tuurlijk wel, als we hem advies geven hoe z'n heatsinkjes goed vast te zetten hoort ie het geluid van vallende sinkjes tegen de bodem niet steeds
juist...heeeel goed gezien
Maar belangrijker is dat ik mijn geheugen koel, want als dat doorbrandt, krijg ik een naar sissend geluid.
En trouwens: als iets beter af kan koelen, heeft het minder airflow nodig-->fan trager laten draaien-->stiller, en dat is wat ik zoek.
Nu gaat het bij dit geval natuurlijk nergens om, maar aangezien ik het sowieso moest weten, waarom dan niet hier vragen?
Maar belangrijker is dat ik mijn geheugen koel, want als dat doorbrandt, krijg ik een naar sissend geluid.
En trouwens: als iets beter af kan koelen, heeft het minder airflow nodig-->fan trager laten draaien-->stiller, en dat is wat ik zoek.
Nu gaat het bij dit geval natuurlijk nergens om, maar aangezien ik het sowieso moest weten, waarom dan niet hier vragen?
vrede in rust
niemand nog iets toe te voegen? anders maak ik een nieuw topic, met een betere naam, en ik breid de topicstart uit, met extra informatie. Naam mogen jullie kiezen, dus kom maar op!
vrede in rust
Arctic Silver Thermal Adhesive is de beste optie als je het mij vraagt.Nas T schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:05:
niemand nog iets toe te voegen? anders maak ik een nieuw topic, met een betere naam, en ik breid de topicstart uit, met extra informatie. Naam mogen jullie kiezen, dus kom maar op!
Heb daar ooit een P3 koeler mee op m'n 9800Pro gemod. Enkel wat van dat spul in de juiste verhouding op de core gedaan, core van de kaart zat aan de onderkant (ATX), maar de koeler bleef gemakkelijk zitten. Kleine heatsinkjes op een geheugenmodule zijn derhalve geen enkel probleem
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
mischien in de TS de website www.ikbenstil.nl daar staan alleen maar producten die je pc stiller maken
Lijkt me niet fair t.o.v. alle andere winkels die ook allemaal stille producten verkopenLittle_captain schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:26:
mischien in de TS de website www.ikbenstil.nl daar staan alleen maar producten die je pc stiller maken

Beter om dan bekende fabrikanten van stilteproducten op een lijstje te gooien, of een lijstje met reviews. Bijvoorbeeld:
Coolermaster
Enermax
Gamma
IBL
Nexus
Papst
Scythe
Sharkoon
Seasonic
Thermaltake
Zalman
En daarnaast bijvoorbeeld reviews van http://www.silentpcreview.com/
Edit: of www.ikbenstil.nl moet natuurlijk een contract met Tweakers.net hebben, en heel veel geld dokken

[ Voor 9% gewijzigd door Sjeepee op 04-11-2005 15:40 ]
Love Hardware!
Verwijderd
misschien een domme vraag maar kan je je fans ook softwarematig regelen?
of is dit enkel te doe nvia een apparte fancontroller?
Greetz,
Greetz,
http://www.almico.com/speedfan.phpVerwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 18:47:
misschien een domme vraag maar kan je je fans ook softwarematig regelen?
Greetz,
En in het vervolg: http://www.google.nl
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Heb gisteren even de Nexus NX-9003 SFB 350w en de andere Nexus-voedingen in handen gehad.
De NX-9003 SFB heeft 2 sensors die ervoor zorgen dat de fans bij voldoende lage temperatuur niet draaien.Deze voeding is grotendeels gelijk aan de NX-3500 SE.
De NX-4090 Real Silent 400w is ook van de 3500 afgeleid. De NX-5000 Real Silent 500w heeft echter wat meer andere componenten in zijn behuizing.
Het geluidsniveau van de NX-3500 en de NX-4090 zijn vrijwel identiek. Van de NX-5000 worden geen gegevens meer verstrekt door Nexus. Uit eigen ervaring kan ik nu zeggen dat ook deze voeding vrijwel geen geluid maakt en er geen sprake is van een significant verschil met de andere voedingen.
De NX-9003 SFB heeft 2 sensors die ervoor zorgen dat de fans bij voldoende lage temperatuur niet draaien.Deze voeding is grotendeels gelijk aan de NX-3500 SE.
De NX-4090 Real Silent 400w is ook van de 3500 afgeleid. De NX-5000 Real Silent 500w heeft echter wat meer andere componenten in zijn behuizing.
Het geluidsniveau van de NX-3500 en de NX-4090 zijn vrijwel identiek. Van de NX-5000 worden geen gegevens meer verstrekt door Nexus. Uit eigen ervaring kan ik nu zeggen dat ook deze voeding vrijwel geen geluid maakt en er geen sprake is van een significant verschil met de andere voedingen.
ARME AOW’er
Mijn NB cooler van mijn a8v-e deluxe zit MUURVAST
hebben jullie enig iedee hoe ik dat los krijg? het lijkt wel of hij zich helemaal heeft vast gezogen (ja ik weet idd niet hoe je fakuem spelt
)
ik wil er namenlijk een heatsink zonder koeler opzetten, (eigenlijk vind ik het ook een beetje sneu om er speciaal een zalman koeler op te zetten) dus kan ik er ook gewoon een andere heatsink op zetten? ik heb hier nog wel wat liggen van oude pc's... leest speedfan ook de NB chip temperatuur?
hebben jullie enig iedee hoe ik dat los krijg? het lijkt wel of hij zich helemaal heeft vast gezogen (ja ik weet idd niet hoe je fakuem spelt
ik wil er namenlijk een heatsink zonder koeler opzetten, (eigenlijk vind ik het ook een beetje sneu om er speciaal een zalman koeler op te zetten) dus kan ik er ook gewoon een andere heatsink op zetten? ik heb hier nog wel wat liggen van oude pc's... leest speedfan ook de NB chip temperatuur?
vacuum...
dat zal niet, lijkt me heel sterk. Dan zou de chip hol moeten zijn, anders zou dat niet lukken. Beetje vreemd verhaal. Harder trekken lijkt me het antwoord, maar dat gaat niet zomaar. Probeer de koeler te draaienop de NB. Als er thermal adhesive gebruikt is, krijg je hem waarschijnlijk er niet meer af.
Zag nog een post met arctic siler thermal adhesive. Ik heb die van zalman gekocht, geleidt niet zo goed, maar krijg ik later nog wel af, zou ik dat willen.
dat zal niet, lijkt me heel sterk. Dan zou de chip hol moeten zijn, anders zou dat niet lukken. Beetje vreemd verhaal. Harder trekken lijkt me het antwoord, maar dat gaat niet zomaar. Probeer de koeler te draaienop de NB. Als er thermal adhesive gebruikt is, krijg je hem waarschijnlijk er niet meer af.
Zag nog een post met arctic siler thermal adhesive. Ik heb die van zalman gekocht, geleidt niet zo goed, maar krijg ik later nog wel af, zou ik dat willen.
vrede in rust
Verwijderd
zo ver was ik ook wel maar met speedfan kan ik mijn fans niet trager laten draaien heb er zelf al gewoon een extra fan aangehangen maar of ik daar bij speed 1,2,3 de percentage verminder dat haalt niets uit!r00n schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 19:42:
[...]
http://www.almico.com/speedfan.php
En in het vervolg: http://www.google.nl
Greetz,
Ik heb gehoord dat mensen zelf een pwm-controller gemaakt hebben, zoek op google: softwarematige pwm. Ik weet niet of je daar iets aan hebt.
vrede in rust
Leuk topic. Zoiets had ik een half jaar geleden nodig
.
Ik heb nog een tip voor hardeschijf demping.
• Benodigdheden
-Chieftec/Antec/merkX rek waar je normaal je harde schijven inschroeft.
-Sportelastiek (wat normaal in je kleren gaat, a €2,50 bij de Hema)
• Uitvoering
Zet je harde schijven vast in het hardeschijven-rek, zoals je normaal ook doet. Klem dit rek niet vast zoals normaal, maar hang het onderaan in je kast aan het gedeelte waar je floppy disk zit. Het vasthangen doe je met sportelastiek. Meerdere keren van het rek een verbinding maken naar alle kanten in je pc. Eventueel kun je voor je harde schijven nog een 12cm koeler hangen, zoals in Antec / Chieftec kasten meestal kan.
• Resultaat
Op deze manier hangen je harde schijven aan elastiek. Ze kunnen geen kant op, omdat het aan alle kanten vast zit. Het sportelastiek breekt niet zo snel als normaal elastiek en als een verbinding breekt, dan valt je rek maar een heel klein stukje en wordt bovendien nog vast gehouden door andere verbindingen van elastiek. Bovendien worden je harde schijven niet zo warm zoals in sommige dempers. Ze zitten onderin je kast (=kouder) en kunnen gekoeld worden door 12cm koelers.
Het nadeel van dit soort anti-tril maatregelen is dat de zoektijd (accesstime) van je harde schijf omhoog gaat. Bij mij is dit zo'n 0.8ms groter geworden (van 12.1 naar 12.9ms).
• Conclusie
+Trilvrij (ook geen resonerende behuizingsdelen meer)
+Stil
+Goedkoop (€2.50)
+Kost weinig tijd (uurtje)
+Koel
+Als het elastiek kapot is, krijgen je schijven geen oplawaai.
-Hogere accesstime
-Om het jaar even elastiek vervangen.
• Benodigdheden
-Chieftec/Antec/merkX rek waar je normaal je harde schijven inschroeft.
-Sportelastiek (wat normaal in je kleren gaat, a €2,50 bij de Hema)
• Uitvoering
Zet je harde schijven vast in het hardeschijven-rek, zoals je normaal ook doet. Klem dit rek niet vast zoals normaal, maar hang het onderaan in je kast aan het gedeelte waar je floppy disk zit. Het vasthangen doe je met sportelastiek. Meerdere keren van het rek een verbinding maken naar alle kanten in je pc. Eventueel kun je voor je harde schijven nog een 12cm koeler hangen, zoals in Antec / Chieftec kasten meestal kan.
• Resultaat
Op deze manier hangen je harde schijven aan elastiek. Ze kunnen geen kant op, omdat het aan alle kanten vast zit. Het sportelastiek breekt niet zo snel als normaal elastiek en als een verbinding breekt, dan valt je rek maar een heel klein stukje en wordt bovendien nog vast gehouden door andere verbindingen van elastiek. Bovendien worden je harde schijven niet zo warm zoals in sommige dempers. Ze zitten onderin je kast (=kouder) en kunnen gekoeld worden door 12cm koelers.
Het nadeel van dit soort anti-tril maatregelen is dat de zoektijd (accesstime) van je harde schijf omhoog gaat. Bij mij is dit zo'n 0.8ms groter geworden (van 12.1 naar 12.9ms).
• Conclusie
+Trilvrij (ook geen resonerende behuizingsdelen meer)
+Stil
+Goedkoop (€2.50)
+Kost weinig tijd (uurtje)
+Koel
+Als het elastiek kapot is, krijgen je schijven geen oplawaai.
-Hogere accesstime
[ Voor 5% gewijzigd door dr snuggles op 06-11-2005 14:27 ]
Foto's?wwillem schreef op zondag 06 november 2005 @ 14:25:
Leuk topic. Zoiets had ik een half jaar geleden nodig.
...-Hogere accesstime
vrede in rust
Ik heb hier geen digitale camera, maar ik ga foto's proberen te regelen
Verwijderd
Ik heb bijna alles behalve de voeding gewaterkoeld en de radiator fan op 5v, dus lekker stil
totdat ik een dvd wil kijken.Dat ding gaat takeoff.
Ik heb de speler al in 4cm schuim gepakt en opgehangen met elastiek, maar het geluid blijft.
Is daar al iets op gevonden ?
Ik heb de speler al in 4cm schuim gepakt en opgehangen met elastiek, maar het geluid blijft.
Nero drivespeedVerwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 22:09:
Ik heb bijna alles behalve de voeding gewaterkoeld en de radiator fan op 5v, dus lekker stil
Oh en een voorbeeldje van het elastiek,

[ Voor 6% gewijzigd door Ubernerd op 07-11-2005 22:35 . Reden: Plaatje geresized ]
Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...
Die oplossing ziet er erg goed uit! Meteen ook de fan meer in de kast zelf geplaatst, zodat je minder last hebt van de herrie. Slimhellolo schreef op maandag 07 november 2005 @ 22:33:
Oh en een voorbeeldje van het elastiek,
[afbeelding]
Dat is een standaard feature van de sonata case
Niet door mij gedaan overigens hoor
ik had toevallig nog een link in mijn bookmarks staan
Niet door mij gedaan overigens hoor
Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...
tziet er een beetje bescheten uit...
maarja tzal wel helpen...
harde schijven zijn nooit mooi naar mijn zin, je kunt eventueel de elastieken zwart verven.koekoek2003nl schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:08:
tziet er een beetje bescheten uit...![]()
Maar het idee: echt goed! Zeker die ventilator aan de binnenkant is ook slim.
dvd-probleem: ik heb ook drivespeed gehad, werkt prima. Anders kun je een langzamere dvd-speler kopen(16x??)
vrede in rust
weet er iemand wat het beste geluidsdempende materiaal/vloeistof is?
Ik wil een reservoir maken waar mijn pomp in moet(voor waterkoeling). Dat reservoir gaat in een 2e bak, zodat tussen de bakken een ruimte overblijft, die ik wil gaan opvullen. Daardoor heb ik zo min mogelijk last van het geluid van mijn pomp.
PS het mogen best vreemde stoffen zijn, de bakken moeten beide waterdicht worden, maar niet luchtdicht van elkaar.
Ik wil een reservoir maken waar mijn pomp in moet(voor waterkoeling). Dat reservoir gaat in een 2e bak, zodat tussen de bakken een ruimte overblijft, die ik wil gaan opvullen. Daardoor heb ik zo min mogelijk last van het geluid van mijn pomp.
PS het mogen best vreemde stoffen zijn, de bakken moeten beide waterdicht worden, maar niet luchtdicht van elkaar.
vrede in rust
Een oude binnenband van een auto of fiets geeft hetzelfde resultaat. Niets nieuws onder de zon.Nas T schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:22:
[...]
harde schijven zijn nooit mooi naar mijn zin, je kunt eventueel de elastieken zwart verven.
Maar het idee: echt goed!
Olie, glaswol, schuimrubber met een laag soortelijk gewicht.Nas T schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 11:25:
weet er iemand wat het beste geluidsdempende materiaal/vloeistof is?
[ Voor 28% gewijzigd door Guardian Angel op 08-11-2005 11:49 ]
ARME AOW’er
Verwijderd
Wat ik eerlijk gezegd raar vind, is dat weinig mensen praaten over de passieve voedingen. Ikzelf heb altijd een zalman 300w voeding gehad en toen dacht ik door de v7700 te vervangen voor de scythe ninja wel een stil systeem te hebben. Alleen nu begin ik me sinds kort toch te ergeren aan de voeding. Nou zag ik al een mooie thermaltake 350 W fanless voeding staan voor 130 euro nou ben ik alleen bang dat als ik dan nog alleen maar een videokaart fannetjeheb, te weinig luchtverplaatsing krijg.
Zijn er mensen die zonder uberhaupt een fan een systeem draaiende kunnen houden onder toch wel zwaar gebruik?
Als ik 's nachts lig te tukken maakt me harde schijf toch geen geluid maar dat irritante gezoem van een fan erger ik me wel. Als je volgens mij je kast gewoon open houdt heb je, als je een raam open zet, zoiezo enigszins lucht verplaatsing. En misschien dus wel genoeg voor een fanloos systeem.
Het is allemaal wel enigszins prijzig: scythe ninja 40 euro(heb ik dus al) passief gekoelde voeding 130 en passieve koeling vd-kaart 35 euro. Mooi totaal plaatje van 205 euro, dan kan je ook een zalman reserator plus kopen.
Ik heb een amd 64 3500+, asus a7v deluxe, geforce 6600gt agp(zalman v700), 1 maxtor s-ata 80 gig en een samsung ide 80 gig.
Zijn er mensen die zonder uberhaupt een fan een systeem draaiende kunnen houden onder toch wel zwaar gebruik?
Als ik 's nachts lig te tukken maakt me harde schijf toch geen geluid maar dat irritante gezoem van een fan erger ik me wel. Als je volgens mij je kast gewoon open houdt heb je, als je een raam open zet, zoiezo enigszins lucht verplaatsing. En misschien dus wel genoeg voor een fanloos systeem.
Het is allemaal wel enigszins prijzig: scythe ninja 40 euro(heb ik dus al) passief gekoelde voeding 130 en passieve koeling vd-kaart 35 euro. Mooi totaal plaatje van 205 euro, dan kan je ook een zalman reserator plus kopen.
Ik heb een amd 64 3500+, asus a7v deluxe, geforce 6600gt agp(zalman v700), 1 maxtor s-ata 80 gig en een samsung ide 80 gig.
Ben ik met je eens. Ik ben het ook mee eens dat die voedingen duur zijn. En dat er ook stillere oplossingen bestaan...Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 15:02:
Wat ik eerlijk gezegd raar vind, is dat weinig mensen praaten over de passieve voedingen.
Tevens zorgt je voeding voor luchtverplaatsing, dat heb je gewoon altijd nodig.
Ik ben van plan waterkoeling te nemen, maar hou alsnog 2 fans(met de voeding erbij 3)voor de zekerheid. Zolang je fans stil zijn is er niks aan de hand. Probeer dan wel fans te hebben met een beetje fatsoenlijk dB/cfm verhouding.
vrede in rust
Passieve voedingen zijn niet zo mooi als het lijkt. Semi-passief is ideaal: passief als het kan, een stille fan die, afhankelijk van de temperatuur, voor airflow zorgt als het nodig is. Komen langzaam maar zeker op de markt. (zie ook: [voeding] welke voor goede airflow en cooling)Nas T schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:08:
[...]
Ben ik met je eens. Ik ben het ook mee eens dat die voedingen duur zijn. En dat er ook stillere oplossingen bestaan...
Ik ben van plan waterkoeling te nemen, maar hou alsnog 2 fans(met de voeding erbij 3)voor de zekerheid. Zolang je fans stil zijn is er niks aan de hand. Probeer dan wel fans te hebben met een beetje fatsoenlijk dB/cfm verhouding.
Wat betreft die extra fans bij waterkoeling heb je gelijk, maar waarom uberhaupt waterkoeling, vraag ik mij de laatste tijd af (afgezien van leuk knutselwerk natuurlijk
Ben zelf nu bezig met een nieuwe setup (spelen met Nexus 9003 SFB, testen voor een klant):
- Nexus NX-9003 SFB (met tweede sensor in de Ninja, zorgt voor outtake)
- Asus A8N Premium
- AMD 3000+ Venice
- Scythe Ninja met 120MM Nexus (aangesloten op de NX-9003)
- Passieve VGA (6200TC, nie boeiend)
- Thermaltake Armor, 120MM Nexus Casefan (intake, ook aangesloten op de NX-9003)
Niet OCed zijn de resltaten prima (CnQ uit): in idle en met weinig werk staan alle fans (voeding + twee casefans) stil (wuwu!!).
Bij full load (prime, uurtje stoken) staan ze rustig te draaien, nog steeds nauwelijks hoorbaar @ 30cm, onhoorbaar @ 1m. Temp CPU idle 45 graden (passief gekoeld), load 55 graden (120MM @ 600~800rpm)
Fohn voor de intake (lucht van intake > 50 graden
Vind het allemaal heel erg behoorlijk
Love Hardware!
das nou wat ik zoek! Wat gewoon knutselwerk, niet al te duur, en toch stil(wat heb je voor hdd's trouwens?)
vrede in rust
Zoveel knutselwerk is het niet hoor (die voeding heeft gewoon connectoren voor fans er al aanzittenNas T schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 19:27:
das nou wat ik zoek! Wat gewoon knutselwerk, niet al te duur, en toch stil(wat heb je voor hdd's trouwens?)
Voor dit systeem zit ik te twijfelen tussen een eenvoudige Disktwin (niet duur, en elastiek kun je moeilijk aan een klant voorschotelen
Disktwins voldoen waarschijnlijk wel voor dit systeem, aangezien er stille Samsung's worden gebruikt. WD Raptor's (helemaal de 36GB

Love Hardware!
Het probleem met 5,25" silencers, zoals een Disktwin of een Drive-A-Way is dat de koeling in de problemen komt. Juist koeling is belangrijk bij harde schijven, omdat ze anders bij bosjes uitvallen (kijk maar eens in de productservey, alhoewel deze servey zelf ook nog niet betrouwbaar genoeg is). Een harde schijf moet niet te warm zijn en niet te koud.Sjeepee schreef op woensdag 09 november 2005 @ 09:05:
Voor dit systeem zit ik te twijfelen tussen een eenvoudige Disktwin (niet duur, en elastiek kun je moeilijk aan een klant voorschotelen). In mijn huidge PC zitten de Raptors in een Drive-A-Way van Nexus (heb niet de klachten zoals in de eerdere review van Tweakers werden geconstateerd: bij mij heerlijk stil
)
Disktwins voldoen waarschijnlijk wel voor dit systeem, aangezien er stille Samsung's worden gebruikt. WD Raptor's (helemaal de 36GB) zijn een stuk luidruchtiger bij activiteit.
