hmm ik heb nu wel alu reservoirs (nog niet in gebruik) maar ik gebruik zowiezo toevoegingen.TranceSetter schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 20:14:
[...]
Nooit gehoord dat Alu en Koper reageren via water? Ik had een half jaar lang mijn waterkoeling zonder toevoegingen lopen en mijn alu reservoir was helemaal zwart aangeslagen![]()
Het koperen koelbok was dan weer gewoon schoon gebleven...
Ik heb al vaker daar besteld en uit ervaring kan ik zeggen, dat je even moeten bellen. Dan worden ze weer wakker.TEAMIKKE schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 20:52:
Zijn er mensen die ervaringen hebben met Alphacool.de? Vast wel maar hoe zijn die bij jullie?
Ik heb vorige week woensdag het een en ander besteld maar het schiet echt niet op. Direct het geld overgemaakt maar ik heb nu nog steeds geen mail of ze uberhaupt het geld al hebben. Ik heb ze hierover eerst gemaild via de ''contact'' optie van hun site maar hier heb ik niks op terug gekregen. Nu heb ik net naar de service gemaild en ik hoop dat ik daar wat van krijg. Het heeft geen ontzettende haast opzich maar na een week nog geen eens bericht hebben gehad over ook maar 1 ''ding'' is toch wel slordig of niet?
Graag ervaringen van jullie kant
Meestal verloopt de bestelling dan weer voorspoedig.
Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB
Anoniem: 162325
Zo, nogmaals een post
Ik heb dus geen goede sets weten te vinde die ik in mijn kast kon bouwen door het gebrek aan plaats. Maar.. nu heb ik een setje gevonde met alleen pomp en reservoir erbuiten. Als ik het spul wat geleverd word in de set een beetje bekijk ziet het er toch redelijk uit allemaal als ik het zelf moet zeggen. Maar nu is mijn vraag dus uiteraard, wat vinde jullie ervan?
Het gaat om dit setje:
http://www.vantecusa.com/products/stg100/p_stg100.html
Als ik de specs van de pomp bekijk is ie redelijk sterk. Maar is ie ook wel daadwerkelijk sterk genoeg om alle bij geleverde blokken goed genoeg te kunnen koelen? Of denke jullie dat hij daarin wat zal gaan haperen..
Ik heb dus geen goede sets weten te vinde die ik in mijn kast kon bouwen door het gebrek aan plaats. Maar.. nu heb ik een setje gevonde met alleen pomp en reservoir erbuiten. Als ik het spul wat geleverd word in de set een beetje bekijk ziet het er toch redelijk uit allemaal als ik het zelf moet zeggen. Maar nu is mijn vraag dus uiteraard, wat vinde jullie ervan?
Het gaat om dit setje:
http://www.vantecusa.com/products/stg100/p_stg100.html
Als ik de specs van de pomp bekijk is ie redelijk sterk. Maar is ie ook wel daadwerkelijk sterk genoeg om alle bij geleverde blokken goed genoeg te kunnen koelen? Of denke jullie dat hij daarin wat zal gaan haperen..
Het lijkt mij een Hydor pomp, en die gaat met 700 liter per uur wel voldoende zijn. Je moet er wel rekening mee houden dat je altijd toevoegingen moet gebruiken, omdat je zowel alu als koper in je kringloop hebt zitten.
Anoniem: 162325
Het is inderdaad een Hydor pomp, een hydor L20 om precies te zijn. Dus die zou inderdaad voor genoeg flow moeten kunnen zorgen.
En maar goed dat je over die toevoegingen begon want daar had ik zelf nog niet eens aangedacht! Daar ga ik me nu maar eens in verdiepen dan
*edit*
Als ik het dus goed begrijp moet ik gewoon aan de standaard koelvloeistof die erbij zit een anti-corrosie vloeistof toevoegen en een stukje zink of zo in het reservoir plaatsen dat als 'opofferings' metaal moet gaan dienen.
Weet iemand toevallig ook welke anti-corrosie vloeistof goed is?
En maar goed dat je over die toevoegingen begon want daar had ik zelf nog niet eens aangedacht! Daar ga ik me nu maar eens in verdiepen dan
*edit*
Als ik het dus goed begrijp moet ik gewoon aan de standaard koelvloeistof die erbij zit een anti-corrosie vloeistof toevoegen en een stukje zink of zo in het reservoir plaatsen dat als 'opofferings' metaal moet gaan dienen.
Weet iemand toevallig ook welke anti-corrosie vloeistof goed is?
[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 162325 op 09-06-2006 00:34 ]
swiftech hydrx is goed spul. heat transfer enhancer en corrosion inhibitor.
daarbij ook nog UV rescent
daarbij ook nog UV rescent
Bij die Vantec Stingray zit een fles met UV-reactieve koelvloeistof. Meer dan voldoende om het hele systeem te vullen.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ah bedankt voor de info. Ik heb gelukkig mail gehad maar ze snappen me nog niet helemaal. Als je contact met hun wil moet je mailen naar: service@alphacool.de en niet via die rare contactoptie van hun site. Ik ben al lang blij dat ik iets van ze gehoord hebDrumandBass schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 21:49:
[...]
Ik heb al vaker daar besteld en uit ervaring kan ik zeggen, dat je even moeten bellen. Dan worden ze weer wakker.![]()
Meestal verloopt de bestelling dan weer voorspoedig.
Hoi.
Ik zit een beetje met een dillemma.
Ik wil voor niet meer dan 200-250 euro een WC-setup installeren.
Ik zat hierbij sterk te denken aan een Thermaltaken setup.
Ik heb een sterke voorkeur het spul bij Freezinghardware te halen.
Ik heb mijn keuze laten vallen op de Tt bigwater 745. Ik hoor veel positieve reacties over deze set.
Ik weet ook wat de meesten van jullie over Tt denken, maar ik wil gewoon, net als veel andere mensen een alternatieve koeling, voor niet veel geld.
Één klein probleempje, ik wil er nu een VGA blokje op aansluiten. Hij moet heel goedkoop zijn, en kunnen passen op de Tt set. Ik heb een Gainward 6800GT pci-e 256MB.
Als het in het budget past, zou ik ook nog een HDD cooler willen voor op de set, die mag 5.25inch zijn. (aquabay M4 bijv.)
Een geheugen koeler voor 2 of 4 slots is ook van harte welkom.
Nu de problemen. Ik heb nog nooit van mijn leven een waterkoelingssysteem in elkaar gezet.
Ook weet ik de maten van de slangen niet, elke site zegt wat anders over de 745.
Nu wil ik jullie hulp inschakelen, om er uit te komen, want ik kom op dit gebied echt wat expertise te kort.
Ik zit een beetje met een dillemma.
Ik wil voor niet meer dan 200-250 euro een WC-setup installeren.
Ik zat hierbij sterk te denken aan een Thermaltaken setup.
Ik heb een sterke voorkeur het spul bij Freezinghardware te halen.
Ik heb mijn keuze laten vallen op de Tt bigwater 745. Ik hoor veel positieve reacties over deze set.
Ik weet ook wat de meesten van jullie over Tt denken, maar ik wil gewoon, net als veel andere mensen een alternatieve koeling, voor niet veel geld.
Één klein probleempje, ik wil er nu een VGA blokje op aansluiten. Hij moet heel goedkoop zijn, en kunnen passen op de Tt set. Ik heb een Gainward 6800GT pci-e 256MB.
Als het in het budget past, zou ik ook nog een HDD cooler willen voor op de set, die mag 5.25inch zijn. (aquabay M4 bijv.)
Een geheugen koeler voor 2 of 4 slots is ook van harte welkom.
Nu de problemen. Ik heb nog nooit van mijn leven een waterkoelingssysteem in elkaar gezet.
Ook weet ik de maten van de slangen niet, elke site zegt wat anders over de 745.
Nu wil ik jullie hulp inschakelen, om er uit te komen, want ik kom op dit gebied echt wat expertise te kort.
Droogkloot.
Het grote voordeel van een set is dat je je geen zorgen hoeft te maken over slangaansluitingen en dergelijke, alles is dan al op elkaar afgestemd.
Wil je alleen koelen en stilte creëren of wil je je ermee gaan overklokken? In het laatste geval zou ik niet de HDD's en je geheugen meenemen in je kringloop, die hebben niet zoveel profijt van WC als de GPU en CPU dat bijvoorbeeld wel hebben.
In elkaar zetten is niet zo'n probleem, waarschijnlijk krijg je er een duidelijke manual bij. Wel moet je goed nadenken over positionering in je kast, dat zal je zelf moeten bepalen. Anders kun je het altijd nog hier navragen.
Wil je alleen koelen en stilte creëren of wil je je ermee gaan overklokken? In het laatste geval zou ik niet de HDD's en je geheugen meenemen in je kringloop, die hebben niet zoveel profijt van WC als de GPU en CPU dat bijvoorbeeld wel hebben.
In elkaar zetten is niet zo'n probleem, waarschijnlijk krijg je er een duidelijke manual bij. Wel moet je goed nadenken over positionering in je kast, dat zal je zelf moeten bepalen. Anders kun je het altijd nog hier navragen.
Ik heb al een paar weken lopen tobben over hoe ik ze ga plaatsen, ik heb iig de ruimte in mijn Ammo533, en de gedeeltelijke externe oplossing is echt ideaal!Roamor schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:43:
Het grote voordeel van een set is dat je je geen zorgen hoeft te maken over slangaansluitingen en dergelijke, alles is dan al op elkaar afgestemd.
Ik wil niet gaan overclocken. Meer dan de X2 4400+ heb ik momenteel echt niet nodig. Ik ben meer een c&q fan. Als ik alle producten van het merk Tt koop, weet ik dan zeker dat het gaat passen?
Droogkloot.
ja, misschien ooit 'n inschroefverbindinkje veranderen ofzo, maar over het algemeen zal dan alles wel passen.. gewoon altijd goed opletten voor welke slang diameters de producten zijn ! en ander voordat je iets koopt/bijbesteld oid hier ff neer zetten en vragen of het compatible is ^^_AvA_ schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 22:54:
[...]
Als ik alle producten van het merk Tt koop, weet ik dan zeker dat het gaat passen?
Dan heb ik nog een vraagje.
Is er ooit iemand geweest in de geschiedenis van nederland die een dubbele loop in zijn/haar systeem heeft?
Ik bedoel:
Loop 1:
Basis -set: Tt bigwater 745
CPU>GPU>Chipset>pomp>Rad1>Rad2
Loop 2:
Goedkope, stille pomp+res
Mem>hdd1>mosfet>pomp>rad
Welke combinatie is het beste te gebruiken?
Ik bedoel kwa onderverdeling? Het is de bedoeling dat de tweede loop een heel goedkoop prul word.
