[cooling]hoe krijg ik mijn computer helemaal stil? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 17.065 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 19:09
Waarom dit topic?
Ik ben al een tijdje bezig mijn computer compleet stil te krijgen, het stil maken van computers wordt steeds meer een issue.
Het zoekwerk naar wat nou stil is, ligt overal verspreid. Ervaringen, producten, technieken.
In dit topic kun je je ervaringen en weetjes posten over wat nou stil is.
Een 2e punt: Ik denk dat stilte niet ten koste moet gaan van iets. Er zijn een aantal oplossingen, die je computer echt heel stil maken, maar die zijn duur, of niet weggelegd voor de meesten(zoals je computer in slaolie zetten)
Het gaat erom dat er simpele, goedkope en effectieve oplossingen komen. Ik kan een harde schijf voor €35 makkelijk stil krijgen, maar waarom als het met wat rubbervoetjes of elastiekjes ook lukt?

Tips om je computer stil te krijgen:
Eerst maar weten wat er geluid kan maken:
Bijna alles maakt wel geluid. De grootste geluidsbronnen in een "normale" computerkast zijn:
ventilators en harde schijven.

Ventilators:
Niet elke ventilator maakt evenveel geluid.
Het belangrijkste om naar te kijken is: toerental, hoe meer toeren, hoe meer geluid, het ligt ook aan wat voor lagers er gebruikt worden:
glijlagers, kogellagers, en beide in 1.
Een 2e is: merk. Papst is onbetwist ventilatorkoning hier. Meningen zullen erover verdeeld zijn, maar bij vergelijken is te zien dat een Papst relatief veel luchtverplaatsing heeft bij een lage geluidsdruk.
Ik weet niet hoe die geluidsdruk gemeten wordt, maar ik ga dat niet in tweifel trekken en ga ervan uit dat dit op een afstand van 1 meter gedaan wordt.
Je kunt ook een fancontroller gebruiken, om de snelheid te regelen, zo kun je het toerental langzaam af- of opbouwen, totdat je de ventilator niet meer hoort.

Maar het is ook slim om een grote ventilator te gebruiken. grote ventilators verplaatsen meer lucht(meer dan evenredig, een ventilator die 50% groter in doorsnede is, verplaatst meer dan 50% meer luchthoeveelheid, bij hetzelfde toerental), zodat een grote ventilator minder snel hoeft te draaien.

De ventilator op de processor is meer een verhaal apart. De processor is het warmste onderdeel van je kast, dus simpelweg het toerental van die ventilator aanpassen, is niet altijd even slim.
De processor wordt warm, als hij niet gekoeld zou worden zou hij zo warm worden dat hij stukgaat. De warmte van een processor wordt verplaatst op een koellichaam, de heatsink, de heatsink wordt gekoeld door een ventilator. Duurdere processorkoelers gebruiken zelfs heatpipes. Die transporteren de warmte heel snel naar een koellichaam, dat gekoeld wordt.
Het effectiefst is een processorkoeler met heatpipes, een (groot) koperen(want dat geleidt warmte goed) koellichaam, en een grote ventilator. Die is over het algemeen het beste in staat de processor koel te houden, ook op lage toerentallen. En dat laatste is wat we willen!

Voeding: In de voeding zit ook een ventilator. De voeding verzorgt de stroomvoorziening, dus als er constant zo'n 150 watt doorheen gaat, die in allerlei voltages omgezet moeten worden, kun je verwachten dat het flink warm wordt. Hier weer: hoe groter de ventilator, hoe beter.
Voedingen hebben vaak een temperatuurgeregelde ventilator. Aangezien niet constant dezelfde hoeveelheid vermogen verbruikt wordt, is het ook niet nodig dezelfde hoeveelheid koeling nodig te hebben. Aa de hand van hoe warm het is, zal de ventilator harder of zachter draaien, wel zo prettig.

Harde schijven:
Een harde schijf kan op 2 manieren geluid maken:
het geluid van zichzelf, of door te trillen, en die trillingen worden aan de computerkast doorgegeven, wat als klankkast werkt.
Je kunt een harde schijf zelf niet stil maken, behalve door hem niet te gebruiken...
Het ligt aan het merk welke harde schijf stil is.
Seagate en Samsung zijn goede merken, als het om stilte gaat.
De ontwikkelingen op het gebied van harde schijven is mij niet zeer bekend, dus ik weet niet of en hoe snel dit veranderd.
Wat je wel kunt doen tegen geluid van je harde schijf:
Als de schijf zelf geluid maakt: er zijn hardeschijfhouders die de geluiden die een harde schijf maakt tegenhoudt, vaak met rubbers, om de trillingen tegen te gaan. Dit is op zich wel vrij duur, zeker als je meer dan 1 harde schijf hebt.

stappenplan om erachter te komen wat er geluid maakt:
stap 1: zet de casefans uit, computer aan, en hoor of het stiller is geworden.
stap 2: koppel de hdd los, en zet je computer aan.
stap 3: houdt vingers op de ventilator van de processor, en de videokaart(niet loskoppelen, je moederbord begint te piepen, dat werkt dus niet), en ook niet te lang, die ventilator draait niet voor niets!
stap 4: als de casefans uitstaan, de hdd('s) losgekoppeld zijn, de ventilator van de processor en videokaart staan stil, en je hoort nog geluid, dan komt dit waarschijnlijk van de voeding. De ventilator is (maar vaak niet) te vervangen, anders is een andere voeding een optie, die wel stil is.

Je kunt alsnog je computerkast volhangen met geluidsdempende matten, deze zijn in verschillende zaken verkrijgbaar.

Het is ook mogelijk waterkoeling te gebruiken. Als je met waterkoeling werkt, verplaats je de warmte.
vaak wordt alleen de processor dan gekoeld, of processor en videokaart. het opgewarmde water wordt dan gekoeld in een radiator, waar je niet zoveel ventilators op hoeft tedoen, of ze hoeven niet zo snel te draaien. Je gebruikt dus maar 1 ventilator, in plaats van 2 ventilators. Dit scheelt weer iets.

Vind je dit nog niet goed genoeg?
De ultieme stille computer krijg je door de zalman computerbehuizing te gebruiken. Dit werkt als een heel groot koellichaam, en er komen geen ventilators van pas. Alleen de harde schijf die zal nog geluid maken. Dit heeft ook wel een nadeel: normaal worden kleine delen rond de processor meegekoeld door de processorkoeler zelf. Aangezien er geen ventilator is(geen airflow in je kast), zullen deze delen langzaamaan opwarmen, en zelfs (te) heet worden. Het is dan toch nog noodzakelijk een casefan te gebruiken.

Post al je ervaringen, en geef zoveel commentaar als je wilt hierop. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk te weten te komen over hoe een computer stil te krijgen is.

[ Voor 8% gewijzigd door Nas T op 19-10-2005 11:52 . Reden: doel van dit topic onduidelijk voor posters ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:27
Vriend van me heeft een grote houten kist om z'n kast heen gebouwd met geluidsdempen matriaal. Met 1 in en 1 uitgang op een aparte manier (hoek enzo)
*klaar*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Nas T schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:44:
[...]
De ventilator op de processor is meer een verhaal apart. De processor is het warmste onderdeel van je kast, dus simpelweg het toerental van die ventilator aanpassen, is niet altijd even slim.
De processor wordt warm, als hij niet gekoeld zou worden zou hij zo warm worden dat hij stukgaat. De warmte van een processor wordt verplaatst op een koellichaam, de heatsink, de heatsink wordt gekoeld door een ventilator. Duurdere processorkoelers gebruiken zelfs heatpipes. Die transporteren de warmte heel snel naar een koellichaam, dat gekoeld wordt.
Het effectiefst is een processorkoeler met heatpipes...
En wat dacht je van waterkoeling? :) Niet iedereen wil hieraan beginnen, maar de setjes worden steeds goedkoper en de installatieinstructies eenvoudiger. Daarbij is een degelijke waterkoelingconstructie natuurlijk stiller dan een doorsnee HSF en bovendien koeler.
Voeding: In de voeding zit ook een ventilator. De voeding verzorgt de stroomvoorziening, dus als er constant zo'n 150 watt doorheen gaat, die in allerlei voltages omgezet moeten worden, kun je verwachten dat het flink warm wordt. Hier weer: hoe groter de ventilator, hoe beter.
Voedingen hebben vaak een temperatuurgeregelde ventilator. Aangezien niet constant dezelfde hoeveelheid vermogen verbruikt wordt, is het ook niet nodig dezelfde hoeveelheid koeling nodig te hebben. Aa de hand van hoe warm het is, zal de ventilator harder of zachter draaien, wel zo prettig.
Er zijn ook genoeg fanloze voedingen. Deze worden door enkel heatsinks gekoeld en produceren derhalve 0 dB geluid. Natuurlijk ligt de prijs van deze PSU's een stuk hoger dan gewoonlijk, maar het gaat om een zo'n stil mogelijk systeem, nietwaar? :)

Verder een goed initiatief. Ik denk dat een aantal mensen hier wel wat aan zal hebben :)

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

ben er zelf ook mee bezig geweest .. even wat simpele regels:

-begin bij de basis; een luidruchtige ratelende b-merk koeler kan je aan prutsen wat je wilt, maar je krijgt hem nooit goed stil (tenzij je die hard tweaker bent die alles in en uit elkaar sloopt). Kijk dus eerst even goed naar hoeveel geluid het produceert voordat je iets koopt.

-Same voor je kast; koop een goede kast waar in ieder geval 120mm fans in kunnen. kleinere fans wil je zoveel mogelijk vermijden bij het bouwen van een stille case. Zorg dat het niet van dat blik gemaakt is (ala sweex budget kastjes) maar het liefst van stevig aluminium.

-Voeding: een passief gekoelde voeding is het stilst (duh :p), maar maakt itt een actief gekoelde voeding ook 0,0 airflow in je kast, waardoor je hoogstwaarschijnlijk alsnog een casefan zou moeten plaatsen (of harder moeten laten lopen) waardoor je winst in geluid zo marginaal is dat het wss niet opweegt tegen de hogere kosten van zo'n voeding.

-cpu cooler; tenzij je P-M of gaat underclocken zal passief koelen moeilijk (niet geheel onmogelijk) zijn. Welke cooler je dan moet hebben hangt van je socket/processor af, maar hier lopen echt genoeg topics over op got.

-GPU cooling , same as above. Passief koelen kan hier in wat meer gevallen, maar is met een matige airflow soms wat moeilijk. Wil je weer een betere airflow dan moet je meer casefans hebben die harder draaien, waardoor je uiteindelijk geen of weinig geluidswinst zal boeken.
Wel is het slim om de standaardfan te vervangen door een zalman cooler of een arctic silencer.

-Casefans/airflow. Zelf gebruik ik a.t.m 1 casefan out (+voeding out) en heb ik gezorgd dat m'n kast zoveel mogelijk "dicht" is behalve aan de voorkant. Op deze manier wordt de lucht via de voorkant aangezogen, waardoor ik nog wel een goede airflow heb zonder daar nog een fan te moeten plaatsen.
Verder je kabels opruimen en die pokkeroosters (houdt hier evt. rekening mee met kopen van je kast!) voor je fans wegdremelen en vervangen door vingerguards.

-HDD; zorg ook hier gewoon bij de aankoop voor een stille hdd (seagates zijn vaak stil, zie ook storagereview). Evt kun je ze nog extra dempen door ze in een HDD silencer oid te hangen.

-rubbertjes en meuk; de meeste kasten hebben al rubbertjes onder zich (anders daar wat onder leggen) en tussen je fans/ hdd / voeding (wel zorgen voor contact ivm aarde) kun je rubbertjes plaatsen om zo het geluid van je fans nog wat te dempen.

Verder kan je het nog wat persoonlijker afstemmen door fanmates te gebruiken of op andere wijze je fans van minder stroom te voorzien en ze dus langzamer te laten draaien.

Eventueel kun je je kast nog bekleden met dempingsmatten. Ze zijn er in verschillende prijzen en kwaliteiten, maar over het algemeen zullen ze alleen nuttig zijn als je echt een stille case hebt en nog nét dat beetje extra wilt dempen. Als je met een case die 40db maakt zit dan kun je het geld van die matjes beter stoppen in vervangen van fans welke zulk lawaai maken.