Je 5,25" ruimte zit helemaal boven in je kast, de warmste plek in je kast. De warme lucht stijgt op, maar er is nauwelijks circulatie=doorvoer van lucht. Met de beste passieve koeler kom je daar op de temperatuur boven in je kast uit, in het slechtste geval (met een Drive-A-Way) hoopt de warme lucht zich nog meer op in de silencer zelf. Bovendien zijn dit soort oplossingen erg duur (zeker voor een raid 0 setje). Ik zou zelf dus nooit voor een 5,25" oplossing kiezen bij harde schijf silencers.
Ik heb al eerder gemeld dat ik de 9003 SFB even in handen heb gehad. [rml]Guardian Angel in "[ cooling]hoe krijg ik mijn computer hele..."[/rml] Het lullige van deze voeding is dat hij pas bij <30 graden helemaal stopt en welke kast blijft daaronder?Sjeepee schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:55:
[...]
Ben zelf nu bezig met een nieuwe setup (spelen met Nexus 9003 SFB, testen voor een klant):
- Nexus NX-9003 SFB (met tweede sensor in de Ninja, zorgt voor outtake)
- Scythe Ninja met 120MM Nexus (aangesloten op de NX-9003)
- Thermaltake Armor, 120MM Nexus Casefan (intake, ook aangesloten op de NX-9003)
Niet OCed zijn de resltaten prima (CnQ uit): in idle en met weinig werk staan alle fans (voeding + twee casefans) stil (wuwu!!).
Bij full load (prime, uurtje stoken) staan ze rustig te draaien, nog steeds nauwelijks hoorbaar @ 30cm, onhoorbaar @ 1m. Temp CPU idle 45 graden (passief gekoeld), load 55 graden (120MM @ 600~800rpm)
Een totaal fanloze Silverstone heb ik net verkocht. Een mogelijke koper vroeg er iets over en die meldde ik "De koeling in de kast wordt iets minder, niet verbazend. Scheelt in mijn geval een graad of 5 omdat mijn Chieftec kast totaal voorzien is van dempingsmateriaal. Zou dat er niet zijn geweest dan had het vrijwel niets uitgemaakt".
Je kunt een kast vrijwel geluidloos krijgen maar dit zal in de meeste gevallen gepaard gaan met een hogere temperatuur. Je komt lang niet aan de maximumwaarden die de diverse componenten mogen hebben dus angst daarvoor is ongegrond.
ARME AOW’er
Die 30 graden is voor de tweede sensor, die je willekeurig in de kast kunt plaatsen (in mijn geval in de airflow van de 120MM op de Ninja). De sensor in de voeding gaat de fan pas op 45 graden laten. Idle draait er niets, vind ik zoals het hoort.Guardian Angel schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:06:
[...]
Ik heb al eerder gemeld dat ik de 9003 SFB even in handen heb gehad. [rml]Guardian Angel in "[ cooling]hoe krijg ik mijn computer hele..."[/rml] Het lullige van deze voeding is dat hij pas bij <30 graden helemaal stopt en welke kast blijft daaronder?
Een totaal fanloze Silverstone heb ik net verkocht. Een mogelijke koper vroeg er iets over en die meldde ik "De koeling in de kast wordt iets minder, niet verbazend. Scheelt in mijn geval een graad of 5 omdat mijn Chieftec kast totaal voorzien is van dempingsmateriaal. Zou dat er niet zijn geweest dan had het vrijwel niets uitgemaakt".
Je kunt een kast vrijwel geluidloos krijgen maar dit zal in de meeste gevallen gepaard gaan met een hogere temperatuur. Je komt lang niet aan de maximumwaarden die de diverse componenten mogen hebben dus angst daarvoor is ongegrond.
Maar we zijn het, neem ik aan, wel eens over het feit dat je _altijd_ casefan's/airflow nodig hebt. Vind het dan een mooie oplossing als deze ook helemaal uitgezet kunnen worden. Dat er eentje in je voeding zit, scheelt weer een fan voor outtake.
Love Hardware!
Dat koeling belangrijk is voor HDD's: mee eens, echter worden mijn raptors rond de 45 graden in de DAW. Vind ik zelf meevallen. Disktwin's hebben ook goede koelribbetjes, en met een beetje airflow in de kast, is mijn ervaring niet dat je schijven te warm worden. Laat je die airflow weg, dan heb je idd wel een probleem (maar maakt het ook weer niet uit waar je ze in de kast hangtwwillem schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:47:
[...]
Het probleem met 5,25" silencers, zoals een Disktwin of een Drive-A-Way is dat de koeling in de problemen komt. Juist koeling is belangrijk bij harde schijven, omdat ze anders bij bosjes uitvallen (kijk maar eens in de productservey, alhoewel deze servey zelf ook nog niet betrouwbaar genoeg is). Een harde schijf moet niet te warm zijn en niet te koud.
Je 5,25" ruimte zit helemaal boven in je kast, de warmste plek in je kast. De warme lucht stijgt op, maar er is nauwelijks circulatie=doorvoer van lucht. Met de beste passieve koeler kom je daar op de temperatuur boven in je kast uit, in het slechtste geval (met een Drive-A-Way) hoopt de warme lucht zich nog meer op in de silencer zelf. Bovendien zijn dit soort oplossingen erg duur (zeker voor een raid 0 setje). Ik zou zelf dus nooit voor een 5,25" oplossing kiezen bij harde schijf silencers.
Love Hardware!
over het harde schijfgebeuren: ik heb nu de iblbox 20, daar kunnen 2 harde schijven in. Ik kan hem voor de intakefan plaatsen, dus koeling is beter dan in een hoog hoekje in de kast, lijkt me, en hij is stil. In feite is het reclame maken, maar het gaat er mij om een syteem zo stil mogelijk te maken, zonder al te veel nadeln. Koeling speelt daarbij een rol. Anders zou het antwoord simpel zijn: fanloze voeding, fanloze cpu-koeler, hdd's in geluidisolerende bays, en je gpu passief koelen.
Er valt heel wat te bereiken met wat alternatief geknutsel.
Ik heb nu: zalman cnps 7000a al-cu, een vf700 cu(geforce 6800ultra), en een ibl 350 watt voeding. Ik hoor wat gezoem, irritant is het niet. Alles hangt aan fancontrollers, zo stil mogelijk. Als mijn "project" klaar is, gebruik ik een aparte fancontroller, die fans tot minder dan 50% kan laten draaien, zoals nu het geval is. Temperatuursensors zitten erbij, dus ik meet zo nauwkeurig mogelijk de temperatuur van enkele onderdelen, ik pas de snelheid van de fans aan, net zolang dat de temperatuur niet meer stijgt. Dan doe ik er 10 % bij(het is nu immers winter), en ik ben voorlopig gegarandeerd van een koel en stil systeem. Zo nu en dan blijf ik de temperatuur controleren.
@Guardian angel:
Is die temp de temp van de lucht, of de gemiddelde temp van de chips(zonder exotische waardes).
Als de lucht 5 graden warmer is geworden, dan zullen de warmtebronnen minimaal 5 graden warmer zijn. Toch even opletten, lijkt me...
Ik heb nu: zalman cnps 7000a al-cu, een vf700 cu(geforce 6800ultra), en een ibl 350 watt voeding. Ik hoor wat gezoem, irritant is het niet. Alles hangt aan fancontrollers, zo stil mogelijk. Als mijn "project" klaar is, gebruik ik een aparte fancontroller, die fans tot minder dan 50% kan laten draaien, zoals nu het geval is. Temperatuursensors zitten erbij, dus ik meet zo nauwkeurig mogelijk de temperatuur van enkele onderdelen, ik pas de snelheid van de fans aan, net zolang dat de temperatuur niet meer stijgt. Dan doe ik er 10 % bij(het is nu immers winter), en ik ben voorlopig gegarandeerd van een koel en stil systeem. Zo nu en dan blijf ik de temperatuur controleren.
@Guardian angel:
Is die temp de temp van de lucht, of de gemiddelde temp van de chips(zonder exotische waardes).
Als de lucht 5 graden warmer is geworden, dan zullen de warmtebronnen minimaal 5 graden warmer zijn. Toch even opletten, lijkt me...
vrede in rust
Tja, geluidservaring blijft toch relatief. Ik vin de beide Zalmans toch nog hinderlijk geluid maken op hun laagste stand. Heb eindelijk die 2 SilenX 120 11 dB fans thuis. Morgen der in en zal ik mijn bevindingen laten weten.Nas T schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:25:
over het harde schijfgebeuren: ik heb nu de iblbox 20, daar kunnen 2 harde schijven in. Ik kan hem voor de intakefan plaatsen, dus koeling is beter dan in een hoog hoekje in de kast, lijkt me, en hij is stil. In feite is het reclame maken, maar het gaat er mij om een syteem zo stil mogelijk te maken, zonder al te veel nadeln. Koeling speelt daarbij een rol. Anders zou het antwoord simpel zijn: fanloze voeding, fanloze cpu-koeler, hdd's in geluidisolerende bays, en je gpu passief koelen.
@Guardian angel:
Dit waren waarden van de MB-sensors, CPU + MB. gemeten met MBM. (gecontroleerd in het BIOS)Nas T schreef op woensdag 09 november 2005 @ 19:25::
Momenteel draait mijn PC met temps van 48-52 CPU en 30-33 MB. Standaard boxed-cooler Athlon64 3200. PC staat alleen 's nachts 6 uur uit. Ik overweeg echter weer eens een Zalmankoeler te kopen. Had ooit die waaier en die was goed stil. De nieuwere generaties zijn weer beter.
[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 10-11-2005 06:27 ]
ARME AOW’er
Heb eens de boel lopen doormeten bij mijn oude setup: Chipset temp, mainboard temp en CPU-temp. Toen resulteerde: CPU 50gr, chipset 35gr, mainboard 32gr in een gemiddelde "echte casetemp" van 25.5 graden (gemiddelde (verticaal) onder - midden - boven, allen in het (horizontale) midden van de kast).Guardian Angel schreef op donderdag 10 november 2005 @ 06:27:
[...]
Dit waren waarden van de MB-sensors, CPU + MB. gemeten met MBM. (gecontroleerd in het BIOS)
Momenteel draait mijn PC met temps van 48-52 CPU en 30-33 MB. Standaard boxed-cooler Athlon64 3200. PC staat alleen 's nachts 6 uur uit. Ik overweeg echter weer eens een Zalmankoeler te kopen. Had ooit die waaier en die was goed stil. De nieuwere generaties zijn weer beter.
Wellicht eens interessant om daar een aantal andere metingen bij te halen. Want mij lijkt het niet dat de mainboard temp gelijk is als de "echte" casetemp (de temperatuur van de lucht waarmee bijvoorbeeld je processor gekoeld wordt).
Deze temperatuur is (bedenk ik nu) ook afhankelijk van de hoeveelheid CFM, lijkt me
Love Hardware!
Idd. Hoe meer koude lucht je toevoert, hoe beter. Mijn kamer kan in de winter flink koud zijn, dus dat komt wel goed. Heb nu al dat mijn kamer opwarmt puur doordat de pc een paar uur aanstaat, zonder dat ik heb ge-oc-ed, of iets zwaars draai.
