Ik ben ook geen professionele fotograaf, maar ik heb nu wel al een aantal bruiloften geschoten.
Niet op eigen initiatief, maar omdat het bruidspaar het niet nodig vond om een professionele fotograaf in te huren voor foto's gedurende de burgerlijke stand/kerk en het feest. En omdat ik een "goede" camera had, vonden ze het wel leuk als ik wat foto's kon maken... Dus het mes sneed aan twee kanten: bruidspaar krijgt foto's, ik krijg oefening. Ik had uiteraard aangegeven wat mijn (gebrek aan) ervaring was, maar daar had het bruidspaar geen problemen mee.
Voor de bruidsreportage (dus de shoot met bruid en bruidegom) hadden ze meestal wel een eigen fotograaf.
Maar op die vier bruiloften die ik tot nu toe heb geschoten, heb ik al wel veel kunnen leren. Niet alleen van hoe een bruiloft te schieten, maar ook wat ik wel/niet met m'n camera kan en wat ik moet doen hiermee.
Mijn ervaring is dat vier dingen essentieel zijn:
- voorbereiding;
- weten wat voor foto's je moet maken op welk moment en hoe "aanwezig" wil je zijn als fotograaf;
- beheersing van je camera;
- een flitser;
Om met dat laatste te beginnen: op de belichting heb je als niet-ingehuurde fotograaf nooit invloed, als je je niet teveel met de organisatie wilt bemoeien. Dus moet je je eigen licht maken. Een flitser is hierbij het beste middel. Belangrijker nog is weten wat je flitser kan en hoe je 'm moet gebruiken (invloed van ISO op hoeveelheid "ambient" light, hoe gebruik je 'm als invulflits, wat is de invloed van brandpuntsafstand en diafragma op flitskracht).
Beheersing van je camera lijkt me redelijk duidelijk. Op een bruiloft heb je niet altijd veel tijd voor je instellingen en compositie dus moet je dit zo snel mogelijk kunnen instellen. Weet wanneer je spot- of matrix-metering moet gebruiken, stel je witbalans goed in en je ISO, etc...
Het draaiboek doornemen of vanuit ervaring weten wat er gaat gebeuren is ook handig, zodat je je tijdig kan positioneren. Dan heb je genoeg tijd om op de juiste plek te staan en de juiste lens en instellingen te gebruiken.
Aanwezigheid is ook goed om in acht te nemen. Ik hou er niet van om op de voorgrond te treden als fotograaf, maar als je de juiste foto's wilt nemen MOET je dit vaak wel doen. De hele zaal ziet jou wellicht of je staat in de weg voor andere aanwezigen, maar als je een shot wilt maken moet je dat er soms voor over hebben.
Voorbereiding is tenslotte ook zeer belangrijk. Loop van tevoren even de zaal in om te kijken welke witbalans benodigd is en hoe goed/slecht de belichting is. Dit help je al heel veel bij het schieten omdat je dit dan in je achterhoofd kan houden. Ook het maken van een overzicht van welke familiefoto's er genomen moeten worden kan helpen. Idealiter overleg je dit van tevoren met het bruidspaar zodat zij de juiste input geven. Dit is mij echter nog nooit gelukt
Ik weet eigenlijk niet waarom ik dit in tik, maar ik ben blijkbaar enthusiast over m'n eigen leerervaringen
Tenslotte, het punt van materiaal:
In bezit heb ik:
- Nikon D70
- Nikon 18-70 kitlens
- Nikon 50mm 1.8
- Tamron 28-200
- SB-800 flash
Wat ik het meest gebruik tijdens de bruiloften zijn (uiteraard) de D70 met ALTIJD de SB-800 erop en in principe de 18-70. Mijn ervaring is dat de belichting meestal zodanig slecht is, dat ik altijd m'n flash nodig heb. Vandaar deze combi.
Vervolgens probeer ik (als ik denk dat de mogelijkheid er is) om m'n 50mm 1.8 erop te zetten om deze te gebruiken zonder flits.
That's it...
Oftewel: het HOEFT niet duur te zijn.
- D50/D70
- bijbehorende kitlens
- SB600 of 800
- 50mm 1.8
That's it...
Als je vervolgens zoekt naar betere lenzen e.d. kan je het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar bovengenoemd materiaal (wat iemand anders ook al postte) is voldoende in mijn optiek.