Dus met een 80mm rad ofzow... niet hety geilste igg
Wat onder loop 1 en wat onder loop 2?
Graag suggesties.
Is er ooit iemand geweest in de geschiedenis van nederland die een dubbele loop in zijn/haar systeem heeft?
Ik bedoel:
Loop 1:
Loop 2:
Mem>hdd1>mosfet>pomp>rad
Ik bedoel kwa onderverdeling? Het is de bedoeling dat de tweede loop een heel goedkoop prul word.
Graag suggesties.
Droogkloot.
/me Meldt_AvA_ schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 22:28:
Je idee over je setup klinkt goed, een aparte loop dus voor de vitalere dingen en ééntje voor de extra's. Bespaar in je "goedkope" loop overigens niet op je fan, anders zit je nog in de herrie.
ook ik heb nu een dubbele loop:
loop1
liang pomp > BI pro > CPU (asetek antarctica) > res
loop2
liang pomp > 2x80cm rad > GPU (nexus6000) > res
maar ik ben druk bezig met vernieuwing waaronder dit de setup wordt:
loop1
liang pomp > BIX2 > CPU (nexus2000) > NB (innovatek) > res
loop2
liang pomp > BIX > GPU (nexus6000) > res
ik zit er over te dubben om misschien de NB bij de GPU op te doen, maar omdat de CPU een dubbele radiator krijgt lijkt me het handiger om hem daaraan te koppelen.
loop1
loop2
loop1
loop2
ik zit er over te dubben om misschien de NB bij de GPU op te doen, maar omdat de CPU een dubbele radiator krijgt lijkt me het handiger om hem daaraan te koppelen.
Word in veel gevallen de GPU niet heter dan de CPU?WSaeNoTSoCK schreef op zondag 11 juni 2006 @ 00:21:
ook ik heb nu een dubbele loop:
loop1
loop2
loop1
loop2
Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die aan een dubbele oplossing heeft gedacht.
Je bespaart jezelf een hoop moeilijkheden met een dubbele setup.
OM even wat te noemen, bijvoorbeeld de waterdruk (opvoerhoogte) word een minder probleem. Ook flowkilling is minder van de partij. Ideaal dus voor een wat omvangrijkere setup.
Nu moet het nog passen in mijn Ammo533
Droogkloot.
lol dubbele loop die moeilijkheden bespaart, als je die 2 pompen in serie zet zijn ze alleen maar sterker en heb je kans dat bij een dergelijk restrictief cpu blok de prestaties alleen maar beter worden ondanks de gpu in de loop
lijkt me sterk of het water er nou 1x of 1,5 keer per zoveel tijd langs komt, dat scheelt heus niet meer dan 2 graden (als dat het wel eens haalt)
trouwens 2 liangs in serie zou niet echt gaan denk ik omdat de 1 zo hard slurpt dat de andere voor niets draaid (zoals vroeger op je fiets dat je de trappers niet meer bij kon houden
)
en ik doe de GPU appart omdat ik de CPU zo koud mogelijk wil houden. en trouwens de BI micro 2x80 houd mn GPU nu al onder 42°C @ full load, dus dat zal wel meevallen.
ik had eerder juist 1 pomp en dan 1 rad voor de CPU dan weer een rad en dan de GPU, maar dat maakte amper verschil in de temp, vandaar dat ik de boel gescheiden wilde hebben.
misschien als ik ooit SLi ga doen, dat ik dan de BIX2 op de beide vid's zet. maar dat is voor latere zorg.
trouwens 2 liangs in serie zou niet echt gaan denk ik omdat de 1 zo hard slurpt dat de andere voor niets draaid (zoals vroeger op je fiets dat je de trappers niet meer bij kon houden
en ik doe de GPU appart omdat ik de CPU zo koud mogelijk wil houden. en trouwens de BI micro 2x80 houd mn GPU nu al onder 42°C @ full load, dus dat zal wel meevallen.
ik had eerder juist 1 pomp en dan 1 rad voor de CPU dan weer een rad en dan de GPU, maar dat maakte amper verschil in de temp, vandaar dat ik de boel gescheiden wilde hebben.
misschien als ik ooit SLi ga doen, dat ik dan de BIX2 op de beide vid's zet. maar dat is voor latere zorg.
[ Voor 8% gewijzigd door Bulls op 11-06-2006 03:59 ]
3 rads van 120mm moet toch genoeg zijn om je CPU en GPU te koelen?
Volgens mij ben ik waterkoeling nu best wel aan het onderschatten, want een vriend van me heeft een Tt bigwater SE met een 3000+ (754) en een 7600GT erop, hij houd de CPU op zo'n 33 graden stressed.
Trouwens, nog en vraagje. Opvoerhoogte maakt toch niet uit in een gesloten systeem?
Ik bedoel, als je een open systeem heb (1 slang heen) dan maakt het uit omdat de pomp het water naar boven moet duwen, maar als je een gesloten systeem hebt, zuigt het dalende water ook weer aan, waardoor je het roltrap-idee krijg.
Je hebt opvoerhoogte zeg maar alleen nodig om een indicatie te krijgen van de druk die de pomp kan uitvoeren op je waterblokjes?
Volgens mij ben ik waterkoeling nu best wel aan het onderschatten, want een vriend van me heeft een Tt bigwater SE met een 3000+ (754) en een 7600GT erop, hij houd de CPU op zo'n 33 graden stressed.
Trouwens, nog en vraagje. Opvoerhoogte maakt toch niet uit in een gesloten systeem?
Ik bedoel, als je een open systeem heb (1 slang heen) dan maakt het uit omdat de pomp het water naar boven moet duwen, maar als je een gesloten systeem hebt, zuigt het dalende water ook weer aan, waardoor je het roltrap-idee krijg.
Je hebt opvoerhoogte zeg maar alleen nodig om een indicatie te krijgen van de druk die de pomp kan uitvoeren op je waterblokjes?
Droogkloot.
Het zal misschien weinig schelen, maar hoeveel scheelt het of je 2 apart loops hebt?WSaeNoTSoCK schreef op zondag 11 juni 2006 @ 03:57:
lijkt me sterk of het water er nou 1x of 1,5 keer per zoveel tijd langs komt, dat scheelt heus niet meer dan 2 graden (als dat het wel eens haalt)
trouwens 2 liangs in serie zou niet echt gaan denk ik omdat de 1 zo hard slurpt dat de andere voor niets draaid (zoals vroeger op je fiets dat je de trappers niet meer bij kon houden)
En er bestaat trouwes een dual laing pomp
Als je denkt dat 1 niks doet dan moet je maar eens een paar natuurkunde lesjes volgen die je gezien sommige stellingen zowiezo wel mag hebben
Laat dan maar eens concreet het verschil zienen ik doe de GPU appart omdat ik de CPU zo koud mogelijk wil houden. en trouwens de BI micro 2x80 houd mn GPU nu al onder 42°C @ full load, dus dat zal wel meevallen.
360mm is zeer goed te doen_AvA_ schreef op zondag 11 juni 2006 @ 11:55:
3 rads van 120mm moet toch genoeg zijn om je CPU en GPU te koelen?
Jij denkt aan een soort perpetuum mobile?Trouwens, nog en vraagje. Opvoerhoogte maakt toch niet uit in een gesloten systeem?
De energie die het kost om de boel omhoog te krijgen zal altijd hoger zijn, daarnaast komt er ook nog eens de restrictie van de loop bij (laatje pomp maar es 50cm omhoog en 50cm omlaag door een slangetje van 5mm pompen, weg is je flow
[ Voor 29% gewijzigd door Vandread op 11-06-2006 12:25 ]
Mooi
Nou, ongeveer, maar niet helemaal.[...]
Jij denkt aan een soort perpetuum mobile?
De energie die het kost om de boel omhoog te krijgen zal altijd hoger zijn, daarnaast komt er ook nog eens de restrictie van de loop bij (laatje pomp maar es 50cm omhoog en 50cm omlaag door een slangetje van 5mm pompen, weg is je flow)
Ik ben nog maar 15, natuurkunde is niet mijn beste vak, dus mijn tekst kan nergens op slaan.
Ik heb geleerd dat je vloeistoffen niet kan samendrukken.
Dat betekent ook dat je ze niet kan uiteenhalen zegmaar
STel je pomp staat beneden aan een trajectje van 50 cm. Bovenaan bevind zich een bocht, met weer een slang van 50CM naar beneden.
Omdat je met de dalende vloeistof een soort onderdruk genereert vanwege de zwaartekracht, zou dat betekenen dat het gaat aanzuigen, daarvoor hoeft de pomp alleen de beweging te starten, de rest gebeurt vanzelf.
Dat is in feite het zelfde principe als waarmee ik het al eerder vergeleek: de roltrap. Het gewicht van de roltrap omhoog is precies het zelfde als wat er omlaag gaan, daarom hoeft de roltrap alleen het gewicht van de mensen die erop staan voort te bewegen.
Klopt dit nu? Of is dit natuurkundig onmogelijk?
Hoe zou de waterloop zich dan gedragen als er een cpu blok tussenkwam? Net als de roltrap waar ineens mensen op gaan staan?
Mmm, volgens mij is dit echt onzin
Droogkloot.
Anoniem: 136640
Als je een cirkel maakt van een stuk slang en deze 100% zou vullen met water is de water weerstand overal 0. Dus het water staat stil.
Zodra je er andere dingen tussen gaat zetten als een cpu blok bijvoorbeeld word de weerstand groter. Zodra je er een pomp bij zet zal die weerstand worden overwonnen en zal het water stromen.
Dat noemen ze rendement.
Zodra je er andere dingen tussen gaat zetten als een cpu blok bijvoorbeeld word de weerstand groter. Zodra je er een pomp bij zet zal die weerstand worden overwonnen en zal het water stromen.
Dat noemen ze rendement.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 136640 op 11-06-2006 12:48 ]
Wat is dat nou weer voor brol?Anoniem: 136640 schreef op zondag 11 juni 2006 @ 12:47:
Als je een cirkel maakt van een stuk slang en deze 100% zou vullen met water is de water weerstand overal 0. Dus het water staat stil.
Dat noemen ze rendement.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Even terug komen hierop: Ik zou je 1ste loop wel aanpassen:_AvA_ schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 22:28:
Ik bedoel:
Loop 1:
Loop 2:
Mem>hdd1>mosfet>pomp>rad
Graag suggesties.
CPU>Rad 1>GPU>Chipset>Pomp>Rad 2>Reservoir
Waarom wil je trouwens dingen als geheugen en mosfets koelen? HD's en mosfets kan ik me nog wat bij voorstellen (met een Nforce 4 bord dan) maar gehuegen? En als je toch bezig bent, doe dan ook direct je psu. Dan heb je geen casefans meer nodig
Zo, Ik ben weer even bezig geweest met dit mooie weer.
Vrijdag was mijn waterblok binnen gekomen en kon ik dus eindelijk dat herrie ding van mijn X1800XT halen.
Het blok dat ik besteld heb is van EK dit is de crossfire versie deze heeft aan beide kanten aansluitingen. Het koelt zowel GPU als RAM en MOSFETS. Die laatste worden echt HEET.

