[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 36 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 6.763 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 15:40

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Als ik dit plaatje+teksten moet geloven moet je dus als je 1 pci-express graka hebt hem in het onderste slot doen .....

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v62/MelvinB/Sapphire_3200_640_1.jpg

Nu heb ik al eens zitten rommelen met een paar A8R-MVPs en voor zover ik me weet te herinneren moesten daar ook de enkele grakas in het onderste slot .....

Nu hoop ik niet dat dit waar is want dan ben je dus het enige pci-slot wat je hebt al direct kwijt .... :'(

Iemand een id ? :)

[ Voor 17% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 29-03-2006 20:44 ]

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51473

SmokeyTheBandit schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 20:42:
Als ik dit plaatje+teksten moet geloven moet je dus als je 1 pci-express graka hebt hem in het onderste slot doen .....

[afbeelding]

Nu heb ik al eens zitten rommelen met een paar A8R-MVPs en voor zover ik me weet te herinneren moesten daar ook de enkele grakas in het onderste slot .....

Nu hoop ik niet dat dit waar is want dan ben je dus het enige pci-slot wat je hebt al direct kwijt .... :'(

Iemand een id ? :)
Is het niet zo dat met 1 kaart je deze in het bovenste slot moet doen en als je Crossfire gebruikt de "master" card in de onderste slot moet prikken ?

Lelijk design en kleur.. Kan er niet aan wennen sorry..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Anoniem: 51473 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 20:47:
[...]

Is het niet zo dat met 1 kaart je deze in het bovenste slot moet doen en als je Crossfire gebruikt de "master" card in de onderste slot moet prikken ?

Lelijk design en kleur.. Kan er niet aan wennen sorry..
Als ik alle plaatjes van crossfire setups bekijk zitten de kaarten met de dongle altijd bovenin ....

Het gaat mij ook totaal niet om de looks maar om de prestaties ! ;) :)

En guys : DFI CFX3200 RD580 pics en results ! :)

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=94341

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
flex :)

Deze gaat die saphirre een poepje laten ruiken :P

Saphire
zonder CF;
2x pci-e16
1x pci
1x pci-e1

met CF (en dubbelslots koeler)
2x pci-e16
1x pci-e1

Waar moet ik dan mn wireless pci-kaartje insteken |:(

DFI
zonder CF
2x Pci-e16
2x Pci-e4
3x Pci

Met CF (en dubbelslots koeler)
2x pci-e16
1x pci-e4
2x pci

gelukkig heb die dfi nog ruimte voor zo'n physics kaartje in pci-e4 en 2 pci sloten zelfs als je crossfire gebruikt :)

wat ik me afvroeg bij deze nieuwe chipset zijn die usb en sata problemen eruit? (presteert gelijk als een nf4? )

[ Voor 71% gewijzigd door J-air op 29-03-2006 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:06

Krizzie

Progressive Music \o/

Bij de Sapphie heb je die 1x PCI-E ook nog met CF :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
batman73 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 21:57:
wat ik me afvroeg bij deze nieuwe chipset zijn die usb en sata problemen eruit? (presteert gelijk als een nf4? )
De northbridges RD480 (Xpress200) en RD580 (Xpress3200) hadden nooit problemen. Het was de Southbridge (SB450) die problemen heeft, vandaar dat sommige fabrikanten een ULi southbridge koppelden aan de northbridge van ATi ipv de SB450 van ATi zelf.

Dus koop je een Sapphire mobo, dan heb je nog steeds die USB en SATA problemen want deze gebruiken SB450. Koop je een Asus of DFI mobo dan heb je die niet, want daar zit een ULi southbridge op.

Voor ATi zijn de problemen pas opgelost (hopelijk) wanneer SB600 uit komt. Deze zal gekoppeld worden aan RD580 en waarschijnlijk ook in de toekomst bij andere chipsets gebruikt worden.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-air
CJ schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 22:24:
[...]

Voor ATi zijn de problemen pas opgelost (hopelijk) wanneer SB600 uit komt. Deze zal gekoppeld worden aan RD580 en waarschijnlijk ook in de toekomst bij andere chipsets gebruikt worden.
SB600 is dus een chip? SB staat voor South bridge? waar staat Rb dan voor ;)?

[ Voor 12% gewijzigd door J-air op 29-03-2006 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Op het Sapphire RD580 board zijn wel een hoop wijzigingen aangebracht waaronder de USB prestaties, die liggen +/- 20 % hoger als de andere boarden met de SB450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

CJ schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:23:
En een vergelijking met de GeForceFX is natuurlijk superkrom. Die kaart was gewoon zo slecht in DX9 toepassingen dat de core superhoog geklokt moest worden en nVidia er uit nood een straaljagerturbine op plantte om het een beetje koel te houden. De R580 cooler komt geloof ik nog steeds in het 'normale' geluidsniveau terecht wat betreft decibel zie bv in deze test op Guru3D. Dus echt veel reden om te klagen is er niet echt, behalve dan voor de verwende mensen die alles stil willen hebben in hun systeem en er vaak dan wel het een en ander voor over hebben om te investeren in stillere cooling.
Nou... die vergelijking is wat mij betreft helemaal niet krom: lawaaiige rotkoeler = lawaaiige rotkoeler, ongeacht of die zich op een groene of rode kaart bevind. Ik heb zojuist mijn vervangende (Asus) X1900XT ingebouwd. Het is een Rev A02 met een bios van eind februari, en daar is wat aan veranderd t.o.v. de vorige 2 Sapphires die ik had... raad eens: Idle fanspeed is verder omhooggezet :(
De Sapphire X1900's waren idle redelijk te doen (hoorbaar maar niet hinderlijk totdat je een game startte), maar deze nieuwe revisie maakt ook idle in Windows een monotoom hinderlijk geluid. Dit is met behoorlijke afstand de lawaaiigste kaart die ik in tijden in mijn PC heb gehad. 6800GT, alle X8x0's, 7800GTX, X1800XL, 7800GT (en in mindere mate dus de X1800XT en eerdere revisies X1900's) waren allemaal een stuk stiller idle. Nu kan ik nog enigzinds verteren dat ik een kaart ingame hoor, maar in Windows moet ik echt rust aan me hoofd hebben.
Ik ga dit niet lang kunnen verdragen. Als ik niet voor de zekerheid eerst wilde weten of deze 3e X1900 het wel volhoudt had ik nu direct een Accelero X2 erop gekwakt :/
Ik denk dat het investeren in een aparte "Zalman" of "Arctic" or "Thermal Take" afdeling binnen ATi zelf de kosten wel enorm zou opdrijven. Wellicht dat dit bij de fabrikant van de referenceborden kan worden geplaatst en niet in eerste plaats bij de GPU fabrikant.
Ik zie niet in waarom nV een stille heatpipekoeler kan gebruiken en ATi niet... Het maakt me niet uit wat ze er aan doen, met wie en hoe, maar ik hoop echt dat deze on-koeler de volgende generatie van kant is gemaakt en is vervangen door een stille koeler.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheetah op 30-03-2006 01:22 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

de ASUS X800 XT PE AGP en PCI E hebben lekkere koelers dat ontwerp was echt ideaal idd, bij de X1800 en X1900 serie heeft ATi het oude X850XT koeler ontwerp gebruikt mischien om de kosten te verminderen, maar idd de koeler had wel wat beter gekunt aangezien er 3rd party bedrijven die wel betere oplossingen aan bieden. ;)

maargoed als het herrie wordt hoor ik het toch niet met me Sennheiser PX200 kop telefoon, oke de heledag met een kop telefoon op je hoofd is ook niet aan genaam maar idd het is niet echt muis still, maargoed sommige mensen hebben niet echt van die gevoelige oortjes daar ben ik een van , het gaat mijn om beste 3D Qualliteid en prestaties en daar gaat niks boven de X1900 series en bevalt de koeling niet daar zijn wij tweakers op deze aardkloot neer gekomen toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ATi betere referencecoolers had, dan zien third party fabrikanten hun omzet ook wel verminderen. Het is gewoon een groot complot om iedereen mee te laten genieten van de winst.
batman73 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 22:30:
[...]

SB600 is dus een chip? SB staat voor South bridge? waar staat Rb dan voor ;)?
Had je liever gezien dat het NB580 heette ipv RD580 omdat het hier om de Northbridge gaat? ;)

[ Voor 46% gewijzigd door CJ op 30-03-2006 03:04 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

CJ schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 02:58:
Als ATi betere referencecoolers had, dan zien third party fabrikanten hun omzet ook wel verminderen. Het is gewoon een groot complot om iedereen mee te laten genieten van de winst.
Dat gevoel heb ik dus ook !!! Maar dan heb je weer mijn X2 van AMD en de koeler ervan die weer WEL en goed koelt en stil is (8>

Vaag...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04
Mensen wat maakt het uit 20 euro en je hebt een muisstille Accelero X2 waar zelfs de stock cooler van Nvidia niet tegen op kan.

Ik moet wel toegeven dat die veel beter is maar er is ook een nadeel. Als je die in SLI zet kan i te dicht op de 2e kaart zitten. Bij ATi heb je dat probleem niet omdat hij de lucht achter de kaart aanzuigt. Maar ze hadden een grotere fan moeten gebruiken op een lager toerental.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SmokeyTheBandit schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 21:01:
[...]

Als ik alle plaatjes van crossfire setups bekijk zitten de kaarten met de dongle altijd bovenin ....

Het gaat mij ook totaal niet om de looks maar om de prestaties ! ;) :)

En guys : DFI CFX3200 RD580 pics en results ! :)

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=94341
Mijn hemel, zie die Opty 146 gaan op 3Ghz Prima Stable.. En die mem op 320Mhz 2,5.3.3.6 8)7

Zijn hele mooie OC's !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Zo indrukwekkend is dat nou ook weer niet hoor. ;)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
batman73 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 21:57:
flex :)

Deze gaat die saphirre een poepje laten ruiken :P

Saphire
zonder CF;
2x pci-e16
1x pci
1x pci-e1

met CF (en dubbelslots koeler)
2x pci-e16
1x pci-e1

Waar moet ik dan mn wireless pci-kaartje insteken |:(

DFI
zonder CF
2x Pci-e16
2x Pci-e4
3x Pci

Met CF (en dubbelslots koeler)
2x pci-e16
1x pci-e4
2x pci

gelukkig heb die dfi nog ruimte voor zo'n physics kaartje in pci-e4 en 2 pci sloten zelfs als je crossfire gebruikt :)

Het design spreekt mij erg aan van dit bord, de prijs is nog net te doen. Ik wil deze dus halen en dan met 1900 in Crossfire dan hou ik dus nog 1 slot over. Hier gaat dan mijn X-FI in, hoe zit het dan met airflow in bijvoorbeeld de P180? Want ik wil 2 extra koelers op de GPU zetten, is daarvoor wel ruimte?

Moet ik dan speciale koelers kopen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik vind overdrive heel fijn om me ete clocken echter de waarden gaan niet verder dan 690 / 800 op mijn X1800XT hoe pas ik deze waarden aan (een ini file oid?) zodat overdrive 750 / 850 oid aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:32

edward2

Schieten op de beesten

PCI-slot?! daar zit je dan met je SCSI-controler, je X-Fi en dadelijk je PPU.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Zo, die DFI is ook heel mooi en heeft net wat meer slots. :9

Zou mooi wezen als DFI ook een witte uitvoering de markt op gooit. :*)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v62/MelvinB/DFI_CFX3200_640.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door MelvinB op 30-03-2006 17:56 ]

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Waarom die fan erop als de NB amper warm wordt? :?

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-air
MelvinB schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:51:
Zo, die DFI is ook heel mooi en heeft net wat meer slots. :9

Zou mooi wezen als DFI ook een witte uitvoering de markt op gooit. :*)

[afbeelding]
neeh sonde :P Dfi = Dfi dankzij die geel en orange kleuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmm jammer dat er zo'n gare fan zit op de NB, de CPU zit op op een gare plek, als je veel 5'1/4 drives heb moet je hopen dat die er niet teghen aan komen :X

maar die kleurtjes zijn wel leuk.

ik hou het wel bij de ASUS die layout beval me toch iets meer CPU op een meer geschikte plek en geen gare fan op de NB maar ik neem dat jullie tweakers dat ook door hadden hoppa modden die fan er af en een Zalman er op toch ;) hehe

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 30-03-2006 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Krizzie schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:03:
Waarom die fan erop als de NB amper warm wordt? :?
Peformance. Passief is niet goed voor overlocken. En daar worden deze planken op gemaakt. De die hards hebben geen last van lawaaierige fans :) maar je kunt die cooler ook stil maken door wat simpele aanpassingen in de bios.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Astennu schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:02:
[...]

Peformance. Passief is niet goed voor overlocken. En daar worden deze planken op gemaakt. De die hards hebben geen last van lawaaierige fans :) maar je kunt die cooler ook stil maken door wat simpele aanpassingen in de bios.
Snap ik ;) Maar hij wordt amper heet, Sapphire doet het ook passief en dat is ook een oc bord. :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Krizzie schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:43:
[...]

Snap ik ;) Maar hij wordt amper heet, Sapphire doet het ook passief en dat is ook een oc bord. :)
True maar actief is altijd beter altijd cooler en dus kun je dan ook verder clocken. Zie ook dat Topic daar heeft i em op 1.8 v lopen standaard is 1.4 geloof ik en die dingen worden ook heet @ 1.8v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-01-2022

m277755

leest meer dan hij typt

Anoniem: 23009 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:41:
hmm jammer dat er zo'n gare fan zit op de NB, de CPU zit op op een gare plek, als je veel 5'1/4 drives heb moet je hopen dat die er niet teghen aan komen :X

maar die kleurtjes zijn wel leuk.

ik hou het wel bij de ASUS die layout beval me toch iets meer CPU op een meer geschikte plek en geen gare fan op de NB maar ik neem dat jullie tweakers dat ook door hadden hoppa modden die fan er af en een Zalman er op toch ;) hehe
Zalman erop gaat in dit geval helaas niet altijd. Als je videokaart een beetje formaat koeler heeft (zoals die van de x1900 en 7900gtx) komt hij er tegen aan. Maar die fan is geen probleem hoor, op mijn huidige dfi zit dezelfde fan (nforce4 chipset) en die hoor ik ook niet (heb hem langzaam draaien). De Xpress3200 wordt een stuk minder warm, dus daar kan de fan al helemaal langzaam draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-03 12:36
Was de SB400 niet de boosdoener?
Die trok de akku van de laptops leeg, had maar AC’97en was wat minder in usb 2.0 traffic enz. ...
De SB450 had dan wel HD-audio maar nog geen sata 2 enz.; grappig: de SB500 is blijkbaar inmiddels ergens vergaan ...
Zodoende kozen ze in Taiwan vaker voor de ULI SB ;)
Dus dat valt nog wel mee met de SB450

[ Voor 7% gewijzigd door Joepi op 30-03-2006 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Anoniem: 23009 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:41:
Bord heeft dezelfde lay-out en fan als de NF4 Expert in mijn systeem. Drives komen geen moment in de buurt van de CPU (met TR XP120!), en de fan is gewoon stil... een van de stilste NB fans die ik ooit ben tegengekomen, en ik heb veel mobo's gehad. DFI bouwd hun LanParty borden op exreme overkloks... bij extreme overkloks is extra koeling een pre. Heb je daar geen behoefte aan, dan koop je een Asus of Sapphire ;)
Vind het trouwens wel humor dat men bij een CF bord loopt te kankeren op een stille DFI NB fan, terwijl de CF videokaarten die erop moeten komen die oorverdovend zullen overstemmen... :D
Krizzie schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:43:
Maar hij wordt amper heet, Sapphire doet het ook passief en dat is ook een oc bord. :)
Er zal heel wat moeten gebeuren voor Sapphire out-of-nowhere een OC bord van het kaliber DFI neerzet... DFI kent momenteel geen gelijke in de OC buisiness. I can know, ik heb verschillende van hun borden gehad, naast diverse Asus, MSI en Epox (en eerder Abit) borden... they simply don't compare.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

idd ik heb nog nooit hoeven te OC'en vandaar dat ik die ASUS A8R32 MVP Deluxe nam daar zit ook van alles op en met ASUS heb ik nooit echt problemen gehad enzovoorts :) ASUS vind ik namelijk lekkere bordjes maken, OC'en op die dingen gaat wel geloof ik via het bios of zo hehe, neu ik weet wel dat het vroeger via de Multiplier en FSB Jumpers ging dat was wel erg makkelijk haha , me oude K6-2 400 had 2.2 Volt nomaal dus ik een AthlonXP 2700+ stock cooler er op pleuren haha dat ding kreeg de kans niet om heet te worden haha geweldig , dus ik gaf hem 3.2 Volt via een voltage Dip switch :X FSB op 95Mhz gezet en de CPU Miltiplier op 5.5 noeu en ja hoor dat ding bootte ggewoon netjes in Win98SE en netjes 3D mark draaien geweldig! en CPU stressed niet boven de 51 graden , wel erg lief CPU snelheid was 523Mhz of zo iets bleek veel voor een K6-2 OC te wezen, maar ja met die nieuwe dingen heeft OC"en niet veel zin of je nu speelt met gemiddeld 40 of 80 frames per sec het menselijk oog kan dat niet zien hoewel er veel denken van wel, maar feitelijk is een vloeiend beeld oneveer gemiddeld 30 beelden per seconde of zo iets, maar goed zo iets was het wel.

maar de oude tijd was dat wel leuk met dip switches en jumper dat had toen wel nut nu nee niet echt oke het enige wat je ziet gebeuren is dat de getallen meer worden, maar wat je d'r aan heb nee niks infeite.

Maar over die Fan van die DFI dat is een draaiend iets en dat kan rot gaan en dan hang je, of dat nu binnen een jaar gebeurd geen id met een goede heatsink zit je altijd wat veiliger in de schoenen, alleen jammer dat once processor Fan vrij kunnen werken had ook wat geweest oke water cooling maar om met water te gaan klooien lijkt me ook niet fijn , dan wordt alles zo nat he hehe :D

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 31-03-2006 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-air
FirefoxAG schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 00:33:
[...]

Vind het trouwens wel humor dat men bij een CF bord loopt te kankeren op een stille DFI NB fan, terwijl de CF videokaarten die erop moeten komen die oorverdovend zullen overstemmen... :D
Amen, je hebt volkomen gelijk, kun je alleen dat 'kankeren' veranderen in zeuren? Dit is nergens voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Het menselijk oog ziet inderdaad maar ongeveer 30 fps, maar als je naar een filmpje van ook ongeveer 30 fps zit te kijken kan het zijn dat je een frame 2x ziet (omdat je oog sneller was dan de video) en het volgende frame overslaat. Vandaar dat je pas echt geen verschil meer ziet van 60 fps.

Dat met huidige pc's overklokken geen zin heeft is niet waar natuurlijk. Je haalt niet in elk spel 60 (of zelfs 30) fps, als dit wel zo is staan je details en / of de resolutie gewoon niet hoog genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En zullen we nu dan maar weer ontopic gaan folks?
In SGD is er al namelijk een topic Het Menselijk Oog en Gamen ;)

Ontopic:
Hoeveel zou er nu eigenlijk aan extra MHz-jes uit het 0.08u-procédé te halen zijn? Ik zit te denken aan in ieder geval (9/8)^2 = 126% meer wafers (dus op het bestaande 26% erbij). Maar zou zo'n optische die-shrink in één klap dan ook alle hittegolven oplossen die nu nog uit de R580 komen? Want om eerlijk te zijn, zo'n turbinekachel die tegen de 90 graden aanloopt vind ik niet prettig in mijn pc. Ok, de kaart is gebouwd en kan iets van 115 graden hebben maar minder is natuurlijk prettiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156833

Wanneer gaat de volgende ati kaart gelanceerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
ik ben opzoek naar een newe kaart. en zag net een x1800xt voor 309€. maar mijn cpu komt over een maand. dan pas heb ik een pci-e systeem.

zal ik het kopen ivm prijs daling van ATI?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

icegodd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 11:56:
ik ben opzoek naar een newe kaart. en zag net een x1800xt voor 309€. maar mijn cpu komt over een maand. dan pas heb ik een pci-e systeem.
zal ik het kopen ivm prijs daling van ATI?
Het is nooit verstandig om nu een stuk hardware - met name een grafische kaart - te kopen dat je pas over een maand nodig hebt. Prijzen zitten constant in een dalende lift.
batman73 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 08:38:
Amen, je hebt volkomen gelijk, kun je alleen dat 'kankeren' veranderen in zeuren? Dit is nergens voor nodig
Srry, zal het niet meer doen voortaan ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Cheetah op 31-03-2006 12:28 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:49

nFo

Ik heb toch maar een: X1900XT Crossfire besteld, dat wachten op een: 7900GT :Z
Maar ik was van plan om er een: Zalman VF900-CU er op te doen.
Moet die: XiLinx chip ook gekoeld worden ?
Of is dat niet nodig ?

Want op de albeelding wordt het gekoeld door de thermal pad.
Afbeeldingslocatie: http://hardwarelogic.com/articles/reviews/video%20cards/X1900_Crossfire/X1900_heatsink2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://hardwarelogic.com/articles/reviews/video%20cards/X1900_Crossfire/XiLink.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joepi schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:34:
Was de SB400 niet de boosdoener?
Die trok de akku van de laptops leeg, had maar AC’97en was wat minder in usb 2.0 traffic enz. ...
De SB450 had dan wel HD-audio maar nog geen sata 2 enz.; grappig: de SB500 is blijkbaar inmiddels ergens vergaan ...
Zodoende kozen ze in Taiwan vaker voor de ULI SB ;)
Dus dat valt nog wel mee met de SB450
Het valt helemaal niet mee met SB450.... SB450 heeft 'iets' betere USB performance dan de SB400, maar dat is ook niet om over naar huis te schrijven. SB450 is verder eigenlijk gewoon SB400 + HD Audio (Azalia) ondersteuning zoals je zelf al zegt.

Zie bv hier het verschil tussen een ULi M1575 en SB450 USB2.0 performance:
with throughput at about double the ATI SB450. This is certainly a big improvement over the ATI SB450 performance, and we well understand why Asus, MSI, Abit, and other ATI RD480 builders will be using ULi M1575 instead.
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2617&p=10

Op zich zal de gemiddelde persoon er weinig van merken, maar als je bv veel met USB harddisks werkt en er wordt veel data verstuurd, dan kan dit gebrek nog best wel gevoeld worden.

SB500 heeft voor zover ik weet nooit bestaan. SB600 is gewoon de volgende Southbridge die ongeveer tegelijkertijd met het AM2 platform gelanceerd wordt (productie in Mei).

Afbeeldingslocatie: http://images.dailytech.com/nimage/612_large_ati_corelogic_roadmap.jpg
Anoniem: 156833 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 11:23:
Wanneer gaat de volgende ati kaart gelanceerd worden?
Dat ligt er aan over welk segment je het hebt... Volgens wat roadmaps zouden over een maandje of 2 RV505 en RV535 (stiekem) hun intrede moeten hebben gedaan. RV560/RV570 volgen dan nog 2 maanden later in de zomer. En waarschijnlijk dat R590 (of R580+ zoals Fudo dat noemt) ook tegen die tijd gelanceerd wordt.

Op de PCI-SIG lijst zijn inmiddels gecertificeerd: RV505, RV516, RS600, Theatre 650 Pro. Dus die komen er in ieder geval aan (RS600 en Theatre 650Pro zijn natuurlijk geen videokaarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ATi Conference Call: 2Q FY2006 Results

Ze hebben een record omzet van $672M gedraaid, maar zitten nog steeds onder de magische 30% gross margins waar Orton naar toe wil (ze zitten nu op 28.2%). $672M is echter wel zo'n 10% meer dan het vorige record. Chipsets bedroegen zo'n 25% van de totale verkopen. De afschrijvingen van de desktopchips uit de R(V)4x0 serie zijn zo goed als beeindigt. Verder schijnt er een enorme vraag te zijn naar de X1600 serie. En in Q3 zal ATi hun aanbod verder uitbreiden (wat overeenstemt met RV560/RV570/R590).

ATi heeft inmiddels volmondig bevestigd dat R600 volledig unified is, want ze noemen het hun "second generation" unified architecture. Ze vertrouwen zeer op de performance van de R600 aangezien deze tech zich al bewezen heeft in de Xbox360. ATi heeft aangegeven dat een gedeelte van de R6x0 serie op 80nm gemaakt zal worden en een gedeelte op 65nm. Aangezien Dave Orton heeft gezegd dat 80nm bestaat uit twee varianten, nl 1) kostenbesparende variant en 2) 80nm HS proces voor duurdere higher end producten, lijkt het er op dat R6x0 producten op 80nm gemaakt zullen worden en RV6x0 producten op 65nm, net zoals ATi dezelfde strategie toepaste met de R3x0 op 150nm en de RV3x0 op 130nm + lowk, en de R4x0 op 130nm en de RV4x0 op 110nm.

Verder heeft ATi het gevoel dat ze een voorsprong hebben op nVidia met het oog op DX10, ondanks dat nVidia probeert als eerste met een DX10 kaart op de markt te komen. Orton leek te impliceren dat G80 niet unified is.

Tijdens de conference call zei ATi dat er zo'n 50.000 X1900 kaarten verscheept zijn in de eerste 6 weken. Op de vraag hoe het zat met de prijs/die-size verhouding moest ATi alleen maar lachen. Ze wezen terug naar de herfst van 2002 toen de R300 met 110M transistoren op 15nm uit kwam en 'groot' was, terwijl de NV30 met 125M transistoren op het kleinere 130nm proces werd geproduceerd. Daarnaast wezen ze op het feit dat die-size niet belangrijk is in het high-end segment, maar des te meer in de mainstream en value.

Dan nog wat anders... Xbox360 vs PS3. Nu blijkt dus dat de PS3 een variant heeft van de G71 oftewel GF7900GTX op 550Mhz. Deze heeft ook nog eens een 128-bit memory interface en waarschijnlijk maar 8 ROPs. Ben benieuwd hoe deze zich staande weet te houden tegenover de Xenos in Xbox360. Tegen de tijd dat de PS3 uit komt is de RSX GPU die er in zit eigenlijk al best wel verouderd wat betreft techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
nFo schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 15:36:
Ik heb toch maar een: X1900XT Crossfire besteld, dat wachten op een: 7900GT :Z
Maar ik was van plan om er een: Zalman VF900-CU er op te doen.
Of is dat niet nodig ?

Want op de albeelding wordt het gekoeld door de thermal pad.
[afbeelding]
[afbeelding]
Blijkbaar wel wat cooling nodig. Maar de VF900 blaast over de hele pcb heen dus ik denk dat de air slow wel genoeg is. Mem kan igg makkelijk zonder heatsinks. Wordt maar warm met een VF700 en een dikke oc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolfris
  • Laatst online: 31-12-2024
quote: nFo
Alleen bij de mastercard hebben ze er een extra pad bijgezet.
De 1900XTX en -XT kunnen blijkbaar zonder.

Afbeeldingslocatie: http://img490.imageshack.us/img490/1537/dsc001457nt.th.jpg

edit : had even niet gezien dat je het al over een CF kaart had 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door coolfris op 31-03-2006 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:49

nFo

coolfris schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 16:24:
[...]

Alleen bij de mastercard hebben ze er een extra pad bijgezet.
De 1900XTX en -XT kunnen blijkbaar zonder.

[afbeelding]
De: 1900XT en 1900XTX hebben die chip niet. ;)
Astennu schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 16:07:
[...]

Blijkbaar wel wat cooling nodig. Maar de VF900 blaast over de hele pcb heen dus ik denk dat de air slow wel genoeg is. Mem kan igg makkelijk zonder heatsinks. Wordt maar warm met een VF700 en een dikke oc.
Ik probeer het wel zonder, anders doe ik voor de zekerheid een chipset koeler er op. :)

[ Voor 41% gewijzigd door nFo op 31-03-2006 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
@CJ Sorry, ik denk het was meer een leesfout van de russen, had het nogin mijn links:
http://www.digit-life.com...ress-200-cfe-chipset.html

wat vind je van Fudo's fantasiën over de R580+ met GDDR4 'optimizations'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat Digit Life inderdaad gewoon een typo had gemaakt. Dus 500 ipv 600.

En Fudo's fantasien over de R580+... tja, what can I say... Hij zit eindelijk ook op het R590 spoor. Wedden dat we volgende week een nieuwsbericht zien met "R580+ is the R590"?

En die GDDR4 optimisations zijn onzin. De hele memorycontroller van de R520/R580 is hetzelfde en zal ook op R590 hetzelfde zijn. De memorycontroller zoals-ie nu is zal z'n muscles kunnen laten zien met GDDR4... en dan maakt het niet uit of-ie op de R520, R580 of R590 zit. Hij moest gewoon effe iets verzinnen wat hij als 'nieuws' kon posten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
It is probably fair to say that computer technology is the fastest evolving market in the world today. Inside of that graphics cards are arguably the pace setters. Every six to eight months a new generation appears shattering previous performance barriers and destroying the values of older stock. Even we IT hacks find it quite bewildering at times so it was great timing when ATI approached us last week to speak with two of its biggest fish.
Dropping in for a flying visit to the UK were Rick Bergman, ATI’s Senior VP & General Manager for the PC Business Unit (below) and Dirk Behrens, EMEA Director of Marketing, accompanied by their ever watchful and virtually omnipresent UK PR man Andrzej Bania.
Bluff?
.TR: Fair point, you’re going to hate the next question though. Riyad wants to know when you intend to start using GDDR4 memory so the new memory controller can be used to its full potential?

(laughs)

AB: Riyad is never one to miss a trick, is he?

RB: Roadmaps, roadmaps, that is what everyone wants from us! All we can say is that it’s coming though. We have no products to announce that will use it in the near future. I think the reason for this is because GDDR3 went so much higher than anyone expected and it means there has been no real urgency for GDDR4. It is true though that GDDR4 will bring with it some performance improvements when used in conjunction with our memory controller.

TR: Care to give away how much?

RB: I think we can reveal around 10 or 20 per cent gains
http://www.trustedreviews...le.aspx?page=6116&head=73

[ Voor 31% gewijzigd door Joepi op 31-03-2006 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ATi's "new overclocking policy":

Afbeeldingslocatie: http://www.phoenixclan.nl/ati/atiocpolicy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149755

Ik snap alleen de keuze van ATI niet om de X1600 te voorzien van de "high tech" geheugencontroller.
Hier had ATI toch makkelijk veel die-size kunnen winnen? Die X1600 worden nu idd met hopen verkocht waarvan een gros met allemaal low-speed ddr2 geheugen.(X1600pro) Als je momenteel ziet dat de 7600GS (die met dezelfde bandbreedte moet stellen als de X1600pro) sneller is dan de X1600pro, dan is dat niet zo gelukkig gekozen van ATI.
Als blijkt dat alleen gddr4 voordeel uit deze controller haalt dan had ATI toch veel beter alleen de 80nm versies (RV535) kunnen voorzien van deze controller?
Of ik moet me volkomen vergissen en dat er nog een driver komt die de geheugenbandbreedte van de X1k flink dan ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
WOW, dat is een duivels dilemma voor de tweakertjes :X , insane oc dus mogelijk tot de core rookt })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Zojuist m'n Asus AX850XT 256 MB GDDR3 binnen gekregen. de PE was echt niet meer aan te komen.

http://gamergun.mine.nu/files/1/vga1.JPG
http://gamergun.mine.nu/files/1/vga2.JPG

Lekker veel kabeltjes ja :P Meteen wat games testen :9

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 31-03-2006 19:30 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 149755 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 18:23:
Ik snap alleen de keuze van ATI niet om de X1600 te voorzien van de "high tech" geheugencontroller.
Hier had ATI toch makkelijk veel die-size kunnen winnen? Die X1600 worden nu idd met hopen verkocht waarvan een gros met allemaal low-speed ddr2 geheugen.(X1600pro)
Hoezo is dat niet gelukkig gekozen? Wat is er niet aan te snappen dan? De X1600 serie heeft ook maar de helft van de memory controller van de X1800 en X1900... alles is naar proportie geschaald. Dat is toch niet vreemd? Hij is dus al de helft minder 'high tech' dan die van de X1800/X1900

Highend: 256-bit memory interface + 512-bit ringbus (320M & 384M transistoren)
Mainstream: 128-bit memory interface + 256-bit ringbus (157M transistoren)
Value: 64-bit of 128-bit memory interface + geen ringbus (105M transistoren)
Als je momenteel ziet dat de 7600GS (die met dezelfde bandbreedte moet stellen als de X1600pro) sneller is dan de X1600pro, dan is dat niet zo gelukkig gekozen van ATI.
De 7600GS mag dan misschien wel op bepaalde gebieden sneller zijn dan een X1600Pro, de X1600Pro heeft ook een adviesprijs van $109 terwijl de 7600GS op $149 zit. En als je trouwens de specs vergelijkt van een 7600GS vs X1600XT (beide $149 MRSP) dan doet een X1600XT het helemaal niet verkeerd tegen een 7600GS... want een 7600GS heeft nog altijd 8 ROPs vs 4 ROPs voor de X1600. En de 7600GS heeft nog altijd 12 Texture Units ipv 4 bij de X1600. Dan doet zelfs een X1600Pro op $109 het niet eens zo heel slecht voor dat geld.

Kijk daarnaast eens naar vorige high end modellen. Een 9700Pro had 110M transistoren en een X1300Pro heeft 105M transistoren. Toch presteren deze kaarten helemaal niet zo verschillend van elkaar ondanks dat de X1300Pro een 128-bit memory interface heeft (vs 256-bit), maar 4 pipelines heeft (vs 8), 2 vertexshaders heeft (vs 4) en voor rond de €75 over de toonbank gaat, terwijl de 9700Pro eerst voor €399+ verkocht werd. En dat nog geen 4 jaar geleden.
Als blijkt dat alleen gddr4 voordeel uit deze controller haalt dan had ATI toch veel beter alleen de 80nm versies (RV535) kunnen voorzien van deze controller?
Of ik moet me volkomen vergissen en dat er nog een driver komt die de geheugenbandbreedte van de X1k flink dan ophoesten.
En wie zegt dat alleen GDDR4 voordeel haalt uit de nieuwe controller? :? Dat is natuurlijk onzin. Met GDDR3 kan-ie prima uit de voeten (en is geloof ik zelfs iets sneller dan een gewone memory controller), maar met GDDR4 begint-ie pas goed te schijnen. Straks gebruiken alle kaarten GDDR4 en dan hoeft ATi zich tenminste geen zorgen meer te maken over het compleet opnieuw ontwerpen en optimizen van een memory controller die 4x32-bit access kan werken ipv 2x64-bit. Die memory controller + ringbus is gewoon toekomst gericht, vooral met het oog op flexibiliteit. Je ziet dat de ringbus alles kan aansturen, van DDR1 tot GDDR4. Leuk voor AIBs dat ze zelf kunnen beslissen om goedkope varianten te maken met DDR1 of voor snellere varianten gaan met GDDR4. En uiteindelijk leuk voor de consument omdat we goedkopere kaarten kunnen kopen.

ATi begon verder gewoon tegen de limieten aan te lopen van hun memory controller. Als chips zo groot worden als de R580 dan heb je meer kans op hotspots doordat de draden rond de central controller heel dicht op elkaar zitten. En wanneer je hotspots binnen een chip hebt, beperk je dus de clockspeeds van de kaart. ATi heeft dit opgelost door in de highend een ringbus te implementeren en heeft dit ook meteen op een hele logische manier toegepast in de midrange (en straks ook logischerwijs in de low-end).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 19:44:
[...]

Hoezo is dat niet gelukkig gekozen? Wat is er niet aan te snappen dan? De X1600 serie heeft ook maar de helft van de memory controller van de X1800 en X1900... alles is naar proportie geschaald. Dat is toch niet vreemd? Hij is dus al de helft minder 'high tech' dan die van de X1800/X1900

Highend: 256-bit memory interface + 512-bit ringbus (320M & 384M transistoren)
Mainstream: 128-bit memory interface + 256-bit ringbus (157M transistoren)
Value: 64-bit of 128-bit memory interface + geen ringbus (105M transistoren)
Het algemene verhaal was toch dat de X1800/X1900 een groot oppervlakte heeft aan geheugencontroller? De X1600 is met zijn 157mjn trans. ook meer dan de helft zo klein, dus procentueel is het aandeel geheugencontroller nog aanzienlijk het zij niet groter.
De 7600GS mag dan misschien wel op bepaalde gebieden sneller zijn dan een X1600Pro, de X1600Pro heeft ook een adviesprijs van $109 terwijl de 7600GS op $149 zit. En als je trouwens de specs vergelijkt van een 7600GS vs X1600XT (beide $149 MRSP) dan doet een X1600XT het helemaal niet verkeerd tegen een 7600GS... want een 7600GS heeft nog altijd 8 ROPs vs 4 ROPs voor de X1600. En de 7600GS heeft nog altijd 12 Texture Units ipv 4 bij de X1600. Dan doet zelfs een X1600Pro op $109 het niet eens zo heel slecht voor dat geld.

Kijk daarnaast eens naar vorige high end modellen. Een 9700Pro had 110M transistoren en een X1300Pro heeft 105M transistoren. Toch presteren deze kaarten helemaal niet zo verschillend van elkaar ondanks dat de X1300Pro een 128-bit memory interface heeft (vs 256-bit), maar 4 pipelines heeft (vs 8), 2 vertexshaders heeft (vs 4) en voor rond de €75 over de toonbank gaat, terwijl de 9700Pro eerst voor €399+ verkocht werd. En dat nog geen 4 jaar geleden.
De maktpositie en verkoopprijs is hier niet ter discussie, ik ben het zeker met je eens dat de X1600 meer waar biedt voor het geld dan de 7600GS. nVidia heeft met de 7600 serie alleen wel laten zien dat de high-tech geheugencontroller niet per difinitie nodig is om een kaart met dit caliber te voeden.
Het punt is dat de X1600 i.p.v. een grote geheugencontroller misschien beter extra ROPs e.d. had kunnen hebben, dan hadden de 157Mjn trans wellicht een hoger rendement gehad.

De X1300 heeft ook niet die grote geheugencontroller, nu blijkt dat dit voor deze kaart een goede keus is geweest. Overigens moet je bij de vergelijking met de 9700pro wel beseffen dat de X1300 op bijna het dubbele geklokt is. De extra features en SM3.0 maken dit ruimschoots goed, de X1300 is wat dat betreft zeker een efficient product.
En wie zegt dat alleen GDDR4 voordeel haalt uit de nieuwe controller? :? Dat is natuurlijk onzin. Met GDDR3 kan-ie prima uit de voeten (en is geloof ik zelfs iets sneller dan een gewone memory controller), maar met GDDR4 begint-ie pas goed te schijnen. Straks gebruiken alle kaarten GDDR4 en dan hoeft ATi zich tenminste geen zorgen meer te maken over het compleet opnieuw ontwerpen en optimizen van een memory controller die 4x32-bit access kan werken ipv 2x64-bit. Die memory controller + ringbus is gewoon toekomst gericht, vooral met het oog op flexibiliteit. Je ziet dat de ringbus alles kan aansturen, van DDR1 tot GDDR4. Leuk voor AIBs dat ze zelf kunnen beslissen om goedkope varianten te maken met DDR1 of voor snellere varianten gaan met GDDR4. En uiteindelijk leuk voor de consument omdat we goedkopere kaarten kunnen kopen.

ATi begon verder gewoon tegen de limieten aan te lopen van hun memory controller. Als chips zo groot worden als de R580 dan heb je meer kans op hotspots doordat de draden rond de central controller heel dicht op elkaar zitten. En wanneer je hotspots binnen een chip hebt, beperk je dus de clockspeeds van de kaart. ATi heeft dit opgelost door in de highend een ringbus te implementeren en heeft dit ook meteen op een hele logische manier toegepast in de midrange (en straks ook logischerwijs in de low-end).
Het is alleen jammer dat de relatief dure X1600 chip wordt opgeoffert voor een X1600pro met pover ddr2 geheugen. Ik vraag me dus af of ATI hiermee zichzelf niet tekort heeft gedaan.
De X1600XT is vooral ingezet om de 6600GT te bestrijden, dit was ongetwijfelt ook wel gelukt met een oudere controller op ca. 600Mhz 1.6ns GDDR3 geheugen. ATI had met de transitie naar 90nm alle troeven in handen om de 6600GT difinitief weg te vegen, zowel qua prijs als prestatie. Helaas blijft de X1600XT boven de 150 euro kosten wat mij enigzins teleursteld, dit had lager kunnen zijn als ze wat conservatiever waren geweest of de kaart had beter kunnen presteren wanneer de cotroller wat omgezet in ROPs.
Het verschil tussen 4x32 of 2x64 bit lijkt me niet zo relevant aangezien de 7600 serie bewijst dat 2x64bit snel genoeg is.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 149755 op 31-03-2006 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

m277755 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 10:13:
[...]

Het menselijk oog ziet inderdaad maar ongeveer 30 fps, maar als je naar een filmpje van ook ongeveer 30 fps zit te kijken kan het zijn dat je een frame 2x ziet (omdat je oog sneller was dan de video) en het volgende frame overslaat. Vandaar dat je pas echt geen verschil meer ziet van 60 fps.

Dat met huidige pc's overklokken geen zin heeft is niet waar natuurlijk. Je haalt niet in elk spel 60 (of zelfs 30) fps, als dit wel zo is staan je details en / of de resolutie gewoon niet hoog genoeg ;)
met een een kaart als de X1900 XT en XTX modellen is dat zinloos op een reso van 1600 x 1200 x 32 met max FSAA en AF zijn allegames wel heerlijk speelbaar, en met een vloeiend beeld dus dan nog is OC'en pointless, maar idd als jij gamed op 2048 x 1536 x32 met max FSAA en AF dan zal het idd wel nut hebben alleen ik zie het verschil niet meer met FSAA x6T3 en AF x16 op 1600 x 1200 x32 en same settings op 2048 x 1536 x 32 :+
FSAA en AF maakt het beeld al goed genoeg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 31-03-2006 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 149755 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:06:
[...]

Het algemene verhaal was toch dat de X1800/X1900 een groot oppervlakte heeft aan geheugencontroller? De X1600 is met zijn 157mjn trans. ook meer dan de helft zo klein, dus procentueel is het aandeel geheugencontroller nog aanzienlijk het zij niet groter.
Ik geloof dat de MC zo'n 20% in beslag neemt. Dat valt volgens mij dus wel mee.

X300/600: 75M, 4 Fragment Pipes, 4 PSE, 2 VS, 128-bit (2x64-bit)
X1300: 105M, 4 Fragment Pipes, 4 PSE, 2 VS, 128-bit (4x32-bit)
X1600: 157M, 4 Fragment Pipes, 12 PSE, 5 VS, 128-bit (4x32-bit) + ringbus (2x128-bit), verdubbelde Z Samples per clock

ATi heeft bij de R520 -> R580 zo'n 2M transistoren per PSE nodig gehad. Trek je dat door naar de X1600, dan was een X1600 met oude memory-controller zo'n 121M transistoren groot. Dat is dus maar 36M verschil. Die 36M wordt gedeeld door de ringbus, de verdubbelde Z Samples rate van de X1600 vs X1300 en 3 extra vertexshaders. Dus het aandeel voor de MC is vrij 'normaal'.
De maktpositie en verkoopprijs is hier niet ter discussie, ik ben het zeker met je eens dat de X1600 meer waar biedt voor het geld dan de 7600GS. nVidia heeft met de 7600 serie alleen wel laten zien dat de high-tech geheugencontroller niet per difinitie nodig is om een kaart met dit caliber te voeden.
Dit ligt dus absoluut niet aan de memory controller hoor... Wat nVidia heeft laten zien met de 7600 Serie is een simpel voorspelbaar iets, namelijk dat 8 ROPs sneller is dan 4 ROPs, dat 12 TMUs sneller zijn dan 4 TMUs. En dat het hebben van 24 fully functional ALUs sneller kan zijn dan 12 fully functional ALUs en 12 mini ALUs.
Het punt is dat de X1600 i.p.v. een grote geheugencontroller misschien beter extra ROPs e.d. had kunnen hebben, dan hadden de 157Mjn trans wellicht een hoger rendement gehad.
Het was OF meer ROPs OF meer PSEs per fragment pipe en niet beide.

RV530 is de basis van wat er komen gaat. RV535 is de goedkopere RV530 waardoor de X1600 nog verder in prijs omlaag gaat. En RV560 en RV570 zijn de kaarten die jij waarschijnlijk liever had gezien met respectievelijk 8 ROPs en 12 ROPs. ATi heeft straks echter wel alle fronten gedekt:

Enthusiast: 16 ROPs, 48 PSE
Performance: 12 ROPs, 36 PSE
Mainstream: 8 ROPs, 24 PSE
Value: 4 ROPs, 12 PSE & 4 ROPs, 4 PSE

Als de RV530 8 ROPs had gehad dan was de RV560 nutteloos geweest die ook al een tijd op de roadmap stond. En dan had ATi waarschijnlijk niet voor de 3:1 TEX situatie moeten kiezen en gewoon een RV410 + SM3 moeten uitbrengen en dan waren ze ongetwijfeld ook rond de 160M transistoren uitgekomen. Maar ja, GPUs zijn vaak zo'n jaar of 2 in ontwikkeling en men weet nooit hoe de markt gaat verlopen en men kan zeker geen rekening houden met dead-die SKUs zoals de X800GTs en X800GTOs die opeens in de midrange zitten wanneer een X1600 al een tijd lang in ontwikkeling is..

Dat een X1600 helemaal nog geen verkeerde keuze is geweest laat de recensie van B3D wel zien, waarin ze de prestaties vergelijken met een X1300Pro en X700Pro. Een X1600 komt nog aardig goed uit de bus tov een X700 terwijl hij 4 ROPs minder heeft, 1 vertexshader minder, 4 TMUs minder (maar wel 4 PixelShaderEngines meer). Je ziet dat er duidelijk keuzes gemaakt dienden te worden en de X1600 scoort tot soms zo'n 80% sneller dan een X700 terwijl de corespeed maar zo'n 38% omhoog is gegaan, en in pixelshaderintensieve bewerkingen is de X1600 soms wel tot meer dan 100% efficienter.
De X1300 heeft ook niet die grote geheugencontroller, nu blijkt dat dit voor deze kaart een goede keus is geweest. Overigens moet je bij de vergelijking met de 9700pro wel beseffen dat de X1300 op bijna het dubbele geklokt is. De extra features en SM3.0 maken dit ruimschoots goed, de X1300 is wat dat betreft zeker een efficient product.
Je weet niet hoe een X1300 zou presteren met een ringbus. Dus om daar conclusies uit te trekken dat dit een goede keuze is geweest weet je niet. Ik weet dat ATi ook in de X1300 een ringbus had willen inbouwen, maar dat de kosten dan de pan uit rezen voor dat segment en dat is duidelijk bij de X1600 niet zo, dus waarom daar geen ringbus inbouwen als het kostenplaatje nog klopt bij ATi? De X1300 core was te klein voor de ringbus. De chip zou dan niet meer in het kostenplaatje passen (zou dan rond de 130M uit komen).

En je vergeet een belangrijk iets... dat de 3:1 ALU:TEX verhouding van de X1600 en X1900 meer beinvloed worden door het geheugen en dus meer baat hebben van een memorycontroller die geavanceerder is en met fijnere batchsizes kan omgaan dan de memorycontrollers die we kenden van de R9700 en X800 serie. Zelfs de X1300 serie is omgeschakeld van een 2x64 naar 4x32-bit memory controller waardoor deze efficienter is met geheugentoepassingen zoals Hypermemory.

Als men voor beide had gekozen dan was de core nog veel groter geweest en paste het niet meer in de midrange. Als ATi voor meer ROPs had gekozen dan was nog niet helemaal duidelijk of de X1600 wel veel sneller was geweest dan de X700. Maar daar zullen we nooit meer achter komen.

Zie: http://www.beyond3d.com/reviews/ati/rv5xx/index.php?p=08

In die review zie je ook de verschillen tussen een X600 en X1300. Eigenlijk zijn het dezelfde cores, maar de X1300 heeft natuurlijk SM3 + Avivo, maar de X1300 is in veel tests eigenlijk alleen maar sneller dan een X600 vanwege de hogere snelheid en de tweaks in memorycontroller van 2x64 naar 4x32. Ditzelfde beeld zou je zeer waarschijnlijk ook zien bij een X1600 met 8 ROPs en een 1:1 ALU:TEX verhouding.
Het is alleen jammer dat de relatief dure X1600 chip wordt opgeoffert voor een X1600pro met pover ddr2 geheugen. Ik vraag me dus af of ATI hiermee zichzelf niet tekort heeft gedaan.
Ik denk dat mensen zich te veel blind staren op marges bij ATi. Een X1600 is niet duur.
De X1600XT is vooral ingezet om de 6600GT te bestrijden, dit was ongetwijfelt ook wel gelukt met een oudere controller op ca. 600Mhz 1.6ns GDDR3 geheugen. ATI had met de transitie naar 90nm alle troeven in handen om de 6600GT difinitief weg te vegen, zowel qua prijs als prestatie. Helaas blijft de X1600XT boven de 150 euro kosten wat mij enigzins teleursteld, dit had lager kunnen zijn als ze wat conservatiever waren geweest.
Nogmaals dat kan je helemaal niet stellen. Elke keuze heeft trade-offs zoals ik hierboven al had laten zien. 8 ROPs? Prima, maar dan geen 3:1 ALU:TEX. Niet op dat moment in dit prijssegment. Een half jaar later kan de situatie ineens heel anders zijn.

Om het maar in ATi's woorden te zeggen. De X1600XT is niet ingezet om de 6600GT te bestrijden. .. De X1600XT is bedoeld om de X700Pro te vervangen en sneller te zijn dan de X700Pro. Daarin zijn ze geslaagd en in het proces is ook nog eens de 6600GT verslagen. Maar goed, iedereen zet 'm natuurlijk tegenover de 6600GT wat logisch is en ten tijde van launch was het niet eens zo'n slechte zet hoor. De X1600XT had 256MB terwijl de meeste GTs maar 128MB hadden voor hetzelfde geld en de XT was ook nog eens sneller.
Het verschil tussen 4x32 of 2x64 bit lijkt me niet zo relevant aangezien de 7600 serie bewijst dat 2x64bit snel genoeg is.
Niet relevant? :o Zie bovenstaand verhaal over het 'belangrijke' ding dat je vergat en dat de MC niet eens zozeer verantwoordelijk is voor de goede performance van de 7600 serie... En je kan ATi's 2x64-bit moeilijk vergelijken met nVidia's 2x64-bit. Dat is nou net het hele punt. De technieken zijn anders. Je zou gelijk hebben als blijkt dat ATi's eigen 2x64-bit inderdaad voldoende was geweest ipv een 4x32-bit. Maar zoals ik hierboven al had gezegd profiteert bv HM meer van 4x32 bit granularity dan 2x64-bit. Maar niet alleen HM profiteert er van. Over het algemeen is de nieuwe memory controller tot zo'n 4x efficienter dan de vorige.
Beyond just the addition of the arbitration login, ATI are claiming a 4x efficiency in random access of the memory by virtue of the fact there are now 8 memory banks per DRAM on the R520 memory controller, as opposed to 4 banks per DRAM on R420, and also 8x32-bit memory channels rather than 4x64-bit channels. To get the maximum efficiency out of the memory bus the memory channels should ideally carry enough data to max out the width of the channel and the burst length of the DRAM module - the wider the memory channel the less likely this is to occur, so breaking down the memory channel into even smaller width can increase the effective bandwidth utilisation. Up until now all 256-bit memory busses have utilised 4 way crossbar's, breaking the channels down to 4x64-bit busses; its likely that previous designs were not able to go down any further due to the trace density issues mentioned before - the ring bus mechanism now allows this to occur and also reduces the trace density, increasing the clock speeds.
http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r520/index.php?p=05

^^ dat geldt dus ook voor 4x32-bit itt 2x64-bit.

De memorycontroller moet kunnen meeschalen tot GDDR4 geheugen van 1.8Ghz en sneller, en zal in alle kaarten van ATi worden ingevoerd. ATi is dus gewoon toekomstgericht bezig. Zoals altijd eigenlijk. Dat een 7900GTX het leuk doet zonder ringbus en 4x64-bit is mooi, maar ATi bereikt hetzelfde (en meer) met 8x32-bit en een ringbus. En de programmeerbaarheid heeft al laten zien dat er leuke boosts 'gevonden' kunnen worden door te spelen met de MC. nVidia aan de andere kant zal hun memory controller moeten volledig moeten ombouwen om geschikt te maken voor GDDR4. Dat hoeft ATi niet meer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nope dit soort gevoel had ik met me Radeon 9700 Pro ook echt een toekomst gerichte product geweest kon gewoon 2 jaar mee doen met die nieuwste jongens van NV en gewoon nog dominat zijn met FSAA en AF echt briljante technitians daaro bij ATi, en ATi heeft altijd de voorsprong qua technische redens gehad hoor.

Toen ik de Rage Fury MAXX zag voor het eerst dacht ik van zoz dat is bruut man moet wel snel zijn hehe dat werd door een maat van me getest in UT 1999 en idd 70 fps @ 1024 x 768 x16 en een GF3 eruit blazuh :) kiek mensen zo moet het Blazuh!!!
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/2231/benchut6oe.gif

hierbij bedoel ik van op voorbereid op de toekost als de MAXX goed werd ondersteund was het echt een gortig geval dat was wel te merken in UT 1999 test systeem was dit:

Motherboard: Epox 8K3A+ (KT333, last modern chipset to support AGP 3.3 voltage required.)
Processor: AMD Barton 3000+
Ram: Corsair 400DDR 512 MB.
Video: V5-6000 3700-A with PCI rework & prototype fan assembly.
Sound: On board 6 channel audio.
CD-ROM: 2000 vintage Sony (same as used in Quantum3D systems)
Floppy: 2000 vintage Sony (same as used in Quantum3D systems)
HD: 10 gig Western Digital ATA-66 with active cooling & heatsink.
NIC: Linksys 10/100 530TX (Same as used in Quantum3D systems)

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 01-04-2006 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mensen het is weer duidelijk :D

Die Asus A8R32-MVP Zuigt :D Jaja daar ben ik weer :P.

Maar heb 3 nieuwe cpu's gekocht en nu ook nieuw geheugen. Maar het gloednieuwe geheugen vertoont dezelfde problemen. Kan niet eens stock 250 draaien. Tony van OCZ is al aan het helpen maar we zijn er nog niet uit.

Dus voor de Echte tweakers raad ik dit bord toch echt af. Asus is en blijf voor mensen die standaard willen draaien. Want als je iets meer wilt gaan die dingen gewoon raar doen.

Hopelijk is die DFI er snel. Maar dit is nu een moederbord van meer dan 300 euro geworden door alle hardware die ik heb moeten vervangen en weer verkopen omdat het niet leek te werken. Want ik had niet verwacht dat een gloednieuw moederbord het probleem zou veroorzaken. Maar die planken kunnen gewoon slecht met geheugen modules van veel merken overweg. Dus pas op als je er een koopt.

En Ik moet trouwens zeggen dat die X1900 XTX de 1920-1200 reso best goed aan kan in games. HL2 met HDR en 6x aa en 16x af. Had een FPS van 40-65. Ik was daar best wel verbaast over.

Ik hoop dat ATi nog wat leuks uit de nieuwe 0.08u kan toveren iets van 700+ Mhz met nog wat sneller geheugen. Mischien kun je dan ook de nieuwere games goed op 1920 spelen.

Leuk die test obi. Daar zie je idd dat die MAXX de GF3 gewoon schopt. En hij was oorspronkelijk bedoelt voor de GF 1? ik weet wel dat er een radeon 7200 was toen de GF 2 GTS er was. GTS was sneller Radeon had beter beeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 01-04-2006 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Astennu schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 09:43:

Maar heb 3 nieuwe cpu's gekocht en nu ook nieuw geheugen. Maar het gloednieuwe geheugen vertoont dezelfde problemen. Kan niet eens stock 250 draaien. Tony van OCZ is al aan het helpen maar we zijn er nog niet uit.

Dus voor de Echte tweakers raad ik dit bord toch echt af. Asus is en blijf voor mensen die standaard willen draaien. Want als je iets meer wilt gaan die dingen gewoon raar doen.

Hopelijk is die DFI er snel. Maar dit is nu een moederbord van meer dan 300 euro geworden door alle hardware die ik heb moeten vervangen en weer verkopen omdat het niet leek te werken. Want ik had niet verwacht dat een gloednieuw moederbord het probleem zou veroorzaken. Maar die planken kunnen gewoon slecht met geheugen modules van veel merken overweg. Dus pas op als je er een koopt.

En Ik moet trouwens zeggen dat die X1900 XTX de 1920-1200 reso best goed aan kan in games. HL2 met HDR en 6x aa en 16x af. Had een FPS van 40-65. Ik was daar best wel verbaast over.

Ik hoop dat ATi nog wat leuks uit de nieuwe 0.08u kan toveren iets van 700+ Mhz met nog wat sneller geheugen. Mischien kun je dan ook de nieuwere games goed op 1920 spelen.

Leuk die test obi. Daar zie je idd dat die MAXX de GF3 gewoon schopt. En hij was oorspronkelijk bedoelt voor de GF 1? ik weet wel dat er een radeon 7200 was toen de GF 2 GTS er was. GTS was sneller Radeon had beter beeld.
Via DFI Nederland heb ik te horen gekregen dat ze hier de 1e zending begin mei verwachten.
Even over de Sapphire .... geen aardig boardje.... heeft gigantisch last van boot issues.

Zo kan ik met me ballistix uren memtesten op 250 FSB 3-3-3-8 maar bij het indrukken van reset geeft hij geen beeld meer ...... 8)7
Ook is met maximum core voltage wat ik door wat rommelen eruit kan krijgen 1.44V ... :O
Dan stel ik dus 1.55 in en overvoltage op 0.30 dan krijg ik 1.44V :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 23009 schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 01:11:
nope dit soort gevoel had ik met me Radeon 9700 Pro ook echt een toekomst gerichte product geweest kon gewoon 2 jaar mee doen met die nieuwste jongens van NV en gewoon nog dominat zijn met FSAA en AF echt briljante technitians daaro bij ATi, en ATi heeft altijd de voorsprong qua technische redens gehad hoor.
[knippie]
je kan je ook even blindstaren, ze waren bij NV altijd eerder met shadermodel 3.0 :P
dit lijkt me niet echt een onderbouwde kreet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:31

Pubbert

random gestoord

Collega van mij heeft er sinds vorige week ook 1, met ik d8 een Optereon 2Ghz Dualcore, en die had hij nu op 2.7ghz (met selfdmade watercooling setje) lopen, hij had er iig duur geheugen, merk specs daarvan weet ik niet direct.

Ben zelf ook geen Asus mobo fan, maar om nu meteen de hele serie zwart te maken vind ik ook wat overdreven, want zoals je ziet kan het wel gewoon zonder haperen werken.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Thund3r schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 11:52:
[...]

Collega van mij heeft er sinds vorige week ook 1, met ik d8 een Optereon 2Ghz Dualcore, en die had hij nu op 2.7ghz (met selfdmade watercooling setje) lopen, hij had er iig duur geheugen, merk specs daarvan weet ik niet direct.

Ben zelf ook geen Asus mobo fan, maar om nu meteen de hele serie zwart te maken vind ik ook wat overdreven, want zoals je ziet kan het wel gewoon zonder haperen werken.
Nou ik heb daar wel reden toe :) Heb met 2 van die borden getest en bijde deden heel erg vervelend met geheugen. Net als de A8R. Die was alleen nog ff wat erger.

Ook al je de HTT naar 290 zet konden me ballistix nog maar 237 stabiel lopen. Op de DFI kon ik met 320 htt nog 280 mhz op me ram hebben. En die andere gozer ook met zijn DDR 400 geheugen. HTT op 290 en ram wil maar 180 mhz max. En wil niet eens standaard lopen. Vind ik toch wel slecht of niet dan ?

Andere bios'en hebben tot nu toe nog niet gewerkt. Hopelijk wordt het nog opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Laatst online: 10-05 20:24

epo

GoldenSample schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 11:51:
[...]

je kan je ook even blindstaren, ze waren bij NV altijd eerder met shadermodel 3.0 :P
Nogal ja, het lijkt erop alsof ATI holy is geworden, en dat al hun keuzes ed. altijd goed zijn en sowieso beter dan de concurrent. Een beetje realisme mag er ook best zijn... er is nl. meer dan alleen ATI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish

Die Asus A8R32-MVP Zuigt :D Jaja daar ben ik weer :P..
Wow, back up! kijk uit wat je zegt, omdat jij het niet goed kan draaien betekend niet dat het een slecht mobo is. Ik heb namelijk heel andere ervaringen met de Asus A8R32-MVP Deluxe. Athlon X2 3800+ @ 2700 mhz (270 x 10 , 1.4V) - Corsair TWINX 4000pt - als ik de MP naar 9x verlaag wil het geheugen +- 290. Geheugen gaat niet verder, volgens vele reviews wil het mobo makkelijk 300-330mhz, en dat geloof ik graag.

imo het betse overclock mobo dat ik heb gehad, geloof best dat een DFI beter is, maar dat betekend niet dat dit een slecht mobo is. Ik raad het zo aan iedereen aan!

heb je het bios al geupdate , v 0311 ?

edit:
geen divider 1:1 dus geheugen @ 270mhz prime stable

[ Voor 5% gewijzigd door BlowFish op 01-04-2006 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
BlowFish schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 14:04:
[...]

Wow, back up! kijk uit wat je zegt, omdat jij het niet goed kan draaien betekend niet dat het een slecht mobo is. Ik heb namelijk heel andere ervaringen met de Asus A8R32-MVP Deluxe. Athlon X2 3800+ @ 2700 mhz (270 x 10 , 1.4V) - Corsair TWINX 4000pt - als ik de MP naar 9x verlaag wil het geheugen +- 290. Geheugen gaat niet verder, volgens vele reviews wil het mobo makkelijk 300-330mhz, en dat geloof ik graag.

imo het betse overclock mobo dat ik heb gehad, geloof best dat een DFI beter is, maar dat betekend niet dat dit een slecht mobo is. Ik raad het zo aan iedereen aan!

heb je het bios al geupdate , v 0311 ?

edit:
geen divider 1:1 dus geheugen @ 270mhz prime stable
Nou ik niet alleen hoor anders is het natuurlijk loos om zo iets te zeggen heb meer mesen gezien met die problemen. Heb idd 0311 bios. En ram wil dan niet. Nu ook net nieuw OCZ geheugen PC4000 GX XTC wil geen stock speeds draaien. moet nu op 240 gaan lopen. Ben al in contact met OCZ en die weten het ook niet. Ze zeggen wel dat er veel problemen waren met asus borden.

Dan mag jij zeggen hoe je 290 mem haald want die van mij zegt dan elke keer bekijk het maar. 290 1:1 is niet mogelijk dan moest ik me ram naar 133 zetten. Me ballistix kunnen het wel op een DFI maar op deze 270 1:1 max. En op 290 moest ik op 237 Mhz gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
heeft iemand deze al geprobeerd: Saphire X1800 XT PE OC-bios

sounds good :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GoldenSample schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 11:51:
[...]

ja oke dat als enige maar ja veel had je d'r niet aan lol, ze hadden beter aan de image quallity kunnen werken zo geweldig was die GeForce6 ook weer niet ik had er zelf een en FS 2004 strepen in het water enzo en games als quake4 en Doom3 weer niet maar daar lag me interesse niet echt, CallOfDuty2 liep tre traag enzo die GeForce 6 serie had ook HDR maar dat was helemaal onbruikbaar voor een beetje leuke frame rates, ze kunnen wel eerst er mee aan komen maar als je het wil gebruiken zit je meestal onder 24 fps LoL heb je lekker veel aan lol, dus die GF6 verkocht een eenbetere kaart aan geschaft de ASUS ATi Radeon X800XT Platinum Edition AGP :) en GeForce 6800GT was pleite en 6800U ook lol.

Maargoed mijn ervaring met NV kaarten is gewoon kut geweest het kan zijn dat jij er anders op kijkt voor mij alleen 3dfx voor oldskool en ATi voor new style en geen andere meuk meer ik heb genoeg ellende gehad.

Zo heeft ieder zijn ding, toch :+ hehe :)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 02-04-2006 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwsflash: X1950XTX & X1950XT sooner than expected?

Het schijnt dat de X1950XT en X1950XTX er snel aan komen, namelijk aan het eind van de maand al! ATi wil nVidia hiermee flink dwars zitten en was verder met de ontwikkeling van hun "secret weapon" dan menigeen had verwacht. Dankzij het 80nm proces zijn deze kaarten energiezuiniger en maken gebruik van stillere coolers (jaja, blijkbaar wordt er geluisterd naar de community ;) ) en is de XT zelfs singleslot.

De XT zou een corespeed moeten hebben van 680Mhz en de XTX zou zelfs op 750Mhz draaien, terwijl ze toch cooler blijven dan een X1900XTX. Het geheugen van de XTX draait op zo'n 900Mhz GDDR3. De XT zou op 800Mhz moeten draaien. Voor de rest is er weinig gewijzigd in de architectuur behalve dan wat interne tweaks.

Door het kleinere productieproces zijn de R590 cores goedkoper te produceren, maar toch hoger te klokken. ATi wil dan ook de prijzenoorlog aangaan met nVidia. De X1950XTX staat gepland voor $529, terwijl de X1950XT op $459 staat. De X1900XT zal blijven bestaan en zakken naar $399, terwijl de X1900XTX verdwijnt. Een X1900XL voor $329 staat ook op de planning, alsmede een GTO die het moet uithouden totdat de RV570 massproduction-rijp is.

De slides die ik gezien heb geven een gemiddelde performanceboost indicatie van zo'n 20% tot 30% voor de XTX tov de 1900XTX. De X1950XTX moet het topmodel blijven totdat de R600 in het najaar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De slides die ik gezien heb geven een gemiddelde performanceboost indicatie van zo'n 20% tot 30% voor de XTX tov de 1900XTX. De X1950XTX moet het topmodel blijven totdat de R600 in het najaar uit komt.
Een simper rekensommetje leert dat de X1950 zowel core als mem 16% sneller is. Dan moeten de extra tweaks behoorlijk zijn als ze deze 30% willen gaan halen

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 149755 op 01-04-2006 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet niet dat de RV530 en X1900 serie meer profijt hebben van sneller geheugen. Een RV530 profiteert percentueel gezien meer van 100Mhz op het geheugen dan 100Mhz op de core. Op Xtremesystems is ergens een topic te zien waarin iemand dit heeft aangetoond (ook in CrossFire).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
CJ schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 18:42:

Het schijnt dat de X1950XT en X1950XTX er snel aan komen, namelijk aan het eind van de maand al! ATi wil nVidia hiermee flink dwars zitten en was verder met de ontwikkeling van hun "secret weapon" dan menigeen had verwacht. Dankzij het 80nm proces zijn deze kaarten energiezuiniger en maken gebruik van stillere coolers (jaja, blijkbaar wordt er geluisterd naar de community ;) ) en is de XT zelfs singleslot.

De XT zou een corespeed moeten hebben van 680Mhz en de XTX zou zelfs op 750Mhz draaien, terwijl ze toch cooler blijven dan een X1900XTX. Het geheugen van de XTX draait op zo'n 900Mhz GDDR3. De XT zou op 800Mhz moeten draaien. Voor de rest is er weinig gewijzigd in de architectuur behalve dan wat interne tweaks.

Door het kleinere productieproces zijn de R590 cores goedkoper te produceren, maar toch hoger te klokken. ATi wil dan ook de prijzenoorlog aangaan met nVidia. De X1950XTX staat gepland voor $529, terwijl de X1950XT op $459 staat. De X1900XT zal blijven bestaan en zakken naar $399, terwijl de X1900XTX verdwijnt. Een X1900XL voor $329 staat ook op de planning, alsmede een GTO die het moet uithouden totdat de RV570 massproduction-rijp is.

Bron! Bron!? :9~
Damn ej, als dat zo zou zijn...puuh dan sta ik niet meer in voor de daden die ik met mijn portomonnee uitvoer :+ Te vet... :9~
Enige verdere info als 3dmarks ofzow bekent? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 09:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik wil graag mijn X800XT upgraden naar een goede kaart, natuurlijk is het 1e een X1900XT waar ik aan denk, deze is tussen 450 en de 500 euro.

Sapphire 512Mb X1900XT PCI-E
http://www.pcmegastore.nl....php?products_id=68487165

Is deze kaart een goede optie? Of gaan er nog winkels, of kaarten goed in de prijs verlaagd worden?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129961

Dit is toch geen 1 april grap hoop ik ?
Heb net een X1900 gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Anoniem: 129961 schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:53:
[...]
Dit is toch geen 1 april grap hoop ik ?
Heb net een X1900 gekocht...
Het lijkt me juíst dat je dan hoopt dat het een 1 April grap is toch ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
750 MHz is wel erg hoog en dat met singel slot.... Ik weet het niet. Zou wel leuk zijn. Ik weet wel dat ik er een wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Astennu schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 20:10:
750 MHz is wel erg hoog en dat met singel slot.... Ik weet het niet. Zou wel leuk zijn. Ik weet wel dat ik er een wil :P
750Mhz tov 675Mhz is 11.1% verschil. foutje.... 750 tov 650 is 15.4% Dat valt wel mee toch? Dat lijkt me wel haalbaar. En aan de huidige koeler kan zeker nog wel wat verbeterd worden. ;)

Mjah eerst maar ns zien. Het zou best kunnen maar op 1 april kijk ik toch even de kat uit der baum.... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 01-04-2006 22:16 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

MrVegeta schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:06:
Ik wil graag mijn X800XT upgraden naar een goede kaart, natuurlijk is het 1e een X1900XT waar ik aan denk, deze is tussen 450 en de 500 euro.

Sapphire 512Mb X1900XT PCI-E
http://www.pcmegastore.nl....php?products_id=68487165

Is deze kaart een goede optie? Of gaan er nog winkels, of kaarten goed in de prijs verlaagd worden?
Zou je eens héél snel in de topicstart het kopje Regels willen gaan lezen? Schaam je! :X Zo'n vraag als deze draagt op geen enkele wijze bij aan de discussie hier. Tip: Google, reviews, enzovoorts :)

Ontopic: Ik ben benieuwd of er nog nieuw geheugen gaat worden gebruikt, dus 1.0ns GDDR3 of iets dergelijks? Of wordt het huidige mem gewoon uitgemolken? Nu wordt het amper warm lees ik heel vaak (gelukkig maar :) ), maar als er hyperopstokable mem gebruikt gaat worden wordt het een mónster! >:)

En nog iets: een tijdje geleden vroeg ik hier of er al een soort Dynamic Clockgating was zoals er bij de 7x00-reeks gebeurt, in Idle schroeft ie kloksnelheid en voltage terug. Dat wil ik dus ook, en CJ zei dat het eraan zat te komen in de software. Al iets meer over bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 06:34

Bever!

3

x1900 draait standaard 2d lagere clocks en 1.2v ipv 1.4v

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat Bever! al zei:

X1900XTX: 2D 499Mhz core, 600Mhz mem
X1900XTX: 3D 650Mhz core, 775Mhz mem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Nice try CJ, maar elk nieuws van vandaag wat spannender is dan een versleten sok, moet met de grootste argwaan benaderd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door edward2 op 01-04-2006 22:24 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.phoenixclan.nl/ati/x1950xtx-05.jpg

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolzman
  • Laatst online: 16-07-2024

Toolzman

Wunderbar!

Ik geloof het wel of jij kan heel goed photoshoppen :D
Ik denk dat ik dan voor 1 van deze 2 kaarten ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Laatst online: 08-05 17:29

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Ziet er heerlijk uit, laten we hopen dat het geen April First Hoax is ;)

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Geen GDDR4, of zou dat het te ongeloofwaardig maken? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door edward2 op 01-04-2006 23:29 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edward2 schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 23:26:
[...]

Geen GDDR4, of zou dat het te ongeloofwaardig maken? ;)
Ik zou zeggen... lees het interview met Rick Bergman eens op TrustedReview van 28 maart... dan heb je meteen je antwoord:
TR: Fair point, you’re going to hate the next question though. Riyad wants to know when you intend to start using GDDR4 memory so the new memory controller can be used to its full potential?

(laughs)

RB: Roadmaps, roadmaps, that is what everyone wants from us! All we can say is that it’s coming though. We have no products to announce that will use it in the near future. I think the reason for this is because GDDR3 went so much higher than anyone expected and it means there has been no real urgency for GDDR4. It is true though that GDDR4 will bring with it some performance improvements when used in conjunction with our memory controller.

TR: Care to give away how much?

RB: I think we can reveal around 10 or 20 per cent gains.
Bron: http://www.trustedreviews...le.aspx?page=6116&head=73

Dus geen GDDR4 in de nabije toekomst. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Als je het gister had gepost dan had ik je zonder aarzelen geloofd. ;) Maar nu heb ik er een beetje moeite mee om te gaan roepen cool vet uber kaart enzo! :p

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

Als je tegenwoordig de snelste Ati kaart wilt hebben moet je bereid zijn om iedere 6 weken zo'n 150 euro af te moeten schrijven. |:(
Beetje te triest voor woorden dit...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 02-04-2006 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Je neemt me de woorden uit de mond!

Dieven zijn het! :(

;)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hahah geweldig CJ :)

NV is once Dead Meat again hehe as always : ATi heeft altijd de beste oplossingen :)

damn nvidiots ze denken dat ATi niks is hah ze kommne er wel gauw achter dat ze vet mis zitt'n :)
as allways alle mensen met hun X1900 XT en X1900 XTX kaartjes zitten wel goed op schema ik wacht wel totdat de X2800 XTX uit is :) die als main VGA gebruiken en me X1900 XTX als PPU :) dat moet ook aardig vooruit willen gaan ej :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 23009 op 02-04-2006 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168058

Ik ben benieuwd of ATI het energieverbruik van hun kaarten hiermee eindelijk op een acceptabel niveau kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Anoniem: 38733 schreef op zondag 02 april 2006 @ 00:30:
Als je tegenwoordig de snelste Ati kaart wilt hebben moet je bereid zijn om iedere 6 weken zo'n 150 euro af te moeten schrijven. |:(
Beetje te triest voor woorden dit...
idd ja,zielig voor woorden... blijf zo bezig, bedoel de x1900xtx is al de snelste dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Anoniem: 23009 schreef op zondag 02 april 2006 @ 01:46:
[...]

hahah geweldig CJ :)

NV is once Dead Meat again hehe as always : ATi heeft altijd de beste oplossingen :)

damn nvidiots ze denken dat ATi niks is hah ze kommne er wel gauw achter dat ze vet mis zitt'n :)
as allways alle mensen met hun X1900 XT en X1900 XTX kaartjes zitten wel goed op schema ik wacht wel totdat de X2800 XTX uit is :) die als main VGA gebruiken en me X1900 XTX als PPU :) dat moet ook aardig vooruit willen gaan ej :)
Kan je normaal doen? Nvidiots?? Misschien moet je ook een signature gebruiken met spraakgelblek, komme doe een normaal man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
Atidiots zijn er ook zat!
Ik vind het heerlijk, die race: en de user heeft er toch voordeel van!
Speed is what we need!

HDMI is op komst!
Afbeeldingslocatie: http://img5.pcpop.com/ArticleImages/400x300/0/259/000259769.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img2.pcpop.com/ArticleImages/0x0/0/239/000239097.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img2.pcpop.com/ArticleImages/0x0/0/240/000240416.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Joepi op 02-04-2006 04:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m277755

m277755

leest meer dan hij typt

Ho ho wacht eens even. Je hebt het vast al vaker gehoord, maar je hoeft de nieuwste kaart niet te kopen als hij uitkomt.

Als je de x1900 houdt en geen x1950 koopt is het hetzelfde als dat er geen x1950 uitgekomen was, je kan games nog net zo goed spelen

Ik vind het ook minder leuk om te zien dat ik voor minder dan waarvoor ik een x1800xl gekocht hebt nu een x1800xt kan kopen, maar ik heb nu wel een paar maanden games mooier kunnen spelen dan wanneer ik hem niet had gekocht. Als je niet bereid bent om veel geld om altijd de snelste kaart te hebben moet je geen vlaggenschepen kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
Klopt, dat is zo!
Maarja - 't is je hobby he!
Je moet je niet blindstaren op benches, maar bekijken, wat je niet meer hoe kan spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack

Dit zou echt te vet zijn!!! Heb je voor deze X1950XTX ook een master card nodig voor CF? En als die deze maand uitkomt ligt die dan in juni in de winkel? zit echt zwaar te kwijlen hier :9~

Deze kaart moet ik hebben mits het geen 1 april grap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Zijn er al mensen die de Arctic Accelero X2 koeler in Crossfire hebben staan? Zo ja op welk moederbord?

Trouwens de 1900 serie maakt veel geluid maar als je een goede kast hebt, hoeveel scheelt dat tegen het geluid? Met name de Antec P180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Niet online
Vraagje ik ben net bezig met mijn nieuwe PC staat dus nog niets op.
Maar ik heb dus een Asus X1900XT master card en een ASUS X1900XTX en al ik de pc aan doe dan gaan eerst beide koolers tekeer en daarna gaat de master card normaal draaien maar de XTX blijft keihard blazen (in de bios) is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Versteegrob schreef op zondag 02 april 2006 @ 08:03:
[...]

Dit zou echt te vet zijn!!! Heb je voor deze X1950XTX ook een master card nodig voor CF? En als die deze maand uitkomt ligt die dan in juni in de winkel? zit echt zwaar te kwijlen hier :9~

Deze kaart moet ik hebben mits het geen 1 april grap is.
Een quote van CJ zijn vorige post :

"Het schijnt dat de X1950XT en X1950XTX er snel aan komen, namelijk aan het eind van de maand al"

Dus ik neem aan eind april ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Kan iemand vertellen welke spellen je bij de X1900 XT / X1900XTX krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Anoniem: 51473 schreef op zondag 02 april 2006 @ 08:50:
[...]

Een quote van CJ zijn vorige post :

"Het schijnt dat de X1950XT en X1950XTX er snel aan komen, namelijk aan het eind van de maand al"

Dus ik neem aan eind april ?
Ja maar dat zegt nog niet dat ze dan in de winkel liggen, ben echt benieuwd. Dit zou echt uber vet zijn!

ps: Slaap jij nooit? Je bent altijd op GoT, ga gamen jij met je 30inch scherm :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Versteegrob schreef op zondag 02 april 2006 @ 09:06:
Kan iemand vertellen welke spellen je bij de X1900 XT / X1900XTX krijgt.
Softwarebundel :

King Kong
Asus GamePack
Snowblind
Power Director 3
Media Show
Asus Utilities en Driver

Snowblind : http://www.3dgamers.com/screenshots/games/snowblind/
King Kong : http://www.3dgamers.com/screenshots/games/kingkong/

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 51473 op 02-04-2006 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Lekkere stomme spellen. Bij een 7800 of 7900 serie krijg je CoD 2 als spel, dat is pas een goed spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Versteegrob schreef op zondag 02 april 2006 @ 10:15:
Lekkere stomme spellen. Bij een 7800 of 7900 serie krijg je CoD 2 als spel, dat is pas een goed spel.
Michien dat het bij een ander merk een andere bundel is hoor, maar dit zit er bij de Asus.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.