edit: en ook excuses voor mijn mega-post
Als ze de "warmere" pentium 4 kunnen koelen passief, waarom niet de "coole" core 2?
Weet iemand nog een goede site voor die IBL box? Ik dacht ergens eerder in deze thread ikbenstil.nl gelezen te hebben maar weet dit niet zeker. En kan je een IBL box kopen waarmee ik eerst 1 schijf kan zetten en daarna 2?
En die samsung is trouwens toch wel een behoorlijke keuze qua geluid?
je hebt ze voor
1,
2,
3 schijven of
1 schijf in een 3,5inch bay
Die samsungs zijn echt stil. Ze maken nog iets geluid van zichzelf, en trillen dus, maar in een iblbox heb ik daar tenminste geen last van. ikbenstil verkoopt ook alleen samsungs. Zij maken trouwens ECHT stille pc's. ze hebben er 1 van 0,2 sone, hoeveel dat precies is, weet ik niet, maar 1 sone is 1000hz bij 40dB, dan zou 0,2 sone dus 1000hz bij 8dB kunnen zijn...
Een idee van jouw, Nas T was om 4 fans + 1 van voeding in de kast te zetten. Wie weet een handig opstelling voor deze 5 fan's?
2 fans voor, 1 midden en Fan van voeding + 1 achter? of 2 fans voor en fan van voeding + 2 fan;s achter of weer anders?
edit: misschien 2 fans voor, 1 op de videokaart en 1 fan + 1 fan de voeding achter?
Ik bedoelde eigenlijk: 1 fan voor, 1 achter, en de voeding, en evt 1 in de kast(maar dat kan je videokaartkoeler zijn). Maar misschien is 2 voor, 1 + voeding achter niet eens heel gek. Daarnaast heb je je videokaartkoeler, en de fan + voeding bij je cpu zijn genoeg om de warme lucht daar weg te trekken icm scythe ninja.
Weet iemand of ik voor vier 120mm van nexus moet gaan of voor een ander merk?
(elke fan produceert 22,8 db aan geluid maar ik weet op welke afstand dit is; op 1cm of 20cm?)
22,8 dB vind ik veel. Ik zou zeker onder de 20dB gaan kijken, 20dB is te horen. Kijk anders bij
www.ikbenstil.nl voor ventilator, ze hebben ventilators van ibl, ik heb ze ook, die hoor ik niet.
Mijn kast wordt 200 x 430 x 485mm (b*h*d) groot dus ik denk dat het zal wel zal lukken met 120mm fans
Moet ik de hdd's nog extra koelen als ze in de IBL box zitten of is de airflow van die 4 + 1(voeding) voldoende of moet ik er nog led fans bij zetten ?
Op mijn p5b moederbord zit Q fan2 dus dit zal de fans aanpassen om voldoende koeling te produceren bij minimum aan geluid, moet ik dan nog een extra fan controller bij zetten, nee toch?
Dan denk ik dat ik de fans wel via moederbord regel.
Als de fans al op 12 volt ongeveer 18dB aan geluid maken, hoeven ze niet eens geregeld te worden. Ze zijn toch al niet hoorbaar. Ik heb ergens gelezen dat meer fans van hetzelfde aantal dB's bij elkaar wel meer geluid maken. Dus probeer anders eens te experimenteren(qua temps) in je kast met 1 fan voor, en alleen je voeding achter, je cpu passief gekoeld, en een goede videokaartkoeler. Een echt stille voeding, het liefst 1 waar je de temperatuur kan uitlezen en de fan zelf kan regelen, en samsungs in een ibl-box, en je hele systeem is echt heeel erg stil.
Hdd's koelen? zorg maar dat ze een beetje airflow hebben, niet dat ze warmte rondom zich heen ophopen. extra fancontroller is niet nodig, zolang de fans op 5 volt onhoorbaar zijn, en je moederbord ze kan sturen.
btw Weet iemand trouwens nog programma's op bepaalde delen van het systeem 'te stressen' zodat ik weet of er per onderdeel voldoende koeling aanwezig is? ik heb ergens al ATI tool gevonden voor grafische kaarten maar weet iemand nog proggies voor cpu en moederbord?
Ik heb cpuburner, dit laat je cpu flink stressen, moet je wel ff opletten: er zit een balkje in het programma, waarmee je bepaald hoe belangrijk het programma is in windows. Je wilt hem niet maximale voorrang geven en 100%, want je kunt dan echt niks meer(want cpuburner gaat voor, hij is belangrijker)
Ik heb op internet gelezen dat een zalman ZM80D-HP genoeg is om de videokaart te koelen mits er voldoende airflow is maar dat zal met 4 fans en een fan van de voeding toch geen probleem vormen of weet iemand een betere heatpipe?
quote van zalman zelf: "
If you are using an nVIDIA GeForce FX5800, an ATI Radeon 9800 Pro, a Matrox Parhelia, or a more advanced model, an Optional Fan (ZM-OP1, sold separately) must be installed.". Jij hebt een topvideokaart van 2 generaties verder. Dit lukt niet. Ik heb wel eens passieve oplossingen van asus gezien, met een aantal heatpipes, en rondom heel veel koper. Maar die zaten op een 6600gt dacht ik, ah
gevonden(ik zie bovenin reclame voor een andere videokaart met een grotere passieve koeler).
Ik ga denk vooral bf 2 en misschien wow gamen dit zijn volgens mij games die die je installeert en dan via je harde schijf speelt.
@ ax1
Vraagje uit nieuwgierigheid hoe ben je op dat idee van die radiator gekomen?
Kan die radiator bij de susuki dealer halen ofzo en hang je die dan aan de binnenkant van je pc?
srry hoor dat ik zo bezorgd ben maar waarschijnlijk werkt hij met water; hoe veilig is dit?
compliment een cpu die stressed 39 graden is, das netjes zonder geluid!
ps 2 all
tnks voor de replies en misschien belangrijk ik ga niet oc'en