Boven aanzicht de afwerking is netjes.

Onderkant hij past perfect komt nergens tegen aan en sluit mooi op de te koelen delen aan. Ook de spannings stabilisators na de mosfets worden gekoelt.

Alle koelblokken op een rij. De X1800XT past net in mijn kastje.

En alles zit er weer in. Klaar om te vlammen.
Mijn systeem temps zijn nu (kamer 28c) Opteron 146@3.0ghz load 42c---X1800XT@stock load 45c dit alles word gekoelt door een single 120mm rad. met een papst-fan op 1600 toeren(onhoorbaar)
Had de temps nog wat hoger verwacht maar het valt zeker niet tegen imho.
Vrijdag was mijn waterblok binnen gekomen en kon ik dus eindelijk dat herrie ding van mijn X1800XT halen.

Het blok dat ik besteld heb is van EK dit is de crossfire versie deze heeft aan beide kanten aansluitingen. Het koelt zowel GPU als RAM en MOSFETS. Die laatste worden echt HEET.

Onderkant hij past perfect komt nergens tegen aan en sluit mooi op de te koelen delen aan. Ook de spannings stabilisators na de mosfets worden gekoelt.

Alle koelblokken op een rij. De X1800XT past net in mijn kastje.

Mijn systeem temps zijn nu (kamer 28c) Opteron 146@3.0ghz load 42c---X1800XT@stock load 45c dit alles word gekoelt door een single 120mm rad. met een papst-fan op 1600 toeren(onhoorbaar)
En bewijst maar weer eens, hoever je ook met een single rad kunt komen.
nou om maar wat temps te noemen:Vandread schreef op zondag 11 juni 2006 @ 12:19:
[...]
Het zal misschien weinig schelen, maar hoeveel scheelt het of je 2 apart loops hebt?
En er bestaat trouwes een dual laing pomp
Als je denkt dat 1 niks doet dan moet je maar eens een paar natuurkunde lesjes volgen die je gezien sommige stellingen zowiezo wel mag hebben
[...]
Laat dan maar eens concreet het verschil zienben wel benieuwd of je nu daadwerkelijk winst hebt geboekt.
[...]
CPU is idle 30 graden terwijl mn videokaart 35 is (op apparte loop dus)
en @ load is mn CPU 44 graden en mn videokaart 48 (maar dat is ook met dit stik hete weer)
dus zeg maar dat de apparte loop ~4 graden winst behaalt. en ik weet niet meer precies hoe het was met alles in 1 loop (was ook nog een andere CPU en videokaart) maar toen was het water wel degelijk eerer op temperatuur en was het verschil tussen GPU en CPU stukken kleiner laten we zeggen @ load CPU 46 tot 50 graden en de GPU ook.
en trouwens heeft mn broer natuurkunde op HBO nivea gedaan, en hij zegt het volgende:
als je 2 pompjes van gelijkwaardige druk/flow hebt en die dan in serie schakeld, dat je dan bijvoorbeeld van druk 1 via de pomp naar druk 2 gaat, en als je bij de 2e pomp aankomt dat dan druk 2 alsnog druk 2 blijft of zelfs wordt afgeremd, waarna het na pomp 2 alsnog druk 2 zal hebben.
want als je iets met een bepaalde snelheid op iets laat komen wat dezelfde snelheid heeft, zal het eerder afremmen dan verhogen.
maar als je ze parralel schakelt dat je dan van druk 1 via beide pompjes druk 2 zal krijgen en dan samenvoegt via een Y koppeling waar dan de druk naar 4 oploopt.
er dan wel vanuitgaand dat de slangen overal dezelfde binnendiameter hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Bulls op 11-06-2006 19:43 ]
Ziet er goed uit, maar er de pomp zit aan het res vast.TEAMIKKE schreef op zondag 11 juni 2006 @ 14:14:
[...]
Even terug komen hierop: Ik zou je 1ste loop wel aanpassen:
CPU>Rad 1>GPU>Chipset>Pomp>Rad 2>Reservoir
Waarom wil je trouwens dingen als geheugen en mosfets koelen? HD's en mosfets kan ik me nog wat bij voorstellen (met een Nforce 4 bord dan) maar gehuegen? En als je toch bezig bent, doe dan ook direct je psu. Dan heb je geen casefans meer nodig
Die tweede loop is voor later als ik geld over heb.
Owja... ik heb een kickspace net gevonden in de schuur, over na verbouwing... zou ik daar wat aan hebben (6)
Droogkloot.
Wow, zeer indrukwekkend! Ik heb nu wel hoge verwachtingen van de 745 gekregen, vanwege de 3 120mm radsDrumandBass schreef op zondag 11 juni 2006 @ 16:28:
Zo, Ik ben weer even bezig geweest met dit mooie weer.
Vrijdag was mijn waterblok binnen gekomen en kon ik dus eindelijk dat herrie ding van mijn X1800XT halen.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Alle koelblokken op een rij. De X1800XT past net in mijn kastje.![]()
[afbeelding]
Droogkloot.
heheheh 
ik heb even geen andere software hier, dus heb ik de slideshow gemaakt emt een powertoy van windows. Bij mij werkt ie verkeerd, als je verder wilt (op normale volgorde) moet je op de linker pijl duwen... dont ask why
(btw, mn pa staat daar in de rivier achter ons huis, hij is een geschikte plaats aan het zoeken voor mn pomp

