[Cooling] het stille pc topic deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 17.698 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-05 10:05
Het stille pc topic deel 2

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/d/d0/Ear-anatomy-notext-small.png

::uitleg en verklaring::

Dit topic is bedoeld om voor veel (ook onervaren) mensen oplossingen te vinden om hun computer stil te maken. Het is de bedoeling ervaringen, tips en kennis uit te wisselen en te verzamelen. Ik zal bij de TS (topicstart) vermelden wat ik geleerd heb van het vorige topic. Toevoegingen hieraan zijn welkom.
Dit topic is NIET bedoeld voor "oplossingen" zoals: je computer in olie zetten of je computer in een andere kamer zetten, want daarmee wordt het probleem alleen maar verplaatst, of vervangen door een ander probleem.

::inleiding op geluid::

Geluid is een trilling. Een trilling in de vorm van een toe en afnemende geluidsdruk, de toonhoogte ervan wordt veroorzaakt door de frequentie van die trilling(hoe snel de geluidsdruk toe en afneemt), de klank, zoals bij een instrument, wordt veroorzaakt doordat verschillende trillingen worden gecombineerd, zoals het samenvoegen van 2 sinusoïdes.
Die geluidsdruk wordt uitgedrukt in dB, maar er is mist iets wat voor mensen interessant is: de ervaring van 20dB bij een frequentie van 500 Hz is anders dan dezelfde geluidsdruk bij een frequentie van 2 kHz. Hier wordt een en ander uitgelegd: subjectieve geluidssterkte
Hier staat in het engels vermeld hoe het verloop gaat tussen de frequenties en "wat men hoort" als geluidintensiteit.
Merk op dat de lagere frequenties een hogere geluidsdruk moeten hebben om het geluid beter hoorbaar te krijgen(vandaar dat subwoofers een grote uitslag nodig hebben dan tweeters).
Desalniettemin blijft het ook een feit dat iedereen zich irriteert aan bepaalde geluiden. Een hoge fluittoon of een zware doordringende brom zijn vrij irritant. Laat staan als iets ratelt.

::inleiding op het echte werk::

Je computer zit vol met dingen die geluid maken. De meeste van die dingen zijn ventilators. Ze eruit gooien is geen optie, dus daar moet wat aan gebeuren. De 2e herrieschopper in je kast is de harde schijf. Het ergste is: je kunt hem niet eruit doen. Hij is ook lastig echt stil te krijgen.
Er kunnen nog meer geluidsmakers zijn, soms zit er iets in je voeding wat een irritante zoem maakt, die je pas opmerkt als de rest stil is. De enige manier om hier fatsoenlijk vanaf te komen: dat onderdeel vervangen(met wat eromheen hoort, dus niet dat kleine ding in je voeding opzoeken, eruitplukken, etc.).

Veel mensen zeggen: nu ik dit en dat stiller heb, irriteer ik me weer aan dat.
Ik stem daarmee in. Ik irriteer me snel aan kleine geluidjes, omdat ik stiller gewend ben, of stiller wil hebben. In dat geval moet je er mee tevreden zijn dat bij gebruik van je pc, op je normale plek, onder normale omstandigheden, je je pc zelf niet hoort. Dus ook niet in verder complete stilte je oor langs een open kast houden, en een half uur wachten totdat je iets hoort.

Dan iets wat verstandig is om in het achterhoofd te houden: Je computer maakt die herrie voornamelijk om gekoeld te worden, op je harde schijf zelf na. De vraag is: is je computer koel genoeg zonder een ventilator? Waarschijnlijk weet je zelf het antwoord hierop ook wel. Dan maar kijken of je je ventilator aan kan passen of vervangen. Hieronder ga ik daarmee verder. Je moet balanceren tussen stilte en voldoende koeling. Maar minder airflow hoeft niet altijd hogere temperaturen te betekenen.
Je koelblok of heatsink is misschien wel van het allegrootste belang. Die verplaatst de warmte van de chip(CPU, VGA) er weg van. De ventilator blaast die warmte van het koeblok weg. Dus: hoe beter je heatsink de warmte van de bron kan verplaatsen, hoe minder moeite je ventilator hoeft te doen om de boel koel te houden. Er is pas geleden veel ontwikkeling geweest op dat gebied, in de vorm van heatpipes, deze buisjes verplaatsen warmte heel snel. Dat in combinatie met lamellen en een ventilator, blijken uitstekende oplossingen. Soms is het zelfs mogelijk om een chip passief te koelen. In dat geval is de airflow die aanwezig is in je kast door de andere ventilators voldoende om het passieve blok te koelen. Onthoud dan wel dat je dan niet alles passief gaat koelen, en de ventilators weglaat, want dat is er geen airflow, en stijgt de temperatuur in je kast alleen maar.

::hoe krijg ik het nou stil?::

Nu dan maar op naar het werkelijke geluid:

Ventilators:

Er zijn een paar dingen waarop gelet moet worden bij ventilators:
airflow/dB verhouding
afmeting
standaard toerental
soort lager
merk

Er zijn misschien wel honderden soorten ventilatoren. Wil je een stille ventilator, dan is het allerbelangrijkste: airflow/dB verhouding. Dit moet zo hoog mogelijk zijn, dan is er een optimale verhouding tussen het geluid dat er (niet) gemaakt wordt, en de luchtverplaatsing. airflow wordt soms uitgedrukt in cfm, soms in m3 per uur. Helaas wil wat op papier staat aan dB's niet zeggen dat de ventilator stiller is dan een met een hogere dB aanduiding. Dit ligt soms aan de manier waarop wordt gemeten, de afstand waarop is gemeten, en het wel of niet aanwezig zijn van omgevingsgeluid speelt o.a. mee.

Naast die verhouding is het belangrijk welk formaat je neemt. Regel is: hoe groter de ventilator, hoe beter de airflow/dB verhouding. er zijn 3 maten over het algemeen: 120mm, 92mm en 80mm. Als je ventilator groter is, hoeft deze niet zo snel te draaien om evenveel luchtverplaatsing te hebben. Helaas is het niet zo dat in elke computerkast alleen maar 120mm ventilators passen.

Wat standaard toerental betreft, is dit van belang of je wel of geen fancontroller nodig hebt, of dat dat zelfs niks meer uitmaakt. Als een ventilator standaard 45 dB maakt, en die zijn er, en je gebruikt een fancontroller, die past het voltage aan(van 12 tot minimaal 5 volt), dan zul je misschien nog steeds boven de 20dB zitten, en dat maakt veel geluid. Op een lager voltage zal de ventilator ook niet werken. Het beste is een ventilator die standaard onder je gewenste geluidsniveau zit. Anders een die op 5 volt onder je gewenste geluidsniveau zit, dan kun je altijd kiezen tussen koel of stil.

Dan nog het soort lager en merk. er zijn een aantal soorten lagers: kogellager, het meest toegepaste, dubbel kogelgelagerd, glijlagers, en magneetlager. Die laatste is het stilst en komt vrijwel nooit voor. Ik heb een fan die zo gelagerd is, en die is erg stil en heeft een flinke luchtverplaatsing.
Merk speelt een beetje mee, maar dat is meer de kwaliteit van de ventilators, de levensduur. Papst is erg goed wat dat betreft, maar ook duur. Misschien post ik nog meer informatie over verschillende merken als ik meer weet.

Er zijn 3 plekken waar ventilators voorkomen: op heatsinks, in de voeding, en in de kast zelf. De eerste hoeft vaak niet snel te draaien om voldoende koelcapaciteit te leveren. De ventilator in de voeding ook niet altijd. Het vervelende bij ventilators in voedingen is dat ze vaak lastig of niet zijn te vervangen. De derde soort zijn die in je kast, oftewel je casefans. Deze zuigen en blazen de koude en warme lucht respectievelijk in en uit. Deze wil je op het randje van stil en hoorbaar hebben, want dat moet maximaal zodat de temperatuur in je kast zo laag mogelijk is, dan is alles koeler. Eigenlijk moet je deze ventilatoren altijd hebben, en dan mag je de ventilator in de voeding meerekenen. Als er geen luchtstroom zou zijn in je kast, en je zou de chips bijvoorbeeld met water koelen (hier kom ik nog op terug), dan zouden o.a. de condensatoren en spoelen rondom je socket (waar je CPU in vastgezet is) gloeiend heet worden. Normaal blaast de CPU-koeler over deze onderdelen en zorgt voor deze koeling.
Hier nog een link naar een leuk draadje op GOT over fans, met dank aan roelhakvoort

Zover nu voor ventilatoren, nu naar het vervelendste deel:

harde schijven:

Harde schijven hebben een keuzeprobleem. Het is vaak of-of. Het is of koel, of stil.
Terwijl beide belangrijk zijn. Harde schijven kun je inpakken in geluidsisolerend materiaal, waardoor de temperatuur oploopt, of je kunt ze open houden en koel, maar beide gaat nogal moeilijk.
Daarbij moet ik zeggen dat er 2 soorten schijven zijn(qua geluid):
1. schijven die zelf geluid maken
2. schijven die geluid veroorzaken doordat ze trillen en ze iets laten resoneren.
De eerste soort is echt irritant, want daar kun je eigenlijk weinig mee. Ik zou echt adviseren om schijven van de andere soort te kopen. Ik ken maar 1 merk schijven die zelf trillen, en zelf weinig geluid produceren: Samsung, en het liefst de modellen met weinig capaciteit. Deze schijven moet je losgekoppeld van de behuizing hebben, en daarop een ventilator richten, op dat moment is het geluidsniveau erg acceptabel. Mijn oplossing, en ik vind die vrij effectief: 2 Samsung 40 GB schijven(1 sata, en 1 sata2) in een IBL-box (er is er ook 1 voor 2 en 1 voor 3 harde schijven) geplaatst, en die onderin de kast geplaatst. De ventilator voorin de kast die blaast ertegenaan. Het idee van de IBL-box is: er zit aluminium gemonteerd tegen de schijven, wat als een koelblok werkt, de schijven koelen af. Er zitten een paar dempende stukken tussen, om het geluid wat te dempen(of dit bij zelf geluidproducerende schijven ook goed werkt, weet ik niet, daar twijfel ik over).
Een andere mogelijkheid is de schijven in een tunnel te plaatsen, met een ventilator achterin, en eventueel voorin. Als die tunnel klein genoeg is, past die misschien in de kast, de wanden van de tunnel moeten van geluidsdempend materiaal zijn natuurlijk.
Als laatste optie is de schijven in een aparte zelfgemaakte behuizing te plaatsen buiten de kast. Zo kun je zelf iets verzinnen om het koel en geluidsdicht te krijgen. Praktisch is het niet met het verplaatsen van je kast, en mooi is het ook niet.
Een andere mogelijkheid is om laptop harde schijven(of 2,5") te gebruiken ipv gewone schijven. Deze draaien vaak 5400 toeren ipv 7200 toeren per minuut. Er zijn ook 7200 toeren laptop harde schijven, maar die hebben vaak tegenvallende prestaties, ook met raid(met die techniek kun je 2 harde schijven tot 1 schijf maken, wat je bijna dubbele (schrijf)snelheid geeft. Dit is dan ook de enige keer dat ik een idee voordraag mèt consequenties, omdat de schijven gewoon het lastigst zijn om stil te krijgen.

