg
De Metz sluit je aan op de onderste connector rechts naast de lensvatting (niet in de bovenste, die is voor FP flitsers, vooral flitsers waar je eenmalige flitslampjes in moet zetten).

offtopic:
Net een slecht ingescande Pentax MX manual gevonden. Ik ben die manual al dik 20 jaar kwijt... :)

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 30-08-2006 22:57]

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 22:51:
[...]
Ehmmm... De Metz 45 CT-1 deed nog niet aan SCA, of aan voetjes. Alleen aan een kabeltje dat je aan de ene kant in de flitser steekt, en aan de andere kant in de X-connector van je camera.
De Metz sluit je aan op de onderste connector rechts naast de lensvatting (niet in de bovenste, die is voor FP flitsers, vooral flitsers waar je eenmalige flitslampjes in moet zetten).
Dan heb je inderdaad een andere voet nodig... SCA 301 + SCA 305A (lijkt me)
offtopic:
Net een slecht ingescande Pentax MX manual gevonden. Ik ben die manual al dik 20 jaar kwijt... :)
Kijk dan maar eens op www.pentax-manuals.com ! ! !

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter

Net antwoord gehad op mijn vraag aan KatzEye mbt de K100D
Thank you very much for your inquiry. At this point, we don't have enough
data to answer your question. Based on my knowledge of Pentax design
practices, I think the K100D will probably use a slightly different screen.
However, as I said, we really don't know at this point. We are planning to
begin development on the K100D in the near future, so we will have some
answers at that point. I'll add your name to the interest list for the
K100D, and as soon as we have some more information, I'll let you know.
Thanks again for your interest, and if you have any other questions, please
feel free to ask.

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Keurig antwoord :)
Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

GAAF! Zelfs 't manual van m'n antieke Spotmatic (nou ja, antiek, net zo oud als ikzelf ;)) staat er, en in prima kwaliteit.
Dank voor de link! :)

Net antwoord gehad van Pentax USA. Nutteloos antwoord, maar ok, antwoord.

Mijn vraag was dus of ik mijn Metz 45 CT1 met een X-contact via een flash socket adapter aan kon sluiten op de K100D.

Krijg je dus dit 'schitterende' antwoord 8)7
Thank you for contacting Pentax.

Unfortunately, we do not have any information regarding the Metz flash unit. For compatibility I recommend that you contact the manufacturer of your flash.

If you are in need of further assistance, please respond to this email or call our technical support center at 800-877-0155.

Sincerely,
Randall
Pentax Imaging Technical Support
Ik heb maar reply gegeven nog meer toegespitst op het X contact en erbij verteld dat ik nu een Pentax MX gebruik met de Metz via het X contact van de MX.
Kijken of ze het nu snappen daar bij Pentax USA. (En dat noemt zich dan Pentax Imaging Technical Support |:( )

Wel 't enige antwoord dat je had kunnen verwachten van Pentax USA: "Wij gaan niet garanderen dat spullen van anderen op onze camera's werken, en zijn niet aansprakelijk wanneer 't niet blijkt te werken".
Als Metz een USA office had gehad, had je daar waarschijnlijk een soortgelijk antwoord gekregen...

Tsja, maar mijn vraag ging toch echt over het x contact, of ik uberhaupt een flitser met een x contact op de k100d aan kan sluiten.
Misschien dan toch maar een mailtje sturen naar Pentax Duitsland :)

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 480 op 31-08-2006 22:10]

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 480 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 22:09:
Tsja, maar mijn vraag ging toch echt over het x contact, of ik uberhaupt een flitser met een x contact op de k100d aan kan sluiten.
Misschien dan toch maar een mailtje sturen naar Pentax Duitsland :)
Volgens mij moet het lukken met SCA 301 + SCA 305A...
Op de 305A kan een X-contact-kabel op worden aangesloten. (Is alleen ERG duur (konijnenberg)).

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter

Kijk, dit zijn de antwoorden waar we wat aan hebben. Het duurt even, maar dan weet je wel exact hoe en wat.
The maximum flash trigger voltage is around 300V.

Anything above that would be very bad. Anything below that, which I imagine your flash is(but cannot be sure), will not harm the camera.
The pictures still may be overexposed though.
For best results use a Pentax AF360FGZ or AF540FGZ.

Sincerely,
Dorian B.
Pentax Imaging Technical Support

Gewoon 't schoentje gebruiken dat je al had dus. :)
300V! Geen half werk van Pentax, bij sommige andere merken gaat 't al mis bij 50V...

