[Cooling] het stille pc topic deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste
Acties:
  • 17.822 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sachiel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
koenderks schreef op maandag 29 mei 2006 @ 22:53:
Ik heb zojuist een beetje de laatste hand gelegd aan de geluidsisolatie van mijn pc.
+ veel bla bla :+
Hmm dit inspireert mij wel om dit ook te gaan proberen.
Mijn kast is echt net een Nilfisk. Eerst had ik zoiets van ach boeie. Maar 't begint me steeds meer en meer te irriteren. Ik wordt gewoon beetje moe van dat constante gezoem.
Nu heb ik redelijk wat herriemakers in die kast zitten (3x CM 80mm fans, stock GF6800LE koeler, 3x 7200 Maxtor HD's). Op m'n CPU zit gelukkig al wel een Zalman 7700CU koeler, die ik nog wel ff op een fanmate moet aansluiten overigens (kwam zo bij 't moederbord die ik onlangs heb overgekocht van een vriend).

Denk dat ik binnenkort ook maar es langs de bouwmarkt rij. Nu alleen nog een goeie oplossing vinden om dat spul aan de kast te fixeren i.p.v. dubbelzijdig tape. Hoe heb jij 't uiteindelijk vastgeplakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mezstah
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-08 15:51
Heeft er iemand hier ervaringen met IBL casefans?Ik heb nu standaard 2x 80mm en 1x 120 mm ledfans van coolermaster maar die vind ik luidruchtig. Heb wel veel nagezocht hierover maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
ik heb 2 120 mm IBL ledfans, ze zijn erg stil(van zichzelf al), als ze in de kast zitten zijn ze echt (bijna) onhoorbaar.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
.Sachiel schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 14:16:
[...]

Hmm dit inspireert mij wel om dit ook te gaan proberen.
Mijn kast is echt net een Nilfisk. Eerst had ik zoiets van ach boeie. Maar 't begint me steeds meer en meer te irriteren. Ik wordt gewoon beetje moe van dat constante gezoem.
Nu heb ik redelijk wat herriemakers in die kast zitten (3x CM 80mm fans, stock GF6800LE koeler, 3x 7200 Maxtor HD's). Op m'n CPU zit gelukkig al wel een Zalman 7700CU koeler, die ik nog wel ff op een fanmate moet aansluiten overigens (kwam zo bij 't moederbord die ik onlangs heb overgekocht van een vriend).

Denk dat ik binnenkort ook maar es langs de bouwmarkt rij. Nu alleen nog een goeie oplossing vinden om dat spul aan de kast te fixeren i.p.v. dubbelzijdig tape. Hoe heb jij 't uiteindelijk vastgeplakt?
uiteindelijk zit het nog steeds met dubbelzijdig tape vast. Het laat soms half los(vooral bij de warme geforce koeler), maar nog net niet dat het helemaal van de zijkant af gaat vallen. Als je voor echte zekerheid wilt gaan kan ik je daar helaas niet verder mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
Je kan tocg gaatjes boren in je kast deze netjes afwerken natuurlijk. dan met een Ring rubber je mat vast nagelen. in de bouw gebruiken ze ook zo'n techniet om de isolatie vast te hangen (verankeren

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mezstah
  • Laatst online: 12-08 15:51
Bedankt ga ik dat ff proberen om ze te vervangen door IBL ledfans :P
Nas T schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 18:46:
ik heb 2 120 mm IBL ledfans, ze zijn erg stil(van zichzelf al), als ze in de kast zitten zijn ze echt (bijna) onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Deze koeler heeft een enorm groot koelblok. Is eigenlijk voor socket A, maar kun je denk ik ook wel op je P1 modden. Als ik kijk naar het formaat van passieve koelblokken in o.a. oude Compaq pc´s, lijkt dit me groot genoeg. Ik heb het zelf nooit geprobeerd!
https://www.1to0.nl/productinfo.php?id=965&cat=9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenderks
To_Tall schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 00:07:
Je kan tocg gaatjes boren in je kast deze netjes afwerken natuurlijk. dan met een Ring rubber je mat vast nagelen. in de bouw gebruiken ze ook zo'n techniet om de isolatie vast te hangen (verankeren
Gaatjes boren lijkt me veel te omslachtig. Het kan waarschijnlijk ook met kit/lijm of whatever. Maar dat geknoei hoef ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
HyperTrophy schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:14:
Wat ik eigenlijk wou toevoegen, maar toch een nieuwe vraag is, is het volgende.

Ik heb nu een 120mm Papst fan achterin mn kast, en een 92mm fan voorin mn kast. Beiden draaien nu bij opstarten op volle toeren. Met behulp van het programmatje Speedfan kan ik ze naar gelieven zachter zetten. Alleen het probleem hier is, dat ik dat steeds handmatig moet doen. Nu hoor ik sommigen al zeggen, hardwarematige oplossing toepassen e.d..
Maar, ik zou een softwarematige oplossing natuurlijk liever zien, zijn hiervoor toepassingen waarmee ik de startup fanspeed kan bepalen?
Iemand een idee, hoe men zn fans vanaf startup van je pc, op een manuele snelheid laat lopen?

wat ik al wel gevonden heb als oplossing, maar wel weer geld gaat kosten, is een drietal Zalman Fanmate II te kopen. Op zich zijn ze niet duur, maar een softwarematige oplossing geef ik hierbij wel de voorkeur natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperTrophy op 01-06-2006 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee de Pee,

gisteren heb ik de passieve cooler Zalman ZM-NB47J op de Northbridge chipset gezet.
En gelijk een Arctic Freezer 64 Pro op de cpu :)
Ben er erg tevreden mee; Irritante vibraties zijn weg en de Northbridge wordt weer goed gekoeld; Het systeem werkt merkbaar sneller en stiller door de lagere temps. 8)

het resultaat kan je zien op http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/25864909#25864909

laterrr

stlx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Laatst online: 17-08-2021
mannen ik krijg deze pc maar niet stil, iemand suggesties?
http://www.fhbnet.nl/~boogie/HPIM1543.JPG

ok ontopic weer, ik heb 2 raptor schijven die best wel wat herrie maken.
is het raadzaam om die in drivecages te doen of is dat alleen maar vragen om moeilijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

40 mm fans zijn niet zo stil.
Waar zitten die raptors dan?
ik zie alleen een maxtor, daaronder kan maar 1 schijf zitten, waar zou de andere raptor dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11-2019
IRCfreAk schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:49:

is het raadzaam om die in drivecages te doen of is dat alleen maar vragen om moeilijkheden?
Haha, zie ik daar nu een computer met 12 fans?

Waarom 12 fans dan? Neem gewoon 3 grote en stille 120 cm fans van papst of scythe bijvoorbeeld. Voor de processor (die heeft ook een fan volgens mij) doe daar een stille 90 cm papst op. Klaar stille computer geworden. Mits natuurlijk de fannetjes goed geplaatst worden.

Edit: Ow wacht dat past natuurlijk niet, de kast is zeker te dun ofzo. Hmm enige mogelijkheid is dan stillere fans kopen, maar weet niet hoeveel dat scheelt hoor. 40 mm fans zijn wel :r

[ Voor 12% gewijzigd door The Mystic op 01-06-2006 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenderks

Boor een gaatje in de bovenplaat en plaats daar een dunne 12 cm fan in. Bij voorkeur bij een warm component. Wel oppassen met suizen enzo.
hdd's kan je in isolatiemateriaal wikkelen maar dat is zeker niet bevorderlijk voor de warmte daarvan ;)

Ik heb zelf het ideetje om iets te vervaardigen die mn hdds geluidsdicht maakt, maar tegelijkertijd ook koelt. Zeker van een goede koeling ben ik zeker niet.
Het idee is: Neem een paar heatpipes (7 euro per stuk bij ikbenstil.nl) en wat isolatiemateriaal. Verbind de heatpipes op de hdd's en wikkel daar de isolatie omheen. Het beste effect lijkt me is dat de heatpipes helemaal in de lengte de hdds omvatten en ook ruim dezelfde lengte eruit steken. Dan moet er voor een goed koeleffect nog een mooie plaat ijzer op die uiteindes komen. Helaas ben ik nou niet iemand die goed in metaalbewerking is, geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00

http://www.resettim.nl/casemods.php?id=17
klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
is het ook mogelijk dan, om Speedfan bij startup al op de juiste instellingen te laten opstarten, met mijn manuele fanspeeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Laatst online: 17-08-2021
het was ook maar als geintje bedoeld, zit in een 1ucase dus dat word al lastig met 8x8 fans :9
/edit ik zie dat die van jou 2u is, nu nog proberen dat in een rack te krijgen _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door IRCfreAk op 01-06-2006 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 14:43

casemodder

--->

Hier mijn setupje >:)
Het is zeer stil, ik hoor alleen mn schijven draaien.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/pc/pctje1tumb.JPG
mijn pctje :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/pc/pctje2tumb.JPG
mijn volgepropte centurion van binnen, ik maak er een keer geen kermis van met window's ed gewoon lkkr stil :+

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/pc/pctje3tumb.JPG
de passieve radiator, ik hem mijn 6230i er even bovenop gezet zodat jullie de grootte makkelijker kunnen inschatten ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fam.donders/pc/pctje4tumb.JPG
Zo heb ik het zaakje naar buiten gebracht moet nog veranderd worden iemand?

nog even wat uitleg:
Het ding is de verticale pijpen zijn 35 cm lang en van 22mm dik koperbuisgemaakt
de 12 tussenpijpjes zijn van 12mm koperbuis gemaakt.
Ik heb dus gewoon in de 22mm buis gaten van 12.5mm geboord en daar heb ik de pijpes in gesoldeerd. Het vereisd even wat precizie maar dan heb je ook wat
Links onder de aanvoer vanaf de pc en rechtsonder retour naar pc toe.
Linksboven zit de ontluchting dmv een radiatorstop (bij de betere doe het zelfzaak te krijgen)

De setup:
AMD sempron 3200+ @3500+ op de barton core (128+512kb)
dual channel corsair xms (2x512mb)
MSI nforce2 plankje
gforce FX6600GT 256mb (+ - 10% oc)
2x maxtor 250gb in sata raid 0
hauppage pvr500 dual tuner
aopen dvd lezer
msi dvd fikkert
aerogate 3

Wc setup:
CPU homemade blok
nordbridge homemade
GPU ook homemade
hdd cooler (allemaal homemade van koperen vermogensrail)
radiator in pc van de sloop gehaald uit een astra heb ik begrepen, hier zitten 2 92mm fans op als backup voor bijv. zomers
pomp: een 1100 liter pompje bij mij op de zaak mer ocean :>

Nu temps })
Idle bij 34 graden water
CPU 37, GPU 50, NB 39, HDD 40

Stressed bij 38 graden water
CPU 41, GPU 68, NB 44, HDD 42
Temps gemeten met mobo sensor en aerogate.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:59
koenderks schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:32:
[...]

uiteindelijk zit het nog steeds met dubbelzijdig tape vast. Het laat soms half los(vooral bij de warme geforce koeler), maar nog net niet dat het helemaal van de zijkant af gaat vallen. Als je voor echte zekerheid wilt gaan kan ik je daar helaas niet verder mee helpen.
probeer eens met een transparante silliconenspuit? mss blijft dat wel kleven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Lastig met de boel verplaatsen lijkt mij, en ziet er wel een beetje lelijk uit moet ik zeggen. Niet dat dat uitmaakt voor de binnenkant, maar toch...
Als het maar werkt hè.. wat zijn je temps?

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staan onderaan z'n post :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
IRCfreAk schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:52:
[...]
het was ook maar als geintje bedoeld, zit in een 1ucase dus dat word al lastig met 8x8 fans :9
/edit ik zie dat die van jou 2u is, nu nog proberen dat in een rack te krijgen _/-\o_
Is niet van mij hoor, is van resettim zoals duidelijk mag zijn.
Een 1u/2u case KAN vast stil zijn, echter ze zijn er amper voor bedoeld.
Gewoon lekker straaljager laten spelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 20:11

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

jah idd... stom |:(

Ici kann uw Werbung staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 14:43

casemodder

--->

DaViDoViTsCh schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:33:
[...]

Lastig met de boel verplaatsen lijkt mij, en ziet er wel een beetje lelijk uit moet ik zeggen.
Tja, de opzet was ook puur stilte.
En de pc daar zitten geen windows of niks in dus ik zie er niks van :>

En het radiatortje vind ik eig wel mooi :+ Mja smaken verschillen ;)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een programma gevonden voor accoustic management van je hd mee kan regelen,

maar kan er alleen mijn primare s-ata schijf mee regelen.

weet iemand hoe dat moet?

link:

http://www.heise.de/ct/ft...atasecurity/windows.shtml

misschien ook wel iets om en de topic-start te zetten bij hd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nou een Big Typhoon geinstallerd, ben er erg tevreden mee. Installatie was lastig maar prestaties zijn beter dan de Arctic freezer pro, die ik er hiervoor ophad. Nu heb ik het volgende besteld om de stock 120mm Fan mee te vervangen:
Silverstone SST-FM121
Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/img_resize_Big.asp?img=image/producten/63425-big.jpg
Deze heeft twee keer zo veel luchtverplaatsing, dus denk dat dat wel weer zal schelen. Ook krijg ik deze week eindelijk mn fancontroller binnen, kan ik em mooi daarop aansluiten ipv dat prutding dat je erbij krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik wil zo veel mogelijk koelen in mijn kast

IBM Netvista S42
Dit word een 2003 domain server en webservertje. voor thuis en gebruik. bezig met me MCSE. nu omdat dit ook een webserver wordt deze 24/7 aanlaten staan. maar echt stil zijn deze kasten niet door 2x 40 mm fan voor de processor en een 20mm tunnel fan voor north brige.

Nu heb ik de kast op still gezet via de bios. hij is dan erg still echter de CPU cool blok word zo warm dat je handen verbranden hierop ook north brige word naar mijn gevoel te warm.

Nu een 120 MM fan in de kast gelegd. hij coold nu wel stuk beter. maar om alles netjes echt cool te krijgen niet echt efficent. iemand een idee zonder een andere kast te hoeven kopen deze toch netjes cool kan worden. en still?

Ik ben al op zoek gegaan naar 2x 40 mm fanetjes maar weet niet echt hoe ik de north brige moet coolen. aangezien de CPU koel blok 2 CM van de north brige zit en deze word overbrugd door de tunnel fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Laatst online: 16-07 15:52
w00t eindelijk een topic dat echt iets voor mij is, ik zit ook altijd te zeuren dat m'n computer teveel lawaai maakt en dan vragen m'n ouders doodleuk als ze op m'n kamer zitten hoe het toch kan dat ik wél beeld krijg terwijl m'n cmputer uitstaat ^^ ..

Het enige waar ik nu nog mee zit is m'n WC pomp die sporadisch heel erg begint te ratelen, ik denk dat ik die een flink vast moet schroeven in de bodem van m'n kast met rubber ringen om de schroef e.d. en dan misschien nog de radiator fans 'n beetje aanpassen met wat rubbers..

Maar goed ik ben nieuw hier dus ik ga het eerst eens een beetje volgen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenderks
Pilske schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 23:29:
w00t eindelijk een topic dat echt iets voor mij is, ik zit ook altijd te zeuren dat m'n computer teveel lawaai maakt en dan vragen m'n ouders doodleuk als ze op m'n kamer zitten hoe het toch kan dat ik wél beeld krijg terwijl m'n cmputer uitstaat ^^ ..

Het enige waar ik nu nog mee zit is m'n WC pomp die sporadisch heel erg begint te ratelen, ik denk dat ik die een flink vast moet schroeven in de bodem van m'n kast met rubber ringen om de schroef e.d. en dan misschien nog de radiator fans 'n beetje aanpassen met wat rubbers..

Maar goed ik ben nieuw hier dus ik ga het eerst eens een beetje volgen ^^
Je hebt waterkoeling zo te lezen, maar je hebt je er niet echt mee bezig gehouden klopt dat?
Als je een Eheim pomp hebt kan het aan de 'vleugelrad' oid liggen, daar kan je voor 7 euro een gemodde, stille versie voor krijgen. Maar voor zulks dingen meer in het waterkoeling topic.
Als je dingen echt wilt dempen moet je inderdaad met rubbers gaan werken. Je hoeft niet eens te gaan boren als je het maar goed genoeg op rubber vast lijmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenderks
To_Tall schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 23:19:
Ik wil zo veel mogelijk koelen in mijn kast

IBM Netvista S42
Dit word een 2003 domain server en webservertje. voor thuis en gebruik. bezig met me MCSE. nu omdat dit ook een webserver wordt deze 24/7 aanlaten staan. maar echt stil zijn deze kasten niet door 2x 40 mm fan voor de processor en een 20mm tunnel fan voor north brige.

Nu heb ik de kast op still gezet via de bios. hij is dan erg still echter de CPU cool blok word zo warm dat je handen verbranden hierop ook north brige word naar mijn gevoel te warm.

Nu een 120 MM fan in de kast gelegd. hij coold nu wel stuk beter. maar om alles netjes echt cool te krijgen niet echt efficent. iemand een idee zonder een andere kast te hoeven kopen deze toch netjes cool kan worden. en still?

Ik ben al op zoek gegaan naar 2x 40 mm fanetjes maar weet niet echt hoe ik de north brige moet coolen. aangezien de CPU koel blok 2 CM van de north brige zit en deze word overbrugd door de tunnel fan.
Als ik jouw was zou ik gewoon boven de warme componenten in de behuizing een 120mm gat maken(mits die niet in je case zitten) en daar een mooie fan boven plaatsen.(of meer). Een 120mm fan op 1000rpm kan meer lucht verplaatsen dan (laten we zeggen,) een 40mm op 3000rpm. En is dus stiller.
Je temps zijn zoals je zelf al zegt te warm. Probeer eens met Speedfan je temperaturen af te lezen. Koeling en geluid gaan goed samen, koeling en stilte minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
koenderks schreef op zondag 04 juni 2006 @ 05:01:
[...]

Je hebt waterkoeling zo te lezen, maar je hebt je er niet echt mee bezig gehouden klopt dat?
Als je een Eheim pomp hebt kan het aan de 'vleugelrad' oid liggen, daar kan je voor 7 euro een gemodde, stille versie voor krijgen. Maar voor zulks dingen meer in het waterkoeling topic.
Als je dingen echt wilt dempen moet je inderdaad met rubbers gaan werken. Je hoeft niet eens te gaan boren als je het maar goed genoeg op rubber vast lijmt.
wrong assumption ;) ik heb al 'n silent mod op m'n 1048 uitgevoerd en nou was het meer de pomp die door m'n styrofoom (volgens mij) heen trilde .. heb vanmorgen en U profiel vormig onderzettertje van dat styrofoom gemaakt.

Nou is het bijna onhoorbaar, volgens probleem .. de vogeltjes buiten tjirpen te hard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Heb zelf ook waterkoeling, en een Eheim 1046. Ik zit met hetzelfde probleem, het was weg toen ik touwtjes rondom het reservoir deed, in het water, waar de pomp op rustte. Zodoende geeft het zijn trillingen niet door. Daarvoor had ik het op rubber stukjes slang.
Nu trilt het weer, maar waarschijnlijk doordat de pomp weer iets raakt(vermoedelijk touwtje uitgelubberd).
Maar aangezien je het al had opgelost, is dit misschien onnodig, maar ik wilde het toch wel ff melden.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
koenderks schreef op zondag 04 juni 2006 @ 05:06:
[...]

Als ik jouw was zou ik gewoon boven de warme componenten in de behuizing een 120mm gat maken(mits die niet in je case zitten) en daar een mooie fan boven plaatsen.(of meer). Een 120mm fan op 1000rpm kan meer lucht verplaatsen dan (laten we zeggen,) een 40mm op 3000rpm. En is dus stiller.
Je temps zijn zoals je zelf al zegt te warm. Probeer eens met Speedfan je temperaturen af te lezen. Koeling en geluid gaan goed samen, koeling en stilte minder!
Volgens speedfan is me temp zonder de 120 mm fan en standaard fanetjes rond de 55 graden. idle das gewoon te warm

Met de 120 mm los in de case is de temp 39 graden.
Zal vanaaf ff foto's [plaatsen kunnen jullie zien wat ik heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Ik ben bezig een nieuwe PC samen te stellen en zit nu met het kopje Koeling & stilte.

Componenten:
AMD X2 3800 (Manchester)
Asus A8N-SLi Premium
2 GB OCZ DDR RAM
XFX GeForce 7900GT (UDF, R7)
Antec TruePower 480W

en dit alles in een Antec Performance One P180.
Nu had ik 2 vragen:
- Welke ProcessorKoeler kan ik zo best mogelijk nemen?
- Ik had wat gehoord over de XFX met die build dat ze luidruchtig schenen te zijn, als dat zo is hoe kan ik dan makkelijk de koeler vervangen en welke koeler kan ik eraan hangen(ook met oog op eventuele 2e vidkaart)

Alles luchtgekoeld, geen gekloot met maken waterkoeling
Hoop dat t een verbetering zal gan zijn met mijn huidige P4 '747'
edit:
Sorry had ik erbij moeten zeggen, nu verandert

Bij voorbaat dank

[ Voor 10% gewijzigd door GravGunner op 07-06-2006 13:03 ]

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-03 21:35
GravGunner schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 11:49:
Ik ben bezig een nieuwe PC samen te stellen en zit nu met het kopje Koeling & stilte.
[...]
- Welke ProcessorKoeler kan ik zo best mogelijk nemen?
[...]
waterkoeling?
Edit: sorry, beter lezen |:( 8)7 :X

[ Voor 9% gewijzigd door SilentWings op 07-06-2006 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Alles luchtgekoeld, geen gekloot met maken waterkoeling
overheen gelezen?

Als processorkoeler zou ik ff kijken wat je wilt nemen, je kunt een passieve Scythe ninja nemen, of iets van zalman. Voor je GPU zou ik direct de heatpipe-oplossing nemen van Zalman.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Dynacore: Dank je, zal er naar kijken, op de scythe kon toch een fan gehangen worden?
oh en ik had dat luchtgekoelde er later bij gezet ;)
Hmmm welke oplossing van zalman?

Sorry Nas T, maar beter laat dan nooit toch? :X Harstikke bedankt nog ;)

[ Voor 30% gewijzigd door GravGunner op 13-06-2006 13:14 . Reden: >.< ]

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk deze. Hij's namelijk passief gekoeld en maakt dus geen lawaai :o

HARDWARE
» Koeling
» Grafischekaart is offline bij alternate ;(

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heus benieuwd of deze fan echt tot de stille behoort. Heeft iemand deze Sharkoon Silent Eagle 2000?

Afbeeldingslocatie: http://img334.imageshack.us/img334/6733/sharkoon7mr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenderks
Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 22:22:
Heus benieuwd of deze fan echt tot de stille behoort. Heeft iemand deze Sharkoon Silent Eagle 2000?

[afbeelding]
Ik heb twee Silent Eagle 1000rpm 80 mm achter mijn hdd rekje zitten en die houden het koel en onhoorbaar.
Pas geleden heb ik er een Silent Eagle 2000rpm 120mm gekocht en die is zeker wel hoorbaar. Eerlijk gezegt schrok ik er wel een beetje van. Daarom heb ik hem nu op 5(=1000rpm) volt lopen en dan is hij ongeveer onhoorbaar.

Prop er dus liever 2 van 1000 rpm in je pc(of meer), dan is het lekker stil.
Het db verschil tussen de 80mm 1000 en 2000rpm is redelijk groot. Het verschil tussen de 120mm's zijn niet zo groot zoals de specs zeggen. Als je voor de 120mm wilt gaan kan je dus het best hem op 5 volt laten lopen en eventueel nog op de normale voltage mocht dat nodig zijn.

Dit fannetje (vooral de 80mm 1000rpm) is een echte aanrader.

[ Voor 4% gewijzigd door koenderks op 07-06-2006 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien ken je de LianLi wel, deze heeft voor onderin 2 plaatsen om koele lucht tegen mijn hdd's en verder de kast in te bonjouren. De twee originele maken nogal een irriherrie en wil ze vervangen. De mogelijkheid om ze van wat minder voltage te voorzien kan middels een fancontroller en denk haast dat ik dan maar voor de 2000tiggers moet gaan, kan ik tijdens een stressen de volle laag aan de inhoud van mijn kast geven door de fancontroller. ;)

Het gaat om de 80mm exemplaren moest ik even zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Ik heb mijn harde schijf in een opsekopse (lege) cd-rom speler gelegt met wat rubber eronder en demping materiaal er naast, maar ik ga binnenkort het rubber weghalen en er ook demping materiaal onder leggen. (als ik thuis kom en ik denk eraan zal ik hier ff foto's zetten ;) )

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Greyh0und schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 09:53:
Ik heb mijn harde schijf in een opsekopse (lege) cd-rom speler gelegt met wat rubber eronder en demping materiaal er naast, maar ik ga binnenkort het rubber weghalen en er ook demping materiaal onder leggen. (als ik thuis kom en ik denk eraan zal ik hier ff foto's zetten ;) )
Maar wordt het geheel dan niet te warm? Dan zou je beter de zijkanten kunnen inpakken met geluiddemping, en de buitenkant ervan boven en ondre met dempend materiaal. Zodoende is ie rondom gedempt, past hij in je kast, en je kunt er 2 of 3 40mm fans in doen voor de koeling ervan

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
Nas T schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:31:
[...]Maar wordt het geheel dan niet te warm? Dan zou je beter de zijkanten kunnen inpakken met geluiddemping, en de buitenkant ervan boven en ondre met dempend materiaal. Zodoende is ie rondom gedempt, past hij in je kast, en je kunt er 2 of 3 40mm fans in doen voor de koeling ervan
40mm fans staan niet zo goed bekend wat stilte betreft; en daar gaat dit topic toch over?
Misschien is het beter om ervoor te zorgen dat er lucht langs de zijkanten kan gaan en dan een 92mm of zelfs 120mm aan de boven- of onderkant. Daar moet je dan natuurlijk wel genoeg plaats voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Laatst online: 28-08 11:30
Ik kan iedereen die geen kleine kast wil de "Antec P180 Performance One" kast aanraden. Deze bevat standaard drie 120mm fans die in drie stappen in te stellen zijn. Ik heb deze kast i.c.m. een Zalman CPNS6000 CPU Cooler en Arctic Silencer 1 Rev2 GPU-Cooler en mijn machine is fluister stil.

Ook fijn is dat de voeding in de kast in een apparte ruimte zit en niet bij het mobo en andere apparaten. Kortom, voor diegene die stilte wensen het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GravGunner schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 14:33:
Dynacore: Dank je, zal er naar kijken, op de scythe kon toch een fan gehangen worden?
oh en ik had dat luchtgekoelde er later bij gezet ;)
Hmmm welke oplossing van zalman?
...Geen dank :?

Ik denk dat Nas T de Zalman vf900Cu bedoeld...alleen moet je wel veel ruimte tussen de 2 pci-e sloten hebben om op beide kaarten 1 te kunnen plaatsen (mocht er ooit SLI inkomen)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2006 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Nas T schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 11:31:
[...]

Maar wordt het geheel dan niet te warm? Dan zou je beter de zijkanten kunnen inpakken met geluiddemping, en de buitenkant ervan boven en ondre met dempend materiaal. Zodoende is ie rondom gedempt, past hij in je kast, en je kunt er 2 of 3 40mm fans in doen voor de koeling ervan
Het word niet warm, want de opsekopse cd-speler fungeert als bakje waar de harde schijf in ligt. ik had hem eerst niet opsekop, maar dan zat ie tegen het bakje en maakte hij nog meer lawaai dan dattie gewoon in de daarvoor bestemde plek hing...

Als ik thuis ben en eraan denk zal ik die foto's nog maken ;)

Greyh0und

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@SilentWings: er zijn vast wel stille 40mm fans
Ik snap niet waar je je fan kwijt wilt... je wilt het dan verticaal laten blazen? dan zit je te kijken hoe je je hdd ophangt: alles aan de zijkant blokkeert de luchtstroom, dus zou voorkant moeten worden. Maar dan kun je net zo goed de fan horizontaal van voor naar achter laten blazen lijkt me. Kun je nog nadenken over geluidsdemping ook...

@Bart_nl:
idd hele mooie kast, nog over zitten twijfelen ook. Alleen die usb...hij zit onderaan, dat is niet heel praktisch als je kast op de vloer staat(bij bijna iedereen toch?) Bovenin is praktischer, daar komt sowieso meer licht 's avonds, je hoeft nooit te bukken om erbij te kunnen. Nog makkelijker is gewoon een 5,25"bay erbij met 4 usb-poorten, firewire, frontaudio, en alle mediakaartjesslikker...

@Dynacore:
ja ik bedoel de vf900CU.

Iemand nog een tip om je hdd en geluidsdicht te krijgen, en koel?
Ik denk namelijk dat een "tunnel" van geluidsdemping de beste oplossing qua geluid en koeling is, alleen je zit met de ruimte...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
Nas T schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 22:57:
er zijn vast wel stille 40mm fans
Ik snap niet waar je je fan kwijt wilt... je wilt het dan verticaal laten blazen? dan zit je te kijken hoe je je hdd ophangt: alles aan de zijkant blokkeert de luchtstroom, dus zou voorkant moeten worden. Maar dan kun je net zo goed de fan horizontaal van voor naar achter laten blazen lijkt me. Kun je nog nadenken over geluidsdemping ook...
dat zijn zeker mooie fannetjes, maar de luchtverplaatsing is erg laag: een 120mm fan op 5v geeft veel meer luchtverplaatsing maar is wel onhoorbaar.

Mijn idee is met Nexus Disktwin ervoor te zorgen dat de zijkant gedempt is, maar toch ruimte overlaat om met een grote fan lucht van onder naar boven te blazen, of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwacht geen wonderen van die Disktwin hoor. :) Het dempt bij mijn Maxtor redelijk wat, maar ik weet haast wel zeker dat er betere alternatieven zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:25:
Verwacht geen wonderen van die Disktwin hoor. :) Het dempt bij mijn Maxtor redelijk wat, maar ik weet haast wel zeker dat er betere alternatieven zijn. :)
denk het ook. Het probleem is dat hare schijven zelf ook geluid maken. Zelfs hele stille harde schijven ga je later alsnog horen...Daarom dacht ik aan een tunnel

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
Geen wonderen nee..... voor 11 euro niet. Maar mijn samsung spinpoint, is toch nog een stukje stiller.
En dan kun je lucht langs de zijkanten blazen.

Hoe bedoel je dat je stille schijven later toch gaat horen?

[ Voor 18% gewijzigd door SilentWings op 14-06-2006 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Laatst online: 21:05
kunnen jullie mij vertellen of ik 2 casefans doormiddel van DEZE kabel op mijn moederbord kan aansluiten en deze dan tegelijk kan sturen met speedfan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
maxoss schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 21:26:
kunnen jullie mij vertellen of ik 2 casefans doormiddel van DEZE kabel op mijn moederbord kan aansluiten en deze dan tegelijk kan sturen met speedfan?
Dat kan ja.... als je fannetjes samen maar niet teveel (mili)amperes veroorzaken.
Bijvoorbeeld je ene fan is 3Watt, dan trekt-ie 3w/12V= 0,25 A
Je andere fan is 1,5Watt die trekt dan 0,125 A.
Samen dus 0,375A. Kijk in je mobo-manual of dat niet te veel is.

Als ik het goed zie op je plaatje is maar een puls-kabeltje verbonden, dus je zult van maar één fan het toerental kunnen uitlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door SilentWings op 14-06-2006 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn pc maakt eigelijk altijd al vrij veel geluid, niet super storend, maar hoorbaar is het zeker wel.
Nu de warme dagen weer komen, heeft mijn pc wat betere cooling nodig.
Ik wil dit nu eens goed aanpakken en mn pc ook meteen goed stil maken.

Ik heb een p4 2.53Ghz socet 478, dus helaas passen daar niet de
modernste en vaak stilste coolers op.
Ook is via internet bestellen geen optie, dus blijft het bij de lokale pc winkel. (in mijn geval de vobis)
Ik wil dus nieuwe fan's hebben, ik heb nu een 80mm outtake in de voeding, een 80mm op de cpu (gewoon standaart koelblok)
en nog een andere out take fan op 5v draaien. (anders maakt deze erg veel herrie)

Ik wil deze allemaal vervangen, zodat ik ze allemaal op 12 kan laten draaien zoder al te veel last te hebben van het geluid. En er moet ook nog een intake fan bij komen.

Nu heb ik deze ventilator op het oog:

CoolerMaster SAF-S84-E1
80x80x25 mm
13 dB(A)
1400 rpm

Heeft deze wel genoeg lucht verplaatsing en klopt die 13 dB wel?
(uit deze fans kan ik allemaal kiezen: http://vobis.nl/?ID=ProductOverview&mc=CAS&pc=FAN )

Helaas kan ik geen 120mm gebruiken,
of anders zal ik al mijn voorkant moeten bewerken, wat ik liever niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Laatst online: 21:05
SilentWings schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 21:46:
Als ik het goed zie op je plaatje is maar een puls-kabeltje verbonden, dus je zult van maar één fan het toerental kunnen uitlezen.
hij leest van een het toerental uit maar dan gaan ze toch allebei zachter of harder draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naarmate een HD ouder wordt gaat 'ie meer stroom verbruiken en meer trillingen maken. Gewoonweg doordat de bewegende delen slijten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 12:11
Ik heb vandaag dan eindelijk mijn VF700CULED op mijn 7800GT gezet. Nu is mijn systeem echt totaal onhoorbaar, aangezien ik al een HDD Silencer en Zalman CPU cooler had, en een Arctic Cooling Silentium T1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
maxoss schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 22:24:
[...]
hij leest van een het toerental uit maar dan gaan ze toch allebei zachter of harder draaien?
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
SilentWings schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 20:51:
Ik bedoelde niet zoals op de lange termijn de slijtage, maar omdat je alles aan het stil maken bent, zul je onderdelen gaan horen die eerst onhoorbaar waren.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
Dus dan kunnen we de topictitel wijzigen in "huur een drilboor".
Dan is zelfs een standaard sweex kast met stofzuiger-fan onhoorbaar.

of je huurt een straaljager. >:)
of een.....of......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
SilentWings schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 13:38:
Dus dan kunnen we de topictitel wijzigen in "huur een drilboor".
Dan is zelfs een standaard sweex kast met stofzuiger-fan onhoorbaar.

of je huurt een straaljager. >:)
of een.....of......
Waar reageer je op?
Als je op mij reageerde: ik bedoelde dat als je begint met het stil maken van je pc, je later op zo'n stilteniveau bent, dat je dingen gaat horen die je eerst niet hoorde...
Zo hoorde ik laatst dat er een heel zacht geruis uit mijn monitor kwam.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:14:
[...]

Waar reageer je op?
Als je op mij reageerde: ik bedoelde dat als je begint met het stil maken van je pc, je later op zo'n stilteniveau bent, dat je dingen gaat horen die je eerst niet hoorde...
Lol zo kan je wel blijven doorgaan hea :P Ik zit er misschien aan te denken om m'n pc in een soort kruipruimte hier in mijn kamer te zetten, het enige probleem is dat de vloerverwarming daar aangesloten is en het dus vrij heet kan worden, maar dan is wel meteen alles stil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:18:
[...]

Lol zo kan je wel blijven doorgaan hea :P Ik zit er misschien aan te denken om m'n pc in een soort kruipruimte hier in mijn kamer te zetten, het enige probleem is dat de vloerverwarming daar aangesloten is en het dus vrij heet kan worden, maar dan is wel meteen alles stil :+
en je weer iets moet verzinnen voor je mediadisk-drives, je ziet je kast niet, je zit met temperatuur, je moet lange kabels hebben, kortom: precies de reden dat ik in mijn topicstart vermeldde dat ik liever oplossingen wilde hebben zonder (te veel) consequenties. Als er een oplossing is die nergens aan af doet, dan heeft iedereen er wat aan. Anders blijf je met problemen rondlopen...
Je zou bijvoorbeeld anders ook met een flinke ventilator(op 220 volt)en een buis de lucht kunnen afzuigen. Gat in de muur, ventilator in de andere kamer, klaar.
Maar dan heb je die buis die je kwijt moet, je moet een muur hebben waar het gat doorheen kan, je moet een gat maken(niet mooi, en bij verkoop van het huis ook niet bepaald praktisch).
Op zich geen slecht idee, maar er kleven dan zoveel nadelen aan, dat er een hoop mensen zijn die zoiets niet uitvoeren, en nog steeds zitten met een pc die niet stil genoeg is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentWings
Nas T schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 19:14:
[...]

Waar reageer je op?
Ik reageerde op je post waarin je zegt dat harde schijven meer hoorbaar worden als je de andere onderdelen van je pc stiller maakt. Dat is helemaal waar. Ik probeerde alleen (met een beetje sarcasme) te relativeren. Je mag best blij zijn als je pc zo stil is dat je het geluid van een stille harde schijf als hinderlijk gaat ervaren.

maaruh,.. er kwam geruis uit je monitor :? welke monitor is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
SilentWings schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 21:31:
[...]

Ik reageerde op je post waarin je zegt dat harde schijven meer hoorbaar worden als je de andere onderdelen van je pc stiller maakt. Dat is helemaal waar. Ik probeerde alleen (met een beetje sarcasme) te relativeren. Je mag best blij zijn als je pc zo stil is dat je het geluid van een stille harde schijf als hinderlijk gaat ervaren.

maaruh,.. er kwam geruis uit je monitor :? welke monitor is dat?
de e700b van LG. Ik snapte je sarcasme niet, lol. Wat ongeveer erger is als het geluid van schijven of andere dingen is resonantie. Ik heb er momenteel al snel last van, door mijn zware pomp. Mijn kast gaat irritant zoemen, mep ertegenaan, en hij is stil, voor een seconde of 15. Nu is het wat minder doordat ik de pomp wat heb gefikst, maar nog steeds resoneert mijn kast soms. Errug vervelend zacht gezegd.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Nas T schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 07:48:
[...]
Mijn kast gaat irritant zoemen, mep ertegenaan, en hij is stil, voor een seconde of 15. Nu is het wat minder doordat ik de pomp wat heb gefikst, maar nog steeds resoneert mijn kast soms. Errug vervelend zacht gezegd.
Resonantie is echt verschrikkelijk. Vooral omdat het niet constant is. Soms is het er en soms niet, maar als het er is overheerst het alle zoemgeluiden.
Er tegenaan meppen helpt maar tijdelijk. Wat is het precies dat resoneert? Een zijpaneel (daar had ik last van)?
Ik heb m'n s-ata kabels veranderd door exemplaren met een 90 graden knik zodat deze niet meer tegen het zijpaneel aandrukken. Hiermee was het bij mij opgelost.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 19:18:
Ik heb nou een Big Typhoon geinstallerd, ben er erg tevreden mee. Installatie was lastig maar prestaties zijn beter dan de Arctic freezer pro, die ik er hiervoor ophad. Nu heb ik het volgende besteld om de stock 120mm Fan mee te vervangen:
Silverstone SST-FM121
[afbeelding]
Misschien met wat vertraging, maar... waar heb je dit mooie fannetje besteld? Vind de kleur + specs (althans, de range waarover je het aantal rpm kan instellen met een mooi frontje) erg netjes. Helaas kan ik die fan niet in de pricewatch vinden. Ik heb wel een shop gevonden die ze heeft, maar die doet weer geen rembours :P

Zit zelf overigens momenteel met een klassieke Coolermaster Stacker met 2 1200rpm 120mm fans en een 1800 (dacht ik) 80mm fan, icm met een Arctic Freezer Pro 64 & 7800GTX512 op een A8N32SLI (passief gekoeld) en een Hitachi Deskstar 7K500. Al met al netjes stil :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okyah schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 11:56:
[...]
Misschien met wat vertraging, maar... waar heb je dit mooie fannetje besteld? Vind de kleur + specs (althans, de range waarover je het aantal rpm kan instellen met een mooi frontje) erg netjes. Helaas kan ik die fan niet in de pricewatch vinden. Ik heb wel een shop gevonden die ze heeft, maar die doet weer geen rembours :P

Zit zelf overigens momenteel met een klassieke Coolermaster Stacker met 2 1200rpm 120mm fans en een 1800 (dacht ik) 80mm fan, icm met een Arctic Freezer Pro 64 & 7800GTX512 op een A8N32SLI (passief gekoeld) en een Hitachi Deskstar 7K500. Al met al netjes stil :)
Ik heb em besteld bij perfect-systems.nl, wacht al een weekje dus dat ding zal er wel snel komen. Met een beetje geluk kopen ze meteen een fatsoenlijke voorraan in. heb namelijk nog wat plaatsen over in de stacker die ik woensdag krijg :P

linkje

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2006 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb recentelijk een aantal dingen in mijn computer veranderd om het zaakje wat stiller te krijgen. Passief gekoelde videokaart, een Zalman CPU-koeler. Functioneert allemaal top. Over mijn laatste upgrade ben ik echter niet echt tevreden: een Zalman voeding. De ZM460-APS. 120mm NMB fan. Het is een Ball Bearing Fan.

Er zijn eigenlijk 2 problemen.
Ten eerste zuigt de fan in de voeding de lucht aan ipv dattie het wegblaast. Gevolg is dat als ik mijn case dicht hou dat de voeding vrij warm wordt. Hier valt opzich wel wat op te verzinnen met airflow in de kast.

Ten tweede, en dat is het echte probleem, maakt de voeding een heel zacht piepend geluid. Het is geen ruisend geluid zoals een 'normale' fan maakt maar echt een heel hoog piepend geluid. De hele tijd! Iemand een idee hoe dit kan? En vooral: hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 09:55
Dat de voeding aanzuigt is vreemd. Dat hij piept komt door slijtage of door een te smerige koeler.

Oplossing voor beide problemen is een nieuwe voeding te kopen met een goede luchtstroming en koeler die nieuw zijn en weer een tijdje mee kunnen.

Wil je gaan knutselen; Kijk dan of de koeler smerig is, zo ja, maak hem schoon, demonteer hem en zet hem andersom in de voeding, dan is de luchtstroming tenminste de goede kant op :)
Mocht de koeler dan nog piepen, dan kun je beter een nieuwe koelertje kopen welke een beetje stil is en die soldeer je aan de doorgeknipte draden van de oude fan :)

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 15:31:
Ik heb recentelijk een aantal dingen in mijn computer veranderd om het zaakje wat stiller te krijgen. Passief gekoelde videokaart, een Zalman CPU-koeler. Functioneert allemaal top. Over mijn laatste upgrade ben ik echter niet echt tevreden: een Zalman voeding. De ZM460-APS. 120mm NMB fan. Het is een Ball Bearing Fan.

Er zijn eigenlijk 2 problemen.
Ten eerste zuigt de fan in de voeding de lucht aan ipv dattie het wegblaast. Gevolg is dat als ik mijn case dicht hou dat de voeding vrij warm wordt. Hier valt opzich wel wat op te verzinnen met airflow in de kast.

Ten tweede, en dat is het echte probleem, maakt de voeding een heel zacht piepend geluid. Het is geen ruisend geluid zoals een 'normale' fan maakt maar echt een heel hoog piepend geluid. De hele tijd! Iemand een idee hoe dit kan? En vooral: hoe dit op te lossen?
een fan zuigt en blaast beide. Vertel duidelijk hoe de lucht wordt geblazen door de fan, dus zoiets als: de fan zuigt de lucht van onder de voeding aan, en blaast deze door de voeding naar buiten de kast. Het hoge gepiep schrijf ik niet aan een slechte fan, maar aan de zaken die de voeding regelen, oa de pfc. Ik hoor wel vaker dat die hoge piepgeluiden maken, al moet ik zeggen dat ik een voeding had waarvan de fan zelf bromde(erg vervelend).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, een duidelijkere uitleg 8)

Mijn huidige voeding heeft een intake fan aan de onderkant zitten. Deze blaast dus lucht vanuit mijn kast de voeding in. Deze lucht is alleen niet heel erg koel door mijn passief gekoelde videokaart die lekker warm is en er vlak onder zit. Gevolg is dat mijn voeding 'gekoeld' wordt met warme lucht. Nu is dat niet zo'n heel groot probleem maar wel jammer dat de warme lucht maar gedeeltelijk de kast wordt uitgeblazen.

Mijn vorige voeding had een fan aan de achterkant. Die fan functioneerde dus als het ware ook als outtake fan voor mijn kast. Nu is dat veel minder het geval met als gevolg dat de temperatuur in mijn kast oploopt en ik een extra outtake fan moet plaatsen of de kast open moet zetten.

Ik ben inmiddels ook achter de bron van het gepiep. Wat bleek: het was niet mijn voeding maar mijn harde schijf. 8)7 Omdat mijn vorige voeding zoveel herrie maakte hoorde ik het gepiep nooit. Dus toen ik een nieuwe voeding plaatste en het gepiep hoorde ging ik er vanuit dat dit uit de voeding kwam. Een iets te voorbarige conclusie dus. De voeding is echt muisstil.

Al met al dus toch tevreden met de geluidsproductie van mijn voeding maar een gebrek aan outtake gratis erbij gekregen. Jammer is dat in mijn huidige kast alleen ruimte is voor 80mm fans. En die maken herrie. Nu was ik toch al van plan ooit een nieuwe kast te gaan kopen dus ik denk dat ik die aankoop gewoon wat naar voren ga halen. Niet alleen kan ik dan de componenten wat verder uit elkaar plaatsen, ook kan ik dan meteen mooie 120mm fans er op zetten.

Nog tips voor kasten in combinatie met 120mm fans (voor intake & outtake)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
tips voor fans: koop 3 stille 120mm fans, 1 voorin, 1 achterin, en 1 bij je videokaart.

reactie op hieronder ↓ : ik reageerde op iemand die een passief gekoelde kaart had, daarom raadde ik een fan daarbij aan, zodat de warme lucht bij die kaart weggaat...

[ Voor 55% gewijzigd door Nas T op 21-06-2006 20:57 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:19
Nas T schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 15:53:
tips voor fans: koop 3 stille 120mm fans, 1 voorin, 1 achterin, en 1 bij je videokaart.
1 intake en 1 outtake is ook wel genoeg hoor. :) Meeste voedingen hebben ook 2 fan's dus dan zuigt die aan de binnenkant van je kast ook nog lucht uit je pc.

[ Voor 19% gewijzigd door LuPo op 21-06-2006 20:31 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Laatst online: 13-08 12:52
Ik dacht, nu ik mijn "still" pc eindelijk af heb, post ik hier ook maar eens

Ik maak ook gebruik van een Antec P180.. samen met een Antec NEO-HE 550watt (die ik overgens nog nooit gehoord heb)
Verder een Asus A8N SLI Premium (die met de heatpipe op de chipset)
mn CPU is een a64 3000 (venice) op 2200, en in combinatie met mijn ninja en een papst 12cm fan (die ongeveer 800/900 rpm draait met Qfan) is deze ook onhorbaar en idle ongeveer 38C, met load (2uur hl2-ep1) 45C (met dit weer).
De casefans op de laagste stand, envoorin nog een Syche 120mm fan, maar die word meestal uitgezet door Qfan.
een van de casefans die ratelde een beetje op de laagste stand, maar die heb ik op een 5v lijn gezet en op de hoogste stand gezet, en nou issie stil (weet niet of hij nog draait, maar er word niet te heet dus geen probleem)
nog een "oude" MAXTOR HD (250GB) in de HDrack onderin de kast (met rubbertjes bevestigd)
tot zover is mijn PC onhoorbaar van 20cm..
nou komt mijn probleem
ik heb er ook een 7900GT in gedrukt, en uiteraard maakt de stock 70 of 80mm fan teveel lawaai.. nou heb ik deze vervangen door een zalman VF900, en die op minimaal gezet met die fancontroller die erbij zit, maar het is nogsteeds het luidruchtigste onderdeel uit mijn PC... dus daar baal ik van, na mijn vorige configuratie ben ik al van zalman afgestapt, omdat ze niet zo stil zijn al ze beweren (mijn 7700CU ratelde op 5v). nou was ik van plan om mijn 7900GT te koelen met een pasieve cooler van arctic, maar aangezien die van een release in juni verplaatst zijn naar een release in augustus, kon ik het niet laten om toch een zalman te kopen...

als ik die zalman niet snoer, ben ik bang dat ik alsnog een arctic ga kopen.. al is mijn budget niet te groot...

dus kan iemand mij helpen met de zalman snoeren?
ik weet nl. niethoeveel volt die fanmate2 geeft op de laagste stand, en ik heb ook geen 3pinheaders meer die ik op 5v kan zetten.

verder gebruik ik geen fancontrollers, en met dit warme weer verander ik ook niet veel, Qfan lost het voor me op. als ik game, heb ik toch lawaai, en als ik slaap dan is de usage van mn CPU toch laag.
maar de zalman wil dus niet zachter....

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agres
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 14:34
mischien hebben jullie hier iets aan. een Blog over stille Pc's en wat er mee te maken heeft.
bestaat nog niet zo lang. is in het engels

http://blog.nadir.net/iwantaquietpc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
zalmannetje snoeren met een weerstand? Of extra fancontroller? als weerstand gebruik je een 56 ohm weerstand. Veel succes!

Blog begon goed, maar...er staat zo weinig...Ik neem aan dat er een hoop bijkomt?

[ Voor 26% gewijzigd door Nas T op 26-06-2006 19:37 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
mmhh 'n voeding stiller maken is toch niet zo riskant of wel ?

Ik kan solderen ja, maar het is dan dus gewoon de plus van de fan van de voeding (voor de fan) aan die van de plus van de fan ..

en dan gewoon goed met ducked tape ofzo afbinden ? of iemand hier nog tips voor

Het betreft trouwens een OCZ 600W gameXstream voeding, als iemand al ervaring heeft met je voedingfan vervangen kan die persoon me dan wat tips geven ?? (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpyCow
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-11-2021

SpyCow

BovineSpongiformEncephalopaty

Hallo..
Ik ben zelf ook al een tijdje bezig om mijn pc wat stiller te krijgen, maar achteraf bleek het niet zo heel moeilijk (mits je dr een beetje geld aan uit wil geven)

Mijn pc bestaat nu uit de volgende onderdelen:

Kast: Antec Sonata Piano Black
Moederbord: Asus A8N SLI Deluxe (nforce 4)
Chipsetkoeler: Zalman ZM NB47J (pasief gekoeld)
Processor: AMD Athlon64 3000+ s939 (tray)
CPU koeler: Thermaltake Fanless103 Tower koeler (pasief gekoeld)
Geheugen: 2x 512 MB Corsair PC3200 DDR1 geheugen
Videokaart: Asus 6600GT Silencer (pasief gekoeld)
Voeding: HuntKey HK400-16NP 400 Watt (pasief gekoeld)
Media kaarten: Soundblasten Audigy ZS2 + Hauppage PVR 150 MCE
Schijven: 2x western digital raptor 36 gb (RAID) + 1x Maxtor 300 GB Diamondmax10 16mb cache
Deze hangen in rubbere ophanging (standaard bij de kast) en hoor je amper. Alleen de raptors hoor je licht ratelen als ze druk zijn.
Koeling: 2x Papst 12 cm fan (ik weet ff niet meer welk type, ze zijn nu een jaar oud)

En dan uiteraard nog wat opticals.. een nec DVD brander en een Lite On DVD Speler.. Maargoed.. die maken geen herrie zolang ze niets doen..
Mn processor komt niet over de 50 graden (en dan moet ik um aardig belasten) en de fans niet over de 1000 rpm.

Bij gewoon gebruik van de PC, en niet al te bloedheet weer (ik zit op een zolder) draaien de fans rond de 600 rpm en zijn ze bijna onhoorbaar. (Dit wordt overigens gewoon door de bios van mn ASUS bord geregeld). De CPU blijft dan netjes rond de 40 graden.
Mn VGA-kaart vereist helemaal geen aandacht trouwens.. die heb ik nog niet warmer gezien van 80 graden.. Goeie dingen die Asus silencers! (Y)

Voor de mensen die een fotootje leuk vinden:
http://www.mallerd.nl/pc/

Zijn er nog mensen met tips?

WwW.SpyCow.nl - Welcome To The World Of Madness!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Om de trillingen van de hd te minimaliseren, doe ik altijd een stukje vijverfolie (butylrubber) tussen het rack en de hd !
Ook m'n WC-pompje staat op 2 lagen rubber !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Ward Vr schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:08:
Om de trillingen van de hd te minimaliseren, doe ik altijd een stukje vijverfolie (butylrubber) tussen het rack en de hd !
Ook m'n WC-pompje staat op 2 lagen rubber !
Kijk, dat is nog eens een goed id. Vijverfolie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Mijn kast heeft last van resonantie. Ik heb een Eheim 1060 pomp erin, 2 Samsungs hdd's, weet iemand of het daaraan ligt?
Het geluid is verschrikkelijke irritant. Het is telkens een gezoem, maar er valt niet te horen waar het precies vanaf komt. Een paar keer een klap tegen de kast laat het soms ophouden. Om later weer terug te keren. De pomp hangt aan kabel in het water in het reservoir, ik heb een stuk touw om de bak gedaan, en geknoopt, zo, dat de pomp van de bodem en de wand hangt. De bak ligt op washandjes en wat rubber, de harde schijven zitten in een ibl-box hdd20, en er zit het schuim wat erbij zit onder, en nog eens op schuim...

Iemand een tip om een grote pomp in een kleine ruimte stil te krijgen??

[ Voor 6% gewijzigd door Nas T op 10-07-2006 21:41 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi
ik had een paar vraagjes over de stilte van mijn toekomstige systeem wat er als volgt uit gaat zien:

Processor Intel duo core 2 E6600 *boxed
Moederbord Asus Moederbord P5B
Videokaart: nVidia GeForce 7900 GT 256 MB
diskdrive Philips DVD-ROM PCDV5016B 16 X, 50 X, OEM, Zwart
harddisk Samsung P120S 250 GB Serial ATA II
kast Procase Zirco behuizing 200 x 430 x 485 (b*h*d)
voeding Be Quiet! Voeding Dark Power 470
casefan's Nexus Technology 120mm Real Silent Case Fan 2x
en eventueel Nexus Technology 80 mm Real Silent Case Fan
later Scythe Ninja Aluminium, Koper

1 is een de E6600 van intel passief te koelen met een scythe ninja?
uit een passage van het artikel "Intel Conroe 2,4GHz zet indrukwekkende cijfers neer"
staat: "De goedkope Conroe weet niet alleen de huidige high-end desktopchips regelmatig te verslaan, maar doet dat ook nog eens passief gekoeld."
als dit zou kunnen zou het beter voor het volume van mijn pc zijn en als het niet kan welke fan zou ik er dan bij moeten zetten of kan ik dan de stock koeler langzaam laten draaien zodat ik hem niet hoor?

2 Is die samsung harde schijf een goede keus als ik naar het volume van mijn pc kijk? Ik weet dat een samsung voor resonantie zorgt maar zelf weinig geluid maakt. Dit valt misschien op te lossen door de schijft in een IBL box zetten om volume te beperken. Ook heb ik ergens gelezen dat als je je harde schijft aan taillerapjes(spelling?) hangt er ook bijna geen resonantie is.

3 is de videokaart (die trouwens van club3d is) stil genoeg of moet ik hier nog een heatpipe of anders een (stille) fan op zetten?

4 de procase zirco behuizing heeft zelf geen voeding of fan waar ik dus zelf achteraan moest. Ik kwam uit bij de be quiet voeding omdat ik gelezen had dat hij erg stil was (of ben ik verkeerd?). Hij heeft zelf ook een fan wat voor airflow zorgt, koelt het systeem 3 minuten extra na en heeft 3 fan aansluiting die via temp geregeld worden waar ik twee nexus(wat is jullie mening over dit merk) 120 mm fans op wil zetten (1 voor 1 achter) en misschien nog 1 van 80mm voor bijv extra airflow of voor de koeling van de video of processor als het nodig is.
Moet ik de koeling van het systeem aan mijn voeding over laten die de fan's via temp stuurt of via mijn asus moederbord dat Qfan heeft en de fan's ook via temp aanstuurt?

5 ten slotte heb ik nog een vraagje over de diskdrive. Dit medium is een tussenstap omdat mijn budget een beetje krap wordt vanwege de processor moederbord en videokaart en omdat ik wil wachten tot blu-ray. Maar heeft iemand nog goede tips om de geluidsproductie van dit medium zoveel mogelijk te beperken?

heel erg bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
hey beesjes,
ikzal jhe vragen (proberen te) beantwoorden:

1: een Scythe ninja? Ik ben er bijna zeker van. De warmteafgifte van de nieuwe chips zijn een stuk lager, en een Scythe ninja kan de P4 chips ook koelen.

2: Er zijn meer manieren om je hdd trillingsvrij op te hangen. Ik raad je toch een ibl-box aan, omdat deze de geluiden die de schijf zelf produceert, absorbeert. Op zich zou het niet hoeven, maar als ik kijk naar hoe stil jij je systeem wilt hebben, is zoiets toch een aanrader.

3: Zet er een andere koeler op. Je zult merken dat vergeleken met de rest van je systeem de stock-koeler een hoop kabaal maakt. Zalman heeft een goede heatpipe-koeler ervoor. Passief koelen gaat denk ik niet lukken.

4: het is een goed idee dat je nog 2 120 mm fans in je kast wilt plaatsen. Aangezien je cpu passief gekoeld is, is het toch wel wenselijk dat er enige luchtstroom plaatsvind. Nu zal dat wel lukken met je voeding op zich, alleen die zuigt weer warme lucht aan, waardoor hij harder zijn best moet doen(doordat hij temperatuurgestuurd is). Wat je voeding zelf betreft, hoe "stil" hij is: geen idee. Ik zou de fans toch aan sluiten op het moederbord. Daar kun je achteraf nog speedfan bij gebruiken, bij je voeding niet. En de afstand van mobo voorin je kast is korter dan voeding naar voorin je kast.
Maar als je wilt dat je systeem altijd stil is: koop 2 120mm fans die op volle snelheid stil zijn, dat betekent ongeveer 1000rpm, iig bij de betere merken, die hoef je alleen aan te sluiten op volle snelheid.

5: Dit is een lastige...Ik heb er zelf geen ervaring mee, en als ik mijn diskdrive gebruik, dan draait hij maar voor even. Je kunt iets dergelijks gebruiken als drivespeed van nero. Dit regelt je snelheid van je disk. Je cd hoeft echt geen 52x snelheid te hebben bij het opstarten van een spelletje ;). Inpakken kan ook, maar dan zit je met de ruimte, en de diskdrive kan zijn warmte niet kwijt, dus is deze niet intensief te gebruiken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een radiator van een susuki alto, deze kan je netjes aan de zijkant van je kast hangen. Ding is 37 bij 32 cm en iets van 4cm dik. Mijn proc loopt op 1,9 volt, normaal op 1.5. Met een goeie stock cooler word de proc ongeveer 65 graden, nu 39 stressed. De radiator is passief, geen coolers. Heerlijk stil en cooled erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

srry voor weer een lange post
@Nas T
Erg bedankt voor de reply en de snelheid ervan, Nas T

Een scythe ninja is dus inderdaad voldoende om de intel 'conroe' E6600 passief te koelen?

Weet iemand nog een goede site voor die IBL box? Ik dacht ergens eerder in deze thread ikbenstil.nl gelezen te hebben maar weet dit niet zeker. En kan je een IBL box kopen waarmee ik eerst 1 schijf kan zetten en daarna 2?
En die samsung is trouwens toch wel een behoorlijke keuze qua geluid?

Een idee van jouw, Nas T was om 4 fans + 1 van voeding in de kast te zetten. Wie weet een handig opstelling voor deze 5 fan's?
2 fans voor, 1 midden en Fan van voeding + 1 achter? of 2 fans voor en fan van voeding + 2 fan;s achter of weer anders?
edit: misschien 2 fans voor, 1 op de videokaart en 1 fan + 1 fan de voeding achter?

Weet iemand of ik voor vier 120mm van nexus moet gaan of voor een ander merk?
(elke fan produceert 22,8 db aan geluid maar ik weet op welke afstand dit is; op 1cm of 20cm?)
Mijn kast wordt 200 x 430 x 485mm (b*h*d) groot dus ik denk dat het zal wel zal lukken met 120mm fans
Moet ik de hdd's nog extra koelen als ze in de IBL box zitten of is de airflow van die 4 + 1(voeding) voldoende of moet ik er nog led fans bij zetten ?
Op mijn p5b moederbord zit Q fan2 dus dit zal de fans aanpassen om voldoende koeling te produceren bij minimum aan geluid, moet ik dan nog een extra fan controller bij zetten, nee toch?
Dan denk ik dat ik de fans wel via moederbord regel.

btw Weet iemand trouwens nog programma's op bepaalde delen van het systeem 'te stressen' zodat ik weet of er per onderdeel voldoende koeling aanwezig is? ik heb ergens al ATI tool gevonden voor grafische kaarten maar weet iemand nog proggies voor cpu en moederbord?

Ik heb op internet gelezen dat een zalman ZM80D-HP genoeg is om de videokaart te koelen mits er voldoende airflow is maar dat zal met 4 fans en een fan van de voeding toch geen probleem vormen of weet iemand een betere heatpipe?

Ik ga denk vooral bf 2 en misschien wow gamen dit zijn volgens mij games die die je installeert en dan via je harde schijf speelt.

@ ax1
Vraagje uit nieuwgierigheid hoe ben je op dat idee van die radiator gekomen?
Kan die radiator bij de susuki dealer halen ofzo en hang je die dan aan de binnenkant van je pc?
srry hoor dat ik zo bezorgd ben maar waarschijnlijk werkt hij met water; hoe veilig is dit?
compliment een cpu die stressed 39 graden is, das netjes zonder geluid!

ps 2 all
tnks voor de replies en misschien belangrijk ik ga niet oc'en

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2006 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
edit: en ook excuses voor mijn mega-post
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 21:40:
srry voor weer een lange post
@Nas T
Erg bedankt voor de reply en de snelheid ervan, Nas T

Een scythe ninja is dus inderdaad voldoende om de intel 'conroe' E6600 passief te koelen?
Als ze de "warmere" pentium 4 kunnen koelen passief, waarom niet de "coole" core 2?
Weet iemand nog een goede site voor die IBL box? Ik dacht ergens eerder in deze thread ikbenstil.nl gelezen te hebben maar weet dit niet zeker. En kan je een IBL box kopen waarmee ik eerst 1 schijf kan zetten en daarna 2?
En die samsung is trouwens toch wel een behoorlijke keuze qua geluid?
je hebt ze voor 1, 2, 3 schijven of 1 schijf in een 3,5inch bay
Die samsungs zijn echt stil. Ze maken nog iets geluid van zichzelf, en trillen dus, maar in een iblbox heb ik daar tenminste geen last van. ikbenstil verkoopt ook alleen samsungs. Zij maken trouwens ECHT stille pc's. ze hebben er 1 van 0,2 sone, hoeveel dat precies is, weet ik niet, maar 1 sone is 1000hz bij 40dB, dan zou 0,2 sone dus 1000hz bij 8dB kunnen zijn...
Een idee van jouw, Nas T was om 4 fans + 1 van voeding in de kast te zetten. Wie weet een handig opstelling voor deze 5 fan's?
2 fans voor, 1 midden en Fan van voeding + 1 achter? of 2 fans voor en fan van voeding + 2 fan;s achter of weer anders?
edit: misschien 2 fans voor, 1 op de videokaart en 1 fan + 1 fan de voeding achter?
Ik bedoelde eigenlijk: 1 fan voor, 1 achter, en de voeding, en evt 1 in de kast(maar dat kan je videokaartkoeler zijn). Maar misschien is 2 voor, 1 + voeding achter niet eens heel gek. Daarnaast heb je je videokaartkoeler, en de fan + voeding bij je cpu zijn genoeg om de warme lucht daar weg te trekken icm scythe ninja.
Weet iemand of ik voor vier 120mm van nexus moet gaan of voor een ander merk?
(elke fan produceert 22,8 db aan geluid maar ik weet op welke afstand dit is; op 1cm of 20cm?)
22,8 dB vind ik veel. Ik zou zeker onder de 20dB gaan kijken, 20dB is te horen. Kijk anders bij www.ikbenstil.nl voor ventilator, ze hebben ventilators van ibl, ik heb ze ook, die hoor ik niet.
Mijn kast wordt 200 x 430 x 485mm (b*h*d) groot dus ik denk dat het zal wel zal lukken met 120mm fans
Moet ik de hdd's nog extra koelen als ze in de IBL box zitten of is de airflow van die 4 + 1(voeding) voldoende of moet ik er nog led fans bij zetten ?
Op mijn p5b moederbord zit Q fan2 dus dit zal de fans aanpassen om voldoende koeling te produceren bij minimum aan geluid, moet ik dan nog een extra fan controller bij zetten, nee toch?
Dan denk ik dat ik de fans wel via moederbord regel.
Als de fans al op 12 volt ongeveer 18dB aan geluid maken, hoeven ze niet eens geregeld te worden. Ze zijn toch al niet hoorbaar. Ik heb ergens gelezen dat meer fans van hetzelfde aantal dB's bij elkaar wel meer geluid maken. Dus probeer anders eens te experimenteren(qua temps) in je kast met 1 fan voor, en alleen je voeding achter, je cpu passief gekoeld, en een goede videokaartkoeler. Een echt stille voeding, het liefst 1 waar je de temperatuur kan uitlezen en de fan zelf kan regelen, en samsungs in een ibl-box, en je hele systeem is echt heeel erg stil.
Hdd's koelen? zorg maar dat ze een beetje airflow hebben, niet dat ze warmte rondom zich heen ophopen. extra fancontroller is niet nodig, zolang de fans op 5 volt onhoorbaar zijn, en je moederbord ze kan sturen.
btw Weet iemand trouwens nog programma's op bepaalde delen van het systeem 'te stressen' zodat ik weet of er per onderdeel voldoende koeling aanwezig is? ik heb ergens al ATI tool gevonden voor grafische kaarten maar weet iemand nog proggies voor cpu en moederbord?
Ik heb cpuburner, dit laat je cpu flink stressen, moet je wel ff opletten: er zit een balkje in het programma, waarmee je bepaald hoe belangrijk het programma is in windows. Je wilt hem niet maximale voorrang geven en 100%, want je kunt dan echt niks meer(want cpuburner gaat voor, hij is belangrijker)
Ik heb op internet gelezen dat een zalman ZM80D-HP genoeg is om de videokaart te koelen mits er voldoende airflow is maar dat zal met 4 fans en een fan van de voeding toch geen probleem vormen of weet iemand een betere heatpipe?
quote van zalman zelf: "If you are using an nVIDIA GeForce FX5800, an ATI Radeon 9800 Pro, a Matrox Parhelia, or a more advanced model, an Optional Fan (ZM-OP1, sold separately) must be installed.". Jij hebt een topvideokaart van 2 generaties verder. Dit lukt niet. Ik heb wel eens passieve oplossingen van asus gezien, met een aantal heatpipes, en rondom heel veel koper. Maar die zaten op een 6600gt dacht ik, ah gevonden(ik zie bovenin reclame voor een andere videokaart met een grotere passieve koeler).
Ik ga denk vooral bf 2 en misschien wow gamen dit zijn volgens mij games die die je installeert en dan via je harde schijf speelt.

@ ax1
Vraagje uit nieuwgierigheid hoe ben je op dat idee van die radiator gekomen?
Kan die radiator bij de susuki dealer halen ofzo en hang je die dan aan de binnenkant van je pc?
srry hoor dat ik zo bezorgd ben maar waarschijnlijk werkt hij met water; hoe veilig is dit?
compliment een cpu die stressed 39 graden is, das netjes zonder geluid!

ps 2 all
tnks voor de replies en misschien belangrijk ik ga niet oc'en

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Even voor de duidelijkheid: IBL = Ich Bin Leise wat dus de moeder/zuster/dochter maatschappij is van www.ikbenstil.nl.
ikbenstil.nl is ook vertegenwoordigd hier op got echter de persoon in kwestie komt ook vooral veel in DHO

Zo'n Suzuki rad vind je op de sloop, word echter steeds lastiger omdat auto kachel radiatoren (waar we het over hebben) tegenwoordig van aluminium moeten zijn en helaas niet meer van koper zijn, maar bij auto's van voor 92 ofzo? zijn ze van koper.
Meer info in dit topic: [rml][ WC]Post hier je info over koperen kachelradiator's[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Tijdje terug heb ik een aantal dingen gedaan om mijn pc stiller te maken.
Ik vond hem aardig stil, maar in de zomer is hij toch een stuk minder stil.

Systeemspecs:

Asus A8V Deluxe
AMD 64 3000+ @ 2200Mhz
Arctic Freezer 64 Pro aangesloten op Coolermaster Musketeer I
1Gb Samsung geheigen + Coolermaster RAM Koeler
Asus Geforce 6800 128Mb V9999/TD
2x Seagate Barracuda 7200.7 200Gb @ RAID0 + Zalman ZM-2HC1
Enermax EG365AX-VE
Boxed AMD 64 fan als casefan.
Spire Dempingsmatten
Merkloze big-tower kast.

De casefan heb ik aangesloten op een Zalman fancontroller.
De voeding wordt automatisch geregeld, 1 fan via het moederbord.
Asus Q fan staat aan.

Temps:(idle)
CPU: 45 C
MB: 29 C

RPM:

CPU: 1150 rpm
CASE: 2500 rpm
VOEDING: 2400 rpm
VGA: 1500 rpm

Dit maakt al met al een hoop herrie.

Wat wil ik gaan doen.

De 2 voeding fans en de casefan vervangen door Arctic fans. (Arctic Fan 8 en 9)
Kan dit zomaar?

VGA koeler vervangen door een Arctic Accelero X1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb een aantal van deze fan dempers liggen, maar zou niet weten hoe ik deze moet monteren.?
Iemand enig idee?

deze bedoelik.

Afbeeldingslocatie: http://www.ikbenstil.nl/images/2015-c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Dj-sannieboy schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 11:21:
CPU: 1150 rpm
CASE: 2500 rpm
VOEDING: 2400 rpm
VGA: 1500 rpm

Dit maakt al met al een hoop herrie.

Wat wil ik gaan doen.

De 2 voeding fans en de casefan vervangen door Arctic fans. (Arctic Fan 8 en 9)
Kan dit zomaar?

VGA koeler vervangen door een Arctic Accelero X1.
Ik heb tijdje terug geprobeer de fan in de voeding te vervangen, toen sloot ik iets kort:p
zoek iig fans die idle al stil zijn, bij 120mm fans ligt dit op of onder de 1000rpm, 92mm en 80mm fans zou ik niet weten. Maar volgens mij heb je geen 120mm fans, aangezien cpu, vga en psu kleiner zijn(bij psu 2 fans), en je casefan zou een belachelijke herrie maken als ie zo groot was en 2500rpm draaide.

@DJ-sannieboy:
eeh, gewoon erin steken?
Ik heb soortgelijke dingen (gehad), de bolletejes steek je denk ik door de bevestigingsplek in je kast(of waar dan ook), en de lange kant steek je door de ventilatorbevestigingspunten(leuk voor scrabble). De ringetjes zijn nodig om die over het lange stuk naar het bolletje toe te schuiven, zodat ze achter de rand blijven zitten. Daar lijkt het voor gemaakt iig. Tip: doe dit als je dat staafje al door je ventilator heen hebt zitten...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Nas T schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:39:
[...]

Ik heb tijdje terug geprobeer de fan in de voeding te vervangen, toen sloot ik iets kort:p
zoek iig fans die idle al stil zijn, bij 120mm fans ligt dit op of onder de 1000rpm, 92mm en 80mm fans zou ik niet weten. Maar volgens mij heb je geen 120mm fans, aangezien cpu, vga en psu kleiner zijn(bij psu 2 fans), en je casefan zou een belachelijke herrie maken als ie zo groot was en 2500rpm draaide.
Nee er zit een 90mm en 80mm fan in me voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:16:
Ik heb een aantal van deze fan dempers liggen, maar zou niet weten hoe ik deze moet monteren.?
Iemand enig idee?

deze bedoelik.

[afbeelding]
Hmm, misschien die lange delen door de gaatjes van de fan heen trekken, en daarna de bolletjes door de kast gaatjes eventueel verankert met een ringetje. Maar lijkt me lastig.

En anders de bolletjes door de gaatjes in de fan proppen, en daarna de lange delen door de gaten in de kast trekken waarbij het ringetje 't dan kan opvangen als die kast gaten wat ruim zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand een goede heatpipe voor een 7900 GT?
Als het nodig is komt ook op nog een fan op de kaart te staan

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 22:02:

bedankt
http://www.thermaltake.co...0009schooner/cl-g0009.htm ?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Ik laat een Pentium III 667 mhz alleen met een heatsink lopen van een ooit complete fan opstelling. Draait naar behoren, al voor een geruime tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 22:02:

bedankt
Check eens de Sytrin KuFormula Vf1 Plus. De Arctic Cooling Accelero X1 is ook een goede keus, maar kan problemen geven met bepaalde 7900GT's

Check mijn product survey hier > http://tweakers.net/productsurvey/survey/2485

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AvanCade schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:58:
[...]

Ik laat een Pentium III 667 mhz alleen met een heatsink lopen van een ooit complete fan opstelling. Draait naar behoren, al voor een geruime tijd.
Ik hier ook met een PIII 500. De fan zit er nog op maar maakte teveel herrie.. ik moet hem er nog even af schroeven voor een wat betere warmte afgifte.. maar het gaat prima !

(Linux bakje die als testbak gebruikt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
hoe koel kan ik mijn toekomstig AMD64 4000 San Diego houden met mijn Scythe Ninja-1000 + 120mm fan? kan ik m zelfs nog uitlaten (dus niet draaien) of kan ik m niet eens langzaam laten draaien? Moet ik m echt full speed laten draaien?

ik ga niet weer al mn gegevens vrijgeven, laten we zeggen dat mn huidige AMD64 3000 winchester het netjes koel houd, zonder fan, of zelfs op lage toeren, op zo'n 32 graden.

Processor
AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed)
Moederbord
Asus A8V Deluxe, K8T800Pro (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Geheugen Intern
2x 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)
Videokaart
Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB, (AGP, 2x DVI), Ultra2600
Harde schijven
2x Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)
CD- & DVD-branders
NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zilver)
NEC ND-3551 16x (Dual-layer, Labelflash, Zilver)
Geluidskaart
Creative X-Fi XtremeMusic
Monitor (LCD)
Samsung SyncMaster 730BF (17", 4 ms g>g, D-sub/DVI-D)
Behuizing
Chieftec CA-01SL-SL-B (E-ATX, 360W, Zwart/Wit)
Voeding
Aerocool Aeropower Black/Silver, 550W (ATX)
Overclocking & Cooling
2x Zalman ZM-2HC2
Zalman VF700-Cu
Scythe SCNJ-1000 (Socket 478/775/754/939/940)
Papst 4412 FGL (120mm, 26dB, 3p)
Papst 3412 NM (92mm, 2p)
Casemodding
Be Quiet Dempingsmat Zwart (Chieftec Bigtower)
4x Zalman Fanmate II

[ Voor 62% gewijzigd door HyperTrophy op 17-07-2006 17:56 ]

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste