Wow! Wat gaaf dit. Erg duur?klaasbram schreef op maandag 18 december 2006 @ 16:21:
[...]
Hdd is ff uit het hoofd een Hitachi 7T250 (250GB versie SATA2).
Als me pc bv 15min niet gebruikt en de hdd wordt uitgeschakeld nou dan weet je dus echt niet of hij aan of uit is
[afbeelding]
Cpu koeler, witte plastic is er nu overigens af en dan is het een doorschijnend stukje plexiglas
Jep. Denk maar aan een paar honderd euro. De behuizing is vermoedelijk 1 van deze. Uitbreidingen met heatpipes zijn daarbij ook flink prijzig.
vrede in rust
KloptNas T schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 10:09:
[...]
Jep. Denk maar aan een paar honderd euro. De behuizing is vermoedelijk 1 van deze. Uitbreidingen met heatpipes zijn daarbij ook flink prijzig.
Alleen bij BG-Computers is deze kast kwa uitelijk hetzelfde alleen dan de C30 serie (deze kan geen frontpanel uitbreiding krijgen en verder is die identiek. Alleen kost de kast daar met VFD Imon 'maar' 320 euro. FF voeding erbij a 90. borg cpu koeler en hdd koeler+silencer samen 129,75 en dat alles maakt totaal: 539.75 ex verzendkosten van 3 winkels. En voor dat 'zachte' prijsje heb je wel een heel mooi stil htpc behuizing met voeding. Review: hier
Denk zelf dat ik later cq begin volgend jaar ook ga kijken naar een GPU borg set maar dan alleen als me passieve 7600GT te warm gaat worden. (heb nu namelijk nog 1 heatsink ongebruikt
[ Voor 9% gewijzigd door The-Source op 19-12-2006 18:27 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik ben zelf ook van plan om volgend jaar een nieuwe pc te kopen die dan ook zo stil mogelijk is.Ik heb al al wat lopen zoeken op het internet en ik kwam deze link tegeen die wel interessant was.
http://www.buildsilentpc.com/content/view/3/16/
En zo'n Zalman TNN 300 kast ziet er ook zeer interessant uit, maar het kost dan ook wat.
http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=175&code=020
Jammer alleen dat die kast niet geheel compatible is met alle mainboard's en videokaarten.
Zeker met de nieuwe producten zoals de intel core 2 duo en de gforce 8800gtx zal dit lastig worden ok omdat die veel stroom verbruiken en dus meer warmte genereren.
http://www.buildsilentpc.com/content/view/3/16/
En zo'n Zalman TNN 300 kast ziet er ook zeer interessant uit, maar het kost dan ook wat.
Jammer alleen dat die kast niet geheel compatible is met alle mainboard's en videokaarten.
Zeker met de nieuwe producten zoals de intel core 2 duo en de gforce 8800gtx zal dit lastig worden ok omdat die veel stroom verbruiken en dus meer warmte genereren.
[ Voor 48% gewijzigd door Games op 21-12-2006 22:42 ]
Ik heb de GLL versie van die Fan besteld en die draait op 1200 en is niet te horen dus op 12 Volt !!Anoniem: 97321 schreef op maandag 18 december 2006 @ 19:11:
Is er iemand hier die ervaring heeft met dit product? Ben namelijk benieuwd hoe deze fans het doen, en zeker i.c.m. met deze fancontroller, die eens niet uitziet als een kermisattractie
Was namelijk zelf al aan het kijken of ik niet zelf een fancontroller kon solderen die het volgende doet:
bij starten gedurende 1-2 seconde 12V leveren aan de fans, en vervolgens afzwakken naar een waarde die ingesteld is met een potmetertje. Maja, het lastige is het tijdgedeelte, dacht aan een tijdrelais ofzo, of d.m.v. een condensator in het circuitje...
Maargoed, dit is meer iets voor het electronica topic, en als een temperatuurgeregelde fan als deze goed werkt, dan heb ik er nog wel het geld voor over, al is 40 euro wel vrij veel (voor de controller los).
Kosten wel aardig wat, maar als je hem niet als CPU Koeler nodig hebt of voor je VGA dan kan je ook een CoolerMaster 4in3 Bracket kopen en dan de Fan ervan gebruiken => Kost 12 € en dan kan je nog 4 HD's kwijt in 3 van die 5¼ sloten in je kast
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Anoniem: 97321
Hmm, is dan misschien nog wat voor de toekomst, heb dat fanregelaartje gekocht, maar dan wel die zonder de externe potmeter, want vond 15 euro extra voor een draaiknopje wel erg veel, dan doe ik wel ff de kast open, en een schroevendraaiertje pakken.
Moet zeggen dat dat ding wel chill is, al had het kabeltje van de sensor wel iets langer gemogen. Maar alle fans zijn nu stil, sterker nog, ze beginnen nu te draaien bij zo'n 4,5 volt, en vervolgens zwakken ze dan wat af naar 4,37 volt. Ze zijn dan dus niet te horen, maar als ze sneller draaien, dan hoor je als de kast open is minder als dan de kast dicht is. Dit komt geloof ik door het windtunnel ontwerp van mijn p180-kast.
Het enige wat ik mij afvroeg was het volgende: branden fans door als ze niet starten? Het leek mij van niet, aangezien de fans die op moderne moederborden aangesloten worden op dezelfde manier geregeld worden.
Moet zeggen dat dat ding wel chill is, al had het kabeltje van de sensor wel iets langer gemogen. Maar alle fans zijn nu stil, sterker nog, ze beginnen nu te draaien bij zo'n 4,5 volt, en vervolgens zwakken ze dan wat af naar 4,37 volt. Ze zijn dan dus niet te horen, maar als ze sneller draaien, dan hoor je als de kast open is minder als dan de kast dicht is. Dit komt geloof ik door het windtunnel ontwerp van mijn p180-kast.
Het enige wat ik mij afvroeg was het volgende: branden fans door als ze niet starten? Het leek mij van niet, aangezien de fans die op moderne moederborden aangesloten worden op dezelfde manier geregeld worden.
Anoniem: 183820
Mijn pc was ook een allom gekende lawaai bak, iets wat mij serieus begon tegen te steken ... alsmede mijn huisgenote dier er steek gek van werd. Zonder enige ervaring ben ik dan maar eens begonnen met wat dingetjes ombouwen...
- AMD Sempron 2600+ => Thermaltake koper headsink ... zogezegd passief gebruik genoeg voor mijn proc. dat bleek dus niet zo te zijn. Ik heb dus een Zalman 92mm er op geplaats

- Casefan vooraan 80mm Zalman

- Casefan achteraan 120mm Zalman

- Grafische kaar (Ati Radeon X1650 PRO) Passief element van Zalman

ik heb dan ook geopteerd voor een stille voeding ... van jawel het merk Yellow Dragon ... en dat ding is inderdaad zeer stil tot mijn grote verwondering. Er zit een 120 mm fan in en is temperatuur gekoeld.
Tevens een 2 fan controllertjes gekocht van akasa plus op verschillende fans tevens de PTC weerstandjes geinstalleerd ... gewoon ... omdat ze er toch bij zaten.
Het geheel heeft mij een 75 tal euro gekost ...
nu het belangrijkste ... het resultaat!
Mijn pc is een enorm pak stiller geworden ... om eerlijk te zijn ... fluisterstil ! Het grappigste van de hele ombouw ... mijn cpu blijft nu koeler dan met de standaard koeler zelfs met alle fan controllers op het de laagste stand. Ik geef toe dat ik onder de indruk was. Bij Videobewerking en het spelen van bv secondlife (cpu constant 100%), draai ik alles ietsje verder... om zeker te zijn dat alles goed gekoeld blijft. Doordat ik ook PTC weerstanden gebruik kan ik een aantal fans constant volledig open gedraaid laten staan. De fans gaan mooi zelf sneller lopen als de temperatuur stijgt.
Alle fans zijn geinstalleerd met Rubber nippels behalve de cpu fan. Als ik de CPU fan meer dan de helft open draai neemt het geluid wel drastisch toe!
Als kers op de taart heb ik mij deze week een setje dempingsmatten laten aansmeren ... (2 eigenlijk) Ik heb dan dit weekend de volledige kast bekleed met de matten .. paar uur mee bezig geweest aangezien ik echt alles van de kast heb ingepakt (gaatjes maken snijden etc ... de airflow was belangrijk heb ik eens gelezen dus ik he me echt geamuseerd met gaatjes prikken en dergelijke waar ventilatie roostertjes zijn.
Ik verwachte van de matten niet te veel ... maar ... dat bleek niet geheel terrecht te zijn ... het geluid is gezakt ... vooral van de harde schijf rammels ...
De harde schijf was zowat het enige wat soms nog hoorbaar was ... Dus daar moest ook een oplossing voor komen ... Aangezien ik zeer tevreden ben van de Zalman producten ben ik terug bij hun gaan aankloppen.

en geloof het of niet ... dit ding werkt ... of het veel doet aan koeling voor de disk weet ik niet maar de rubberpoot ophanging werkt wel degelijk ... en dat voor een paar euro!
tot zo ver ... mijn ervaring... Oh ja en mijn linux pctje is een Via Epia 1200 ... socket 7 koel element op gemonteerd (gevlakt koper) ... behuizing met laptop voeding ... volledig passief. De harde schijf is omwikkeld met twee streepjes rubber en dan vastgeschroeft met nylon schroefjes ... voorzichtigheid is nodig! maar deze pc is dus echt 100% stil ... moet echt naar lampje kijke om te zien of hij aan of uit staat ;-)
- AMD Sempron 2600+ => Thermaltake koper headsink ... zogezegd passief gebruik genoeg voor mijn proc. dat bleek dus niet zo te zijn. Ik heb dus een Zalman 92mm er op geplaats

- Casefan vooraan 80mm Zalman

- Casefan achteraan 120mm Zalman

- Grafische kaar (Ati Radeon X1650 PRO) Passief element van Zalman

ik heb dan ook geopteerd voor een stille voeding ... van jawel het merk Yellow Dragon ... en dat ding is inderdaad zeer stil tot mijn grote verwondering. Er zit een 120 mm fan in en is temperatuur gekoeld.
Tevens een 2 fan controllertjes gekocht van akasa plus op verschillende fans tevens de PTC weerstandjes geinstalleerd ... gewoon ... omdat ze er toch bij zaten.
Het geheel heeft mij een 75 tal euro gekost ...
nu het belangrijkste ... het resultaat!
Mijn pc is een enorm pak stiller geworden ... om eerlijk te zijn ... fluisterstil ! Het grappigste van de hele ombouw ... mijn cpu blijft nu koeler dan met de standaard koeler zelfs met alle fan controllers op het de laagste stand. Ik geef toe dat ik onder de indruk was. Bij Videobewerking en het spelen van bv secondlife (cpu constant 100%), draai ik alles ietsje verder... om zeker te zijn dat alles goed gekoeld blijft. Doordat ik ook PTC weerstanden gebruik kan ik een aantal fans constant volledig open gedraaid laten staan. De fans gaan mooi zelf sneller lopen als de temperatuur stijgt.
Alle fans zijn geinstalleerd met Rubber nippels behalve de cpu fan. Als ik de CPU fan meer dan de helft open draai neemt het geluid wel drastisch toe!
Als kers op de taart heb ik mij deze week een setje dempingsmatten laten aansmeren ... (2 eigenlijk) Ik heb dan dit weekend de volledige kast bekleed met de matten .. paar uur mee bezig geweest aangezien ik echt alles van de kast heb ingepakt (gaatjes maken snijden etc ... de airflow was belangrijk heb ik eens gelezen dus ik he me echt geamuseerd met gaatjes prikken en dergelijke waar ventilatie roostertjes zijn.
Ik verwachte van de matten niet te veel ... maar ... dat bleek niet geheel terrecht te zijn ... het geluid is gezakt ... vooral van de harde schijf rammels ...
De harde schijf was zowat het enige wat soms nog hoorbaar was ... Dus daar moest ook een oplossing voor komen ... Aangezien ik zeer tevreden ben van de Zalman producten ben ik terug bij hun gaan aankloppen.

