Ik zag je reactie nu pas. Anyway, ik heb dus een Sigma 80-400 f/4,5-5,6 EX OS APO. Ook ik stond voor de keuze tussen een 70-200 f/2,8 en dit objectief. Uiteindelijk voor de 80-400 gekozen omdat ik het OS net iets belangrijker vond en je heel wat kwaliteit verliest als je een extender gaat gebruiken.Januszjes schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 22:22:
Klopt Remy
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze lens: Sigma 80-400mm F4.5-5.6 EX OS APO. Of zeggen jullie dan van: neem de 70-200 2.8 met een teleconvertor. Maarja, dan heb je geen Optical Stabelizer. Ik zit er steeds meer aan te denken om eens een wat duurdere telezoom te kopen. Zijn echt heerlijke platen mee te maken zeker op de wat specialere vakantie waar je hippo's en dergelijke ziet.
* Ralph Smeets baalt nog steeds dat hij 2,5 jaar geleden een reis door Kenia-Tanzania maakte maar hij het fotograferen nog niet als hobby had
Mijn ervaringen met de 80-400 zijn goed. Het objectief is lekker scherp, ook als je het diafragma niet dichtknijpt. Het OS doet goed zijn werk. Foto's die ik maak op 400mm bij 1/30s zijn gewoon bruikbaar. Nadelen zijn er ook. Zo doe je er goed aan om een extra opgeladen accu bij je te hebben, want de 80-400 zuipt batterijen. Daarnaast kun je de accu maar tot ongeveer 1/3 leegtrekken, want anders gaat het OS rare dingen doen. AF is niet snel, maar nog altijd een stuk sneller dan de gemiddelde huis-tuin-en-keuken 70-300. Verder is de AF erg precies, ik heb zelf nog nooit last gehad van een huntende lens. Uitgezonder uiteraard situaties waar je scherp probeert te stellen op een object zonder contrast, maar dan gaat elke lens hunten
400mm power in low-light omstandigheden \o/
[ Voor 4% gewijzigd door Ralph Smeets op 27-02-2006 21:43 ]
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.