http://members.home.nl/ixl85/wc2.0/
Ik ben nog niet heel ver, maar ik ben bijna al mn spullen vergeten mee naar mn ouderlijk huis te nemen.. alles ligt dus nog op mn kamer
De slangen had ik nog over, verder heb ik voor de zekerheid maar 2 extra Pro Protect gekocht van innovatek, ik had er nog 1 maar een backup is altijd handig.
Er ligt ook nog een nieuw binnenwerkje voor mn eheim 1048 EN daar zit al het gemodde innovatek radertje op (ik heb ze vergeleken, en die van innovatek is echt stukken beter, vooral hoe die vast zit!).
De rede om deze nieuw te kopen: Mijn pomp draait nu (op ~3 / 4 weken na)) een jaar lang vol geratel wat af en toe echt heftig is (ja, een jaar is lang... maar echt waar... je went er aan
). Om zeker te zijn dat er niks beschadigd is heb ik meteen een nieuwe besteld (keramische lagers) en om dus toekomstige trillingen te voorkomen het nieuwe radertje
ik heb even geen andere software hier, dus heb ik de slideshow gemaakt emt een powertoy van windows. Bij mij werkt ie verkeerd, als je verder wilt (op normale volgorde) moet je op de linker pijl duwen... dont ask why
(btw, mn pa staat daar in de rivier achter ons huis, hij is een geschikte plaats aan het zoeken voor mn pomp
http://members.home.nl/ixl85/wc2.0/
Ik ben nog niet heel ver, maar ik ben bijna al mn spullen vergeten mee naar mn ouderlijk huis te nemen.. alles ligt dus nog op mn kamer
De slangen had ik nog over, verder heb ik voor de zekerheid maar 2 extra Pro Protect gekocht van innovatek, ik had er nog 1 maar een backup is altijd handig.
Er ligt ook nog een nieuw binnenwerkje voor mn eheim 1048 EN daar zit al het gemodde innovatek radertje op (ik heb ze vergeleken, en die van innovatek is echt stukken beter, vooral hoe die vast zit!).
De rede om deze nieuw te kopen: Mijn pomp draait nu (op ~3 / 4 weken na)) een jaar lang vol geratel wat af en toe echt heftig is (ja, een jaar is lang... maar echt waar... je went er aan
Wat een onzin verhaal over druk 1 en druk 2 met twee pompjes serieel.WSaeNoTSoCK schreef op zondag 11 juni 2006 @ 19:40:
[...]
en trouwens heeft mn broer natuurkunde op HBO nivea gedaan, en hij zegt het volgende:
als je 2 pompjes van gelijkwaardige druk/flow hebt en die dan in serie schakeld, dat je dan bijvoorbeeld van druk 1 via de pomp naar druk 2 gaat, en als je bij de 2e pomp aankomt dat dan druk 2 alsnog druk 2 blijft of zelfs wordt afgeremd, waarna het na pomp 2 alsnog druk 2 zal hebben.
want als je iets met een bepaalde snelheid op iets laat komen wat dezelfde snelheid heeft, zal het eerder afremmen dan verhogen.
maar als je ze parralel schakelt dat je dan van druk 1 via beide pompjes druk 2 zal krijgen en dan samenvoegt via een Y koppeling waar dan de druk naar 4 oploopt.
er dan wel vanuitgaand dat de slangen overal dezelfde binnendiameter hebben.
[afbeelding]
Ik heb twee Eheim 1048 pompen in serie staan en je merkt duidelijk verschil wanneer er 1 pomp draait of beide.
Met 1 pomp zie ik een kleine ophoging van het water in m'n res, terwijl met twee pompen aan het water tegen de onderkant van de deksel spuit. De druk is veel groter dan wanneer er 1 pomp draait.
Misschien dat je broer en jij eerst maar eens een proefopstelling maken en het testen voordat je met dit soort stellingen komt
En pas op met parallel, want zodra er 1 pomp uitvalt verlies je de flow grotendeels, water zoekt de weg van de minste weerstand en zal terugstromen door de defecte pomp. (tenzij je er een terugslag ventiel achter zet)
[ Voor 12% gewijzigd door Demon_Eyez op 12-06-2006 16:38 ]
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
Duh, het water zal inderdaad niet makkelijk door een stilstaande pomp stromen.. Haal hem er eens tussenuit, dan zal het weinig tot niets uitmaken of er nou 1 of 2 pompen aan staan.
Dat laatste heb je wel gelijk in. Je zou daar een soort van beveiliging op moeten maken dat het water maar een kant op kan. Zoiets als in een gasmasker zit. Je ademt in door dat blikje en ademt uit langs de gaatjes.
Dat laatste heb je wel gelijk in. Je zou daar een soort van beveiliging op moeten maken dat het water maar een kant op kan. Zoiets als in een gasmasker zit. Je ademt in door dat blikje en ademt uit langs de gaatjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 136640 op 12-06-2006 17:35 ]
Haha leuke vergelijkingAnoniem: 136640 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:35:
Duh, het water zal inderdaad niet makkelijk door een stilstaande pomp stromen.. Haal hem er eens tussenuit, dan zal het weinig tot niets uitmaken of er nou 1 of 2 pompen aan staan.
[afbeelding]
Een fietspomp werkt ook zo, maar dan toch weer anders.
Droogkloot.
Wat heb je dan aan die vergelijking_AvA_ schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:48:
[...]
Haha leuke vergelijking
Een fietspomp werkt ook zo, maar dan toch weer anders.