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:48
Niet merken, modellen, de 300D heeft dat, weet niet wat Nikon ermee doet. 350D gaat tot 250 V

|>

Ik heb voor de zekerheid ook nog maar even een mailtje gestuurd naar Metz, bijna zeker dat het geen problemen geeft, maar better safe than sorry :)

Overigens vind ik deze opmerking wel weer lachen van ze
The pictures still may be overexposed though
alsof je met een X-type flitser op een DSLR foto's zou gaan maken op automatische stand :D

Nu is het alleen nog wachten tot de K100D geleverd kan worden :P

Net gemeten op een crappy en trage analoge multimeter, maar mijn 45 CT-1 komt bij een full flash op zo'n 60V. In 't echt zal dat misschien een keer zo hoog zijn. (ik vertrouw m'n multimeter niet zo)

Genoeg om een 300D te roosteren, maar veilig voor je K100D. :)

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Las van de week op een forum (welke weet ik niet meer) dat Metz NU werkt aan een pTTL adapter voor Pentax, door de explosive verkopen/belangstelling voor Pentax camera's (en doordat Pentax weer nieuwe camera's op de markt brengt...)

Geeft toch hoop...

Maar ik weet het zo nog niet met pTTL...
Handmatig flitsen werkt vooralsnog voldoende goed!
Alleen de (infra?)rode AF-assist mis ik wel!

• MacroTough
Anoniem: 480 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 10:32:

Nu is het alleen nog wachten tot de K100D geleverd kan worden :P
Waar heb je 'm besteld dan? Ik heb 'm al een week of twee in huis... Ik weet dat Cameraland er sinds gister ook één heeft liggen en Konijnenberg en Kamera-Express hebben ze ook al even op voorraad.

PvH schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 12:38:
Alleen de (infra?)rode AF-assist mis ik wel!
Is inderdaad infrarood, of anders zo verrekte donkerrood dat je 't niet ziet. ;)
Overigens verwacht ik niet dat Metz nog nieuwe SCA 3xx voetjes zal ontwikkelen, en die focus assist zit in de flitser of in de "verbindingskabel", dus dan zul je alsnog jouw 36 CT-3 moeten vervangen...

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter

MacroTough schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 13:05:
[...]

Waar heb je 'm besteld dan? Ik heb 'm al een week of twee in huis... Ik weet dat Cameraland er sinds gister ook één heeft liggen en Konijnenberg en Kamera-Express hebben ze ook al even op voorraad.
Bij Foto Linthoud hier in zoetermeer, een van de betere fotospeciaal zaken, alleen wel een 'good old fashioned" zaak, dus niet een internet winkel.

Krijg er voor de prijs wel een 1GB SD kaartje bij :)

/edit

wel een internet site zie ik net
http://www.fotolinthout.nl/

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 480 op 02-09-2006 17:30]

Als die Roland weet waar 'ie 't over heeft, zitten er mooie tijden aan te komen! Vooral die "New DA 16-50 f/2.8 AL ED and 50-135 f/2.8 ED with USM motors." lijken me wel wat! Hopelijk doen ze 't ook op m'n DS...

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 19:56:
[...]
Als die Roland weet waar 'ie 't over heeft, zitten er mooie tijden aan te komen! Vooral die "New DA 16-50 f/2.8 AL ED and 50-135 f/2.8 ED with USM motors." lijken me wel wat! <B>Hopelijk doen ze 't ook op m'n DS...</B>
Gaat niet werken: hiervoor heeft de body 2 extra contacten in de vatting nodig, aan de binnenkant t.p.v. de autofocus koppeling. De istD/DS/DL/K1x0D hebben dat niet...
Een van de oudere analoge Pentaxen had het wel, voor de power-zoom lenzen.
Was vast geen succes, want je hoort/ziet er niks meer over...
Is inderdaad infrarood, of anders zo verrekte donkerrood dat je 't niet ziet.
Overigens verwacht ik niet dat Metz nog nieuwe SCA 3xx voetjes zal ontwikkelen, en die focus assist zit in de flitser of in de "verbindingskabel", dus dan zul je alsnog jouw 36 CT-3 moeten vervangen...
Je ziet het wel, een rood streepjespatroon!

Metz schijnt NU bezig te zijn met de nieuwe SCA voet! (zie update hieronder)
Zal wel een SCA 3xxx worden, en geen SCA 3xx meer.
SCA 3xxx voetjes schijnen niet te passen op SCA 3xx flitsers...