Als je praat over casetemp heb je het toch ook over de temp van de lucht in je kast? de temps van je chips zijn veel belangrijker, daar draait het om uiteindelijk.
Als je praat over casetemp heb je het toch ook over de temp van de lucht in je kast? de temps van je chips zijn veel belangrijker, daar draait het om uiteindelijk.
vrede in rust
Verwijderd
Is er niemand die tegen de strijd van het geluid een laptop HDD heeft genomen. Deze zijn superstil en tegenwoordig ook op 7200 toeren. Alleen zijn ze duur?

Ja, ze zijn duur.Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:48:
Is er niemand die tegen de strijd van het geluid een laptop HDD heeft genomen. Deze zijn superstil en tegenwoordig ook op 7200 toeren. Alleen zijn ze duur?
Er zijn losse platte voelers te koop, die kunnen daarvoor nuttig zijn. Een poosje een goede thermometer in de kast hangen geeft natuurlijk een goed beeld van de temperatuur in de kast zelf. Helaas heeft een PC geen oren (en mensen wel vandaar dit topic) en zal onze electronisch oorthermometer niet werken.Nas T schreef op donderdag 10 november 2005 @ 11:49:
Als je praat over casetemp heb je het toch ook over de temp van de lucht in je kast? de temps van je chips zijn vee elangrijker, daar draait het om uiteindelijk.
ARME AOW’er
Niet helemaal mee eens: de (te hoge) temperatuur van de lucht in je case is vaak een oorzaak van een niet goed functioneremde koeler. Met 50 graden falen veel (ook goede) koelers. Mijn insteek: als je de temp in de kast onder controler hebt, is het een stuk makkelijker om de temps van de chips (CPU, VGA) onder controle te houden. Beetje kip of het ei verhaal imhoNas T schreef op donderdag 10 november 2005 @ 11:49:
Als je praat over casetemp heb je het toch ook over de temp van de lucht in je kast? de temps van je chips zijn vee elangrijker, daar draait het om uiteindelijk.
Love Hardware!
@thunderbolt: hoe wil je die laten werken in je pc? heb jij er een stekker voor? heb jij een notebookhdd controller op je mobo? Ikke niet...
@guardian angel:
die luchttemperatuur is niet zo van belang, ik zal uitleggen waarom. Dat is dan ook een reactie op sjeepee:
We nemen de 3 belangrijkste warmteproducerende chips: CPU, NB, VGA.
we hebben 2 gevallen, waar de casetemp(temperatuur van de lucht) gelijk is.
hoeveel graden die lucht is, maakt niet uit, verhoudingen hoeveel invloed welke chip op die temperatuur heeft, maakt ook niet uit.
in geval 1 zijn alle chips even warm: 40 graden.
in geval 2 zijn de NB en VGA heel koel: 20 graden. Maar de CPU is 80 graden.
in beide gevallen de temps van alle chips bij elkaar 120. Maar het mag duidelijk zijn dat in geval 2 er sprake is van een ongewenste situatie. Het is niet interessant voor me om te weten wat de casetemp is. we koelen de lucht in de kast immers niet, we koelen de onderdelen.
Je gaat in een auto toch ook niet een thermometer langs de motor hangen om te kijken hoe warm de lucht daar wordt?
@guardian angel:
die luchttemperatuur is niet zo van belang, ik zal uitleggen waarom. Dat is dan ook een reactie op sjeepee:
We nemen de 3 belangrijkste warmteproducerende chips: CPU, NB, VGA.
we hebben 2 gevallen, waar de casetemp(temperatuur van de lucht) gelijk is.
hoeveel graden die lucht is, maakt niet uit, verhoudingen hoeveel invloed welke chip op die temperatuur heeft, maakt ook niet uit.
in geval 1 zijn alle chips even warm: 40 graden.
in geval 2 zijn de NB en VGA heel koel: 20 graden. Maar de CPU is 80 graden.
in beide gevallen de temps van alle chips bij elkaar 120. Maar het mag duidelijk zijn dat in geval 2 er sprake is van een ongewenste situatie. Het is niet interessant voor me om te weten wat de casetemp is. we koelen de lucht in de kast immers niet, we koelen de onderdelen.
Je gaat in een auto toch ook niet een thermometer langs de motor hangen om te kijken hoe warm de lucht daar wordt?
vrede in rust
Ik wel en jij ookNas T schreef op donderdag 10 november 2005 @ 22:18:
@thunderbolt: hoe wil je die laten werken in je pc? heb jij er een stekker voor? heb jij een notebookhdd controller op je mobo? Ikke niet...
nieuwe laptopschijven gebruiken sata en daar heb je geen verloopstuk voor nodig.
en nogmaals @ Nas
De case temp is juist erg belangrijk, met deze lucht worden namelijk alle onderdelen gekoeld.
als ik met lucht die 50 graden is een cpu van 60 graden ga koelen schiet het niet echt op...
als de case temp 30 garden is daarintegen...
Goede airflow in een kast is het allerbelangrijkste. De beste cpu-koeler kan nog ondermaats presteren met een slechte air flow en de slechtste kan het heel redelijk doen met een goede airflow.
Waarom denk je anders dat mensen hun nieuwe kast gaan verminken door alle fan grills weg te dremelen...
[ Voor 103% gewijzigd door Ewoutb op 10-11-2005 23:35 ]
Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb
Verwijderd
Je koelt idd de onderdelen, maar door wat worden die onderdelen gekoeld denk je? Juist, die onderdelen worden net gekoeld door de lucht in je case, en de casetemp is nu eenmaal een indicatie van hoe warm die lucht is. En hoe warmer die lucht is, hoe minder goed die nog warmte gaat opnemen van de onderdelen die gekoeld moeten worden. Dus die onderdelen zullen op zich dan ook warmer worden. Als je casetemp lager is, kan de lucht veel meer warmte opnemen van de onderdelen die gekoeld moeten worden en gaat de overall temperatuur van je onderdelen ook een pak lager liggen.Nas T schreef op donderdag 10 november 2005 @ 22:18:
Het is niet interessant voor me om te weten wat de casetemp is. we koelen de lucht in de kast immers niet, we koelen de onderdelen.
Het is dus wel degelijk wel van heel belang of de casetemp hoger is of lager.
En op dezelfde moment gepost als EwoutB heeft ge-edit.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 23:35 ]
Jullie hebben gelijk
Maar ik had ook in mijn hoofd zitten dat de casetemp niet alles zegt over de koeling van de chips. ongeacht de casetemps, die moeten behoorlijk worden door een fatsoenlijke airflow, de chips moeten allemaal een goede temperatuur bereiken. Ik kan het verhaal zelfs nog sterker maken:
een hoge casetemp verraad dat de chips hun warmte effectief doorgeven aan de omgevingslucht. Maar het kan ook een tekort aan airflow betekenen.
Onduidelijk?
voorbeeld 1: geen casefans, goede chipsetkoelers, de casetemp is hoog, de chipsets relatief koel(40 tegenover 50 graden of zo)
voorbeeld 2: 2 casefans, slechte chipsetkoelers, casetemp is 25 graden, de chipsets 60 graden(want ze kunnen hun warmte slecht kwijt).
Maar ik had ook in mijn hoofd zitten dat de casetemp niet alles zegt over de koeling van de chips. ongeacht de casetemps, die moeten behoorlijk worden door een fatsoenlijke airflow, de chips moeten allemaal een goede temperatuur bereiken. Ik kan het verhaal zelfs nog sterker maken:
een hoge casetemp verraad dat de chips hun warmte effectief doorgeven aan de omgevingslucht. Maar het kan ook een tekort aan airflow betekenen.
Onduidelijk?
voorbeeld 1: geen casefans, goede chipsetkoelers, de casetemp is hoog, de chipsets relatief koel(40 tegenover 50 graden of zo)
voorbeeld 2: 2 casefans, slechte chipsetkoelers, casetemp is 25 graden, de chipsets 60 graden(want ze kunnen hun warmte slecht kwijt).
vrede in rust
Verwijderd
Idd.Nas T schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 00:15:
Jullie hebben gelijk![]()
Onduidelijk?
In geval van voorbeeld 1 zou je dan met wat casefans een nog veel betere koeling kunnen krijgen.
In geval van voorbeeld 2 moet je dan iets aan de componenten koeling doen.
jup. En daarom zie ik liever de temps van je chips, of je casetemp, met alle factoren die daar invloed op hebben(welke chips, welke koelers erop, casefans, hoeveel, hoe snel, en welke kast).Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 00:45:
[...]
Idd.
In geval van voorbeeld 1 zou je dan met wat casefans een nog veel betere koeling kunnen krijgen.
In geval van voorbeeld 2 moet je dan iets aan de componenten koeling doen.
Ik denk dat de beste manier om de koelprestaties te meten is: temperaturen van de chips tegenover buitentemperatuur. Dit geeft aan hoe "snel" de buitenlucht naar binnen de kast verplaatst wordt, en hoe goed de koeler de warmte van de chip aan die lucht kwijt kan.
Ff duidelijk:
goede chipsetkoelers hebben hier invloed op, want die geven de warmte beter af aan de lucht.
meer airflow heeft hier invloed op, want die geeft zo snel mogelijk koele lucht, waar de koelers hun warmte aan af kunnen staan.
[ Voor 34% gewijzigd door Nas T op 11-11-2005 22:45 ]
vrede in rust
Ben benieuwd naar je bevindingen.Digibilly schreef op donderdag 10 november 2005 @ 01:46:
[...]
Tja, geluidservaring blijft toch relatief. Ik vin de beide Zalmans toch nog hinderlijk geluid maken op hun laagste stand. Heb eindelijk die 2 SilenX 120 11 dB fans thuis. Morgen der in en zal ik mijn bevindingen laten weten.
Verwijderd
Ik heb er een tijdje over na zitten denken hoe ik op een goedkope manier een stille pc kan maken, ik ben toen op het idee gekomen om een kast te maken met windtunnels, ff een snelle schets: (kan nog wel wat verbeterd worden aan de schets zoals de loze ruimte aan de voorkant.)

Voor de fans zou ik dan stille 120mm papst fans nemen en alle wanden van de kast bekleden met geluidsdempend materiaal zodat het geluid dat door de windtunnel komt zoveel mogelijk gedempt word voordat het buiten de kast komt.
En al het geluid komt dan uit de achterkant van de pc zodat je er zover mogelijk vanaf zit.
Zo heb je goede koeling en toch een hele stille pc voor weinig geld, alleen veel werk om te maken maar dan heb je ook wel wat.
Jammer genoeg heb ik mijn idee nog niet in praktijk kunnen uitproberen, niet genoeg tijd en zo, maar mischien dat het mensen hier op ideeen brengt.

Voor de fans zou ik dan stille 120mm papst fans nemen en alle wanden van de kast bekleden met geluidsdempend materiaal zodat het geluid dat door de windtunnel komt zoveel mogelijk gedempt word voordat het buiten de kast komt.
En al het geluid komt dan uit de achterkant van de pc zodat je er zover mogelijk vanaf zit.
Zo heb je goede koeling en toch een hele stille pc voor weinig geld, alleen veel werk om te maken maar dan heb je ook wel wat.
Jammer genoeg heb ik mijn idee nog niet in praktijk kunnen uitproberen, niet genoeg tijd en zo, maar mischien dat het mensen hier op ideeen brengt.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 22:55 ]
Verwijderd
Met je lay-out met die voeding onderin ben je beperkt tot een zeer gering aantal kasten. Ik geloof dat de Coolermaster Stacker en een kast van Antec dan geschikt zijn. Ik heb zelf een Coolermaster Centurion kast. De flow in die kast is werkelijk formidabel. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een goed koeler op mijn proceccor heb zitten. Coolermaster Hyper 6+, met fan op zijn allerlaagste toerental (700 of zo) en een goede voeding met een 12 cm fan van Nexus. Alles bij elkaar geeft de temps van:
proc Amd Barton 2500+ op 2081 Mhz (normaal op 1833): 38 C idle, 41 (ja echt hoor) volledig stressed (meer dan twee uur)
Mobo op 30 C
2 harde schijven op 30 C (zit direct fan voor zoals op jouw tekening)
Alles bij elkaar maakt mijn ijskast die in de keuken staat nog meer herrie (kan ik die ook tweaken?
)
proc Amd Barton 2500+ op 2081 Mhz (normaal op 1833): 38 C idle, 41 (ja echt hoor) volledig stressed (meer dan twee uur)
Mobo op 30 C
2 harde schijven op 30 C (zit direct fan voor zoals op jouw tekening)
Alles bij elkaar maakt mijn ijskast die in de keuken staat nog meer herrie (kan ik die ook tweaken?
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 02:08 ]
TuurlijkVerwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 02:06:
...bladibla...
Alles bij elkaar maakt mijn ijskast die in de keuken staat nog meer herrie (kan ik die ook tweaken?![]()
)
Misschien nog een tip: Hang fans op. De compressor zorgt er uiteindelijk voor dat de warmte in de koelkast naar buiten verplaatst wordt(computer?), dus buiten is er iets wat warm wordt. Als je een goede(en stille) airflow genereert, koelt de koelkast misschien beter, zodat ie minder lang hoeft te draaien(scheelt ook in stroomrekening)
vrede in rust
Verwijderd
Je kan natuurlijk er ook een bestaande kast voor nemen, maar het beste is denk ik om een kast zelf te maken, want die kan je helemaal geluidsdicht maken, normale kasten hebben overal wel openingen waardoor het systeem minder goed werkt.Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 02:06:
Met je lay-out met die voeding onderin ben je beperkt tot een zeer gering aantal kasten. Ik geloof dat de Coolermaster Stacker en een kast van Antec dan geschikt zijn.
Voeding onderin leek mij daarom het handigst want dan zit de voedingsfan zover mogelijk van de opening waar het geluid uit komt zodat het zoveel mogelijk gedempt eerst word.
Ik zou wel opletten met het aantal fans. Je hebt 2 voor, 3 achter(voeding inbegrepen), dit betekent dat de 2 fans voor harder moeten werken. Ook moet je opletten dat de ruimte waar de lucht doorheen moet niet te krap is, ander krijg je teveel last van druk, wat je fan niet kan overtreffen(prestatieverlies).
vrede in rust
Verwijderd
Weet ook iemand of die laptop schijven van 7200 RPM even snel zijn als de 3,5 inch tegenhanger?
Ik word nu echt helemaal gek van die maxtor die ik nu heb. Oil bearings, BS, ik word helemaal gek van dat gefluit
Ik word nu echt helemaal gek van die maxtor die ik nu heb. Oil bearings, BS, ik word helemaal gek van dat gefluit

maxtor is nou ook niet bepaald stilVerwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:47:
Weet ook iemand of die laptop schijven van 7200 RPM even snel zijn als de 3,5 inch tegenhanger?
Samsung schijven zijn veel stiller en daarnaast kun je een silentmaxx hdd silencer kopen, nog wat stiller.
7200rpm laptop schijven zijn toch wat trager en vooral duurder en minder opslag
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
misschien een idee om extra lange hddkabels te kopen, en iets te maken waar je hdd's ingaan, en dat geluidsdicht te isoleren, en wat ook koelt.
vrede in rust
Als je zegt dat hij onder je Zalman 7700 zit kun je die fan best van je northbridge halen omdat die zalman er al overheen blaast.Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:16:
JA nu hoor ik bijna niets meer alleen de fan op het moederbord (abit nf7 v2.0)hoor ik nog.
Helaas zit die onder die hele grote cpu cooler van zalman.
Wie weet daar een oplossing voor?
Het is nu de sport om hem echt helemaal stil te krijgen.
Gr Peter
[ Voor 48% gewijzigd door J0J0 op 13-11-2005 18:24 ]
Zoals al hierboven mij gemeld, er is zeker sprake van prestatie verlies, of je het merkt.. ik weet het niet.Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:47:
Het zal niet zo'n groot verschil zijn als tussen een samsung 7200 rpm en een raptor 10.000rpm. De accesstime van een 7200 laptop hd ligt iets hoger dan van een samsung P80/120. De gemiddelde snelheid ligt een stuk lager, maar daar merk je in de praktijk weinig van tenzij je veel met grote bestanden werkt.
Ik denk dat het snelheidsverlies veel acceptabeler is dan de meerprijs, deze 7200 rpm laptop schijven zijn nu nog erg duur.
Veel betere optie zou zijn om jouw maxtor te vervangen door een Samsung p80/120.
De snelste schijf zou dan de p120 250GB zijn.
Alle samsung schijven moeten wel op enige manier losgekoppeld worden van de kast, want het zijn flinke trillers. Mocht je het geluid dan nog te erg vinden dan kan je een hdsilencer overwegen.
Ik kan mijn samsung enkel en alleen horen tijdens seeks, idle hoor ik niks. ( P180 onderste drive bay, met schroeven en rubbers vastgemaakt).
Succes met de keuzes
Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb
Ik draai nu zonder fans en het enige onderdeel dat het bij extreem warme dagen moeilijk krijgt is mijn fanloze voeding! Het enige mechanische is het 5 watt pompje van de Reserator.Nas T schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:08:
[...]
Ben ik met je eens. Ik ben het ook mee eens dat die voedingen duur zijn. En dat er ook stillere oplossingen bestaan...
Alleen midden in de nacht te horen, met het zachtjes ruisen van de spoelen.
Ik moet daarbij wel vertellen dat mijn northbridge ook watergekoeld is en het moederbord buiten de kast op een plankje ligt.
Asus a7v8x-x met Barton 2500+ @ 3200+
[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 14-11-2005 16:26 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ik heb een ~3 jaar oude PC die ik heb aangepast zodanig dat ie nu te gebruiken is als mediacenter in de woonkamer (achter het TV meubel).
- Heb de (noname) PSU vervangen door een stille Nexus - mooi ding
- Heb de (standaard) CPU fan voor de AMD processor vervangen door een goedkopere nieuwe. Ik geloof het wel dat heel dure ventilatoren stiller zijn, maar een goedkope nieuwe is ook stiller dan een 3 jaar oude goedkope. Ik koop binnenkort wel weer een nieuwe als deze weer herrie gaat maken.
- Heb de herrie makende harde schijf (Maxtor) vervangen door een superstille Samsung Spinpoint.
Nu heb ik alleen nog last van resonantie van de systeemkast en de ventilator van mijn grafische kaart (een Abit Siluro Geforce Ti4400).
Mijn vraag is, wat voor (goedkoop) spul kan ik gebruiken om de systeemkast van de houten vloer te isoleren? Bij ikbenstil.nl kosten 4 van die rubber voetjes al EUR 5,50!
Volgende vraag: kan ik de herriemakende ventilator van mijn oude graka (een Abit Siluro Geforce Ti4400) vervangen door een fanless koelingsoptie (bv. de Zalman ZM 80 D HP)? Het was in de tijd dat ik de PC kocht een topmodel grafische kaart. Nu gebruik ik 'm dus alleen voor films enzo. Moet ik hoervoor perse een ventilator hebben om 'm koel te houden?
Ik heb geen thermometer waarmee ik de temp kan meten tijdens het afspelen van films en er zit ook geen sensor op...
- Heb de (noname) PSU vervangen door een stille Nexus - mooi ding
- Heb de (standaard) CPU fan voor de AMD processor vervangen door een goedkopere nieuwe. Ik geloof het wel dat heel dure ventilatoren stiller zijn, maar een goedkope nieuwe is ook stiller dan een 3 jaar oude goedkope. Ik koop binnenkort wel weer een nieuwe als deze weer herrie gaat maken.
- Heb de herrie makende harde schijf (Maxtor) vervangen door een superstille Samsung Spinpoint.
Nu heb ik alleen nog last van resonantie van de systeemkast en de ventilator van mijn grafische kaart (een Abit Siluro Geforce Ti4400).
Mijn vraag is, wat voor (goedkoop) spul kan ik gebruiken om de systeemkast van de houten vloer te isoleren? Bij ikbenstil.nl kosten 4 van die rubber voetjes al EUR 5,50!
Volgende vraag: kan ik de herriemakende ventilator van mijn oude graka (een Abit Siluro Geforce Ti4400) vervangen door een fanless koelingsoptie (bv. de Zalman ZM 80 D HP)? Het was in de tijd dat ik de PC kocht een topmodel grafische kaart. Nu gebruik ik 'm dus alleen voor films enzo. Moet ik hoervoor perse een ventilator hebben om 'm koel te houden?
Ik heb geen thermometer waarmee ik de temp kan meten tijdens het afspelen van films en er zit ook geen sensor op...
[ Voor 3% gewijzigd door IloveMyHenB op 14-11-2005 17:27 ]
"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix
Snelle en goedkope oplossing: Samsung hardeschijf op wat zachte foam leggen.. geen resonatie meer.IloveMyHenB schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:26:
Als je kijkt op de site van Zalman zie je dat de ZM 80 D Hp geschikt is voor deze kaart.
Als je plek hebt is een Aerocool ZM-101 / 102 wel een betere oplossing.
voor je hdd idd foam, of creatief met elasteik wil ook helpen, zie dit topic, daar staat wel iets leuks.
Ik heb een gf ti4200 gehad, oc-ed, zelfde koeler, zware games, en ging prima. Moet ik wel bij zeggen dat ik er een ventilator op had gericht. Ik denk zeker wel dat je kaart prima overweg kan met passieve koeling, maar er moet wel een beetje airflow zijn, denk ik.
Ik heb een gf ti4200 gehad, oc-ed, zelfde koeler, zware games, en ging prima. Moet ik wel bij zeggen dat ik er een ventilator op had gericht. Ik denk zeker wel dat je kaart prima overweg kan met passieve koeling, maar er moet wel een beetje airflow zijn, denk ik.
vrede in rust
heeft er iemand een kast met geluidsdemping? Hoeveel effect heeft dit op de temp?
Heeft er iemand geprobeerd een externe behuizing te maken voor hdd's?
vrede in rust
Daar heb ik volgens mij al > 10x over gepost. Een keer extra kan geen kwaad en daarom zet ik mijn ervaringen nogmaals neer.Nas T schreef op donderdag 17 november 2005 @ 20:38:
heeft er iemand een kast met geluidsdemping? Hoeveel effect heeft dit op de temp?
Algemene temperatuurverhoging 5-10 graden afhankelijk van kast/model/ventilatie.
Geluidsisolatie van cases.
Allereerst, afhankelijk van het merk en type kast is er een duidelijke verhoging van de temperatuur waar te nemen. Dit heeft uiteraard ook weer invloed op de hardware componenten en om die reden is, maar dat is algemeen bekend, enige ventilatie absoluut noodzakelijk.
In de meeste gevallen is het volgende gereedschap en wat klein materiaal nodig:
Een Stanleymes of eventueel een schaar dan wel een fijn zaagje, een onderlegger van behoorlijk formaat, een liefst metalen geleider/liniaal, dubbelzijdig plakband. (Div. soorten verkrijgbaar. Het beste is een met een soort vlechtwerk erin en een breedte van ca. 5 cm.) Een rolmaat.
Isolatiematerialen:
Tapijttegels met een bitumen rug.
Goed dempend en vrij dun en redelijk in prijs. Nadeel, het gewicht. Ongeschikt om holle ruimtes mee op te vullen.
Kurk, goed dempend, zeer dun en redelijk in prijs. Nadeel, het droogt uit en scheurt snel. Ongeschikt om holle ruimtes mee op te vullen
Piepschuim:
Goed dempend mits voldoende dik en redelijk in prijs. Nadeel, voor een goede demping is een behoorlijke dikte vereist wat bij montage voor probleem kan zorgen, zeker aan de kan waartegen het MB wordt geplaatst. Minder geschikt om holle ruimtes mee op te vullen.
Noppenschuim
Goed tot uitstekend dempend en redelijk in prijs. Nadeel, bij montage kan het materiaal voor probleem kan zorgen, zeker aan de kant waartegen het MB wordt geplaatst. Zeer geschikt om holle ruimtes mee op te vullen. Lastig netjes recht te snijden.
Underlayment
Goed tot uitstekend dempend. In verschillende soorten te verkrijgen. Nadeel, het gewicht (al zijn er lichte soorten. Ongeschikt om holle ruimtes op te vullen.
Radiatorfolie
Slecht dempend. Relatief duur. Nadeel, straalt door de aluminiumlaag warmte terug. Ongeschikt om holle ruimtes mee op te vullen.
Bubbeltjesplastic
Redelijk dempend, Relatief duur. Nadeel moeilijk te verwerken. Bobbeltjes verdwijnen soms spontaan (klappen bij teveel warmte open door uitzetting) Leuk om mee te spelen en de bubbeltjes tussen twee vingers samen te knijpen waardoor een kleine knal hoorbaar is.
Glaswol:
Totaal ongeschikt o.a. ivm loskomende vezels.
Speciale dempingsmatten
Goed dempend, zeer duur. Vaak op maat voor bepaalde types kast te koop. Nadeel, niet geschikt om holle ruimtes mee op te vullen. Wordt in PC shops aanbevolen als zijnde speciaal materiaal maar je vindt vrijwel hetzelfde materiaal terug in eerdergenoemde materialen.
De beste maar zwaarste en arbeidsintensieve oplossing.
Bekleed zoveel mogelijk met kurk en daar nog eens een tapijttegel én noppenschuim bovenop.
[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 17-11-2005 22:16 ]
ARME AOW’er
Maar wat als je nou een raampje hebt?
vrede in rust
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen
Dat werd me iets teveel.
Dus misschien is het al eerder gevraagt, maar:
is het mogelijk om rubberen ringetjes te gebruiken in een screwless case?
Mij Seagate zou heel stil moeten zijn en is dat ook
maar soms komt er een geratel uit die kast -> schijf trilt in de behuizing, neem ik aan?
Mijn hdd zit maar aan 1 kant vast en kan niet aan de andere kant worden vastgezet, want daar past niet zon screwless ding op. Met een schroefje kan het echter wel... Dit zal waarschijnlijk het geratel veroorzaken.
Andere kant vastschroeven, of die ringetjes plaatsen (als het kan)?
Waarom zou het niet kunnen: de "schroefjes" die nu in mijn hdd steken zijn niet net zo lang als normale schroefjes, dus met die ringetjes (1 mm?) verwacht ik dat er nog maar 1-2 mm over is IN de schijf. Ik weet niet of de hdd zo nog wel stevig genoeg vastzit..?
Dus misschien is het al eerder gevraagt, maar:
is het mogelijk om rubberen ringetjes te gebruiken in een screwless case?
Mij Seagate zou heel stil moeten zijn en is dat ook
Mijn hdd zit maar aan 1 kant vast en kan niet aan de andere kant worden vastgezet, want daar past niet zon screwless ding op. Met een schroefje kan het echter wel... Dit zal waarschijnlijk het geratel veroorzaken.
Andere kant vastschroeven, of die ringetjes plaatsen (als het kan)?
Waarom zou het niet kunnen: de "schroefjes" die nu in mijn hdd steken zijn niet net zo lang als normale schroefjes, dus met die ringetjes (1 mm?) verwacht ik dat er nog maar 1-2 mm over is IN de schijf. Ik weet niet of de hdd zo nog wel stevig genoeg vastzit..?
Snap het niet? Foto misschien, of bedoel je van die "ski's" aan de zijkant van je schijf?
Je zou het misschien met een rubbertje kunnen oplossen, mits het geratel komt door de trillingen van de schijf. Indien het geratel van in de schijf komt: een 5,25" behuizing...
Je zou het misschien met een rubbertje kunnen oplossen, mits het geratel komt door de trillingen van de schijf. Indien het geratel van in de schijf komt: een 5,25" behuizing...
vrede in rust
Nee, die ski's zijn voor de 5,25 (bij mij).Nas T schreef op zondag 20 november 2005 @ 14:43:
Snap het niet? Foto misschien, of bedoel je van die "ski's" aan de zijkant van je schijf?
Deze dingen zijn voor de hdd:

Als je ze niet kent, zal het onduidelijk blijven, ik zal vanavond even foto's maken en posten, mocht het nodig zijn...
Het geratel kan (theoretisch) niet uit de schijf komen, als de STILSTE schijf (stilste merk iig) al zon lawaai maakt (af en toe), dan ren ik weg als bijv een maxtor los gaat
offtopic:
tele2 en belcompany zijn een stelletje afzetters!
tele2 heeft het voor elkaar gekregen me een zilveren motorola razr te sturen terwijl ik een zwarte wilde(en dacht te krijgen), na contact zeiden ze dat ze niks konden doen(behalve een dikke krijgen!!), en ik kan geen rechten ontlenen(natuurlijk...)aan de website.
Belcompany: vandaag een bluetoothdongle gekocht, gevraagd of ie plug&play was, "ja meneer, dat is ie", thuis verpakking opengeknipt, in de pc gestoken....niks. Handleiding: steek dat ding niet in je pc voor iets te installeren.(!@#$%^&**&^%$#@#$ AAAAAAAAARGH!!!)PLUG&PLAY, niet PLUG, INSTALL en PLAY achterlijke mongolen! Natuurlijk was de installatiecd bij het openknippen van de verpakking ook kapot. G#$%%
tele2 en belcompany zijn een stelletje afzetters!
tele2 heeft het voor elkaar gekregen me een zilveren motorola razr te sturen terwijl ik een zwarte wilde(en dacht te krijgen), na contact zeiden ze dat ze niks konden doen(behalve een dikke krijgen!!), en ik kan geen rechten ontlenen(natuurlijk...)aan de website.
Belcompany: vandaag een bluetoothdongle gekocht, gevraagd of ie plug&play was, "ja meneer, dat is ie", thuis verpakking opengeknipt, in de pc gestoken....niks. Handleiding: steek dat ding niet in je pc voor iets te installeren.(!@#$%^&**&^%$#@#$ AAAAAAAAARGH!!!)PLUG&PLAY, niet PLUG, INSTALL en PLAY achterlijke mongolen! Natuurlijk was de installatiecd bij het openknippen van de verpakking ook kapot. G#$%%
met harde schijven die trillen zou ik toch iets verzinnen met foam of elastieken.
vrede in rust
Dubbel glas.Nas T schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 16:40:
Maar wat als je nou een raampje hebt?
ARME AOW’er
Verwijderd
Ga naar de doe-het-zelf zaak om de hoek, bij mij was dat de Brico (België).Guardian Angel schreef op donderdag 17 november 2005 @ 21:11:
[...]
Daar heb ik volgens mij al > 10x over gepost. Een keer extra kan geen kwaad en daarom zet ik mijn ervaringen nogmaals neer.
Algemene temperatuurverhoging 5-10 graden afhankelijk van kast/model/ventilatie.
Geluidsisolatie van cases.
Allereerst, afhankelijk van het merk en type kast is er een duidelijke verhoging van de temperatuur waar te nemen. Dit heeft uiteraard ook weer invloed op de hardware componenten en om die reden is, maar dat is algemeen bekend, enige ventilatie absoluut noodzakelijk.
In de meeste gevallen is het volgende gereedschap en wat klein materiaal nodig:
Een Stanleymes of eventueel een schaar dan wel een fijn zaagje, een onderlegger van behoorlijk formaat, een liefst metalen geleider/liniaal, dubbelzijdig plakband. (Div. soorten verkrijgbaar. Het beste is een met een soort vlechtwerk erin en een breedte van ca. 5 cm.) Een rolmaat.
(opsomming van allemaal leuke materialen...)
Koop daar het schuim met noppen op. Ze hebben ze in 3cm of 5cm dikte. Die dingen zijn zo veel goedkoper dan al die andere materialen => 10€ voor 5m² !!!
Ik heb de 5cm genomen aangezien ik een grote kast heb. Snij dan stukken op maat en daar waar de CD-spelers en voedingen tegen de zijkant komen (dus waar de noppen te hoog komen) snij je de toppen er gewoon af. Dan dempt het nog steeds een beetje.
Gouden regel (wat ik hier al gehoord heb, maar wat echt wel werkt):
Plaats je CD-spelers of harde schijven OP zo'n stuk noppenschuim => geen trillingen meer + echt geluidsarm qua lage tonen. Als je er bovenop ook een stuk plaatst, zullen ook je hoge tonen geneutraliseerd worden, maar je moet dan wel rekening houden met de airflow. Ik heb het opgelost door van de bovenste laag een "bolle brugje" te maken, zodat de zijkanten enzo ook gedempt worden, maar dat de lucht van de fan ervoor mooi over de harde schijf kan blazen.
Dempend materiaal aanbrengen aan 1 paneel van je computer (meestal zijkant, niet de kant van je mobo) haalt geen jota uit, want het geluid kan nog steeds weerkaatsen op je grondvlak + je harde schijven liggen niet op dempend materiaal.
Dus ALS je zou dempen, doe het dan op alle vlakken.
EDIT: Mijn harde schijf is een Maxtor van pakweg 5 jaar oud => Als je DAT al stil krijgt......
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 17:24 ]
Wat heb ik nu (voor niets?) geschreven? Holle ruimtes opvullen.....
ARME AOW’er
Verwijderd
- hier stond iets dubbel... -
[ Voor 157% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 17:17 ]
noppenschuim is wel warm. Ik probeer mijn hdd(samsung spinpoint sata 40 GB en sata2 40 GB)zonder dat wtil te hebben, anders knutsel ik nog iets inventiefs.
En qua drives? Ze maken een hoop herrie als ze draaien, gelukkig doen ze dat maar even. Ik durf het risico niet te nemen dat alles te warm raakt, het zou niet de 1e keer zijn dat daardoor iets stuk raakt.
En qua drives? Ze maken een hoop herrie als ze draaien, gelukkig doen ze dat maar even. Ik durf het risico niet te nemen dat alles te warm raakt, het zou niet de 1e keer zijn dat daardoor iets stuk raakt.
vrede in rust
De drives kun je al weer wat koeler houden door een stuk koper of aluminium erop te plakken of met elastiek vast zetten dat wat langer is als de HD zelf als er tenminste ruimte voor is. Stekkers erin gaat dan wat lastiger.
ARME AOW’er
offtopic:
[wikipedia-quote]De ziekte van Alzheimer is een aandoening waarbij delen van de hersenen verschrompelen, op vele plaatsen 'plaque'-vorming optreedt en de patiënt soms in snel tempo dementeert. De aandoening is vernoemd naar Alois Alzheimer, een Duitse psychiater en neuropatholoog. Een harde diagnose is doorgaans pas mogelijk na overlijden door de hersenen te onderzoeken.[/wikipedia-quote]
[wikipedia-quote]De ziekte van Alzheimer is een aandoening waarbij delen van de hersenen verschrompelen, op vele plaatsen 'plaque'-vorming optreedt en de patiënt soms in snel tempo dementeert. De aandoening is vernoemd naar Alois Alzheimer, een Duitse psychiater en neuropatholoog. Een harde diagnose is doorgaans pas mogelijk na overlijden door de hersenen te onderzoeken.[/wikipedia-quote]
vrede in rust
offtopic:
Mijn moeder (81) is dementerend. Alzheimer gaat ook gepaard met geheugenverlies.
De vraag; Shit, wie was Alzheimer ook al weer, is schertsend bedoeld. Een andere bekende grap: de Alzheimervereniging houdt een ledenvergadering. Er komt niemand opdraven. Iedereen was de datum vergeten.
In een hoop plaatsen organiseert men Alzheimer café's waar naasten en bekenden ervaringen kunnen uitwisselen, erg interessant om een keer mee te maken.
Mijn moeder (81) is dementerend. Alzheimer gaat ook gepaard met geheugenverlies.
De vraag; Shit, wie was Alzheimer ook al weer, is schertsend bedoeld. Een andere bekende grap: de Alzheimervereniging houdt een ledenvergadering. Er komt niemand opdraven. Iedereen was de datum vergeten.
In een hoop plaatsen organiseert men Alzheimer café's waar naasten en bekenden ervaringen kunnen uitwisselen, erg interessant om een keer mee te maken.
ARME AOW’er
ik heb mijn kast bedekt met noppenschuim (van dat donker grijze tandenschuim)
En dat werkt behoorlijk goed moet ik zeggen. Je moet wel wat dikker (kwalitatief beter) spul hebben.
Mijn processor is idle 33 graadjes en load dacht ik iets van 43 ofzo, (weet ik ff niet uit mijn hoofd
) (amd 3200+ @ 2500mhz)
Als je echt een stille kast wilt moet je hem van mdf ofzo maken, iig iets wat een behoorlijke dichtheid (massa) heeft. Zodat er zo minmogelijk resonanties kunnen ontstaan.
En als je veel geld hebt passieve voedingen etc kopen.
En dat werkt behoorlijk goed moet ik zeggen. Je moet wel wat dikker (kwalitatief beter) spul hebben.
Mijn processor is idle 33 graadjes en load dacht ik iets van 43 ofzo, (weet ik ff niet uit mijn hoofd
Als je echt een stille kast wilt moet je hem van mdf ofzo maken, iig iets wat een behoorlijke dichtheid (massa) heeft. Zodat er zo minmogelijk resonanties kunnen ontstaan.
Metaal heeft een goede dichtheid...B_FORCE schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 09:14:
Het moet een elastische stof zijn: bij het indrukken moet er plaatselijke vervorming ontstaan(niet buigen over een groot oppervlak). Miischien weet iemand wat de beste geluidsisolerende stof is(massa/dB-verlagend verhouding)
vrede in rust
Heb net gezien hoe het zit met dB, en sone...
blijkbaar is er iemand geweest, die kijkt naar wat mensen als een geluidssterkte ervaren wordt.
Als je bijvoorbeeld een koeler hebt die 20 dB produceert bij 3000Hz, terwijl een andere koeler 23 dB produceert bij 500Hz, zou de laatste stiller zijn. Waarom, dat zie je in de volgende grafiek: http://en.wikipedia.org/wiki/Phon. Verticaal is de geluidsdruk(dB), en horizontaal, op logaritmische schaal, de toonhoogte. De rode lijnen zijn ""geluidssterkte-ervaring" lijnen. Bij die toonhoogte, en bij die geluidsdruk, klinkt het geluid even hard als op elk willekeurig punt op de lijn. Zo zie je, dat lagere tonen voor ons interessant zijn(daar is een hogere geluidsdruk voor nodig, om het even hard te laten klinken als een hogere toon). Dus in feite zegt puur de geluidsdruk niet alles over hoe hard het geluid is. En zelfs dit is niet perfect. Dit is het gemiddelde, ik weet detestomstandigheden niet, en je hebt ook te maken dat de 1 een pieptoon irritant vindt, terwijl de ander niet goed wordt van een brom.
In mijn ogen is dit de beste standaard om te meten hoe "hard" iets klinkt.
blijkbaar is er iemand geweest, die kijkt naar wat mensen als een geluidssterkte ervaren wordt.
Als je bijvoorbeeld een koeler hebt die 20 dB produceert bij 3000Hz, terwijl een andere koeler 23 dB produceert bij 500Hz, zou de laatste stiller zijn. Waarom, dat zie je in de volgende grafiek: http://en.wikipedia.org/wiki/Phon. Verticaal is de geluidsdruk(dB), en horizontaal, op logaritmische schaal, de toonhoogte. De rode lijnen zijn ""geluidssterkte-ervaring" lijnen. Bij die toonhoogte, en bij die geluidsdruk, klinkt het geluid even hard als op elk willekeurig punt op de lijn. Zo zie je, dat lagere tonen voor ons interessant zijn(daar is een hogere geluidsdruk voor nodig, om het even hard te laten klinken als een hogere toon). Dus in feite zegt puur de geluidsdruk niet alles over hoe hard het geluid is. En zelfs dit is niet perfect. Dit is het gemiddelde, ik weet detestomstandigheden niet, en je hebt ook te maken dat de 1 een pieptoon irritant vindt, terwijl de ander niet goed wordt van een brom.
vrede in rust
Veel geld heb ik niet (meer)B_FORCE schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 09:14:
Zelfs een stille voeding als een "Zalman 400 " is nog steeds duidelijk te horen als de rest van de pc passief gekoeld is.
das zonder meer waar, alleen de metalen platen die gebruikt worden voor computer kasten zijn altijd maar dun. En plank mdf van 12 of 18mm heeft veel meer effect dan..Nas T schreef op zondag 27 november 2005 @ 03:09:
[...]
Metaal heeft een goede dichtheid...
Het moet een elastische stof zijn: bij het indrukken moet er plaatselijke vervorming ontstaan(niet buigen over een groot oppervlak). Miischien weet iemand wat de beste geluidsisolerende stof is(massa/dB-verlagend verhouding)
Verwijderd
En daarom dat men de dBA schaal heeft ingevoerd. Deze schaal houdt al rekening met de toonhoogte icm de geluidsdruk. 20dBA op 100Hz zal dus net even luid klinken in onze oren als 1000Hz op 20dBA.Nas T schreef op zondag 27 november 2005 @ 22:00:
Heb net gezien hoe het zit met dB, en sone...
Het klopt dat je voor lagere tonen een grotere geluidsdruk nodig hebt om ze even luid te laten klinken als hogere tonen met een lagere geluidsdruk. Je zou dus zeggen dat onderdelen die lagere tonen produceren voordeliger zijn dan onderdelen die hogere tonen produceren. Laat je hierdoor echter niet vangen bij het kiezen van onderdelen waarbij een dBA schaal vermeld staat, mits hierin de menselijk gewaarwordingsfactor al verwerkt zit. Nog een interessant weetje: Hogere tonen gaan méér gedempt worden dan lagere tonen...
kun je niet wat foto's maken?
daar word het volgensmij 10x zo duidenlijk van...
Nas T schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 06:42:
offtopic:
[wikipedia-quote]De ziekte van Alzheimer is een aandoening waarbij delen van de hersenen verschrompelen..............na overlijden door de hersenen te onderzoeken.[/wikipedia-quote]
ja klopt wat interesant zeg....Guardian Angel schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 08:54:
offtopic:
Mijn moeder (81) is dementerend.....................erg interessant om een keer mee te maken.
[wikipedia quote]Appels is een dorp dat sinds 1971 een fusiegemeente is van Dendermonde (368ha). Het is een typisch woon- en landbouwdorp in de Schelde en Dendervallei met in de dorpskern de beschermde St Appolloniakerk (1786-88) met een veelvoud aan meubilair, schilderijen en beelden uit de achttiende eeuw.
De betekenis van de benaming Appels (gebruikt vanaf de 13e eeuw) is tot vandaag onbekend. Sommigen beweren dat de naam zou afkomstig zijn van een beek of rivier die vroeger door haar grondgebied liep en die men 'Apls' noemde.
? wat heeft dat met een stille pc te maken?
[ Voor 85% gewijzigd door kaasaanfiets op 28-11-2005 16:45 ]
De oplettenden onder ons zouden van de voorgaande post van mijn opmerking de signature wel zien.[...]
ja klopt wat interesant zeg....
[wikipedia quote]Appels is een dorp dat sinds 1971 een fusiegemeente is van Dendermonde (368ha). Het is een typisch woon- en landbouwdorp in de Schelde en Dendervallei met in de dorpskern de beschermde St Appolloniakerk (1786-88) met een veelvoud aan meubilair, schilderijen en beelden uit de achttiende eeuw.
De betekenis van de benaming Appels (gebruikt vanaf de 13e eeuw) is tot vandaag onbekend. Sommigen beweren dat de naam zou afkomstig zijn van een beek of rivier die vroeger door haar grondgebied liep en die men 'Apls' noemde.
Owja, en om je niet ontevreden te maken en je antwoord te geven: het heeft naar mijn weten niks met stille pc´s te maken.
[ Voor 9% gewijzigd door Nas T op 28-11-2005 21:23 ]
vrede in rust
Hoe wil je dan je airflow verzorgen... Door casefan's, right? Dan kun je beter een goede stille actieve (of semi-passieve) voeding pakken, kun je die casefan achterin ook weglatenBertV schreef op maandag 28 november 2005 @ 12:55:
[...]
Veel geld heb ik niet (meer)maar als je de smaak te pakken krijgt van het stiller maken van de pc dan MOET je voeding passief.
Zelfs een stille voeding als een "Zalman 400 " is nog steeds duidelijk te horen als de rest van de pc passief gekoeld is.
Passieve voedingen vind ik zelf onbetrouwbaar bij hogere belastingen (zie reviews), daarbij kunnen ze gaan piepen (zal wel aan mij liggen
PS: een Zalman 400 is niet stil in mijn boekje...
PS2: "stilste PC van GoT" zullen we maar niet op ingaan

Love Hardware!
agree @ sjeepee.
Ik heb hier een 350 watt voeding, draait op 50%, en is het meest geluidsmakende deel van mijn pc. Mijn pc is zo stil, dat ik mijn harde schijf hoor kraken als ik over een pagina scroll. Als ik de fancontroller eraf haal, blijft ie uit, totdat ie te warm wordt. Op dit moment voel ik een kleine beetje warme lucht vanaf komen. Hij hangt dalijk aan een fancontroller, zodat hij tot minder dan 10% kan draaien. er zit een tempsensor in, en als ie te warm wordt, zoek ik de optimale toerental, zodat ie onhoorbaar en koel is.
Ik heb hier een 350 watt voeding, draait op 50%, en is het meest geluidsmakende deel van mijn pc. Mijn pc is zo stil, dat ik mijn harde schijf hoor kraken als ik over een pagina scroll. Als ik de fancontroller eraf haal, blijft ie uit, totdat ie te warm wordt. Op dit moment voel ik een kleine beetje warme lucht vanaf komen. Hij hangt dalijk aan een fancontroller, zodat hij tot minder dan 10% kan draaien. er zit een tempsensor in, en als ie te warm wordt, zoek ik de optimale toerental, zodat ie onhoorbaar en koel is.
vrede in rust
On a sidenote, Zalman ZM300-B APS en 400-B APS voedingen zijn niet 'noiseless' zoals Zalman ze verkoopt. Verre van dat. Een goedkope en eenvoudige oplossing is trouwens het openmaken van die voeding, loshalen van de fan, draadjes even loshalen en een 56 ohms 5W weerstandje ertussen zetten, zodanig dat de exhaust van de fan nog over die weerstand blaast (is wel ruimte voor). Maakt 'm nagenoeg 'geluidsloos' (tussen aanhalingstekens, er blijft natuurlijk airflow klinken, maar tenminste het predikaat 'silent' waard i.p.v. Zalmans eigen onterechte claims). En als je een beetje zuinig systeem hebt komt zelfs met die tragere fan speed de temperatuurregeling helemaal niet in actie, de standaardsnelheid is zwaar overdreven.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
koekoek2003nl schreef op maandag 28 november 2005 @ 16:33:
[...]
ja klopt wat interesant zeg....
offtopic:
Geen hol, daarom staat er duidelijk OFF-TOPIC boven, en waarom staat dat erboven, omdat iemand op mijn signature reageert en ik iets, off-topic, uitleg. Om daar nu vraagtekens bij te plaatsen? Zucht.
Geen hol, daarom staat er duidelijk OFF-TOPIC boven, en waarom staat dat erboven, omdat iemand op mijn signature reageert en ik iets, off-topic, uitleg. Om daar nu vraagtekens bij te plaatsen? Zucht.
ARME AOW’er
DUHHHGuardian Angel schreef op maandag 28 november 2005 @ 23:11:
[...]
dat weet ik toch ook wel maar ik loop toch ook niet zomaar kansloos op iemand zijn signature te reageren....
offtopic:
Laat het evt. aan een moderator over om er iets van te zeggen (wat hij naar ik verwacht niet zal doen overigens.) Je had beter niet moeten reageren. Het was tussendoor gesprekje tussen hem en mij. Op een forum kán het off-topic gaan en mits het niet continu in het topic het geval is of het topic een slow-chat wordt, is er niets op tegen.
Laat het evt. aan een moderator over om er iets van te zeggen (wat hij naar ik verwacht niet zal doen overigens.) Je had beter niet moeten reageren. Het was tussendoor gesprekje tussen hem en mij. Op een forum kán het off-topic gaan en mits het niet continu in het topic het geval is of het topic een slow-chat wordt, is er niets op tegen.
ARME AOW’er
Begrijpend lezen? Ik zei juist dat die Zalman 400 niet stil is maar zo wel verkocht en gebruikt wordt.Sjeepee schreef op maandag 28 november 2005 @ 22:54:
[...]
Hoe wil je dan je airflow verzorgen... Door casefan's, right? Dan kun je beter een goede stille actieve (of semi-passieve) voeding pakken, kun je die casefan achterin ook weglaten
Passieve voedingen vind ik zelf onbetrouwbaar bij hogere belastingen (zie reviews), daarbij kunnen ze gaan piepen (zal wel aan mij liggen).
PS: een Zalman 400 is niet stil in mijn boekje...
PS2: "stilste PC van GoT" zullen we maar niet op ingaan
Stilste PC van Got... ga er ff serieus op in?

Mijn moederbord ligt op een plankje buiten de systeemkast en heeft op die manier geen airflow nodig. Het enige onderdeel dat het, met extreem warm weer, moeilijk krijgt is de passieve voeding.
[ Voor 4% gewijzigd door BertV op 29-11-2005 12:38 ]
kan misschien aan een silenx ventilator komen. Zodra ik hem heb, vertel ik mijn bevindingen.
vrede in rust
Ja dat zei een ander persoon ook op dit forum, nooit meer wat van gehoord. Silent x blijft tot dusverre nog een mysterie.Nas T schreef op woensdag 07 december 2005 @ 07:42:
kan misschien aan een silenx ventilator komen. Zodra ik hem heb, vertel ik mijn bevindingen.
Mijn oplossingen zijn heel erg simpel, dus hierbij :
Ik heb als kast een Antec kast, welke zelf al een hoop geluid dempen.
Daarnaast gebruik ik de standaard 12cm fan van Antec, welke ik op de laagste stand (van 3) laat draaien, deze is dan zo goed als geluidloos.
Aangezien ik vandaag pas mijn nieuwe spullen binnen heb en nog niet weet hoe ik die koeling aan ga pakken hou ik het maar even bij mijn oude systeem :
Amd Athlon XP 2600+ Barton @ 2200mhz
Luchtgekoeld met Zalman koeling, grote fan, nog grotere heatsink, en een heel laag toerental, zo goed als geen geluid....
Hardeschijven, opgehangen aan standaard Antec ophanging, in de rubbers dus, zo goed als geluidloos.
PSU : Tja....oude 350W voeding van Coolermaster, heb net een nieuwe fanloze binnen gekregen welke er in gaat....
Maar al met al...mijn pc staat 1,5 meter bij mijn oor vandaan, en zodra mijn raam open staat hoor ik mijn hele pc niet
(en ik woon op het "platteland" )
Daarnaast gebruik ik de standaard 12cm fan van Antec, welke ik op de laagste stand (van 3) laat draaien, deze is dan zo goed als geluidloos.
Aangezien ik vandaag pas mijn nieuwe spullen binnen heb en nog niet weet hoe ik die koeling aan ga pakken hou ik het maar even bij mijn oude systeem :
Luchtgekoeld met Zalman koeling, grote fan, nog grotere heatsink, en een heel laag toerental, zo goed als geen geluid....
Hardeschijven, opgehangen aan standaard Antec ophanging, in de rubbers dus, zo goed als geluidloos.
PSU : Tja....oude 350W voeding van Coolermaster, heb net een nieuwe fanloze binnen gekregen welke er in gaat....
Maar al met al...mijn pc staat 1,5 meter bij mijn oor vandaan, en zodra mijn raam open staat hoor ik mijn hele pc niet
Wabbawabbawabbawabba
He Katirzan ik heb ook de standaard fan van Antec maar die heeft geen fancontoller of iets dergelijks. Jij hebt het over 3 standen, hoe kun je hem op de laagste stand laten draaien dan?
Ik gok dat hij 'n Antec P160/180 heeft, deze hebben TriCool fans waar 'n kleine schakelaar aanzit met 3 standen. (Zacht - Normaal - F16)The Mystic schreef op woensdag 07 december 2005 @ 16:25:
He Katirzan ik heb ook de standaard fan van Antec maar die heeft geen fancontoller of iets dergelijks. Jij hebt het over 3 standen, hoe kun je hem op de laagste stand laten draaien dan?
Volgensmij zijn die fans ook gewoon los te koop trouwens.
[ Voor 8% gewijzigd door Leftblank op 07-12-2005 19:51 ]
Wat moet ik hiermee? Ik weet dat je fans hebt, die je zacht laat draaien. Wat zijn de specs, hoe hard draaien de fans?een luchtgekoelde zalman met een grote fan, en een grotere heatsink. Nou...die zal wel stil zijn. Of niet? Specs, graag. En geluidsloze harde schijven, dan heb je of samsung of seagate.KatirZan schreef op woensdag 07 december 2005 @ 15:57:
Mijn oplossingen zijn heel erg simpel, dus hierbij :
Maar al met al...mijn pc staat 1,5 meter bij mijn oor vandaan, en zodra mijn raam open staat hoor ik mijn hele pc niet(en ik woon op het "platteland" )
Ik wil meer weten, graag. Sorry dat ik je zo onderuithaal, ik geloof je wel, maar ik vond mijn vorige pc ook heel stil toen ik hem net had, nu vind ik hem een stofzuiger. En je zegt al: stil, als het raam openstaat. Ik hoor mijn computer ook, het raam staat op een kier, van buiten hoor ik niks, het enigste wat ik hoor is wat gezoem van de schijf, en nog minder van de ventilators. Dit laatste los ik zo op, dit eerste ben ik nog over aan het denken
vrede in rust
Dit topic is gesloten.