druk 1 en druk 2 is maar een voorbeeld om het opschrijfbaar te maken. heb je nooit in een boek gekeken met schema's?Demon_Eyez schreef op maandag 12 juni 2006 @ 16:25:
[...]
Wat een onzin verhaal over druk 1 en druk 2 met twee pompjes serieel.
Ik heb twee Eheim 1048 pompen in serie staan en je merkt duidelijk verschil wanneer er 1 pomp draait of beide.
Met 1 pomp zie ik een kleine ophoging van het water in m'n res, terwijl met twee pompen aan het water tegen de onderkant van de deksel spuit. De druk is veel groter dan wanneer er 1 pomp draait.
Misschien dat je broer en jij eerst maar eens een proefopstelling maken en het testen voordat je met dit soort stellingen komt
En pas op met parallel, want zodra er 1 pomp uitvalt verlies je de flow grotendeels, water zoekt de weg van de minste weerstand en zal terugstromen door de defecte pomp. (tenzij je er een terugslag ventiel achter zet)
dat druk 1, 1 is, is natuurlijk ook maar een getal om vanuit te gaan want een gesloten loop heet in princiepe overal even veel druk. dus zou het al 4 moeten zijn. maar er van uit te gaan dat je het vanuit een emmer water haalt en dan weer terug spuit in een andere emmer.
op het zelfde systeem werkt een koelblok met 3 slang aansluitingen. druk 2 gaat op het midden en dan verdeeld het water zich over de andere 2 outlets, en daar zal de druk per slang 1 zijn, om na de Y koppeling weer samen druk 2 zal worden. zoe moeilijk is dat toch niet te snappen?
en nogmaals die getallen zijn maar een voorbeeld
0 is uit 1 is stroming 2 is een verdubbeling
[ Voor 14% gewijzigd door Bulls op 12-06-2006 20:20 ]
Bij waterblokken met 2 ingangen en 1 uitgang word de druk eerst gehalveerd en daarnaa weer samengevoegt.
Heb je die tweede pomp wel helemaal uit je setup gehaald? Of op z'n minst een bypass er bij? Want anders is het geen eerlijk vergelijk, het water moet dan de pomp aandrijven (probeer dat propellortje eens rond te draaien met je vingers, dan snap je wat ik bedoel) en dat zal een enórme impact hebben op je waterflow. Dus als je het op die manier getest hebt loop dan niet over onzin verhalen te roepen, wat dit betreft heb ik meer vertrouwen in de theorie van een HBO-student Natuurkunde dan de 'praktijk' van een ICTert.Demon_Eyez schreef op maandag 12 juni 2006 @ 16:25:
[...]
Wat een onzin verhaal over druk 1 en druk 2 met twee pompjes serieel.
Precies, of je hebt een heel zware loop, met veel bochten dat je ene Pomp het echt niet trekt, of je lult poep. Want je hebt geen verhoging van de stroomsnelheid. Dus ik moet het ook nog maar allemaal zien.Demoniac schreef op maandag 12 juni 2006 @ 21:59:
[...]
Heb je die tweede pomp wel helemaal uit je setup gehaald? Of op z'n minst een bypass er bij? Want anders is het geen eerlijk vergelijk, het water moet dan de pomp aandrijven (probeer dat propellortje eens rond te draaien met je vingers, dan snap je wat ik bedoel) en dat zal een enórme impact hebben op je waterflow. Dus als je het op die manier getest hebt loop dan niet over onzin verhalen te roepen, wat dit betreft heb ik meer vertrouwen in de theorie van een HBO-student Natuurkunde dan de 'praktijk' van een ICTert.
Zie het probleem niet.
2 pompen in serie werkt gewoon erg goed.
Ook al eens in een aquarium pompen opset gebruikt.
1potfilter voorop die draaid, dan 2 potfilters die niet draaien en dan weer 1 potfilter die weer draaid.
Doorstroom snelheid gaat bijna x2.
Je moet er uiteraad wel genoeg weerstand voor hebben om de 2e pomp goed te benutten.
Als je b.v 1 pomp op 1 wc blok zet dan wordt de doorstroom snelheid uiteraad niet veel beter.
Dit omdat 1 pomp het al makkelijk heeft.
Maar stel dat een 1000L/h pomp zoveelweerstand heeft dat er maar 400l/h over blijft dan doet een 2e zelfde pomp zo 800+l/h.
Dit heb ik vaak zat met aquarium opsets getest.
1 minuut een emmer onder de uitlaat van een pomp stel dit is dan 8liter.
8x60=480l/h. Als ik dan een 2e pomp laat meedraaien en opeens is het 900l/h, dan werkt het toch oke?
1potfilter voorop die draaid, dan 2 potfilters die niet draaien en dan weer 1 potfilter die weer draaid.
Je moet er uiteraad wel genoeg weerstand voor hebben om de 2e pomp goed te benutten.
Als je b.v 1 pomp op 1 wc blok zet dan wordt de doorstroom snelheid uiteraad niet veel beter.
Maar stel dat een 1000L/h pomp zoveelweerstand heeft dat er maar 400l/h over blijft dan doet een 2e zelfde pomp zo 800+l/h.
8x60=480l/h. Als ik dan een 2e pomp laat meedraaien en opeens is het 900l/h, dan werkt het toch oke?
als je de 2e pomp niet gelijk achter de 1e pomp hebt staan kan het wel uitmaken omdat je dan nog een bottleneck tussen de pompjes in hebt zitten, in dat geval stuur je de doorstroom weer extra aan.r.marijnissen schreef op maandag 12 juni 2006 @ 22:32:
Zie het probleem niet.
alleen is een vergelijking met aquaria niet het zelfde als een gesloten kring van slangen. omdat je een grote bak hebt waar de snelheid van de in- en outlet wel degelijk kunnen verschillen.
heb je koelblokken met 2 inlets? en alsnog blijft het princiepe het zelfde wat ik eerder beschreef.Anoniem: 136640 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 20:51:
Bij waterblokken met 2 ingangen en 1 uitgang word de druk eerst gehalveerd en daarnaa weer samengevoegt.
niet dat ik je ongelijk geef, want je vertelt het zelfde alleen andersom
Dit is zo'n gelul, je gelooft zeker ook dat een radiator ergens tussen in je loop het water ineens afkoeld...WSaeNoTSoCK schreef op maandag 12 juni 2006 @ 23:42:
[...]
als je de 2e pomp niet gelijk achter de 1e pomp hebt staan kan het wel uitmaken omdat je dan nog een bottleneck tussen de pompjes in hebt zitten, in dat geval stuur je de doorstroom weer extra aan.
@ragingbull: 2outlets? op een CPU wc blok... dan geef ik bij deze jou de volgende uitdaging:
Is deze setup correct?
[ Voor 23% gewijzigd door Vandread op 13-06-2006 00:24 ]
ik heb het over de aquarium setup, waar hij dus een filter na de pomp heeft iod.Vandread schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 00:20:
[...]
Dit is zo'n gelul, je gelooft zeker ook dat een radiator ergens tussen in je loop het water ineens afkoeld...
@ragingbull: 2outlets? op een CPU wc blok... dan geef ik bij deze jou de volgende uitdaging:
Is deze setup correct?
en trouwens snap ik niet hoe je bij temps komt met een radiator ertussen, dit heeft hier niets mee te maken. het ging over de flow....

maarja genoeg geneuzel over dual pomp setups, het is niet alsof je 5000 liter door een knoflookpers hoeft te pompen, het gaat maar om een klein gesloten cirquitje. en ik ben van mening als je 2 pompjes wilt gebruiken doe ze dan in 2 gescheiden loops, anders heeft het amper nut.
[ Voor 32% gewijzigd door Bulls op 13-06-2006 01:20 ]
Als de watertemperatuur op die plek hoger is dan die van de lucht er omheen, dan zal het plaatsen van een radiator op die plek het water afkoelen jaVandread schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 00:20:
[...]
Dit is zo'n gelul, je gelooft zeker ook dat een radiator ergens tussen in je loop het water ineens afkoeld...
sjongejonge! hoe bedoel je offtopicWSaeNoTSoCK schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 01:14:
[...]
ik heb het over de aquarium setup, waar hij dus een filter na de pomp heeft iod.
Mensen, als het draait dan draait het damn! Allemaal van die ideeen. Het scheelt allemaal maar 2 of 3 graden imo.
Duh, natuurlijk is dat getest met 1 pomp, dat was de oude situatieDemoniac schreef op maandag 12 juni 2006 @ 21:59:
[...]
Heb je die tweede pomp wel helemaal uit je setup gehaald? Of op z'n minst een bypass er bij? Want anders is het geen eerlijk vergelijk, het water moet dan de pomp aandrijven (probeer dat propellortje eens rond te draaien met je vingers, dan snap je wat ik bedoel) en dat zal een enórme impact hebben op je waterflow. Dus als je het op die manier getest hebt loop dan niet over onzin verhalen te roepen, wat dit betreft heb ik meer vertrouwen in de theorie van een HBO-student Natuurkunde dan de 'praktijk' van een ICTert.

Niet om het een of ander, maar al studeerd die gast derde graads quantum mechanica, als je het niet proefondervindelijk test kan je nog ze veel lullen als je wil, maar dan blijft het allemaal puur theoretisch.
[ Voor 17% gewijzigd door Demon_Eyez op 13-06-2006 11:19 ]
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover
ik ging alleen maar in op marijnissen maargoed.
...
[ Voor 97% gewijzigd door Bulls op 13-06-2006 11:16 ]
kan ik hier nog iemand blij maken met een x8** vga waterblokje ?
het is een frigus in goed staat. heeft bij mij er niet ingezeten vanwege dat ik overgestapt ben op de 7800serie van nvidia.
Geen handel
<!--
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/39210
prijs kan over gesproken worden
-->
het is een frigus in goed staat. heeft bij mij er niet ingezeten vanwege dat ik overgestapt ben op de 7800serie van nvidia.
Geen handel
<!--
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/39210
prijs kan over gesproken worden
-->
[ Voor 24% gewijzigd door Apen-nootjes op 14-06-2006 21:44 ]
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
Mijn Reserator voelt voor het eerst warm aan. Ambient 30+ graden
CPU 38 graden, dus zelfs in deze omstandigheden passief slechts 8 graden boven kamertemperatuur.
Nu hoor ik alleen mijn temp. gestuurde Zalman voeding het wat moeilijk hebben.

http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=196&code=021Roamor schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:04:
Mijn Reserator voelt voor het eerst warm aan. Ambient 30+ gradenCPU 38 graden, dus zelfs in deze omstandigheden passief slechts 8 graden boven kamertemperatuur.
lijkt een beetje op zo'n watertank waar je je bekertje onder kan zetten (en zo'n bubbelgeluid maakt
Ach, zolang mijn CPU de 40 graden niet haalt, maak ik me nergens zorgen over. Veel warmer dan dit gaat het niet worden (@zolderkamer) hoop ik.
mag ik vragen wat je specs zijn. ben namelijk nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een reserator icm redelijk hoge specs.Roamor schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:04:
Mijn Reserator voelt voor het eerst warm aan. Ambient 30+ gradenCPU 38 graden, dus zelfs in deze omstandigheden passief slechts 8 graden boven kamertemperatuur.
zie specs hieronder
[ Voor 7% gewijzigd door maxoss op 13-06-2006 15:43 ]
Mijn Reserator koelt een P4 Northwood 2,4 @ 3.0 op standaardvoltage. Als je 50 graden als grens neemt (de echte limiet is nog wel hoger), heb ik nog zo'n 12 graden speling wat ik acceptabel vind. Het is hier nu bloedheet, maar ik hoor nog steeds alleen mijn voeding (die normaal onhoorbaar is).maxoss schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:41:
[...]
mag ik vragen wat je specs zijn. ben namelijk nieuwsgierig naar de mogelijkheden van een reserator icm redelijk hoge specs.
Volgens BalusC zal de Res dus zo'n 80 watt aan energie afvoeren voor alleen deze CPU. Ik weet niet hoeveel jouw setup slurpt, maar dan kun je dat vergelijken.
/me Roamor aait zijn Res nog maar eens.
[ Voor 17% gewijzigd door Roamor op 13-06-2006 15:49 ]
dus je koelt alleen je cpu met de reserator?Roamor schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:45:
[...]
Mijn Reserator koelt een P4 Northwood 2,4 @ 3.0 op standaardvoltage. Als je 50 graden als grens neemt (de echte limiet is nog wel hoger), heb ik nog zo'n 12 graden speling wat ik acceptabel vind. Het is hier nu bloedheet, maar ik hoor nog steeds alleen mijn voeding (die normaal onhoorbaar is).
Volgens BalusC zal de Res dus zo'n 80 watt aan energie afvoeren voor alleen deze CPU. Ik weet niet hoeveel jouw setup slurpt, maar dan kun je dat vergelijken.
/me Roamor aait zijn Res nog maar eens.
Ja.
Die Venice van jou kan op zijn top 67 Watt verstoken, minder dus dan die van mij, dus dat zal een Reserator makkelijk trekken. Een 7800GTX erbij zal wel inhakken op je temps.
Anoniem: 103524
Heb een beetje hulp nodig, het zit zo. Ik heb zojuist twee RAM freezers binnengekregen en zou graag een mening willen horen mbt de volgorde van aansluiten.
Het gaat om twee van deze, http://www.techpowerup.com/reviews/Mips/RAMFreezer
Zelf dacht ik aan Pomp > RAM freezers > CPU > Chipset > VGA > Pomp
btw ik heb een Eheim1048 pomp, cpublock 1A-HV3, 1A-VGA, NB 1A-NB een 240 Blacklord rad. 2 papst daarop op 7 volt, slang 11x8x1,5
Het gaat om twee van deze, http://www.techpowerup.com/reviews/Mips/RAMFreezer
Zelf dacht ik aan Pomp > RAM freezers > CPU > Chipset > VGA > Pomp
btw ik heb een Eheim1048 pomp, cpublock 1A-HV3, 1A-VGA, NB 1A-NB een 240 Blacklord rad. 2 papst daarop op 7 volt, slang 11x8x1,5
Arme pomp, ben benieuwd naar je temps in het warme weer 
Afhankelijk van je geheugen werkt het nog best aardig, vooral tccd is er blij mee, je UTT nog een beetje.
Qua volgorde zou ik het gewoon doen wat het beste uit komt. Voor de overige onderdelen zal je qua volgorde zowiezo amper verandering zien.
Afhankelijk van je geheugen werkt het nog best aardig, vooral tccd is er blij mee, je UTT nog een beetje.
Qua volgorde zou ik het gewoon doen wat het beste uit komt. Voor de overige onderdelen zal je qua volgorde zowiezo amper verandering zien.
Mijn temps met dit weer geregistreerd door mbm zie plaatje,
http://img73.imageshack.us/img73/209/mbm6ar.jpg
Dit na even stressen met cpuburn, best wel aardig..
Ik ga voor pomp > ram > cpu > nb > vga > pomp.
http://img73.imageshack.us/img73/209/mbm6ar.jpg
Dit na even stressen met cpuburn, best wel aardig..
Ik ga voor pomp > ram > cpu > nb > vga > pomp.
Temp van je cpu is verdacht laag met dit weer
, delta T vs de buitentemp is knap zo.
Meet je water temp eens
Grappig rad trouwens, zo'n externe positie helpt wel natuurlijk
Meet je water temp eens
[ Voor 24% gewijzigd door Vandread op 14-06-2006 20:01 ]
Ten eerste zijn het qua kwaliteit gezien goede blocks die ik aus dahr gehaald heb, erg netjes afgewerkt en doen de temps erg goed. De slangen zijn gewoon koud en de radiator op het dak van de pc is nog kouder..Vandread schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 19:59:
Temp van je cpu is verdacht laag met dit weer, delta T vs de buitentemp is knap zo.
Meet je water temp eens
Maar arme pomp? Hoe bedoel je dat? ik ondervind profeit van de pomp met z'n 600 liter per uur.
Een bierflesje "voelt" ook koud... dat wil nog niet zeggen dat het koud is.
Arme pomp: relatief zwakke pomp naar mijn mening voor zo'n flinke setup.
Arme pomp: relatief zwakke pomp naar mijn mening voor zo'n flinke setup.
Ik steun Vandread in zn opmerking. Het is over het algemeen belangrijker dat je een hoge "head" (in nl: opvoerhoogte) hebt, vooral met zoveel componenten in 1 loop.Anoniem: 103524 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 20:35:
[...]
Maar arme pomp? Hoe bedoel je dat? ik ondervind profeit van de pomp met z'n 600 liter per uur.
Ik zie de head voor me en gemeten van bodem pc to bovenkant module is het 65centimeter, jullie hebben de ervaring. een pomp die het water niet vlotjes kan laten circuleren hoe valt dat bij me op? Hogere temps en nog iets?aramdin schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 21:49:
[...]
Ik steun Vandread in zn opmerking. Het is over het algemeen belangrijker dat je een hoge "head" (in nl: opvoerhoogte) hebt, vooral met zoveel componenten in 1 loop.
Misschien koelt ie beter als je hem op zijn kant legtAnoniem: 103524 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 23:04:
[...]
Ik zie de head voor me en gemeten van bodem pc to bovenkant module is het 65centimeter, jullie hebben de ervaring. een pomp die het water niet vlotjes kan laten circuleren hoe valt dat bij me op? Hogere temps en nog iets?
BTW: is het wel verstandig om bijv. bij je intake ook en rad te doen?
Krijg je dan geen warme lucht die door je kast heen stroomt?
Heeft het outtake rad dan nog wel werk te doen?
Droogkloot.
Als je om dat rad een afscherming maakt dat de lucht niet door de kast kan gaan, zal die intake fan juist je rad koelen. Je bent dan alleen wel airflow kwijt in je kast, dus dan zul je er misschien een intake fan voor je airflow bij willen zetten._AvA_ schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 07:33:
[...]
Misschien koelt ie beter als je hem op zijn kant legt
BTW: is het wel verstandig om bijv. bij je intake ook en rad te doen?
Krijg je dan geen warme lucht die door je kast heen stroomt?
Heeft het outtake rad dan nog wel werk te doen?
woepiee .. gister dan eindelijk m'n OCZ PC4000 binnengekregen en net eventjes ermee aangekloot ..
Ram loopt nu CPU/10 en m'n CPU is op 2,5 Ghz (HTT=250). Alleen wat 'n gedoe voor ik eindelijk dat ram geheugen goed had lopen zeg
ik ga denk ik binnenkort nog even m'n CPU 250*11 laten lopen dan loopt m'n ram CPU/11 dat is dus precies goed
dan is m'n CPU 2,75 Ghz en m'n ram 250 mhz
. Misschien nog even wat meer volt op m'n CPU gooien dan.
M'n CPU krijgt nu 1.40V en tot mijn verbazing is de CPU nu koeler dan eerst toen die 1,375 V kreeg en gewoon op 38 graden Idlede ofzo
iig is m'n CPU nu "maar" 35 graden .. ik ga zometeen eens stresstesten e.d. en eens kijken of die een verschil geeft in 3D mark
Maar waar het hier om gaat..
de temperaturen zijn lekker .. CPU 35, Chipset 37 en GPU 40. Ze zitten in deze volgorde ook in de loop.. Dus iets zegt me dat het water nogal makkelijk op warmt en ik ga dan ook binnenkort 'n extra radiatortje bijhangen (wat ik toch al heeeel lang wilde doen ..)
maar nu eerst verder leren aan m'n schoolexamens |-)
edit:
best wel 550 Mhz meer .. en dit is nog niet eens het einde, dit doetie al op 0,5V meer en dat scheelt uuhm .. -1 graad met normaal
(ja ik weet het mijn computer is maf .. m'n CPU is koeler door OCen..)
Ram loopt nu CPU/10 en m'n CPU is op 2,5 Ghz (HTT=250). Alleen wat 'n gedoe voor ik eindelijk dat ram geheugen goed had lopen zeg

M'n CPU krijgt nu 1.40V en tot mijn verbazing is de CPU nu koeler dan eerst toen die 1,375 V kreeg en gewoon op 38 graden Idlede ofzo
de temperaturen zijn lekker .. CPU 35, Chipset 37 en GPU 40. Ze zitten in deze volgorde ook in de loop.. Dus iets zegt me dat het water nogal makkelijk op warmt en ik ga dan ook binnenkort 'n extra radiatortje bijhangen (wat ik toch al heeeel lang wilde doen ..)
edit:
offtopic:
leren .. niet dus, gewoon ff met TI connect wat spiekbriefjes op m'n rekenaar ^^
En nu loopt m'n CPU dus 2,750 Ghz leren .. niet dus, gewoon ff met TI connect wat spiekbriefjes op m'n rekenaar ^^

[ Voor 18% gewijzigd door Pilske op 15-06-2006 14:57 ]
Hmmmm, jouw systeem specs liggen verdacht dicht bij de mijnePilske schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:46:
woepiee .. gister dan eindelijk m'n OCZ PC4000 binnengekregen en net eventjes ermee aangekloot ..
Kan je de multiplier van een X2 aanpassen
Want ik ga ook PC4000 kopen van OCz.
Je gaat me toch niet vertellen dat jij 2x1GB XTC hebt met de honinggraat structuur op de heatspreaders???
[ Voor 61% gewijzigd door _AvA_ op 15-06-2006 18:26 ]
Droogkloot.
Off-topic ik heb sinds gister dus dat geheugen. Het pc4000 gtx in 2gb kit, SUPER spul. Kan zonder de tijden aan te passen zo 260mhz draaien.
Ik zeg mooi spul!
Eindelijk BF op max.
Eindelijk BF op max.
_AvA_ schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 18:25:
[...]
Je gaat me toch niet vertellen dat jij 2x1GB XTC hebt met de honinggraat structuur op de heatspreaders???
offtopic:
.. Nóg niet, als ik m'n nieuwe graka bestel dan koop ik nog zo'n reepje erbij .. ik zie de meerwaarde van dual channel niet echt in dus hou ik het lekker op single
.. Nóg niet, als ik m'n nieuwe graka bestel dan koop ik nog zo'n reepje erbij .. ik zie de meerwaarde van dual channel niet echt in dus hou ik het lekker op single
'n Klein probleempje (denk ik) .. Mijn nForce4 chipset wordt steeds warmer lijkt het .. eerst werd die volgens mij idle met fans op 100% maar 35 graden en nu wordt die idle 37 graden..
Vind ik wel 'n beetje veel aangezien de CPU op stock voltage loopt en dus eigenlijk alleen door de verhoogde FSB íets meer warmte zou moeten produceren, dus daar kan het naar mijne mening niet aan liggen .. toch ?
Misschien moet ik m'n chipset blokje nog maar eens goed aandraaien ofzo maar heeft iemand hier tips voor oid ? Ik heb dat blokje namelijk bevestigd met M3 moertjes met bouten ..
Heeft iemand misschien een meesterlijke manier om je waterblock op je chipset vast te maken (het gaat dus om 'n nForce4 chipset op 'n a8n-SLI deluxe).
'n Ander block is ook welkom, ik wilde toch al 'n klein beetje van dit blokje afstappen, en ik ga over 2 weken 'n extra radiator en wat koppelingetjes bestellen en dan dus misschien ook 'n nieuw chipset blokje .. maar goed geen moeite voor doen alleen zeggen als je er toevallig een weet
Volgens mij is er niks aan de hand met je blokje. Het is maar 2 graden hoor! Het kan eenvoudig veroorzaakt zijn door het wat warmere weer de laatste dagen.
Als het blijft oplopen zou ik je setup nog maar eens goed doorlopen
Droogkloot.
Check de MIPS Freezer. Deze is dan voor de DFI, maar voor Asus zijn ze als het goed is ook gemaaktPilske schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:00:
[...]
Misschien moet ik m'n chipset blokje nog maar eens goed aandraaien ofzo maar heeft iemand hier tips voor oid ? Ik heb dat blokje namelijk bevestigd met M3 moertjes met bouten ..
Heeft iemand misschien een meesterlijke manier om je waterblock op je chipset vast te maken (het gaat dus om 'n nForce4 chipset op 'n a8n-SLI deluxe).
'n Ander block is ook welkom, ik wilde toch al 'n klein beetje van dit blokje afstappen, en ik ga over 2 weken 'n extra radiator en wat koppelingetjes bestellen en dan dus misschien ook 'n nieuw chipset blokje .. maar goed geen moeite voor doen alleen zeggen als je er toevallig een weet
hey pilske, verhoog je ook de mem voltages of niet? ik ben ook steeds bezig met een goede OC te vinden, al dan niet een standard stablielPilske schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:46:
Ram loopt nu CPU/10 en m'n CPU is op 2,5 Ghz (HTT=250). Alleen wat 'n gedoe voor ik eindelijk dat ram geheugen goed had lopen zegik ga denk ik binnenkort nog even m'n CPU 250*11 laten lopen dan loopt m'n ram CPU/11 dat is dus precies goed
dan is m'n CPU 2,75 Ghz en m'n ram 250 mhz
. Misschien nog even wat meer volt op m'n CPU gooien dan.
M'n CPU krijgt nu 1.40V en tot mijn verbazing is de CPU nu koeler dan eerst toen die 1,375 V kreeg en gewoon op 38 graden Idlede ofzoiig is m'n CPU nu "maar" 35 graden .. ik ga zometeen eens stresstesten e.d. en eens kijken of die een verschil geeft in 3D mark
edit:offtopic:En nu loopt m'n CPU dus 2,750 Ghz
leren .. niet dus, gewoon ff met TI connect wat spiekbriefjes op m'n rekenaar ^^best wel 550 Mhz meer .. en dit is nog niet eens het einde, dit doetie al op 0,5V meer en dat scheelt uuhm .. -1 graad met normaal
(ja ik weet het mijn computer is maf .. m'n CPU is koeler door OCen..)
[ Voor 4% gewijzigd door Bulls op 16-06-2006 11:53 ]
Die lockups hebben er vaak mee temaken dat je voltage te laag is. Heb je er misschien ook last van dat als je je pc opstart hij een aantal tientallen seconden blijft hangen bij je desktop en dat je dan even moet wachten tot je icoontjes komen? Als dat zo is moet je maar eens je voltage wat verhogen dat helpte bij mij.
De a8n sli heeft geen temp sensor in de nb zittenPilske schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 20:00:
[...]
offtopic:
'n Klein probleempje (denk ik) .. Mijn nForce4 chipset wordt steeds warmer lijkt het .. eerst werd die volgens mij idle met fans op 100% maar 35 graden en nu wordt die idle 37 graden..
Vind ik wel 'n beetje veel aangezien de CPU op stock voltage loopt en dus eigenlijk alleen door de verhoogde FSB íets meer warmte zou moeten produceren, dus daar kan het naar mijne mening niet aan liggen .. toch ?
Ik heb het zelfde mobo (alleen dan zonder "deluxe" vond het het niet waard) maar die sensor zit ergens bij de nb, maar niet er in!
Deze tempst kloppen dus nooit.
Ga de oude a8n topics maar eens doorlezen.. daar hebben we nog hele zoektochten gehouden om dat klote ding te vinden
ik heb inderdaad ook vaak dat hij bij het opstarten van windows (met dat boot logo) dat hij vaak een tijd stil staat, maar dan toch verder gaat. alleen de laatst tijd heb ik zelfs dat hij gewoon niet meer verder gaat waar hij dat normaliter wel had gedaan (het loading indicator balkje blijft wel gewoon bewegen)Anoniem: 136640 schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 12:22:
Die lockups hebben er vaak mee temaken dat je voltage te laag is. Heb je er misschien ook last van dat als je je pc opstart hij een aantal tientallen seconden blijft hangen bij je desktop en dat je dan even moet wachten tot je icoontjes komen? Als dat zo is moet je maar eens je voltage wat verhogen dat helpte bij mij.
na een reset gaat ie wel gewoon verder
ik wacht wel ff tot in mn koel setup volledig heb, met ook een waterblok op de NB, zo kan ik de voltages wat verder op schroeven.
Nope ik heb PC4000 geheugen (=500Mhz, 250Mhz effectief) dus ik draait nu gewoon m'n mem op z'n maxWSaeNoTSoCK schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:53:
[...]
hey pilske, verhoog je ook de mem voltages of niet? ik ben ook steeds bezig met een goede OC te vinden, al dan niet een standard stablielsoms krijg ik echt zo vage lockup, dat mn PC eigenlijk vast staat maar na een minuut of 2 gaat ie weer verder. toch misschien mn bios flashen.
Maar goed van de winter zal ik de OC es echt goed testen op m'n PC .. als m'n systeem eindelijk fatsoenlijk is
Heb jij ook de XTC van OCZ?Pilske schreef op zaterdag 17 juni 2006 @ 15:57:
[...]
Nope ik heb PC4000 geheugen (=500Mhz, 250M fatsoenlijk is(goeie altijd werkende Graka enzo .. en 'n extra reepje 1Gb PC4000 voor Dual Channel)
Droogkloot.
ik heb .. :
OCZ Memory EL Gold Gamer EXtreme XTC 1024 MB, PC4000, 500 MHz, 3
Vanmorgen nog even geprobeerd te OC'en maar hoeveel is de stock Vdimm ?? ik kan m'n geheugen namelijk niet op 260 MHz stabiel laten draaien (of m'n CPU moet dan zo instabiel worden van 'n 400 MHz OC

