[Cooling] het stille pc topic deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:
  • 17.828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
Af en toe stiek checken dan....
Ook een tip voor iemand die aan waterkoeling begint: Als je een reservoir hebt, en je hangt er iets in, wat ook buiten het reservoir komt, zorg er dan voor dat het geen capillaire werking heeft die het water overhevelt. Had zelf de pomp aan "rolluikhengsels" los in het reservoir hangen, tegen resonantie, en er lag een plas water in mijn pc-kast. Ik dacht aan lekkage, maar het kwam dus door die hengsels. Achteraf blijkt dat het resoneren meevalt...

vrede in rust

Verwijderd

hallo,
ik heb een probleempje:
ik heb sinds een paar dagen een nieuw systeem gekregen met o.a. de volgende onderdelen:
e6600 core 2 duo processor
Asus P5B DELUXE moederbord
aerocool aero engine II kast

nou heeft deze kast een 14 cm fan intake en een 12cm outtake.
nou is het rare dat ik helemaal geen aansluiting vind om de fans op het moederbord aan te sluiten zodat ik q-fan kan gebruiken. Ze zijn nu beide aangesloten op de voeding en hebben een stekker met aan een kant 4 pinnen (elk ong. 2mm doorsnee) en aan een kant waar diezelfde 4 pinnen in kunnen (gaat nu de voeding in).

De processorkoeler (boxed) is wel aangesloten op het moederbord met een witte kleine aansluiting.
nou is mijn vraag kan ik die aansluitingen eraf halen want ik wil niet dat ze kapot gaan door en wild aan te gaan trekken.
of wellicht heb ik adapters nodig die ik erop kan klikken?
Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/P/B0000934F4.01._SCMZZZZZZZ_.jpg
die 4 pins zitten er nu aan en steken in de voeding.

kennen jullie dit?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 20:16 ]

• Nas T
die 4polige stekkers zijn molex-stekkers, of voedingstekkers. Deze stekker bestaan uit kabels voor 5, 12 en de nullijn. Zodoende kan je 5(5 en nullijn), 12(12 en nullijn), en 7(12 en 5-lijn) maken.
Zo wordt je fan aangestuurd. Ik heb even naar je moederbord gekeken, en ik zie 3 fan-aansluitingen. Als het goed is, zit degene van je processor aangesloten op een centimeter hoger dan het blauwe slot(pci-e x16). Anders helemaal achteraan het slot, ook aan de bovenkant. Ja je kunt de processorkoeler eruit halen, maar het hoeft niet. Als op die aansluiting geen ventilator is aangesloten, gaat het moederbord piepen(de processorkoeler doet het niet denkt ie). Maar boven het blauwe slot zitten 2 aansluitingen:
1 cm erboven, ongeveer boven het midden van het slot, en achteraan boven het slot.
Dan zit onderaan het moederbord, rechts van de 2 blauwe "stopcontacten", nog een aansluiting voor een ventilator. Veel plezier!

vrede in rust

Verwijderd

Mijn excuses ik denk dat ik de vraag verkeerd gesteld heb.

ik heb de aansluitingen op het moederbord wel gevonden, maar de stekkers van de fan zijn van die molex (althans zo noem je ze) die in een voedingkabel klikken.
Deze (afgebeelde) stekkers passen niet op de fan-aansluitingen.
Kunnen deze omgezet worden naar dat formaat d.m.v. een converter ofzo?

Ik heb nog niet aan de stekkers zitten trekken en ik heb ook geen convertertjes in de doos van het moederbord en voeding gevonden.

Aangezien ik een window in de zijkant van mijn kast heb hangt er nu in het midden van het moederbord een dikke voedingskabel met daarin de twee casefans (front en rear) ingeplugt.
Dit ziet er ten eerste niet uit en ten tweede word de airflow meer belemmerd.
Als ik het goed heb kan ik ze zo ook niet besturen (toerental veranderen).

PS. De CPU-koeler is aangesloten 1cm boven de geheugenbanken. Hier staat ''cpu fan" bij (moederbord in normale positie dus met audio en usb uitgangen naar links).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2006 20:18 ]

• Nas T
@POK!ahface:
ah zo. Dat je cpu op die aansluiting was aangesloten, was te verwachten(dichtste bij)
Je kunt je fan wel op die aansluiting aansluiten, maar het is niet eenvoudig. Je moet uitzoeken welke 2 pinnetjes van het moederbord een spanningsverschil geven(voltage is niet van belang, varieert door Q-fan). Dan kun je de 2 draadjes die in de molex-stekker zitten, eruitslopen/halen, en contact maken. Kijk ff naar welke plus en welke nul is, ik weet niet of die dingen kunnen kortsluiten anders, of dat ze dan simpelweg andersom draaien.
Je kunt dan de draadjes aan de pinnetjes solderen. Als je het een beetje te ingewikkeld vindt, dan zou ik je aanraden een andere ventilator te kopen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:52:
@POK!ahface:
ah zo. Dat je cpu op die aansluiting was aangesloten, was te verwachten(dichtste bij)
Je kunt je fan wel op die aansluiting aansluiten, maar het is niet eenvoudig. Je moet uitzoeken welke 2 pinnetjes van het moederbord een spanningsverschil geven(voltage is niet van belang, varieert door Q-fan). Dan kun je de 2 draadjes die in de molex-stekker zitten, eruitslopen/halen, en contact maken. Kijk ff naar welke plus en welke nul is, ik weet niet of die dingen kunnen kortsluiten anders, of dat ze dan simpelweg andersom draaien.
Je kunt dan de draadjes aan de pinnetjes solderen. Als je het een beetje te ingewikkeld vindt, dan zou ik je aanraden een andere ventilator te kopen.
ok ik kan het niet op een normale manier doen dus.
nou dan zal ik ze moeten gaan vervangen als ik ook nieuwe vga en CPU koelers ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 12:30:
[...]

ok ik kan het niet op een normale manier doen dus.
nou dan zal ik ze moeten gaan vervangen als ik ook nieuwe vga en CPU koelers ga kopen.
Tip als pro-zalman: je hebt nu de 8800 of zoiets, die is vrij licht en compact met een vrij goede prestatie.
Maar als je echt stil wilt, zou ik een hetapipekoeler nemen waar je zelf je eigen fan op kan bouwen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh wacht, zou dit kabeltje helpen de molexstekker "om te vormen" naar een 3 pin stekker zodat ik ze toch op het moederbord kan aansluiten en ze laten aansturen door q-fan?
http://www.perfect-system...7V-Spanningsadapter-3-PIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 15:08:
oh wacht, zou dit kabeltje helpen de molexstekker "om te vormen" naar een 3 pin stekker zodat ik ze toch op het moederbord kan aansluiten en ze laten aansturen door q-fan?
http://www.perfect-system...7V-Spanningsadapter-3-PIN
Nee. Dit kabeltje pat de 5 en 12volt lijn van de molex, om 7 volt te maken om je fan aan te sturen. De fanstekker is ook vrouwelijk, dus valt niet aan te sluiten op het moederbord. De 3e pin is voor het snelheidssignaal. Die heb je nodig volgens mij om Q-fan te gebruiken, temperatuur-snelheid gestuurd.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 15:48:
[...]

Nee. Dit kabeltje pat de 5 en 12volt lijn van de molex, om 7 volt te maken om je fan aan te sturen. De fanstekker is ook vrouwelijk, dus valt niet aan te sluiten op het moederbord. De 3e pin is voor het snelheidssignaal. Die heb je nodig volgens mij om Q-fan te gebruiken, temperatuur-snelheid gestuurd.
arg dus de enige oplossing om aan te sluiten op het moederbord is nieuwe fans?
(dus er bestaat geen converter voor deze kabel? ;( leek eerst allemaal zo simpel. )

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 15:54:
[...]

(dus er bestaat geen converter voor deze kabel? ;( leek eerst allemaal zo simpel. )
Je kunt anders nog dat ding kopen, die molex naar 3pins(female), een 3pins male kopen, de pinnetjes loshalen en in de male-stekker doen. Je kunt hem dan op je mobo ansluiten, niet aansturen. Je zit dan nog wel met je molex-stekker. Je kunt ook de draadjes lossnijden, en bevestigen aan het moederbord. Wel power, geen aansturing.

vrede in rust

• Norbert
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:10
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 15:54:
[...]

Deze: http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=798
of bij PF: http://www.perfect-system...IN-op-3-PIN-adapter-kabel

• Nas T
Zo kun je ze aansluiten, maar ik twijfel over de sturing. De 3e pin ontbreekt bij je product, die nodig is voor de snelheid door te geven. Hoe kan je mobo weten of je fan sneller moet draaien, als ie niet weet hoe snel ie draait? Ik weet dus niet wat het effect ervan zal zijn. Maar als je ze aansluit, zullen je fans het waarschijnlijk wel doen.

vrede in rust

• Norbert
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:10
Nas T schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:04:
[...]