Overgens heb ik zelf hier dus niet alles van gedaan (ik zit met 80mm fans en geen geluidsisolatie) omdat het voor mij niet de kosten waard is. hij is redelijk stil en stiller wordt de volgende pc wel (dan kan ik van het begin weer met wat extra dingen rekening houden).

@mensen die watercooling roepen: zullen we er maar even vanuit gaan dat dit topic over luchtkoeling gaat?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 18-10-2005 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-06 15:59

BertV

Handgemaakt

Schrap in ieder geval alle Fans...
Een fan is NOOIT stil.

Een passieve voeding, Reserator op een schuimrubber matje, harddisksilencer, passieve koeling voor de videokaart.

Het enige wat ik hoor is het zachtjes ruisen van de spoelen op m'n mobo.

Met plasticspray krijg je ze wat gedempt, maar nooit helemaal.

Mijn moederbord ligt op een plankje buiten de systeemkast.

[ Voor 47% gewijzigd door BertV op 02-11-2005 09:56 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:55
ik had hier ook een vrij luidruchtige pc. ik heb mn harddisks (2x 200GB maxtor) redelijk stil gekregen dor ze in een oude CD-rom behuizing te maken.

je haalt een oude cd-rom speler leeg zodat je allen nog het metaal van de behuizing over hebt.
dan neem je 2 aluminium strips van ong 4 cm breed. die schroef je aan de zijkanten van je harddisk vast. daarna neem je een elastiek, en die knip je in stukjes van ong 2 cm.
dan plak je 3 stukjes op 4 plaatsen op de bodem waar de aluminium strips dan op rusten.
daarna neem je de bovenkant van de CD-rom speler. daar plak je op de zelfde plek ook 4 stapeltjes elastiek.
dan maak je nog ff een draadje van de harddisk naar de cd-rom behuizing.
deksel erop schroeven, en je harddisk zit klem tussen de elastiekjes. eventueel nog wat dempingsmateriaal aan de zijkant van de harddisk en klaar.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122565

Je kan tussen de klepjes en randen van dat dempende spul doen kan je vast wel ergens bestellen en je harddisk vast zetten tussen rubberen ringetjes.

Papst fannetjes zijn toch wel de stilste en de beste vind ik zelf , anders moet je zo groot mogelijke FAN zoeken :D die op weinig toeren draait.

Zo heb ik mijn pc uberstil gekregen

zitten in 5 ventilators , 1 tagan voeding ( die hoor je ook echt niet )

2x 120mm op 5 volt papst fan
3x 92mm op 5 volt papst fan
Zalman CNPS7700-Cu ( CPU )
Zalman VF700-Cu ( videokaart )

Echt uber STIL !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
fans kunnen behoorlijk stil zijn. Echt heel stil. Kijk eens op ikbenstil.nl, daar is een speciale Papst fan, die van zichzelf al ~15 dB heeft. Hang daar maar eens een fancontroller aan.
Het is in 1e instantie de bedoeling je computer zo stil mogelijk te krijgen, daarom ook dit topic.
Maar iedere malloot kan zelf ook wel bedenken dat je dan een zalman kast neemt, en dan klaar bent.
Maar dat is duur, en niet tweaker...
Dat laatste is dan misschien niet zo belangrijk, maar geld is niet oneindig beschikbaar. Als je met een paar elastiekjes een harde schijf stil krijgt, moet je niet een koeler voor dertig veertig euro te kopen, goed is goed, geld is beter.
Ik ben wel blij dat dit topic serieus genomen wordt, ik denk wel dat veel mensen hier kennis kunnen opdoen.
Misschien ook leuk(en goedkoop) om je syteem stil te krijgen: hang alles in olie. Ik heb oit gezien dat alles koelers van het moederbord afgehaald waren, en dat alles in de olie gehangen is. Werkt wel, alleen de olie wordt vuil, waardoor het goedje gaat geleiden.
En de harde schijf kan er niet inhangen, dus dat schiet ook niet echt op.

@r00n:
Waterkoeling is vermeld in de topicstart

@vandread: zo'n kast is vrij radicaal, niet nuttig met het bereiken van drives, en het oog wil ook wat...

Misschien is het duidelijker dat ik wat grenzen stel in mijn topicstart...
Stil krijgen is het probleem niet zo heel erg, maar wel om dit op een simpele, goedkope, en vooral effectieve manier te doen.
Er moet stilte komen, maar dit voordeel hoeft geen nadeel te hebben(duur, verlies van estethisch-heid).
In principe kun je met €50 al een hoop doen, zonder nare bijeffecten.

[ Voor 20% gewijzigd door Nas T op 18-10-2005 13:35 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

giet je kast in de gelei zodat de kast niet gaat resoneren, en stop de kast en gelei in een houten kast met +/- 15 cm aan kurkmat aan de binnenkant als isolatie met alleen gaten achter voor de fans.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keen87
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 06:50
ik heb zelf ook in me server 2x12 cm fans die 700 toeren draaien 8) dat is dus helemaal niks :*)
en het is genoeg om me passieve voeding te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

ik weet niet welke lagers er allemaal gebruikt worden.
Misschien wel interessant om te weten:
De meest gebruikte lagers zijn
- Het glijlager, zijn in het begin (nieuw) zeer stil maar verslijt zeer snel en gaat dan herrie maken. Vooral als de fan niet vertikaal opgehangen wordt zal de gel naar 1 kant van het lager lopen en zal de fan gaan trillen. Voorbeelden van fan's met glijlagers zijn de zalman 80mm en 90mm fan's en de Papst 12db 80mm fan.

-Het kogellager, maken iets meer geluid maar hebben ook een langere levensduur.

Je hebt ook nog dubbel gelagerde fan's, zowel glij als kogellagers. Hierdoor is het lager sterker en zal dus minder snel verslijten.
Verreweg de beste oplossing (maar ook duurdere) is dus een fan met 2lagers: 1x kogel en 1x glij

edit: Persoonlijke ervaring: Veel stille onderdelen gaan samen ook herrie maken!

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 18-10-2005 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik lees telkens maar dingen die ik zelf al jaren terug heb gepost, niet erg hoor. Niet iedereen gaat zoeken. :)

Ik heb hier nog niet (of overheen) gelezen dat het vervangen van de fan in de PSU kipsimpel is.

Mijn laatste aanwinst was een fanloze Silverstone voeding en verder valt er aan mijn systeem weinig meer stiller te maken op de HD's na en dat is in een Chiefteckast, door de 3,5" brackets, nu eenmaal nauwelijks met wat rubbertjes op te lossen. Resteren alleen de Nexus HD-enclosures want ik vrees dat een el-cheapo oplossing tot erg veel warmte binnenin zo'n kastje gaat leiden wat de levensduur niet echt ten goede komt.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 22:01

HENNEP

Just Someone

Ik kan het niet laten maar : [cooling]hoe krijg ik mijn computer helemaal stil? Haal je computer van stroom af! >:)

Nee wat een goeie oplossing is waterkoeling met 1 grote case fan die frisse lucht naar binnen blaast zodat je moederbord componenten niet overhit raken.

Stil en erg goeie koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:49

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

@topictitel;
gwn alle coolers eruit roppen, en ipv een hdd, een usbstick nemen, voila :D

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Oe leuk, aangezien ik hier ook een beetje mee aan eht spelen ben :)

Ik heb op dit moment een Antec SLK 3000B, deze heb ik gekozen voornamelijk vanwege de prijs:P en omdat deze kast een 120mm fan als intake en outtake heeft en de HD's in rubbertjes heeft hangen.
Mijn Proc (A64 300+ @ ik dacht 2,2 ghz atm :P) word gekoeld door een Thermalright XP-120 met een 120mm Papst fan @ 1500 rpm gemiddeld, deze word gestuurd door SmartGuardian via met mobo.
De GPU (X800 VIVO) word gekoeld door een Zalman VF 700CU welke handmatig geregeld word met SmartGuardian.
De Chipset (nF4 Ultra @ SLI) word gekoeld door een gemodde Zalman NB 47J welke een klein beetje lucht vengt van de VF700 die er hangt over hangt :P..
Veder heb ik als in- en outtake 2 Titan 120mm Alu fans op een Sunbeam Rheobus hangen.

Deze combi werkt ideaal en is ook veelzijdig. Ik zit veel savonds achter de PC en dan is het wel lekker als ie lekker stil is, dus dan gaat de Papst op +/- 1400 rpm, de Zalman op +/- 1550 rpm (X800 loopt onderclocked op Silent mode :P) en de Titan's draaien op ongeveer 5v. Op deze "mode" blijft de pc gewoon normaal gekoeld en redelijk stil, goed genoeg voor normaal gebruik dus (alsin lekker Inetten en filmpie kieken :))
Als k ga gamen kan k natuurlijk alles hoger zetten want dan komt het geluid toch niet boven het game geluid uit :P

Ik wil binnenkort ook nog Akasa dempenings maten gaat proberen en maybe de Titans vervangen door Papsten :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zal ik ook maar even vertellen hoe ik mijn pc stil gekregen heb.

Op de voeding na heb ik maar 2 fans in mijn systeem zitten, 1x 120mm en 1x 90, beide fans draaien zo rond de 6 volt dmv een fancontroller waardoor ze erg stil zijn. De 120mm is voor de radiator van de waterkoeling en de 90mm koelt de 2 hdd's.

De hdd's liggen beide op schuimrubber wat heel erg veel lawaai scheelt.

De CPU en GPU zijn watergekoelt wat ook ideaal is voor een stil systeem.

De voeding is een enermax waarvan de fans handmatig zijn in te stellen, ze staan bijna op de laagste stand.

NB is passief gekoelt dus produceert geen geluid.

De waterpomp (een eheim 1046) staat op rubberen schroeven en is daardoor als de pc aanstaat onhoorbaar.

Het heeft mij aardig wat tijd en geld gekost om mijn pc zo stil te krijgen maar het resultaar mag er zeker wezen al zeg ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLion
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-03 19:51
zet em uit... ±)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:45
Ok, maar even mijn zegje ;)

Waterkoeling: mijn ervaring is dat je met waterkoeling toch altijd je radiator (water) moet koelen. Daarnaast heb je een pompje draaien, en het gebeuren is niet erg onderhoudsvriendelijk.
Grootste nadeel waterkoeling: je hebt geen airflow in je systeem voor je andere componenten |:(

Alles wat stroom verbruikt, produceert warmte, zonder airflow, kom je niet makkelijk van die warmte af. Enige wat ik goed heb zien werken zonder airflow zijn die onbetaalbare zalman-behuizingen: alles met heatpipes naar buiten, en dan alsnog wordt het in zon kast 40 graden.

Mijn devies: actieve, stille voeding: fan direct als outtake gebruiken. Intake liefst niet aan de voorkant (kijk bijvoorbeeld naar een Nexus Breeze): dan zit die fan namelijk weer 40cm verder bij je vandaan ;))
Andere opzet (bij passieve voeding en bijvoorbeeld de P180): stille casefans als outtake.

CPU: bij een kast met padding kun je voor een Nexus of Arctic gaan (goedkopere, maar wel goede oplossingen). Wil je extremer, kijk dan bijvoorbeeld naar Scythe (evt voorzien van 120MM fan op ~8V, bijv Nexus). Dan hou je iedere proc zonder problemen koel, en muisstil.

VGA: bij een high-end kaart moet je actief. Ideaal zijn dan een VF700Cu @ 5v, als je kaart dat niet trekt, een Arctic silencer. Je kan ook een kaart met stille koeling kopen (Asus TOP, HIS kaartjes, EVGA kaarten) maar daar betaal je voor (maar je behoudt wel je garantie :))
Bij low-end kaart -> passief, of een Zalman HP-80DP erop.

Puntje passieve voedingen: de cheapo dingen gaan vaak piepen, en dat is way annoying. Daarbij zul je je outtake door een fan moeten laten verzorgen.

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

sapphire

Die-hard pruts0r

Sjeepee schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 16:28:
Ok, maar even mijn zegje ;)

Waterkoeling: mijn ervaring is dat je met waterkoeling toch altijd je radiator (water) moet koelen. Daarnaast heb je een pompje draaien, en het gebeuren is niet erg onderhoudsvriendelijk.
Grootste nadeel waterkoeling: je hebt geen airflow in je systeem voor je andere componenten |:(
Mwa valt mee qua onderhouds vriendelijk heid, dit hangt helemaal af van je case en hoe je alles hebt ingebouwd.
Verder kan je ook gewoon fans in je case houden en waterkoeling nemen hoor zoals ieder slim persoon doet, want zoals je zelf al zegt missen de andere componenten anders airflow.
Alles wat stroom verbruikt, produceert warmte, zonder airflow, kom je niet makkelijk van die warmte af. Enige wat ik goed heb zien werken zonder airflow zijn die onbetaalbare zalman-behuizingen: alles met heatpipes naar buiten, en dan alsnog wordt het in zon kast 40 graden.
Yes airflow is imho nodzakelijk om de hitte te transporteren.
Mijn devies: actieve, stille voeding: fan direct als outtake gebruiken. Intake liefst niet aan de voorkant (kijk bijvoorbeeld naar een Nexus Breeze): dan zit die fan namelijk weer 40cm verder bij je vandaan ;))
Andere opzet (bij passieve voeding en bijvoorbeeld de P180): stille casefans als outtake.
alweer heel persoonlijk, mijn intake fan zit bijna één meter bij me vandaan, ligt dus geheel aan de plaatsing van je kast ;)
VGA: bij een high-end kaart moet je actief. Ideaal zijn dan een VF700Cu @ 5v, als je kaart dat niet trekt, een Arctic silencer. Je kan ook een kaart met stille koeling kopen (Asus TOP, HIS kaartjes, EVGA kaarten) maar daar betaal je voor (maar je behoudt wel je garantie :))
Bij low-end kaart -> passief, of een Zalman HP-80DP erop.
Voor zover ik weer koelt een Zalman beter als en Arctic, dus als je Zalman eht niet trekt dan de Arctic ook neit lijkt me :P
Puntje passieve voedingen: de cheapo dingen gaan vaak piepen, en dat is way annoying. Daarbij zul je je outtake door een fan moeten laten verzorgen.
Huh, passieve voeding met fan, dan issie niet geheel passief he :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Misschien wel interessant om te weten:
De meest gebruikte lagers zijn
- Het glijlager, zijn in het begin (nieuw) zeer stil maar verslijt zeer snel en gaat dan herrie maken. Vooral als de fan niet vertikaal opgehangen wordt zal de gel naar 1 kant van het lager lopen en zal de fan gaan trillen. Voorbeelden van fan's met glijlagers zijn de zalman 80mm en 90mm fan's en de Papst 12db 80mm fan.

-Het kogellager, maken iets meer geluid maar hebben ook een langere levensduur.

Je hebt ook nog dubbel gelagerde fan's, zowel glij als kogellagers. Hierdoor is het lager sterker en zal dus minder snel verslijten.
Verreweg de beste oplossing (maar ook duurdere) is dus een fan met 2lagers: 1x kogel en 1x glij

edit: Persoonlijke ervaring: Veel stille onderdelen gaan samen ook herrie maken!
Dank je voor de info, dit zet ik of in de topicstart erbij, of misschien voeg ik het bij een nieuwe topicstart(in een volgend topic).
Ik lees telkens maar dingen die ik zelf al jaren terug heb gepost, niet erg hoor. Niet iedereen gaat zoeken. :)
Alle informatie voor dit onderwerp is zo verspreid, dat het veel tijd kost om dit terug te vinden.
Als ik alle kennis op een website zou hebben, dat zou pas fijn zijn.
Ik heb hier nog niet (of overheen) gelezen dat het vervangen van de fan in de PSU kipsimpel is.
Dan mag jij de fan in een coolermaster rs alcy 450 vervangen, mij lukte het niet, lekker gokken met de verschillende fandraadjes leverde pats & smoke op.
Mijn laatste aanwinst was een fanloze Silverstone voeding en verder valt er aan mijn systeem weinig meer stiller te maken op de HD's na en dat is in een Chiefteckast, door de 3,5" brackets, nu eenmaal nauwelijks met wat rubbertjes op te lossen. Resteren alleen de Nexus HD-enclosures want ik vrees dat een el-cheapo oplossing tot erg veel warmte binnenin zo'n kastje gaat leiden wat de levensduur niet echt ten goede komt.
rubbertjes??ok, maar over het algemeen is gebruik van rubbertjes wel luidruchtig....RUBBERTJES ja!
Maar als je bedoelt dat je rubber voetjes oid tussen hdd en kast hebt staan, probeer de ibl-box hdd eens. te verkrijgen bij ikbenstil.nl, niet al te duur(30 voor 2 schijven, plaatst de hdd's in een aparte minibehuizing, en matjes zorgen voor dat de trillingen niet doorgegeven worden aan de kast(hoop ik, ik moet het nog testen)

@ NeFoRcE:
Als je doof bent wordt ook alles stil. Pak een flink stuk vuurwerk en steek het dicht in de buurt van je oor af, dan ben je wel doof(ps. raad ik niet aan)(ook @blacklion87, zie ik later)

@ sapphire:
kijk eerst of je fans het ovregrote deel van het geluid maken. Ik heb een keer al mijn fans vervangen, bleek dat ze niet de herriemakers waren...
Er is meer dan eens gezegd dat de beste opstelling van casefans is: 1 voor, 1 achter. Waarom? koude lucht voor, warme lucht achter.
Als je koude lucht aanzuigt, heb je niet veel lucht nodig om het zaakje koel te houden. Niet veel lucht = laag toerental = stil. Een 12cm fan die met 1000 toeren draait hoor je al bijna niet(wel een beetje merk), zeker niet in een kast, hang daar een fancontroller aan en je hoort echt zo goed als niks meer.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Wil je echt helemaal een stille kast ga je natuurlijk voor de Zalmann 550 tff of zoiets. Kost wat maar dan heb je ook wat. http://www.empc.nl//index.php?page=56&Id=11820

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Laatst online: 09:45
Nas T schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 01:19:
Er is meer dan eens gezegd dat de beste opstelling van casefans is: 1 voor, 1 achter. Waarom? koude lucht voor, warme lucht achter.
Als je koude lucht aanzuigt, heb je niet veel lucht nodig om het zaakje koel te houden. Niet veel lucht = laag toerental = stil. Een 12cm fan die met 1000 toeren draait hoor je al bijna niet(wel een beetje merk), zeker niet in een kast, hang daar een fancontroller aan en je hoort echt zo goed als niks meer.
Je hebt alternatieven voor het "voor" en "achter" verhaal. Warme lucht stijgt, dus kun je ook een verticale airflow hebben :+ (zie hier)
sapphire schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 16:43:
Mwa valt mee qua onderhouds vriendelijk heid, dit hangt helemaal af van je case en hoe je alles hebt ingebouwd.
Verder kan je ook gewoon fans in je case houden en waterkoeling nemen hoor zoals ieder slim persoon doet, want zoals je zelf al zegt missen de andere componenten anders airflow.
Ik heb mijn waterkoeling juist verpatst (goed setje, dangerden blokken, dual rad etc etc), omdat met air de boel nu echt stil(ler) te krijgen is dan met WC. Mijn ID: als je toch al airflow moet hebben, kun je daarmee direct de warmte afvoeren van de CPU, VGA en PSU.
"Vroeger" was dit moeilijk doordat de goede producten niet verkrijgbaar waren. Maar nu kun je een goede stille PSU, goede stille CPU-koeler en VGA-oplossing krijgen -> waarom dan moeilijk doen met WC :?
sapphire schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 16:43:
Huh, passieve voeding met fan, dan issie niet geheel passief he :P
Als je een passieve voeding neemt, heb je een (extra) casefan nodig voor de outtake was de conclusie toch :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Sjeepee op 19-10-2005 08:55 ]

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 20:00
Afbeeldingslocatie: http://www.ownage.nl/images/content/17806.jpg
zo probleem in 1 x opgelost 8) :D _/-\o_ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Even voor de duidelijkheid, volgens mij heeft nog niet iedereen dit goed begrepen:
Ik wil dat het probleem geluid opgelost wordt, niet verplaatst.
Ik hoor vaak dezelfde, dure, exotische, of oplossingen met risico's.
Dit topic is voor iedereen, mensen die veel geld hebben, kunnen heel makkelijk een hele effectieve oplossing bedenken. Mensen die heel veel ervaring hebben met het modden van computers ook.
Die 1e ben ik sowieso niet. Die 2e zit ik misschien op de helft, maar ook daar ben ik niet.
En er zijn veel mensen die liever een simpele, effectieve, goedkope oplossing zien, dan dat ze veel geld moeten uitgeven of de meest rare dingen met hun computer moeten uithalen.

Een stille hdd, een goede cpu en vga koeler, stille voeding, en 2 12cm fans zijn wat mij betreft al meer dan voldoende het zaakje stil te houden.

Ik zal dit ook maar in de topicstart vermelden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:25

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Vandread schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 11:52:
Vriend van me heeft een grote houten kist om z'n kast heen gebouwd met geluidsdempen matriaal. Met 1 in en 1 uitgang op een aparte manier (hoek enzo)
*klaar*
Dat heb ik ook geprobeerd (min of meer) maar dan wordt de pc weer te warm.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Het is ook mijn ervaring dat geluidsproductie heel subjectief is qua 'soort' (of moet ik zeggen 'toon'). Zo is de Zalman ZM300B-APS (toch geen écht stille voeding hoewel hij wel als zodanig wordt verkocht) beduidend luider dan mijn voorgaande A-Open AO350-12HPNF, maar bevat hij helemaal geen vervelende bijgeluiden ('coil buzzing' of 'switching noise' op ~12 KHz). Het is al gezegd maar dit geldt met name voor fanless voedingen van mindere kwaliteit. Sommige mensen zijn daar overigens gevoeliger voor dan anderen.

Bij ventilatoren geldt ongeveer hetzelfde. Fans die je van 12V op 7V of 5V laat lopen genereren minder airflow omdat ze minder omwentelingen maken. Maar ze zijn daar in de regel niet voor bedoeld. Heb je pech, dan gaat jouw fan op een lager voltage zgn 'bearing noise' genereren (ingeval van een kogelgelagerde fan). Ik ervaar dat zelf ook als zeer irritant: in sommige gevallen hoor ik liever een 12V fan sleeve beared dan een 7V fan kogelgelagerd, omdat het geluid 'egaler' is en het eerder verdwijnt als je er niet constant naar probeert te luisteren.

Verder denk ik ook dat je geen wonderen moet verwachten: een écht onhoorbaar stille PC die ook nog eens koel blijft en prestaties levert is zeer moeilijk te maken, in elk geval als je een beperkt budget hebt. Mijn eigen ervaring is dat het vaak al veel scheelt om die tien graden temperatuurstijging maar te accepteren, als je in ruil daarvoor je fans langzamer kunt laten draaien.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee wat een goeie oplossing is waterkoeling met 1 grote case fan die frisse lucht naar binnen blaast zodat je moederbord componenten niet overhit raken.

Stil en erg goeie koeling.
Je kan wel 1 fan nemen met frisse lucht naar binnen , maar als je maar 1 fan hebt heb je al geen airflow meer in de kast en word je frisse lucht binnen de korste keren warm en waar word dat naar afgevoert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien leuk maar niet echt handig :P

Gewoon een drogerslang monteren op de zijkant van je kast van 25 cm doorsnee , grote ventilator buiten neerzetten slang aansluiten en je lucht naar buiten afvoeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:02
Nu begint iedereen dat zijn pc stil moet, in sommige gevallen kan ik dat ook wel snappen.
En je moet ook zelf weten of je het doet maar ik vind het onzin, mijn pc is normaal rustig en anders een vliegtuig. Als ik s nachts iets moet dlle haal ik de fans er gwn uit, geen stroom meer.