En ik vervang m'n 36CT3 niet: handmatig flitsen gaat ook goed! (is wel een flitser + voet SCA374/2AFm van (toen) 544 guldens)

Update:
Heb de bron gevonden op http ://forum. digitalfotonetz. de
QUOTE:
Gerücht:
http ://forums. dpreview. com/ forums

Hier Inhalt:
I occasionally drop by the Metz site to check if the long promised P-TTL adapter for Pentax models is available I was astonished to find that Metz now lists the SCA 3702M as compatible with the D, DS, DL (!) and K100D. Checking in this forum I found that seems to be the case at least since July (found one thread mentioning it, but without really trusting the info).

I immediately mailed Metz to confirm that the 3702 now really supports the cameras mentioned. I got the reply that P-TTL is still not supported, only standard A-Mode. No news here.

But at least the friendly technician who answered my mail mentioned that they were actually working right now on the P-TTL issue and that I should check back in October. We'll see if this really will be true. I'll keep you informed!
--

Update: I just got an additional mail from Metz support. The gist:

1) DL and K100D are supported with the existing 3702 in A mode only.

2) DS and D with their "kind of pseudo TTL" technology (my translation, but interesting anyway, huh?!) are basically supported in TTL mode, but work best in the medium aperture range and with ISO 200 and 400. My comment on this: Of course no news here, and in my experience TTL does work pretty well also with apertures out of the medium range - exactly as good (or bad) as with older TTL Pentax flashes. The "kind of pseudo TTL" technology of the D and DS seems to be the key here Would really like to know more about that ...

3) and most important:
Metz expects a signficant increase in demand for Pentax SLRs. Due to that changed situation on the SLR market Metz will delve into P-TTL technology in the coming weeks.
/QUOTE

[Voor 73% gewijzigd door PvH18 op 02-09-2006 21:21]

PvH schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 20:40:
[...]3) and most important:
Metz expects a signficant increase in demand for Pentax SLRs. Due to that changed situation on the SLR market Metz will delve into P-TTL technology in the coming weeks.
/QUOTE
Ik denk dat als Pentax echt zijn zinnen erop zet, Canon en Nikon het nog wel eens heel erg moeilijk kunnen gaan krijgen in dit markt segment :D

Don't hold your breath... ;)
Pentax is pas in deze markt gesprongen toen Canon en Nikon die markt al stevig in handen hadden, en een inhaalslag is dan verdraaide lastig. Maar ik zie ze nog wel Minolta/Sony voorbijstreven, als de K10D biedt wat de geruchten doen geloven...

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 14:20:
[...]
Is inderdaad infrarood, of anders zo verrekte donkerrood dat je 't niet ziet. ;)
De Focus-Assist zit in de SCA voet. Ik heb de SCA 374/2AFm: die is inclusief (infra)rood hulplicht.
Op m'n SFXN werkte dat perfect: als het te donker is werpt ie een rood streepjes patroon uit waarop de body scherpstelt. Werkt in volslagen duisternis!

OK, I stand corrected. Bij mij zit dat hulplicht niet in het 3702M voetje, maar in de 3045 "verbindingskabel". http://www.metz.de/images/produkte/klein/2217.jpg
Overigens zie ik met de beste wil van de wereld geen rood streepjespatroon, en er is niks mis met m'n ogen. Of met dat hulplicht... ;)

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op zondag 03 september 2006 @ 15:03:
Overigens zie ik met de beste wil van de wereld geen rood streepjespatroon, en er is niks mis met m'n ogen. Of met dat hulplicht... ;)
Zoiets als dit, maar dan dunne, verticale strepen:
http://www.dpreview.com/r...DSCV3/Images/afassist.jpg

AF-focus-assist, maar dan in de SCA adapter:
http://jancology.com/blog...n-8700-af-illuminator.jpg

[Voor 30% gewijzigd door PvH18 op 03-09-2006 16:07]

Sony's laser focus assist is fantastisch (zat ook op m'n DSC-V1, helaas gejat), maar ik heb m'n SCA 3045 "verbindingskabel" ('t eerste kabeltje dat ik ken waar 4 AAA batterijen in moeten ;)) nog nooit betrapt op het feit dat 'ie zichtbaar licht uitzond. Kan aan mij liggen, ik sta nl. meestal achter die camera. :)

• MacroTough
Anoniem: 480 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 17:18:
[...]

Bij Foto Linthoud hier in zoetermeer, een van de betere fotospeciaal zaken, alleen wel een 'good old fashioned" zaak, dus niet een internet winkel.

Krijg er voor de prijs wel een 1GB SD kaartje bij :)

/edit

wel een internet site zie ik net
http://www.fotolinthout.nl/
Tsja, dan moet je nog wat geduld hebben... Maar hij is het wachten wel waard hoor ;).