Zo kun je ze aansluiten, maar ik twijfel over de sturing. De 3e pin ontbreekt bij je product, die nodig is voor de snelheid door te geven. Hoe kan je mobo weten of je fan sneller moet draaien, als ie niet weet hoe snel ie draait? Ik weet dus niet wat het effect ervan zal zijn. Maar als je ze aansluit, zullen je fans het waarschijnlijk wel doen.
Als Q fan zeurt tijdens het opstarten over het toerental zet je de monitoring uit (bios), voor het aansturen in Windows wordt er alleen naar de temperatuur gekeken en niet naar het toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vinden jullie van dempingsmatten?
Ik heb namelijk het probleem dat mijn harde schijven (2 Samsung Spinpoints 160JJ's) boven alles uit komen. Zelfs als ik ze tussen elastieken hang hoor ik ze. Nu was het mijn idee om dit alles op te vullen met dempingsmatten of een soort cage te maken voor de hdd's. Wat denken jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:47
Wat dacht je van de koeling?
Denk dat je hardeschrijven het niet leuk gaan vinden als ze helemaal geisoleerd worden ;) .
Heb hier ook een Samsung spinpoint, zitten 2 80mm fans voor.
Deze wordt in de zomer als nog 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt een 120mm fan voor dus dat is het probleem niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Dempingsmatten maken het systeem wel stiller. En zwaarder, en warmer, en esthetisch is het ook niet altijd perfect. Dan zoek ik liever een oplossing die ietwat creatiever is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:06

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Nas T: die dingen zijn niet altijd erg negatief. Voor IceFreak zou een combi van dempingsmatten en HD behuizing (nexus drive-a-way bijv) toch best een goede oplossing kunnen zijn. Zware kast heb ik geen last van aangezien ik er nooit mee sleep, warmte wordt goed opgelost door de verschillende (stille uiteraard) koelers en als je een kast hebt zonder raam oid, maakt het hele esthetische verhaaltje ook geen verschil :). Tuurlijk, je kan gelijk hebben, maar het hoeft dus niet altijd zo te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Mielmania schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 10:28:
[...]

Je bedoelt zeker geen spijt? Want anders snap ik je verhaal niet helemaal...
Wel degelijk spijt zoals ik schreef. De standaard cooler is stiller. De Zalman moet ik op laag voltage zetten om hem nog steeds meer te horen dan de standaard cooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
We Are Borg schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 22:47:
Nas T: die dingen zijn niet altijd erg negatief. Voor IceFreak zou een combi van dempingsmatten en HD behuizing (nexus drive-a-way bijv) toch best een goede oplossing kunnen zijn. Zware kast heb ik geen last van aangezien ik er nooit mee sleep, warmte wordt goed opgelost door de verschillende (stille uiteraard) koelers en als je een kast hebt zonder raam oid, maakt het hele esthetische verhaaltje ook geen verschil :). Tuurlijk, je kan gelijk hebben, maar het hoeft dus niet altijd zo te zijn :)
Ik bedoelde te zeggen dat ik oplossingen zoek die geen nadelige consequenties hebben.
Ik kan mijn kast perfect stil krijgen, geen probleem: ik koop een zalman-kast, en zet die in een andere kamer.
Kost me veel geld, ik ben gebonden aan trage videokaarten, ik moet lange kabels hebben, heen en weer lopen om een cd/dvd in de drive te doen, moet gaten in de muur maken/hebben.
Maar dan is ie wel stil...
Snap je waar ik heen wil?
Als ik kijk naar de trend in koelers, dan zie ik dit: doordat de chips hun warmte niet kwijt kunnen, lossen ze het op d.m.v. heatpipes. Die kunnen de warmte namelijk wel snel afvoeren. Het had ook opgelost kunnen worden door enorme blokken koper en een enorme herriemakende ventilator erop te zetten. Maar dan zit je weer met andere problemen.

PS. Mijn harde schijven wilde niet meer lief meewerken in raid 1, dit lag er waarschijnlijk aan dat ik een jumper vergeten was erop te zetten, zodat 1 schijf sata 1, en de ander sata 2 is. Ik heb nu seagate schijven, en had samsung harde schijven. De seagates die ik nu heb, hoor ik wat beter dan de samsungs, maar ik ben er niet ontevreden over. Ik hoorde gister weer een zachte brom uit mijn monitor komen, dat was weer lang geleden. Misschien komt het door de afstand of plek waar ik zit: Ik hoor als ik op een bepaalde plek zit en mijn hoofd op de juiste manier houdt, ook zacht gekraak uit mijn kast komen, vooral bij het scrollen. Iemand enig idee waar dat vandaan komt?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sak3d
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-12-2023

Sak3d

Reise, Reise

Ik zoek een 80mm fan, heb nu een papst maar die vind ik alsnog teveel lawaai maken ;( Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Nas T schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 12:46:
[...]

Ik bedoelde te zeggen dat ik oplossingen zoek die geen nadelige consequenties hebben.
Ik kan mijn kast perfect stil krijgen, geen probleem: ik koop een zalman-kast, en zet die in een andere kamer.
Kost me veel geld, ik ben gebonden aan trage videokaarten, ik moet lange kabels hebben, heen en weer lopen om een cd/dvd in de drive te doen, moet gaten in de muur maken/hebben.
Maar dan is ie wel stil...
Snap je waar ik heen wil?
Begrijp je punt, is wel extreem voorbeeld maar begrijp goed wat je bedoelt :)
Als ik kijk naar de trend in koelers, dan zie ik dit: doordat de chips hun warmte niet kwijt kunnen, lossen ze het op d.m.v. heatpipes. Die kunnen de warmte namelijk wel snel afvoeren. Het had ook opgelost kunnen worden door enorme blokken koper en een enorme herriemakende ventilator erop te zetten. Maar dan zit je weer met andere problemen
Wat ik niet snap in de huidige trent van koelers, is de koers die zalman is opgegaan met de videokaart koeling. Vond de enorme blokken koper icm met een 120MM fan er voor (zelf eentje ervoor knallen, uiteraard op ~1000 rpm max) echt enorm goed werken, zelf ervaring mee gehad. Alle warme wordt verdeeld over een erg groot oppervlak en met een serieuze 120MM fan kan je alles erg stil laten draaien, maar toch maximale koelresultaten bereiken.

Nu zie ik de V700 en V900 (zelf geen ervaring mee moet ik toegeven) en zie ik weinig koper en kleine rotfannetjes. Imo moet je juist grote blokken koper en grote fans erop knallen. Snap het echt niet :). Dit ook naar aanleiding van een reactie in dit topic dat de V900 echt niet zo super is. Kan me voorstellen met zo'n kleine rotfan :)

Zit er zelf aan te denken om een Aerocool VM-102 te pakken en daar een 120MM fan voor te gooien of de V900 te pakken van zalman en daar de 120MM voor, weet het nog niet :)

[ Voor 13% gewijzigd door We Are Borg op 10-10-2006 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Sak3d schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 01:02:
Ik zoek een 80mm fan, heb nu een papst maar die vind ik alsnog teveel lawaai maken ;( Iemand advies?
ja. zoekt en gij zult vinden.

Wat het antwoord op de vraag van de videokaartkoelers betreft:
Ik denk dat Zalman gewicht wilde besparen, dus minder koper gebruikt, maar goedmaakt met de heatpipes, en een kleinere fan. Ik zou gewoon een heatpipekoeler nemen, en daar de fan vervangen. Durf te wedden dat het beter werk en stiller is.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Zet je papst op 7 volt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Heb sinds vorige week de beschikking over een Antec P180B.
Standaard kreeg ik hier 3x120mm fans bij. Met de fans ingesteld op "low" (via zon kleine bijgeleverde dipswitch) is hij zo goed als onhoorbaar. Enkele pluspunten van deze case:

+ standaard voorzien van isolatie tussen de zijpanelen en deurtje
+ wordt geleverd met 3 stille fans
+ 2 uitneembare hdd brackets waarin de harddisks in rubbertjes hangen
+ stoffilters in de voorzijde
+ voeding bevind zich in een apart compartiment onderin de case

Het enige dat ik nu nog hoor is het irritante coolertje op mijn XFX 7600GT. Zijn hier ook goede stille alternatieven voor?

[ Voor 5% gewijzigd door Janssen op 11-10-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Janssen schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 14:08:
Het enige dat ik nu nog hoor is het irritante coolertje op mijn XFX 7600GT. Zijn hier ook goede stille alternatieven voor?
Er staan waarschijnlijk maar heel weinig alternatieven in dit topic... *kuch* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
Vandread schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 14:35:
[...]

Er staan waarschijnlijk maar heel weinig alternatieven in dit topic... *kuch* :+
Ik heb al onder andere op de website van Zalman en Arctic Cooling gekeken. Ik zie echter geen koeler die compatibel is met de 7600GT.

edit: ik moet beter lezen.....ik heb nu o.a. de vf-900cu gevonden. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Janssen op 11-10-2006 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Janssen schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 14:44:
[...]

Ik heb al onder andere op de website van Zalman en Arctic Cooling gekeken. Ik zie echter geen koeler die compatibel is met de 7600GT.
Als er nou echt geen stille koelers voor te vinden zijn kan je altijd nog een zo groot mogelijke heatsink pakken en die er op modden met een stille fan die er op blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Voor een vriend uit gemak de Asus versie gekocht met Silent heat pipe systeem, was niet zo heel veel duurder.