en geloof het of niet ... dit ding werkt ... of het veel doet aan koeling voor de disk weet ik niet maar de rubberpoot ophanging werkt wel degelijk ... en dat voor een paar euro!
tot zo ver ... mijn ervaring... Oh ja en mijn linux pctje is een Via Epia 1200 ... socket 7 koel element op gemonteerd (gevlakt koper) ... behuizing met laptop voeding ... volledig passief. De harde schijf is omwikkeld met twee streepjes rubber en dan vastgeschroeft met nylon schroefjes ... voorzichtigheid is nodig! maar deze pc is dus echt 100% stil ... moet echt naar lampje kijke om te zien of hij aan of uit staat ;-)
So true, ik heb mijn systeem ook al eens onderhanden genomen met ongeveer dezelfde producten, en in het begin had ik ook dat ik echt goed moest kijken of de pc wel degelijk aan stond of niet 
ik hoor nu alleen het zacht geblaas van de voeding, en verder eigenlijk niets. puur alleen wanneer je een cd of dvd inleest oid.
heerlijk
specs : http://tweakers.net/gallery/17215/sys
ik hoor nu alleen het zacht geblaas van de voeding, en verder eigenlijk niets. puur alleen wanneer je een cd of dvd inleest oid.
heerlijk
specs : http://tweakers.net/gallery/17215/sys
[ Voor 12% gewijzigd door HyperTrophy op 27-12-2006 00:02 ]
mijn optische apparaten (DVD Speler en DVD Schrijver) worden zelden gebruikt nog niet op gelet of die veel lawaai maken eigenlijk ...
ach ja, je hebt altijd nog deamontools of Alcohol120%
Na wat zoeken ben ik deze links tegengekomen:
Hier een site met links naar fabrikanten die een fanless powersupply's verkopen
http://www.cpumods.com/co.../fanless-power-supply.php
Hier een review van een externe 600w fanless power-supply
http://www.hardwaresecrets.com/article/299
Hier een review van een 400w fanless power-supply
http://www.silentpcreview.com/article312-page1.html
Verder zijn ook ook nog watercooled powersupply's maar nog geen reviews gevonden.
Hier een site met links naar fabrikanten die een fanless powersupply's verkopen
http://www.cpumods.com/co.../fanless-power-supply.php
Hier een review van een externe 600w fanless power-supply
http://www.hardwaresecrets.com/article/299
Hier een review van een 400w fanless power-supply
http://www.silentpcreview.com/article312-page1.html
Verder zijn ook ook nog watercooled powersupply's maar nog geen reviews gevonden.
[ Voor 8% gewijzigd door Games op 27-12-2006 22:46 ]
Die externe fanless voeding bevalt me wel. 2 pci-xpress kabels, dus mogelijkheid om later uit te breiden.
Helaas extern, maar vast wel intern te krijgen met fatsoenlijke koeling.
Is toch wel een gemis, die extra pci-xpress-stekker bij fanlessvoedingen(ik bedoel bijna geeneen heeft er een).
Helaas kan ik nergens vinden waar die voeding te koop is...
Helaas extern, maar vast wel intern te krijgen met fatsoenlijke koeling.
Is toch wel een gemis, die extra pci-xpress-stekker bij fanlessvoedingen(ik bedoel bijna geeneen heeft er een).
Helaas kan ik nergens vinden waar die voeding te koop is...
vrede in rust
Anoniem: 154414
Ik heb maar weer eens een nieuwe fan besteld om op mn Big Typhoon te zetten, mn huidige Thermaltake smartfan maakt namelijk een erg brak geluid. Dit zelfs als ie langzaam draait. Nu heb ik deze gekozen:
SilenX iXtrema PRO IXP-76-18 - 120 x 120 x 38 mm.

Specificaties:
Vermogen: 2,88 Watt
Toerental: 1200 RPM
Luchtverplaatsing: 151 m³/h
Spanning: 12 Volt
Aansluiting: 3-pin
Lagering: Hybrid Sleeve
18 dBA aan geluid.
Lijkt te mooi om waar te zijn, dus ik voor de zekerheid beetje rond zitten lezen en toen kwam ik ergens tegen dat het minder geschikt zou zijn voor op een heatsink dan als casefan, dit klinkt me een beetje vaag in de oren. Ook vraag ik me af of je hierop nog een fanguard kunt plaatsen. Ik heb em al besteld, maar vroeg me toch af of iemand er al ervaring mee had.

Specificaties:
18 dBA aan geluid.
Lijkt te mooi om waar te zijn, dus ik voor de zekerheid beetje rond zitten lezen en toen kwam ik ergens tegen dat het minder geschikt zou zijn voor op een heatsink dan als casefan, dit klinkt me een beetje vaag in de oren. Ook vraag ik me af of je hierop nog een fanguard kunt plaatsen. Ik heb em al besteld, maar vroeg me toch af of iemand er al ervaring mee had.
Waar heb je die bestelt ?Anoniem: 154414 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 20:12:
Ik heb maar weer eens een nieuwe fan besteld om op mn Big Typhoon te zetten, mn huidige Thermaltake smartfan maakt namelijk een erg brak geluid. Dit zelfs als ie langzaam draait. Nu heb ik deze gekozen:
[afbeelding]
Specificaties:
18 dBA aan geluid.
Hier nog een site die voedingen test http://www.jonnyguru.com
Als je een beetje op het forum van Silent PC review rondsurft, dan merk je dat ze eerder negatief zijn over SilenX. Er word daar ergens beweert dat het niet meer dan overplakte ADDA fans zijn. Bovendien is het niet geheel duidelijk bij welke snelheid die 18dB behaald worden. En is men er algemeen over eens dat deze fans te duur zijn.Anoniem: 154414 schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 20:12:
Of die bruikbaar is op een heatsink, waarom niet. Misschien heeft dit te maken met het feit dat je de bijgeleverde anti vibe pluggen niet kunt gebruiken en bijgevolg de veel belovende specificaties wat tegenvallen.
[ Voor 11% gewijzigd door wols op 30-12-2006 20:54 ]
Voor 120 mm fans blijft Papst met zijn oude modellen toch een van de beste. ik vind wel dat ze erg lang uitblijven met vernieuwingen. Ze hebben een goed product, ok, maar dan kun je toch een kleine moeite doen om die nog verder te verbeteren in jaren. Nexus 120mm fans schijnen ook best stil te zijn. Voor 80mm fans kun je wel beter voor Nexus gaan waarschijnlijk. Bij Alternate Duitsland hebben ze overigens nieuw de Noctua fans en die zijn volgens mij ook niet slecht als je de eerste paar reviews leest.
beetje uitleg over case of cpu ... bij een cpu moet het ding meer moeite doen om de wind tussen de vinnen te verplaatsen dan bij een vrijstaande casefan. De weerstand is dus wat hoger waardoor de geluidsopbrengst aardig kan verhogen!
Anoniem: 165128
Ik zit nu met een zooi fans en ze draaien allemaal op 12V. Een is een zalman, hangt aan een fanmate2, dus das geregeld 
Maar weet iemand hoe ik een fan die ik gewoon met een 3-pin heb aangesloten van 12V naar 5V kan zetten? Ik weet dat het een n00b vraag is maarja, ik las het nergens in de TS.
bvd
Maar weet iemand hoe ik een fan die ik gewoon met een 3-pin heb aangesloten van 12V naar 5V kan zetten? Ik weet dat het een n00b vraag is maarja, ik las het nergens in de TS.
bvd
Kan simpelweg niet, je zult er een weerstand tussen moeten hangen, bijv. de Fanmate.
Of wat knippen, en een weerstandje ertussenhangen, ik geloof dat 56 ohm het doet...Anoniem: 165128 schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 16:54:
Ik zit nu met een zooi fans en ze draaien allemaal op 12V. Een is een zalman, hangt aan een fanmate2, dus das geregeld
bvd
Maar is een som voor om voltage en weerstand te bepalen.
vrede in rust
Anoniem: 197215
eeeh, hier geen fans meer....
stiekum nog 1tje dan, maar die draait heeeel rustig en is niet te horen;

bijna helemaal geluidloos;
- Sweex kast (50 euro)
- XFX Nvidia 6200 Silent 256MB DDR2 SDRAM (AGP) (53 euro)
- Scythe Katana Copper (Socket 370/ 462/ 478/ 775/ 930 /940) (28 euro)
- Hauppauge WinTV PVR150MCE inclusief afstandbediening (85 euro)
totaal iets van 220 euro ofzo, dus binnen het budget (250 euri)

op de Scythe Katana Copper zat een regelbare fan,
deze heb ik op de voeding geplakt (dubbelzijdig plakband) en de fan uit de voeding verwijderd.
er zit geen fan meer op de CPU en geen fan meer op de videokaart,
de CPU wordt nog wel warm, maar niet heet, gewoon beet te pakken dus.
de deksel kan er niet meer op, dit is niet erg, ik kan een gat in de deksel maken,
maar omdat hij achter de kast uit steekt en in de kast achter de decoder open blijft,
kan hij goed zijn (weinige) warmte kwijt.
ook weet ik nog niet of dit het definitieve moederboard wordt, dus later zou er een
ander gat moeten komen..
beetje zonde dus om al in de probeer fase een hoop gaten te lopen maken.

voor de rest werkt i perfect;
programma gids is ideaal
makkelijke bediening (vrouwvriendelijk)
eeeeeeen
je kan tegelijk iets kijken, terwijl de tuner wat op neemt
hier kwam ik later pas achter, maar het is wel een gemak (in vergelijking tot een band van 8 uur)
tijdens het opnemen hoor ik nog wel de harde schijf tikken,
deze is 20Gieg, dus 5,5 uur op te nemen,
nu vinden wij het tikken geen bezwaar (een video maakte ook herrie)
en een harde schijf van 400 Gieg is ook nog maar 100 euro..
maar in de stand-by mode is hij helemaal stil en staat i vriendelijk te knipperen
dus een slaapje doen op de bank is geen probleem.
geen irritant gezoem de hele dag of apparaten die snachts 3 uur downloaden via de kabel.
had ik eerder moeten doen
stiekum nog 1tje dan, maar die draait heeeel rustig en is niet te horen;

bijna helemaal geluidloos;
- Sweex kast (50 euro)
- XFX Nvidia 6200 Silent 256MB DDR2 SDRAM (AGP) (53 euro)
- Scythe Katana Copper (Socket 370/ 462/ 478/ 775/ 930 /940) (28 euro)
- Hauppauge WinTV PVR150MCE inclusief afstandbediening (85 euro)
totaal iets van 220 euro ofzo, dus binnen het budget (250 euri)

op de Scythe Katana Copper zat een regelbare fan,
deze heb ik op de voeding geplakt (dubbelzijdig plakband) en de fan uit de voeding verwijderd.
er zit geen fan meer op de CPU en geen fan meer op de videokaart,
de CPU wordt nog wel warm, maar niet heet, gewoon beet te pakken dus.
de deksel kan er niet meer op, dit is niet erg, ik kan een gat in de deksel maken,
maar omdat hij achter de kast uit steekt en in de kast achter de decoder open blijft,
kan hij goed zijn (weinige) warmte kwijt.
ook weet ik nog niet of dit het definitieve moederboard wordt, dus later zou er een
ander gat moeten komen..
beetje zonde dus om al in de probeer fase een hoop gaten te lopen maken.

voor de rest werkt i perfect;
programma gids is ideaal
makkelijke bediening (vrouwvriendelijk)
eeeeeeen
hier kwam ik later pas achter, maar het is wel een gemak (in vergelijking tot een band van 8 uur)
tijdens het opnemen hoor ik nog wel de harde schijf tikken,
deze is 20Gieg, dus 5,5 uur op te nemen,
nu vinden wij het tikken geen bezwaar (een video maakte ook herrie)
en een harde schijf van 400 Gieg is ook nog maar 100 euro..
maar in de stand-by mode is hij helemaal stil en staat i vriendelijk te knipperen
dus een slaapje doen op de bank is geen probleem.
geen irritant gezoem de hele dag of apparaten die snachts 3 uur downloaden via de kabel.
had ik eerder moeten doen
Dan heb jij niet de PVR150 want deze heeft maar 1 tuner en om dat te kunnen doen heb je twee tuners nodig. Of je moet hetzelfde kijken als wat je opneemt.Anoniem: 197215 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 14:39:
[ Voor 20% gewijzigd door mvds op 03-01-2007 14:51 ]
Idd, dan mag ie mij vertellen waar hij hem vandaan heeft, want die wil ik ook wel voor 85 euro, een tv-kaart met twee tuners...obsidian schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 14:50:
[...]
Dan heb jij niet de PVR150 want deze heeft maar 1 tuner en om dat te kunnen doen heb je twee tuners nodig. Of je moet hetzelfde kijken als wat je opneemt.
Ach, de PVR500MCE (Welke wel twee tuners heeft) is 102 euro. Scheelt niet zo heel erg veel.Anoniem: 97321 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 14:55:
[...]
Idd, dan mag ie mij vertellen waar hij hem vandaan heeft, want die wil ik ook wel voor 85 euro, een tv-kaart met twee tuners...
Alleen is de kwaliteit van deze tuner(s) weer een stuk minder, omdat hij het signaal namelijk verdeelt over deze twee tuners....obsidian schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 15:03:
[...]
Ach, de PVR500MCE (Welke wel twee tuners heeft) is 102 euro. Scheelt niet zo heel erg veel.
En aangezien kwaliteit boven kwaniteit gaat voor mij...
[ Voor 159% gewijzigd door EnerGeForce op 03-01-2007 20:37 . Reden: reactie op een te oude post ]
is een kaartje met 1 tuner,Anoniem: 97321 schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 14:55:
[...]
Idd, dan mag ie mij vertellen waar hij hem vandaan heeft, want die wil ik ook wel voor 85 euro, een tv-kaart met twee tuners...
wat ik bedoelde;
- je kan iets bekijken wat gister is opgenomen
- en tegelijk wordt er wat anders opgenomen...
met een videorecorder kan je niet naar een band kijken en tegelijk op de band opnemen,
dus wordt er vanaf 20:30 wat opgenomen, moet de band om 20:30 op de juiste plek staan enz.
direct naar een tuner kijken doen we niet,
we hebben ook nog een tuner in de tv zitten
Ah, op die fiets. Ja, ik ben ook nog aan het twijfelen, vraag me af of de nederlandse tv die 2 tuners waard is. En wist niet dat die dubbele tuner iets minder van kwaliteit was.
Maargoed, ff ontopic, tijdje terug ook al eens gevraagd, maar nu denk ik wel mijn antwoord door ervaring op gekregen: hoe goed is het als fans niet starten door te lage voltage: niet zo goed:P Na een dag gaan ze toch wel een penetrant luchtje verspreiden. Kwam na een dag thuis, en mijn kamer rook alsof de pc uitgebrand was, maar het was een fan die net niet gestart was. Dus moet kijken of ik de fancontroller toch maar niet iets meer prik laat geven...
Maargoed, ff ontopic, tijdje terug ook al eens gevraagd, maar nu denk ik wel mijn antwoord door ervaring op gekregen: hoe goed is het als fans niet starten door te lage voltage: niet zo goed:P Na een dag gaan ze toch wel een penetrant luchtje verspreiden. Kwam na een dag thuis, en mijn kamer rook alsof de pc uitgebrand was, maar het was een fan die net niet gestart was. Dus moet kijken of ik de fancontroller toch maar niet iets meer prik laat geven...
Ik heb een arctic freezer 7 pro zitten op mijn C2D E6600 @ 3 ghz. Maar helaas maakt die veel kabaal op 60 procent en idle temps zijn 39 en load 54 graden. Die temps wil ik lager krijgen(graad of 5 zou leuk zijn) en het moet stiller. Liefst een fan die even snel kan draaien en die dus op 100 procent zo goed als onhoorbaar is, of kan dit niet? Of zou ik toch beter een zalman cnps 7000 aankopen?(liever niet) koelblok van de freezer lijkt me toch goed zeker? Enkel de koeler van de freezer steekt me tegen...
De kast die ik heb is een aerocool aeroengine 2. De standaard casefans maken me teveel kabaal(vooral de achterste) dus de achterste wil ik zeker vervangen(120 mm) Welke koeler koelt beter dan de standaard 120 mm en is stiller? De voorste is een 140 mm, maar die hoeft niet echt vervangen worden, tenzij er idd veel betere koelers bestaan die minimum evenveel luchtverplaatsing hebben en stiller zijn.
Dit zijn de 3 koelers die bij mij het meest geluid maken(de koelrr van de 8800 gtx is echt nog stil!! Op 60 procent hoor je die een beetje en op 50 procent is die helemaal geluidloos)
De kast die ik heb is een aerocool aeroengine 2. De standaard casefans maken me teveel kabaal(vooral de achterste) dus de achterste wil ik zeker vervangen(120 mm) Welke koeler koelt beter dan de standaard 120 mm en is stiller? De voorste is een 140 mm, maar die hoeft niet echt vervangen worden, tenzij er idd veel betere koelers bestaan die minimum evenveel luchtverplaatsing hebben en stiller zijn.
Dit zijn de 3 koelers die bij mij het meest geluid maken(de koelrr van de 8800 gtx is echt nog stil!! Op 60 procent hoor je die een beetje en op 50 procent is die helemaal geluidloos)
Er zijn vast wel 140mm koelers die beter zijn. Voor 120mm kun je gaan kijken bij nexusskelleniels schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 22:18:
Ik heb een arctic freezer 7 pro zitten op mijn C2D E6600 @ 3 ghz. Maar helaas maakt die veel kabaal op 60 procent en idle temps zijn 39 en load 54 graden. Die temps wil ik lager krijgen(graad of 5 zou leuk zijn) en het moet stiller. Liefst een fan die even snel kan draaien en die dus op 100 procent zo goed als onhoorbaar is, of kan dit niet? Of zou ik toch beter een zalman cnps 7000 aankopen?(liever niet) koelblok van de freezer lijkt me toch goed zeker? Enkel de koeler van de freezer steekt me tegen...
Een flink koelblok heeft vaak maar een klein briesje nodig, dus die dingen hoeven niet zo ramsnel te draaien...
vrede in rust
Is de arctic freezerkoelblok dan een flink koelblok? 54 graden load is nu wel niet overdreven op 60 procent, maar heb het liever onder de 50. Nieuwe koelpasta kan natuurlijk ook wel helpen, en daar ga ik vanmiddag eens voor gaan kijken.(arctic silver zeker? of wat is het beste?)Nas T schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 09:09:
[...]
Er zijn vast wel 140mm koelers die beter zijn. Voor 120mm kun je gaan kijken bij nexus
Een flink koelblok heeft vaak maar een klein briesje nodig, dus die dingen hoeven niet zo ramsnel te draaien...
Ik heb sinds gisteren een e6400 draaien met daarop een Scythe ultra 120 met daarop een Scythe S-Flex SFF21E gewoon op 12v. De allereerste resultaten zijn 31 graden idle (TAT) zonder eist en deze fan hoor je echt bijna niet, kast staat onder het bureau.
De fan is een na beste 12cm fan in een grote silentpcreview test geworden.
http://www.silentpcreview.com/article695-page5.html#sflex
Misschien een optie voor skelleniels...
[ Voor 7% gewijzigd door Envy007 op 04-01-2007 10:48 ]
Zou ik dan 2 van deze fans aanschaffen? 1 voor de cpukoeler en 1 voor de kast?Envy007 schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 10:32:
Ik heb sinds gisteren een e6400 draaien met daarop een Scythe ultra 120 met daarop een Scythe S-Flex SFF21E gewoon op 12v. De allereerste resultaten zijn 31 graden idle (TAT) zonder eist en deze fan hoor je echt bijna niet, kast staat onder het bureau.
http://www.perfect-system...)_Papst_4412_F_2_GLL.html
Deze is 18 db en heeft 70 m³/uur luchtverplaatsing. Hoeveel db heeft de arctic op 100 procent?(kan het nergens vinden.) Past dit ook zomaar op dat koelblok?
edit: ik ga enkel kijken voor nieuwe koelpasta en een casekoeler. Ik zie in reviews dat de arctic freezer beter moet presteren. In het begin deed hij het ook beter, maar ik heb hem er al een aantal keren terugafgehaald(koelprut zal neit meer zo goed zijn) Maar wat is beter? Je kan de arctic namelijk op verschillende manieren plaatsen. Ik heb hem nu zo geplaatst dat de koeler lucht aanzuigt van de rechterkant van de kast. Zou het beter zijn van hem er op te zetten zodat de lucht van de onderkant gezogen wordt?
[ Voor 39% gewijzigd door skelleniels op 04-01-2007 13:22 ]
@Envy: correct me if im wrong, maar volgens mij heb jij toch deze cpu koeler http://www.silentpcreview.com/article646-page1.html
Ik heb me laatst een redelijk leuke upgrade gegeven kwa pc.
Mijn vereiste was dat ik een stille (rustige) pc had
AMD Athlon 64 3800+ (AM2, 2.4GHz, 512KB, 400MHz Bus, 62W)
MSI K9N Ultra-2F, nForce 570 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2 (Corsair VS1GBKIT667D2)
MSI GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 2x DVI)
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
Procase Nitro AX (ATX, Geen PSU, Zwart)
de voeding een Be Quiet! Blackline 2 Fan Titanium, 450W (ATX) had ik nog over gehouden uit me oude pc en vond ik prima geschikt hier voor (ook vanwege zijn stilte)
als koeling heb ik:
Cooler Master Susurro (Socket 754/939/940/M2) CPU
Zalman VF700-Cu LED (Blauw) GPU
en nog 2 120mm case fans
ik weet niet precies hoe het zit met mijn geluidsniveau, maar ik kan mijn beeldscherm horen zoemen
, das voor mij genoeg.
ik heb de kast tevens geisoleerd met geluids isolatie me hdd hangt standaard in rubbers.
als ik me koelers op 12 volt laait draaien komt vooral de zalman er ver boven uit, maar als ik die bijna helemaal terug draai dan doet hij het net zo goed, en als ik de rest op 12 volt laat draaien dan draait mijn pc gemiddelt genomen zelfs op 35 graden (cpu) en 26 graden me (mb).
als ik vol last ga draaien dan komt me pc op 40 graden (cpu) en 30 graden me (mb).
Zet ik me koelers terug op 7 volt ( zo goed als fluister stil) en natuurlijk wel iets mindere koeling maar dat valt nog wel mee, dan wil 1 van de 120mm fans (die werdt standaard bij me kast geleverd) niet opstarten hij piept dan heel hoog, dan geef ik hem een slinger en dan is het voorbij.
Ik heb trouwens ten alle tijden me GPU koeler bijna op minimaal staan (30 tot 35 graden vollast vind ik mooi)
ik kan dus niks anders zeggen dat, ik kan me pc zo naast me bed zetten en er bij in slaap vallen op 7 volt.
maar ik ga binnenkort wel andere casefans kopen, die wel op 7 en misschien zelfs 5 volt starten met nog steeds een hoge lucht opbrengst (heb het forum al door gespit en mooie kandidaten gevonden
)
Mijn vereiste was dat ik een stille (rustige) pc had
AMD Athlon 64 3800+ (AM2, 2.4GHz, 512KB, 400MHz Bus, 62W)
MSI K9N Ultra-2F, nForce 570 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2 (Corsair VS1GBKIT667D2)
MSI GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 2x DVI)
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
Procase Nitro AX (ATX, Geen PSU, Zwart)
de voeding een Be Quiet! Blackline 2 Fan Titanium, 450W (ATX) had ik nog over gehouden uit me oude pc en vond ik prima geschikt hier voor (ook vanwege zijn stilte)
als koeling heb ik:
Cooler Master Susurro (Socket 754/939/940/M2) CPU
Zalman VF700-Cu LED (Blauw) GPU
en nog 2 120mm case fans
ik weet niet precies hoe het zit met mijn geluidsniveau, maar ik kan mijn beeldscherm horen zoemen
ik heb de kast tevens geisoleerd met geluids isolatie me hdd hangt standaard in rubbers.
als ik me koelers op 12 volt laait draaien komt vooral de zalman er ver boven uit, maar als ik die bijna helemaal terug draai dan doet hij het net zo goed, en als ik de rest op 12 volt laat draaien dan draait mijn pc gemiddelt genomen zelfs op 35 graden (cpu) en 26 graden me (mb).
als ik vol last ga draaien dan komt me pc op 40 graden (cpu) en 30 graden me (mb).
Zet ik me koelers terug op 7 volt ( zo goed als fluister stil) en natuurlijk wel iets mindere koeling maar dat valt nog wel mee, dan wil 1 van de 120mm fans (die werdt standaard bij me kast geleverd) niet opstarten hij piept dan heel hoog, dan geef ik hem een slinger en dan is het voorbij.
Ik heb trouwens ten alle tijden me GPU koeler bijna op minimaal staan (30 tot 35 graden vollast vind ik mooi)
ik kan dus niks anders zeggen dat, ik kan me pc zo naast me bed zetten en er bij in slaap vallen op 7 volt.
maar ik ga binnenkort wel andere casefans kopen, die wel op 7 en misschien zelfs 5 volt starten met nog steeds een hoge lucht opbrengst (heb het forum al door gespit en mooie kandidaten gevonden
@Dynacore: Ik heb ook 2 12cm van van Silenx aan een revoltec fancontroller (3,5") hangen en ik ben er niet zo tevreden over. Ik heb me front intake alweer vervangen door een Yate-Loon 12cm (spcreview link)die uit me oude aopen kast komt en die is wel een stukje stiller. De fancontroller kan ik instellen van 7-12 Volt en rond de 8,5 Volt maakt de Silenx een vreemd raar aanlopend geluid. Hij maakt verder een heel irriterend hoog piepend/knarsend geluid boven de 9V dat steeds erger wordt bij hogere voltages. Ik heb de bijgeleverde rubberen ophang boutjes vervangen door deze:
link
link
Die Zalman TNN 300 lijkt me zeker interesant en ziet er nog mooi uit ook. Ik denk dat dit zeker wel met A grade Core 2 duo's te combineren valt (de Meroms). Als het goed is verbruiken die absoluut niet veel stroom.Games schreef op donderdag 21 december 2006 @ 21:51:
Ik zou zo'n TNN 300 wel willen combineren met een socket 479Y mainboard als deze:
http://www.alternate.nl/h...=GLIO05&showTechData=true
2 extremen tegen over elkaar: extreme (silent) cooling gecombineerd met extreem zuinige hardware.
Die hardware is natuurlijk oorspronkelijk meer voor laptops bedoeld, maar doet het toch ook behoorlijk goed in zelfs high-end desktops. Zo gebruikt Apple bijvoorbeeld ook voor haar 24" topmodel iMac ongeveer dezelfde hardware.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Een interessant idee, maar compleet overbeprijsd. Je bent €900 kwijt voor alleen al een case en mobo.flowerp schreef op zondag 07 januari 2007 @ 14:40:
[...]
Die Zalman TNN 300 lijkt me zeker interesant en ziet er nog mooi uit ook. Ik denk dat dit zeker wel met A grade Core 2 duo's te combineren valt (de Meroms). Als het goed is verbruiken die absoluut niet veel stroom.
Ik zou zo'n TNN 300 wel willen combineren met een socket 479Y mainboard als deze:
http://www.alternate.nl/h...=GLIO05&showTechData=true
2 extremen tegen over elkaar: extreme (silent) cooling gecombineerd met extreem zuinige hardware.
Die hardware is natuurlijk oorspronkelijk meer voor laptops bedoeld, maar doet het toch ook behoorlijk goed in zelfs high-end desktops. Zo gebruikt Apple bijvoorbeeld ook voor haar 24" topmodel iMac ongeveer dezelfde hardware.
Daarnaast is dat mobo nou niet bepaald "top of the bill", iets wat ik voor die prijs minimaal had verwacht.
Een grafische chip van 200 mhz, geen raid-controller....
En voor de energie hoef je het nu ook niet bepaald te doen...
Een niet te groot(als je energiezuinig bent, verwacht ik niet veel hardware), zal idle misschien 75 tot 100 watt verbruiken. Als je uitgaat van een gemiddelde van 100 watt continu, en je zou je pc continu aan laten staan, verbruik je per dag 2,4kW/uur . Een kW/uur kost ongeveer €0,20, dus je bent per dag ongeveer €0,50 kwijt. Per jaar dus €180. Maar dan ben je met kast(incl voeding) en mobo misschien onder de €300 kwijt.
Jij geeft €900 uit, verschil in hardwarekosten is €600. Daar kun je je pc 3 jaar lang continu voor aan laten staan(en dan is ie sneller ook nog).
Als je per sé het stilste wil hebben: doen. Als je per sé onhoorbaar wilt hebben: Koop een silentmaxx st11, die volledig gedempt is, doe er fans in van 15 dB, flinke heatsinks, passieve voeding, en je hoort net zo veel.
Die kast van Zalman is pure overdrijverij, meer patserij dan serieuze aanpak. Daarnaast kan hij niet alle grafische kaarten koelen, geen sli, en is toch wel vaak een casefan aan te raden.
Zalman is niet echt een stiltemerk. Ze zijn best innovatief, maar laten (vooral de laatste tijd) vooral wat steken vallen. Ze "prediken" stilte, maar hun koelblokken zijn op hun stilst nog te horen. Hun fans zijn onder de maat, hun kasten te duur, en vaak ook niet compleet afgewerkt, zoals gaten voor fans, zonder de mogelijkheid die te bevestigen.
vrede in rust
Anoniem: 125679
Waarom ook zo'n duur mobo, als je voor ongeveer de helft van de prijs een micro-atx bord met meer functies hebt? (Asus, Gigabyte...)
Je betaalt voornamelijk voor het feit dat het nóg kleiner en compacter is (mini-itx).
Verder helemaal eens met ^^
Inderdaad, het enige goede aan Zalman zijn de (regelmatig innovatieve) heatsinks, maar de fans die ze erop schroeven zijn waardeloos. En omdat alles custom is, is het erg lastig te vervangen door stille fans...
Je betaalt voornamelijk voor het feit dat het nóg kleiner en compacter is (mini-itx).
Verder helemaal eens met ^^
Inderdaad, het enige goede aan Zalman zijn de (regelmatig innovatieve) heatsinks, maar de fans die ze erop schroeven zijn waardeloos. En omdat alles custom is, is het erg lastig te vervangen door stille fans...
Als ik dit jaar een nieuwe pc gaat nemen dan zal het wel met watercooling zijn voro zowel de videokaart als de proccessor. ik wil wel een dikke pc kopen, dus gforce 8800gtx en intel core 2duo, maar dan wel alles zo stil mogelijk.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 17:22
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Nas T: eens
Die zalman case is echt weggegooid geld. Ook eens dat zalman achteruit gaat qua kwaliteit op het gebied van stilte, maar dat is een ander verhaal.
Voor 600 euro kan je zoveel geld steken in demping. Die merom proc kan je ook koelen met een nexus koelblok (zie site) en een dikke 120MM fan. Stilte kan je bereiken door alles passief te maken, maar je kunt het ook bereiken door grote en stille fans te gebruiken icm grote koelblokken (en dan valt zalman de laatste tijd snel af). Ik doe altijd het laatste
Voor 600 euro kan je zoveel geld steken in demping. Die merom proc kan je ook koelen met een nexus koelblok (zie site) en een dikke 120MM fan. Stilte kan je bereiken door alles passief te maken, maar je kunt het ook bereiken door grote en stille fans te gebruiken icm grote koelblokken (en dan valt zalman de laatste tijd snel af). Ik doe altijd het laatste
Het Merom moederboard was ook maar als voorbeeld bedoeld, het ging erom dat het iniedergeval even snel iets was wat in die TNN kast paste EN waar een Merom op kon. Met de energie berekening ben ik het opzich wel eens, buiten een bepaalde grens loont het niet om zuinigere componenten te kiezen om te besparen op stroom kosten. Blijft natuurlijk wel dat je in potentie een nog stiller systeem overhoudt.Anoniem: 125679 schreef op zondag 07 januari 2007 @ 23:09:
Waarom ook zo'n duur mobo, als je voor ongeveer de helft van de prijs een micro-atx bord met meer functies hebt? (Asus, Gigabyte...)
Als je echt voor stilte gaat tweaken dan moet je natuurlijk ook niet de absolute top prestaties verwachten, maar gegeven een energie budget vind ik de Merom wel een van de beste.
Je kan zoiets natuurlijk nog combineren met gewone een losse PCIx kaart, iets van een 7300 ofzo. Die kan nog makkelijk door de TNN gekoeld worden. Geen raid controller in een systeem wat je tweaked op stilte vind ik een non-issue, of bedoel je dat je dan een RAID van flash drives kunt maken? Dat laatste is mischien wel een goed idee eigenlijk.Een grafische chip van 200 mhz, geen raid-controller....
600,- voor een kast is veel geld, maar veel stiller kan eigenlijk niet. Daarnaast vind ik hem er best cool uitzien en heeft het natuurlijk een hoog pats gehalte
Een andere hele stille oplossing is overigens de iMac van Apple. Ook met een Merom en laptop HD, en gecombineerd met extreem stille fans.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Kijk, dat is een reden om zo'n kast te kopen. Qua energierekening betreft kun je gelijk hebben, maar stroom is niet ontzettend duur, maar hoe zuiniger, hoe beter uiteraard. Ga je de proc continu draaien?en heeft het natuurlijk een hoog pats gehalte
vrede in rust
Ik heb advies nodig:
Ik vind dat mijn pc te veel herrie maakt, en heb nu besloten om er eindelijk eens wat aan te gaan doen.
Het gaat om de volgende componenten:
* Asus P5GD1 PRO mainboard
* Intel Pentium 4 630
* ATI Radeon X600 pro 256mb graphics
Ik ben niet van plan om iets te gaan overklokken.
Volgens mij is de voeding (bijna) onhoorbaar, daar ga ik dus niks aan doen. De 40mm fan op de ATI kaart maakt een godslawaai, die moet worden vervangen. Ik zat te denken aan een Zalman VF700, die is alleen vrij duur. Verder draait de pentium nog met de originele (boxed) koeler. Deze wil ik ook vervangen, heb alleen nog geen idee waarmee. Ook een Zalman??
Verder zit er nu alleen nog een 80mm FAN tegenover de processor die de lucht naar buiten blaast. Deze zal ik wel weg moeten halen als ik een grote heatpipe op de processor zet. Verder zitten er geen ventilators in de kast. Het lijkt me voor de luchtstroom wel handig als ik er nog 2 80mm fans inbouw (120mm past niet in de kast
). Gaat dit geen herrie maken?
Reacties, advies, hatemail. Laat maar es wat horen.
Thanks
(First Time Poster
)
Ik vind dat mijn pc te veel herrie maakt, en heb nu besloten om er eindelijk eens wat aan te gaan doen.
Het gaat om de volgende componenten:
* Asus P5GD1 PRO mainboard
* Intel Pentium 4 630
* ATI Radeon X600 pro 256mb graphics
Ik ben niet van plan om iets te gaan overklokken.
Volgens mij is de voeding (bijna) onhoorbaar, daar ga ik dus niks aan doen. De 40mm fan op de ATI kaart maakt een godslawaai, die moet worden vervangen. Ik zat te denken aan een Zalman VF700, die is alleen vrij duur. Verder draait de pentium nog met de originele (boxed) koeler. Deze wil ik ook vervangen, heb alleen nog geen idee waarmee. Ook een Zalman??
Verder zit er nu alleen nog een 80mm FAN tegenover de processor die de lucht naar buiten blaast. Deze zal ik wel weg moeten halen als ik een grote heatpipe op de processor zet. Verder zitten er geen ventilators in de kast. Het lijkt me voor de luchtstroom wel handig als ik er nog 2 80mm fans inbouw (120mm past niet in de kast
Reacties, advies, hatemail. Laat maar es wat horen.
Thanks
(First Time Poster
Ik zou geen zalman nemen. Maar als je 20 euro voor een videokaartkoeler teveel vind, mag je al ophouden.
Ik zou voor zoveel mogelijk passief gaan. Een Scythe Ninja voor je CPU, iets als een thermaltake schooner voor je gpu, liefst iets passiefs, dat moet je videokaart wel kunnen hebben. Dan een paar stille nexus-fans, denk aan tussen de 15 en 20 dB. Dat moet stil genoeg zijn. Bij geluid moet je 2 dezelfde geluidsbronnen van 15 dB rekenen als 1 van +3dB, dus 18dB. 18 dB is heel erg stil.
PS koop het liefst bekend spul zo goedkoop mogelijk. Je denkt dat het duur is, maar achteraf als je het wilt verkopen krijg je er wel iets voor terug. Ik heb zelf in het verleden onbekende merken-dingen gekocht waar ik dus niet meer vanaf kom. En wat je niet ervoor terugkrijgt, is verloren...
Ik zou voor zoveel mogelijk passief gaan. Een Scythe Ninja voor je CPU, iets als een thermaltake schooner voor je gpu, liefst iets passiefs, dat moet je videokaart wel kunnen hebben. Dan een paar stille nexus-fans, denk aan tussen de 15 en 20 dB. Dat moet stil genoeg zijn. Bij geluid moet je 2 dezelfde geluidsbronnen van 15 dB rekenen als 1 van +3dB, dus 18dB. 18 dB is heel erg stil.
PS koop het liefst bekend spul zo goedkoop mogelijk. Je denkt dat het duur is, maar achteraf als je het wilt verkopen krijg je er wel iets voor terug. Ik heb zelf in het verleden onbekende merken-dingen gekocht waar ik dus niet meer vanaf kom. En wat je niet ervoor terugkrijgt, is verloren...
[ Voor 20% gewijzigd door Nas T op 11-01-2007 20:50 ]
vrede in rust
Ik heb een paar dagen terug deze PC behuizing voor mijn nieuwe PC besteld. Nou heb ik een vraag. Op die site staat dat er twee 120mm ventilatoren geleverd worden (een voor en een achter) maar ik wil er graag twee voorin hebben. Nou heb ik een geschikte ventilator via Pricewatch gevonden (deze) maar ik zoek nog een stoffilter en die kan ik nergens vinden. Zo'n ding had ik in gedachten. Weet iemand waar ik zoiets kan vinden? En is die ventilator die ik uitgekozen heb goed (stil genoeg)?
Dank voor de snelle reactie.
De thermaltake schooner is idd ook een goede optie. Die staat voor €28,95 in de pricewatch. Alleen mocht ik in de toekomst mn videokaart upgraden heb ik er niet zo veel meer aan. (ja, verkopen natuurlijk).
Scythe Ninja voor de CPU? Maar een pentium 4 wordt toch redelijk warm? kan een passieve koeler dat wel behappen? Ik heb net een review gelezen op: silentpcreview.com en daar gebruiken ze 2 nexus 120mm fans om de Scythe te koelen. Zouden 2 80mm nexus fans ook genoeg zijn? (1 inlaat, en 1 uitlaat). Anders moet er mischien nog een 120mm fan bovenop de Scythe gemonteerd worden.
Ik heb deze nexus-fan gevonden in de pricewatch voor ong. 6 euro: Nexus Real Silent SP802512L-03 (80mm, 17,6dB, 3/4p)
Nog 2 dingen: Zou het nuttig zijn om een nieuwe kast te kopen, alleen maar om er 120mm fans in te kunnen draaien? weet iemand een webwinkel die al deze onderdelen verkoopt? vooral die schooner wordt niet veel verkocht geloof ik.
Thanks
De thermaltake schooner is idd ook een goede optie. Die staat voor €28,95 in de pricewatch. Alleen mocht ik in de toekomst mn videokaart upgraden heb ik er niet zo veel meer aan. (ja, verkopen natuurlijk).
Scythe Ninja voor de CPU? Maar een pentium 4 wordt toch redelijk warm? kan een passieve koeler dat wel behappen? Ik heb net een review gelezen op: silentpcreview.com en daar gebruiken ze 2 nexus 120mm fans om de Scythe te koelen. Zouden 2 80mm nexus fans ook genoeg zijn? (1 inlaat, en 1 uitlaat). Anders moet er mischien nog een 120mm fan bovenop de Scythe gemonteerd worden.
Ik heb deze nexus-fan gevonden in de pricewatch voor ong. 6 euro: Nexus Real Silent SP802512L-03 (80mm, 17,6dB, 3/4p)
Nog 2 dingen: Zou het nuttig zijn om een nieuwe kast te kopen, alleen maar om er 120mm fans in te kunnen draaien? weet iemand een webwinkel die al deze onderdelen verkoopt? vooral die schooner wordt niet veel verkocht geloof ik.
Thanks
Ik weet niet of je zoiets bedoeld? Op die site staan nog meer types en varianten.Nasadus schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:26:
Ik heb een paar dagen terug deze PC behuizing voor mijn nieuwe PC besteld. Nou heb ik een vraag. Op die site staat dat er twee 120mm ventilatoren geleverd worden (een voor en een achter) maar ik wil er graag twee voorin hebben. Nou heb ik een geschikte ventilator via Pricewatch gevonden (deze) maar ik zoek nog een stoffilter en die kan ik nergens vinden. Zo'n ding had ik in gedachten. Weet iemand waar ik zoiets kan vinden? En is die ventilator die ik uitgekozen heb goed (stil genoeg)?
De afgelopen tijd heb ik enkele onderdelen vervangen om een stiller systeem te krijgen, en het is gelukt! Even kort het systeem, om mijn ervaring te delen:
Moederbord: Asrock 775 Dual VSTA (met standaard passief koelertje)
CPU: Celeron 356; 333MHz, 512kb cache en geen heethoofd
CPU koeler: Scythe Ninja + Nexus 120mm (nadeel: voor installatie moet je bijna wel het moederbord uit de kast verwijderen..)
Casefans: 2x Nexus 80mm @ 5v
Videokaart: 9800 pro + Arctic cooler
Harddisk: Maxtor 300gb (weet even het type niet meer) in een Zalman koeler.
PSU: Coolermaster ExtremePower 430W
Hiervoor had mijn AMD XP2500+ flink veel koeling nodig, nu zorgt het gigantische Scythe koelblok voor een groot deel van de koeling en kan de Celeron nog een gigahertzje overgeklokt worden
En natuurlijk is het systeem superstil (niet geruisloos, maar meer dan geruis hoor je niet)!
Moederbord: Asrock 775 Dual VSTA (met standaard passief koelertje)
CPU: Celeron 356; 333MHz, 512kb cache en geen heethoofd
CPU koeler: Scythe Ninja + Nexus 120mm (nadeel: voor installatie moet je bijna wel het moederbord uit de kast verwijderen..)
Casefans: 2x Nexus 80mm @ 5v
Videokaart: 9800 pro + Arctic cooler
Harddisk: Maxtor 300gb (weet even het type niet meer) in een Zalman koeler.
PSU: Coolermaster ExtremePower 430W
Hiervoor had mijn AMD XP2500+ flink veel koeling nodig, nu zorgt het gigantische Scythe koelblok voor een groot deel van de koeling en kan de Celeron nog een gigahertzje overgeklokt worden
[ Voor 0% gewijzigd door schaduw op 19-01-2007 16:00 . Reden: Coolermaster RealPower 450 ---> ExtremePower 430 ]
Ja, heb men processor(s) altijd 100% load draaien. 24/7, 365 dagen per jaar.Nas T schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 07:19:
[...]
Kijk, dat is een reden om zo'n kast te kopen. Qua energierekening betreft kun je gelijk hebben, maar stroom is niet ontzettend duur, maar hoe zuiniger, hoe beter uiteraard. Ga je de proc continu draaien?
@nasadus:
Als het goed is, is je hele voorkant van je stacker al zoiets ik heb een oudere stacker stc-t01, en de hele voorkant is van dat gaas. Als dat is geen extra stoffilters plaatsen, want het remt de flow te hard. Eigenlijk alles wat direct voor een fan zit zou de flow te hard remmen. Je zou beter een tunnel maken die toeloopt, en aan het grote einde dan een filter, o.i.d. plaatsen, dan heeft het meer oppervlak om de lucht door te trekken.
@stefanroelofs:
Of het het waard is om een kast te nemen waar alleen maar 120mm fans in kunnen weet ik niet. Als je bedoelt dat het de prijs waard is tegenover extra koeling: is moeilijk te zeggen. Maar 12cm tegenover 8cm is een toename van 50%. De flow neemt meer dan rechtevenredig toe. Dus als er maar maximaal 2 of 3 8cm fans inpassen, kun je net zo goed een andere kast hebben en er 2 12cmfans in zetten.
Scythe Ninja voor P4 moet kunnen, zolang je geen overgeklokt topmodel hebt. Je voeding zorgt voor wat flow rondom je processor, en achter de processor in dekast zit vaak een ventilator. Dus dat moet voldoende zijn. Je kunt je schooner later weer gebruiken, of verkopen. Dan krijg je weer wat geld terug, dus dan is je investering kleiner.
Voor je webwinkel zou ik kijken op tweakers pricewatch, zoek op een kast met 12cm fans, en kijk of ze in die webwinkel ook goede (nexus) fans hebben.
@schaduw:
heb je geen last van het gezoem van de fan van je voeding? Ik had het wel, en dus is ie ook al weg. En maken maxtors niet veel lawaai? Ik vond van wel. Ik heb hier op mijn kamer aan de andere kant een WD hdd, en die ratelt ook soms als een gek. Zou je niet beter een Samsung of Seagate nemen?
Samsungs trillen meer, maar zijn stiller, Seagates maken meer geluid, maar trillen minder.
Als het goed is, is je hele voorkant van je stacker al zoiets ik heb een oudere stacker stc-t01, en de hele voorkant is van dat gaas. Als dat is geen extra stoffilters plaatsen, want het remt de flow te hard. Eigenlijk alles wat direct voor een fan zit zou de flow te hard remmen. Je zou beter een tunnel maken die toeloopt, en aan het grote einde dan een filter, o.i.d. plaatsen, dan heeft het meer oppervlak om de lucht door te trekken.
@stefanroelofs:
Of het het waard is om een kast te nemen waar alleen maar 120mm fans in kunnen weet ik niet. Als je bedoelt dat het de prijs waard is tegenover extra koeling: is moeilijk te zeggen. Maar 12cm tegenover 8cm is een toename van 50%. De flow neemt meer dan rechtevenredig toe. Dus als er maar maximaal 2 of 3 8cm fans inpassen, kun je net zo goed een andere kast hebben en er 2 12cmfans in zetten.
Scythe Ninja voor P4 moet kunnen, zolang je geen overgeklokt topmodel hebt. Je voeding zorgt voor wat flow rondom je processor, en achter de processor in dekast zit vaak een ventilator. Dus dat moet voldoende zijn. Je kunt je schooner later weer gebruiken, of verkopen. Dan krijg je weer wat geld terug, dus dan is je investering kleiner.
Voor je webwinkel zou ik kijken op tweakers pricewatch, zoek op een kast met 12cm fans, en kijk of ze in die webwinkel ook goede (nexus) fans hebben.
@schaduw:
heb je geen last van het gezoem van de fan van je voeding? Ik had het wel, en dus is ie ook al weg. En maken maxtors niet veel lawaai? Ik vond van wel. Ik heb hier op mijn kamer aan de andere kant een WD hdd, en die ratelt ook soms als een gek. Zou je niet beter een Samsung of Seagate nemen?
Samsungs trillen meer, maar zijn stiller, Seagates maken meer geluid, maar trillen minder.
vrede in rust
Eff een vraagje.
Ik heb een pakket lood bitumen plaat gekocht. (waar ik ook een review over zal schrijven als het af is). En ik wil hier mijn pc mee volplakken. Nou is dus mijn vraag; Geleid lood bitumen of niet?
Ik ben niet van plan, om mijn hele moederboard er mee vol te plakken, maar ik vroeg het me toch af.
Ik heb een pakket lood bitumen plaat gekocht. (waar ik ook een review over zal schrijven als het af is). En ik wil hier mijn pc mee volplakken. Nou is dus mijn vraag; Geleid lood bitumen of niet?
Ik ben niet van plan, om mijn hele moederboard er mee vol te plakken, maar ik vroeg het me toch af.
hoi
Het is een rubberachtig/teerachtig iets, loodbitumen. Als er idd lood in zit, denk ik niet dat het geleidt. Lood is volgens wikipedia geen goede geleider.
vrede in rust
Als ik jouw was, zou ik niet de thermaltake schooner nemen, maar gewoon de zalman vf700(of 900) en die op 5volt. Koelt dan meer dan voldoende en is erg stil (heb er ervaring mee).stefanroelofs schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 21:47:
Dank voor de snelle reactie.
Thanks
En die scythe CPU koeler behoort tot de beste op de markt. Bij de nieuwe revisie wordt er standaard een 12cm koeler bijgeleverd en dat is voldoende voor je CPU.
80mm fans zou ik niet gebruiken als er ook plek is voor 120mm fans.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik heb de aspire X-navigator case besteld en krijg hem binnenkort thuis.
De kast heeft een airflow van
2 front intake 80mm
2 rear intake 80mm
1 side outake 120mm
1 top outtake 120mm
Maar deze lijkt mij wat onlogisch. Hoewel men zegt dat het goed werkt..
Maar mijn vraag is, of dit beter werkt:
2 front intake 80mm
2 rear outake 80mm
1 side intake 120 mm
1 top outtake 80 mm
graag reacties!
2 front intake 80mm
2 rear intake 80mm
1 side outake 120mm
1 top outtake 120mm
2 front intake 80mm
2 rear outake 80mm
1 side intake 120 mm
1 top outtake 80 mm
graag reacties!
Vliegtuigjes bouwer - i.o.
Laatste lijkt mij het besteFikkieHo schreef op zondag 14 januari 2007 @ 15:02:
Ik heb de aspire X-navigator case besteld en krijg hem binnenkort thuis.
2 front intake 80mm
2 rear intake 80mm
1 side outake 120mm
1 top outtake 120mm
2 front intake 80mm
2 rear outake 80mm
1 side intake 120 mm
1 top outtake 80 mm
graag reacties!
Want de koele lucht komt van voren en van opzij.
De warme lucht stijgt op (vie top eruit) en ook aan de achterkant.
Een post die ik niet mag plaatsen, behalve in mijn signature hieronder. GOT is dus niet voor commerciële doeleinden(lees verkopen)
[ Voor 79% gewijzigd door Nas T op 16-01-2007 21:46 ]
vrede in rust
De voeding is echt fluisterstil, misschien komt dat doordat hij niet heet wordt en de fan dus lage toeren draait? De zoekgeluiden van de Maxtor zijn wel duidelijk hoorbaar bij veel schijfactiviteit, maar door de rubbertjes van de Zalman HD koeler is het overige geluid ervan erg beperkt (voorheen waren de trillingen hoorbaar doordat ze via de kast doorgegeven werden, nu niet meer).Nas T schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:35:@schaduw:
2400 liter per minuut zonder weerstand jaNas T schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 19:46:
Iemand een waterkoeling(stil) voor 100 euro? CPU, GPU en NB met blackice extreme rad en eheim 1060 (2400 liter per minuut, sneller dan een kraan).

@vandread: ik zal mijn post aanpassen. 2400 liter per minuut is veel, maar ik heb niet gelogen als ik zeg dat hij sneller stroomt als de kraan hier
en dan wordt de flow geknepen doordat de aansluiting van een halve inch naar 8 mm gaat.
Add-it
:
er loopt misschien straks een samenkoop-actie van silenx fans. Het zijn echt onhoorbare fans, ik heb er zelfs een paar thuis liggen, en ze hebben tegenover die stilte een redelijke luchtverplaatsing. De specs van de fabrikant kloppen niet hoogstwaarschijnlijk, de prestaties tegenover bijvoorbeeld Papst zijn abnormaal goed(dB/airflow verhouding), maar desondanks zijn ze wel goed, en waarschijnlijk ook waardevast.
Add-it
er loopt misschien straks een samenkoop-actie van silenx fans. Het zijn echt onhoorbare fans, ik heb er zelfs een paar thuis liggen, en ze hebben tegenover die stilte een redelijke luchtverplaatsing. De specs van de fabrikant kloppen niet hoogstwaarschijnlijk, de prestaties tegenover bijvoorbeeld Papst zijn abnormaal goed(dB/airflow verhouding), maar desondanks zijn ze wel goed, en waarschijnlijk ook waardevast.
[ Voor 72% gewijzigd door Nas T op 17-01-2007 10:48 ]
vrede in rust
2400 liter per minuut heb je niets aan
ik heb al jaren waterkoeling thuis en bij waterkoeling gaat het maar om 1 ding; warmte kwijt raken
warmte transport en warmte opslag is helemaal geen issue
zelf vind ik 2 dingen belangrijk; goede koelblokken en goede slangen.
hiervoor gebuik ik dus uitsluitend Swiftech.
andere merken hebben doorzichtige koelblokken,
zijn leuk maar die gaan scheuren doordat het doorzichtige
plastic heet wordt van de temperatuurs wisselingen.
andere merken hebben misschien goedkopere slangen,
maar 1 druppel water-lekkage en ik kan mijn pc weggooien.
de bovenin de kast boor ik 1 gaten;
1 slang naar binnen, naar de CPU,
van de CPU naar de videokaart en 1 slang weer naar buiten,
dan door de radiator, liefst horizontaal bevestigd, dan heb je geen fan meer nodig
en daarna naar een opslag vat.
ik gebruik een vat van 5 liter van bij de caravan handel,
daar hang ik een waterpomp in van de dierenwinkel
en voor nog geen 100 euro ben je klaar.
de AMD 2500 heb ik toen overgeklokt naar 3200
en ik had een 4100 videokaart.
dit systeem werd de laatste tijd toch wel warm, toen bleek de video kaart toch wat problemen
te hebben met Flatout 2 en andere zware grafische spellen.
nieuwe grafische kaart erin, waterkoeling overgeschroefd, 70 euro kwijt, hop en weer verder.
een snelle pomp levert alleen maar warmte op,
water kan zoveel warmte opnemen, dat een rustig stroompje al genoeg is.
het moet namelijk in de radiator ook de tijd hebben om de warmte kwijt te geraken.
zet alleen de pomp maar eens aan (rest van de computer aan)
en wacht maar eens 20 minuten...
kijken of het cool blijft
ik heb al jaren waterkoeling thuis en bij waterkoeling gaat het maar om 1 ding; warmte kwijt raken
dan door de radiator, liefst horizontaal bevestigd, dan heb je geen fan meer nodig
dit systeem werd de laatste tijd toch wel warm, toen bleek de video kaart toch wat problemen
nieuwe grafische kaart erin, waterkoeling overgeschroefd, 70 euro kwijt, hop en weer verder.
het moet namelijk in de radiator ook de tijd hebben om de warmte kwijt te geraken.
Anoniem: 197215 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:30:
2400 liter per minuut heb je niets aan
offtopic:
Wat een vreemde post....
Warmtetransport geen issue? Wat doet waterkoeling dan???
Als je bij 1 druppel lekkage al doodsbang bent: mijn pc stond letterlijk van binnen te sproeien, voordat ik de pc uit kon zetten was er kortsluiting. Laten drogen en weer aanzetten: alles deed het perfect!
Als blokken scheuren door de hitte, is of het plexiglas niet goed, of het zit veeeel te strak tegen het metaal, of ik zou toch eens kijken hoe warm het water is, want als plexiglas breekt door temperatuurverschil tussen plexi en metaal, dan doe je echt iets niet goed. Je metaal moet zo hard opwarmen dat er daadwerkelijk een flink verschil in temperatuur ontstaat.
En voor 100 euro ben je bij jou klaar. Bij mij ook.
En je standpunt over tijd die het water nodig heeft om zijn warmte kwijtraken, klopt...als je alleen naar de radiator kijkt. Als het water snel stroomt, neemt het water snel de warmte op, en snel af. Bij het jetprincipe gaat het juist om een sterke(turbulente) stroming.
Om het een en ander uit te leggen:
er bestaan laminaire en turbulente stromingen. laminair is te zien als stroomlijnen, als je een watermolecuul zou volgen, zou die een rechte lijn volgen. Bij turbulente stroming is de stroming veel chaotischer. Dit heeft tot gevolg dat de stroomsnelheid loodrecht op de stroomrichting over het gehele oppervlak bijna gelijk is. Bij laminair stroomt het in het midden het snelst, buitenkant traagst. Turbulent is overal even snel, tot tegen de wand aan.
Op die manier raken alle watermoleculen de wand, wat leidt tot een betere warmte-overdracht(geheel los van puur watersnelheid). Je zou kunnen zeggen dat bij turbulente stroming de watermoleculen efficienter gebruikt worden dan bij een laminaire(rustigere) stroming.
Er zijn bepaalde waterkoelblokken die op dit principe gebaseerd zijn(white water, little cascade, g4/g5).
Wat een vreemde post....
Warmtetransport geen issue? Wat doet waterkoeling dan???
Als je bij 1 druppel lekkage al doodsbang bent: mijn pc stond letterlijk van binnen te sproeien, voordat ik de pc uit kon zetten was er kortsluiting. Laten drogen en weer aanzetten: alles deed het perfect!
Als blokken scheuren door de hitte, is of het plexiglas niet goed, of het zit veeeel te strak tegen het metaal, of ik zou toch eens kijken hoe warm het water is, want als plexiglas breekt door temperatuurverschil tussen plexi en metaal, dan doe je echt iets niet goed. Je metaal moet zo hard opwarmen dat er daadwerkelijk een flink verschil in temperatuur ontstaat.
En voor 100 euro ben je bij jou klaar. Bij mij ook.
En je standpunt over tijd die het water nodig heeft om zijn warmte kwijtraken, klopt...als je alleen naar de radiator kijkt. Als het water snel stroomt, neemt het water snel de warmte op, en snel af. Bij het jetprincipe gaat het juist om een sterke(turbulente) stroming.
Om het een en ander uit te leggen:
er bestaan laminaire en turbulente stromingen. laminair is te zien als stroomlijnen, als je een watermolecuul zou volgen, zou die een rechte lijn volgen. Bij turbulente stroming is de stroming veel chaotischer. Dit heeft tot gevolg dat de stroomsnelheid loodrecht op de stroomrichting over het gehele oppervlak bijna gelijk is. Bij laminair stroomt het in het midden het snelst, buitenkant traagst. Turbulent is overal even snel, tot tegen de wand aan.
Op die manier raken alle watermoleculen de wand, wat leidt tot een betere warmte-overdracht(geheel los van puur watersnelheid). Je zou kunnen zeggen dat bij turbulente stroming de watermoleculen efficienter gebruikt worden dan bij een laminaire(rustigere) stroming.
Er zijn bepaalde waterkoelblokken die op dit principe gebaseerd zijn(white water, little cascade, g4/g5).
Hopend dit misverstand recht te zetten wil ik weer ontopic gaan.
Mijn reden om terug te gaan naar luchtkoeling is de eenvoud ervan, de goede heatpipecombinaties die er nu zijn, de prijs, en de immer aanwezige noodzaak voor een fan.
Waterkoeling kan je fans besparen, maar een hoop geld en kopzorgen kosten.
vrede in rust
Anoniem: 34331
Hallo,
Ok ik ben gestaag bezig mijn pc zo stil mogelijk te krijgen...
Ik heb een silitium kast van artic cooling (de niet pro versie)...
Alles is vrij stil... Mijn videokaart heeft een zalman 900v cooler, de cpu een 9700 led ook van zalman... Verder de standaard outtakes fan's van de artic kast en uiteraard de voeding.
De grote verschrikking is in deze kast de ruimte... Er is mogelijkheid om 1 hard disk te hangen in een hd muffeler... Echter draai ik raid0 met 2* 250GB western digital harde schrijven...
Deze hangen nu met het klik systeem in de kast...
De resonering is verschrikkelijk! De hele kast trilt... In het keyboard en muis voel ik trillingen... 1 woord verschrikkelijk.
Ik heb geprobeerd de hardeschrijven op rubber te leggen echter zijn de 3.5" bay's zo smal dat met het minst geringste de harde schrijf toch tegen het metaal aan komt van de bay's... Andere bay's heb ik niet vrij.

No offence wat betreft -cable managment-
Opzich is bovenin de kast voldoende ruimte vrij... Maar om er in te gaan borren lijkt me niet zo'n goed idee. Wellicht is er wel iets anders te tweaken (met goede plakkertjes?)... Of kan ik beter uit kijken naar een andere kast?
Sugesties zijn meer dan welkom!
Ok ik ben gestaag bezig mijn pc zo stil mogelijk te krijgen...
Ik heb een silitium kast van artic cooling (de niet pro versie)...
Alles is vrij stil... Mijn videokaart heeft een zalman 900v cooler, de cpu een 9700 led ook van zalman... Verder de standaard outtakes fan's van de artic kast en uiteraard de voeding.
De grote verschrikking is in deze kast de ruimte... Er is mogelijkheid om 1 hard disk te hangen in een hd muffeler... Echter draai ik raid0 met 2* 250GB western digital harde schrijven...
De resonering is verschrikkelijk! De hele kast trilt... In het keyboard en muis voel ik trillingen... 1 woord verschrikkelijk.
Ik heb geprobeerd de hardeschrijven op rubber te leggen echter zijn de 3.5" bay's zo smal dat met het minst geringste de harde schrijf toch tegen het metaal aan komt van de bay's... Andere bay's heb ik niet vrij.
Opzich is bovenin de kast voldoende ruimte vrij... Maar om er in te gaan borren lijkt me niet zo'n goed idee. Wellicht is er wel iets anders te tweaken (met goede plakkertjes?)... Of kan ik beter uit kijken naar een andere kast?
Wat is nu een stille en toch betaalbare koeler voor de E6400.
Er is zoveel keuze, en zoveel positieve reviews.
Mijn idee om aan te schaffen voor een stille allround pc.
Antec Solo met een Seasonic 380watt, Intel E6400, MSI X1650XT fanless, Samsung 250gb met een 92mm fan op lage toeren en dat op de Asrock XFire-ESata
En dan nog een dvd brander, dat zal wel de grootste herrieschopper worden, daar nog advies over?
Er is zoveel keuze, en zoveel positieve reviews.
Mijn idee om aan te schaffen voor een stille allround pc.
Antec Solo met een Seasonic 380watt, Intel E6400, MSI X1650XT fanless, Samsung 250gb met een 92mm fan op lage toeren en dat op de Asrock XFire-ESata
En dan nog een dvd brander, dat zal wel de grootste herrieschopper worden, daar nog advies over?
Arctic Freezer Pro, elcheap, stil en effectief
Als je op stock draait, zou je zelfs bv een fanshroud naar de 120mm fan van je Solo kunnen maken en hem "passief" laten draaien
Maar hjs... waarom een asrock
Als je dvd brander niets doet istie muisstil
Op m'n toshiba laptop zit een proggrammaatje dat de dvdbrander stil maakt door hem langzamer te maken (voor lezen dan he) bij een dvd filmpje kijken erg fijn. Zoiets is er vast wel voor desktop pc's?
Als je op stock draait, zou je zelfs bv een fanshroud naar de 120mm fan van je Solo kunnen maken en hem "passief" laten draaien
Op m'n toshiba laptop zit een proggrammaatje dat de dvdbrander stil maakt door hem langzamer te maken (voor lezen dan he) bij een dvd filmpje kijken erg fijn. Zoiets is er vast wel voor desktop pc's?
De Zalman HD koelers zijn ook op de bodem van je kast te monteren, maar dan moet je inderdaad wel boren. Je krijgt er wel een sticker bij waarop de te boren gaatjes staan aangegeven. Zie p. 5 en p. 6 in de handleiding: http://www.zalman.co.kr/Upload/product/ZM-2HC2_eng.PDFAnoniem: 34331 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:55:
[...]
[afbeelding]
Anoniem: 34331
Zou me 70 flappen kosten? Vind ik toch wel aan de prijzige kant...
edit. Tevens gaat dat denk ik geneens passen... op de bodem.
edit. Tevens gaat dat denk ik geneens passen... op de bodem.
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 34331 op 18-01-2007 17:15 ]
70 flappen? 70 kleine flapjes misschien :-]
pricewatch: Zalman ZM-2HC2 (vanaf €18,40)
Maar je moet inderdaad wel de ruimte hebben, ik weet niet of de koeler ondersteboven werkt (aan de bovenkant van je kast) ivm de heatpipes.
pricewatch: Zalman ZM-2HC2 (vanaf €18,40)
Maar je moet inderdaad wel de ruimte hebben, ik weet niet of de koeler ondersteboven werkt (aan de bovenkant van je kast) ivm de heatpipes.
bij nero zit cdspeed, kun je volgens mij idd de snelheid mee regelen.Vandread schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:39:
Arctic Freezer Pro, elcheap, stil en effectief
Waarom de asrock, simpel solide goedkoop en stabiele mobo volgens mij.
en de 945 chipset is nog wat zuiniger met energie dan de 965
(en nauwelijks langzamer als ik de reviews moet geloven.)
Oude post, maar toch; lood is idd een slechte geleider, maar 't geleid wel. Ik weet niet hoe 't zit met loodbitumen, geen idee wat ik me er bij voor moet stellen qua samenstelling, maar demiwater is ook 'n erg slechte geleider, toch zou ik 't niet graag in m'n pc willen gooien, oppassen kan geen kwaad dusNas T schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:18:
Het is een rubberachtig/teerachtig iets, loodbitumen. Als er idd lood in zit, denk ik niet dat het geleidt. Lood is volgens wikipedia geen goede geleider.
@vandread:
je bedoelt nero drivespeed?
Klik is directe link naar bestand. Voor mij ook genoemd zie ik.
@Alberts & schaduw:
Je kunt ook de iblbox nemen. Deze hoef je niet per sé vast te schroeven(wat de reden is dat ze resoneren), houden stil, koel, tegen een normale prijs. Je kunt zelfs nog extra rubber/schuim/dempend materiaal onder de koeler plaatsen)
@leftblank:
Als het geleid is het eng. Maar ik moet zeggen dat een pc zelfs een letterlijke sproei-installatie kan overleven. Er zat bij mijn waterkoeling een slang te los die lossprong, en met een Eheim 1060 wil het water dan best rijkelijk vloeien...Voordeel was door de slechte geleiding de pc uitspringt door kortsluiting-->error, niet door kortsluiting-->doorfikken.
@Alberts & schaduw:
Je kunt ook de iblbox nemen. Deze hoef je niet per sé vast te schroeven(wat de reden is dat ze resoneren), houden stil, koel, tegen een normale prijs. Je kunt zelfs nog extra rubber/schuim/dempend materiaal onder de koeler plaatsen)
@leftblank:
Als het geleid is het eng. Maar ik moet zeggen dat een pc zelfs een letterlijke sproei-installatie kan overleven. Er zat bij mijn waterkoeling een slang te los die lossprong, en met een Eheim 1060 wil het water dan best rijkelijk vloeien...Voordeel was door de slechte geleiding de pc uitspringt door kortsluiting-->error, niet door kortsluiting-->doorfikken.
vrede in rust
Ik denk dat je minder bang hoeft te zijn voor 'n echte los schietende slang dan voor 'n druppeltje per dag, als 't blijft druppelen heb je namelijk wel 'n flinke kans dat 't bijv. 'n condensator oid kortsluit en dat gaat je pc 'n stuk minder leuk vindenNas T schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:49:
@leftblank:
Die hoort in de topicstartNas T schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:49:
@vandread:
Klein detail; ik haal ze altijd door elkaar, maar ik heb een Coolermaster ExtremePower 430W, geen RealPower.Nas T schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:35:
@schaduw:
Je kon ook je vorige post editten...
scheelt weer een post(in dit geval 2)
vrede in rust
Dit is mijn voorlopige opstelling:

Tegenwoordig is de behuizing natuurlijk wel dicht gemaakt
omgevingstemperatuur: 22
CPU:
idle temp = 35 -37C
stressed = 65 C
GPU:
idle: 66C
stressed: 90 (vertragingstemperatuur is 130C )
Heb totaal geen airflow dus bekabeling zit eigenlijk nooit in de weg maar is wel beter weg gewerkt dan op de foto
Tegenwoordig is de behuizing natuurlijk wel dicht gemaakt
omgevingstemperatuur: 22
CPU:
idle temp = 35 -37C
stressed = 65 C
GPU:
Heb totaal geen airflow dus bekabeling zit eigenlijk nooit in de weg maar is wel beter weg gewerkt dan op de foto
[ Voor 16% gewijzigd door The-Source op 19-01-2007 19:22 ]
Wel wat aan de hoge kant maar als het blijft werken geen probleem! Ziet er nice uit, die kastklaasbram schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:22:
CPU:
idle temp = 35 -37C
stressed = 65 C
GPU:
vrede in rust
Zo d'r komt een nieuwe kast voor mij. Met reuze 25cm fan aan de zijkant
. Wat ik denk, is dat ik dat beestje flink stil kan maken. Heb nog geluidsdempend materiaal liggen ('noppenschuim') en wat stille fans. Zo hoop ik op een fluisterstil, goedgekoeld systeem
. Ik zal het laten weten
.
Wat voor kast is het(met de 25cm fan)?
vrede in rust
Daar zijn inmiddels al wel meerdere van, deze bijvoorbeeld, of deze.Nas T schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:00:
Wat voor kast is het(met de 25cm fan)?
Edit: Ik denk dat ik je vraag verkeerd heb gelezen, ik weet natuurlijk niet welke The__Virus specifiek neemt.
[ Voor 14% gewijzigd door Roamor op 23-01-2007 13:25 ]
Stom dat ik dat er niet bij zette, had het namelijk wel een keer gezegd maar dat kunnen jullie natuurlijk ook niet allemaal onthouden
. De Sharkoon Rebel 9. Deze heeft 9 frontbays en daardoor lijkt het me ideaal voor kabels wegwerken, de boel dichtplakken met isolatiemateriaal etc. Heb bijv. een X-Fi met frontbay die onderin de kast zit en op dit moment loopt er een dikke flatcable van beneden naar boven door de kast, zodat ik zo goed als geen airflow meer heb.
Als je kabels wilt wegwerken, vanuit functioneel en esthetisch oogpunt, heb ik nog wel een tip:The__Virus schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:48:
Stom dat ik dat er niet bij zette, had het namelijk wel een keer gezegd maar dat kunnen jullie natuurlijk ook niet allemaal onthouden. De Sharkoon Rebel 9. Deze heeft 9 frontbays en daardoor lijkt het me ideaal voor kabels wegwerken, de boel dichtplakken met isolatiemateriaal etc. Heb bijv. een X-Fi met frontbay die onderin de kast zit en op dit moment loopt er een dikke flatcable van beneden naar boven door de kast, zodat ik zo goed als geen airflow meer heb.
Werk kabels weg achter het moederbord. Aangezien je moederbord toch een aantal millimeters van je plaat verwijderd zit, is er genoeg ruimte om je kabels daarachter weg te werken.
Ik vraag me ook af hoeveel effect fingerguards etc op de airflow hebben. Ik zou ze sowieso weglaten, behalve bij scherpe fans die snel draaien.
vrede in rust
Op de airflow niet schrikbarend veel, maar wel (zeker als ze in de loop der tijd stof gaan verzamelen) op de geluidsproductie. Aan de binnenkant van je case kun je ze makkelijk weglaten, maar als je fans ook van de buitenkant bereikbaar zijn en je hebt grijpgrage kinderen of dieren in de buurt, zou ik ze niet zomaar weghalen. Ook "botte" fans (geen idee welke je daarmee bedoelt overigens) kunnen nog behoorlijk pijn doen, check dit topic maar eens: [CM] De mislukkelingen - deel 5Nas T schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:45:
Ik vraag me ook af hoeveel effect fingerguards etc op de airflow hebben. Ik zou ze sowieso weglaten, behalve bij scherpe fans die snel draaien.
Nexus fans schijnen erg stil te zijn. www.nexus.nl
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 17:22
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Ik vind papst fans erg stil. Oh, en silenx. Nexus eigenlijk ook wel.Anoniem: 105758 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:40:
Wat is een hele stille 80mm fan? Welk merk? Is Chieftec koelers wat?
Welke ga je nu kopen? Kortom, zelf reviews erop na slaan, nu ga je je mening baseren op de eerste die reageert en dan krijg je de voorkeur van die persoon. Schiet je niks mee op.
Ik denk dat je deze bedoelt: http://www.nexustek.nl/The__Virus schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:42:
Nexus fans schijnen erg stil te zijn. www.nexus.nl
welke merken: zijn gegeven. Chieftec koelers = niet stil.Anoniem: 105758 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:40:
Wat is een hele stille 80mm fan? Welk merk? Is Chieftec koelers wat?
vrede in rust
Ik baseer me op reviewsWe Are Borg schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:52:
[...]
Ik vind papst fans erg stil. Oh, en silenx. Nexus eigenlijk ook wel.
Welke ga je nu kopen? Kortom, zelf reviews erop na slaan, nu ga je je mening baseren op de eerste die reageert en dan krijg je de voorkeur van die persoon. Schiet je niks mee op.
Contaminatie van nexus.com en nexustek.nlRoamor schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:55:
[...]
Ik denk dat je deze bedoelt: http://www.nexustek.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 23-01-2007 18:37 ]
Ik zoek een onhoorbare voeding, een die het liefst 2 pci-e aansluitingen heeft. Seasonic lijkt 1 van de stilste voedingen te zijn, maar wat heet stil? Ik ben een aantal keer teleurgesteld in de "stilte" die achteraf helemaal niet zo stil was. Iemand ervaring met die voeding?
vrede in rust
Ik heb hier zelf 'n Seasonic S12 liggen, voor meer spekkies klikje, en idle is 't enige wat ik van m'n pc nog kan horen m'n Zalman VF900 die op 't minimale voltage van de FanMate2 staat, als ik die stel zet kan ik m'n voeding net horen met m'n oor er praktisch tegenaan, ik denk dat je met deze voeding je weinig zorgen hoeft te maken qua geluidNas T schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:50:
Ik zoek een onhoorbare voeding, een die het liefst 2 pci-e aansluitingen heeft. Seasonic lijkt 1 van de stilste voedingen te zijn, maar wat heet stil? Ik ben een aantal keer teleurgesteld in de "stilte" die achteraf helemaal niet zo stil was. Iemand ervaring met die voeding?
Ontopic; ook Nexus fans zijn niet onhoorbaar op 't standaard voltage met 't standaard toerental, 't zijn wel de stilste fans die ik tot nutoe heb gehoord zonder fancontroller. Helaas zul je vrijwel altijd wat horen in 'n vrijwel perfect stille ruimte, zolang 't beweegt - that is.
[ Voor 15% gewijzigd door Leftblank op 23-01-2007 22:29 ]
twijfeltwijfel, maar klinkt (niet haha) goed. Ik ben echt uit op onhoorbaar, dus echt geen enkel geluidje zou mijn pc mogen hoorbaar mogen maken behalve dat uit de speakers. Het enigste wat je hoort is die zalman. Persoonlijk vind ik Zalman teveel geluid maken, zelfs op minimum. Vandaar dat ik nog twijfel.
vrede in rust
Ik denk niet dat je er spijt van zal krijgenNas T schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:30:
twijfeltwijfel, maar klinkt (niet haha) goed. Ik ben echt uit op onhoorbaar, dus echt geen enkel geluidje zou mijn pc mogen hoorbaar mogen maken behalve dat uit de speakers. Het enigste wat je hoort is die zalman. Persoonlijk vind ik Zalman teveel geluid maken, zelfs op minimum. Vandaar dat ik nog twijfel.
Leftblank schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:39:
[...]
Ik denk niet dat je er spijt van zal krijgen. Zodra ik m'n Zalman VF900 stil houdt hoor ik m'n Nexus fan (120mm) érg duidelijk lucht verplaatsen, m'n voeding komt pas zodra ik al m'n fans uit heb staan (tip, doe dat alleen als 't koud is).
vrede in rust
Ik ben bezig met het upgraden van mijn pc. Ik ben daarom op zoek naar een goede maar superstille CPU koelfan. Ik heb al op ikbenstil.nl gekeken naar IBL fans, maar daar staat dat je voor een 775 sockect een verleng stukje moet kopen of zoiets. Ik vraag me dus af wat dit met de koelkwaliteiten doet.
Budget is iets van 50-70 euro of iets meer als hij echt goed is.
Bvd
Budget is iets van 50-70 euro of iets meer als hij echt goed is.
Bvd
Anoniem: 165128
Ga voor de Scythe Infinity. 40 euro en de top in air-cooling (met Tuniq Tower-120 en Thermalright Ultra-120). Je hebt meestal niet eens een fan nodig om hem @stock te laten draaien. Als je een beetje goede airflow hebt.
Mijn airflow is niet echt optimaal ben nog wel van plan om er iets aan te doen. Ik ga waarschijnlijk wel overclocken en ik ben bang dat die scythe niet in mijn kast gaat passen. Wordt me iets te krap, maar bedank in ieder geval ik kijk nog even verder.
Kijk hier eens, evt ook bij een van hun andere reviews, ze testen er vrijwel alles met elke keer dezelfde setup waardoor je 't redelijk kan vergelijken.JCS schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 19:22:
Mijn airflow is niet echt optimaal ben nog wel van plan om er iets aan te doen. Ik ga waarschijnlijk wel overclocken en ik ben bang dat die scythe niet in mijn kast gaat passen. Wordt me iets te krap, maar bedank in ieder geval ik kijk nog even verder.