Ach ja, je moet wat he

Even serieus: ja, elk systeem heeft z'n voor- en nadeel, gelukkig. Anders zou er maar 1 systeem zijn om te kiezen. De D2X is daarin een heerlijke cam: 2-in-1: sport/actie met 8fps op 6,7MP, en voor de rest 5fps op 12,4MP.
Toch goed gevonden, maar niet helemaal wat ik dus bedoelde. Maar de autocrop wat ik bedoel is wel duidelijk geloof ik

En ja, grote cq highMPcount-sensors (5D, 1DsII, D2X, D200) hebben goed glas nodig, logisch. Maar als je op bv een 5D zelfs met goed glas (17-40, 28-70) nog veel vignetting / kwaliteitsverlies hebt in de hoeken, dan gaat die vlieger ook niet op. Ik vind het prachtig dat Canon met de 5D zo'n goedkope (naar verhouding, het blijft veel geld!) fullframe dSLR heeft kunnen maken: maar het is een mislukt experiment gezien de resultaten als je een lens wijd open schiet.
Ach, al die tijd dat we analoog hebben geschoten waren de foto's in de hoeken schijnbaar dus ook al pauper, moet kunnen

We zijn door die cropfactorcam's op FF-glas gewoon verwend, je gebruikt alleen het binnenste stukje.

De scherpte in de hoeken valt met goed glas prima mee te leven, en ook cropfactor glas is wat dat betreft echt niet altijd even heilig. Vignettering is inderdaad een wat groter probleem, maar ook een Sigma 10-20 pakt in de hoeken gewoon meer dan een volle stop vignettering.
Wat dat betreft heb ik nog steeds het idee dat teveel mensen zich blindstaren op FF als 'de heilige graal' ipv zich meer te concentreren op hun fotokunde en diè te verbeteren ipv bezig zijn met 2erangs-zaken als iso-noise, sensorgrootte/MP en dergelijke. Een foto maken doe je met je ogen, je geest en je handen: de camera is slechts een tool, maar daarmee wel een handige tool

Tjah, dat geldt dan niet alleen voor de camera's, maar ook voor het glas, de flitsers en alles wat erbij hoort. Het maakt het fotograferen gewoon makkelijker en leuker om te doen.
Het is nou eenmaal zo dat ook techniek een bovenmatige interesse heeft hier, en dat met het vergelijken van producten op basis van specificaties en kenmerken niks mis is: je wilt domweg niet teveel betalen voor een stuk apparatuur. Dat er dan uit beide leuke plaatjes komen is helemaal waar, maar prijs/kwaliteit vergelijken hoort er nou eenmaal net zo bij als het foto's maken. Zeker op een technisch forum en tjah, je zit hier nou eenmaal in /71
[
Voor 4% gewijzigd door
neographikal op 10-03-2006 14:32
. Reden: typo's + indeling :) ]