Arctic is wat laat met zijn oplossing, de Accelero S reeks (S3 voor oa de 7600gt) als passieve koeling.

Thermalright heeft ook nog wat:
http://www.thermalright.com
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_v1ultra.htm
komt ook nog met een nieuwer geval aan:
http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr03.htm

Gewoon een kwestie van de merken af gaan :p
Denk dat de Zalman vf900 wel een hele goed keus is :)
Kost wat maar dan heb je ook wat.

[ Voor 46% gewijzigd door Vandread op 11-10-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Ik zou graag willen weten wie wat met zijn harde schijven heeft gedaan om ze stiller te krijgen.
Ik heb ze in een iblbox20 zitten, die op bubbeltjesfolie op de bodem staat. Het is nog de bedoeling dat ik een ventilator ervoor zet. Het zijn nu seagate schijven, 2 maal sata2(@sata1) 80GB. De ventilator dient ervoor om te koelen, en om de lucht weg te blazen, wat een klein effect op het geluid heeft.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Vraag me af wat het verschil zou zijn tussen de oplossing van Nas T en bijv een nexus drive a way :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
Ik ga vanmiddag de VF900-cu kopen.. Vraag me alleen af of dat wel gaat passen op mijn XFX 7600GT, omdat er zo'n metalen sierstrip aan de zijkant van de kaart zit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
We Are Borg schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 02:14:
Vraag me af wat het verschil zou zijn tussen de oplossing van Nas T en bijv een nexus drive a way :)
Qua prestaties weet ik niet. Qua prijs: exact €28,55 per schijf, in procenten scheelt het 65%. De Nexus kost per schijf drie keer zo veel. Denk niet dat de prestaties dat goedmaken. Info hb ik van www.ikbenstil.nl en tweakers.pricewatch

aanvulling: Ik krijg als het goed is overmorgen Silenx-fans. Deze hebben een zeer goede prestatie/geluid verhouding. Zodra ik ze heb, laat ik iets ehhh...horen...

[ Voor 15% gewijzigd door Nas T op 15-10-2006 14:48 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een Antec Tricool fan op mn Big Typhoon geplaatst. Ziet er mooi uit enzo, alleen als ik em beneden een bepaalde snelheid zet gaat de fan ontzettend trillen (duidelijk zichtbaar en hoorbaar). Ik vind dit niet zo'n fijn idee op mijn processor, dus vraag me af wat ik hieraan kan doen. Zodra ik em hoger zet lijkt het weg, maar als ik aan de koeler voel zit er nog steeds een lichte vibratie in. Heb ik gewoon een slecht exemplaar te pakken, of is dit normaal voor Antec fans? Zit eraan te denken em te vervangen, maar zo kun je wel bezig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-07 11:08

vegterb

[ZzZ]Vighter

Ik heb een Coolermaster ATC-111 en op mijn processor (3,06 Ghz HT) zit de standaard intel cooler, deze zorgt bij toeren boven de 5000 voor irritante resonantie van mijn kast en een vreselijk stofzuiger geluid alsof hij/het probeerd op te stijgen!

Om die reden ben ik op zoek naar een nieuwe ventilator die ver onder dit geluidsniveau zit en mijn kast niet van het bureau probeerd op te tillen! Ik zat te denken aan:
Afbeeldingslocatie: http://www.vegterb.tweakdsl.nl/aerocool.jpg

Heeft iemand hier ervaring mee of dingen over gehoord? Tevens moet ik ff weten of dat wel gaat passen in mijn kast aangezien het ding vrij hoog is, als ik het meet zou het net moeten passen. Alleen dan zul je net zien dan als ik 'm heb dat het net niet past natuurlijk :+

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@ dynacore:

Ik denk dat je een slecht exemplaar te pakken hebt. Welk voltage gebruik je? Of gebruik je een software-fancontroller?

Ik ga mijn computer verkopen. Ik wil een nieuw moederbord, en wil terugstappen op luchtkoeling.
Ik ben van plan een fanless voeding te nemen, en evt de gpu fanless(ligt eraan welke kaart er in het budget zit. Daarnaast wil ik het liefst een fanless cpu-koeler, die niet enorm groot/zwaar is. Iemand een idee? Ik neem 1 fan voorin, en 1 achterin. En dan kijken hoe stil (en snel) dat systeem is...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zo'n Reobus fancontroller, waarmee ik 4 fans in kan stellen van 5-12v oid.
Das dan wel balen, weer 12 euro weggegooid :(
Ik ga denk ik deze kopen als vervanger, zodra mn loon er is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
Nas T schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:21:
@ dynacore:

Ik denk dat je een slecht exemplaar te pakken hebt. Welk voltage gebruik je? Of gebruik je een software-fancontroller?

Ik ga mijn computer verkopen. Ik wil een nieuw moederbord, en wil terugstappen op luchtkoeling.
Ik ben van plan een fanless voeding te nemen, en evt de gpu fanless(ligt eraan welke kaart er in het budget zit. Daarnaast wil ik het liefst een fanless cpu-koeler, die niet enorm groot/zwaar is. Iemand een idee? Ik neem 1 fan voorin, en 1 achterin. En dan kijken hoe stil (en snel) dat systeem is...
Fanless cpu-koeler die niet groot is? Dan begin maar eens te zoeken in de afdeling met fan. Fanless is, zoals je denk ik weet, afhankelijk van de heatsink. En die moeten dan groot zijn.

Maar voor low-rpm fan of geen fan oplossingen blijkt de Scyth vaak de oplossing, volgens velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11-2019
Nas T ik heb laatst behoorlijk wat reviews gelezenover heatsinks. De beste heatsinks op dit zijn naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe Thermalright 120 ultra en de Scythe Ninja rev b. De Thermalright is een beetje aan de prijzige kant maar koelt heel klein beetje beter dan de Scythe volgens overclockers.com. Beide heatsinks zijn overigens erg groot. Als je een iets kleinere wilt kun je de Thermalright sl-128 proberen. Maar ik zou wel een fan op de heatsink zetten, in combinatie met een intake en outtake fan. 3 fans van Papst die op maximaal 18 db werken moet toch best stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
The Mystic schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 17:50:
Nas T ik heb laatst behoorlijk wat reviews gelezenover heatsinks. De beste heatsinks op dit zijn naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe Thermalright 120 ultra en de Scythe Ninja rev b. De Thermalright is een beetje aan de prijzige kant maar koelt heel klein beetje beter dan de Scythe volgens overclockers.com. Beide heatsinks zijn overigens erg groot. Als je een iets kleinere wilt kun je de Thermalright sl-128 proberen. Maar ik zou wel een fan op de heatsink zetten, in combinatie met een intake en outtake fan. 3 fans van Papst die op maximaal 18 db werken moet toch best stil zijn.
Dank je wel. Ik ga denk ik toch voor de Scythe Ninja, die ze hier scnj1000 noemen. Kost rond de €35, lijkt mij een mooie prijs. Ik kies toch maar voor een groot exemplaar. Ik dacht een kleinere is makkelijker voor de lange termijn, maar stilte gaat voor.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
Er is een nieuwe versie van de Scythe Ninja uit, de revision b genaamd. Die is ook geschikt voor AM 2 en is als het goed is makkelijker installeerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Mijn pc is te koop, het is wel offtopic, maar als iemand interesse heeft: ik vraag er €800 voor.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 15:13
Janssen schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 08:56:
Ik ga vanmiddag de VF900-cu kopen.. Vraag me alleen af of dat wel gaat passen op mijn XFX 7600GT, omdat er zo'n metalen sierstrip aan de zijkant van de kaart zit. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja dat vroeg ik me ook af maar dan voor een andere kaart:
Ik heb namelijk een Sapphire X800XT PE (AGP) en die heeft zo'n metalen rand rond de CPU. Nu heb ik nog een nieuwe Zalman VF700-AlCu liggen, maar moet die rand dan eerst verwijderd worden of kan ik 'm er gewoon overheen zetten? Want ik kan me herinneren dat ik hier gelezen heb dat sommigen die rand hadden verwijderd, weet alleen niet of dat nou met deze kaart was :S

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
MaTr1x schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 19:59:
[...]

Ja dat vroeg ik me ook af maar dan voor een andere kaart:
Ik heb namelijk een Sapphire X800XT PE (AGP) en die heeft zo'n metalen rand rond de CPU. Nu heb ik nog een nieuwe Zalman VF700-AlCu liggen, maar moet die rand dan eerst verwijderd worden of kan ik 'm er gewoon overheen zetten? Want ik kan me herinneren dat ik hier gelezen heb dat sommigen die rand hadden verwijderd, weet alleen niet of dat nou met deze kaart was :S
Weet niet precies wat je bedoeld met een "metalen rand rond de cpu", bedoel je de rand die de core van de gpu beschermt? Kan je iig wel vertellen dat ik geen last heb gehad van de sierstrip op de rand van de kaart, hij kon gewoon blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
ik heb ergens een review gezien waarbij met foto's werd laten zien dat die rand er wel af moest (x800xt pe kaart was dat toevallig). Ze den het heel voorzichtig met een stanley mes. Stanley mes er een beetje in duwen of snijden vanaf de hoek en vervolgens voorzichtig omhoog duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Ik krijg met sinterklaas een watercoolsetje binnen van samenkopen.net, dan heb ik ongeveer het meeste geluid wel de kop ingedrukt.. blijft ik nog wel zitten met de psu van mijn elcheapo kastje. Welke psu is het meest aan te raden kwa geluid? passief is te duur voor me..

