Ofzoiets schreef op zondag 12 maart 2006 @ 12:55:
Heel erg bedankt.
Dus als ik het goed begrijp, moet ik (als ik een " 7800GTX (256mb) - Single card requires min. 400W PSU with 12V rating of 26A " neem dan moet ik of een voeding hebben die min 400 W is en één 12V lijn heeft van min. 26 A OF ik moet een voeding hebben die 2 rails heeft en elke min. 26 A moet leveren.
Nu komt er nieuwe vragen bij me op:
Stel je hebt maar 1 rail bij je voeding waar sluit je die dan op aan? Als het je dan 1 op je videokaart heb aangesloten krijgt je procs. niets toch en als die ene op je procs. is aangesloten krijgt je videokaart niets enz., hoe it het nu?
Stel ik neem een voeding met 2 rails, ik heb geen 1 voeding gezien die op beide rails min. 26A leveren?!? Dus, om voor die 400W te zorgen is niet zo moeilijk maar die 26A word lastiger, de meeste voedingen (die ik heb gezien) zijn 2 of meer rails en dan hebben ze echt geen 26A of meer. Ofwel mijn belangrijkste vraag: Welke voedingen voldoen nu aan de eisen: "min. 400W PSU with 12V rating of 26A"?
Ofzoiets: wees gerust, je moet NIET op zoek naar een voeding die op elke rail 26A heeft. Er is een misvatting. Bij de vermelding van 26A, bedoelt men '26A in totaal op alle 12V rails tesamen'. Als je voeding 1 rail heeft, moet deze 26A (zowel op zich als combined met 3.3V n 5V lijn) kunnen leveren. Als je voeding 2 rails heeft, moeten de 2 rails samen 26A kunnen leveren. Let wel op: je mag niet zomaar de som maken van de 2 ampere-waardes van de 2 aparte rails. Want deze som gaat de voeding niet kunnen leveren. In werkelijkheid gaat de voeding een aantal amperes minder kunnen leveren dan de som, en wat die waarde dan is wordt aangegeven door de combined power waarde. En deze combined power waarde moet 26A zijn (toch voor 12V).
Ik denk dat het duidelijker wordt met een voorbeeldje. Als je deze link bekijkt:
http://www.enermax.com.tw...oduct_Display1.asp?PrID=7
zie je onderaan een tabelletje waarin je alles netjes terugvindt. Deze voeding heeft 2 rails van elk 20A. Als je de som maakt, is dit 20A + 20A = 40A. Je zou dus kunnen denken dat de voeding 40A kan leveren op de 2 12V rails tezamen. Dit is echter niet zo ! Naast de limiet van 20A op elke rail, is er ook een limiet van 30A op de 2 rails tesamen. Dit is dus de combined power waarde. Deze voeding gaat dus NOOIT meer dan 30A kunnen leveren op de 12V lijn (met beide rails dan).
Neem elke situatie die je je maar kan inbeelden en kijk na ofdat aan de volgende
3 eisen tegelijk wordt voldaan. Als aan alle eisen voldaan is, kan de voeding dit dus leveren in jou ingebeelde situatie. Wordt er aan minstens 1 vd 3 eisen NIET voldaan: dan gaat de voeding jou situatie niet kunnen voldoen qua voeding. De 3 eisen bij deze voeding zijn:
- 1ste rail max 20A
- 2de rail max 20A
- 2 rails tesamen max 30A (= combined power)
Enkele voorbeeldjes:
1)
- aan rail 1 hangt er apparatuur die samen 20A nodig heeft
- aan rail 2 hangt apparatuur die samen 8A nodig heeft
Deze voeding kan het leveren want aan
eis 1 (nipt, rail 1zit net op zijn max)
EN eis 2 (met overschot van 12A)
EN eis 3 (met een overschot van 2A)
wordt voldaan.
Merk op dat het overschot van 12A op rail 2 niet kan benut worden, omdat rail 1 al aan zijn max zit, zonder dat de combined power al volledig benut wordt. Een beetje zonde. Dit is dus een situatie waarin de 2 rails niet mooi gelijkmatig belast worden. Niet voordelig dus.
2)
- aan rail 1 hangt er apparatuur die samen 15A nodig heeft
- aan rail 2 hangt apparatuur die samen 15A nodig heeft
Deze voeding kan het leveren want aan
eis 1 (met overschot van 5A)
EN eis 2 (met overschot van 5A)
EN eis 3 (nipt, combined power zit net op zijn max)
wordt voldaan.
Merk op dat hierbij de combined power de bottleneck is. Dit is een situatie waarin de combined power ( = 30A) een heel pak lager is dan de som van de 2 rails ( = 20A + 20A = 40A). Niet voordelig dus. Maak het verschil van enerzijds de som en anderszijds de combined power: 40A - 30A = 10A wordt niet benut. Op rail 1 en 2 had je elk een overschot van 5A: 2 x 5A= 10A. Zie je het verband? Een streefdoel is dus dat de combined power zo dicht mogelijk nadert bij de som van de 2 rails, zodat er ook meer benut had kunnen worden. Bijvoorbeeld (fictieeve voeding): elke rail kan afzonderlijk 18A leveren, en combined kan de voeding 35A leveren. Som is 36A. De combined power kan op 1A na, evenveel stroom leveren als de som van beide rails. Hoewel zulk een voeding maar 18A kan leveren op elk van zijn rails ipv 20A, gaat deze voeding echter WEL deze situatie kunnen voorzien van stroom zonder probleem en met overschot bij elk van de 3 eisen -> voordelig.
Het is dus voordelig om een voeding te kiezen met een hoge combined power waarde (zo dicht mogelijk tegen de som waarde), en vervolgens de belasting gelijkmatig over de rails te verdelen (maar hier heb je niet veel keuze in). Als je dat doet, is de kans het grootst, dat ke aan alle 3 de eisen gaat kunnen voldoen.
Nog een voordeel (maar dit is puur mijn persoonlijk opvatting en mening) is om eerder een voeding met 20A op elke rail (2 rails) en combined power van 35A te nemen, dan een voeding met 4 rails van elk 10A en een combined power van 35A.
In beide gevallen is de som 40A en de combined power 35A. Zolang je alle belasting exact gelijkmatig kan verspreiden over de 4 rails is er geen probleem. Echter valt dit in praktijk nooit voor en gaat er altijd wel een rail zijn die minder of meer belast is. Dus bij een ongelijkmatige sprijding van de belasting ga je veel sneller een bottleneck krijgen bij de voeding met 4 rails (bottleneck zit dan in 1 vd 4 rails) dan bij de voeding met 2 rails. de voeding met 2 wat zwaardere rails is dus minder 'gevoelig' voor ongelijkmatige sprijdingen.
Dus in jou geval moet je een voeding zoeken, dewelke combined minstens 26A kan leveren. Je hebt dus terug heel wat meer keuze

Deze voeding (de enermax naar waar ik link) zou dus in principe zeker voldoende zijn. Echter lijkt me het grote verschil tussn de som en de combined power redelijk nadelig...
PS: tot nu toe heb ik het gehad over combined power van de 2 12V rails. In het tabelletje zie je ook dat er een combined power is van de 3.3V en 5V lijn (nog een eis erbij), en een combined power van 3.3V, 5V, 12V1, 12V2 (nog een eis erbij). Hierop kan je dezelfde redeneringen toepassen.