Topicstart volgt later: voor Canonmount-glas zie Het grote Canonmount-objectieven-topic
Voor het vorige objectieventopic: Centraal objectieven-topic V6.0
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
one more thing...
Gaat perfekt. Ik heb ook een tijdje de AF50/1.4 op m'n F3 gebruikt.justice_strike schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 00:04:
Finally een splitsingik vind dit zeker wel beter aangezien het vroeger altijd wel een beetje gissen was welke lens (welk merk) er bedoelt wordt.
kickoff. Ik ga binnenkort een 50mm f/1.4 af kopen voor mijn fm2waarom af? omdat ik dan nog de optie open hou om in de toekomst autofocus bodies te kopen. voelt de af variant van de lens eigenlijk anders aan dan de mf variant? (ik zat namelijk ook te kijken naar de 50mm f/1.2 mf maar die werd me een beetje te duur)
Leuke lamp, overigens !!
mf versie lenzen schijnen wat zwaarder aan te voelen. De af lenzen zijn wat lichter gebouwd zodat de af motor het makkelijker heeft.Zoefff schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 00:17:
Waarom zou de AF variant anders voelen dan de MF versie? Zolang de focusring niet op een autofocusmotor is aangesloten draait het gewoon soepel en voel je er volgens mij niets van. Het lijkt mij (met het oog op de toekomst) in ieder geval wel een slimme zet om de AF-variant aan te schaffen
Denon AVR-X3600H
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Even grandioos off-topic:miekd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 00:44:
Net twee uur geleden de band 'Wir Sind Helden' voor de lens gehad tijdens hun optreden. De combinatie Tamron 28-75 2.8 en Nikkor 80-200 2.8 is me toch een partij smullen.
The sky is the limit
De zelfontspanner .. D'OH !Zoefff schreef op zondag 15 januari 2006 @ 17:38:
Tips... De zelfontspanner gebruiken, of een IR-afstandsbediening gebruiken zodat je de ontspanknop niet aan hoeft te raken
Daarnaast weet ik niet op welke ISO je de foto hebt gemaakt, maar het lijkt me meer dan 200. Met een statief bijdehand en "alle tijd van de wereld" kan je beter een lage ISO nemen, en een wat langere sluitertijd. Geeft imho een beter eindresultaat
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
[Voor 31% gewijzigd door Tees op 16-01-2006 11:53]
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"
En waar kan ik het [url=???]Minoltamount-objectieven-topic[/url] vinden?Remy schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 23:18:
Topicstart volgt later: voor Canonmount-glas zie Het grote Canonmount-objectieven-topic
Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm
ik zie het al voor me. Een dedicated minolta, een dedicated olympus, zeiss, leica, pentax, sigma etc.... worden heel wat objectieven threadsMBV schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:25:
daar was kennelijk geen vraag naar, allemaal prutlenzen
* MBV bukt
Ik denk niet dat dat handig is, aangezien je daar relatief weinig gebruikers van hebt. Ik zou eerder denken aan een 'overigen'-topic
[Voor 4% gewijzigd door MBV op 16-01-2006 16:39]
Gasloos huis uit 1906 - 4,2Kwp Enphase N/Z - Edel Auer 80L WP Boiler - Sanura WTW @ Douche - 5kW Daikin L/W WP
de af 80-200 schijnt ietwat meer backfocus te hebben op de d200 dan de d70 omdat hij door de sterkere motor verder doorgedraait wordt.Cereal schreef op maandag 16 januari 2006 @ 16:56:
Vandaag op de introductiedag van de Nikon D200 geweest, ze hadden een paar leuke lensjes staan:
AF-S VR Nikkor 300 F2.8G IF-ED
AF-S VR Nikkor 200 F2.0G IF-ED
AF-S Nikkor 600 F4.0 IF-ED II
Morgen ga ik nog even een kijkje nemen om de focussnelheid van mijn eigen AF 80-200 F2.8 ED te testen op een D200 Body, en zal ik wat vergelijkingsmateriaal maken van de verschillende lenzen.
sorry maar ik kan het niet laten...justice_strike schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:19:
[...]
de af 80-200 schijnt ietwat meer backfocus te hebben op de d200 dan de d70 omdat hij door de sterkere motor verder doorgedraait wordt.