Ik zal geen sli-opstelling gaan gebruiken, later wel oc'en..

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

roborobbie schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 09:50:
Ik krijg met sinterklaas een watercoolsetje binnen van samenkopen.net, dan heb ik ongeveer het meeste geluid wel de kop ingedrukt.. blijft ik nog wel zitten met de psu van mijn elcheapo kastje. Welke psu is het meest aan te raden kwa geluid? passief is te duur voor me..

Ik zal geen sli-opstelling gaan gebruiken, later wel oc'en..
Zoek een hoge kwaliteit voeding met zo groot mogelijke fan, 12cm was dat volgens mij. Die hoeft dan niet zo snel te draaien en produceert derhalve weinig geluid. Heb zelf een Coolermast voeding, die nauwelijk tot niet hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Janssen schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:03:
Weet niet precies wat je bedoeld met een "metalen rand rond de cpu", bedoel je de rand die de core van de gpu beschermt? Kan je iig wel vertellen dat ik geen last heb gehad van de sierstrip op de rand van de kaart, hij kon gewoon blijven zitten.
Sorry, ik was een beetje vaag, ik was nog aan het werk rond die tijd. Maar het is inderdaad de rand die de core van de gpu beschermt.
The Mystic schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 02:53:
ik heb ergens een review gezien waarbij met foto's werd laten zien dat die rand er wel af moest (x800xt pe kaart was dat toevallig). Ze den het heel voorzichtig met een stanley mes. Stanley mes er een beetje in duwen of snijden vanaf de hoek en vervolgens voorzichtig omhoog duwen.
Ja precies dat bedoelde ik dus. Wel jammer, want dat betekent goodbye garantie en dat zie ik niet zo zitten :/

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossinl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:00

rossinl

Audio/Videophile

@ Janssen

Ik zie dat je een Antec P180 kast hebt! Hoe bevalt ie? Ik ben namelijk ook van plan deze te kopen en mn nieuwe core 2 duo systeem erin te bouwen :) maar mijn vraag:
Hoor je de cpu cooler boven je casefans uit? Hoe was de intel boxed cooler, teveel herrie? En hoor je de casefans? En worden de hardeschijven een beetje goed gedempt door de kast? Alvast bedankt!

[ Voor 24% gewijzigd door rossinl op 26-10-2006 01:25 ]

Asus P8Z68-V Pro Gen3 | 2600K | Corsair 4x4GB | Asus GTX660 Ti TOP | Samsung 850 Pro 256GB | Zalman ZM850-HP | Dell U3415W | Sony KDL-60EX700 | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 | Onkyo TX-SR875 | Arcam FMJ P7 | Klipsch THX Ultra II 7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
rossinl schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 01:24:
@ Janssen
Hoe was de intel boxed cooler, teveel herrie?
Wat is teveel herrie? Als je bedoelt of je hem hoort, dan: ja.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Ligt ook aan de processor waar je hem op bouwt, op een E6400 vond ik hem erg stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
vegterb schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 16:59:
Ik heb een Coolermaster ATC-111 en op mijn processor (3,06 Ghz HT) zit de standaard intel cooler, deze zorgt bij toeren boven de 5000 voor irritante resonantie van mijn kast en een vreselijk stofzuiger geluid alsof hij/het probeerd op te stijgen!

Om die reden ben ik op zoek naar een nieuwe ventilator die ver onder dit geluidsniveau zit en mijn kast niet van het bureau probeerd op te tillen! Ik zat te denken aan:
[afbeelding]

Heeft iemand hier ervaring mee of dingen over gehoord? Tevens moet ik ff weten of dat wel gaat passen in mijn kast aangezien het ding vrij hoog is, als ik het meet zou het net moeten passen. Alleen dan zul je net zien dan als ik 'm heb dat het net niet past natuurlijk :+
Ik heb er één. De Aerocool fan vind ik nog te luid, ik heb er nu een Xilence Red Wing 92mm op en deze is hoor ik niet. Verder koelt hij prima op mijn P4 3.0 Ghz HT s478. Installeren was ook een piece of cake. Waarschijnlijk ga ik hem passief draaien in mijn casemod (Update 3 meer pics van de koeler, ook in mijn huidige kast).

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

Godric schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 11:25:
[...]

Ik heb er één. De Aerocool fan vind ik nog te luid, ik heb er nu een Xilence Red Wing 92mm op en deze is hoor ik niet. Verder koelt hij prima op mijn P4 3.0 Ghz HT s478. Installeren was ook een piece of cake. Waarschijnlijk ga ik hem passief draaien in mijn casemod (Update 3 meer pics van de koeler, ook in mijn huidige kast).
Ah, de maker van die (extreem vette) kast! Dat topic heb ik pas nog gelezen... Koeler viel me toen niet op :/

Maar is de koeler niet te zwaar voor je moederbord? Dat je bij verplaatsen van je kast moet oppassen hoe je 'm neerzet of houd dat makkelijk? Passief? Istie zo goed? :o

Hij ziet er strak uit! Moet nu nog ff zien oftie in mijn kastje past!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
vegterb schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:17:
Maar is de koeler niet te zwaar voor je moederbord? Dat je bij verplaatsen van je kast moet oppassen hoe je 'm neerzet of houd dat makkelijk? Passief? Istie zo goed? :o

Hij ziet er strak uit! Moet nu nog ff zien oftie in mijn kastje past!
Ik heb nogal flinke koeling in die kast zitten, ik ga passief gewoon proberen (zien of 120mm harder laten draaien opweegt tegen een 92mm fan minder). De koeler is wel zwaar (zwaarder dan een 7700Cu), maar er staat in de productbeschrijving niets over er af halen bij vervoeren etc. Ik leg hem in iig plat met vervoeren, ben sowieso niet zo'n pc sleper dus voor mij is het geen probleem. Dit is btw nog een aardige review.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@ Pilatus:
Ik zag in je sig dat je een p5w DH deluxe mobo hebt. Is de afstandbediening erbij fijn? Kun je je systeem daarmee ook uitzetten?(en aan?) Werkt het echt dat je geluid werkt terwijl je pc uitstaat?

Ik heb mijn Silenx-fans binnen. Het is een LED-fan, 120mm, die een heel licht tikkend geluidmaakt, maar dit kan misschien komen door het exemplaar wat ik heb. Productnr: sku ixp 74 14b
De andere fan is een gewone 120mm, maar die is dikker(cm of 4), die hoor ik simpelweg niet. De oudere silenx-fan die ik heb, die hoor ik wel ietsje meer. Deze is echt stil, maar zet op zich geen slechte luchtverplaatsing neer.
Silenx is zeker aan te raden.

[ Voor 51% gewijzigd door Nas T op 28-10-2006 20:41 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Heb na al weer een tijdje een nieuwe behuizing en nu is m'n pc lekker stil!

specs:

Nexus Breeze 400 (+ 400Watt Nexus voeding)
Asus A8V Deluxe
AMD 64 3000+
Arctic Freezer 64 Pro
Asus V9999/TD + Arctic Accelero X1
1 x Nexus 120mm casefan
2x Seagate Barracuda 7200.7 + 2x Zalman kopere HD silencer.
Zalman fancontroller.

Ik heb de Arctic Freezer 64 Pro en Arctic Accelero X1 aangesloten op de fan controller en staan standaart op de laagste stand. Morgen krijg ik een Nexus 80mm fan. Die ga ik dan voor mijn hd's monteren, en de 120mm fan ga ik met een verlengkabeltje aan de fancontroller aansluiten. Zo kan ik alle fan handmatig regelen. Soms moet ik wel ff kijken of hij wel aanstaat. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring is dat een flinke boxfan in een betonplex kast stiller is dan één 12 cm computerfan op 7 volt.
Ik ben dan ook van plan om in de niet zo verre toekomst m'n computer in een boxfan te bouwen en deze op een laag toerental te draaien.
Voorbeeld van zo'n fan:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v156/pinobot/boxfan.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mag ik vragen waarom je niet voor de Thermalright HS03 bent gegaan ?? Ik ben namelijk op zoek naar ervaringen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

beste mensen, ik heb afgelopen weekend een poging gedaan om een stille pc te bouwen. opzich gelukt want de config is stiller dan de vorige... maar toch niet zo stil als ik gehoopt had, dus ik hoop hier nog wat advies te krijgen.

allereerst de config:

-Antec P180 kast
-Asus S939 mobo (fanloos)
-AMD XP 3700+
-Asus 7600 TS vga (fanloos)
-Seagate bc 250gb hd
-Zalman 460-APS voeding
-Zalman CNPS7000B-AlCu cpu koeler.

de Antec kast is standaard voorzien van 3x een Antec tri-cool fan, al deze fans heb ik op low gezet (1200rpm, 25Db volgens de specs). Later heb ik de bovenste fan helemaal uitgeschakeld.

