Als het momenteel goed gaat, en het enige wat je veranderd is; 2 latjes geheugen ipv 1 en een TV-kaartje eruit, dan lijkt her mij dat die zeker ook geen problemen zou mogen geven na deze aanpassing.
steefje schreef op zaterdag 25 maart 2006 @ 14:39:
Ik heb sinds net een vaag probleem waarvan ik mijn voeding verdenk. Ik heb een Tagan 480 U02 en die zit er al 8 maanden zonder problemen in. Nu start ik net mijn pc op en zegt mijn pc dat ik mijn voltage of fanspeed moet nakijken. Nu keek ik in mijn BIOS bij mijn voltage instellingen en zag ik dat mijn 12+ lijn een waarde aangaf van 11,49. En het vreemde was dat deze waarde in het rood vermeld stond. Hierdoor neem ik aan dat dit niet goed betekende. Ik heb vervolgens deze instelling " ignored" en kon weer opstarten. Vervolgens ging ik weer terug naar mijn bios en bekeed de instellingen nogmaals en nu stond mijn 12+ lijn op 11,71 en start mijn computer wel normaal op. Zou het mogelijk zijn dat mijn 12+ lijn het niet meer trekt en wat voor gevolgen heeft dit als ik mijn PC gewoon blijf gebruiken. Alvast bedankt.
Processor
AMD 4000 San Siego core
Moederbord
Asus A8N-SLI
Intern Geheugen
2 GB Kingston Value Ram
Videokaart
Asus 7800 GTX top edition
Harde schijf
Maxtor Diamond 10 250 gb
CD- & DVD-branders
NEC 3540
Geluidskaart
Creative Audigy2 ZS
Voeding
Tagan 480 U02
Overclocking & Cooling
Zalman 7700 CU
Je voeding zou dit toch moeten trekken lijkt me. Maar never say nerver

Hou dus vooral die voltages in het oog (bij voorkeur met multimeter). Kijk vooral of je de voeding capriolen ziet maken bij stressed t.o.v. idle.
pizzaboertje schreef op zondag 26 maart 2006 @ 15:44:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het bepalen welke voeding ik nu nodig heb. Het gaat om onderstaand systeem :
2x AMD Opteron 270 Dual Core 2Ghz
Gigabyte Dual Opteron Moederbord
16GB PC3200 DDR ECC Reg.
Areca 16 ports S-ATA2 Raid controller (PCIe) incl. Kingston 1GB PC2700 non-ecc
14x Maxtor DiamondMax 10 250GB 16MB Cache S-ATA2
2x Western Digital 80GB 7200Rpm 8MB Cache
Nec DVD Brander
Onboard Video en Sound
2x Intel 4-ports Gigabit PCI-X
Ik zat zelf te denken aan minimaal 520W van een merk als OCZ of Enermax. Het is wel belangrijk dat er een EPS connector op zit voor het moederbord.
Het pijnpunt met dit systeem zal het aantal hd's zijn. Ben je van plan om iets van staggered spin-up te gebruiken? Zo niet gaat de voeding het bij het opstarten van de pc, dus bij het opspinnen van de schijven, het al lastig krijgen: 16 schijven * 2A = 32A @ 12V voor de schijven alleen al. Als je deze piek kan verminderen door staggered- spin-up moet het echter doenbaar zijn om 1 goed voeding te gebruiken voor dit systeem. Al ga je nooit een voeding vinden met genoeg sata-power connectoren... Je zal dus zelf met wat Y-splittertjes of verloopstukjes moeten werken.
Een andere optie is alvast om met 2 voedingen te werken.
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2006 @ 16:01:
Ik heb voor mijn computer een nieuwe voeding nodig, maar wel gelijk een goeie. Verder haal ik hem het liefst gewoon in de winkel omdat ik via internet niet zo graag doe, dus ik bij de site van de computerboer hier om de hoek gekeken en zag deze 2 staan die me wel interessant leken:
Thermaltake 460W ATX/-2 PSU retail - 79 euro
Enermax Liberty 500W - 100 euro
Ik denk hier er ook aan dat ik er lang mee moet kunnen doen, dus als ik over een jaar een nieuwe videokaart of ... wil halen, dat dat moet kunnen.
Welke is hiervan de beste?
Mijn specs:
AMD A64 3500+
ASUS A8V-XM
2x TwinMOS PC3200 512MB
PowerColor Ati Radeon 9800Pro
Maxtor 300GB (intern)
Maxtor 80GB (extern)
Beiden moeten zeker volstaan voor je systeem. Welke de beste is: mijn mening: de Liberty. Is ook wel duurder. Videokaart upgraden met de Liberty moet zeker gaan, van de Thermaltake moet ik eerst eens verder kijken voordat ik daarover iets kan zeggen, maar op het eerste zich moet dit met 460W zeker lukken, zolang het 1 videokaart blijft en geen SLI/CF.