::waterkoeling::

Waterkoeling heeft als voordeel dat je veel meer kunt aanpassen, en dat het erg stil te krijgen is. Het is helaas vrij duur tegenover luchtkoeling, brengt wat risico met zich mee, en neemt meer ruimte in beslag. Daar tegenover kan het veel stiller zijn dan luchtkoeling, en veel koeler.
Eigenlijk klopt het niet dat ik stel dat waterkoeling een alternatief is voor luchtkoeling. Lucht koelt uiteindelijk de temperatuur, maar tussen de lucht en de chips zit water(of een andere vloeistof).
Om het idee simpel te maken: met behulp van een pomp, pomp je water door blokjes, waar in metaal een profiel in is gemaakt, neemt warmte op, en geeft de warmte af in de lucht door middel van een radiator. Het voordeel is dat je een grote radiator kan nemen, waar een aantal ventilatoren zachtjes blazen, dit is meestal voldoende. Ben je bang voor de risico's? Ik heb de onderdelen zelf bij elkaar gezocht, alles zelf in elkaar gezet, en ik heb het nu een week of 2 draaien, zonder een lek.
Als je eraan begint: maak een plan. Ik ben meer dan een jaar bezig geweest, en het is nog steeds niet perfect. Gebruik altijd als metaal koper. Koelt het beste, en je hebt zo nooit koper en aluminium in je systeem, wat een soort corrosie geeft. Het belangrijkste qua koeling zijn de blokjes: het ontwerp ervan, dan. Ik heb een radiator met één ventilator die niet eens op 100% draait, en alles blijft een graad of 10 tot 15 koeler dan normaal(42 tegenover 55, 18 tegenover 30).
Als je geïnteresseerd bent, er is een draadje op GOT die je kan helpen.

::extra's en afsluiting::

Als laatste wil ik nog wat dingen kwijt. Zalman is een merk wat stille producten maakt. Ze maken kwalitatief goede producten, en zijn best stil(al vind ik dat het stiller kan). 1 webwinkel is me ook goed bijgebleven: www.ikbenstil.nl Ze hebben producten van IBL, MR en Mcubed. Deze producten zijn echt stil. Ik heb een IBL-box voor mijn harde schijven. Goedkoop(€30 voor 2 schijven), in tegenstelling tot de oplossingen die tot zelfs 50 euro per harde schijf kosten). Ik heb er een speciale fancontroller van, die werkt niet met voltages, maar met pulsen. Voordeel hiervan is dat de fancontroller tot op 5% ventilators kan aansturen. Het nadeel is dat sommige ventilators door die pulsen geluidjes gaan maken, zoals tikken of kraken. Maar de pulsen zijn zo bij te stellen dat dit tot een minimum beperkt kan worden. Ik heb een voeding van MR IBL, die is bijna onhoorbaar(al vond ik de rs 450 alcy van coolermaster ook best stil), en heeft een stekkertje eraan zitten, zodat je de ventilator ook extern kan regelen, en een temperatuursensor, die weer op voorgenoemde fancontroller van IBL aan te sluiten is.

Na een tip op pagina 23 wil ik ook nog vermelden dat drivespeed van nero een oplossing is voor vervelend herriemakende diskdrives. Let op: dit past alleen de leessnelheden aan, dus het is geschikt voor spellen die continu vanaf de cd/dvd lezen.

Ik wil degenen, die een bijdrage geleverd hebben aan het voorgaande topic, ook nog bedanken.

[ Voor 3% gewijzigd door Nas T op 19-01-2007 11:26 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Zoals jullie zien: het 2e topic. Doe jullie best, ik hoop dat er nog genoeg animo is. De TS kan uitgebreider, maar ik heb op dit moment niet genoeg informatie over vanalles(ik had bijvoorbeeld in kunnen gaan op de CPUkoelers die nu op de markt zijn). Ik heb het stukje "wat is geluid toegevoegd", zodat je misschien zelf met oplossingen kan komen, doordat je een andere manier van denken krijgt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143763

Top opening!

Misschien slim/leuk om bij het gedeelte fans, een tabelletje te plaatsen met specificaties van verschillende fans. Er loopt ergens een draadje over, is misschien zoiezo slim om die erin te vermelden.

Edit: Ik kan helaas de desbetreffende tabel niet vinden, het draadje (waar ik van dacht dat hij in stond):

ervaringen casefans

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 143763 op 03-05-2006 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174503

hallo ik had een vraag
is deze stil? en toch goed genoeg voor kooling?
Zalman ZM-F1
Afbeeldingslocatie: http://www.vobis.nl/GeneratedImages/422391.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 174503 op 03-05-2006 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134968

Hangt ervan af. Soweiso wat je gaat koelen, beetje loze post iig. Maargoed, die zally is zonder fancontroller bepaald neit stil. Maar daar staat een superhoge luchtverplaatsing voor. Ik heb em zelf aan de Q-fan van asus hangen. en hij draait gem 1200RPM en is werkelijk onhoorbaar.

Edit: FF pesten

het is Cooling (engels) of koeling (nederlands) maar dus absoluut geen kooling.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 134968 op 04-05-2006 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon ik wil de kast koelen..

maar ik wil het stil wat voor fan controller moet ik dan aanschaffen
en mijn cpu fan maakt ook herrie..
kan ik die voor : Zalman CNPS7700-AlCu processorkoeler
vervangen? of past die er niet op?
Moederbord: Asus P5GD1-VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 13:51
cpu fan kun je langzamer zetten met speedfan dan zul je hemniet meer horen, en zalman is volgens mij toch behoorlijk stil.
Zalman kun je ook op 7 volt laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jan99999 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 08:55:
cpu fan kun je langzamer zetten met speedfan dan zul je hemniet meer horen, en zalman is volgens mij toch behoorlijk stil.
Zalman kun je ook op 7 volt laten lopen.
oke wat is speedfan?
kan je dat downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upsal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08-2024
Anoniem: 174503 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 09:32:
[...]

oke wat is speedfan?
kan je dat downloaden?
http://www.almico.com/speedfan.php

Eerste resultaat op google :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, als je beetje zoekt heb je dat betrekkelijk snel gevonden. Het lijkt me wel dat die processor koeler erop past, maar je kan het altijd voor de zekerheid even checken op www.zalman.co.kr .
Overigens lijkt het mij slimmer om een nexus fan papst of silenx fan te kopen i.p.v. die zalman fan. Maar dat komt meer omdat ik de claim van zalman "noiseless" niet echt gepast vind op hun producten.
Op 5/7 volt is hij redelijk stil maar je kan beter bij de bovengenoemde fans kijken, al zeg ik het zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 174503 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 08:36:
Gewoon ik wil de kast koelen..

maar ik wil het stil wat voor fan controller moet ik dan aanschaffen
en mijn cpu fan maakt ook herrie..
kan ik die voor : Zalman CNPS7700-AlCu processorkoeler
vervangen? of past die er niet op?
Moederbord: Asus P5GD1-VM
Als je nou eens de info van al je fans doorgeeft. Welk merk type en formaat, en het liefst erbij vermeld wat het standaard toerental is en hoeveel herrie hij maakt(in dB).
Een kast hoef je niet te koelen, een kast wordt niet warm. Chips en voedingen wel.
Het probleem met fancontrollers is dat je niet oneindig ver je snelheid terug kan zetten. Dus als jij fans hebt die een takkeherrie maken, dan kun je ze van 12 tot minimaal 5 volt zetten, maar dan maken ze nog steeds genoeg geluid. Dat staat ook vermeld in de TS(topicstart). Daar kun jij ook een hoop info vinden over wat jij nou wilt. En op je vraag of je de fan van je zalman cpu-koeler kan vervangen: Ja dat kan, maar dan moet je de fan die er standaard in zit misschien uit SLOPEN, en de andere fan op de een of andere manier erop/ervoor zien te krijgen(je hebt dingen van zalman waarmee dat kan). Je kunt ook je koeler verkopen, en een pasieve koeler kopen(zoals de sythe ninja), die werken met heatpipes en zijn heel groot. Daarop kun je alsnog een koeler bevestigen.
Maar ik zou als ik jou was eens precies uitzoeken wat precies herrie maakt in je kast. Mijn eerste ervaring met herrie was dit:
Mijn pc maakte herrie, dus ik verving de cpukoeler. Maar wat bleek? De kast maakte nog steeds herrie. Bleek het de VGA-koeler te zijn, die verving ik door een passief exemplaar, en voila. klaar.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 09:38:
[...]

Als je nou eens de info van al je fans doorgeeft. Welk merk type en formaat, en het liefst erbij vermeld wat het standaard toerental is en hoeveel herrie hij maakt(in dB).
Een kast hoef je niet te koelen, een kast wordt niet warm. Chips en voedingen wel.
Het probleem met fancontrollers is dat je niet oneindig ver je snelheid terug kan zetten. Dus als jij fans hebt die een takkeherrie maken, dan kun je ze van 12 tot minimaal 5 volt zetten, maar dan maken ze nog steeds genoeg geluid. Dat staat ook vermeld in de TS(topicstart). Daar kun jij ook een hoop info vinden over wat jij nou wilt. En op je vraag of je de fan van je zalman cpu-koeler kan vervangen: Ja dat kan, maar dan moet je de fan die er standaard in zit misschien uit SLOPEN, en de andere fan op de een of andere manier erop/ervoor zien te krijgen(je hebt dingen van zalman waarmee dat kan). Je kunt ook je koeler verkopen, en een pasieve koeler kopen(zoals de sythe ninja), die werken met heatpipes en zijn heel groot. Daarop kun je alsnog een koeler bevestigen.
Maar ik zou als ik jou was eens precies uitzoeken wat precies herrie maakt in je kast. Mijn eerste ervaring met herrie was dit:
Mijn pc maakte herrie, dus ik verving de cpukoeler. Maar wat bleek? De kast maakte nog steeds herrie. Bleek het de VGA-koeler te zijn, die verving ik door een passief exemplaar, en voila. klaar.
oke maar ikheb maar 1fan.(koeler)
en dat is die op mijn moederbord zit.
die maakt juist herrie, want in een ander topic stond dat je even je vinger erop moest houden
en dat heb ik gedaan en toen was t (bijna)stil
de harddisk ofzoiets hoorde je ook een beetje brommen

waar kan ik de Volt veranderen?
Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/991/naamloos2dw.th.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 174503 op 04-05-2006 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Jvloon: ik denk dat je in dat scherm de speed moet aanpassen, en dan kijken wat er gebeurt. Ik heb zelf nooit speedfan gebruikt, vandaar. Ik heb het ook niet zo op softwarematige oplossingen. Het werkt pas voordat windows is opgestart, neemt geheugen in beslag, kan alleen maar vastlopen, kortom: een blok aan het been erbij. Maar speedfan werkt niet met voltages, dat werkt met pulsen, zoals de fancontroller genoemd in de TS.
Das wel een voordeel van speedfan bovenop hardwarematige oplossingen.

Update waterkoeling: mijn pomp maakt nu een stuk minder herrie. Ik heb touw gebruikt om de pomp te tillen van de bodem, nu "zweeft" de pomp in het water, en kan de trillingen niet doorgeven aan materiaal. Mijn pc is nu een stuk stiller, al moet er nog het een en ander gebeuren(waterkoeling compleet in kast, betere fans, etc.)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 10:56:
@Jvloon: ik denk dat je in dat scherm de speed moet aanpassen, en dan kijken wat er gebeurt. Ik heb zelf nooit speedfan gebruikt, vandaar. Ik heb het ook niet zo op softwarematige oplossingen. Het werkt pas voordat windows is opgestart, neemt geheugen in beslag, kan alleen maar vastlopen, kortom: een blok aan het been erbij. Maar speedfan werkt niet met voltages, dat werkt met pulsen, zoals de fancontroller genoemd in de TS.
Das wel een voordeel van speedfan bovenop hardwarematige oplossingen.

Update waterkoeling: mijn pomp maakt nu een stuk minder herrie. Ik heb touw gebruikt om de pomp te tillen van de bodem, nu "zweeft" de pomp in het water, en kan de trillingen niet doorgeven aan materiaal. Mijn pc is nu een stuk stiller, al moet er nog het een en ander gebeuren(waterkoeling compleet in kast, betere fans, etc.)
oke
ik wil wel weten WAT ik moet veranderen
want ik heb er al zo weinig verstand van
en dalijk doe ik wweer iets verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer eens de waarde die bij speed1 staan (in procenten) te verlagen, als het goed is zou je dan verschil moeten horen. Breng het naar 75 % en luister of je verschil hoort, en zo ga je verder naar beneden met in acht houding de temperatuur van je onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143763 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 14:08:
Probeer eens de waarde die bij speed1 staan (in procenten) te verlagen, als het goed is zou je dan verschil moeten horen. Breng het naar 75 % en luister of je verschil hoort, en zo ga je verder naar beneden met in acht houding de temperatuur van je onderdelen.
ja dan start ik hem opnieuw op en dan staat hij gewoon weer op 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Dan moet je zoeken naar een optie zodat het bij opstarten die waarde aanneemt. Anders moet je een fancontroller zoeken, ik weet niet op hoeveel procent jij je koeler stil vindt, dan kan ik zeggen of je een gewone fancontroller moet nemen, of 1 met pwm(pulsen ipv voltages).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja maar al zet ik 1 op 0 draait hij t zelfe
dus ik dacht moet opnieuw opstarten maar dn staat hij weer op 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134968

Speedfan werkt niet op alle moederborden. Voor mijn chip zou speedfan ook moeten werken, maar helaas. Ik heb zelf een Asus a8n-sli en daar kan ik in de bios Q-fan instellen. Dat is de fan controller van asus waardoor je CPU fan temp gestuurd word. Mischien kan je even kijken of je die ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134968 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 16:14:
Speedfan werkt niet op alle moederborden. Voor mijn chip zou speedfan ook moeten werken, maar helaas. Ik heb zelf een Asus a8n-sli en daar kan ik in de bios Q-fan instellen. Dat is de fan controller van asus waardoor je CPU fan temp gestuurd word. Mischien kan je even kijken of je die ook hebt.
sorry ik ben dom
waar moet ik dan kijke :$?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
het bios is het "programma" van je moederbord. Dit "programma" wordt als eerste aangesproken en doet wat er moet gebeuren om op te starten, het staat dan ook ook voor Basic Input Output System. In dit bios kun je je computer tweaken. Je kunt er verschillende opties aanzetten, zoals onboard geluidskaart, netwerkkaart, etc. en andere functies, zoals q-fan en soortgelijke functies.
Om in het bios te komen(zo heet dat), dien je bij het opstarten van de computer, als deze bezig is het bios uit te lezen(gewoon voordat je het windows scherm ziet dus), een bepaalde toets of toetsencombinatie in te drukken, dit verschilt per fabrikant. Bij Asus is dat de "DEL"- toets.
Owja: let goed op wat je doet, en pak er desnoods het boekje van het moederbord bij, want je kan er je systee, behoorlijk mee verkloten, maar dat is wel onwaarschijnlijk. Als je per ongeluk iets gewijzigd hebt en je weet niet wat: een paar keer op esc drukken en de aanwijzingen volgen, zo verlaat je het bios zonder iets op te slaan.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 22:00
Mooie TS, een kleine tip: Maak nog iets meer gebruik van alinea's dat maakt het net wat overzichtelijker.

Ik heb van de week een Nexus Disktwin gekocht voor mijn Samsung Spinpoint 200 GB, maar ik ben er niet tevreden over. Als eerste pasten de schroeven niet in mijn harde schijf, gelukkig had ik zelf nog wel passende.

Na montage trilde de behuizing nog steeds mee, de blokken bleken de trillingen niet te kunnen dempen. Uiteindelijk heb ik om de koelblokken een flink aantal post-stieken gewonden in de lengte-richting. Toen heb ik de harde schijf op de bodem van mijn kast gelegd. Dus alleen de stieken om de blokken raken de bodem. En nu is het wel stil.

Geen aanrader dus voor trillende schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147287

Oke ik heb een dillema.
Zie mijn sig, ik heb een crossfire set up, 2 keer Artic Accelero X2 meerdere Papst fans (alle standaard fans vervangen) een Zalman 9500Cu op silent mode etc.
Een Thermaltake 680 Watt purepower ( klopt niet in mijn sig)
Ik heb een enorm lawaai, zelfs nu als ik simpel wat typ.
Ik zat zelf te denken aan het moederboord want ik heb verder eigenlijk alles al uitgesloten.
Het is een soort pieperig/ventilator geluid en behoorlijk hinderlijk, wat zou dit kunnen zijn?

( Mijn fans werken allemaal op 9 volt en ik ben zeker geen zeikerd)

(Sorry ik gebruikte de search en poste in deel 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Is een fanloze voeding in een beetje snel systeem een mogelijkheid, of een onmogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 09:09
Gewoon één voor één de fans ff stil zetten door je vinger erop te leggen. Zodra het irritante geluid stopt weet je de boosdoener. :Y) Volgens mij kan het je moederbord niet zijn want als ik zo wat plaatjes bekijk zie ik alleen maar passieve koeling.

Afbeeldingslocatie: http://www.itnewsonline.com/images/news/Asus-A8R32-MVP.jpg

Misschien dat je voeding/hardeschijf het irritante geluid maken ?

@El Cid
Het is een mogenlijkheid maar voor een beetje fatsoenlijk voeding betaal je je blauw. Terwijl je voor minder geld gewoon een degelijk voeding kunt kopen waarbij je de fan amper hoort.
Maar in een beetje snel systeem heb je genoeg andere onderdelen die je niet passief kan koelen (CPU, GPU) dus daar zal je waarschijnlijk ook wel een fan horen, beetje zonde om dan een vermogen neer te tellen voor een fanloze voeding :z

[ Voor 17% gewijzigd door TankiEEE op 06-05-2006 00:21 ]

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TankiEEE schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:19:
Gewoon één voor één de fans ff stil zetten door je vinger erop te leggen. Zodra het irritante geluid stopt weet je de boosdoener. :Y) Volgens mij kan het je moederbord niet zijn want als ik zo wat plaatjes bekijk zie ik alleen maar passieve koeling.

[afbeelding]

@El Cid
Het is een mogenlijkheid maar voor een beetje fatsoenlijk voeding betaal je je blauw. Terwijl je voor minder geld gewoon een degelijk voeding kunt kopen waarbij je de fan amper hoort.
Maar in een beetje snel systeem heb je genoeg andere onderdelen die je niet passief kan koelen (CPU, GPU) dus daar zal je waarschijnlijk ook wel een fan horen, beetje zonde om dan een vermogen neer te tellen voor een fanloze voeding :z
bij mij zit er wel een cooler op.
daarom en die maakt herrie maar ik ben denk zoveel geld kwijt voor neiwue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TankiEEE schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:19:

[afbeelding]

@El Cid
Dit heb ik dus gedaan. en het was dus geen voor mij zichtbare fan.
Anoniem: 174503 schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 10:50:
[...]

bij mij zit er wel een cooler op.
daarom en die maakt herrie maar ik ben denk zoveel geld kwijt voor neiwue
Ik denk dat die het over mijn moederboord heeft ( A8R MVP 32 Deluxe)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 147287 op 06-05-2006 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147287 schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 11:08:
[...]

)
Ik heb de voeding ook gekozen omdat die zo stil zou zijn, staat in elke review, ik denk dat het de harde schijven zijn, wat zou ik hier aan kunnen doen?
Het gaat mij niet om het geluid als die iets schrijft maar het constante gezoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

El Cid schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:14:
Is een fanloze voeding in een beetje snel systeem een mogelijkheid, of een onmogelijkheid?
In principe: Nee dat is het niet. Zolang de voeding maar genoeg Amperes levert en er genoeg watts voor het systeem uitkomen is een fanless voeding goed voor ieder systeem.
Het probleem waar je tegenaan loopt met een fanless voeding is dat een normale voeding de airflow in de kast stimuleert. Met een fanless voeding is er 0.0 afvoer van lucht natuurlijk en zodoende lopen de temperaturen in de kast en van verschillende onderdelen flink op. Het gevolg hiervan is dat er weer een extra casefan in de kast moet->meer herrie -> nutteloze aankoop van een dure voeding.
Daarom denk ik dat in een gemiddelde situatie een fanless voeding onzin is. Tenzij de rest van de onderdelen ook stil en afdoende gekoeld is om niet te heet te worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

El Cid schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:14:
Een mogelijkheid :Y)
Als je fanloze voeding het niet trekt, zou je er een tweede fanloze voeding bij kunnen hangen. Maar aangezien er 400w fanloze voedingen zijn, en weinig systemen trekken meer dan 400w, zal dat wel meevallen (stiltefreaks leggen waarschijnlijk geen gigantische diskenarray aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het wattage zegt vrijwel niets over hoe goed een voeding is hoor... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Anoniem: 110497 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:21:
Het wattage zegt vrijwel niets over hoe goed een voeding is hoor... :?
Het zegt wel iets over hoeveel vermogen de voeding kan leveren :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154414

Ik ben de laatste tijd ook bezig geweest om mijn PC een beetje stil te krijgen. Heb zo'n beetje alle koelers vervangen. CPU koeler Stock vervangen voor Arctic Freezer 64 pro, Nieuwe voeding erin, nieuwe VGA koeler erop van Zalman, Asus outtake fan vervangen door Papst fan, en de standaard intake fan die in mn Vento behuizing zit heb ik nu op een Fanmate2 aangesloten, want die kan ik niet vervangen volgens mij. Al met al een behoorlijke vooruitgang.
Nu heb ik het volgende besteld:
Revoltec Rheobus 3,5" Zwart
Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/img_resize_Big.asp?img=image/producten/40367-big.jpg
Hier kan ik dan iig mijn intake, outtake en CPU fan op aansluiten. Alleen vroeg ik me af hoe veilig zoiets is, je kunt er toch niet je fans helemaal mee uitzetten? En als dat wel zo is vroeg ik me af of je dat nog in kunt stellen. Iemand ervaring met deze fancontroller?
Zo ziet het er nu trouwens uit
Afbeeldingslocatie: http://img55.imageshack.us/img55/3889/p10403853mh.th.jpg
kan iemand mij misschien vertellen of ik die intake fan kan vervangen door zoiets als dit?
Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/img_resize_Big.asp?img=image/producten/33815-big.jpg
Het zit nu met zulke rubberen pinnetjes vast. Ik vraag me af of je dat eraf kan halen

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 154414 op 07-05-2006 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:26:
[...]

Het zegt wel iets over hoeveel vermogen de voeding kan leveren :Y)
Nou, dat zou ik toch niet zo durven zeggen. Het wattage is belangrijk om de sterkte van een voeding te meten, maar zegt niet alles. Hoe sterk de 12V, 3.3V en de 5V lijnen zijn in Ampere maakt ook het verschil tussen een goede en een slechte voeding. Heb je dus een zware videokaart is het belangrijk om naar het Wattage te kijken maar zeker ook hoeveel Ampere er op de benodigde lijn staat.
Daarnaast telt ook nog mee hoe efficient een voeding is. Je kan wel een hele "dikke" Qtec kopen, maar deze voedingen zijn ten eerste bijzonder onbetrouwbaar en ten tweede hebben ze een laag rendement. Dat leidt tot veel warmte in je pc, en je behaalt de genoemde resultaten van de voeding niet.(Qtec zet de piekwaarden op de doos en niet wat er netto uitkomt) en (en zeker niet onbelangrijk): je merkt het in je portemonnee! De voeding slobbert een hoop elektriciteit op door het lage rendement terwijl je er niets voor terugkrijgt... (ja, warmte)
Voor een stille pc is het dus belangrijk om een goede voeding te hebben met een hoog rendement. Dit leidt ten slotte tot minder warmte en zodoende hoeft er ook minder gekoeld te worden. Een belangrijk punt van aandacht bij fanloze voedingen is dat als ze warmer worden door een laag rendement ze ook minder prestatie kunnen leveren doordat het ding gewoon te warm is en door het ontbreken van fans z'n warmte niet goed kwijt kan. Dit probleem los je op door een goede airflow in je kast, maar om maar in herhaling te vallen: dan ben je dus een hoop geld kwijt aan een compleet stille voeding terwijl je er niets aan hebt. Lees dus voordat je een fanloze voeding koopt eerst goed de reviews door op internet en kijk ook goed de specificaties door van de voeding! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@misterjonge:
Zo'n Qtec kan dan wel (marginaal) duurder zijn met gebruik, hij is wel goedkoop in aanschaf.
En daarna zeg je dat zonder die airflow je niks hebt aan een fanloze voeding. Volgens mij maakt dat niks uit. want het wordt gekoeld door een koelblok achterop de voeding, buiten de kast:
Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/images/3992-c.jpg
Ik zou gewoon een voeding met ventilator nemen, wel 12cm fan. En het liefst 1 die je zelf kan regelen. En efficiënt is uiteraard. Want die hoeft minder gekoeld te worden(fan langzamer laten draaien).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154414 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 15:43:
Ik ben de laatste tijd ook bezig geweest om mijn PC een beetje stil te krijgen. Heb zo'n beetje alle koelers vervangen. CPU koeler Stock vervangen voor Arctic Freezer 64 pro, Nieuwe voeding erin, nieuwe VGA koeler erop van Zalman, Asus outtake fan vervangen door Papst fan, en de standaard intake fan die in mn Vento behuizing zit heb ik nu op een Fanmate2 aangesloten, want die kan ik niet vervangen volgens mij. Al met al een behoorlijke vooruitgang.
Nu heb ik het volgende besteld:
Revoltec Rheobus 3,5" Zwart
[afbeelding]
Hier kan ik dan iig mijn intake, outtake en CPU fan op aansluiten. Alleen vroeg ik me af hoe veilig zoiets is, je kunt er toch niet je fans helemaal mee uitzetten? En als dat wel zo is vroeg ik me af of je dat nog in kunt stellen. Iemand ervaring met deze fancontroller?
Zo ziet het er nu trouwens uit
[afbeelding]
kan iemand mij misschien vertellen of ik die intake fan kan vervangen door zoiets als dit?
[afbeelding]
Het zit nu met zulke rubberen pinnetjes vast. Ik vraag me af of je dat eraf kan halen
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op maandag 08 mei 2006 @ 14:27:
@misterjonge:
Zo'n Qtec kan dan wel (marginaal) duurder zijn met gebruik, hij is wel goedkoop in aanschaf.
Dat is waar, de prijs van de voeding is er ook naar. Het risico echter dat door slechte voltijnen je je hardware naar de eeuwige jachtvelden stuurt is vrij groot... En dan is zo'n Qtec opeens wel duur ;)
En daarna zeg je dat zonder die airflow je niks hebt aan een fanloze voeding. Volgens mij maakt dat niks uit. want het wordt gekoeld door een koelblok achterop de voeding, buiten de kast:
[afbeelding]
Hoe denk je dat de hitte van je CPU afgevoerd wordt zonder verdere casefans in een kast en een fanloze voeding?
Ik zou gewoon een voeding met ventilator nemen, wel 12cm fan. En het liefst 1 die je zelf kan regelen. En efficiënt is uiteraard. Want die hoeft minder gekoeld te worden(fan langzamer laten draaien).
Daar ben ik t helemaal mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Hoe denk je dat de hitte van je CPU afgevoerd wordt zonder verdere casefans in een kast en een fanloze voeding?
Casefans. Ik dacht dat jij niet bedoelde dat die uit de kast waren(of kwamen :p).

@Dynacore:
Je kunt je fans(naar ik weet) niet uitzetten met een fancontroller, iig niet met die draaiknoppen, daarmee pas je het voltage aan van 12 tot 5 volt aan. Als je intake errie blijft maken, dan zou je kijken wat je kan doen om de fan te vervangen, dat betekent dat je het draaiende gedeelte met motor en draadjes eruit krijgt, en dan iets anders erin zet. Anders de fan uitlaten, een andere kast, of die fan met speedfan regelen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artacis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik wil hiet toch ook nog een kleine toevoeging bij doen.

Ik had eerst ook een reobus controller (Nexus geloof ik) en ik kon inderdaad de fans niet uitzetten, zoals "Nas T " ook al zegt. Probleem was echter dat mijn fancontroller zelf geluid ging produceren naar verloop van tijd, een hinderlijk knetterend statisch geluid.

Nu heb ik mijn Nexus controller er dus weer uitgesloopt en heb ik, door molexjes te modden, mijn fans nu op 7 volt draaien. Dit maakt bij mij evenveel lawaai (lees geen lawaai) als een casefan die 5 volt is aangesloten, maar ik heb wel meer airflow.

Denk ik er nog even goed overna voordat je zo'n controller gaat gebruiken. Mijn ervaringen waren in ieder geval niet zo positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de tip, ik zal er op letten en als er bij mij ook een irritant geluid uit komt breng ik het gewoon terug :P misschien met bijbetaling een iets duurder type halen ofzo. Wat is anders het nut van zo'n ding? Misschien komt het heel zelden voor, en misschien is er bij Revoltec niet dat probleem, ik wacht dus eerst even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
voeding?
Ik heb de voeding ook gekozen omdat die zo stil zou zijn, staat in elke review, ik denk dat het de harde schijven zijn, wat zou ik hier aan kunnen doen?
Het gaat mij niet om het geluid als die iets schrijft maar het constante gezoem.
Nieuwe kopen. Samsung, staat in de TS.
Bedankt voor de tip, ik zal er op letten en als er bij mij ook een irritant geluid uit komt breng ik het gewoon terug misschien met bijbetaling een iets duurder type halen ofzo. Wat is anders het nut van zo'n ding? Misschien komt het heel zelden voor, en misschien is er bij Revoltec niet dat probleem, ik wacht dus eerst even af.
De zalman fanmates maken naar mijn weten geen geluid. En waarschijnlijk zul je de snelheid opzoeken waarop hij stil draait(en goed genoeg koelt), en je zult er verder niet meer aan zitten. In dat geval kun je er een fanmate aan hangen en alles wegbergen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nas T schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:55:
[...]

voeding?

[...]

Nieuwe kopen. Samsung, staat in de TS.

[...]

.
Mijn voeding zou dus juist heel stil moeten zijn, rond de 19db, en ook de hd moet toch echt stiller zijn dan dit.
Het geluid is ongeveer even hard als de Zalman 9500 helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Zou heel stil moeten zijn. Waar komt die 19 dB vandaan? specificaties? gemeten in een review? En zo ja, met wat aan de voeding? Als er alleen een kleine processor aanhangt, en een mobo en schijf, dan zal ie ook niet zo veel stroomvoorziening nodig hebben(en hoeven koelen, en dus 19 dB maken). Als je vanalles in je kast hebt hangen, dan zal ie wel harder moeten werken.
Ik zou gewoon een voeding met fan kopen die je zelf kan regelen. Mijn voeding blijft rond de 40 graden als de fan 45% draait. Das best knap in deze warme tijd.
En je harde schijven: of inpakken, of creatief doen, of anders toch samsungs kopen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een zalman ZM-F1 quiet fan 80x80x25
had ik gekocht voor achter in me kast voor betere kooling aangezien hij niet past.
merkte dat er nog voor in een gat zat waar hij wel paste.
mijn vraag moet ik m naar buite laten blazen of koele naar binnen? en hoe moet ik die dan plaatse :$
2e vraag maakt het veel uit om er een voor te plaatsen of achter?

3e waar is dit kapje voor? hij is erges mee verbonde maar? en dat verbonden dingetje?
Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/9594/spa00496sw.th.jpg
^^ daar rechts zie je wat ik bedoel met het gat voor de fan (vooraan)

Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/9579/spa00508co.th.jpg

[ Voor 116% gewijzigd door Anoniem: 174503 op 13-05-2006 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145431

Anoniem: 174503 schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 00:46:
een zalman ZM-F1 quiet fan 80x80x25
had ik gekocht voor achter in me kast voor betere kooling aangezien hij niet past.
merkte dat er nog voor in een gat zat waar hij wel paste.
mijn vraag moet ik m naar buite laten blazen of koele naar binnen? en hoe moet ik die dan plaatse :$
2e vraag maakt het veel uit om er een voor te plaatsen of achter?

3e waar is dit kapje voor? hij is erges mee verbonde maar? en dat verbonden dingetje?
[afbeelding]
^^ daar rechts zie je wat ik bedoel met het gat voor de fan (vooraan)

[afbeelding]
Dat verbonden dingetje is je BIOS SPEAKER
deze piept bij het opstarten 1 x (dan is alles in orde)
en als hij niet een keer piept dan kun je aan de piepjes afleiden wat er verkeerd is aan de bios.

Greetz! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aah oke thanks.
maar hoe moet ik de fan dan plaatsen?
?
en waar is dit dan voor? kreeg ik erbij
Afbeeldingslocatie: http://img105.imageshack.us/img105/174/spa00515ic.th.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 174503 op 13-05-2006 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en is het normaal dat onder de voeding als je aan de case voelt dat het gewoon heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Interessant topic. Een overzichtje met bewezen stille hardware zou misschien ook super handig zijn?

Ikzelf ben eigenlijk niet zo een geluidsneuqer. Mn huidige pc blaast en trilt als een gek, maar kan me er niet echt aan storen. Toch heb ik bij de aanschaf van mijn nieuwe pc veel rekening gehouden met geluids en warmteontwikkelingen.

Daarom heb ik gekozen voor een Silverstrone TJ05 behuizing. Omdat deze veel koelmogelijkheden heeft, kan ik er meer fans inhangen, en ze allemaal op een lagere snelheid laten draaien. Daarnaast heb ik gekozen voor een Seasonic S12 voeding, welke één van de stilste luchtgekoelde voedingen zou moeten zijn. 2 Samsung Spinpoint hardeschijven staan nog op mijn verlanglijstje.
De kast en voeding liggen nog in een doos op het postkantoor, en de rest van de hardware moet nog besteld worden. Als het eenmaal in elkaar zit kan ik mijn bevindingen qua geluid wel even posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:08
Ik heb sinds kort een nieuw systeem en qua stilte kan hij aardig mee komen, op mijn Areca RAID fan en Nvidia fan na. Ik heb er het volgende aan gedaan qua stilte en hij is dus ook bijna echt stil:

Voeding: Antec Phantom 500
CPU: Thermalright XP-90 met Papst 90mm fan
HDD: alle 3 in Silentmaxx HD-silencers (2x raptor 150 en 1x 300gb seagate).
en een 3-tal fans van Coolermaster (ultra silent)
en dat alles bevalt me goed. Eigenlijk moet ik nog mijn raidkaart en video kaart aanpassen. Maar ik vroeg me af of die zalman vga koeler nu lucht aanzuigt of wegblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@J_vloon:
Je moet casefans voorin naar binnen laten zuigen, en casefans achterin naar buiten laten blazen. Voor de kast is er koelere lucht, en vaak is de ventilator lager geplaatst, zodat dat de airflow in je kast ten goede komt(warme lucht stijgt op). Dat kabeltje wat je erbij kreeg is om je fan langzamer te laten draaien. Er zit een weerstand op wat het voltage verlaagt. En het is normaal dat je case bij je voeding best warm kan worden. Als het echt zo heet is dat het zeer begint te doen, moet je toch kijken of er iets misschien mis is: je ventilator draait niet snel genoeg, of er blokeert iets(waarschijnlijk stof) in je voeding de luchtstroom.

@M@rijn:
Koelers blazen en zuigen allebei, ligt eraan van welke kant je het bekijkt. Als je vanuit de ventilator richting koelblok kijkt, zal een koeler (bijna) altijd blazen. En aangezien de koeler onderaan je videokaart hangt, blaast de lucht van beneden naar boven.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke..
dus als ik er voor onderin 1 plaats, dan moet er achterin eigenlijk ook 1 of hoe bekijk ik het?

&& de koeler hangt niet onder me video kaart want die zit in me moederbord geintrigeert.

heb ik hem er zo wel goed in zitten?
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/1152/spa00523rd.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
dus als ik er voor onderin 1 plaats, dan moet er achterin eigenlijk ook 1 of hoe bekijk ik het?
zo ongeveer, maar het liefst zo: onderin voorin 1, en bovenin achter 1(maar de voeding mag je als casefan meerekenen).
Je fan zit goed(denk ik), let goed op welke kant hij uit blaast, is te zien aan bladgeometrie, maar volgens mij lijkt het alsof de fan er verder in kan. Wat je videokaart betreft: hij blaast denk ik naar het moederbord toe.

update eigen systeem: waterkoeling erin, in nieuwe kast, slang schoot los terwijl pc aanstond, mooie vloedgolf. gore kutzooi. Ik mag hopen dat er niks stuk is, anders zal ik dingen ECHT stuk maken.

update waternood: pfoe....Alles is heel gebleven. Mijn pc doet nu wel een beetje vreemd, maar dat lijkt niet door hardware te kunnen komen(i-explorer openen wil de pagina gelijk opslaan, films afspelen gaat eerst apart downloaden met firefox). Heb nu alles maar beter aangesloten: slangen verder op de pilaren, en met tie-raps geklemd.

[ Voor 40% gewijzigd door Nas T op 16-05-2006 21:15 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Ik wordt toch echt gek van die 775 Stockkoelers.

Die dingen maken echt een vreselijke herrie en dat was nou niet het idee van mijn systeem. Ik gebruik een multi-monitor-opstellig wat nogal wat processor-capaciteit gebruikt. Die fan gaat steeds hard-zacht-hard-zacht.

Ik heb de fan al vervangen met een nieuwe stock-versie, maar steeds gaan die dingen iets wat ratelen ofzo. Een heel irritant geluid.

I zou eigenlijk zoiets willen als een Artic Pro Koeler met een fan die gewoon constant draaid op een zachte baste snelheid (7 volt ofzo).

Ik gebruik dit bord, en ben bang dat ik een probleem met mijn NB-koeler ga krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/7726/d915pgn8zb.th.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 18-05-2006 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 23:36
Precies het topic wat ik nodig heb :+. Ik heb recent een nieuwe computer gekocht met daarin (o.a.) de volgende componenten.

Kast: Antec SLK3000B
Voeding: Seasonic S12-500
Moederbord: Asus P5LD2
CPU: Pentium D 940 (3.2 GHz)
Heatsink: Scythe Ninja
Videokaart: Asus EAX1900XT
Harde schijven (2): Samsung SP2504C

Zoals je ziet is het een aardig krachtig ding, maar heb ook wat stille componenten gekozen. Mijn doel is dus ook om hem redelijk stil te krijgen. Met de voeding en de harde schijven zit het in ieder geval goed. Voeding fan draait weinig toeren en de temperatuur die ik eruit voel komen is erg laag. De schijven zijn ook stil, hoor ze bijna niet.

Om alles te kunnen koelen heb ik de volgende opstelling. Voor in mijn kast zit een 120 mm Nexus fan welke de lucht langs mijn 2 harde schijven de kast in blaast. Deze zit op de 12v chassis fan aansluiting van mijn moederbord aangesloten en draait dus op 1000 rpm. De case fan achter in mijn kast is een 120 mm TriCool die al door Antec gemonteerd was. Deze heeft een eigen instel knopje die op Low, Medium en High gezet kan worden. Deze heeft geen monitor aansluiting en is op een HDD connector aangesloten. De Seasonic voeding heeft ook een 120mm fan en het monitor stekkertje zit op mijn Power Fan aansluiting op mijn moederbord. Deze geeft een waarde van gemiddeld 750 rpm (niet veel toch?). De case temperatuur is zo'n 33 graden idle, en 35 graden full load (2 uur gamen). Dit vind ik vrij netjes. Harde schijven blijven ook strak op de 27 graden.

Nu heb ik dus op mijn CPU een Scythe Ninja heatsink zitten. Deze heb ik volgens de handleiding aangesloten waardoor de aansluit clipjes gemonteerd zijn zoals in dit plaatje. De base van de heatsink is rechthoekig en zo ook de socket zelf (de cpu is vierkant natuurlijk). Alleen met deze montage zit de heatsink er precies dwars op. Ik vraag me dus af of dit klopt. Moet dit niet gelijk met de vorm van de socket zelf lopen of maakt dat niet uit?

In ieder geval ben ik dus begonnen met alleen de heatsink en geen extra fan erop. De airflow van de heatsink wordt dus alleen geregeld door de case en power fans (zoals dit plaatje ongeveer laat zien). Na eventjes het geheel wat te laten draaien werd mijn CPU idle zo'n 51 graden en stressed (15 minuten 2x cpuburn-p6) 71 graden. Dit vind ik beide vrij hoog. Idle moet dat ding toch echt een stuk koeler kunnen en de stressed temperatuur zit op het maximum wat Intel aangeeft (69 graden).

Daarom toch maar een extra fan op mijn heatsink gestopt. Ook dit is een Nexus 120mm welke ik aangesloten heb op de 12v CPU Fan aansluiting op het moederbord. Dit scheelde iets maar niet denderend veel. Idle word mijn CPU nu 48 graden en stressed 65 graden. Ik vind die idle temperatuur nog steeds vrij hoog.

Waaran kan dit allemaal liggen? Ik zit zelf te denken aan slechte montage van de heatsink. Ik ga hem daarom vanavond nog maar eens loshalen en goed aansluiten, mischien met wat minder koelpasta, want ik vermoed dat het iets teveel was. De case temperatuur is in ieder geval niet te hoog denk ik. 33 graden is toch redelijk netjes? De airflow is goed aangezien ik alle kabels weggewerkt heb waardoor er vrijwel niets in de weg zit (op een enkele sata stekker na dan). Of ben ik gewoon paranoide en is deze temperatuur normaal?

Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen. Ik heb namelijk weinig informatie kunnen vinden over wat nu gemiddelde idle en stressed temperaturen zijn voor deze CPU, alleen wat Intel aangeeft wat het mag zijn, maar niet wat het gemiddeld is.

PS: Het stil krijgen van het systeem is trouwens wel gelukt. Die Nexus 120mm fans zijn heerlijk stil.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
je cpu-waardes zijn vrij hoog. Is die Scythe passief gekoeld? Probeer eerst maar voor de zekerheid het geheel goed aan te sluiten. Als je teveel pasta hebt gebruikt, dan zie je da aan het teveel aan de zijkanten. Als er plekken zijn op de chip die geen pasta hebben, dan kan dat ook betekenen dat de koeler er strak op zit. Anders toch actief laten koelen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169079

Ik ben bezig wat case fans aan te schaffen om mijn airflow te verbeteren in mijn kast.
Heeft iemand ervaringen met de Arctic Fan 8? En zo ja is deze een beetje stil of kan ik beter kiezen voor een Arctic Fan Pro TC welke naarmate temp lager wordt ook zachter gaat draaien. Weet iemand toevallig bij welke temp. hij maximaal draait en bij welke idle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
Hmm ik heb net eventjes de heatsink eraf gehaald en wat overtollig koelpasta weggehaald, waardoor ik nog maar een klein laagje over hield. Heatsink zelf schoon gemaakt aan de onderkant met een stukje keukenrol. Uiteindelijk alles weer gemonteerd en bij het starten stond de CPU in de bios al gelijk op 68 graden :|. Ik even nog windows gestart maar ook daar bijna 70 graden, idle :|. Toch alles maar weer open gehaald en tot mijn verbazing zat er op niet alle plekken koelpasta op de heatsink. Dus niet egaal. Normaal zou er over het hele oppervlak van de cpu wel resten pasta moeten zitten op de heatsink, maar er zat alleen wat aan de randen. Paar keer de heatsink terug gestopt en een beetje geschoven/gewiebeld maar het maakt dus niet uit, er kwam gewoon geen pasta op. Voornamelijk niet in het midden.

Ik vermoed nu drie dingen. Of mijn CPU is niet plat, of mijn heatsink is niet plat, of de socket op het moederbord zit in de weg. Zover ik kon zien was het niet de socket, want de heatsink kwam daar nergens tegenaan. Dat de CPU niet plat is kan ik me haast niet voorstellen. Dus het moet bijna wel de heatsink zijn. Ik ga dit weekend maar eens rustig op mijn gemak de Ninja eraf halen en de stock koeler erop plaatsen, als deze ook niet goed contact maakt is het dus de CPU. En dat zou niet zo mooi zijn, aangezien die wat duurder zijn dan een heatsink. :(

Heb dus toch maar weer wat meer koelpasta erop gedaan, en voornamelijk in het midden en alles weer goed stevig aangesloten. Ook nu heb ik er weer een fan op de heatsink geplaatst, dus actieve koeling. Idle wordt het nu weer 47 graden en stressed 62 graden. Is wat beter, maar niet wat ik wilde :( Ik ben niet happy.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
En kan a.u.b. dat plaatje van RutgerM weggehaald of verkleind worden, pagina laad nogal lang zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

drZymo schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 21:41:
En kan a.u.b. dat plaatje van RutgerM weggehaald of verkleind worden, pagina laad nogal lang zo.
Ik zal even een tumbnail maken met een hotlink. Op deze vergroting van Intel zie je namelijk duidelijk de afstand tussen de NB-koeler en de proc-socket... dat zie je bij de verkleining niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
Ik heb toch maar eventjes een controle gedaan om te kijken of mijn heatsink wel plat was. En helaas :(. Ik heb wat pasta egaal verdeeld over de basis van de Scythe Ninja, en daarna op een cd gezet (welke toch goed vlak hoort te zijn) en hij deed hetzelfde als op mijn CPU: in het midden maakt hij geen contact. Mijn CPU is in ieder geval wel plat. Dus dat is goed nieuws, dan kan ik namelijk nog wel mijn PC gebruiken (met stock heatsink/fan). Ik ga dus toch maar terug met die Scythe Ninja :'(.

PS: Sorry voor het kapen van dit topic :P, maar ik dacht dat het jullie ook wel zou interesseren. Als ik een andere Ninja kan krijgen die wel vlak is zal ik weer een update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

^^ is bij de stockcoolers ook... midden van de koelpasta is ook donkerder... 4mm doorsnede ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Laatst online: 22:41
Anoniem: 149075 schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 00:20:
^^ is bij de stockcoolers ook... midden van de koelpasta is ook donkerder... 4mm doorsnede ofzo.
Volgens mij is het bij hem anders, bij hem maakt hij in het midden juist geen contact. Dus daar zit dan helemaal geen koelpasta.. ;) En dat vind z'n CPU niet zo grappig.. :>

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-03 21:35
@ drZymo:
Bij reviews zie je soms dat ze de onderkant van de koeler gebruiken als een spiegeltje. Dan kun je goed zien of het een mooi vlakke onderkant is. Misschien kun je dat ook eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
SilentWings schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 10:39:
@ drZymo:
Bij reviews zie je soms dat ze de onderkant van de koeler gebruiken als een spiegeltje. Dan kun je goed zien of het een mooi vlakke onderkant is. Misschien kun je dat ook eens proberen?
Dat is of het oppervlak glad is, maar niet per sé plat(je hebt immers ook bolle spiegels).
Ik denk dat het vrij nauwkeurig is als je er zoveel mogelijk van de zijkant "over" het oppervlak heen kijkt, dan zie je vervormingen het duidelijkst. Nog een truc: met de achterkant(botte zijde) van iets zoals een schaar, of een ander compleet vlak stuk metaal, maar wat wel smal is, over het oppervlak bewegen en kijken of het overal het metaal raakt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Ik heb het volgende in bestelling staan:
  • Zalman CNPS7000B-AlCu
  • Zalman VF700-AL/CU
  • Arctic silver 5
  • Lian Li PC 7 SE-S
  • Lian Li C-01A Alu-Front panel Zilver
  • Lian Li F-01 Alu-Front panel, zilver
  • Cooler Master Aerogate 3 Zilver
  • Ersatzfilter 120mm 3 St.
  • Set trillingdempers
  • Fanvibratie isolatoor 120mm - grijs
Zal hier een stil systeem uit voortkomen? Ik regel dan namelijk de videokaartkoeler, voeding en de twee 120mm koelers uit de kast met de Aerogate. Bij de processorkoeler zit standaard een klein mini-fancontrollertje meegeleverd en verder heb ik dus niks in de kast. Ik ben van plan alles gewoon redelijk laag te zetten totdat ik een systeem heb dat een acceptabel geluidsniveau heeft en ook nog redelijk koel blijft. Nemen de stoffilters veel airflow weg? Aangezien ik dan liever de kast af en toe uitstof met een Fohn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
Nas T schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 04:37:
[...]
Dat is of het oppervlak glad is, maar niet per sé plat(je hebt immers ook bolle spiegels).
[...]
In een bolle (of holle) spiegel zie je al snel dat het spiegelbeeld vervormd is.

Of heb je jezelf nooit in een lachspiegel bekeken? Bij mij zie ik verschil tussen een gewone of een lachspiegel. Bij jou niet? :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 21:45
SilentWings schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 13:58:
[...]
In een bolle (of holle) spiegel zie je al snel dat het spiegelbeeld vervormd is.

Of heb je jezelf nooit in een lachspiegel bekeken? Bij mij zie ik verschil tussen een gewone of een lachspiegel. Bij jou niet? :? ;)
Bij een verschil van 1 milimeter op zo'n vlak zie jij amper verschil hor en toch kan dat voor een slechter contact zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Of heb je jezelf nooit in een lachspiegel bekeken? Bij mij zie ik verschil tussen een gewone of een lachspiegel. Bij jou niet?
Nee hoor, hoezo? :+
Bij een verschil van 1 milimeter op zo'n vlak zie jij amper verschil hor en toch kan dat voor een slechter contact zorgen.
Of geen contact.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

LuPo schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 11:13:
Ik heb het volgende in bestelling staan:
  • Zalman CNPS7000B-AlCu
  • Zalman VF700-AL/CU
  • Arctic silver 5
  • Lian Li PC 7 SE-S
  • Lian Li C-01A Alu-Front panel Zilver
  • Lian Li F-01 Alu-Front panel, zilver
  • Cooler Master Aerogate 3 Zilver
  • Ersatzfilter 120mm 3 St.
  • Set trillingdempers
  • Fanvibratie isolatoor 120mm - grijs
Zal hier een stil systeem uit voortkomen? Ik regel dan namelijk de videokaartkoeler, voeding en de twee 120mm koelers uit de kast met de Aerogate. Bij de processorkoeler zit standaard een klein mini-fancontrollertje meegeleverd en verder heb ik dus niks in de kast. Ik ben van plan alles gewoon redelijk laag te zetten totdat ik een systeem heb dat een acceptabel geluidsniveau heeft en ook nog redelijk koel blijft. Nemen de stoffilters veel airflow weg? Aangezien ik dan liever de kast af en toe uitstof met een Fohn.
Zeker stil ;)
Wat betreft stoffilters; ik zou ze gebruiken, je koeler blijven dan beter presteren doordat ze geen/minder snel hinder van stof ondervinden (stof koelt niet zo lekker :P), maar de airflow zal uiteraard iets afnemen (maar met de juiste stoffilters kan je deze afname zo beperkt mogelijk houden, en om de zoveel maanden even de stoffilters eruit halen en afstoffen). Maar ik denk altijd: Als de lucht maar in beweging blijft en weg kan! En dat kan!

Edit: Alleen je hdd nog het zwijgen opleggen! :o

[ Voor 4% gewijzigd door Yellowneck op 21-05-2006 01:13 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
YellowNeck schreef op zondag 21 mei 2006 @ 01:12:
[...]

Zeker stil ;)
Wat betreft stoffilters; ik zou ze gebruiken, je koeler blijven dan beter presteren doordat ze geen/minder snel hinder van stof ondervinden (stof koelt niet zo lekker :P), maar de airflow zal uiteraard iets afnemen (maar met de juiste stoffilters kan je deze afname zo beperkt mogelijk houden, en om de zoveel maanden even de stoffilters eruit halen en afstoffen). Maar ik denk altijd: Als de lucht maar in beweging blijft en weg kan! En dat kan!

Edit: Alleen je hdd nog het zwijgen opleggen! :o
Haha mooi! Ja die hdd moet inderdaad nog het zwijgen worden opgelegd. Hij is op zich best stil volgens mij, hij komt nu in ieder geval niet boven de rest uit qua geluid. Maar tegen die tijd als dat er allemaal in zit zien we wel weer. ;) Misschien dat je hem dan wel goed kunt horen. Zodra ik alleen een applicatie start hoor je hem ratelen, "denken" zeg maar. Als dat blijft kan ik hem altijd verkopen. Is het normaal dat hij dat geluid maakt? Als ik namelijk geen applicatie start hoor je niks. Oftewel, alleen als je een applicatie start hoor je even wat daarna is het weg. Ach, eventueel kan er altijd nog een Hitachi Deskstar of iets dergelijks gekocht worden.. :)

edit:
Ik word trouwens geholpen door Yellowneck met alles, zelf heb ik het gevoel sommige dingen nog niet te weten. Of niet te durven.. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door LuPo op 21-05-2006 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik merk toch dat Speedfan echt erg mee werkt. Mijn processorfan staat zelfs soms stil geruime tijd.

Iemand nog een goed idee voor de voeding ? Moet daar nu echt een fan in als er niet mee gegamed wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
zelf heb ik een superstil systeem gemaakt (kan perfect slapen naast men PC, die staat op 1 meter afstand van me)

wat heb ik ervoor gebruikt/aangeschaft?!
voeding: Cooler Master Extreme power 430 watt (120 mm fan, superstil!!)
CPU: zalman....hoe groter hoe stiller en hoe beter de koeling
HDD: Silentmaxx silencers (tipje: als je er méér dan één koopt, zoek dan op ebay, er is in duitsland een verkoper die ze altijd rond de 35 euro per stuk verkoopt, heb je ze al tegen een lagere prijs inclusief verzendkosten dan bij www.ikbenstil.nl , vind dat een verschirkkelijk dure shop, op ebay vind je heel veel wat je daar kan vinden, aan veel lagere prijs....)

Momenteel zit er een Raptor 74GB in, daar hoor ik als ik goed luister het zoeken van de HDD,
heb ook nog een seagate 200GB zitten en die hoor ik niet

ow en bijna vergeten: op mijn Nforce 4 chipset heb ik een heatsinkje geplaatst van zalman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Weet iemand waar je nog heatsinks kan aanschaffen voor Socket 7 die groot genoeg zijn om een Pentium MMX 233Mhz te passief koelen :? Ik zoek me suf op google en verscheidene webwinkels.

Mocht dit onvindbaar zijn, welke northbridge heatsink kan ik dan gebruiken en die dan zodanig modden dat hij past :?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177141

Een tip voor een stille harde schijf:

Gebruik een toshiba Notebook HD!!!!!!!!!

zit in mijn PC. Opgehangen in mijn kast met elastiek.
Die hoor ik dus echt nooit! zowel idle als busy.
Hij is helaas wel een stuk trager maar dat heb ik voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177141 schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 19:46:

Ik hoor mijn WD's SATA ook niet hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Nas T schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 20:12:
Dit topic is NIET bedoeld voor "oplossingen" zoals: je computer in olie zetten of je computer in een andere kamer zetten, want daarmee wordt het probleem alleen maar verplaatst, of vervangen door een ander probleem.
Anoniem: 177141 schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 19:46:

Beetje loze opmerking dus. Is overigens door mezelf wel als optie gesteld in het vorige topic. Het is gewoon traag(ook in raid, zal waarschijnlijk aan de toegangstijd liggen), en waarschijnlijk is een stille 3,5" schijf voldoende stil om hem niet te horen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nas T op 24-05-2006 22:48 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 21:46
Ik heb een beetje een probleem. Ik heb een Thermaltake sonic tower, http://www.sme.sk/cdata/1...onic%20Tower_CL-P0071.jpg ,met daarop xilence cooler, http://www.tuxhardware.de/images/COO-XPF-R.01.jpg. Als ik de snelheid in speedfan wil verlagen lukt dat niet. Hij staat aangesloten op de cpufan aansluiting.
Mn moederbord is een Asrock 775Dual-880 Pro, met een Pentium D 820 2.8 ghz@3.3 ghz.

Is er trouwens een programma, waarin je kan instellen bij welke tempratuur, hoe snel de fan moet draaien? Dus dat ie bijvoorbeeld pas aangaat bij 40 graden, en als ie op 60 staat, dat ie dan full draait? Dat je het zelf kan instellen bedoel ik, niet dat ie het automatisch berekent.

Gr. Ashwin

[ Voor 27% gewijzigd door endness op 25-05-2006 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
endness schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 17:29:
Als ik de snelheid in speedfan wil verlagen lukt dat niet. Hij staat aangesloten op de cpufan aansluiting.
Mn moederbord is een Asrock 775Dual-880 Pro, met een Pentium D 820 2.8 ghz@3.3 ghz.

Is er trouwens een programma, waarin je kan instellen bij welke tempratuur, hoe snel de fan moet draaien? Dus dat ie bijvoorbeeld pas aangaat bij 40 graden, en als ie op 60 staat, dat ie dan full draait? Dat je het zelf kan instellen bedoel ik, niet dat ie het automatisch berekent.

Gr. Ashwin
Ik denk dat je mobo de snelheidsbepaling overneemt? Zet Q-fan o.i.d. uit, en dan weer testen. Een programma met temperatuurgestuurde fanbesturing ken ik niet, dan zou je een tempgestuurde fancontroller kopen(met tempsensors).
PS groeten hoeft niet, daar is je sig voor ;)

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th3Eagle
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 00:13
Nas T schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 22:55:
[...]

Ik denk dat je mobo de snelheidsbepaling overneemt? Zet Q-fan o.i.d. uit, en dan weer testen. Een programma met temperatuurgestuurde fanbesturing ken ik niet, dan zou je een tempgestuurde fancontroller kopen(met tempsensors).
PS groeten hoeft niet, daar is je sig voor ;)
Via speedfan kan je de fans instellen gebaseerd op temperatuur..

Het valt me trouwens op dat asrock en asus (zelfde bedrijf als ik me niet vergist) beide vaak problemen geeft met programma's die fan speeds aan kunnen passen zoals bv speedfan.

Nog een leuk weetje:
De coolermaster 12cm bright led fans zijn vrij goedkoop en nog eens lekker stil. Zelfs op volle snelheid generen ze hoogstens een zacht niet iriterend gezoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171277

ik heb een Lian li Pc-71. Met meerder hdd's gaf dit een EEeeEEeeEEee toon ;p. Dus na wat nadenken kwam ik erachter..

WC PAPIER!

stop wc papier tussen de kast en het rekje, en je resonantie is compleet weg..

ik denk ik meld het even :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:14
Dat is een leuke oplossing:

Maar had je er niet gewoon wat schuim tussen kunnen stoppen (minder ghetto oplossing :9 )

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 13:20
ik heb nou een tijdje een asus W45 GA [450 Watt] voeding.

leuk ding doet het goed enz...

maar waar ik mee echt erg aan irriteer is dat het aan en uitknopje 8ter de voeding [is rood verlicht] een raar knetterend geluid geeft [net als je een blaadje tegen een fan aan houd maar dan iets zachter].

iemand een idee of ik dit op kan lossen :?

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 14:13
Er word hier veel over Samsung Spinpoint hdd's en Laptop hdd's gepraat.

Maar ik heb altijd gehoord dat Seagate schijven het beste waren kwa kwaliteit, prestatie, betrouwbaarheid en het allerbelangrijkste: geluid.

Kan iemand bestevigen of dit waar is of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ImmortalSoul schreef op zondag 28 mei 2006 @ 00:35:
Er word hier veel over Samsung Spinpoint hdd's en Laptop hdd's gepraat.

Maar ik heb altijd gehoord dat Seagate schijven het beste waren kwa kwaliteit, prestatie, betrouwbaarheid en het allerbelangrijkste: geluid.

Kan iemand bestevigen of dit waar is of niet ?
Qua kwaliteit, prestatie en betrouwbaarheid zullen de schijven elkaar weinig ontlopen. Qua geluid weet ik dat de schijven van Samsung goed stil te krijgen zijn. Ze hebben een zachte hoge piep, dus inpakken is een must als de rest stil is, en ze veroorzaken resonantie. En af en toe kraken ze zachtjes, maar dat is niet vervelend vind ik, en mijn pc is nu amper te horen. Daarbij wil ik ook zeggen dat de webshop van www.ikbenstil.nl alleen maar samsung schijven verkopen, en ik ken hen als gespecialiseerd in stille computerhardware.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenderks
  • Laatst online: 18-05-2024
Ik heb zojuist een beetje de laatste hand gelegd aan de geluidsisolatie van mijn pc.
Specs:
AMD Athlon 64 3000+ 2.0 Ghz, Loopt nu op 2.4 Ghz.
Asus K8V-X mobo
Asus Geforce FX 128mb
aOpen H700A 400W
2x 256mb geheugen.
1 x 120 gb Maxtor
1 x 13 gb Seagate.

Tijdens mijn eerste stappen(half jaartje terug) heb ik een Zalman Heatpipe koeler op de Geforce gemonteerd en de standaard platte heatsink van de mobo vervangen door een Zalman dingetje.

Verder zitten er twee Sharkoon Silent Eagle 1000rpm 80mm achter mn hdds momenteel.
Dan nog 2 standaard casefans aangesloten op een simpel zelfgemaakt controllertje. 1 intake voor onderin en 1 intake achter die over de Zalman koeler blaast en ook de cpu van frisse lucht voorziet.

Eerst had ik de luidrustige fan van de voeding vervangen door een Coolermaster die op 720 rpm liep. nu heb ik pas geleden een Sharkoon Silent Eagle 2000 120mm besteld en was die van plan om voor onderin de kast te doen met een fanadapter. Dit lukte net niet, de schroefgaten waren net een halve cm te dicht bij de onderkant van de kast(of de onderkant te dicht bij die gaten, of die fan is te groot, whatever). Helaas kan ik die fanadapter ook niet op een andere goede plek gebruiken. Toen ik besloot dat ik misschien wel een fris briesje door mn voeding kon gebruiken en zo meteen mn warme cpu lucht weg kon werken bleek die Silent Eagle op 2000 rpm toch een aardige herrie te maken. Nu heb ik die 2000rpm op de 5v aangesloten en nu is hij vergelijkbaar(of zelfs stiller) dan de Coolermaster, en loopt op net geen 1000 rpm. (plus de verbeterde airflow door die golfballetjes)

Maargoed, dat is hardware matig, nu de kast zelf nog!

Op internet zag ik alleen maar van die dure matten en vond dat ik wel zonder kon. Dus ben ik naar de Gamma gelopen en heb wat matjes geluidsisolerend materiaal gehaald. Dat koste iets van 10 euro dacht ik zo plus nog wat dubbelzijdig tape. De matjes zijn zeer gemakkelijk te verknippen en doen hun werk goed. Het dubbelzijdige tape was een minder goed idee maar ik wil niet met lijm oid werken en allemaal zooi achterlaten als ik eens wat wil veranderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.pantalaimon.nl/fora/DSC03213_resize.JPG

Zoals je ziet is het redelijk simpel gedaan, want het is ook maar een simpel karweitje. Even uitmeten en afknippen met een schaar.
Omdat de zijplaten dikker worden kan die dus niet gebeuren bij kasten waarbij je de deur erin schuift over de hele lengte. Bij mijn kast moet het zijpaneel erin/tegenaan worden gehangen en dan nog een cm of 5 verschoven worden. Deze 5 cm aan de achterkant kan dus niet optimaal worden benut.

Afbeeldingslocatie: http://www.pantalaimon.nl/fora/DSC03214_resize.JPG

Verder heeft de kast de mogelijkheid om het hdd rack eruit te draaien. Hiervoor zit er een plaat staal die de bovenkant afsluit, plus een paneel erbovenop voor de afwerking. Aangezien hdd's trillingen veroorzaken heb ik in die tussenruimte ook nog wat foam gestopt. Dit is niet op de fotos te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.pantalaimon.nl/fora/DSC03215_resize.JPG

En per leeg frontplaatje ook wat isolatie. Door het net iets te ruim te maken worden de gaatjes er tussen gedicht.

Afbeeldingslocatie: http://www.pantalaimon.nl/fora/DSC03216_resize.JPG

Voor de afwerking is het ook mooi om wat draadjes achter het isolatie materiaal te stoppen.

Afbeeldingslocatie: http://www.pantalaimon.nl/fora/DSC03217_resize.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pantalaimon.nl/fora/DSC03219_resize.JPG

Tussen het andere zijpaneel en het paneel waar het mobo aan vast zit is geen isolatie aangebracht. Daarvoor is de materiaal te dik, en ik had geen zin om overal de noppen vandaan te knippen.

Afbeeldingslocatie: http://www.pantalaimon.nl/fora/DSC03218_resize.JPG

Bij de 5 1/4" racks heb ik de noppen afgeknipt(pfffff) zoals je kan zien zodat er een alleen stukje foam tussen het rack en het zijpaneel zit. Aangezien ik niet zo vaak mn dvd brander gebruik(trillingen in die kleine tussenruimte was dit niet zo erg nodig. Ik kon bijvoorbeeld beter de isolatie binnen in het rack doen, tegen het weerkaatsen van het geluid in die ruimte.

Afbeeldingslocatie: http://www.pantalaimon.nl/fora/DSC03220_resize.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.pantalaimon.nl/fora/DSC03221_resize.JPG

De temps op 2.4 Ghz, een mooie overclock, liggen nu idle met de twee controleerbare fans uit op:
mobo: 32 graden
cpu: 32 graden
hdd(Maxtor) 29 graden.
Bij een kamertemperatuur van iets van 19 graden.

Terugblik:
Dubbelzijdig tape plakt niet op het foam.
Kast is moeilijker dicht te doen.
Met de controleerbare casefans aan is de werking niet zo optimaal meer.

Maar waar het om gaat, en het is het waard:
Hij is nu stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177141

Nas T schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 22:47:
[...]

[...]

Beetje loze opmerking dus. Is overigens door mezelf wel als optie gesteld in het vorige topic. Het is gewoon traag(ook in raid, zal waarschijnlijk aan de toegangstijd liggen), en waarschijnlijk is een stille 3,5" schijf voldoende stil om hem niet te horen.
Helemaal geen loze opmerking. Somige mensen willen hun PC namelijk ECHT STIL en niet wat minder lawaai. Echt stil begint bij de Basis dus geluidloze componenten. Notebook HD zijn zover ik weet de stilste HD s. en de traagheid valt reuze mee, ik kan nog steed TV opnemen en kijken tegelijk. Heb gewoon extra intern geheugen erbijgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Weet iemand ook een product waarmee ik mijn 92mm Papst fan kan besturen, maakt nu ten opzichte van de rest van de koeling in mn kast nog het meeste kabaal. ik kwam in mn zoekactie alleen maar een zalman fanmate tegen, maar die is alleen maar voor 3pins aansluiting.
en op mijn papst fan zit een IDE aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iki ben nog steeds opzoek naar een Stille 775 Koeler. Mijn probleem is alleen dat de NB-cooler (vorige pagina) erg dicht tegen de CPU aan zit.

Ik wil niet echt zagen, gewoon geen zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
is dit niet iets voor jou? niet te groot, wel nieuw product, en arctic kennende is dit stil :P

http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=92&disc=

Afbeeldingslocatie: http://www.arctic-cooling.com/pics/alp7_00h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 15:33:
Iki ben nog steeds opzoek naar een Stille 775 Koeler. Mijn probleem is alleen dat de NB-cooler (vorige pagina) erg dicht tegen de CPU aan zit.

Ik wil niet echt zagen, gewoon geen zin in :)
Een Zalman misschien? De Zalman CNPS7700-AlCu (Socket 478/754/775/939/940) bijvoorbeeld.

edit:
Welk moederbord heb je eigenlijk? Je hebt wel een mooi plaatje gepost maar als je nou:
1 Eerst de koeler kiest die je wilt.
2 Daarna op de website van de fabrikant van de koeler kijkt of hij compatible is met je moederbord
dan ben je er toch uit?

Als je niet weet wat goede koelers zijn kun je ook nog even bij Google zoeken naar reviews oid

[ Voor 31% gewijzigd door LuPo op 30-05-2006 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

LuPo schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:10:
[...]

Een Zalman misschien? De Zalman CNPS7700-AlCu (Socket 478/754/775/939/940) bijvoorbeeld.

edit:
Welk moederbord heb je eigenlijk? Je hebt wel een mooi plaatje gepost maar als je nou:
1 Eerst de koeler kiest die je wilt.
2 Daarna op de website van de fabrikant van de koeler kijkt of hij compatible is met je moederbord
dan ben je er toch uit?

Als je niet weet wat goede koelers zijn kun je ook nog even bij Google zoeken naar reviews oid
Zalman past nie
Mijn probleem is alleen dat de NB-cooler (vorige pagina) erg dicht tegen de CPU aan zit.
Ik zeg Thermalright met een custom fannetje van 20 dBa })

Wil je btw overclocken? Wil je stilte of prestaties of iets er tussenin? Budget?

[ Voor 8% gewijzigd door Yellowneck op 30-05-2006 16:35 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
HyperTrophy schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 15:30:
[...] en op mijn papst fan zit een IDE aansluiting.
nou, nou, een fan met 40 pins aansluiting, die wil ik ook hebben. :+
Je bedoelt zeker molex.
Die aansluiting is toch niet zo'n groot probleem? solderen, kroonsteentje?
of -als je niet wilt modden 8)7 - een verloopkabeltje.

[ Voor 9% gewijzigd door SilentWings op 30-05-2006 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
SilentWings schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:59:
[...]
nou, nou, een fan met 40 pins aansluiting, die wil ik ook hebben. :+
Je bedoelt zeker molex.
Die aansluiting is toch niet zo'n groot probleem? solderen, kroonsteentje?
of -als je niet wilt modden 8)7 - een verloopkabeltje.
40 pins!!! Waah nee :P ik bedoelde idd een Molex stekkertje.

maar ik heb op de site van Perfect Systems reeds een verloop stekkertje van molex naar 3pins gevonden voor 2,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06
TheEagle schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 23:15:
[...]
Nog een leuk weetje:
De coolermaster 12cm bright led fans zijn vrij goedkoop en nog eens lekker stil. Zelfs op volle snelheid generen ze hoogstens een zacht niet iriterend gezoem.
Ik heb zelf ook 2 van deze faetjes hangen. 1 blaast tegen de onderkant van de HDD. zorgot ook voor extra koeling naar boven de kast. wat me GPU extra koelt net boven de GPU hangt dezelfde fan. deze blaast naar buiten.

Ik heb in me kast veel van de lucht rekjes weg gedremeld wat voor meer luchtstroom zorgt en voor minder herie. Fan hoeft dan ook minder hard te blazen.
Ditzelfde heb ik ook op me PSU gedaan. daarvoor heb ik ter beveiliging van me fan een dune metale Fan bracket geplaatst.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Ik heb een LianLi-PC75, daarin zaten standaard al 4x80mm fans, 2 voorin onderaan intake en 2 op hoogte van de CPU binnen outtake.
Zoals je ziet is er een groot raam, daar heb ik 1 grote Papst in gedremeld (120mm) en 2x80mm YS-Tech op hoogte van de videokaart (met VF700CU) & NB (met NB47J)
Gezien het feit ik de harde schijven voor onderin heb liggen en deze toch wel relatief wam worden, heb ik ervoor gekozen om die 2 fans voor om te draaien en deze zorgen ervoor dat de warme lucht v/d HD's niet verder de kast ingeblazen wordt.
Houdt dus in dat de intake zich aan de zijkant bevindt en de outtake aan de voor- en achterkant.
Concreet: CPU 28-30 graden idle, 38-40 stressed, NB 36 graden, 30 graden in mijn kast, GPU: 30 graden idle @ 400/490mhz en met 3D wordt 525/585mhz niet warmer dan 65 graden.
En dat met alle fans op minimaal vermogen.
Dat ook met warm weer valt het me niet tegen, maar dan kan ik altijd nog mijn VF700CU hoger zetten en die 2 fans aan de zijkant (die zijn namelijk verbonden met het schakelaartje voor op mijn kast en staat standaard op low, maar vaak doe ik dat ook als ik ga gamen en dan wordt de GPU ongeveer 58-60 graden)

klik voor plaatje

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
topicstart:
Helemaal geen loze opmerking. Somige mensen willen hun PC namelijk ECHT STIL en niet wat minder lawaai. Echt stil begint bij de Basis dus geluidloze componenten. Notebook HD zijn zover ik weet de stilste HD s. en de traagheid valt reuze mee, ik kan nog steed TV opnemen en kijken tegelijk. Heb gewoon extra intern geheugen erbijgezet.
Als je perse een stille computer wilt, koop dan een zalman tnn500af.
Maar die is zo duur, hoor ik al roepen. Vergeet dan niet dat degene die zelf de opmerking over de notebookschijf maakte zelf al zei: "Hij is helaas wel een stuk trager".
En in de topicstart zoek ik naar oplossingen zonder consequenties. Uiteraard is het geen slecht idee, maar niet precies wat ik zoek.
En qua traagheid vind jij het meevallen, maar tv opnemen en kijken kan een videorecorder ook(maar dat is appels met peren).
Het is misschien een idee om ze in raid 0 te zetten, die schijven. Maar waarschijnlijk zit je met het probleem met de zoektijd(hoe snel vind hij wat je nodig hebt). Daarbij heb ik geen probleem met mijn 2 Samsung harde schijven die in raid 0 staan, ze zijn snel en stil. het enige nadeel is dat ze resonantie veroorzaken.
Weet iemand ook een product waarmee ik mijn 92mm Papst fan kan besturen, maakt nu ten opzichte van de rest van de koeling in mn kast nog het meeste kabaal. ik kwam in mn zoekactie alleen maar een zalman fanmate tegen, maar die is alleen maar voor 3pins aansluiting.
en op mijn papst fan zit een IDE aansluiting.
Het enigste wat je zou kunnen doen met een molexstekker is zoeken naar voltages, de verschillende draadjes geven verschillende voltages:
12, 5 en 0 volt. Waarschijnlijk gebruikt je fan 12 volt en 0 volt om een spanningsverschil van 12 volt te creëren. Wat je dan kan doen is testen of uitzoeken welk voltages op welke draden er staan, en zodoende de pinnetjes verwisselen om bijvoorbeeld ipv 12 volt 5 volt te hebben, of 7 volt(12 volt op de +, en 5 op de -, zo maak je 7 volt spanningsverschil ;) ) Anders kun je er ook een weerstand tussensolderen...
Wil je stilte of prestaties of iets er tussenin?
Hoe heet dit topic? Sorry, moest gewoon })

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Nas T schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 19:35:
topicstart:

[...]

[...]

Als je perse een stille computer wilt, koop dan een zalman tnn500af.
Maar die is zo duur, hoor ik al roepen. Vergeet dan niet dat degene die zelf de opmerking over de notebookschijf maakte zelf al zei: "Hij is helaas wel een stuk trager".
En in de topicstart zoek ik naar oplossingen zonder consequenties. Uiteraard is het geen slecht idee, maar niet precies wat ik zoek.
En qua traagheid vind jij het meevallen, maar tv opnemen en kijken kan een videorecorder ook(maar dat is appels met peren).
Het is misschien een idee om ze in raid 0 te zetten, die schijven. Maar waarschijnlijk zit je met het probleem met de zoektijd(hoe snel vind hij wat je nodig hebt). Daarbij heb ik geen probleem met mijn 2 Samsung harde schijven die in raid 0 staan, ze zijn snel en stil. het enige nadeel is dat ze resonantie veroorzaken.

[...]

Het enigste wat je zou kunnen doen met een molexstekker is zoeken naar voltages, de verschillende draadjes geven verschillende voltages:
12, 5 en 0 volt. Waarschijnlijk gebruikt je fan 12 volt en 0 volt om een spanningsverschil van 12 volt te creëren. Wat je dan kan doen is testen of uitzoeken welk voltages op welke draden er staan, en zodoende de pinnetjes verwisselen om bijvoorbeeld ipv 12 volt 5 volt te hebben, of 7 volt(12 volt op de +, en 5 op de -, zo maak je 7 volt spanningsverschil ;) ) Anders kun je er ook een weerstand tussensolderen...

[...]

Hoe heet dit topic? Sorry, moest gewoon })
ik zou de stekkers kunnen modden idd, maar ik hou t eerst liever bij originele stekkers, zonder eventueel geknoei. BTW ik heb ondertussen (wat je had kunnen lezen) al een verloopstekkertje gekocht.

Dat resoneren van je harde schijven kan je oplossen (mits je daar ruimte voor hebt, nl 2x 5,25") dmv zalman hdd koelers, zijn niet duur, en hangen je schijven in rubbers op in je kast. heeft bij mij geholpen. en de heatpipes dragen zorg aan de afvoer van warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

babba schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:05:
Weet iemand waar je nog heatsinks kan aanschaffen voor Socket 7 die groot genoeg zijn om een Pentium MMX 233Mhz te passief koelen :? Ik zoek me suf op google en verscheidene webwinkels.

Mocht dit onvindbaar zijn, welke northbridge heatsink kan ik dan gebruiken en die dan zodanig modden dat hij past :?

Bij voorbaat dank.
Niemand :? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Wat ik eigenlijk wou toevoegen, maar toch een nieuwe vraag is, is het volgende.

Ik heb nu een 120mm Papst fan achterin mn kast, en een 92mm fan voorin mn kast. Beiden draaien nu bij opstarten op volle toeren. Met behulp van het programmatje Speedfan kan ik ze naar gelieven zachter zetten. Alleen het probleem hier is, dat ik dat steeds handmatig moet doen. Nu hoor ik sommigen al zeggen, hardwarematige oplossing toepassen e.d..
Maar, ik zou een softwarematige oplossing natuurlijk liever zien, zijn hiervoor toepassingen waarmee ik de startup fanspeed kan bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
ik zou me dan maar s suf gaan zoeken op zo'n northbridgecooler, een cpu passieve koeler heb ik ook nog nergens gezien
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste