3x zoveel shaderpower of niet. De 7900GTX kan de X1900XTX niet bij houden en zelfs de X1800XT vliegt 'm voorbij in shaderintensive areas. That's all that matters in the end.
En daaruit blijkt dat Oblivion dus meer op shaders leunt dan andere games, aangezien de X1K architectuur van ATi beter uit de verf komt dan de GF7 serie van nVidia.
Anoniem: 79835 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 10:00:
[...]
Ik vind dit een vreemde uitleg om de gebrek aan performance van de R580 tov de R520 te verklaren.
Ik herinner me dat de beslissing van ATI om meer shader power ipv pipes te implementeren in de R580 hier algemeen beschouwd werd als "the way to go" voor future games. En steeds werd verwezen naar Oblivion.
Je snapt hopelijk ook dat het implementeren van meer pipes ook leidt tot het verhogen van de shaderpower?
GF6800 -> 16 Pipes met 1 MUL + 1 MADD = 16 MUL + 16 MADD = totaal 32 ALUs
GF7900 -> 24 pipes met 1 MUL/MADD + 1 MUL/MADD ALU = totaal 48 ALUs (die ook nog eens verbeterd zijn tov GF6)
Tel daarnaast op dat de pixelfillrate percentueel veel meer stijgt bij verhoging van 1 Mhz door de 24 fragment pipes dan bij ATi door de 16 fragment pipes, dan kan je bij nVidia zeker ook spreken van meer shaderpower. Het verschil is alleen dat nVidia de texture units ook uitbreid en daardoor zal het eigenlijk nooit minder zijn dan de vorige generatie of bij ATi met de 16 TMUs.
En of het een slechte beslissing was van ATi zal snel genoeg blijken, niet in de laatste plaats met RV570 en RV560. Devs hebben nog niet zo lang gebruik kunnen maken van deze architectuur. De vruchten zullen we in de loop der tijd zien. Wat duidelijk is, is dat Oblivion (als shader intensieve game) ATi prefereert ondanks dat het een TWIMTBP game is.
Aangezien je Oblivion gebruikt en het Xbit Labs artikel gebruikt om te quoten, is het misschien ook handig om even nog wat meer te quoten namelijk van de Oblivion pagina zelf... zie je dat de minimum framerates een stuk hoger liggen bij ATi dan bij nVidia? Toch een beetje het werk van die extra shaders?
Note: Radeon X1900 XTX provides a much bigger safety margin than GeForce 7900 GTX.
Een single X1900XTX haalt vaak een hogere minimum fps dan een 7900GTX SLI opstelling. En in CF wordt het minimum tot zelfs zo'n 100% verdubbeld. Nou dan weet ik wel wie de game een stuk vloeiender speelt als ik moet kiezen tussen SLI of CF. Je kan dan wel zulke hoge maximum fps halen in games, als je continue giga-drops hebt, dan merk je dat echt wel in-game. Een goede minimum fps is net zo belangrijk.
En wie zegt dat CF niet goed werkt? In 8xAA en zeker met 14xAA kan SLI het vaak niet bijbenen. Dan hebben ze blijkbaar toch iets goeds gedaan.

SLI is trouwens ook niet altijd even foutloos hoor. Sommige games profiteren er ook niet van (zie bv Project Snowblind)
Overigens vond ik dit wel heel apart:
Dat is gewoon meer dan 100% toename op alle resoluties.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.