I386DX schreef op zondag 26 maart 2006 @ 18:45:
Op dit moment heb ik een 235 Watt voeding (komt nog uit zo'n Packard Bell kast met een dikke buik (P3). Het ding blijkt een zeer degelijke voeding te zijn, maar ik vrees toch een beetje voor mijn volgende upgrade. (ik heb het de laatste tijd ook allemaal niet zo sterk meer gevolgd).
Huidige voeding
3,3V -> 14A
5V -> 22A
12V -> 8A
Spanningen (dmv Speedfan):
3,3 -> 3,28 V
5 -> 4,92 V
12 -> 12,22 V
Huidig Systeem
AMD Barton 2500@2800
512 MB geheugen
extra 4.1 geluidskaartje en NIC (onboard gedoe uitgeschakeld)
tv-kaart
2 harde schijven, dvd en dvd-schrijver
1 casefan
Geforce 3 Ti200 @ Ti500
Nu wil ik de Gf3 gaan vervangen door een Nvidia 6600.
Iemand een gedacht of mijn huidige voeding het kan trekken (nuja, dat probeer ik toch; het lijkt mij dat dit niet veel kwaad kan.)
Belangrijkste vraag: stel dat ze het niet trekt (wat me wel logisch lijkt) naar wat moet ik dan gaan kijken? Ik heb geen goesting om een fortuin aan een voeding te geven (hoewel ik die noname 400Watt dingen van 20€ wel links laat liggen).
Ik heb 3 mogelijkheden:
Kheb hier ook nog een Aopen 250Watterke liggen:
3,3V -> 16A
5V -> 25A
12V -> 13A
of de volgende kopen: Enermax EG301P-VE die volgende gegevens zou hebben:
3,3V -> 28A
5V -> 30A
12V -> 15A
Een 3de gedacht is om voor hetzelfde geld een volledig nieuwe kast (mijn huidige is nog altijd die lelijke PB-kast met gedemonteerde "buik"). + voeding te kopen (namelijk Open QF50C). Deze bevat ook een 300 Watt voeding, maar daar kan ik niet direct gegevens over terugvinden. Iemand ervaring hiermee? Ik dacht alleszins toch dat Aopen voedingen degelijk gerief was?
Vuur jullie mening maar af!
Je huidige voeding is er duidelijk nog een van het tijdperk waarin 12V maar bijkomstig is. Als je pc het bij de upgrade het niet meer kan trekken, zal het dan ook aan die 12V liggen dewelke bottleneck zal zijn. Een 6600 is nu niet direct een kaart die veel stroom nodig heeft, maar de kan is dus inderdaad reeel dat de voeding het dan niet meer houdt. Als je een andere zoekt: die Aopen heeft toch al meer sap op de 12V lijn, je kan dus altijd proberen. De enermax heeft nog iets meer.
De
QF50C kast wordt zowel geleverd met 300W als met 350W voeding. De meeste Aopen voedingen zijn van FSP en hebben op 12V een 13A of 15A ter beschikking (bij 300W modelletjes). De 350W modelletjes hebben een 16A op 12V.
Thierry88 schreef op zondag 26 maart 2006 @ 19:29:
Ik vraag me wel eens af, hoe betrouwbaar zijn de voltage-gegevens in Speedfan en Everest? In het bios zelf kan ik geen waardes vinden, enkel "OK" of iets anders (heb ik nooit gezien). Ik heb namelijk een ASUS A-45GA 450 Watt gekocht, en die word in vele reviews als een goede voeding gezien, maar toch geeft hij in Speedfan en Everest 4,14 V aan op de +5 V lijn. Hoe betrouwbaar zijn deze gegevens? De overige Voltagelijnen zijn wel binnen de marge, en verder heb ik ook geen last van uitvallers of BSOD's. Maar toch wil ik even zeker weten of de waardes wel kloppen in deze prog's.
Deze waardes zijn zeker niet altijd voor betrouwbaar aan te nemen. Het is ook niet voor niets dat in dit topic altijd wordt aangeraden om de voltages zelf uit te meten met een multimeter. Als je in jou geval zelf specifiek wil nagaan hoe betrouwbaar de waardes zijn: wel, zoals altijd, meet eens na met de multimeter en vergelijk de waardes die je dan krijgt met de waardes uit de desbetreffenden progsels.
[
Voor 144% gewijzigd door
Verwijderd op 26-03-2006 21:02
]