ja. ben echt ongeduldig
Heb nu dus een San diego Core AMD 64 4000+.HyperTrophy schreef op maandag 17 juli 2006 @ 17:50:
hoe koel kan ik mijn toekomstig AMD64 4000 San Diego houden met mijn Scythe Ninja-1000 + 120mm fan? kan ik m zelfs nog uitlaten (dus niet draaien) of kan ik m niet eens langzaam laten draaien? Moet ik m echt full speed laten draaien?
ik ga niet weer al mn gegevens vrijgeven, laten we zeggen dat mn huidige AMD64 3000 winchester het netjes koel houd, zonder fan, of zelfs op lage toeren, op zo'n 32 graden.
Processor
AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed)
Moederbord
Asus A8V Deluxe, K8T800Pro (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Geheugen Intern
2x 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)
Videokaart
Gainward GeForce 6800 Ultra 256MB, (AGP, 2x DVI), Ultra2600
Harde schijven
2x Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ)
CD- & DVD-branders
NEC ND-3520 16x (Dual-layer, Zilver)
NEC ND-3551 16x (Dual-layer, Labelflash, Zilver)
Geluidskaart
Creative X-Fi XtremeMusic
Monitor (LCD)
Samsung SyncMaster 730BF (17", 4 ms g>g, D-sub/DVI-D)
Behuizing
Chieftec CA-01SL-SL-B (E-ATX, 360W, Zwart/Wit)
Voeding
Aerocool Aeropower Black/Silver, 550W (ATX)
Overclocking & Cooling
2x Zalman ZM-2HC2
Zalman VF700-Cu
Scythe SCNJ-1000 (Socket 478/775/754/939/940)
Papst 4412 FGL (120mm, 26dB, 3p)
Papst 3412 NM (92mm, 2p)
Casemodding
Be Quiet Dempingsmat Zwart (Chieftec Bigtower)
4x Zalman Fanmate II
Speedfan results :
3000+ Winchester 32 graden
4000+ San Diego 38 graden.
Verwijderd
Hier mijn stille systeem
intel core 2 duo met passieve Scythe Ninja Aluminium, Koper koeling
(boxed koeler gaat eraf)
asus p5b mobo
7900Gt videokaart met passieve Thermaltake Fannless VGA Coolerw/ Heatpipe Cooling
(ik haal de boxed koeler er af)
2 * 1024mb ram
samsumg 250 gb in IBL box voor twee schijven (ik wacht op een extra schijf schijven met flashgeheugen zie hardware info #3)
tijdelijk philips dvd rom
procase zirco behuizing
be quiet 470 watt voeding
4 * 19 db IBL fans 2 voor, 1 op mobo, 1 achter + fan van voeding achter
mijn mobo gaat fans regelen via q fan
verder gaat ik de kast nog voorzien van geluidsisolerend materiaal
misschien stop ik wat butylrubber tussen het mobo en de kast
heeft iemand nog op of aanmerkingen? of tips voor de diskdrive
intel core 2 duo met passieve Scythe Ninja Aluminium, Koper koeling
(boxed koeler gaat eraf)
asus p5b mobo
7900Gt videokaart met passieve Thermaltake Fannless VGA Coolerw/ Heatpipe Cooling
(ik haal de boxed koeler er af)
2 * 1024mb ram
samsumg 250 gb in IBL box voor twee schijven (ik wacht op een extra schijf schijven met flashgeheugen zie hardware info #3)
tijdelijk philips dvd rom
procase zirco behuizing
be quiet 470 watt voeding
4 * 19 db IBL fans 2 voor, 1 op mobo, 1 achter + fan van voeding achter
mijn mobo gaat fans regelen via q fan
verder gaat ik de kast nog voorzien van geluidsisolerend materiaal
misschien stop ik wat butylrubber tussen het mobo en de kast
heeft iemand nog op of aanmerkingen? of tips voor de diskdrive
Verwijderd
ik heb een antec sonata 2 klank kast. en die maakt nogal een lawaai. Alleen als ik em hard vast houd met vier vingers dan maakt hij de helft minder lawaai.
Iemand een idee hoe ik deze vinger druk naboots zonder vingers?
Iets klemmends, of dmv massa. Je kunt ook gewoon ervoor zorgen dat de trillende onderdelen los zijn van de kast.Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 10:54:
ik heb een antec sonata 2 klank kast. en die maakt nogal een lawaai. Alleen als ik em hard vast houd met vier vingers dan maakt hij de helft minder lawaai.
vrede in rust
Verwijderd
Ik wil op een computer kopen met als behuizing de Antec Performance One P150 (verder GeForce 7900 GT, Core 2 Duo E6600, en Samsung SpinPoint harde schijven).
Ik wil deze computer zo stil mogelijk maken. Ik ben van plan dit te doen door o.a. de kast te proberen te isoleren, maar ik vroeg me af. Als ik de twee optionele kast-fans installeer (standaard 1x 120 mm, dan dus 2x 92 mm erbij), creeer ik dan evt. genoeg airflow om verder passiefe koeling te kunnen gebruiken (voor een deel?) waardoor het systeem stiller wordt, of is het verstandiger/stiller om maar 1 casefan te gebruiken (standaard) en verder actieve koeling?
Wat is normaal gesproken overigens stiller, 1x 120mm of 1x 120mm en 2x 92mm (en dus op lager toerental)?
PS. Wat zijn in het laatste geval de stilste systeem-fans?
Ik wil deze computer zo stil mogelijk maken. Ik ben van plan dit te doen door o.a. de kast te proberen te isoleren, maar ik vroeg me af. Als ik de twee optionele kast-fans installeer (standaard 1x 120 mm, dan dus 2x 92 mm erbij), creeer ik dan evt. genoeg airflow om verder passiefe koeling te kunnen gebruiken (voor een deel?) waardoor het systeem stiller wordt, of is het verstandiger/stiller om maar 1 casefan te gebruiken (standaard) en verder actieve koeling?
Wat is normaal gesproken overigens stiller, 1x 120mm of 1x 120mm en 2x 92mm (en dus op lager toerental)?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 17:04 ]
Verwijderd
hier nog tips voor een kast als je stille casefans wilt
ik ga misschien de enermax van deze kopen
door de grote fans hoeft deze maar op klein toerental te draaien om goed te coolen
enermax chakra
nieuws: Enermax' 'groter is stiller'-kast onderzocht
http://www.virtual-hideou...nermax_chakra/index.shtml
aplus x clio II
http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=318093
aeroccool extreem engine
http://www.thecoolingshop.com/images/prods/ExtremEngine.jpg
ik ga misschien de enermax van deze kopen
door de grote fans hoeft deze maar op klein toerental te draaien om goed te coolen
enermax chakra
nieuws: Enermax' 'groter is stiller'-kast onderzocht
http://www.virtual-hideou...nermax_chakra/index.shtml
aplus x clio II
http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=318093
aeroccool extreem engine
http://www.thecoolingshop.com/images/prods/ExtremEngine.jpg
Als je de 7900 GT passief kunt koelen, dan raad ik het je aan, behalve de isolatie van je kast. Opties is dat niet heel mooi, en je temps lopen er aardig mee op. Maar dan is ie wel echt stil. Als casefans zou ik andere kopen. Als heel goed merk voor casefans zou ik Silenx noemen. Misschien in Nederland nu wel verkrijgbaar, anders zoeken op Ebey/marktplaats/speurders. Ik heb de 120mm 15dB, en hij maakt amper geluid, eigenlijk alleen als je je oor in de airflow houdt. Daarentegen verplaatst hij voor het gevoel een hoop lucht. Zoek fans met een goede airflow/dB verhouding, hoe hoger, hoe beter(dB/airflow=hoe lager...). Papst is ook prima, maar er zijn wel fans te vinden met een zachter prijskaartje. Succes!Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 17:03:
Ik wil op een computer kopen met als behuizing de Antec Performance One P150 (verder GeForce 7900 GT, Core 2 Duo E6600, en Samsung SpinPoint harde schijven).
@Beesjes:
ik had het gelezen, klinkt goed! Veel succes, en post maar resultaten :D:D
vrede in rust
Mijn A8N-SLi SE chipset fan maakt nogal een lawaai. Nu in een poging deze op te lossen zit ik met het volgende dillemma. Boven de chipset fan zit mijn 7900GTX kaart. Om deze reden heb ik nog geen 2cm voor een koeloplossing.
Nu heb ik deze gekocht:
Akasa AK-210
Nu past deze er nét wel onder, maar door de vormgeving van de 7900GTX zit er een pinnetje tussen de fan, wat het belemmerd om de fan te laten draaien.
Nu heb ik de fan er eens vanaf gehaald om de heatsink alleen te gebruiken, maar deze wordt dan zo warm dat je je vingers er letterlijk aan verbrand.
Nu keek ik eens naar andere oplossingen, maar kom ik tot dezelfde conclusies:
Coolermaster PAC-P01 --> Te hoog
Coolermaster Blue Ice SLC-S41 --> Zelfde afmeting als de Akasa, dus te hoog.
Zalman ZM-NB47J Passive --> Ook te hoog
Dus als iemand toevallig een andere oplossing heeft, zeer welkom.
ps. Asus mailen liep op niks uit.
Nu heb ik deze gekocht:
Akasa AK-210
Nu past deze er nét wel onder, maar door de vormgeving van de 7900GTX zit er een pinnetje tussen de fan, wat het belemmerd om de fan te laten draaien.
Nu heb ik de fan er eens vanaf gehaald om de heatsink alleen te gebruiken, maar deze wordt dan zo warm dat je je vingers er letterlijk aan verbrand.
Nu keek ik eens naar andere oplossingen, maar kom ik tot dezelfde conclusies:
Coolermaster PAC-P01 --> Te hoog
Coolermaster Blue Ice SLC-S41 --> Zelfde afmeting als de Akasa, dus te hoog.
Zalman ZM-NB47J Passive --> Ook te hoog
Dus als iemand toevallig een andere oplossing heeft, zeer welkom.
ps. Asus mailen liep op niks uit.
"Zalman ZM-NB47J Passive --> Ook te hoog"
Gewoon modden dat ding, kijk eens naar Saffi zijn brilliante oplossingen
sapphire in "\[OC-939-Ervaringen] DFI Lanparty nF4 - d..."
Nu heb ik een vraagje
Voor een maat bouw ik een heel leuk systeempje:
Asus P5B Deluxe/WiFi-AP (passief)
Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400 (passief?!)
Asus EN7600GT SILENT (passief)
In een Antec P150
Echter! ik zoek nog een goed blok dat voor de 120mm outtake fan zit en niet in de weg zit voor de 7600GT (ik wil die heatpipe natuurlijk omhoog laten wijzen, aangezien daar toch de beste airflow is)
Eerst wilde ik de Scythe Ninja erop zetten, maar ie zit natuurlijk gruwelijk in de weg.
Iemand suggesties? Misschien de Asetek microchill (ik heb ook naar die koeler van silverstone gekeken die zeg maar tegen de achterkant aan kan zitten met het koeloppervlak maar die scheen niet zo super te zijn)
(ARG ik kan gewoon geen plaatje vinden van een geinstalleerde asus 7600gt silent)
Nu heb ik een vraagje
Voor een maat bouw ik een heel leuk systeempje:
Asus P5B Deluxe/WiFi-AP (passief)
Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400 (passief?!)
Asus EN7600GT SILENT (passief)
In een Antec P150
Echter! ik zoek nog een goed blok dat voor de 120mm outtake fan zit en niet in de weg zit voor de 7600GT (ik wil die heatpipe natuurlijk omhoog laten wijzen, aangezien daar toch de beste airflow is)
Eerst wilde ik de Scythe Ninja erop zetten, maar ie zit natuurlijk gruwelijk in de weg.
Iemand suggesties? Misschien de Asetek microchill (ik heb ook naar die koeler van silverstone gekeken die zeg maar tegen de achterkant aan kan zitten met het koeloppervlak maar die scheen niet zo super te zijn)
(ARG ik kan gewoon geen plaatje vinden van een geinstalleerde asus 7600gt silent)
[ Voor 4% gewijzigd door Vandread op 03-08-2006 12:19 ]
Ik zou ook iets gaan modden...maar wel iets van koper, aluminium geleidt slechter, ik snap echt niet waarom ze dat gebruiken...
vrede in rust
Verwijderd
De harde schijf is erin geklikt. dat hou ik wel zo. rust op iets met rubber trouwens. (zo'n antec klik systeem)Nas T schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 11:24:
[...]
Iets klemmends, of dmv massa. Je kunt ook gewoon ervoor zorgen dat de trillende onderdelen los zijn van de kast.
ik ga denk ik ergens dumbels vandaan halen en iets met rubber. fiets binnenband oid.
De laatste versie van sapphire is ook van koper 
Heeft iemand hier heel toevallig die 7600GT Silent ?
Heeft iemand hier heel toevallig die 7600GT Silent ?

[ Voor 37% gewijzigd door Vandread op 03-08-2006 14:07 ]
He mensen,
Ik heb hier een redelijk ernstig probleem. Ik heb nu een pre-modded case met allemaal blauwe LED verlichte fans. Ik heb 2 van deze sets gehad, en hij is nu ook een stuk stiller, op mijn processor zit nu een CNPS9500LED en die is naar mijn idee stil genoeg.
Yet, als ik mijn computer opstart krijg ik nog een hele bak herrie. Ik heb fan voor fan even stil gezet, en het lijkt er zeer op dat het mijn videokaart is, maar mijn videokaart heeft een outtake en ik weet niet hou ik die stiller kan krijgen en weet ook niet of ik een andere koeler erop kan zetten want ik weet niet welke koeler ik daarvoor nodig heb. De videokaart is een Ati Radeon X850XT Platinum Edition. Merk Asus. Heeft iemand een oplossing die niet inhoud dat ik me kaart moet terugklokken.
Help please...
Ik heb hier een redelijk ernstig probleem. Ik heb nu een pre-modded case met allemaal blauwe LED verlichte fans. Ik heb 2 van deze sets gehad, en hij is nu ook een stuk stiller, op mijn processor zit nu een CNPS9500LED en die is naar mijn idee stil genoeg.
Yet, als ik mijn computer opstart krijg ik nog een hele bak herrie. Ik heb fan voor fan even stil gezet, en het lijkt er zeer op dat het mijn videokaart is, maar mijn videokaart heeft een outtake en ik weet niet hou ik die stiller kan krijgen en weet ook niet of ik een andere koeler erop kan zetten want ik weet niet welke koeler ik daarvoor nodig heb. De videokaart is een Ati Radeon X850XT Platinum Edition. Merk Asus. Heeft iemand een oplossing die niet inhoud dat ik me kaart moet terugklokken.
Help please...
MBP 2.2 GHz, 2 GB, 8600GT 128mb, Bootcamp Vista, Crumpler Gel Sleeve
Zoiets als *deze* bedoel je?
Je kan de boel vervangen voor een andere GPU koeler zoals er talloze voorbij komen in dit topic.
Welke je wilt hangt beetje van je wensen af. De standaard x850xt pe koeler staat bekend als herriemaker
Je kan de boel vervangen voor een andere GPU koeler zoals er talloze voorbij komen in dit topic.
Welke je wilt hangt beetje van je wensen af. De standaard x850xt pe koeler staat bekend als herriemaker
nou als het maar stil is, zal het me een worst wezen hoeveel hij kost (tot zekere hoogte). Ik zag iets langskomen van AC cooling, iets van de ATI Cooling 5, rev 2. Is dat een beetje kwaliteit, of is er iets beters en wat is het prijskaartje...
MBP 2.2 GHz, 2 GB, 8600GT 128mb, Bootcamp Vista, Crumpler Gel Sleeve
Op het moment heeft zalman een heatpipe-oplossing...Man on Fiya schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 16:34:
nou als het maar stil is, zal het me een worst wezen hoeveel hij kost (tot zekere hoogte). Ik zag iets langskomen van AC cooling, iets van de ATI Cooling 5, rev 2. Is dat een beetje kwaliteit, of is er iets beters en wat is het prijskaartje...
Hetapipes staan bekend om hun uitstekende warmteafvoer.
vrede in rust
Klopt het dat die laatste oplossing een Freezer 64 Pro met de bevestiging van de zalman passive cooler?Vandread schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 12:03:
"Zalman ZM-NB47J Passive --> Ook te hoog"
Als het alleen bij het opstarten is, moet het toch niet zo'n probleem zijn? Mijn 7900GTX is vrijwel altijd stil. Maar ook tijdens het opstarten (voor windows) gaat deze even goed blazen. Geen idee waarom, maar dat is ook het enige moment dat je hem hoort.Man on Fiya schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:53:
He mensen,
Help please...
Dat is de boot-up mode. Doet mijn laptop ook. Dat is gewoon om er ff voor te zorgen dat de warmte die opgehoopt is weg te blazen. Als je opstart kan er best veel gevraagd worden van de chip, en als ie dan al flink warm is, is dat niet echt fijn.AvanCade schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 23:14:
[...]
Als het alleen bij het opstarten is, moet het toch niet zo'n probleem zijn? Mijn 7900GTX is vrijwel altijd stil. Maar ook tijdens het opstarten (voor windows) gaat deze even goed blazen. Geen idee waarom, maar dat is ook het enige moment dat je hem hoort.
Als ie alleen herrie maakt bij opstarten, dan zou ik er niks aan doen...
vrede in rust
Ja, my point exactlyNas T schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 04:56:
[...]
Dat is de boot-up mode. Doet mijn laptop ook. Dat is gewoon om er ff voor te zorgen dat de warmte die opgehoopt is weg te blazen. Als je opstart kan er best veel gevraagd worden van de chip, en als ie dan al flink warm is, is dat niet echt fijn.
Als ie alleen herrie maakt bij opstarten, dan zou ik er niks aan doen...
Als je reviews leest is die niet echt geweldig. De fan is niet bepaald geweldig.Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 01:16:
Heeft iemand trouwens aan de CoolerMaster Hyper L3 gedacht voor een C2D 6600 ?
[afbeelding]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
Jammer ! Ik ad een redelijke review gelezen. Maar een Freezer Pro lijkt dus de beste optie ?PASware schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:34:
[...]
Als je reviews leest is die niet echt geweldig. De fan is niet bepaald geweldig.
Verwijderd
Met fan controller , of de mogelijkheid met minder snel laten lopen via Cool&Quiet/Speedfan is dat de beste oplossing.Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:36:
[...]
Jammer ! Ik ad een redelijke review gelezen. Maar een Freezer Pro lijkt dus de beste optie ?
Op normale speeds is ie wel wat luid. Verder uitstekende cooler.
Verwijderd
Ik draai Linux dus dat zal geen optie zijn. Er zijn fas wel programmaatjes voor, maar dan nog. Ik wil geen 5,25" ding in mijn case dus zal toch opzoek moeten naar een stille cooler.Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:40:
[...]
Met fan controller , of de mogelijkheid met minder snel laten lopen via Cool&Quiet/Speedfan is dat de beste oplossing.
Op normale speeds is ie wel wat luid. Verder uitstekende cooler.
Verwijderd
Ah okeeVerwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 14:36:
[...]
Ik draai Linux dus dat zal geen optie zijn. Er zijn fas wel programmaatjes voor, maar dan nog. Ik wil geen 5,25" ding in mijn case dus zal toch opzoek moeten naar een stille cooler.
btw je krijgt ook kleine fancontrollertjes voor in de kast:P
Ik blijf toch maar stoeien met mijn NB fan op mijn A8N-SLI SE moederbord. Het is al de revisie versie, maar maakt het meeste lawaai van alles.
Nu heb ik natuurlijk al de Zalman Heatsink optie bekeken, maar het past dus écht niet. En veel vinnetjes afknippen verminderd het effect en ik moet er dus danig veel afknippen dat het eigenlijk geen doel heeft.
Ook heb ik de Blue Ice 2 van Cooler Master bekeken als optie, maar ook deze past met geen mogelijkheid.
Akasa AK210 geprobeerd, maar die komt net in een pinnetje te zitten van de 7900GTX.
Hier een overzicht (foto's maken gaat lastig):
Totaalbeeld
Hier zie je dus tot hoever mijn 7900GTX de chipset cooler bedekt
Ik heb geprobeerd de afstand duidelijk te maken, maar lukte niet echt. De fan zelf is ongeveer zo hoog als de PCI-E slot zelf.
Nu heb ik natuurlijk al de Zalman Heatsink optie bekeken, maar het past dus écht niet. En veel vinnetjes afknippen verminderd het effect en ik moet er dus danig veel afknippen dat het eigenlijk geen doel heeft.
Ook heb ik de Blue Ice 2 van Cooler Master bekeken als optie, maar ook deze past met geen mogelijkheid.
Akasa AK210 geprobeerd, maar die komt net in een pinnetje te zitten van de 7900GTX.
Hier een overzicht (foto's maken gaat lastig):

@ AvanCade:
Dat is idd heel erg krap.
Ik denk dat je het op zich wel kunt oplossen, maar het wordt wel een beetje lastig.
Ik dacht bij de foto's aan heatpipes, die verkopen ze los bij ikbenstil.
Ze zijn ongeveer 7~8 euro per stuk, ik denk dat je er aan 1 of 2 genoeg hebt. Daaromheen moet je dan nog iets verzinnen met koper als koelblok.
Je zou eventueel dit i.c.m. koperen ramblokjes o.i.d. kunnen gebruiken.
Maar er zal vast wel een goedkopere oplossing zijn...
Dat is idd heel erg krap.
Ik denk dat je het op zich wel kunt oplossen, maar het wordt wel een beetje lastig.
Ik dacht bij de foto's aan heatpipes, die verkopen ze los bij ikbenstil.
Ze zijn ongeveer 7~8 euro per stuk, ik denk dat je er aan 1 of 2 genoeg hebt. Daaromheen moet je dan nog iets verzinnen met koper als koelblok.
Je zou eventueel dit i.c.m. koperen ramblokjes o.i.d. kunnen gebruiken.
Maar er zal vast wel een goedkopere oplossing zijn...
vrede in rust
Dan zal ik eens moeten gaan uitvogelen hoe ik deze het beste kan plaatsen. Misschien is een Premium versie van het moederbord in verhouding toch niet zo duur dan, als het met de heatpipes niet zou gaan lukken.
Overige oplossingen zijn natuurlijk ook welkom
Overige oplossingen zijn natuurlijk ook welkom
[ Voor 11% gewijzigd door AvanCade op 10-08-2006 15:41 ]
Verwijderd
heeft iemand een tip voor het volgende;
mijn computer is redelijk stil alleen de fan van mijn 9800 pro videokaart is redelijk hoorbaar.
is er iets om deze stiller te maken maar mijn 9800 moet wel cool genoeg blijven.
hij is niet over geklokt o.i.d. en ik wil het graag zo goedkoop mogelijk.
mijn computer is redelijk stil alleen de fan van mijn 9800 pro videokaart is redelijk hoorbaar.
is er iets om deze stiller te maken maar mijn 9800 moet wel cool genoeg blijven.
Je zou kunnen kijken naar wat je uit wilt geven, en dan hier kijken welke videokaartkoelres er geschikt zijn, en dan reviews opzoeken. Tip: heatpipes koelen vaak erg goed.
Kijk ook goed naar de geluidsproductie, 20 dB is vaak al vrij stil, maar wel hoorbaar.
Kijk ook goed naar de geluidsproductie, 20 dB is vaak al vrij stil, maar wel hoorbaar.
vrede in rust
Verwijderd
Goedkoop is bij koeling vaak duurkoop.Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 20:49:
Waarom wil men in de IT toch altijd veel voor weinig ? Lijken wel auto's
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 00:15 ]
Heatpipes koelen helemaal nietNas T schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 23:45:
Je zou kunnen kijken naar wat je uit wilt geven, en dan hier kijken welke videokaartkoelres er geschikt zijn, en dan reviews opzoeken. Tip: heatpipes koelen vaak erg goed.
Het is wel zo dat een oplossing met heatpipes de hitte wel sneller kan verspeiden over een grote heatsink dan het zou kunnen met alleen een heatsink.
Verwijderd
ik kan ze ook niet vinden..Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 01:25:
Voor die heatpipes... waaronder moet ik zoeken bij ikbenstil??
Greetsz, Kevin
zijn heatpipes trouwens universeel?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 23:46 ]
Verwijderd
Ik ben al een weekje bezig met een systeem samen te stellen. Eis is wel dat het systeem zo stil mogelijk is.
Voor nu heb ik het volgende systeem:
9590 Asus P5W DH Deluxe, Retail € 207,41 € 207,41 Verwachte levertijd : 14 dagen verwijder
4747 Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x € 174,50 € 174,50 10102 Asus EN7600GS TOP SILENT/HTD, 512 MB, DDR2, PCI Express x16 € 137,10 € 137,10 Verwachte levertijd : 14 dagen verwijder
4566 Arctic Freezer 7 pro € 17,67 € 17,67 Verwachte levertijd : 14 dagen verwijder
2239 Hauppauge WinTV PVR 150 MCE, PCI € 57,07 € 57,07 Verwachte levertijd : 14 dagen
5532 NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 35,71 € 35,71 levertijd :
2314 Apacer 15-in-1 card reader, Zwart € 11,21 € 11,21 levertijd : verwijder
7911 Antec P180B, Zwart € 130,83 € 130,83 levertijd : verwijder
5287 Seasonic S12-430, 430 Watt, Retail € 69,72 € 69,72 Verwachte levertijd : 14 dagen verwijder
5224 Samsung 940BF, 19 inch, Zilver, zwart € 281,96 € 281,96 Verwachte levertijd : 2-3 dagen,
9723 Razer Copperhead, Anarchy Red, Retail € 56,29 € 56,29 Verwachte levertijd : 7 dagen verwijder
10468 Microsoft Natural Ergonomic 4000, Zwart, zilver, Retail € 43,92 € 43,92 Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
4189 Logitech QuickCam Communicate STX for MSN Messenger € 52,67 € 52,67 Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
9708 Creative HS-600 € 14,90 € 14,90 Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
631 Logitech Z-2300, Zwart € 125,39 € 125,39 Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
1266 Microsoft Windows XP Home Edition, EN, OEM € 85,31 € 85,31 Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
De videokaart is passief gekoeld, processor ook (de precieze proc moek nog invullen).
Samsung heeft een naam met de P80 en P120 serie stil te zijn. Nu zouden de SATA schijven volgens mij sneller moeten zijn? Maar is de volgende schijf ook stil? Samsung Spinpoint, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300.
Graag suggesties om het systeem zo stil mogelijk te krijgen
Bedankt
Voor nu heb ik het volgende systeem:
9590 Asus P5W DH Deluxe, Retail € 207,41 € 207,41 Verwachte levertijd : 14 dagen verwijder
4747 Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x € 174,50 € 174,50 10102 Asus EN7600GS TOP SILENT/HTD, 512 MB, DDR2, PCI Express x16 € 137,10 € 137,10 Verwachte levertijd : 14 dagen verwijder
4566 Arctic Freezer 7 pro € 17,67 € 17,67 Verwachte levertijd : 14 dagen verwijder
2239 Hauppauge WinTV PVR 150 MCE, PCI € 57,07 € 57,07 Verwachte levertijd : 14 dagen
5532 NEC ND-4571, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 35,71 € 35,71 levertijd :
2314 Apacer 15-in-1 card reader, Zwart € 11,21 € 11,21 levertijd : verwijder
7911 Antec P180B, Zwart € 130,83 € 130,83 levertijd : verwijder
5287 Seasonic S12-430, 430 Watt, Retail € 69,72 € 69,72 Verwachte levertijd : 14 dagen verwijder
5224 Samsung 940BF, 19 inch, Zilver, zwart € 281,96 € 281,96 Verwachte levertijd : 2-3 dagen,
9723 Razer Copperhead, Anarchy Red, Retail € 56,29 € 56,29 Verwachte levertijd : 7 dagen verwijder
10468 Microsoft Natural Ergonomic 4000, Zwart, zilver, Retail € 43,92 € 43,92 Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
4189 Logitech QuickCam Communicate STX for MSN Messenger € 52,67 € 52,67 Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
9708 Creative HS-600 € 14,90 € 14,90 Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
631 Logitech Z-2300, Zwart € 125,39 € 125,39 Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
1266 Microsoft Windows XP Home Edition, EN, OEM € 85,31 € 85,31 Verwachte levertijd : 2-3 dagen, verwijder
De videokaart is passief gekoeld, processor ook (de precieze proc moek nog invullen).
Samsung heeft een naam met de P80 en P120 serie stil te zijn. Nu zouden de SATA schijven volgens mij sneller moeten zijn? Maar is de volgende schijf ook stil? Samsung Spinpoint, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300.
Graag suggesties om het systeem zo stil mogelijk te krijgen
Bedankt
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2006 00:20 ]
-------------------------------------Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 17:17:
aah oke thanks.
maar hoe moet ik de fan dan plaatsen?
?
en waar is dit dan voor? kreeg ik erbij
[afbeelding]
het is een weerstand, het gevolg hiervan is dat de fan langzamer draait.
Verwijderd
is er iets om deze stiller te maken maar mijn 9800 moet wel normaal cool genoeg blijven.
hij is niet over geklokt o.i.d. en ik wil het graag zo goedkoop mogelijk i.v.m. hij in een andere kamer staat en ik hem eigenlijk nooit hoor, maar een beetje stiller kan geen kwaad
het lijkt er ook op dat hij bijna dood is.
is er iets om deze stiller te maken maar mijn 9800 moet wel normaal cool genoeg blijven.
hij is niet over geklokt o.i.d. en ik wil het graag zo goedkoop mogelijk i.v.m. hij in een andere kamer staat en ik hem eigenlijk nooit hoor, maar een beetje stiller kan geen kwaad
het lijkt er ook op dat hij bijna dood is.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2006 11:02 ]
Wat denk je van de Zalman vf900-Cu?
server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR
Verwijderd
Mis moet je je Videokaart in onderste slot steken, dan heb je meer ruimte bij de NBAvanCade schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:34:
Ik blijf toch maar stoeien met mijn NB fan op mijn A8N-SLI SE moederbord. Het is al de revisie versie, maar maakt het meeste lawaai van alles.
Akasa AK210 geprobeerd, maar die komt net in een pinnetje te zitten van de 7900GTX
Je kunt ook doen wat ik heb gedaan: Moederbord fan er lekker op laten zitten en op 5V/7V laten draaien. Je hoort hem nu nauwelijks en hij wordt voldoende gekoeld volgens de temperatuursensor.AvanCade schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 11:34:
Ik heb wel een grote 12cm fan aan de voorkant van m'n pc zitten, maar die draait maar op 5V.
@Ramius23: Ik geloof dat ik ergens gelezen had dat de bovenste (blauwe) PCI-E slot sneller was?
@Wwillem: Ja daar had ik ook aangedacht, maar ik heb Cool 'n Quiet aan & QFan. Dus mijn casefans draaien niet al te snel.
Maar ik heb het opgelost door een Titan TTC-CUV2AB erop te zetten. Deze is slechts 1,4cm hoog en heeft verschillende strips zodat het altijd past. Deze is lekker stil en is 4500rpm (sinds de installatie is wel de ide poort kapot gegaan, maar geen idee of het in direct verband ligt).
Deze Titan is stevig, zit zeer goed vast aan het moederbord en geleid goed. Maar het belangrijkste is het geluid natuurlijk. En tegenover de standaard fan is het een hele verademing.
@Wwillem: Ja daar had ik ook aangedacht, maar ik heb Cool 'n Quiet aan & QFan. Dus mijn casefans draaien niet al te snel.
Maar ik heb het opgelost door een Titan TTC-CUV2AB erop te zetten. Deze is slechts 1,4cm hoog en heeft verschillende strips zodat het altijd past. Deze is lekker stil en is 4500rpm (sinds de installatie is wel de ide poort kapot gegaan, maar geen idee of het in direct verband ligt).
Deze Titan is stevig, zit zeer goed vast aan het moederbord en geleid goed. Maar het belangrijkste is het geluid natuurlijk. En tegenover de standaard fan is het een hele verademing.
Verwijderd
@tweak2006: Die voeding heb ik ook, die hoor je niet. Die Arctic Freezer is misschien hoorbaar. Een Scythe ninja kan, afhankelijk van de cpu en overclock, passief koelen in een P180 (zie review van de p180 op silentpcreview.com). Geen idee of dat met een actic freezer ook gaat.Graag suggesties om het systeem zo stil mogelijk te krijgen
Crosspost deze kan een mod verwijderen.
[ Voor 86% gewijzigd door jordi.c op 14-08-2006 14:21 ]
Ik heb 3x 80mm Nexus fans in mijn pc hangen (voorkant/zijkant/achterkant).
Ik wil deze fans op 7 volt laten lopen alleen weet niet hoe ik dit het netste (zo min mogelijk kabels) kan doen.
Ik weet wel dat je de gele en rode langs elkaar moet zetten, maar dit heb ik met mijn molex stekker op de fan gedaan zonder resultaat. Bij ikbenstil.nl hadden ze het over solderen maar ik begreep niet wat ik moet solderen
De connectors van de fan zijn als volgt:

Ik heb ook nog een kabeltje Y-molex splitter van mijn grafische kaart liggen, kan ik deze hiervoor gebruiken?

Het liefste sluit ik 2 fans op 1 verloop stukje aan als dat mogelijk is, dan hoef ik nl. niet zoveel kabels te gebruiken
BVD
Edit: ik kan wel solderen
Ik wil deze fans op 7 volt laten lopen alleen weet niet hoe ik dit het netste (zo min mogelijk kabels) kan doen.
Ik weet wel dat je de gele en rode langs elkaar moet zetten, maar dit heb ik met mijn molex stekker op de fan gedaan zonder resultaat. Bij ikbenstil.nl hadden ze het over solderen maar ik begreep niet wat ik moet solderen

De connectors van de fan zijn als volgt:

Ik heb ook nog een kabeltje Y-molex splitter van mijn grafische kaart liggen, kan ik deze hiervoor gebruiken?

Het liefste sluit ik 2 fans op 1 verloop stukje aan als dat mogelijk is, dan hoef ik nl. niet zoveel kabels te gebruiken
BVD
Edit: ik kan wel solderen
[ Voor 54% gewijzigd door jordi.c op 14-08-2006 14:25 ]
Verwijderd
@Nas-T
Moet je die heatpipes van 7 en 8 euro die je daar los kan kopen dan vast solderen of moet je dat anders doen?
En waar kan je ze het best of vast maken? Een koperen koelblok of een radiator of zo?
Moet je die heatpipes van 7 en 8 euro die je daar los kan kopen dan vast solderen of moet je dat anders doen?
En waar kan je ze het best of vast maken? Een koperen koelblok of een radiator of zo?
Als je goed kijkt zie je dat er ook van die blokjes bij zitten (bij de set in ieder geval) en die kun je dan bevestigen op een of andere manier, zo wordt gedacht in ieder geval.
Heeft het zin om een Nexus 80mm fan die standaard op 12v 17.9db maakt op 7v te laten lopen?
M.a.w is 17,9db hoorbaar, of is er wel verschil als je hem nog lager zet (7v)?
bvd
M.a.w is 17,9db hoorbaar, of is er wel verschil als je hem nog lager zet (7v)?
bvd
http://www.pcsilent.de/en/tips/noiselevel.asp
Zegt genoeg. 20db is zeker hoorbaar, maar zou niet als luid ervaren mogen worden.
Zegt genoeg. 20db is zeker hoorbaar, maar zou niet als luid ervaren mogen worden.
Ik heb nu sinds een paar dagen een Silentium T2 (met klepje aan de voorkant dus), maar dat model is toch niet zo'n goede keus geweest want ik heb nu soms last van een trillend klepje, vrij irritant 
Misschien dat ik hem met wat rubber ergens wat strakker vast kan zetten... maar had toch beter een versie zonder klepje kunnen halen.
Misschien dat ik hem met wat rubber ergens wat strakker vast kan zetten... maar had toch beter een versie zonder klepje kunnen halen.
Verwijderd
Ik heb pasgeleden een nieuwe pc gekocht met een ATI X1900xt. Als ik een poos oblivion speelt crashed hij na verloop van tijd naar het desktop. ATI catalyst Control center geeft aan dat de kaart 81 graden is. Is dit teveel ofzo? Na verloop van tijd zakt hij weer naar 60 graden.
Ik heb een club 3d kaart en heb gewoon de standaard koeler erop zitten. De nieuweste drivers van ATI zitten er ook op en mn verdere specs zijn een 4200+ dual core AMD, 2gig ram en een asus m2n-e moederbord. Mn CPU blijft stressed rond de 50 graden. Kan iemand me helpen. Bij voorbaat dank
.
Ik heb een club 3d kaart en heb gewoon de standaard koeler erop zitten. De nieuweste drivers van ATI zitten er ook op en mn verdere specs zijn een 4200+ dual core AMD, 2gig ram en een asus m2n-e moederbord. Mn CPU blijft stressed rond de 50 graden. Kan iemand me helpen. Bij voorbaat dank
crashed hij alleen met oblivion?Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:18:
Ik heb pasgeleden een nieuwe pc gekocht met een ATI X1900xt. Als ik een poos oblivion speelt crashed hij na verloop van tijd naar het desktop. ATI catalyst Control center geeft aan dat de kaart 81 graden is. Is dit teveel ofzo? Na verloop van tijd zakt hij weer naar 60 graden.
Ik heb een club 3d kaart en heb gewoon de standaard koeler erop zitten. De nieuweste drivers van ATI zitten er ook op en mn verdere specs zijn een 4200+ dual core AMD, 2gig ram en een asus m2n-e moederbord. Mn CPU blijft stressed rond de 50 graden. Kan iemand me helpen. Bij voorbaat dank.
probeer eens een uur 3dmark05/06 te draaien en kijken of hij er dan ook uit springt.
wat ook kan helpen is kijken of het onderclocken het voorkomt.
tevens kan het ook nog aan de voeding liggen, wat van voeding heb je?
Verwijderd
Ik heb 3dmark06 laten draaien en daar springt ie niet uit, pcmark05 trekt ie ook gewoon. Ik heb een OCZ modstream 520watt voeding dus daar ligt het denk ik niet aan. Bij het laden van BF2 is hij er ook 1 keer uitgesprongen btw.
Hallo
Ik wil graag me pc isoleren.
Maar moet niet al te veel gaan kosten.
Me fans heb ik grotendeels het zwijgen opgelegt door er een fancontrol tussen te plaatsen.
Nu zit ik eigenlijk alleen nog met me voeding, is het mogelijk om die fan te vervangen?
En verder zat ik te denken aan een slaapmatje, om de wanden enzo te isoleren.
Als iemand anders nog ideeën of opmerkingen heeft hoor ik het graag
.
Me fans heb ik grotendeels het zwijgen opgelegt door er een fancontrol tussen te plaatsen.
Nu zit ik eigenlijk alleen nog met me voeding, is het mogelijk om die fan te vervangen?
Als iemand anders nog ideeën of opmerkingen heeft hoor ik het graag
Bij Tweakers is het normaal dat je eerst zelf op onderzoek uitgaatTerminalNL schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:47:
Hallo
Als iemand anders nog ideeën of opmerkingen heeft hoor ik het graag.

heatpipesVerwijderd schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:00:
@Nas-T
je moet ze met de zwarte plaatjes bevestigen, i.c.m. plakpasta. Doe geen zalman plakpasta, eigen ervaring werkt niet.
Dan beetje knutselen of zo...Verzin iets origineels zdat je een koelblok op de heatpipes krijgt...
vrede in rust
de klusmarkten hebben noppenschuim, isoleert prima. Helaas ook warmte, en dat is iets wat niet wenselijk is. Zorg gewoon ervoor dat alles gewoon stil is, das veel makkelijker. Wat je voeding betreft: het zou moeten kunnen, ik heb met wat geklooi met alleen de ventilator een voeding opgeblazen.TerminalNL schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:47:
Hallo
Als iemand anders nog ideeën of opmerkingen heeft hoor ik het graag.
vrede in rust
Ik heb een Lian Li PC-71 (zwart) met 4x WD2500KS. Ik vermoed dat de HDD's (die in een soort van rekje zitten) resoneren. Ik heb de kast langs mijn bureau staan en nu heb ik er C1000 wattenschijfjes tussen gedaan, maar na een tijdje beginnen ze weer, dan moet ik de wattenschijfjes een beetje naar boven of naar beneden doen en dan stopt het weer, maar even later weer hetzelfde...
Heeft iemand hier een betere oplossing voor?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Om welke schroefjes? De schroeven van het zij-paneel?AvanCade schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 11:37:
Rubberen ringen om de schroefjes?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Verwijderd
Weet iemand of het echt een verschil uitmaakt als ik de ventilatoren in mijn Tagan 480- U22 psu doe vervangen door 2 80ers van papst?
ik weet wel dat ventilators verwisselen voor fans met lagere RPM echt goed helpt, ik heb nu 'n OCZ GameXstream 600W erin hangen en die fan die daarin zatVerwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:32:
Weet iemand of het echt een verschil uitmaakt als ik de ventilatoren in mijn Tagan 480- U22 psu doe vervangen door 2 80ers van papst?

Verwijderd
Opzich is het technisch gezien wel te doen, heb elektromotoren geassembleerd maar vraag me af of het echt een verschil uitmaakt qua geluid...
Let wel op de koelingsmogelijkheden van de nieuwe fan, de huidige fans draaien meestal op x aantal toeren voor een reden.
Hallo,
Binnenkort koop ik een compleet nieuw systeem met een Intel E6600 Core2 Duo op een Asus P5NSLI moederbord.
Ik heb nog niks kunnen vinden over de geluidsproductie van de standaard koeler die door Intel wordt bijgeleverd en verwacht hier ook niet te veel van, ook niet qua koeling.
Ik heb in een review van het moederbord op Anandtech.com gelezen dat er niet veel ruimte is voor alternatieve koeling, de door hun geteste koelers waren:
Thermaltake Big Typhoon
Zalman CNPS 9500
Tuniq 120 Tower
Scythe Infinity
Ze pasten allemaal (alleen hadden ze met de Zalman wat problemen met het korte draadje).
Ik ga niet ver overclocken, slechts een beetje (25% oid) dus daarom wil ik wel een andere koeler dan de bijgeleverde.
Nu lijkt mij de Big Typhoon een goede keus qua koeling, alleen weet ik niet hoe stil die is. De Zalman koelt goed en is stil, alleen is die erg duur.
Kan iemand mij vertellen wat hier de beste keuze zou zijn en misschien is er zelfs iemand die dit moederbord ook heeft die mij kan vertellen welke koeling zij gebruiken? Uiteraard zoek ik naar een goede koeling/geluidsverhouding...
Alvast bedankt!
Binnenkort koop ik een compleet nieuw systeem met een Intel E6600 Core2 Duo op een Asus P5NSLI moederbord.
Ik heb nog niks kunnen vinden over de geluidsproductie van de standaard koeler die door Intel wordt bijgeleverd en verwacht hier ook niet te veel van, ook niet qua koeling.
Ik heb in een review van het moederbord op Anandtech.com gelezen dat er niet veel ruimte is voor alternatieve koeling, de door hun geteste koelers waren:
Thermaltake Big Typhoon
Zalman CNPS 9500
Tuniq 120 Tower
Scythe Infinity
Ze pasten allemaal (alleen hadden ze met de Zalman wat problemen met het korte draadje).
Ik ga niet ver overclocken, slechts een beetje (25% oid) dus daarom wil ik wel een andere koeler dan de bijgeleverde.
Nu lijkt mij de Big Typhoon een goede keus qua koeling, alleen weet ik niet hoe stil die is. De Zalman koelt goed en is stil, alleen is die erg duur.
Kan iemand mij vertellen wat hier de beste keuze zou zijn en misschien is er zelfs iemand die dit moederbord ook heeft die mij kan vertellen welke koeling zij gebruiken? Uiteraard zoek ik naar een goede koeling/geluidsverhouding...
Alvast bedankt!
Bekabelde WIFI
Ik vind die Zalman 9500 helemaal niet stil, ook niet op 5 volt. Dus beter voor de Thermaltake met 120 mm fan gaan.fritsjof schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:17:
Thermaltake Big Typhoon
Zalman CNPS 9500
Tuniq 120 Tower
Scythe Infinity
mn stacker resoneerde ook als de pleuris door een aantal scsi schijven. Ik heb een lap zelfklevend loodbitumen gekocht (bij een audio doe het zelf zaak) en zo veel mogenlijk metaal in de kast en HD rekjes volgeplakt. Dat hielp onwijs.l0c4lh0st schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 11:28:
Ik heb een Lian Li PC-71 (zwart) met 4x WD2500KS. Ik vermoed dat de HDD's (die in een soort van rekje zitten) resoneren. Ik heb de kast langs mijn bureau staan en nu heb ik er C1000 wattenschijfjes tussen gedaan, maar na een tijdje beginnen ze weer, dan moet ik de wattenschijfjes een beetje naar boven of naar beneden doen en dan stopt het weer, maar even later weer hetzelfde...
Mijn nieuwe PC is nu helemaal af, ook deze PC heb ik gemaakt om snel en super stil te zijn.
De CPU is een Core 2 Duo E6600 op 3.1GHz . GPU is een X1900XT@XTX. Deze 2 onderdelen zijn gekoelt door 2 Alphacool blokken. Samen met een 3x 120mm rad en een Eheim 1048 pomp zorgen die voor de koeling. De pomp zit vast in de PC met rubberen schroeven om de trillingen te dempen. Op de rad heb ik 2x 120mm Papst zitten op 7 volt.
Verder nog 4x Papst 80mm op 7 volt. 2x intake 2x outtake.
Er zit een Zalman 460W voeding in die erg stil is. Ik heb geen dB meter maar ik denk dat het systeem zo rond de 20dB zit. Misschien iets meer misschien iets minder. Hoe dan ook de PC is enorm stil.
Totaal heeft het mij zo'n 25 uur gekost om het systeem te bouwen, vooral het window en gaten zagen voor de radiator heeft erg lang geduurt.
De CPU is een Core 2 Duo E6600 op 3.1GHz . GPU is een X1900XT@XTX. Deze 2 onderdelen zijn gekoelt door 2 Alphacool blokken. Samen met een 3x 120mm rad en een Eheim 1048 pomp zorgen die voor de koeling. De pomp zit vast in de PC met rubberen schroeven om de trillingen te dempen. Op de rad heb ik 2x 120mm Papst zitten op 7 volt.
Verder nog 4x Papst 80mm op 7 volt. 2x intake 2x outtake.
Er zit een Zalman 460W voeding in die erg stil is. Ik heb geen dB meter maar ik denk dat het systeem zo rond de 20dB zit. Misschien iets meer misschien iets minder. Hoe dan ook de PC is enorm stil.
Totaal heeft het mij zo'n 25 uur gekost om het systeem te bouwen, vooral het window en gaten zagen voor de radiator heeft erg lang geduurt.
[ Voor 0% gewijzigd door PilatuS op 28-08-2006 18:10 . Reden: typo ]
foto's?PilatuS schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:48:
Mijn nieuwe PC is nu helemaal af, ook deze PC heb ik maakt om snel en super stil te zijn.
De CPU is... ...erg lang geduurt.
vrede in rust
[CM] Black Lian-Li
Als je nog vragen hebt of meer foto's wil zien kan dat prima in dat topic.
In dat topic staat al behoorlijk wat info.
[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 28-08-2006 18:03 ]
Verwijderd
Typhoon of Scythe zijn beiden goed.fritsjof schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:17:
Thermaltake Big Typhoon
Zalman CNPS 9500
Tuniq 120 Tower
Scythe Infinity
Ik heb zelf een Scythe Ninja die alleen gebruik maakt van de airflow van de 2 120 mm fans in een Antec P180 kast die rondom de CPU zijn gesitueerd.

Idle CPU temp is 32°C met een kasttemperatuur van 37°C. Full load (beide cores) condities is 44°C. Kamertemperatuur weet ik op dit moment niet.
Bedankt voor alle reacties, ik ga voor de Typhoon.
Bekabelde WIFI
het wordt stil hier....:p niet de bedoeling.. FF animo checken:
Lust er iemand een vergelijking tussen cpu-koelers of zo? Hoe groot is de behoefte?
Lust er iemand een vergelijking tussen cpu-koelers of zo? Hoe groot is de behoefte?
vrede in rust
Ik ga over een paar maanden beginnen aan een bouwen van een kast die behalve mooi ook zo stil mogelijk moet worden, dus ik ben zeker geïnteresseerd.
Core2duo kopen kopen... zelfs met boxed cooler blijft ie stil, wilde een scythe erop zetten, niet gedaan.
Vandread in "[Cooling] het stille pc topic deel 2"
Vandread in "[Cooling] het stille pc topic deel 2"
Extra informatie voor mensen die het topic voor het eerst lezen is natuurlijk altijd welkom.Nas T schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 15:30:
het wordt stil hier....:p niet de bedoeling.. FF animo checken:
Verwijderd
NeeVerwijderd schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 10:07:
Werken 2 harde schijven in raid stiller?
Heb de vraag over mijn moederbord op een andere plaats gesteld.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 13:01 ]
De heatpipe zou het niet uitmaken, is maar een stuk metaal. Ik denk dat je wat anders bedoelt, maar ik ga niet lopen gokken.
En je zit ook vast in het verkeerde topic.
Waar reageer je op? En een heatpipe is niet zomaar een stuk metaal, is een hol buisje, waar vloeistof verdampt en condenseert, en zodoende veel warmte kan verplaatsen.AvanCade schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 12:28:
De heatpipe zou het niet uitmaken, is maar een stuk metaal. Ik denk dat je wat anders bedoelt, maar ik ga niet lopen gokken.
vrede in rust
goed bericht: voor wie echt stille fans wilt, met een fatsoenlijke luchtverplaatsing(eigen ervaring:
http://www.inkoopacties.net/ia/dpp7m537
inkoopactie van silenx-fans.
http://www.inkoopacties.net/ia/dpp7m537
inkoopactie van silenx-fans.
vrede in rust
Ik was een tijd terug de herrie van allerlei fans zat, dus ik heb m'n systeem zo stil mogelijk proberen te krijgen. Dat is me aardig gelukt, want hij is practisch onhoorbaar.
Elk vrij plekje van de kast is beplakt met loodbitumen tegen resonanties (kast weegt ook zo'n 50kg nu).

Schijven zijn van boven naar beneden; 3x Seagate Cheetah 15k.4 U320 in RAID0, 2x Western Digital Raptor 150 GB (10k) SATA in RAID0 en 2x Western Digital Caviar RE2 500Gb SATA in RAID0.

Vrijwel alles word gekoeld met FluidXP. Inhoud: Asus P5WDG2-WS Pro, Intel Core 2 Duo 6800, 4x Kingston PC7200 1Gb, 2x Asus EN6800/TD PCIe en 1x Adaptec 2130S U320 PCI-X.
De radiator is een BlackIce, en de fan aan de buitenkant is een 1200rpm Papst die onderdruk maakt voor de 1600rpm Papst aan de binnenkant. De fans zijn uit de backplanes, de airflow van de radiatorfans is genoeg om de Cheetah's onder de 50 graden te houden.

De voeding is een externe XG Magnum 600W (fanless). Ik heb nooit begrepen waarom mensen aanraden om een 400/500/600W voeding te kopen, ik kom onder full load + disk bench niet boven de 190W uit, en toen ik er nog een Pentium D EE 840 inhad niet boven de 200W. Deze 600W is zwaar overkill, maar het is het enige externe model van ze.

Ik zit direct naast de kast met m'n hoofd, en het enige wat ik af en toe hoor zijn seeks van de Cheetah's...
Case- en CPU temperaturen komen nooit boven de 45 uit.
Elk vrij plekje van de kast is beplakt met loodbitumen tegen resonanties (kast weegt ook zo'n 50kg nu).

Schijven zijn van boven naar beneden; 3x Seagate Cheetah 15k.4 U320 in RAID0, 2x Western Digital Raptor 150 GB (10k) SATA in RAID0 en 2x Western Digital Caviar RE2 500Gb SATA in RAID0.

Vrijwel alles word gekoeld met FluidXP. Inhoud: Asus P5WDG2-WS Pro, Intel Core 2 Duo 6800, 4x Kingston PC7200 1Gb, 2x Asus EN6800/TD PCIe en 1x Adaptec 2130S U320 PCI-X.
De radiator is een BlackIce, en de fan aan de buitenkant is een 1200rpm Papst die onderdruk maakt voor de 1600rpm Papst aan de binnenkant. De fans zijn uit de backplanes, de airflow van de radiatorfans is genoeg om de Cheetah's onder de 50 graden te houden.

De voeding is een externe XG Magnum 600W (fanless). Ik heb nooit begrepen waarom mensen aanraden om een 400/500/600W voeding te kopen, ik kom onder full load + disk bench niet boven de 190W uit, en toen ik er nog een Pentium D EE 840 inhad niet boven de 200W. Deze 600W is zwaar overkill, maar het is het enige externe model van ze.

Ik zit direct naast de kast met m'n hoofd, en het enige wat ik af en toe hoor zijn seeks van de Cheetah's...
Case- en CPU temperaturen komen nooit boven de 45 uit.
Every morning is the dawn of a new error.
HEEEEL mooi, alleen jammer dat je kast zo zwaar is. Ben ook weer ff wat bezig geweest met mijn kast, meer uit optisch oogpunt dan qua geluid. Resultaat: mijn pomp staat niet meer in een bak in een bak, maar in 1 bak, en die staat in de kast, zodoende kan de deur dicht. Verder 3 uv-balkjes opgehangen, en uv-blauw reactief toegevoegd aan het water.

[ Voor 30% gewijzigd door Nas T op 13-09-2006 21:55 ]
vrede in rust
Ik heb een tijdje geleden geprobeert mijn systeem zo stil mogelijk te maken. (met een beperkt budget) Nu is het in de zomer nogal warm op mijn kamer en begin ik me toch behoorlijk te irriteren aan het geluid dat de fans van mijn voeding en videkaart maakt. De videokaart koeler wordt morgen vervangen door een Arctic Accelero X1. En ik wil binnenkort een Nexus Breeze kast gaan kopen met 500W voeding. Deze kast schijnt behoorlijk stil te zijn. De voeding trouwens ook. Daarnaast heb ik een Arctic Freezer 64 Pro en mijn twee Seagate schijven hangen in twee Zalman hd silencers. Misschien koop ik er dan nog een Arctic fan 8L als outtake bij en moet hij eigenlijk zo stil mogelijk zijn. Vooral 's nachts kan ik me behoorlijk aan het geruis irriteren.
De Arctic Accelero X1 is inmiddels alweer gemonteerd. Wat een verademing.. Ik hoor nu alleen mijn voeding nog. Deze wil ik toch tegelijkertijd met mijn behuizing laten vervangen door een Nexus breeze met Nexus 500Watt voeding. Trouwens die Arctic Freezer Pro is aangesloten op mijn Coolermaster Musketeer. (Q-fan werkte niet) Dus die draait rustig op 6 volt.
De Arctic Accelero X1 is inmiddels alweer gemonteerd. Wat een verademing.. Ik hoor nu alleen mijn voeding nog. Deze wil ik toch tegelijkertijd met mijn behuizing laten vervangen door een Nexus breeze met Nexus 500Watt voeding. Trouwens die Arctic Freezer Pro is aangesloten op mijn Coolermaster Musketeer. (Q-fan werkte niet) Dus die draait rustig op 6 volt.

[ Voor 18% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-09-2006 23:13 ]
Bij de Artic Freezer pro is een fancontroller of Q-Fan (Asus) optie een must. Op volle toeren (wat hij bij mij overigens nooit draait) is het een lawaaimaker.
Ik heb mijn standaard cooler van de GeForce 7900GTX vervangen door een Zalman VF700. Hiervan heb ik zeker spijt. Om de Zalman stil te krijgen moet ik hem aan 5 volt hangen. De temperatuur komt dan niet boven de 50C uit. De originele cooler was wel stil, maar maakte het onmogelijk om een northbridge fan te vervangen.
Natuurlijk is het wel mooi om nog een standje hoger te kunnen met de Zalman, indien echt nodig.
Fototje
Speedfan (wel bijna idle temps)
http://www.avancade.demon.nl/images/SpeedFan14-09-2006.jpg
PC (beetje wazig door gsmcam)
http://www.avancade.demon.nl/images/GPUNBCombo_001.JPG
http://www.avancade.demon.nl/images/GPUNBCombo_002.JPG
Het is een beetje te zien dat ik de NB heatsink (helaas) heb moeten bijknippen en buigen.
Nu begint mijn PSU een lawaai te maken, waarschijnlijk door verslechterde afvoer van warmte. Ik denk dat ik mijn papst 12cm fans maar eens moet vervangen voor stillere ofzo, want ze moeten dan op volledige snelheid draaien
Ik heb mijn standaard cooler van de GeForce 7900GTX vervangen door een Zalman VF700. Hiervan heb ik zeker spijt. Om de Zalman stil te krijgen moet ik hem aan 5 volt hangen. De temperatuur komt dan niet boven de 50C uit. De originele cooler was wel stil, maar maakte het onmogelijk om een northbridge fan te vervangen.
Natuurlijk is het wel mooi om nog een standje hoger te kunnen met de Zalman, indien echt nodig.
Fototje
Speedfan (wel bijna idle temps)
http://www.avancade.demon.nl/images/SpeedFan14-09-2006.jpg
PC (beetje wazig door gsmcam)
http://www.avancade.demon.nl/images/GPUNBCombo_001.JPG
http://www.avancade.demon.nl/images/GPUNBCombo_002.JPG
Het is een beetje te zien dat ik de NB heatsink (helaas) heb moeten bijknippen en buigen.
Nu begint mijn PSU een lawaai te maken, waarschijnlijk door verslechterde afvoer van warmte. Ik denk dat ik mijn papst 12cm fans maar eens moet vervangen voor stillere ofzo, want ze moeten dan op volledige snelheid draaien
Verwijderd
Ik heb een vraag. Hoe reken je sones om in decibel? Of andersom? Bij de specificaties van de Arctic Cooler Pro 7 staat die ie 0,9 sones produceert. Er staat niet bij of dat maximaal is of minimaal. Wel weet ik van reviews dat ie maximaal 36 Decibel kan produceren
Minimaal was het gelukkig maar 16 ofzo, dat weet ik niet meer precies, het was in ieder geval niet veel.
Maar die 0,9 sones? Hoe dit het daarmee?
Minimaal was het gelukkig maar 16 ofzo, dat weet ik niet meer precies, het was in ieder geval niet veel.
Je bedoelt zeker geen spijt? Want anders snap ik je verhaal niet helemaal...AvanCade schreef op donderdag 14 september 2006 @ 23:35:
hoi
Sone is een manier om de ervaring van geluid uit te drukken. 40 dB zegt alleen iets over geluidsdruk, maar lagere frequenties hebben een hogere geluidsdruk nodig om goed gehoord te worden(vandaar dat subwoofers zo groot zijn).Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 09:40:
Ik heb een vraag. Hoe reken je sones om in decibel? Of andersom? Bij de specificaties van de Arctic Cooler Pro 7 staat die ie 0,9 sones produceert. Er staat niet bij of dat maximaal is of minimaal. Wel weet ik van reviews dat ie maximaal 36 Decibel kan produceren![]()
Hier vindt je lijnen die overeenkomen met onze geluidservaring. Je kunt op de rode lijn schuiven met frequentie en dB, maar je hoort het even hard. de blauwe lijn staat voor 40 phones, wat gelijk is aan 1 sone. Je ziet dat het continu boven de 30 dB zit, voor mij betekent dat: erg veel geluid. Onder de 20 dB bij een normale frequentie is het bijna niet hoorbaar. Hoeveel sone dat is, daar heb ik nog geen idee van.
vrede in rust
Ik heb sinds een paar maanden ook een nieuwe pc (specs http://specs.tweak.to/14421). Het idee was om deze nog stiller te maken dan mijn vorige. Dit onder andere door nieuwere onderdelen en opgedane ervaringen met mijn vorige stille PC.
1. De gebruikte kast is een In-Win C588. Deze heeft standaard een 120mm fan optie achter en een 80mm voor. Als eerste heb ik het rooster achter bij de 120mm fan verwijderd.
2. Stap 2 was om voorin een gat te maken voor een 120mm fan i.p.v. 80mm. De kast zelf heeft uiteindelijk dus een 120mm intake, 120mm outtake en een voeding die standaard ook een 120mm fan heeft.
3. De gebruikte fans zijn de welbekende Papst 4412 FGL (26 dB), welke doormiddel van een potmetertje zo kunnen worden afgeregeld dat ze onhoorbaar zijn.
4. Voor de videokaart heb ik gekozen voor XFX GeForce 7600GS, welke passief gekoelt is en dus geen lawaai maakt zoals videokaarten met zo'n klein rot ventilatortje.
5. De processor wordt gekoeld door een Arctic Freezer 64 pro, welke door de temperatuurregeling van het moederbord zeer stil is en tevens een goede koeling levert.
6. Als laatste de hardeschijf. Ik heb gekozen voor de Samsung Spinpoint SP2504C 250GB vanwege de goede performance, maar des te meer vanwege de goede reputatie wat betreft stilte. Verder heb ik de hardeschijf opgehangen in een zelfgemaakte constructie welke ervoor zorgt dat trillingen niet worden doorgegeven aan het frame van de kast. Tevens is de hardeschijf perfect gekoeld doordat deze direct achter de 120mm intake fan hangt. Zoals te zien op de foto heb ik rekening gehouden met een eventuele toekomstige extra hardeschijf.

Het resultaat is een PC die zo goed als onhoorbaar is, die tevens is overgeklokt
1. De gebruikte kast is een In-Win C588. Deze heeft standaard een 120mm fan optie achter en een 80mm voor. Als eerste heb ik het rooster achter bij de 120mm fan verwijderd.
2. Stap 2 was om voorin een gat te maken voor een 120mm fan i.p.v. 80mm. De kast zelf heeft uiteindelijk dus een 120mm intake, 120mm outtake en een voeding die standaard ook een 120mm fan heeft.
3. De gebruikte fans zijn de welbekende Papst 4412 FGL (26 dB), welke doormiddel van een potmetertje zo kunnen worden afgeregeld dat ze onhoorbaar zijn.
4. Voor de videokaart heb ik gekozen voor XFX GeForce 7600GS, welke passief gekoelt is en dus geen lawaai maakt zoals videokaarten met zo'n klein rot ventilatortje.
5. De processor wordt gekoeld door een Arctic Freezer 64 pro, welke door de temperatuurregeling van het moederbord zeer stil is en tevens een goede koeling levert.
6. Als laatste de hardeschijf. Ik heb gekozen voor de Samsung Spinpoint SP2504C 250GB vanwege de goede performance, maar des te meer vanwege de goede reputatie wat betreft stilte. Verder heb ik de hardeschijf opgehangen in een zelfgemaakte constructie welke ervoor zorgt dat trillingen niet worden doorgegeven aan het frame van de kast. Tevens is de hardeschijf perfect gekoeld doordat deze direct achter de 120mm intake fan hangt. Zoals te zien op de foto heb ik rekening gehouden met een eventuele toekomstige extra hardeschijf.

Het resultaat is een PC die zo goed als onhoorbaar is, die tevens is overgeklokt
Leuk gedaan maar moet een hardeschijf niet volledig gefixeerd in kast hangen?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat beter is voor de levensduur van de harde schijf. Het lijkt me ook dat de koppen, de arm dan, steeds een soort zwieper krijgt.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat beter is voor de levensduur van de harde schijf. Het lijkt me ook dat de koppen, de arm dan, steeds een soort zwieper krijgt.
Volgens mij valt dat wel zolang je hem maar niet gaat verplaatsen als ie aan staat. Bij sommige ontkoppelingskits voor harde schijven wordt de hd ook doormiddel van elastieken opgehangen. Het is dus zeker mogelijk.
Ik zou eerder zeggen dat het beter is voor de levensduur van de hardeschijf. Normaal maakt het ding trillingen, die door de kast tegengewerkt worden. Nu kan de schijf vrij trillen, wat minder weerwerking heeft binnen de harde schijf tegen de trillingen.De hele harde schijf zal dezelfde trilling hebben, wat me beter lijkt voor de lees/schrijf activiteiten van de schijf(omdat de leeskop nu meetrilt met de platters).
Op dit moment heb ik mijn waterkoeling af, maar is nog niet onhoorbaar. Ik zal eerst kijken welke configuratie onhoorbaar is, en ik zal nog de Silenx-fans, die ik besteld heb, plaatsen. Dan zal ik jullie vertellen hoe stil of niet stil het systeem is.
Op dit moment heb ik mijn waterkoeling af, maar is nog niet onhoorbaar. Ik zal eerst kijken welke configuratie onhoorbaar is, en ik zal nog de Silenx-fans, die ik besteld heb, plaatsen. Dan zal ik jullie vertellen hoe stil of niet stil het systeem is.
vrede in rust
Volgens mij heeft dat eerder te maken met dat de HD aan het ijzer van de kast vast moet zitten voor aarde. Dat kun je dus ook oplossen door een simpel draadje ertussen te schroeven.
Totdat de elastiek opdroogt,zijn elasticiteit verliest en afbreekt en met schijf en al naar beneden dondertThe_nv40_man schreef op woensdag 20 september 2006 @ 19:44:
Volgens mij valt dat wel zolang je hem maar niet gaat verplaatsen als ie aan staat. Bij sommige ontkoppelingskits voor harde schijven wordt de hd ook doormiddel van elastieken opgehangen. Het is dus zeker mogelijk.
Daarom gebruik ik dus bandelastiek en niet van dat elastiek wat postbodes gebruikenHeephstan schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:23:
[...]
Totdat de elastiek opdroogt,zijn elasticiteit verliest en afbreekt en met schijf en al naar beneden dondert
Verder zitten de elastieken vrij strak waardoor de hardeschijf niet omlaag dondert als ik de kast vervoer.