Bedankt hele handige site!
mijn systeem:

als ik de 2 outtake fans ook pot meter ga sturen dan is me pc op het geluidsniveau van een kopierende seagate diamond 10
ps: handige link Casejunkies.com
als ik de 2 outtake fans ook pot meter ga sturen dan is me pc op het geluidsniveau van een kopierende seagate diamond 10
ps: handige link Casejunkies.com
Ik zag dat Scythe ook met een lage koeler kwam:
http://www.scythe-usa.com...029/scasm1000_detail.html
Deze scheelt 25mm met een Scythe ninja, en je zou de fan kunnen vervangen door 1 van 15dB.
Ik denk dat dat genoeg moet koelen om zelfs bij overclock geen extreme temperaturen te krijgen.
http://www.scythe-usa.com...029/scasm1000_detail.html
Deze scheelt 25mm met een Scythe ninja, en je zou de fan kunnen vervangen door 1 van 15dB.
Ik denk dat dat genoeg moet koelen om zelfs bij overclock geen extreme temperaturen te krijgen.
vrede in rust
De Silverstone SST 30NF is een fanlose 300watt voeding ook al staat er in het boekjeNas T schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:50:
Ik zoek een onhoorbare voeding, een die het liefst 2 pci-e aansluitingen heeft. Seasonic lijkt 1 van de stilste voedingen te zijn, maar wat heet stil? Ik ben een aantal keer teleurgesteld in de "stilte" die achteraf helemaal niet zo stil was. Iemand ervaring met die voeding?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik ben op zoek gegaan naar verificatie van die 2 pci-e aansluitingen, maar ik zie het nergens terug.klaasbram schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 20:04:
[...]
De Silverstone SST 30NF is een fanlose 300watt voeding ook al staat er in het boekjedat hij 400watt kan leveren. Tevens heeft deze 2 pci-E aansluitingen. Maar als je echt 2 PCI-e aansluitingen gaat gebruiken dan zal de voeding waarschijnlijk toch wel iets te kort gaan schieten.
Ik quote zelfs uit een review:
Er staat doesn't support...First of all, this PSU doesn't support the new 2x12 pin ATX connector, or the 2x3 pin PCI-E video card connector.
vrede in rust
Ik vroeg me af hoe het zit met het gewicht van bijvoorbeeld de Thermalright Ultra 120. Die weegt rond de 750 gram wat nogal veel is lijkt me zo. Maar hoe zit dat dan met de kracht die er op je moederbord komt te staan kan je dit gewoon aan je moederbord hangen?
Anoniem: 125679
Je krijgt er een plaat bij aan de achterkant van het moederbord komt. Zo wordt de kracht verdeeld over een grotere oppervlakte dan zonder deze plaat. Zoek maar wat plaatjes ervan op, dan snap je wat ik bedoelJCS schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:30:
Ik vroeg me af hoe het zit met het gewicht van bijvoorbeeld de Thermalright Ultra 120. Die weegt rond de 750 gram wat nogal veel is lijkt me zo. Maar hoe zit dat dan met de kracht die er op je moederbord komt te staan kan je dit gewoon aan je moederbord hangen?
Ik kan je vertellen : Ding is super licht voor een heatsink die zo goed koeltJCS schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:30:Ik vroeg me af hoe het zit met het gewicht van bijvoorbeeld de Thermalright Ultra 120. Die weegt rond de 750 gram wat nogal veel is lijkt me zo. Maar hoe zit dat dan met de kracht die er op je moederbord komt te staan kan je dit gewoon aan je moederbord hangen?
Op welke Socket/Moederbord ga je hem plaatsen ??
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hallo,
Ik ben nu écht op zoek naar een manier om mijn hardeschijf écht stil te krijgen.
Ik zit hier met een Samsung Spinpoint 80GB.. en die rensoneert als de !#$%
Ik zoek nu een oplossing.... Hardeschijf bracket voor in de 5.25'' bay.. maar ik denk dat dat niet kan ivm in een non-screw systeem heb.
Dit is mijn huidige indeling
(met me oude voeding
)
http://members.home.nl/yori1989/GoT/PICT0326.JPG
Hdd sectie op dit moment
Totale indeling van mijn kast(mocht dat relevant zijn)
http://members.home.nl/yori1989/GoT/PICT0413.JPG
Mijn 5,25'' inch bays
http://members.home.nl/yori1989/GoT/PICT0414.JPG
Ik ben nu écht op zoek naar een manier om mijn hardeschijf écht stil te krijgen.
Ik zit hier met een Samsung Spinpoint 80GB.. en die rensoneert als de !#$%
Ik zoek nu een oplossing.... Hardeschijf bracket voor in de 5.25'' bay.. maar ik denk dat dat niet kan ivm in een non-screw systeem heb.
Dit is mijn huidige indeling
(met me oude voeding
Hdd sectie op dit moment
Totale indeling van mijn kast(mocht dat relevant zijn)
http://members.home.nl/yori1989/GoT/PICT0413.JPG
Mijn 5,25'' inch bays
http://members.home.nl/yori1989/GoT/PICT0414.JPG
Ik heb zelf een thermaltake kast me van die schroefloze bays net als jij.
En ik dacht aan dit:
http://www.ikbenstil.nl/p...h=28_126&products_id=2358
Ik zie er 4 gaatje op zitten om zo'n geleide rails op te klikken en hem dan in een 5,25bay te hangen.
En ik dacht aan dit:
Ik zie er 4 gaatje op zitten om zo'n geleide rails op te klikken en hem dan in een 5,25bay te hangen.
Kijk eensDJ-Promo schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:39:
Ik heb zelf een thermaltake kast me van die schroefloze bays net als jij.
En ik dacht aan dit:
hmm.. Die link ga ik maar eens even bookmarken en even rustig bekijken als ik geld heb
Oke
ik ga er misschien ook kopen.
Als jij ze hebt wil ik wel graag een ervaring lezen in dit topic
.
Als jij ze hebt wil ik wel graag een ervaring lezen in dit topic
Ben van plan om een P5W DH te kopen. Maar omdat ik geen ervaring heb met dit soort heatsinks heb vroeg ik me af hoe het zou gaan met de druk op je cpu en mobo.nero355 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 13:20:
[...]
Ik kan je vertellen : Ding is super licht voor een heatsink die zo goed koelt
Op welke Socket/Moederbord ga je hem plaatsen ??
Ik zit nu op een LAN en de auto rit is overleefd door mijn PC dus echt zwaar is ie nietJCS schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:59:
Ben van plan om een P5W DH te kopen. Maar omdat ik geen ervaring heb met dit soort heatsinks heb vroeg ik me af hoe het zou gaan met de druk op je cpu en mobo.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Bij mij zat er een verloop kabeltje van 20 naar 24 pins ATX connector en een pci-e kabel welke nu aan met 7600GT zitNas T schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:24:
[...]
Ik ben op zoek gegaan naar verificatie van die 2 pci-e aansluitingen, maar ik zie het nergens terug.
Ik quote zelfs uit een review:
[...]
Er staat doesn't support...
Dacht dat er ook een 2e aan zat maar kan dat niet meer zo snel terug vinden. Helaas houd de online manual op pagina 10 (papieren versie is dat p12) terwijl er nog 2 pagina's na komen met plaatjes en lengtes van de kabels. Overigens zijn bij mij alle connectoren zwart kleurig ipv wit wat je veel bij de online reviews ziet
Mag ik vragen welk mobo je deze HS op hebt zitten? Ik zit een beetje met het probleem dat het waarschijnlijk erg krap wordt in mijn kast. Daarom vroeg ik me af hoe ver deze HS boven een P5W DH Deluxe uit zal steken. Iemand die dit weet?nero355 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 03:32:
[...]
Ik zit nu op een LAN en de auto rit is overleefd door mijn PC dus echt zwaar is ie niet
@Yori1989:
Ik heb een heel mooi idee. Alleen weet ik niet of je het wilt en of het (goed) werkt.
Je neemt een aantal elastieken, en wat tiewraps, of touw, o.i.d.
Elk elastiek doe je door 2 gaten boven elkaar, met de lussen naar binnen. Aan de overkant hetzelfde, en met het touw in het midden aan elkaar maken. Dan doe je je schijven verticaal in deze constructie plaatsen, met wat dempend materiaal tussen de schijven. Qua koeling niet super, als stijgt warme lucht wel op, en ik weet niet hoe goed het voor schijven is om 90 graden gedraaid te hangen, maar het zal wel stil zijn denk ik.
@JCS:
Maak je niet teveel zorgen, je mobo houdt het op zich wel, zolang je niet teveel gekke dingen doet. Hoogte is gewoon te vinden bij de specs, die vraag is te lui om direct te beantwoorden, zoek maar op site thermalright...
Als je bang bent, zoek eens naar mensen die er echt problemen mee hebben gehad. Het wordt een ander verhaal als je je kast overal mee naar toesleept, maar zelfs als je dan een beetje voorzichtig omgaat met je spul is er geen probleem.
Ik heb een heel mooi idee. Alleen weet ik niet of je het wilt en of het (goed) werkt.
Elk elastiek doe je door 2 gaten boven elkaar, met de lussen naar binnen. Aan de overkant hetzelfde, en met het touw in het midden aan elkaar maken. Dan doe je je schijven verticaal in deze constructie plaatsen, met wat dempend materiaal tussen de schijven. Qua koeling niet super, als stijgt warme lucht wel op, en ik weet niet hoe goed het voor schijven is om 90 graden gedraaid te hangen, maar het zal wel stil zijn denk ik.
@JCS:
Maak je niet teveel zorgen, je mobo houdt het op zich wel, zolang je niet teveel gekke dingen doet. Hoogte is gewoon te vinden bij de specs, die vraag is te lui om direct te beantwoorden, zoek maar op site thermalright...
Als je bang bent, zoek eens naar mensen die er echt problemen mee hebben gehad. Het wordt een ander verhaal als je je kast overal mee naar toesleept, maar zelfs als je dan een beetje voorzichtig omgaat met je spul is er geen probleem.
vrede in rust
Hmm..... Ik heb nu wat rubber van oude fietsband tussen schroeven gedaan... werkt goed.Nas T schreef op zondag 28 januari 2007 @ 23:42:
@Yori1989:
Ik ga nog wat Foam tussen me 2 hardeschijfen doen (die hangen boven elkaar) om nog meer trillingen te dempen.
Hopelijk werkt die gratis oplossing
DFI LanParty Venus nForce4 Ultra SLI enz... zit in een Stacker STC-T01 en komt net niet helemaal tegen de zijkant aan => Moest Bracket voor 80 mm. Fan weghalenJCS schreef op zondag 28 januari 2007 @ 21:44:
Mag ik vragen welk mobo je deze HS op hebt zitten? Ik zit een beetje met het probleem dat het waarschijnlijk erg krap wordt in mijn kast. Daarom vroeg ik me af hoe ver deze HS boven een P5W DH Deluxe uit zal steken. Iemand die dit weet?
Ligt ook aan de Socket positie denk ik bij sommige kasten.
Gewoon effe meten en specs checken
Ja precies, ik heb al een beetje plaatjes zitten te kijken van het mobo, maar omdat het op millimeter werk lijkt aan te komen vroeg ik me af of iemand met het materiaal in handen het precies kon meten. Maarja ik zoek nog wel verder naar plaates.
Ik heb de Ultra120 met een p5b deluxe in een 3700BQE en ik heb ongeveer 2 cm over tot aan de zijkant van de kast.JCS schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:52:
Ja precies, ik heb al een beetje plaatjes zitten te kijken van het mobo, maar omdat het op millimeter werk lijkt aan te komen vroeg ik me af of iemand met het materiaal in handen het precies kon meten. Maarja ik zoek nog wel verder naar plaates.
Hier een foto die misschien helpt : Click!JCS schreef op maandag 29 januari 2007 @ 12:52:
Ik zal eens kijken of ik het voor je kan opmeten een dezer dagen ...
Hartelijk dank nero, dat meten kan je laten hoor ben bang dat ik er niet zoveel aan heb. Ik zal nog even uitleggen wat het probleem is.
Ik heb deze kast:

Zoals je ziet is er boven het mobo niet veel plaats. Nou wil ik op de P5W de Thermalright 120 Ultra zetten dat de fan van rechts naar links blaast zeg maar. Dus dan steek hij hoogstwaarschijnlijk een stukje boven het mobo uit. Omdat ik niet veel speling heb vroeg ik me af of iemand dit kon opmeten omdat het op plaatjes een beetje lastig in te schatten is.
Bvd.
Ik heb deze kast:

Zoals je ziet is er boven het mobo niet veel plaats. Nou wil ik op de P5W de Thermalright 120 Ultra zetten dat de fan van rechts naar links blaast zeg maar. Dus dan steek hij hoogstwaarschijnlijk een stukje boven het mobo uit. Omdat ik niet veel speling heb vroeg ik me af of iemand dit kon opmeten omdat het op plaatjes een beetje lastig in te schatten is.
Bvd.
De Thermalright 120 Ultra is 136x136mm, dus vanaf het midden van je socket moet je nog een centimeter of zeven naar boven kunnen voordat hij je voeding zou raken.
Ligt eraan waar je socket zitRoamor schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:38:
De Thermalright 120 Ultra is 136x136mm, dus vanaf het midden van je socket moet je nog een centimeter of zeven naar boven kunnen voordat hij je voeding zou raken.
Uuh niet? 7 centimeter vanaf midden socket blijft 7 centimeter vanaf het midden van het socket, ongeacht waar ie zit lijkt me
.
OT:
Krijg morgen hopelijk mijn nieuwe kast. Zal de komende tijd bezig zijn deze stil te maken:
- Ga noppenschuim aanbrengen aan binnenkant
- Kabels goed wegwerken
- Huidige fancontroller iets modden
- Boel inbouwen
Hoop dan een superstil systeem te krijgen
. Zal wel foto's van het geheel maken en die hier plaatsen
.

OT:
Krijg morgen hopelijk mijn nieuwe kast. Zal de komende tijd bezig zijn deze stil te maken:
- Ga noppenschuim aanbrengen aan binnenkant
- Kabels goed wegwerken
- Huidige fancontroller iets modden
- Boel inbouwen
Hoop dan een superstil systeem te krijgen
Gegroet,
ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw systeem. Nu ben ik echt een volslagen noob in koeling, dus ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Het gaat erom het geheel zo stil mogelijk te maken.
Ik heb voorlopig de volgende configuratie gekozen:
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Moederbord Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Geheugen: Kingston HyperX Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2
Videokaart : Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/SILENT/2DHT/256M
Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Behuizing: Antec LifeStyle Sonata II
Totaal zo'n 1000€ tot nu toe op www.sallandautomatisering.nl.
Waar ik vooral nog mee zit is hoe ik het geheel zo stil mogelijk krijg. Ik weet inmiddels dat ik hiervoor vooral moet kijken naar de voeding, de koeling en de behuizing. Als iemand daar wat nuttige tips over heeft, dan hoor ik die heel graag!
Met vriendelijke groet,
Ivo Swart
ik ben bezig met het samenstellen van een nieuw systeem. Nu ben ik echt een volslagen noob in koeling, dus ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen. Het gaat erom het geheel zo stil mogelijk te maken.
Ik heb voorlopig de volgende configuratie gekozen:
Moederbord Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Videokaart : Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/SILENT/2DHT/256M
Totaal zo'n 1000€ tot nu toe op www.sallandautomatisering.nl.
Waar ik vooral nog mee zit is hoe ik het geheel zo stil mogelijk krijg. Ik weet inmiddels dat ik hiervoor vooral moet kijken naar de voeding, de koeling en de behuizing. Als iemand daar wat nuttige tips over heeft, dan hoor ik die heel graag!
Met vriendelijke groet,
Ivo Swart
@ivanhoe:
Koop een Scythe ninja, een fanloze voeding, en kijk later of je je harde schijven nog hoort en koop een ibl-box...
Koop een Scythe ninja, een fanloze voeding, en kijk later of je je harde schijven nog hoort en koop een ibl-box...
vrede in rust
Alright, ik heb de Ninja gevonden, voor 42 eurotjes moet die in mijn bezit kunnen komen. Dat is dan dus de processor-cooler als ik goed begrijp. Als iemand andere tips heeft, dan hoor ik die ook graag. Zo stil mogelijk, passend bij dit systeem, max 100 euro.
Verder moet ik dus op zoek naar een fanloze voeding. Iemand daar een aanrader voor die compatible is met mijn tot nu toe samengestelde systeem?
Verder moet ik dus op zoek naar een fanloze voeding. Iemand daar een aanrader voor die compatible is met mijn tot nu toe samengestelde systeem?
Je hebt een heel mooi systeem samengesteld, die zou ik ook lekker stil willen koelen zou ik zeggen
En trouwens is het installeren gedaan in een paar minuten. Het is alleen maar waterblokken erop met wat koelpasta, slangen erop en met water vullen, en gaan met die banaan
Hier is een linkje naar een videoreview
:
klik!
Hier is een linkje naar een videoreview
klik!
edit:
@ hieronder:
Met een Reserator heb je helemaal géén casefans nodig. En ik vind deze Reserator zeer stijlvol staan bij mij thuis.
En maak je maar geen zorgen, de Sonata II voeding is ook muisstil, waarom denk je dat hij zo wordt geprezen?
@ hieronder:
Met een Reserator heb je helemaal géén casefans nodig. En ik vind deze Reserator zeer stijlvol staan bij mij thuis.
[ Voor 53% gewijzigd door moviehouse op 31-01-2007 11:25 ]
Dat zie je niet fout. Ik heb nog een waterkoelingsset (NB GPU CPU) liggen omdat ik ervanaf wil omdat ik luchtkoeling toch stiller vind. Je hebt altijd een casefan nodig, dus waarom dan niet de rest erbij?lvanhoe schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 10:55:
Dat ziet er ietsje te geavanceerd uit voor mijn multimedia-pctje, denk niet dat watercooling daarvoor echt heel nodig is, of zie ik dat fout?
Zeker voor een mediasysteem is het juist mooier als je alles intern hebt, ipv een radiator en pomp buiten de kast hebben staan. Kun je het ding ook soms nog verplaatsen zonder teveel moeite.
@Ivanhoe:
deze silverstone is goedkoop, maar zonder pci-e stekker, als je die nodig zou hebben.
deze van silentmaxx is €50 duurder, maar heeft meer watts en een pci-e stekker.
vrede in rust
Heb ik nog twee noobvraagjes over de voeding:
- meer watt = beter, neem ik aan? Und why?
- waarom zou ik een pci-e stekker nodig kunnen hebben?
Verder nog een vraagje over iets anders: de behuizing, die ik nu heb gekozen (Antec LifeStyle Sonata II, uit de maandelijkse tweakers systeemtest) voldoet die om alles in te proppen? Of kan ik beter een andere kast kiezen welke het geheel misschien nog stiller maakt?
Láátste vraag: op een ander forum (van computeridee) las ik dat mijn videokaart (Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/SILENT/2DHT/256M, ook uit de tweakers-test) erg warm kan worden door de passieve koeling. Is dat echt een issue?
- meer watt = beter, neem ik aan? Und why?
- waarom zou ik een pci-e stekker nodig kunnen hebben?
Verder nog een vraagje over iets anders: de behuizing, die ik nu heb gekozen (Antec LifeStyle Sonata II, uit de maandelijkse tweakers systeemtest) voldoet die om alles in te proppen? Of kan ik beter een andere kast kiezen welke het geheel misschien nog stiller maakt?
Láátste vraag: op een ander forum (van computeridee) las ik dat mijn videokaart (Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/SILENT/2DHT/256M, ook uit de tweakers-test) erg warm kan worden door de passieve koeling. Is dat echt een issue?
Meer watt hoeft niet beter te zijn, het gaan om de spanningslijnen. En een groot gedeeltje van de tweakers heeft deze kast met voeding en in reviews wordt hij ook de hemel in geprezen.
De pci-e stekker is om de high-end grafische kaarten van genoeg stroom te kunnen voorzien. Maar een 7600GT heeft volgens mij niet zo'n stekker.
En de huidige grafische kaarten kunnen ook hoge temperaturen aan van 105 graden ofzo, en als je een casefan er rustig langs hebt blazen zou ik me geen zorgen maken.
En dat alles gaat er ook makkelijk inpassen. En bovendien neem je ook geen extreem grote 8800GTX o.i.d.
De pci-e stekker is om de high-end grafische kaarten van genoeg stroom te kunnen voorzien. Maar een 7600GT heeft volgens mij niet zo'n stekker.
En de huidige grafische kaarten kunnen ook hoge temperaturen aan van 105 graden ofzo, en als je een casefan er rustig langs hebt blazen zou ik me geen zorgen maken.
En dat alles gaat er ook makkelijk inpassen. En bovendien neem je ook geen extreem grote 8800GTX o.i.d.
[ Voor 15% gewijzigd door moviehouse op 31-01-2007 11:36 ]
Hebben we het dan over de silentmaxx of de silverstone?moviehouse schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:33:
En een groot gedeeltje van de tweakers heeft deze kast met voeding
Heb ik toch nog een opmerking, voor andere beginners qua koeling die deze posts misschien zien:
Nas T zegt in een post dat je áltijd een casefan nodig hebt, terwijl moviehouse post dat je met die waterkoeler helemáál geen casefan nodig hebt.
Wie spreekt de waarheid? Of ligt die, zoals vaak, in het midden?
Nas T zegt in een post dat je áltijd een casefan nodig hebt, terwijl moviehouse post dat je met die waterkoeler helemáál geen casefan nodig hebt.
Wie spreekt de waarheid? Of ligt die, zoals vaak, in het midden?
De waterkoeling waar Nas T het over heeft, heeft een andere radiator als in de Reserator. De reserator is zoals dat heet passief gekoeld, dus heeft hij geen casefans nodig. Je moet die videoreview maar eens bekijken

Hierover heeft Nas T het.

Superstil, staat hier naast mij zo stil te zijn
hij doet ook helemaal niks. (echt niks want hijs leeg 
M.a.w.: het ligt eraan wat je erin stopt voor een groot deel
Je kan hem heel stil maken, airflow technisch zit ie goed in elkaar
M.a.w.: het ligt eraan wat je erin stopt voor een groot deel
Je kan hem heel stil maken, airflow technisch zit ie goed in elkaar
[ Voor 6% gewijzigd door Vandread op 31-01-2007 12:24 ]
Over de compleet passief gekoelde Zalman tnn500af wordt gereviewed dat er casefans nodig zijn om de componenten rondom de cpu koel te houden. Die koeling wordt normaal gezien gerealiseerd doordat de koeler van de cpu over die componenten heen blaast. Bij waterkoeling zonder casefan kunnen die componenten ook te warm worden. Dus een casefan is in 9 van de 10 gevallen wel raadzaam, waardoor het me lijkt dat in principe alles met luchtkoeling gedaan kan worden. Bij waterkoeling blijf je geluid krijgen van je voeding, althans ik, waardoor ik kies voor een passieve voeding.moviehouse schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 11:45:
De waterkoeling waar Nas T het over heeft, heeft een andere radiator als in de Reserator. De reserator is zoals dat heet passief gekoeld, dus heeft hij geen casefans nodig. Je moet die videoreview maar eens bekijken![]()
Doordat er dan helemaal geen luchstroom is, ga ik voor de optie alles passief gekoeld, en dan 1 goede 120mm fan voor en achterin op minder dan 20 dB(onhoorbaar). De harde schijven ook nog verzorgen, en dan is het geheel stil. Overclocken is dan niet erg geschikt, wel bij waterkoeling, maar het scheelt ook in prijs.
vrede in rust
Goed, samenvattend, als ik het volgende systeem bestel ben ik dus verzekerd van a) een krachtig systeem b) een stil systeem c) het geheel wordt niet te warm en d) alles is compatible:
Moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Koeler: Scythe CPU Koeler Ninja Rev.B
Voeding: Silverstone SST-30NF, 300W (Fanless)
Klopt dit alles? Dan ga ik vanavond het geheel bestellen.
Het klopt dat het raadzaam is om 1 120mm fan in je kast te hebben. maar voor de radiator van reserator is geen fan nodig.
Als ivanhoe zijn systeem in een Sonata II stopt, de meegeleverde fan zacht laat blazen, en de reserator de rest. Heeft hij een stil en gekoeld systeem.
Als ivanhoe zijn systeem in een Sonata II stopt, de meegeleverde fan zacht laat blazen, en de reserator de rest. Heeft hij een stil en gekoeld systeem.
Ik raad het je af om die voeding te nemen, is dan wel stil, maar véél te weinig vermogen en wordt nog eens loeiheet! En waarom geen Reserator?lvanhoe schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:35:
Goed, samenvattend, als ik het volgende systeem bestel ben ik dus verzekerd van a) een krachtig systeem b) een stil systeem c) het geheel wordt niet te warm en d) alles is compatible:
Waarom zijn er hier nu twee mensen elkaar volledig aan het tegenspreken?
Als ik Nas T moet geloven dan zijn dit precies de spullen die ik moet hebben om het zowel stil, compatible als gekoeld te krijgen, en wanneer ik moviehouse moet geloven dan heb ik dalijk een afgefikte pc met te weinig vermogen.
Wie spreekt er nu de waarheid?!
Als ik Nas T moet geloven dan zijn dit precies de spullen die ik moet hebben om het zowel stil, compatible als gekoeld te krijgen, en wanneer ik moviehouse moet geloven dan heb ik dalijk een afgefikte pc met te weinig vermogen.
Wie spreekt er nu de waarheid?!
Ik zou zeggen post eens je systeem in CSL en dan kan je horen wat de andere tweakers er over te zeggen hebben.
Als ik mijn systeem post in CSL dan wordt 'ie binnen een minuut gedelete omdat ik dan een 3 pagina's A4-lange beschrijving moet gaan geven waarom ik voor wat heb gekozen, en ik daar geen zin in heb.
Bovendien, gaat dit topic toch over coolen en stilte?
Ja, maar niet over de rest van je componenten. En een goede onderbouwing schrijving duurt echt niet lang hoor.
Als je toch bang mocht zijn dat je voeding het niet trekt, reken maar na:
je cpu verbruikt 65 watt, je gpu 44 watt. Je moederbord zal misschien 20 watt max verbruiken en je harde schijf misschien 10.
De cpu en gpu heb ik van internet afgeplukt, je kunt ze gewoon nazoeken.
Die andere 2 zijn schattingen. Een pc verbruikt echt niet zoveel gek veel. Alleen als je sli configuraties gaat doen met de topkaarten, een extra raidcontroller, een zware cpu, een flink aantal schijven etc dan heb je voedingen nodig van honderden watts.
En dat je voeding heet wordt: valt wel mee. Zorg gewoon ervoor dat je een ventilator voor en achterin je kast hebt zitten, die stil zijn en genoeg blazen. Denk aan nexus, papst of silenx.
de rest passief en dat zou voldoende moeten zijn...
Je hebt dan iig een systeem dat echt goed stil is.
je cpu verbruikt 65 watt, je gpu 44 watt. Je moederbord zal misschien 20 watt max verbruiken en je harde schijf misschien 10.
De cpu en gpu heb ik van internet afgeplukt, je kunt ze gewoon nazoeken.
Die andere 2 zijn schattingen. Een pc verbruikt echt niet zoveel gek veel. Alleen als je sli configuraties gaat doen met de topkaarten, een extra raidcontroller, een zware cpu, een flink aantal schijven etc dan heb je voedingen nodig van honderden watts.
En dat je voeding heet wordt: valt wel mee. Zorg gewoon ervoor dat je een ventilator voor en achterin je kast hebt zitten, die stil zijn en genoeg blazen. Denk aan nexus, papst of silenx.
de rest passief en dat zou voldoende moeten zijn...
Je hebt dan iig een systeem dat echt goed stil is.
vrede in rust
Sorry hoor, maar misschien moet je dan eens een ander forum proberen. Je stelt allerlei vragen die totaal niet in dit topic passen en daarbij toon je ook nog eens niet aan ook maar iets zelf uitgezocht te hebben. Normaliter zoek je hier eerst zelf dingen op (stillefans/voedingen etc.) met behulp van talloze reviews en gebruikerservaringen. Kom je er dan niet uit dan stel je je vraag.lvanhoe schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:01:
Als ik mijn systeem post in CSL dan wordt 'ie binnen een minuut gedelete omdat ik dan een 3 pagina's A4-lange beschrijving moet gaan geven waarom ik voor wat heb gekozen, en ik daar geen zin in heb.
Als jij geen zin hebt om iets op te zoeken, waarom zou ik dat dan wel doen?
On-topic: ik heb zelf een Zalman ZM600-HP. Erg stil moet ik zeggen, ik hoor hem in ieder geval niet. Mooie blauwe LEDs erin en modulair. Maar wellicht een beetje overkill.
Ik heb bijna hetzelfde systeem en die draait als een zonnetje met dezelfde voeding.lvanhoe schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 12:35:
Ik heb een E6300, Asus P5B-e, hitachi 250GB hdd en een andere kast (zonder fans -> ook geen cpu)
Verder kan de voeding bijna 400watt leveren volgens het boekje
Verder wordt mijn voeding alles behalve warm ondanks dat ik geen airflow heb
[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 31-01-2007 18:44 ]
Ik ben ook bezig om mijn systeem stiller te maken.
heb nu al een fancontroller en daar 3 papst fans op staan, maar vind mn hd's nog te lawaaierig.
heeft iemand hier ervaring met de Scythe Quiet Drive SQD-1000? (of andere hd-demping?)
Is het echt een significant verschil en zullen de schijven niet te warm worden?
Heb nu 2WD 7200RPM 8MB Cache schijven
heb nu al een fancontroller en daar 3 papst fans op staan, maar vind mn hd's nog te lawaaierig.
heeft iemand hier ervaring met de Scythe Quiet Drive SQD-1000? (of andere hd-demping?)
Is het echt een significant verschil en zullen de schijven niet te warm worden?
Heb nu 2WD 7200RPM 8MB Cache schijven
Stop chasing the dream, you're already living it
Waar heb je het over? Ik had simpelweg geen idee wat voor voeding en cooler ik moet aanschaffen om mijn systeem zowel koel als stil te houden. Dan kan ik in een review wel lezen dat het geheel hele mooie blauwe modulaire ledjes heeft, maar dat zegt mij niet zo heel veel.SayWhatAgain! schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:19:
[...]
Sorry hoor, maar misschien moet je dan eens een ander forum proberen. Je stelt allerlei vragen die totaal niet in dit topic passen en daarbij toon je ook nog eens niet aan ook maar iets zelf uitgezocht te hebben. Normaliter zoek je hier eerst zelf dingen op (stillefans/voedingen etc.) met behulp van talloze reviews en gebruikerservaringen. Kom je er dan niet uit dan stel je je vraag.
Als jij geen zin hebt om iets op te zoeken, waarom zou ik dat dan wel doen?
Daarnaast is dit topic OOK bedoeld (staat in de startpost) voor mensen als ik die weinig tot geen verstand hebben van technische details:
Waar ik best een productvergelijking kan maken tussen processoren, harde schijven en geheugenreepjes ontbreekt die kennis betreffende voedingen of koelers me tot nu toe simpelweg.Dit topic is bedoeld om voor veel (ook onervaren) mensen oplossingen te vinden om hun computer stil te maken. Het is de bedoeling ervaringen, tips en kennis uit te wisselen en te verzamelen.
Reviews zeggen me dus niks. Ik ben op dit gebied een totale leek, en amperes, watts, volts en dergelijke betekenen voor mij niet veel meer dan de lokroep van een fuut voor jou.
Daarnaast heb ik inmiddels begrepen dat het JUIST voor een voeding belangrijk is wat voor bak het geheel moet ondersteunen. Vandaar dus dat ik ook mijn andere specs post.
Betreffende mijn geen zin: ik heb geen zin om een 3 pagina's A4 tellende beschrijving van mijn volledige systeem in CSL te dumpen omdat ik er al zeker van ben dat dat de componenten zijn die ik wil kopen. Ik wil dus absoluut geen reacties hebben als "ik zou een andere processor nemen" omdat ik die keuze allang gemaakt heb.
Sorry hoor, maar misschien moet jij eens een ander topic proberen.
OT: iedereen bedankt voor de hulp, ik heb mijn keuze inmiddels bepaald
[ Voor 6% gewijzigd door lvanhoe op 01-02-2007 10:41 ]
Hoera!lvanhoe schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 10:40:
[...]
OT: iedereen bedankt voor de hulp, ik heb mijn keuze inmiddels bepaald
Ik vindt dat je gelijk hebt met je reactie dat je als noob hier niet terechtkan. Kijk als je iets post wat laat zien dat je ergeen verstand van hebt, geef dan geen kritiek, maar help zo iemand. Zo heb ik soms ook een aantal discussies gehad.
[schop]je zegt dat je geen verstand hebt van allerlei componenten, maar je hebt je keuze allang gemaakt, ook al zeggen mensen die er wel verstand van hebben dat je misschien beter iets anders kan nemen. Vreemd...[/schop]
vrede in rust
Als we toch op richtlijnen gaan wijzen:
Dat geldt voor elk topic op GoT, zo ook deze.
Daarbij zouden reviews je juist wel de benodigde informatie moeten geven. Daarin wordt aan de hand van meerbare resultaten naar een coclusie geleid. In dit topic zijn het meestal ervaringen van users. Ook zeer waardevolle informatie, maar de informatie is subjectief. De combinatie van de 2 geeft een heleboel informatie om tot een juiste keuze te komen.
Je geeft aan dat je weinig weet over voedingen (ik ben ook geen expert) maar er is een zeer uitgebreide topicreeks waar je alles kan vinden. Aan de hand daarvan en aan de hand van reviews heb ik dus mijn keuze gemaakt voor de Zalman. Ook speelde mee dat mijn vorige voeding een Zalman was en er goede ervaringen mee had. Trouwens zijn de LEDs slechts een visueel effect die toevallig goed bij de overige componenten past en dat heeft verder niets te maken met modulairiteit.
Ten slotte kon ik niet uit je "ik heb geen zin om in CSL te posten"-verhaal opmaken dat je alle andere onderdelen al had vastgelegd, waardoor het inderdaad niet zeer nuttig is daar een topic te openen. En uiteraard is het verhaal van de voeding ook toepasbaar op de cooler. Gewoon wat eigen inzet tonen, als dat teveel gevraagd is...
@Nas T: ik had inderdaad meteen die link naar het voedingen topic kunnen geven. Maar zoals je weet hoor je eerst te zoeken, dan pas te vragen.
bronGoT is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze enthousiasteling. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, je dit in je topicstart duidelijk laat merken en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf onderzoek en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt. Lijkt Gathering of Tweakers je te hoog gegrepen, dan is BeginnersWeb een mooi en goed alternatief.
Daarbij zouden reviews je juist wel de benodigde informatie moeten geven. Daarin wordt aan de hand van meerbare resultaten naar een coclusie geleid. In dit topic zijn het meestal ervaringen van users. Ook zeer waardevolle informatie, maar de informatie is subjectief. De combinatie van de 2 geeft een heleboel informatie om tot een juiste keuze te komen.
Je geeft aan dat je weinig weet over voedingen (ik ben ook geen expert) maar er is een zeer uitgebreide topicreeks waar je alles kan vinden. Aan de hand daarvan en aan de hand van reviews heb ik dus mijn keuze gemaakt voor de Zalman. Ook speelde mee dat mijn vorige voeding een Zalman was en er goede ervaringen mee had. Trouwens zijn de LEDs slechts een visueel effect die toevallig goed bij de overige componenten past en dat heeft verder niets te maken met modulairiteit.
Ten slotte kon ik niet uit je "ik heb geen zin om in CSL te posten"-verhaal opmaken dat je alle andere onderdelen al had vastgelegd, waardoor het inderdaad niet zeer nuttig is daar een topic te openen. En uiteraard is het verhaal van de voeding ook toepasbaar op de cooler. Gewoon wat eigen inzet tonen, als dat teveel gevraagd is...
@Nas T: ik had inderdaad meteen die link naar het voedingen topic kunnen geven. Maar zoals je weet hoor je eerst te zoeken, dan pas te vragen.
Das ook prima, je moet ook niet het werk voor anderen gaan doen. Ervaring leert waar en hoe je moet zoeken zodat het zoeken helemaal niet lang duurt.SayWhatAgain! schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:49:
[...]
vrede in rust
Jongens... ik heb hierboven ook nog een paar vraagjes gesteld! 
edit: op dit moment heb ik een socket A moederbord, maar wil binnen nu en 4 maanden een core duo kopen.
als ik nu de Thermaltake Big Typhoon koop voor mn socket A (AMD XP 3200) past deze dan later ook op een core duo 6600?
edit: op dit moment heb ik een socket A moederbord, maar wil binnen nu en 4 maanden een core duo kopen.
als ik nu de Thermaltake Big Typhoon koop voor mn socket A (AMD XP 3200) past deze dan later ook op een core duo 6600?
[ Voor 63% gewijzigd door Qosmic op 01-02-2007 13:33 ]
Sorry 'bout thatQosmic schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 13:24:
Jongens... ik heb hierboven ook nog een paar vraagjes gesteld!
Ik heb geen ervaring met HD silencers, maar de Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2 schijnt erg goed zijn werk te doen. Je hebt er wel 5,25" drive bays voor nodig.
Wat betreft de cooler: volgens de site Thermaltake Big Typhoon (ik neem aan dat je deze versie van de Typhoon bedoelt, de andere kan zo te zien niet op socket A) gaat hij ook prima op een S775 (Core2Duo socket). Zie bij specifications - Compatibility - view the list.
5.25" bays, dat zijn degene waar je cd-rom enzo inzit toch?
Heb zelf namelijk een chieftec dragon bigtower.
maar wil mn huidige amd stock cooler eraf halen en die thermaltake big typhoon halen, alleen zodra ik overstap naar core duo wil ik wel die cooler meenemen.
deze levert volgens mij een aardige cooling en nog ruimte om te overclocken en zeer weinig geluid.
alleen de vraag is of die cooler ook nog op een Epox 8RDA moederbord past, dat zie ik namelijk nergens. Past die zomaar op elk moederbord of moet je daar ook weer een speciaal compatible mobo voor hebben
maar wil mn huidige amd stock cooler eraf halen en die thermaltake big typhoon halen, alleen zodra ik overstap naar core duo wil ik wel die cooler meenemen.
deze levert volgens mij een aardige cooling en nog ruimte om te overclocken en zeer weinig geluid.
alleen de vraag is of die cooler ook nog op een Epox 8RDA moederbord past, dat zie ik namelijk nergens. Past die zomaar op elk moederbord of moet je daar ook weer een speciaal compatible mobo voor hebben
De aanhalingstekens zijn synoniem voor inch, 1 inch is 2,54 cm. Reken maar uit hoe breed die 5,25" bay is...Qosmic schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 14:02:
5.25" bays, dat zijn degene waar je cd-rom enzo inzit toch?
vrede in rust
Anoniem: 173260
Ik wil ongeveer dezelfde configuratie met een concoe op 2.4 Ghz en geheel zonder actieve koeling.klaasbram schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 18:43:
[...]
Ik heb bijna hetzelfde systeem en die draait als een zonnetje met dezelfde voeding.
Ik heb een E6300, Asus P5B-e, hitachi 250GB hdd en een andere kast (zonder fans -> ook geen cpu)
Verder kan de voeding bijna 400watt leveren volgens het boekje
Verder wordt mijn voeding alles behalve warm ondanks dat ik geen airflow heb
Voor de cpu-cooler zit ik nog te twijfelen tussen de Thermalright Ultra-120 H of Scythe Ninja.
Iedereen verteld me dat je niet zonder enige vorm van actieve koeling kunt, maar is het misschien een idee, om de kast gewoon open te laten?
Verder is 300watt misschien nog net wat weinig voor zo'n systeem?
Of geeft die dan ook weer minder warmte af?
Untrue, ik zeg juist dat ik van processoren e.d. wel iets weet, d.w.z. genoeg om een keuze te kunnen maken. Deze keuze en deze kennis zijn overigens vrij sterk beinvloed door Tweakers, waarvoor dan ook hulde!Nas T schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:15:
[...]
[schop]je zegt dat je geen verstand hebt van allerlei componenten, maar je hebt je keuze allang gemaakt, ook al zeggen mensen die er wel verstand van hebben dat je misschien beter iets anders kan nemen. Vreemd...[/schop]
Het enige waar ik echt totaal niks van weet/wist zijn voedingen en fans.
Mijn beste, ik ben reeds twee volledige avonden bezig met mezelf in te lezen in de informatie over de verschillende componenten die ik inmiddels heb gekozen. Ook ga ik samen met een vriend het systeem in elkaar bouwen zodat ik daar ook kennis van opdoe.SayWhatAgain! schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 12:49:
[...]
bron
Zoals ik al eerder opmerkte, is het enige waar ik simpelweg totaal geen verstand van heb de combinatie van voedingen, koelers en de geluidsproductie daarvan. Dit topic leek me bij voorbaat geschikt om hier iets meer over te komen te weten, temeer omdat de startpost mij vertelt dat dit topic OOK voor de minder geinformeerde bezoeker bedoeld is.
Betreffende de reviews: als ik jou nu een review laat lezen over iets waar je totaal geen kennis van hebt, dan kun je daar ook weinig tot niets mee, omdat het vol informatie staat waar je niets van begrjipt.
Ik heb mijn keuze bepaald, het wordt de Scythe Ninja in combinatie met de interne coeler van mijn behuizing. Iedereen die mij heeft geholpen, bedankt. Gelukkig is hier niet iedereen zo regelneukerig maar kan je hier ook terecht voor hulp.
Het doet mij denken aan die sollicitant die als antwoord op de vraag "Heb je ervaring?" antwoordde: "Nee, en die krijg ik op deze manier ook nooit".
/end slowchat
NAS T:
Ik zag dat jij een IBL box hebt voor 2 schijven.
Zijn je schijven aannemelijk stiller geworden door de IBL Box? En is deze alleen te plaatsen op de bodem van je kast?
Ik heb 2 WD Schijven 7200rpm, 8 mb cache, maar deze hebben een vrij hoge pieptoon als de stroom erop gaat.
Ik wil hem namelijk liever in mijn kast hebben en niet op de bodem. (hen een chieftec dragon bigtower)
Ik zag dat jij een IBL box hebt voor 2 schijven.
Zijn je schijven aannemelijk stiller geworden door de IBL Box? En is deze alleen te plaatsen op de bodem van je kast?
Ik heb 2 WD Schijven 7200rpm, 8 mb cache, maar deze hebben een vrij hoge pieptoon als de stroom erop gaat.
Ik wil hem namelijk liever in mijn kast hebben en niet op de bodem. (hen een chieftec dragon bigtower)
Ik heb totaal geen actieve koeling in me gehele systeem en heb daar dan ook wel wat voor betaaldAnoniem: 173260 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 17:54:
[...]
Ik wil ongeveer dezelfde configuratie met een concoe op 2.4 Ghz en geheel zonder actieve koeling.
Voor de cpu-cooler zit ik nog te twijfelen tussen de Thermalright Ultra-120 H of Scythe Ninja.
Iedereen verteld me dat je niet zonder enige vorm van actieve koeling kunt, maar is het misschien een idee, om de kast gewoon open te laten?
Verder is 300watt misschien nog net wat weinig voor zo'n systeem?
Of geeft die dan ook weer minder warmte af?
Kast, hdd-koeler, voeding, cpu-koeler waren bij elkaar: 535 euro maar dan heb je ook wat
Hoe het geheel zich in de zomer maanden gaat houden is nog even afwachten maar ik verwacht geen problemen
post 666. ter voorbehoed. een plekje gegeven.
OT:
vandaag mijn hele hardeschijf ingepakt in faom.. en.. resonatie = foetsie
OT:
Ik wil best geloven dat het een stuk stiller is, maar je hebt er wel voor gezorgd dat hij zijn warmte nog kwijt kan?yori1989 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 22:39:
post 666. ter voorbehoed. een plekje gegeven.
OT:
Yup.. beetje space gemaakt aan de bovenkant.. zodat de airflow erlangs kan.Roamor schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 22:40:
[...]
Ik wil best geloven dat het een stuk stiller is, maar je hebt er wel voor gezorgd dat hij zijn warmte nog kwijt kan?
De onderkant is wel geisoleert.. maarja who cares, de bovenkant kan hij de warmte prima kwijt
Ik heb op mijn AMD2500@3200 nu de standaard amd boxed cooler.
Deze wil ik gaan vervangen door een stillere, is de Spire Whisperrock V dan een goede keuze?
schijnt dat deze 19db produceert bij 2300 toeren.
iemand ervaring met deze cooler?
Deze wil ik gaan vervangen door een stillere, is de Spire Whisperrock V dan een goede keuze?
Hij is redelijk stil jahQosmic schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:41:
@zedfrugnug:
Je kunt de kast open laten, en evt op zijn kant leggen, warmte stijgt op...
Maar je geeft wel vrij spel voor stof. Ik heb een berekening gemaakt voor het andere systeem wat wattage betreft.
@Qosmic:
Die IBL box kun je plaatsen op plekken waar je een vlakke ondergrond hebt, evt onderin de 5,25" bays. Anders zou je moeten schroeven. Maar ik weet niet in hoeverre het een fluittoon dempt. Ik heb er 2 samsung en 2 seagate schijven in gehad, die maken al erg weinig geluid en werden prima gedempt, maar ik weet niet of een fluittoon ook volledig wordt gedempt. De whisperrock wordt die voor een kleine cpu gebruikt?
Maar je geeft wel vrij spel voor stof. Ik heb een berekening gemaakt voor het andere systeem wat wattage betreft.
@Qosmic:
Die IBL box kun je plaatsen op plekken waar je een vlakke ondergrond hebt, evt onderin de 5,25" bays. Anders zou je moeten schroeven. Maar ik weet niet in hoeverre het een fluittoon dempt. Ik heb er 2 samsung en 2 seagate schijven in gehad, die maken al erg weinig geluid en werden prima gedempt, maar ik weet niet of een fluittoon ook volledig wordt gedempt. De whisperrock wordt die voor een kleine cpu gebruikt?
vrede in rust
Hoe bedoel je of de whisperrock voor een kleine cpu wordt gebruikt?
Ik ga hem gebruiken voor mijn amd xp 2500(barton)
Voor mn schijf kijk ik dan nog naar deze of deze
Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste omdat voor mn gevoel deze stiller zal zijn.
Hoe zit het trouwens met het oplopen van geluid?
Als ik 3 coolers van 14db per stuk in mijn kast zet heb ik niet in 1 x 42 db toch? Maar hoeveel dan wel..?
edit: links gefixed
Ik ga hem gebruiken voor mijn amd xp 2500(barton)
Voor mn schijf kijk ik dan nog naar deze of deze
Mijn voorkeur gaat uit naar de eerste omdat voor mn gevoel deze stiller zal zijn.
Als ik 3 coolers van 14db per stuk in mijn kast zet heb ik niet in 1 x 42 db toch? Maar hoeveel dan wel..?
edit: links gefixed
Dat zal dan 14 en een beetje zijn, drie fans die zorgen natuurlijk voor veel luchtverplaatsing en die kan wel herrie gaan maken, maar de fans zelf maken iets meer herrie dan een enkele, verschil hoor je denk ik nauwelijks.Qosmic schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:12:
Kijk ook hier
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=19297
Mocht je het forum nog niet kennen, het is een paradijs van informatie over stille onderdelen, van schroefjes tot processors.
[ Voor 17% gewijzigd door Envy007 op 02-02-2007 13:23 ]
@Qosmic:
Ik vroeg dit omdat dit een kleine koeler is, eerder geschikt voor cpu's met een laag TDP(lees: die niet warm worden). Je kunt dB niet optellen. Beetje logisch, want als je 5 fans van 30 dB aanzet, zou je het geluid hebben van een dikke straaljager op misschien 1 meter afstand. Er wordt uitgegaan van dat 2 dezelfde geluidsbronnen 3dB meer genereren dan 1 geluidsbron. Bij verschillende soorten bronnen wordt dat wat moeilijker, omdat je bij die 3dB uitgaat dat de geluidsgolf versterkt wordt, terwijl bij verschillende bronnen de ene bron de ander kan dempen en versterken.
Ik vroeg dit omdat dit een kleine koeler is, eerder geschikt voor cpu's met een laag TDP(lees: die niet warm worden). Je kunt dB niet optellen. Beetje logisch, want als je 5 fans van 30 dB aanzet, zou je het geluid hebben van een dikke straaljager op misschien 1 meter afstand. Er wordt uitgegaan van dat 2 dezelfde geluidsbronnen 3dB meer genereren dan 1 geluidsbron. Bij verschillende soorten bronnen wordt dat wat moeilijker, omdat je bij die 3dB uitgaat dat de geluidsgolf versterkt wordt, terwijl bij verschillende bronnen de ene bron de ander kan dempen en versterken.
[ Voor 7% gewijzigd door Nas T op 02-02-2007 14:45 ]
vrede in rust
Ik begreep idd ook wel dat je het niet bij elkaar op moest gaan tellen, maar vroeg me meer af met welke trap dat dan opliep. Maar bedankt voor je antwoord. (wellicht ook iets voor in de OP)
En mn links zijn gefixed.
De schijf die erin gaat is trouwens een 250GB Seagate Barracuda 7200.10 16MB Cache
En mn links zijn gefixed.
De schijf die erin gaat is trouwens een 250GB Seagate Barracuda 7200.10 16MB Cache
Ik verwacht dat die amper/niet meer te horen is.Qosmic schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:11:
vrede in rust
Maar welke van die 2 is beter stiller?
Mijn gevoel gaat uit naar de eerste link omdat ik het gevoel heb dat de schijf daar beter is ingepakt. Dit is ook goed te zijn bij de specificaties en de plaatjes van het product.
Alleen vraag ik me af of het geheel dan niet heel warm wordt
Mijn gevoel gaat uit naar de eerste link omdat ik het gevoel heb dat de schijf daar beter is ingepakt. Dit is ook goed te zijn bij de specificaties en de plaatjes van het product.
Ik neem aan dat je geen gaten rond je socket hebt ?? Zo ja neem dan de Whisperrock maar ik vind hem niet stil !!! Ik heb een 2400+ als test bakkie en de CPU koeler maakt de meeste herrieQosmic schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:41:

Deze water coolblok voor een 8800 gtx ziet er wel intressant uit.
http://www.koolance.com/s...ath=29_46&products_id=405
[ Voor 24% gewijzigd door Games op 03-02-2007 23:09 ]
Ik wil even zeggen dat ik wel ervaring heb met een IBL BOX 20 en ben er zeer tevreden over. Mijn harde schijf maakte altijd geluid maar nu is dat dus mooi opgelostQosmic schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 14:56:
Maar welke van die 2 is beter stiller?
En er staat een 80 mm fan voor (op low speed met fancontroller) Maar let wel op waar je die IBL box koopt
Games schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 23:08:
Deze water coolblok voor een 8800 gtx ziet er wel intressant uit.
Allemachtig, wat een gewicht.Product Weight 2 pounds

Zien we onze (lees: ik wilde dat ik er één had) dure 8800's al doorbuigen? Als ik zo'n koeler zou nemen, zou ik toch ook wel serieus overwegen om een supportbracket te fabriceren.
[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 04-02-2007 13:44 ]
Je kunt ook met een mooi nylon draadje iets moois maken....Roamor schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:44:
[...]
Zien we onze (lees: ik wilde dat ik er één had) dure 8800's al doorbuigen? Als ik zo'n koeler zou nemen, zou ik toch ook wel serieus overwegen om een supportbracket te fabriceren.
BTW ontzettend gave waterkoeler...
vrede in rust
Belachelijk dat die Gforce 8800GTX water cooled edition zo duur is.Voor dat geld heb je zowat 2x de 8800gtx voor. 
Ben nog regelmatig aan het kijken voor een ultra still systeempje met denk ik een:
Intel Core 2 Duo E6600
Nvidia Gforce 8800gtx
Western Digital Caviar RE2 WD5000YS, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Zalman Reserator 2
Doel zo stil mogelijk, maar het moet niet te warm worden.
Als voeding had ik mischien die "XG Magnum 600 External Power Supply" in gedachten of mischien een anderen fanless voeding.Mischien de 500w versie die kan namelijk wel in je kast. (en of het leverbaar is natuurlijk)
Verder zoek ik nog een goeie case.

Ben nog regelmatig aan het kijken voor een ultra still systeempje met denk ik een:
Intel Core 2 Duo E6600
Nvidia Gforce 8800gtx
Western Digital Caviar RE2 WD5000YS, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Zalman Reserator 2
Doel zo stil mogelijk, maar het moet niet te warm worden.
Als voeding had ik mischien die "XG Magnum 600 External Power Supply" in gedachten of mischien een anderen fanless voeding.Mischien de 500w versie die kan namelijk wel in je kast. (en of het leverbaar is natuurlijk)
Verder zoek ik nog een goeie case.
[ Voor 71% gewijzigd door Games op 04-02-2007 21:17 ]
Anoniem: 173260
Ik denk dat ik het systeem gewoon eerst ga proberen met de kast dicht. Gewoon om te zien hoe heet hij dan wordt.Nas T schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:23:
@zedfrugnug:
Daarna kan ik andere mogelijkheden proberen zoals de kast open laten.
Het beste lijkt me een kast met twee zijpanels die los kunnen zodat hij aan beide kanten open kan.
Tegen het stof kan ik misschien panties gebruiken, (zwarte panties met zwarte kast; lijkt vast niet al te slecht) maar die belemmeren de luchtstroom ook weer natuurlijk. Anders moet ik gewoon maar een beetje stoffen zo nu en dan... De panties hebben waarschijnlijk wel het extra voordeel dat ze spatwater (of cola of whatever) tegenhouden.
Dit soort oplossingen lijken me wel de goedkoopste in elk geval.
Zou ik iig niet van uitgaan....Het zal wel een kleine druppel kunnen tegenhouden, maar het kan net zo goed alsnog erdoorheen druppen.Anoniem: 173260 schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:29:
[...]
De panties hebben waarschijnlijk wel het extra voordeel dat ze spatwater (of cola of whatever) tegenhouden.
vrede in rust
Hoe krijg ik dit goedkoop stil?
Antec Sonata II met 450W PSU
MSI P965 Neo-f
Intel Core2Duo 6300
1024 Mb dual channel PC5300
MSI RX1950 Pro
Samsung T166 320 GB
Nec AD 7173
Ik zat te denken aan een andere CPU cooler, namelijk
Cooler Master Hyper TX , maar ik heb zo het idee dat die luchttunnel van de kast dan in de weg zit
of
de Thermaltake Blue Orb II, die is 14 cm doorsnede dus zit de kast dan niet in de weg
Verder dacht ik nog aan een andere videokaart koeler, iemand suggesties?
Het mag niet veel gaan kosten, zon 40 euro
Antec Sonata II met 450W PSU
MSI P965 Neo-f
Intel Core2Duo 6300
1024 Mb dual channel PC5300
MSI RX1950 Pro
Samsung T166 320 GB
Nec AD 7173
Ik zat te denken aan een andere CPU cooler, namelijk
Cooler Master Hyper TX , maar ik heb zo het idee dat die luchttunnel van de kast dan in de weg zit
of
de Thermaltake Blue Orb II, die is 14 cm doorsnede dus zit de kast dan niet in de weg
Verder dacht ik nog aan een andere videokaart koeler, iemand suggesties?
Het mag niet veel gaan kosten, zon 40 euro
Volgensmij zijn die orbs totaal niet stil, ik zou eerder naar de oude bekende Arctic Freezer kijken of nog meter, 'n Scythe (Ninja), voor je videokaart zou ik 'n VF700 of 900 pakken; de 700 is iets stiller en wat goedkoper maar koelt 'n tikje minder.
Ik zou nog niet kijken naar een andere cpu-koeler, maar beginnen met je vga-koeler en casefans. Ik heb zelf ook ee E6300, en de boxed cooler kan ik via het BIOS (Asus P5LD2-VM DH) op 'silent mode' zetten. De fan draait dan op 800 rpm en is totaal onhoorbaar. Daarbij houdt 'ie de cpu @ 2,45 GHz op zo'n 50* C stressed.
Van een stille vga-koeler en eventueel wat geluidsdemping ga je m.i. veel meel plezier van je geld beleven
Edit: Als vga-koeler kan ik je de Zalmans toch wel erg afraden. Het heatsink-ontwerp is erg goed, maar de fan maakt, zelfs op 5 V, té veel lawaai, veruit het luidst van mijn pc. Achteraf had ik beter voor de Sytrin (linkje) kunnen gaan, eventueel met een stille 80 mm fan.
Van een stille vga-koeler en eventueel wat geluidsdemping ga je m.i. veel meel plezier van je geld beleven
Edit: Als vga-koeler kan ik je de Zalmans toch wel erg afraden. Het heatsink-ontwerp is erg goed, maar de fan maakt, zelfs op 5 V, té veel lawaai, veruit het luidst van mijn pc. Achteraf had ik beter voor de Sytrin (linkje) kunnen gaan, eventueel met een stille 80 mm fan.
edit:
Ik weet hoe een linkje te maken hoor, hoe denk je anders dat ik deze heb gemaakt?
Op een of andere manier had ik ervoor gekozen het zo te doen
thanks iig 
Ik weet hoe een linkje te maken hoor, hoe denk je anders dat ik deze heb gemaakt?
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 125679 op 07-02-2007 19:39 ]
Misschien is deze ook wel iets. Je kunt van gewone tekst in het bericht een hyperlink plaatsen. tekst selecteren, het kettinkje in de optiesbalk boven het tekstvak klikken en hyperlink invoeren. Als Cpec zijn post hierboven met edit aanpast, verwijder ik dit laatste stukAnoniem: 125679 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:29:
Als vga-koeler kan ik je de Zalmans toch wel erg afraden. Het heatsink-ontwerp is erg goed, maar de fan maakt, zelfs op 5 V, té veel lawaai, veruit het luidst van mijn pc. Achteraf had ik beter voor de Sytrin (linkje) kunnen gaan, eventueel met een stille 80 mm fan.
Die koelers zijn 14 dB, en geschikt voor ook de betere geforces. Lijkt me wel erg optimistisch, maar het zou mer vreemd lijken als ze zeggen dat het kan, terwijl het te warm wordt(je kent die amerikanen).
vrede in rust
Ziet er in ieder geval leuk uit. Dat wel.Nas T schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 14:22:
[...]
Misschien is deze ook wel iets. Je kunt van gewone tekst in het bericht een hyperlink plaatsen. tekst selecteren, het kettinkje in de optiesbalk boven het tekstvak klikken en hyperlink invoeren. Als Cpec zijn post hierboven met edit aanpast, verwijderen ik dit laatste stuk.
Die koelers zijn 14 dB, en geschikt voor ook de betere geforces. Lijkt me wel erg optimistisch, maar het zou mer vreemd lijken als ze zeggen dat het kan, terwijl het te warm wordt(je kent die amerikanen).
Als je de cooler op silent mode zet gaat dan je CPU of moederbord niet eerder kapot? Ik vind het wel een goed idee, qua vga cooler neem ik denk ik dan die zeroterm neem.Anoniem: 125679 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 13:29:
Ik zou nog niet kijken naar een andere cpu-koeler, maar beginnen met je vga-koeler en casefans. Ik heb zelf ook ee E6300, en de boxed cooler kan ik via het BIOS (Asus P5LD2-VM DH) op 'silent mode' zetten. De fan draait dan op 800 rpm en is totaal onhoorbaar. Daarbij houdt 'ie de cpu @ 2,45 GHz op zo'n 50* C stressed.
Maar ik denk niet dat het zoveel zin heeft als ik ook niet de PSU, of in iedergeval die 120mm fan in de kast vervang, volgens deze review maakt de fan op low al een 40db aan geluid, of zal dit aan de hardware die erin zit liggen?
Nee hoor, zolang de temperatuur van de cpu maar niet stelselmatig boven de 60* C uitkomt kan het geen kwaadAMD1800 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 18:19:
[...]
Als je de cooler op silent mode zet gaat dan je CPU of moederbord niet eerder kapot?
Die is volgens mij vrij nieuw, en daar heb ik nog geen reviews van gelezen (ook niet gezochtIk vind het wel een goed idee, qua vga cooler neem ik denk ik dan die zeroterm neem.
Tja, dat is een kwestie van uitzoeken. Op zoek gaan naar het luidste onderdeel door gewoon te luisteren. Dit onderdeel tijdelijk uitschakelen en zoeken wat daarna het meeste geluid maakt, etc.Maar ik denk niet dat het zoveel zin heeft als ik ook niet de PSU, of in iedergeval die 120mm fan in de kast vervang, volgens deze review maakt de fan op low al een 40db aan geluid, of zal dit aan de hardware die erin zit liggen?
Daarbij natuurlijk gewoon inventief zijn. Een beetje knutselen is vaak leuker én goedkoper dan iets kan en klaar kopen.
Ik ben laatst nog een stapje verder gegaan qua stilte. Heb nu alle fans op 6 volt lopen door 2 fancontrollers. 4x 80mm Papst voor in en out en 2x 120mm Papst voor de radiator. De 3 HDD's zijn van Samsung en die zijn van zich zelf al redelijk stil. Ook de kast nog op dik schuimrubber gezet tegen trillingen.
Deze PC heb ik net zoals de oude echt gemaakt om stil te zijn en dat is weer erg goed gelukt
Deze PC heb ik net zoals de oude echt gemaakt om stil te zijn en dat is weer erg goed gelukt
He enige dat ik raar vind is dat ze die heatpipes of hoe je het ook noemt er niet helemaal om heen hebben gedaan, dan wordt de hitte meer naar alle kanten verspreid en dat lijkt mij beterAnoniem: 125679 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 19:44:
[...]
Die is volgens mij vrij nieuw, en daar heb ik nog geen reviews van gelezen (ook niet gezocht). Als-ie inderdaad stil is: doen! Het ontwerp ziet er ok uit, en de prijs is ook erg goed!
Ik vermoed te ingewikkeld. Ik vraag me af wanneer er een dubbele heatpipe gebruikt gaat worden.AMD1800 schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 21:30:
He enige dat ik raar vind is dat ze die heatpipes of hoe je het ook noemt er niet helemaal om heen hebben gedaan, dan wordt de hitte meer naar alle kanten verspreid en dat lijkt mij beter
vrede in rust
Ik wil nu alleen nog mijn cpu koeler vervangen.
Op dit moment heb ik een amd2500@3200 (socket A) en twijfel tussen 2 koelers, de Zalman 7000B CU of de Thermal Take Big Typhoon.
Welke van deze 2 is het stilst en koelt het best?
edit: is de thermaltake nou wel of niet geschikt voor socket A? Ik lees hier op internet verschillende berichten over en heb net met salland gebeld, maar zij zeggen dat hij niet geschikt is voor socket A
Op dit moment heb ik een amd2500@3200 (socket A) en twijfel tussen 2 koelers, de Zalman 7000B CU of de Thermal Take Big Typhoon.
edit: is de thermaltake nou wel of niet geschikt voor socket A? Ik lees hier op internet verschillende berichten over en heb net met salland gebeld, maar zij zeggen dat hij niet geschikt is voor socket A
[ Voor 31% gewijzigd door Qosmic op 08-02-2007 10:33 ]
De zalman, de Thermaltake Big Typhoon gaat je core crushenQosmic schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 09:16:
Ik wil nu alleen nog mijn cpu koeler vervangen.
Fout, big Typhoon. 16 dB t.o.v. 18 dB Zalman, en de big Typhoon gebruikt heatpipes, welke beter warmte transporteren dan koper. Hij zal je CPU (bij normaal gebruik) niet crushen, want anders had Thermaltake allang duizenden schadeclaims.yori1989 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:40:
[...]
De zalman, de Thermaltake Big Typhoon gaat je core crushen
vrede in rust
ik heb ff zitten te zoeken, en via de site van thermaltake kwam ik via CPU cooler op socket A klikkend uiteindelijk hierop terecht, dus jaQosmic schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 11:28:
maar past die ook op een socket A/ 462?
Verder heb ik zelf nog een vraag, ik kan ook een Athlon 64 X2 4600+ kopen en dan kom ik 20E goedkoper uit, en het is ook nog beter ook, maar kan je bij de stock cooler van AMD ook de fan op silent mode zetten? of is dat zoiso bij AMD CPU's niet slim om te doen?
Verder zit ik toch nog te twijfelen tussen die zerotherm en de Zalman VF900-Cu. De zalman maakt van 18,5 tot 25 decibel aan geluid, maar het is wel een bekend merk. Iemand misschien commentaar ofzo hierop?