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op zondag 03 september 2006 @ 16:47:
Sony's laser focus assist is fantastisch (zat ook op m'n DSC-V1, helaas gejat), maar ik heb m'n SCA 3045 "verbindingskabel" ('t eerste kabeltje dat ik ken waar 4 AAA batterijen in moeten ;)) nog nooit betrapt op het feit dat 'ie zichtbaar licht uitzond. Kan aan mij liggen, ik sta nl. meestal achter die camera. :)
In de SCA 374/2AFm gaan ook 4x AAA.

En ik zie de rode AF-assist strepen wel duidelijk, zowel door de zoeker en 'over de camera' kijkend.

Is erg handig om in volslagen duisternis foto's te maken: door de zoeker zie je toch niets, gewoon uit de losse pols richten, en op de rode strepen letten.

[Voor 12% gewijzigd door PvH18 op 03-09-2006 18:24]

PvH, wat wil je bewijzen? Dat er iets mis is met m'n ogen? Ooit aan gedacht dat jouw 374/2AFm misschien net even anders werkt dan mijn 3045?

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op zondag 03 september 2006 @ 18:23:
PvH, wat wil je bewijzen? Dat er iets mis is met m'n ogen?
Nee hoor! Jou ogen zijn vast beter dan die van mij!

Zullen we 't hier maar bij laten? Als we elkaar eens tegenkomen mag je met eigen ogen constateren dat die 3045 geen zichtbaar licht uitzendt, en mag ik me verbazen over die prachtige rode strepen van jouw 374/2AFm. :)

[Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 03-09-2006 19:03]

Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 11:40:
Net gemeten op een crappy en trage analoge multimeter, maar mijn 45 CT-1 komt bij een full flash op zo'n 60V. In 't echt zal dat misschien een keer zo hoog zijn. (ik vertrouw m'n multimeter niet zo)

Genoeg om een 300D te roosteren, maar veilig voor je K100D. :)
Ik heb destijds via wat slimme achterdeurtjes de complete service manual en schema's te pakken weten te krijgen van de Metz 45 CT1, ik zal eens kijken of ik daar de spanning op het X-contact van af kan lijden/leiden :)

Hmm, droeve mededeling dus gehad per mail van Metz :'(
De verkopers bij Pentax hebben inderdaad gelijk, er zijn modellen 45CT1 in omloop waar de ontsteek spanning zo hoog is dat de elektronica van de huidige camera’s daar onherstelbare schade van kunnen oplopen.

Het betreft in deze de eerste modellen van de 45CT1 die u kunt herkennen aan 2 dingen, namelijk de filmgevoeligheid instelling die niet verder gaat dan 400 ASA en het serie nummer onder de flitskop van de flitser.

Als het serie nummer onder de 534000 is dan behoort deze flitser tot de risico dragers en zou beter niet meer op de huidige camera’s gebruikt kunnen worden, op de oudere vooral manuele camera’s is werken met deze flitser geen probleem.

Uw flitser kan niet gemodificeerd worden of hersteld worden, het kost u niets meer dan een nieuw model om verder te gaan.

Vriendelijke groet,

Dirk Haasnoot,

Transcontinenta.
Nu dus maar op zoek naar een nieuwe/2-de hands flitser. :'(

Overigens heb ik deze flitser altijd gebruikt bij mijn Fuji Finepix 602Z.

Eigenlijk dus een geval van vette mazzel gehad dat die het overleeft heeft al die tijd.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 480 op 04-09-2006 15:34]

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Mijn oude 45CT1 (waarschijnlijk eerste generatie) haalde op de buizenmeter (voltmeter met extreem hoge weerstand) een 325V, met een goede multimeter was het 280V (deze heeft een stuk lagere eigen weerstand) en met een goedkoop digitaal praxis metertje was het maar 190V(deze heeft dus een veel lagere weerstand inzich) Dit alles gemeten op het X-contact, dus niet op een SCA module.

Als je op zeker wil spelen, er zijn kastjes te koop, maar ook relatief simpel te maken die een ontkoppeltrapje hebben voor ongebufferde flitsers waardoor de contact spanning terug zakt naar een makkelijk hanteerbare 6 tot 48V. Deze zijn met een beetje handigheid ook relatief simpel zelf te maken.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Heb je enig idee waar ik hiervan een schematje zou kunnen vinden, want het in elkaar sleutelen is voor mij echt een peuleschil.
Alleen zonder schema doe je niet veel :)

Anoniem: 480 schreef op maandag 04 september 2006 @ 15:33:
Hmm, droeve mededeling dus gehad per mail van Metz :'(
Kleine troost, je bent niet de enige. Dit antwoord kreeg ik vandaag op m'n vraag of er al een P-TTL voetje zit aan te komen. Voetje is in de planning maar met mijn flitser heb ik er blijkbaar niks aan... :(
be aware, neither the adapter SCA3702 nor your 45 CL-4 are able to
support P-TTL. That means: if the adapter would be able to do so, the
flash unit can only be used in auto flash mode with manual settings
because any up-date of your flash unit to achieve P-TTL is not possible.
Therefore, currently your 45 CL-4 can only be used with SCA3702 in auto
flash mode as well.
P-TTL is in planning.

best regards

i.A. Lutz Goeschel
Technical support

Metz-Werke GmbH & Co KG
Ohmstraße 55, D-90513 Zirndorf

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Ja, de flitser moet dan wel preflash kunnen doen. Dit is een nieuwe functie die oudere flitsers niet kennen.
Dus een oudere flitser is niet te upgraden naar pTTL.

Geen ramp, handmatig flitsen gaat net zo goed!

De flitser moet alleen ff weten hoe je de camera ingesteld hebt:
De te gebruiken Diafragma en ISO op de flitser instellen. (De instelmogelijkheden op de flitser bepalen de waardes).
Camera op M-stand: bijv. Sluitertijd op 1/60, Diafragma op 5.6, ISO op 200, en Witbalans op Daglicht.

De flitser regelt dan zelf de juiste hoeveelheid licht!

Die nieuwe SCA adapter hoeven ze dus niet op de markt te brengen: geen van de oudere flitsers kan pTTL.
Maar laten ze wel goede flitsers met pTTL voor Pentax op de markt zetten als concurentie voor de Pentax en Sigma flitsers!

[Voor 14% gewijzigd door PvH18 op 05-09-2006 22:16]

PvH, bedankt voor de uitleg, maar zo flits ik al 25 jaar. :)
Pas sinds een paar jaar TTL op m'n *ist DL, met een 32 CT-3, en een 45 CL-4.
Die laatste is overigens geen oudere flitser, maar gewoon 1 die Metz nog steeds in 't assortiment heeft.

Ga voor de gein 's naar de Metz site, kies "SCA Adapter suche", en kies:

Kameratyp: digital
Hersteller: Nikon
Modell: D70s
Blitzgeraet: mecablitz 45 CL-4 digital (= mijn flitser)

Dan krijg je een prachtig SCA-3402 M6 voetje voorgeschoteld met alle ondersteuning voor i-TTL (Nikon's naam voor P-TTL). Dus die flitser zou prima P-TTL aan moeten kunnen. Ik neem voorlopig aan dat Herr Goeschel niet weet waar 'ie het over heeft, en ga nog even ietsje verder met 'm in discussie... :)

Edit: bleek een vergissing van Herr Goeschel te zijn, gelukkig! :)

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 06-09-2006 14:19]

• Sibren
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06-2021
Gegroet foto schieters.

Sinds kort heb ik ook mijn beschikking over een spiegelreflex camera en wel de K100D. Mijn pa wou eerst voor een ander model gaan (die toevallig in de aanbieding was) alleen was die nog niet op vooraad. Echter konden ze wel de K100D aanbieden welke met kitlens op een prijs van 699,- zou komen. Dit vond meneer echter ook te duur maar gelukkig konden ze in de winkel een mooi prijsje maken. De camera is toen gescoord voor 567,-. Mooi prijsje vond ik zo zelf, en gelukig mijn pa ook :).

Nu heb ik natuurlijk vast nog niet de ervaring die sommige van jullie hier beschikken om te zeggen of deze camera nou beter is dan andere. En daar komt nog bij dat ik nooit met een andere gewerkt heb ;)
Maar.....de K100D is een super fijn ding. Werkt lekker en is naar mijn bevindingen makkelijk in gebruik.

Een vriend van mij heeft de EOS350D (Ook een mooi ding, maar net een slagje duurder) waar ik ook wel eens een foto mee geschoten had. Dus nu kan ik het zelf :)

Het is uiteindelijk de pentax geworden omdat we al een oudere analoge pentax hadden. En de lenzen die we al in onze beschikking hebben konden ook op de K100D gebruikt worden. Nog een reden dus om deze aan te schaffen!

De lenzen zijn als volgt:

KitLens 18-55/3,5-5,6
M50/2
M75-250/4

Ik hoop veel plesier te beleven met de camera en jullie zullen vast nog wel meer van me horen 8)

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Topicstarter
Gaaf :+
Laat binnenkort eens wat foto's zien enzo.
Ik ben ook wel benieuwd hoe die M50/2 presteerd, ik heb die hier ook liggen(stofhappend).
Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee