Ziet er in ieder geval leuk uit. Dat wel.Nas T schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 14:22:
[...]
Misschien is deze ook wel iets. Je kunt van gewone tekst in het bericht een hyperlink plaatsen. tekst selecteren, het kettinkje in de optiesbalk boven het tekstvak klikken en hyperlink invoeren. Als Cpec zijn post hierboven met edit aanpast, verwijderen ik dit laatste stuk.
Die koelers zijn 14 dB, en geschikt voor ook de betere geforces. Lijkt me wel erg optimistisch, maar het zou mer vreemd lijken als ze zeggen dat het kan, terwijl het te warm wordt(je kent die amerikanen).
Als je de cooler op silent mode zet gaat dan je CPU of moederbord niet eerder kapot? Ik vind het wel een goed idee, qua vga cooler neem ik denk ik dan die zeroterm neem.Anoniem: 125679 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:29:
Ik zou nog niet kijken naar een andere cpu-koeler, maar beginnen met je vga-koeler en casefans. Ik heb zelf ook ee E6300, en de boxed cooler kan ik via het BIOS (Asus P5LD2-VM DH) op 'silent mode' zetten. De fan draait dan op 800 rpm en is totaal onhoorbaar. Daarbij houdt 'ie de cpu @ 2,45 GHz op zo'n 50* C stressed.
Van een stille vga-koeler en eventueel wat geluidsdemping ga je m.i. veel meel plezier van je geld beleven
Edit: Als vga-koeler kan ik je de Zalmans toch wel erg afraden. Het heatsink-ontwerp is erg goed, maar de fan maakt, zelfs op 5 V, té veel lawaai, veruit het luidst van mijn pc. Achteraf had ik beter voor de Sytrin (linkje) kunnen gaan, eventueel met een stille 80 mm fan.
Maar ik denk niet dat het zoveel zin heeft als ik ook niet de PSU, of in iedergeval die 120mm fan in de kast vervang, volgens deze review maakt de fan op low al een 40db aan geluid, of zal dit aan de hardware die erin zit liggen?
Anoniem: 125679
Nee hoor, zolang de temperatuur van de cpu maar niet stelselmatig boven de 60* C uitkomt kan het geen kwaadAMD1800 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 18:19:
[...]
Als je de cooler op silent mode zet gaat dan je CPU of moederbord niet eerder kapot?
Die is volgens mij vrij nieuw, en daar heb ik nog geen reviews van gelezen (ook niet gezochtIk vind het wel een goed idee, qua vga cooler neem ik denk ik dan die zeroterm neem.
Tja, dat is een kwestie van uitzoeken. Op zoek gaan naar het luidste onderdeel door gewoon te luisteren. Dit onderdeel tijdelijk uitschakelen en zoeken wat daarna het meeste geluid maakt, etc.Maar ik denk niet dat het zoveel zin heeft als ik ook niet de PSU, of in iedergeval die 120mm fan in de kast vervang, volgens deze review maakt de fan op low al een 40db aan geluid, of zal dit aan de hardware die erin zit liggen?
Daarbij natuurlijk gewoon inventief zijn. Een beetje knutselen is vaak leuker én goedkoper dan iets kan en klaar kopen.
Ik ben laatst nog een stapje verder gegaan qua stilte. Heb nu alle fans op 6 volt lopen door 2 fancontrollers. 4x 80mm Papst voor in en out en 2x 120mm Papst voor de radiator. De 3 HDD's zijn van Samsung en die zijn van zich zelf al redelijk stil. Ook de kast nog op dik schuimrubber gezet tegen trillingen.
Deze PC heb ik net zoals de oude echt gemaakt om stil te zijn en dat is weer erg goed gelukt
Deze PC heb ik net zoals de oude echt gemaakt om stil te zijn en dat is weer erg goed gelukt
He enige dat ik raar vind is dat ze die heatpipes of hoe je het ook noemt er niet helemaal om heen hebben gedaan, dan wordt de hitte meer naar alle kanten verspreid en dat lijkt mij beterAnoniem: 125679 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 19:44:
[...]
Die is volgens mij vrij nieuw, en daar heb ik nog geen reviews van gelezen (ook niet gezocht). Als-ie inderdaad stil is: doen! Het ontwerp ziet er ok uit, en de prijs is ook erg goed!
Ik vermoed te ingewikkeld. Ik vraag me af wanneer er een dubbele heatpipe gebruikt gaat worden.AMD1800 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 21:30:
He enige dat ik raar vind is dat ze die heatpipes of hoe je het ook noemt er niet helemaal om heen hebben gedaan, dan wordt de hitte meer naar alle kanten verspreid en dat lijkt mij beter
vrede in rust
Ik wil nu alleen nog mijn cpu koeler vervangen.
Op dit moment heb ik een amd2500@3200 (socket A) en twijfel tussen 2 koelers, de Zalman 7000B CU of de Thermal Take Big Typhoon.
Welke van deze 2 is het stilst en koelt het best?
edit: is de thermaltake nou wel of niet geschikt voor socket A? Ik lees hier op internet verschillende berichten over en heb net met salland gebeld, maar zij zeggen dat hij niet geschikt is voor socket A
Op dit moment heb ik een amd2500@3200 (socket A) en twijfel tussen 2 koelers, de Zalman 7000B CU of de Thermal Take Big Typhoon.
edit: is de thermaltake nou wel of niet geschikt voor socket A? Ik lees hier op internet verschillende berichten over en heb net met salland gebeld, maar zij zeggen dat hij niet geschikt is voor socket A
[ Voor 31% gewijzigd door Qosmic op 08-02-2007 10:33 ]
Stop chasing the dream, you're already living it
De zalman, de Thermaltake Big Typhoon gaat je core crushenQosmic schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:16:
Ik wil nu alleen nog mijn cpu koeler vervangen.
Fout, big Typhoon. 16 dB t.o.v. 18 dB Zalman, en de big Typhoon gebruikt heatpipes, welke beter warmte transporteren dan koper. Hij zal je CPU (bij normaal gebruik) niet crushen, want anders had Thermaltake allang duizenden schadeclaims.yori1989 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:40:
[...]
De zalman, de Thermaltake Big Typhoon gaat je core crushen
vrede in rust
ik heb ff zitten te zoeken, en via de site van thermaltake kwam ik via CPU cooler op socket A klikkend uiteindelijk hierop terecht, dus jaQosmic schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 11:28:
maar past die ook op een socket A/ 462?
Verder heb ik zelf nog een vraag, ik kan ook een Athlon 64 X2 4600+ kopen en dan kom ik 20E goedkoper uit, en het is ook nog beter ook, maar kan je bij de stock cooler van AMD ook de fan op silent mode zetten? of is dat zoiso bij AMD CPU's niet slim om te doen?
Verder zit ik toch nog te twijfelen tussen die zerotherm en de Zalman VF900-Cu. De zalman maakt van 18,5 tot 25 decibel aan geluid, maar het is wel een bekend merk. Iemand misschien commentaar ofzo hierop?
Ligt eraan of je hem echt stil wilt hebben of dat je gaat voor een bekend merk. Zalman is naar mijn weten simpelweg niet stil genoeg om echt stil te zijn, dat betekent dat het niet te horen is.AMD1800 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 14:55:
[...]
Verder zit ik toch nog te twijfelen tussen die zerotherm en de Zalman VF900-Cu. De zalman maakt van 18,5 tot 25 decibel aan geluid, maar het is wel een bekend merk. Iemand misschien commentaar ofzo hierop?
vrede in rust
Noemen jullie 25 db dan niet stil? misschien hoor je dan alleen wat gezoem. Qua rpm moet ik de Zalman nemen, die doet namelijk 2400 rpm tegenover 1600 van de zerotherm.Nas T schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 16:31:
[...]
Ligt eraan of je hem echt stil wilt hebben of dat je gaat voor een bekend merk. Zalman is naar mijn weten simpelweg niet stil genoeg om echt stil te zijn, dat betekent dat het niet te horen is.
16000RPM ?AMD1800 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 17:04:
[...]
Noemen jullie 25 db dan niet stil? misschien hoor je dan alleen wat gezoem. Qua rpm moet ik de Zalman nemen, die doet namelijk 2400 rpm tegenover 16000 van de zerotherm.
Het aantal rpm van een van zegt vrij weinig. Zoek gewoon wat (vergelijkende) reviews van beide koelers, en dan weet je snel zat welke beter koelt. Weeg dit af tegen de stilte die je wilt hebben, en je hebt je antwoord.
25 dB is zeker niet echt 'stil' te noemen, zodra 't bijv. 's avonds 'n beetje rustig is hoor je dat met gemak, wat ongetwijfeld nog 'n vrij irritant geluid zal zijn ook. Op 't moment hoor ik m'n VF900 (op minimale stand met FanMate2) ook met gemak. Dus ja, ik noem 25dB niet stil inderdaadAMD1800 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 17:04:
[...]
Noemen jullie 25 db dan niet stil? misschien hoor je dan alleen wat gezoem. Qua rpm moet ik de Zalman nemen, die doet namelijk 2400 rpm tegenover 1600 van de zerotherm.
Hier zie je een review van de Zerotherm GX710. Als je kijkt naar de temperaturen en je vergelijkt hem met de Zalman 700 Cu LED op low dan is de zerotherm al slechter. Hier staat een review van de Zalman VF 900, je kunt zien dat die cooler er toch heel wat meer graadjes afhaalt dan de Zerotherm. Dus het wordt dus een Zalman.
?? Als je de koeler zoekt met de meeste rpm, raad ik je af in dit topic te posten. Dit topic is bedoeld voor stilte.
Rpm zegt in dit verband trouwens weinig, vanwege de verschillende maten van de fan: geschat 80mm van de Zalman tegenover 60 of 70 mm van de Zerotherm. Daarbij blaast de Zalman axiaal(met de as mee), en de Zerotherm radiaal(van de as af, of met de radius mee).
Ik ben al een zeer lange tijd met stilte bezig, en ik weet dat 20 dB niet stil is.
Waarom? De Zalmans die ik heb gekocht, waren stil, totdat ik andere componenten stiller kreeg, en ik ze alsnog hoorde. Daarom adviseer ik ook in 1 keer alles goed te doen. Ik heb zoveel geld al "verspild" aan koeling, en het is nog steeds niet zoals ik wil(ik heb nu ook geen pc, vandaar).
Rpm zegt in dit verband trouwens weinig, vanwege de verschillende maten van de fan: geschat 80mm van de Zalman tegenover 60 of 70 mm van de Zerotherm. Daarbij blaast de Zalman axiaal(met de as mee), en de Zerotherm radiaal(van de as af, of met de radius mee).
Ik ben al een zeer lange tijd met stilte bezig, en ik weet dat 20 dB niet stil is.
Waarom? De Zalmans die ik heb gekocht, waren stil, totdat ik andere componenten stiller kreeg, en ik ze alsnog hoorde. Daarom adviseer ik ook in 1 keer alles goed te doen. Ik heb zoveel geld al "verspild" aan koeling, en het is nog steeds niet zoals ik wil(ik heb nu ook geen pc, vandaar).
vrede in rust
nas-t, wat zou jij me aanraden dan?
de zalman 7000b CU of de Thermal Take Big Typhoon?
Om een overklokte barton2500@3200 koel en stil te houden
Ik zou je (net als vrijwel iedereen hier) aanraden om wat reviews te zoeken, beide koelers zijn niet super, zoals je bijv. hier zou kunnen lezen, of gewoon op 't forum in 't geval van dat Zalman ding. Daarnaast worden er in die review van SilentPCreview nog 'n aantal koelers ter vergelijking gebruikt, die vrijwel allemaal een beter alternatief vormen.Qosmic schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 18:38:
nas-t, wat zou jij me aanraden dan?
[ Voor 12% gewijzigd door Leftblank op 08-02-2007 18:41 ]
Jij wilt dus zeggen dat je ruisende bladeren niet stil vindt? (kijk ff in Natuurkunde boek) Oke, het is niet echt stil maar in vergelijking met andere dingen is het stil.Leftblank schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 18:32:
[...]
25 dB is zeker niet echt 'stil' te noemen, zodra 't bijv. 's avonds 'n beetje rustig is hoor je dat met gemak, wat ongetwijfeld nog 'n vrij irritant geluid zal zijn ook. Op 't moment hoor ik m'n VF900 (op minimale stand met FanMate2) ook met gemak. Dus ja, ik noem 25dB niet stil inderdaad
Als jij je Zalman nu op low heb draaien mag ie niet meer dan 18,5 db produceren (+/- 10%)
0 db is volledige stilte, kan volgens mij alleen door alles passief te koelen. En nee ik wil geen cooler met de hoogste rpm.Nas T schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 18:35:
?? Als je de koeler zoekt met de meeste rpm, raad ik je af in dit topic te posten. Dit topic is bedoeld voor stilte.
Dat is volgens de rating van de fabrikant, kun je niet al te veel waarde aan hechten dusAMD1800 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 18:44:
[...]
Jij wilt dus zeggen dat je ruisende bladeren niet stil vindt? (kijk ff in Natuurkunde boek) Oke, het is niet echt stil maar in vergelijking met andere dingen is het stil.
Als jij je Zalman nu op low heb draaien mag ie niet meer dan 18,5 db produceren (+/- 10%)
En mwah, ruisende bladeren zijn niet echt stil nee, zeker niet als je verder vrij weinig geluidsbronnen in je kamer de buurt hebt.
0dB zal je met passieve koeling ook niet halen, condensatoren maken immers ook geluid, je kan uiteraard wel beneden de gehoordrempel komen, of er in ieder geval dicht bij, waardoor je 't of niet, of amper zal kunnen waarnemen[...]
0 db is volledige stilte, kan volgens mij alleen door alles passief te koelen. En nee ik wil geen cooler met de hoogste rpm.

[ Voor 3% gewijzigd door Leftblank op 08-02-2007 19:12 . Reden: foutjes ]
@Qosmic:
De thermaltake, zoals eerder gezegd stiller, en heatpipes(= efficiënter)
@leftblank:
Ik zou ook andere kieze als ik Qosmic was. Maar ik geloof dat hij/zij gezegd had dat er een budget was, en iets als een Scythe is gewoon wat duurder(al is het de meerprijs denk ik waard).
@AMD1800:
Het grootste probleem waar ik telkens tegenaan ben gelopen dat het steeds stiller moest worden. Je wilt je pc stiller, dus ga je erop letten. Steeds meer en steeds meer. Ik ben op het niveau geweest dat ik een ratel uit mijn pc hoorde komen bij het schuiven over een pagina(mits mijn hoofd goed gedraaid was), en ik hoorde (ook bij mijn hoofd goed gedraaid), een zoem uit mijn monitor komen. Dat zijn dingen die veel anderen niet zullen opvallen.
Maar 100% stil is 100% stil, en gewoon goed.
onder de 20 dB wordt het trouwens behoorlijk geruisloos. Dan moet je wel rekening houden waar de onderdelen geplaatst zijn.
@leftblank:
Ik zou ook andere kieze als ik Qosmic was. Maar ik geloof dat hij/zij gezegd had dat er een budget was, en iets als een Scythe is gewoon wat duurder(al is het de meerprijs denk ik waard).
@AMD1800:
Dat is een uitstekend voorbeeld van een understatement. zelfs 20 dB vind ik niet stil. Maar ik wil dan ook complete onhoorbaarheid. Het lijkt me gewoon gaaf om in een compleet stille kamer je pc aan te drukken, je het klikje van de knop hoort, blijft wachten, blijft wachten, en je pc al opgestart is.Jij wilt dus zeggen dat je ruisende bladeren niet stil vindt?
Het grootste probleem waar ik telkens tegenaan ben gelopen dat het steeds stiller moest worden. Je wilt je pc stiller, dus ga je erop letten. Steeds meer en steeds meer. Ik ben op het niveau geweest dat ik een ratel uit mijn pc hoorde komen bij het schuiven over een pagina(mits mijn hoofd goed gedraaid was), en ik hoorde (ook bij mijn hoofd goed gedraaid), een zoem uit mijn monitor komen. Dat zijn dingen die veel anderen niet zullen opvallen.
onder de 20 dB wordt het trouwens behoorlijk geruisloos. Dan moet je wel rekening houden waar de onderdelen geplaatst zijn.
vrede in rust
Zelfs dat is niet waar; het scheelt maar 'n euro of twee tussen de Scythe Ninja en de Big Typhoon, wat het prijsverschil meer dan waard is als je kijkt naar de prestaties.Nas T schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 19:49:
@Qosmic:
@leftblank:
Ik ken 't ja, m'n pc is nu behoorlijk stil vergeleken met waar ik ben begonnen of wat je gemiddeld hoort, maar 't is nog zeker niet geruisloos of 'stil' te noemen, al hoor ik op 't moment eigenlijk alleen 't geluid van de lucht die door m'n ventilatieroosters/heatsink stroomt, de fans zelf zijn amper te horen, maar ik blijf altijd proberen@AMD1800:
Dat is een uitstekend voorbeeld van een understatementsubjectieve opmerking. zelfs 20 dB vind ik niet stil.
[..knip..]
ik koop dus een videokaart he, de MSI RX 1950 Pro. Daar zit een cooler op die twee slots in beslag neemt en dus de warmte gelijk uit de kast vervoert. ze zeggen dat het op basis van die arctic cooling coolers zijn. Kan het dan niet zijn dat die cooler ook heel stil is? Dan hoef ik ook geen andere te kopen.
Ik kan het ook eerst zonder fan proberen maar dan krijg je dan probleem bij salland dat je een aantal euro meer moet betalen omdat je onder de 40 euro bruto zit ofzo.
Ik kan het ook eerst zonder fan proberen maar dan krijg je dan probleem bij salland dat je een aantal euro meer moet betalen omdat je onder de 40 euro bruto zit ofzo.
[ Voor 21% gewijzigd door AMD1800 op 08-02-2007 21:50 ]
Tenzij je die graka bij Salland 't goedkoopst kan krijgen zou ik 't sowieso aanraden ook verder te kijken dan puur daar, Salland is nou niet bepaald een van de goedkoopste webshops, zeker niet door die extra (flauwe) heffing op kleine orders. Verder zou ik zeggen, probeer 't eerst eens uit, de kans is sowieso groot dat je een alternatieve koeler goedkoper bij 'n andere webshop kunt bestellen dan bij Salland.AMD1800 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:44:
ik koop dus een videokaart he, de MSI RX 1950 Pro. Daar zit een cooler op die twee slots in beslag neemt en dus de warmte gelijk uit de kast vervoert. ze zeggen dat het op basis van die arctic cooling coolers zijn. Kan het dan niet zijn dat die cooler ook heel stil is? Dan hoef ik ook geen andere te kopen.
Maar is de Scythe Ninja dan ook geschikt voor socket A?
Want dat kan ik nergens terug vinden, als dat zo is, dan heb ik liever deze ipv de thermal take big typhoon
Want dat kan ik nergens terug vinden, als dat zo is, dan heb ik liever deze ipv de thermal take big typhoon
Anoniem: 80566
lol dat heb ik dus bij pdfjesNas T schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 19:49:
@Qosmic:
[...]
Ik ben op het niveau geweest dat ik een ratel uit mijn pc hoorde komen bij het schuiven over een pagina(mits mijn hoofd goed gedraaid was), en ik hoorde (ook bij mijn hoofd goed gedraaid), een zoem uit mijn monitor komen.
@leftblank:
In dat geval kun je volgens mij ook beter de ninja kopen. Ik heb het niet goed genoeg uitgezocht.
@AMD1800:
Als je denkt dat je hem niet zal horen, dan nee. Dan moet je er een zerotherm op doen, die standaard 16 dB draait, en bij lichte belasting nog meer. Als je echt stil wilt, moet je een passieve koeler erop doen, zoals de thermaltake schooner. Kost wat meer, maar hij zal wel echt stil zijn. Wel ff uitzoeken of ie zal passen.
@Qosmic: als het niet terug te vinden is, zal ie niet geschikt zijn voor socket A. Als je een alternatieve cooler zoekt, ga niet direct voor Zalman, maar kies liever een optie met heatpipes en een fan die continu minder dan 20 dB produceert, ipv minder dan 20 dB bij een temp lager dan 25 graden, wat bij de minste belasting al overschreden wordt.
In dat geval kun je volgens mij ook beter de ninja kopen. Ik heb het niet goed genoeg uitgezocht.
@AMD1800:
Als je denkt dat je hem niet zal horen, dan nee. Dan moet je er een zerotherm op doen, die standaard 16 dB draait, en bij lichte belasting nog meer. Als je echt stil wilt, moet je een passieve koeler erop doen, zoals de thermaltake schooner. Kost wat meer, maar hij zal wel echt stil zijn. Wel ff uitzoeken of ie zal passen.
@Qosmic: als het niet terug te vinden is, zal ie niet geschikt zijn voor socket A. Als je een alternatieve cooler zoekt, ga niet direct voor Zalman, maar kies liever een optie met heatpipes en een fan die continu minder dan 20 dB produceert, ipv minder dan 20 dB bij een temp lager dan 25 graden, wat bij de minste belasting al overschreden wordt.
vrede in rust
Ik heb al meerdere reviews en coolers bekeken.
Maar voor socket A zijn er niet zo veel andere goede en stille alternatieven buiten de Zalman 7000b cu.
Als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik ze graag
Maar voor socket A zijn er niet zo veel andere goede en stille alternatieven buiten de Zalman 7000b cu.
Precies mijn probleem...Qosmic schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:09:
Ik heb al meerdere reviews en coolers bekeken.
Ik heb een HTPC met AMD AthlonXP 2400+ processor erin... Probleem is alleen dat ik geen 7000 kwijt kan... Ivm hoogte...
Heb er nu een GlacialTech SilentBreeze III op zitten, maar die maakt naar mijn idee nog teveel herrie... Hoewel het opzich best een stille koeler is...
De Scythe Katana CU is €26, de Scythe Katana is €21. De laatste is niet regelbaar en altijd 25 dB. De eerste is wel regelbaar, vanaf 15 dB.Qosmic schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 11:09:
Er zijn nog meer oplossingen van Scythe, zoals de Scythe Kamakiri, ook 15 dB. Alleen die zou je 2ehands moeten zoeken. Hij zal stiller zijn en koeler zijn dan de Zalman. Alleen hij is wel hoger dan de Zalman.
Zolang je niet al te gekke dingen gaat doen met je processor, dan zou ik gewoon de Scythe kopen. Lekker stil en koel zat.
vrede in rust
Nou heb zojuist de De Scythe Katana CU besteld ipv de Zalman 7000b CU.
Mede dankzij jouw input Nas T.
Hoop dat deze goed koelt en lekker stil is!
De reviews zagen er iig hoopvol uit.
Mede dankzij jouw input Nas T.
Hoop dat deze goed koelt en lekker stil is!
De reviews zagen er iig hoopvol uit.
Nu nog een mooie koeler voor in m'n htpc
ik vroeg een pagina geleden nog of je die stock cooler van AMD ook op silent mode kan zetten. Heeft iemand enig idee? De AMD CPU is namelijk beter dan de 6300 qua prestaties en ook 20E goedkoper.
Welke prestaties dan? En welke CPU
. Die cooler kun je gewoon langzamer laten draaien, dat kan elke koeler. Het hangt alleen van het mobo of de controller af (of je er 1 hebt dan
).
Als je 'Cool 'n Quiet' in je BIOS aanzet samen met 'QFan' of soort gelijke optie bij non-Asus borden dan zal je cpu zich omlaag klokken (=minder warmte) en zal je fan langzaam draaien totdat een bepaalde temperatuur bereikt is.AMD1800 schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 21:27:
ik vroeg een pagina geleden nog of je die stock cooler van AMD ook op silent mode kan zetten. Heeft iemand enig idee? De AMD CPU is namelijk beter dan de 6300 qua prestaties en ook 20E goedkoper.
Ok, ik vergelijk de 6300 met een 4600. Is het niet zo dat die AMD's nog steeds veel warmer worden dan de intels?Leftblank schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 10:25:
[...]
Als je 'Cool 'n Quiet' in je BIOS aanzet samen met 'QFan' of soort gelijke optie bij non-Asus borden dan zal je cpu zich omlaag klokken (=minder warmte) en zal je fan langzaam draaien totdat een bepaalde temperatuur bereikt is.
http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu.html
Leef je uit, daar staat alle info die je nodig hebt. Sinds de intro van de Core (2) cpu's is Intel over het algemeen zuiniger dan AMD. Een kwestie van opzoeken & vergelijken
Leef je uit, daar staat alle info die je nodig hebt. Sinds de intro van de Core (2) cpu's is Intel over het algemeen zuiniger dan AMD. Een kwestie van opzoeken & vergelijken
Waar zou jij kijken dan? Ik ga dan een heel systeem kopen en zelf in elkaar zetten. Ik woon in Zwolle, dus een beetje daarom heen en in een aantal shops lijkt mij wel goed, kan ik het ophalen.Leftblank schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 22:17:
[...]
Tenzij je die graka bij Salland 't goedkoopst kan krijgen zou ik 't sowieso aanraden ook verder te kijken dan puur daar, Salland is nou niet bepaald een van de goedkoopste webshops, zeker niet door die extra (flauwe) heffing op kleine orders. Verder zou ik zeggen, probeer 't eerst eens uit, de kans is sowieso groot dat je een alternatieve koeler goedkoper bij 'n andere webshop kunt bestellen dan bij Salland.
Zoek uit wat je wilt hebben en stop alles in de PriceWatch in een mandje. De PW zoekt dan uit wat de goedkoopste (combinatie van) webshop(s) is om te bestellen. Zowel Salland als Azerty zit in Raalte btw.
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 125679 op 11-02-2007 12:52 ]
Iemand nog een idee voor een goede stille koeler voor in een htpc...?
Volgens mij is er geen leuke cooler voor je htpc, allemaal hoog of te veel herrie. Als je er plaats voor hebt kun je misschien nog een paar stille 120mm casefans inbouwen zodat je CPU cooler minder hard hoeft te draaienMikeyMan schreef op zondag 11 februari 2007 @ 13:14:
Zo'n ding zonder fan denk ik.MikeyMan schreef op zondag 11 februari 2007 @ 13:14:
Serieus, kun je je vraag nog vager en dommer stellen

JaLeftblank schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:31:
[...]
Zo'n ding zonder fan denk ik.
''Wat is een goede koeler?''
Zie je, bij die van hem wist je nog dat hij in een HTPC moest. Dus zijn vraag is zo héél dom nog niet. (moch wel wat uitgebreider)
Maar, Wat heb je zelf al gedaan om een koeler te vinden ?
Wat is de hoogte van je HTPC ?
Welke socket ?
Nou Hit me ! en dan kunnen we je misschien helpen
Volgens mij is er niks meer te vinden aan CPU cooling voor hem. Volgens mij had hij/zij socket A PC en vond dat 20 db nog te veel geluid was. Ik heb bij salland gekeken naar CPU-cooler met socket A en minder dan 20 db maar kon niet vinden.yori1989 schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:26:
[...]
JaHier een voorbeeld:
''Wat is een goede koeler?''
Zie je, bij die van hem wist je nog dat hij in een HTPC moest. Dus zijn vraag is zo héél dom nog niet. (moch wel wat uitgebreider)
Maar, Wat heb je zelf al gedaan om een koeler te vinden ?
Wat is de hoogte van je HTPC ?
Welke socket ?
Nou Hit me ! en dan kunnen we je misschien helpen
Ik wens je veel succes met je zoektocht.
Ik heb hierboven al een post geplaatst...Leftblank schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:31:
[...]
Zo'n ding zonder fan denk ik.
Lijkt me dus evident dat ik, gezien het topic, een compacte (lage dus) stille koeler nodig heb...
Erg bijdehand kom je zelf ook niet over dus...
Maargoed, wat meer info is misschien handig... Inderdaad; ik heb socket A... M'n case is 13cm hoog, vanbinnen dus een cm of tien ruimte...
En de specs van de fabrikant zeggen over het algemeen weinig... Leuk dat ze pretenderen 20db te produceren, maar als ík vind dat ie nogsteeds storend hoorbaar is, koop ik daar niks voor....
[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2007 16:50 ]
Zoek en gij zult vinden.
Deze zijn allemaal gelijk aan of lager dan 10cm, minder dan 20dB(de Asus koeler weet ik niet 100% zeker, maar ik vermoed van wel, want een 80mm fan die 1500min-1draait, maakt denk ik minder dan 20dB aan geluid.
Mijn zoektocht was simpel:
Pricewatch openen op cpukoelers, welke fabrikanten maken de meeste koelers, website fabrikanten geopend en zoeken maar. Ze zullen uiteraard niet allemaal meer te verkrijgen zijn, maar ze bestaan nog vast wel, al is het 2ehands.
PS zoek alsjeblieft zelf ook dingen uit. Bij mijn volgende topic zal ik een handleiding plaatsen voor zoekwerk.
Deze zijn allemaal gelijk aan of lager dan 10cm, minder dan 20dB(de Asus koeler weet ik niet 100% zeker, maar ik vermoed van wel, want een 80mm fan die 1500min-1draait, maakt denk ik minder dan 20dB aan geluid.
Mijn zoektocht was simpel:
Pricewatch openen op cpukoelers, welke fabrikanten maken de meeste koelers, website fabrikanten geopend en zoeken maar. Ze zullen uiteraard niet allemaal meer te verkrijgen zijn, maar ze bestaan nog vast wel, al is het 2ehands.
PS zoek alsjeblieft zelf ook dingen uit. Bij mijn volgende topic zal ik een handleiding plaatsen voor zoekwerk.
vrede in rust
Nogmaals; ik heb niks aan specs... En logischerwijs heb ik ook gezocht... Maar gebruikerservaringen zijn in mijn ogen belangrijker... En die vind je niet zo makkelijk, en zeker niet van mensen die daadwerkelijk kritisch zijn t.o.v. de geluidsproductie van hun computer...
Anders kan dit hele topic natuurlijk wel op z'n gat he...

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2007 19:31 ]
zie productsurveys van tweakersMikeyMan schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:30:
Nogmaals; ik heb niks aan specs... En logischerwijs heb ik ook gezocht... Maar gebruikerservaringen zijn in mijn ogen belangrijker... En die vind je niet zo makkelijk, en zeker niet van mensen die daadwerkelijk kritisch zijn t.o.v. de geluidsproductie van hun computer...
Ik zou zelf iets zoeken in de richting van de Silverstone NT06, en die vervolgens uitrusten met een still 120mm fan. Dan kun je het zo stil krijgen als je zelf wilt, en reviews van 120mm fans zijn overal te vinden! Overigens heeft ook Thermalright dit soort heatsinks.MikeyMan schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:30:
Daar heb je een punt. Maar ook de "professionele" review-sites zoals spcr(silentpcreview) vind ik onvoldoende stil. Ze doen hun best, en geven oplossingen die ik zelf niet stil vind het predikaat stil mee.MikeyMan schreef op maandag 12 februari 2007 @ 19:30:
Specs zijn niet exact, aangezien bij het meten van dB niet consistent wordt gemeten, en er vergeten wordt dat een toonhoogte van 20 Hz bij 20dB heel anders klinkt dan 2000 Hz bij 20 dB. Daarom is er ook de a-weighting ingevoerd, zoals je ziet in de specs met de uitdrukking dB-a. Ik blijf erbij dat 15 dB (zo goed als) onhoorbaar is, en dat 20 dB nog wel te horen is. 18 dB doet het ook prima, zolang niet direct te horen(iets fysieks tussen geluidsbron en oor).
Ik vertrouw meer op wat apparatuur zegt dan wat een reviewer zegt, omdat ik niet weet wat zijn/haar ervaringen zijn met wat hij wel en niet stil vindt.
Ik ben al een jaar of 2 aan het modderen, en ik kies er nu voor dat er zo veel mogelijk passief gekoeld wordt. Zodoende weet je zeker dat het stil is.
vrede in rust
Je geeft nu precies de uitleg waarom ik het liever hier wil horenNas T schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:38:
[...]
Daar heb je een punt. Maar ook de "professionele" review-sites zoals spcr(silentpcreview) vind ik onvoldoende stil. Ze doen hun best, en geven oplossingen die ik zelf niet stil vind het predikaat stil mee.
Specs zijn niet exact, aangezien bij het meten van dB niet consistent wordt gemeten, en er vergeten wordt dat een toonhoogte van 20 Hz bij 20dB heel anders klinkt dan 2000 Hz bij 20 dB. Daarom is er ook de a-weighting ingevoerd, zoals je ziet in de specs met de uitdrukking dB-a. Ik blijf erbij dat 15 dB (zo goed als) onhoorbaar is, en dat 20 dB nog wel te horen is. 18 dB doet het ook prima, zolang niet direct te horen(iets fysieks tussen geluidsbron en oor).
Ik vertrouw meer op wat apparatuur zegt dan wat een reviewer zegt, omdat ik niet weet wat zijn/haar ervaringen zijn met wat hij wel en niet stil vindt.
Ik ben al een jaar of 2 aan het modderen, en ik kies er nu voor dat er zo veel mogelijk passief gekoeld wordt. Zodoende weet je zeker dat het stil is.
Volgensmij valt dat echt reuze mee, ze noemen sowieso niks 'stil' maar geven puur cijfers van hun (behoorlijk betrouwbare, want elke keer dezelfde microfoon en dito opstelling) plus fragmenten waardoor je 't zelf kan afwegen.Nas T schreef op maandag 12 februari 2007 @ 21:38:
[...]
Daar heb je een punt. Maar ook de "professionele" review-sites zoals spcr(silentpcreview) vind ik onvoldoende stil. Ze doen hun best, en geven oplossingen die ik zelf niet stil vind het predikaat stil mee.
Je trapt hiermee je eigen argumentatie onderuitSpecs zijn niet exact, aangezien bij het meten van dB niet consistent wordt gemeten, en er vergeten wordt dat een toonhoogte van 20 Hz bij 20dB heel anders klinkt dan 2000 Hz bij 20 dB. Daarom is er ook de a-weighting ingevoerd, zoals je ziet in de specs met de uitdrukking dB-a. Ik blijf erbij dat 15 dB (zo goed als) onhoorbaar is, en dat 20 dB nog wel te horen is. 18 dB doet het ook prima, zolang niet direct te horen(iets fysieks tussen geluidsbron en oor).
Ik heb mijn hardeschijf opgehangen in elastiek
hij 'zweeft' nu..
Ik ben nu in 1 klap van me resonantie af
De seek an acess time zijn ook nog inorde
nu maakt me voeding alleen nog lawaai..
Is het de moeite waard om deze aan te schaffen ?

De IBL® Box werkt als een geluidsdemper op een pistool. Deze door ons ontwikkelde en gepatentdeerde oplossing laat zich makkelijk installeeren op de achterkant van de behuizing en dempt het geluid van de voeding of 80mm fan. Zo kan prijsgunstig de aankoop van een nieuwe voeding (vanwege geluidsoverlast van de oude) worden voorkomen.
Het demp materiaal vangt een breed spectrum aan geluidsfrequenties op. De box is gemaakt van aluminium en bekleed met een door MR Computertechnick ontwikkelt dempmateriaal.

Ik ben nu in 1 klap van me resonantie af
De seek an acess time zijn ook nog inorde

De IBL® Box werkt als een geluidsdemper op een pistool. Deze door ons ontwikkelde en gepatentdeerde oplossing laat zich makkelijk installeeren op de achterkant van de behuizing en dempt het geluid van de voeding of 80mm fan. Zo kan prijsgunstig de aankoop van een nieuwe voeding (vanwege geluidsoverlast van de oude) worden voorkomen.
Het demp materiaal vangt een breed spectrum aan geluidsfrequenties op. De box is gemaakt van aluminium en bekleed met een door MR Computertechnick ontwikkelt dempmateriaal.
Anoniem: 31491
Ligt er natuurlijk aan wat het kost en of je wel zo'n gezwel aan je pc-kast wilt hebben hangen. Persoonlijk zou ik voor een paar euro een nieuwe voeding met 120 mm fan kopen. Ik heb een Seasonic die je niet hoort.yori1989 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 09:16:
Ik heb mijn hardeschijf opgehangen in elastiekhij 'zweeft' nu..
![]()
Ik ben nu in 1 klap van me resonantie af![]()
De seek an acess time zijn ook nog inorde![]()
[afbeelding]
Momenteel draai ik op mijn A7N8X voorzien van een Athlon XP 2700+ een Zalman CNPS5000Cu met 60mm fan. Deze maakt het meeste 'lawaai' van alles wat in mijn kast zit, dus deze wil ik het liefst vervangen met een koeler met een grotere fan erop.
Het lastige in deze is dat mijn moederbord aan de bovenkant bijna direct tegen de voeding zit. Er zit nog wel een millimetertje of 8 a 10 afstand tussen, maar veel is het niet.
Nu heb ik een beetje rond zitten kijken naar wat koelers en ik vind de Scythe Katana en de Thermaltake Silent Tower 2 goede kandidaten.
Het enige punt: ik weet niet of dit gaat passen. Even voor de goede orde, ik ga niet echt voor zware koelprestaties, maar juist voor stilte. En hoe ze er uitzien maakt ook niet veel uit, want mijn kast is toch dicht.
Handig om erbij te vermelden is dat ik aan de achterkant van mijn kast een 120mm fan heb zitten die de warmte naar buiten afvoert. Vandaar ook dat ik het liefst een tower model wil hebben.
Iemand een idee of ik in de problemen kom met bijvoorbeeld de Northbridge of condensators?
Het lastige in deze is dat mijn moederbord aan de bovenkant bijna direct tegen de voeding zit. Er zit nog wel een millimetertje of 8 a 10 afstand tussen, maar veel is het niet.
Nu heb ik een beetje rond zitten kijken naar wat koelers en ik vind de Scythe Katana en de Thermaltake Silent Tower 2 goede kandidaten.
Het enige punt: ik weet niet of dit gaat passen. Even voor de goede orde, ik ga niet echt voor zware koelprestaties, maar juist voor stilte. En hoe ze er uitzien maakt ook niet veel uit, want mijn kast is toch dicht.
Handig om erbij te vermelden is dat ik aan de achterkant van mijn kast een 120mm fan heb zitten die de warmte naar buiten afvoert. Vandaar ook dat ik het liefst een tower model wil hebben.
Iemand een idee of ik in de problemen kom met bijvoorbeeld de Northbridge of condensators?
Tja, dat is een kweste van opmeten. De afmetingen in je kast kun je zelf opmeten, de afmetingen van de koelers staan gewoon op de site van de fabrikant. Bovendien zijn er tower modellen die slechts in één richting zo breed zijn, bijvoorbeeld de Thermalright Ultra 120. Deze is dan helaas toevallig niet compatible met K7, maar er zijn vast wel vergelijkbare modellen!
Edit: de Thermalright SI-97 is wel compatible met K7. Ziet eruit als een goede koeler, met volgens mij positieve reviews. Geen tower model, maar wel een goed ontwerp. Bovendien kun je heir zelf een stille fan op schroeven!
Edit: de Thermalright SI-97 is wel compatible met K7. Ziet eruit als een goede koeler, met volgens mij positieve reviews. Geen tower model, maar wel een goed ontwerp. Bovendien kun je heir zelf een stille fan op schroeven!
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 125679 op 13-02-2007 10:17 ]
cpec, hmmm, die had ik ook al gespot, alleen 'afgewezen' vanwege het platte ontwerp.
Ik zal 's even checken hoe die het doet
En het ziet er naar uit dat ik dus even mijn moederbord eruit moet gaan halen en een meetlat er langs moet leggen.
Ik zal 's even checken hoe die het doet
En het ziet er naar uit dat ik dus even mijn moederbord eruit moet gaan halen en een meetlat er langs moet leggen.
punt is alleen dat ik zelf merk dat ik bijvoorbeeld een papst fan van 17db meer hoor dan een zalman van 19db... leuk die meetwaardes, maar zoals ik zei; in mijn ogen niet representatief...
Tja, het platte ontwerp heeft natuurlijk wel als voordeel dat de electronica rondom je socket (denk ook aan voltage-regulatoren!) aardig wat airflow krijgen, net als je geheugen. Bij een towermodel moet dit van de airflow door de kast komen, die natuurlijk wat minder is.
Edit: Voor de geïnteresseerden (MikeyMan?
): ik hoop binnen enkele dagen twee (als erg stil bekend staande) 120 mm fans binnen te krijgen: de Nexus en de Noctua. Mocht er interesse zijn, dan kan ik hier een review van maken..!
Edit: Voor de geïnteresseerden (MikeyMan?
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 125679 op 13-02-2007 10:47 ]
@leftblank:
Het was de bedoeling mijn eigen argumentatie onderuit te halen. Cijfers hebben enige vaste relevantie wat geluid betreft, maar het blijft niet zeker. reviews zoals SPCR geven mij minder zekerheid, en de geluidsfragmenten zijn ook wazig. Bijvoorbeeld: de stilste voeding, de Seasonic M12, maakt nog steeds geluid, zet je volume maar eens vol open. Maar ja wie weet klinkt gewoon gepraat dan als keihard geschreeuw, dus bij de fragmenten heb je geen referentie wat volume betreft.
Maar cijfers zijn het enigste wat nog enige houvast geven.
@yori1989:
Ik vraag het me af. Geluid wat aan de achterkant eruit komt, wordt gedempt, maar van binnenuit kan nog steeds geluid doordringen.
@1st_ro:
Bij het opzoeken naar afmetingen bedenk dan wel of het de afmetingen inclusief of exclusief fan zijn.
@Mikeyman:
Dat ligt dusaan verschillende meetmethodes, of aan de toonhoogte die de fan kan maken(zoals eerder vermeld met de a-waarde).
@Cpec:
Wat is je "stilteniveau"? Als jij ze onhoorbaar vindt, vind ik ze dan ook onhoorbaar?
En als je ze wel hoort, maar stil vindt, vind een ander dat ook?
Het was de bedoeling mijn eigen argumentatie onderuit te halen. Cijfers hebben enige vaste relevantie wat geluid betreft, maar het blijft niet zeker. reviews zoals SPCR geven mij minder zekerheid, en de geluidsfragmenten zijn ook wazig. Bijvoorbeeld: de stilste voeding, de Seasonic M12, maakt nog steeds geluid, zet je volume maar eens vol open. Maar ja wie weet klinkt gewoon gepraat dan als keihard geschreeuw, dus bij de fragmenten heb je geen referentie wat volume betreft.
Maar cijfers zijn het enigste wat nog enige houvast geven.
@yori1989:
Ik vraag het me af. Geluid wat aan de achterkant eruit komt, wordt gedempt, maar van binnenuit kan nog steeds geluid doordringen.
@1st_ro:
Betere koelprestatie vragen minder werk van de fan=stil. In dat geval kun je wel kiezen voor prestatie...Het enige punt: ik weet niet of dit gaat passen. Even voor de goede orde, ik ga niet echt voor zware koelprestaties, maar juist voor stilte.
Bij het opzoeken naar afmetingen bedenk dan wel of het de afmetingen inclusief of exclusief fan zijn.
@Mikeyman:
Dat ligt dusaan verschillende meetmethodes, of aan de toonhoogte die de fan kan maken(zoals eerder vermeld met de a-waarde).
@Cpec:
Wat is je "stilteniveau"? Als jij ze onhoorbaar vindt, vind ik ze dan ook onhoorbaar?
En als je ze wel hoort, maar stil vindt, vind een ander dat ook?
vrede in rust
Nas T:
Ik ga voor een totaal onhoorbare pc. Na het een en ander aan optimalisaties maken mijn Samsung SP2004C harde schijf (met geluidsdempend materiaal) en 120mm fan van mijn voeding (Tagan 430W U15) ongeveer evenveel lawaai (bijna onhoorbaar). De stilste van de twee fans (dus Nexus of Noctua) gaat in mijn voeding komen, en voor de harde schijf ben ik ook iets aan het knutselen.
Zodra dat gebeurd is zal ik nog wat uitgebreider beschrijven wat ik heb gedaan.
Buiten dat kun je natuurlijk voornamelijk alleen met elkaar vergelijken. Dit zal ik dan ook zeker doen met een Nexus 80mm fan (die érg stil maar niet onhoorbaar is) en de Globefan s1202512l die nu in mijn voeding zit (die, uit de voeding gehaald, vrij veel geluid maakt).
Ik ga voor een totaal onhoorbare pc. Na het een en ander aan optimalisaties maken mijn Samsung SP2004C harde schijf (met geluidsdempend materiaal) en 120mm fan van mijn voeding (Tagan 430W U15) ongeveer evenveel lawaai (bijna onhoorbaar). De stilste van de twee fans (dus Nexus of Noctua) gaat in mijn voeding komen, en voor de harde schijf ben ik ook iets aan het knutselen.
Zodra dat gebeurd is zal ik nog wat uitgebreider beschrijven wat ik heb gedaan.
Buiten dat kun je natuurlijk voornamelijk alleen met elkaar vergelijken. Dit zal ik dan ook zeker doen met een Nexus 80mm fan (die érg stil maar niet onhoorbaar is) en de Globefan s1202512l die nu in mijn voeding zit (die, uit de voeding gehaald, vrij veel geluid maakt).
Nas T, in geval van de Thermalright verwacht ik weinig problemen, gezien de hoogte. De Scythe en de Thermaltake zijn natuurlijk towermodellen die ook lager beginnen met de lamellen.
De Scythe staat ook nog 's schuin (70 graden), dus of dat ook boven de condensators uitkomt is ook nog maar de vraag. Wellicht dat ik even met Scythe en Thermaltake mail om het zekere voor het onzekere te nemen.
<edit> Scythe net gemaild. Kwam ook deze productsurvey tegen. De Katana staat dus 90 graden gedraaid met mijn gewenste richting...
</edit>
<edit2>
Ook even prijzen gecheckt van de ThermalRight SI-97 ... 44 euro vind ik wel erg veel geld.
</edit2>
Qua performance/stilte verhouding komt het wel goed, ik ga de fan sowieso op 7volt laten draaien.
Als de temperaturen goed zijn misschien zelfs passief (i.c.m. onderklokken).
Mijn PC gaat uiteindelijk naar mijn moeder en die heeft niet zoveel power nodig als ik.
De Scythe staat ook nog 's schuin (70 graden), dus of dat ook boven de condensators uitkomt is ook nog maar de vraag. Wellicht dat ik even met Scythe en Thermaltake mail om het zekere voor het onzekere te nemen.
<edit> Scythe net gemaild. Kwam ook deze productsurvey tegen. De Katana staat dus 90 graden gedraaid met mijn gewenste richting...
</edit>
<edit2>
Ook even prijzen gecheckt van de ThermalRight SI-97 ... 44 euro vind ik wel erg veel geld.
</edit2>
Qua performance/stilte verhouding komt het wel goed, ik ga de fan sowieso op 7volt laten draaien.
Als de temperaturen goed zijn misschien zelfs passief (i.c.m. onderklokken).
Mijn PC gaat uiteindelijk naar mijn moeder en die heeft niet zoveel power nodig als ik.
[ Voor 19% gewijzigd door 1st_Ro op 13-02-2007 13:03 ]
Voor de stille PC is er maar 1 merk fan, Panaflo aka NMB-MAT. Pabst valt (imho) altijd tegen...
True, het helpt verschrikkelijk goed... Tuurlijk hoor je ze altijd nog wel een beetje.. ik durf te zeggen dat de resonantie met wel minimaal 200% is afgenomen.. zelfs het seeken/schrijfen is supegedempt.Nas T schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 11:16:
@yori1989:
Ja, dat klopt.. alleen ik heb een Hiper Type-r 580watt.. en die wil ik eigenlijk niet zo graag vervangenAnoniem: 31491 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 09:54:
[...]
Ligt er natuurlijk aan wat het kost en of je wel zo'n gezwel aan je pc-kast wilt hebben hangen. Persoonlijk zou ik voor een paar euro een nieuwe voeding met 120 mm fan kopen. Ik heb een Seasonic die je niet hoort.
Heeft ook misschien met de manier van meten te maken.
Tja, geluid(-overlast) laat zich nou eenmaal moeilijk in cijfers weergeven, de ene toon is irritanter dan de ander en daarvoor hoeft 't niet eens 'harder' te zijn (denk aan 'n mug/vlieg). Maar om eerlijk te zijn vind ik daarom SPCR wel 'n fijne site; ze geven altijd samples van 't geluid inclusief de manier waarop je je systeem moet afstellen waardoor je toch enig idee krijgt van de 'praktijkgeluiden'.MikeyMan schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 10:32:
[...]
punt is alleen dat ik zelf merk dat ik bijvoorbeeld een papst fan van 17db meer hoor dan een zalman van 19db... leuk die meetwaardes, maar zoals ik zei; in mijn ogen niet representatief...
Anoniem: 149075
Welke fans kan ik gebruiken (80x80) die niet zo'n brommend geluid geven ? Dus fans die vrij draaien en niet zo'n "tik" hebben.
Ik heb een Coolermaster als casefan, maar deze heb ik los gekoppeld omdat zelfs deze het doet... ulra silent noemen ze dat
Ik heb een Coolermaster als casefan, maar deze heb ik los gekoppeld omdat zelfs deze het doet... ulra silent noemen ze dat
in 9 van de 10 gevallen zijn casefans simpelweg brak. Ik zou gewoon voor Nexus, Papst, het hierboven genoemde panaflo, of silenx fans gaan.Anoniem: 149075 schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 21:21:
Aangezien de Nexus beste prijs heeft, zou ik voor die gaan.
vrede in rust
Voor 80mm zijn de Nexus fans zeer geschikt, ook kun je op zoek gaan naar reviews van de nieuwe Noctua fans, in Duitsland al verkrijgbaar.
Anoniem: 187684
Hey mensen even een vraagje. Ik zie hier veel posts over nexus en papst, maar na een beetje rond te hebben gezocht op google vond ik fans van het merk coolink die (als ik de site's mag geloven) lagere dB uitstoten en hogere CFM hebben.
hier wat ik snel heb gevonden (gewoon eerste de beste fan die ik kon vinden)
nexus: 22.8 dB - 36.87 CFM Hier gevonden
papst: 26!(vind ik zelf nog best veel) - 55.3CFM Hier vandaan
en coolink: 11 dB - 46 CFM Coolink pagina
Klopt dit een beetje? Ik ben namelijk op zoek naar nog een nieuwe koeler voor op mijn radiator, en ik mijn andere coolink koelers eigenlijk niet hoor, maar niet weer of die andere beter koelen/minder herrie maken.
Klopt dit een beetje? Ik ben namelijk op zoek naar nog een nieuwe koeler voor op mijn radiator, en ik mijn andere coolink koelers eigenlijk niet hoor, maar niet weer of die andere beter koelen/minder herrie maken.
Bedankt voor de link, erg informatief die test. maar met die coolink zit ik dus wel goed voor stilte.schaduw schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:23:
Vergelijkingstest: 67 casefans
http://www.hardware.info/...lijkingstest_67_casefans/
het volgende wat ik me nu afvraag is: zal mijn computer heel veel herrie gaan maken als ik er 8 fans in hang? of valt dat dan nog wel mee aangezien het erg stille fans zijn en ik er (waarschijnlijk) van die siliconen antivibratie dingen tussen prop.
Ook stille fans maken geluid, en 8 fans maken 8x zoveel geluid. Het wordt dus zo'n 9 dB meer dan één fan. Ik ben bang dat het alsnog een behoorlijk geluid gaat maken. Maar om het zeker te weten moet je het eigenlijk gewoon proberen
ok dat wordt dan maar gewoon proberen
hoop dat het niet al te veel herrie zal maken aangezien ik in dezelfde kamer slapp (ben best een vaste slaper dus dat maakt niet uit maar het is moeilijk in slaap vallen naast een turbine
) Waarschijnlijk zal het wel meevallen aangezien de kast gemaakt is van mdf en aardig zwaar is, wat volgens mij wel in herrie zal schelen
.
iig bedankt voor de hulp
Dan ga ik weer terug in de schaduw (maar blijf dit topic natuurlijk wel aandachtig lezen
)

iig bedankt voor de hulp
Dan ga ik weer terug in de schaduw (maar blijf dit topic natuurlijk wel aandachtig lezen
volgens mijn kast horen mijn fans op 60 db te draaien.. nou ik merk er niet veel van hoor.. alleen mijn voeding maakt een raar toontje.. ala 60 db is een voorbij rijdende auto..
Vliegtuigjes bouwer - i.o.
Wil ik een antec kast kopen omdat die stil zijn staat er 0 antec cooler ook maar dicht bij de stilste fan! Toch maar een andere casefan erbij kopen denk ik, of niet?schaduw schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:23:
Vergelijkingstest: 67 casefans
http://www.hardware.info/...lijkingstest_67_casefans/
60dB wortd je echt gek van... je nachtrust gaat er van naar de knoppe, merkt je later pas.FikkieHo schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:35:
volgens mijn kast horen mijn fans op 60 db te draaien.. nou ik merk er niet veel van hoor.. alleen mijn voeding maakt een raar toontje.. ala 60 db is een voorbij rijdende auto..
Zet hem maar eens uit en je zal het stil vinden.
Beetje late reply misschien maar die 11dB voor 46CFM is praktisch onmogelijk, zonder review van 'n onafhankelijke derde zou ik er zeker geen waarde aan hechten, ik zou ze zelfs afraden.Anoniem: 187684 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:05:
Ik wil graag mijn fan zo krijgen, dat hij helemaal uit gaat op het moment dat mijn CPU niet warm is.
Ik wil dit graag bereiken in combinatie met cool & quiet, zodat als ik internet enzo hij gewoon helemaal terugschakeld. de koeler die erop zit is de zalman 9700 led:
website van zalman fan
Nu weet ik dat je met speedfan een hele boel kan instellen, echter mijn moederbord:
MSI K9n Platinum wordt nog niet ondersteund door speedfan
Bij de zalman fan, zat ook een zalman fancontroller echter het laagste waar die op kan is 1250 RPM
(volgens mij komt hij ook bijna nooit hoger zelfs niet in een zware game oid)
Mijn vraag is nu, is er ook andere software of manieren om mijn cpu HEEL stil (500 toeren?) of zelfs uit te zetten indien het niet nodig is?
Ik wil dit graag bereiken in combinatie met cool & quiet, zodat als ik internet enzo hij gewoon helemaal terugschakeld. de koeler die erop zit is de zalman 9700 led:
website van zalman fan
Nu weet ik dat je met speedfan een hele boel kan instellen, echter mijn moederbord:
MSI K9n Platinum wordt nog niet ondersteund door speedfan
Bij de zalman fan, zat ook een zalman fancontroller echter het laagste waar die op kan is 1250 RPM
(volgens mij komt hij ook bijna nooit hoger zelfs niet in een zware game oid)
Mijn vraag is nu, is er ook andere software of manieren om mijn cpu HEEL stil (500 toeren?) of zelfs uit te zetten indien het niet nodig is?
Ik vond de verhouding wel erg krom. En het klopte. Die Coolink heeft als enige zijn eenheden in m3/h geplaatst.Anoniem: 187684 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 14:05:
Omdat wij in Europa meer aan m3/h hebben, zal ik alles terugrekenen naar m3/h:
Nexus: 62,64 m3/h
Papst: 93,95 m3/h
Coolink: 46 m3/h
Zo zie je dus dat er hele andere getallen uitrollen.
als we nu prestaties door geluid delen, hebben we een maat die aangeeft hoeveel m3/h er per dB gemaakt wordt. Hoe hoger dat getal, hoe meer m3/h er per dB is, dus beter:
Nexus: 62,64 / 22,8 = 2,75
Papst: 93,95 / 26 = 3,6
Coolink: 46 / 11 = 4,18
Je ziet nu dat de Nexus het minste m3/h per dB produceert, dan de Papst, dan de Coolink. Hierbij moet wel vermeld worden dat de Papst wel 2 keer zo veel lucht verplaatst, en dat bij grotere luchtverplaatsing vaak meer dan rechtevenredig meer geluid wordt gemaakt(2 keer zovel m3/h = meer dan 2 keer zoveel dB).
Wat ook leuk om te doen is nu om de prestaties van een fan te delen door de prijs, zodat je prijs/prestatie verhouding krijgt.
@jackel7007:
Je hebt speedfan, een programma wat je moederbordfanaansluitpunten stroompulsen laat verzenden. Hierdoor kun je je fan langzamer laten draaien dan normaal gezien bij 5 volt(ongeveer 50%).
Het wordt trouwens binnenkort tijd voor een nieuw deel....
vrede in rust
ja speedfan ken ik, maar dat wil niet werken met mijn MSI K9 platinum... 
nog andere opties dus?
nog andere opties dus?
Volgens mij niet zover ik weet. Je kunt wel een PWM fancontroller hebben, die stuurt ook pulsen ipv voltages.jackel7007 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:52:
ja speedfan ken ik, maar dat wil niet werken met mijn MSI K9 platinum...
nog andere opties dus?
vrede in rust
Een van de grootste herrie schoppers in mijn pc zijn de 2 videokaart koelers. 2x 7800GT in SLI. Nu wil ik hier de Accelero X1 op beide installeren. Maar nu heb ik even wat kennis/ervaring nodig.
Ik heb dus 2x een 7800GT videokaart. Deze draaien in een SLI opstelling. Ze staan op een A8N-SLI Deluxe mobo. Met daar op een Zalman ZM-NB47J koeler op de North-Bridge.
Ik heb de volgende indeling qua PCI: (van boven naar onder)
- PCI1 leeg
- PCI2 Audigy soundcard
- PCI3 Leeg alleen zo’n plaatje met een com-port aansluiting (wordt niet gebruikt).
Nu zou ik graag willen weten of dit gaat passen.
Ik heb van een stukje piepschuim al de originele dikte van de koeler gemaakt en het punt waar die op zijn hoogst is.
Qua dikte tussen de kaarten kan het best. Je houdt een kleine cm over. Bij de buitenste kaart past het niet tenzij je de soundcard verplaatst naar de onderste PCI (PCI3) dus geen probleem.
Ik zit alleen met de volgende vragen. Zit de SLI connector/brug in de weg bij het gebruik van de koeler? En zit de Zalman koeler in de weg.
Zit ik hier in het goede topic
Ik heb dus 2x een 7800GT videokaart. Deze draaien in een SLI opstelling. Ze staan op een A8N-SLI Deluxe mobo. Met daar op een Zalman ZM-NB47J koeler op de North-Bridge.
Ik heb de volgende indeling qua PCI: (van boven naar onder)
- PCI1 leeg
- PCI2 Audigy soundcard
- PCI3 Leeg alleen zo’n plaatje met een com-port aansluiting (wordt niet gebruikt).
Nu zou ik graag willen weten of dit gaat passen.
Ik heb van een stukje piepschuim al de originele dikte van de koeler gemaakt en het punt waar die op zijn hoogst is.
Qua dikte tussen de kaarten kan het best. Je houdt een kleine cm over. Bij de buitenste kaart past het niet tenzij je de soundcard verplaatst naar de onderste PCI (PCI3) dus geen probleem.
Ik zit alleen met de volgende vragen. Zit de SLI connector/brug in de weg bij het gebruik van de koeler? En zit de Zalman koeler in de weg.
Zit ik hier in het goede topic
Zoals je op de volgende foto kunt zien neemt de koeler behalve het slot van de videokaart nog één slot in beslag. Ook kun je goed zien dat de SLI connector goed past. Ik hoop (denk) dat je er wat aan hebt!

Hier heb ik zeker wat aan.thx. Ik zie nu ook dat dat 'flapje' achter op de koeler niet uitsteekt buiten de videokaart. dus zit die ook niet in weg bij de north bridge. Maar als meer mensen dit kunnen bevestigen... heel graag.
Hij maakt jammer genoeg geen 60dbAnoniem: 149075 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:42:
[...]
60dB wortd je echt gek van... je nachtrust gaat er van naar de knoppe, merkt je later pas.
Zet hem maar eens uit en je zal het stil vinden.
Er is voor de geinstresseerde een review van de Noiseblocker Coolscraper v2.0 CPU Cooler
40db is nog hard, als je nagaat dat een normaal gesprek 80-85 db is.FikkieHo schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 17:26:
[...]
Hij maakt jammer genoeg geen 60dbhij draait denk ik op 40 db.. even hard als een 7900 gto op max
Niet volgens wikipedia(zien onderaan in de tabel).Anoniem: 149075 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 19:07:
[...]
40db is nog hard, als je nagaat dat een normaal gesprek 80-85 db is.
vrede in rust
Nou dan is 40-60GdB echt veel... zal lekker slapen zijnNas T schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 20:44:
[...]
Niet volgens wikipedia(zien onderaan in de tabel).
hehehe, lang leve dat ik mijn pc niet naast mijn bed heb
Anoniem: 185122
Of een watergekoelde pcu.... ook een beetje duurder....250/300 euro...El Cid schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 00:14:
Is een fanloze voeding in een beetje snel systeem een mogelijkheid, of een onmogelijkheid?
Maar dan heb je ook wat
Los van het feit dat je helemaal gelijk hebt (behalve pcu -> psu danAnoniem: 185122 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:35:
[...]
Of een watergekoelde pcu.... ook een beetje duurder....250/300 euro...
Maar dan heb je ook wat
Ja iets ongelofelijk stoms wat geen enkele (echte) wc'er zou willen hebben in zn setup.Anoniem: 185122 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 21:35:
[...]
Of een watergekoelde pcu.... ook een beetje duurder....250/300 euro...
Maar dan heb je ook wat
Why:
Een fatsoenlijke voeding maakt geen geluid.
Ik heb hier een goede wc setup staan die passief kan draaien (zowel idle als stressed).
Mijn PSU (antec NeoPower 480 watt) heeft een fan die @ ~600rpm draait.
Als ik mn fans van mn wc uit zet (en mn casefan) die normaal op 5 volt @ ~600rpm draaien hoor ik niks behalve mn hardeschijven.
Op normale werk afstand hoor ik niks van mn fans, zowel casefan rad fans en psu fan (alle op 5 volt, behalve de psu fan, die doet het zelf).
Waarom je geen wc'd PSU wil:
Simpel, de hoeveelheid hitte die ie in je setup flikkert is ongekend!
Alleen die voeding zal je water heter maken dan welk systeem dan ook.
Kan je meteen een extra rad gaan aanschaffen om het een beetje te compenseren.
En waarom? omdat je anders een fan op 600rpm hebt draaien?
naaaa

Ik heb op dit moment een nieuwe topic geopend, deeltje 3 alweer. Als er opmerkingen zijn over de topic-start, dat er iets gewijzigd moet worden, stuur dan aub een bericht:
robnas@gmail . Zodoende houden we het schoon, en blijven er geen onndige berichten staan die niet meer van toepassing zijn.
robnas@gmail . Zodoende houden we het schoon, en blijven er geen onndige berichten staan die niet meer van toepassing zijn.
vrede in rust
verkeerde topic
[ Voor 99% gewijzigd door The_Zohan op 10-09-2013 12:09 ]