Ik vind dat de pc nog redelijk veel lawaai maakt... ok hij staat erg dicht bij (ongeveer 1meter afstand) maar er is een duidelijke ruis/luchtstroom/fan te horen. Na wat testen:

- de HD is het iig niet... in zijn silliconen grommets is die echt fluisterstil. (heb er met mijn hoofd naast gehangen) en hij hangt in de onderste chamber dus aardig geisoleerd.
- de voeding is het ook niet, deze wordt door het 2 chamber systeem van de P180 zo goed gekoeld dat hij eignelijk niet uit de silent mode komt.

als ik met mijn hoofd ter hoogte van de cpu ben hoor ik daar aardig wat lawaai... ondanks dat ik de zalman cpu koeler op de laagste snelheid heb draaien: 1200rpm zou hij volgens de specs maar 18db meoten maken... 18db is bijna onhoorbaar ik heb het gevoel dattie toch aardig meer geluid maakt. h

Had ik beter een andere cpu koeler kunnen nemen? of is er gewoon iets mis met mijn zalman?

verder ben ik nog aan het rondkijken of het nuttig is om de standaard casefans te vervangen voor andere... ik heb het volgende lijste gemaakt met fans en specs:

Antec tricool - 25db -1200rpm - 39cfm (zit stnadaard in de p180, is ter vergelijking)
Artic fan 12 - 23,5db -1500rpm - 56,3CFM - €4,03
Coolermaster SUFS12 - 22db - 1220rpm 42,7CFM - €6,12
Nexus 120 - 22,8db - 1000rpm - 36,8 - €8,34
Scythe s-flex - 20,1db - 1200rpm - 49cfm - €11,97
Sharkoon silenteagle - 19db - 1000rpm - 36,8cfm - €11,44
Silverstone SST - 17db - 800rpm - ??cfm - €12,74

welke van deze zouden jullie me aanraden? ik dacht altijd dat Nexus erg stil was, maar die is maar 2,2 db stiller dan de antecs. de Sharkoon silenteagle lijkt me de beste keuz, minste geluidsproductie, vergelijkbare airflow als de Nexus 120.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

Chaoss schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:03:
beste mensen, ik heb afgelopen weekend een poging gedaan om een stille pc te bouwen. opzich gelukt want de config is stiller dan de vorige... maar toch niet zo stil als ik gehoopt had, dus ik hoop hier nog wat advies te krijgen.

allereerst de config:

-Antec P180 kast
-Asus S939 mobo (fanloos)
-AMD XP 3700+
-Asus 7600 TS vga (fanloos)
-Seagate bc 250gb hd
-Zalman 460-APS voeding
-Zalman CNPS7000B-AlCu cpu koeler.

de Antec kast is standaard voorzien van 3x een Antec tri-cool fan, al deze fans heb ik op low gezet (1200rpm, 25Db volgens de specs). Later heb ik de bovenste fan helemaal uitgeschakeld.

Ik vind dat de pc nog redelijk veel lawaai maakt... ok hij staat erg dicht bij (ongeveer 1meter afstand) maar er is een duidelijke ruis/luchtstroom/fan te horen. Na wat testen:

- de HD is het iig niet... in zijn silliconen grommets is die echt fluisterstil. (heb er met mijn hoofd naast gehangen) en hij hangt in de onderste chamber dus aardig geisoleerd.
- de voeding is het ook niet, deze wordt door het 2 chamber systeem van de P180 zo goed gekoeld dat hij eignelijk niet uit de silent mode komt.

als ik met mijn hoofd ter hoogte van de cpu ben hoor ik daar aardig wat lawaai... ondanks dat ik de zalman cpu koeler op de laagste snelheid heb draaien: 1200rpm zou hij volgens de specs maar 18db meoten maken... 18db is bijna onhoorbaar ik heb het gevoel dattie toch aardig meer geluid maakt. h

Had ik beter een andere cpu koeler kunnen nemen? of is er gewoon iets mis met mijn zalman?

verder ben ik nog aan het rondkijken of het nuttig is om de standaard casefans te vervangen voor andere... ik heb het volgende lijste gemaakt met fans en specs:

Antec tricool - 25db -1200rpm - 39cfm (zit stnadaard in de p180, is ter vergelijking)
Artic fan 12 - 23,5db -1500rpm - 56,3CFM - €4,03
Coolermaster SUFS12 - 22db - 1220rpm 42,7CFM - €6,12
Nexus 120 - 22,8db - 1000rpm - 36,8 - €8,34
Scythe s-flex - 20,1db - 1200rpm - 49cfm - €11,97
Sharkoon silenteagle - 19db - 1000rpm - 36,8cfm - €11,44
Silverstone SST - 17db - 800rpm - ??cfm - €12,74

welke van deze zouden jullie me aanraden? ik dacht altijd dat Nexus erg stil was, maar die is maar 2,2 db stiller dan de antecs. de Sharkoon silenteagle lijkt me de beste keuz, minste geluidsproductie, vergelijkbare airflow als de Nexus 120.
Als ik zo je systeem bekijk denk ik dat je CPU cooler inderdaad degene is die uiteindelijk het meeste lawaai zal maken. Volgens mij is een 7700 serie van Zalman nog net iets stiller. Hij koelt in ieder geval beter waardoor je minder rpm hoeft te gebruiken.

Wat me verder opvalt is dat in je rijtje 120mm fans het merk Papst niet voorkomt. Weet niet of dit nu de stilste fans zijn op dit moment, maar weet wel uit ervaring dat ze erg stil zijn en altijd goed aangeschreven staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

dat is juist het wierde de 7700 serie van Zalman maakt volgens zijn eigen specs meer lawaai op het laagste niveau... ik snap het ook niet echt 18db zou echt fluisterstil moeten zijn...

wat de papst fans betreft die staan neit in het rijtje omdat die meer lawaai maken dan alle bovenstaande opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

Chaoss schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:44:
dat is juist het wierde de 7700 serie van Zalman maakt volgens zijn eigen specs meer lawaai op het laagste niveau... ik snap het ook niet echt 18db zou echt fluisterstil moeten zijn...

wat de papst fans betreft die staan neit in het rijtje omdat die meer lawaai maken dan alle bovenstaande opties.
Bekijk deze review eens. 7700 komt er ietsjes beter uit dan de 7000 serie.

Waar je ook nog naar kunt kijken is de Thermaltake Big Typhoon
Dit is een van de stilste koelers op dit moment die ook op jouw mobo past. Kijk hier en hier eens voor een review.
Het voordeel van deze koeler is dat je zelf een 120mm fan erop kunt monteren! De standaard meegeleverde fan is redelijk stil, maar het kan altijd nog beter.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
@Chaoss:

Bij mij zijn de oplossingen van Zalman nooit zo stil als gehoopt. De ideeën die ze hebben zijn op zich uitstekend(behalve hun waterkoeling: ze gebruiken aluminium).
Het grote punt bij Zalman is dat hun koelers gewoon niet echt stil zijn. 20dB is simpelweg te horen. En 20 dB is het minimum. Als ze er koelers op doen die van 15 tot 30 dB gaan, is er niks aan de hand. En ik heb ook een zalmanvoeding gehad(300b-aps), die was ook niet stil, die maakte zeker meer dan 20dB. En je kunt die voedingen niet extern regelen.
Ik zou kijken naar een voeding die je zelf kunt regelen, en iig op een continu geluidsniveau van 18dB kan krijgen. Of een passieve voeding.
Ik denk dat op dit moment je voeding het geluid maakt, probeer eens bij het aanzetten van je pc de ventilator te blokkeren, dan hoor je vrij snel of dat klopt. Je hoort het geluid namelijk ter hoogte van de cpu, dat hoorde ik ook, toen ik mijn pc stiller wilde maken in het begin, en toen de voeding was vervangen, was dat geluid ook bijna weg.

PS: heeft iemand interesse in:
een P4 2,8ghz HT 1MB Cpu, kingston ddr3200 ram(2*512), 2 samsung sata's 40GB, een GF6800 ultra watergekoeld, een cd-rw en dvd-rom van aopen, een audigy 2 zs, een waterkoeling(NB & CPU), en een p4p800-e deluxe?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
Ik heb hier een Coolermaster 450 watt liggen, lijkt wel passief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
The Mystic schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:45:
Ik heb hier een Coolermaster 450 watt liggen, lijkt wel passief.
Coolermaster heeft naar mijn weten geen passieve voedingen.
deze is de enige 450 watt voeding, deze maakte (bij mij?) een vervelende brom afkomstig van de fan. Verder wel vrij stil.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Nas T schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:14:
@Chaoss:
En ik heb ook een zalmanvoeding gehad(300b-aps), die was ook niet stil, die maakte zeker meer dan 20dB. En je kunt die voedingen niet extern regelen.
Ik zou kijken naar een voeding die je zelf kunt regelen, en iig op een continu geluidsniveau van 18dB kan krijgen. Of een passieve voeding.
Ik denk dat op dit moment je voeding het geluid maakt, probeer eens bij het aanzetten van je pc de ventilator te blokkeren, dan hoor je vrij snel of dat klopt. Je hoort het geluid namelijk ter hoogte van de cpu, dat hoorde ik ook, toen ik mijn pc stiller wilde maken in het begin, en toen de voeding was vervangen, was dat geluid ook bijna weg.
voeding zit mij mij helemaal onderin, ook nog eens in een afgesloten ruimte die afzondelijk gekoeld wordt dmv een fan. Die Zalman voeding komt neit uit zijn silent mode zolang hij niet warm wordt. volgens mij maakt die echt weinig geluid.

maar ik zal binnenkort eens wat gaan testen, alles casefans uit, kijken wat dat uitmaakt. en daarna eens booten zonder de cpu-fan aan....

[ Voor 8% gewijzigd door Chaoss op 31-10-2006 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik zelf altijd probeer, is het ff tegenhouden van een fan. Als je nu een flink geluidsverschil hoort, dan weet je waar het vandaan komy :) Bij een fan in een voeding is dit natuurlijk wat lastig. Maar ik kan je persoonlijk de Artic Freezer aanraden (is zowel een intel als een amd versie van). De intel versie is bij mij zo stil als maar kan (loopt geloof ik neit boven de 700 RPM, zelfs na overclock niet). Anderzijds is de onderste fan van de Antech P180 kast ook neit erg stil, maar als het sotrende geluid volgens jou van boven komt, kan het deze niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:51:
Wat ik zelf altijd probeer, is het ff tegenhouden van een fan. Als je nu een flink geluidsverschil hoort, dan weet je waar het vandaan komy :) Bij een fan in een voeding is dit natuurlijk wat lastig. Maar ik kan je persoonlijk de Artic Freezer aanraden (is zowel een intel als een amd versie van). De intel versie is bij mij zo stil als maar kan (loopt geloof ik neit boven de 700 RPM, zelfs na overclock niet). Anderzijds is de onderste fan van de Antech P180 kast ook neit erg stil, maar als het sotrende geluid volgens jou van boven komt, kan het deze niet zijn.
Ik heb die onderste fan van de P180 eruit gehaald. Is niet nodig i.c.m mijn seasonic S12 500Watt voeding. Scheelt inderdaad wat in geluid, al is het niet heel veel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

ik ga sowieo niet een andere voeding aanschaffen, heb er net 75 euro aan uitgegeven ding is gloednieuw.

maar ik zal binnenkort eens wat gaan uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht het trouwens toch de voeding zijn, misschien een tip: De Enermax-voeding die ik heb heeft een aansluitmogelijkheid voor op een moederbord, zodat de snelheid door het moederbord geregeld kan worden. Maar ik geloof dat de voeding dit zelf ook kan doen/doet, dus wat je er precies aan hebt weet ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:05:
Mocht het trouwens toch de voeding zijn, misschien een tip: De Enermax-voeding die ik heb heeft een aansluitmogelijkheid voor op een moederbord, zodat de snelheid door het moederbord geregeld kan worden. Maar ik geloof dat de voeding dit zelf ook kan doen/doet, dus wat je er precies aan hebt weet ik niet :P
Je voeding kan dat zelf ook, ik heb een semipassieve voeding die dit doet. Hij staat stil tot hij te warm wordt en gaat ff loeien. Dan kun je beter op de grens zitten zodat je hem net niet hoort, maar wel koel genoeg blijft. Ik heb er ook een tempsensor bij zitten, het ding kwam niet boven de 40 graden uit terwijl hij onhoorbaar stil blijft...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Misschien een beetje late reactie maar dat die Zalmans wel vrij stil maar heel moeilijk echt stil te krijgen zijn komt doordat ze ball-bearing fans gebruiken. Die zijn wel erg betrouwbaar maar je hoort altijd een behoorlijk geruis/gebrom van de lagers, ook op lage rpm. Een alternatief is een fan met een keramisch lager of een metal sleeve bearing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:05:
idd lijkt me niet heel nuttig, de Zalman heeft een interne temp meter, zolang dei niet warm wordt gaat de fan amper draaien, dit werkt goed in combi met de geode koeling van de Antec P180 kast.

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/power/460b_01.gif

zorgen dattie onder de 30 graden blijft :+

[ Voor 8% gewijzigd door Chaoss op 01-11-2006 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Chaoss schreef op woensdag 01 november 2006 @ 08:13:
[...]
zorgen dattie onder de 30 graden blijft :+
onder de 30?? Ik denk niet dat je dat voor elkaar krijgt....
Een voeding wordt denk ik echt wel warmer. Daarom is zo'n grafiek ook dom. Onder de 30 graden ligt het geluidsniveau op 18 dB. Helas bereikt hij die temperatuur bijna nooit.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

geen idee, heb geen temp meter in de voeding :+ weet wel dat ik de voeding nog nooit vol heb horen blazen... ok alleen net na het aanzetten dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 17:06
Het hangt er puur vanaf wát er gemeten wordt. Bijv. de luchttemperatuur of juist de onderdelen die zo heet worden.
Ik ga waarschijnlijk eind van de week de Sharkoon Rebel 9 Value Edition bestellen, samen met 2x Nexus Disktwin. Dan heb ik slechts drie fans die lucht verplaatsen in mijn pc, i.t.t. 5 nu. Krijg dan 1x 250mm in de zijkant, 1x120 mm rear en 1x120mm in de voeding.
Heb nu 1x80mm front, 1x80mm zijkant (voor HDD's), 1x 120mm bodem, 1x80mm rear en 1x120mm voeding. 2 Van die 80mm's maken echt een pokkeherrie, waren dan ook heel goedkope fans. Maar ik denk (en hoop) dat mijn systeem een heel stuk stiller gaat worden en nog koeler bovendien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Aargh, wat een keuze allemaal. Voor mijn aanstaande Celeron 356 (3.33GHz, socket 775) processor zoek ik nog een leuke, stille en goedkope koeler. Het budget ligt op ongeveer 25 euro en dit zijn enkele kanshebbers:

Arctic Freezer 7 Pro (20 euro) maar is luidruchtig bij hoge rpm, koelt slecht bij lage rpm
Zalman CNPS7700-ALCu (24 euro) Zalman fans zijn nooit echt stil, dat viel me ook tegen bij de 6000Cu
Scythe Katana 775 (21 euro) http://www.madshrimps.be/...&artpage=1915&articID=433
Scythe Katana (22 euro) http://www.silentpcreview.com/article271-page5.html
Scythe Samurai Z (22 euro) http://www.silentpcreview.com/article307-page5.html

Ik heb dit topic ook doorgenomen en zie vergelijkbare ervaringen met Zalman. De Thermaltake Big Typhoon lijkt me wel wat, maar is toch echt te duur (zeker met verzendkosten erbij). De Scythe koelers zien er interessant uit en zijn (net als alle andere genoemde koelers) verkrijgbaar bij Pim, waar ik ook mijn processor en moederbord wil bestellen (scheelt weer VZkosten). Heeft er hier iemand ervaring met de Scythe koelers, alternatieven of andere op- en aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Tja het lijkt al gauw een Scythe te worden, als ik het zo bekijk. Dan zou ik voor de Katana 775 gaan: de Samurai is een 'liggende' koeler, zoals het gebruikelijk is, maar 'staande' koelers zijn in op dit moment en zijn gewoon beter. De 775 heeft als voordeel dat ie een stuk gemakkelijker te installeren, maar als je je systeem laat assembleren, zou ik de andere nemen (dan kun je evt. je koeler behouden bij een overstap). Voor de prestaties zal het vrijwel niets uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Momenteel ben ik druk bezig met zoeken naar een oplossing om mijn huidige case iets stiller te maken dan hij op dit moment is. Het betreft hier een Recom Black Stealth case, met een raampje aan de bovenkant, en eentje aan de linker zijkant. De case telt in totaal zo'n 9 koelers bij elkaar, en ondanks dat het meeste koeling gebeuren al redelijk stil is (Zalman, Papst) komt er toch nog wel wat herrie uit mijn PC vind ik persoonlijk. Het is eigenlijk meer een zoemend koelkast achtig geluid. Niet precies het zelfde, maar het lijkt er wel wat op. Nu ben ik dus van plan om hier wat aan te gaan doen binnenkort. Onder andere door de volgende onderdelen in te gaan bouwen:

Twee Silentmaxx HD-silencer's, voor mijn twee HD's.
Een Zalman VF900-Cu LED, ter vervanging van mijn huidige ASUS stock koeler met blauwe LED.
Een Zalman ZM-NBF47, ter vervanging van mijn huidige 40mm northbridge koelertje.
En een setje dempingsmatten van een bepaald merk.

Zo hoop ik mijn huidige situatie weer een beetje te verbeteren, zodat het allemaal wat minder lawaai maakt als op dit moment. Alhoewel ik eigenlijk niet echt iets te klagen moet hebben ten opzichte van sommige andere mensen! Het is allemaal eigenlijk al vrij stil, maar ik wil gewoon het maximale er uit halen wat er in zit zeg maar. Qua stilte dan bedoel ik.

Op het moment heb ik 5 Papst case fans geïnstalleerd (19 db per stuk), en een Zalman CCNPS9500 LED. Daarnaast is de koeler van de voeding ook wel vrij stil op zich. Maar enkele andere onderdelen in mijn PC komen daar dus weer allemaal bovenuit. Tijd voor een oplossing dus!

Het enigste waar ik eigenlijk nog niet helemaal over uit ben zijn de dempingsmatjes. Ik weet namelijk bij god niet wat nou precies fatsoenlijk spul is. Ik heb wel al enkele online winkels bezocht die dit soort spul verkopen, maar die bieden veelal verschillende merken aan. Be Quiet, Silentmaxx, Akasa, enz. Mijn vraag is eigenlijk of iemand een beetje ervaring met dit soort matten heeft, en in welke richting ik een beetje kan zoeken. Is die €20 extra nou echt het geld waard, of zit je met een setje Be-Quiet matjes van €25 al gebakken? Ik verwacht natuurlijk niet dat mijn PC straks zo stil is als de kosmos, maar ik moet natuurlijk wel een beetje verschil merken uiteindelijk :D

Heb de search al gebruikt, maar ik kom weinig concrete antwoorden tegen die iets zeggen in de trand van "koop dit of dat merk, want dat is goed spul!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Schaduw: ik heb zelf de Artic Freezer, maar ben er zeer over te spreken. Het ding draait niet meer dan 700 rpm, en is erg stil. En dat voor een leuke prijs. Heb er nog absoluut geen spijt van. Hij werkt uiteraard wel d.m.v. moederbord aangestuurde snelheid, dus draait ook maar het aantal rondjes wat ie hoeft te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
@Marco:

Waarom zoveel fans in je pc? Het nadeel van zoveel fans is dat, alhoewel het wel allemaal stille fans zijn, je dit toch wel ietsje hoort. En alhoewel je dempingsmatten in je pc wilt gaan doen, zul je 'm toch niet helemaal stil* krijgen aangezien die windows in je kast behoorlijk wat geluid doorlaten. Ik kan het weten helaas. En wat voor voeding heb je in je pc zitten aangezien die ook wel eens zorgen voor wat extra rumoer?!
Hoe bevalt trouwens die Zalman 9500, want ik lees steeds dat de één 'm hartstikke stil vind terwijl de ander vind dat je 'm toch stevig hoort?

[ Voor 0% gewijzigd door MaTr1x op 03-11-2006 00:58 . Reden: typo ]

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaTr1x schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 00:16:
@Marco:

Waarom zoveel fans in je pc? Het nadeel van zoveel fans is dat, alhoewel het wel allemaal stille fans zijn, je dit toch wel ietsje hoort. En alhoewel je dempingsmatten in je pc wilt gaan doen, zul je 'm toch niet helemaal staan krijgen aangezien die windows in je kast behoorlijk wat geluid doorlaten. Ik kan het weten helaas. En wat voor voeding heb je in je pc zitten aangezien die ook wel eens zorgen voor wat extra rumoer?!
Hoe bevalt trouwens die Zalman 9500, want ik lees steeds dat de één 'm hartstikke stil vind terwijl de ander vind dat je 'm toch stevig hoort?
Tja, wat betreft die fans, dat is gewoon omdat ik daar de plaats voor heb. Het maakt inderdaad nog altijd wel wat lawaai op zich ja, dat is waar. Die windows zullen ook wel wat helpen bij het doorlaten van het geluid op zich inderdaad. Eigenlijk was ik eerst ook aan het kijken voor de Silentmaxx ST-11 Pro behuizing. En deze dan te nemen in plaats van de case die ik nu op dit moment hier heb staan. Lijkt me uiteindelijk ook wel een betere keuze op zich. Aangezien de hele case is gebaseerd op stilte. En ik vind hem er ook wel redelijk leuk uit zien eerlijk gezegd.

Afbeeldingslocatie: http://sm.hdlab.de/typo3temp/pics/e025a1e8a8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sm.hdlab.de/typo3temp/pics/9a0976e0b0.jpg

Als voeding heb ik een Tagan 480 Watt, met een 120mm koeler. Maar die is op zich wel redelijk stil voor zover ik weet. Weet niet meer het preciese aantal db van dhet ding, maar veel was het in ieder geval niet.

Die Zalman CNPS 9500 is eigenlijk ook wel een stil dingetje wanneer je hem op de laagste stand laat draaien. Scheelt ietsjes qua koeling performance (een paar graden). Maar het maakt wel degelijk uit qua geluidsproductie. Op de hoogste stand is de koeler toch echt duidelijk aanwezig. Maar ook op de laagste stand koelt 'ie al heel erg goed. Ik heb geen keiharde feiten qua temperaturen voor je, maar het scheelde dacht ik maar 4 of 5 graden tussen beide standen.

Maar goed, die windows zijn voor mij eigenlijk minder van belang dan een stille PC op zich. Ben echt aan het twijfelen nog altijd of ik de case zal nemen, of dat ik toch voor die matten ga. Geld is geen probleem op zich, en ik ben eigenlijk ook wel toe aan een nieuwe case. Die wat ik nu heb, heb ik toch alweer een jaartje of 4 á 5 volgens mij.

Morgen hak ik gewoon de knoop door denk ik. Heb vandaag nog wat onderzoek gedaan naar die matten en zo. Klinkt op zich best goed allemaal, maar een nieuwe case is denk ik toch wel een betere keuze in dit geval. Bedankt voor de tip wat betreft die windows in ieder geval :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Case ziet er zeker netjes uit imho, heb nog geen reviews ervan gelezen, morgen maar eens doen.
Volgende maand hopelijk beginnen met mijn tocht naar een stille pc. Ik wil alles inbouwen in een Lian Li PC75B die ik eerst gebruikt heb voor waterkoeling en die nu niet gebruikt meer wordt (edit: kast heeft dus wel een window, maar goed ;) ). Ik zit te kijken naar een SLI mobo met passieve koeling, A8N32 SLI, maar eigenlijk komt de MSI K8N Diamond Plus beter uit de bus alleen die heeft dan weer een fannetje ingebouwd in een radiator.

Voor CPU fan zat ik dus te kijken naar een CNPS9500, maar nu de CNPS9700 uit is lijkt me dat ook wel aantrekkelijk. Nog maar even afwachten wanneer Zalman de Motherboard Combatibility List uitbrengt of die past, want in het Zalman 9500 topic had ik een pic gepost met de koeler erin gemonteerd en het lijkt dat de radiator in de weg zal zitten. Qua videokaart heb ik gekozen voor een snelle en gelukkig stille 7900GTO waarvan ik er twee in SLI wil gaan draaien.

De voeding gaat de Enermax Liberty 620W worden die ook behoorlijk stil is.

De harde schijven ga ik denk ik weer in die HD Silencers hangen, dus van die ophangblokjes in beugeltjes die je dan in een 5 1/4" ruimte inbouwt (zoiets als dit en dit), dat had ik vorig jaar ook gedaan en dan hoor je de harde schijven bijna helemaal niet, alleen ff kijken nog hoe ik het met koeling ga doen daar, waarschijnlijk schroef ik er weer van de hdkoelers onder op 5V. Ik heb inderdaad ook zitten kijken naar die Silentmaxx silencers, kwamen goed uit de test op de homepage hier vorig jaar, moet je maar eens opzoeken.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die review op Tweakers.net over die HD-silencers heb ik deze week ook al eens bekeken :) Nette review, en die dingen van Silentmaxx kwamen ook als beste uit de test. Vandaar dat ik deze ook heb besteld daarnet.

Zojuist heb ik een bestelling geplaatst bij Azerty voor de volgende spullekes:Nu maar hopen dat het spul snel binnen zal komen, zodat ik binnekort van iets meer stilte kan genieten :) Mijn eindoordeel zal ik hier ook nog wel eventjes komen posten natuurlijk! Uiteraard met foto materiaal :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:17:
Die review op Tweakers.net over die HD-silencers heb ik deze week ook al eens bekeken :) Nette review, en die dingen van Silentmaxx kwamen ook als beste uit de test. Vandaar dat ik deze ook heb besteld daarnet.

Zojuist heb ik een bestelling geplaatst bij Azerty voor de volgende spullekes:Nu maar hopen dat het spul snel binnen zal komen, zodat ik binnekort van iets meer stilte kan genieten :) Mijn eindoordeel zal ik hier ook nog wel eventjes komen posten natuurlijk! Uiteraard met foto materiaal :Y)
Toen je het over die test had, begon ik te twijfelen. Nu weet ik waarom:
De testopstelling is zo, dat de ibl-box in de onderste 5,25" bay kwam. Bij mijn pc(en bij vele denk ik) zit deze voorin onderin de kast, recht voor de ventilator. Dit scheelt ook weer in temperatuur, ik denk dat je nog wel zeker 4 graden van de testtemperatuur mag aftrekken, en ook in geluid: Omdat de harde schijven onderin(dieper zitten), en omdat de ventilator ervoor blaast, blaast het het geluid ook weg(ik hoor ook verschil in puur de ventilator voor en achterkant.
Ik vind de prijs van enclosures veel te hoog, een ibl-box biedt een veel eerlijkere prijs. je betaalt ongeveer €15 per schijf, ipv het drievoudige.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:42

Zjemm

...

maakt het nog verschil of je een voeding hebt met 1 120 mm fan of 2 80? mm fans? kwa geluid?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
Oke dan Marco, ik ben benieuwd, laat het ons weten zodra alles erin zit :)

Ja die IBL box schijnt inderdaad ook wel stil te zijn ja (btw, Ich Bin Leise = ikbenstil {.nl}).
Kan ook op de bodem van de PC worden gemonteerd geloof ik.