De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Bij nieuwere lenzen zit er vaak een aparte (snellere, preciezere en stillere) focusmotor in het objectief, maar oudere lenzen (zoals de 80-200 waar nu over gepraat word) maken nog gebruik van de focusmotor in de body.B-lennium schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 00:30:
[...]
sorry maar ik kan het niet laten...
de motor zit toch in het objectief?
ok ok ik ga al terug naar het canon topic
Ik heb even een voorbeeldje online gezet:Tees schreef op maandag 16 januari 2006 @ 11:50:
Die kleurverschillen hebben inderdaad met kleurruimtes te maken (en of PS je kleurprofiel automatisch negeert danwel omzet). De JPG's hebben een kleurprofiel meegekregen (sRGB mode Ia is standaard ingesteld), maar je NEF's worden natuurlijk as-is opgeslagen.
Als je tegen PS verteld dat 'ie je NEF's naar sRGB mode Ia moet vertalen dan zullen ze er (als je ook de witbalans en saturatie e.d. gelijk zet) precies hetzelfde uitzien als je JPG's
je bent gekArfman schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 00:48:
[...]
Ik heb even een voorbeeldje online gezet:
http://www.arfman.net/voorbeeld.jpg
Links de JPG, rechts de RAW. Ik kan me niet herinneren dat dit eerder voor is gekomen. Ik moet toegeven dat ik laatst wel met de instellingen heb zitten prutsen, maar ik heb de camera gereset via het menu al, en de preset op Levendig gezet. Daarnaast heb ik in PS alle RGB opties geprobeerd die je ziet bij Workflow options als je de RAW opent, maar ik zie geen verschil. Wat doe ik fout
Hmm .. ik zit net oudere RAW's te bekijken, die zien er ook ineens anders uit .. sterker nog, die hebben hetzelfde euvel .. ben ik nu gek aan het worden, ligt dit nu aan mij of ligt dit aan Photoshop CS2 ?
Ok, dan zal ik daar eens goed naar kijken, kan me voorstellen dat de 80-200 een van de zwaardere lenzen is om te focussen, dus ook eerder de neiging heeft om door te draaien.justice_strike schreef op maandag 16 januari 2006 @ 23:19:
[...]
de af 80-200 schijnt ietwat meer backfocus te hebben op de d200 dan de d70 omdat hij door de sterkere motor verder doorgedraait wordt.
Gasloos huis uit 1906 - 4,2Kwp Enphase N/Z - Edel Auer 80L WP Boiler - Sanura WTW @ Douche - 5kW Daikin L/W WP
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
[Voor 5% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 17-01-2006 14:23]
RobertJ schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:26:
Mm, dacht dat bij DX lenzen het allemaal al omgerekend was.
toch vind ik het niet zo'n ontzettend vreemde gedachtegang.lateef schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:59:
[...]
cropfactor verandert niets aan brandpuntsafstand.
niet te bijdehand worden nu... De boodschap kwam best over...lateef schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:59:
[...]
cropfactor verandert niets aan brandpuntsafstand.
Ik dacht dus dat bij de DX objectieven de brandpuntsafstanden al weergegeven werden inclusief de cropfactor van de digitale body waardoor het allemaal niet x 1.5 moet. Maar dat blijkt dus mijn denkfout, ook bij de DX objectieven (nota bene ontwikkeld voor de digitale body's met cropfactor) moet je nog omrekenen.RobertJ schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:26:
27-82,5mm dus... Mm, dacht dat bij DX lenzen het allemaal al omgerekend was.
[Voor 53% gewijzigd door RobertJ op 17-01-2006 15:11]
Ik kan alleen spreken over de 18-70 en dat is een erg fijn lensje! Misschien zou ik liever een 2.8 lens hebben, maar dan moet je voor een beetje betaalbaarheid naar de 28-70/2.8 EX DG van Sigma, en dan mis je 10mm in het wijde gebied.RobertJ schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:16:
Nu heb ik zelf onderzoek gedaan, en kom ik op de
- Nikkor AF-S 18-70MM/F3.5-4.5G DX IF-ED € 315,00
- Nikkor AF-S 24-120/3.5-5.6 VR 72S 72mm € 539,00
En die lens heeft ook VR. Maar is VR de moeite waard? Zou dat echt veel uitmaken?
Eigenlijk wil ik gewoon weten wie er ervaring heeft met die 24-120. En of de 18-70 een goedkoper, maar toch kwalitatief goed alternatief is.
[Voor 8% gewijzigd door Tees op 17-01-2006 15:24]
"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"
men zou dat inderdaad kunnen overwegen, maar zoals je zelf al aangeeft, verandert er fysiek niets aan de brandpuntsafstand, dus - behalve dat het dan niet klopt - zou dat alleen maar verwarrend werken. waarom moet er toch altijd teruggerekend worden naar kleinbeeld? dat doe je met middenformaat of vlakfilm toch ook niet?YellowCube schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:02:
toch vind ik het niet zo'n ontzettend vreemde gedachtegang.
Fysiek veranderd er uiteraard niet aan het brandpuntsafstand, maar men zou wel kunnen overwegen om een DX equivalent weer te geven i.p.v. het echte.
ach, verwarrend. Voor een leek kan het juist verwarrend zijn dat er 17 mm op z'n lens staat maar dat ie op z'n camera niet 17mm is.lateef schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:30:
[...]
men zou dat inderdaad kunnen overwegen, maar zoals je zelf al aangeeft, verandert er fysiek niets aan de brandpuntsafstand, dus - behalve dat het dan niet klopt - zou dat alleen maar verwarrend werken. waarom moet er toch altijd teruggerekend worden naar kleinbeeld? dat doe je met middenformaat of vlakfilm toch ook niet?
[Voor 28% gewijzigd door YellowCube op 17-01-2006 15:44]
Nikon zou trouwens in de toekomst camera's met een andere cropfactor kunnen uitbrengen, dan zou de omrekening ook niet meer kloppen. (Niet erg waarschijnlijk op korte termijn, maar toch)lateef schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:30:
[...]
men zou dat inderdaad kunnen overwegen, maar zoals je zelf al aangeeft, verandert er fysiek niets aan de brandpuntsafstand, dus - behalve dat het dan niet klopt - zou dat alleen maar verwarrend werken. waarom moet er toch altijd teruggerekend worden naar kleinbeeld? dat doe je met middenformaat of vlakfilm toch ook niet?
Nikon D50 18-55/55-200/50 1.8
nee, maar dx lenzen zijn ook niet geschikt voor kleinbeeld camera's. (bepaalde) lenzen voor middenformaat zijn (met adapters) trouwens wel geschikt voor (bepaalde) merken kleinbeeldcamera's.YellowCube schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:35:
En zijn lenzen voor 35mm camera's uberhaupt geschikt voor middenformaatcamera's. Zo nee, dan heb je die verwarring tot sowieso niet?
VR kan veel schelen (1 a 2 stops?). Maar dat geldt alleen voor niet-bewegende voorwerpen die je fotografeert (ik weet niet of je dit al wist, maar ik zeg het alleen maar).RobertJ schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:16:
[Voor 29% gewijzigd door eduardtee op 17-01-2006 16:05]
Anoniem: 63942
De 18-70 is echt leuk ding en eigenlijk een ideale kit-lens, hij is z'n geld dubbel en dwars waard. Oké, de bouwkwaliteit had van mij wat degelijker gemogen. Hiermee bedoel ik het voorste deel dat bij het in-zoomen uitschuift. Maar optisch is die oké, en de AF-S is ook een uitkomst!RobertJ schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 14:16:
ik bedoelde meer dat als een lens anders back of front focused op verschillende camera's 200d 70d canontaal D200, D70 dat dit dan niet aan een zwaremotor kan liggen.. het effect van de eventueele doordraaiende zware motor hebben bijde camera's toch last van ?Zoefff schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 00:43:
[...]
Bij nieuwere lenzen zit er vaak een aparte (snellere, preciezere en stillere) focusmotor in het objectief, maar oudere lenzen (zoals de 80-200 waar nu over gepraat word) maken nog gebruik van de focusmotor in de body.
Net zoals dat bij Canon gebeurt overigens
je hebt af en af-s lenzen. De lens die jij net aankaarte de 80-200 is een af lens. Die heeft geen motor op de lens. Die is afhankelijk van de motor in de body. Aangezien de d200 een zwaardere motor heeft dan de d70 kan het dus zijn dat de lens verder doordraait. aangezien het momentum op de d200 hoger ligt dan de d70. Dus om deze reden heeft de d200 meer last van backfocus dan d70.B-lennium schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 19:40:
[...]
ik bedoelde meer dat als een lens anders back of front focused op verschillende camera's 200d 70d canontaal D200, D70 dat dit dan niet aan een zwaremotor kan liggen.. het effect van de eventueele doordraaiende zware motor hebben bijde camera's toch last van ?
[Voor 19% gewijzigd door justice strike op 18-01-2006 00:28]
OEPS.. ok ik wist niet dat er een autofocus motor IN de body zat ik ging uit van de motor in de lens.justice_strike schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:28:
[...]
je hebt af en af-s lenzen. De lens die jij net aankaarte de 80-200 is een af lens. Die heeft geen motor op de lens. Die is afhankelijk van de motor in de body. Aangezien de d200 een zwaardere motor heeft dan de d70 kan het dus zijn dat de lens verder doordraait. aangezien het momentum op de d200 hoger ligt dan de d70. Dus om deze reden heeft de d200 meer last van backfocus dan d70.
Dit is overigens een ander probleem dan backfocusing bij andere (af-s) lenzen zoals de 18-70. Dit komt door een verkeerde autofocus lockon van de camera. Het is mij nog steeds niet bekent waardoor het precies voorkomt aangezien het niet met alle lenzen zo is. de 18-70 schijnt er toch het meeste last van te hebben
[Voor 17% gewijzigd door B-lennium op 18-01-2006 15:53]
Anoniem: 9905
Anoniem: 96967
De 18-200 is ontworpen voor camera's met een cropfactor, waardoor je dus wél de lens over de gehele diameter gebruikt. Wat je beter kan doen is je 67mm pola inwisselen voor een 72mm, en een stepup ring van 67 -> 72 aanschaffen voor je andere lens. Met een 67mm pola op de 18-200 heb je gegarandeerd last van vignettering, waarschijnlijk zowel op 18 als 200mm.Anoniem: 9905 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 23:03:
Ik heb zonet de 18-200mm VRII lens binnen. Mooi hoor!
Nu heb ik echter een vraagje. Ik heb een 67mm polafilter (vrij prijzig model van B+W). Wanneer ik die met een 72 -> 67mm stepdown ring op mijn 18-200 VRII ga zetten, wat gaat het effect hier dan van zijn? Gaat dit me een vignetting probleem opleveren waneer ik ultrawide schiet? of merk ik hier weinig tot niets van, gezien het feitd at de cam de hele lens niet gebruikt (vanwege de cropfactor, heb een D70)?
BVD.
Anoniem: 54460
Ken Rockwell is zelfs over de 70-300G-lens positief, wat absolute crap is. Wat ik bedoel, is dat meneer Rockwell alles waar Nikon/Nikkor opstaat fantastisch vindt, maar andere merken niet eens wil bekijken.Anoniem: 96967 schreef op zondag 22 januari 2006 @ 13:20:
ik twijfel als kitlens nog tussen de 18-55 (kitlens D50) en de 18-70 (kitlens D70(s))
Ken Rockwell is over beide lenzen uitermate positief, maar ik mag toch hopen dat ze echt niet aan elkaar gewaagd zijn met zo'n prijsverschil??
Ik zou dan gelijk een 77mm pola pakken, en een step-down naar de 72mm van de 18-200. Op de lange duur beter, aangezien ook Nikon een heel stel leuke lensen heeft met 77mm filters.Zoefff schreef op zondag 22 januari 2006 @ 13:42:
[...]
De 18-200 is ontworpen voor camera's met een cropfactor, waardoor je dus wél de lens over de gehele diameter gebruikt. Wat je beter kan doen is je 67mm pola inwisselen voor een 72mm, en een stepup ring van 67 -> 72 aanschaffen voor je andere lens. Met een 67mm pola op de 18-200 heb je gegarandeerd last van vignettering, waarschijnlijk zowel op 18 als 200mm.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
Mja, pola gebruik en lenshood is lastig, zelfs zonder step ringen; je moet om de kap heen de pola gaan draaien, niet echt ideaaljustice_strike schreef op zondag 22 januari 2006 @ 17:33:
let dan wel op dat de lens hood er dan nog op past
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.
justice_strike schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 23:28:
[...]
je hebt af en af-s lenzen. De lens die jij net aankaarte de 80-200 is een af lens. Die heeft geen motor op de lens. Die is afhankelijk van de motor in de body. Aangezien de d200 een zwaardere motor heeft dan de d70 kan het dus zijn dat de lens verder doordraait. aangezien het momentum op de d200 hoger ligt dan de d70. Dus om deze reden heeft de d200 meer last van backfocus dan d70.
Dit is overigens een ander probleem dan backfocusing bij andere (af-s) lenzen zoals de 18-70. Dit komt door een verkeerde autofocus lockon van de camera. Het is mij nog steeds niet bekent waardoor het precies voorkomt aangezien het niet met alle lenzen zo is. de 18-70 schijnt er toch het meeste last van te hebben
Mac gebruiker
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Manueel focussen in donkere omstandigheden ?merry77 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 22:45:
Bij het maken van sportfotos met mijn 80-200 2.8 AFS of 180 2.8 AF lens heb ik toch wel behoorlijk last van backfocussing. Lichtomstandigheden waren absoluut niet ideaal (P programma gaf aan 1/90 bij F2.8 op 1600 ISO!)
Echt gewoon niet leuk meer. Door pre-focussing kon ik af en toe wel goede fotos maken en op een blanke achtergrond lijkt het beter te gaan.
Maar wee oh wee als er reclame borden achter staan. Dan zijn de letters scherp maar niet het voorwerp ervoor.
Weet iemand wat je eraan zou kunnen doen om het percentage goed gefocusste fotos hoger te krijgen?
https://fgheysels.github.io/
Zet eens een email adres in je profiel dan, wellicht heb ik interesseStevenK schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:44:
Net telefoontje gehad van broer Konijn: 70-200VR nog steeds niet leverbaar (staat in bestelling sinds juli![]()
), maar de bestelde 18-200 wordt wel vandaag afgestuurd.
Dus ik hoop dat ik morgen een 18-70dx en een 70-300G in de aanbieding heb
Als ik die 18-200 goed genoeg vind, wordt die 70-200 geannuleerd. Daarbij had ik die laatste met een 2.0 besteld, dus dan is er al nauwelijks overlap meer.RobertJ schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:32:
[...]
Zet eens een email adres in je profiel dan, wellicht heb ik interesse
Maar die 70-200 en die 18-200, die overlappen mekaar toch enorm? Of heb je die niet beide besteld?
[Voor 10% gewijzigd door StevenK op 24-01-2006 17:38]
Ik ben toch erg benieuwd naar je beweegredenen om zowel een 18-200 EN een 70-200/2.8 VR te bestellen... Als ik het geld had zou ik het wel wetenStevenK schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:36:
[...]
Als ik die 18-200 goed genoeg vind, wordt die 70-200 geannuleerd. Daarbij had ik die laatste met een 2.0 besteld, dus dan is er al nauwelijks overlap meer.
Die 18-200 heb ik besteld toen 'ie bestelbaar werd *en* die 70-200 al bijna een half jaar in bestelling stond.Tees schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:39:
[...]
Ik ben toch erg benieuwd naar je beweegredenen om zowel een 18-200 EN een 70-200/2.8 VR te bestellen... Als ik het geld had zou ik het wel weten
* Tees staat op het punt een 70-200/2.8 Sigma te kopen
Geeft die echt zo'n hardere draai met "z'n schroevendraaier"???Cereal schreef op zondag 29 januari 2006 @ 19:56:
Vandaag tijdens de lenzenmeet m'n AF 80-200 2.8 op een Nikon D1 body geprobeerd, dat gaat wel een stuk sneller zegheerlijk.
Hopen dat dat ook het geval is op de D200.
als je voor de af-s versie gaat kan je beter voor de 70-200 gaan. prijsverschil is imho zo klein dat je dat er wel aan uit kan geven (heb je ook meteen vr)Silent Thunder schreef op zondag 29 januari 2006 @ 19:55:
Ik begin mij een beetje te irriteren aan de wat tragere AF van de 80-200.
Hij is verder geweldig, tis gewoon kwaliteit wat eruit komt; alleen in sommige situaties zit je echt zo van... wtf, focus nou aap; dadelijk is ie weg
Misschien maar es verkopen en gaan shoppen voor de AF-s versie. Hmmz, maar es over nadenken....
ik heb gehoord dat hij zo hard de lens heen en weer sleurt, dat sommige mensen bang waren dat ze hun af lens ermee slopen.Anoniem: 63942 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:01:
[...]
Geeft die echt zo'n hardere draai met "z'n schroevendraaier"???
/me pauluzzz wil een D1justice_strike schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:04:
[...]
ik heb gehoord dat hij zo hard de lens heen en weer sleurt, dat sommige mensen bang waren dat ze hun af lens ermee slopen.
Met een teleconverter wordt de 70-200 VR wel langzamer met focus hè, hou daar rekening mee. Daarnaast wordt het grootste diafragma met een 2.0x maar f/5.6, waardoor je langere sluitertijden moet gebruiken, iets wat je weer niet wilt met sportfotografie. Heb de lens zelf met een 1.4x TC en merk dan al dat de AF niet meer zo razendsnel is als zonder TC, dus met een 2.0 zal dit nog beter te merken zijn. Zou er zelf maximaal de 1.7x tussen schroeven, dit i.v.m. bovenstaande maar ook met de scherpte.StevenK schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:47:
[...]
Die 70-200 + 2.0 is voor mij waarschijnlijk de ideale sportlens, de 18-200 een ideale allround.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
[Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 30-01-2006 09:53]
Vergelijkbaar. D1 is snel, maar heeft grotere/krachtigere focusmotors dan de D200. De MULTICAM AF-module van de D200 is echter veel verder verfijnd en nauwkeuriger. Je levert misschien een klein beetje AF-kracht in, maar krijgt veel terug op het gebied van AF-point selection, AF-continuous, fps en nauwkeurigheidCereal schreef op zondag 29 januari 2006 @ 19:56:
Vandaag tijdens de lenzenmeet m'n AF 80-200 2.8 op een Nikon D1 body geprobeerd, dat gaat wel een stuk sneller zegheerlijk.
Hopen dat dat ook het geval is op de D200.
Anoniem: 22659
Ja, blijft gewoon werkenSilent Thunder schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:53:
Behoud je gewoon de VR functie met je TC Abbadon?
Kreeg vrijdag telefoontje: ze hebben er 50 binnen gekregen; er stonden er 26 in bestelling. Ik zou 'm van de week gaan halen, maar vandaag belde vrouwlief dat er een PTT-er aan de deur stond met een rembourspakketje...Anoniem: 22659 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:01:
Wat gek, want bij Konijn staat de voorraad van de 70-200/2.8 VR aangegeven met 3 groene streepjes.... Ben wel benieuwd welke kleurcodering zij gebruiken. Wellicht staat drie keer groen voor drie kwartalen wachten..
Heb je ook gekeken of dat ding optisch nog een beetje in orde is? Dat VR is allemaal leuk en aardig, maar een >10x zoom is ook niet altijde even geweldigStevenK schreef op maandag 30 januari 2006 @ 21:30:
[...]
Ik heb vrijdag een 18-200VR binnen gekregen en na 10 testshotjes snel weer ingepakt en teruggestuurd... De AF van dat ding is helemaal bagger als de VR aan staat. (en zonder VR is het ook geen groot feest). Dat gold zowel de gewone- als de 'active' stand.
Daarnaast is het volgens mij een enorme stofzuiger.
Nee, daar had ik al geen zin meer in, na die AF bagger.Anoniem: 63942 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 22:48:
[...]
Heb je ook gekeken of dat ding optisch nog een beetje in orde is?
Je heb gelijk, van een lens van +/- 750eu mag je wel wat verwachten (zeker als er AF-S of staat). De lens lijkt me ook niet echt "solid", dat ding wordt iets van 5x zo lang als je inzoomtStevenK schreef op maandag 30 januari 2006 @ 22:56:
[...]
Nee, daar had ik al geen zin meer in, na die AF bagger.
multicam 1300 van de d1 vs de multicam 1000 van de d200.Remy schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:57:
[...]
Vergelijkbaar. D1 is snel, maar heeft grotere/krachtigere focusmotors dan de D200. De MULTICAM AF-module van de D200 is echter veel verder verfijnd en nauwkeuriger.
[Voor 11% gewijzigd door justice strike op 30-01-2006 23:51]
Ik kan dus sinds zondag spelen met de D1, en wat een monster. Als de feeling van de D2x hetzelfde is als de D1, dan heeft de D2x nog wel wat kaarten in de hand tegen een D200.justice_strike schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:48:
[...]
multicam 1300 van de d1 vs de multicam 1000 van de d200.
ik vind het knap dat je nu al kan zeggen dat de d200 betere af heeft dan de d1. Ik ben erg benieuwd waar je die info vandaan haalt.
Vooral omdat ik nog nergens goede reviews gezien heb en er nergens een d1 met een d200 wordt vergeleken.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Anoniem: 9905
Heb je dat ding ooit wel eens in je handen gehad? Ik heb'em sinds 2 weken en ik heb eigenlijk niets te klagen. Het is een prima allrounder...!Anoniem: 63942 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:10:
[...]
Je heb gelijk, van een lens van +/- 750eu mag je wel wat verwachten (zeker als er AF-S of staat). De lens lijkt me ook niet echt "solid", dat ding wordt iets van 5x zo lang als je inzoomt. De bouwkwaliteit van de kitlens vind ik ook niet geweldig, maar voor het geld nog acceptabel.
Maar voor 750eu wil je toch wel een beetje een degelijk gebouwde lens lijkt.
Niks voor mij dus, dat ding
Zoals gezegd: ik heb 'm in handen gehad en ik moet 't helaas met Pauluzzz eens zijn. Voor 750 euro vond ik 'm heel hard tegenvallen. Ik begrijp uit de overleveringen dat 'ie optisch best wel goed voor elkaar is en op DPZ was er zelfs iemand die 'm voor sportfotografie gebruikte, maar ik kan er niet mee uit de voeten.Anoniem: 9905 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 00:32:
[...]
Heb je dat ding ooit wel eens in je handen gehad? Ik heb'em sinds 2 weken en ik heb eigenlijk niets te klagen. Het is een prima allrounder...!
Vrij simpel: ik heb met beide geschoten. Laat je niks wijsmaken door cijfers zoals 1000: oeh da's lager dan 1300, dan -moet- ie wel minder zijn he?justice_strike schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:48:
[...]
multicam 1300 van de d1 vs de multicam 1000 van de d200.
ik vind het knap dat je nu al kan zeggen dat de d200 betere af heeft dan de d1. Ik ben erg benieuwd waar je die info vandaan haalt.
Ik heb in november en december een aantal keer met een D1 geschoten: en 2 weken geleden een hele middag met een D200. Een aantal lenzen (85mm, 105mm, 80-200) kwamen overeen qua specs (AF, non DX) en dus kan ik je zeggen dat die snelheid vergelijkbaar is. Eigen ervaring gaat boven elke review die je kan lezen of elke mening van iemand anders die je hoort.Vooral omdat ik nog nergens goede reviews gezien heb en er nergens een d1 met een d200 wordt vergeleken.
[Voor 7% gewijzigd door Remy op 31-01-2006 08:24]
eigen ervaring kan kleuren, daarbij is snelheid ook relatief en kan je de snelheid van een camera slecht vergelijken met iets wat je een paar weken ervoren ervaren hebt. Het feit dat je af lensen hebt gebruikt en de d1 niet beduidend sneller eruit komt dan de d200 (die met af lensen echt totaal niet kan tippen aan de d1) geeft al aan hoe erg gekleurd een ervaring kan zijn. Er is volgens mij in de historie van nikon geen andere Digitale camera geweest die evenveel of meer torsie op af lenzen kon zetten dan de d1. de autofocus was in sommige gevallen ook hierdoor sneller dan de d2x (af lensen dus niet af-s)Remy schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 08:22:
[...]
Vrij simpel: ik heb met beide geschoten. Laat je niks wijsmaken door cijfers zoals 1000: oeh da's lager dan 1300, dan -moet- ie wel minder zijn he?En waarom beter: er zit freakin' 5,5 jaar ontwikkeltijd tussen de D1 (jun 99) en D200 (nov 2005). Dan mag je wel verwachten dat er verbeteringen gedaan zijn aan de AF-module van de Nikon dSLRs, en gelukkig is dat dus zo.
[...]
Ik heb in november en december een aantal keer met een D1 geschoten: en 2 weken geleden een hele middag met een D200. Een aantal lenzen (85mm, 105mm, 80-200) kwamen overeen qua specs (AF, non DX) en dus kan ik je zeggen dat die snelheid vergelijkbaar is. Eigen ervaring gaat boven elke review die je kan lezen of elke mening van iemand anders die je hoort.
mja ik ben gewoon sceptisch. ik heb altijd het "eerst zien dan geloven"-syndroom. Ik laat me niet leiden door subjectieve ervaringen als het komt op dingen die je methodisch kunt vaststellen. (uiteindelijke weergave van een foto is dus niet iets wat je objectief kunt beoordelen maar dat doe ik dan ook niet) en je hoeft je er niet door te laten irriteren, nu weet je dat ik zo benVerder vind ik dat je best wat minder sceptisch en negatief tegenover allerhande zaken of meningen mag staan justice_strike: het komt niet erg prettig over zeg maar.
[Voor 21% gewijzigd door justice strike op 31-01-2006 09:33]
Ik heb zelf ook dat eerst zien en dan geloven: vandaar dat dit van jou me juist zo tegenvalt:mja ik ben gewoon sceptisch. ik heb altijd het eerst zien dan geloven syndroom. en je hoeft je er niet door te laten irriteren, nu weet je dat ik zo ben
Hoe kan jij dat beoordelen, als jij daar zelf nog geen ervaring mee hebt? Beoordeel dat dan nog niet op specs of wat dan ook, maar wacht daarmee tot je het zelf hebt ervaren, met dezelfde lenzen op beide body's. En snellere af is niet altijd even fijn: ik vind nauwkeurigheid echt belangrijker.Het feit dat je af lensen hebt gebruikt en de d1 niet beduidend sneller eruit komt dan de d200 (die met af lensen echt totaal niet kan tippen aan de d1)
mmz en het ligt niet aan de camera? Als je meerdere lenzen hebt die niet goed focussen lijkt het me dat je daar ook even naar moet kijkenStevenK schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 14:27:
grmbl...
Had ik een half jaar geleden al front-focus problemen met m'n 50mm/1.8, blijk ik die nu ook te hebben met m'n gloednieuwe 70-200VR![]()
![]()
Net al met Inca gebeld, ik stuur 't spul morgen op.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Zal wel een combi van beiden zijn. Ik begin te vermoeden dat mijn kitlens last heeft van backfocus (schijnt vaker voor te komen), m'n body van frontfocus en dat er met zowel de 50mm als de 70-200 niks mis is. Zal er eerst eens ff een andere D70 naast houden en kijken wat die met mijn lenzen doet.ThunderNet schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 14:31:
[...]
mmz en het ligt niet aan de camera? Als je meerdere lenzen hebt die niet goed focussen lijkt het me dat je daar ook even naar moet kijken
[Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 31-01-2006 15:20]
Camera opsturen dusStevenK schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 16:31:
OK, eerste test (heb net de D70 van m'n pa opgehaald):
Met de 70-200 op die van m'n pa ligt de focus verder duidelijk verder naar achteren.
assumpties zijn assumpties, feiten zijn feiten. Je haalt hier twee door elkaar. ik ga er niet over door want daar is een ander topic voor.Remy schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 09:32:
[...]
Hoe kan jij dat beoordelen, als jij daar zelf nog geen ervaring mee hebt? Beoordeel dat dan nog niet op specs of wat dan ook, maar wacht daarmee tot je het zelf hebt ervaren, met dezelfde lenzen op beide body's. En snellere af is niet altijd even fijn: ik vind nauwkeurigheid echt belangrijker.
Anyways, op deze manier neemt niemand je meer serieus, door iets te beoordelen waar je geen ervaring mee hebt: kijk daar mee uit.
[Voor 21% gewijzigd door justice strike op 01-02-2006 11:41]
Ja, ik weet dat het officeel niet intern is, maar als de lens niet langer wordt is dat voor mij intern genoegYellowCube schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:23:
Feli...veel plezier ermee.
Enne, de lens is geen interne zoom (ook niet semi). De reden dat ie maar zo'n klein endje naar buiten komt, is vanwege het feit dat je de brandpuntsafstand van de lens slechts met 12 mm verlengt.
Dit topic is gesloten.
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details