Voeding is heerlijk stil: Thermaltake PurePower 460 Watt
CPU koeler ook heerlijk stil: Artic Cooling 64 silencer ultra tc
GPU koeler bagger:P : stock mss es vervangen...
casefans, 2 thermaltake smart fans: snelheid regelbaar, gelukkig maar! op laagste lkkr stil, maar volle toeren 55 dB :D niet iets om bij te slapen dus..
Maja ze koelen maar dan perfect..

Ik staar me iig niet blind op het stil krijgen van mijn pc, ik heb liever perfecte koeling:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

55 db per stuk of samen ? :r

want deze fans : http://www.prisguide.no/vis_produkt.php?product_id=24185

zijn toch wel de fans die de meeste kabaal maken , althans op 5 volt zijn ze echt goed stil met een hoge CFM ! en deze maken volle toeren 45db ? :?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 122565 op 19-10-2005 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keen87
voor mijn servertje hoef ik geen "perfecte" koeling hoor ;)
die moet gewoon zo stil mogelijk tot onhoorbaar omdat die 24 uur per dag draait. :Y)
daarintegen is de pc die ernaast staat volgepropt met fans B) ik zou er niet aan moeten denken dat die dag en nacht draaid ook niet als de fans op 5/7 volt draaien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-06 07:15
Ik zou een paar links bij de topicstart vermelden:

www.silentpcreview.com (de beste site omtrent stille pcs: uitstekende reviews die puur en alleen om stilte gaan, een actieve forum over de beste componenten, veel artikelen over mensen die hun computer mierenneukerig stil willen krijgen; hier vind je echt ALLES)

Op het moment heb ik net een nieuwe pc, een die (voor de normale mens dan) echt kan presteren, en toch stil is (componenten vermeld die geluid geven/veroorzaken):

CPU: Pentium D830 gekoeld door een Scythe Ninja

Mijn ervaring, zoals ook wel logisch is, is dat hitte niet gepaard gaat met stilte. Ik ben ook niet erg slim geweest om een CPU te kiezen die het heetste wordt op het moment. Ik heb hier en daar gelezen dat de Scythe Ninja onder goede omstandigheden bijna elke Pentium 4 passief kan koelen. Helaas kan het niet mijn D830 passief koelen, de temperatuur stijgt al snel boven de 70 zonder 120mm fan erop. Ik heb een Papst 120mm fan erop geklemd, die geeft nog een hoop geluid, en daar moet ik nog een oplossing voor vinden. Op 12v wordt mijn CPU 48 graden, idle. Kostte 40 euro voor de Ninja.

Mobo: Asus P5WD2 (passieve heatsinks)
Veel moederborden worden nog gekoeld door hele kleine fans; vaak kan dit verholpen worden door een te kopen waar een passieve heatsink al op de moederbord zit, en anders een Zalman 47BJ oid erop te gooien.

HDD's: 2x Maxtor Maxline III in Silentmaxx behuizingen
Mijn vorige pc had HDD's van IBM in Molex Silentdrives. De HDD's waren perfect stil, ik hoorde alleen nog zachtjes het getik als ze bezig waren. Volgens mij werden ze iets te heet (7200rpm schijven werden niet gegarandeerd), maar het werkte perfect voor meer dan 3 jaar. Nu is de volgende generatie HDD behuizingen een feit, die silentmaxx kan zelfs een Raptor koelen en stil krijgen (volgens ervaringen van anderen; de fabrikant zelf ondersteunt het niet). Ik ben niet zo tevreden over mijn Silentmaxx's, ik ga ze beter isoleren van de kast, misschien dat dat helpt. Kostte +/- 60.

Voeding: Seasonic 430w voeding
Hier zit een 120mm fan op die <1000rpm draait, stil en daarnaast erg stabiel en efficient. Als ik de Papst fan op mijn Ninja uitzet, dan hoor ik helemaal niks uit mijn kast komen. Op silentpcreview.com is het de stilste fan-gekoelde voeding (de stilste natuurlijk de passieve, maar dat is een andere prijsklasse). Kostte 80 euro.

Videokaart: Gigabyte X800 Silentpipe (passief gekoeld)
Passief, 'nuff said. Gigabyte heeft nu zelfs een X800XL uitvoering met de Silentpipe. Hij wordt erg heet, dat wel.

Ik ben best blij. Ik had nooit verwacht dat ik bijv. Half-life2 met alle hoogste settings (op 1280x1024, dat wel) perfect kan spelen, en toch een stil systeem hebben, met uitzondering van de CPU koeler, maar dat probleem is te verhelpen. Natuurlijk kan het veel stiller, maar zoveel geld had ik er niet voor over :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
Een aantal opmerkingen over de topic start:

Ventilatoren: Papst was de koning, niet meer. Voor 12cm fans is bijvoorbeeld de Nexus 12cm veel stiller. Panaflo blijkt betere fans te leveren, maar die levert niet in Europa dacht ik.

Harde schijven: deze zijn zeker stil te krijgen, met behulp van behuizingen. Met rubbertjes een harde schijf ophangen (zodat het geen contact heeft met de kast) is ook erg goed, maar daar komt nog geluid vanaf.

De ultieme stille computer alleen met die Zalman behuizing (rond 800 euro) stil te krijgen? Voor dat geld kan je ook waterkoeling kopen, en zoals je zelf zegt, het is verplaatsing van warmte. Zet die reservoir dan ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97014

Ben even aan het sleutelen geweest met mijn pc.Het liefst hoor ik helemaal niets.
Heb een grote cooler op mijn athlon 3000+ geplaast (Zalman CNPS7700-Cu )dit scheelt al veel.
Verder een muliti fan speed controller (zalman ZM-mfc 1) hier kan je de toeren van je fans mee regelen.4 stuks en 2x schakelaar 12v -5v.Werkt perfect.
Het wordt steeds stiller.Ik heb een ANTEc kast met een voeding een die temp controller heeft.
Dit werkt niet hij staat altijd vol aan.Voeding open gesloopt en de 2 fans in en out aangesloten op de fan controller,in de zachtste stand geen geluid en werkt perfect.1x 80mm case fan voor afvoer warmte uit de kast,de voeding draait nu op zijn laaste toeren.
Het is al bijna stil.De fan van mijn ATI 9600 pro afgesloopt en een oude celeron cooler op geplaast.
Deze wat aangepast(stukje afgezaagd)en op de fan controller aangesloten en in de laagste stand.
JA nu hoor ik bijna niets meer alleen de fan op het moederbord (abit nf7 v2.0)hoor ik nog.
Helaas zit die onder die hele grote cpu cooler van zalman.
Wie weet daar een oplossing voor?
Het is nu de sport om hem echt helemaal stil te krijgen.

Gr Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

lazygun schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:10:
Ventilatoren: Papst was de koning, niet meer. Voor 12cm fans is bijvoorbeeld de Nexus 12cm veel stiller. Panaflo blijkt betere fans te leveren, maar die levert niet in Europa dacht ik.
Mja stil is relatief hoor. Je moet bij een fan niet alleen naar de stilte kijken, maar naar de stilte in verhouding met de lucht die hij verplaatst bij dat geluidsniveau. Verder is er idd veel discussie ofdat papst wel de koning is of niet, maar een feit is zeker: ze zijn goed en ze zijn duur :(

Verder heb ik al vaak de topics gelezen over "hoe maak ik mijn pc stil" maar heb hier toch al iets bijgeleerd: dat van die ballbearing fans niet op lager dan 12V te laten draaien omdat ze anders een irritant geluid gaan maken _/-\o_
Wel spijtig ik was fans aan het overwegen van coolermaster met ballbearing, nl die aluminium van 120mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127468

Zet zoveel mogelijk case fans in je kast.
Zet al je coolers op 12 volt.
Zet je kast in de kamer naast je waar zelfden iemand komt.
Klein gaatje in de muur.
Verlend wat kabels (simpel en goedkoop)

Ik heb dit al een tijdje en tis zo relax _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81359

lazygun schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:10:
De Nexus draait dan ook maar op 1000 toeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
Anoniem: 144949 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:19:
[...]

Mja stil is relatief hoor. Je moet bij een fan niet alleen naar de stilte kijken, maar naar de stilte in verhouding met de lucht die hij verplaatst bij dat geluidsniveau. Verder is er idd veel discussie ofdat papst wel de koning is of niet, maar een feit is zeker: ze zijn goed en ze zijn duur :(
Ben ik wel met je mee eens, maar ik keek idd puur naar geluid. Zoals je misschien in mijn post hebt gelezen over mijn computer, hitte maakt bijvoorbeeld niet zoveel uit bij mij. Als componenten maar niet kapot gaan door hitte. Een Papst is zeker goed, maar voor wat minder luchtverplaatsing heb ik er wel voor over om dan een andere fan te nemen.

edit: en dan heb ik ook wel een Papst op mijn heatsink zitten |:( hehe, maar daar ging ik dus nog een oplossing voor vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door ejtnaj op 19-10-2005 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lazygun schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:29:
Ben ik wel met je mee eens, maar ik keek idd puur naar geluid. Zoals je misschien in mijn post hebt gelezen over mijn computer, hitte maakt bijvoorbeeld niet zoveel uit bij mij. Als componenten maar niet kapot gaan door hitte. Een Papst is zeker goed, maar voor wat minder luchtverplaatsing heb ik er wel voor over om dan een andere fan te nemen.

edit: en dan heb ik ook wel een Papst op mijn heatsink zitten |:( hehe, maar daar ging ik dus nog een oplossing voor vinden.
Een papst en dan eventueel stiller laten draaien met een lager voltage? ;)
Ik vind het gewoon enorm irritant als mensen zeggen "fan X is enorm stil" zonder er dan bij te vermelden dat die fan X ook geen reet lucht meer verplaatst. Ik vind de term stil dan ook waardeloos in die context, je kan immers elke fan megastil maken door hem op 5V te laten draaien en daarom geeft de verhouding CFM/dB(A) een veel objectiever beeld over hoe "kwalitatief" een fan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emtrix
  • Laatst online: 03-06 09:54
op mijn CPU (A64 3000+ Venice) draait een Artic Freezer 64. Echt onhoorbaar! 8)
Maar wel ik me wel kapot aan erger is dat op mijn Nforce 4 Ultra een kleine fan zit die een soort straaljager effecten veroorzaakt (leuk als jij probeert te slapen en je PC is nog aan het donwloaden) Maar met een passieve heatsink van Zalman moet dat toch wel zijn op te lossen? of wordt ie dan toch echt te heet?

NB ik heb maar een klein beetje airflow, mijn CPU koeler die lucht omhoog duwt en m'n voeding die lucht uit m'n kast aanzuigt

Jeej alweer een Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
Anoniem: 144949 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:45:
[...]

Een papst en dan eventueel stiller laten draaien met een lager voltage? ;)
Ik vind het gewoon enorm irritant als mensen zeggen "fan X is enorm stil" zonder er dan bij te vermelden dat die fan X ook geen reet lucht meer verplaatst. Ik vind de term stil dan ook waardeloos in die context, je kan immers elke fan megastil maken door hem op 5V te laten draaien en daarom geeft de verhouding CFM/dB(A) een veel objectiever beeld over hoe "kwalitatief" een fan is.
Hmm. Daar zat ik ook al over na te denken terwijl ik aan t posten was. I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 23:27

GVR

Emtrix schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:47:
op mijn CPU (A64 3000+ Venice) draait een Artic Freezer 64. Echt onhoorbaar! 8)
Maar wel ik me wel kapot aan erger is dat op mijn Nforce 4 Ultra een kleine fan zit die een soort straaljager effecten veroorzaakt (leuk als jij probeert te slapen en je PC is nog aan het donwloaden) Maar met een passieve heatsink van Zalman moet dat toch wel zijn op te lossen? of wordt ie dan toch echt te heet?

NB ik heb maar een klein beetje airflow, mijn CPU koeler die lucht omhoog duwt en m'n voeding die lucht uit m'n kast aanzuigt
Passieve zalman met zo weinig airflow is niet aan te raden. Monteer de VF-700 op je grafische kaart, die blaast direct op je northbridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11-2019
Dit is tot nu toe de beste case fan in mijn ogen: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=TL9P05& stil en krachtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een algemene tip voor een pc goed stil te maken:

Als je fans kiest, kies ze dan zodanig uit dat alle fans eenzelfde hoeveelheid dB(A) produceert. Het heeft namelijk geen zin om een paar ultra-silent fans te kopen als er nog zon klere-NB-koelertje op je mobo staat te janken.
Ik zal als voorbeeldje mijn eigen situatie nemen: ik ben op zoek naar de juiste 120mm fan voor in mijn case. Ik neem er ineens 6 stuks van.
120mm want hoe groter, hoe meer CFM/dB(A)
6 stuks: 5 casefans, en 1 voor op de CPU met een fanadapter van 80 -> 120
Verder is mijn NB passief gekoeld: stiller en koeler, perfect gewoon.
Dan ook de VF700-Cu op de grafische kaart. Deze kan op zich perfect passief koelen (met de fan uit dus) maar als hij op een laag voltage draait, koelt die ook nog eens goed de NB.

Dus de fan van de VF700 is de enige fan die ik in mijn pc wil houden (PSU buiten rekening gehouden). Deze draait bij 12V op 28dB(A). Ik vind het dan ook compleet nutteloos om op zoek te gaan naar 120mm fans die op 12V 16dB(A) of iets dergelijks produceren. Dus ga ik op zoek naar fans die op 12V ook dezelfde geluid produceren als de VF700, namelijk 28dB(A). Dit zou mij in staat stellen om alle fans op een gelijk voltage te laten draaien, waardoor ze allemaal even stil draaien en er geen irritanterik is doe de boel gaat verknoeien door een 10 dB(A) luider te draaien.
Als alle fans dan op 5V worden gezet, zou dit nog voor ruimschoots voldoende koeling moeten zorgen, en toch enorm stil moeten zijn. In situaties waar meer koeling vereist is (tijdens gamen bijvoorbeeld) kunnen de fans op volle petrol en wordt de koeling enorm terwijl het geluid op zulke momenten niet uitmaakt.
Als ik bijvoorbeeld bij de vf700 dan fans had gekozen van 16dB(A), was er een veel groter onevenwicht. OK, de vf700 kan je ook op 16dB(A) laten draaien, maar het probleem is dan dat je een fan hebt die zowat op zijn minimum staat te draaien voor 16dB(A) te halen en andere fans die op hun max staat te draaien tegen 16dB(A). Hierdoor kan je ze dus niet meer allemaal gelijkmatig en ze in dezelfde mate stiller of hoger laten draaien.

Vandaar mijn tip: zorg voor fans van
- zo groot mogelijk
- een zeer goed CFM/dB(A) verhouding (= meestal papst)
- van een gelijke geluidsproductie -> sluit ze dan aan op een fancontroller en draai alles tezamen open of dicht naargelang je behoefte hebt aan extra koeling of aan stilte.

EDIT naast CFM waarde is het in sommige gevallen veel belangrijker om naar de airpressure waarde te kijken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 19-10-2005 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Freaky Gabbur schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:52:
Passieve zalman met zo weinig airflow is niet aan te raden. Monteer de VF-700 op je grafische kaart, die blaast direct op je northbridge
Die is passieve zalman is enorm aan te raden: mijn NB-temp is enorm verbeterd en ben van die klereherie vanaf. Is wel icm met de vf700 die die passieve koelertje lekkere airflow geeft.
Die passieve zalman koeler en de vf700 vormen een enorm goed koelend en stil team !
sorry vergeten te editen

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 19-10-2005 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@osiris.nl:
post dan ook niet in dit topic, als je het niks vindt...

@ lazygun:
ik weet niet in hoeverre die site "omgaat" met stilte. Het kan zijn dat ze extreem niks willen horen, onder de 15 dB willen zitten. Ik denk dat voor velen tussen de 15dB en 20dB al heel stil is.
Nee, ik zeg niet dat die site niet goed is, moet ik nog checken, ik reageer alleen op wat er nu gepost is.
Wat je zegt over de nexus klopt niet. Ik heb een papst gezien met 41,17 cfm aan luchtverplaatsing bij 18 dB, en de nexus verplaatst 36,87 cfm bij 22,8 dB
Panafla ken ik niet, maar aangezien het al niet geleverd kan worden, no comments
Je opmerking over je radiator van waterkoeling ergens anders plaatsen is wel nuttig.
Maar buiten de kast gaat wel ten koste van de verplaatsbaarheid ervan. En je nadeel verplaatsen was niet mijn bedoeling.
Als je een leuke papstfan wilt: op ikbenstil.nl is er eentje die maar 15dB aan geluid maakt.

@klokje:
pas ermee op, die ventilators in je voeding zullen niet voor niets zo snel draaien. Binnenkort ruik je een brandlucht en is je voeding naar de knoppen.

@discostu:
prima. Kijken naar luchtverplaatsing tov geluidsdruk is belangrijk. En dat papst duur is, klopt. 2ehands is geen slecht plan, in dat geval. En beter 1 keer een fan kopen die jaren meegaat en goed is dan een baggerfan waar je gelijk spijt van hebt.
En wat dat geluid betreft: er zijn fans(ibl), die speciaal zijn gemaakt om op verschillende toerentallen te draaien. Kijk eens hiervoor op ikbenstil.nl
Wat je zegt over liever alle fans op 28 dB, omdat mijn vf700cu ook 28 dB is, lijkt me niet makkelijk, als je dalijk je vf700cu vervangt door een stillere, dan blijf je > 28 dB houden. en meer dingen die 28 dB aan geluidsdruk maken, leveren samen meer dan 28 dB aan geluidsdruk.
en over airpressure:drk heb je alleen nodig als je lucht moet wegduwen. Als je alle fans naar binnen of naar buiten laat blazen. Normaal gezien pas je de airflow aan(in = out), en dan hoef je geen druk te zetten.
En met "die passieve" bedoel je denk ik de zalman nb46j NB koeler?Die heb ik hier nog liggen, past niet op mijn mobo, iemand hebben?

@IoW:
Wat doe je als je een cdtje verwisselt(bij gamen), wat doe je als je je computer uitzet?
Is ook niet echt makkelijk, maar het is zeker niet slecht!

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 19:34:
@discostu:
prima. Kijken naar luchtverplaatsing tov geluidsdruk is belangrijk. En dat papst duur is, klopt. 2ehands is geen slecht plan, in dat geval. En beter 1 keer een fan kopen die jaren meegaat en goed is dan een baggerfan waar je gelijk spijt van hebt.
En wat dat geluid betreft: er zijn fans(ibl), die speciaal zijn gemaakt om op verschillende toerentallen te draaien. Kijk eens hiervoor op ikbenstil.nl
Wat je zegt over liever alle fans op 28 dB, omdat mijn vf700cu ook 28 dB is, lijkt me niet makkelijk, als je dalijk je vf700cu vervangt door een stillere, dan blijf je > 28 dB houden. en meer dingen die 28 dB aan geluidsdruk maken, leveren samen meer dan 28 dB aan geluidsdruk.
en over airpressure:drk heb je alleen nodig als je lucht moet wegduwen. Als je alle fans naar binnen of naar buiten laat blazen. Normaal gezien pas je de airflow aan(in = out), en dan hoef je geen druk te zetten.
En met "die passieve" bedoel je denk ik de zalman nb46j NB koeler?Die heb ik hier nog liggen, past niet op mijn mobo, iemand hebben?
NB47J ;)
Mja wat als je de vf700 vervangt door een stillere....
De vraag "wat als..." ga je je altijd en in elke situatie kunnen stellen he, maar op een bepaald moment moet je een keuze maken. Meestal beantwoord ik die vraag met "Wat als .... er een meteoriet op mijn kop valt? Tja dan ben ik dood" 8)7 Ik hoop dat het wat duidelijk is wat ik bedoel.
Verder is dit maar een voorbeeld, ik beweer niet dat iedereen fans moet nemen van 28dB(A), maar ik nam dit voorbeeld maar aan om uit te leggen wat er van redenering zit achter mijn stelling dat je best alle fans neemt met eenzelfde (ongeveer he) geluidsproductie.
Ik zal zodra eens gaan kijken naar die speciale fans die je van snelheid kan laten veranderen, maar ik kan je nu al zeggen dat je alle DC fans van snelheid kan laten veranderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127468

Nou, ik had de mazzel dat me zus het huis uit ging.
Die kamer wordt alleen gebruikt voor als 'rommelkamer' nu.
Gaatje boren was zo gebeurd en is maar heel klein
Heb alleen toetsenbord en muis moeten verlengen (usb) de rest was lang genoeg (1.5 meter)
Dvd / cd rom/brander gebruik ik nooit.
Alleen bij het instaleren van van Windows, maar daar vind ik geen problemen.
Ik heb geen cd's / dvd's.
offtopic:
(alles haal ik van internet, en laat ik op me pc / usb / exterene disk staan)

Soms voor online games dan, maar dat is 1x instaleren, 5sec. ziet die erin :P

Verder heb ik een klein simpel control ding gemaakt, hier zit:

- aan/uit, restart, 4 x usb, firewire.

Aan/uit is gewoon verlengen.

:)

Kortom voor mij geen nadelen, en als het kan bij iemand, zou ik het zeker aanraden, je raakt verslaaft aan die echte stilte.
Mijn pc was eerst ook bijna stil, maar ik baalde van de slechte cooling, en die harde schijf blijf je horen en het verschil tussen computer aan en uit zal je altijd horen als hij vlak naast je staat.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 127468 op 19-10-2005 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
mijn fans zijn nog stiller als je er geen stroom doorheen laat lopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@discostu:
je hebt gelijk, ik bedoelde ook meer te zeggen van: je hoeft niet alles ongeveer even luid te hebben, als je ooit die vga-koeler mocht vervangen door een stille, zit je ook niet met de rest, en meere keren weinig geluid is veel geluid. Ik blijf in herhaling vallen....lol
die NB47J bedoelde ik ook, dank je ;)

@IoW:
das heel relaxt! Ben zelf ook "verslaafd" aan die stilte. Het lijkt me heerlijk om thuis via de computer, eengesloten op tv films te kijken, terwijl je behalve het geluid van de film zelf, niks hoort.

@-dg-
Hoe laat jij stroom door fans lopen? Ik zet er misschien stroom op, maar nooit doorheen :+
Wat ik ook doe is het draaiende gedeelte weghalen, heerlijk stil, jôh!
En soms zet ik de computer gewoon aan, en dan ga ik met de auto naar de bossen, een heel stil plekje, zo stil, en je oeft je computer niet eens uit te zetten... }:O }:O }:O

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 18:08:
Nog een algemene tip voor een pc goed stil te maken:

verhaal over gelijke fans
het gaat over totale geluidsproductie.. dus een stillere fan is ongeacht je lawaaierige fan altijd verstandig.

[ Voor 164% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 19-10-2005 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
je begrijpt me helemaal. :9

Ik heb nog wel een oplossing trouwens.
Ik ken iemand die zijn pc in een kast in de keuken heeft staan en het beeldscherm en muis/toetsenbord aan de andere kant van de muur, in de kamer. Heerlijk stil, alleen een beetje lastig met het wisselen (lees: heen en weer lopen) van cdrom's, maar verder een aanrader als zoiets mogelijk is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:28:
het gaat over totale geluidsproductie.. dus een stillere fan is ongeacht je lawaaierige fan altijd verstandig.
Nogmaals: het is dan ook de bedoeling dat ik de fans stil laat draaien op een lager voltage. ;) Alleen kan ik ze door die truuk allemaal gelijktijdig en gelijkmatig stiller zetten.
Je spreekt trouwens van +3dB, maar dit is zoals je zelf zegt theoretisch. Er is trouwens een verschil tussen dB en dB(A) dus die regel mag je daarvoor niet zomaar ongenuanceerd doortrekken. En in praktijk zal die 3dB regel niet opgaan, dit is namelijk ook, omdat alle fans zich niet oneindig dicht bij elkaar bevinden, maar een afstandje van elkaar. In praktijk verlaagt die waarde van 3dB naargelang er meer en meer fans komen. Fictief voorbeeldje: het verschil tussen 10 fans of 20 fans (die allen hetzelfde zijn), ga je volgens mij niet echt meer horen. Darentegen produceren de 20 fans wel 2 X zoveel flow als de 10 fans. Vandaar dat ik liever wat meer fans heb die stiller kunnen draaien dan wat minder die wat harder moeten draaien voor aan dezelfde flow te geraken.
-DG- schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:34:
Ik heb nog wel een oplossing trouwens.
Ik ken iemand die zijn pc in een kast in de keuken heeft staan en het beeldscherm en muis/toetsenbord aan de andere kant van de muur, in de kamer. Heerlijk stil, alleen een beetje lastig met het wisselen (lees: heen en weer lopen) van cdrom's, maar verder een aanrader als zoiets mogelijk is. :)
-> externe drive :9

Doot dit topic ben ik ook aan het denken geslagen en zou het volgende eens willen proberen: momenteel geruik ik een goedkope binnedeur als tafelvlak. Hierop staat mijn scherm en eronder staat mijn pc. Nu wil vanaf de rand van het tafelvlak (de rand waar ik aan zit) tot aan de grond, een dikke houten wand maken. Hierdoor is er volledige geluidsisolatie tussen mij en de pc en bij een houten wand van een paar centimeter dik, kan dit al een wereld van verschil maken. En dan hoef je je pc niet in een andere kamer te zetten. Zijdelings blijft het wel open, dus de lucht rondom de pc gaat zeker niet opwarmen :9

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 19-10-2005 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:39:
[...]

Nogmaals: het is dan ook de bedoeling dat ik de fans stil laat draaien op een lager voltage. ;) Alleen kan ik ze door die truuk allemaal gelijktijdig en gelijkmatig stiller zetten.
Je spreekt trouwens van +3dB, maar dit is zoals je zelf zegt theoretisch. Er is trouwens een verschil tussen dB en dB(A) dus die regel mag je daarvoor niet zomaar ongenuanceerd doortrekken. En in praktijk zal die 3dB regel niet opgaan, dit is namelijk ook, omdat alle fans zich niet oneindig dicht bij elkaar bevinden, maar een afstandje van elkaar. In praktijk verlaagt die waarde van 3dB naargelang er meer en meer fans komen. Fictief voorbeeldje: het verschil tussen 10 fans of 20 fans (die allen hetzelfde zijn), ga je volgens mij niet echt meer horen. Darentegen produceren de 20 fans wel 2 X zoveel flow als de 10 fans. Vandaar dat ik liever wat meer fans heb die stiller kunnen draaien dan wat minder die wat harder moeten draaien voor aan dezelfde flow te geraken.
ja okay.. vanuit dat oogpunt is het wel makkelijk ja! maar ik kijk gewoon vanuit het oogpunt dat mijn pc altijd zo stil mogelijk moet zijn.. zonder fancy fancontrollers en dat soort spul . dan is elke db die je al bespaard bij een fan mooi mee genomen (natuurlijk wel kijken of je met een "luidere" fan op 12v misschien wel niet evenveel of meer luchtverplaatsing overhoudt op 7 of 5v met dan nog minder geluidsproductie dan zo'n fan die op 12v al stil is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 63813 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 20:42:
[...]

ja okay.. vanuit dat oogpunt is het wel makkelijk ja! maar ik kijk gewoon vanuit het oogpunt dat mijn pc altijd zo stil mogelijk moet zijn.. zonder fancy fancontrollers en dat soort spul . dan is elke db die je al bespaard bij een fan mooi mee genomen
Dat is idd wel erg makkelijk. Gewoon je syteem lekker kaal houden, en niet klungelen met fancontrollers. Dan krijg je ook meer het idee dat het af is, dat je er geen omkijken naar hebt, iets wat ik nu ook wel eens voor elkaar wil krijgen met mijn systeem.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Als je echt stille fans wilt: 2 x 80 en 2 x 120 besteld. de 2 van 80 gaan in me Taganvoeding.

http://www.silenxusa.com/...dcategory=10&idproduct=38 Ook te verkrijgen bij alphacool.de

[ Voor 10% gewijzigd door SlagerBlom op 20-10-2005 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Laatst online: 10-06 12:14

ReseTTim

Chocolate addicted

[rml][ CM] Silent Mod :) [ casemod nr. 8][/rml]

misschien heb je hier wat aan ;)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Digibilly:
Die fans zijn idd enorm stil, ik had fans van papst gezien, die verplaatsten iets meer lucht(41.47cfmtegenover 40cfm), maar hadden een veel hoger(18dB tegenover 11dB)geluidsdruk
Zoals het er nu naar uitziet, lijkt het zelfs te mooi om waar te zijn. Heeft iemand misschien deze fan, en kan dit bevestigen?

@ReseTTim:
Dit is heel mooi. Met niet al te veel moeite en geld, kun je iets in elkaar zetten wat erg effectief is.
Maar het oog wil vaak ook wat, ik zou het zelf bijvoorbeeld niet doen.

Heeft er iemand misschien nog zelfbedachte oplossingen voor tegen resoneren van de kast door hdd's?
Ikzelf had een kast chieftec bx-03, waar de hdd's direct tegen de kast aan zitten, de trillingen van de schijven veroorzaakten dat de kast een klankkast werd.
Is er een heel simpel en goedkope oplossing voor dit probleem?

[ Voor 27% gewijzigd door Nas T op 20-10-2005 09:35 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:38
lazygun schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 16:38:

Knip :P

HDD's: 2x Maxtor Maxline III in Silentmaxx behuizingen
Mijn vorige pc had HDD's van IBM in Molex Silentdrives. De HDD's waren perfect stil, ik hoorde alleen nog zachtjes het getik als ze bezig waren. Volgens mij werden ze iets te heet (7200rpm schijven werden niet gegarandeerd), maar het werkte perfect voor meer dan 3 jaar. Nu is de volgende generatie HDD behuizingen een feit, die silentmaxx kan zelfs een Raptor koelen en stil krijgen (volgens ervaringen van anderen; de fabrikant zelf ondersteunt het niet). Ik ben niet zo tevreden over mijn Silentmaxx's, ik ga ze beter isoleren van de kast, misschien dat dat helpt. Kostte +/- 60.
.
Ik heb gisteren een maxline 3 hd gekocht maar deze vind ik niet erg stil(er komt een hoog geluid van af), is die van jou dat wel? (in vergelijking met mijn 200 gb dm9 en 10's, deze hoor ik totaal niet....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Nas T schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 09:32:
@Digibilly:
Die fans zijn idd enorm stil, ik had fans van papst gezien, die verplaatsten iets meer lucht(41.47cfmtegenover 40cfm), maar hadden een veel hoger(18dB tegenover 11dB)geluidsdruk
Zoals het er nu naar uitziet, lijkt het zelfs te mooi om waar te zijn. Heeft iemand misschien deze fan, en kan dit bevestigen?
Geluidsdruk is maar net hoe ze het meten. Zie dit topic Mogelijk? 79CFM bij 12dB(A). Van bijvoorbeeld thermaltake thunderblade fans ik het ook bekend dat de specs beter zijn als de fan zelf. Ik dacht dat silentX fans het zelfde binnenwerk hadden als ADDA fans.Voor vergelijk kan je anders daar even kijken.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat zou een goede fan zijn zeg. .. 11db bij 40cfm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 18:50

Quarin

Ondertitel... wasda?

Ik heb er wel over nagedacht en om echt een helemaal stille pc te krijgen voor relatief weinig geld:
Je moet een fanless voeding hebben (onder die uitgave kom je echt niet uit), je processor en videokaart koel je met waterkoeling. Als radiator neem je een grote rad van de sloop die kunnen meestal wel zonder fan en anders neem je die rads die bedoeld zijn om zonder fan te gebruiken.
Het enige wat dan nog over blijft zijn je pompje en je hd`s. Je pompje kan je onder water zetten (maak een resevoir en doe daar je pompje in op rubbertjes) dan hoor je die niet meer. (je pompje inpakken gaat fout, wordt veel te heet). Je hd`s tenslotte. Je neemt twee blokjes waar water doorheen loopt en die bevestig je aan je hd`s (worden kant en klaar verkocht als hd waterkoelers maar zijn ook simpel te maken). Aangezien er nu water langs de bovenkant van je hd stroomt kan je de hele hd inclusief dat blok goed inpakken in geluidswerend foam. Je hd is nu meer dan goed genoeg gekoeld en je hoort hem absoluut niet meer.
Je moet zorgen dat je een open kast hebt of zelf iets maken zodat zonder airflow toch alles koel blijft. (neem een plank ofzo een maak daar alles op vast).
Als je 100 euro extra betaald aan de voeding omdat het fanless moet zijn. Voor 200 euro waterkoeling. Heb je voor 300 euro een helemaal stille pc die echt 0db is (in tegenstelling tot de zalman oplossing waar je de hd`s toch echt blijft horen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik ben het niet helemaal met je eens, Quarin.
Ik hoop dat je het met me eens zal zijn dat je een 15 dB fan in open ruimte niet zult horen.
Neem een fancontroller met pwm(die geeft korte stroomstootjes, in plaats van een continu lager voltage)
neem 2 stille papst-fans.
Neem een zalman 7700 cu, en een vf700cu.
Neem een stille voeding, ik heb zojuist een ibl 350 watt voeding besteld, die je ook pwm kunt regelen.
hang je zalmans, en je voeding aan die fancontroller.
je hdd doe je in een hdd-silencer(neem als hdd samsung of seagate, die zijn het stilst).
zet je computer aan, en vraag je af of je computer aan staat(door de stilte), moet je wel de fancontroller ingesteld hebben dus.
kosten:
~€300

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
Nas T schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 09:32:
@Digibilly:

Heeft er iemand misschien nog zelfbedachte oplossingen voor tegen resoneren van de kast door hdd's?
Ikzelf had een kast chieftec bx-03, waar de hdd's direct tegen de kast aan zitten, de trillingen van de schijven veroorzaakten dat de kast een klankkast werd.
Is er een heel simpel en goedkope oplossing voor dit probleem?
Zodra ik ze binnen heb zal ik mijn bevindingen laten weten. En ik ben echt superkritisch want zelfs me zalman cpu/gpu-koelers vind ik nog teveel lawaai maken.

Wb harddisk kun je kijken naar de SilentMaxx HD-sliencer (die ook nog eens koelt) http://www.sallandautomat...efault.php?pid=8002&ref=2 of naar de veel goedkopere Nexus Disktwin http://www.sallandautomat...fault.php?pid=15364&ref=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Digibilly schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 01:08:
Als je echt stille fans wilt: 2 x 80 en 2 x 120 besteld. de 2 van 80 gaan in me Taganvoeding.

http://www.silenxusa.com/...dcategory=10&idproduct=38 Ook te verkrijgen bij alphacool.de
Die waardes zullen wel afgerond zijn. ;) Lijkt me niet echt mogelijk om 40cfm te halen bij maar een geluidsdruk van 11dB(A)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kan je in je voeding 2x80mm fans vervangen door 1x 120mm als de 2x 80mm tempgestuurd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-06 17:19
dat moet kunnen als je flink mod
miss is het beter om een nieuwe te kopen

Ook een Roel O-)

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
r0el schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 15:34:
Kan je in je voeding 2x80mm fans vervangen door 1x 120mm als de 2x 80mm tempgestuurd zijn?
Je kunt sowieso niet zomaar 2 80mm fans vervangen door 1 120mm fan. Ik heb in mijn voeding(coolermaster rs-alcy-450) de temperatuurgestuurde fan proberen te vervangen, maar dat ging niet.
Ik denk dat een andere voeding de oplossing is.
Btw over die 40cfm 11 dB fans: kun je de hoeveelheid luchtverplaatsing ook checken?
bijvoorbeeld door de fan te verwisselen die op papier dezelfde hoeveelheid lucht verplaatst, en dan naar je NB temp te kijken? je zal vast geen luchtverplaatsingsmeetapparaat(leuk voor scrabble!)hebben... ;)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:00:
Btw over die 40cfm 11 dB fans: kun je de hoeveelheid luchtverplaatsing ook checken?
bijvoorbeeld door de fan te verwisselen die op papier dezelfde hoeveelheid lucht verplaatst, en dan naar je NB temp te kijken? je zal vast geen luchtverplaatsingsmeetapparaat(leuk voor scrabble!)hebben... ;)
Dat is allemaal maar heel moeilijk controleerbaar. De fabrikanten weten dat ook dat dit moeilijk te controleren is, en daarom gaan ze er maar lelijk tegenaan in het overdrijven van hun waardes.
Als een papst bij 1600 rpm een verhouding heeft van 55CFM / 26dB(A) = 2.11
dan kan ik maar moeilijk geloven dat een silenx bij 1200 rpm een verhouding heeft van 40CFM / 11dB(A) = 3.63
Het verschil tussen die factoren 2.11 en 3.63 is te onrealistisch. Indien de waardes zouden kloppen: hoe groter de factor, hoe beter.
Zeker de dB(A) waarde is enorm onrealistisch: voor 1200 rpm 11dB(A) kan gewoonweg niet. Ik weet nu dat papst zijn metingen doet op een afstand van 1 meter, maar ik vraag me dan toch af op welke afstand SilenX dat dan doet, 5m??? :o

Op die link claimen ze dat ze een betere verhouding hebben dan papst, panaflo e.d. Dit wil ik gerust aannemen, maar dat ze ZO veel beter zijn is onmogelijk.

Als ik wat meer tijd heb ga ik op zoek naar reviews hieromtrent !

"Prices and specifications are subject to change without notice. SilenX is not responsible for typographical errors."
Dit staat er niet voor niets.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 20-10-2005 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Inderdaad, ik vind het ook maar vreemd. Dat het beter is, ok, maar zoveel beter? Ook al is er onderzoek gedaan naar alle oorzaken, die bij een fan geluid kunnen maken. Weet iemand een winkel/ waar de fans zijn te verkrijgen?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11-2019
Als hij zo stil koop ik ook 2 120 mm fans van dat merk. Ik heb nu 2 Antec 120 mm fans die maken volgens mij samen ongeveer 30 db aan geluid. Ik hoor ze duidelijk, vooral de achterste fan (een goedkope fan die meegeleverd was met de antec p160).

Ik wacht dus op jullie reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben ondertussen volop reviews aan het uitspitten over die SilenX fans.
De meeste reviews zijn nogal amateuristisch en oppervlakkig. Hierein gebruiken ze geen goede referentie-fans om de silenx-fans mee te vergelijken, en deze reviewers zijn er dan ook heel positief over. Nu ben ik echter een andere review tegengekomen waarin een heel leuke conclusie is getrokken.
So I compared my new iX fans with three other 92mm x 25mm 7-blade fans: a 2100RPM Panaflo L, a 1750RPM Vantec Stealth, and a 1500RPM Nexus Silent. I immediately tossed out the Panaflo; its sound volume overwhelmed everything.

Using the computer with the side cover removed as a power source, I carefully compared the remaining two standard fans against the new iX fans. I've learned not to unplug the chassis fan with the power on because the inductive kick resets the computer, and could possibly do other damage. In these comparisons, I turned the computer off and back on over 15 times.

I determined that the air flow - the CFM - of the Vantec and the new iXs was the same, which is no surprise (1750 and 1800RPM). I also determined that the sound (not noise) level of the iXs appeared to be the same as the 1500RPM Nexus. This _was_ a surprise; in fact, it makes no sense since the 1800RPM iX indisputably pushes more air. I'm saying that subjectively, the sound levels were the same.

But the Nexus is speced at 19dBA and the iX at 14dBA! Wha? In my opinion, SilenX is using a 3D spatial average to determine that 14dBA figure. Fans produce almost all their sound and noise on-axis, with very little of either off-axis.
Linkje: http://techgage.com/review.php?id=2459
Interessant om hieruit af te leiden dat de manier van dB(A) te meten wel degelijk verschilt tussen SilenX en andere merken.
Verder blijkt uit de review de SilenX wel de beste te zijn. Dus niet zo stil als ze claimen, maar wel de beste.

Nog een leukere ontdekking:
Now the bad about them, nothing is perfect and these fans are less than perfect. I could call SilenX on a count of false advertising. There fans spin at a lower RPM WITH the use of the Molex connector it came with! The Fans plug into the lower voltage. I can’t describe what the connector looks like…It’s a Molex plug in with a normal 3 pin plug in. Now here is where things get funny (not seriously). When I DON’T use the Molex plug in and just plug the fan into the motherboard the fan is almost as LOUD as my Vantec Stealth fan!!! Now get this, when I plug the Vantec into the Molex fan plug in the Vantec SLOWS DOWN and becomes much, much quieter. Now I admit the Vantec does make a much more noticeable humming sound than the SilenX. These are really just normal fans that are being slowed down! ALSO all the fans they offer ARE THE SAME! The 9dBA fan that costs a lot more can have the same results from the 14dDBA on by a fan speed adjustor or…in this case a special Molex connector. Now I’m not to mad because that saves me money on having to go out and buy a fan speed adjustor.
Link voor de volledige tekst: http://www.yoshi.us/forums/archive/index.php/t-5243.html

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 20-10-2005 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
amd_at_primus schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:14:
[...]

Ik heb gisteren een maxline 3 hd gekocht maar deze vind ik niet erg stil(er komt een hoog geluid van af), is die van jou dat wel? (in vergelijking met mijn 200 gb dm9 en 10's, deze hoor ik totaal niet....)
Ik weet niet, ik heb ze gelijk uit de verpakking in die Silentmaxx behuizingen gepropt. Ik hoor alleen het getik als ze bezig zijn nu. Volgens de Maxtor site zou de Maxline III even stil moeten zijn als de Diamondmax 9, en de Dm 10 net iets stiller.

Probeer maar eens zo'n Silentmaxx behuizing, of de Smart Drive . Silentmaxx kwam het beste uit die Tweakers HDD geluidsdempers test, en die Smart Drive kom ik vaak tegen op vooral Noord Amerikaanse sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nas T schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:00:
[...]

Je kunt sowieso niet zomaar 2 80mm fans vervangen door 1 120mm fan. Ik heb in mijn voeding(coolermaster rs-alcy-450) de temperatuurgestuurde fan proberen te vervangen, maar dat ging niet.
Ik denk dat een andere voeding de oplossing is.
Wat als je deze via een connector op t mobo aanstuurt? Natuurlijk de eerste tijd de voltages in de gaten houdend. Ik wil t liefst deze voeding houden omdat dat meshen een fakking klotewerk was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@discostu:
dank je voor de info, dacht al dat het niet helemaal gerechtvaardigde specificaties waren.
Uiteindelijk toch wel een hele goede dB/rpm ratio, dus toch hulde voor deze fan!

@r0el:
Zou kunnen, maar is niet zo netjes...
Heb liever dat de voeding zelf de fan (kan) regelt/regelen.
Heb nu een mooie oplossing: ibl 350 watt ibl-edition, deze kan ik aan mijn fancontroller hangen, en zo een optimale curve zien te ontwikkelen die de fan aanstuurt, maar ik kan hem ook zichzelf laten regelen.
Het beste uit 2 werelden, zo lijkt me...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Ik heb mijn noname voeding de fan gewisseld met een Papst fan en dat scheelde al enorm. Moet mn oor ernaast hebben wil ik wat lucht gesuis horen. Heb een Silencer64 Ultra voor mn CPU en die is ook behoorlijk stil. (en goedkoop) Op mn Asus 6600GT zat een standaard koeler, en dat is pas echt kabaal :X Volgens mij kon t ventilatortje meer lucht verplaatsen dan het koelblok. Sinds gister zit er een VF700 AlCu op en WOW! :o Scheelt echt een boel.

Nu kan ik dus zoals beweert een zalman passive NB koelblokje op mn A8N-sli gebruiken om ook van dat gezoem af te zijn. Nou wil ik ook mijn HD (Samsung Spintpoint) stiller krijgen. Opzich is deze al stil van zichzelf maar hij geeft nare trillingen door aan de kast. Nu weet ik niet zogoed welke HD Silencer ik moet kopen. Zat te denken aan de Silentmax HD Silencer 2.0, maar zoals ik begrijp uit de reviews is deze niet zo effectief in het tegengaan van trillingen. Klopt dat? Dan lijkt me de stukken goedkopere Nexus DiskTwin een betere oplossing toch?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

Interresant topic, ben namelijk ook bezig mijn pc helemaal stil te krijgen. Helaas kan ik niet slapen als mijn pc s'nachts download/aanstaat, dus ben ik genoodzaakt om hem uit te zetten :(

De CPU-fan heb ik niet zo'n last van, de andere 2 casefans wel. Als ik nu die 2 casefans op 1 aansluiting aansluit, dan zouden ze allebei toch theoretisch langzamer moeten draaien?

uitzetten is geen optie, anders wordt pc beetje te warm

Verder het naar verplaatsen van de fans naar buiten de kast, scheelt dit in geluidsoverlast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keen87
Anoniem: 112352 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:16:
De CPU-fan heb ik niet zo'n last van, de andere 2 casefans wel. Als ik nu die 2 casefans op 1 aansluiting aansluit, dan zouden ze allebei toch theoretisch langzamer moeten draaien?
al sluit je 10 fans aan, die blijven wel draaien hoor :P
je zou andere fans kunnen kopen, de huidige fans langzamere laten draaien (dmv fancontroller of zelf met de kabeltjes knutselen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:16:
Als je ze in serie zet gaat de 12V over de 2 fans verdeeld worden en gaan ze dus stiller draaien. Als je ze in parallel zet gaan ze beiden even hard draaien als tevoren.

Hierover info in : Fans op 7V -> nog alternatieven (en neveneffecten) !

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 21-10-2005 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
ND schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:06:
Nu kan ik dus zoals beweert een zalman passive NB koelblokje op mn A8N-sli gebruiken om ook van dat gezoem af te zijn. Nou wil ik ook mijn HD (Samsung Spintpoint) stiller krijgen. Opzich is deze al stil van zichzelf maar hij geeft nare trillingen door aan de kast. Nu weet ik niet zogoed welke HD Silencer ik moet kopen. Zat te denken aan de Silentmax HD Silencer 2.0, maar zoals ik begrijp uit de reviews is deze niet zo effectief in het tegengaan van trillingen. Klopt dat? Dan lijkt me de stukken goedkopere Nexus DiskTwin een betere oplossing toch?
Tja als het alleen trillingen is, dan is dat makkelijk te verhelpen: gewoon de HDD ergens op wat rubber of schuim leggen op de bodem van je kast (als je lui en een cheapass bent, heb ik ook in het verleden gedaan). Als je het enigzins mooi in je kast wil hebben, hier een goeie topic daarover op een andere forum: HDD vibration & noise reducing methods en een artikel: Hard Drive Silencing: Sandwiches & Suspensions . Ze zijn vrij oud, maar over doe-het-jezelf trillingen dempen is er volgens mij geen ontwikkeling in.

Wel een klein leuk iets voor mensen die een nieuwe kast zoeken: Antec is met een nieuwe kast gekomen, de P150, waarin je standaard je HDD's kan ophangen, "suspension system". Hier een paar foto's.

Misschien wat voor de topicstart om toe te voegen:
(Tweakers.net) Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest
(Tweakers.net) Meer hardeschijfkoelers/geluidsdempers getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Heb nu geluidsdemping matten (foam) in mn kast. Is het schadelijk als ik de HF er direct op laat rusten? (dus met de electronica op het foam)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@ ND:
Als je je trillingen wilt absorberen, kun je beter zelf iets verzinnen. MBV elastiekjes ophangen is een optie, vooral in de buurt waar veel airflow is. Op rubbertjes of schuim zetten gaat ook prima.Ik had van hetzelfde last, met een blok schuim was het verholpen. Maar dat was niet zo mooi, en aangezien het oog ook wat wil, ben ik voor de ibl hddbox 20 gegaan. 2 hdd's los, op schuimrubber, en tussen schuimrubber, voor €30. Een stuk goedkoper, en het zou theoretisch moeten helpen.
Je vraag met hdd op foam: zolang het foam niet geleid, zie ik geen probleem. ik heb hetzelfde gedaan geloof ik, als weet ik niet zeker of de elektronica vrij lag.

@Lamber:
Casefans buiten de kast? Dan hoor je ze toch juist beter??
Ik zou of cheap-ass fanmates nemen, goedkoop, en je krijgt ze stil, of op 5 volt aansluiting aansluiten.
Heb nog wel een molex naar 2*12volt en 2*5volt, hebben?voor €6 stuur ik het op.
Fanmates heb ik ook nog.

@Lazygun:
Als je je schijven stil wilt krijgen:
koop stille schijven, en leg ze op foam.
Veel goedkoper en effectiever, aangezien het vaak of koeling, of demping is met die dingen.
en qua demping zit je nog met iets: je kunt de geluiden van de schijf wel tegenhouden, maar wat als de schijf trilt, en de kast daardoor als klankkast werkt?
Stille schijven op een trillingsabsorberende ondergrond, dicht bij airflow:
stil, koel, en goedkoop, precies wat ik zoek in dit topic.
Ik zal eens kijken naar die reviews, want niet iedereen beschikt(of wil gaan beschikken over) stille schijven.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

qua voeding krijg je zelfs de goedkoopste voeding stil. Ik heb nu eentje van 350w brolmerk om mijn P3-servertje op te laten draaien (24/24). Enige wat je moet doen:

Sloop dat rastertje voor je ventilator, dat maakt enorm veel herrie.
Als je toch bezig bent, sloop er die fan gewoon uit. Achteraan zit het toch in je pc, daar kan je vaneerste keer een gat in maken, en de onderkant van de voeding haal je ook volledig open om er een 12cm fan op 6v of zo laag je hem maar kan krijgen in te steken. Zijkanten heeft je voeding ook niet nodig, dus die kan je er ook afzagen.
Je hebt nu ongeveer een open doosje, dus de minste luchtstroming doet alles goed koelen...

Blijft perfect goed van temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 152769 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 23:24:
qua voeding krijg je zelfs de goedkoopste voeding stil. Ik heb nu eentje van 350w brolmerk om mijn P3-servertje op te laten draaien (24/24). Enige wat je moet doen:

Sloop dat rastertje voor je ventilator, dat maakt enorm veel herrie.
Als je toch bezig bent, sloop er die fan gewoon uit. Achteraan zit het toch in je pc, daar kan je vaneerste keer een gat in maken, en de onderkant van de voeding haal je ook volledig open om er een 12cm fan op 6v of zo laag je hem maar kan krijgen in te steken. Zijkanten heeft je voeding ook niet nodig, dus die kan je er ook afzagen.
Je hebt nu ongeveer een open doosje, dus de minste luchtstroming doet alles goed koelen...

Blijft perfect goed van temperatuur
Hmm, wel veilig? En sommige voedingen geven van zichzelf (dus niet de fan) al geluid.
Op zich geen slecht idee, zelf een 12 cm fan onder plaatsen, en dan achter een 8cm fan, die ietsje harder draait.

Ik heb nog gekeken naar die hardeschijfkoelers/dempers.
Mijn conclusie: ga je voor goed, koop dan de dure silentmaxx hdd silencer rev2.0
Ga je voor de goedkopere oplossing:
iblbox, of misschien sharkoon?
Denk ook eens aan airflow. Sommige koelers kunnen wel goed koelen in een 5,25inch bay.
Maar aleen de iblbox kan op de plek van de harde schijven. Daar is vaak airflow, een beetje kast heeft voor die schijven een of meerdere ventilators.
Ik heb een thermaltake tsunami, daar kan ik de hdd-cage uithalen. Daar plaats ik een ibl-box hdd20, voor 2 schijven.
Stil, recht voor de fan, dus ook koel. kosten: €30. Dat is dan toch wel ietsje goedkoper dan €38, die maar 1 schijf stil en koel houdt. Mijn enigste vraag is of het rubber tussen kast en hdd-cage genoeg is om de trilligen te dempen.
Kun je je hdd-cage er niet uithalen? Of heb je meer dan genoeg 5,25 inch bays?
Dan zou ik voor de nexus disktwin gaan. Erg goedkoop, met €9, en qua prestaties zeker niet slecht.
PS. als je het niet eens bent met de prestaties van de ibl-box, kijk eens naar de testopstelling.
De producten werden in de onderste 5,25inch bays geplaatst. Dus de ibl-box had ook geen airflow. Zou er wel airflow zijn geweest, dan zouden de prestaties qua koeling beter zijn uitgevallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nas T op 21-10-2005 23:47 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik heb ondertussen mijn ibl 350 watt voeding binnen.
Gelijk opengesloopt, omdat ik dacht dat de temperatuuruitleesdraad door de fanbladen stak. Deed ie ook, alleen van buiten naar binnen, niet andersom.
Even gekeken of ie het doet, heb speciaal stekkertje, dat de voeding ook zonder mobo aankan.
Fan blijft stilstaan, het is dus ook, zoals vermeld(niet gezien) een semipassieve voeding.
Maar ik wil de fan aan de gang hebben, ik had een multiconnector van zalman, met daarbij 2 5volt en 2 12volt fanaansluitingen.
op 12 volt maakt hij behoorlijk wat geluid. Op 5 volt is het minder, maar wel hoorbaar. mijn fanmates kunnen van 12 volt 5 volt maken(en alles daartussenin), maar niet 5 volt langzamer maken.
Wil je dus van deze voeding een echt stille voeding maken, dan is een pwm-fancontroller nodig. Helaas zijn deze vrij duur.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15002

Heb je topic niet helemaal gelezen (2 pagina's). Heb je al een gedacht aan een coolermaster Hyper 6 koeler? Hij zit in mijn kast lekker stil te wezen. Omdat ik gelezen had dat hij ook geheel zonder fan werkt heb ik dat eens uitgeprobeerd. AMD-tje 2500 werd zonder fan 43 graden idle en 53 met koetje (uurtje gedraaid) Das toch lang niet slecht dacht ik zo. (normaal met fan op minimaal, valt net niet uit: 37 idle, 41 stress)

Zeker beter dan die Zalman rondjes waar iedereen zo gek op is. Het vereist dan wel een goed flow in je kast, en daar ben ik het met de meeste eens, papst is lekker stil. Kijk ook eens hier

http://www.silentpcreview.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik heb ff gekeken naar de reviews van 2 koelers, de zalman 7700AlCu, tegenover de hyper 6.
Ik kan niet zo zeggen welke beter is. Ik had liever de 7700Cu tegenover de hyper 6 gezien, maar helaas.
Feit is, zo zegt de review, dat bij de hyper 6, de fan en fancontroller vervangen moeten worden, als je het stil wilt krijgen.
Dus de hyper 6 wordt duurder.
Bij de hyper 6 test staan geen dB-metingen, dus goed vergelijken wordt een beetje moeilijk.
Ik weet de maat van de fans, ik weet dat ze beide bij 5 volt 10cfm hebben, en weet welke temperatuur daarbij hoort. Qua temperatuur/luchtverplaatsing wint de zalman. Deze weet bij <10cfm met een belaste cpu(de cpu's zijn ongeveer gelijkwaardig, de rest van het systeem ook ongeveer) de cpu het koelst te houden. De zalman genereert 22dB, de hyper 6 is volgens de review "onhoorbaar". Geen hard feit helaas. De hyper 6 is dus stiller, neem ik aan, maar heeft dan mindere prestaties.
even op een rijtje:
zalman:
22dB stilst
46 graden bij belasting. omgeving 25 graden

hyper 6 icm panaflo:
onhoorbaar
55 graden bij belasting. omgeving 31 graden

Ik heb de specs van de panaflo-fan opgezocht: 21 dB op maximale toeren, dat is evenveel als de zalman op zijn stilst.
Op maximaal presteert de hyper 6 beter, dus qua geluid\prestatieverhouding is de hyper 6 beter. Dus als je het formaat en prijs voor lief neemt, dan raad ik de hyper 6 aan.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben ook van plan om me nieuwe pc wat stiller te maken. Dit wil ik doen door de volgende producten te kopen:

- Scythe SCNJ-1000 Ninja ( voor op me amd x2 3800+ )
- Zalman ZM-NB47J ( voor op de NB )
- SilentMaxx HD-Silencer 2.0 (2x, voor me maxtor sata schijven)

Totaal € 128,49 bij Azerty

Verder heb ik al een zalman voeding die stil zat is en me XFX 6600 is standaard al passief gekoeld. Er zit een papst 12cm bovenaan die op 7 volt draait en twee standaard Lian Li fans aan de voorkant van de kast. De laatste ga ik vervangen door 2 enermax fans die ik nog heb liggen. Voor me oude WC spullen verwacht ik nog 60 euro te vangen (Eheim 1048 en 12cm rad black ice). Kortom, voor 68.49 is me pc zo goed als stil :) ( Hoop ik ) Misschien moet ik me }:O er maar eens af gooien, dan kan ik Q&Q eens aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een 2-tal topics waar je veel uit kan leren om je pc stiller te maken en om de juiste fan te kiezen. De artikels zijn ruimschoots voorzien van technische achtergrond voor de liefhebbers ;) .
Fan-artikel
Temperatuursgestuurde voeding stiller maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik heb mijn ibl-box uitgeprobeerd.
Er komt toch een zoemend geluid vanaf, een teken dat de trillingen niet voldoende geabsorbeerd worden door de houder zelf. Een beetje hulp van wat schuim zal het probleem moeten oplossen denk ik.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:14
Ik heb het volgende plan voor mijn pc:

-Thermalright SI-120 Heatsink met Papst 4412 19 db fan ( met fanmate of zoiets er tussen) voor me cpu

-Silentmaxx rev. 2.0 voor me harddisk

en dan zou ik graag A8N-SLI board willen dus dan met een nortbridge passief coolblokje. ( coolermaster)

Zou behoorlijk stil moeten zijn toch???

Maar ik had nog 1 dillema, hoe cool je nou STIL een 7800gt weet iemand dat?

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keen87
Mielmania schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:58:
niet....alleen met waterkoeling op dit moment nog.
of natuurlijk zelf iets erop knutselen, moet geen probleem zijn opzich ;)
denk trouwens ook aan de voeding, ik weet niet wat je daarvoor van plan was te nemen? of wat je al had natuurlijk? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Past de vf700 daar niet op? En dan op 5V...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keen87
Anoniem: 144949 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:25:
[...]

Past de vf700 daar niet op? En dan op 5V...
volgens de site van zalman niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
Keen87 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 19:08:
[...]
niet....alleen met waterkoeling op dit moment nog.
of natuurlijk zelf iets erop knutselen, moet geen probleem zijn opzich ;)
denk trouwens ook aan de voeding, ik weet niet wat je daarvoor van plan was te nemen? of wat je al had natuurlijk? :*)
Ik dacht aan een enermaxx noisteaker 485... :9 should do the trick

Maar een reserator bijv. zou die een 7800gt en een cpu kunnen koelen? ( of je moet dan alleen je 7800gt op de reserator aansluiten 8) )

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom

Die Zalman vf700 past gewoon op een 7800 gt hoor. Zit hier er gewoon op. Maar, omdak voor nog stiller ga komt er binnenkort waterkoeling op die ook het geheugen koelt van alphacool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

@ts
fans's met je vinger tegenhouden lijkt me niet echt gezond....
mijne is er iig een x van kapot gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ik heb de revoltec bga ramfreezer. Ik wil dit bevestigen met gewone geleidende pasta, of anders de bijgeleverde plak-tape. Blijft dit wel goed hangen?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 08:01:
ik heb de revoltec bga ramfreezer. Ik wil dit bevestigen met gewone geleidende pasta, of anders de bijgeleverde plak-tape. Blijft dit wel goed hangen?
Gewone geleidende pasta geleidt heel goed, maar plakt dan niet heel goed.
Thermal tape plakt dan weer goed, maar geleidt niet zo fantastisch.

Dus je kan gewoon de voordelen van beide combineren en de sinkjes bevestigen met Arctic Silver Thermal Adhesive: plakt permanent vast en geleidt heeel goed. Heb ik zelf ook gebruikt om mijn memsinkjes te bevestigen en ben er heel tevreden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
Nas T schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 08:01:
Dit heeft toch niks met stiller maken te maken ?? 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Mielmania op 27-10-2005 17:31 ]

hoi

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.