naja misschien m'n geheugen gewoon op CPU/12 ofzo ipv op CPU/10
lol
[ Voor 97% gewijzigd door waterking op 19-06-2006 11:10 ]
klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel
Weet hier iemand of je een Eheim pomp constant moet laten draaien, of als dat het systeem uit staat de pomp ook gewoon uit moet?
Edit: en of een 1/2'' slang een 13mm binnendiameter heeft.
Edit: en of een 1/2'' slang een 13mm binnendiameter heeft.
[ Voor 20% gewijzigd door Goesiman op 18-06-2006 21:48 ]
[CiP] Le Régional Built To Last.
Van oorsprong zijn de meeste pompjes aquariumpompjes, en ze zijn het dus gewend om 24/7 te draaien. Of het uit economisch/milieuvriendelijk oogpunt ook zo handig is, denk het niet.Goesiman schreef op zondag 18 juni 2006 @ 21:27:
Weet hier iemand of je een Eheim pomp constant moet laten draaien, of als dat het systeem uit staat de pomp ook gewoon uit moet?
Het is beter als je de pomp gewoon uitzet als je systeem niet draait omdat ie dan gewoon langer mee zal gaan. Ik zie het nut van de pomp laten draaien als je niets met je PC doet niet echt in.
Mijn Eheim 1046 zet ik altijd uit als mijn PC uit gaat en die doet het nu al meer dan 4 jaar prima.
Mijn Eheim 1046 zet ik altijd uit als mijn PC uit gaat en die doet het nu al meer dan 4 jaar prima.
Danku, omdat er op sommige websites vermeld staat dat het geschikt is voor 24/7 gebruik en dat het pompje eronder te lijden heeft om hem steeds aan en uit te zetten dacht ik misschien dat het beter was om hem te laten draaien, maar nee dus.
En of een 1/2'' slang een 13mm binnendiameter heeft?
En of een 1/2'' slang een 13mm binnendiameter heeft?
[CiP] Le Régional Built To Last.
Check > http://www.ocztechnology....c_4000_1024mb_gold_gx_xtcPilske schreef op zondag 18 juni 2006 @ 17:21:
[...]
ik heb .. :
OCZ Memory EL Gold Gamer EXtreme XTC 1024 MB, PC4000, 500 MHz, 3draait heel lekker ..
Vanmorgen nog even geprobeerd te OC'en maar hoeveel is de stock Vdimm ?? ik kan m'n geheugen namelijk niet op 260 MHz stabiel laten draaien (of m'n CPU moet dan zo instabiel worden van 'n 400 MHz OC)
naja misschien m'n geheugen gewoon op CPU/12 ofzo ipv op CPU/10
De huidige tweaker lijkt lui

woeps ja daar had ik al 'n paar keer gekeke maar zo over die 2,75 heen gelezearamdin schreef op maandag 19 juni 2006 @ 09:31:
[...]
Check > http://www.ocztechnology....c_4000_1024mb_gold_gx_xtc
De huidige tweaker lijkt lui... (niet aangesproken voelen als je het niet bent)
Of bedoel je dat ik meteen m'n ram op 250 Mhz koop ipv te overclocken
T is iig allebei lui ja
zonet even de fan omgedraait en scheelt wel 5 graden !aramdin schreef op maandag 19 juni 2006 @ 12:58:
Ik zou die outtake Titan fan omdraaienMaybe zelfs beter om die Zalman fan + Titan te vervangen door stillere exemplaren (geld alleen als je stilte je lief is
)!
bedankt voor de tip man
ik heb mijn 2 fans op mijn radiator blazen.
is hier ook nog een "koelere" opstelling voor of heb ik dit zo goed staan ?
probeer eens om ze te laten zuigen (dus omdraaien).. vaak wil dat ook wel helpen.waterking schreef op maandag 19 juni 2006 @ 19:30:
[...]
zonet even de fan omgedraait en scheelt wel 5 graden !
bedankt voor de tip man![]()
ik heb mijn 2 fans op mijn radiator blazen.
is hier ook nog een "koelere" opstelling voor of heb ik dit zo goed staan ?
Misschien dat ik toch maar de Platinum variant neem, die heeft strakkere timingsPilske schreef op zondag 18 juni 2006 @ 17:21:
[...]
ik heb .. :
OCZ Memory EL Gold Gamer EXtreme XTC 1024 MB, PC4000, 500 MHz, 3draait heel lekker ..
CPU/12 ofzo ipv op CPU/10
Droogkloot.
ff tussendoor, ik spotte op XS wat watercooled cases door 1 man gemaakt..... echt zo apart/strak/super:
http://www.xtremesystems....?p=1516268&postcount=1522
http://www.xtremesystems....?p=1516271&postcount=1523
http://www.xtremesystems....?p=1516273&postcount=1524
http://www.xtremesystems....?p=1516274&postcount=1525
http://www.xtremesystems....?p=1516268&postcount=1522
http://www.xtremesystems....?p=1516271&postcount=1523
http://www.xtremesystems....?p=1516273&postcount=1524
http://www.xtremesystems....?p=1516274&postcount=1525
Woaw erg strak. Wel steeds hetzelfde thema maar toch net weer iets anders. Vind de 3e link het mooiste
w t f o_0
hoe heeft hij die platen er op gekregen en zn slangen? je zou zeggen dat dan alles vast komt te zitten..
en wat een ubervette res heeft ie!
damn, dit is echt mooi
hoe heeft hij die platen er op gekregen en zn slangen? je zou zeggen dat dan alles vast komt te zitten..
en wat een ubervette res heeft ie!
damn, dit is echt mooi
Ik heb blauwe Glowmotion in mijn water gemieterd (volume van het water is ongeveer 1.2-1.5 liter) en het is weer verdwenen
. Ik heb het systeem eerst doorspoeld met verdund azijn om de radiator , voor zover deze uberhaupt vies was, schoon te maken. Daarna goed uitgespoeld en daarna demiwater erin gegooid. Toen dat allemaal goed liep, de pc bootte en ook lekker stil liep heb ik de bluumotion erin gedaan en dat gaf een tof effect
. Maar dat is nu dus weer verdwenen, in pakweg 2 uur tijd.
reageert dat spul dan met azijn, dat ongetijfeld nog in kleine hoeveelheden aanwezig is/was in de setup
Ik kan geen andere verklaring bedenken.
reageert dat spul dan met azijn, dat ongetijfeld nog in kleine hoeveelheden aanwezig is/was in de setup
Dit topic is gesloten.