Het grote Nikonmount-objectieven-topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.345 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:43

knakworst

Get more sats!

waar is de nikon 18-200 te koop momenteel? Ik heb hem begin januari bij corne van iperen besteld, maar totnogtoe zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:23

janklp

FortyTwo Capital

Ik heb vandaag de Nikon 50mm 1.8 ontvangen. Natuurlijk weet iedereen het al, maar ik wil eens ter meer benadrukken dat dit een fantatische lens is! Verschrikkelijk scherp en lekker compact. Focust ook vrij rap. Enige minpunt is de niet zo stevige behuizing, maar ook dat is maar relatief. Echt wel een must have voor in elke Nikon tas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 16:24
Januszjes schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:50:
Ik heb vandaag de Nikon 50mm 1.8 ontvangen. Natuurlijk weet iedereen het al, maar ik wil eens ter meer benadrukken dat dit een fantatische lens is! Verschrikkelijk scherp en lekker compact. Focust ook vrij rap. Enige minpunt is de niet zo stevige behuizing, maar ook dat is maar relatief. Echt wel een must have voor in elke Nikon tas :)
Joh, heb je 'm wel eens vergeleken met een Canon f1.8 mk II........Dat is zo'n plastic ding die ik af en toe zelfs niet op m'n camera wil schroeven omdat het dan een Playmobiel apparaat lijkt :9
Kortom, als Canon gebruiker vind ik dat je niet moet "zeuren" over de bouwkwaliteit van het fantastische lensje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
ForrestX schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:44:
ik blijf zeuren :P

[veul tekst]

Help mij een gedegen keuze maken plz!!
Ik kan je keuze nog wel wat moeilijker maken, hoor... :P

ik heb (bijna en jaar geleden) voor €300,= een Nikkor 80-200mm. f/2.8 ED schuifzoom op de kop weten te tikken. Is ook zwaar (1½ kilo), en lang (18 cm.), focust tot op 1,80 m. ( :X :X ) en is niet de snelste als het op focussen aankomt.

Hij is bruut scherp; zelfs op 2.8 is de scherpte m.i. zeer acceptabel: full-size sample rechtstreeks uit de camera (2½ Mb). En daarbij: als je range tekort komt, kun je 'm "straffeloos" verlengen: met bijv. een 2x teleconverter haal je de 400 mm. ( :9~ ) en blijft je autofocus gewoon werken, want je verliest 'maar' twee stops (wordt dus f/5.6).

't Enige probleem is, dat ik 'm de laatste maanden nergens meer ben tegengekomen voor onder de €400,=.
Ik heb wel gelezen dat de Tokina variant van deze lens het ook meer dan aardig doet...

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30

MBV

Januszjes schreef op maandag 20 maart 2006 @ 19:50:
En wat is er mis met mijn 50mm/1.4? :(

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

MBV schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 09:50:
[...]

En wat is er mis met mijn 50mm/1.4? :(

:P
3 keer zo duur ;) Dat heb ik niet over voor die 0,4 lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 16:24
wimD70 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 07:37:
[...]

Ik kan je keuze nog wel wat moeilijker maken, hoor... :P
.....

Hij is bruut scherp; zelfs op 2.8 is de scherpte m.i. zeer acceptabel: full-size sample rechtstreeks uit de camera (2½ Mb). En daarbij: als je range tekort komt, kun je 'm "straffeloos" verlengen: met bijv. een 2x teleconverter haal je de 400 mm. ( :9~ ) en blijft je autofocus gewoon werken, want je verliest 'maar' twee stops (wordt dus f/5.6).
...
Ik heb je foto net even bekeken. Ik vind 'm absoluut niet bloedscherp. De kleuren vloeien in elkaar over wat nogal soft overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@januzjes: ik heb hem ook alleen maar gekocht omdat hij maar 2x zo duur was ipv 3x :P 2e hands in goede staat voor €175 ofzo, terwijl hij op ebay enz. voor €250 weg gaat :)

@Nielsracing: de foto is niet goed gefocust. Als je achter de bijtjes kijkt, zie je de 'haren' van de bloem wel perfect scherp, dus ik denk dat de onscherpte gewoon 'user error' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg accuraat focussen van 'dichtbij' is idd. niet het sterkste punt van de Nikkor 80-200 f/2.8 (schuifzoom dan). De lens is wel degelijk scherp (zeker als je het diafragma wat verder dichtdraait) en heeft vooral zeer veel contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Nielsracing schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:48:
[...]

Ik heb je foto net even bekeken. Ik vind 'm absoluut niet bloedscherp. De kleuren vloeien in elkaar over wat nogal soft overkomt.
Volgens mij zit er zwaar beweging in of het onderwerp, of de cam (best knap voor 1/1000 sluiter))

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimD70
Nielsracing schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 10:48:
RonaldH schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 12:53:
Volgens mij zit er zwaar beweging in of het onderwerp, of de cam (best knap voor 1/1000 sluiter))
Mag ik de heren erop wijzen dat bij een focal length van 200 mm. een diafragma van f/2.8 en een afstand-tot-het-object van 1,80 m. de DOF slechts 0.0074592320238555665 m. bedraagt (ca. 7,5 milimeter dus).
Het kan dus inderdaad best zijn dat de haartjes van de bloem scherp zijn en dat er ergens een bijtje rondfladdert dat niet scherp is. Dat duidt niet op parkinson of en brakke lens; dat heet selectieve scherpte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Waar ;) Maar is dat dan geen nadeel van de lens dat de focus op 200mm zo belachelijk moeilijk te leggen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, want je kunt natuurlijk altijd je diafragma dichtdraaien, waardoor de DOF groter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@WimD70: hoe reken je dat zo nauwkeurig uit? Is daar een java-tool voor, voor in mijn telefoon? S.v.p. inclusief hyperfocal point voor mijn 3 lenzen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:40:
Nee, want je kunt natuurlijk altijd je diafragma dichtdraaien, waardoor de DOF groter wordt.
En het maken van scherpe foto's op zijn beurt ook weer moeilijker wordt he. Op die manier heb je weinig aan de 2.8 als je die altijd af moet knijpen. Maar kleine dof geeft niet, heeft ook z'n charmes. Er worden alleen wat hogere eisen gesteld aan de fotograaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True, maar dat heb je met een budget 70-300 helemaal. Die zitten vol open op dezelfde opening als de 80-200 afgeknepen. Zo'n 70-300 moet vaag terug naar f/8 voor wat scherpte, waardoor scherpe foto's nóg lastiger wordt.

Maar goed, eigenlijk geen discussie, want we weten allebei wel waar we het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 16:32

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Hallo,

Ik wil al een tijdje een Sigma 120-300 f2.8 kopen (evt. in combo met een 1.4tc), dit ter vervanging van m'n Sigma 170-500 f5-6.3.
Heeft iemand ervaringen met deze lens in combo met een D70 of een D200(die ook nog heel hoog op m'n verlanglijstje staat)?
Ik wil die lens voornamelijk voor watersportfotografie (golfsurfen) gaan gebruiken.

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ForrestX schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 16:44:
ik blijf zeuren :P
welke te kiezen?? Help mij een gedegen keuze maken plz!!
De 70-300 ED is voor dat geld ook best wel acceptabel, hoor.
Hier wat voorbeelden gemaakt met mijn oude 70-300 G. Niet eens zo slecht. AF is wel erg traag.
Ik heb nu een 70-200 VR + TC-17E II. Wel een groot verschil hoor.....ook in prijs.
Allemaal helemaal onbewerkt:
Foto01
Foto02
Foto03
Foto04
Trouwens wel een lekker plekkie om foto’s te maken zo op de startbaan, die laatste foto.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2006 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
DeWaanzin schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 11:27:
Hallo,

Ik wil al een tijdje een Sigma 120-300 f2.8 kopen (evt. in combo met een 1.4tc), dit ter vervanging van m'n Sigma 170-500 f5-6.3.
Heeft iemand ervaringen met deze lens in combo met een D70 of een D200(die ook nog heel hoog op m'n verlanglijstje staat)?
Ik wil die lens voornamelijk voor watersportfotografie (golfsurfen) gaan gebruiken.
Nul komma nul ervaring, maar wat ik er overal van lees (ervaringen en reviews) is het een serieus puike lens welke qua beeldkwaliteit makkelijk met Canon L spul en Nikon's betere glas kan wedijveren.

Let er wel op dat hij een enorme filtermaat heeft (105mm geloof ik, dus duur en misschien minder keuze) en meer dan 2,5 kilo is (golfsurfen lijkt me iets wat je uit de hand doet en niet vanaf statief). Eigenlijk zou je 'm alleen daar al om eens bij de betere fotozaak moeten proberen, het bijbehorende prijskaartje lijkt me de moeite/trip wel waard.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 20:19:
[...]

De 70-300 ED is voor dat geld ook best wel acceptabel, hoor.
Hier wat voorbeelden gemaakt met mijn oude 70-300 G. Niet eens zo slecht. AF is wel erg traag.
Ik heb nu een 70-200 VR + TC-17E II. Wel een groot verschil hoor.....ook in prijs.
Allemaal helemaal onbewerkt:
Foto01
Foto02
Foto03
Foto04
Trouwens wel een lekker plekkie om foto’s te maken zo op de startbaan, die laatste foto.
Onwerkelijke foto die laatste, zo met dat vliegtuig compleet bevroren (zelfs geen beweging in de propellor!) op z'n kop en die mannetjes er omheen :D

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 21:59:
[...]

Onwerkelijke foto die laatste, zo met dat vliegtuig compleet bevroren (zelfs geen beweging in de propellor!) op z'n kop en die mannetjes er omheen :D
Het zou m.i. wel mooier geweest zijn als er wat meer beweging in de foto zat, maar ik wilde het risico niet nemen om dit niet goed om de plaat te krijgen. Dus voor de zekerheid maar een erg korte sluitertijd genomen. Maar zo heeft deze foto ook wel wat.
Het was een recordpoging van een soort limbo dans om op de kop onder zo veel mogelijk van dit soort poortjes door te vliegen….het waren er een stuk of 12 geloof ik. Foto3 en 4 zijn gemaakt bij één van de mooiste vliegshows ter wereld in Engeland.
Maar ja, het gaat hier niet om de inhoud van de foto maar om wat de lens kan….en dat is niet slecht, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimD70
MBV schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 22:48:
@WimD70: hoe reken je dat zo nauwkeurig uit? Is daar een java-tool voor, voor in mijn telefoon? S.v.p. inclusief hyperfocal point voor mijn 3 lenzen :Y)
ik had een site gevonden waar je dat kon uitrekenen (html + javascript) maar naar aanleiding van jouw vraag ben ik ff rond gaan neuzen en heb ik inderdaad een DOF calculator in java voor op je GSM gevonden: http://www.jibble.org/dofcalc/.

Ik heb 'm net op m'n sony w800i geinstalleerd en het werkt echt heel lief. (nee, helaas geen hyperfocal point, maar je kunt ook de sourcecode downloaden, dus leef je uit!!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

bedankt, 'k ga eens kijken hoe dat werkt. Helaas werkt dat nooit snel genoeg, maar goed, ga ik wel lijntjes tekenen op mijn 70-210 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

phemelrijk

Wat is dat dan ?

In het andere topic, welke DSLR camera schreef Januszjes:

"Als je dan toch besluit voor de D70s te gaan kijk dan eens naar de voordelen van de D70s tov de D50 en kom tot de conclusie dat het elkaar niet veel maakt. Dan ben je helemaal goedkoop klaar en heb je voor nog minder geld een leuke D50. 18-70 kitlens erbij, 70-300 Sigma, 50mm 1.8 en je bent voor een eurootje of 1200 wel klaar denk ik. Ben je voor 1500 euro totaalpakket een heel eind "

Aangezien ik nu met de lens vraag kom werd ik naar dit topic verwezen :) HEel veel cijfertjes enzo, kunnen jullie mij een klein beetje op weg helpen?

Ik heb nog niet zoveel verstand van die lenzen zeg maar, maar wil wel meteen goede aanschaffen nu ik de boel ga kopen zeg maar .

Ik heb besloten voor iig de D70s body te gaan. Ik had gebeld met foto k-berg en gevraagd wat die Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G lens was, die allround. Die gaf aan dat het een schitterende lens was en alles in 1, dus erg handig (kosten 750 geloof ik) dan is de kit zo een 1500 euro en moet de rest er nog bij

Januszjes sprak over die 18-70 kitlens, met 70-300 sigma en 50 mm 1.8.Is deze laatste combi beter? Of moet ik gaan voor die Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G icm d70s?

Ik zie ook dat er van nikon zelf een 70-300 lens is, de Nikkor AF 70-300/4.0-5.6 ED D (€300). Is dat wat? Gebruik het voornamelijk voor de handbalsport. Dan is de kit (d70s / 18-70 / 70- 300 ) zo ongeveeer 1300 euro en heb ik nog over voor een kaartje en tas.

Ik lees ook veel over de Sigma itt Nikon. Zit er kwaliteit verschil tussen beide en is dat voor mij beginner snel merkbaar? Ik ben er bijna, maar het is toch een groot bos om zo een eerste aanschaf te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Ik raad je nog steeds de combinatie van 3 lenzen aan. Je hebt dan een utlra scherpe 50mm, een goede telezoom en een prima presterende kitlens. Je hebt veel lichtsterkte in de vorm van de 50mm en je hebt de echte telezoom tot 300mm.

Maar nu komt wel het punt, op welke focal length schiet je veel met de verslaglegging van de handbalsport. Als dat veel tussen de 100 en 200 mm ligt dan is het misschien toch handig om voor de 18-200 lens te kiezen omdat je dan VR hebt. Ik betwijfel overigens wel het nu van VR bij snel bewegende beelden in weinig licht situaties. Misschien dat je dan beter een goede flitser erbij kan kopen, wat overigens altijd aan te raden valt.

Ik zou niet voor de Nikon 70-300 ED gaan, volgens mij presteert deze lens wel minder dan de Sigmo APO 70-300. En de Sigma is nog eens 80 euro goedkoper ook nog. Hopelijk kan je wat met mijn uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Januszjes schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 17:24:
Ik raad je nog steeds de combinatie van 3 lenzen aan. Je hebt dan een utlra scherpe 50mm, een goede telezoom en een prima presterende kitlens. Je hebt veel lichtsterkte in de vorm van de 50mm en je hebt de echte telezoom tot 300mm.

Maar nu komt wel het punt, op welke focal length schiet je veel met de verslaglegging van de handbalsport. Als dat veel tussen de 100 en 200 mm ligt dan is het misschien toch handig om voor de 18-200 lens te kiezen omdat je dan VR hebt. Ik betwijfel overigens wel het nu van VR bij snel bewegende beelden in weinig licht situaties. Misschien dat je dan beter een goede flitser erbij kan kopen, wat overigens altijd aan te raden valt.

Ik zou niet voor de Nikon 70-300 ED gaan, volgens mij presteert deze lens wel minder dan de Sigmo APO 70-300. En de Sigma is nog eens 80 euro goedkoper ook nog. Hopelijk kan je wat met mijn uitleg :)
Ja ,dank je wel dat je me probeert te helpen :) ooit zal ik het zelf weten :) haha.

Ok, als ik dan voor de 70-300 zou gaan doel je op deze denk ik toch? Sigma AF 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro voor Nikon (€218) ?

En die 50 mm, waar moet ik dan aan denken die bij te gebruiken?

Het hanbal zal ik voornamelijk buiten fotograferen in genoeg licht.

Maar is het dan zo dat als ik die 18-200 neem ik geen kitlens meer nodig hebt? Aangezien die 18-200 allround is? Lever ik dan niet in op kwaliteit omdat deze combi lens iets van beide heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Als je de 18-200 neemt dan heb je geen kitlens meer nodig aangezien het bereik van de kitlens al in de 18-200 verwerkt zit. Persoonlijk zou ik voor de combi gaan omdat je dan net weer meer zoom hebt, ik denk ook dat de kitlens beter presteert dan de 18-200 op diezelfde focal length.

En ik doel op die lens ja, de 70-300 van Sigma. Over de 50mm: ik heb hem pas net dus heb hem nog niet heel veel gebruikt. Maar hij lijkt mij ideaal voor portretten etc. Of voor gewoon hele scherpe foto's wanneer je die scherpte wilt gebruiken, het is namelijk echt een heel scherp lensje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik zou met die 50mm lekker wachten tot je het nut in gaat zien ervan ;). Begin eens met de 18-70 en telelens, omdat je bij handbal die tele écht nodig hebt. Zodra je meer lichtsterkte nodig vindt, of meer scherpte, kan je eens naar de 50mm kijken. Ik heb hem ook nog maar kort :) Misschien ga je dat geld wel gebruiken voor een betere telelens met VR en/of meer lichsterkte, zou ik me zomaar kunnen voorstellen :).

En de vraag of je nou de Nikkor of Sigma moet kopen is al heel vaak langs gekomen in dit topic. Bijna unaniem wordt voor de Sigma gekozen.
De gewone versies (non-APO versus non-ED voor +- €100) zijn wel ongeveer gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Vraagje:
Ik heb nu een D70 met o.a. een 50mm f/1.4 lens, en zit erover te denken om iets meer macromogelijkheden ;) te kopen. Er zijn daarvoor 3 mogelijkheden: op ebay o.i.d. een micro Nikkor 105mm f/2.8 of f/4 MF (minder dan €200 haalbaar) kopen, tussenringen kopen of een voorzetlens. Ik begin de bodem van het schip met geld al te zien voordat het binnen is, en ga me nu dus eens op de laatste 2 oriënteren.
Waarmee kan ik de beste beeldkwaliteit halen? Tussenringen of een voorzetlensje? En is dat veel voordeliger dan €150?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phemelrijk

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Ok,

dan wordt het een d70s+18-70+70-300sigma.
Nu zag ik toevallig bij:

http://www.digitalstreet....=151_256&products_id=1433

een mooie combi, echter dan wel met de nikor 70-300. Ik begrijp dus dat ik dan beter voor die sigma kan gaan en daarbij is die sigma nog goedkoper ook :) Dus ik ga dan even bellen of ik ipv die nikon een sigma 70-300 mag bestellen.

Dan heb ik een leuke set, met tas en schoonmaakset. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 18:21:
.....
En de vraag of je nou de Nikkor of Sigma moet kopen is al heel vaak langs gekomen in dit topic. Bijna unaniem wordt voor de Sigma gekozen.
Bijna unaniem....????? Ik dacht het niet. Lees deze hele topic nog maar een keer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ok, ik ga even voor je zoeken op 70-300:
"Ken Rockwell is zelfs over de 70-300G-lens positief, wat absolute crap is": drekstuut
"Dat haal ik er dus niet uit met mijn 70-300G": Januszjes
"Opvallend goede bokeh voor een lens van €110 (70-300G)": Januszjes
"70-300G ED binnen, ben best te spreken over de resultaten": dadj
"Geen spijt van (70-300G)": Januszjes
"Haal dan de sigma" (keuze tussen nikon ED en sigma APO): Januszjes i
Koop de 75-300: Defectiv
"De 70-300 ED is voor het geld best acceptabel": Niko70
k zou niet voor de Nikon 70-300 ED gaan, volgens mij presteert deze lens wel minder dan de Sigmo APO 70-300: Januszjes

Ik heb me vergist, wat dat betreft heb je gelijk. In het 'centraal objectieven topic' was een héél sterke voorkeur voor de APO, en werd heel vaak gezegd dat de ED hetzelfde was als de G maar dan duurder. Ik heb nu alleen geen tijd meer om door dat topic heen te zoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 26-03-2006 14:55 . Reden: "in het grote ..." weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

@ MBV: het klopt dat ik er niet negatief over ben. Maar laaiend enthousiast ben ik ook niet. Je betaald relatief weinig voor een lens, dan kan je ook niet echt fantastische resultaten verwachten. En als je met die instelling naar de 70-300 G kijkt dan is het niet waardeloos maar minder dan andere lenzen.

Ik zal zeker niet ontkennen dat de Sigma 70-300 een betere lens is. En als ik 130 euro meer te besteden had gehad dan was ik zeker voor de Sigma lens gegaan. Ik ruil hem ook nog weleens in voor een betere lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Sorry Januszjes, ik heb alle reacties in dit topic over de 70-300 erin gezet, en daar zit jij vrij veel bij ;)

Wat me trouwens wel opviel: heel veel sigs zie ik een 70-300 in staan (erg irritant met zoeken), waarbij de Nikon 70-300G en de Sigma 70-300 APO vaak voorkomen. De Sigma 70-300 non-APO en de Nikon 70-300G ED kwamen veel minder voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zondag 26 maart 2006 @ 13:33:
Ik heb me vergist, wat dat betreft heb je gelijk. In het 'centraal objectieven topic' was een héél sterke voorkeur voor de APO, en werd heel vaak gezegd dat de ED hetzelfde was als de G maar dan duurder. Ik heb nu alleen geen tijd meer om door dat topic heen te zoeken.
Ik hoef niet perse mijn gelijk te halen hoor, maar "bijna unaniem" was gewoon overdreven.
Het is denk ik loten om oud ijzer. In deze prijsklasse blijft het toch allemaal niet echt goed en zul je gewoon naar de prijs/kwaliteit verhouding moeten kijken. Wat dat betreft was ik uiterst tevreden met mijn 70-300 G....Deze is echter niet te vergelijken met mijn huidige 70-200 VR + TC17. En ik kan me voorstellen dat sommigen de 70-200 VR veeeeel te duur vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 17:55:
[...]

Ik hoef niet perse mijn gelijk te halen hoor, maar "bijna unaniem" was gewoon overdreven.
Daar heb je gelijk in, mijn excuses. Ik heb mijn beeld dat ik had met lenzen zoeken verward met de werkelijkheid ;)
Het is denk ik lood om oud ijzer. In deze prijsklasse blijft het toch allemaal niet echt goed en zul je gewoon naar de prijs/kwaliteit verhouding moeten kijken. Wat dat betreft was ik uiterst tevreden met mijn 70-300 G....Deze is echter niet te vergelijken met mijn huidige 70-200 VR + TC17. En ik kan me voorstellen dat sommigen de 70-200 VR veeeeel te duur vinden.
Ik ben het niet geheel met je eens. Je hebt volgens mij 4 prijsklassen in het telezoom-segment: goedkoopste 70-300 (max €150), iets beter (max €300), niet absurd geprijsd (+- €700 zoals de canon 70-200/4 L, helaas niet zoiets van Nikon) en onder de €1500. Ik heb zo'n vermoeden dat een lens van €5000 niet echt veel verkocht wordt ofzo B)
Er zijn veel minder mensen die €1000 kunnen uitgeven dan dat er mensen zijn die ontevreden zijn met de instaplenzen. Dus ik denk daarom dat je de markt voor €300 niet over het hoofd moet zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defectiv
  • Laatst online: 04-09-2012
Yup, je moet gewoon de prijs in de gaten houden, de 70-300G is gewoon een leuke lens als je z'n prijs er bij in de gaten hou, platen zijn best goed alleen ja, de feel is goedkoop. De ED versie is volgens velen z'n extra kosten niet waard t.o.v. de G.
De sigma is zeker ook een leuk ding en tussen de ED en de Sigma, zou ik de sigma nemen.
Maar 2de hands zijn er ook leuke alternatieven zoals de 70-210 (F4 als je geluk hebt) of de 75-300 die ik aanhaalde. De 70-210 is niet veel duurder 2de hands als een 70-300G en de 75-300 zit tussen de G en ED/APO in en zou ik alletwee liever hebben als de G/ED/APO na ze allemaal in me handen te hebben gehad.
Kwa focus zijn ze gewoon allemaal niet de snelste.

Dus nee, ik zeg zeker niet, koop de 75-300 :) Maar ga gewoon eens rondkijken en speel even met alle lenzen, als je in de buurt van rotterdam woont ook evt. even bij QualityCameraShop, die heeft de 70-210 en 75-300 regelmatig 2dehands liggen zodat je die ook kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als ik nu een lichtsterk objectief wil hebben voor op mijn D70, wat raden jullie dan aan?
Sigma heeft nu de 17-70 2.8-4.5 en de 18-50 2.8.
Bij Nikkor zelf zie ik niets betaalbaars. (en voldoende groothoek)
en bij Tamron zie ik een 17-35 2.8-4.0 (komt Tamron binnenkort niet met wat nieuws?)

Zie ik nu nog wat over het hoofd?

Uit dit lijstje lijkt me de 18-50 van sigma de beste (ook wel duurste) keus, tenminste lichtsterk over het hele bereik en over de 17-70 vind ik nog weinig ervaringen (en wat ik vind is wisselend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor groothoek je wilt he, vanaf hoeveel mm :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

17-70 lens van Sigma heeft wel als nadeel dat je op 70mm al wel weer op f4.5 zit. Dat noem ik nog niet lichtsterk. Dan zou ik eerder de 18-50 halen. Natuurlijk afhankelijk van de prestaties en wat voor focal length jij wilt.

[ Voor 21% gewijzigd door janklp op 27-03-2006 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op maandag 27 maart 2006 @ 14:45:
Als ik nu een lichtsterk objectief wil hebben voor op mijn D70, wat raden jullie dan aan?
Sigma heeft nu de 17-70 2.8-4.5 en de 18-50 2.8.
Bij Nikkor zelf zie ik niets betaalbaars. (en voldoende groothoek)
en bij Tamron zie ik een 17-35 2.8-4.0 (komt Tamron binnenkort niet met wat nieuws?)

Zie ik nu nog wat over het hoofd?

Uit dit lijstje lijkt me de 18-50 van sigma de beste (ook wel duurste) keus, tenminste lichtsterk over het hele bereik en over de 17-70 vind ik nog weinig ervaringen (en wat ik vind is wisselend)
Ja, Tamrom komt met een 17-50 f2.8 (is geloof dat hij zelfs al te bestellen is voor ongeveer 450,- ; of hij ook leverbaar is weet ik niet). Tokina komt met een 16-50 f2.8 (ik kan er iets naast zitten), maar wanneer die komt weet ik niet.

De Sigma 18-50 schijnt erg veel last te hebben van CA wide open. Dit zie je wel terug in foto's op PBase.

Als ik de Sigma 17-70 met de Nikkor 18-70 vergelijk, zou mijn keuze de Nikkor worden. De prijs is gelijk. Sigma heeft een halve stop winst op de min. focal length, maar de Nikkor heeft AF-S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

17-50 of 16-50 op 2.8 voor het gehele bereik is volgens mij vrij aangenaam :)

Het is maar goed dat ik geen haast heb, kan ik die nieuwe lenzen mooi even afwachten (hoewel 16-50 F2.8 DX - sale schedule at Autumn 2006 lees ik nu op DPR)

[ Voor 19% gewijzigd door hjs op 27-03-2006 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er over te denken om een teleconverter aan te schaffen voor m'n tokina 80-200/2.8. De converters van Kenko schijnen goed samen te werken met tokinalenzen. Omdat het prijsverschil tussen de 1.4x en de 2x niet zo groot, wil ik gelijk voor de 2x gaan en hiermee zal ik dus zo'n 2 stops verliezen als ik me niet vergis.

Om écht scherpe foto's te krijgen (en een beetje scherptediepte over te houden) moet ik hem toch al gauw op f/4 of liever f/5.6 zetten. En met de 2x TC en de cropfactor zou ik dan effectief uitkomen op 600mm f/11 (200mm x 2 x 1.5 = 600mm; f5.6 + 2 stops = f/11).

Nu is mijn vraag of hier uit de hand mee te werken valt. Wat zijn jullie praktijk ervaringen?

Misschien dat ik ook gelijk een monopod aanschaf, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Met een telelens schiet je meestal op hoge aperatures (2.8/4/..); f/11 is dan wel erg extreem. Hoewel het icm 600mm nog steeds voor een leuke bokeh kan zorgen, maak ik mij meer zorgen dat je soms tegen een lichttekort kan oplopen.

[ Voor 227% gewijzigd door Silent Thunder op 27-03-2006 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 13:36
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 08:22:
[...]
Maar ja, het gaat hier niet om de inhoud van de foto maar om wat de lens kan….en dat is niet slecht, vind ik.
Prima foto's voor die 70-300 lijkt me. Ik zou het vergelijk met je huidige 70-200 in combinatie met de TC wel eens willen zien naast zo'n foto. Kun je die posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Een monopod is ook niet ideaal, helaas. Wel een verbetering, maar lekker pannen ofzo zit er niet in.
@Defectiv: Thnx voor de link, kende ik nog niet. Helaas vragen ze héél erg realistische prijzen, waar Foka e.d. gewoon graag van de oude zooi afkomt. Micro Nikkor 105mm/4 MF Ais voor €275 vind ik toch een beetje te gek.

Ik heb trouwens besloten om toch maar geen micro nikkor te gaan kopen, blijkt vaak duurder dan ik dacht. En mijn vader heeft een defecte AF 35-105 F3.5-4.5 liggen, die prima macroplaatjes kan maken. 2 nadelen: gereduceerd tot 90-105 vanwege een gebroken pennetje ergens (lekker boeiend...), en een defect diafragma, waardoor je 2cm scherptediepte hebt in de macrostand :(.
Ik heb toestemming om hem te slopen, dus hij gaat uit elkaar, en ik ga zien hoeveel schroefjes ik overhoud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 15:57
Sinds een week ben ik in het bezit van de good-ol Nikkor 70-210 F4.0-5.6 D. Wat een lens! Voor 210 euries van marktplaats geplukt. Stelt supersnel scherp (sneller dan mijn Sigma 18-50 F2.8 van 450 euro) en levert superstrakke en scherpe plaatjes op. Het is alleen wel een schuifzoom waar je even aan moet wennen. Trouwens ook een ideale portretlens door de mooie bokeh die hij produceert.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoorde ik daar "Foka"? ... Psst...

Ken Rockwell was ook al zo positief over die 70-210, dáár heeft hij dus wel gelijk in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me voorziet een accuut Foka bash topic ontstaan....

Laten we het maar ontopic houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:36

YellowCube

Wait...what?

foka moet je niks bestellen, daar moet je gewoon heengaan. Ze hebben een heel behoorlijk assortiment tegen niet eens beroerde prijzen. Verder moet je gewoon weten wat je wilt hebben en waarom en dan komt het allemaal prima in orde bij die zaak.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@YC: Ook als noob kom je niet met de verkeerde camera ofzo thuis. Misschien niet de beste die je had kunnen krijgen, maar wel een die redelijk goed aan je wensen voldoet. Alhoewel ze me wel een Sigma 55-200 in mijn handen hadden gedrukt :P
@Johan: heel grappig, maar kijk eens naar de data? Op 1 na meer dan 3 jaar oud... In de tussentijd zou er veel kunnen veranderen, zeker m.b.t. bestellingen afhandelen en email. Ze hebben sinds kort zelfs een website waar het assortiment opstaat, dus misschien komt het ooit goed ;)
@Mig29: Die kant had het al veel eerder naartoe kunnen gaan, foka is wel vaker langs gekomen.
@Questionmark: Geheel met je eens. Alhoewel 70mm*1.6 wel wat lang is. "Gaat u maar aan de andere kant van de kamer zitten, komt helemaal goed" :+

En ik heb mijn lensje gefixed. Probleem was het hefboompje voor het diafragma. Dat zat verkeerd, en blokkeerde het zoomen. Alleen zit er teveel zand in, maar het schoonmaken laat ik aan een pro over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op zondag 26 maart 2006 @ 21:28:
[...]
Ik ben het niet geheel met je eens. Je hebt volgens mij 4 prijsklassen in het telezoom-segment: goedkoopste 70-300 (max €150), iets beter (max €300), niet absurd geprijsd (+- €700 zoals de canon 70-200/4 L, helaas niet zoiets van Nikon) en onder de €1500. Ik heb zo'n vermoeden dat een lens van €5000 niet echt veel verkocht wordt ofzo B)
Er zijn veel minder mensen die €1000 kunnen uitgeven dan dat er mensen zijn die ontevreden zijn met de instaplenzen. Dus ik denk daarom dat je de markt voor €300 niet over het hoofd moet zien :)
Dat bedoel ik eigenlijk ook.
Het is maar net wat je kunt en wilt uitgeven.
En het is denk ik ook zo dat de kwaliteit en prijs niet evenredig oplopen. In het hele dure segment merk je de verschillen denk ik steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

divvid schreef op maandag 27 maart 2006 @ 16:05:
[...]
Prima foto's voor die 70-300 lijkt me. Ik zou het vergelijk met je huidige 70-200 in combinatie met de TC wel eens willen zien naast zo'n foto. Kun je die posten?
Dan moet ik wel vergelijkbare foto's hebben, maar ik heb mijn 70-200 nog niet echt goed kunnen testen. Zodra ik vergelijkbare foto's heb zal ik die posten.

Maar met name de AF en lichtsterkte zijn een verademing t.o.v de 70-300.
VR is ook erg handig, maar met de TC merk je dat dat toch wat minder goed werkt.
Voor mijn 70-200 VR heb ik ook nog 1 maand een 80-400 VR gehad.
De VR van de 80-400 werkt over het overeenkomstige bereik beter dan op de 70-200+TC.
Daar zal ik binnenkort nog een voorbeeld van posten.
De AF werkt door de TC ook wat trager, maar is nog altijd veeeeeel sneller dan de 80-400.
De 80-400 heb ik voornamelijk weggedaan i.v.m. de zeer trage AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-09 13:35
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 09:06:
[...]

Dan moet ik wel vergelijkbare foto's hebben, maar ik heb mijn 70-200 nog niet echt goed kunnen testen. Zodra ik vergelijkbare foto's heb zal ik die posten.

Maar met name de AF en lichtsterkte zijn een verademing t.o.v de 70-300.
VR is ook erg handig, maar met de TC merk je dat dat toch wat minder goed werkt.
Voor mijn 70-200 VR heb ik ook nog 1 maand een 80-400 VR gehad.
De VR van de 80-400 werkt over het overeenkomstige bereik beter dan op de 70-200+TC.
Daar zal ik binnenkort nog een voorbeeld van posten.
De AF werkt door de TC ook wat trager, maar is nog altijd veeeeeel sneller dan de 80-400.
De 80-400 heb ik voornamelijk weggedaan i.v.m. de zeer trage AF.
De 70-200 is dan ook een AF-S en de 80-400 een AF, niet zo verwonderlijk dus dat de AF sneller is bij de eerste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-07 08:38
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Nikkor AF-S 55-200mm / 4-5.6G DX
Ik kan hier namelijk (nog) vrij weinig reviews over vinden via google e.d.

De andere keuze die ik op het oog heb is een 2e hands nikkor 70-210 AF-D. (ik denk 4-5.6)

De 70-210 is wel een kwaliteitslens terwijl de 55-200 "maar" een budget lens is. Echter de 70-210 is ook wel wat zwaarder en groter terwijl ik juist op zoek ben naar een handzaam en licht lensje voor in de stad. Ik heb echter geen idee hoe goed/slecht de 55-200 presteert tegenover de 70-210 dus ik kan de keuze eigenlijk niet maken.

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
brooks123 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:22:
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Nikkor AF-S 55-200mm / 4-5.6G DX
Ik kan hier namelijk (nog) vrij weinig reviews over vinden via google e.d.

De andere keuze die ik op het oog heb is een 2e hands nikkor 70-210 AF-D. (ik denk 4-5.6)

De 70-210 is wel een kwaliteitslens terwijl de 55-200 "maar" een budget lens is. Echter de 70-210 is ook wel wat zwaarder en groter terwijl ik juist op zoek ben naar een handzaam en licht lensje voor in de stad. Ik heb echter geen idee hoe goed/slecht de 55-200 presteert tegenover de 70-210 dus ik kan de keuze eigenlijk niet maken.
Waarom wil je een andere lens als je al de Sigma 70-300 hebt? Het enige wat ik kan verzinnen is dat de 55-200 wat kleiner is, maar de 70-210 is vrijwel hetzelfde formaat en gewicht. De vraag is of dat klein beetje verschil een nieuwe lens waard is?

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Sigma 70-300 is toch helemaal niet zwaar? Ik denk dat je heel weinig gewicht wint met een 55-200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Martijn schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:38:
[...]

De 70-200 is dan ook een AF-S en de 80-400 een AF, niet zo verwonderlijk dus dat de AF sneller is bij de eerste ;)
Niet alleen dat, de 70-200 is ook een f/2,8, terwijl de 80-400 bij f/4,5 begint en op het einde van zijn bereik op f/5,6 zit. Dat scheelt dus een berg licht waarmee de AF-sensor de afstand moet bepalen. Die sensor heeft het dus makkelijker bij f/2,8 dan bij f/4,5 of f/5,6, waardoor deze sneller de afstand kan bepalen en dat merk je ook.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
  • Laatst online: 15-07 08:38
Verwijderd schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:12:
Die Sigma 70-300 is toch helemaal niet zwaar? Ik denk dat je heel weinig gewicht wint met een 55-200.
mmm. als dat zo is dan zal het de moeite niet lonen. Zoals ik al zei zoek ik eigenlijk een niet al te grote lens voor stadsfotografie e.d. en ik dacht dat de 55-200 daar meer aan voldoet dan de 70-300.
De 70-300 is nogal een grote toeter om door de stad mee te wandelen.

Echter als deze 2 elkaar niet veel ontlopen dan is de 70-210 de betere

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 19:36
Een kennis van mij vroeg het volgende:
Ik heb mijn Canon vorige week dinsdag gekocht. Ik heb er een 18-55 en een 55-200 objectief van Sigma bij gekocht. Nu is het 18-55 nog niet op voorraad en heb ik alleen nog maar het 55-200 geprobeerd, maar ik twijfel of het niet praktischer is om een 18-200 te nemen. Ik heb dan maar 1 lens bij me, dus altijd de juiste en hoef niet steeds te wisselen. wel zo makkelijk als je snel foto,s wil maken en er kan geen stof op de sensor komen als je het objectief wisselt. Zijn er volgens jou ook nadelen aan een 18-200 objectief i.p.v. twee objectieven ?
Zijn er dus nadelen aan een 18-200 objectief ipv 2 objectieven nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Kans op a) minder scherpte (vooral bij de uiteinden) en b) minder contrast en c) wat meer lensfouten/vertekening (pincushion/barrel distortion). Het voordeel van minder mee slepen, minder wisselen (stof) en zoom-gemak is natuurlijk wel fijn.

Ik ga zelf zeer waarschijnlijk voor deze 18-200 AF-S VR: een lens die blijkbaar zeer goeie prestaties levert voor die zoomrange+prijskaartje :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 19:36
crap ik zie nu pas dat ik hem in het Nikon topic neerzet... Maar hij heeft een Canon, zal er wel aan leggen dat mijn hoofd helemaal in de wolken is van mijn eigen D50... Maargoed ik neem aan dat dat commentaar zowel voor Canon als voor Nikon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heaget schreef op maandag 03 april 2006 @ 09:00:
Een kennis van mij vroeg het volgende:

[...]

Zijn er dus nadelen aan een 18-200 objectief ipv 2 objectieven nemen?
Groter zoombereik resulteert tot nu toe altijd in een optisch mindere lens.

Een 18-200 (of beter een 18-125) is leuk voor vakantie als je lekker portable wilt zijn, maar meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Heaget schreef op maandag 03 april 2006 @ 09:10:
crap ik zie nu pas dat ik hem in het Nikon topic neerzet... Maar hij heeft een Canon, zal er wel aan leggen dat mijn hoofd helemaal in de wolken is van mijn eigen D50... Maargoed ik neem aan dat dat commentaar zowel voor Canon als voor Nikon geld.
Sure, lens-design op dit gebied is universeel en merk-onafhankelijk: het superzoomverhaal geldt idd voor alle merken qua plus- en minpunten. Ik weet dat een 18-200 VR AF-S voor ruwweg 80% van mijn fotografie goed -genoeg- gaat zijn: als ik meer wil op het gebied van scherpte of licht pak ik mijn 28-75 f/2.8 Tamron of een van m'n primes :) Het gemak en de kleine prestatie-verschillen tussen die superzoom (en ook een aantal anderen zoals de sigma 18-200) overstijgt het 'gedoe' (bij wijze van spreken) van het meeslepen van 2 of 3 zooms en dan moeten wisselen. De kans dat je 'het moment' mist is dan altijd groter enzo :)
Fairy schreef op maandag 03 april 2006 @ 09:12:
[...]

Groter zoombereik resulteert tot nu toe altijd in een optisch mindere lens.

Een 18-200 (of beter een 18-125) is leuk voor vakantie als je lekker portable wilt zijn, maar meer niet.
Misschien dat je dan eens de resultaten van de 18-200 AF-S VR moet bekijken en dan je mening herevalueren ;) Ik heb zelf een sigma 18-125 en voor het geld+range maakt hij echt prima foto's, en ja, zelfs vergeleken bij mijn primes ;)

edit: zie ook deze post op DPReview van Scott Sherman die de 18-200 VR vergelijkt met de Nikkor 17-55 (een van de beste Nikkors!) en het verschil erg klein vindt: hij sleept verder alleen een ultrawide-zoom mee :)

[ Voor 55% gewijzigd door Remy op 03-04-2006 09:16 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

De sigma 55-200 is ook niet goed te noemen, 'k kan alleen zo snel het linkje niet vinden. Je kan dan beter de Nikon 55-200 of een 70-300 nemen qua scherpte enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Dus misschien is het wel een slim plan om mijn Sigma 18-125 (waar ik tevreden over ben) te vervangen door die Nikkor 18-200VR als ik eens geld over heb ?
(en nog een Tamron 17-50 erbij voor binnen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
hjs: jazeker. Je gaat dan blij worden van de volgende dingen:

- AF-S
- VR II
- 75mm extra telebereik
- optisch net nog wat beter dan de Sigma 18-125
- minder vignetting

De filtermaat is wel een bummer, 72mm geloof ik. Had liever 62mm (de standaard semi-pro maat) of 77mm (pro) gehad, maar ach. Hij is nu voor 650 ~ 750 te krijgen, maar wel nog niet zo goed leverbaar helaas. En voor binnen is een f/2.8 zoomlensje erg fijn ja, of een (redelijk wide) prime :)

Natuurlijk is f/2.8 super om mee te schieten, zoals de 17-55 of 70-200 Nikkors, maar dan heb je weer die wissel/prijskaartje/gewicht tradeoff..lastig altijd :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

kom nog een leuke foto tegen via DPZ

http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID6/16650.html#1
Afbeeldingslocatie: http://www.nikonians.org/dcforum/User_files/442382110e722914.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Yeps, had em al gezien: ze moeten ergens op bezuinigen he als ze zoiets gaan massa-produceren: voorzichtig dus met je eventueel toekomstige 18-200 VR AF-S :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

offtopic:
en da's de reden waarom ik eigenlijk een bloedhekel aan neckstraps heb.
Op die manier is m'n Minolta Dynax 7 incl. 180mm macro lens een keer naar beneden gestuiterd.
De camera heeft het overleefd, de lens niet.

overigens vind ik het wel vreselijk dubieus dat die lens bij zo'n actie zomaar doormidden breekt.
Het oppakken van je camera gaat nou niet bepaald gepaard met enorme G-krachten.
Het lijkt me eerder een productiefout...zoniet, dan heb ik best wel erg grote bedenkingen bij de constructie van de lens.

[ Voor 46% gewijzigd door YellowCube op 03-04-2006 11:40 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
YC: van de org topicposter daar op Nikonians:
Some inspection of the innards indicates that there was pretty much nothing except three plastic tabs holding the two halves together!
Ik denk geen productiefout maar gewoon zeer bad luck vanwege de hoek+kracht die erachter zat. Met m'n primes krijg ik dit niet voor elkaar, en de Sigma 10-20 / 18-125 ook niet (stalen 2e telescopisch deel) maar de tamron die ik heb is bijna all plastic, tjaa.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 21:59
Remy schreef op maandag 03 april 2006 @ 11:52:
YC: van de org topicposter daar op Nikonians:
[...]
Ik denk geen productiefout maar gewoon zeer bad luck vanwege de hoek+kracht die erachter zat. Met m'n primes krijg ik dit niet voor elkaar, en de Sigma 10-20 / 18-125 ook niet (stalen 2e telescopisch deel) maar de tamron die ik heb is bijna all plastic, tjaa.
Persoonlijk lijkt het me ook redelijk "underdesigned". Het gaat om een gebruiksartikel van meer dan 600 euro, niet een klok die je aan de muur hangt.

Topicposter schrijft later ook dat de tabs 4.8, 5 en 11 mm lang en 1.2mm dik waren. Dat is heeeeeeel erg weinig....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Topicposter schrijft later ook dat de tabs 4.8, 5 en 11 mm lang en 1.2mm dik waren. Dat is heeeeeeel erg weinig....
In optica-land is dat niet heel erg weinig hoor: veel ruimte voor stevige hengsels is er gewoon bijna nooit of je moet een f/8 of f/11 lens hebben met weinig glas: het omhulsel en evt zoomdeel van de lens biedt ook de stevigheid.

Dat er nu 1 18-200 VR is gesneuveld betekent gelijk dat de hele lens prut en breekbaar is? Dacht het niet, anders zou Nikon em nooit op de markt hebben gebracht. Natuurlijk zal de bouwkwaliteit niet op het pro-niveau zijn, maar het is idd een gebruiksartikel waar je normaal mee om kan gaan.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De topicstarter op het betreffende forum heeft al aangegeven dat hij niet veel kracht heeft gezet, omdat hij heel voorzichtig de camera greep om een dichtbijzijnde vogel te kunnen fotograferen. Dus met grof geweld is het sowieso niet gegaan en dan vind ik het behoorlijk dubieus dat een lens meteen op die manier afbreekt.

Daarmee is dus niet gezegd dat alle exemplaren meteen slecht zijn, er kan ook gewoon al een haarscheurtje of iets dergelijks aanwezig zijn geweest. Maar dat dit niet de meest solide constructie is mag duidelijk zijn; de lens was gloednieuw en nog maar een paar keer gebruikt. En let's face it: een drietal plastic houdertjes vervangen door stalen varianten op een lens van 700 euro... Ik vind het vaag dat het op deze manier gecontrueerd is.

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 04-04-2006 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 11:12:
Maar dat dit niet de meest solide constructie is mag duidelijk zijn; de lens was gloednieuw en nog maar een paar keer gebruikt. En let's face it: een drietal plastic houdertjes vervangen door stalen varianten op een lens van 700 euro... Ik vind het vaag dat het op deze manier gecontrueerd is.
Inderdaad, doe mij dan maar een beetje tokina-built-quality ipv een plastic-fantastic-construction :X En dat het dan wat meer weegt maakt me geen hol uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik wacht iig even lekker tot de lens in grote getalen op de markt verschijnt, breken er veel af lezen we dat vast wel ergens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09 09:48
Is de Tamron 70-300mm f 4-5.6 LD 1/2 macro een goeie starterslens als ik die op de kop kan tikken (tweedehand) voor € 90? Nieuw kan ik hem vinden voor € 140, en de lens is volgens de verkoper in nieuwstaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cocico schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:36:
Is de Tamron 70-300mm f 4-5.6 LD 1/2 macro een goeie starterslens als ik die op de kop kan tikken (tweedehand) voor € 90? Nieuw kan ik hem vinden voor € 140, en de lens is volgens de verkoper in nieuwstaat...
Die lens is inderdaad een leuke starterslens om kennis te maken met 70-300 mm. Ik heb hem ondertussen vervangen voor een 80-200/2.8 omdat je de tamron eigelijk alleen buiten kan gebruiken. Optisch is het geen wereldwonder en de af is behoorlijk traag, maar voor z'n prijs is het zeker een leuke lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09 09:48
Ik twijfel momenteel tussen die 70-300 voor € 90 of deze: tamron 18-200 xr di F3.5-6.2 voor € 200.

Wat raden jullie aan als tweede lens, naast de D70s kitlens. 18-200 zou een lens zijn die ik er op kan laten zitten, die 70-300 zou specifiek voor buiten zijn idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-09 13:35
cocico schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 13:36:
Ik twijfel momenteel tussen die 70-300 voor € 90 of deze: tamron 18-200 xr di F3.5-6.2 voor € 200.

Wat raden jullie aan als tweede lens, naast de D70s kitlens. 18-200 zou een lens zijn die ik er op kan laten zitten, die 70-300 zou specifiek voor buiten zijn idd.
Ik zou zeker niet voor de Tamron 18-200 gaan. Optisch is de D70s kitlens zeker veel beter, en daarboven zou ik dan voor de 70-300 APO van Sigma gaan. Ook rond de 200/250 euro en in deze lensklasse een erg populaire lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

De zoektocht naar de goede groothoek-zoom

Omdat ik regelmatig het gevoel heb dat ik op het groothoek gebied te kort kom, mijn kitlens wil ik vaak verder terugdraaien dan 18mm. Maar helaas kan dat dus niet.

Dus ben ik mij nu aan het orienteren op een groothoek zoom.

Welke objectieven ben ik tot nu toe tegen gekomen?Van de Nikon hoor ik van verschillende kanten dat deze optisch niet echt goed is. De sigma zou optisch al een stuk beter zijn, en zeker als je het prijsverschil meerekent. Nadeel van de sigma is natuurlijk het verlopend diafragma.
Echter, hebben ze beiden nog een veel groter nadeel. Het zijn objectieven specifiek voor digitaal. Ze hebben ook geen diafragma ring. En ik wil graag een objectief welke ik ook op mijn (nog uit te breiden) analoge bodies kan gebruiken.
Eigenlijk vind ik de Nikkor net iets te duur. Prijs van de sigma is ongeveer het bedrag wat ik er aan uit wil geven denk ik.
Ook denk ik dat ik het bereik van de sigma fijner vind, scheelt toch 2mm op de groothoek kant.

Welke lenzen zijn er nog meer? Een lijstje van mijn wensen:
  • Geschikt voor analoge(en 1.0x crop digitaal) bodies. (dus geen DX, of G-objectieven)
  • Liefste beginnend op 10mm
  • Als het kan geen verlopend diafragma
  • Optisch van goede kwaliteit.
  • Goede bouwkwaliteit
Wie zou mij verder kunnen helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door ThunderNet op 04-04-2006 16:50 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 02-09 20:26
De tokina en sigma 12-24 zijn volgens mij ook specifiek voor digitaal

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ThunderNet schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:46:

• Geschikt voor analoge(en 1.0x crop digitaal) bodies. (dus geen DX, of G-objectieven)
  • Goede bouwkwaliteit
wellicht ben ik niet helemaal 100% geinformeerd, maar de eis geen DX en beginnend bij 10mm lijkt me een vrij moeilijk zoektocht. De meeste voor APS-C sensoren ontworpen lenzen beginnen juist bij 10mm zodat je op camera's met die sensoren toch nog op een prettige groothoek uitkomt.
martijn_tje schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 17:29:
De tokina en sigma 12-24 zijn volgens mij ook specifiek voor digitaal
de sigma 12-24 is een fullframe lens.

[ Voor 14% gewijzigd door YellowCube op 04-04-2006 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
wat je wilt bestaat niet (en kan denk ik niet eens bestaan, of je moet voor een fisheye lens kiezen).

de wijdste rectalineaire 'full-frame' zoomlens is de 12-24 van sigma. optisch is dat echter geen wereldwonder.

de beste prijs/prestatie verhouding in dat bereik is naar mijn idee te vinden bij de tokina 12-24.

de sigma 10-20 is de wijdste, maar optisch ook niet geweldig.

de nikon is een goede lens, maar redelijk duur en het is zeker de vraag of die zijn meer prijs tov de tokina waard is.

[ Voor 6% gewijzigd door lateef op 04-04-2006 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 16:46:
De zoektocht naar de goede groothoek-zoom

• Goede bouwkwaliteit
_/-\o_ Tokina 12-24 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 16:29

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Die heeft toch geen traploos diafragma....? Weinig tot geen objectieven hebben dat meer tegenwoordig.
(als hij dat tenminste bedoeld... met "geen verlopend diafragma")

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xilantof schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 22:50:
[...]

Die heeft toch geen traploos diafragma....? Weinig tot geen objectieven hebben dat meer tegenwoordig.
(als hij dat tenminste bedoeld... met "geen verlopend diafragma")
hij heeft een constante f/4, of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 23:02:
[...]

hij heeft een constante f/4, of bedoel je wat anders?
dat bedoel ik idd met een geen verlopend diafragma, maar dat is meer wens dan eis :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-08 00:02

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Als je de wens van fullframe geschiktheid laat varen ( is een beetje onzinnig veel groothoek op kleinbeeld trouwens). Dan is de Tokina 12-24 de beste EN de meest betaalbare keuze.
Ik heb m'n Nikkor 12-24 verkocht om plaats voor de Tokina te maken. Deze is echt veel beter en de AFS mis ik niet. Geen seconde spijt van gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door smallblock op 05-04-2006 03:20 ]

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Photozone test de Nikon 18-200 VR

Edit:
Verdict
Regarding some glowing reviews available on the web the expectation were rather high. Unfortunately the (tested sample of the) Nikkor AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED VR II DX wasn't able to convince completely. Weak points are rather hefty distortions and high vignetting (@ f/3.5) at 18mm. Apart from a few weak spots the resolution figures are quite good though and it is possible to get very decent images from this lens under field conditions. The VR can surely help to safe the day in situations where similar zooms must fail utterly. The build quality is a little soso for a lens in this price class and probably the biggest disappointment. All in all the Nikkor is a highly interesting lens but not without flaws (hardly surprising for a 11x zoom).

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Smallblock schreef op woensdag 05 april 2006 @ 03:19:
Als je de wens van fullframe geschiktheid laat varen ( is een beetje onzinnig veel groothoek op kleinbeeld trouwens). Dan is de Tokina 12-24 de beste EN de meest betaalbare keuze.
Ik heb m'n Nikkor 12-24 verkocht om plaats voor de Tokina te maken. Deze is echt veel beter en de AFS mis ik niet. Geen seconde spijt van gehad.
Probleem is dat ik straks meer met analoog wil werken, en dat ik verder geen groothoek lens heb in mijn assortiment. Als de lens ook FF geschikt is, hoef ik geen 2 lenzen te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dan kom je toch uit op (wat lateef ook al zei) de 12-24 van sigma. Da's zo'n beetje de wijdste zoomlens die voor ff geschikt is. Heeft alleen weer geen vast diafragma. En qua bouw is ie (wat ik begrepen heb) op zich wel ok, maar door z'n enorme bolle frontelement kun je er bijv. geen filters opschroeven.
De stap erna is een 17-35 lens. Dan heb je de keuze uit de Tamron 17-35 f/2.8-4.0 (geen vast diafragma) of de Nikkor 17-35 f/2.8. En als je de Nikkor 12-24 al duur vindt, dan wordt je van de 17-35 zeker niet blij.

met andere woorden:
je eisen vormen een niet bestaande lens.

[ Voor 11% gewijzigd door YellowCube op 05-04-2006 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is toch wel wat voor filter je erop wilt hebben.... UV voor op hoogte kan ik nog inkomen, maar een pola op zo'n extreem groothoek objectief is toch onwerkbaar en met een gradueel grijsfilter moet je de horizon volledig in het midden hebben (bij een standaardobjectief nog wel te doen, maar bij extreem groothoek is dat extreem niet spannend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

bescherming van je frontelement? Ook dat kun je zien als toegevoegde bouwkwaliteit. Zeker bij een element wat zo uitsteekt als bij de Sigma.
Verder kun je wel filters plaatsen, maar dan aan de achterkant van het objectief (en je moet ze zelf op maat knippen).

[ Voor 30% gewijzigd door YellowCube op 05-04-2006 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
ThunderNet schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:39:
Probleem is dat ik straks meer met analoog wil werken, en dat ik verder geen groothoek lens heb in mijn assortiment. Als de lens ook FF geschikt is, hoef ik geen 2 lenzen te kopen :)
waarom ga je niet eerst op zoek naar een (ultra)groothoek lens voor kleinbeeld? die heb je tenslotte ook nog niet en of je 12 mm op kleinbeeld echt nodig hebt, vraag ik me af. ik zou als ik jou was eerst op zoek gaan naar een kleinbeeld vervanger van je 18-70. nikon heeft met de 17-35/2.8 verreweg de beste ultrawide zoomlens voor kleinbeeld, maar het prijskaartje is navenant. de 17-35 van tamron die yellowcube noemde is een aantrekkelijk geprijsd alternatief. als je ook voor een camera met aps-c sensor een ultrawide lens wilt, zou ik toch echt mijn heil zoeken bij lenzen die speciaal daarvoor zijn ontworpen (en dan met name de tokina 12-24, omdat die gewoon de beste prijs/prestatie verhouding heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:56

Zoefff

❤ 

Dat komt wel enigzins overeen met wat ik verwacht van de lens (waarbij ik wel eerlijk moet zeggen dat ik er nog niet mee gewerkt heb). Bij een lens met zo'n groot bereik wéét je dat je ergens op moet inleveren, in dit geval dus wat vignettering en vervorming. Toch denk ik dat dit een populaire lens gaat worden, vooral als walkaround lens voor de wat minder fanatieke fotograaf. Ik heb er zelf geen enkel probleem mee om 5 kilo aan lenzen mee te slepen, maar de gemiddelde vakantiefotograaf (die het wél leuk vind om een (d)SLR te bezitten) neemt het liefst maar 1 lens mee die alles kan. Daar is deze lens ideaal voor :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotojunk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-08 12:48
Zoefff schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:21:
[...]

. Ik heb er zelf geen enkel probleem mee om 5 kilo aan lenzen mee te slepen, maar de gemiddelde vakantiefotograaf (die het wél leuk vind om een (d)SLR te bezitten) neemt het liefst maar 1 lens mee die alles kan. Daar is deze lens ideaal voor :)
Zoefff,
idd je slaat de spijker op zijn kop..dat is ook reden waarom ik deze lens heb aangeschaft..
En ben er nog steeds zeer content mee. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Zoefff schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:21:
...Toch denk ik dat dit een populaire lens gaat worden, vooral als walkaround lens voor de wat minder fanatieke fotograaf. Ik heb er zelf geen enkel probleem mee om 5 kilo aan lenzen mee te slepen, maar de gemiddelde vakantiefotograaf (die het wél leuk vind om een (d)SLR te bezitten) neemt het liefst maar 1 lens mee die alles kan. Daar is deze lens ideaal voor :)
Ej ej ik ben een fanatieke fotograaf en ik wil em ook hoor! :P

Serieus, ik heb er mid-jan bij de INCA dagen een 1,5u lang mee geschoten op de D200: prima bereik, scherpte en contrast. De VR en AF-S als extra zijn gewoon superfijn. Heerlijk en goed genoeg voor ~80% van mijn foto's. Voor de rest: de primes of mijn 10-20 / 28-75 :P

Scheelt weer in de hoeveelheid load in de fototas :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

en je moet het zo zien...je loopt ook nog eens de kans dat je zomaar opeens 2 primes hebt waarvan eentje met f/1.0!
:+

eigenlijk gewoon een lamme grap..

[ Voor 17% gewijzigd door YellowCube op 05-04-2006 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 15:56

Zoefff

❤ 

Remy schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:31:
[...]
Ej ej ik ben een fanatieke fotograaf en ik wil em ook hoor! :P

Serieus, ik heb er mid-jan bij de INCA dagen een 1,5u lang mee geschoten op de D200: prima bereik, scherpte en contrast. De VR en AF-S als extra zijn gewoon superfijn. Heerlijk en goed genoeg voor ~80% van mijn foto's. Voor de rest: de primes of mijn 10-20 / 28-75 :P

Scheelt weer in de hoeveelheid load in de fototas :)
Mijzelf kennende zou het alleen maar voor extra load zorgen. M'n huidige lenzen, PLUS de 18-200 :X :P
YellowCube schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:34:
en je moet het zo zien...je loopt ook nog eens de kans dat je zomaar opeens 2 primes hebt waarvan eentje met f/1.0!
:+
:D :X

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.