@ hierboven: ja liever een voeding met 1x120mm (of groter) dan wat 80mm fannetjes. Heb hiervoor meerdere psu's gehad met 80mm fans, oa een Levicom 350W dual blue fans en die was ook niet zo stil, in mijn huidige PC zit er een Connect-X Ultra 500W met 2x 80mm fannetjes en die zijn gelukkig wel stil. Laatst voor iemand een PC gebouwd met een Enermax Levicom met 120mm fan en die is zeker stiller dan mijn voeding.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Uitleg 1*120mm tegenover 80 mm:
ze zijn in serie geplaatst, ze verplaatsen weinig meer lucht, doordat de ene de lucht wegzuigt, wat een efficiëntere flow(ietwat schuin) veroorzaakt. Maar: 1 120mm fan verplaatst meer lucht, met minder dB dan een 80mm fan. En 2 fans produceren ongeveer 3dB extra aan geluid...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
Mijn northbridge fan begint rare kuren te vertonen. Hij draait soms minder rpm en maakt daarbij een bromgeluid. Dus ik denk dat hij aan zijn laatste rpm's zit :-(. Ik wilde er een zalman nbf47 voor kopen alleen kan ik nergens op het net vinden of hij wel past op een Asus A8N-E moederbord eventueel in combinatie met een zalman vga koeler, vf 900 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:01
Nas T schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:32:
Uitleg 1*120mm tegenover 80 mm:
ze zijn in serie geplaatst, ze verplaatsen weinig meer lucht, doordat de ene de lucht wegzuigt, wat een efficiëntere flow(ietwat schuin) veroorzaakt. Maar: 1 120mm fan verplaatst meer lucht, met minder dB dan een 80mm fan. En 2 fans produceren ongeveer 3dB extra aan geluid...
Verbeterde uitleg: als je 2 identieke geluidsbronnen hebt, dan wordt het geluid (volgens ons gehoor) verdubbeld, maar aangezien de dB schaal logaritmisch is kun je 't niet optellen, een verdubbeling van de geluidsdruk staat gelijk aan +3dB (grofweg). Dus 2 fans van 18dB produceren 21dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
The Mystic schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:51:
Mijn northbridge fan begint rare kuren te vertonen. Hij draait soms minder rpm en maakt daarbij een bromgeluid. Dus ik denk dat hij aan zijn laatste rpm's zit :-(. Ik wilde er een zalman nbf47 voor kopen alleen kan ik nergens op het net vinden of hij wel past op een Asus A8N-E moederbord eventueel in combinatie met een zalman vga koeler, vf 900 bijvoorbeeld.
Hier zijn wel 1000 topics over te vinden hier op GoT. Nou ja, iig de A8N serie van NVidia (meestal de A8N SLI (deluxe), maar dat maakt geen verschil). Kort antwoord: ja dat past en werkt perfect, als je maar een klein beetje airflow hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:42

Zjemm

...

oke helder :)

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Ik heb even een apart topic gestart over de case die ik wilde kopen. Misschien dat jullie daar je mening erover zouden kunnen en willen geven? BVD :)
link:
Advies uitvoering Sharkoon Rebel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
marco1983: heb je de st11 kast van silentmaxx? Hoe bevalt deze?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 23:01:
marco1983: heb je de st11 kast van silentmaxx? Hoe bevalt deze?
Nee, ik heb hem nog niet binnen, net zoals de rest van het spul. Eigenlijk had ik vandaag al alles binnen moeten krijgen. Maar helaas mocht dat niet zo zijn. Maar goed, een dagje langer wachten is op zich geen ramp, zolang de dagjes maar geen weken worden.

Zodra ik alles ingebouwd heb zal ik wel wat plaatjes schieten en in dit topic komen posten. Want, plaatjes zeggen meer dan duizend woorden :) Een decibel meter heb ik helaas niet ter beschikking, dus dat gedeelte zal iedereen uiteindelijk wel nog moeten missen helaas. Ik zal het daarom zo goed mogelijk proberen te verwoorden uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 09:44
Een weekje geleden zijn 2 van mijn casefans kapot gegaan door kortsluiting (vraag me niet hoe, gelukkig overleefde mn pc het) en nu ben ik dus al een paar uur bezig met het zoeken naar 2 goede vervangers. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij alternate. Ik was van plan om deze fans te kopen.

Scythe BlueLED (+ fan control)
Geluidsontwikkeling: 17 dB(A) - 37 dB(A)
Luchtverplaatsing: 28,3 m³/h ( 16,67 cfm ) - 74,9 m³/h ( 44,06 cfm )
Snelheid: 1300 rpm - 3400 rpm
Formaat: 80x80 mm
Lagering: kogel (enkel)

Ook nog de 120 mm versie hiervan (iets stiller 14 dB(A) - 32 dB(A)). Ze worden beiden als blowhole geplaatst om de cpu (120 mm) en de videokaart (80mm) van verse lucht te voorzien. Nu is het mij opgevallen dat mijn vorige koelers eigenlijk te veel lawaai maakten. Bij normaal gebruik heb ik er geen last van als ik echter een film kijk via de pc dan is het wel behoorlijk vervelend. Dus nu wil ik via de bijgeleverde controllers de fans langzamer laten draaien als er niet veel koeling nodig is.

Nu is er bij Alternate ook nog een leuk pakketje met een flink aantal rubberen "schroeven" voor de fans. Ik weet niet of er bij mijn kast resonantie optreedt en ik heb ook eigenlijk geen goede ideeën om dit uit te testen. Behalve alles uit mijn kast te halen en op tafel laten draaien. Ik voel mijn kast wel trillen dus ik denk dat er ergens wel iets resoneert. Of het de harde schijf is of een fan weet ik niet. Zijn er mensen die duidelijk verschil merken met deze rubberen schroeven of is het alleen maar een leuk verkooppraatje?

Ik was ook van plan om 2 fanguards op de blowholes te monteren. Nu heb ik echter gelezen dat alles wat in de luchtstroom van je fan komt ruisen kan veroorzaken. Hoe erg is dit het geval met standaard fanguards, kun je ze beter weglaten of maakt het weinig verschil?

Deze fanguards dus.
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/t/tg9s06.jpg

Ik hoef geen dure papst fans en ik weet zeker dat ik bij alternate wil bestellen omdat daar de rest van mijn verlanglijstje ook leverbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arno E schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 23:33:

Ik hoef geen dure papst fans en ik weet zeker dat ik bij alternate wil bestellen omdat daar de rest van mijn verlanglijstje ook leverbaar is :)
Op zich zijn die Papst fans eigenlijk helemaal niet zo duur hoor. Je moet ook een beetje naar de levensduur van een fan kijken bij aanschaf denk ik. Papst fans gaan volgens de specs zo'n 80.000 uurtjes mee als het goed is. Ik betwijfel of andere merken fans dat halen eigenlijk... Daarnaast zijn ze vrijwel in alle smaakjes te krijgen qua geluidsproductie. En Papst is gewoon een product wat zichzelf meermaals in het verleden bewezen heeft op dit gebied. Je weet gewoon 100% zeker dat je iets goeds in huis haalt. En dat is voor mij persoonlijk best belangrijk.

Bij mij maakten die zelfde soort fanguards trouwens wel een beetje extra lawaai. Geen 100% geluidstoename, maar toch wel een beetje. Weg laten is beter vind ik. Je komt toch nooit met je handjes tussen die fans als je een beetje uit kijkt. En wanneer dat toch mocht gebeuren, dan vliegen zeker weten niet je vingertjes (of ieder ander willekeurig lichaamsdeel wat er tussen past _/-\o_ ) door de ruimte heen.

Vandaag heb ik trouwens mijn spulletjes binnen gekregen. Effe alles een beetje nagekeken al, en ik moet zeggen dat ik het zo op het eerste gezicht allemaal heel netjes vind! Zo meteen eventjes alles in de nieuwe case inbouwen, en een stuk of wat foto'tjes knippen voor het topic hier :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2006 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 09:44
Dan doen we dus geen fan guards. Ik kwam er wel eens met mijn broek in aangezien mn pc onder een klein bureau staat. Maar extra geluid willen we niet hebben. Papst is wel behoorlijk prijzig om alles in mijn systeem daarmee te vervangen. 3 x 80mm en 1 x 120mm. Een beetje veel fans :P

Ik denk dat ik voor de silenteagle fans ga. Die lijken ook erg stil (max 19 dB) en iets minder prijzig. (en ze hebben ledjes :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
Nexus Real Silent Case Fans zijn ook enorm stil. Ik hoor ze (disclaimer: bijna) niet. Ik vond dit zeer zeker een van mijn beste aankopen afgelopen tijd.
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste